Bloomberg: Apple test iPhones met USB-C-poort en adapters naar Lightning

Apple is intern naar verluidt begonnen met het testen van iPhones met een USB-C-laadpoort. Er zouden ook adapters in de maak zijn om toekomstige iPhones compatibel te maken met accessoires die nog een Lightning-poort gebruiken.

De tests zouden worden uitgevoerd om te kunnen voldoen aan aankomende wetgeving door de Europese Unie, zo melden anonieme bronnen tegenover Bloomberg. Het is zo goed als zeker dat Apple uiteindelijk gedwongen wordt om van zijn eigen Lightning-aansluitingen af te stappen. Volgens de bronnen is de iPhone-maker daarentegen op z'n vroegst in 2023 van plan om een USB-C-aansluiting te gebruiken in nieuwe iPhones.

De adapters zouden dan weer bedoeld zijn om bestaande accessoires met een Lightning-aansluiting op een USB-C-poort aan te kunnen sluiten. Veel externe gadgets voor de iPhone, waaronder MagSafe-accu's en producten van derden, gebruiken vooralsnog het Lightning-standaard om verbinding te maken met een iPhone.

Hoewel iPhones vooralsnog een Lightning-aansluiting gebruiken, is Apple al langer bezig met de overstap op USB-C. Veel nieuwe tablets en pc's van het merk, bijvoorbeeld recente iPad Pro's, iPad Airs, Macs en MacBooks, maken al gebruik van een universele USB-C-poort voor de stroomvoorziening.

Kort door de bocht gebruiken alleen nieuwe iPhones en reguliere nieuwe iPads nog Lightning-poorten, wat tot veel discussie leidt. De Europese Commissie pleit al langer voor een algehele adoptie van USB-C voor draagbare elektronica en heeft daar recentelijk dus ondersteuning voor gekregen van het Europees Parlement. Volgens Apple is de overstap op één oplaadpoort geen goed idee. "Het afdwingen van [één universeel connectiestandaard] schaadt de Europese consument door de introductie van gunstige innovaties op het gebied van oplaadstandaarden, bijvoorbeeld wat betreft veiligheid en energie-efficiëntie, te hinderen."

USB-C-poort verwerkt in een iPhone X, afbeelding via Ken Pillonel

Door Yannick Spinner

Redacteur

13-05-2022 • 20:45

279 Linkedin

Reacties (279)

279
266
72
4
0
107
Wijzig sortering
Mooi. Nu nog andere apparaten met een accu verplicht usb-c. Scheerapparaat, tandenborstel, kruimeldief, vacuum ruitenwisser, led bureaulampje, het zou allemaal met usb-c kunnen maar voor alles een gekke adapter.
Eens. Maar wel jammer voor lightning, de connector anzich vind ik een stuk beter. Geen dunne strook verreist in de poort die stuk kan gaan. Ook geen opening in de kabel zelf. Lightning heeft minder stofophoping en de aansluiting is robuuster
Frappante is toch eerder het omgekeerde qua ervaring. Zo heb ik al jaren een XPS met een USB C lader die ik dagelijks meermaals in/uit trek zonder problemen. Daarintegen een iPhone die ik misschien 4x per week oplaad is nu al aan de 3e kabel toe. Ik vind zelf de kwaliteit zeker gezien de kosten van de kabel van Apple juist dermate ondermaats.

Je hebt geen ongelijk technisch is het beter maar juist net achter de plug beschadigd de kabel bij mij iedere keer.
Als men gewoon aan de stekker zelf trekt, in plaats van aan de kabel, dan zou een kabel het veeeel langer uit kunnen houden. Ik heb hier zowel USB-C als Lightning (en natuurlijk ook oudere kabels) en merk dat alleen de goedkoopste van de goedkoopsten het na verloop van tijd begeven. En zelfs dan duurt het nog jaren voordat een kabel stuk gaat.
Echter.. een Lightning port van Apple qua ontwerp is superieur echter de kwaliteit van een 20 euro kostende kabel niet. Als ik kijk hoelang een Apple kabel het uithoudt (ongeacht welk type) leven ze onder soort gelijk misbruik stuk voor stuk beduidend minder lang dan een B-merk USB-C kabeltje die een kwart kost van de Apple.

En daar zit nou precies het pijnpunt naar mijn optiek, dat een lightning port misschien beter is valt in het niets wanneer de bekabeling zelf zwak is. En ja natuurlijk zullen nu talloze Apple gebruikers mijn ervaringen niet delen maar ik zie dit toch wel vaak voorbij komen dat de kabel juist aan de plug zelf afdraait. Iets wat gewoon ongehoord is zeker in deze prijsklasse. En ergens ook wel jammer, Apple dat toch wel veel mooie producten maakt laat het op de kabels al tientallen jaren afweten.
Als Apple de stekker zo zou maken dat je er grip op zou hebben (in plaats van zo glad en recht mogelijk...) zou dat misschien ook werken.
En zo'n gaaswerkje om de kabel niet te laten knikken waar ie de stekker in gaat mis misschien niet heel mooi, maar maakt de kabel wel duurzamer.
Als Apple de stekker zo zou maken dat je er grip op zou hebben (in plaats van zo glad en recht mogelijk...) zou dat misschien ook werken.
En zo'n gaaswerkje om de kabel niet te laten knikken waar ie de stekker in gaat mis misschien niet heel mooi, maar maakt de kabel wel duurzamer.
Mijn 2 meter kabels sneuvelden relatief snel juist op de overgang van kabel naar stekker. Sindsdien krimp ik om stekker en het eerste stuk draad een stukje krimpkous die de beweging van dit stukje kabel wat inperkt en de kabels doen het nu al jaren. Dus zou inderdaad het ontwerp van de kabels relatief eenvoudig meer gebruiks bestendig gemaakt kunnen worden en dus duurzamer.

De overgang naar USB-C is niet meer te stoppen. Apple probeert lightning nog zo lang mogelijk te rekken voor de accesoireverkoop en de licentievergoedingen op de Lightning stekkers/chips bij de "certified" kabels van Belkin etc.. Maar ook binnen Apple zie je aan hun product range al langer dat USB-C nu echt wel doordringt.
Bijzonder, ik doe al bijna 4 jaar met dezelde Lightning kabel en laad mijn telefoon dagelijks op. Kabel functioneert nog steeds perfect
Ik heb ook vooral goede ervaringen met hun kabels. 2 ipads en 2 iphones in het huis die door 2 persoonlijk dagelijks worden gebruikt. Er is er nog nooit een stukgegaan. Ik denk dat er vooral dingen stuk gaan door onkundig gebruik, misbruik dus.
Het gaat over de poort, niet de stekker.
De connector is is bij lightning inderdaad fijner alleen bij het overzetten van data is de usb 2.0 standaard die lightning nog steeds hanteert wel super traag.
3.0 lightning bestaat ook alleen op de iPad (pro) wordt dat volgensmij gebruikt.
Met uitzondering van de regulieren iPad gebruiken alle moderne iPads (Air/Mini/Pro) USB-C.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 13 mei 2022 22:09]

Klopt, heel eventjes was er een generatie iPad Pros mee. Dat was het dan ook.
Rumour has it dat die dus op de iPhone 14 komt.
Welk model iPad (Pro) dan precies? Want de huidige iPad's hebben al USB-C. Ik heb een 11-inch iPad Pro, die heeft USB-C in plaats van lightning.

Ik snap niet waarom Apple met de iPhone zo lang en zo hardnekkig aan lightning blijft vastklampen...
Apple heeft gewoon zijn eigen ecosysteem ontwikkeld.Op de lightning connector hebben ze zelf het patent en daarmee kunnen ze ook reguleren welke fabrikanten randapparatuur mogen maken. Uiteraard hoort Apple daar zelf ook bij, waardoor ze ook hun randapparatuur voor relatief hoge prijzen kunnen verkopen.
eco systeem is misschien wel een grappig gekozen woord. Wat voor ecologisch impact heeft deze keuze gehad over alle jaren heen als ze lang geleden gewoon op micro-usb, mini-usb, usb-c etc.... standaard hadden gezeten zoals 99% van alle producten.
Daar noem je al 3 verschillende aansluitingen waar de meeste Android telefoons langs zijn gegaan, terwijl Apple er 2 heeft gehad. Ik heb nog tientallen mini- en micro-usb kabeltjes die stof liggen te happen.

[Reactie gewijzigd door TheMaxMan op 15 mei 2022 06:54]

En huidige iPad Pro’s hebben okk Thunderbolt ondersteuning
Ik heb precies t tegenovergestelde. Ja dat dunne strookje is inderdaad matig. Maar bijna al mijn lightning connectors zijn overleden. Bij allen is de kabel net onder de connector kapot zoiets als dit.
https://www.google.com/se...2.63#imgrc=P4D9w1v-B86fcM

Mijn usb-c kabels leven allemaal nog en is er nog nooit 1 van stuk gegaan. Natuurlijk is de ervaring voor iedereen anders.

Lightning is traag en je moet perse een extra kabeltje meenemen, zelfs een macbook of ipad pro heeft die poort als standaard en het zou toch mooi zijn als ik gewoon met dezelfde lader/kabel zowel mijn macbook, ipad en iPhone kon opladen?

Lightning daarentegen is wel kleiner en veel makkelijker schoon te maken. Er valt voor beide standaarden wel wat te zeggen, maar ik denk dat ik in dit geval bandbreedte prefereer.
‘n Kapotte lightning poort heb ik al ‘ns gehad op m’n iPhone, maar ‘n kapotte usb c nig niet. Misschien wordt ‘t ‘ns tijd voor een poll.
Alleen 1 keer m'n ipad laten vallen vanaf bed en toen brak de connector af in de poort. Dat is misschien iets wat niet zo snel was gebeurt met usb-c gezien het kunststof lightning plug design, maar zeker weten doe ik het niet.
Ongeacht welke de beste is, ik pleit toch wel gewoon voor een standaard. Vind het sws al raar dat ik m'n ipad en macbook met usb-c oplaadt en de iPhone weer met een andere kabel. Hoort niet bij een merk die hoog opgeeft over een uniform eco-systeem.
Ik heb al aantal keer een kapotte USB poort gehad.
Tsja keuze tussen een kapotte kabel of kapotte poort, doe me dan toch maar een nieuw kabeltje ipv poort moeten (laten) repareren.
En ik had juist veel last van corrosie en ik had ergens gelezen dat het zou komen door stof in de poort die dan kortsluiting veroorzaakte.

https://www.google.com/se...Aw&biw=1920&bih=929&dpr=1
Dat Apple matige kabels produceert, maakt Lightning connectors an sich niet slecht.
Lightning is traag en je moet perse een extra kabeltje meenemen,
Volgens mij begrijp jij niet wat usb c is. Je kan ook een usb c met 2.0 specs hebben. Niet elke usb c kan standaard laden of display doorgeven.
USB C kan soms USB 2 snelheid hebben, dat klopt. Afhankelijk van bet apparaat. Maar Lightning kan géén USB 3 snelheid hebben (op de huidige iPhones).

