Samsung brengt Galaxy S21, S21+ en S21 Ultra eind januari uit vanaf 849 euro

Samsung heeft de Galaxy S21 en S21+ aangekondigd. De telefoons hebben 5G en drie camera's die zijn weggewerkt in een apart eiland dat opgaat in de behuizing. Ook brengt het bedrijf de S21 Ultra met twee telecamera's uit. Het goedkoopste model, de reguliere S21, kost 849 euro.

S21 en S21+

De Galaxy S21 5G heeft een 6,2"-scherm met een resolutie van 2400x1080 pixels met 421ppi. Het oledscherm ondersteunt HDR10+ en heeft een variabele verversingssnelheid van maximaal 120Hz. Het scherm van de S21+ 5G is met 6,7 inch iets groter en heeft dezelfde resolutie, wat leidt tot een lagere ppi van 394.

De toestellen maken beiden gebruik van een niet nader benoemde octacoreprocessor die op een 5nm-procedé is gemaakt. Dat is vrijwel zeker de onlangs door Samsung gepresenteerde Exynos 2100-soc. Samsung zegt dat de soc in de S21-toestellen gebruikmaakt van cores op 2,9GHz, 2,8GHz en 2,2GHz. Dat komt geheel overeen met de specificaties van de Exynos 2100. Bij deze soc gebruikt Samsung niet langer zijn eigen Mongoose-cores, zoals dat bij de Exynos 990 in de S20-reeks nog wel het geval was.

Beide modellen hebben 8GB Lpddr5-ram aan boord. Zoals gebruikelijk is bij de Galaxy S-toestellen is er wel een duidelijk verschil in de accucapaciteit: bij de S21 is dat 4000mAh en bij de S21+ 4800mAh. Beide telefoons ondersteunen snelladen op basis van de Quick Charge 2.0-standaard. Het maximale laadvermogen bij 'bedraad' opladen wordt niet weergegeven door Samsung, maar dat zal waarschijnlijk op 25W zitten.

De telefoon heeft drie camera's die zijn weggewerkt op een eiland dat in de metalen achterkant van de behuizing zit, die afsteken tegen een mat afgewerkte achterkant. De primaire camera maakt 12-megapixelfoto's met een beeldhoek van 79 graden, heeft pixels van 1,8 micron en beschikt over een lens met een diafragma van f/1.8. De ultrabreedbeeldlens heeft een beeldhoek van 120 graden en een lens met een diafragma van f/2.2. Ook is een telecamera met een resolutie van 64 megapixel aanwezig, die een hybride optische zoom van drie keer heeft. Ook is de door Samsung genoemde 'Space Zoom'-functie aanwezig, waarmee gebruikers maximaal dertig keer kunnen inzoomen.

Met de camera is het mogelijk video's in 8k op te nemen, waarbij gebruikers ook een snapshot van 33-megapixels kunnen maken. Het is niet duidelijk of dat alleen voor de reguliere camera geldt. Ook is het mogelijk om zowel de voor- als achtercamera tegelijk aan te zetten. De camera heeft bij het maken van video's in 1080p Super Steady-beeldstabilisatie. De camera aan de voorkant is net als bij de S20-reeks aanwezig door middel van een gat in het scherm. Deze heeft een beeldhoek van tachtig graden, maakt 10-megapixelfoto's en de lens heeft een diafragma van f/2.2.

De Galaxy S21-toestellen zijn vanaf 29 januari te koop. De normale S21 met 128GB opslag kost 849 euro en met 256GB wordt dat 899 euro. De S21+ met 128GB en 256GB kost respectievelijk 1049 en 1099 euro. De telefoons zijn te koop in roze, zilver en zwart.

Galaxy S21 Ultra

Samsung heeft daarnaast de Galaxy S21 Ultra uitgebracht. Die heeft een iets groter scherm en een extra camera. Het 6,8"-scherm en heeft een oledscherm met een hogere resolutie dan de andere twee S21-toestellen, namelijk 3200x1440 pixels. De pixeldichtheid bedraagt 515ppi en ook dit toestel ondersteunt HDR10+. De telefoon heeft iets betere specificaties om zijn Ultra-naam eer aan te doen: er is 12GB Lpddr5-geheugen in combinatie met een 128GB of 256GB opslagruimte, of 16GB Lpddr5 met 512GB aan opslag. De accu is met 5000mAh ook iets groter, net zoals dat bij de S20-reeks het geval is.

De grootste verandering is dat de S21 Ultra niet drie maar vier camera's heeft. Het gaat om een 108-megapixel-camera met een lens met diafragma van f/1,8. Verder is er een ultragroothoekcamera aanwezig met dezelfde 12-megapixelsensor als die van de S21 en S21+. De Ultra heeft ook twee telecamera's met een resolutie van tien megapixel, waarvan een drie keer optische zoom heeft met een diafragma van f/2.4 en de andere tien keer optische zoom met een diafragma van f/4.9. Ook hier zit een 'Space Zoom'-functie op, maar dan van honderd keer. Met de 108-megapixelsensor is het mogelijk in 4K te filmen met 60fps.

