Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal mobiele abonnees T-Mobile steeg met 12.000

Het aantal mobiele T-Mobile-abonnementen is in het eerste kwartaal van 2021 licht gestegen met 12.000 klanten ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal klanten met vast internet steeg met 11.000. T-Mobile heeft 6,8 miljoen mobiele abonnees en 693.000 vaste klanten.

T-Mobile Nederland meldt alleen dat het aantal klanten met een mobiel abonnement is gestegen; over prepaidklanten zegt de provider niks. Het lijkt er daardoor op dat het aantal prepaidklanten stabiel is gebleven. De mobiele tak van T-Mobile was goed voor een kwartaalomzet van 295 miljoen euro, 10,1 procent meer dan een jaar eerder. De provider zegt dat de groei van het aantal klanten werd beperkt door de gesloten winkels vanwege de lock-down.

Hoewel het aantal mobiele klanten ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020 steeg, lag het aantal klanten in het laatste kwartaal van 2020 wel 0,1 procent hoger. Toen waren er volgens de cijfers van het Duitse moederbedrijf 6,803 miljoen mobiele klanten, in vergelijking met 6,798 miljoen mobiele klanten nu.

Het aantal vaste klanten lag in het eerste kwartaal van 2021 wel hoger dan in het laatste kwartaal van 2020. De 693.000 vaste klanten waren goed voor een omzet van 98 miljoen euro, 11 procent meer dan een jaar eerder. T-Mobiles totale omzet bedroeg in het eerste kwartaal 513 miljoen euro. Dit is een stijging van 7,8 procent. De ebitda na huurcontracten steeg met 11 procent naar 151 miljoen euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

12-05-2021 • 09:18

107 Linkedin

Submitter: AMD and INTEL

Reacties (107)

Wijzig sortering
Even, zoals gewoonlijk, een overzichtje:

T-Mobile
Mobile customers: 6,798,000
Fixed-network lines: 693,000
Broadband customers: 680,000

VodafoneZiggo
Mobile customers: 5,232,900 (4,817,900 postpaid / 415,000 prepaid)
Fixed-network lines: 3,816,100

TV: 3,811,100 (511,300 kabel-tv / 3,299,800 interactieve tv)
Internet: 3,354,300
Vaste telefonie: 2,222,900

KPN
Mobile customers: 3.587,000
Fixed-network lines: 2.784,000

[Reactie gewijzigd door robcoenen op 12 mei 2021 10:27]

Bedankt, mooi overzicht! Kan mij alleen bijna niet voorstellen dat deze aantallen kloppen. Is dit inclusief zakelijk nummers? Ik denk ook aan dochterbedrijven van KPN zoals SIMYO, oude Telfort klanten…
Dit is exclusief zakelijk.
Zakelijk heeft KPN 1.929,000 simkaarten actief en 343,000 internetverbindingen. 110,000 met een vaste telefoonlijn en 711,000 abonnees op VoIP.

Deze cijfers zijn puur KPN (inmiddels is Telfort KPN dus dat valt daar onder) maar bijv. niet Simyo etc.
En T-Mobile en VZ? Ook exclusief dochterbedrijven en zakelijk of zijn die wel daarbij opgeteld?
T-Mobile meldt niet of het incl. zakelijk en dochtertbedrijven is.

