Lenovo kondigt drie nieuwe Motorola Moto G-telefoons voor Nederlandse markt aan

Lenovo heeft drie nieuwe Motorola Moto G-telefoons aangekondigd. Die komen allemaal uit in de Benelux. De duurste is de Moto G200, een telefoon met een high-end soc erin. Die moet de Moto G100 van eerder dit jaar opvolgen.

Met de nieuwe telefoons krijgen veel telefoons die eerder dit jaar uitkomen gelijk opvolgers. Dat geldt voor de Moto G100, die sinds april verkrijgbaar is in Nederland, maar ook voor telefoons die later in het voorjaar uitkwamen. Doorgaans krijgen Moto-telefoons eens per jaar een nieuwe versie.

Voor de Moto G-telefoons geldt dat Lenovo één Android-upgrade belooft en twee jaar beveiligingsupdates. Dat is onder het gemiddelde van de markt. Ook bij midrange-telefoons is de belofte voor drie jaar aan updates gebruikelijk geworden, terwijl enkele merken langer ondersteuning bieden dan dat.

De duurste is de 449 euro kostende Moto G200, voorzien van een Qualcomm Snapdragon 888+-soc. De telefoon is geschikt voor de ReadyFor-desktopmodus van Motorola, waarmee gebruikers de telefoon kunnen gebruiken met een aangepaste interface op een groter scherm. ReadyFor was nieuw op de Moto G100 eerder dit jaar.

Daarnaast komen ook de G51 5G en G31 in Nederland uit. Lenovo kondigde ook de G71 en G41 aan. In eerste instantie zei Lenovo dat die ook in Nederland zouden uitkomen, maar intussen zegt de fabrikant dat het nog onbekend is of die uit zullen komen.

Moto Moto G71, november 2021Moto Moto G71, november 2021Moto Moto G41, november 2021Moto Moto G41, november 2021
Moto Moto G31, november 2021Moto Moto G31, november 2021
Moto Moto G200, november 2021Moto Moto G200, november 2021Moto Moto G200, november 2021Moto Moto G200, november 2021
Toestel Moto G200 Moto G100 Moto G71 5G Moto G60
Afmetingen 168,1mm
75,5mm
8,9mm
202g
168,4mm
74mm
9,7mm
207g
161,2mm
73,9mm
8,5mm
179g
169,6mm
75,9mm
9,8mm
225g
Scherm 6,8"-lcd, 110cm², 2460x1080px, 20,5:9, 144Hz 6,7"-lcd, 105cm², 2520x2080px, 21:9, 90Hz 6,4"-oled, 99cm², 2400x1080px, 20:9, 60Hz 6,8"-lcd, 2460x1080px, 110cm², 20,5:9, 120Hz
Soc Snapdragon 888+, 5G Snapdragon 870 Snapdragon 695, 5G Snapdragon 732G
Geheugen en opslag 8GB, 128GB 8/12GB, 128/256GB 6GB, 128GB 6GB, 128GB
Camera's 1. 108MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. Diepte
Front: 16MP
1. 64MP
2. 16MP, ultragroothoek
3. Diepte
Front 1: 16MP
Front 2: 8MP, ultragroothoek
1. 50MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. 2MP, macro
Front: 16MP
1. 108MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. Diepte
Front: 32MP
Accu en laden 5000mAh, 33W 5000mAh, 20W 5000mAh, 30W 6000mAh, 20W
Prijs en release November 2021, 449 euro April 2021, 500 euro November 2021, 299 euro April 2021, 300 euro
Toestel Moto G51 5G Moto G50 Moto G41 Moto G31 Moto G30
Afmetingen 170,5mm
76,5mm
9,1mm
208g
164,9mm
74,9mm
9mm
192g
161,9mm
73,9mm
8,3mm
178g
161,9mm
73,9mm
8,6mm
181g
165,2mm
75,7mm
9,1mm
200g
Scherm 6,8"-lcd, 112cm², 2400x1080px, 20:9, 120Hz 6,5", 103cm², 1600x720px, 20:9, 90Hz 6,4"-oled, 99cm², 2400x1080px, 20:9, 60Hz 6,4"-oled, 99cm², 2400x1080px, 20:9, 60Hz 6,5", 103cm², 1600x720px, 20:9, 90Hz
Soc Snapdragon 480 Pro, 5G Snapdragon 480 Helio G85 Helio G85 Snapdragon 662
Geheugen en opslag 4GB, 64GB 4GB, 64/128GB 4/6GB, 128GB 4GB, 64/128GB 4/6GB, 64/128GB
Camera's 1. 50MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. 2MP, macro
Front: 13MP
1. 48MP
2. 5MP, macro
3. Diepte
Front: 13MP
1. 48MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. 2MP, macro
Front: 13MP
1. 50MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. 2MP, macro
1. 64MP
2. 8MP, ultragroothoek
3. 2MP, macro
4. Diepte
Front: 13MP
Accu en laden 5000mAh, 10W 5000mAh, 15W 5000mAh, 30W 5000mAh, 10W 5000mAh, 20W
Prijs en release November 2021, 229 euro Juni 2021, 229 euro November 2021, 249 euro November 2021, 199 euro Februari 2021, 179 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-11-2021 • 10:00