De S21 Ultra kan ook gebruikmaken van de S-Pen. Die wordt niet, zoals in bijvoorbeeld Note-modellen, in de behuizing opgeborgen, maar moet apart worden meegenomen. De S-Pen wordt ook niet standaard meegeleverd, maar is los te koop. De telefoon zelf kost 1249 euro voor de versie met 12GB ram en 128GB opslagruimte, of 1299 euro voor de versie van 256GB. De versie met 512GB opslag en 16GB ram kost 1429 euro. De Ultra-toestellen zijn net als de overige S21-versies vanaf 29 januari te koop.

S21 Ultra 1S21 Ultra 1
Galaxy S21 5G Galaxy S21+ 5G Galaxy S21 Ultra 5G
Afmetingen 71,2x151,7x7,9mm
171 gram
75,6x161,5x7,8
202 gram
75,6x165,1x8,9mm
229 gram
Scherm 6,2"
Infinity-O amoled
2400x1080 pixels
421ppi
HDR10+
Max. 120Hz
6,7"
Infinity-O amoled
2400x1080 pixels
394ppi
HDR10+
Max. 120Hz
6,8"
QHD+ amoled
3200x1440 pixels
515ppi
HDR10+
Max. 120Hz
Accu 4000mAh 4800mAh 5000mAh
Processor 64bit octacore
Maximaal 2,8GHZ + 2,4GHz + 1,8GHz
64bit octacore
Maximaal 2,9GHz + 2,8GHz +2,2GHz
Ram 8GB Lpddr5 12GB Lpddr5 bij 128GB/256GB
16GB Lpddr5 bij 512GB
Geheugen 128GB / 256GB 128GB / 256GB / 512GB
Camera primair

12 megapixel
79 graden
1,8 micron
Diafragma f/1.8

108 megapixel
83 graden
0,8 micron
Diafragma f/1.8
Ultrabreedbeeld 12 megapixel
120 graden
Diafragma f/2.2
Telelens 64 megapixel 3x hybride
ptische zoom
30x 'Space Zoom'
Twee keer 10 megapixel
0 x optische zoom & 30 x optische zoom
35 & 10 graden
Diafragma f/2.4 en f/4.9
Verbinding USB PD 3.0
Snelladen
Bluetooth dual audio
USB PD 3.0
Snelladen
Bluetooth dual audio
Wi-Fi 6E

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

14-01-2021 • 16:00

155

Lees meer

Reacties (155)

155
148
69
7
2
68
Wijzig sortering
Vergeleken met de S20 heeft de S21 dus een lagere resolutie, flink minder werkgeheugen(8gb i.p.v. 12gb), een plastic behuizing, geen uitbreidbaar geheugen en een oplader krijg je er ook niet meer bij. Heb volgens mij nog nooit een toptoestel gezien die op zoveel punten slechter was dan zijn voorganger.

En waarom alleen WiFi 6e op de Ultra? Het mag duidelijk zijn dat Samsung eigenlijk alleen nog maar toestellen van minimaal 1249 euro wil verkopen. Prima maar mij zijn ze bij deze dus kwijt als klant.

[Reactie gewijzigd door TheDukemaster op 22 juli 2024 21:10]

12GB hoe kom je daar aan?
De S20 en S20+ hebben 12 gb. De S21 en S21+ zijn voorzien van 8gb ram. Dat is dus een downgrade van 4 gb.
Ik geef je helemaal gelijk. Bij deze ben ik ook helemaal klaar met Samsung. Voor deze bedragen geen oplader erbij? Dit merk ga ik voortaan boycotten. Ik zat al te twijfelen met deze pricewatch: ASUS Zenfone 7 Pro Zwart

Weet nu wel zeker dat het de Asus gaat worden binnenkort. Jammer dat er weinig webwinkels zijn voor de Asus.

Tweakers is vergeten te melden dat er geen oplader en oordopjes meer bij zitten?
https://nl.letsgodigital....galaxy-s21-oplader-kopen/

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 378762 op 22 juli 2024 21:10]

Vergeleken met de S20 heeft de S21 dus een lagere resolutie, flink minder werkgeheugen(8gb i.p.v. 12gb), een plastic behuizing,
Ik snap dat het achteruitgang is, maar ik zie dit als pluspunten. Minder breekbaar (en zit toch onder een hoesje, dus glazen achterkant, echt, who cares? 'Ja maar premium' - maar dan waar niemand het ziet. Ik ken echt niemand die z'n telefoon niet in een hoesje stopt.

