Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers moeten vanaf lente toestemming geven voor tracking in iOS

Gebruikers van iPhones en iPads moeten vanaf de lente toestemming gaan geven aan apps voordat die hen mogen tracken. De wijziging zit er al maanden aan te komen en de functie zit in de eerstvolgende bèta van iOS, tvOS en iPadOS.

Na de bèta zal de functie live staan in een stabiele versie in de lente, zegt Apple. De functie komt in aanvulling op de 'privacylabels' die nu al live staan. Het gaat om een toestemmingsverzoek, zoals dat al jaren in iOS zit voor gebruik van onder meer de camera, microfoon of locatie. Het verschil is dat het nu gaat om een specifieke toestemming voor tracking.

Apps gebruiken tracking om een profiel op te bouwen van personen door data van allerlei apps met elkaar te combineren, zodat er gerichtere advertenties mogelijk zijn. Het is nu via de Instellingen al mogelijk om apps te vragen niet aan tracking te doen, maar apps hoefden tot nu toe geen toestemming te vragen om tracking aan te zetten.

Het vragen van toestemming had eigenlijk al eerder in iOS moeten zitten. Apple mikte op begin dit jaar. Dat vormde al een uitstel ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Apple wilde ontwikkelaars meer tijd geven 'noodzakelijke veranderingen' in hun apps door te voeren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-01-2021 • 08:58

119 Linkedin

Reacties (119)

Wijzig sortering
Erg goede zet van Apple en fijn dat het er nu eindelijk breed komt. :)

Als je wil kan je t nu al volledig uitzetten. Instellingen -> Privacy -> “Sta trackingverzoeken van apps toe” uitschakelen. Done! :) Bespaart je ook de moeite om per app “nee” te zeggen zodra Apple die pop-ups met verzoeken gaat tonen, je telefoon antwoord dan als t ware automatisch “nee”. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 28 januari 2021 09:07]

Volgens de screenprint kun je kiezen voor 'Ask not to track'. Is dat dan alleen een verzoek of blokkeert Apple daadwerkelijk alle tracking?
Hier een iOS developer: je kunt het tracken weigeren. Wat vanuit het systeem zal gebeuren is dat je IDFA (ad identifier) niet gedeeld zal worden. Anderzijds zal Apple niks kunnen blokkeren. Zij weten immers niet wat voor code nou verantwoordelijk is voor verdere tracking.

Als app ontwikkelaar zou je dus de keuze van de gebruiker moeten pakken en zelf zaken frameworks als Firebase/Google analytics uit zetten.
Er zijn vrijwel altijd technische mogelijkheden te verzinnen om de regels te negeren.

Alleen moet je dan als aanbieder natuurlijk ook niet vreemd opkijken als dit vroeg of laat uit komt en je app uit de App Store gegooid wordt.
Is het echt zo beperkt? Als ik hier lees:
Examples of tracking include, but are not limited to:
...
Placing a third-party SDK in your app that combines user data from your app with user data from other developers’ apps to target advertising or measure advertising efficiency, even if you don’t use the SDK for these purposes. For example, using an analytics SDK that repurposes the data it collects from your app to enable targeted advertising in other developers’ apps.
Het lijkt me dat het gebruik van die SDK's ervoor kan zorgen dat je geweigerd wordt bij review?
Klopt. Apple reviewed in principe elke app update. Daarbij doen ze een algemene scan naar specifieke zaken zoals: vraag jij een idfa aan zonder toestemming? Echt in depth met een proxy kijken wat voor http calls er tussen de app en eventuele trackers tot stand komen meten zij eigenlijk gewoon niet. Wellicht vanaf de lente wel?
Firebase is zoveel meer dan dat. Voornamelijk wordt het in apps gebruikt voor analytics.
Firebase is een uitgebreide toolset van Google. Veel gebruikte features zijn zaken zoals crashes van gebruikers bijhouden. By default ook analytics. Hoeveel gebruikers gebruiken de laatste versie van je app? Welke schermen worden veel bekeken?
Ik weet het antwoord niet, maar ik de verwoording lijkt het me al duidelijk. Als Apple het deed zou er niet 'ask the app...' staan. Het is hetzelfde als de Do Not Track-verzoeken in de browser. Websites kunnen kiezen hun wensen boven jouw wensen te plaatsen en je nog steeds tracken.
Uit de gelinkte PDF:
If you select “Ask App not to Track,” the developer will not be able to access the system advertising identifier (IDFA), which is often used to track. The app developer is also required to respect your choice beyond the advertising identifier.
De AppStore-regels verplichten dat de app zich hier dus aan moet houden.
Niet echt mogelijk, maar get caught get banned zou mogelijk afwerend kunnen werken om het sneaky te doen.
Indien een applicatie geen gehoor geeft aan het verzoek (eigenlijk is het dwang), dan zal deze applicatie uit de Appstore verwijderd worden.

Een developer kan er voor zorgen dat dit niet getoond wordt, maar dan moeten alle trackingmogelijkheden al verwijderd zijn.
Ze moeten dat accepteren en mogen dan geen advertenties weergeven op basis van persoonlijke voorkeuren. Zoals ik het begrepen heb.
Een IDFA is uniek en dat ben jij. Heel efficiënt te gebruiken om jouw specifiek te targetten. Die wordt geblokkeerd. Dat wil niet zeggen dat apps je niet meer kunnen tracken ze kunnen het gewoon iets minder gericht doen afhankelijk van hoe je die app gebruikt. Gebruik je bijvoobeeld gmail, google maps en zowat elke app van Google dan maakt het al niet meer zoveel uit want die kunnen zoveel informatie via hun verschillende apps verzamelen. Dus je moet steeds nog wel in de gaten houden wat je gebruikt en wat je ermee doet.