56

Reacties (56)

56
56
40
3
0
12
Wijzig sortering
  • Moto G200, met "midrange" performance, kost €450: 2 jaar software-updates. Per levensjaar kost deze telefoon dus €225.
  • Galaxy S21, high-end performance, kost €800: 4 jaar software-updates. Deze kost dus per levensjaar €200, en is daarmee uiteindelijk goedkoper op termijn dan deze.
  • Pixel 6, high-end performance, kost €600: 5 jaar software-updates. €125 per levensjaar.
Goedkoop is duurkoop, tenminste als je een beetje om je beveiliging geeft. Ook vanuit een duurzaamheidsperspectief is dit in een wereld waar we zogezegd allemaal zoveel geven om minder afval genereren gewoon een verschikkelijk slechte deal.

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 23 juli 2024 13:14]

Aantal jaar software updates is niet de levensduur, dat is persoonlijk.
Of je op KitKat nog moet willen bankieren is tot daar aan toe, maar een G200 gooi je niet de 25e maand na lancering in de prullenbak.
Denk ook aan de Play Systeem-updates.

https://tweakers.net/reviews/8040/4/hoelang-android-telefoons-updates-krijgen-tot-slot.html
Als je kijkt naar de termijnen die ik noem zie je ook dat ik het heb over beveiligingsupdates, niet major Android OS-upgrades. Dus ja, dat is wel degelijk belangrijk, en het is schandalig dat die toestellen met zo'n korte levensduur op de markt worden gebracht.

Zie ook RobinJ1995 in 'nieuws: Lenovo kondigt drie nieuwe Motorola Moto G-telefoons v...
Hoewel het klopt dat er nog steeds updates binnenkomen via de play store, is dat natuurlijk daarmee nog niet zaligmakend. Indien deze updates zouden volstaan, zouden fabrikanten ook nooit OS-updates aanbieden en dat doen ze dus net wel. Je gaat dus te kort door de bocht.

Je loopt gewoonweg een beveiligingsrisico als je geen OS-updates meer krijgt. Voor een apparaat dat zo vol staat met persoonlijke gegevens vind ik dat een onacceptabel risico.
Om het lijstje nog nog verder aan te vullen: iPhone 13. Kosten: € 909,- 8+ jaar software-updates, high end performance. € 114,- per levensjaar.

iPhones duur? Niet als je er lang mee wil doen. De huidige iPhones laten zien dat dit makkelijk kan. Elke telefoon die langer gebruikt wordt, hoeft niet gemaakt te worden. Het milieu is je dankbaar.