[Reactie gewijzigd door TheOneAndOnly op 14 mei 2022 08:41]

Probeer anders de kabel eruit te trekken aan het harde plastic en niet het draadje zelf
Het is wachten tot er een 'micro-usb-c' aansluiting komt die usb-c gaat opvolgen waar dan hopelijk dat middenstuk er niet meer inzit.
Ik heb enkele jaren smartphones hersteld en moet je toch tegenspreken. Die lightning poorten zaten constant vol stof, net zoals micro USB. USB C heeft er veel minder last van.
Maar als ze vol zitten is het schoonmaken eenvoudiger.
De poorten ja, de connector niet.
Ik heb zelf met usb c van de telefoon wel last van stof. Met de kabels nooit. Zal wel komen omdat de telefoon in de broekzak zit en makkelijker met stof in aanraking komt. Schoonmaken is overigens wel eenvoudig.
Allemaal onzin ... Laat mij eens al die defecte USB C connectors zien, de mass fails in al die Macbooks van het laatste decennium, in Vrijwel alle moderne Ipads, de Mac's, de Mac mini's en natuurlijk die 1 miljard Android toestellen die al een tijdje allemaal USB C hebben.

Niks van waar in de praktijk. Prima poort, heeft zich bewezen en er zijn geen Usb C 'gates'.
Ik had een keer gelezen dat het eigenlijk niet netjes is om de connectors zelf open en bloot (zonder bescherming) te hebben en dat je dat dus eigenlijk ook niet wilt hebben. Daarom zijn de connectors bij USB-C niet zichtbaar, terwijl bij lightning ze wel zichtbaar zijn op de kabel.

Helaas het nadeel dat het lastiger schoonmaken is. Hoewel het mij nog altijd gelukt is met een dunne naald.

Zo is er voor elk design wel wat te zeggen, maar ik kan de motivatie om het zo te doen wel begrijpen. Nu kan er door een USB-C kabel ook meer stroom gejaagd worden etc. Dus dat zal ook zeker hebben meegespeeld.
Ik heb nog nooit een kapotte usb stekker gehad, hoe goedkoop het ook was. Een goedkope lightning kabel lijkt echter maximaal een half jaar te leven en dan ineens laadt het device er niet meer mee op (niet compatible) en kan je de kabel weggooien. Ik heb er inmiddels 3 versleten sinds mijn originele kabeltje is gesneuveld.
Mijn ervaring is juist, dat lightning tot meer stof etc. zorgt in het oplaadpunt van de telefoon. Van klanten, welke bij mij in de winkel komen en hun toestel niet kunnen opladen, omdat er troep in het oplaadpunt zit, is meestal een IPhone.
Omdat de connector plat is duw je de troep alsmaar aan. Met usb-c is dat een stuk minder.
Is dat wel zo? Ik heb behoorlijk last van stof(en andere zooi)ophoping in de iPhones met een lightning aansluiting die ik in de loop der jaren heb gebruikt. Veel gepulk met tandenstokers, perslucht etc.

Minder verschillende aansluitingen, lijkt me heerlijk. Kan ik over een paar jaar een lade vol met USB meuk weggooien.
Ik heb in Polen een Lightning kabel gekocht van Poolse makelij. Kwalitatief stukken beter.
Ik moet zeggen dat ik nog nooit gehoord heb van een usb-c poort die brak, micro usb daarin tegen... Daarnaast is lightning wel fijn voor basic use cases zoals opladen en simpele data transmissie, maar daar blijft het ook bij, lightning is gewoon niet flexibel genoeg qua pins..

Edit: moet ook zeggen dat ik vaak genoeg hoor over lightning stopophopingen hoor van TOV usb-c, lijkt mij gewoon een van de eigenschappen van een poort

[Reactie gewijzigd door D13DS3L op 14 mei 2022 23:24]

Ja, eens. Een type aansluiting voor alle devices is ideaal, maar of USB-c dan het beste is? Alle telefoons met USB-c die ik heb gehad, kregen na een jaar ofzo problemen met opladen. Het kabeltje kon dan eigenlijk net niet ver genoeg erin, waardoor elke miniscule beweging van de telefoon op de lader zorgde dat het opladen stopte. En ik heb nog nooit al het stof eruit gekregen dat het probleem ook weer helemaal verholpen was.
Maar lightning is technisch zwaar inferieur: er is een reden dat de iPad pro als eerste een USB c poort kreeg, want lightning is beperkt tot USB 3 snelheid (maar op de meeste apparaten gebruikt Apple gewoon USB2) en die 100W die je met USB c haalt kan je ook van dromen op lightning. Via USB c alt mode kan je ook andere protocollen over de aansluiting sturen (zoals thunderbolt, displayport, hdmi, etc), ook dat kan niet op lightning.

Ik hoor Apple fans dan wel zeggen "dat heb je toch niet nodig op een telefoon", maar met die houding blijf je dus in de hel van duizend soorten kabeltjes hangen. Ikzelf heb nu gewoon een stekker mee op reis, waarmee ik m'n telefoon, earbuds, tablet, en laptop kan opladen, en dat is gewoonweg geweldig. Wie roept dat dat extra lightning kabeltje toch niet zo erg is heeft deze zaligheid gewoon nog nooit geproefd ;) oh, en die persoon zij ik ook even willen uitnodigen op 4K prores van de iPhone 13 te kopiëren over lightning: ben je pokkelang mee bezig over die brakke usb2 verbinding.

[Reactie gewijzigd door kiang op 15 mei 2022 09:30]

Alleen jammer dat de lightning kabeltjes/plugjes die Apple zelf levert rotzooi zijn, waarvoor je ook nog eens de hoofdprijs betaalt (zeker als het vast zit aan adaptertjes zoals de lightning naar USB camera adapter). En ja, ik pak ‘m altijd netjes bij het plugje vast. ;) Er staan zelfs instructievideo’s op youtube, waar met behulp van pennenveertjes en krimpkousjes de kabeltjes versterkt kunnen worden.
Een tandenborstel op USB c? Inductie op de badkamer lijkt me wat prettiger, zeker als je over de douche je tanden poetst... Maar inderdaad, het zou een stuk mooier zijn als alles 1 aansluiting heeft. Als dan ook de adapters universeel zorgen kunnen worden...
Dat is wel een beetje appels met peren vergelijken. Lightning is slechts USB 2.0, en heeft maar een heel beperkt aantal contactpunten. Tja, dan is het niet zo moeilijk om een plugsysteem te maken dat altijd een goede connectie maakt. USB-C kan werken met snelheden van 40 Gbps. Dat is bijna honderd keer zo snel als Lightning (480 Mbps). Maar het grootste pluspunt van USB is dat het een open standaard is. Micro USB is een vervelende connector; Lightning is een stuk handiger, maar het is tenminste open.
Zo gek is dat niet. Al is USB C natuurlijk niet handig. 1 standaard per type apparaat zou best verstandig zijn.

Vroeger hadden veel huishoudapparatuur dezelfde plugs, omdat de stekkers breed beschikbaar waren. Echter, later moest alles vast aan het apparaat gemaakt worden. Of kreeg je per fabrikant een losse adapter.

Ik heb op zolder een zak vol met adapters en stekkertjes voor just in case. Maar vaak net niet het juister volt /ampère 8)7. Vroeger was het met telefoons niet anders. Toen had elk telefoonmerk 1 of meerdere plugs. Wat denk je? Iedereen had ook ander een mobieltje! ;(.
USB C is best een handige standaard, die in principe geschikt is voor het opladen van alle apparaten die op oplaadbare batterijen werken. Het mooie van de USB C standaard is dat de stroomsterkte kan worden aangepast. Je moet wel het juiste kabeltje hebben om ook de hoge stroomsterktes te kunnen leveren, maar verder is het een prima standaard. Met een omvormertje er tussen kan een apparaat eventueel de standaard 5 volt aanpassen naar wat het zelf nodig heeft.

Die zak met adapters heb ik ook nog liggen. Er zitten best wat dubbelen tussen, die dan net weer een ander stekkertje hebben. De laptops kunnen in principe ook allemaal wel met dezelfde lader worden opgeladen, maar elke fabrikant gebruikt weer zijn eigen stekker, soms zelfs per serie. Een paar fabrikanten maken het zelfs zo bont dat je perse een adapter van hetzelfde merk moet hebben, anders wordt de batterij domweg niet opgeladen.

Ook innovatie zit zo'n universele stekker niet in de weg. Het aantal datalijnen is wel beperkt, maar hoe die gebruikt worden staat in principe nog vrij. Nieuwe protocollen kunnen eventueel nog toegevoegd worden.
Je moet wel het juiste kabeltje hebben om ook de hoge stroomsterktes te kunnen leveren
Ik was al op zoek naar een USB-C kabel voor 32A...
Welk consumenten product verbruikt 32A?
USB C kookplaat.
Ben je ook eindelijk van die lompe perilex stekker af.
Perilex gaat maar tot 25A volgens DIN.

Wat bedoel je met lomp?
Enige wat ik kan bedenken is het creatieve gebruik van bv 2* 1 fase (bv bij mij), waardoor je eigenlijk elke perilex moet doormeten/opmaken om te weten hoe de aansluitingen zijn werkelijk zijn.

Fysiek is een IEC 60309 connector groter/lomper afaik.
Volgens mij, maar is een paar jaar geleden (20 ofzo) dat ik elektriciteitsleer had bij Energietechniek dat met 3 fasen het nog steeds 25A was wat afgezekerd is bij een standaard huis.

