Raspberry Pi brengt Pico W met wifiondersteuning uit

Raspberry Pi heeft de Pico W, Pico H en Pico WH aangekondigd. De Pico W-module beschikt over ondersteuning voor Wi-Fi 4, maar de bluetoothcapaciteiten zijn nog niet geactiveerd. Raspberry Pi heeft bijna twee miljoen Pico-computingborden verkocht.

De Pico W bevat de CYW43439-chips van Infineon voor ondersteuning van Wi-Fi 4, oftewel wifi op basis van het 802.11n-protocol. De chip ondersteunt ook bluetooth en Bluetooth Low Energy, maar Raspberry Pi heeft deze connectiviteit niet geactiveerd. De organisaties geeft aan dit in de toekomst misschien te doen.

Tegelijk met de Pico W verschijnen de H en WH. Dit zijn varianten van de Pico en de Pico W die van headers en een 3-pinsaansluiting voor debugdoeleinden zijn voorzien. Alle Pico-modellen zijn opgebouwd rond de RP2040-microcontroller van RaspBerry Pi zelf, met twee Arm Cortex-M0+-cores die op 133MHz lopen. Er is 264kB SRAM aanwezig.

De Pico W kost 6 dollar, de Pico H 5 dollar en de Pico WH 7 dollar. Begin dit jaar verscheen de originele Pico, voor een prijs van 4 dollar. Van die module heeft RaspBerry Pi er naar eigen zeggen bijna twee miljoen verkocht.

Links de Pico W, rechts de Pico H

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-06-2022 • 14:22

89 Linkedin

Submitter: jeroentwee

Reacties (89)

Wijzig sortering
Kijk, kunnen ze eindelijk de ESP vervangen in sommige projecten. De pico is toch een stuk zuiniger, los van de wifi module dan, dat zullen we nog even moeten ondervinden.
In de datasheet van de CYW43439 is te vinden dat (op pagina 75) tijdens receiven hij ~40mA verbruikt en met verzenden zon ~300mA, met in sleep ~5,8 uA

[Reactie gewijzigd door Xypod13 op 30 juni 2022 14:48]

Hmm, dat valt dan wel weer tegen eigenlijk.
WiFi als radio protocol gaat gewoon nooit zuinig zijn. Als je zuinig wil in je uit moet je iets anders pakken. Lora, ZigBee, zwavel etc etc
Is er eigenlijk al zoiets als een Zigbee dev board zoals de ESP? Zie dat de ESP32-H2 niet lang geleden aangekondigd was maar nog geen boardjes. Hoop dat thread/matter daar ook een beetje push in zet.

[Reactie gewijzigd door Xypod13 op 1 juli 2022 08:14]

ESP32-H2 is inderdaad een devboard dat 802.15.4 moet ondersteunen, zoals Zigbee en Thread. De datum waarop dit bord beschikbaar wordt is echter keer op keer verder naar achteren geschoven.

Ik denk zelf dat dit devboard gewoon lager op de prioriteitenlijst is komen te staan. Espressif heeft in dit artikel laten doorschemeren dat ze verwachten dat Matter in de beginfase met name op WiFi zal gaan werken. Ik denk daarom dat het op de markt brengen van de H2-chip voor Espressif van ondergeschikt belang is. In de huidige wereld vol van onzekerheden en chiptekorten zullen ze waarschijnlijk voorkeur geven aan het overeind houden van de productie en verkoop van de C2, in plaats van de gok te wagen met de H2.
Maar: Dit is een aanname die ik baseer op het almaar verder vooruit schuiven van de release van de ESP32-H2, het gebrek aan informatie daaromtrent en de blogposts waar Espressif wel mee bezig is. Ik kan het ook helemaal bij het verkeerde eind hebben.

Ik baal ervan, want ik ben juist met een opdracht bezig waarin ik de Thread-stack gebruik, maar de devboards van Nordic Semi (nRF52840) zijn ontzettend prijzig. Een ESP32-H2 in de prijsorde van rond de €10 zou veel behapbaarder zijn dan de €40 die ik nu per module betaal...