[Reactie gewijzigd door Naafkap op 23 juli 2024 13:14]

Ik ben android gewend maar twijfel inderdaad ook over apple.

Het hangt er beetje van af ik merk dat ik al langer wil doen met een telefoon dan voorheen maar het zou nog beter moeten kunnen voor mezelf dan.
Rekentechnisch is er niets tegen in te brengen.

Ik maakte de keuze voor Motorola G serie bewust.
Stond veel buiten naast warm asfalt, met vrij veel risico op vallen toestel.
Dan is €250.- nog op te hoesten om een gesneuveld toestel te vervangen, €900.- niet leuk meer.

Maar raak de weg intussen ook helemaal kwijt met de G serie....
dat kun je verzekeren wordt in de bouw veel toegepast
Staat die 8 jaar vast? Ik dacht dat Iphones altijd 5 jaar kregen en soms nog eens daarna een security update.
Nee, maar de 2015 iPhone 6s heeft nog iOS 15 gekregen..
Ik ga niks afdingen op het updatebeleid van Apple, maar ik vermoed dat de meeste mensen niet 8 jaar met hun telefoon doen. Een jaar of 6 lijkt me aannemelijker. Dan kost die Apple zo'n €150 / jaar, wat nog steeds een heel net bedrag is.

En ik weet het: sommige mensen doen weet-ik-hoeveel jaar met hun telefoon, maar na 8 jaar is ook je Apple ongetwijfeld niet de snelste meer voor de dan geldende wereld.
dan wordt de hoge restwaarde die Apple toestellen ne eenmal hebben nog niet eens meegerekend.
Ik denk dat in praktijk zeker de mensen die het hogere segment kopen (S21, pixel6) ook heel vaak een ander toestel kopen. Bijv elk jaar of elke 2 jaar. Daarmee is het sommetje van jou natuurlijk niet minder waar, maar wel erg theoretisch t.o.v. de vaak wat weerbarstigere praktijk.
Waarschijnlijk heb je gelijk, maar ik wilde maar even aantonen dat de budget-markt lang niet zo aantrekkelijk is als die lijkt. Mensen die lang met een telefoon doen, zouden écht wel meer aandacht moeten besteden hieraan. Maar diezelfde mensen zijn vaak niet technisch genoeg om de gevaren te snappen of zelfs te weten dat dit een ding is; Wat mij betreft is wetgeving wel op zijn plaats.

Ik zelf koop wat duurdere toestellen, maar dit is dan ook met het idee dat ik hier minstens 3-4 jaar mee verder moet kunnen. Ik hou er niet van onze afvalberg te vergroten als het niet nodig is.
Als niet power-user en zonder sociale media op de telefoon, heb ik tot nu toe steeds 4 jaar gedaan met een "budget" telefoon. En dan bedoel ik < €200, het eerste toestel ging nog via de provider, dus daar betaalde ik uiteindelijk iets meer voor. Na die 4 jaar werd de ondersteuning van apps het merkbare probleem.
Dat klopt inderdaad. Maar dankzij de lange ondersteuning kan het toestel nog een lang tweede leven hebben bij een nieuwe eigenaar die niet geeft om het laatste nieuwe. Het milieu is er altijd bij gebaat als we lang met de telefoon kunnen doen door lange support.
Mee eens.

Bij mij verdwijnen de toestellen van 2 jaar oud (met nog 2-3-4 jaar support) vaak gewoon in de onderste la van het bureau :X
Niet helemaal waar. Mijn vrouw heeft de Samsung Galaxy A52s onlangs gekocht voor 397 euro. Deze krijgt 4 jaar updates:

397/4=99.25

Maar ik ben het met je eens dat update beleid je eerste eis aan een telefoon zou moeten zijn. Op basis daarvan kun je altijd nog kiezen voor low, mid of high range.
Klopt. Wat is daar dus "niet helemaal waar" aan? :) Galaxy A52 is bizar goede value for money, dat ontken ik zeker niet. Mijn punt is dat de Moto G net het omgekeerde is.
Goedkoop is duurkoop, tenminste als je een beetje om je beveiliging geeft.
Ik reageerde vooral op deze zin ;). Maar helemaal mee eens, je kan de Moto G beter mijden.
Het is maar wat je "goedkoop" noemt.
Ik vind 300 euro toch echt wel de bovengrens voor wat je zou moeten betalen voor een "gewoon goed toestel", waarbij support ook valt onder de noemer "gewoon goed".
Dat men tegenwoordig niet meer schrikt voor bedragen van 4 cijfers voor een toestel is eigenlijk al best wel van den zotte, maar dat zou niet ertoe moeten leiden dat de ondergrens van een "gewoon goed toestel" ineens opschuift.
In deze lijst van toestellen die Motorola nu introduceert zitten zelfs toestellen van 450 euro en meer die IMHO niet het label "gewoon goed toestel" kunnen krijgen.

Eigenlijk zou de EU dit soort updatebeleid gewoonweg moeten verbieden.

(is geen verwijt hoor, want in feite zeg je hetzelfde, maar ik reageer ook op het woord "goedkoop")

[Reactie gewijzigd door TD-er op 23 juli 2024 13:14]

Dat is misschien de prijs die jij het waard vind, maar dat is niet de prijs die een "gewoon goed toestel" echt kost. Kijk maar eens naar de Fairphone (als voorbeeld). Die maken echt geen torenhoge winsten, maar voor een toestel wat "gewoon goed" is, met ook een uitmuntend updatebeleid, betaal je toch al het dubbele van jouw bovengrens.

Tuurlijk, het kan goedkoper, maar dan gaat jouw welvaart heel erg ten koste van die van anderen.
300 euro, voor een toestel waar de meeste mensen meerdere uren per dag gebruik van maken voor doeleinden waar vroeger een berg aparte equipment voor nodig was? Ik denk dat de value proposition van een smartphone niet zo slecht is als je het eens vergelijkt met de prijzen van bijvoorbeeld meubilair.
Een bank gebruik je voor het hele gezin.
Maar goed, uitgaande van een 2-persoons huishouden, dan zou de ratio ruwweg 10 jaar zijn voor een bank van 3000 euro.
Ik denk dat dat zelfs al een beetje hoger is dan wat je neer hoeft te tellen voor een "gewoon goed meubel".
Dus daarmee vergeleken zit je met een 300 euro toestel zelfs nog iets hoger dan een bank.
... voor een toestel waar de meeste mensen meerdere uren per dag gebruik van maken voor doeleinden waar vroeger een berg aparte equipment voor nodig was?
Ook ik gebruik dat ding meerdere uren per dag (waarschijnlijk te veel) maar die berg aparte equipment heb ik nog steeds staan, gebruik ik nog steeds en heb ik nog steeds nodig voor bepaalde zaken.

Ja het dedicated PND (die van mij was uit 2008) heb ik op een gegeven moment ook aan de kant gelegd vanwege verouderde kaarten (geen updates meer na de overname) maar ik heb al diverse keren toch weer zo'n ding willen kopen, nadat de navigatie op mijn telefoon weer eens de satelieten kwijt was en ik blind rondreed. Die PND had soms wel tot een kwartier nodig om de satelieten te traceren (bij ons binnen zag hij dus niets), maar eenmaal die gevonden, hield hij ze ook vast. Ook na het doorrijden van tunneltjes was hij het sateliet-signaal niet kwijt, bij de smartphone is dat steevast het geval - en mis je de volgende afslag.

En die PND is maar één voorbeeld. Hoe vaak heb ik niet de smartphone bijna laten vallen en dan toch niet de foto kunnen maken die ik wilde ... ook nu prefereer ik de dedicated camera, met handgrip en sluitertijdenknop en diafragmaring.