Vodafone is incl. zakelijk maar ook daar is geen woord te vinden over de dochterbedrijven.
Opmerkelijk dat T-Mobile mobiel tegenwoordig zo groot is en KPN mobiel zo klein. Volgens mij is dit iets dat pas sinds kort aan de hand is.
Ja ik snap het wel, het bereik van de mobiele tak is super.
En als je dan ook nog een thuis abonnement hebt, krijg je extra korting. €50 voor mobiel alles onbeperkt en 1gbit thuis.
Verder ook nooit gezeur met ze, dus blijf zeker nog even hangen!
Dat is voor ons ook een reden geweest om Mobiel en Internet onder te brengen bij T-Mobile, in het begin wat gedoe gehad met veel disconnects maar dat is inmiddels opgelost, helaas wel maximaal 100mbit up/down gezien wij enkel in KPN glas gebied zitten.
Dat ligt toch gewoon aan T-mobile dat ze alleen maar 100/100 apparatuur hebben hangen?
Nee, ze kopen het in bij KPN, de prijs voor 1000/1000 schijnt nogal hoog te zijn, vandaar maximaal 100/100
Is dat de reden. We hebben hier wel 500/500 bij KPN en inderdaad 100/100 bij T-Mobile.
1000/1000 van t-mobile op een kpn aansluiting hier.
Dat is dan kpn netwerknl, onafhankelijke dochter van kpn. Veel providers van glasvezel internet maken vervolgens ook gebruik van het kpn netwerk die bij de wijkkast is aangesloten. Ik krijg vanaf juli ook t-mobile 1000/1000 waarbij het glasvezel naar mijn meterkast aangelegd is door kpn netwerknl
Dan is je centrale (kort geleden?) omgebouwd naar ODF want op KPN WBA leveren we alleen 100 Mbit/s vanwege de inkoopprijzen.
ik heb van de week nog contact gehad met T-Mobile, en ze hangen zelf hun apparatuur in de wijkcentrales, wanneer er geen apparatuur van T-Mobile is is het gewoon 100/100.

T-Mobile heeft aangegeven dat mijn adres op de planning staat voor 1000/1000 terwijl ik al ruim 6 jaar Glas heb hier via KPN
Hier inderdaad ook maar 100Mbit. Belachelijk, want toen ik nog in een kopergebied woonde enkele jaren geleden leverde Ziggo gewoon 450/45 over koper.

Ik wil van de 1000/500 die KPN levert best naar 750 of 500 terug, maar 100 is toch wel érg weinig.
Erg weinig voor wat? Voor het gemiddelde huishouden is een 100/100 verbinding meer dan voldoende.
Erg weinig voor mijn gebruik.

Fijn dat het gemiddelde huishouden genoeg heeft aan 100/100, maar nu met het thuiswerken is iets meer toch zeker niet verkeerd. Daarbij heb ik zo'n 5-6TB aan maandelijks dataverkeer, zonder dat ik specifiek m'n best doe.
Valt wel mee hoor. Ik zit voor alles in huis behalve streaming op 1 tot 2 TB per maand, daar komt dan nog de streaming erbij. Ik heb helaas nog geen historische data van mijn streaming gebruik, maar dat zal wel rond de 2 TB per maand zijn schat ik. Dit alles kon ik zonder problemen op de allergoedkoopste internet van Ziggo doen, 50/5. Ik zit nu op 100/100 glasvezel, merk vrij weinig verschil (wel stabielere verbinding).

Als je vaak grote bestanden (> 100MB) heen en weer moet verplaatsen dan geloof ik je meteen dat een snelle verbinding heel prettig is en dat kan in jouw geval ook zo zijn.

Ik weet wel dat bij >100Mbit je vrijwel altijd een vaste netwerkkabel verbinding nodig hebt, want met wifi is het best wel lastig tenzij je professionele apparatuur gebruikt en er geen muren zijn tussen je AP en je computer laptop. Dat zie ik nog wel vaak fout gaan bij mensen. Ze vinden het allemaal te traag en nemen vervolgens een dure >250Mb verbinding terwijl ze altijd verbinding maken met een brakke wifi die niet verder komt dan 20Mbit.
Dat laatste zie ik inderdaad ook wel vaak. Zo hebben mijn ouders een 500Mbit lijn, maar hadden ze maar een 100Mbit AP in de woonkamer staan. Niet heel vreemd dat dan je laptop geen volle 500Mbit over wifi trekt.

Ze hebben nu overal gigabit liggen en ineens hebben ze het over dat ze hun abonnement eigenlijk omlaag willen zetten omdat het zo onnodig snel is.

