Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kuo: nieuwe Apple TV die 'kostenstructuur verbetert' komt later dit jaar

Apple komt met een nieuwe variant van zijn Apple TV die 'de kostenstructuur' moet verbeteren, meldt de bekende Apple-analist Ming-Chi Kuo. Dat betekent wellicht dat Apple goedkopere opties gaat bieden.

Momenteel bestaat het aanbod uit de Apple TV 4K en de Apple TV HD. Deze variëren in prijs van rond de 160 euro voor de 1080p-variant tot rond de 215 euro voor de nieuwste 4k-variant met de meeste opslagruimte. Het nieuwe apparaat zou in de tweede helft van dit jaar uit moeten komen, aldus Kuo.

Kuo vertelt verder dat hij 'denkt dat Apples agressieve strategie wat betreft het integreren van hardware, content en diensten in de recessie zal helpen om in te lopen op zijn concurrenten'. Daarmee doelt hij vermoedelijk op het feit dat bijvoorbeeld bij Nvidia een 4k-capabele mediaspeler voor rond de 150 euro verkrijgbaar is. Googles aanbod op dat gebied begint bij zo'n 70 euro en bij Amazon ligt dat rond de 50 euro.

Apple TV 4K

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

14-05-2022 • 10:27

209 Linkedin

Reacties (209)

Wijzig sortering
Ik was aan het kijken naar een 4k versie, maar ze waren een tijd lang vrijwel nergens op voorraad behalve bij apple voor de hoofdprijs. Los daarvan is er weinig meerwaarde tov een smart tv behalve de smart hub als je vol in het apple smart home ecosysteem zit. Om wat apps op je tv te kunnen draaien is 200 euro inderdaad nogal overpriced, goed dat ze dat nu in bedekte termen toegeven.
Reageer
Op de huidige TV zijn de apps zo goed, dat je hiervoor geen andere apparaat hoeft te kopen.
De AppleTV is voor iedereen die nu nog een oudere TV heeft (8 jaar) waar de apps niet meer werken en die nog geen upgrade willen (of kunnen) dan is €200 voor een 2e leven van je TV prima.

Maar de AppleTv is, hoe gek het ook klinkt, het enige apparaat wat Apple Music versterkt.
Er is geen AppleMusic app voor Android TVs, en je kan Atmos niet via Airplay streamen
Dit werkt alleen op AppleTV:
- Atmos audio
- Lyrics op het scherm.
Reageer
Op de huidige TV zijn de apps zo goed, dat je hiervoor geen andere apparaat hoeft te kopen.
Ik heb al bijna 2 jaar de LG CX en zo goed vind ik de apps op de tv niet hoor. Ik ben binnen een maand weer terug naar de Apple TV gegaan. Die staat ook rechtstreeks aangesloten op me receiver en alleen al daarom moet je dat doen vind ik.
Reageer
AMEN!!! Ik heb precies hetzelfde.
Ik heb een relatief nieuwe Philips OLED tv met AndroidTV erop..
Gebruik het smartgedeelte echt zelden meer, puur omdat de laatste AppleTV dit tig keer beter en soepeler doet.
Reageer
Precies dat! Het werkt allemaal beter als je een apparaat gebruikt die voor een bepaald doel gemaakt is en de Apple TV is daarvoor gemaakt. Het smart gedeelte van een tv vind ik echt een onderdeel die aan een groter geheel vast zit, oftewel bijzaak :)

Alleen al de Home Screen van de Apple TV vind ik 10x overzichtelijker dan smart tv's.
Reageer
Dat moet op een moderne TV en receiver met ARC ook gewoon kunnen toch?
Reageer
Dat moet op een moderne TV en receiver met ARC ook gewoon kunnen toch?
Technisch gezien zou het moeten werken. Alleen ARC is op een voor mij onduidelijke reden gekoppeld aan CEC, en heb je dat wel eens soepel zien werken op een set van 3 of meer apparaten?

En dan blijf je zitten met brakke apps op je tv.
Reageer
ARC is een uitbreiding op de HDMI-CEC specificatie. Veel apparaten doen dus ook geen ARC als je CEC uitschakelt (receivers enzo).
Reageer
Yupz en HDMI-CEC vind ik niet altijd goed en fijn werken. Helemaal niet als alles aanspringt waarvan je niet wilt dat het aanspringt. Sommige elementen kan je killen maar niet alles.
Reageer
Het kan wel maar werken doet het niet altijd plus dat het beeld en geluid wel een degelijk verschil maakt. Disney+ werkt op een Apple TV gewoon lekkerder dan op een smart tv en dat heeft ermee te maken omdat tvOS onderdeel is van Apple's OS. Dat merk je gewoon aan alle kanten.

Ook merk je wanneer het geluid rechtstreeks van de Apple TV naar de receiver gaat in plaats van ARC.
Reageer
Ik heb de zelfde ervaring. vorig jaar een Philips 4k tv gekocht maar zelfs daarop zijn al die apps langzaam. Die apple tv is bloedje snel en heeft al mijn netflix, primevideo, youtube en twitch apps.
Reageer
Ja toch en de updates zijn ook onderdeel van het eco-systeem waardoor je erop kan vertrouwen dat het up-to-date blijft.

Wat je zegt, het wordt en is langzaam en hoe meer apps, hoe langzamer. Zo jammer vind ik het want de tv had veel kunnen bieden als ze niet met een hoop licentie beperkingen zaten. Kijk alleen al naar het ARC gebeuren om het geluid van tv naar receiver te krijgen, een goede processor zou niet verkeerd zijn geweest (daar betalen mensen heus wel voor) en zo kan je doorgaan waardoor de tv als hub het net niet is.
Reageer
Hi.
Weet jij of het normaal is als je geen goede WiFi hebt maar de Apple TV bedraad aangesloten hebt, dat dan Netflix enzo niet lekker afspelen? Met de chromecast 4K heb ik hier geen last van maar de Apple TV 4K is echt ruk en gebruik ik dus niet eens meer.
Zelfde met scherm delen, standaard na x aantal secondes gaat het haperen
Reageer
Werkt bij mij perfect (bedraad)
Reageer
Zal vast iets in je netwerk zijn, want dat gedrag herken ik niet. Sterker nog, we hebben een losse Apple TV die mee gaa op vakantie (Hotel of bungalowpark) en ter plekke aangesloten wordt (gewoon via 4g hotspot) en zelfs dan in zo’n ad hoc situatie werkt delen vanaf iPhone / iPad prima!
Reageer
Controleer je ethernetkabel en je netwerkaansluiting maar eens!

Of gebruik je Apple TV ook met wifi.

Dit lijkt me geen Apple TV probleem, maar een probleem met het netwerk bij jou thuis.
Reageer
Welke apps gebruik je dan? Want mijn CX draait als een zonnetje???
Reageer
Hier ook. Ik heb de C9, maar nooit problemen met de apps. Ik mis alleen de F1 TV app. En de KPN app heeft kuren, maar dat ligt meer aan de app dan aan de tv.

Ook is de Airplay implementie ruk op de C9. Screen mirroring "werkt", maar streamen van een willekeurige app via airplay naar de C9 blijft hangen in de buffering en klapt er vervolgens uit,
Reageer
Als architect in de IT heb ik altijd geleerd om functies zoveel als mogelijk te ontkoppelen van elkaar. Dat levert een omgeving op met meer flexibiliteit, kwaliteit, betrouwbaarheid en beheersbaarheid. Oftewel, een beeldscherm is er om het beeld zo goed als mogelijk weer te geven. Een mediaspeler speelt media. Een versterker versterkt geluid. Enzovoorts. Uitdaging kan zijn het gebruiksgemak, maar met een universele afstandsbediening of CEC functionaliteit is dit wel op te lossen.

Op de lange termijn is dit ook duurzamer. Je vervangt alleen de componenten die stuk gaan, of vervangen moeten worden om een andere reden.

Bovendien zie je ook dat producten die bijna alles lijken te kunnen, haast altijd onderdoen in kwaliteit. Dat komt omdat er geen focus is voor de hoofdfunctie van het product. En omdat als het product zou excelleren in alle functies die het heeft, de prijs te hoog zou worden. De consument heeft namelijk lang niet alle functies nodig, en wil niet betalen voor ongebruikte functies.
Reageer
Als IT architect ben ik juist van het bundelen van functionaliteit om alles simpel te houden. Ergo, de smart TV apps op een LG OLED werken als een zonnetje, alsof je een grote iPad bestuurd. Voordeel dat alles op 1 apparaat staat en dus geen gedoe met anders afstandsbediening en of andere kanalen en meer kabels. Gewoon 1 ding dat alles kan, hoe mooi wil je het hebben. Ik snap deze discussie anno 2022 niet, ja vroeger waren die apps en de snelheid van de apps om te janken, nu zijn ze echt (althans die van LG) super snel.
Reageer
Denk dat de nuance hier misschien het merk/model is. Mijn laatst gekochte TV (een LG 55UN7400) is echt wel goed qua apps. Mijn zwager heeft rond dezelfde periode een Samsung TV (onbekend model maar hogere klasse)) gekocht en daar zijn de apps en in het algemeen de ervaring, echt wel een stuk minder. Slomer qua reageren, reclame in je tv menu, gedoe met Netflix 4K waardoor het tot wel paar minuten duurt voordat de kwaliteit verbeterd.
Reageer
LG webOS is dan ook echt DE uitzondering op de markt. Werkt ongelooflijk goed en stabiel.

Iedere TV met Android OS heeft op de een of andere manier altijd een te magere SoC en echt taffes veel reclame in willekeurige menu's. Vooral Samsung heeft veel reclame.
Reageer
Het probleem van WebOS is dan weer dat niet alle apps beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld F1 en ziggo.
Reageer
Tegenover de low coupling staat wel high cohesion. Er is een balans die je moet zien te bereiken. Er is geen vast prijspunt aan te wijzen waar de "prijs te hoog" wordt en dat de consument niet wil betalen voor ongebruikte functies is een flinke aanname. Schoenmaker blijf bij je leest.
Reageer
Ik heb een Xbox series s die ik gebruik voor YouTube enz want op mijn Samsung tv is de ui echt verschrikkelijk traag. En de tv is 2,5 jaar oud.
Reageer
Direct bij launch de AppleTV 4K gekocht en nog geen seconde spijt van gehad.
Kan het echt iedereen aanraden ipv al die smart tv software.
Reageer
Op de huidige TV zijn de apps zo goed, dat je hiervoor geen andere apparaat hoeft te kopen.
maar ja, dan zit je met Android in je maag, je weet gewoon zeker dat dit een keer gaat stoppen (een paar jaar?? Kun je net zo goed gelijk in het Apple eco systeem lopen aks je toch al apple producten hebt.
Heb je geen Apple dan is zo'n firestock of zo'n google ding prima...