De lagere resolutie maakt hem sneller én is goed voor batterijduur én nog steeds zo hoog dat ik het verschil niet ga ervaren.

12Gb... geen idee wat dat voor me doet boven 8Gb.

Dat van die oplader, nieuwe trend, tja.
En waarom alleen WiFi 6e op de Ultra? Het mag duidelijk zijn dat Samsung eigenlijk alleen nog maar toestellen van minimaal 1249 euro wil verkopen. Prima maar mij zijn ze bij deze dus kwijt als klant.
Klopt. Ik wil graag een telefoon met een pennetje, maar niet voor de prijs van een Surface Pro 7 i5/16Gb/256Gb die nog ook nog eens jaaaaaren meekan. Want bovendien krijgen we van Samsung natuurlijk na een jaar of twee - drie weer slechts beveiligingsupdates en daarna niks. Die prijzen gaan nergens over, zeker niet met zulke support.
Waren ze toch al😉
Heb nog steeds de S8 werkt prima wel een keertje een nieuwe batterij erin..
Ik denk dat je wel even vergeet mee te nemen dat de S21 ook $200 goedkoper is dan de S20 was op launch. Vrij belangrijke informatie die je niet erbij vermeld.
Waarom is het ontbreken van een oplader niet vermeld in het artikel? Of op zijn mist het bijleveren van een kansloze kabel die bij >90% niet gaat passen op een 'oplader die men thuis heeft liggen'. Ik ben fan van Samsung, maar dit is walgelijke winstmaximalisatie onder de noemer 'goed voor het milieu'.

https://tweakers.net/revi...ction=15119782#r_15119782
https://tweakers.net/revi...ction=15178854#r_15178854
https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s21_5g-10626.php
Weight 169 g (Sub6), 171 g (mmWave) (5.96 oz)

Krijgen wij de S21 met mmWave modules/antennes?
Degenen met mmwave ondersteuning (volgens de NLse specsheet).

https://news.samsung.com/...eo-in-een-iconisch-design
Als er twee varianten zijn, een met en een zonder mmwave, dan zal Europa degene krijgen zonder. Het is in Europa nog nauwelijks tot niet beschikbaar. In de VS wel.

Ging ook zo met de iPhone 12.
Dat dacht ik ook. Totdat:

https://www.bol.com/nl/p/...om-gray/9300000020732481/
Gewicht 171 g

Komt dat weer overeen met de informatie van gsmarena.
Wachten op de eerste EU variant tear-down en dan weten we het hopelijk.
ik heb sinds kort een S20 en erger me gek aan de verdikking waar de camera's inzitten. Als de telefoon op tafel ligt en ik er op tik is het net een stoel op 3 poten, hardstikke instabiel. Zie dat bij de S21 dat niet als herkenbaar probleem aangepakt is.

Ben ik de enige die zich hier aan ergert?
De meeste mensen hebben een hoesje om hun telefoon wat het probleem oplost.
Bij mijn A71 hebben mijn hoesjes juist een verdikking om de camera te beschermen, waardoor het toestel nog steeds instabiel ligt op tafel. Ook dat hoeft het niet helemaal op te lossen altijd 😅
Dan koop je een hoesje met verdikking voor de camera's én verdikking om hem even dik te maken als de camera's ;)
... of maakt de producent het geheel gewoon dikker met grotere batterij.
Dat gebeurd niet (dat is toch wel duidelijk anders was het ook geen discussiepunt) dus nee je moet het zelf oplossen of niet kopen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 21:10]

Net met dat "niet kopen" heb ik jarenlang geen enkel interessant model gezien tot de iphone 12 mini. Ik wou iets klein, er is nu na jaren één serieuze optie. En ik heb er nog een jack voor moeten opgeven ook, want dan is de keuze een dikke vette nul modellen. Dus makkelijker gesproken dan gedaan. Ik vind de hele markt een best wel oninteressante massa aan meuk.

Aangaande camera-eilanden zal het (binnenkort?) niet veel anders zijn.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 22 juli 2024 21:10]

Iphone SE 2020 is ook klein en veel waar voor je geld.

Wel een oudere stijl met bezels. Eens dat de android smartphone markt qua ckmpact telefoons in bak aan ellende is geworden.
Alleen de accuduur is echt verschrikkelijk, geen OLED, camera presteert in sommige omstandigheden ook hele wisselend, en het is er maar 1. Dan is de 12 mini wel een betere koop als je klein wilt en het geld hebt.

Google pixel 4a en 5 zijn ook klein geloof ik. Wel groter dan de IOS-opties.

