Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG gaat Gram-laptops verkopen in Nederland

LG gaat zijn Gram-laptops uitbrengen in Nederland. Dat bevestigt een woordvoerder van LG Benelux tegenover Tweakers. De Zuid-Koreaanse fabrikant maakt sinds 2015 lichtgewicht laptops in die serie, maar die kwamen niet eerder uit in Nederland.

Vanaf dit jaar gaat LG de Gram-laptops uitbrengen op de Nederlandse markt. Om welke modellen het precies gaat, wanneer ze uitkomen en wat ze gaan kosten, is nog niet bekend. Op de CES-beurs begin deze maand kondigde LG zijn nieuwe line-up van Gram-laptops aan met 16:10-schermen. Er zijn varianten van 14", 16" en 17" en van de twee kleinste maten zijn er ook 2-in-1-versies met een 360-gradenscharnier voor het scherm.

Een vacature voor een accountmanager bij LG Benelux suggereerde al dat de fabrikant van plan is om laptops in Nederland uit te brengen. Desgevraagd bevestigde een woordvoerder van LG dat dit klopt en dat het om de Gram-serie gaat, maar verdere details wil LG nog niet prijsgeven. De Gram-laptops zijn momenteel de enige laptops die LG in zijn assortiment heeft.

Lg gram 17 Lg gram 16 Lg gram 14 Lg gram 16 2-in-1 Lg gram 14 2-in1
Model 17Z90P 16Z90P 14Z90P 16T90P 14T90P
Scherm 17" 16" 14" 16" 14"
Resolutie 2560x1600 2560x1600 1920x1200 2560x1600 1920x1200
Gewicht 1350g 1190g 999g 1480g 1250g
Formaat 380x260x18mm 356x243x17mm 313x215x17mm 357x248x17mm 314x220x17mm
Accu 80Wh 80Wh 72Wh 80Wh 72Wh
Geheugen 8/16GB (Lpddr4x) 8/16GB (Lpddr4x) 8/16GB(Lpddr4x) 8/16GB (Lpddr4x) 8/16GB (Lpddr4x)
Opslag 2x M.2-NVMe-ssd 2x M.2-NVMe-ssd 2x M.2-NVMe-ssd 2x M.2-NVMe-ssd 2x M.2-NVMe-ssd

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-01-2021 • 09:53

57 Linkedin

Reacties (57)

Wijzig sortering
Blijft jammer dat 32GB nog steeds geen keuze is.
Ik zou nu geen dure laptops meer kopen nu we langzaam overgaan naar ARM.
Het zou mij niets verbazen als de Windows-laptopmarkt in 2022-2023 ook om is gegaan.
Apple kon het zicht permiteren omdat een hoop van hun apps niet buiten d eboot ozuden vallen. Dat is op Windows anders. Alleen al voor de gaming markt.

Naast er is nog helemaal geen high performance ARM, en de Apple M1 is dit ook niet. Apple M1 is een concurrent voor de ULV markt.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 28 januari 2021 10:07]

Nou dat is niet helemaal waar, die M1 blaast mijn Macbook Pro 2019 (i9) weg.
De i9 in de MBP2019 kan niet eens echt zijn werk doen long term dankzij de zeer matige koeling.

Maar helemaal in het huidige landschap, een laptop Ryzen is gewoon sneller, het verbruikt ook meer natuurlijk. Maar het is gewoon sneller en die performance is toch wat een grote groep mensen zoeken. Helemaal in combinatie met een deftige GPU. De Apple M1 ligt dichter bij een AMD Renoir achtige oplossing qua performance wat in PC termen gewoon budget land is.
De charme van de M1 is juist de snelheid icm energie efficientie (en dus ook warmte). Ook singlecore is de M1 echt veel sneller dan de ryzen.

Ik heb zelf een Ryzen4800u (Yoga Slim 7) en het is prima, maar vooral op batterij voelt het allemaal niet enorm snel aan (door een delay op de boost in dat geval) en als hij hard moet werken gaan de fans wel blazen.

Multicore is hij idd nog wel sneller, maar daar heeft hij dan ook veel meer energie voor nodig.
Dat is de M1 niet, alleen mensen hechten teveel waarde aan Geekbench scores welke sinds dag 1 al de ARM architectuur prefereren. ARM heeft vooral zwaktes op gebied van multitasking en dat is in PC land een heel stuk belangrijker.

