Epic toont in maart nieuwe Unreal Engine-projecten en Unreal Engine 5.2

Epic Games houdt op 22 maart een nieuwe State of Unreal-presentatie. Het bedrijf toont daar nieuwe Unreal Engine 5-projecten en kondigt naar verwachting ook een nieuwe versie van Unreal Engine 5 aan.

De State of Unreal-presentatie vindt op 22 maart plaats om 17.30 uur Nederlandse tijd. Epic houdt de presentatie tijdens de Game Developers Conference in San Francisco, maar zendt het evenement ook live uit op YouTube en Twitch. Het bedrijf houdt het evenement in samenwerking met partners die gebruikmaken van Unreal Engine voor hun games.

Epic toont tijdens de presentatie onder meer 'nieuwe projecten en de nieuwste Epic-technologie'. Dat laatste slaat vermoedelijk op de aankondiging van Unreal Engine 5.2. Epic noemt die nieuwe engineversie niet concreet in zijn aankondiging, maar in de evenementenagenda staat wel een featureshowcase voor Unreal Engine 5.2 vermeld.

De eerste versie van Unreal Engine 5 werd in 2020 aangekondigd en kwam in april vorig jaar officieel uit. Deze engineversie introduceerde onder meer gevirtualiseerde geometrie met Nanite, waarmee de engine in staat is om miljoenen polygonen te renderen zonder veel prestatieverlies. UE5 biedt ook global illumination in real time met Lumen. Later verscheen Unreal Engine 5.1, met verbeterde ondersteuning voor Nanite en Lumen in combinatie met framerates van 60fps.

Het is niet bekend welke nieuwe features Epic Games wil introduceren in Unreal Engine 5.2. Tweakers hield eerder een interview met Epic Games over de engine, waarin het bedrijf onder meer zei dat het in de toekomst Nanite geschikt wil maken voor meer soorten oppervlakken.

Unreal Engine 5 Lumen
Lumen in Unreal Engine 5

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

16-02-2023 • 16:19

65

Submitter: Xtuv

Reacties (65)

65
65
22
2
0
39
Wijzig sortering
diep vanbinnen hoop ik altijd op een nieuwe Unreal (Tournament) spel als ik nieuws als dit lees.
We weten echter al lang dat Epic Games het IP in de doofpot gestoken heeft en doet alsof het niet bestaat.

That said, de nieuwe engine ziet er best wel goed uit en ik kijk uit naar alle nieuwe dingen die er mee gemaakt zullen worden!
Gerucht gaat dat er een f2p versie van UT3 uitkomt genaamd UT3x.

https://www.theverge.com/...leak-no-microtransactions
dat wist ik niet, dat is wel cool!
... ook al is het de slechtste van de trilogy, hij was nog steeds goed vondk.
ik zou gewoon graag bv een ut2k4 remake zien. iets wat UT4 aan het worden was :p
Mee eens. Ik vrees dat een heruitgave van de slechtste UT nou niet veel goeds kan betekenen voor de UT naam.
Ik snap dat het een bedrijf is maar toch vond ik het erg klote dat ze de stekker uit Fortnite, Paragon en UT5 trokken om Fortnite Battle Royale te gaan melken.

Overigens wel een geweldige engine en ik wens nog steeds iedere dag dat spellen als Escape From Tarkov gewoon vanaf de grond met Unreal Engine gemaakt waren i.p.v. Unity.
Tja, Unreal word nu vaak gezien als een soort perfecte oplossing, maar veel grote Unreal releases laten de laatste tijd toch flinke performance problemen zien.
Ik denk dat veel van de studios die nu overstappen vanwege de graphics daar spijt van gaan krijgen. De engine is lang niet zo makkelijk in gebruik als Unity. En als ze de kunde al niet hebben om goede prestaties uit Unity te krijgen dan geld hetzelfde waarschijnlijk voor Unreal.

Ik zou het in ieder geval zonde vinden als er straks nog maar één engine overblijft. Ik denk dat we dan creatief fors beperkt zouden worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 00:56]

Waarin is Unity dan makkelijker in gebruik dan Unreal Engine (5)?
Ik ben zelf bezig in UE5.1 en vind het best vlot gaan. Blueprints vind ik ook best handig. Ik zat eerst te sukkelen met Godot, waar het eerst heel vlot ging, maar ook eens zo snel tot een halt kwam, doordat je veel voorkomende zaken nog zelf moet opzetten.
Ik heb ook gekeken naar Unity, maar daar vond ik ook toch wat ontbreken, of moet je maar weer dingen voor aanschaffen of op zoek voor gaan. In Unreal zit al veel standaard. Ik heb Unreal niet alleen gekozen voor de mooie graphics, die kan je ook bekomen in Unity, ligt voornamelijk aan je eigen creativiteit. Maar voor Solo-Developer is Unreal Engine echt wel een tijd- en kostenbesparing.

