‘Google Pixel-tablet heeft 11"-scherm en komt in 128GB- en 256GB-uitvoering’

Een ontwikkelaar claimt dat de Google Pixel-tablet een scherm van 10,95” zal bevatten. Het apparaat zou in een nieuwe fase van productie zijn terechtgekomen en in een 128GB- of 256GB-variant uitkomen. Het apparaat komt naar verluidt met ondersteuning voor Wi-Fi 6.

Volgens ontwikkelaar Kuba Wojciechowski heeft de tablet de 'engineering validation'-testfase doorlopen. Hierna volgt volgens 91Mobiles een laatste testfase, waarna het apparaat in massaproductie gaat. Wojciechowski maakt ook gewag van een Google Pixel-stylus die met het apparaat zal kunnen werken.

Wojciechowski heeft eerder al informatie verspreid over de Pixel-tablet. Zo claimt de ontwikkelaar dat de tablet geen gps- of mobiel-internetfunctionaliteit zal bevatten en niet over een nabijheidssensor of barometer zal beschikken. De tablet draait volgens de man ook op de Tensor-soc van de eerste generatie en kan naar verluidt enkel 64bit-apps draaien.

Google kondigde de Pixel-tablet aan tijdens zijn ontwikkelaarsconferentie I/O in mei. Wanneer het apparaat te koop zal zijn, is niet duidelijk. Vermoedelijk geeft Google op 6 oktober meer informatie. Dan heeft het bedrijf een livestream gepland om de Pixel 7-smartphones en de Pixel Watch te introduceren.

Google Pixel-tabletteaser

Door Jay Stout

Redacteur

23-09-2022 • 15:08

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Alright, het heeft een 1e gen Tensor soc, dus kwa prijs zal het wel in de buurt van een Pixel 6A zijn? Tablets zijn opzich wel relatief goedkoper dan de mobieltjes.

Daarnaast weet ik eigenlijk niet echt wat er te verwachten valt kwa Google en Android tablets. Inmiddels had google 3 chromebook "tablets/laptops" uitgebracht, die wel het tablet aspect aanvulde.
De Pixelbook en de Pixelbook Go en de Pixelbook Slate. Alledrie, nagenoeg onbekend....
Chrome OS is misschien de boosdoener daarvan, dus misschien dat ze daarom weer terugvallen naar android met android 12L. Volgens mij al 3e serieuze poging dat ze android voor tablets willen uitbrengen. Android Honeycomb, first try. Android Nexus, 2nd try en nu dit weer? Misschien ben ik er 1 vergeten.

Opzich zie ik maar 1 OEM in de android market die serieus nadenkt over tablets en dat is Samsung. Daarnaast, kwa hardware heeft google toch wel vaak problemen gehad, ook met hun tablets, hoop dat dit nu beter is :) .
Reageer
Ik vind de laatste mi pad van xiaomi opzich ook wel een goede bang for buck Hebben anders.
Deze tablet gaat ongetwijfeld veel minder hw bieden voor een hogere prijs...
De support van xiaomi is ws wel minder lang dan wat google biedt, dus das dan een afweging.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 23 september 2022 15:57]

Reageer
Ohja, xiaomi negeer ik zeker niet, maar opzich zijn ze voornamelijk makkelijker verkrijgbaar via online webshops. Soms moet je ook gapps apart installleren en zijn zaken zoals widevine waarop je moet letten. Dat kan allemaal makkelijk zijn, maar het zijn toch wel stappen die je moet leren en vertrouwen als je er niks over weet.
De desktop mode die ze hebben is ook goed :D .
Reageer
Pixel koop je (ik toch) vooral voor de software. Ik geloof best dat er betere telefoons en tablets zijn voor minder geld maar de software en support is meestal ruk.

Vroeger had ik nog tijd om die dingen te flashen met custom roms enzo nu moet dat gewoon uit de verpakking werken. Als ik dan zelf nog gapps moet installeren, rooten om allerlei bloatware te wissen dan haak ik al af.