[Reactie gewijzigd door m1999 op 22 juli 2024 21:10]

Camera is prima, 1 is voldoende voor waar een smartphone voor bedoeld is. Snelle snapshots.
Hij heeft geen nacht stacking modus. Heb een systeem camera voor wanneer ik betere foto's wil maken.
Die hoef ik ook niet elke 2 tot 3 jaar te vervangen.

Geen Oled is een minpunt maar voor de prijs met de fantastisch chip makkelijker te vergeven als bij de Iphone XR en Iphone 11. Bij die 2 is het simpelweg onvergeeflijk gezien hoeveel geld Apple wilde hebben. De 12 mini is zeker mooi maar bijna 2 keer zo duur. Met die ruim 300 euro wisselgeld kan je leuke andere dingen doen.

De Pixel 4a is niet officieel uitgebracht in Nederland.
Even naar de Saturn rijden in Duitsland is dit jaar een lastige zaak geworden.
Prijzen in Nederland voor de Pixel 4a zijn mede daardoor belachelijk.

Pixel 4a google play store duitsland = 340 euro
Pixel 4a Nederland belsimpel = 429 euro.

Voor €340,- zou ik hem zo nemen. Al is de SoC niet om over naar huis te schrijven. Voor €429,- peins ik er niet over met de snapdragon 730G
Midrangesocs zijn echt prima qua snelheid hoor. Ik merk iig geen grote traagheid bij nieuwe midrangers tov mijn sd845 uit 2018.

Camera is indd prima, maar niet geweldig en tov de concurrentie is 1 echt heel erg weinig (toestellen van 200 euro hebben meer bruikbare camera's, een dieptesensor tel ik niet mee als camera).

Plus de accuduur is echt heel erg matig, daar kun je geen tegenargument geven. Hoor in mijn omgeving alleen maar dat de telefoon opnzich prima is, maar dat de accu de ervaring wel een beetje verpest 😅.

OLED ne LCD kunnen overigens ook persoonlijk zijn. Bij het gebruiken van je telefoon op hoge helderheid is LCD weer prettig ivm het gebrek aan inbranding zoals bij OLED, plus sommige mensen zijn gevoelig voor OLED. Maar LCD is wel uitzondering in de prijscategorie.

En het is gemeen dat de Pixel zoveel duurder is :(. Overigens realiseerde ik me ook net dat er maar 1 camera is. Het is jammer dat je dan niet kan experimenteren (niet iedereen heeft een systeemcamera)

[Reactie gewijzigd door m1999 op 22 juli 2024 21:10]

Midrangesocs zijn echt prima qua snelheid hoor. Ik merk iig geen grote traagheid bij nieuwe midrangers tov mijn sd845 uit 2018.

Discutabel en meningen verschillen. Daarnaast erken je dan ook het sterkste punt van de Iphone niet waardoor je gewoon biassed bent.

Accuduur kan inderdaad beter. Processor is efficient maar de accu net te klein. LCD ben ik het ook mee eens. Maar met de kwaliteit van de enkele camera en de belachelijk snelle SoC voor het geld is dat tegen elkaar weg te strepen.

Pixel 3A is echt een winnaar voor 340 euro. Maar 430 euro met de 730G? sorry geen haar op me hoofd.
De S10E was op den duur 450 euro met een snap 855 en een fantastisch scherm. Kijk dat was een Android telefoon met bang for buck.
De S10e was inderdaad wel een goede deal ja.

Het ligt er ook aan wat je doet met je telefoon qua soc. Ik gebruik ook weleens de nieuwe SE (gebruik vaak genoeg andermans telefoon), en dat ding is inderdaad wel heel snel, en een high-endchip voor die prijs bij Apple is wel zeer netjes. Maar aan de andere kant, als je je midranger gaat optimaliseren en geen zware dingen erop gaat doen, dan zou het allebei prima moeten zijn (ja, de iPhone voelt wel iets snappier aan, maar het verschil is nou ook weer niet zo enorm dat het zwaar irritant gaat zijn. Wel sneller dan de sd845, alhoewel het soms niet onwijs veel scheelt. Maar ik bedoel dat de midrangechips dus echt prima zijn, voor sneller kun je indd de iPhone nemen, maar voor simpel dagelijks gebruik is midrange meer dan prima en dan merk je echt geen enorme verschillen met wat aanpassingen). Ook bij Android heb je overigens voor evenveel, al dan niet minder geld een high-endchip (als we even de grootte buiten beschouwing laten).

En de 4a moet even in prijs dalen ja, mee eens. Nu schelen ze maar een euro of 50.