Kleinere apps die gaan het moeilijker om je specifiek te targetten omdat je er zelf minder mee deelt en ze niet echt gaan weten wie je bent.
Belangrijke nuance wel zoals het in het Engels er mooi onder staat: Apps that don't ask may still try to track your activity.

De slider gaat dus over het uitzetten van de vraag of een app je mag tracken of niet, niet dus om het tracken sowieso uit te zetten.

Waarom zou je het eigenlijk willen uitzetten? Dan weet je tenminste dat een app je wil gaan tracken en dan kan je zelf je conclusie trekken: ga ik de app verder nog gebruiken of gooi ik die eraf.
Een bredere vraag: waarom hebben OS bakkers vanaf het begin af aan al niet de functionaliteit ingebouwd dat een gebruiker kan bepalen welke rechten een applicatie heeft?

Het antwoord is natuurlijk 'geld'. Door zowel het exploiteren van een OS als een applicatiewinkel is er een conflict van belangen, waarbij de gebruiker niet voorop staat. Met zaken als de GDPR wordt dat langzaam rechtgetrokken, en toont aan hoe belangrijk beschermende wetgeving is voor een gelijk speelveld in de vrije markt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 januari 2021 10:12]

Laten we realistisch zijn: Toen de iPhone uit kwam was het al heel wat dat je überhaupt een beetje vlotjes kon internetten op een telefoon.. Niet zo vreemd dat er later allerlei uitbreidingen kwamen en dus zaken bovenkwamen die beter konden.

Achteraf had bijvoorbeeld het email-protocol ook wel wat beter beveiligd kunnen worden. Makkelijk gezegd achteraf. En die bedenkers hebben dat heus niet gedaan om dan later geld te kunnen verdienen met spam sturen.
Omdat het geen verschil maakt om die melding te krijgen. Als je Ja zegt op de melding, dan krijgt de ontwikkelaar toegang tot je IDFA en wordt tracken binnen iOS en apps van verschillende ontwikkelaars best makkelijk. Dat wil ik sowieso niet, dus zal ik altijd “nee” zeggen. Dan heeft het voor mij totaal geen nut om die meldingen te krijgen, dus zet ik die toggle lekker op uit zodat alle apps die zo’n verzoek tot toegang indienen meteen het deksel op de neus krijgen en mij niet lastigvallen met onnodige vragen. ;)

Dat apps je nog wel op andere manieren kunnen tracken, bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Analytics: dat is weer een ander verhaal en daar komen dan weer de Nutrition Labels en de Privacy Policy in de App Store weer van pas, zodat je kan zien wat de app probeert te doen en met wie. Het zijn dus twee losse zaken. :) Die waarschuwing is dan ook terecht, het is niet de heilige graal. Maar het beschermt bijvoorbeeld wel al tegen sommige smerige trucjes van Facebook SDK... Dat alleen al is het waard om die toggle op uit te zetten.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 28 januari 2021 10:11]

Dat heb ik er ook in het Nederlands onder staan (wel nog niet super goed vertaald)
Ik zit op 14.4 en de slider is nog grijs, ik kan het dus niet in- of uitschakelen. Draai jij misschien een beta?

edit. er hebben blijkbaar meer mensen problemen met deze instelling. Zie https://www.reddit.com/r/...t_to_track_grayed_out_gm/ bijvoorbeeld. Instellingen resetten kan werken maar zin heb ik er niet in...

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 28 januari 2021 09:29]

Ik zit ook op 14.4 en kan de slider in of uitschakelen . Meteen maar uitgezet
Mmm, misschien omdat ik een Duitse Apple ID heb? Raar.
Nee hoor. Het zat er al een tijdje in. Hier toen ook meteen uitgezet. (En net even gecontroleerd. Staat nog uit, maar kan gewoon aan.)
Klopt, het zit er al een tijdje in, maar bij mij is hij nog steeds grijs en niet aanpasbaar (12 Pro Max, Duitse Apple ID, iOS 14.4). Zie: https://imgur.com/EhtOLB3

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 28 januari 2021 09:26]

Ik had hem al in 14.3 sowieso en kan hem aan en uit zetten, op beide iphones van werk en prive.
Wil je het aanzetten dan? Want het staat nu dus al uit en je kunt het niet aanzetten maar daar heb je vast geen problemen mee ;)
Hah je hebt gelijk 8)7 8)7 Ik vraag me wel af of het al goed werkt. Echter ben ik nog geen request voor tracking tegengekomen denk ik, dus blijkbaar werkt het wel (ik heb echter amper native apps geïnstalleerd).
Sterker nog, in principe kon dit in iOS 12 of 13 al uitgezet worden, maar toen heette het anders en had Apple minder strakke restricties binnen appgroups op dit vlak. Als je het toen al had uitgezet is dat meegenomen naar deze setting in iOS 14.

Enfin, ik kan hem hier ook probleemloos uit en aanzetten.
Zo kun je alles verdraaien. Minder partijen die mij kunnen volgen is meer beter. Daarnaast heb ik om de één of andere reden liever dat Apple weet waar ik ben en wat ik doe, dan willekeurige app ontwikkelaars.