Ik heb wel een nieuwe pc moeten aanschaffen, omdat m'n 'oude' laptop de 'blueprint brushes' niet aankon. Maar 't is de investering wel waard geweest, als ik zie hoeveel sneller ik nu vooruit kom, ondanks ik nog lerend ben en best wat tijd steek in het volgen van tutorials.
Als je een beetje op het oppervlak speelt lijkt Unreal gebruiksvriendelijker dan dat het is. Begin je aan C++ dan opent zich een portaal naar 1996 toen Tim Sweeney deze engine schreef.
C++ is niet zo snel om mee te werken (vaak hele editor opnieuw opstarten vanwege hercompilatie), en de API is gewoon niet zo makkelijk of consistent als die van Unity.

Het is echt een complex beestje. Vergis je daar niet in.
C++ is over het algemeen nog steeds de hoofdmoot van alle engines en games hoor. Niks mis mee met die taal.
Dat komt meer door traditie dan dat het echt niet beter kan. Ik merk dat ik door de traagheid van de compilatie gewoon enorm veel tijd kwijt ben. C# is wat dat betreft ook niet helemaal het ideaal, maar 5 seconden vs 2 minuten voor een wijziging maakt erg veel verschil in productiviteit.

Er zijn heel veel games die een andere taal dan C++ gebruiken voor gameplay. En ik merk in Unreal erg de behoefte van een taal tussen C++ en blueprints in, voor die gameplay code die net iets complexer is maar waar je ook weer niet hoeft te weten van iedere byte geheugen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 00:56]

Unity is gewoon meer mobile georiënteerd. Unreal meer voor de tripple A games op consoles en pc. Unreal is een veel zwaardere engine met meer complexe render pipes. Unity is toegankelijker in gebruik. Animatie studio in Unity is beter dan in Unreal. Ook particle effects zijn makkelijker. Wel kan je in Unreal weer meer.
En hoe pakt dat bij Unity uit?
Je hoeft in principe nooit de editor op te starten voor hercompilatie, dus dat scheelt je alweer 2 minuten (opstarttijd Unreal en Unity is ongeveer hetzelfde bij complexe projecten). De API heeft betere documentatie en is wat lower level waardoor je met minder ingebouwde complexiteit rekening hoeft te houden.

Nou moet ik zeggen dat voor snelle iteratie C# ook niet het ideaal is, en als je echt low-level moet gaan dan is de abstractie van C# wat onhandig (hoewel Unity wel een aantal tooltjes bied om voor echt goede performance te gaan).

Unreal is dus wat meer gespitst op AAA eisen waar die low-level toegang vaak nodig is, terwijl C++ voor kleinere projecten (zeg, 2 - 3 programmeurs) niet persé nodig is en het je vooral extra tijd kost.
Maar die C+ heb je ook niet direct nodig bij Unreal, tenzij je specifieke zaken toe wil voegen die je niet met blueprint kunt doen, of wel maar te omslachtig, correct?
Alleen bij hele simpele games kun je met enkel Blueprints uit de voeten. Uiteindelijk is het grootste deel van de code C++.
Deze uitstekende video legt uit hoe je beide gereedschappen het best gebruikt.

Het is niet zozeer wat je kunt doen in Blueprints (dat word nauwelijks beperkt), maar waar je later spijt van gaat krijgen ;)

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 00:56]

Dat zeg ik: gebruiksgemak voor kleine projecten, die effectief vaak efficienter zijn als je ze goed opbouwt in C+.
Ja misschien heb je gelijk inderdaad, het gras lijkt altijd groener bij de buren. Ben het ook zeker met je eens dat we niet een monopolie moeten willen bij game engines.
Tja, Unreal word nu vaak gezien als een soort perfecte oplossing, maar veel grote Unreal releases laten de laatste tijd toch flinke performance problemen zien.
Ik denk dat veel van de studios die nu overstappen vanwege de graphics daar spijt van gaan krijgen. De engine is lang niet zo makkelijk in gebruik als Unity. En als ze de kunde al niet hebben om goede prestaties uit Unity te krijgen dan geld hetzelfde waarschijnlijk voor Unreal.
De performance problemen komen vooral door het niet goed cachen van PSOs, iets wat sinds DX12 een zéér belangrijke oorzaak is voor (micro) stutter.