Vwb de snelheid, ik zou zeker wel wat kunnen met 750 of 500Mbit, maar 100 is voor mij echt te weinig. Ik haal redelijk vaak grote libraries en SDK's binnen, of sync hele projecten naar een server, en dan is het voor mij die extra paar euro per maand wel waard om net dat beetje extra te hebben.
Heel herkenbaar inderdaad. Zeker bepaalde (mobile) SDK's zijn enorm.
Ik ga in juli mijn wifi netwerk stresstesten als ik op 1000/1000 glasvezel zit (bij T-Mobile de enige optie omdat ik al unlimited heb en je maar €25 betaald voor die snelheid). Ik verwacht hier en daar toch wel een aanpassing nodig te hebben in mijn netwerk om het maximale eruit te kunnen halen. mijn AP's kunnen een max halen van 450Mbps op 2.4GHz en 1300Mbps op 5GHz, maar het is hier geen kantoorpand met open ruimtes. Overal muren en betonnen vloeren. We gaan het zien :)
Ik ben zelf overgestapt van standaard routers als ap op mesh routers, met ipv 1 op elke verdieping, 1 per kamer (uitgezonderd badkamer en toilet), allemaal met een cat6 utp verbonden. Zo heb ik overal goed bereik op 5Ghz, werkt prima. Heb wel 3x tp link m4 en 3x tp link m5, deze hebben op 5Ghz 867 als limiet, maar met een iets duurdere model zou dit te doen moeten zijn. [normaal kan je op deze routers 2.4 en 5 niet splitsen, maar wel aan en uit zetten, dus heb ik hoofdnetwerk 5GHz only gedaan en het gastnetwerk, iets wat ik normaal nooit gebruik, 2.4 only. Zo heb ik het toch kunnen "splitsen"]
Hier inderdaad ook maar 100Mbit. Belachelijk, want toen ik nog in een kopergebied woonde enkele jaren geleden leverde Ziggo gewoon 450/45 over koper.

Ik wil van de 1000/500 die KPN levert best naar 750 of 500 terug, maar 100 is toch wel érg weinig.
En dat gaat dus niet, tenminste... het kan wel maar dan zal jij genoegen moeten nemen dat jij T-Mobile Thuis niet zou kunnen combineren met klantenvoordeel en dan ook ongeveer dezelfde prijzen zal moeten afrekenen als die je bij KPN moet afrekenen.

Waarom anders denk je dat 99% van de providers allemaal rond dezelfde tarieven zit als KPN (in geval van WBA gebied) ? T-Mobile is in dezen dan dus wel zo slim om te zeggen, we bieden maximaal 100Mbit aan, aangezien ze nooit aan het minimum aantal klanten kunnen komen waarbij de inkoop kortingen (staffelprijzen) drastisch omlaag gaan. Anders zouden ze een tijd geleden nooit die 500 en 750Mbit eruit hebben gegooid.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 12 mei 2021 19:08]

Dan hangt er in de POP (Wijkkast) geen T-Mobile apparatuur en moeten ze het van KPN afnemen. 500 bieden ze niet meer aan, omdat dit simpelweg te duur is om door te verkopen en er ook nog wat aan te verdienen.

In mijn wijkcentrale zit tegenwoordig wél T-Mobile en ben van de week aangesloten op 1000/1000 voor 40 euro per maand. Mij hoor je niet klagen! Hoop dat ze dit snel overal uitrollen.
Bizar.
Ik keek een tijdje terug op de site en zag een optie voor mijn internet abbo
15 euro per maand cheaper en snelheid ging flink omhoog.
Koopje.
Wij zitten hier thuis met 3 mobiele abo's waarvan de mijne 25€ onbeperkt. Internet loopt bij Tweak glasvezel a 1Gbit up en down. T-Mobile levert hier ook glas met 1Gbit up en down. Tweak zit nu op een jaarprijs van 440 (als je dus in 1x betaald). Dat is 36,66 euro per maand. Dat is ongeveer 12 euro per maand duurder dan T-Mobile.

Wat krijg ik daarvoor bij Tweak ? Een vast ip adres op basis van je mac adres. Volgens mij krijg je dat bij T-Mobile niet. Tevens kan ik me nog een artikel herinneren met veel ophef in de comments dat T-Mobile al haar Nederlandse internet verkeer via Frankfurt ging omleiden ipv AMS-IX maar dat ze het tijdelijk hebben terug gedraaid. Hoe staat het daar mee ? Loopt alles nog via Amsterdam, of hebben ze stilletjes alles via Duitsland lopen ? Of was dit alleen voor het mobiele internet verkeer en dus niet voor de vaste lijn ?

