Valve: impact van PCIe 3.0 x2-ssd in plaats van x4-ssd voor Steam Deck is gering

Gebruikers merken volgens Valve nagenoeg niets van het gebruik van een PCIe 3.0 x2-ssd in plaats van een PCIe 3.0 x4-variant voor de Steam Deck. Die opmerking volgt op de constatering dat het bedrijf twee verschillende ssd's gebruikt voor de handheld.

Uit interne tests van de Steam Deck met de twee verschillende ssd's, bleek er geen verschil in prestaties merkbaar. Dat claimt de ontwerper van de handheld bij Valve, Lawrence Yang, tegen PCGamer. Alleen in extreem bijzondere gevallen zouden de verschillen in lees- en schijfsnelheden impact kunnen hebben op overdrachtssnelheden. "Maar de prestaties van het OS, de laadtijden, gameprestaties en responsiviteit van games zijn identiek tussen de x2- en x4-drives", probeert Yang gerust te stellen.

De verklaring van de ontwerper volgt op de constatering van Hardwareluxx dat kopers van de Steam Deck sinds eind mei verschillende varianten tegemoet kunnen zien. Valve blijkt modellen met PCIe 3.0 x2-ssd en PCIe 3.0 x4-ssd's te leveren, zowel wat de 256GB- als wat de 512GB-variant betreft.

Oorspronkelijk kondigde Valve aan dat de Steam Deck met een PCIe 3.0 x4-ssd geleverd werd, maar het bedrijf heeft dit op de productsite aangepast om de wijzigingen weer te geven. Kopers weten van tevoren niet welke versie ze krijgen. De reden dat het bedrijf nu ook modellen met een PCIe 3.0 x2-ssd levert, is waarschijnlijk om de levering van voldoende ssd's veilig te stellen en de productie te kunnen verhogen. Begin deze week kondigde het bedrijf aan vanaf deze week dubbel zoveel Steam Decks te kunnen leveren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

30-06-2022 • 15:32

50 Linkedin

Reacties (50)

Wijzig sortering
Lijkt me een mooie handheld al is het priegelen met instellingen en refresh rate het scherm wel een goede als je gewoon ff wilt gamen. Het feit dat je niet kan op een Switch maakt het ook meteen makkelijk om je bij de resultaten neer te leggen en gewoon te gamen.

edit: Bedankt voor de informatie @Aiii @ro8in en @Hans C!

[Reactie gewijzigd door JaPPa03 op 30 juni 2022 17:01]

Als je een Switch ervaring wilt dan speel je alleen de games die Steam Deck compatible zijn en dan hoef je letterlijk niets te doen dan de games te spelen. Dus dat maakt het makkelijk, meteen duizenden games om te spelen, in alle genres die je maar wilt. Lijkt mij verder geen issue.

Als je de overige tienduizenden games wilt spelen zul je misschien een keer in Desktop mode moeten gaan om een programma te starten en Proton-GE te downloaden, dan moet je wel eens op een gear-icoon drukken en een vinkje zetten en dan in de dropdown die verschijnt die Proton-GE versie forceren.

Het valt eigenlijk allemaal nogal mee. Het is alleen dat je met de Steam Deck nog veel meer kan dan alleen de games op Steam spelen, maar als dat je ding niet is, dan hoeft dat ook gewoon niet. Dan kun je gewoon je "Switch ervaring" krijgen en dan heb je nog steeds een heleboel te gamen.
Inderdaad dat gepriegel met instellingen is alleen als je buiten de compatible lijst om wil gaan. Hou je je gewoon aan die lijst wat er al duizenden zijn hoef je helemaal niks te doen. Dan is het gewoon een console ervaring zoals bij elk ander.
Jups. Al verbaas ik me er wel om. Op Windows doe ik toch een stuk meer, om toch de beste settings te vinden voor mijn hardware.

Ook heel fijn dat FSR altijd aan te zetten is voor iedere game die je wilt upscalen. Gekke is dat de dit niet de standaard upscaler is.
Enige nadeel is dat je voor docked nog wel wat moet knoeien.