De M1 is niet sneller https://imgur.com/quHzk8K

Waar de M1 vooral in vergelijking met de voorgaande Macbook 13inch pro's zijn winst haalt is vanwege de iGPU welke gewoon beter is dan wat Intel op dat moment had. Dat heeft Intel nu met de XE1 weer een beetje ingelopen. Apple is meer qua software gaan optimaliseren om van deze GPU compute units gebruik te maken, daarom zijn ze vooral erg goed met Final Cut Pro. Maar aan de andere kant heb je dus Ryzen based SOC's welke letterlijk Cyberpunk 2077 kunnen spelen op een battery in een Switch formaat handheld. https://www.youtube.com/watch?v=JX52EnF77EU

Naar mijn mening dus ook te weinig oog voor ontwikkelingen in X86 ULV wereldje.

Dat je Yoga Slim het niet zo denderend doet kan gewoon aan Lenovo zelf liggen. Is toch een 750 euro welke je vergelijkt met meer premium machines nu.
Je laat echter alleen cinebench scores zien. En voor zover ik weet is cinebench niet te krijgen in een antive ARM versie, wat dus automatisch betekend dat ze in X86 emulatie mode draaien.

Ik weet nou niet of geekbench afzeiken omdat het ARM zou voortrekken handig als je daarna een X86 native app erbij pakt om te laten zien dat de M1 trager is..?
Rosetta 2.0 emuleerd niet echt het recompiled de code welke direct zonder vertaling uitgevoerd wordt op de M1, hiervoor heeft het een speciaal togespitste instructie set. Dit is mede de reden waarom Qualcomms tegenhanger zoveel langzamer is op dit gebied, mist er hardware matige ondersteuning voor. Apple heeft wat dat betreft de perfecte setup gecreeerd, het OS ondersteunde al native de ARM instructies dankzij het parallel ontwikkelen met IpadOS gebasseerd op dezelfde codebase, heeft een recompiler ontworpen wat weer perfectr afgestemd is op het OS met als kers op de taart hardware matige versnellers om dit te doen. Dit maakte de zogenaamde "emulatie" zo krachtig want het is helemaal geen echte emulatie maar hardware accelerated recompilen vooraf je de app gebruikt.

ARM heeft overigens Cinebench geupdate met Apple M1 ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 28 januari 2021 13:17]

Hoewel dat allemaal waar is, veranderd het weinig aan de uiteindelijke conclusie. Er is namelijk wel degelijk een flinke performance impact als ik anandtech mag geloven:

https://www.anandtech.com...ac-mini-apple-m1-tested/6

En aangezien de door jouw gelinkte benches via Rosetta gedraaid zijn zullen de scores dus ook significant lager zijn dan wanneer je native draait. Ik vind de conclusie dat de M1 trager is dus echt veel te kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 28 januari 2021 14:21]

Cinebench draait native na updates. R23 is dus gewoon een native ARM app draaiend op Big Sur.

Gemiddeld 10 tot 15% performance verlies is niet wereldschokkend, sterker nog dit laat juist zien dat Apple dit uitstekend heeft neergezet. ARM onder windows met native versus emulated apps laat een heel ander plaatje zien, namelijk meer dan 50% performance verlies. Dit is dan wel echt pure emulatie.
Op dit moment is die 799, direct geplukt van de Lenovo website. Maakt verder niets uit, maar hier gaan mensen vaak wel de mist in, vergelijken een relatief budget WIndows laptop met een bijna dubbel zo'n prijzige Macbook.

Nogmaals, de 4800u performance hangt gewoon sterk af van de implementatie wat Lenovo ermee doet. Als zij een batterij hebben welke niet de benodigde power kan leveren dan gaat deze throttlen. Dit zie je ook in gaming laptops terug waarin 99wh batterijen verwerkt zijn. Ondanks dat deze enorm zijn klokt de boel zodanig terug omdat deze maar max ook 50 tot 90wh tegelijkertijd kan leveren en niet de benodigde 180watt tegelijkertijd, dan verhit de batterij teveel op. Dit is een extreem voorbeeld maar dit zijn wel factoren waarop laptops zich gaan onderscheiden om op prijs te kunnen concurreren. Helaas spelen reviewers hier ook niet genoeg op in. Apple heeft dit wel als 1 van de beste voor elkaar, zoveel cellpacks parallel draaiend zodat deze het vermogen kan leveren om near plugged in performance te kunnen leveren zelfs op batterij. BIj Windows laptops doet de ene het zeer goed en de andere zeer slecht.