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 1 juli 2022 08:39]

Hoop echt dat Thread/Matter opschiet want er is veel interesants op de horizon maar het blijft verschuiven.

Ben vooral benieuwd naar de power consumptie van de ESP32-H2, zie er veel mogelijkheden mee.
Espressif heeft in dit artikel laten doorschemeren dat ze verwachten dat Matter in de beginfase met name op WiFi zal gaan werken, waarmee het op de markt brengen van de H2-chip van ondergeschikt belang is.
Ai das wel beetje jammer. Hoop dat er nog verandering in komt ;(
Ik ben het helemaal met je eens. Thread heeft echt een hele hoop mooie mogelijkheden waar Zigbee toch wat tekort schiet. De partial mesh topologie (de routers in een Thread-network staan in een mesh netwerk, de end devices staan in een ster-netwerk met de router waarmee zij verbonden zijn) heeft echt gigantische voordelen voor drukkere netwerken vergeleken met de ad-hoc routering van Zigbee, die toch voor best veel overhead zorgt op een groter netwerk.
(Het enige waar ik van baal is dat er een harde limiet zit aan het aantal routers in een Thread-netwerk van 32. Dat maakt het gelijk alweer minder geschikt voor toepassing in grote gebouwen, want daar gaan 32 routers niet voor voldoende dekking zorgen... :X)

OpenThread, waar ik op dit moment vooral mee aan het knutselen ben, heeft nog wel wat aandacht nodig voordat het goed bruikbaar is voor de hobbyist/DIYer. Als je het werkend hebt, heeft het absoluut hele mooie mogelijkheden. Maar het is echt nog niet zo gebruiksvriendelijk en de code is best indrukwekkend als je voornamelijk Arduino-achtige projecten gewend bent. Er valt nog een hoop te winnen als het op documentatie en duidelijkere foutcodes aankomt.
(Er is bijvoorbeeld helemaal geen documentatie beschikbaar over de beschikbare commands in de CLI van Zephyr. Ik heb de code doorgespit om de bronbestanden te vinden waarin de keywords zijn gedefinieerd om de GPIO aan te kunnen sturen. Bovendien krijg je geen foutcode in de shell wanneer je een commando uitvoert met verkeerde argumenten. Dat moet toch makkelijker...)

Bovendien zijn de systeemvereisten best hoog te noemen voor energiezuinige embedded systemen: een CLI build (heb ik toevallig nu open staan :P) kost 565kB aan flashgeheugen en 107kB aan RAM. Er zijn zat MCU's op de markt die dat niet kunnen herbergen. Ik vraag me ook af hoe snel Thread wordt geadopteerd om die reden. Er zijn maar weinig chips in deze categorie die 1MB of meer flash-geheugen ingebouwd hebben. En het produceren van nieuwe ontwerpen op silicium is op dit moment juist een probleem...

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 1 juli 2022 09:08]

Zigbee devboards zijn er al langer dan de esp's. Vanaf de eerste generatie zigbee. De xbee was er bijvoobeeld eentje.

Wat jij echter bedoeld is versie 3 met een HA profile. Dat is een andere zaak. Maar ik denk dat de meeste verwachten dat je de usb sticks van sonof bijvoorbeeld gebruikt of en devkit zoek met de chip die erin zit. Die zijn er echt wel.
Jep, de Nordic NRF52 en NRF53 series zijn bordjes die ZigBee ondersteunen!
Volgens mij is je reactie bedoeld voor @Xypod13 en niet voor mij? @Xypod13 was de persoon die vroeg of het al bestond. Maar verder goede voorbeelden
een z-uno kan je misschien bekoren (als je z-wave gebruikt)
Wat mij betreft vergelijk je appels en peren: De ESP8266 is wificontroller en microcontroller in een enkele chip. Groot voordeel van de ESP8266 is dat de hele netwerkstack in software op de ESP8266 draait, waardoor de ESP8266 zeer flexibel is.