Tv's met android?? Nee, liever niet, je betaald voor iets dat je niet gebruikt..
Reageer
Voor mij ligt de keuze anders dan voor jou. Ik heb een twee jaar oude Philips TV waar de apps prima werken. Desondanks gebruik ik de Apple TV voor de apps. Dat werkt nl. nog prettiger. Ook gebruik ik de Apple TV om beeld van mijn iPad danwel MacBook te casten, of om foto's te laten zien.
Reageer
Op onze goedkope toshiba 4k tv zijn de apps bagger. Maar het beeld is goed, dus met een apple tv erbij is het super. We gebruiken hier alleen apple devices, ideaal dus.
Reageer
Dan moeten die apps er wel zijn voor op je TV, zoals de ziggoGo app (Ik heb wel zo'n dongle voor in mn tv maar die is erg traag) of Less Mills app voor de nodige beweging, die is er niet voor mijn LG tv.
Helaas heb ik nog een apple tv zonder 4K dus ik gebruik de netflix app op mn tv vaak. MAar op mn apple tv kan ik teksten in voeren met mn telefoon, dat kan op mn tv niet. Mis dat niet vaak, maar soms is dat uitermate handig.
Nou ja dat soort dingen dus.

Edit: Het wordt dus tijd voor een nieuwe apple tv ;-) voor de 4k

[Reactie gewijzigd door air2 op 16 mei 2022 07:59]

Reageer
Ik heb een Samsung The Frame van een jaar oud, maar voor mij verbleekt de kwaliteit van de apps op de TV bij die van de Apple TV. Alles gaat bij ons dus nog steeds via de Apple TV. Bovendien is slechts pakweg een kwart van de apps die ik op de Apple TV gebruik ook beschikbaar op de Samsung als het niet minder is. En dit is dus náást de features die tvOS biedt voor iemand in het Apple-ecosysteem. En dan heb ik het nog niet eens over het gebruik van de Apple TV als Homekit-hub.

Ja ok, als je lineaire TV kijkt en af en toe iets wilt kijken op een grote dienst als Netflix of YouTube, dan kom je nog wel aan je trekken bij de ingebouwde features van een smart tv, maar daarna houdt het toch wel redelijk snel op.

Het liefst zou ik m'n TV zo dom mogelijk hebben. Hij moet er goed uitzien in de woonkamer (dat zit wel goed met een Frame) en hij moet goed en mooi beeld geven. Meer niet.

[Reactie gewijzigd door gday op 16 mei 2022 11:42]

Reageer
Als je in het Apple eco systeem zit, is een Apple TV in mijn ogen een no brainer. Daarnaast zal ik nooit vertrouwen op tv fabrikanten wat betreft apps. Ze ondersteunen niet altijd alle diensten, op een gegeven moment stopt support, of de performance is slecht. In mijn ogen behoort en tv gewoon dom te zijn en laat het slimme over aan de los kastje/stick.

Ik ben overigens erg benieuwd naar een goedkopere Apple TV. Krijgen we straks een goedkope (voor streaming diensten) en een duurdere voor console kwaliteit games? We zullen zien.

[Reactie gewijzigd door meesje op 14 mei 2022 10:40]

Reageer
Helemaal mee eens.
Ik heb liever gewoon een domme TV die alleen voor beeld is. Alle smart wil ik graag zelf bepalen. Makkelijk wisselbare kastjes (als outdated zijn). Speakers en geluid geldt wat mij betreft hetzelfde voor.
Maar ik besef me heel goed dat ik daar als tweaker in de minderheid ben en ik niet de standaard afzetmarkt voor consumtenelektronica ben.
Reageer
Ik wil ook een normale tv, een smart-tv is geen slimme aankoop voor mij. Stomme data slurpende, vendor- lockin'ende, processor-hongerige rot afluisterapparaten. Mijn tv moet gewoon 8-10 jaar meegaan zonder dat de f'ing boel traag wordt na 2 updates in het eerste jaar. Het feit dat je tegenwoordig niet eens de optie hebt om voor een normale (beetje goede) tv te kiezen is een schandalige uitkomst van de ontwikkelingen op de televisiemarkt van de afgelopen 10 jaar.
Reageer
Als je je tv niet op internet aansluit dan heb je toch met elke tv wat jij wilt?
Reageer
Zelfs al sluit je internet er op aan, je kunt toch gewoon de smarttv features niet gebruiken en de hdmi ingang van de appletv selecteren.

[Reactie gewijzigd door bones op 15 mei 2022 09:22]

Reageer
Oké, praktische oplossing, maar hoe moet ik dan klagen over mijn niet zo slimme smart tv? Heeft iemand al geklaagd hierover?
Reageer
En wie klaagt straks over jouw klacht? zucht....
Reageer
Als je je tv niet op internet aansluit dan heb je toch met elke tv wat jij wilt?
Nou dat blijkt in de praktijk bij Sony een heel ander verhaal.

Ik heb een Sony uit 2020, mooi ding maar wilde hem niet smart omdat er een of andere verouderde Android versie op draait en ik heb hem daarom niet aan mijn internet gehangen.

Ding komt echter al twee jaar met meldingen dat WiFi niet verbonden is (meermaals per dag rechts boven in beeld) en regelmatig met een Android overlay dat ik moet inloggen etc.

Geef mij dus maar de keuze op voorhand: wel de beste hardware en dan geen smart functies.
Reageer
De mijne is uit hetzelfde jaar, bij mij hangt ie op die reden in een separaat vlan waardoor ie niets kan/mag. Alleen firmware upgrades sta ik toe. Hij kan niet bij het normale netwerk, en het normale netwerk niet bij hem, op wat specifieke uitzonderingen na. TV kijken doe ik op een AppleTV.

Helaas waren er geen schermen te koop die wel alle scherm-features hebben, maar geen smart onzin. Maar helaas, daar is blijkbaar geen vraag naar :)
Reageer
Als je je tv niet op internet aansluit dan heb je toch met elke tv wat jij wilt?
Dat heb ik gedaan met mijn niet zo slimme en zeer trage Philips smart tv. Echter, zelfs met zappen is hij zeer traag!

Gelukkig heb ik er ook een oplossing voor: ik heb de kabel eraf gehaald, en een Apple TV aangesloten. Alles (Ziggo Go, Netflix, ...) gaat via de Apple TV, de tv gaat aan en uit met de Apple TV remote (en HDMI-CEC), en het werkt allemaal zeer vlot en goed!
Reageer
Ziggo Go is dat niet 720p?

Ik ben een cordcutter. Ik neem alleen gigabit van ziggo af. Samen met een apple tv voor NLziet, Prime, HBOmax en Infuse (om spul te streamen uit mn nas). Over die laatste heb ik even getwijfeld omdat een levenslange licentie iets van 60 euro was, maar na jaren gebruik en gratis updates ben ik ook daar heel blij mee.

Vind apple tv echt een geweldig apparaat.
Zo jammer dat elke tv tegenwoordig smart is, je betaalt dan toch voor extra rommel in je tv.
Een lan port voor firmware updates zou wat mij betreft genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door starthemel.nl op 14 mei 2022 19:03]

Reageer
Tv fabrikanten verkopen ook presentatie schermen. Dat zijn eigenlijk dezelfde panelen en hardware voor beeld verwerking maar zonder tuner. Vaak ook minder HDMI ingangen.

Drie keer raden wat duurder is. Het premenstrueel scherm of de tv??

Juist het presentatie scherm.

Je hebt dus minder maar voor veel meer geld.
Reageer
Alles wat niet voor de massa bedoeld is is duurder.
Smart is voor de massa die het prachtig vindt dat ze geen extra kastje nodig hebben.
Dat hun smart tv vaak een beveiligingsrisico vormt voor hun netwerk gaat er niet in.
Reageer
Dan schoffel je al redelijk je statement onderuit dat je dan betaald voor rommel die je niet gebruikt :+

Ik snap BTW wel wat je bedoeld. Maar het is goedkoper om idd voor de Massa te fabriceren, dan voor een kleine groep. Gezien de massa graag SmartTV's wil hebben. Is het dus goedkoper. en betaal je dus wel voor rommel die je niet wil hebben, maar ben je niet meer geld kwijt dan het zelfde type TV maar die dan als presentatie scherm wordt gebruikt.

zeker alle KPN abonnees gebruiker de Tuner in de TV niet. Zeker meer dan de helft misschien wel drie kwart van Ziggo gebruikt ook niet de tunner in de TV omdat ze STB's gebruiken.
Reageer
"premenstrueel" :)

Je hebt gelijk hoor, maar een groot verschil is toch ook dat het presentatiescherm meestal mat of ontspiegeld is ? Dat is wel een groot vershcil (maar zou niet zoveel meer geld mogen kosten)
Reageer
Ziggo Go is dat niet 720p?
Geen idee. Maar ik kijk alleen maar nieuws, actualiteiten en sport via Ziggo Go. Op sport na boeit de resolutie me niet. Verder kijk ik vooral Netflix en Infuse.
Ik ben een cordcutter. Ik neem alleen gigabit van ziggo af. Samen met een apple tv voor NLziet, Prime, HBOmax en Infuse (om spul te streamen uit mn nas). Over die laatste heb ik even getwijfeld omdat een levenslange licentie iets van 60 euro was, maar na jaren gebruik en gratis updates ben ik ook daar heel blij mee.
Ik betaal €5 per jaar voor Infuse Pro, en dat is goed te doen.
Vind apple tv echt een geweldig apparaat.
Zo jammer dat elke tv tegenwoordig smart is, je betaalt dan toch voor extra rommel in je tv.
Een lan port voor firmware updates zou wat mij betreft genoeg zijn.
En zelfs dat is niet nodig, want niet smart is geen noodzaak tot het updaten van de firmware. Of heel misschien om niet-smart firmware bugs op te lossen. Kan ook via een USB aansluiting en een USB stick.
Reageer
Afhankelijk van je leeftijd denk ik dat 6 tientjes voor levenslang een betere deal is voor infuse pro; het doet maar heel even pijn :)
Reageer
Af en toe blijft ie mekkeren dat hij internet nodig heeft. :)

Niet onoverkomelijk, maar toch.
Reageer
Of erger nog, en ik quote: 'WLAN kabel ontkoppeld'. Heel fijn, zulke popups tijdens je film dan wel game.
Reageer
Zou mooi zijn als er een soort van DD WRT of Core boot voor TVs zou komen.
Reageer
Sowieso zou alternatieve firmware leuk zijn, als ik direct in Kodi kan booten zou wel leuk zijn. De LG ui is behoorlijk traag en de halfgare HDR implementatie die niet is uit te zetten en het beeld slechter markt hangt me de strot uit.