Daarnaast heb ik niet het idee dat Apple gigantische bedragen verdient met het doorverkopen van mijn data, in tegenstelling tot sommige andere partijen waarvan ik het zeker weet. Jouw reactie riekt van de Apple-afkeer en dat is helemaal prima, maar ik mag toch hopen dat je je beseft dat het probleem op Android een orde van grootte serieuzer is.
Waardoor hun eigen tracking dus in waarde gaat toenemen.
Hun eigen tracking wordt niet voor reclames gebruikt, maar meer voor RnD, aangezien geen apps heeft die reclame tonen of mij actief non-Apple spullen proberen te verkopen. Volgens mij verkopen ze ook geen data door.
Apple is juist geheel gestopt met iAds en aggregatie.
Nu nog niet nee.
Als ze slim zijn nooit, want een gedeelte van hun klandizie kiest Apple zodat hun data niet opgepeuzeld wordt door Google en de minder strikte instellingen op Android. Die data heeft al jaren miljarden euro's waarde, dus ik zie niet waarom dat nu ineens interessanter is dan ergens in de afgelopen 10 jaar.

Overigens wel een erg nihilistische manier van denken; "als iemand me vandaag niet in de rug gestoken heeft, doen ze het vast morgen"

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 28 januari 2021 10:01]

Het is toch noooit goed, zucht. Het alternatief is tracking altijd toestaan :X
Het alternatief is tracking volledig uit kunnen zetten op telefoon-niveau. Dus ook voor IOS/Apple.

[Reactie gewijzigd door Zynth op 28 januari 2021 09:56]

Dat kan toch gewoon? Dat vraagt hij bij elke major update / nieuwe installatie. En het zit allemaal onder Privacy -> Instellingen.

Maar dan nog, al kon dat niet. Moeten ze dit dan maar niet uit brengen omdat mensen zoals jouw er dan weer een conspiracy theory van maken...
Nee dit zeker wel een functie voor de gebruiker, en indirect ook voor Apple.

Als jij een nieuwe telefoon zoekt, heb je ruwweg twee keuzes, Android en iOS. Je kunt natuurlijk ook iets exotisch zoeken, maar heel veel keus is er niet.

Het komt er dus op neer dat je je data toevertrouwd aan ofwel Apple ofwel Google. Als je je privacy belangrijk vind dan mag je jezelf de vraag stellen welke van de twee je meer vertrouwd. Een bedrijf wat hardware en software ontwikkelt en daar een belachelijk hoge prijs voor vraagt of een bedrijf wat vooral leeft op gepersonaliseerde advertenties en de handel in data.

Natuurlijk maakt Google ook software en is het doorgaans vrij duidelijk geweest in haar doelen, zo hebben ze zelf aangegeven dat je email in Gmail gebruikt wordt om een advertentieprofiel op te stellen. Google handelt in data en is daar eerlijk over. Je data wordt verhandeld, en je weet dat ook.

Apple daarentegen wil bijna van de daken schreeuwen dat zij NIET aan datahandel doen en hun beleid lijkt daar ook naar. Natuurlijk zijn marketeers feitelijk beroepsleugenaars, dus ik steek mijn hand er niet voor in het vuur. Neem Nespresso, die met zijn 'recyclebare aluminium capsule' van de daken schreeuwt dat ze zoveel om het milieu geven, maar tegelijk kun je hun apparaat afschrijven (of zelf repareren) zodra het verstopt. Een verstopping notabene in de onderdelen die je bij Senseo gewoon uit het apparaat pakt en in de vaatwasser steekt. Dus nee, wat een bedrijf zegt en doet zijn inderdaad verschillende dingen.

Maar Apple weet dat mensen op hun privacy gesteld zijn (en dat het in sommige gevallen ook van levensbelang kan zijn). Zij weten echt wel dat in hun klantenkring veel mensen zitten die alleen maar naar hun komen omdat ze niet willen dat hun data verhandeld wordt. Als morgenochtend uit komt dat Apple tóch data heeft verhandeld, zijn ze morgenmiddag die hele groep kwijt. Inclusief ondergetekende, als mijn data toch verhandeld wordt zit liever bij een bedrijf wat daar eerlijk over is.

En wat betreft het 'vragen' aan de apps, Apple kan niet alles tegen houden. Whatsapp heeft gewoon toegang nodig tot je adresboek. Dus kan de hele lijst met namen, nummers, adressen en zelfs relaties gewoon naar de server gooien en (even afgezien van de GDPR) vrolijk met Facebook delen. Maar zelfs zonder die toegang kan WhatsApp op basis van de logingegevens en een IP-adres al heel veel doen. Zeker als het IP-adres een uniek (bv. IPv6) adres is. Het is vrij simpel om aan een databoer te verkopen: "Gebruiker X zat vandaag om 16:00 achter IPv6-adres Y [gebruik te maken van onze diensten | te kijken naar onze reclame] doormiddel van [App versie A | Browser B]. Op dat adres hebben wij nooit twee verschillende gebruikers tegelijk actief gezien." Eventueel aangevuld met: "Wij denken dat het een IP adres van provider Z is.". Die gegevens zijn los van het toestel te vergaren.