Daarnaast zijn de polen in de Perilex wat dikker, over USB-C (dikte pool) kan geen 32A danwel 25A doorheen.
USB C is voor heel veel dingen handig maar is ook ontwikkeld voor apparaten met beperkte ruimte. Daardoor is het stekkertje klein, kwetsbaar en makkelijk uit te pluggen (niet zo erg als de slechtere voorgangers natuurlijk).

Voor sommige apparaten kan ik me voorstellen dat een andere standaard beter werkt. Een USB C+ standaard voor apparaten die wel eens of altijd ingeplugd gebruikt worden maar wel een externe adapter nodig hebben.

Dit kan bijelkaar gehackt worden met USB C en een extra clip maar ik denk dat er plek is voor een standaard voor apparaten die een slag groter zijn en andere eisen hebben.
USB-C moet de standaard oplaadpoort voor mobiele apparaten worden. Voor apparaten die permanent aan een adapter hangen of die voor min of meer stationair gebruik zijn geldt die verplichting dus niet.
Mogelijk wordt het stekkertje ooit nog iets aangepast zodat het minder gemakkelijk los kan vallen. Zolang de originele stekkertjes ook passen zijn dergelijke toevoegingen gewoon mogelijk.
Voor dataoverdracht blijven fabrikanten vrij om stekkertjes te ontwikkelen.
Kan usb C ook HDMI vervangen? Die wisselen ook vaker van standaard dan van onderbroek 😉. Gevolg: alle HDMI zien er hetzelfde uit en je ziet aan niks welke standaard ze ondersteunen. Hopelijk gaat usb C niet die richting uit.
En niet alleen met accu. Ja, Homey, ik kijk ook naar jou. Met je mini usb aansluiting.
Sowieso, ik heb nog heel veel mini/micro usb apparaten die in het stopcontact moeten/kunnen. En laptops met van die rare pinnetjes. Hup, alles aan de usb-c.
Voor micro/mini usb kan je gewoon een converter kopen.
Nou, grootste deel daarvan zou ik met Qi willen doen. Iets met vocht en zo...
Alles USB-c of draadloos volgens hetzelfde principe zou mooi zijn. Vocht is inderdaad een probleem met opladen.
Laat het EU wetsvoorstel daar nou net ook in voorzien: usb C of een universele draadloze standaard wordt vereist.

Releasedatum ergens in 2023… Na de iPhone 5c nu ook een iPhone 15c?
Een tandenborstel met Qi coils lijkt me toch niet heel erg handig...
Er zijn uitzonderingen voor kleine apparaten. Tandenborstels zullen daar dan waarschijnlijk ook onder vallen.
Philips heeft een scheerapparaat met Qi. Dan moet een tandenborstel ook kunnen (al zijn die net wat slanker in het algemeen).
die is er ook al
Waarom zou dat een probleem zijn? Ik kan toch ook mijn telefoon in bad gooien zonder te veel problemen.

Zeker als je een goed klepje opdoet zal het allemaal wel meevallen.
Ja maar je usb c kabel die aan het stopcontact hangt steek je liever niet mee in bad . Meeste scheer machines zijn als ze ingeplugd zijn ook waterdicht.

Meeste mensen hun tandenborstel/ scheerapparaat ligt op te laden aan de wasbak waar wel eens wat water gemorst kan worden.
Tandenborstels laden op inductie.
Mijn elektrische tandenborstel heeft een laad station die direct in de 230V steekt en dan draadloos laad.
Dat kon die van mij 20 jaar geleden ook al inderdaad.
Mijn elektrische tandenborstel heeft een laad station die direct in de 230V steekt en dan draadloos laad.
Dat laadstation zou ik niet in bad meenemen. Waarschijnlijk gaat er niets fout, maar de vraag is eerder waarom je een risico met lage kans en hoge impact zou willen lopen als je helemaal geen risico hoeft te lopen (door gewoon even je apparaat op te laden voordat je het in bad meeneemt... als je daar je tanden wil poetsen :P).

De meeste tandenborstels werken trouwens niet als ze op de oplader staan, of ze laden niet tegelijkertijd (snel) genoeg op. :+

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 mei 2022 22:04]

Heb al een laadstation proberen open te doen, die zijn ingegoten. en moest je dat meenemen in bad moet je 30mA diff springen moest er een elektrisch lek zijn (als je bad/doesj geaard is)
De laadstations van tandenborstels zijn volledig volgegoten met lijm. Die kan je zelfs onder water gebruiken om je tandenborstel op te laden.
met dat verschil dat je tandenborstel heel de dag rustig kan opladen aan een lage spanning/stroom om 5 of 10 minuten te gebruiken terwijl je met een telefoon net het omgedraaide wil
Precies, mijn recent gekochte Oral-B professional borstel, beetje de mid-tear, doet er rustig 12 uur over om te laden. Prima voor een tandenborstel, je hebt hem maar steeds heel kort nodig dus hij kan zelfs altijd op de lader gezet worden. Minder geschikt voor een telefoon.

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 13 mei 2022 23:32]

Hoe kan het dat die oral B in het midden gescheurd is? Dat is juist het stevigste gedeelte?
Mid-tier, niet tear.
Ironisch genoeg zou het daar veel meer impact en nut hebben dan op de devices waar het nu voor gaat gelden, maar alé.
Voor iets als een elektrische tandenborstel lijken me de huidige laders juist veel minder vochtgevoelig dan een USB-C poort.
Ik heb een electrische tandenborstel met een usb c poort. Opladen om het half jaar. Gaat prima. Klepje ervoor, geen last van vocht.
als we dan toch bezig zijn... verplicht een door de consument vervangbare accu, zodat een apparaat rustig 6 jaar mee kan.
Dat staat inderdaad ook al op de agenda en lijkt er ook over enkele jaren te gaan komen.
Ik heb er de laatste jaren op gelet bij het aankopen van nieuwe apparaten, en heb ondertussen met usb-c:
telefoon, laptops, koptelefoon, keukenweegschaal, scheerapparaat en kruimeldief.
En voor een oudere draadloze muis en keyboard heb ik AA-batterijen die oplaadbaar zijn met usb-c.
Zag ook dat er zelfs soldeerbouten al bestaan met usb-c.

Heerlijk in combinatie met een compacte lader ook, heb zelf deze waarmee ik eigenlijk alles wat op te laden valt tegelijkertijd kan opladen (en lichter en compacter dan alleen de voeding die oorspronkelijk bij m'n laptop zat!)
https://us.baseus.com/p/b...uick-charger-2c-2u-100w-9

En voor mee te nemen nog compacter:
https://us.baseus.com/p/b...quick-charger-2c-u-65w-11
(Werkt ook prima met al m'n apparaten, maar bij gebruik van 2 of 3 poorten is het niet voldoende voor m'n dell laptop. Macbook Air + telefoon gaat nog steeds prima met deze)
Sommige apparaten mogen wel draadloos opgeladen worden van mij. Vooral klein en watergevoelige apparatuur, zoals een tandenborstel.
Ik heb twee verschillende in huis, eentje met een usb c poort, de andere met een lader die met magneet vastklikt zoals met smartwatches. Niks draadloos. Gaat veel sneller. Voordeel is ook dat je eens per maand of eens per half jaar moet opladen afhankelijk van het model. Ik wil nooit meer terug naar een tandenborstel met draadloos opladen. Waardeloos.
Waarom moet een tandenborstel snel opladen? Je gebruikt dat ding toch niet de hele dag? En wat heeft draadloos opladen te maken met de batterij capaciteit?
Ik had vroeger (en de rest van het gezin ook) een oralb tandenborstel. Daar kon ik met een beetje geluk een week mee doen, al werd dat wel steeds minder. Het opladen duurde bij mij 12 tot 16 uur. Aangezien je meerdere tandenborstels hebt binnen het gezin, heb je meerdere draadloze opladers die dan urenlang staan te laden.

Sinds ik de oralb tandenborstels heb vervangen heb ik de oplader van mijn telefoon voor het opladen van de tandenborstels, binnen een paar uur, eens per half jaar. Nogal een verschil als je het mij vraagt.

Hoe groter de capaciteit van de accu hoe langer het draadloos laden duurt. Ik denk dat oralb kiest voor een kleinere accu om de tijd voor het draadloos opladen te beperken.

En nee, ik ga niet in de badkamer een batterij aan opladers voor oralb tandenborstels plaatsen zodat ik ze continu op de oplader kan plaatsen. Ziet er niet uit. Ik heb gekozen voor een ander merk, met een usb c poort om te laden. Heerlijk. Geen extra opladers mee voor op vakantie.
Elke week? Poets je dan 5x per dag je tanden? Kan hoor, ben vaak in zuid Korea en als je naar het toilet gaat op het bedrijf staan ze hun tanden te poetsen…
Batterij duur van de oral b tandenborstels is meestal 60 minuten. Ik poets mijn tanden 2x per dag, iets langer dan het minimum van 2 minuten, namelijk 2.5 minuten. Per dag 5 minuten. Na een week is dat 35 minuten. Als de tandenborstel nieuw is dan haal je misschien wel 10 dagen, maar dat ging bij mij al snel naar iets van 7 dagen.

Het valt dus allemaal erg mee. Maar ik heb toch echt liever om het half jaar (snel) opladen. Geen gedoe meer met laders in de badkamer, en USB C. Van mij mogen zoveel mogelijk apparaten wel geleden worden met USB C. Het scheelt echt zoveel rommel aan opladers en kabeltjes overal.
Ik vind het jammer. De lightning poort heeft niet een plastic clipje dat kan afbreken, usb - c wel. Op een gegeven moment gaat dat stuk
Ik heb wel meegemaakt dat de koperbaantjes doorgesleten waren, maar afbreken nog nooit.
Dat clipje zit netjes beschermd en zit iets verdiept. Je kan je connector er nooit zo scheef insteken dat het kracht zet op dat clipje. Afbreken is nagenoeg onmogelijk.
Wat ik wel meegemaakt heb is dat een Lightning connector aan de kant van de kabel afbrak. Met wat gepeuter met een naald is dat wel op te lossen, maar wel vervelend.
Ik heb slechts last van lightning kabels die ineens niet meer compatible zijn. Die goedkopere lightning kabels schijnen last van slijtage te hebben, terwijl ze er nog picobello uit zien. Dat heb ik met usb nog nooit meegemaakt.
Ook goedkope USB-C kabels geven wel eens problemen met de connector. Ik heb wel kabels gehad die na verloop van tijd gewoon uit de usb poort vallen. Dat ligt meer aan de kwaliteit van de kabel (goedkope Chinese rommel) dan aan het ontwerp van de poorten en connectoren. Dat geldt natuurlijk ook voor de lightning kabels.
Een officiele lightning-kabel kost minimaal € 2,- (licentie kosten voor Apple). Alles wat goedkoper is is vermoedelijk zooi.
Is zeker een stap vooruit. Lightning had qua connector in het pre-USB-C tijdperk natuurlijk enorm voordeel dat oriëntatie niet uitmaakt. Ben er verder wel blij mee want USB-C is standaard aan het worden ook voor Apple, eigenlijk vallen voor Apple de Lightning apparaten uit de toon, laptops en meer geavanceerde iPads hebben allemaal gewoon USB-C immers.