Dit is een externe Wifi-chip verbonden met de RP2040. De RP2040 zat met zijn 28 GPIO, waarvan een deel met de exteren ROM-chip moet worden verbonden, al niet zo ruim in zijn GPIO, nu moet je ook nog pinnen reserveren voor de Wifi-chip.

Dan heb je ook nog dat het radiogedeelte waarschijnlijk de meeste elektriciteit kost en die Wifichip dan ook waarschijnlijk meer stroom gaat slurpen dan de RP2040 zelf.
Als je het eindresultaat bekijkt maakt dat helemaal niets uit.
Dit is gewoon een alternatief voor de Chinese ESP32.

Maar dat is niet de enige, er is ook de Particle Photon bijvoorbeeld, maar dit gaat een wat sterkere prijs krijgen denk ik.
Oppervlakte gebruik is een belangrijke factor tegenwoordig. De Pi + chip is vele malen groter dan een ESP32 of ESP12 in zijn grootverbruik vorm. bij de esp zit alles in een enkel behuizing.

Er zijn esp devkits die net zo groot zijn als deze PI, maar de esp zelf is vele malen kleiner dan deze twee losse chips oplossing.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 1 juli 2022 13:31]

Er zijn uiteindelijk ook maar erg weinig voorbeelden van iot-dingen die jaren op een knoopcelletje of setje AA batterijen werken.
In mijn huis wonen angstwekkend veel stroomvretertjes die allemaal 0.5 - 2.5 Watt lusten. 24/7*365 :'(
Mooi. Ik vond het van de Pico al zo jammer dat het geen echte ESP killer was door het gebrek aan WiFi (en BT). Wil je dat toevoegen aan je project, dan had je alsnog een ESP nodig en kon je in de meeste gevallen net zo goed de hele RPico weglaten. Dit kan wel concurreren. Heeft wat mooie functies zoals programmeerbare IO, wat de ESP32 niet heeft, en de prijs is ook goed.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 30 juni 2022 14:51]

Waarom moet er altijd een xx-killer zijn? Toen de ESP8266 uitkwam was deze revolutionaire en is er zelfs een tweaker ( @Sprite_tm ) naar China verhuist en bij Espressif gaan werken.
Nu moet diezelfde Espressif 'gekild' worden?
Ik snap het niet, deze Raspberry Pi 's kunnen toch prima leven naast de ESP chips, of zie ik wat verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Vuikie op 30 juni 2022 19:00]

Met de aanduiding "killer" bedoelen mensen niet dat (in dit geval bijvoorbeeld) Espressif kapot/ge'killed moet worden, maar een product, dat een ander product van de "troon" als het meest verkochte/gewilde product kan verstoten.
Ja precies. En het is vooral goed om wat concurrentie te hebben.
Inderdaad, ik hoop dat hierna Espressif nog veel betere varianten uitbrengt.
Espressif heeft wel al interessante varianten uitgebracht, maar die zijn allemaal weer om net andere redenen interessant.
Noem het dan geen killer, maar een concurrent. Dan weten mensen wat er bedoeld word. Killer heeft een heel specifieke betekenis.
Je interpreteert 'killer' helemaal verkeerd
De esp is veel compacter in de meeste vormen. En dus als dat belangrijk is blijft de esp interessant. En om nog wel meer redenen
maar de bluetoothcapaciteiten zijn nog niet geactiveerd
zit dat er op maar uitgeschakeld, of helemaal niet?
Als ik de schematic in het datasheet bekijk, lijkt het erop dat de Bluetooth pins niet zijn verbonden met de RP2040, dus het lijk er op dat je op deze hardwarerevisie nooit Bluetooth zou kunnen activeren.
Infineon schijnt zeer recent ondersteuning toegevoegd te hebben voor het communiceren met het Bluetooth gedeelte via dezelfde interface als voor wifi gebruikt wordt.