Ik speel alles van een 512gb SD kaartje. Merk weinig verschil tov laden/spelen van HDD (SSD daargelaten

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 30 juni 2022 23:43]

Jups. Al verbaas ik me er wel om. Op Windows doe ik toch een stuk meer, om toch de beste settings te vinden voor mijn hardware.
Kan niet zeggen dat ik dat nog doe, (vroeger wel altijd) ik start een spel op en zet het op de hoogste instellingen en als dat voor mij speelbaar is prima, en dat is eigenlijk niet eens nodig gewoon opstarten en spelen en je hebt 9/10x een goeie ervaring

Ook op de de pc is er tegenwoordig echt geen noodzaak meer om helemaal te gaan lopen priegelen met instellingen om het speelbaar te maken

[Reactie gewijzigd door Sinester op 1 juli 2022 09:53]

Maak je geen zorgen. Ik heb een Steam Deck (paar maanden) en ik zit niet of nauwelijks in de instellingen. Het is 1 knop, dan met de joypad de slider vooruit of achteruit zetten en dat is het. Dan hoef je dat voor dat spel nooit meer te doen.
Ik denk dat 't komt omdat een hoop bestanden gecomprimeerd zijn, het uitpakken daarvan (tijdens 't laden) vergt veel CPU en is moeilijk op meerdere cores te doen, dus je hebt een balans tussen bestandsgrootte en uitpak/laad snelheid.
Als er iets goed schaalt met multithreading dan is het in en uitpakken van bestanden (tot aan de bottleneck van de storage laag natuurlijk).
Hmm mijn ervaring bij het uitpakken van een zip is dat er niet veel van mijn cores gebruikt wordt.
Ik weet ook dat de standaard bibliotheken/apis in C# het niet (goed) ondersteunen.

Inpakken, als je 7-zip hebt, dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door ManIkWeet op 30 juni 2022 15:53]

Dat kan prima, indien je storage laag de bottleneck is :)? Zo ver ik mij herinner was mijn E-350 APU vroeger altijd wel volledig belast. Tegenwoordig zijn cpu's natuurlijk zo snel dat een paar GB uitpakken nauwelijks een load oplevert. Als ik nu een oude 700MB split rar uitpak kom ik op een procent of 4 load. Verder eigenlijk geen idee welke compressie standaard de meeste games hanteren voor hun data packs. Het is meestal wel te openen met WinRAR.
Zo ver ik mij herinner was mijn E-350 APU vroeger altijd wel volledig belast.
Niet vreemd, dat was maar een dual-core, dus viel er niet veel te multithreaden....

Maar ManIkWeet heeft gelijk, decompression is niet echt geschikt voor multithreading.

Decompression is fundamentally a sequential process, which means that in order to decompress a block of data you need first to decompress the previous block. The reason for this is math: to calculate a result of decompression function, you need the previous result of decompression function as the input. This means that you have to start with the first block, then decompress one block after another. You cannot parallelize it, the only way to speed it up is to run it on a faster CPU.
Bron: https://www.quora.com/How...nzipping-a-zip-file-Linux

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 30 juni 2022 16:26]

Dit hangt wel van het compressie algoritmen af, is zeker geen wetmatigheid
Dat klopt niet, een ZIP implementatie houdt per file een compressie-algoritme en record bij en de structuur lijkt op FAT.

Je zou dus prima de load kunnen verdelen door per file te decomprimeren.
En hoe lang is ie daarmee bezig?
Want een beetje SSD kan dat in 2 seconden lezen, als je CPU niet de bottleneck is, is ie dus in 2 seconden klaar?
Het kwam van een netwerk drive.