Enige nadeel aan USB-C is complexiteit van de stekkers. Zeker als je prototypes voor hardware maakt is Micro-USB nog wel een stuk makkelijker dan USB-C.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 14 mei 2022 11:01]

Helemaal mee eena, ik snap ook niet waarom de unie zich zo erg mikt op alleen de smartphone markt terwijl er inderdaad zo veel 5v devices zijn die nog met eigen (voor de consument dure) connectors werkt.
Natuurlijk kan je niet alles wat je noemt vervangen door hogere voltages zoals een kruimeldief met 24v accu (tenzij ik ergens heb gemist dat usb-c ook andere voltages kan verwerken?) .. maar genoeg te winnen als ze het breder hadden ingezet in de industrie
En hopelijk wereldwijd ooit een algemene stop-contact model, t liefste de Britse plug :Y)
( dan kunnen die amerikanen ook ooit een goede plug hebben :D )

mischien dat die usb-c connectors ooit een kilowatt kunnen dragen , dan kun je gewoon wereldwijd usb-c stopcontacten maken

... but a guy can dream ! :z

[Reactie gewijzigd door Metallize op 15 mei 2022 00:13]

Quote: "Het afdwingen van [één universeel connectiestandaard] schaadt de Europese consument door de introductie van gunstige innovaties op het gebied van oplaadstandaarden, bijvoorbeeld wat betreft veiligheid en energie-efficiëntie, te hinderen."

Klinkt een beetje als "Wij van wc-eend"
Volgens mij is de Lightning connector zelf al verouderd en in snelheden blijven steken op het niveau van USB-2
De USB-c connector is gewoon een goed ontworpen connector met goede power lijnen en voldoende data-lijnen. Er zit geen strikt vastgelegd protocol aan vast. Er zijn inmiddels meerdere protocollen die via USB connectoren (kunnen) werken. Zelfs HDMI kan met een eenvoudig verloopstukje met een USB-C connector worden gebruikt.

Het belangrijkste argument (wat Apple natuurlijk niet noemt) is dat Apple de patenten op de Lightning connector heeft en ongeveer een Euro per device met een Lightning connector verdient. Die verdiensten zijn ze kwijt als ze op USB-c moeten overgaan.
Het is ook gewoon niet waar. Er valt zat genoeg te innoveren op de USB-C standaard zelf (de USB-C 4.0 standaard is een heel ander paar mouwen dan de USB-C 2.0 standaard waarmee het begonnen is) en de regels laten gewoon toe om de standaard te vervangen.
Te vervangen met goedkeuring van de EU ja. :+ Dan spendeer je dus een graf hoeveelheid geld aan een goede techniek en zeggen die alsnog “nope”, lekker dan. Daarom zullen innovaties wederom komen vanuit bedrijven buiten de EU gezien niemand hier z’n R&D-budget er aan gaat verspillen en lopen we altijd achter. Het afdwingen van het type poort is niet enkel volstrekt onnodig, maar zet inderdaad een rem op de mogelijkheid tot innovatie. Ik ben ook heel blij dat destijds Micro-USB niet tot verplichte standaard is verheven, dat zou nog rampzaliger zijn geweest dan nu met USB-C. Ik vind USB-C zelf ook een inferieure connector en jammer dat uitgerekend dat aspect door je strot wordt geramd.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 mei 2022 21:09]

Dan spendeer je dus een graf hoeveelheid geld aan een goede techniek en zeggen die alsnog “nope”, lekker dan. Daarom zullen innovaties wederom komen vanuit bedrijven buiten de EU gezien niemand hier z’n R&D-budget er aan gaat verspillen en lopen we altijd achter.
Ik zie het anders, via verschillende lijnen kom ik tot dezelfde conclusie, namelijk dat het geen echt probleem is.

De eerste lijn is dat USB-C genoeg ruimte biedt voor de voorzienbare toekomst. Zo'n kabel heeft twee functies, data en stroom.

Data kan 10gbit aan maar geen consument heeft thuis iets dat zo snel werkt. Consumentennetwerken zijn 1gbit en voor die over zijn op 10gbit zijn we minstens 10 jaar verder. Voordat 10gbit niet meer voldoet zijn we denk ik 25 jaar verder.

Wat stroom betreft wordt USB-C vooral beperkt door de dikte van de kabel. Nog mee stroom door zo'n dun kabeltje heen sturen wordt gewoon te gevaarlijk en fundamentele doorbraken daargelaten gaat dat ook niet veranderen. Als we meer stroom willen hebben we een dikkere kabel nodig maar aan de stekker hoeft niet veel te veranderen in de voorzienbare toekomst. Daarnaast zullen onze accu's ook nog wat stappen moeten maken om daar echt iets aan te hebben.

Ik zie dus geen beperkingen die ons de komende 10 a 20 jaar tegen gaan houden.

Zijstraat: netwerk wordt steeds meer draadloos. Kabel is sneller maar draadloos is handiger en dat laatste is het duidelijk aan winnen (wat wij daar verder ook van mogen denken).

De andere lijn is dat deze beperking alleen voor bepaalde apparaten van toepassing is en alleen voor de stroomkabel. Deze beperking geldt bijvoorbeeld niet voor laptops, PC's en servers. Als er een kabel komt die beter is dan USB-C dan wordt die waarschijnlijk eerst op een vaste computer toegepast die zo'n snelle aansluiting nodig heeft en kan gebruiken. Als dat een succes wordt dan kan die nieuwe kabel worden goedgekeurd als opvolger. Misschien dat er overgansperiode is waarin de nieuwe kabel nog niet is goedgekeurd maar dan bestaat altijd nog de optie om een apparaat 2 kabels te geven. Dat is niet ideaal, maar voor een apparaat dat zou nieuw of vooruitstrevend is lijkt me dat een acceptabel compromis.

Onze stopcontacten zijn al tientallen jaren hetzelfde en ik geloof niet dat we daar beperkingen op innovativiteit ervaren. Uiteindelijk moeten er wat stukjes koper tegen elkaar gedrukt worden. Zo ingewikkeld is het niet. Een USB-C kabel doet niet veel anders, wat stukjes koper tegen elkaar drukken.

Natuurlijk weet je nooit wat voor doorbraken of nieuwe inzichten de toekomst zal brengen, maar ik denk dat het nog heel lang duur voor we tegen beperkingen van de huidige standaard aanlopen. Echte innovatie van de hardware verwacht ik voorlopig ook niet meer, fysiek zijn de verschillen tussen USB A en USB C helemaal niet groot, het belangrijkste verschil is wel dat USB-C symmetrisch is. Innovatie verwacht ik vooral aan de software kant en dat kan nog steeds.

Ten slotte, Lightning gaat ook al weer 10 jaar mee en gebruikt Apple USB-C op andere apparaten, niet echt een speerpunt van innovatie. Voorlopig lijkt dit gebied uitontwikkeld.
In de basis stellen de verschillen ook niet veel voor inderdaad, al reduceer je het iets te ver imho. Qua stopcontacten ook inderdaad, maar die hebben slechts één primaire functie en daar zou ik een hele tirade kunnen houden over inefficiëntie van de huidige delivery op wijk niveau… Maar daar gaat het nu niet over. :+

Hoe het ook zij: ja, het is op dit moment enkel het bij elkaar drukken van wat koper. Maar toch kan het een fors verschil opleveren. Je noemt Apple’s Lightning, dat is een voorbeeld van een heel andere ontwerpfilosofie. Ja het is wat koper platdrukken op wat pins, maar het ontwerp van de poort is naar mijn mening zeer duidelijk superieur over het ontwerp van USB-C. Ik had dan ook veel minder ergernis ervaren met USB-C als het niet wederom de poort was die fragiel is, maar de kabel. Die hele filosofie van de kabel die het vrouwtje is en de poort het mannetje is mij een doorn in het oog. Werkt het? Ja sure, maar de functie is niet perse het enige dat boeit. (En om dan terug te komen op stopcontacten: dat mag van mij ook wel wat compacter en moderner en wellicht meer gecombineerde zaken inbouwen (standaard ethernet over power support? Noem maar een zijstraat :P), maar daar is het de winst nog niet waard om er op in te zetten.)