Vind het wel sowieso vervelend dat ze in kleine telefoons vaak van die kleine accu's stoppen. Maak het toestel dan iets dikker ter compensatie. Ze zijn tegenwoordig al zo dun dat het irritant is. Bij grote toestellen wordt dat misschien log en zwaar, maar bij kleine zou dat minder effect moeten hebben op de logheid
Op beide @BarnET en @m1999 :
Pixel 4a/5 vind ik te groot. Vandaar dat m'n keuze zo klein is. Niks tegen midrange socs. Camera vind ik dan weer wel belangrijk.
Dus de zoektocht is naar een compact toestel mét goede camera. Dan is er eigenlijk enkel SE en 12 mini. Batterij is dan maar voor lief te nemen. Android heeft nul aanbod. Laat staan dat wat er voor de rest <135mm hoogte te vinden ook niet bepaald interessant is.
Ah ja, dat is wel zo inderdaad. Ik vind het ook jammer dat de keuze zo beperkt is. Voor mij is de batterij wel belangrijk en het liefst ook een headphone jack, dus Apple valt daarmee bij mij gelijk af. Vind het wel jammer dat series als de mini van Samsung en de Compact van Sony gedropt zijn. Gemiste kansen imo.

Als je het geld hebt, zou ik voor de 12 mini gaan, want van de SE hoor ik alleen maar ervaringen dat de batterij verschrikkelijk/matig (wisselt per persoon) is 😅. Die van de 12 mini is hopelijk beter.
Ik heb sinds enige weken dan ook de 12 mini. Ik wil ook een jack, maar dan valt de keuze echt terug naar 0. :(
Ik ben nu voor het eerst geen haast aan het maken om alles over te zetten naar een nieuwe telefoon, omdat ik naar groter ga (wilde een jack en een grote accu, maar de volgende wordt toch echt weer kleiner). Ik merk dat ik eigenlijk liever naar mijn oude grijp dan de nieuwe voor algemeen gebruik, muv van artikelen lezen en soms een spelletje 😅. Dat is toch allemaal net even wat makkelijker bedienen. Echt stom dat het zo lastig is te vinden.

Het is ook heel lastig voor kinderen ook gewoon. Voordeel is dat je voor hen geen aparte tablet meer hoeft te kopen 😂.
Dat is inderdaad een nóg betere oplossing, maar we hadden het hier even over de S20 en die kan niet meer zomaar door de producent dikker worden gemaakt gezien de S21 al op komst is en de S20 dus geen nieuw ontwerp meer krijgt ;)
Dat is niet hoe het weerkt. Dikkere telefoons verkopen slechter. Leuk dat jij het dan dikker wil, maar je bent in de enorme minderheid.
En toch zijn die camera-eilanden blijkbaar óók niet gewenst. Vaak zijn er niet bepaald modellen beschikbaar die enkel op die ene spec afwijken. Het geheel is een compromis waaruit je geen perfecte voorkeur voor elke designkeuze kan afleiden.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 22 juli 2024 21:10]

Een heel klein beetje dikker maakt niet uit. Ik zie vaak genoeg in mijn omgeving dat mensen hun telefoon zonder hoesje heel dun vinden eigenlijk 😅. Bij kleine toestellen merk je iets dikker sws nagenoeg niet, bij grote toestellen moet je wel uitkijken omdat dje dingen sneller zwaar en log aanvoelen. Maar een camera die ver uisteekt, is ook erg irritant als je je telefoon plat op tafel legt. Plus de module is fragieler (bij een val op de achterkant zal de camera theoretisch gezien meer impact opvangen).
Een 3-potige stoel is juist wel stabiel. Daarom zijn visstoeltjes vaak 3-poten: zodat ze op een oneven oppervlak alsnog stevig staan. Hetzelfde geldt voor tripods voor camera's.

[Reactie gewijzigd door thomasmoors op 22 juli 2024 21:10]

Hij bedoelt een 4-potige stoel die er een mist.
Die zou om kunnen vallen dus qua vergelijking niet echt goed. Dan eerder een stoel waar 1 poot wat langer is (dan de andere 3) waardoor die naar 2 kanten kan wankelen ;)

Edit: en de enige juiste vergelijk wordt natuurlijk offtopic gemod :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 21:10]

Ik heb vaak het idee als ze de ruimte zouden opvullen met batterij, waardoor hij weer vlak is, dat de meeste mensen zich niet zouden storen aan de dikte.
Jawel. Want dan is het toestel veel te dik en vooral zwaar. Uitstekende camera's zijn een neccesary evil. Als elke telefoon flush zou zijn en een 6000mah accu zou hebben is het allemaal weer veel te zwaar, en komen de klachten van, ik laad toch iedere dag op blabla.
Bij iPhones klaagt ook niemand over het gewicht de 12pro van mijn vrouw is een stuk zwaarder als de galaxy s10plus van mij.
En ook die hebben een stomme verdikking. Sterker nog, elke lens bovenop het eilandje steekt ietsje uit. Wiebelt ook op een tafel.
En dat dan van hét merk dat form over function doet.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 22 juli 2024 21:10]

