Belgische telco Orange kampte met 4G-storing - update

Een onbekend aantal Orange-klanten in België maken melding van een 4G-storing. Die speelt sinds vrijdagavond. De provider biedt ook 4G voor thuis aan en ook die dienst is onderbroken. Een indicatie van wanneer de problemen voorbij zullen zijn, is er nog niet.

Volgens een woordvoerster van Orange is het netwerk door technische problemen 'onstabiel'. De situatie zou al wel aan het verbeteren zijn, wat ook lijkt te blijken uit de dalende trend in storingsmeldingen op Allestoringen.be. De storing beperkt zich niet tot het Nederlandstalige deel van het land; het Franstalige RTL Info verneemt van Orange dat het een landelijke kwestie is, hoewel niet iedere klant getroffen is.

Klanten die door de storing getroffen zijn, zien een 4G-symbool op hun smartphone, maar hebben desalniettemin geen internetconnectiviteit. Een terugval naar 3G wordt op dit moment niet geïmplementeerd. Bellen en sms'en is nog wel mogelijk.

Update, zondag: vroeg in de zaterdagmiddag meldde de klantenservice van Orange dat het euvel verleden tijd was. Mogelijk is een reboot van de modem dan wel smartphone nodig om het definitief te verhelpen. De titel van dit artikel is hierop aangepast.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

18-06-2022 • 12:09

59 Linkedin

Submitter: Xxana

Reacties (59)

Wijzig sortering
Zelf al jaren Orange klant. In de tijd van Mobistar eens weggegaan wegens arrogante houding van klantendienst. Je zat aan een contract van twee jaar vast voor je het wist.
Sinds het Orange heet eigenlijk nooit geen problemen meer mee gehad. Ook nu niet.
En maar goed ook, want wat er tegenwoordig op de (telefonische) klantendienst zit is niks meer mee aan te vangen. Ik informeerde eens naar de komst van glasvezel in m'n straat.
De met een fameus accent Nederlands pratende medewerker wist volgens mij amper wat glasvezel was. Maar opgegeven.
Precies dat telefoontje houdt me ervan tegen om met vast internet van Telenet over te gaan naar Orange. Ik krijg bij die mannen hoe langer hoe meer het gevoel dat alles meestal wel erg goed werkt en goedkoop is, maar o wee als het een keertje misloopt.
Reageer
Ik was Orange klant voor 10 jaar en had weinig tot geen problemen gehad maar sinds de laatste 2 jaar is de kwaliteit en nog meer de service bedroevend. Was overgeschakeld naar Proximus maar sinds een jaar zijn ze bij mijn werkgever overgestapt naar Orange en zelfs als professionele klant krijg je de slechtste service en slechtste kwaliteit ( enige reden dat hun zijn gekozen is omwille van de prijs). Mijn enige tip is om nooit Orange te kiezen (volgens mijn Franse collega’s is de Franse tak van Orange wel stukken beter).
Reageer
Inderdaad service bedroevend bij Orange.
En dan die brakke modem van 6jaar oud (ben 6jaar klant geweest).
Ik ben half mei overgestapt op proximus.
Argwanend want ik was niet pro proximus (wegens ex belgacom).
Ik heb nu fiber 1000/100 en hun goedkoopst smartphone abbo met 5GB en hun nieuwste wifi6 Modem (sagecom cs 50001).
Haal zelfs +900 Mbit draadloos.
Voor 80€ per maand.
Mij hoor je niet meer klagen.
1 feitje; de eerste drie maanden promotie aan lager tarief
waren ze "vergeten" :) .
Na 1 telefoontje met een vriendelijke medewerker was dat rechtgezet en ontving ik
een creditnota.

[Reactie gewijzigd door eesiediesie op 18 juni 2022 17:15]

Reageer
Rap content. :D
Mobile Vikings Early Bird: 50 €
1000/500!!!
Hey Telecom (Orange) 10 € (10 GB-na 1 jaar 20 GB)= 60 € TOTAAL
Reageer
Ik kan hier geen fiber van orange krijgen.
Ik had Orange met speedboost 400/40 +smartphone 15GB 72€ .
Ik zie nu maar pas dat die mobile Vikings Fiber is maar gebruiken
die proximus of orange netwerk?