Vanuit dat oogpunt zou ik dan ook willen stellen dat we er absoluut voor moeten waken dat USB-C dus niet vergeleken kan gaan worden met een stopcontact dat dus al jaren stil staat qua innovatie. Voor de zo’n beetje enige functie van stopcontacten is dat niet zo’n probleem, maar voor USB en overige type connectoren zie ik het wel degelijk als mega probleem als we vastgeroest raken op USB-C en innovatie beperkt blijft tot USB-C omdat men geen zin heeft om te innoveren in de poorten óf men evenals bij stopcontacten eigenlijk te bang wordt er nog iets aan te veranderen *omdat* de huidige setup nu eenmaal tot grote hoogte zo’n standaard is in heel de EU en deels zelfs daarbuiten… Zelfs als je probeert iets te innoveren op dat vlak krijg je het er simpelweg niet door. Is dat werkelijk wat we willen met USB(-C)? Ik respecteer je mening als je dat vindt hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar voor mij klinkt dat als een nachtmerrie eigenlijk als dat de werkelijkheid wordt binnen de EU; ongeacht innovaties van buiten de EU. En een reeel risico. Al mag je dat hier blijkbaar niet zeggen want dan ben je blijkbaar een Apple fanboy “omdat enkel Apple wordt geraakt door deze wet” en volstrekt niet complete industrieën ofzo op de lange termijn. :+

Overigens, een goede innovatie mag even meegaan. Ik hoef ook niet jaarlijks een nieuwe poort. En Lightning heeft bijvoorbeeld inderdaad bewezen dat een langdurige standaard mogelijk is. (Apple is daar sowieso vrij goed in, eerst die 30(?)-pins en daarna Lightning) En die was zwaar superieur aan Micro-USB dat ook bijna tot standaard verheven was. De grote vraag is dan ook: wat ga je doen als een commerciële toko dus een zwaar superieure connector bouwt? Dat eeuwig door de strot duwen van USB-C dat er dan, met al diens op dat punt potentiële beperkingen, verplicht bij *moet* blijven zitten is ook verre van ideaal niet waar? Dat lost ook niet perse iets op, want als de andere poort iets veel beter of meer kan dan de ander of echt vele malen fijner werkt: dan krijg je straks dus dat je 2 kabels krijgt of nodig hebt bij een device en ben je verder van huis dan wat de wet zogenaamd poogt op te lossen. :+ Plus is dat design technisch mogelijk problematisch en een “burden” op zowel engineers als ontwikkelaars… Maarja.

Hoe dan ook, ik zie enorm veel nadelen aan deze wet en slechts zeer summiere voordelen. De voordelen wegen wat mij betreft in de verste verte niet op tegen de nadelen en wil dan ook liever niet dat USB-C de afgedwongen standaard wordt en de EU op de stoel van de ontwikkelaars, ontwerpers en uitvinders gaat zitten; dan wel hen zeer ernstig beperkt in de mogelijkheden, inclusief commerciële én opensource mogelijkheden. De kans om überhaupt voet aan de grond te krijgen met een alternatief (al naast USB-C, maar al helemaal als vervanging van USB-C) wordt door deze wet zeer ernstig beperkt en de EU krijgt heel erg veel macht op een belangrijk component.

Ik ben het overigens niet met je eens dat het eerst testen/de mogelijkheid eerst te testen op andere apparaten zoals computers/servers perse een goed of acceptabel iets is; want dan moeten die zaken dus allemaal exact dezelfde filosofie en poorten volgen. Dat zie ik als belemmering. Ik snap wat je bedoelt, maar dat zijn twee andere takken van de sport wat mij betreft. (Plus blijft het een feit dat er een beperking geldt, wat je min of meer lijkt te onderschrijven gezien je met dit alternatief aankomt. :))

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 mei 2022 02:25]

Op zich goed verhaal. Maar waarom zet Apple dan geen lightning (meer) op de iPad pros? 8)7

En hoe ga je om met lightning-lightning verbindingen? Want een lightning-naar-USB-A dongle + USB-A naar Lightning dongle meezeilen voelt een beetje omslachtig VS USB-C naar USB-C...

En dan hebben we het nog niet gehad over 100W+ opladen over lightning.

Lightning was in de tijd van haar introductie een mooi concept, maar het biedt in mijn ogen zeer weinig meer tov USB-C en als "rem op innovatie" zo'n ding is dan snap ik niet waarom die Lightning obv USB 3.0 al na een generatie omgewisseld is voor USB-C 🤷
Over die stopcontacten, hoe de britten het doen is een stuk veiliger. Toch hanteren we al vele decennia een minder veilige standaard. Nou is dat een markt-gedreven standaardisering, maar juist veiligheid vind ik net iets belangrijker dan meer data/stroom. Ik denk dat dat nou juist net wel een standaard is waar we wel beperkingen op (bewezen!) innovatie ervaren :P

Misschien minder het probleem van stopcontacten dan van onze hele energie inrichting, maar het gebruik van A/C tot het product (of de adapter van een product) is ook een grote bron van e-waste. Als we naast het wisselstroom netwerk voor de grote verbruikers (wasmachine, kookstel, etc.) ook een gelijkstroom netwerk hadden dan hadden we een hoop adapters kunnen besparen door een goede efficiënte AC-DC adapter te plaatsen in de meterkast. Heb je nu zonnepanelen, dan is het nog erger. Die leveren stroom in DC, dat zetten we om naar AC, en dan voor veel producten weer naar DC, best inefficient (op één huishouden maakt het niet veel uit, maar nu heel veel huishoudens aan de PV's gaan telt het wel op).

Er lopen nu ook experimenten om DC netwerken in huizen aan te leggen, en dat kan zelfs met USB-C als stopcontact/stekker voor het gros van de apparaten (usb-c stekkers gaan tot 240 watt en de kabels in de muur kan je veel dikker maken voor een stuk meer stroom, normaliter genoeg voor je grote tv, laptop, NUC, verlichting, router, audio en de kleinere keukenapparaten, niet toereikend voor witgoed, reguliere desktop computers, stofzuiger). Veelbelovend maar de adoptie gaat erg beperkt worden omdat nog zoveel uitgaat van ons AC netwerk en de stopcontacten die we hebben.

Verder ben ik het helemaal eens met je verhaal, maar dit voorbeeld is gewoon niet ideaal. Het is een standaard die zo ingeburgerd is dat we er nauwelijks meer bij nadenken of het misschien niet beter kan.
Ik gebruik al 25gb lijnen hoor.

Ik begrijp best dat veel mensen 1gb/s voldoende vinden. Maar je moet ook niet iedere partij over een kam scheren.

Maar ik gebruik dan ook geen usb-c voor reguliere bestandsoverdracht daar zijn mijn fiberkabels routers en switches voor.
Hoeveel iPhones ik op m'n werk wel niet heb moeten schoonpeuteren omdat de lightning-connector "verstopt" zat met broekzakpluis (hopelijk) is vele malen groter dan van een USB-c connector (ik snap, n=1, gaat over 600+ gebruikers ongeveer).

Er is sowieso nog wel een puntje: milieu. Als iedereen nou dezelfde type kabel kan gebruiker en adapter, dan scheelt dat sowieso weer e-waste. Was dat ook niet het punt dat Apple stopte met het meeleveren van een adapter? Of was dat toch om nog meer centen te verdienen aan een telefoon?
Bij Lightning gaat dat peuteren nog wel. Bij USB-C is het erg lastig gezien dat erg dunne connector plaatje in het midden van de connector. De kans dat je iets beschadigd is wel groter.
Kwa stevigheid ben ik wel voorstander van de Lightning poort. Kwa universeel gebruik is de USB-C handiger.
Ik denk dat het milieu voordeel door het universeel maken van de aansluit poort minimaal gaat worden.
En inderdaad het vereisen van een standaard zorgt voor minder innovatie. En zodra een nieuwe innovatie weer is goedgekeurd. Kunnen we alsnog die oude standaard adapter en kabeltjes weggooien.
Ik laad wel op middels Qi dan heb ik ook geen connector nodig.
Perslucht (uit bijv. een spuitbus) is hierbij een erg handig hulpmiddel. Ik zou niet gaan peuteren in de connector zelf, of dat nou Lightning is of USB-C.
Als ik moet peuteren snijd ik een heel dunne plak van een cocktailprikker. Daar kom je zelfs mee achter het plaatje van een micro-USB.
Scheelt dat usb c ook in basis dezelfde vorm heeft met een fragiel middenstuk in de connector, wordt het nog lastiger om schoon te peuteren
Busje air kopen dus.
Dit is gewoon niet waar, een USB-C connector bepaalt helemaal niet welk protocol je gebruikt voor data of laad over dracht. USB-C wordt voor USB en Thunderbolt gebuirkt bijvoorbeeld die transfer protocols zijn anders van elkaar. Het enige wat het nu vast legt is dat er 6 transmission pairs in een USB-C kabel zit.
Dat is juist het grootste probleem van die connector, er hangen veel te veel niet uitwisselbare standaarden aan. Verkeerde kabel, werkt niet; verkeerde accessoire, werkt niet.

Het voordeel van verschillende connectoren was juist dat 1 stekker == 1 protocol.

Een stopcontact voor 110V/60Hz is gelukkig ook anders vormgegeven dan bij ons. Maar daar hoor je de EU niet over :?
Mee eens dat dit een probleem is. Dit is het gevolg van het streven naar een kabel die alles moet kunnen. Voordat USB-C er was gebruikte de consumenten elektronica maar zelden de volle bandbreedte van USB. Of als dit wel het geval was, was het vaak nog wel backwards compatible maar werkte het langzamer. Er waren toentertijd ook zeker wel toepassingen die de volle bandbreedte gebruikten, maar dit zag je het meeste in professionele omgevingen.

De huidige functies van USB gaan steeds meer naar real-time toepassingen, zoals video-output en hele precieze sensordata, waarin de bandbreedte cruciaal is voor het functioneren van het apparaat.

Mij lijkt het beste dat er weer striktere standaarden komen met colourcoding. Vanaf specificatie 4.x moet je yGbit/s aan bandbreedte aankunnen en z W aan voeding kunnen leveren. Dit betekend ook dat je dan een bepaalde groep protocollen moet ondersteunen.
Dit (minimum eisen stellen) heeft Intel met Thunderbolt 4 gedaan en dat juich ik toe. Het is zo irritant om alleen te kunnen zien wat voor connector er in een poort kan en dat je je een ongeluk moet zoeken naar wat die poort wel en niet kan.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 14 mei 2022 06:58]

dit geeft dan ook geen extra vervuiling voor het milieu hé
Zoals de innovatieve Lightning aansluiting die al bijna 10 jaar op usb2 snelheid zit (in iPhones)? Van een bedrijf dat 22 miljard dollar per jaar aan R&D spendeert? En dan is t de EU die innovatie tegenhoudt….Ik vind Apple spullen lekker werken maar dit is natuurlijk kolder: het is puur een geld kwestie. En zoals hieronder aangegeven: USB-C als aansluiting is nog lang niet uitgespeeld. Lightning daarentegen: weinig innovatiefs gezien.
Misschien omdat ze ver voor liepen, want usb a is natuurlijk niet hetzelfde als c.
Net als dat de eerste Lightning niet snel kon laden en nu wel
Reageer toch eens wat minder aggresief als het over Apple gaat. Letterlijk alle macs hebben USB c, de knappe ipads hebben USB c, de enige zinnige reden dat ze nog lightning gebruiken is geld. En ja ik snap de kleine voordelen maar als Apple heil zag in lightning hadden ze de standaard wel verbeterd (die is nog steeds traag, in data maar ook in laden) of ook buiten Apple apparatuur mogelijk gemaakt (ze hebben toch zo'n hoge pet van milieu?). Maar nee, op de goede apparatuur vinden ze hun eigen lightning inferieur en gebruiken ze USB c..