Dus of Apple lief wil zijn voor zijn gebruiker, privacy-bewuste zieltjes winnen of gewoon hun eigen reputatie probeert beschermen mag je voor jezelf bepalen. Maar onder de streep kan Apple niet heel veel doen om doelbewuste tracking totaal te elimineren dus heel veel voordeel hebben ze daar ook niet van. Wel is er m.i. langzaam maar zeker een bewustwording gaande van mensen over hoe bedrijven met hun gegevens om gaan. Kijk maar naar het effect wat de voorgenomen aanpassing van de Whatsapp voorwaarde had op de downloads van concurrent Signal.
Lijkt allemaal heel aardig, maar het komt er eigenlijk op neer dat bedrijven die data liever slechts voor zichzelf willen hebben. Niet delen met "derden" dus.

Net zoals "we geven geen laders meer bij je nieuwe telefoon, want dat is beter voor het milieu." :P

Er kan wel gezegd worden dat Apple zo goed is met privacy, en dat is ook wel zo, gezien derden vaak geblokkeerd worden, maar zelf weten ze ook best dat er veel geld te halen valt met datavergaring.
Niet dat ik zeg dat dat verkeerd is, maar gaarne niet denken dat Apple en Google liefdadigheid in het oog hebben als ze dit soort acties ondernemen.
Je vergeet het belangrijkste te noemen in je betoog: verdienmodel. Het verschil tussen Google en Apple is dat Google vooral geld verdient met faciliteren van advertenties door gegevens van gebruikers hiervoor in te zetten voor gerichte reclame. Apple verdient hoofdzakelijk geld door verkopen van hardware, software en diensten. Ik weet wel welk verdienmodel mij beter past.
Ja ja, dat wordt altijd gezegd. Standaard riedel. :P
Maar denk je dat Apple zelf geld zou laten liggen?

Dat datavergaringsmodel werkt, en dat weten ze zelf ook.
Dat ze er niet zo openbaar over zijn, betekent niet dat ze er niet mee bezig zijn.
Apple = Capitalism: het verzamelen van data om je product te verbeteren, bijvoorbeeld het verbeteren van de UX (klantrelatie is duidelijk: eindgebruiker = klant).

Google / FB en anderen = Surveillance Capitalism: het verzamelen van behavioral surplus om toekomstig gedrag te voorspellen. Deze ruwe gedragsdata is de grondstof het verwachte gedrag. De uitkomsten worden verhandeld (real-time) in de vorm van advertenties. (klantrelatie is minder duidelijk: eindgebruiker is niet de klant en klant ook niet direct het product, maar de ruwe bron van het product namelijk: behavioral surplus, die wordt verhandeld aan partijen die advertenties kopen.

Het boek is mi een aanrader en geeft een interessante kijk op tech ontwikkelingen, maar is wel lastig doorheen te komen door de vele moeilijke worden.

https://www.vpro.nl/progr...20/de-grote-dataroof.html
Ja ja, dat wordt altijd gezegd. Standaard riedel. :P
Maar denk je dat Apple zelf geld zou laten liggen?

Dat datavergaringsmodel werkt, en dat weten ze zelf ook.
Dat ze er niet zo openbaar over zijn, betekent niet dat ze er niet mee bezig zijn.
Als je op die manier gaat wantrouwen dan kun je niks meer, bedrijven hebben een privacy beleid e.d. waar ze zich aan dienen te houden. Totdat het tegendeel bewezen wordt vind ik het een beetje over the top om te roepen dat ze zich hier niet aan houden.

Gezien de huidige financiële situatie van Apple ziet het er niet naar uit dat ze geld tekort komen door het data verzamelen links te laten liggen.
Geld tekort inderdaad niet, maar bedrijven moeten altijd blijven groeien, anders wordt er een bepaald deel van de achterban (lees: de aandeelhouders) boos.
Als ze data openlijk gaan verkopen (want dat komt uit) wordt een ander deel van de achterban (lees: heel veel klanten) boos. De grotere hoeveelheid privacy en beveiliging is een belangrijke overweging voor veel mensen om Apple te kiezen (keuzevrijheid is het zeker níét ;)). Ik denk maarzo dat de aandeelhouders ook niet erg enthousiast worden van kelderende verkopen.

[Reactie gewijzigd door A64_Luuk op 28 januari 2021 09:42]

Apple heeft geen advertentienetwerk meer dus wat is je punt?
Waarom zou Apple gek zijn om niet aan een datagaringsmodel te doen voor extra inkomsten? Je laat het klinken alsof dat volstrekt ondenkbaar is.

Waarom je reacties krijgt, is omdat je niet kan of niet wil inzien dat datagraaien niet het enige bedrijfsmodel ter wereld is en dat er bedrijven zijn die er voor kiezen het ads-verkopen model niet te omarmen. Ik ken vrijwel niemand die blij wordt van constant overal reclames. Apple wil dat hun kanten blij zijn met hun producten en bij Apple zijn ze niet achterlijk en weten ook dat mensen niet blij worden reclame overal waar ze kijken. Ze hebben dus alle reden om niet mee te doen aan het hele data-for-ads model.
Dat komt omdat Apple dit op dit moment ook niet doet. Wat je stelt is simpelweg niet waar.

Apple’s huidige verdienmodel is niet te vergelijken met wat Google, FB (en zelfs MS en Amazon) doen. Hun positie tov het ongebreideld verzamelen van gedragsdata is fundamenteel anders.