Maar mocht je het gemist hebben, we gaan met technieken als RTX IO juist naar parallellisering van de data stream. De cpu load van hoge IOPS vormt momenteel een bottleneck. Deze bottleneck wordt aangepakt door de CPU geen decode meer te laten doen maar juist de parallelle kracht van de GPU in te gaan zetten. Volgens Nvidia zijn voor 14 GB/s 24 cores nodig, of een halve core met RTX IO. Zie https://www.nvidia.com/en...rated-storage-technology/.
Dat werkt alleen als de assets dus per stuk gecomprimeerd worden, en dat betekent weer dat het aantal IOPS van de storage belangrijk gaat worden. Met moderne, snelle SSD's niet zo een probleem, maar RTX IO zal slecht presteren als de SSD's niet genoeg IOPS hebben.
De data zelf zal in gecomprimeerde vorm gewoon in een grotere pack cq wrapper kunnen zitten zonder dat je gebruik hoeft te maken van honderd duizend losse archives.

Verder had je vroeger überhaupt alles los. Games met 300.000 bestanden die op je hdd stonden. Gelukkig zie je dat niet veel meer.
De data zelf zal in gecomprimeerde vorm gewoon in een grotere pack cq wrapper kunnen zitten zonder dat je gebruik hoeft te maken van honderd duizend losse archives.
Nope, lees mijn reactie hieronder... als alles in één ingepakt bestand zit kun je het niet parallel uitpakken.
[...]

Nope, lees mijn reactie hieronder... als alles in één ingepakt bestand zit kun je het niet parallel uitpakken.
Omdat iemand het op quora zet is het waar? ;). Kwestie van de juiste technieken implementeren. Zie bijvoorbeeld een voorgesteld alternatief voor gzip: Parallel decompression of gzip-compressed files and random access to DNA sequences. Voor zip kom je ook wel wat tegen; https://nl.bandisoft.com/...lp/parallel-extraction/.. En zoals gezegd, zelfs als dat niet zou gaan (wat dus wel kan) dan kun je het altijd nog en een wrapper gooien zodat het als één blok data in het VRAM komt (denk aan store ipv compress).

Ik zou me hier geen zorgen om maken. Die parallellisering zit er echt wel aan te komen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 30 juni 2022 21:21]

Het pugz project is niet echt meer in leven, er zitten ook een aantal nadelen aan, zoals het ontbreken van CRC32 checking (kost teveel performance).

Bandizip geeft zelf aan dat multicore decompression lastig is, en maar met een beperkt aantal technieken extra snelheid oplevert:
https://nl.bandisoft.com/bandizip/help/multicorecompress/
En zoals gezegd, zelfs als dat niet zou gaan (wat dus wel kan) dan kun je het altijd nog en een wrapper gooien zodat het als één blok data in het VRAM komt (denk aan store ipv compress).
mmm... tientallen gig's aan assets.. daar hebben we over het algemeen niet genoeg VRAM voor
Sneller maken betekent min of meer het verleggen van een bottleneck naar iets anders. Nu is het de CPU, straks is het de SSD, daarna is het de PCIe bus, enzovoort.
Meestal niet tenzij de compressor ervoor gemaakt is. Huffman coding wat bijv. In zip gebruikt wordt heeft het vorige karakter uit de stream nodig om het volgende karakter te decoden. Tenzij je het bestand in blokken deelt en die individueel comprimeert is het 1 lange stream die je serieel (dus op 1 core) uitpakt. Je wilt echter liever geen blokken want dat komt je compressie niet ten goede. Dus, ja het kan, maar het is niet standaard.
En het feit dat de bovengrens van PCIe 3.0 x2 gewoon 2 GB/s is. Ik snap wel dat valve zonder problemen durft te beweren dat dat snel zat is. Veel SSD's halen dat simpelweg niet, alleen bij sequentieel lezen.
Ik merkte bij het installeren van grote spellen van rond de 50GB dat de steam deck erg warm wordt. Meer nog dan bij het gewoon spelen ervan.
Dat is met een download snelheid van ~35MB/sec. Niet echt een snelheid waarbij een SSD een bottle neck is.
3GB/sec versus 6GB/sec max speed (of de ssd dat ook levert is de vraag, het is de max bandbreedte). Geloof best dat de rest van het systeem de bottleneck is en je dat verschil niet merkt.
Die 2230 m.2's zijn zo snel niet eens, nee.