:)
Reageer
Gapps worden gewoon meegeleverd. En rooten voor bloatware vind ik zelf niet zo erg nodig, zo erg is het nml niet bij xiaomi.
Je hebt wel een punt hoor, support bij xiaomi is als je geluk hebt 2 jaar. mijn poco x3 nfc heeft al wel 2 android upgrades gehad, maar volgens mij wel vrij uitzonderlijk. Er word nog 1 miui upgrade verwacht maar dat zal ws blijven hangen op Android 12 voor de x3.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 24 september 2022 11:06]

Reageer
Opzich zie ik maar 1 OEM in de android market die serieus nadenkt over tablets en dat is Samsung.
Dat is gewoon niet waar. Lenovo heeft bijvoorbeeld ook gewoon een super mooie tablet voor een nette prijs. Heb zelf zo'n Lenovo Tab M10 FHD Plus en ook een (inmiddels wat oudere) Samsung tablet, en ik zou toch altijd voor Lenovo kiezen tussen die twee.
Reageer
Mijn idee ook, heb de derde generatie tab10, prima apparaat, niet duur en weinig bloatware. Rijg ook nog als mogelijke updates en -grades.
Reageer
Ik kijk ernaar uit. Mogelijk vervang ik mijn Samsung Tab S5e welke ik louter gebruik voor Youtube en andere media door zo'n Google Pixel tablet exemplaar.
Reageer
Wat is er mis met de 5e? Gebruik ik zelf ook voor van alles en nog wat en het amoled scherm is geweldig (op het ontbreken van HDR na)
Reageer
Er hoeft niks mis te zijn om te willen upgraden
Reageer
En toch. Hij kwam uit met Android 10. Zal langzaam uit security updates lopen. Ook dat kan een reden zijn.
Reageer
De Tab S5e kwam, net als de Tab S4, uit met Android 9. Zie ook https://www.androidcentra...-tab-s4-vs-galaxy-tab-s5e bijvoorbeeld. :) Vorige week heeft mijn S4 nog een OS update gehad (let op: geen upgrade dus)! Het zou dus gek zijn als de Tab S5e geen update krijgt, terwijl de specs gelijk zijn. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 september 2022 15:44]

Reageer
Ah okay. Android 9 of 10 maakt ook niet heel erg uit, misschien maakt het mijn punt zelfs iets relevanter (volgens mij doet Samsung tegenwoordig 1 OS upgrade en 3 jaar security). Het zou nog steeds betekenen dat jouw tablet een van zijn laatste updates heeft gehad. Nou denk ik dat je android zonder updates nog wel een halfjaar kan blijven gebruiken mits er geen CVE's ala stagefright tussen zitten (overigens, de belangrijkste specs die bij een update van belang zijn verschillen juist tussen beide modellen (de soc), maar dat is verder off-topic.)
Reageer
Ik ga er ook wel vanuit dat het de laatste update is geweest. Ik was vorige week aangenaam verrast in elk geval. Meende te herinneren dat er nog 1 upgrade/update zou komen, ik denk dat dat deze was. ;)
Toch ga ik echt niet mijn tablet upgraden omdat er geen updates/upgrades meer komen. Ik heb het geld niet op mijn rug groeien ervoor. Dat deed ik destijds met mijn Nexus 9 ook niet. Gewoon gebruikt tot de batterij het niet echt meer trok.
Reageer
Zeker eens! En ik denk een goede reden is dat je dit kan zien als een concurrent voor de iPad, als ik een Android gebruiker zou zijn zou ik zeker deze poging van Google willen supporten.
Reageer
Samsang Tab S5e - heeft een prima display - werkt uitstekend.
Aangepast: Android 11 momenteel - helaas geen upgrade naar Android 12.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 23 september 2022 15:55]

Reageer
Mijn Tab S4 heeft vorige week geloof ik anders nog een OS update gehad (let op: geen upgrade dus), maar support is er wel degelijk nog. Het zou dus gek zijn als de Tab S5e geen update krijgt, terwijl de specs gelijk zijn. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 september 2022 15:44]