Dat wil overigens niet zeggen dat dit niet kan veranderen. Apple is een commercieel bedrijf volgens kapitalistische principes en zal moeten leveren aan aandeelhouders. Het Surveillance Capitalism business model blijkt op dit moment zeer lucratief. In die zin is het bijzonder om te zien dat Apple binnen Big Tech een ander standpunt inneemt. Apple is overigens niet de enige maar een hele grote. Tot dusver kunnen ze dat ook omdat het commercieel gezien het ze voor de wind gaat. Zolang dat zo blijft verwacht ik dat aandeelhouders relatief koest zijn met druk uitoefenen om naar een ander business model te gaan. Maar dat is dus geen garantie voor de toekomst.
Eens, echter hebben ze hier de afgelopen 15 jaar ook geen moeite mee gehad en ze lijken ook niet op die koers te liggen. Mochten ze plotseling wel van strategie veranderen dan kun je op dat moment altijd nog zeggen dat je het bedrijf links laat liggen, dat is het risico dat je neemt door met bedrijven in zee te gaan.
'Totdat het tegendeel bewezen wordt' --» je zou er goed aan doen om bedrijven, en zeker Amerikaanse techbedrijven, niet op hun blauwe ogen te vertrouwen. Het feit dat jij denkt te weten dat 'Apple een ander verdienmodel heeft dan Google' zegt weinig. Want ze kunnen en/en doen, en er is eigenlijk geen manier om het te controleren.
Netwerkverkeer sniffen. Ik zeg niet dat elke gebruiker het kan, maar met een jailbroken iPhone en wat netwerktools zou je zeker wel kunnen zien wat er naar buiten wordt gepompt. Aangezien er genoeg gasten zijn die het apparaat bij elke update binnenstebuiten keren, verwacht ik dat het dus wel meevalt.
Alles is gesloten, er is geen sourcecode openbaar, OS zit potdicht, en de App store ook.
Dat had weinig verschil gemaakt. Dat Android open source is zegt niets, want dat zijn de images van Samsung/LG/Google/Huawei/etc. niet. Die gooien hun eigen ingrediënten in de pan voordat ze het serveren. Leuk dat het OS/kernel dan open source is, maar de distributie niet.
Hoe men er bij komt dat het privacyvriendelijk is, is eigenlijk puur marketing.
Is it? Het is sowieso privacy-vriendelijker, wat al waarde heeft. Als Facebook er boos om is, dan moet het wel een move zijn die ons meer privacy geeft.
Klopt inderdaad. Echter, als je af en toe kijkt wat Apps verzamelen, bijvoorbeeld laatst de Zoom app (in ieder geval op android ) , dat blijft soms maanden of jaren onopgemerkt totdat inderdaad iemand gaat zitten sniffen.
Tracking is straks op iOS ook niet onmogelijk(alleen niet meer via de api), je vraagt alleen de developer om het niet te doen. Mogelijk maakt dit wel inbreuk op de App store policies, maar het blijft moeilijk te achterhalen. Overigens weinig wat Apple daar aan kan doen natuurlijk.
'Totdat het tegendeel bewezen wordt' --» je zou er goed aan doen om bedrijven, en zeker Amerikaanse techbedrijven, niet op hun blauwe ogen te vertrouwen. Het feit dat jij denkt te weten dat 'Apple een ander verdienmodel heeft dan Google' zegt weinig. Want ze kunnen en/en doen, en er is eigenlijk geen manier om het te controleren.
Alles is gesloten, er is geen sourcecode openbaar, OS zit potdicht, en de App store ook.
Hoe men er bij komt dat het privacyvriendelijk is, is eigenlijk puur marketing.
(disclaimer : ik ben geen Android gebruiker )
Je hebt zeker geen ongelijk maar dat is precies wat ik beschrijf, dat is het stukje vertrouwen die je kiest om te hebben.

Je kunt er inderdaad nog veel verder in doorgaan met bepaalde Android ROM's e.d. die nog privacy vriendelijker zijn maar, en nu kan ik natuurlijk alleen voor mezelf spreken, moet er wel een balans zijn tussen privacy en bruikbaarheid. Dat balans vind ik persoonlijk bij Apple.
Want ze kunnen en/en doen, en er is eigenlijk geen manier om het te controleren.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je kan in de financiële boeken netjes zien waar het geld er in en er uit gaat. Ze moeten net zoals elk ander bedrijf netjes bijhouden wat ze in- en verkopen.

Het feit dat jij en ik daar niet bij kunnen doet daar niks aan af. Overigens kan ik persoonlijk ook effectief niet bij software die 100% open source is. Althans. Ik kan er wel fysiek bij, maar ik heb er niks aan. Ik ben namelijk niet bekwaam genoeg om die code te bevatten. Ik weet dus niet zeker wat die code doet. Sterker nog. Ik weet niet of de code die op mijn toestel draait, dezelfde code is die ergens gepubliceerd is.

Objectief zijn zowel Apple als Google allebei even privacy-vriendelijk. Er vanuit te gaan dat ze de waarheid spreken natuurlijk. Google geeft netjes aan wat zij met jouw data doen. Apple doet dat ook. Echter hebben jij en ik geen inzicht in wat beide bedrijven 'echt' doen. Dat doen zij namelijk in hun eigen rekencentra achter gesloten deuren.