De S10 plus wiebelt niet op tafel hoor. Komt doordat de camera's in het midden van het toestel zijn geplaatst, niet aan de zijkant zoals bij de s20.
Ik heb het over de iphone die triflip aanhaalt.
Ik haalde hem dan ook vooral aan vanwege het gewicht en niet het uiterlijk. Dat om aan te geven dat Samsung best wel wat ruimte heeft om meer gewicht toe te voegen vooral als het ook nog eens de accu duur ten goede komt.
De meeste mensen (toch degene die ik ken) hebben er een cover omheen zitten: probleem opgelost.
Ik heb standaard een hoejse om mijn telefoon, dus ook bij mijn S20. Heb hier dus geen last van.
Ik vind het ook verschrikkelijk. Het lijkt alleen erger te worden.
Zoals je op de marketing foto's kan zien moet je je telefoon gewoon met het scherm naar beneden op tafel leggen, dan ligt hij volledig plat en zien mensen de prachtige camera :+

Altijd leuk om te zien hoe devices op de meest positieve manier gefotografeerd worden, reality be damned.
Mee eens. Bij de S10(e/+) zaten de camera's ten minste nog horizontaal ipv verticaal waardoor het toestel gewoon redelijk stabiel plat ligt.
Deze kritiek hoor ik vaker, gepaard met het verzoek dat de als de telefoon dikker zou zijn de bump weg kan en er ruimte is voor meer batterij.

Zelf (en vele anderen denk ik) heb ik geen last van de camera bump omdat ik altijd een hoesje gebruik.
Wat voor leven heb je als je je daar aan ergert...

Heb nu ruim een half jaar een S20 en vind het een prima toestel. Ben vooral onder de indruk van de camera. Met een Otter hoesje is ie vlak aan de achterkant, maar dat is wat een grof hoesje.
Met een bumperhoesje is het probleem opgelost en dat is sowieso al verstandig omdat de telefoon veel te glad is.
Spigen hoestje eromheen. Dan is het weer in balans
Denk dat ik dan toch maar mijn S10 blijf gebruiken.
Daar zit het camera "eiland" mooi in het midden. :)
Gecombineerd met een mooi hoesje ligt dat ding altijd 100% stabiel.

PS: is zo'n a-symmetrisch camera eiland niet op te lossen met hoesjes e.d.?
Ik vouw het gedeelte met de camera gewoon vertical. Nergens last van. :P

(Z flip ;) )
Geen ondersteuning meer voor MicroSD-kaartjes ?
Nee, fabrikanten hebben liever dat jij en ik meer betalen voor overpriced ingebouwd geheugen.
Apple is ermee begonnen en de ervaring is kennelijk dat consumenten toch wel de hoofdprijs willen betalen en niet voor het instapmodel gaan, dus begrijpelijke stap van Samsung dat ze hierin mee gaan.

Hierdoor kunnen ze meer marge pakken op hun toestellen. hetzelfde geldt overigens ook met de 3,5mm jack die weggelaten wordt. Ze hebben liever dat jij dure GalaxyBuds koopt.
En geen lader meer... maar goed het is wat het is.
S20 5G vs S21 5G
  • Geen micro SD kaart
  • Geen oortjes
  • Geen lader meer
  • Geen hoge resolutie : Downgrade scherm -> lagere resolutie en ppi
  • Geen hoofdtelefoon verbinding
  • Geen glas meer op de backpanel (plastiek) behalve de ultra
  • Geen pen ondersteuning behalve de ultra
  • Geen wifi 6e (die op nieuwe frequeties werkt) behalve de ultra
  • Minder RAM 8 vs 12GB
  • Zwaarder geworden (s21 is bijna 5% zwaarder dan de s20)
En daarvoor 850 euro betalen ? 500 euro lijkt me de werkelijke waarde en dan ben je nog altijd gekloot omdat je geen microsd kaart meer hebt of headphone aansluiting. Ik heb bij telenet de S20 5G net gekocht voor 599 euro + cashback van 100 euro, 499 euro voor een S20 zonder al die downgrades

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 22 juli 2024 21:10]

Bekijk nog even goed je S20, want die heeft geen headphone aansluiting. Verder terechte klacht dit. Verkoopcijfers zullen enorm tegenvallen.
idd, de s10 was de laatste

Ik begrijp dat we vooruit moeten, maar ik wil niet al men headphones wegsmijten of met allerlei adaptoren moeten zitten rondsleuren
Ik had de eerste generatie Galaxy Buds. Was in eerste instantie enthousiast. Dat was van korte duur. Waardeloze geluidskwaliteit (vergeleken met bedrade oortjes die op AliExpress 15 euro kosten). Daarnaast loop ik 3 keer in de week hard. Ging één keer licht regenen tijdens het rennen en dat was het einde van mijn Galaxy Buds. Dus nee, vooruit gaan vind ik prima maar dit is geen vooruitgang. Dit is Samsung die hun waardeloze, overprijsde Buds door je strot duwen.