Betreft fangeluid kan ik niet direct zoveel zeggen, mis ik informatie voor, Apple vindt het niet erg om zijn CPU's de 95c aan te laten tikken en dan pas te throttlen, anderen willen weer koste wat het kost de temperaturen onder de 80c houden tenkoste van fan noise. De ene fabriekant gebruikt goed geoptimaliseerde fans en anderen weer hele gare. De Lenovo slim 7 fans zien er niet denderend uit na een dissassembly filmpje te hebben bekeken. Kleine Delta DC brushless fans versus de van Sunon Maglev design afgeleide Apple fans welke gewoon erg goed zijn. Komt zoveel bij kijken.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 28 januari 2021 17:29]

Misschien domme vraag: maar is er dan een "windows" merk die het wel goed doet dan? Mag gerust voor de 1100€ zijn waar de instap air M1 voor gaat...
De Dell XPS13 en XPS15 zijn erg goed, maar soms slaat Dell wel de plank mis qua quality controle. De Surface books zijn ook erg mooi voor dagelijks gebruik.

Hp is hit or miss maar de Envy 2020 13inch en 15inch zitten wel goed in elkaar.
Ik heb de 4800u ook in de Lenovo Yoga Slim 7, nooit dat die 800 euro is. Ik heb met dubbele korting op black friday 870 betaald. Ik kijk nu en zie 999 staan voor de goedkoopste met een 4800u. De 4500u is anders wel 749 euro.
Was een deal op de Lenovo website (winter deal) met 150 euro cashback. Maar zelfs 870 euro is gewoon budget niveau in dezer dagen en dit zie je terug in hoe het laptop gebouwd is. Plastic fantastic frame, kleine goedkopere fans etc.
waarom zou je over moeten gaan op ARM? gewoon uit nieuwschierigheid. Wat los je er mee op?
Denk dat 99.95% van alle gebruikers ook niet eens weten wat er nou echt in de nieuwe Mac laptop zit. En in de Windowsmarkt al helemala niet omdat je daar van alle series wel een model hebt staan. Kortom wat is de echte reden om ARM te gebruiken en niet bijvoorbeeld een Ryzen5UH series bijvoorbeeld?
Nee maar wat de gemiddelde gebruiker wel ziet is een laptop die geen geluid maakt, licht is, alles sneller draait en opent dan concurrenten (of op zijn minst net zo snel) en dat alles terwijl ie 2/3 keer zo lang mee gaat op een batterij dan concurrerende, grotere en zwaardere modellen. De value proposition van Macs was altijd vrij ruk in mijn ogen maar met deze chip kun je eindelijk met droge ogen stellen dat het de premium waard is. Voor de duidelijkheid: is zit helemaal in het PC ecosysteem en zal dus ook niet.overstappen maar ik snap het met deze laptops zeker wel.
Ik heb me niet in de hele M1 chip verdiept want Mac OS X is gewoon mijn ding niet dus no reason to check.
Maar nu deze discussie hier gaat, ben ik toch benieuwd. Hoe zit het dan met de M1 chip als je hem echt zwaar gebruikt? Lees: je zet een video render aan, en ben dan alsnog bezig om in after effects en/of illustrator wat zaken te doen terwijl je wacht tot die video klaar is; want niks doen terwijl je aan het renderen bent is verspilling van tijd en geld.

Gaat die M1 dan nog net zo magish 2-x3 langer mee ? Of houd dat dan ook weer op bij full use?

Want zelfs op mijn oude 8650U wat in m`n werk laptop zit kan ik zonder gemak zo`n 9,5-10 uur office workloads doen (ik gebruik dan O365, denk aan outlook,powerpoint Edge, remote desktop) Maar zodra je dan echt hard gaat werken met die 8650 in grotere, continu all-core workloads is er van die 10 uur opeens maar 3 a 3,5 uur over. - terwijl de originele quote van dit laptop model "19 uur battey" is volgens de fabrikant. Wat je never nooit haalt in normale workloads, dan wel lichte office workloads.

Dus vraag me af of dit net zo is bij de M1.
Ik durf niets te zeggen over de echte use cases maar ik raad je aan om eens de review te bekijken van linus tech tips.
Prestatie per watt van de M1 chip is een factor 2-3 beter dan een Ryzen cpu volgens mij. Over Intel zullen we het maar helemaal niet hebben ;).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 28 januari 2021 10:18]

Prestatie per watt, dus je batterij gaat langer mee en je hoeft minder te koelen. En het scheelt natuurlijk stroom, maar dat is vaak niet de reden.