Reageer
Mijn Tab S heeft de laatste tijd geen updates meer gehad :( Nu met een barst in het glas tijd voor een update, zal Google eens lief aankijken.
Reageer
Vanwege einde formele support heb ik mijn Samsung Galaxy tab S5e vervangen door een HP X2 11 inch. Android apps draaien er prima op, enkele moest ik sideloaden (Outlook, Word, Komoot). Android support tot 2029. Verder virtuele machine waarin Linux distributie draait.
Nadelen:
- Android soft keyboard, zoals Swiftkey, moet je steeds opnieuw kiezen als hardware keyboard gebruikt is
- Linux distributie is qua software ietsje beperkte, omdat het een ARM CPU is. Freeoffice werkt bijvoorbeeld niet

Ik zou niet zo snel een Pixel tablet als deze als vervanger genomen hebben. Minder veelzijdig en minder lange support

[Reactie gewijzigd door Frij5fd op 23 september 2022 18:18]

Reageer
Geen mobiele internet fuctionaliteit en geen barometer ok niet heel erg maar geen gps. Dat vind ik wel een beetje raar. Apps zoals google maps zullen minder accuraat je locatie kunnen bepalen. Dus het is af te raden om op deze tablet navigatie apps te gebruiken.

Het valt wel steeds meer op dat wanneer google met een nieuw product komt er altijd wel iets op aan te merken is. Of waar ik in ieder geval vraagtekens bij zet. Alhoewel ik wel erg gecharmeerd ben over de google pixel telefoons vooral van de laaste twee generaties.

[Reactie gewijzigd door victor1701 op 23 september 2022 15:30]

Reageer
Hoewel GPS inderdaad best een dingetje is, denk ik aan de andere kant eigenlijk dat het gemis van GPS op de tablet geen groot issue zal zijn. Natuurlijk is met navigatie een groot scherm ook fijn en handig, maar toch gebruik ik mijn tablet nauwelijks om te navigeren. Ik gebruik mijn tablet vooral om een beetje te browsen en films/series te kijken. Daar heb ik aan de andere kant geen GPS voor nodig.
Reageer
Je hebt een goed punt. Maar toch het is in vele apps toch een kleine handigheid zoals in navigatie apps om een route eventueel thuis voor te bereiden. Vergeet niet dat apps zoals uber eats of thuisbezorgd ook gps gebruiken. Maar goed dan even een stapje terug doen en maar handmatig je adres invoeren in diverse apps.
Reageer
Apps als Uber of Thuisbezorgd kunnen ook prima zonder GPS werken, dan geef je gewoon zelf een adres op, lijkt me niet veel werk. GPS in een tablet zie ik echt alleen een navigatie use case voor, maar dan vooral als je bijrijder bent, want anders is het scherm weer te groot.
Reageer
Aan de hand van de wifi netwerken om je heen kan een tablet zonder gps prima een vrij accurate plaatsbepaling doen.

Misschien niet op de meter nauwkeurig, maar genoeg om maps een dergelijke een goed idee te geven waar je bent.
Reageer
Op de beide tablets van mijn kinderen heb ik Google Family staan, daarmee kan ik ze in tijd beperken en bepalen welke apps mogen. Ook kan je er een tablet mee vinden, maar dan is er dus wel GPS nodig. Het gebrek er aan zou voor mij dus een dealbreaker zijn.
Reageer
Ah, ja, zo is er voor een ieder een andere usecase, maar interessant om te zien!
Reageer
Daarom zou ik zoiets NOOIT kopen als je voldoende Samsung tablets hebt.
Ook qua prijs en verkrijgbaarheid scoort Samsung beter en qua ondersteuning ook beter dan Google tegenwoordig.

Mijn inziens heeft Google niks te zoeken in dit segment tenzij ze met iets nieuws komen.
Reageer
Samsung =TROEP dat is mijn ervaring! Ik heb div tablets van hun gehad allemaal overleden binnen 2 jaar.