Goedkoop firetv sticke is functioneler dan een tv van honderden euro's
Reageer
Nou niet dus. Het eerste wat je bij een nieuwe TV tegenwoordig moet doen is akkoord gaan met de voorwaarden van Google. En ja daar heb je meestal internet voor nodig. Niet bij iedere T, maar bij bepaalde merken/series wel. En als je dat niet aansluit krijg je continue meldingen en pop-overs dat je internet niet is verbonden. Heel irritant.
Reageer
Dat is geen schandalige uitkomst, dat is het gevolg van het voldoen aan klantbehoeftes. Kun je leuk vinden of niet.
Als de klant het niet zou willen, zelfs in de vorm van een latente behoefte (zie Bosworth, Solution Selling), dan zouden bedrijven dat ook niet doen.

De markt wil dit gewoon. Voldoen aan (latente) behoefte heet innovatie.
Reageer
Kan me alleen niet voorstellen dat de klant zit te wachten op reclame op hun duurbetaalde smart tv.
Reageer
En ik kan mij niet voorstellen dat de klant zit te wachten op 7 verschillende HDMI kastjes op hun duurbetaalde TV. En KPN heeft nog een excuus, maar Ziggo die standaard ook hun kastje wil pushen terwijl je ook gewoon coax kabel in je TV kan stoppen? Dat is voor de gemiddelde consument echt gewoon eenvoudiger in gebruik, dan weer een extra kastje, weer een extra afstandsbediening, weer een extra HDMI poort die je wel correct moet selecteren als je Boer Zoekt Vrouw wil inschakelen, etc.
Reageer
En ik kan mij niet voorstellen dat de klant zit te wachten op 7 verschillende HDMI kastjes op hun duurbetaalde TV.
Een scheve vergelijking, sinds bijvoorbeeld een goede Android TV mediaspeler (of Apple TV, als men in dat ecosysteem zit) alles kan afspelen dat men wil. Plak dat apparaat achter de TV, maak de bediening transparant, en klaar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 mei 2022 14:39]

Reageer
De next van ziggo is heel handig, maar een afstandsbediening en je kan kijken wat je wil wanneer je wil. Netflix Viaplay etc allemaal beschikbaar.
Maar ja als je het gemak niet kent mis je het ook niet.
Nooit een 4 K scherm en uitzendingen gezien, waarom zou je afstand doen van je zwart-wit beeldbuis
Reageer
Leuk zo'n opmerking, maar leg het dan uit. Ik kan hetzelfde met mijn tv, zonder dat ik een extra afstandsbediening nodig heb. Zonder dat ik mijn ouders moet uitleggen dat als hij op de verkeerde HDMI poort staat dat niks meer werkt.
Reageer
U zoemt te veel in op een afstandsbediening. Maar u kan niet gewoon hetzelfde. Ik kan gewoon met een klik een programma kijken dat twee weken geleden is uitgezonden, zonder het op te nemen.
Als je gewoon de ziggo afstandsbediening gebruikt gaat de tv vanzelf aan op de juiste HDMI poort .
Reageer
Ik kan gewoon naar bijvoorbeeld npo app gaan en een oud programma afspelen hoor...
Reageer
Ja maar ik kan dat iets van 150 zenders
Reageer
Ik heb geen ziggo, maar snelle Google leert mij dat hun app ook gewoon draait op Android TV, dus ik vermoed zelfde voor mij.
Reageer
De "meeste" mensen hebben helemaal geen TV waarop dat allemaal kan. Met de Next van Ziggo kunnen zij garanderen dat als ze die mee-leveren dat iedereen over alle (geboden) functionaliteit beschikt.
Reageer
Dat zeg ik ook niet, al wel de meeste nieuwere tv's. Maar wat ik wel zeg is dat dit gewoon een voordeel is voor een hoop mensen. Zodat je geen affiniteit met technologie hoeft te geven om tv te kijken.
Reageer
Heeft dat niet meer te maken met affiniteit. En mogelijk ook de apparatuur die je gebruikt.

Je kan met elke hamer een spijker in de muur slaan. Alleen een goede hamer zorgt er voor dat je de spijker sneller in de muur hebt zitten.

Zelf heb ik 4 apparaten. TV Apple TV, STB van KPN en de Versterker.

Al deze apparaten bedien ik ook met 1 afstand bedienen nooit gezeur of moeilijk. Werkt altijd. Wil ik in de menu’s iets aanpassen dan pak ik het apparaat eigen AB. Voor normaal gebruik werkt alles met 1 AB

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 14 mei 2022 21:32]

Reageer
Oh dat heeft natuurlijk met affiniteit te maken. Lukt mij echt wel om meerdere kastjes te gebruiken en altijd naar de juiste te switchen. Maar dat je affiniteit nodig hebt om je tv te gebruiken is dus het probleem wat ik aanstip. En dus juist het voordeel van een smart tv. Als het goed werkt.
Reageer
Je hebt altijd affiniteit nodig, als je iets wil kopen moet je wel weten wat je koopt.
Veel mensen zijn merk bewust en kopen altijd hetzelfde merk.
Andere mensen kopen de goedkoopste die je maar kan vinden.

Als ik nu kijk naar familie, die kopen een TV. Want ja samsung is voor hun het merk. Ze zetten de TV neer, sluiten KPN kastje aan. Switch misschien nog een ander console of apparaat.
Stellen Netflix, Disney+ en misschien nog een andere streaming dienst in op de TV.

Dan gaan ze kijken. Als ik dan langs kom. Pfff TV staat nog op default settings. Scherm staat zo helder dat ze geen andere verlichting meer nodig hebben. Contrast staat zo ingesteld dat een bv rood deken zo rood is dat je geen onderscheid meer kan maken in kleur gradaties.

Zelf vind ik het prima als ze zo de TV instellen en geen instellingen in beeld kwaliteit aanpassen.
Dan wordt er veelal alleen gebruik gemaakt van Netflix, VideoLand enz. Die slim op alle Smart TV's platformen beschikbaar is.. Traag ja kan. Merkt de gebruiker dat?? Misschien wel, maar ze storen er zich niet aan net als de beeld kwaliteit die een te hoog contrast heeft.

Dus ja, wil je meer kunnen dan alleen TV kijken, wil je een goede interface. Dan begint dit al met het zoeken naar de TV die bij jou past.

Zelf heb ik nog een Samsung UE46F8000 TV is 10 jaar oud. Werkt prima nog. Ik kan ook nog Netflix kijken en video land in het smart gedeelte. Is de TV smart technisch nog te gebruiken? Nou ja eigenlijk verder niet. En ik heb het ook niet nodig gezien ik de interface van Apple TV gebruik. Op de slaapkamer het zelfde ook daar wordt een Apple TV gebruikt.

Ik wil een andere TV maar prio ligt momenteel even ergens anders. Maar als ik weer ga zoeken. Kijk ik echt niet naar de smart interface. Meer naar beeld kwaliteit, snelheid van het scherm en de opties die ik nodig heb om alles wat ik momenteel wil.
Reageer
Hoezo 7?

Ik kan me er 4 voorstellen in een setup die vrij ver gaat, maar 7? Hoe dan? Zoveel poorten zitten er niet eens op een TV.

Receiver, AppleTV, Console/PC en TV receiver. Heb je de meest uitgebreide setups denk ik wel te pakken.
Reageer
De markt kan een korte visie hebben en dom een smart TV willen kopen, maar als na 3/4 jaar de apps hun werking verliezen omdat de software support is verdwenen dan gaat diezelfde klant klagen. In mijn omgeving hoor ik vrijwel alleen maar spijt over de aanschaf van een smart TV, de meeste mensen klagen dat ze geen domme TV meer kunnen kopen waar ze 'gewoon een Chromekast in kunnen stoppen'.
Reageer
Mensen die niet snappen dat ze in hun smart TV ook gewoon een Chromecast kunnen stoppen, zijn waarschijnlijk precies de mensen die beter af zijn met een smart TV die gewoon alles voor ze regelt...
Reageer
Ik vind dat soort oplossingen niet echt handig, om dingen van je telefoon te gaan streamen
Reageer
Voor de volledigheid, met een Chromecast, of een Android tv dus, geef je met je telefoon opdracht een stream af te spelen. Maar hij streamt niet vanaf je telefoon.

En het heeft voor en nadelen, maar als je het wil kan je gewoon een Chromecast in je smart tv stoppen als hij het niet zelf ondersteund.
Reageer
Dat wist ik niet , dat maakt het wel beter
Reageer
Jij gaat er vanuit dat all producten vraag gericht ontwikkeld wordt. Dan zouden er nooit nieuwe technieken op de markt komen. Omdat men dan alleen bezig is met product aanpassen om het huidige product zo goed mogelijk aan te sluiten op je doel groep. Ook weet de consument niet wat hij mist alleen wat hij handig of onhandig vindt.

Dat is probleem met het huidige vraag gestuurde economie.
Al als je naar de product adoptie cyclus kijk dan heb je categorieën consumenten: innovators, early adopters, early majority, late majority en laggards.

De innovators zullen het zeker kopen omdat ze er mee werken lezen in vakbladen of horen direct van de fabrikanten over een nieuwe techniek en kopen dat omdat ze het werk technische willen testen. De early adopters zijn journalisten en de tech savvy vrienden van de innovator. En dan loop daar tegen een ravijn aan tegen als fabrikanten. De volgende groepen leest de teksten van journalisten en gaat er mee of niet en als ontwikkelt wat zij vragen hadden we nog steeds beeldbuis tv De laatste groep gaat nog eerder dood dan dat ze iets vervangen en moet worden gedwongen. Dat gebeurt bijv door het 2 en 3 g Netwerk uit te zetten en andere blijven ze de vlooien markten af zoeken naar Nokia’s 6210’s en 3310’s.

Fabrikanten die dingen maken waarvan wij de innovators niet meer precies kunnen uitleggen hoe het techniek achter het product werkt. Staan met 1 voet weer in de industriële revolutie en de productie economie. Iets door ontwikkeling en dan klant overtuig dat hij wel nodig heeft of zoals smart tv tegen de wil en afraden te gebruiken van innoveters en early adopters naar early majority.