Omdat sinds DX12 de game ontwikkelaar hier veel meer verantwoordelijk voor is, moet dit meegenomen worden in het QA & release proces van nieuwe games, en dat gaat klaarblijkelijk de laatste tijd nog wel eens mis.

Een game zoals Hi-Fi Rush wordt specifiek geprezen omdat het tijd, moeite en aandacht heeft besteed om dat wèl goed te doen (met Unreal), en daarom een extreem soepele ervaring biedt.
Ik zou het in ieder geval zonde vinden als er straks nog maar één engine overblijft. Ik denk dat we dan creatief fors beperkt zouden worden.
Daar ben ik het zeker mee eens! Ik vind het echt tof om verschillende engines te kunnen gebruiken, en de onderlinge verschillen te zien. Erg tof dat games zoals Far Cry ook nog gewoon level editors meeshippen, Valve voor vrijwel al hun games modding tools biedt (voor Source/Source 2), en er naast Unreal en Unity, er ook nog gewoon CryEngine en Godot zijn. Het zou tof zijn als meer games modding tools beschikbaar zouden maken!
Deze 12 (grote) games gaan gebruik maken van Unreal Engine 5
https://geekflare.com/unreal-engine-5-games/
Ik neem aan dat jij de engine gebruikt en dus ervaring ermee hebt, zo te zien, dus ik neem het van je aan, maar ik vraag me dan wel af of die oudere versies dan nòg ingewikkelder/minder gebruiksvriendelijk waren, want er wordt toch best vaak gefocust op hoe goed, uitgebreid en user-friendly de nieuwe Unreal engine is.

Los daarvan vraag ik me af of een doem scenario betreffende een enkele, overblijvende engine ooit wel zou uitkomen, want los van Unreal en Unity is er nog steeds ook een veelvoud van andere engines, veel waarvan ook custom built voor bepaalde game series.

Even uit mijn blote hoofd hebben we dan qua meest gebruikte/triple A engines Unreal, Unity, CryEngine, Frostbite en idTech, en qua custom of platform-specifieke engines, is er nog een veelvoud aan andere engines.

EDIT:
Zo te zien dus nog een hele waslijst... ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 23 juli 2024 00:56]

Als je opzoek bent voor een Paragon remake zou je eens naar Predecessor kunnen kijken. Die begint al aardig vorm te krijgen!
Er is een pre-alpha versie van de nieuwe Unreal Tournament, maar hier zit volgens mij niet veel ontwikkeling meer in. Je kan hem gratis proberen via de Epic Game store.
die pre-alpha hadden ze in het begin van UE4 gemaakt, en zijn development is op halt gezet voor development van fortnite battle royal (voor dat deze uit was/rond de tijd dat PUPG a thing was). pijnlijke zaak was dat voor mij haha
Die UT versie wordt niet meer doorontwikkeld helaas. Heel slecht want het had echt heel veel potentie. Ze zijn kennelijk niet creatief genoeg om er een goede competatieve shooter van te maken voor de esports scene. Maarja, de terrorpeuter die zich fortnite noemt krijgt alle aandacht van papa en mama. Erg zonde.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 23 juli 2024 00:56]

Gaat toch om concurreren met je eigen product. Zij verkopen een engine en is een battle royale nou eenmaal populairder maar Fortnite is ook toegangkelijk voor mobiel en console wat Unreal nooit is geweest. Ofwel je markt is groter en ze kunnen laten zien hoe geweldig hun engine werkt op alle platformen.

Hoe graag ik het ook zou willen zien, ik denk dat we nog heel lang moeten wachten voordat Epic nog wat liefde geeft aan UT.
Tis all about the money..
4-5 miljard winst maken met cosmetische rommel en kinderen/ouders die dat werkelijk normaal vinden, ik ben oud genoeg om nog te kunnen lachen om 2,50 voor horse armor wat internet collectief uitgelachen heeft.
Ontzettend jammer ja. Ik zou super graag een moderne versie willen zien van Unreal 1998. Met de bijzondere mix van sci-fi en kerken en tempels die naadloos in elkaar overlopen.
Deze speelwijze zul je nooit meer zien bij game ontwikkelaars want daar valt te weinig aan te verdienen, zaken als microtransactions is helaas de norm.
Dat is helaas zo. Erg jammer want het is een bijzondere stijl van shooters maken. Ook het feit dat de game 1 doorlopend level was, net zoals Half-Life vind ik nog steeds erg fijn werken. Geeft je toch meer dat 'epic journey' gevoel mee dan een missiestructuur (zoals in Unreal 2).
Grote onzin naar mijn mening.