https://www.infineon.com/...luetooth-combos/cyw43439/

"The CYW43439 adds updated Bluetooth® capabilities, WPA3, DPP for Wi-Fi Easy Connect™, enhanced Soft AP and shared SDIO host interface for Wi-Fi + Bluetooth"
Overeen paar maanden, zal er hopelijk wel een hw hack zijn. En software om dit aan te zetten. Hopelijk.
Eagle-eyed readers of datasheets will notice that CYW43439 supports both Bluetooth Classic and Bluetooth Low-Energy: we have not enabled Bluetooth on Pico W at launch, but may do so in the future.
https://www.raspberrypi.c...co-w-your-6-iot-platform/
"The CYW43439 is also Bluetooth capable, but there’s no firmware support for that yet, but we wouldn’t be surprised if it showed up soon."

Bron: https://hackaday.com/2022...-pi-pico-w-adds-wireless/
In jouw link staat eigenlijk iets veel interessanter.
(Incidentally, I’ll note that there’s a lawyerbomb in the cyw43 driver: the license only allows non-commercial use _except_ that the Raspberry Pi Foundation seem to have negotiated a better license if you’re using it on RP2040 hardware. Use with care. https://github.com/george...9e3dea45147590db2203d3c7b)
De betreffende driver, mag gratis gebruikt worden voor niet commercieel gebruik.

Of in combinatie met
1. The software can only be used and redistributed in conjunction with RP2040
or any other semiconductor device produced by the Licensor.
https://github.com/george...590db2203d3c7b/LICENSE.RP
Wat op zich enigszins begrijpelijk is, omdat ze waarschijnlijk non-profit prijzen hebben aangeboden aan RPi om de kosten zo laag mogelijk te houden.

Maar je komt dus alleen in de problemen als je eerst prototypt op een RPi bordje en je het daarna commercieel wil vermarkten op andere hardware? Of begrijp ik het verkeerd?
Als je andere HW, ook deze chip gebruikt. Dan kan je idd in de problemen raken.
Als je de losse RP2040 gebruikt heb je ook gewoon een license voor de cyw43driver:
Copyright (C) 2019-2022 George Robotics Pty Ltd

Raspberry Pi Ltd (Licensor) hereby grants to you a non-exclusive license to
use this software solely with the Licensor's microcontroller chip (RP2040) or
any other semiconductor device produced by the Licensor. No other use is
permitted under the terms of this licence.
https://github.com/george...590db2203d3c7b/LICENSE.RP
Lijkt me wel, tenzij je een deal sluit voor je commerciële project. Die kosten moet je dan in je project meenemen naar je klanten toe. Je kan wel gratis prototypen.
Meer dat het bedrijf achter MicroPython een eigen versie van de Pico-W heeft en daar de ontwikkeling al voor gedaan hebben. De vraag is wel waarom je op Pico zou ontwikkelen en dan wat anders zou gebruiken. Gezien de volumes die RPF nu doet en hoe naar de rest van de markt is, dan is er een shifting bezig in microcontroller land.
Even verder lezen:
De chip ondersteunt ook bluetooth en Bluetooth Low Energy, maar Raspberry Pi heeft deze connectiviteit niet geactiveerd
Ja maar HOE niet geactiveerd? Door hardwarematig de boel überhaupt niet aan te sluiten? Of door software niet te leveren. @HashIT geeft namelijk aan dat data op die chip voor BT niet verbonden lijkt te zijn. Dan kun je het softwarematig nog wel activeren, maar doet het niks.
Je kunt de BT LE stack op flash zetten en een LE soc hoeft niet de volledige stack in geheugen te hebben, een gedeelte (b.v. ~32-64kb) in SRAM lijkt me hier het originele idee gezien de beperkte ruimte 264kB.