Smart tv is ook bedacht als zijnde handig of een beter tv voor de eind gebruiker. Maar als markt bescherming tegen substitute voor de rol als centrale plaats in huis. Dat niemand het eerste 100% aar gebruikte was alleen maar de bedoeling zo werden substituten lange tijd ontmoedig ontmoedigt ( iedereen heeft het al en gebruikt niet dus er is geen vraag naar) platformen te ontwikkelen die concureren met lineaire TV en daarmee ook de noodzaak van een tv.

Als kabel tv weg valt en vervangen wordt online apps en platforms kijk je dan nog net zo tv. Nee je gaat op een andere manier kijken en de tv minder gebruiken als gezin en als je hem dan alleen gebruikt om een keer gezamenlijke een film te kijken. Hoe waarschijnlijk is het dat je dan vervangt? De niet film liefhebber zoals waarschijnlijk een kleinere, minder aanwezig en goedkoper model kiezen.

Smart tv is was in den beginnen een strategische onder van de tv. met een dubbele agenda, tv fabrikanten zijn de meeste tech savvy bedrijven die wereld. Ze lopen vooraan met ontwikkeling van IOT en andere op internet gerichte producten behalve tv’s die Uber conservatief zodra het om internet gaat. Wel de nieuwete kabel technieken maar Netwerk aansluitingen is 100mbit uit het jaar 1995

[Reactie gewijzigd door xbeam op 14 mei 2022 13:57]

Reageer
Jij gaat er vanuit dat all producten vraag gericht ontwikkeld wordt. Dan zouden er nooit nieuwe technieken op de markt komen. Omdat men dan alleen bezig is met product aanpassen om het huidige product zo goed mogelijk aan te sluiten op je doel groep. Ook weet de consument niet wat hij mist alleen wat hij handig of onhandig vindt.
Daar ga ik juist niet vanuit! Ik zeg dat innoveren rekening houdt met latente behoeftes (dus met nieuwe dingen komen).
What are latent needs? Latent needs can be defined as a desire or preference which cannot be satisfied due to a lack of information or availability of a product or service. Or, in plain English, a latent need is a problem that a user or consumer doesn't realise they have.
En dat kun je o.a. dus oplossen door innovatie. Maar latente behoeften, zijn per definitie dus ook behoeften en dus een vraag. Alleen de consument weet nog niet dat hij die vraag heeft.

Als die latente behoefte er niet is, dan mislukken die innovatie-trajecten dus ook.

Bijvoorbeeld: niemand had een behoefte voor het internet (in de huidige vorm). Dat anders inzetten is een vorm van een latente behoefte addresseren.

De ipad is ook zo'n voorbeeld.


[edit]
om heel precies te zijn:

The seller recognizes latent needs for his products and services. Latent needs are potential needs for products or services in the mind of the seller, not the buyer. The sellers project t heir own vision of a buyer's need for their product and service....

Latent needs fall in two categories, the first the buyer is ignorant. They are not aware that what you have to sell exists or has rationalized a solution does not exists.

Maar je kan dus een latent need wel omzetten naar een pain, zodra hij weet dat er een oplossing beschikbaar is (en dat is de realm van marketing).

Pagina's 34,35 van Solution Selling door Michael T Bosworth, 1995

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 14 mei 2022 13:31]

Reageer
Andersom zijn er ook zaken waar fabrikanten de mist in gaan. Denk aan 3D televisie in de woonkamer.
Reageer
Ja, zie mijn uitleg dus:

ze denken een need te zien, maar die is dan niet aanwezig. Dus dat is het risico met innoveren, je weet niet of het daadwerkelijk gaat aanslaan.

Maar als de consument het blijft kopen, dan was er blijkbaar dus wel een need.
Reageer
Maar als de consument het blijft kopen, dan was er blijkbaar dus wel een need.
Valse redenering. Met 3D televisie had en met smart televisie heeft de consument geen keuze. Het zit op het toestel dat zij kopen, of het nu gebruikt wordt of niet.

Je kan succes dus niet koppelen aan enkel verkoopcijfers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 mei 2022 13:39]

Reageer
De consument bleef het niet kopen, namelijk de diensten die daarop gebaseerd zijn (de 3d-films, etc) werden niet gekocht. Dus de functie had geen zin. En daarom zijn ze weer verdwenen. Dus de behoefte was verkeerd ingeschat. Die functie van de 3d-tv had dus idd geen zin.

Wat je hier zit is een klein voorbeeld van een eco-systeembenadering. De producten van de fabrikanten waren afhankelijk van de producten van andere leveranciers (de 3d films). Die werden niet gekocht. Dus mijn redenatie staat nog steeds. Maar met een kleine nuance. Die is een voorbeeld van co-creation of value (Vargo en Lusch)

Bij SMART-TV nemen klanten wel de ecosysteemdiensten af (netflix etc).

Voor een ecosysteem-benadering kun je ook 'The death of competition' lezen door James F. Moore uit 1996.

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 14 mei 2022 13:57]

Reageer
Met 3D televisie had en met smart televisie heeft de consument geen keuze. Het zit op het toestel dat zij kopen, of het nu gebruikt wordt of niet.
En dat is dus het punt. Vanuit de verkopende kant "lijkt" er dus een need.

Aan de andere kant kunnen fabrikanten op die manier ook makkelijk extra inkomsten krijgen door handel in data en advertenties (Samsung ik kijk naar jou). Heel irrirant, maar vanuit de fabrikant dus een "need". richting de gebruiker.
Reageer
Ik heb vorige week op mijn LG samen met de kleinkinderen nog eens genoten van Kuifje in 3D anders.
Reageer
Daar ga ik juist niet vanuit! Ik zeg dat innoveren rekening houdt met latente behoeftes (dus met nieuwe dingen komen).
Nee, Innovatie is het resultaat van een latente behoeften die door (product) ontwikkeling de behoeft heeft gecreëerd tot niet tot nog bestaande producten ontwikkeling.

Product ontwikkeling komt namelijk a vanuit een behoefte, indien deze behoefte latent zouden zijn is er nog geen ontwikkelen geweest is er geen invullen voor het creëren van de behoefte

Wat zeg ik in mijn vorige Jip Janneke Text anders dan? De Latente behoeften is behoefte waarvan de gebruiker/koper nog niet weet dat hij die heeft totdat deze behoefte wordt ingevuld. Waar zeg ik iets anders in mijn uitleg? dat is toch ook wat ik daar zeg
En dat kun je o.a. dus oplossen door innovatie. Maar latente behoeften, zijn per definitie dus ook behoeften en dus een vraag. Alleen de consument weet nog niet dat hij die vraag heeft.
ik ken de theorie heb CE gedaan, maar ben ik het eigenlijk nooit met die cirkel redenatie eens geweest. wanneer je nieuwe auto harder gaat door ontwikkeling betekent dit niet dat je ook behoefte aan hebt en omdat het je ook niet in de weg zit is dat ook geen reden om de auto dan maar niet te kopen

[Reactie gewijzigd door xbeam op 14 mei 2022 16:50]

Reageer
Dat is geen schandalige uitkomst, dat is het gevolg van het voldoen aan klantbehoeftes. Kun je leuk vinden of niet.
Als de klant het niet zou willen, zelfs in de vorm van een latente behoefte (zie Bosworth, Solution Selling), dan zouden bedrijven dat ook niet doen.

De markt wil dit gewoon. Voldoen aan (latente) behoefte heet innovatie.
De markt wil smart tv's, dat klopt. Maar er is ook een gedeelte van de markt die géén smart-tv's wil, en dat stuk van de markt wordt simpelweg niet bediend. Zoals bij wel meer gadgets, is de marktbehoefte in de tv-brance wel heel erg aanbod-gestuurd.
Toen smart-tv's geïntroduceerd werden waren uiteraard veel mensen heel enthousiast. En omdat er ook voor de content-aanbieders wat mee te verdienen viel, werden de mogelijkheden van smart-tv's enorm gepushed.

Maar als die smart-tv-producenten bij aanvang hadden geroepen dat die smart-functionaliteit een veel minder lange levensduur zou hebben dan de tv, dat ondersteuning van bepaalde (soms enorm populaire) apps na 5-6 jaar zou stoppen, en de tv's na een aantal updates retetraag zouden worden - dan was het niet zo hard gegaan met die dingen hoor.

De klantbehoefte is vooral gemak, eenvoud, snelheid, beeld- en geluidskwaliteit. De klantbehoefte is niet een kortere levensduur van de tv, of afbrokkelende functionaliteit ervan; dat is geen innovatie, dat is je klanten voor de gek houden.
Reageer
Maar de vraag is, hoe erg dat is. Als je er geen stekker in stopt (utp/wifi) heb je dus gewoon een domme TV. En dan kan je hem gebruiken zoals je wilt.
En als NIEMAND Smart-TV wil. Dan zal concurrentie ervoor zorgen dat er dus iemand komt met een betere waardepropositie: lees geen SMART-TV.

Hetzelfde met de levensduur. Is het problematisch dat de levensduur verkort wordt? (vanuit duurzaamheid zeker). Maar TV'S zijn ook goedkoper dan ooit. Dat heeft ook te maken met versimpelde productie, eenvoudige gestroomlijnde ontwerpen. In basis maar 1 tv maken en vooral via software meerdere functies unlocken (doet oce ook met hun printers, daar is de hardware vaak zelfs 100% hetzelfde).

En als consumenten het echt een probleem vinden, dan lost concurrentie dat probleem weer op. Als iemand met een betere waardepropositie komt, dan zullen consumenten daar heen gaan.

Maar blijkbaar vinden consument het niet zo'n probleem. Anders zou er wel een speler in het gat springen. Maar dat gat is niet zo groot en daarom zie je die spelers er niet inspringen.
Reageer
technology push of marketing pull? Wie wilde er ook al weer perse een cd-speler en cd's toen die nog niet bestonden? Suggereren dat dingen uitsluitend op de markt gezet worden omdat er vraag naar is, is bezijden de waarheid. Vraag wordt ook gecre-eerd. ps Ik was (1989) blij met CD's, en ben nu nog blijer dat ik ze niet meer nodig heb, maar dat is persoonlijk :)
Reageer
Lees alles even. Dat zeg ik ook nergens compleet. IK spreek vanaf de eerste post over latente behoeftes.