Als ik een vast ip adres kan krijgen bij T-Mobile en het internet verkeer gewoon via NL loopt, dan wil ik best over stappen.
Mijn ervaring is dat het IP-adres bij T-Mobile wel behoorlijk vast zit, in de drie jaar dat ik het had was het niet veranderd, moet je wel hetzelfde MAC-adres houden.

Ik zit nu ook bij Tweak en daar is het zeker weten vast. Naast vast IP-adres is het ook mogelijk om een andere reverse DNS te krijgen, dat heb ik ook gedaan.

T-Mobile gaat inderdaad via AMS-IX en NL-IX en heeft een selective peering policy. Maar Tweak gaat via AMS-IX, Asteroid en SPEED-IX en hebben een open peering policy. Met gamen heb ik een betere ervaring met Tweak. Dat komt ook deels doordat Tweak betere transit providers heeft, zoals NTT en GTT. T-Mobile gebruikt primair Vodafone voor transit (wel vreemd, maar goed) en Lumen.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 12 mei 2021 12:23]

Dat van je laatste alinea snap ik niet zo goed. Peering policies, transit providers etc. Ik zit in een andere continent mbt IT werkzaamheden in dit wereldje :)

Ik game verder wel veel. Voornamelijk Battlefield 5 op de Xbox Series X. Mijn ping welke je ziet op het scoreboard is altijd rond de 11-14ms. Wat dat betreft is het idd wel goed bij Tweak.

Maar iig goed te horen dat T-Mobile wel een vast ip heeft en hun verkeer gewoon via AMS-IX loopt. Ik neem aan dat die plannen destijds dus of in de ijskast zijn gezet om het via Duitsland te laten lopen of het gold alleen voor mobiel internet verkeer.
Welk abonnement heb je dan precies? 1gbit + mobiel onbeperkt voor 50 euro klinkt super aantrekkelijk.
Met de prijzen die ziggo momenteel vraagt klinkt dit heel aantrekkelijk. Ik kan alleen die combinatie op de website niet vinden.

En wat ik graag zou willen weten, wat voor downloadspeeds haal je daadwerkelijk van de 1gbit?

[Reactie gewijzigd door Rixos op 12 mei 2021 10:12]

Als je glasvezel hebt kan dat natuurlijk alleen.

Maar de deal bij Tmobile is: als je onbeperkt telefonie/data neemt, én vast internet... Dan betaal je 50 euro per maand en krijg je dus onbeperkt internet/tv én de snelst mogelijke ibternetsnelheid op je adres.
Áls T-Mobile hun eigen apparatuur in de POP heeft hangen. Want dan kunnen ze 1gbit voor 40 euro per maand aanbieden. Waar ze dan niet hebben gaat internet via het netwerk van KPN en bieden ze maximaal 100mbit aan en is het niet echt heel interessant.
Ze hebben onlangs bij mij glasvezel aangelegd in de wijk, en volgens hun website is het ook beschikbaar. Heb je zelf glasvezel? En hoeveel van de 1gbit aan snelheid haal je daadwerkelijk?
Helaas, ik heb enkel VDSL (dus 100/30). Glasvezel gaat hier nog ff niet gebeuren helaas.
Mist goed ingesteld (op je eigen router) 950/950 (vanwege overhead).

Router van de provider heb ik geen ervaring mee, maar gezien het abonnement neem ik aan dat ze een capabele router meegeven.

Speedtesten kunnen variëren. Niet alle servers waar je een speedtest tegen doet kan de capaciteit aan op het moment dat je het vraagt.
Klinkt erg goed, een stuk sneller en ook nog eens een stuk goedkoper dan wat ik nu bij Ziggo krijg.
Bij KPN betaalde ik nog een smak meer voor 200mbit. Toen ik overstapte wilden ze me houden voor 35 euro per maand voor 9 maanden met een nieuw contract voor een jaar, laatste 3 maanden de volle prijs.