Toepassing zal wel beperkt zijn.
Lees het engelse bericht, het is nog niet klaar voor gebruik maar komt met een software update.
Die zin in het artikel betekent dat het uitgeschakeld is
Een ESP competitor, nice! Benieuwd of ESPHome deze ook gaat ondersteunen/
Er zal toch nog wel wat tijd overheen gaan voordat de Pico dezelfde community ondersteuning heeft als ESP.
Tuurlijk, maar Pi heeft ook een grote community en de pico ondersteunt al de meeste programmeertalen, zoals de Arduino IDE
de Arduino IDE kan de meeste ESPxxxx al heel lang programmeren...
Ja dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat de Pico al de Arduino IDE ondersteund, dus Community support komt er wel
Daar word al aan gewerkt, Jeff Geerling heeft het zelfs al getest, alleen de wifi support is er op dit moment moment nog niet, maar dat zal ook niet lang meer duren
Jeff had de WiFi support niet opgenomen in de video omdat hij in het ziekhuis lag en geen tijd heeft gehad om deze te uit te zoeken/documenteren. Hij gaf aan dat dat voor de volgende video geplant staat.
De ondersteuning is er wel, alleen nog niet in een stable release. Jeff Geerling heeft een video gemaakt
Mooi! Kijk ik naar uit.
Ik denk zo’n beetje de enige Raspberry die nog voorradig is, man wat zijn de Pi4 en CM4 slecht verkrijgbaar.
Zelfs een 3b is niet beschikbaar/verkrijgbaar.
De 3B is EOL dus die ga je niet meer zien. Zowel Broadcom als RPF hebben hier een punt achter gezet.

Ik verwacht dat die Pico WH en W ook een probleem gaan worden qua beschikbaarheid. En het is niet dat RPF niet produceert, maar bijna alles gaat zo de commerciele markt in. Ik kan RPF geen ongelijk geven aanzien ze kapitaal nodig hebben om uit te breiden.
Ik heb 3 stuks pico w besteld en binnen een dag gekregen via een webshop, er zijn daar nu nog 924 over ....
Wat zit er werkelijk achter, is de vraag. Zijn ze nog te snel?
Wat er werkelijk achter zit is het algemene tekort in de semiconductor industrie.
De vraag is tijdens de pandemie gigantisch omhoog gegaan naar alles waar een chip in zit, terwijl door lockdowns het aanbod gekrompen is.
Zie ook tekorten in console land, GPU land, automotive land, etc.
PC-spullen zijn amper duurder geweest, en leveringsproblemen waren er ook niet Zelfde voor telefoons. Consoles was stormloop op de PS5 naar dat is standaard bij elk model, ongeacht de economische situatie.

Ik heb het idee dat de computerindustrie de nieuwe RPI's als een dreiging ziet. Ze zijn rap dichtbij aan het komen. Nog even en dan wordt het een secundaire core van een telefoon, maar dan zonder Android-bs, waar ik de afgelopen 5 jaar geen noemenswaardige verbetering in heb gezien.

[Reactie gewijzigd door blorf op 1 juli 2022 14:15]

Lijkt me niet aangezien PC's echt veel meer performance hebben dan de ARM chips op de PI's.
In telefoons zitten al ARM SOC's, Raspberry gebruikt een ingekochte ARM SOC en maakt er andere interfaces op.

[Reactie gewijzigd door Gizmo. op 1 juli 2022 22:15]