Stel dat Google zegt "Wij maken alleen geanonimiseerde profielen van jouw data waar onze klanten tegen aan kunnen adverteren" (dus dat een bedrijf kan adverteren tegen mannen tussen de 25 en 45 in oost Gelderland met als hobbies honkbal en kantklossen en regelmatig in de buurt van Jumbo supermarkt komen), dan zal dat best kloppen.

Maar al die open source code van Android en al die andere producten, bewijst niks dat zij niet jouw persoonlijke levensverhaal geven aan IS of de Chinese overheid. Het feit dat jij kan zien welke data er verzameld wordt, staat los van wat er mee gedaan wordt, want als het eenmaal is verzameld en opgestuurd is het onzichtbaar geworden voor jou en mij.
Helemaal eens met je verhaal, al denk ik dat in de boekhouding niet meer zal staan als iets als marketing en analytics, wat alsnog niets zegt.
Nou weet ik niet hoe Amerikaanse wetgeving is qua boekhouding, maar in Nederland noteer je ieder factuur met een productcode. (Kort door de bocht)
Vervolgens moet je per factuur kunnen uitleggen wat er is verkocht. Dat mag uiteraard best generiek zijn, maar alles op ‘overig’ is niet acceptabel :)
Ja ja, dat wordt altijd gezegd. Standaard riedel. :P
Maar denk je dat Apple zelf geld zou laten liggen?
Ze laten geen geld liggen. Door zich op dit gebied te onderscheiden trekken ze een bepaalde doelgroep aan. Daarmee verdienen ze datzelfde geld alsnog, maar dan middels verkopen van hardware en software.
Iets met USP..
Tuurlijk gebruikt Apple jouw (en andermans) data om er zelf beter van te worden, alleen op een andere manier en schaal dan Google dit doet. Hoe denk dat bijvoorbeeld de suggesties in de App Store en Apple Music tot stand komen? Een wilde gok? Tuurlijk zit daar veel data achter. Men associeert data nog teveel met advertenties, maar data wordt voor veel meer (commerciële) doeleinden gebruikt dan men denkt.
Tuurlijk gebruikt Apple jouw (en andermans) data om er zelf beter van te worden, alleen op een andere manier en schaal dan Google dit doet. Hoe denk dat bijvoorbeeld de suggesties in de App Store en Apple Music tot stand komen? Een wilde gok? Tuurlijk zit daar veel data achter. Men associeert data nog teveel met advertenties, maar data wordt voor veel meer (commerciële) doeleinden gebruikt dan men denkt.
Waarom denk je dat Apple zo inzet op machine learning / neurale netwerken op hun SoCs? Omdat ze jouw data wel gebruiken, en matchen, maar op jouw device, zodat ze die data niet hoeven te hebben. En als je het niet hebt, kun je het niet gebruiken.

Apple heeft een hele strenge “troika” van privacy experts binnen Apple, die het laatste woord hebben over dat soort dingen. Die moeten verplicht bij alles geraadpleegd worden, en kunnen zelfs niet door Cook overruled worden. Zo streng is Apple, en hun eigen developers worden er af en toe gillend gek van.
Ja tuurlijk, machine learning en neurale netwerken om een model alleen lokaal op jouw data te laten trainen...
Ja tuurlijk, machine learning en neurale netwerken om een model alleen lokaal op jouw data te laten trainen...
Ja, want anders hadden ze dat wel, zoals Google, in hun cloud gedaan. Wat veel simpeler is, veel goedkoper is, en alle data direct bij jou brengt voor toekomstig gebruik.

Allemaal dingen die Apple j́uist niet doet, en een pilaar van hun producten heeft gemaakt. (Met veel success tot dusver).
Geen liefdadigheid, maar dat betekent niet dat Apple niet oprecht tot doel heeft je privacy te beschermen.
Zeker geen liefdadigheid, maar ik twijfel toch ook echt aan de oprechtheid van de privacy crusade want dit is wel erg goed voor de portemonnee van Apple.

Met de verwachte afname van advertentie opbrengsten voor vooral kleine developers (waar Apple niets aan verdient, want gratis apps) moeten developers als ik op iOS toe naar een alternatief verdienmodel (i.e. een abbo) ... waarvan Apple dan weer mooi 15 of 30 procent zal afromen.
Ik had ook overwogen om misschien naar Apple te gaan maar door de weinig keuzes en de hoge prijs schrok het me toch wel af. Dus ik ben nu aan zoeken voor een goede rom (/e/ lijkt me wel een goede). Dus ik blijf nog wel steeds bij Android maar dan met andere roms. Maar ik vind wel dat Apple echt goed bezig is op privacy-gebied.
Apple zal dit zeker niet enkel vanwege liefdadigheid doen of slechts uit principiële overtuiging. Ik denk dat ze zich hiermee willen onderscheiden in de markt. Hun business model is er niet van afhankelijk en deze stellingname wakkert mogelijk zelfs nog extra klanten aan. Daarnaast is Apple van dusdanige grootte dat de keuzes die ze maken er toe doen en invloed hebben op hoe de markt zich ontwikkelt. Dat kun je slecht of goed vinden. Op privacy vlak denk ik dat zo’n grote club een lans kan breken voor waar de discussie heen gaat. Dat is in het belang van de consument/eindgebruiker een geeft deze uiteindelijk meer keuze (als je data wil delen dan kan dat nog steeds).
Precies. Maar die gedachte is vaak wel lastig voor mensen.
Ze proberen met een uniek punt, meer te verkopen. Niets mis mee. Wat mij betreft moeten ze dan wel hun plannen waar kunnen maken én zelf niet de fout in gaan.
Maar voor mij is het wel een serieuze overweging om gezien de privacy over te stappen op Apple na altijd Android te hebben gehad. Android telefoons zijn vaak wel wat goedkoper, maar daar betaal je voor een deel met je data. Dat is het primaire verdienmodel van Google. Bij Apple niet. En in mijn ogen zien we zeker de laatste tijd wel hoe schadelijk al deze bubbles en persoonlijke targetting kan zijn/worden.