Dit is dus 42,50 per maand over de periode van een jaar terwijl ik bij T-Mobile 1000mbit krijg voor 40 euro per maand en dat is niet voor 9 maanden maar gewoon standaard prijs :P

Geen moeilijke keuze dus.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 12 mei 2021 15:43]

Is dat 40€ voor internet+tv+unlimited (exclusief de prijs van unlimited) of internet only zonder unlimited? Met unlimited mobiel bij ze kost 1gbit bij ze met hun klantvoordeel programma maar 25€ p/m. (en de unlimited mobiel dan ook dus 25€)

[Reactie gewijzigd door elponchis op 13 mei 2021 23:30]

internet only en telefoon.

TV doe ik via NLZiet.
dan betaal je toch te veel dan wat je zou kunnen krijgen? Neem unlimited erbij en je internet abonnement wordt 25 euro :)
Gaat als een speer kan ik je uit ervaring vertellen. :)
De PS5 trekt de verbinding daadwerkelijk dicht, net zoals Steam bijvoorbeeld. :*)
In een paar maanden tijd al een paar storingen gehad. Nu loopt er al 3 weken een probleem met VPN"s dat die geen verbinding kunnen krijgen. Daarvoor was de download snelheid een keer 0,1 mbits terwijl de upload wel netjes op 800 hing.

Gelukkig onbeperkt mobiel dus voor die zaken gewoon getetherd..

Maarja, moet ook niet teveel verwachten voor internet voor maar 25 euro per maand.
Met je eigen router of de bijgeleverde router op default settings?

Als je een eigen router gebruikt, check dan ook goed of de instellingen goed staan, anders gaat het echt alle kanten op (ervaring mee).
Standard modem maar nest WiFi hangt erachter. Tussenin hangt nog een pine64 met pihole.
Maar ik ben niet de enige gebruiker die op deze momenten problemen heeft (gelukkig)
Tmobile is met hun combi pakket an 50 euro alleen maar interessant als je glasvezel hebt imo.
Nou toch niet, als je over DSL de maximale snelheid haalt (100/30) en je hebt geen snellere snelheid nodig, dan is het alsnog interessant. Ziggo is namelijk reteduur, ik moet voor hun eerstmogelijke 100+ mbit abonnement al 33,95 extra betalen p/m tov T-Mobile (betaal nu 25€ p/m vanwege klantvoordeel met unlimited mobiel).

Glasvezel is altijd beter natuurlijk, maar jouw bewering geldt vooral als je nog niet op een straatkast bent aangesloten en je over DSL bijv maar 20-30 mbit haalt (situatie die ik 1 jaar geleden had). Dan ben je overgeleverd aan Ziggo en moet je braaf die hoge prijzen betalen.

[Reactie gewijzigd door elponchis op 13 mei 2021 23:40]

En enigszins data verstookt. Heb nav vele reacties voor mijzelf gekeken, maar voor mij is T-mobile amper interessant (komend van gemiddeld/laag Ben abo en oud Telfort-glas). Hooguit het eerste jaar. Bij afsluiten staat vrij onduidelijk aangegeven dat je na 1 jaar meer gaat betalen. Bij de 50Mbps na 1 jaar + €5/mnd en bij de 100Mbps + €10/mnd bij T-mobile Thuis. Terwijl het mobiel abo standaard 2 jaar loopt. Overstappen kan je dus niet ivm het doorlopende mobiel abo. Het 2e jaar is een relatief duurder jaar waar je dus €60-120 extra betaald tov jaar 1. Wel slim van ze.

Maar buiten bovenstaand mbt prijs, eigenlijk geldt meestal dat combi-abo's enkel goedkoper zijn zodra je veel verbruikt. Ik kijk er al jaren naar, maar het heeft voor mij dus nog nooit geloond om een versimpeld combi-abo te nemen.

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 12 mei 2021 11:25]

Ik begrijp dat een unlimited databundel natuurlijk enkel interessant is wanneer je daadwerkelijk unlimited data nodig hebt, maar ik snap niet waarom er volgens jou na 1 jaar +€5/mnd of wel +€10/mnd bij zou komen? Voor het snelste internet betaal je bij een unlimited telefoonabonnement altijd "maar" €25,-. Waarom is het 2e jaar duurder? Dit staat nergens in de voorwaarden.