Laptops worden dus dunner, of kunnen een groter cijfertje achter: 'Uren video kijken', 'Uren browsen', etc. zetten.
Ik zou juist stijl achterover slaan als we zo snel naar ARM zouden gaan. Enorm, maar dat ook enorm, veel software is niet geschikt voor ARM. Windows 10x is echt ook nog niet zo populair, en is voor Microsoft ook nog steeds een soort proefbalonnetje wat draait op een handjevol apparaten. Nieuwe laptops die X86 doen hebben echt nog wel een aardige toekomst, en juist dit setje ziet er wel weer tof uit! Jammer dat er geen Ryzen in zit, maar wel mooie specs en lekker licht!
Ik denk wel dat de implementatie van ARM door Apple en de efficiëntie van hun vertaalslag van X86 apps naar ARM Microsoft tot actie dwingt. Volgens de reviews zijn X86 apps goed te gebruiken op een ARM Mac. Dat is in Windows X niet zo. Als Microsoft niet de boot wil missen om de voordelen van ARM te gebruiken (en die noodzaak zien zij wel gezien de meerdere pogingen om Windows op ARM te krijgen), dan zullen zij aan de slag moeten.
Zolang er geen M1 achtige chips beschikbaar zijn voor een HP en Dell zal in de Windows wereld weinig gebeuren.
Er zijn server arm chips zoals de AWS G2 maar ook deze is niet los te koop.
Tegen die tijd heeft een echte tweaker toch alweer een nieuwe laptop? :+
Een echte tweaker heeft er toch nog eentje uit 2017 die volledig is geupgrade en getweaked? ;)
Hier een Sony Vaio uit 2012 met SSD en uitgebreid geheugen, draait sneller dan die Hp meuk van mijn werk...
Tsja. dat ligt eerder aan wat jou werk koopt dan wat anders.

Ik heb hier van werk een late 2018 7390 Latitude van Dell, met de NVME SSD (ze hadden ook varianten van mid 2018 met SATA ssd's) 8650U i7 en 16GB , Thunderbolt 3, USB-C PD, batterij leven voor office gebruik rond de 10 uurtjes. 12 inch chassis met een 13,3 inch scherm en ook een magnesium alloy body zoals de Z series van Vaio vroeger had.

Weet vrijwel zeker dat dit dan weer beter is dan jou Vaio :-) gezien als het een 2012 model het is de Z series betreft die ik zelf ook gehad heb voor enkele jaren.
Dat zou mij wel verbazen, ik denk niet dat iedereen alles op orde heeft voor die tijd om alles te kunnen draaien op ARM.
Ik wacht op de aankondiging van chips gebaseerd op ARM Cortex A78C en de mogelijkheid minstens 32/64 GB RAM aan te kunnen spreken voor desktops en laptops.

Ik houd het ook bij mijn huidige x86 laptops die nog prima voldoen, maar de opvolgers zullen ARM chips aan boord hebben. Hopelijk worden ze ook niet al te duur.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 28 januari 2021 11:03]

Het overgrote merendeel van laptops draait Windows. In die hoek zit er niets interessants in de pipeline waardoor een ARM laptop momenteel niet eens het overwegen waard is. Overstappen op Mac OS is natuurlijk een optie maar zal alweer voor het overgrote merendeel van de mensen niet aantrekkelijk zijn.
Welke chipmaker gaat al die laptop-ARM-cpu's dan maken? Apple zie ik niet snel chips voor derde partijen maken.
Ik zie dat in de PC wereld niet zo snel gebeuren, eigenlijk.

Als je aan de architectuur gaat trekken op een manier dat feitelijk alle software aangepast moet worden trek je echt wel een grote giertank open.

Als we gaan migreren naar ARM gaat dat véél gefaseerder dan Apple dat doet en ik zou het er nu zeker niet om laten om gewoon nieuwe hardware te kopen.
I.t.t. Apple is er geen enkele aanwijzing dat er concreet iets staat te gebeuren op dit vlak in PC land de komende jaren.

Er moet eerst eens iemand gaan opstaan die doet wat Apple doet en een chip maken die zichzelf op zo veel vlakken superieur bewijst. Dan pas onstaat er een incentive. Apple gaat die chips die zij hebben ontwikkeld vast alleen maar inhouse toepassen en niet verkopen aan derden voor gebruik in non-Apple hardware.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 28 januari 2021 11:19]