Het alternatief is idd adaptor maar kom op, zit je met je 850 euro smartphone en een usb-c naar 3,5mm kabeltje, waarvan ik op internet lees dat de originele van Samsung snel kapot gaan. Nou daar hoef ik dus niet mee te gaan rennen.
ze breken inderdaad snel af, niet enkel die van samsung.
Ik ben Anders heel blij met m'n buds. Vind ze super klinken voor de 80 euro.

Ik heb ook de Sony wh1000 en luister muziek thuis via een hifi setup met vloerstaande luidsprekers, of met 2 studio monitoren achter de pc, dus heb genoeg referentiemateriaal.

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 22 juli 2024 21:10]

Samsung = Android = genoeg ander keus. Apple = geen alternatief.

Samsung moet niet denken dat ze Apple zijn. Hun toptoestellen waren vroegah het goedkopere, betere (imo) alternatief. Nu allang niet meer.

Kijk dat ze dingen als de SD-kaart, oplader en 3,5mm verwijderen prima. Maar een 'nieuw' toestel met slechtere specs en alleen wat softwarematige updates. Kom op. Dan ben je echt arrogant en zie je je klanten echt als randdebielen.
Hij word niet voor niets de S19 genoemd :+
Maar wel nog ff hun grote voorbeeld afzeiken 😃 om vervolgens zelf ook de lader te skippen.

Kopiëren ze de apparaten minder als vroeger, dan kopiëren ze wel het verdienmodel.

Maar goed. Dat is een keuze.
Is dat officieel bevestigd?
Geen ondersteuning meer voor MicroSD-kaartjes ?
Heb dat hele concept van MicroSD-kaartjes nooit gesnapt om eerlijk te zijn. Welke telefoon ik ook in handen kreeg dat een MicroSD kaartje had met foto's, apps, downloads, muziek, videos... op, elke keer was het hetzelfde verhaal dat het alleen maar problemen gaf en dat Android niet om kon gaan met MicroSD kaartjes in toestellen. Apps of bestanden verplaatsen naar de microSD is rampzalig binnen Android, om nog maar te zwijgen over de problemen die daarna gaan optreden als het aankomt op diezelfde bestanden te vinden, of apps te installeren, te openen, te verwijderen...

Welke telefoon ik ook in handen kreeg, altijd hetzelfde liedje. Gebruiksvriendelijk is het niet. Laat staan dat je 'gemakkelijk' gegevens kon overzetten van de oude naar de nieuwe telefoon met microSD kaartjes.

En ja, old but gold 😂

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 22 juli 2024 21:10]

Nooit problemen gehad met microsd kaartjes, ik vind het net handig, ik kan men gsm gebruiken als een grote usb stick en als ik van gsm verander kan ik gemakelijk mijn fotos overzetten door gewoon het kaartje te versteken en die storage is er ook als ik buiten de EU ga, want in egypte wil ik mijn fotos niet syncen hoor aan 5 euro per MB.
Precies... Altijd handig als zo'n kaartje erin kan... Nooit problemen gehad daarmee.... Echt 0 problemen... Maar goed.
Ik heb me altijd afgevraagd waarom dat was, denk met de lees en schrijf snelheden van de SD kaart?

Hoe dan ook, usecase voor nu is wel als je veel high res muziek/series op je mobiel bewaart.
Bestanden overpompen via SD-kaart gaat naar mijn ervaring sneller en betrouwbaarder dan via MTP over USB of FTP/HTTP via het WiFi-netwerk.
Zo moeilijk is dat concept niet.

Ik gebruik de SD kaart voornamelijk voor fotos en videos. Apps e.d. staan verder gewoon op de telefoon. Niks ingewikkelds aan.

Na een tijd haal ik mn sd kaart eruit en ga verder met een ander. Accounts ed gaan van tel naar nieuwe tel over.

Hoef je niet GB's grote videos te verplaatsen/ uploaden etc
Ik denk dat die kaartjes handig zijn als je er veel data opzet, zoals bijv netflix downloads voor in de vakantie/lange vliegreis. Of als je een keer tijdens een wandeltocht veel wilt fotograferen/filmen. Misschien minder essentieel dan toen interne opslag nog 2 GB was, maar de resolutie van cameras zijn ook erg toegenomen (zie de specs). 128 Gb lijkt me snel vol, zeker als de helft al uit het OS en/of apps bestaat. (Misschien dat de schrijfsnelheid van SD niet meer hoog genoeg is om 8K weg te schrijven?)