Feit is dat lightning per definitie vervuilend is want ieder ander apparaat, waaronder veel van Apple zelf, gebruikt USB c.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 13 mei 2022 21:49]

Grafhoeveelheid, rampzalig, door je strot.. Gaat om de toon waarop

Gezien de hele wereld behalve Apple van USB-c gebruik maakt, en je Apple voortdurend verdedigd, lijkt het mij duidelijk dat het hier maar om 1 partij gaat. Zonder de e-waste die Apple nog steeds veroorzaakt zal deze wetgeving overbodig zijn.

De wetgeving lost weldegelijk een probleem op, precies die ik in mijn comment omschrijf. Thank you very much.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 13 mei 2022 23:28]

Wat met zijn reactie wordt bedoeld is dat de EU nu gaat beslissen dat USB-C de end-game is van connectoren. (Overigens ben ik van mening dat Lightning sowieso vervangen zou worden door Apple ongedacht de EU wetgeving.)

Maar de vraag is als je de EU wethouder de rol van productontwerper en ingenieur moet geven of moet je markt dit zelf laten uitvechten.

Daartegenover zijn standaarden bij meer volwassen producten als de auto wel handig.
Gewoon heel normale woorden dus en een prima beschrijving van hoe ik de wet en diens implicaties ervaar. :) En als de toon agressief overkomt, dan is dat voornamelijk jouw eigen interpretatie; doch is het ergens wel ironisch, want misschien heb je wel gelijk nu ik er nog eens over nadenk. De wet is immers eigenlijk ook wel te beschrijven en interpreteren als zeer agressief beleid, dus dat een beschrijving met krachttermen van diezelfde wet en diens resultaat dan ook zo overkomt op sommige mensen moet mij wellicht niet al te hard verbazen zelfs als de woordkeuze zelf totaal geen agressieve intentie had... Maar in dat geval: don’t shoot the messenger. Hoe het ook zij, als het je niet bevalt en/of je niet tegen andere ervaringen, woordkeuzes of meningen dan de jouwe kan: niemand die je dwingt mijn comments te lezen hoor. :) Dus sla ze in het vervolg gerust over als je mijn mening niet wilt lezen of mijn schrijfstijl je niet aanstaat. :P Ik zal er niet wakker van liggen. :) En daar laat ik het graag bij wat dat betreft.

Daarnaast zou ik het op prijs stellen als je ophoudt met leugens te verspreiden. Immers ten eerste ging mijn reactie helemaal niet over Apple, dus kan het ook onmogelijk “verdedigen van” zijn... Ten tweede: ik verdedig Apple volstrekt niet constant en dit soort onzinnige side-discussies en leugens met pogingen tot het vergiftigen van de put in plaats van inhoudelijk te reageren doen afbreuk aan het onderwerp waar het mij om ging en waar ik daadwerkelijk over poste: nutteloze EU-wetgeving die schadelijk is voor de economie, innovatie binnen de EU hard afremt (buiten de EU gelukkig niet, maar dat maakt ons dus wel extra afhankelijk van innovaties van buiten de EU - wat me een slecht plan lijkt gezien we al weinig zelf kunnen op dit vlak) en de consument.

En nee, dit raakt niet enkel Apple gebruikers of verkopers… Je probeert de hele tijd te doen van wel en blijft maar herhalen dat dit volgens mij enkel om Apple zou gaan of ik enkel “vanwege Apple” post, maar dat klopt niet. Denk je werkelijk niet dat dit de gehele industrie voor jaren en jaren beïnvloedt? Zelfs ALS het nu voornamelijk of zelfs uitsluitend Apple raakt is dat volstrekt irrelevant in het grote plaatje van de toekomst. De komende tig jaar zitten we gedwongen vast aan USB-C, waarschijnlijk tot bedrijven buiten Nederland of de EU met een vernieuwing komen; want dat zal er vanuit de EU gok ik niet gaan komen omdat het klimaat daar veel te ongunstig voor is met dit soort onzin wetgeving. En dan moeten we nog maar hopen dat de EU zo’n nieuwe techniek na een paar jaar debatteren een keer goedkeurt voor gebruik. (En ook dan zal ik er tegen zijn dat opnieuw slechts één optie gedwongen geïmplementeerd wordt door iedereen.) En tot die tijd moet men dan als men de nieuwe superieure techniek wil gebruiken verplicht ook nog een verouderde brakke poort aan boord houden van alle apparaten. :+ Nee echt, top plan!

Tenslotte klopt het dus ook niet wat je zegt dat enkel Apple iets anders dan USB-C gebruikt plus zou ik graag het onderzoek zien waaruit zou blijken dat Apple verantwoordelijk zou zijn voor significante hoeveelheden e-waste in vergelijking met én verhouding tot andere fabrikanten. (Ik bedoel, dat Apple in absolute nummers meer waste produceert dan een bedrijf dat maar 1000 telefoons per jaar verkoopt is nogal wiedes.) Dat is namelijk een erg interessante claim… Doch enigszins off-topic in deze comment chain die dus eigenlijk volledig over het algemene beleid van de EU ging en *niet* specifiek over Apple totdat jij het daarvan maakte, nu de hele tijd zo probeert te blijven maken en probeert mij daar de schuld van te geven door woorden en beweegredenen in m’n mond te leggen. :+

Ik herhaal: wat jij ook zegt en welke onzin je ook verspreidt, mijn reactie ging evenals de parent over het beleid in het algemeen, niet over de impact op Apple specifiek. Dat maakte jij ervan. Thank you very much. (Ik dacht dit keer gebruik ik hem ook nutteloos. :+)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 mei 2022 01:55]

Wat is er precies superieur aan lightning? Behalve het inferieure kabeltjes verdienmodel vqn Apple?
Er is nog weinig “superieur”, persoonlijk vind ik het concept (male in female) nog altijd beter, maar ik heb met geen van beide problemen, dus mij stoort het niet. In al de rest is lightning ondertussen voorbijgestreefd.

Dat weet Apple ook, daarom dat op veel producten ondertussen ook usb-c zit en ze (ongetwijfeld nu aangespoord door de EU) het op de rest ook wel zullen doorvoeren. En natuurlijk houden ze nu nog vast aan lightning, dat levert ze geld op en geen gezeur van al hun klanten die dan nieuwe accessoires en verloopstukjes moeten kopen.

Maar daar gaat de discussie niet over. De discussie gaat erover dat als de EU dit 10 jaar geleden had gedaan met microUSB, dat we daar nu misschien nog aan vastzitten. Vandaag denken we dat we nog lang verder kunnen met USB-c, en dat kan wel, maar waarom moet dat in een wet gegoten worden maar als USB-C een “gegeven” wordt, zullen we het daarmee moeten doen.

Als ik mensen de vergelijking zie maken met het stopcontact, dan is dat nu net iets waar ik van denk: wanneer gaan we dat nu eindelijk eens vervangen? Hoeveel energie-verliezen zouden we kunnen besparen door een alternatief? Maar niemand komt met een nieuw stopcontact…

Nu goed, ik zeg ook niet dat het simpel is… En ik ben absoluut voor meer standaardisatie. Maar als het in een wet gegoten is, werkt dat volgens mij nog meer ontmoedigend dan het aan de industrie over te laten…
Er is niks verouderd en brak aan usbc, en binnen het protocol is ook innovatieruimte
Het is een belangenafweging net als altijd. USB c is op dit moment gewoon het beste, dat toont het gebruik wel aan (waaronder door de enige fabrikant die hier op specifieke devices nog van afwijkt :D ). Had deze wetgeving nodig geweest zonder Apple. Waarschijnlijk niet. Je argument is bekend en heeft waarde, maar wat is het alternatief.

Als je het zo kwalijk vind (of wetgeving zelfs aggresief) zijn er misschien opties andere burgers te verzamelen of je mening te geven bij een burgerloket. Of contact op te nemen met Europese partijen. Die mogelijkheden zijn er geloof ik wel bij de EU. Maar op dit moment weegt het belang om van lightning af te komen een zwaarder blijkbaar. Dat kan in de toekomst anders zijn.

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 14 mei 2022 08:54]

Ik zou toch denken dat ze bij versie 1 zijn begonnen en niet bij 2.0.
Is het Apple verboden om twee poorten te hebben? USB-C en Lightning?
Nee, dat mag prima... zelf vindt ik het prima als ze een adapter meeleveren.
Nu moet ik weer een zooi USB-C kabels kopen :s

En ik snap het ook niet, want het is gewoon een kabel waar we het over hebben, niet de adapter..

[Reactie gewijzigd door rvt1 op 13 mei 2022 21:40]

Het is al totaal niet logisch als je in het apple eco systeem zit

Apple watch = usb c
Macbook = usb c
iPad = deels usb c
Iphone= lightning

Het liefst zou ik willen dat ik de lader van mijn macbook ook kan gebruiken voor mijn iPhone maar, nu moet ik minstens 2 kabels meenemen
Dat heb je het wel over moderne Apple spullen, hier heb ik alles lighning, alleen mijn Apple watch is USB-c en die sluit ik maar aan aan de computer van m'n werk, want zelf heb ik geen USB-C...

Dus tsja, ik denk wel dat Apple het altid best goed heeft gedaan. Heel lang altijd dezelfde plugjes. Dat was in de tijd anders met de Nokia's en Motoroal's, waarbij het altijd anders was, zelf binnen hetzelfde merk..
Het was mij helemaal ontgaan dat MacBooks en Macs lightning hebben gebruikt. Voor power of juist communicatie?
Dat is ook niet het geval, wel gebruiken de Magic Keyboard en Mouse lightning maar die zouden volgens de Europese regelgeving ook over moeten op USB-C
alleen mijn Apple watch is USB-c en die sluit ik maar aan aan de computer van m'n werk, want zelf heb ik geen USB-C...
Jouw Apple Watch heeft helemaal geen USB-C aansluiting. De magsafe lader van je Apple Watch heeft een USB-C aansluiting, en die past prima in een USB-C lader van Apple of Belkin of Samsung of ...