De CD was een klassieke vorm van innovatie, wat dus het addresseren van een LATENTE behoefte is. En daardoor het aanslag, zagen mensen opeens de oplossing en realiseren ze zich dat het een probleem is.

latente behoefte, wordt gezien door de verkoper. Introduceert dus een oplossing voor een probleem die een koper zich niet realiseert dat het zich heeft. Maar doordat die oplossing opeens er is, realiseert de koper zich dat hij een probleem heeft. Maar dat is ook een vraag! De koper weet alleen nog niet dat hij de vraag heeft! Elk businesmodel, en ik bedoel ELK wordt ontworpen op basis van een (verwachte) klantbehoefte.
Lees bijvoorbeeld eens over het business model canvas. De waardepropositie daar zijn dus de gewenste effecten die waardevol zijn voor een potentiele koper. e3value heeft dezelde constructs, namelijk consumer needs. En een need kan latent zijn (koper weet niet dat hij deze need heeft). Maar dan is het nog steeds een need!

Technology push is dus precies dat. Ik heb zelf ook aan technology push gedaan, want ik heb technieken ontwikkeld waarvan niemand dacht, he dat hebben we nodig. Maar toen het er was, gebruiken mensen het.

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 14 mei 2022 15:20]

Reageer
Als je nu in de pricewatch kijkt naar het filter SmartTV ja/nee, dan zijn er 65 van de 1380 niet-smart. Dat is maar 4,7%. Een open markt voorziet in meerdere behoeftes. Innovatie stuurt een markt inderdaad een bepaalde kant op. Dat is een onderdeel van ons westerse open markt principe. Maar binnen dat principe bestaat ook het tegengaan van monopolie, of in dit geval monopolistische concurrentie.
Als je die 4,7% nou eens bekijkt vanuit het oogpunt van mensen die twijfelen of ze hierna weer een smart tv willen, dan heb je toch eigenlijk bijna geen keuze meer? Latente behoefte is voor velen geen sprake meer van, velen zijn inmiddels prima in staat om bewust wel/niet te kiezen voor een smart tv, door eigen ervaringen van de afgelopen jaren.
Ik ga er voorzichtig vanuit dat misschien wel >10% van de markt een niet-smart tv zou overwegen. Zeker als je daarmee kan garanderen dat de boel niet traag wordt en je lang met je toestel kan doen. Hoop mensen die het is tegengevallen hoor, zeker in het middensegment tv's.
Reageer
Je hebt geen ongelijk maar dit is niet een probleem van het smart zijn an zich, maar eerder hoe talloze vendors gewoon slecht omgaan met deze extra functionaliteit. Philips, Sony enz. zou gewoon 8-10 jaar support moeten leveren voor een TV. Ik snap zelf eigenlijk niet eens waarom niet, ik heb 6 jaar lang een cheapo Android TV box gehad met Kodi en dat werd gewoon ge-update. Ik heb die pas vervangen toen de CPU het niet meer trok.

Met betrekking tot Apple TV, voor mij de opvolger voor de oude Android box is het eigenlijk wel een step-up. Buiten dat die bijna feilloos 4k draait, is het toch wel een uiterst mooi product. Niet alleen de styling en de remote maar hoe het werkt, hoe de remote werkt zonder dat je als een scherpschutter moet richten op je box. Voor mij de enigste minpunt is juist omdat ik niet in de Apple Ecosphere zit was de initiele setup wel een gehannes.
Reageer
Feit is dat elke tv een processor heeft. Feit is ook dat de software er op past zonder meerkosten. Zie daar je verklaring van dat elke tv die software heeft.
Reageer
Feit is dat een tv twee processors heeft. Eentje voor image processing en eentje voor het OS en de IO (soc). De eerste komt bij de tv fabrikant vandaan (zitten vast ook nog licenties aan vast), voor de tweede moet die fabrikant licenties inkopen bij Google. Dit kost wel degelijk allemaal geld.
Vandaar dat je bijvoorbeeld een mooie Netflix knop krijgt op je afstandbediening, want die reclamedeal bespaart op de totale kosten van de tv. En deze methode is kennelijk goedkoper dan zelf een OS bouwen en onderhouden.

[Reactie gewijzigd door Botmeister op 15 mei 2022 10:27]

Reageer
Er zijn ook TVs met een eigen OS. Zoals van Samsung en LG. Die hebben een eigen kostenstructuur voor de software.
Bovendien moet de fabrikant ook klachten en gemiste verwachtingen meerekenen in de kosten. "Ik kocht een BrandX en de tv had helemaal geen apps". Wordt ie teruggestuurd, moet je kijken wat dat kost.
Reageer
Ja, jammer ik had nog zo een Pioneer liep plasma monitor van 60 inch. Echt kwaliteit, geen ingebouwde fratsen en nonsens, alleen een heel goed beeldscherm, met HDMI aansluitingen, een heel goede beeldverwerking en kleurweergave , geen speakers, tuners, etc.
Receivers en speakers en een Apple TV eraan gekoppeld, echt een toptoestel.
Reageer
Ik ben er ook zo een. Het liefste heb ik nog een doosje waar je een custom ROM op kunt kwakken zodat je nadat de fabrikant geen support meer levert nog steeds updates krijgt. Maar ik neig nu wel meer naar een Apple TV, ondanks dat ik een Android telefoon heb, al heb ik wel een zakelijke iPhone SE.

Smart TV's zijn leuk, maar ik had liever gezien dat je daar een module in kunt prikken zoals een Raspberry Pi Compute Board oid.
Reageer
Ik ben er ook zo een. Het liefste heb ik nog een doosje waar je een custom ROM op kunt kwakken zodat je nadat de fabrikant geen support meer levert nog steeds updates krijgt.
Je zou dan Widevine L1 ondersteuning missen. Dat wil je niet als je gebruik maakt van streamingdiensten.
Reageer
oh no, not this again. is er niet een filter functie voor comments over het smart TV gedeelte. de afgelopen 5 jaar komt deze discussie standaard naar voren.
ik ben zelf tweaker, heb een LG tv en gebruik het smart gedeelte met veel plezier. punt.
Reageer
Yep, vpor mij het zelfde. Voor dat ik mijn LG aanschafte was ik in de veronderstelling dat alle smart TV's ruk zijn. Ik las ook bijna niets anders hier op Tweakers. Maar ik ben zeer tevreden :) Sterker nog, ik heb een Chromecast maar die gebruik ik uitsluitend voor de F1 app. In alle andere usercases zoals youtube kijken of muziek van mijn NAS afspelen werkt het voor mij gewoon fijner in WebOS.
Reageer
WebOS zuigt (voor mij).

Speelt niet alles af dat ik wil. Zo heeft het bijvoorbeeld geen Kodi ondersteuning, en missen bepaalde streaming diensten (je noemt F1 als voorbeeld). Ook is het niet reclamevrij te krijgen.

Gelukkig is het hele 'smart' deel van WebOS optioneel en is de firmware te actualiseren met een USB stick. Shield TV eraan en nooit meer omkijken. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 mei 2022 13:31]

Reageer
Zo veel gebruikers, zo veel usercases, het is inderdaad niet zaligmakend. Maar ik verbaasde me wel over hoe soepel de apps werken. Voor dat ik deze TV kocht dacht ik dat alle smart TV's ruk waren maar WebOS heeft mij mijn menig doen veranderen.
Reageer
Ik ben altijd een tevreden gebruiker van LG en het Webbs geweest tot ik een appletv 4k kreeg, wat werkt dit fijn. Voor mij geen Webos meer (al had ik hier eigenlijk nooit problemen mee)
Reageer
Hoeft wat mij betreft helemaal geen grote discussie te zijn hoor. Want:
- Iedereen z'n eigen voorkeur
- En zoals gezegd besef ik me heel goed dat deze wens niet van de standaard consument is
- Er zijn uberhaupt geen realistische opties om een TV zonder smartfuncties aan te schaffen (ervan uitgaande dat je de beste beeldkwaliteit wilt)

Natuurlijk gebruikt het grootste gedeelte van de normale consument met veel plezier de smartfuncties en willen ze juist niet niet allemaal aparte kabels en kastjes.
Reageer
LG doet het als een van de weinige (en misschien ook wel de enige?) goed wat betreft standaard ‘Smart TV’-software op ren TV. Het zit absoluut niet in de weg als je er niks van moet hebben, maar werkt ook heel goed als je het wel wilt hebben. En dat zonder onzin zoals het verplichten van een ‘LG account’ (samsung, android TV, looking at you…) en dat soort fratsen.
Reageer
Domme TV, zeg maar een monitor. Sluit kastjes aan voor TV, Streaming et cetera zou ik zeggen. Die ingebouwde tuners gebruikt toch vrijwel niemand.
Reageer
Mijn Sony Android TV met ingebouwde chromecast doet nu al meer dan 5 jaar alle apps ondersteunen, met een redelijke performance. Hoewel wij verder een volledige Apple infrastructuur hebben werkt dat zo goed dat ik geen/niet echt behoefte heb aan een Apple TV. We hadden ooit de AppleTV3 maar dat was juist niet zo’n fijn ding.

Ook streamen vanuit je iPad gaat prima. Alleen niet vanuit de browser, die ondersteund alleen AirPlay. Als ik Chrome zou installeren moet dat ook werken.

Ik heb eigenlijk als volgende TV het liefste eentje die ook AirPlay ondersteund, ipv een AppleTV.
Reageer
Maar dan stream je? Werkt niet met alles en heb je soms gedoe als je gebeld wordt etc?
Reageer
Zo’n chromecast pakt toch gewoon de stream over als je hem eenmaal gecast hebt? Na het aanzetten kan ik daarna gewoon de afstandsbediening gebruiken, en heb de iPad/iPhone verder niet meer nodig. Sowieso stream ik vanaf iPad en is bellen met iPhone dus geen probleem.

En het werkt buiten de Safari browser met elke media app die ik heb, Netflix, prime, vimeo, rumble en spotify al heeft die volgens mij zijn eigen stream protocol.

Werkt idd ook niet met Apple Music, maar die gebruik ik nooit. En als ik alleen audio afspeel gebruik ik meestal de Bluetooth van mijn versterker. Dan werkt dat ook, net als spotify. Spotify werkt dus ook op Android TV.