Helemaal tegengaan kun je helaas niet. Maar je kunt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken en daar zou dit zeker wel bij kunnen helpen volgens mij. Dus als een klein beetje bij Apple ligt, een ander klein beetje bij Google, een ander klein beetje bij Microsoft (en liefst helemaal niks bij Facebook), dan stelt me dat meer gerust dan dat bv Google een compleet profiel van mij heeft.
Bij mij begint het ook te spelen eerlijk gezegd.

Tot nu toe ben ik na mijn eerste iphone jaren terug altijd voor Android gegaan vanwege het tweakgehalte en de prijs. Intussen is mijn telefoon vooral een werkinstrument geworden en wordt er op een custom rom na (als de telefoon geen updates meer krijgt) eigenlijk nooit nog iets fundamenteel gewijzigd.

Hoe meer Apple op privacy inzet, hoe meer ik overweeg om voor mijn volgende telefoon richting Apple te gaan. Ja, ze zijn duur, maar damn, privacy kost ook wat en die toestellen gaan, gesteld dat je ze niet laat vallen, best wel lang mee eigenlijk.
Apple verdient niets met data. Ze verdienen met hun hardware. Daarom dat zij het data vergaar bedrijven als Facebook en Google het zo moeilijk mogelijk willen maken. Dat is een selling point voor Apple.
Je vergeet de jaarlijkse omzet in apple store eventjes voor het goede gemak.
Wat heeft dit met datavergaring te maken??????
Het is een reactie op:
"Ze verdienen met hun hardware."

Ik heb geen iPhone, daarom weet ik dit niet, maar als ik 2 iPhone bezitters vraag hun App Store te openen, dan krijg ik exact dezelfde app/games suggesties te zien?
Dit is al heel lang zelf mogelijk om uit te zetten in instellingen.
Daar zijn ze ook heel duidelijk in, ook hoe ze dat doen; meest blijft op eigen toestel of gaat via je eigen iCloud.
Marketing marketing marketing. Ondertussen ziet Apples alles wat je doet en niemand weet wat er mee gebeurt. Natuurlijk verzamelt Apple ook informatie.

Informatie (Big Data) is het nieuwe goud en Apple laat geen halve cent liggen waar ze een cent kunnen pakken.

https://www.business-huma...ata-collection-practices/

[Reactie gewijzigd door NietVerplicht op 28 januari 2021 13:45]

Het is het oude goud. Privacy is het nieuwe goud.
De opties in het screenshot zijn 'ask app not to track's en 'allow': de app vragen je niet te tracken klinkt wel heel vrijblijvend. Waarom is het niet 'do not allow'?
Werkt het zoals de do not track optie van browsers waarbij sites dat verzoek kunnen negeren, of schakelt dit het daadwerkelijk altijd uit?
De opties in het screenshot zijn 'ask app not to track's en 'allow': de app vragen je niet te tracken klinkt wel heel vrijblijvend. Waarom is het niet 'do not allow'?
Werkt het zoals de do not track optie van browsers waarbij sites dat verzoek kunnen negeren, of schakelt dit het daadwerkelijk altijd uit?
Daar geeft Apple in het verwezen document onder de link "zegt Apple" antwoord op:
Can Apple guarantee that an app isn’t tracking me if I select “Ask App not to Track”?

If you select “Ask App not to Track,” the developer will not be able to access the system
advertising identifier (IDFA), which is often used to track. The app developer is also required
to respect your choice beyond the advertising identifier. This is required by the policies the developer agrees to when submitting their app for distribution on the App Store — if we learn that
a developer is tracking users who ask not to be tracked, we will require that they update their
practices to respect your choice, or their app may be rejected from the App Store.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 28 januari 2021 09:24]

Vreemde verwoording dan. Klinkt alsof ze alsnog een slag om de arm willen houden voor het geval een app toch iets blijkt te tracken.
Vreemde verwoording dan. Klinkt alsof ze alsnog een slag om de arm willen houden voor het geval een app toch iets blijkt te tracken.
Je ontkomt er niet echt aan, ontwikkelaars zijn vrij in de SDK's die gebruikt worden en andere trackers buiten Apple om te gebruiken. Apple kan alleen met zekerheid afsluiten dat waar hun controle over hebben, en dat is hun eigen software.
Ik kan me voorstellen dat het een stukje zelfbescherming van Apple is.

Je kunt als ontwikkelaar van een app natuurlijk op allerlei verschillende manieren een gebruiker tracken zonder dat je daarbij noodzakelijk API's van Apple hoeft te gebruiken. Dus wat ze bij Apple doen lijkt hier dat als jij kiest voor "Ask App not to Track", is de API's die ze daar zelf voor bieden niet beschikbaar maken.