Jammer dat Sony geen tablets meer maakt wat dat waren wel super goede dingen.

Overgestapt naar een Ipad. Nooit meer spijt gehad. Waar ik voor heen altijd gezeur had zijn mijn problemen weg kids zijn blij met de ipads. Iphones. Het werkt gewoon en ze zijn prima te repareren... En gaan ontzettend lang mee.
Reageer
Grootste probleem met Android en tablets is de software, nauwelijks iets wat echt goed werkt op tablet formaat (als je het vergelijkt met een iPad). De iPad is dan ook het enige wat ik nog blijf gebruiken naast Android voor de rest.
Reageer
Google is bezig met een inhaalslag op gebied van foldables en tablets. Het werkt nog niet optimaal, maar er wordt in ieder geval wel weer aandacht aan geschonken na jarenlange verwaarlozing.
Reageer
Dat zou alleen maar mooi zijn idd, maar ik wil het eerst zien en dan pas geloven, want het is wat absurt dat dit al meer dan 10? jaar zo is. :)
Reageer
Ik ben het met je eens dat IOS apps veelal beter afgewerkt zijn en de apps meer één lijn volgen. Maar zelf heb ik zeker ook geen negatieve ervaring met mijn Android tablet. Sinds nu meer als een half jaar gebruik ik een Samsung Galaxy Tab S8 Ultra. Merendeel van de apps die ik gebruik zijn allemaal best wel goed aangepast en werken verder goed.

Het is niet meer zo dat bijna alle apps opgeblazen versies zijn van de smartphone apps. Dat was wel iets wat lange tijd gebeurde bij Android tablets en zag inderdaad gewoon vaak lelijk uit. Dus het kan ook bij Android nog eens per fabrikant verschillen en het ook deels van de aanpassingen van de fabrikant afhangt. Voorbeeld zag ik wel bij een Lenovo tablet wat ik even had maar dat was gewoon allemaal slecht afgewerkt en buggy.
Reageer
Ik heb de Xiaomi Mi Pad 5 en ik ben daar eigl super tevreden van.
Er ben nog niks tegen gekomen dat er raar uit ziet op dat formaat. Integendeel.
Series en YouTube kijken vind ik heerlijk op die tablet.
Reageer
Onzin ...
Dedicated apps zoals Music production, Sommige games en dergelijke heb je gelijk in.
Zaken zoals Browsen, Youtube, Google maps, Google, Netflix, Amazon Prime, Spotify, etc heeft de IPAD 0,0 voordeel in de praktijk.

Ik heb een Ipad Pro en heb hier thuis 3x Android tablet van oude S4 tot de top spec S8 Ultra.
Reageer
Je geeft aan dat sommige games en dergelijke dus niet lekker lopen, wat maakt het dan onzin. Ik heb een tijdlang Android tablets gebruikt en in vergelijking met een iPad is dat simpelweg niet zo gelikt, danwel consistent. Android telefoons doen dat veel beter. Dat het er beter op is geworden is natuurlijk zo, maar ik wacht het nog rustig af.
Reageer
Het is een feit dat qua software de iPad superieur is mbt de dedicated apps.
Zoals ik bepaalde voorbeelden noemde.
Echter de meeste mensen die tablets gebruiken doen de huis tuin en keuken zaken en dan maakt het niks uit.
Sterker nog, voor sommige zaken is Android zelfs superieur ... Zeker als het gaat om media te consumeren, file Management en zaken zoals Dex.

Er is de laatste jaren best wel wat veranderd.
In sommige dingen pak ik liever de iPad Pro en met andere dingen mijn S8 ultra.
Reageer
Off topic maar ik was wel benieuwd naar het verschil in teken- dan wel design/ grafische vormgeving. Is iPad nog steeds véél beter op dat vlak?
Ik vind OLED gewoon top en de s pen werkt goed.
Reageer
De Ipad wint het in de grafische omgeving met afstand vanwege de vele serieuze apps die specifiek daarvoor gemaakt zijn.
Legio top apps terwijl de beloofde Lumafusion (dedicated) voor de S8 Ultra er nog steeds niet is naar mijn weten.