Juist t-mobile heeft geen tijdelijke actieprijs. Voor 100mbit is de prijs €35,- vast. Hier een vergelijking zonder combivoordeel:
KPN: €47,50 met 50% korting 6 maanden = 1e jaar €427,5.
T-Mobile: €35,- altijd = €420
Online: €34,- met 6 maanden voor €34,- = €427,5

T-Mobile is hier zonder combi-korting vergelijkbaar met anderen... Behalve het tweede jaar:
KPN: €570
T-Mobile: €420
Online: €480

Ja, als je na het eerste jaar van vast overstapt verlies jij je korting op mobiel. Maar als de basisprijs van T-Mobile lager ligt dan KPN mét aanbieding, waarom zou je dan overstappen na het eerste jaar? Je kan ook 1 jarige abo's voor mobiel afsluiten trouwens.

Het komt er op neer dat je enkel goedkoper uit bent met 100mb als je minder dan €15,- uitgeeft aan je mobiele telefoon per maand. Bijvoorbeeld bij T-mobile krijg je icm thuis voor €12,50 per maand 7 gb en 120min. Bel/internet je meer, dan ben je al voordeliger uit in combinatie met beide unlimiteds.
Op zich informatieve post, al begrijp ik niet helemaal waarom je een post maakt zonder combivoordeel, want daar ging mijn reactie en daarboven over. Ik snap wel dat die vergelijking maken een stuk moeilijker is vanwege de verschillen in aanbod vwb mobiel. Maar uitgaande van combivoordeel zie ik bij bestellen binnen de actieperiode 100Mbps voor 25 euro/mnd en daarna 35/mnd. Screenshot: https://ibb.co/jLBFfh4 Bij 50Mbps is het vergelijkbaar: https://ibb.co/TqPNq93
Als je uitgaat van standaard 35/mnd dan kom je op jouw vergelijk uit, maar ga je uit van de actie dan kan je jezelf te rijk rekenen. Daar ging mijn post over. Ik vind persoonlijk dat het onduidelijk staat beschreven. Je moet toevallig zien "oh looptijd 1 jaar, van 35 voor 25.... ok dat betekent dus...". Er staat niet zoals bij andere aanbieders "het 1e jaar van 35 voor 25". Dat zou een stuk duidelijker zijn geweest.
De selectie was vanaf hier zowel goedkoopste als duurste pakket: mobiel 3GB+onbeperkt (2jaar abo, geen 5G), Thuis (geen bellen, geen wifi, niks extra's... gewoon as-is: 50Mbps resp. 100Mbps).
1 jarige mobielabo's afsluiten zijn minder interessant, want standaard 1 of meer euro duurder. Geldt ook voor maandabo's bij andere providers.
Zoals ik je post lees vergelijk je nu alleen de basis en dat is enkel glas-thuis. Bij Online geldt een prijs van 36 euro ipv 34 en 6 maanden voor 21 euro. (zie hier)

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 12 mei 2021 14:44]

Die van/voor-prijs is de combivoordeel die je hebt. :) Die geldt dus ook nog na een jaar.
Als dat zo is, waarom staat er dan "looptijd 1 jaar"? Als de prijs oneindig geldig is hoeft er ook geen looptijd te worden genoemd lijkt me.
Of heeft het enkel te maken met het punt dat je dan per maand kunt opzeggen? Onduidelijk...

[Reactie gewijzigd door Aardwolf op 12 mei 2021 18:52]

Je neemt een contract van 1 jaar, daarna mag je opzeggen, wat is daar onduidelijk aan?
Dat heeft toch verder niks met klantvoordeel te maken?

Zolang je vast en mobiel combineert krijg je klantvoordeel.
Ik snap niet helemaal wat je zegt, maar ik geloof dat het je niet helemaal duidelijk is dat de looptijd van het contract de vaste contractsperiode betreft. Hierna gaat het contract over in een contract voor onbepaalde tijd met een maand opzegtermijn en hetzelfde bedrag blijft staan. Plus evt inflatie correctie. De korting is niet tijdelijk.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 13 mei 2021 09:02]

Ik snap niet helemaal hoe je bij die extra kosten in het 2e jaar komt?