Al met al, is alleen filmpjes uit de browser streamen lastig cq onmogelijk zonder AirPlay.
Reageer
Ik mis alleen serieus de browser op Apple TV. Zou super graag streamen van Xbox op Apple TV willen
Reageer
Ok ik meende dat je bleef streamen vanaf de iOS device (zwart scherm enzo). Vond ik gedoe. Plus niet alle apps staan streamen toe (Viaplay?). Nou ja als het voor jou werkt dan prima! Ik hou meer van native AppleT. Apps
Reageer
Precies dat, mijn eerste 3e gen en 4K versie zijn zelfs na jaren lekker vlot met Ziggo/ Viaplay/ Netflix/ Prime (laat staan Apple TV+) terwijl nieuwste (maand oude) Ziggo kastjes en Samsung TV traag/ onwerkbaar zijn voor mij.

200 euro vind ik acceptabel voor iets dat ik jarenlang dagelijks zonder gedoe gebruik.
Reageer
Ik zit vrij diep in het Apple eco-systeem maar de enige reden voor mij om een Apple TV aan te schaffen zou zijn zodat ik het geluid van mijn TV naar mijn twee HomePods zou kunnen sturen. Dat is mij dan weer geen 200€ waard. De AppleTV app zit ook al in mijn TV ingebouwd.
Zou mooi zijn als ze er eentje voor rond de 70 euro op de markt zouden brengen.
Reageer
De app appleTV en de hardware AppleTV zijn 2 verschillende dingen.
Reageer
Is er ondertussen al iets als kodi beschikbaar voor appletv?
Reageer
Is er ondertussen al iets als kodi beschikbaar voor appletv?
Ja, MrMC.
Ik gebruik hem niet, maar hij schijnt wel goed te zijn.
Reageer
Plex heeft een native client app voor AppleTV
Reageer
Koddig helaas niet, er is wel een betaalde app die ook nagenoeg alles ondersteund. (Infuse pro)

Dit is mijn standaard app voor het streamen van media.
Reageer
En naast MrMC is er Infuse, dat is toch wel de mooiste. Behalve wanneer je Kodi wilt gebruiken vanwege de add on’s want die zijn niet beschikbaar voor Apple TV.
Reageer
Infuse pro, wat een mooi stukje software is dit. Sinds mijn Apple TV 4K met infuse pro zijn alle pi’s met kodi de deur uit gegaan.
Reageer
Idem hier. Kodi wel leuk, maar Infuse is toch een flink stuk beter.
Reageer
Als je in het Apple eco systeem zit, is een Apple TV in mijn ogen een no brainer.
Waarom dan? En dat is echt puur uit interesse gevraagd. Ik zit niet in het Apple ecosysteem, ik heb een android telefoon en een TV met Android erop. Maar of dat nu uitmaakt? 99% van de tijd werkt de TV standalone, die ene procent cast ik een keer iets met mijn telefoon, maar ik neem aan dat ik ook gewoon met een iPhone bijvoorbeeld Netflix kan casten naar mijn Android TV.
Daarnaast zal ik nooit vertrouwen op tv fabrikanten wat betreft apps. Ze ondersteunen niet altijd alle diensten, op een gegeven moment stopt support, of de performance is slecht. In mijn ogen behoort en tv gewoon dom te zijn en laat het slimme over aan de los kastje/stick.
Al je eerste punten zijn valide, maar tegelijkertijd vergeten imo jij (en een hoop andere hier ook overigens), wel de andere kant van het verhaal. Als ik kijk bij mijn ouders, maar ook andere mensen, die echt wel met technologie om kunnen gaan, laat staan degene die dat niet kunnen, wat voor een gezeik een TV gebruiken is geworden. Dan zie je toch weer de voordelen.

Ik heb dus een Android TV. En een coax voor mijn lineaire TV (via glasvezel, naar DVB-C met mijn glasvezel modem). Dat betekend dat ik één afstandsbediening heb (speakers gaan automatisch mee aan). Wil ik Netflix kijken? Druk ik op de Netflix knop. Oké wil ik bijvoorbeeld Prime kijken dan moet ik eerst op de app knop drukken, en dan de Prime app selecteren, maar ook dat is redelijk recht toe, recht aan. Heb ik alles verkloot door verkeerde knoppen in te drukken? Druk op de "TV" knop, en hij staat gewoon weer op de lineaire TV. Iedereen kan dat in 3 seconde begrijpen. Dit in tegenstelling tot alle verschillende HDMI kastjes die je nodig hebt voor verschillende zaken. De ene afstandsbediening voor het ene, de andere voor het volgende, de laatste alleen via je telefoon.

En nogmaals, ik zie echt wel je punt ook. Ik zou ook willen bij mijn paar jaar oude TV dat ze een wat snellere processor erin hadden gestopt. Maar wat mij betreft zijn de voordelen van gewoon een geintegreerde smart TV voor de gemiddelde consument ook onontkenbaar.
Ik ben overigens erg benieuwd naar een goedkopere Apple TV. Krijgen we straks een goedkope (voor streaming diensten) en een duurdere voor console kwaliteit games? We zullen zien.
En als laatste: Waarom zou Apple in de console gaming willen springen? En belangrijker, wie zou die spellen dan maken?
Ik zie het niet gebeuren. Ik verwacht wel dat ze ene processor erin stoppen die snel genoeg is om gewoon alle normale iOS spellen te draaien (wat ik geen console-kwaliteit zou willen noemen), maar of ze dan een goedkopere versie ook maken die dat niet kan? Ik zie niet veel mensen een duurdere Apple TV kopen enkel en alleen om wat meer iOS spellen te kunnen spelen erop.
Reageer
Waarom dan? En dat is echt puur uit interesse gevraagd. Ik zit niet in het Apple ecosysteem, ik heb een android telefoon en een TV met Android erop. Maar of dat nu uitmaakt? 99% van de tijd werkt de TV standalone, die ene procent cast ik een keer iets met mijn telefoon, maar ik neem aan dat ik ook gewoon met een iPhone bijvoorbeeld Netflix kan casten naar mijn Android TV.
Ik zou zeggen iets met abonnementen op AppleTV+ / hub voor Home/ iCloud/ etc. En gewoon gebruiksgemak: iedereen in dit huishouden maakt gebruik van iOS, even iets delen op het scherm is heel gemakkelijk
Reageer
Als je in het Apple eco systeem zit, is een Apple TV in mijn ogen een no brainer.
Waarom dan? En dat is echt puur uit interesse gevraagd. Ik zit niet in het Apple ecosysteem, ik heb een android telefoon en een TV met Android erop.
Wat je beschrijft met je Android tv klinkt heel handig, maar met onze Samsung tv van een jaar of 5 oud werkt streamen, youtube bedienen etc vanaf je telefoon gewoon niet of irritant brak, of je nou een iPhone of een Samsung S of A model hebt (hier alle drie gebruikt).

Vorig jaar een AppleTV gekocht. Van alles wat eerst niet lukte of steeds haperde, wérkt gewoon in één keer goed.

Streamen vanaf m’n Macbook kan nu bijvoorbeeld draadloos, dat kon alleen met kabel. De AppleTV zet zelf de tv aan/uit.

Een console heeft Apple niet, maar wel Arcade, wat eigenlijk meer mogelijkheden biedt, want daarmee kun je dezelfde spellen spelen op je tv als op al je apparaten: Mac, iPad, iPhone, MacBook. Je kunt ook draadloze controllers gebruiken bij je AppleTV / iOS, (als je de juiste gevonden hebt). Het is niet mijn ding en fist person shooters zitten er niet in volgens mij, maar toch wel aardig wat keuze.
Reageer
Ik vind 200 euro voor atv kwa prijs wel mee vallen. Kan ook dienst doen als casual game console. Ik zit diep in de apple eco system en bevalt mij wel.
Laatst gekeken of er firmware update voor mijn FHD Panasonic TV is. Niet.
Want ik kan direct van smart tv mijn windows server media content opvragen. Alleen de TV vreet alleen H264 en niet H265.

Geen idee of ATV via een app H265 kan afspelen.

Die andere zijn dan wel goedkoper , maar je betaald daar indirect met je data , maar ja gezien de meesten zeer gevoelig zijn voor prijs.
Reageer
In welk opzicht betaal ik met mijn data als ik geen AppleTV neem, maar bv de hardware van Nvidia, Google of Amazon?

Leg dat eens uit?
Reageer
De ATV 4K speelt hier zo'n beetje alle formaten af (behalve iso's), ongeacht of het H264 of H265 is via Infuse Pro :)
Reageer
Met infuse pro 0 problemen om h265 af te spelen op de AppleTV (zowel non 4k als wel 4k versie).
Reageer
Pfff. De apps via mijn LG Oled geven beter beeld dan elke losse mediaplayer. Daarnaast is het geluid via de AppleTV bout. PCM.
Reageer
Inderdaad lekker makkelijk. Je kan al je apparaten hun beeld en/of geluid naar de tv laten streamen, en met moonlight kan ik mijn pc beeld ook streamen naar de huiskamer, inclusief controller support.

Wat ook fijn is, is dat je zonder moeite je AirPods kan gebruiken voor het geluid vanaf je Apple TV.
Reageer
Fijn zo’n smart TV met ads, en weinig software updates!
Mijn non-smart TV doet het perfect, en de vorige AppleTV was 8 jaar oud voordat bleek dat Amazon Prime er niet op uit zo komen.
Zo kan ik het smart gedeelte vervangen zonder mijn TV te vervangen, of andersom.

Dat, naast de perfecte integratie maakt het echt een nobrainer als je iPhone/Mac gebruikt. Gewoon muziek spelen zonder je TV of telefoon aan, en geen dure receiver maar gewoon een setje actieve boxjes.
Gewoon je telefoon games op je TV spelen met dezelfde savegames, eventueel met controller.
Gewoon een goede voice assistant om je muziek te spelen, of radio aan te zetten.
Allemaal zonder privacy gezeik.

Ik vraag me af of hij echt zo duur uit valt in alle use cases. Sowieso vallen de meeste mensen niet over €200 bij aanschaf van een TV en is een consistente ervaring over verschillende TV’s ook erg prettig.

[Reactie gewijzigd door marowi op 14 mei 2022 11:07]

Reageer
Gewoon een goede voice assistant om je muziek te spelen, of radio aan te zetten.
Rare zin. Goede voice assistent en siri klopt niet. Siri is zeer brak in mijn ogen met weinig support voor third paty apps.

Daarnaast kan de meeste dingen die je vermeld gewoon met smart tvs aangezien ze ingebouwde apple tv en airplay 2.0 hebben. Het enige wat mist is het spelen van mobiele games op je tv.
Reageer
Seconded.