512GB model: https://cdn.discordapp.co...2152005976064/unknown.png
Die SEQ1M Q8T1 Read zou dus op een theoretische 2000MB blijven hangen met PCIE3 x2. Het zal me niet verbazen als dat compleet niet relevant is (gebottlenecked wordt door de game zelf), of te merken is, met het inladen van games op de Steamdeck.
PCIe 3.0 heeft een linerate van 8Gb/s, wat neerkomt op 1GB/s per lane. De x2 SSD kan dus maximaal 2GB/s en de x4 kan 4GB/s (de geringe verliezen door de 128b/130b encoding niet meegenomen). In de praktijk zal die 2GB/s inderdaad echt geen bottleneck opleveren.
Ik heb een Steam Deck en ik ben verbaast over hoe snel een courante MicroSD werkt qua het laden van games. En die bandbreedte is helemaal beperkt: niet sneller dan 120mb/s! Dus het verbaast me niet dat Valve deze claims maakt; de AMD APU is niet zwaar genoeg om echt een bottleneck neer te leggen bij de opslag.

In de toekomst wordt het nog wel spannender: meer en meer spellen zullen gebruik maken van de UE5, welke veel meer leunt op het streamen van data naar de engine...
Voor laadsnelheden is de MicroSD slot inderdaad zeer rap! Wat ik persoonlijk echter wel merk is dat bepaalde spellen met niet al te geoptimaliseerde updater een stuk trager zijn op een MicroSD (Een installer die dus erg veel read/modify/write operaties raadpleegd). Elden Ring is daarbij een perfect voorbeeld waar de updater ontzettend lang werk had op de MicroSD waarbij het spel naar de NVME SSD verplaatsen enorm hielp.
Ja, maar die "extreem bijzondere gevallen" heb ik toch zo mijn twijfels bij en ik ben blij dat die van mij x4 is (ga ik vanuit aangezien ik hem al maanden heb). Zo gek veel verschillende games speel ik niet, maar toch heb ik er al twee te pakken die wel duidelijk voordeel hebben van de ssd boven de sd.

Fallout 4 laadt duidelijk trager bij fast travel. Ga je meermaals dezelfde save laden dan zit de sd na de 1e of 2e keer op dezelfde tijd, maar dat is denk ik dat de Steam deck het cachet (op de SSD vermoedelijk).
Borderlands 3 heeft moeite met de texture streaming die het gebruikt. Zelfs met die setting op low hakkelt het spel vaak als het op de sd staat (en het is zeer merkbaar dat textures traag ingeladen worden). Op de SSD kan ik hem op medium zetten en zijn er nog wel wat maar veel minder stutters merkbaar.

Beide games heb ik dus mijn twijfels of het ook niks uit zou maken als je de SSD bandbreedte gaat beperken... Nou is de performance van de gebruikte SSD al niet geweldig volgens mij, maar nog meer beperken, ik zou er niet blij van worden.

Edit: bij nader inzien kan het natuurlijk wel dat de ssd gewoon niet snel genoeg is om überhaupt gebruik te kunnen maken van de 4 lanes en niet tegen een bottleneck aanloopt met 2. Net nog eens gezocht maar de enige manier om een 1 TB versie te krijgen lijkt zijn te bestellen van buiten de eu en dan komt er dus weer van alles overheen aan invoer en handling... Zou het anders best eens willen proberen ook om te zien hoeveel het nou echt uitmaakt in snelheid.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 30 juni 2022 17:38]

Gezien de Steam Deck al snel games vanaf een SD kaart kan afspelen, kan ik me zo indenken dat een verschil in SSD weinig effect zal geven in SteamOS.
Dus als ik hem al een tijdje binnen heb dan betekent dat ik dus sowieso de x4 ssd heb toch?
Je kunt een storage benchmark doen. Kom je boven de 2GB per seconde uit bij sequential read, dan heb je een x4
Wie weet ,check hw info of zo iets, moet ook effe checken , want ik wil echt alles benutten wat het ding aan ken
Waar heb jij het over man? Minen van xmr sneller op amd, volgens mij zit jij nog in een ander moonbro tijdperk.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 juli 2022 10:18]