Ja, games hebben vaak day-1 DLC of microtransactions, loot boxes, en zo voort. Maar veel games ook niet.

Ik ben gisteren aan Returnal voor PC begonnen. De enige 'DLC' waar ik van weet is alternatieve suits die je krijgt als je je Playstation account linkt. Er is wel gratis flinke extra content toegevoegd aan de game, waaronder een co-op optie en een mode met volledige nieuwe speelstijl.

Hogwarts Legacy is nogal omstreden maar heeft geen van deze zaken.

Elden Ring van vorig jaar had ook niet zoiets. Noch heeft God of War Ragnarok zulke zaken ingebouwd.

Single-player games hebben veelal geen of weinig microtransactions. Epic zou zo een Unreal game uit kunnen brengen die hetzelfde is.
En zoals altijd ligt de kerk ergens in‘t midden. Natuurlijk kan er nog altijd zo’n pareltje ontstaan in de huidige markt. Maar je kan moeilijk ontkennen dat de kans kleiner is dan ooit tevoren daar er een gigantisch budget ‘gereserveerd’ is voor monetized games.
Hogwarts Legacy is nogal omstreden maar heeft geen van deze zaken.
Pre-order bonus, exclusieve content als je een WB account toevoegt en een platform (PS5) exclusieve questlijn. Verre van perfect.
Pure cosmetica kan je genoeg verdienen
Als je de game zodanig inricht dat cosmetica verleidelijk is. Want dat is natuurlijk waar het in games moet om draaien, je cosmetics kunnen flexen. En grinden of betalen voor meer en betere cosmetics…
Pubg is een goed voorbeeld waar het geen reet uitmaakt wat je draagt (integendeel zelfs met je fluo oranje kostuum) en waar toch veel geld voor uitgegeven word.

zijn zelfs lootboxes, veranderd niks ingame buiten wat uiterlijk vertoon.
Grappig, laatst begonnen aan Halo infinite op de Xbox en was er niet van onder de indruk. Het multiplayer gedeelte deed me nog het meest denken aan UT:GOTY. Beetje jammer dat crossplay word afgedwongen, daarom toch maar wat anders gaan spellen, als ik op de PC speelde had ik misschien nog wel doorgespeeld.

Er zitten wel microtransacties in voor skins, maar qua gameplay ontloopt het elkaar niet, ik mis alleen de modifiers als Instagib.
Ze doen alleen maar het tegenovergestelde, ze gaan de OG Unreal zelfs weghalen uit de online stores. Dus die doofpot wordt steeds meer dicht. Zo jammer, nog uit de glorietijden van Epic Mega Games.
Als je iets van Unreal wil zien dan zal dat vanuit de retro hoek moeten komen want dat is het inmiddels. Het zou me niets verbazen dat Nightdive iets met een Unreal remaster mag doen, en wie weet zal dat ook een UT component hebben.
Tweakers hield eerder een interview met Epic Games over de engine, waarin het bedrijf onder meer zei dat het in de toekomst Nanite geschikt wil maken voor meer soorten oppervlakken, zoals foliage. Momenteel werkt die technologie alleen op rigid meshes.
Ik dacht dat nanite al mogelijk was op foliage in 5.1.
Dat kwam althans langs op een youtube video over dit onderwerp van 2 maanden geleden.
https://www.youtube.com/watch?v=FUGqzE6Je5c
AuteurAverageNL Nieuwsredacteur @madcon16 februari 2023 16:36
Inderdaad! Ik schrap die zin, dank :)
Dat klopt. Sinds versie 5.1 is foliage mogelijk met Nanite. Fortnite maakt er veel gebruikt van. Deze blog van Epic beschrijft wat er allemaal nodig was om foliage en nanite te gebruiken in Fortnite: https://www.unrealengine....attle-royale-in-chapter-4
Bracht versie 5.1 niet al de door jullie genoemde nanite support for foliage?
Ja world position offset werkt met nanite as of 5.1
Laat maar komen die Unreal Remaster :P