En op een standaard USB-toetsenbord typ ik heel wat minder fouten als op dat priegelige schermpje.
De Moto G is jàrenlang het go-to toestel van mijn ouders geweest. Ik denk dat ze zelfs de originele Moto G hebben gehad, daarna de G3, G5(S) en nu G7 Plus en G30.

Eigenlijk was alles tot de G7 perfect in balans. Helaas is Motorola sinds de dubbele en triple cijfers op de quad camera setup gesprongen en zijn het meer phablets dan tablets geworden. Camerakwaliteit van de G30 is slechter dan de G7. En wat een joekel van een toestel. Jammer om Motorola zo te zijn afglijden.
Als je het hebt over de enkele cijfers zou de Moto G9 (play) de laatste zijn. Ik vond die zijn prijs zeker nog waard. Bij de Moto G is 1 Android update en 2 jaar security updates inderdaad standaard.
En even terzijde, wat brengt Motorola veel modellen uit, soms met specs die elkaar nauwelijks ontlopen.
De Moto G's van vroegah (toen Google nog Moto bezat) waren duidelijk een betere propositie dan de moto's van tegenwoordig.

Het update beleid is echt bedroevend, ze zijn in mijn ogen van een sterk merk naar een chinees "shovelsphone" merk gegaan die alleen maar zoveel mogelijk telefoons uitbrengen om de sticker "NEW" te kunnen plakken op de schappen. Ik merk dat ik de mensen om me heen ook geen Moto's meer adviseer.
Waar ik een aantal jaar terug helemaal verzot was op deze toestellen, sterk goedkoop, lange support.

Je schrijft ze helaas momenteel te hard af om serieus te kunnen nemen.
Value for money valt mee gezien de data die via het gigantische aantal bloatware in de a52 wordt mee gezonden aan Samsung, waar je niks voor terug ziet.
Puur uit hardwarespecificaties bekeken heeft Motorola altijd mooie telefoons voor een schappelijke prijs. Het beleid voor de ondersteuning is echter bagger. Als je een model een half jaar (of later) na uitkomen koopt, dan is de ondersteuning al bijna afgelopen.
Voor mij (in tegenstelling tot het verleden) ook geen Moto's meer.
Niet alleen dat je in die zin een toestel dus eigenlijk op de release date moet kopen om zoveel tijd ervan te kunnen genieten.
Ook het updatebeleid is op z'n zachts gezegd traag te noemen.

Mijn Motorola One Vision is uitgekomen in juni 2019.
De laatste security update die ervoor is geweest is juli 2021 geweest en tot op heden heb ik nog geen Android 11 gezien.
Android 10 kwam ruwweg 8 a 9 maanden later dan op de Samsung van mijn vriendin.
Inmiddels is Android 12 al uit, terwijl de duur tussen Android versies volgens mij ongeveer een jaar is.
Oftewel het kost Motorola kennelijk te lang om uberhaupt binnen de "levensduur" van het toestel > 1 Android update te maken.
Het idiote is nog wel dat er in andere landen kennelijk wel een Android 11 is voor dit toestel, maar wellicht is het toestel daar iets later op de markt verschenen, zodat het nog wel in die 2 jaar viel?

Ik had toch het idee dat "Android One" wat meer voor zou stellen dan deze nogal beschamende periode.
Anoniem: 1685084 @TD-er18 november 2021 14:45
Vreemd. Hier 2x Motorola One Vision in huis. Beide met Android 11 en nog steeds maandelijks security updates...
Wellicht via een provider verkregen dan? Ik heb die van mij gewoon retail gekocht.
Kan zijn dat providers het toestel iets later geintroduceerd hadden?
Heb zonet nog eens gekeken en kom niet verder dan de July 1st security patch level.
Current version QSAS30.62-33-17