Ik heb vandaag nog met T-Mobile gebeld. En als je het combi abonnement neemt (1GB + Mobiel onbeperkt, 50 euro) dan heb je een jaarabonnement. Na dat het jaarabonnement afloopt blijft het gewoon 50 euro per maand, sterker nog, als je dan weer verlengd voor een jaar krijg je vaak de eerste paar maanden nog een korting erbovenop.
12.000 extra klanten, vind ik op het totaal beperkt. Is een o,2% klantengroei. Ik weet dat het een verdringingsmarkt is. Maar dit is echt minimaal.

Als je daar de advertentie kosten tegen afzet, ben ik benieuwd hoeveel acquisitiekosten zij hebben per klant. (Ik vermoed dat bij KPN en Vodafone/Ziggo dit vergelijkbaar zal zijn).

[Reactie gewijzigd door RobbieHifi op 12 mei 2021 09:33]

Nouja, bij VF/Z zijn er dit jaar dus dik 6900 klanten weggegaan, Dus dan is 12.000 extra best een leuk verschil.
Dus ook, allemaall maar weinig. Dus 0,2% verschil in de markt. Dus is allemaal geen aardverschuiving.
Nee maar ws wel een teken aan de wand.

Kijkend naar de grafieken zijn het namelijk wel grotere verschillen voor de providers zelf. De groei is iig behoorlijk meer dan voorgaande kwartalen.
In een verzadigde markt is 4000 extra klanten per maand toch netjes. Dit zijn geen nieuwe klanten. Als er elke maand bijv. 2000 weggaan dan zijn dat 6000 nieuwe abonnees per maand erbij.
Het zijn min of meer zero-cost bijschrijvingen.

En zeg 20,- per maand (zitten vast wat unlimiteds bij, dus kan zomaar 30,- zijn), dan is 12*20*12.000 = 3 miljoen per jaar best leuk (omzet)
omzet, maar wat zijn je acquisitiekosten, laat staan nog andere kosten.
Verbaast me eerlijk gezegd weinig. Ik ben jarenlang Ziggo-klant geweest en combineerde dit met Vodafone mobiel (i.v.m. de stapelvoordelen) maar nu ik recentelijk verhuisd ben naar een woning waar glasvezel ligt ben ik direct overgestapt naar de combinatie van T-Mobile Thuis + Mobiel Unlimited. Ik betaal voor 1000/1000 glas en unlimited mobiel nu minder dan ik voor 50/5 kabel en een 5GB databundel (10 na verdubbeling door de combinatie) betaalde bij VodafoneZiggo.

Ik denk dat naarmate er meer en meer glasvezel komt er ook steeds meer mensen hun mobiele abonnement over zullen zetten naar de gekozen glasvezelprovider (of vice versa), vooral de combinatie valt vaak aanzienlijk voordeliger uit dan losse abonnementen bij verschillende providers.
Mits t-mobile ook eindelijk gpon glasvezel gaat ondersteunen. Hier is vorig jaar door kpn glasvezel aangelegd, maar dankzij gpon helaas maar een zeer beperkt aantal aanbieders...
Ik had graag ook internet thuis gehad van ze... Nu leveren ze maar 100mbit.
Mijn schoonouders waren net een paar maanden eerder waardoor ze 600mibit hebben (ze wonen 3 straten verder op). Maar nu door vernieuwde contracten kan ik dus maar 100 krijgen. Ik betaal nu voor 1gb internetonly bij Caiway 54 euro terwijl ik dit ook voor 25 had kunnen hebben.
maar t-mobile zit toch helemaal niet op hetzelfde netwerk als caiway?
Ik heb uitvoerig contact gehad met Tmobile om te kijken wat mogelijk is.
Verder heb ik geen idee welk bedrijf van welk netwerk gebruik maat. Alles wat ik weet is dat de contracten (+- een jaar geleden denk ik) veranderd waren en dat alle abbonees uit mijn regio alleen maar 100mbit kunnen krijgen, de gene die klant waren voor die tijd konden meer krijgen en behouden blijven.