De RPI 4 heeft al het vermogen om een telefoon en PC te zijn. Maar er zit geen beeldscherm aan vast en het heeft een hardware-console., zelfs serieel. Dus 100% gebruikerscontrole.. Ik denk nog een paar grote stappen en dan wordt het interessant. Misschien dat het grote publiek ooit gaat merken wat een grap Android en iOS zijn.
Ik kan het niet aantonen, maar volgens mij is het gewoon de schade door covid inhalen...
Ja, het haalt de vaart er behoorlijk uit als je niet meer aan de bekende hardware kan komen. Voor sommige oplossingen zijn er alternatieven, maar ik zou toch graag de oude vertrouwde pi willen.
De chip ondersteunt ook bluetooth en Bluetooth Low Energy, maar Raspberry Pi heeft deze connectiviteit niet geactiveerd. De organisaties geeft aan dit in de toekomst misschien te doen.
Is dit in verband met licentiekosten ofzo? Waarom zouden ze dit anders nu niet doen?
Zie dat voor wifi wel een driver beschikbaar is, maar voor BT niet.
https://github.com/Infineon/ifx-linux-wireless

Deze github link staat in https://www.infineon.com/...luetooth-combos/cyw43439/


licentiekosten zou ook kunnen, maar meestal moest je dan een aparte licentie kopen.
Je linkt naar een driver voor Linux, maar let wel dat de microcontroller waar het hier om gaat geen Linux draait.
Of de libraries voor WiFi zijn ontwikkeld en klaar en die van Bluetooth niet. En als je dan wel wil uitbrengen. Dan doe je dat zonder. Als er vraag naar is kijk je nog een keer. Anders laat je het zo
Zojuist direct besteld! Prima ontwikkeling, al snap ik niet (het zal wel een kostenoverweging zijn geweest) dat 5.8GHz wifi nog niet ondersteund wordt.

Volgens mij is dit bordje ook een mooie push voor micropython.
Ik denk dat 5GHz WiFi sowieso niet echt nodig is. Deze microcontroller zal niet bijzonder veel bandbreedte vereisen. Maar 5GHz heeft wel minder bereik. Wellicht is het nuttig omdat het 2,4GHz spectrum wel een beetje vol zit, maar dat is dan ook eigenlijk het enige nut.
Voor de specs hoeft het inderdaad zeker niet, maar ik heb één keer gehad dat ik ergens een ESP32 wilde gebruiken en daar hadden ze 2.4GHz wifi gewoon niet aan staan. Tsja, daar sta je dan.
2.4 Ghz gebruikt ook minder energie.
Jammer dat de versie met voorgesoldeerde header nog twee maanden duurt.
Ach, beetje solderen is toch leuk! bovendien kun je dan alleen de headers solderen die je nodig hebt.
Je overschat mijn soldeer kunsten :) Je hebt wel gelijk, leuk om te proberen. En het is geen moederbord van een paar honderd die naar de knoppen gaat :)
Ik heb ook een tijdje geleden iets gezien, dat waren headers die je er op klikt ipv soldeert. Misschien is dat wat voor je?

Edit: dit:
https://encrypted-tbn0.gs..._p04iPhMdqZUutZw&usqp=CAU

[Reactie gewijzigd door geerttttt op 30 juni 2022 20:41]

hebben die dingen naam , nummer?
Als je een breadboard hebt, kan je daar de headers in plaatsen en dan de pico er bovenop. Op die manier soldeer je alles netjes haaks. Soldeerpunt aan de ene kant van het headerpinnetje zodat je netjes thermisch contact maakt met de headerpin en het kopervlakje, tin vanaf de andere kant tegen headerpin en soldeervlak, even laten vloeien en "bob's your uncle".
Paar krokodillenklemmen werkt ook in a pinch (get it? pinch? O-)).
Ligt er net aan hoe permanent je iets aan je pi wil hangen.
Misschien ben ik er te lang uit; maar is het niet de Raspberry Pi Foundation die producten uitbrengt? Nu staat overal in het artikel dat Raspberry Pi een bepaald product uitbrengt, maar de Pi is toch zélf al een product van de foundation?
Klopt de Raspberry Pi is een product dat door de Raspberry Pi Foundation wordt uitgebracht.
man man, wordt eens tijd om zo'n oude i-cybie robothond uit elkaar te halen en de binnenkant te vervangen met dit soort bordjes. erg vet dat het allemaal zo klein wordt.