Nou nee hoor. Ik heb zelf een Xeon E5-2620v4 server liggen, die wordt bijgehouden door de Ryzen 5-5500U die in de laptop van mijn vader zit. Dat is dan 8-core server cpu tegen 6-core laptop cpu.
Gast zit jij serieus XMR te minen hier in NL??
Zeker. Waarom niet? Stroom is gratis zolang salderen nog bestaat, dus ja.
Als valve slim was, hadden ze 2 lanes for een 2e nvme kunnen maken tog ? Ik neem aan dat we een beetje belazerd zijn , ik heb 512gb , heb zelf niet eens gecheckt wat er in zit,

Dit is nou het zelfde met de fan

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 30 juni 2022 16:18]

Dit is niet oke.

Wat valve doet is gewoon verkeerd, ook al zal er ''niks erop merken''
Hoezo? Als het eindresultaat is dat je niets merkt aan de performance krijg je gewoon het juiste product geleverd.
Je betaald 500 + euro voor de specs die je reserveert, en gaan ze later nog effe wat aan sleutelen
persoonlijk vind ik dit aanpassing geen toegevoegd waarde om dat te veranderen ook al ga je er niks op merken

ze kunnen betere focussen om de ''fan noice'' of drumsticks te ''verbeteren'' waar mensen erom vragen.
ze kunnen betere focussen om de ''fan noice'' of drumsticks te ''verbeteren'' waar mensen erom vragen.
Want mensen vragen niet om dit ding eindelijk een keer geleverd te krijgen? wat ze met deze actie beter voorelkaar kunnen krijgen

Je kan trouwnes altijd nog cancellen als je het er niet mee eens bent

[Reactie gewijzigd door Sinester op 1 juli 2022 09:59]

Nouja, als je een product koopt en het wordt geleverd met een andere technische eigenschap is dat natuurlijk wel enigszins misleidend.
Het kan ook zijn dat ze bijv mosfets van een ander type gebruiken. Zou dat dan ook misleiding zijn?

Uiteindelijk gaat het toch om het eindresultaat; de prestaties?
Het kan ook zijn dat ze bijv mosfets van een ander type gebruiken. Zou dat dan ook misleiding zijn?
Als Valve in haar verkoop had gezegd, we gebruiken mosfet A maar ze leveren mosfet B, dan is dat toch misleidend? Ze specificeren bewust dat het een PCIE 3 x4 SSD betreft, en we weten van benchmarks dat een dergelijke 2230 x4 SSD snelheden boven de 2GB (limiet van x2) aan kan.
Uiteindelijk gaat het toch om het eindresultaat; de prestaties?
Zeker. Maar het gaat ook om communicatie. In plaats van dat ze een press release (oid) hebben gemaakt met de mededeling: "we hebben zorgvuldig tests gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat een 2230 PCIE 3 x2 SSD maar 1.2% langzamer is, maar we kunnen nu wel 2x zoveel Steamdecks leveren, als je heel graag een x4 wilt, stuur een mailtje" oid. Maar nee. Ze hebben stiekempjes de cijfertjes op een website aangepast, daar is een nieuws site achter gekomen, en vervolgens heeft iemand bij Valve aan die nieuws site verteld dat het allemaal niet uit maakt. Ongetwijfeld dat dáár een deel van de onvrede vandaan komt.
Mooi is dat. Zit ik hier op mijn RMA te wachten terwijl Q2 al voorbij is en krijg ik er straks eentje terug met een onaangekondigde downgrade. :+

Toegegeven: als ik het niet merk, interesseert het me niet zo. Maar ik vind dit wel het randje opzoeken. Die Delta-fan is gewoon pech. Dat onderdeel doet in principe in beide gevallen hetzelfde. Hier heb je het over daadwerkelijke specs, lijkt me.
Voor nu maakt de switch naar pcie 3.0 inderdaad niet veel uit. Als er games uitkomen die DirectStorage gaan gebruiken zal deze functie niet werken omdat daar pcie 4.0 voor nodig is. Door de vervanging is de steam deck minder future proof lijkt mij.