Siri werkte een tijdje “ok” voor muziek, maar zeker sinds Apple Music de dienst een ding is heb ik gemerkt dat het (tenzij je een abbo hebt voor AM) vaker miss dan hit is - of erger dan een miss, een poging om een Apple app te openen. Enige “verbeteringen” zijn meer accenten etc, leuk maar de basis vergeten ze lijkt het.

Maps, Music, het is allemaal niet meer zo bar slecht als bij release maar Siri is alleen maar slechter geworden (again, tenzij je Apple’s diensten afneemt).

Het is gewoon zo overduidelijk dat men bij Apple niet vies is van (onderwater) concurrenten tegenwerken en het weigeren van documentatie met als schijnreden “veiligheid”.

Verstuurd van m’n iPhone ;(
Reageer
Siri is duidelijk minder goed dan Alexa en Google Assistant. Maar voor sommigen is Siri wel goed genoeg. De opdrachten die ik aan Siri geef worden altijd vlekkeloos uitgevoerd. En ja, met andere voice assistenten kan er meer qua integratie en qua complexere opdrachten, maar dat mis ik niet.

Mijn grootste probleem met Siri is dat hij regelmatig uit het niets aandacht wil.

Btw, ik gebruik Siri nooit in combinatie met mijn Apple TV.
Reageer
Dat, naast de perfecte integratie maakt het echt een nobrainer als je iPhone/Mac gebruikt. Gewoon muziek spelen zonder je TV of telefoon aan, en geen dure receiver maar gewoon een setje actieve boxjes.
Doe ik met Android zonder apart kastje.
Reageer
Het is ook fijn als je de smart tv software niet wilt gebruiken. Of niet kunt gebruiken doordat de ondersteuning is gestopt terwijl tv nog prima werkt. Ook app aanbod kan stuk uitgebreider zijn op Apple TV dan bepaalde smart tv’s.

Een andere meerwaarde kan zijn dat je de software fijner vindt werken en ook de goede integratie met iPhone, AirPlay en dergelijke.

Ik heb een Samsung tv en vind de Apple TV een stuk prettiger in bediening en functionaliteit dan die software die op de tv zit.
Reageer
In het verlengde daarvan zou ik echt wat over hebben voor een no-bloat rom voor mn smarttv gewoon een interface voor het calibreren van het scherm en het in/uitschakelen van de boxjes en als laatste een goede screensaver

De rest mag van mij ook wel via losse modules al zou een degelijke audio-interface op de appleTV welkom zijn

Dat ik mn soundbar nu via playfi moet koppelen is NIET cool
Reageer
Al jaren hebben wij geen lineaire TV meer maar alleen de 'Apple TV'. Door (betaalde) apps zoals Infuse (voor subliem afspelen eigen media), NLZiet (Abbonement, de vervanging voor lineaire TV) en soms de overige streamdiensten, is dit een uitstekende investering geweest.
Met name dat het altijd werkt, kwaliteit is prima, en ook gebruikersgemak voor niet technische mensen.
Al met al zou ik altijd een Apple TV aanraden, zelfs naast ingebouwde apps van de TV.
Reageer
NLziet is toch nog steeds lineaire TV?
Reageer
Je kan lineair kijken maar ook de gids openen en terug kijken of vele series bingen net als Netflix. En en dus.
Reageer
Wij kijken vrijwel alleen niet-lineair via NL-Ziet. Voor veel programma’s kun je een jaar terug kijken, soms zelfs vele jaren. En draaiende series kun je soms wekenlang vooruit kijken. Aanbod op NL Ziet ervaren we zelfs als beter dan bv Prime. Met Videoland is er wel grote overlap met NL-Ziet.
Reageer
Exact dezelfde situatie hier. Aan alle 4 televisies in ons huishouden een Apple TV gekoppeld, en de optie om het hoofdscherm te synchroniseren aan gezet.

We hebben nu op elke tv exact hetzelfde ‘menu’, EN dezelfde afstandsbediening (die van de Apple TV dus), dit terwijl het een ratjetoe aan tv merken is (Philips, Sony en Samsung).

Perfecte oplossing
Reageer
Wij hebben een courante Samsung TV met dat tranentrekkende Tizen: vastlopend systeem, vastlopende apps, reclame in de menubalk, ... Ik heb een jaartje terug zo'n 4k Apple TV gekocht (we hadden nog een 1080p versie die ons erg beviel, maar nu door mijn dochter in gebruik is en wij zitten in het Apple ecosysteem) en de Samsung TV losgekoppeld van het internet en die gebruiken we nu gewoon als dom scherm. Wat een verademing! We zien seriële TV via de T-Mobile app die erg goed werkt moet ik zeggen. En die Apple TV werkt beter dan al die kastjes die we van de Ziggo's etc. hebben mogen gebruiken in het verleden.

Ik denk dat Apple er verstandig aan doet om de prijs te verlagen. Er zullen vast meer mensen zijn die dezelfde ervaringen hebben als wij met smart TV's en waardeloze kastjes van de kabel/internet/TV boeren.
Reageer
Het probleem is dat Smart TV's al snel dommer en dommer worden omdat er amper langdurige ondersteuning is voor de smart-functies/apps, met een Apple-TV neem je dat probleem weg en blijft je set-up smart ook al is je TV 10 jaar oud. Ook vindt ik de interface van Apple TV vele malen prettiger dan die van mijn Smart-TV
Reageer
Hier, een eurootje goedkoper én voldoende op voorraad: https://macfreak.nl/shop/...we-tv/-tv-4k-32-gb-nieuw-
Reageer
Ik gebruik de AppleTV4K voor Spatial Audio op mijn Airpods. Surround sound, zo hard als ik wil zonder anderen te storen. Alleen al daarom vind ik de AppleTV4K dik zijn geld waard.

Daarnaast, zoals je zei heb je een Homekit hub.
En Apple Photo's (helaas nog steeds niet voor alle gebruikers in het huis, enkel voor de AppleID waarop de AppleTV is ingesteld).
Reageer
Ik gebruik de AppleTV4K voor Spatial Audio op mijn Airpods. Surround sound, zo hard als ik wil zonder anderen te storen. Alleen al daarom vind ik de AppleTV4K dik zijn geld waard.
Amen _/-\o_
En Apple Photo's (helaas nog steeds niet voor alle gebruikers in het huis, enkel voor de AppleID waarop de AppleTV is ingesteld).
Maar met de 4K en de HD versie van 2015 kan je van profiel wisselen en daarmee ook je music, photo's enzovoort ;)
Reageer
Maar met de 4K en de HD versie van 2015 kan je van profiel wisselen en daarmee ook je music, photo's enzovoort ;)
Helaas. Alles switcht dan, behalve photo's :(
(Zojuist nogmaals getest, nieuwste AppleTV4K2021, nieuwte TVOS)
Reageer
Helaas. Alles switcht dan, behalve photo's :(
(Zojuist nogmaals getest, nieuwste AppleTV4K2021, nieuwte TVOS)
Oh echt? Ik heb het zelf nog niet getest maar dat is wel jammer. Hopelijk voegen ze dat toe in een update en anders zit er een functie ergens verborgen waar we niet vanaf weten :)
Reageer
Er zijn legio voordelen tov een smart tv én tov goedkopere alternatieven. Zoals langdurige support met software updates (2015 gekocht, nog steeds de laatste version updates), privacy, user interface, snelheid, integratie met andere Apple devices, 1 remote om alles mee te bedienen (TV aan/uit, volume én Apple TV), je televisie uitzetten met een simpele Siri voice command tegen je watch, ipad, iphone. Je TV bedienen vanaf watch, iPhone, iPad als dat sneller is dan de afstandsbediening pakken. I could go on.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 15 mei 2022 20:50]

Reageer
gamen met een gamecontroller lukt me niet op mijn smarttv
Reageer
Haha echt zo!
Ik heb thuis op de laatste AppleTV 2 controllers aangesloten en speel regelmatig spelletjes met mijn zoontje.
Jammer genoeg zijn er nog niet genoeg spellen op Apple Arcade (of gewoon de Appstore) waar je met zijn tweeën tegelijkertijd kan spelen :(
Reageer
Zo jammer is dat. ATV had (kan nog steeds) echt een leuk gaming platform kunnen worden. Daarbij komt dat de focus qua gaming verdienmodellen steeds meer verlegt wordt naar in-app purchases, freemium etc. en geen redelijke (hogere) aanschafprijzen. Splitscreen multiplayer prijkt daarmee onderaan de onderkant van het lijstje. Helaas.
Reageer
Gewoon een soort Mario kart (bijv Sonic Race die mijn zoontje echt geweeeeeeldig vindt..), geef het een splitscreen.. :(
Reageer
Een tv moet een tv blijven want smart zijn die tv's namelijk helemaal niet. De processor die in een tv zit om de app te draaien en de kwaliteit van het beeld op te bouwen is altijd zo slecht. Je hebt een goede processor nodig voor beeld dus laat de tv zo dom mogelijk zodat alle hardware daarheen gaat en laat het smart gedeelte altijd extern over, ook het geluid :)
Reageer
De hardware lijkt mij het probleem niet tenzij het cheap tv-tje is. Het is eerder de software ondersteuning. Dan kan het nog zo krachtig zijn. Hoe nieuwer dan geniet je van laaste gen budged of midrange of top hardware en is de software status nog recent. Maar ja na 5 jaar hoe zit het dan er mee.
Reageer
Om wat apps op je tv te kunnen draaien is 200 euro inderdaad nogal overpriced, goed dat ze dat nu in bedekte termen toegeven.