[Reactie gewijzigd door eesiediesie op 18 juni 2022 20:33]

Reageer
Mobilevikings zit op proximus/fiberklaar.
Reageer
Thanx,dan had ik blijkbaar wat beter moeten rondzoeken.
Allez,ik ben wel content hoor.
Reageer
Mobile vikings biedt geen TV of wifi 6. En ja, er zijn mensen die verwachten dat hun provider dat regelt en daarvoor betalen. Prijs is slechts een factor van een abonnement anders zat iedereen bij de goedkoopste.
Reageer
Zolang je van Proximus een stabiele lijn hebt, lijken hun internet producten nogal mee te vallen. Televisie word ik knettergek van. Hoe vaak ik met het werk een televisieprobleem moet gaan oplossen. Die decoders is de grootste rotzooi ooit geproduceerd.
De Androids lijken op het eerste zicht een pak beter te zijn, maar die zie je nog amper.
En hun klantendienst??? Nu echt altijd is het wat. Nog erger dan bij Telenet, eer je er binnen geraakt en eer je probleem dan opgelost geraakt...

Waarom zeg ik dat: die MV lijkt me ook wel wat. Op zich is die klantendienst volgens enkele vrienden wel bereikbaar en gewillig. Ze gebruiken die glasvezel van Proximus. Glasvezel is per definitie goede verbinding. ttz, nog weinig slechts van gehoord.
MV hebben wel een belachelijk marketing team. Ze zetten hun glasvezel in de schijnwerpers net alsof jij en ik meteen kunnen aansluiten. Hier in het dorp is er net een grote verbindingsweg opnieuw aangelegd. Nutsvoorzieningen en co allemaal veranderd. De technici van Proximus wisten niks van glasvezel plannen hier. Dus MV klant zal via een gewone VDSL lijn te doen zijn. Vorig jaar via Proximus nog eens opgezocht. In onze straat maximum 50MB/s download... Neen dank u!
Wil je dan iet of wat fatsoenlijk snel internet hebben schiet er Telenet en heel veel €€€€€€€tjes over. 1GBPS kan je bij Orange niet krijgen helaas, want opnieuw glasvezel nodig.
Reageer
Toeval wil, vandaag op een schurkenstreek van Orange uitgekomen. Er zit toch nog Mobistar DNA in hun genen. :(
Bieden ze precies hetzelfde abbo aan als ik nu heb, 5 euro goedkoper. MAAR enkel voor nieuwe klanten. Waar trouwe klanten bij hun altijd van die belachelijke cadeau's krijgen zoals filmtickets voor iemand die, toch in België, nooit naar de bios gaat vind ik dit er weer zwaar over. De trouwe klanten krijgen een dikke prijsverhoging voor de kiezen.
Dus ik ga sowieso over.

Het probleem via een Proximus lijn is een erg zwakke verbinding in mijn woning. Informeerde bij MobileVikings naar de beschikking over VoWifi... Net zoals VoLTE kunnen ze dit dit jaar nog niet aanbieden. Helaas onbruikbaar voor mij. In het "goedkoop" zijnde zitten toch nog enkele addertjes onder het gras. :X
Zelfde issue destijds bij Base. Sinds overgenomen door Telenet is dat allemaal wel wat gebeterd, maar die bieden die technieken wel aan. We zullen Base nog eens proberen...
Reageer
Ben ondertussen al 24 jaar klant bij Orange en heb er zelf eigenlijk geen klagen over. En uiteindelijk heb je overal goede en slechte ervaringen. Toen we bij mijn vorige werkgever een nieuw contactpersoon kregen bij proximus bijvoorbeeld waar we alles naartoe konden sturen ging de kwaliteit ook ineens bergaf. Het hangt puur af van wie je treft bij het bedrijf.
Reageer
Het probleem wat ik vaak hoor is dat als je problemen met thuis internet hebt het een beetje heen en weer is tussen Orange en Telenet, dus als rechtstreekse Telenet klant ga je veel sneller terug internet hebben.