Lijkt me erg voorbarig, als je nu in de markt bent voor een vervanger dan lijkt het mij gewoon een logische keuze om voor een high-end laptop te kijken. Al zou ik zelf niet snel uitkomen bij de LG Gram, low-power i7 en weinig geheugen zijn voor mij geen vervanger voor een "oude" i7 7700hq met 32GB, zeker niet gezien de nieuwprijs van de LG Gram 16 en/of 17.
Bedoel je dat mensen dan gaan overstappen op MacOS? Want dat zie ik mijzelf niet doen (vind de lay-out echt verschrikkelijk 😅), en mensen in mijn omgeving zweren ook bij Windows. Zeker omdat veel programma's alleen daarvoor geschikt zijn, is overstappen heel erg lastig
Wel benieuwd naar de prijzen. Volgens mij is in de "thin en light" markt een Macbook Air momenteel wel een hele interessante optie (mits je het OS wilt draaien natuurlijk).
De Macbook Air is sinds de introductie van M1 ineens een hele interessante 'dunne en lichte krachtpatser'. Maar de 'Air' is helaas wel 30% zwaarder dan een LG Gram van hetzelfde formaat...
Naast dat de Air alleen een 13" biedt... Ik was zelf toch wel geïnteresseerd maar 13" is veel te klein voor mij.

[Reactie gewijzigd door EpPart op 28 januari 2021 10:40]

Maar daar krijg je wel een desktopvervanger voor terug. Jemig wat kan die M1 veel. De oude Macbook Air's konden een beetje webbrowsen en daar hield het dan wel mee op.
Desktop vervanger? Denk dat jij recentelijk geen moderne desktop gebruikt hebt. Komt niet eens in de buurt
Ik heb een Ryzen 7 3700X. In de meeste gevallen is de M1 niet merkbaar trager (en soms zelfs merkbaar sneller). Pas wanneer je echt alle 16 threads van de Ryzen in gaat zetten is deze merkbaar sneller.
Dus ja, ik kan er vrijwel alles mee wat ik met de desktop deed.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 januari 2021 13:19]

Ik maak ook gebruik van een Ryzen CPU en het is op alle fronten sneller. Mede omdat het gehele systeem erop afgestemd is. PCI Express 4.0 SSD, 4266mhz ram. Nette undervolt curves ingesteld voor laag verbruik wanneer idle, geen pulp software op mijn installatie etc. Dit is dan natuurlijk puur op CPU productivity gebied, GPU gebied hangt ervanaf waarmee je het paired en op dat laatste gebied zie je uiteraard high performance laptops en desktops al snel wegrennen. Wat ook logisch is. GPU's die tot 300+watts verstoken en chip-dies hebben die vele malen groter zijn dan de M1.Maar alleen een snelle CPU hebben is niet voldoende en hier gaan mensen snel de mist in. Je snelheid/responsiveness is afhankelijk van je langzaamste part.
Natuurlijk kan je altijd wel iets snellers krijgen. Mijn punt is meer dat deze laptop nu prima geschikt is voor de wat zwaardere taken, terwijl de oude Macbook Airs dit absoluut niet konden.
In die zin kan het een desktop vervanger zijn.
Wat is zwaarder? Wat ik als zwaarder beschouw kan de M1 ook gewoon niet afhandelen op een vlot niveau. Dat de oude Airs dit niet konden was omdat de laatste Airs gewoon gimped waren door de ventilator niet door middel van een heatpipe en radiator de CPU te laten koelen maar dat laatste weg te laten. Ja dan throttled de boel. Tevens gebruikten zij ook steevast oudere CPU's.
Kijk, dat is mooi om te horen. LTT was er al best wel lovend over.
Laptops kunnen mij niet licht genoeg zijn. Heerlijk zo'n rondsmijtapparaat op de bank. Mooie ontwikkeling dus. :)
Mooi om te zien dat 16:10 weer aan populariteit wint.
Ik ben benieuwd naar de prijzen, dit zou een goed (Windows)alternatief zijn voor de Macbook Air. Ik ben ook benieuwd naar de precieze CPU specificaties per model.
Ze zijn wel al te koop op Amazon.com
Dollar prijzen zeggen zeker niet alles, maar kan een indicatie geven:
Jammer dat het geen Ryzen laptops zijn
Zowieso worden laptops modellen niet in 1 maand inelkaar geflanst en dan mass-produced. Dit soort dingen gaat meestal een heel process van design, implementatie, testen, certificeren, re-testen, productie etc. Dus de lead-time kan zomaar 10-12 maanden zijn. Vorig jaar was AMD nog niet interessant voor de mobiele markt, want AMD was daar traditioneel slechter in dan Intel, dus ging geen fabrikant erop gokken om dingen te designen rond AMD. Het nog zeker tot richting Herfst dit jaar duren voordat je meer AMD's in laptops gaat zien.

Daarnaast is prijs ook nog een ding. Intel is nu de underdog. Als de mobiele CPU markt net zo is als de desktop. AMD vraagt tegenwoordig meer voor hun CPU's. En Intel is nu "de goedkope optie" - ook voor manufacturers. m.a.w hogere winstmarge.