Daarnaast zeggen ze, we hebben via onze policies de afspraak met ontwikkelaars dat als jij niet getracked wilt worden, dat de ontwikkelaar dat ook niet doet. Apple zelf zou dit alleen 100% zeker kunnen garanderen als ze elke app en elke app update helemaal door gaan lichten, wat waarschijnlijk niet te doen is. Ze testen bij Apple wel vrij strikt en zullen dus wel actie ondernemen tegen een ontwikkelaar als er sprake blijkt van tracking zonder toestemming, maar accepteren niet de verantwoordelijkheid als een app die niet door hen ontwikkeld is stiekem jouw gedrag volgt terwijl deze belooft dat niet te doen.

Dus inderdaad een slag om de arm, maar wel een begrijpelijke als het mij vraagt.
Apple speelt het veilig. Apple wil niet aansprakelijk zijn voor ontwikkelaars die stiekem alsnog het een en ander aan tracking toevoegen aan hun app.

Zoals een andere tweaker hierboven al zei: Apple kan niet elke data controleren want sommige ontwikkelaars encrypten hun data.
In iOS hebben alle gebruikers een unieke ad identifyer. Wanneer je kiest voor 'ask app not to track' dan krijgen ze in ieder geval je dat tracking nummer niet. Verder wordt het volgens mij door Apple dan ook niet toegestaan om gebruikers op een andere heimelijke manier te tracken.

Een app kan je gebruik natuurlijk nog steeds prima tracken door je bijvoorbeeld te laten inloggen. Vandaar waarschijnlijk deze formulering.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 28 januari 2021 09:30]

En het leuke van inloggen is: dat mogen ze alleen verplichten als ze ook een privacy vriendelijke variant toestaan (login with icloud bijvoorbeeld). Dan weten ze opeens een heel stuk minder van je, ook niet je echte e-mail adres. (Is een keuze trouwens, je kunt wel je echte doorgeven als je wilt)

Ik heb dat eens zitten testen, en het werkt nog idioot goed ook.
Gebruikers van iPhones en iPads moeten vanaf de lente toestemming gaan geven aan apps om zich te laten tracken in apps.
Nee hoor, ik moet helemaal geen toestemming geven aan apps om te tracken. Ik kan er ook voor kiezen om geen toestemming te geven aan apps om dit te doen.

Het is wel zo dat apps het moeten gaan vragen en hun app moeten laten werken zonder tracking, maar dat is natuurlijk iets heel anders en voordelig voor mij als gebruiker.

[Reactie gewijzigd door Aiii op 28 januari 2021 09:05]

Ik was ook al in verwarring door de titel, ik dacht even dat alle gebruikers vanaf nu getrackt gingen worden.

Een logischere titel is "iOS-apps moeten vanaf lente toestemming vragen [aan gebruikers] voor tracking in iOS".
[...]


Nee hoor, ik moet helemaal geen toestemming geven aan apps om te tracken. Ik kan er ook voor kiezen om geen toestemming te geven aan apps om dit te doen.
Het staat er goed hoor. Je moet toestemming geven als je het goed vindt om je te laten tracken. Opt-in heet dat.
Het had duidelijker geformuleerd kunnen worden.

Ik ben wel benieuwd wat makers van gratis apps gaan doen met gebruikers die geen toestemming geven. Gaan ze daar functionaliteit voor blokkeren bijvoorbeeld?
Het staat er juist, maar blijkbaar zorgt de omschrijving voor verwarring. Dat wil je niet als redacteur. Dus staat het er niet duidelijk omschreven.
De kop is misschien niet helemaal duidelijk. Maar de eerste regel, waar @Aiii aan refereert, is gewoon duidelijk.
Hoe ziet Apple dat apps aan tracking doen?
Stel ik maak een app (bv een messaging app zoals Telegram,Signal)
Dan stuur ik sowieso al veel naar de server en als het kan volledig encrypted dus wat ik op stuur naar mijn servers kan de buiten wereld niet zien.
Dat ik dat dan weer doorstuur vanaf mijn server naar andere servers das ook niet te controleren

Gaat Apple echt my applicatie decrypten en proberen er weer source van de maken zodat ze echt zien wat ik doe? Dat lijkt mij een overtreding van de wet.
Dat is niet nodig lijkt me. Voor tracking wordt een "Identifier For Advertisers" gebruikt. Wanneer een app deze probeert uit te lezen via de api zal het OS een prompt geven lijkt me.

*Met uitzondering van de IDFA zijn dit allemaal aannames
dat sowieso, maar bijv. facebook heeft je IDFA niet nodig om je te tracken.
precies een uniek device id is toch totaal niet interessant voor de facebook,google, telegram.signal makers van deze wereld?
ze hebben je telefoonnr of email al. dan kunnen ze je veel beter tracken over meerdere devices heen.
Apple biedt een uniek identificatienummer (ID) aan apps die op het device staan. Dat ID is in principe enkel beschikbaar voor advertentie-tracking. Je weet echter nooit zeker of het ook voor andere zaken gebruikt wordt.

De apps geven vervolgens dat ID door aan de advertentie-software die in de app zit, en zo kan het bedrijf (en in principe ook de advertentieboer) het gedrag van jou(w device) volgen over meerdere applicaties.

Momenteel werkt het als volgt:
- app zegt tegen iOS: Geef met het unieke ID!