Zou toch wat zijn als zelfs daarin nog onderscheid is gemaakt, of je toestel via een provider komt of niet...
Anoniem: 1685084 @TD-er18 november 2021 17:34
Gekocht in MediaMarkt. Update van 1 november binnen.
RSAS31.Q1-48-36-15
Ik zit in precies hetzelfde schuitje als TD-er met m'n Motorola One Vision. Toestel functioneert uitstekend, maar geen security patches meer, laat staan nieuwe Android versies. En dat voor een Android One toestel. Dat programma om zogenaamd langer met je telefoon te doen stelt dus helemaal niks voor. We zijn daarmee als consument gewoon belazerd. Ik heb nog totaal geen behoefte aan een nieuwe telefoon, en snap niet waarom Motorola niet kan worden gedwongen om op z'n minst Android One toestellen langer van security patches te voorzien. Waardeloos!
Ik ben het eens dat 3+ jaar (liefst 4-5) de standaard moet worden voor software updates. Maar realistisch gezien werkte de telefoon ook nog prima als de software updates niet meer komen. Ik denk eigenlijk dat een heel groot deel van de kopers het geeneens doorheeft als er geen update meldingen meer komen. En het is niet dat opeens alle digitale deuren open komen te staan. Ik kan zo snel niet informatie vinden over de hoeveelheid problemen met telefoons die geen software updates meer krijgen, misschien weet iemand andere hier daar iets meer van. Maar om te zeggen dat een Moto G200 (of iedere andere telefoon met 2 jaar updates) een levensduur heeft van 2 jaar vind ik wat kort door de bocht.
Het gaat niet om "problemen" die je als gebruiker rechtstreeks ervaart. Het gaat er om dat een apparaat dat alles van je weet en enorm veel persoonlijke informatie bevat, dat geen security-updates meer ontvangt, de dag van vandaag een enorm risico met zich meebrengt.

De meeste mensen hebben via hun telefoon op zijn minst toegang tot hun bankrekening, social media, en e-mail (en eens je toegang hebt tot iemand zijn mailbox is een "wachtwoord vergeten"-linkje klikken bij de gewenste website zo gepiept). Het is gewoon geen goed idee om een apparaat dat geen beveiligingsupdates ontvangt toegang te laten hebben tot al deze informatie.
Mooie vergelijking die je maakt m.b.t. Aantal € per levensjaar. Mogen zo in de reviews opnemen als criteria.
De (resterende) duur van de ondersteuning mag wat mij betreft ook in de filters van de Pricewatch worden opgenomen.
Waarop baseer je dat de Moto G200 'midrange' performance heeft? In dat ding zit een Snapdragon 888+, dus op papier is hij even snel, zo niet iets sneller, dan de S21 en Pixel 6.

Dat verandert niks aan het (zeer terechte) argument dat de software-ondersteuning voor dat toestel een flink minpunt is, maar ik ben benieuwd wat je bedoelt.
Motorola is inderdaad goedkoop is duurkoop, gelukkig niet bij alle goedekope merken het geval, realme doet dat een stuk beter, realme x 200 euro, 3 jaar oud, nog steeds updates, 70 euro per jaar.
Precies, dit is ook waarom ik van Moto G7 naar een Pixel 6 ben overgestapt. Met de preorder kreeg je er ook nog een gratis Bose headset bij, dus dan werd het al helemaal een hele goede deal :)
Die updates zijn een chantagemiddel om de goedgelovige klanten die erin trappen te lokken om alsmaar de nieuwste spullen te kopen. Ik heb zoveel familie, kennissen en vrienden die op inmiddels antieke smartphones zitten en ze worden nooit gehacked.

De nieuwste smartphones zijn juist onveiliger omdat die vol met nieuwe OS-features en daardoor nieuwe kwetsbaarheden zitten. Die oudere toestellen die niet meer worden gepatched zijn al helemaal kapotgetest op kwetsbaarheden. Dat die nieuwere apps draaien maakt niets uit omdat de API's op oudere smartphones helemaal zijn dichtgetimmerd.