Zwift draait ook op de Apple TV en dat is verreweg de goedkoopste en de gemakkelijkste optie als je geen geschikte PC hebt. Voor die mensen is 200 euro een redelijke prijs, vergeleken met de alternatieven.
Reageer
Hahaha. De apps op tv platforms zijn beduidelijk van een lagere kwaliteit dan op de AppleTV. Heb hier een C1 en daarvoor een C7 in bezit gehad, en ik zou het platform dat een smartv aanbiedt niet vergelijkbaar noemen.
Reageer
Voor mij is alleen de snelheid van de apple tv 4k het al waard. Koop ik een nieuwe LG c1 en dan krijg ik een laggende trage interface. Belachelijk. Met apple weet ik dat ik jaren vooruit kan zonder gezeik.
Reageer
Voordeel voor mij is dat ik mijn tv niet aan internet hoef aan te sluiten en bang hoef te zijn voor ads. Plus dat de apps op apple tv veel soepeler draaien dan op de tv zelf.
Reageer
Ik zou zeggen koop een Intel_nuc, of een vergelijkbare SSF PC. die 4K ondersteunt, heb je gelijk een 1000X zo krachtige mediacenter PC. waarmee je veel meer kan.
Reageer
Ik heb het idee dat je dan best moet gaan tweaked om dat lekker weekend te krijgen. Wat bedenkingen:
-Switchen tussen Netflix en YouTube
-afstandsbediening interface ipv toentsenbord en muis.
-Totale kosten
Ik heb dit meermaals geprobeerd op basis van Windows, Mac en Raspberry Pi. Een keer zelfs met een PC met kabel aansluiting, antenne en afstandsbediening (dat was het preNetflix en zelfs preYouTube tijdperk) maar nu gebruik ik toch weer enkel een Apple TV. Dat werkt gewoon het fijnst.
Reageer
Switchen tussen netflix en Youtube is als simpel as de pagina sluiten en de andere openen

Voor besturing kan je een mini-keyboard gebruiken zoals
pricewatch: Rii mini i8 Wireless Keyboard
Reageer
Dat vind ik toch minder elegant ivm Apple TV. Ieder zijn ding natuurlijk.
Reageer
En dan heb je toch misschien nog niet zaken als framerate matching, 4k HDR dolby vision en dat soort standaard Apple TV dingen.
Reageer
Heeft Apple TV dat wel of niet? Ik heb een 4K tv maar een 1080 Apple TV. Ik zie het verschil tussen de 1080 en 4K content ook niet (heb het geprobeerd met de LG apps en door te streamen van mijn MacBook Pro). Als ik voor mijn tv ga staan zie ik het wel, maar vanaf de bank valt het me niet op.
Reageer
Ja, het valt bij mij erg op 😄

HDR nog meer, in series als Foundation is het soms bijna verblindend
Reageer
Ik heb een LG G1 en kan niet zonder mijn Apple TV 4k. Het is een enorme verademing omdat het zoveel vloeiender in gebruik is. Swipen door het aanbod Netflix, HBO max en Disney plus enzo is echt een verrijking.

[Reactie gewijzigd door seanpaul op 15 mei 2022 00:13]

Reageer
Onleesbaar

[Reactie gewijzigd door datakiller op 15 mei 2022 15:35]

Reageer
Jou bericht is een lange zin. Er staan misschien 6 komma’s in en 3 haakjes. Hierdoor is het vrijwel onleesbaar.
Reageer
Ik kan het prima lezen... maar wat jij wil...
Reageer
Ik heb meerdere boxjes gehad op mijn HT, maar vind de Apple TV nog altijd het fijnste. Behalve de ab. Die is niet fijn.
Ziggo. F1. Infuse voor films. Vimeo. Allemaal zeer snel en makkelijk.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 15 mei 2022 10:11]

Reageer
Apple TV is fantastisch. De prijs is het meer dan waard, het is een stabiel apparaat dat ook weer jarenlang mee gaat. Zowel qua hardware als qua software. Maar ook qua updates en alle applicaties.

We hebben voornamelijk streaming in gebruik, jammer dat een KPN er als grote partij nog altijd geen app voor heeft, dat doen we via de wat loggere LG WebOS. Misschien dat die lui ooit nog eens wakker worden om de app-versie van iOS te porten naar tvOS.
Reageer
Behoorlijk vervelend dat KPN geen app heeft inderdaad en deze gaat er ook niet snel komen. Daarnaast is de kwaliteit/bitrate van de apps ook een stuk lager.
Reageer
Neem je toch NLZIET, betere kwaliteit en nog goedkoper ook.
Reageer
Helemaal mee eens. We zijn overgestapt van Ziggo naar KPN glasvezel. Heel blij met de verbinding, maar iets minder met het TV gebeuren. Jammer dat KPN geen AppleTV app heeft. Ziggo had dat wel (net als ondertiteling voor elke zender).
Reageer
Ik had home & Deamon dat is ziggo & xs4all geworden en xs4all is kpn geworden.
Ziggo app 1 keer gebruikt omdat het een exxclusive serie daar wel op te zien was.
Reageer
De ZiggoGo app op de AppleTV werkt helaas alleen als je zowel tv als internet van Ziggo hebt. Zogenaamd vanwege rechten maar in feite gewoon koppelverkoop.
AirPlayen van de ZiggoGo app op de iPad naar de AppleTV werkt wel, ook in het buitenland.
Reageer
Stabiel valt wel mee, mijn AppleTV moet ik om de paar dagen opnieuw opstarten, het scherm flikkert en TV maakt een luid storing geluid (ruis geluid van vroeger).

Zodra hij dan opnieuw is opgestart is werkt hij weer normaal voor een paar dagen, verder is het een fijn ding.
Reageer
Tijd om hem terug te sturen voor garantie dank ik dan, want zo te lezen is jouw Apple TV gewoon defect.
Reageer
I second that. Wat je beschrijft heb ik echt nóóit.
Reageer
Apple TV is fantastisch. De prijs is het meer dan waard, het is een stabiel apparaat dat ook weer jarenlang mee gaat. Zowel qua hardware als qua software. Maar ook qua updates en alle applicaties.
Preciesssssssss... ik vrees dat volgende Apple TV device die boven in de tekst werd beschreven een low budget model wordt. Ik hoop echt dat we binnenkort een zuiver en rasechte Apple TV device 4k krijgen die geen low budget wordt.
Reageer
Top apparaatje die 4K, apps draaien er ook een stuk beter op dan op dat brakke en slome webos van mijn LG w8.
Reageer
Ik moet met mijn C8 ook heel lang wachten tot ik updates krijg. De AirPlay update heeft echt een jaar geduurd.
Reageer
Ja daar was nogal wat gedoe over omdat ze dat eerst niet wilde toevoegen, totdat de community in opstand kwam.

Gebruik de tv eigenlijk alleen nog als dom scherm, rest loopt via de Apple TV.
Reageer
Ja het zelfde bij mij, ze hebben het er zelf naar gemaakt (door dat waardeloze updatebeleid).

Intussen krijgt mijn Apple TV 4 uit 2015 gewoon nog periodiek updates. Recent is de nieuwe remote aangekondigd die ook compatible is met mijn oude Apple TV. Ik snap echt niet waarom LG dit soort support niet geeft.
Reageer
Periodieke updates én TVOS version updates ;) Ik heb de HD ook sinds launch, wat een geweldig apparaat is het. Velen vergeten gemakshalve even dat de Apple TV 4 (HD dus) de SmartTV interface een paar klasjes verder heeft gebracht tov wat toen normaal was.
Reageer
@grimson daarbij is het ook vermelden waard dat je dan ook makkelijk via de (apple)telefoon of pad ook de tv kan bedienen.

Wat ik wel interessanter vind is de Shield pro vs de 4k. Gamen en upscalen zijn een paar pluspunten en kpn tv app ontbreekt bij de apple tv terwijl ziggo er wel een heeft.
Maarja we zijn er nog content mee.
Reageer
Ik doe niets met Nederlandse apps, het is voor mij Netflix, YouTube en Apple diensten. Als je, zoals ik, diep in het ecosysteem ingegraven zit werkt het echt geweldig.

Daarnaast is de Apple TV ook de HomeKit hun. Zo kan je HomeKit compatible domotica met je Apple account van overal op de wereld bedienen zonder dat ik accounts hoef te hebben bij bijvoorbeeld Philips.
Reageer
Ik kan de Xiaomi Mi Box S aanraden: https://m.nl.aliexpress.com/item/4000919185814.html

Kastje van 65 euro met Android TV. Doet 4k HDR en met Smarttube nooit meer advertenties op YouTube. Inclusief sponsorskip. Smarttube werkt helaas niet op Apple tv: https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext
Reageer
Persoonlijk vind ik dat de Televisie ook gewoon een dom apparaat moet zijn. Je hangt er gewoon je favorite streaming apparaat eraan, en klaar. Voor mij is dat de Apple TV 4k. Ik vind dat echt een fijn apparaat, en hellemaal zeker als je in het Apple Ecco systeem zit. Dat ze nu waarschijnlijk met een goedkopere versie komen vind ik een goede keus, niet iedereen heeft het breed.
Reageer
1000% mee eens!!!
Reageer
1000% mee eens inderdaad. Helaas zijn alle TV’s inmiddels voorzien van een OS dat blijkbaar moet opstarten voor je van input kan wisselen🤦‍♂️ Het debiele is dat je +_ een seconde voor die boot begint wel on the fly van input kunt wisselen.
Gelukkig gaat de TV aan op de juiste poort zodra ik de Apple TV aanzet.
Reageer
Ja heb ik hier ook :)
Gelukkig hoeft de TV alleen maar HDMI 1 aan te zetten haha.
De Denon receiver regelt de rest ;)
Reageer
Zeer tevreden met onze 4K, nu alweer 3 jaar denk ik? NLZIET, Plex en andere legitieme streaming diensten. Plus gemakkelijk het kunnen AirPlayen van content op m’n iPhone (bv ESPN via de KPN iTV app).
Reageer
Ik moet zeggen als A/V integrator dat de Apple TV bijna een basis item is geworden bij de klanten. Zelfs bij highend tv toestellen zijn de UI's absurd traag in response en bloated.

De klant word dan geforceerd in de Apple TV, en met de huidige IP control is dat echt een goeie ervaring.
Telenet kijken worden dan via de app gedaan. Zeker voor buitenverblijven in het buitenland is dat een grote plus.
Reageer
Interessant! Je geeft aan dat de klant dan geforceerd wordt in de Apple TV, hoe bewerkstellig je dit? Zijn hier bepaalde opties op op de hedendaagse TV's?

Ik zou het overigens heel erg waarderen als er een wat meer competitief geprijsde Apple TV komt, de huidige prijs is voor mij te hoog, ook al zit ik flink diep in het Apple ecosysteem.
Reageer
Ik kan geen highend tv bedenken die nog een trage ui heeft. Een LG oled van 5 jaar geleden is zelfs nog redelijk snappy.
Reageer
Volgens mij kunnen sommigen beter hun UTP kabel uit de muur trekken en met een helm op in een hutje op de hei gaan zitten.
Reageer
Dat klinkt als muziek in de oren. Onze Apple TV3 van destijds iets van €85 ondersteunt allerlei diensten niet meer (m.n. YouTube), maar €200 voor een nieuwe vind ik te gortig. Bij een prijs van ongeveer €100 is de nieuwe interessant voor mij.
Reageer