Voor de rest was ik zelf wel tevreden bij Orange goede dekking enz maar die prijsverhoging was net wat teveel voor mij (+3Euro/m en 20GB minder data in EU, 10GB meer in BE, in EU betaal je ook bij ipv gratis 512kbps zoals het was... (morgen gaat het in))

Vraag me af of deze problemen al langer spelen, bij een opzegging net wat meer dan een week geleden gebeurde een error (was uit mijn account verdwenen ik heb zelf geen error gezien) maar was de dienst blijkbaar niet opgezegd, wie weet is het gerelateerd aan dit?
Reageer
Als je dat vaak hoort, en het zijn allemaal ervaringsdeskundigen moet je je toch echt de vraag durven stellen of je wel bij 1 van die 2 providers terecht wenst te komen ...
Reageer
Zoveel keus heb je niet in den Belgique (duopolie)
Reageer
Ik zou zeggen: er is veel keuze. Maar je moet verder durven kijken dan Proximus en Telenet.
Reageer
Zoals? Als er geen glasvezel ligt is de keuze sterk beperkt, tenzij je genoeg hebt met de VDSL snelheden, wij helaas niet (gezin van 4, max 75Mbps VDSL grote kans dat het 60Mbps is, met 2 IP TV's (pak 10Mbps per TV), 2 game PC's, etc zit je al snel aan de limiet.

Toen ik VDSL had bij ons vorig huis viel het meerdere keren per dag weg, Edpnet kwam niet opdagen voor de installatie (business had ik toen), proximus trok mijn vdsl kabels in de ROP eruit, 2 dagen geen internet... dus nee ik wacht wel af tot er glasvezel ligt, of wie weet 5G voor thuis.

Edit: edpnet riep ook eens naar mij dat ik nog een abuse report kreeg ("ONE MORE" ja zo...) maar dat ging over een dynamic IP en die kon ik niet eens hebben met mijn abo... (kreeg een week ervoor wel een echte abuse en die had ik snel opgelost).

[Reactie gewijzigd door datakiller op 18 juni 2022 16:37]

Reageer
Keuze genoeg als je genoeg neemt met baggere download snelheden van 50-100mb/s.
Nee dankje
Reageer
Keuze genoeg, bij een duopolie zouden er maar twee providers zijn en er zijn er toch echt meer.
Reageer
Tnet en Proximus, de rest zijn onderaannemers die hun lijnen gebruiken.
Reageer
Ja en? In welk land heeft elke provider een aparte lijn naar elk huis liggen?
Reageer
Moet zelf zeggen dat ik Orange ook niet het beste vind maar aan andere kant heb ik bij proximus ook van alles meegemaakt.

Ik denk dat niet elk probleem providerafhankelijk is maar eerder plaatsafhankelijk en of er werken zijn etc...

Heb zelfs gehad dat een proximus technieker in een appartement de koperdraden had verwisseld van 2 verschillende gebruikers. De ene zegt op bij Proximus en de Scarlet aansluiting van de andere werd tergelijkertijd opgezegd(zonder toestemming van de betrokkene)
Reageer
Zelf heb ik weinig klachten. Heel af en toe is er eens een probleempje, maar dat hadden we vroeger bij Telenet of Proximus ook. Klantendienst is oké, ik vermoed dat die meestal een standaard script afwerken voor er iemand aan de lijn komt die technisch wat meer weet/kan.
De huidige modem staat hier in bridge modus en ik gebruik eigen router en access points. Doet het 99% van de tijd gewoon goed. En als er eens iets is, dan zijn het vaak ook nog werken die vooraf aangekondigd werden.
Reageer
Heb ik hier ook voorgehad.
Modem in bridge mode.
Ik had bijna geen upload meer voor al zeker een week.
2 a 3 Mbit ipv 40 Mbit.
Ik bellen naar orange en die pipo verplichtte mij om mijn
modem te resetten om uit bridge mode te halen.
resultaat: noppes,nog steeds hetzelfde.
Ben dan maar met de hond gaan wandelen.
Ik kom na een uur terug thuis,ik probeer nog eens een speedtest
en alles was terug in orde.
Dus ikke modem voor niks gereset.
Reageer
Zelfde verhaal hier.
Maar bij Orange is je modem/router wel gewoon open.
Wel handig om je instellingen deftig aan te passen.
Want bij Telenet is het echt triestig.
Daar moet je alles via de website doen.
En de belangrijkste functies zijn niet toegankelijk.
Reageer
De nieuwe modem van Proximus is ook enkel in te stellen via cloud/website/app. Veel consumenten vragen om een eenvoudig benaderbare interface en horen het in keulen donderen als je zegt "surf naar 192.168.x.x" om wifi te personaliseren. Ik heb er ook een hekel aan maar laat de provider modem zo weinig mogelijk doen en regel de verbinding liever met een eigen router. Je gaat de massa toch niet kunnen opvoeden, die blijven hun provider aanspreken als netwerkbeheerder.
Reageer
Daar heb je inderdaad wel een punt.
Maar voor geavanceerde gebruikers moet er toch een mogelijkheid blijven.
Niet iedereen wilt persé een eigen router gebruiken.
Zoals de eerste jaren dat ik alleen woonde had ik ook voldoende aan de modem/router van de provider.
Aangezien het maar een klein appartement was volstond deze ruim voldoende.

Nog een minpunt is dat je ook zelf het probleem niet kan oplossen als er geen internet verbinding is.
Reageer
Opvallend is dat volgens de Allestoringen-kaart het overgrote deel van de meldingen uit Vlaanderen komt, terwijl Wallonië ook onder het verzorgingsgebied van de telco valt. Wellicht komt dit omdat Allestoringen niet in het Frans beschikbaar lijkt te zijn.
Of omdat de storing alleen in Vlaanderen is? Er zijn hier in Nederland ook wel eens storingen in een deel van het land en in een ander deel niet. Natuurlijk kan bovenstaand argument ook van toepassing zijn, maar ik vind het een beetje voorbarig om zonder de omvang van de storing te weten al allerlei redenen te gaan bedenken.

Inmiddels blijkt het om een landelijke storing te gaan, dus deze reactie is niet meer van toepassing.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 18 juni 2022 13:20]

Reageer
Als je goed kijkt op de kaart van Allestoringen, dan zie je ook hele lichte vlekken over Wallonië. Ik zou het opvallend vinden als de storing zich houdt aan de taalgrens, hoewel dat ook niet ondenkbaar is...
Reageer
Het feit dat allestoringen Nederlands/Vlaams qua taal is maakt het wel logisch dat Walen/Fransen de storing daar niet melden.
Reageer
Helemaal mee eens, dat stond ook in het artikel, pre-edit.
Reageer
Het is een storing in België, ik denk niet dat de Fransen daar veel last van hebben.
Reageer
De meeste niet, nee. Hooguit een aantal in de grensstreek.
Reageer
Precies, dat gaat op Tous-de-Services-Interrumpee.fr
Reageer
Dat zou kunnen. Maar nogmaals: het is niet ondenkbaar, want in Nederland zijn er ook wel eens telefoniestoringen in bijvoorbeeld Noord-Brabant, maar dan weer niet in Overijssel. De storing houdt zich dan aan "de rivieren", om het in vergelijkbare woorden te zeggen. ;)
Reageer
Heb nog even verder gezocht en mijn HAVO 5 Frans-2-skills erop losgelaten om het uit te zoeken. Franstalige bron gevonden die het euvel ook meldt, inclusief een uitspraak van de woordvoerder dat het landelijk is. :)
Reageer
A, dan is het een ander verhaal. HAVO 5 of niet, je grondige speurwerk is lovenswaardig! :)
Reageer
Et alors, ou est le lien? :+
Reageer
C'est dans le text! C'etait RTL qui l'a dit.
Reageer
Merci _/-\o_
(ik wist niet dat men in NL nog Franse les gaf?)

[Reactie gewijzigd door OxWax op 18 juni 2022 22:01]

Reageer
Ik deed mijn centraal examen in 2007, toen nog wel iig
Reageer
Er word nog steeds Frans gegeven.
Ik werk toevallig op een school.
Reageer
Misschien meer aandacht besteden aan werkwoordsvervoegingen in het Nederlands?
Reageer
De taal kan zeker een reden zijn. Vlaanderen en Wallonië kennen elkaar nauwelijks, zeker als het gaat om media, websites etc. Zodra je de taalgrens over reist voel je je in het buitenland terwijl alle gewesten toch hetzelfde land zijn.
Reageer
Ik zei ook niet dat het geen reden is, ik zei dat een storing niet per se landelijk hoeft te zijn. Het had dus prima gekund dat een aantal zendmasten in Vlaanderen problemen had en in Wallonië niet. Maar goed, het blijkt wel degelijk landelijk te zijn, dus mijn reactie is niet meer van toepassing.
Reageer
Wij(Vlaming kennen elkaar van de miljarden ontwikkelingshulp die er naartoe vloeit |:( :X

[Reactie gewijzigd door OxWax op 18 juni 2022 15:49]

Reageer
in België zijn er inderdaad geldstromen (net zoals in elk land). Maar wist je dat West-Vlaanderen en Limburg ook ‘ontvangers’ zijn? Wist je dat Waals-Brabant en Brussel ‘betalers’ zijn? Ik weet dat de nationalistische partijen je anders willen laten geloven, maar ‘t is heus niet zo zwart/wit. (Ik hoor trouwens niet bij de ‘wij Vlamingen’, maar bij de Brabanders 😉)
Reageer
Dat is lariekool dat je nu verkoopt.

Ten eerste Brussel is geen betaler, helemaal niet en op geen enkel vlak, het is een puur verlies gewest, MAAR vlaanderen en wallonie hebben een afspraak om Brussel te subsidieren omdat hun economische activiteit daar ook van afhangt en hun pendelaars daar naartoe gaan.

Kantekening: Hoewel het LIJKT dat wallonie dus moet meebetalen voor Brussel, heeft het daardoor nog grotere tekorten in haar gewest. En daardoor zijn er op het einde van elk jaar sociale transfers van Vlaanderen naar Brussel EN Wallonie.
Dus hoewel het lijkt alsof Wallonie meebetaald , betaald vlaanderen dit toch grotendeels alleen.
Daar zijn trouwens nog zware debatten overgeweesd 2 maand geleden in het waals parlement door Goerge bouchez, hij was eht beu dat het waals parlement blijkbaar geen enkele moeite wil doen om finaincieel op eigen voeten te kunenn staan, daardoor is al zijn werk tegengewerkt. Want hij probeerde net wallonie terug op de kaart te krijgen.
Reageer
Wat bedoel je met met lariekoek (geen kool trouwens)? De officiële cijfers van de nationale bank? https://www.demorgen.be/n...-andere-regio-s~bc077159/
Reageer
Collega heeft sinds gisteren geen internet op zijn mobiel, ik heb er helemaal geen hinder van. Beiden orange, en op dezelfde locatie. Je zou verwachten dat mensen op dezelfde locatie daar allemaal hinder van zullen ondervinden, niet dus.
Reageer
Ik heb orange België en ben op weekend in Nederland.
Net nog is mijn mobiel herstart en nu heb ik eindelijk internet!!!
Vriend van me met orange België heeft hier in Nederland nooit problemen gehad.
Reageer
Dat hangt er helemaal vanaf waar de storing zit en hoe roaming us geïmplementeerd. Als de RAN het probleem is maar de core werkt gewoon dan is het logisch dat het hier gewoon werkt. En als er local breakout is gebruikt in de roaming oplossing en de HSS van Orange doet het (maar de rest van de core niet), dan is het ook logisch.
Reageer
Aeroplane mode aan en terug uit zetten werkt even goed om te reconnecten..
Reageer
Ben hier dus net op tijd overgestapt, ze geven niet echt info over wat er aan het gebeuren is en pas vandaag staat er een melding op de site dat er een storing is.

Sommige klanten zeggen wel al terug online te zijn dus is het al aan het beteren.

[Reactie gewijzigd door datakiller op 18 juni 2022 13:21]

Reageer
Stelt zich ook op 5G. Deze ochtend opeens geen internet meer op zowel de 4G als 5G. Eventjes de vliegtuigstand aan en uit loste wel alle issue’s op.

Ik was ook in het Gentse toen het uitviel dus lijkt me niet iets enkel lokaal in wallonie.
Reageer
Wholy Guacamole!!

Orange heeft niet eens een terugval naar 3G geïmplementeerd?? Tjeetje, hoe zit dat dan normaal gesproken met roamen in het buitenland, in rural gebieden met mindere netwerkdekking of op drukke events?

tja, je moet de kleine lettertjes ook altijd goed lezen.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 18 juni 2022 17:36]

Reageer
Ik denk dat ze geen terugval bedoelen omdat het mogelijks op 4G/5G speelt, niet omdat er geen dekking is...
Reageer
de 4G dienst is onderbroken staat er. Da's meer een referentie naar hun QoS, en die valt niet terug naar 3G. Strict gezien, moet je dit soort berichten meer met UELA en/of ToS bril lezen dan met een technische. Er staat ook niet bij dat evt. aangesloten alarmsystemen kuren hebben en het probleem stopt ook bij de landsgrenzen.

[Reactie gewijzigd door Bulkzooi op 18 juni 2022 17:42]

Reageer