Zo is Android 12 erg buggy en zit die vol kwetsbaarheden terwijl Oreo of Kitkat potdicht zitten.
Heb je het nu over security bugs, of gewone UI bugs?

Zero day kwetsbaarheden zijn zeer moeilijk uit te buiten aangezien je ze zelf eerst nog moet kunnen ontdekken. Eens gevonden is dat natuurlijk een ander verhaal want jij bent de enige die van het probleem weet met als gevolg dat je iedereen kan gaan aanvallen die dezelfde software draait. Voor oudere Android releases kan je de security bugs gewoon vinden op het internet.
Doodzonde dat ze maar 2 jaar software ondersteuning krijgen. Ik wil minimaal 5 jaar software updates en android voor mijn volgende telefoon. Lijkt erop dat het Samsung of Google wordt, veel andere keuze is er gewoon niet dan.
nieuws: Fairphone kondigt eerste 'afvalneutrale' smartphone aan

De Fairphone 4, 5 jaar garantie en 5 jaar updates. Ik geef toe, zelf heb ik hem niet, maar hij staat wel op de shortlist.

[Reactie gewijzigd door Sir Bacon op 23 juli 2024 13:14]

Al vind ik het doel van Fairphone erg tof, ik denk dat ik te veel functies van high end telefoons ga missen, zoals de goede camera, een high refresh rate scherm, high end soc.
Eigenlijk zit ik een beetje te wachten totdat de LTPO schermen naar betaalbaardere modellen komen. Nu zie je ze vooral in de +-1000 euro modellen, bij de Pixel ook zo.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 23 juli 2024 13:14]

Tja, qua camera kan het beter. Mijn vrouw heeft een Pixel 4a 5G en die maakt toch wel heel erg mooie foto's.
Echt zonde dat ze maar 1 OS-update doen (en uitbrengen met A11 terwijl A12 al uit is). Als de G200 uitkwam met A12 en tenminste 4 jaar updates was het een no-brainer geweest.
Is Android One nog een dingetje? Ik ontvang op mijn drie jaar oude Motorola One nog maandelijks updates.
Ze hebben een paar toestellen die daar onder vallen. Mijn moeder heeft een moto moto g pro oid, met een stylus. Die valt ook onder android one.

Heb wel een beetje het idee dat android one aan het afsterven is.
Het is ook niet alleen maar 2 jaar, het is doorgaans ook nog eens traag, een update genaamd januari ofzo komt pas in maart... Ik heb nu nog een Lenovo, maar ik vertik het ook om nog eens voor zo iets te kiezen.
449 euro en dan een LCD 1080p
Niks mis met een goed LCD. En geen last van PWM flicker.
Anoniem: 1022589 18 november 2021 10:22
Goed om te zien dat ze een stapje terug zetten van 21:9 (G100) naar 20,5:9 (G200) , maar nog steeds erg langwerpig. De nieuwe budget modellen zitten gelukkig op 20:9.

19:9 geeft voldoende breedte van bijvoorbeeld het toetsenbordje in portret stand en er is zat te zien daarboven, terwijl dual apps etc. prima werkt. Alle 'voordelen' van gamen en films en heele lange lijsten zien enzo op 21:9 kunnen me aan den kont roesten; wat een belachelijk smalle telefoons zijn dat.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1022589 op 23 juli 2024 13:14]

Een smartphone moet minstens 4 jaar meegaan bij mij, en ik heb veel plezier gehad van mijn Moto G4 destijds. Helaas, door de combo updatebeleid plus matige camera's haalde Moto zelfs mijn shortlist niet toen de G4 toch aan vervanging toe was, en ik heb echt wel geprobeerd - toch ben ik tegen wil en dank naar Samsung omgeschakeld.
Een telefoon gaat bij mij naar 1 jaar de deur uit. Batterij is gewoon op naar een jaar....dus er komt een pixel 4a 5g te koop te staan zo gauw de pixel 6 iets daalt in prijs

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.