Alleen lastig dat je de kaart niet meer makkelijk kan wisselen als je hem als uitbreiding voor het systeem hebt geconfigureerd.
Overzetten van contacten naar nieuwe telefoon lijkt me eenmalig, maar werkte bij mij goed via import/export naar het SD kaartje. (van Symbian naar Android 7)
Ook is een telecamera met een resolutie van 64 megapixel aanwezig, ...
Met de camera is het mogelijk video's in 8k op te nemen, waarbij gebruikers ook een snapshot van 33-megapixels kunnen maken...
Ook is het mogelijk om zowel de voor- als achtercamera tegelijk aan te zetten

[Reactie gewijzigd door mbb op 22 juli 2024 21:10]

Dacht eerst alleen de Ultra maar geen van de toestellen heeft het. No go voor mij.

[Reactie gewijzigd door Bronco99 op 22 juli 2024 21:10]

Grappig dat er geen woord over wordt gerept in de tekst. Van deze grote verandering.
https://www.gsmarena.com/...age_wrapup-news-47223.php

The good news is all three are cheaper than their predecessors, but the bad news is that chargers and headphones are gone from the retail packages, while microSD expansion is no longer possible.
Dat is een andere site. Maar goed dat wordt dus een OTG device als je op vakantie gaat met je phone.
Ik vind die camera's echt super lelijk, dat is echt geen vooruitgang.
Inderdaad... "Een apart eiland dat opgaat in de behuizing" eh... Nee? Hij valt juist enorm op en vind het ook oerlelijk.

Maar is prima, helpt mij weer extra blij te zijn met mijn keuze voor de s20 fe 5g :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 21:10]

Ach smaken verschillen. Ik vind het bij de S21(+) juist mooier dan de S20(+). De ultra vind ik juist wel weer een gedrocht (S21 en S20).
Camera's zijn geen decor maar functioneel.
Toch proberen fabrikanten zich wel te onderscheiden van elkaar dmv de vormgeving van de cameras.

Wat best logisch is omdat alle telefoons voor de rest identiek zijn als de notch straks verleden tijd is.
De Galaxy S21 Ultra vind ik er het minst mooi uitzien. Waarom de flitsled tussen 2 lenzen inproppen en niet gewoon een separate plek geven zodat er twee rijen van drie zouden onstaan in het camera eiland?
Misschien zodat er minder schaduw van de flitser te merken is bij de bovenste camera's? Die schaduw wordt groter als de flitser verder van de camera af zit, of eigenlijk is de schaduw even groot maar zie je er meer van. :)
Daarnaast gaat dat vrij lastig om ze als 2 rijen van drie neer te zetten aangezien de 10X telefoto horizontaal naar rechts gaat. ;)
LOL! Unpacked event is nog bezig en op Tweakers is de volle informatie al te zien / lezen. Lekker man!
Zou het niet zo moeten zijn dat het pas na het Unpacked event mag worden gereleased?
Nee de Embargo breekt om 4u. Alle reviewers mogen dan hun first impressions uitbrengen.
Ah! Op die fiets! Dacht dat het Embargo later verbrak. My bad.
Ze hebben de hele handel gedowngraded behalve de prijzen. 😃
Bij de S20 begon de prijs pas vanaf €999,-
Dat was ook decadent, niemand kocht het, ze zaten met enorme overstocks
9 maanden later heb ik een S20 5G gekocht voor 500 euro
Dat is ook duur, ik was bij de launch nog geen 200 euro meer kwijt voor S20 plus 8)7
En wat betaal je er nu elke maand nog voor als ik vragen mag?
Ik voel een BKR registratie, en dat voor je telefoon..
849 euro voor het instap modelletje vind ik best wel prijzig. Gebruik momenteel de S10e die ik destijds voor 450 euro kocht. Soms voelt het alsof de S10e eigenlijk te goedkoop was destijds. Als ik dat met de prijzen met nu vergelijk. Wel moet ik zeggen dat ik meer tevreden ben met mijn Samsung dan mijn vorige iPhone o Battlefront II is gedownload moet even checken gratis op Epicstore.
849 euro voor het instap modelletje vind ik best wel prijzig. Gebruik momenteel de S10e die ik destijds voor 450 euro kocht.
Vergeet niet dat de adviesprijs 750 was van de S10e, dus op basis van adviesprijs scheelt het maar 100 euro.

Mijn S20plus was ook nog geen 700 euro bij mijn abonnement dus 400 euro korting ten opzichte van de adviesprijs...

Dus wat is je punt precies? Dat de adviesprijs hoog is, maar dat is (of was) die van jou toestel dus ook.
Destijds goed gedaan,

Zou er nog zo lang mogelijk gebruik van maken als ik er 1 zou hebben.
Had nog een contract en toen die afliep waren ze nergens meer te vinden behalve voor exorbitante prijzen.

Jammer de S10e was/is echt een no nonsense top telefoon

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.