Zal wel niet :'(
Er zit ook een presentatie genaamd "Making Games in Fortnite" in de lijst. In Fortnite bestond al een creative optie om werelden te maken en ze hebben al langer gehint op om dit uit te breiden (met onder andere een niewe programmeertaal Verse, waar ze ook een presentatie over gaan geven). Lijkt erop dat ze van plan zijn om eindelijk te releasen. Ik ben benieuwd of ze straks met Fortnite een concurrent voor iets zoals Roblox neer kunnen zetten.
Word tijd dat de studio's games uitbrengen met deze recente Unreal Engine. Fortnite hebben ze geüpgraded en ik weet de aankomende titels zoals: Hellblade II zal hier ook gebruik van maken. Alleen hebben we geen exacte release date.
de engine is de basis van een spel, alles wat je daar boven op legt moet dan ook er op voorzien zijn om op de nieuwere versie goed te werken, laat staan van de nieuwe features gebruik te maken. Het duurt jaren om een spel te maken, dus ik kan me goed inbeelden dat de kwaliteit die we in techdemo's zien pas over 2 jaar in nieuwe spellen zien die nu al in ontwikkeling zijn en 4 tot 5 jaar in spellen waar ze nu nog aan moeten beginnen.
5.0 is nog geen jaar oud, en overstappen naar een nieuwe engine versie doe je over het algemeen niet laat in de ontwikkeling.
Er zijn een paar studios bezig geweest in een vroege versie van de engine (zij liever dan ik), maar voorlopig zullen er nog heel wat games uitkomen op basis van Unreal Engine 4.

Een normale AAA game is tegenwoordig wel 6 jaar in ontwikkeling dus het duurt nu erg lang voordat nieuwe technologie veel gebruikt word.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 00:56]

Ik hoop stiekem dat die ontwikkeltijd een stuk wordt ingekort door de fantastische tools die UE 5 ter beschikking stelt :)
Wordt tijd dat er meer game engine opties komen die niet achter een bedrijf zitten wat hun developers mishandled.

Godot is best wel leuk :)
Laat ze eerst maar eens die verdomde stutters de wereld uit helpen.
Die stutters waar jij het over hebt heeft niets met Unreal Engine te maken. dat is een probleem van Directx 12. Dit is te fixen door dx12 games hun shaders volledig te laten laden , ook wel "baking" genoemd, voordat het spel gestart wordt. Helaas doen veel developers dit niet , wat on-acces stuttering veroorzaakt in de shaders.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 23 juli 2024 00:56]

Hogwarts Legacy, Returnal, Borderlands 3 en nog een aantal andere games ondergaan dit “baking” proces voorafgaand de game en toch hebben ze allemaal stutters.

Unreal Engine is wel degelijk een probleem.
Zal wel aan mij liggen dan , maar ik ervaar met geen van deze titels enige vorm van stutters. Bij hogwarts hier en daar een framedrop, maar dan houdt het wel op.

Heb je een Nvidia of AMD videokaart?
AMD, een 7900XTX met een 5900X en 32GB RAM.
Dat is toch vreemd dan. Met zo'n Config zou je dat niet moeten ervaren. Ik heb een 7700x, 32gb en een 6800xt.
En Gears schijnt weer geen shader stutter te hebben. Het is aan de ontwikkelaars om alle shader permutaties te verzamelen en deze aan het begin te compileren. Als je shaders mist krijg je weer stutter.
Stutters kunnen trouwens ook door andere dingen komen, zoals proberen te veel in een keer te laden. Ook hier biedt UE tools voor om dat goed te regelen, maar de ontwikkelaars moeten er wel goed gebruik van maken.
Ik hoop echt op een Red Orchestra 3.
Vroeger de Mod gespeeld voor UT2k4 en kort daarna Red orchestra : Ostfront 41-45.
10 jaar geleden Red Orchestra 2 met Unreal Engine 3.
Nu is het tijd voor een Red Orchestra 3 met Unreal engine 5 !
Ik speel af en toe weleens Fortnite en volgens mij heeft Epic Games Fortnite destijds ook van een upgrade voorzien naar Unreal Engine 5. Het zou tof zijn als ze Fortnite opnieuw van een upgrade voorzien als een soort ‘showcase’ waarin te zien is wat de nieuwe functies doen. De upgrade heeft Fortnite voorzien van, in mijn ogen, veel betere graphics. Helaas lijkt het erop dat niet alles soepel loopt omdat ik weleens last heb van framelag of grafische glitches. Toch zou het wel leuk zijn als ze dit meteen meenemen!
Nu heb je reeds AI die zelf foto’s kan creëren.

Wanneer zullen we AI hebben in combinatie met een 3d-engine om 3d-werelden te creëren?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.