Nee, op dit vlak als grafisch designer is de Ipad Pro de enige echte zinvolle keuze.
Alhoewel voor doorsnee tekenwerk van een amateur is de S8 Ultra wel prachtig met dat grote Oled scherm.
Reageer
Precies ik werk niet professioneel in de grafische industrie maar ik heb wel eens Art Rage geprobeerd en ik vond de simulatie van olie en water verf stimulerend en indrukwekkend toen. Zeker genoeg om te leren tekenen en voor wat illustraties!
Wat ik ook wel fijn vind naast her geweldige scherm is dat de s pen passief is. Dat geeft bij mij wel rust.
Uit professioneel perspectief ben ik benieuwd naar de algoritmes. Een knaap die bij Pixar heeft gewerkt, als ik het goed heb, Iñigo Quilez https://www.artpublikamag...how-beautiful-math-can-be laat algoritmes zien voor schaduw, lichtval enz. in 3D dus wie weet wat er allemaal te simuleren en proberen valt.
Reageer
Er is zo vreselijk mogelijk vanwege de extreme performance tegenwoordig op de premium mobiele tablets.

De S8 Ultra zie ik regelmatig voorbij komen voor nog geen 700 euro (acties) en dan is het een no brainer tov de Ipad Pro.

Als je alles uit de kast wilt halen en de nieuwste technieken wilt hebben qua software dan is de Ipad pro de enige logische keuze.
Maar, je gaat dan al snel naar een 1500+ euro en dus het dubbele tot wel bijna 3x de actie prijzen van de S8 ultra met een Apple Pencil, wat bruikbare opslag (512GB+), en een keyboard cover.
Reageer
Android en toepassingen op tablet zijn misschien niet zo uitgekiend want tsja NextStep was wel netjes toen met OOP maar je zou zeggen dat Java / Sun ze een keer zouden kunnen inhalen...
Blijkbaar is het ook de markt want Apple / Steve Jobs had de indrukwekkende technologie van Xerox gezien en ik ben al lang blij dat zulke systemen zo organisch zijn geworden.
Maar praktische zaken vergen toch een laptop en de originele M1 Macbook is toch wel overal te gebruiken dankzij beproefde technologie helaas.
Maar ik denk dat ik toch nog een kans pak met de S8, want inderdaad zijn prijzen merkwaardig beter dan de S7+ die destijds op mijn verlanglijstje stond.
Reageer
Geen ervaring met deze tablets maar ziet er goed uit!
Reageer
Hoop dat ze dezelfde strijd tegen doen als de Nexus 7 tablet wie kent hem nog
Reageer
Ik ken hem nog, waardeloos apparaat !
Extreem traag, traag met bugfixes en blonk met niks uit afgezien van de aantrekkelijke prijs.
Reageer
Enig indicatie wat dit ding zal gaan kosten?
Reageer
Heel flauw gezegd, maar in Nederland Euro's. :+ De vraag is wel hoeveel. ;)
Reageer
Denk iets van €550 omdat Google al genoeg winst maakt met je data.
Reageer
Duurder als de rest. Het is Google dus dan weet je het wel.
Ook verkrijgbaarheid wordt niet optimaal.
Reageer
Ik kijk hier ook wel naar uit. Misschien een mooie vervangen voor mijn Nvidia Shield K1 tablet.
Als de pricing goed is en het scherm ook mooie specs krijgt zal ik het serieus overwegen om deze tablet aan te schaffen.
Reageer
Misschien stomme vraag, maar zijn er bepaalde tablet op de huidige markt die je van linux kan voorzien, en toch vlot draaien ( mag wifi only zijn ). Alvast bedankt.
Reageer
Je hebt de pinetab, maar vlot is een groot woord. En je kunt waarschijnlijk een windows x64 convertible tablet halen en daar linux op knallen, kwestie van Googlen of die compatibel zijn.
Reageer