Het wordt tijd dat USB-A adapters gaan verdwijnen, da's ouwe meuk.
Blijkbaar nog niks begrepen van de discussie, Apple levert al jaren geen lader.
Het gaat alleen om de kabel, sterker nog de laatste adapter was gewoon usb -c
Niet alleen dat, maar als Apple nu hun patenten vrij gaven op dit gebied, maar daar laten ze voor betalen wat juist de innovatie belemmerd.
Toen micro usb de praktische standaard werd kwam Apple immers met lightning op de proppen. Usb-c volgde veel later.
Theoretisch had iedereen lightning kunnen adopteren want was makkelijker in gebruik dan micro usb. Iets hield dat tegen...
Ik had echt gehoopt dat er op de 14 een USB C poort zou zitten.
Ik had met mezelf de deal gesloten op dat model te wachten en als die weer lightning had naar Android te gaan.

Ik heb voor alles 1 kabel. Maar als ik reis of ergens naar toe moet heb ik altijd een extra kabel nodig voor de iPhone.
Enorm storend.
Aan mijn bureau wissel ik van de laptop om even de hoofdtelefoon of iPad op te laden.
Maar voor de iPhone heb ik dan een andere kabel nodig.

In de auto liggen er ook weer 2. Want de vriendin heeft een android.

Het is iets dat dagelijks irriteert en het is onderhand wel goed geweest.
Qi is leuk maar ook weet niet. Op je bureau enzo is het prima. Zodra je maar een beetje je telefoon gebruikt en beweegt is Qi niet handig.

Oja dan heb ij het nog niet over sommige hoesjes.

Ik vind het ook wel zo fijn dat ik bijvoorbeeld kan wandelen met een powerbank in mijn zak en daar mijn telefoon aan kan hangen. Maar ook met maar één kabel koptelefoon enzo opladen.

[Reactie gewijzigd door Tjidde op 13 mei 2022 21:22]

Kan me niet vinden in dat probleem eigenlijk. :) Ik gebruik ook een Qi-lader in de auto, die wegens montage aan een eigenlijk-net-niet-geschikt-ventilatierooster (:P) behoorlijk stuitert af en toe, en hij laadt eigenlijk altijd prima door.
Ik vind het ook wel zo fijn dat ik bijvoorbeeld kan wandelen met een powerbank in mijn zak en daar mijn telefoon aan kan hangen. Maar ook met maar één kabel koptelefoon enzo opladen.
... Ik heb dus ook een powerbank met Qi, hehe. :P Een Anker MagSafe, die bevestigt zich aan mijn iPhone óf het hoesje van mijn iPhone met magneetjes en begint dan meteen op te laden. Is niet eens heel bijzonder vadsig ofzo en heeft de capaciteit voor iets van 1.5x laden. Het enige waar ik van baal is dat dit model powerbank een of/of modus heeft, óf je laadt via MagSafe óf je laadt via kabel. (Terwijl ik beiden tegelijk wil kunnen, telefoon met MagSafe en een ander apparaatje met kabel indien nodig. #FirstWorldProblems)

Maar goed, als je liever in je zak hebt met kabeltje kan ik me voorstellen; al is ook dat in principe mogelijk met MagSafe. Immers kan je ipv een USB-kabeltje dan gewoon een MagSafe-kabel aan je telefoon hangen.
Het enige waar ik van baal is dat dit model powerbank een of/of modus heeft, óf je laadt via MagSafe óf je laadt via kabel
Ik heb met een powerbank dat én/én was meegemaakt dat die dan te warm werd als je met twee poorten tegelijk veel stroom van onttrekt. Uiteindelijk heeft die powerbank het te snel begeven vanwege mijn misbruik. Dus kan mij voorstellen dat ze dit blokkeren om de warmte onder controle te houden.
Hmm dat zou kunnen inderdaad. Een beperking op de output zou ik dan fijner vinden. Voor context: het apparaat dat ik er aan wil hangen heeft een accu van 350mAh ofzo en doet niet aan snelladen. :P Dus bijv. een cap op de output van 500mAh ipv 0 zou al een verbetering zijn en ik gok weinig doen voor de hitte ontwikkeling. :)
Een Qi lader is net zo groot (en irritant) als een extra kabeltje.

Ik hoop eigenlijk dat laptops een Qi lader ingebouwd krijgen. Dat je dan daar 's nachts je telefoon(s) op legt.
Misschien ben ik een beetje verwend met MagSafe kabels en powerbanks. Dat is niet meer echt een losse Qi-pad die op tafel ligt o.i.d., maar een Qi-schijf die zich automatisch op de juiste plek aan je telefoon "hecht" met magneetjes. Ideaal. Dat is inderdaad wel beter dan de losse pads. (Die gebruik ik nog wel hoor, maar merendeel is MagSafe.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 13 mei 2022 22:57]

In de auto liggen er ook weer 2. Want de vriendin heeft een android.
Heeft die vriendin dan niet zelf een auto?
In relaties schijnt het heel af en toe voor te komen dat men ook wel eens samen in één auto zit. Heel af en toe...
Helemaal mee eens. Om het allemaal nog irritanter te maken heeft mijn iPad wel USB C. Net zoals al mijn andere portables, behalve dan die iPhone. 6 jaar oud is ie, en ik vervang hem pas voor een iPhone met C. (Ik stap niet over naar Android, de integratie tussen iPhone en iPad voor een aantal van mijn favoriete apps is voor mij onmisbaar).
Wist je dat nog niet ??? Bij Apple is het altijd het model van volgend jaar.
Iedere keer zo, die gewilde camera, de IP rating, Wireless charging, etc.
Het kwam allemaal veel later en sommige software zaken (Always On display) worden om onbegrijpelijke redenen tegen gehouden.
Heel eerlijk, dat zou voor mij één drempel weg halen om over te stappen naar een Apple telefoon.
En voor mij naar een iPad (ja ik weet het de dure modellen hebben het wel, maar voor mij is de basis meer dan genoeg, en om nu voor een basis model allemaal kabels weer te kopen die ik dan altijd mee moet nemen ipv 1tjee heb ik geen zin in dus wacht ik wel even)

[Reactie gewijzigd door datakiller op 14 mei 2022 01:47]

Herkenbaar. Wij hebben één basis model iPad in huis met één lightning oplaad kabel erbij. Ik had daar dolgraag een USB-C aansluiting gehad, hopelijk krijgen alle iPad modellen gewoon USB-C ipv de vage tweesplitsing die er nu is.

Bij een tablet is de irritatie minder, maar nog wel aanwezig, omdat je hem doorgaans minder vaak oplaad. Dan is het vooral tijdens vakantie een irritatie.
Gohja de basis ipad had ik ook vaak aan de lader hier, maar dan nog is het handig als je zoals nu overal een lader hebt, het zou maar wat zijn als je er 1tje boven 1tje beneden en 1tje voor in de auto moet kopen (vaak 2h ritten naar familie) dan zit je denk ik wel aan een paar 10tjes voor bvb een paar anker kabels.
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van USB C in smartphones. Ik vind deze door het plateautje met contacten in het midden van het socket lastiger schoon te maken dan de lightning poort die de connecties aan de buitenkant van het socket maakt. En ja, als iemand die zijn telefoon altijd in zijn broekzak heeft, is schoonmaken af en toe hard nodig om het stof eruit te halen. Heb het wel een op mijn broertje zijn Samsung moeten doen, super onhandig.
Ik besef dat ik daar nooit geen last van heb, want mijn oneplus nord case heeft zo'n beschermflappie. Wellicht is dat er voor andere telefoons?

Ik hoorde in een podcast van tweakers dat een tandenstoker goed werkt :+.
Het is niet dat het helemaal niet te doen is, maar met mijn huidige iPhone heb ik een groot gat waar ik inderdaad een tandenstoker in stop, maar bij usb C moet ik om dat plateautje dat je in het midden ziet van het socket priegelen. Je hebt gewoon minder speelruimte en moet dus extra opletten dat je de contacten niet beschadigd.
Misschien gewoon een busje perslucht gebruiken? Voor Lightning gebruik ik ook een tandenstoker maar voor veel andere zaken waar je niet makkelijk bij kan is zo’n busje best handig om stof weg te blazen
Daar heb ik verrassend genoeg nog niet over nagedacht. Ik heb namelijk wel zo'n ding in huis voor toen ik de ventilatoren van mijn laptop heb schoongemaakt. Die ga ik in het achterhoofd houden om volgende keer te proberen! Probleem is alleen wel dat het stof in de poort vaak redelijk platgedrukt is door de kabel, dus ik weet niet hoe gemakkelijk het stof zich dan laat losblazen.
Een tandenborstel leent zich daar beter voor dan een tandenstoker.
Oehh dat is ook een goede om in het achterhoofd te houden! Thanks voor de tip!
Ik gebruik al sinds 2015 telefoons met een USB-C aansluiting, zonder hoesjes gewoon rechtstreeks in mijn broekzak.

De keren dat ik de USB-C aansluiting heb moeten schoonmaken is op één hand te tellen. Het gaat inderdaad iets lastiger dan een lightning poort maar dat vindt ik zelf, gezien de frequentie, amper een rol spelen daarnaast is het nou ook weer niet zo lastig om te doen.
Op zich heb je daar ook wel een goed punt. Zo vaak hoef ik mijn iPhone nou ook weer niet schoon te maken in de Lightning poort. Ik zie overigens ook wel de voordelen van USB C hoor; meer keuze in goede kwaliteit kabels, mogelijkheid voor hogere snelheden aangezien lightning vast zit op usb 2 etc.

Het is dan ook niet per se dat ik er super op tegen ben, maar ik ben voor mijn use cases meer fan van de Ligtning poort in mijn iPhone dan USB C. Zal ik het heel erg gaan missen? Nee, niet echt. Ik zal alleen een paar extra kabels moeten kopen die wat langer zijn dan de standaard Apple kabels. Ik heb wel een paar USB C kabels in huis van andere apparaten, maar die zijn even lang, als ze al niet korter zijn.

[Reactie gewijzigd door macfreak1306 op 15 mei 2022 21:00]

De 230 volt stekker zou zich zo maar ontwikkelen. Men zou er gek van worden. Innovatie my a$$

"Het afdwingen van [één universeel connectiestandaard] schaadt de Europese consument door de introductie van gunstige innovaties op het gebied van oplaadstandaarden, bijvoorbeeld wat betreft veiligheid en energie-efficiëntie, te hinderen."

haha JAJA maar dat is een leuk business model waar ze liever niet vanaf willen.
We weten allemaal wat de echt redenen zijn: Monopoly & $$$.

[Reactie gewijzigd door freedzed6 op 13 mei 2022 21:12]

Kort door de bocht gebruiken alleen nieuwe iPhones en reguliere nieuwe iPads nog Lightning-poorten,
En de AirPods, AirPods Pro, AirPods Max, magic keyboard, Magic Mouse, de trackpad, de remote voor de apple TV en de eerste generatie Apple Pencil.

Edit: en dus de MagSafe battery pack.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 14 mei 2022 09:27]

En de MagSafe opladers
De oplader niet, daar zit usb-c aan. Maar de MagSafe battery pack wel inderdaad!
Ja je hebt gelijk. Ik heb ook een MagSafe ding voor twee apparaten en dat heeft wel een Lightning aansluiting
Volgens mij gaan ze dit nooit doen.

Draadloos opladen is meer winstgevend en de toekomstige oplossing.
zou me niet verbazen als draadloos laden onder vuur komt te liggen, erg verspillend
Helaas is dat niet altijd mogelijk. Ik heb op mijn werk bijvoorbeeld geen mogelijkheden om een telefoon draadloos op te laden.
Hoezo niet? (nieuwsgierig).
Is hetzelfde als een normale oplader.

Stekker gaat erin en de ander kant plakt magnetisch op de achterkant van je mobiel.

Inplaats van dat je in je toestel steekt.
Omdat ik vaak geen stopcontact tot mijn beschiking heb op de weg.
Dan kan je sowieso al niet laden.
Ook met USB-C heb je stopcontact nodig.
Omdat ik vaak geen stopcontact tot mijn beschiking heb op de weg.
Dan kun je toch überhaupt niet laden?
Powerbank zou kunnen.
Je hebt powerbanks die QI ondersteunen.
Mag ik zeggen dat ik in dat geval draadloos wel echt een gimmick vind, voor telefoons dan. Ik neem toch geen powerbank mee om de helft van de energie te verliezen door draadloos op te laden.
Ook geen usb poort in de truck/auto?
Dat wel, maar ik kan helaas niet altijd direct bij mijn auto. Ligt er ook aan waar ik sta, want soms heb ik geen tijd om op de telefoon te kijken en soms zit ik een hele dag op Netflix.
Maar er zijn dus wel opties ;)
Ja dat is waar, maar dan moet je de auto weer onnodig laten draaien wat slecht voor het milieu is.
Bluetooth oortjes met noicecanceling?
Ik zie nm veel chauffeurs met oortjes lopen, tikken ertegen en ze babbelen.

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 13 mei 2022 21:47]

Dat gaat helaas niet, want dan hoor ik de collega's weer niet.
1 oortje in, andere vrij om te luisteren, zo zit ik zelf ook op de fiets, rechteroortje in, linker niet zodat ik het verkeer goed kan horen.
Hmm, lijkt me niet handig, tenzij ik ergens bij een hek sta.
Je accu trek je echt niet leeg door je telefoon ermee op te laden als de motor uitstaat.
Nee maar dan laad hij ook niet op. ;-) En de zwaailichten op de auto trekken de accu wel leeg.
Sigaretten ding in de auto? Of ga je met de trein? Je hebt best goede laders voor die 12V poort tegenwoordig.
Dat kan inderdaad, maar die gebruik ik ook voor mijn zaklamp.
Er zijn van de splitters of zelfs soort stekkerdozen om meerdere poorten te hebben. Heb voorheen zo'n 2 weg splittertje gehad. Wellicht interessant voor je.
Allememaggies, jij hebt echt overal een probleem voor.

Dan koop je toch een 12 volt sigaretten splitter, die heb je ook met ingebouwde usb poorten.
Of je neemt zoals al gezegd een powerbank mee.

Maar we gaan enorm offtopic, dit ging volgens mij over een usbc poort op een iPhone.
Elke redelijk moderne auto heeft inmiddels een USB stekker ergens, de oudere een cigaretten-aansteker waar je een USB plug in kan zetten. Dus daar is altijd wel een oplossing voorhanden voor bedraad opladen.
Als je wel bedraad kan opladen kan je ook draadloos laden, de meeste draadloze opladers hebben aan de andere kant ook gewoon een usb-a of usb-c plug die je in je laptop of powerbank kan stoppen. En dan heb jo nog de powerbanks die zelf als Qi lader kunnen dienen.
Ik geloof wel dat draadloos laden meer en meer zal voorkomen in de toekomst. Maar het of de oplossing is betwijfel ik. Vergeet niet dat iPhones (en andere smartphones) filmen in 4K en die bestanden worden snel erg groot. Als je die draadloos wil overzetten wordt het een werkje van lange adem. Dat is nu trouwens al een heikelpunt bij de iPhone 13 Pro (Max) vind ik. Lightning is om te laden meer dan snel genoeg, maar dataoverdracht is best wel traag.
Maar waarom doe je dat dan niet over WiFi? Dat is toch veel sneller dan usb 2.0?
Draadloos is altijd minder efficient dan bedraad opladen, dat scheelt wel tot 40% efficiency. En als je alles zo gaat opladen, wordt er heel veel energie verkwist. Ik ga voor gewoon het stekkertje, niks mis mee.
Je weet toch ... Nu opeens hoor je niemand erover.
Nu USB-C een standaard moet worden valt het me op over de hoeveelheid mensen hier die opeens pleiten voor wireless ..

Jaren geleden was dat onzin, was traag, was niet wireless want nog steeds een kabel, bla bla bla.
Heb nu opeens nog nooit zoveel voorstanders gezien.
Nog vreemder is dat je nooit iemand hoort waarom er geen lightning in een Macbook zit.
Het is zo'n geweldige en sterke poort als je de kenners hier moet geloven.

Men wilt altijd dat wat er niet is.
Het helpt wel dat zowel WiFi als Bluetooth sindsdien enorme verbeteringen hebben gekregen, al moeten je access points alsnog gewoon allemaal bedraad zijn natuurlijk. :+ Een aantal jaar geleden was wireless brak en het spectrum op 2.4 standaard overbelast, je ramde er ook niet veel data mee door de lucht, vaak significant hogere latency, etc. Nu duw je op 5.x rustig meerdere gigabits/sec door de lucht en zijn er minder problemen met interferentie plus is de latency mits goed afgericht verwaarloosbaar; en het bereik is seamless overlappend dankzij roaming/mesh/etc.. Ja dat zijn dan toch wel zaken die een verschilletje maken zegmaar met toen en nu. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 mei 2022 02:45]

Lightning is een geweldige poort. Op je dure apparaat geen plastic ‘lipje’ dat kan afbreken zoals bij usb C.
Lightning is mechanisch zonder twijfel een beter ontwerp voor apparaten waar je vaak de stekker in / uit moet doen.
V2000 was ooit een technisch superieur systeem t.o.v. Betamax of VHS (sorry iedereen onder de 30-35, dat was een opname systeem voor beeld op banden in 3 onderling niet uitwisselbare varianten), maar dat wil niet zeggen dat de wereld het omarmt. De licentiekosten voor Lightning zullen daarin ook niet geholpen hebben. In aantallen zullen er momenteel heel veel meer USB-C pluggen zijn dan Lightning, Apple heeft gegokt en verloren. Technisch vind ik hem ook beter, maar dat is gewoon niet genoeg meer.

Edit voor @Bomberman71 Excuus, ik bedoelde op mechanisch gebied, maar dat had ik er ook wat duidelijker moeten neerzetten. Qua specs heb je volledig gelijk uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 14 mei 2022 15:37]

Technisch beter ???
Doorvoer snelheid is pet en ook het voltage vermogen is niet meer van deze tijd en bied 0,0 perspectief voor echt snelladen van een iPhone.
Het is op de meeste vlakken technisch inferieur en dat is al jaren bekend.
No worries ... No hard feelings.
Enne je weet waarom VHS het geworden is toch ?
Iets met grote-mensen-films :)
Laat mij eens die massa aan schandaal reports zien met al die miljarden usb-C ports die steeds stuk gaan.
Sorry hoor, er zijn meer Usb-C ports op deze planeet in allerlei devices dan dat er mensen zijn.
Zelfs Apple pleite ervoor meer dan een decennium geleden en Usb-C is sindsdien op iedere Macbook, mac, etc. te vinden. Wederom, laat mij de schandalen eens zien dan ....
Defecte keyboards, display coatings en dergelijke hebben we gezien, bend en antenna gate ook.
Waar is die Usb-C gate ?

Kortom, kletskoek.
En JA, in de basis zal Lightning sterker zijn, maar Usb-C is schijnbaar sterk genoeg.
Heb je wel eens een iphone gebruikt?
Ja. Kan je bijzonder gebruiksonvriendelijk tot niet je eigen programmatuur op draaien.
Ik zit zelf te twijfelen om de overstap te maken naar een iPhone, alleen de oplaadkabel is ook voor mij de grootste issue.

Is USB-C inmiddels niet al standaard verplicht?
Ik denk dat voor de oplaadfunctie de kabel / stekker echt geen probleem meer hoeft te zijn. Ik laad al jaren met een QI padje. Nooit last van de stekker.

Verbinding maken met een pc, da’s een ander verhaal….
Thuis ligt er ook 1 op meerdere plaatsen. Maar op het werk niet. In de auto ook niet en als ik op reis ben neem ik er ook geen mee.

Dus nog steeds heel irritant vaak genoeg.
Is USB-C inmiddels niet al standaard verplicht?
Nee nog niet, zie ook de info in het artikel.
Stekkers met USB C (in) wat dacht je daarvan dan. Zelfs de snoertjes zijn niet uitwisselbaar meer

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee