Google Stadia krijgt de komende jaren 400 nieuwe games

Google Stadia heeft een roadmap van zo'n 400 games die in ontwikkeling zijn voor de streamingdienst. Het gaat om titels van 200 ontwikkelaars. De games moeten in de komende jaren verschijnen.

Jack Buser, director of games bij Stadia, noemt de aantallen in een interview met MobileSyrup. Hij stelt dat de planning voor 2021 al vrijwel rond is en dat het team bezig is met 2022 en vooruit kijkt naar 2023. Wanneer de honderden games beschikbaar komen is nog niet bekend, maar dat zal in de loop van de volgende jaren zijn, zegt Buser.

Om welke games of ontwikkelaars het gaat, is niet bekend. Waarschijnlijk betreft het grotendeels games die ook voor andere platforms ontwikkeld worden, zoals de pc en consoles, en daarnaast naar Stadia komen. Google heeft ook een eigen studio opgericht die werkt aan exclusieve games voor de streamingdienst. Af en toe verschijnen er titels exclusief op Stadia als resultaat van samenwerkingen met andere studio's.

Volgens Buser zal het aantal exclusieve titels op Stadia snel toenemen en gaat ook zichtbaar worden hoe cloudgames eigenschappen zullen hebben die niet op andere platforms mogelijk zijn. Een van de beloftes van cloudgaming is dat ontwikkelaars minder beperkingen hebben, omdat er geen rekening gehouden hoeft te worden met systemen bij gebruikers thuis. Tot nu toe heeft dat nog geen games opgeleverd die significant verschillen van bestaande games.

Momenteel zijn er zo'n 100 games beschikbaar via Stadia, blijkt uit een lijst die Android Police bijhoudt. Op die lijst staan ook zo'n 50 games die aangekondigd zijn en op een later moment naar de streamingdienst komen. Deze week is Star Wars Jedi: Fallen Order op Stadia verschenen en ook Cyberpunk 2077 komt naar Stadia. Dat gebeurt bij de release op 10 december.

Google Stadia

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-11-2020 • 16:25

194

Reacties (194)

194
189
99
12
0
73

Sorteer op:

Weergave:

Stadia zit in een hele interessante situatie denk ik.. Google heeft niet het succes gezien waar ze op gehoopt hebben lijkt het, en een eventuele stap zou zijn de stekker eruit te trekken, tegelijkertijd heeft google dat inmiddels zo vaak gedaan (producten stop gezet) dat er een site is welke ze tracked. In plaats van door laten lopen en kijken of er marketingtechnisch iets te redden valt hebben ze er dus voor gekozen om all-in te gaan op Stadia.

Vooral de communicatie vanuit Google (aangeven dat ze al bezig zijn met 2022/2023) komt over als marketing naar ontwikkelaars rondom "zet je games op Stadia, we beloven dat we niet de stekker eruit trekken"

Deze tijd vorig jaar..
Nov 13, 2019: Stadia launch dev: Game makers are worried “Google is just going to cancel it”
Nov 14, 2019: The world is waiting for Google Stadia to flop

Korte toevoeging: Ik hoop natuurlijk dat ze écht all-in gaan. Gamestreaming complimenteerd het huidige aanbod en concurrenten als Amazon met Luna zitten ook niet stil.

[Reactie gewijzigd door Sneek op 29 juli 2024 03:08]

Ik denk dat deze all in resultaten weer zullen tegenvallen en Google alsnog gaat cancellen.

Er gaat niets boven de fysieke verpakking van je nieuwe game console uitpakken. Het boekje bij je schijfje bekijken, de figure bij je special edition order in de kast neerzetten. Games zijn meer dan een digitale ervaring. Daarom heb je ook LAN parties, avondje met vrienden op de couch etc. Google Stadia is leuk voor die kluizenaars die sowieso al amper fysieke spullen meer thuis hebben en amper de deur uit komen. Normale mensen kopen lekker een PC, PS5 of Xbox! Ik zou mijn kast met game spulletjes voor geen goud willen missen in mijn huis. Pure nostalgie op een rij! Ik vond het bij mijn PC altijd al een groot gemis dat ik via Steam al geen doosjes meer kreeg. Maar alles naar de cloud? Nee bedankt! Ik ben een beetje klaar met services en abonnementen. Laat mij maar lekker bezitten!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 29 juli 2024 03:08]

Totdat je op een punt in je leven komt met kinderen die de console en tv inpalmen en je zelf amper tijd hebt om te gamen door een drukke job. Om dan gewoon op een chromebook van 250 euro of je smartphone een AAA-game te spelen met je baby op je schoot, dan zie ik de kracht van streaming. Ik speel bijna enkel nog op Stadia. Het zal nooit de hardcore gamer aantrekken, maar er zijn véél meer casual gamers zoals mezelf.
Dit is voor mij de reden dat ik van pc naar consoles ben overgestapt. Ik heb dan geen kinderen, maar een console is zoveel eenvoudiger dan een pc. Het werkt gewoon.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer streaming echt vlucht neemt, ik daarheen ga.
Exactly!! Met 2 peuters amper 1 avond in de maand tijd om te gamen... Dan is dit ideaal!
Horen die peuters niet om 20u in hun bed te liggen? Tijd genoeg om 's avonds te gamen. :)
Lol, zoiets ja :-) daarna begint het huishouden, en om 22 uur eindelijk de zetel in... Op die momenten wil je enkel nog lam niks doen en wat tv kijken ( als de vrouw thuis is toch...) En helaas is die elke dag thuis nu eh ;-)
Sprak geen enkele vader... ooit! ;)
Dan ben ik de eerste. 😁
Ik ben 37 en heb kinderen, inmiddels al boven de 10. Ik ben ook geen hardcore gamer meer. Maar een spelletje op zijn tijd kan ik zeker nog waarderen. Vind het altijd onzin dat als je werk en kinderen krijgt opeens niet meer zou kunnen gamen. Ligt er maar net aan wat je prioriteiten zijn. Ik zit niet in de kroeg met een glas bier bijv.
Van de andere kant, als je weinig tijd hebt dan zul je ook niet zo snel een console van 500 euro kopen of een game pc bouwen/kopen.

Ik geloof zeker dat Stadia een niche vervult. Het doet goed wat het moet doen en het is niet voor niets dat Microsoft bezig is met Gamepass voor televisies.
Maar naarmate je ouder wordt heb je over het algemeen ook meer te besteden. Een PS5 voor 500 euro doet mij nu een stuk minder pijn dan toen ik 18 was.
500 euro is toch lastig te verdedigen als je af en toe een game wilt spelen. En dan die grote bak van een ps5 in je woonkamer, en als je dan eens tijd hebt eerst 5 grote updates moeten downloaden.

Nee dank je, doe mij dan maar een streaming dienst waar ik niet per maand voor hoef te betalen en toch een game voor kan kopen zodra ik er zin in heb
Hiervoor xbox series s met game pass
Je maakt een fout door voor iemand anders in te vullen of iets te duur is of niet. Wat Ro8in is waar, naar mate je ouder wordt heb je vaak ook meer inkomen, dat is wat de statistieken zeggen. Of je meer te besteden hebt is een iets ander verhaal. Ik ken mensen met goede inkomens maar door pech, scheiding, schulden hebben ze geen reserves..

Ik houd stadia in de gaten. Ik hoop op een paar goede strategiespellen.
Ik spreek ook voor mezelf, al interpreteerde jij dat blijkbaar niet zo. maar ik gok dat mijn situatie niet perse uniek is.
Die updates downloaden is wat mij betreft nog het beste argument voor Stadia.

Het is nu misschien nog geen succes, maar het is goed dat Google er vroeg is ingestapt, want ik denk dat het absoluut de toekomst gaat worden.
Ligt aan de persoonlijke situatie natuurlijk, 500 euro kan een heleboel geld zijn.

Maar dan nog, ik kan heel wat ps5's kopen zonder in de schulden te raken. Dat neemt niet weg dat ik het veel geld vind en dat ik zo'n aankoop moeilijk voor mezelf kan verdedigen als ik maar een paar uur per maand game. Stadia voor een tientje is dan ineens aantrekkelijk.

Is overigens uit ervaring, ik heb een ps3 waar ik hooguit 100 uur op gespeeld heb en een 3ds waarop ik nog niet eens 24 uur gespeeld heb.

[Reactie gewijzigd door oef! op 29 juli 2024 03:08]

Vind het altijd onzin dat als je werk en kinderen krijgt opeens niet meer zou kunnen gamen.
Ik lees wel eens; "Tijd om te gamen heb ik niet, want mijn kinderen vragen veel aandacht..."

Geef je die dan ook?
Als iemand helemaal 0 tijd voor zichzelf heeft door zijn kinderen, wil ik niet weten wat voor vervelend zeik kinderen die heeft. Of je bent echt enorme helikopter ouders die hun kind terroriseren. Sorry dat klinkt grof, maar het is echt niet waar dat je leven door kinderen meteen helemaal ophoud. Ja je moet van 3 hobbies misschien terug naar 2 of 1. Maar dat is prioriteiten stellen. Als jij liever ook in de kroeg gaat hangen om voetbal te kijken, ja dan heb je geen tijd om te gamen bv.
Je hebt meer dan 10 kinderen? 🤔
Probeer het voor de grap eens, het is helemaal gratis en sinds ze vorige week destiny 2 als 1e echt free to play game hebben neer gezet is er niks wat je tegen houd. Het enige wat ik van mensen hoor als ik ze het laat proberen is: wow dit heeft echt geen verschil met mn playstation!
ok, en nu?. Blijkbaar mag het niet omdat ik ooit toegehapt heb op gapps toen het nog gratis was.
Aangezien de voltallige NL google staff hier aanwezig is in de comments kunnen jullie me ongetwijfeld helpen.

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 29 juli 2024 03:08]

Geen idee, heb je geen normaal Gmail adres dan? De reden dat mensen zo op dat latency verhaal reageren is omdat het gewoon letterlijk niet merkbaar is en dat dat zo bizar is dat je dat anderen wil laten meemaken die blijkbaar een andere ervaring hebben gehad op een ander streaming platform. Balen dat je met jouw bestaande Gmail account niet kan inloggen, daar heb ik geen advies voor.
Inderdaad, de game DVD's en doosjes en handleidingen is een groot gemis. Hopen dat GOG en Steam in de toekomst met een dienst komen die dat wereldwijd verstuurt, zou er best een meerprijs voor willen betalen.
Oh, dat is voor mij dan weer absoluut geen gemis, ik heb niet voldoende ruimte voor al die Steam/GoG games. Heb ik het verleden juist stapels fysieke games de deur uit gedaan en deze op Steam/GoG te kopen...
Heb dat probleem ook nu ik student ben. Maar het is wel de opslagruimte waard om later een boekenkast te hebben met al je favoriete titels mooi op een rijtje. Maar in de toekomst kunnen ze ook fysieke games/doosjes verkopen van oude games, dus daar hoop ik dan maar op.
Ik ben zelf over de veertig en heb net al mijn (duizenden) cd's en dvds weggedaan.

Ik wist niet dat jonge mensen dat nog steeds doen, fysieke dragers kopen, maar ik lees veel reacties van mensen die daar nog steeds de voorkeur aan geven. Dus kennelijk heeft dat nog steeds meerwaarde.
Same! Doosje erbij zou ik zeker wat extra voor willen geven.
Ik ben bang dat je tot de minderheid behoord. Als ik het concept LAN-party uitleg aan mensen wordt ik aangekeken als nerd en is het iets dat mensen 'schijnbaar' doen. Ondertussen is mijn laatste LAN-party al behoorlijk wat jaren geleden, maar het stigma lijkt even groot als 20 jaar geleden.

Wat ik ondertussen wel zie (ook in mijn werk) is dat mensen voor kiezen voor gemak. Maximaal gemak. En dat kan al zoveel zijn als geen disk meer wisselen voor een volgend spel of zelfs al de console niet meer aan hoeven te zetten (de voorloper van dat gemak zou je kunnen zien in de afstandsbediening van de TV, waar naar de TV lopen 'vroegah' ook geen moeite leek te zijn).

Oprecht denk ik dat dit, abonnementsdiensten en minder fysieke hardware voor het ruime merendeel van de mensen de toekomst zal zijn en, mits games maar voldoende zijn, dit een soortgelijk gaming toekomst kan hebben als Spotify in de muziekwereld. Een LP bezitten is cool en retro, maar Spotify (en soortgelijke diensten) zijn toch behoorlijk mainstream geworden.
Wij houden met een groepje vrienden een aantal keer per jaar een lan party. Dit doen we al jaren het is en blijft gewoon leuk het is heel anders dan online een potje doen, lekker ouwehoeren eten en drinken erbij het sociale aspect is veel groter.
Helaas dit jaar minder door de corona maar volgende jaar hopelijk weer vaker.
Dat gaat over het fysiek bij elkaar aanwezig zijn, niet perse de hardware meeslepen en gamen vanaf fysieke dragers.

Ik kan me prima een 'lan' party voorstellen waarbij iedereen connect op stadia, maar wel fysiek in dezelfde ruimte zit.
Dat zou ook nog best kunnen inderdaad controller,chromecast mee en monitor.
Ik LAN ook nog steeds met vrienden en was tot een paar jaar geleden ook op Campzone te vinden. Maar met elkaar games streamen zou idd ook prima kunnen. Met snelle verbindingen zoals glasvezel zijn daarvoor bijna geen beperkingen meer.
Voor mij is juist het sterke punt dat ik nooit meer updates van zowel het os als de spellen zelf heb. Klikken en spelen. Met mijn full time baan, 2 kinderen en HBO opleiding ernaast is mijn vrije tijd spaarzaam, en die wil ik graag gebruiken om te spelen. En ik ben echt wel een normaal mens hoor ;)
Daarbij wil ik nog aan toevoegen dat bij een fysieke aankoop van een game en gaming device er altijd "iets" in bezit van jou blijft.
Bij een digitale aankoop is de kans groter dat je geen toegang meer hebt tot de game en/of aanvullende content omdat vanwege diverse redenen (rendabelheid, getoonde characters passen niet meer in de huidige tijdgeest) van de uitgever en/of fabrikant.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 29 juli 2024 03:08]

Vroeger kocht ik nog wel de doosjes als het even duur was, waarbij behalve CD-key invoeren ik het doosje nergens voor gebruikte. Maar daar ben ik ook wel meegestopt, tenzij het echt goedkoper is, koop ik gewoon puur online de handel. Hoef niks uit te pakken, spul moet gewoon werken.

En als ik morgen voor €10 per maand, of hell, mag nog significant meer zijn, mijn spellen kan spelen via Stadia op WQHD - 144Hz (of iig boven 60Hz) met verwaarloosbare latency, dan staat overmogen mijn PC bij het grofvuil. Geen gezeik, spul moet werken, dat wil ik. Hoef echt niet die PC te hebben staan.

Het is dat spellen die ik speel vaak niet op consoles beschikbaar zijn, anders was ik al lang over op een console ipv een PC.
Ik heb Stadia en het is voor mij nu de manier om te gamen. Kan het op de Chromecast doen als de tv vrij is en anders op mijn Chromebook of welk ander device dan ook.

[Reactie gewijzigd door DutchHammer op 29 juli 2024 03:08]

Ben er niet helemaal uit of hetgeen wat je schrijft sarcastisch is of dat je daadwerkelijk meent wat je schrijft.

Ieder uiteraard z'n ding maar ik dacht dat fysieke verpakkingen, schijfjes en figuurtjes bij speciale edities een beetje een ding van het verleden was.
....Normale mensen....
Fraai hoor kerel.
Speciaal voor jou dan. [carcasme] [/carcasme]
Ho ho hou het ff bij jezelf.

Dat jij blij wordt van plastic hoesjes en verpakkingen is hartstikke leuk, maar ik ben al jaren geleden overgestapt op digitaal only.

Gaat mij om het product niet om verpakking.
Ik heb vooral t gevoel dat Stadia in fase 2 van de projectfases is aanbeland. Meer budget, je ziet t nu ook in grote aanbiedingen (gratis premier pakket waarin controller en Chromecast ultra zit bij reservering van cyberpunk) en promotie van gratis stadia pro abonnementen bij YouTube music in sommige landen. Benieuwd hoeveel van de 400 games idd die AAA games zijn, ben ook erg benieuwd naar de in het artikel genoemde 'stadia only' games.
Dit dus! hierdoor heb ik cyberpunk ook gepreordered op Google Stadia.

Premiere pakket: Chromecast Ultra + controller (99 euro, afzonderlijk 70-80 euro for Chromecast Ultra en 50-70 euro voor een controller).
Cyberpunk 2077 (60 euro)

Maar bij pre-order van Cyberpunk 2077 (voor 10 dev) op google stadia krijg je de game inclusief Premiere pakket.
Bijzonder actie en scheelt mij weer een pc upgrade.
Mwah op zich zegt dit nog totaal niets hoor, alle producten zullen gewoon een roadmap hebben. Of ze nou gecancelled zijn of niet.

En wow, een gamingplatform wat op de roadmap heeft staan dat er spellen moeten komen...

Ik vind het eerder apart dat ze niet een lijst van spellen geven, momenteel heb ik nog steeds geen idee welke kant ze op willen met stadia, is dat:
- De Golden Oldies kant zoals met Samurai Showdown
- De indie kant
- De AAA-kant
Geen idee...
Dat Google niet het succes heeft gezien waar ze op gehoopt hebben is niet meer dan een aanname. Google heeft altijd gezegd dat ze erin gingen voor de "long haul" en dat het een evoluerende dienst zou worden, die steeds beter wordt. Nergens zijn verwachtingen op korte termijn, althans niet van de kant van Google.

Nu lijkt de actie met o.a. Cyberpunk voor velen een soort slotoffensief. Het is echter aannemelijker dat dit een eerste offensief is om Stadia breder uit te rollen.

Dit filmpje van een interview met Buser zegt al wat meer en laat wat meer zien van de beleving van het team achter Stadia: https://www.youtube.com/w...p_5di--g&feature=youtu.be

Weliswaar zijn de XSX en PS5 nu hot, maar zullen over een jaar al verouderd zijn, waar Stadia juist met upgrades zal komen. De stekker gaat er voorlopig echt niet uit.
Bij strategische producten heeft Google een lange adem. Chrome OS werd het eerste jaar ook belachelijk gemaakt, maar is inmiddels een steeds groter succes.
Laten we aub kappen met steeds die killedbygoogle site aan te halen. De helft klopt geen zak van en is gewoon hernoemd of samengevoegd met een andere dienst.

Verder heeft het precies of zelfs meer gebracht dan Google initieel had verwacht. Dit is gewoon agile development. Het afgelopen jaar was testen, proberen en optimaliseren en nu gaan ze volle gas voor het grote publiek.

Ik heb een PS4 en Series X maar Stadia is een meer dan een prima systeem voor de casual+ gamer. Platform werkt echt frictionless en het werkt icm CCU echt goed. Alleen mis je zaken als race-tracing en de library van MS/Sony maar het is echt niet slecht.

En wel mbt Digital argument, voor PS en XSX koop ik ook alles digitaal. Heb een hekel aan die rammelende disk drives.

[Reactie gewijzigd door Katseviool op 29 juli 2024 03:08]

Korte toevoeging: Ik hoop natuurlijk dat ze écht all-in gaan. Gamestreaming complimenteerd het huidige aanbod en concurrenten als Amazon met Luna zitten ook niet stil.
Ik hoop in ieder geval niet dat we ook met gaming straks in een situatie komen dat je als consument realistisch gezien niet om de grote techbedrijven heen kunt als je een spelletje wil spelen.

Ik blijft zolang het kan in ieder geval bij lokaal draaien via een Steam of GoG. Mocht het in de toekomst ooit zover komen dat gaming net als films/series richting Streaming Only gaat dan hoop ik dat er ook een dienst blijft bestaan bij een ander bedrijf dan Google en consorten (Microsoft, Amazon, Apple, Facebook). Al vrees ik dat het zelfs voor een Nvidia of Valve erg lastig opboksen wordt tegen de enorme slagkracht en praktijken van deze bedrijven als zij zich er echt toe gaan zitten

Puur om wéér een aspect (gaming) erbij te hebben waarvoor je afhankelijk bent van een bedrijf dat met gemak iedere concurrent uit de weg kan ruimen en het vrijwel onmogelijk is een echt persoon van te spreken als eindgebruiker die ook echt iets voor je kan doen bij problemen zie ik persoonlijk gewoon niet zitten.

[Reactie gewijzigd door !mark op 29 juli 2024 03:08]

Ik speel zelf al ruim 2 jaar op Shadow, daar krijg je een Windows VM met dedicated GPU waar je zelf alles op kunt installeren. Werkt geweldig, en is niet op Tech Giant infrastructuur (ze hebben eigen datacenters).

Ik kan 't aanraden!
Dan zit je alsnog zonder Click & Play. Ofwel, grote downloads, installatieprocessen en updates. Voor de casual-gamer zonder bestaande game library klinkt dat als het slechtste van beide.
Klopt! Maar je hebt wel een 1gbit lijn, zelfs als je zelf maar ADSL hebt. Veruit de meeste games installeren super snel. En bovendien hoef je niet een bestaande game library te hebben met de hoeveelheid games die gratis weggegeven worden tegenwoordig.

En als je toch al wil betalen, dan kun je dat net zo makkelijk doen op Stadia als bij Shadow (steam/origin/uplay/etc).

En... je kunt natuurlijk een xbox-game-pass kopen en die gebruiken op Shadow en je hebt een library games!
Kan je Shadow met een Chromecast gebruiken of op een andere manier zonder een ander fysiek toestel op een (OLED) TV? Als dat kan is Shadow voor heel wat mensen interessant, anders niet echt lijkt me.
Shadow heeft applicaties voor Windows/MacOS/Ubuntu/Android/iOS/Apple TV. Chromecast ondersteuning is er voor zover ik kan zien niet, maar wellicht in de toekomst!
Precies. Google heeft niet echt stabiele producten en om dan een game te kopen voor de volle prijs die alleen op hun platform runt ga ik niet doe.
Zelfs al lijkt het dat ze er groot op inzetten.
Want ja, Xbox en PS maken straks ook de overstap naar cloud gaming en bij wie van de drie wil je dan zitten?
Xbox noemt stadia de grootste concurrent wat die toekomst betreft (https://www.want.nl/xbox-baas-google-amazon-concurenten/) dus als zelfs zij dit zeggen is t voor mij wel duidelijk.
Als ik nu kijk naar de ervaringen van mensen die de verschillende varianten van stadia, Xbox en PlayStation getest hebben staat de techniek van stadia ver bovenaan. Ik denk dat ze goud in handen hebben.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door Ht87 op 29 juli 2024 03:08]

All-in gaan is de enige manier om een gaming platform op te zetten. Dat kan je niet halfhartig doen, zoals Google z'n meeste projecten hanteert. Dan krijg je iets zoals Steam Machines waar niemand op zit te wachten.
Je denkt toch niet dat google ook maar een moment wakker ligt van een website als killebygoogle?
Het is een megaconcern, als iets niet goed loopt zoals verwacht gaat gewoon de stekker eruit, zoals elk normaal bedrijf zou doen.
Wat best jammer is, want het werkt als een tierelier. De combinatie controller/chromecast ultra werkt echt fenomenaal over een simpel 40/9 Mbit vdsl-lijntje.... Super smooth, geen latency, beregoede beeldkwaliteit.

Waar het mis gaat, is het in-browser gamen. Dat heb ik nog nooit goed werkend gekregen. Blijft schokken. Is ook nooit bijzonder scherp. Het lijkt alsof Chrome er niet op toegerust is, of dat OS een vertragende factor is.
Die google graveyard site is echt een meme dat de situatie verkeerd voorstelt. Op het eerste zicht lijkt het inderdaad zo dat google veel schrapt. Maar als ge de lijst iets beter bekijkt dan ziet ge dat het grootste deel van de geschrapte apps/services eigenlijk heel kleine dingen zijn die echt een niche markt bedienden. Ook zijn er veel apps/services die niet echt geschrapt zijn, maar die eerder zijn geintegreerd in andere services.

Om maar 1 voorbeeld te nemen. Het eerste item op de site is de stopzetting van AngularJS na 11 jaar. Stopgezet is nogal een groot woord want er wordt gewoon overgschakeld naar Angular 2.0. Dus of zo een voorbeeld nu echt aantonen dat google bij de minste tegenslag het opgeeft?

Als ge door de lijst gaat ziet ge veel schrappingen, maar als ge kijkt naar de leeftijd van die apps/services dan ziet ge dat veel van die dingen 5 tot 10 jaar bestaan hebben. Is het dan zo raar dat een 10 jaar oude service hervormt wordt in een tech landschap?

Ook staan er op die lijst hardwareproducten. Wist je dat je google de Nexus 7 tablet uit 2012 niet meer produceert? Waarschijnlijk wel, maar wat zegt dit over Stadia?

De enige twee grote projecten die stopgezet zijn zijn google music, maar alle functionaliteiten werden overgezet naar youtube music. En al tweede google+, hun gefaalde poging tot een sociale netwerksite. Maar ook hier heeft google niet meteen de stekker uitgetrokken, maar pas na 8 jaar. En laat 8 jaar nu net wat de leeftijd te zijn van een console.
Google Wave heeft nog steeds geen vervanger, ook niet van een ander bedrijf. Google Docs telt niet want dat heeft een heel ander gebruiksdoel.
Er is nu ook een actie tot en met 17 december waarbij je een Stadia Premiere Edition t.w.v. €99,99 gratis krijgt bij het pre-orderen van Cyberpunk 2077 (voor €59,99).

@tinustate Whoops, dat had ik nog niet mogen delen. :X Bron: is interne informatie van een toeleverancier. Spoke too soon.

@Mavamaarten Je zit dan helaas vast aan Stadia. Mocht je interesse hebben in een streaming platform waarbij je aan de slag kan met je bestaande bibliotheek dan zou ik je Nvidia GeForce Now adviseren. Ik heb straks Cyberpunk 2077 op zowel GOG Galaxy als Stadia. 8)7

@mixp Wat @Xinhood al zei, Je kan zonder Pro abonnement je aangekochte games in 1080p blijven spelen. Alleen voor 4K en 5.1 geluid heb je dus Pro nodig.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 29 juli 2024 03:08]

Interessant! Kan je de game dan ook gebruiken op andere platformen of zit je exemplaar van Cyberpunk dan vast aan Stadia?
Je zit vast aan Stadia maar je kan het gratis blijven spelen op 1080p stream zonder een pro abonnement af te hoeven nemen. Neem je wel een pro abonnement af dan betaal je 10,- euro per maand om op 4K te kunnen streamen.
Daar had ik al schrik voor. Een leuke game met een gratis controller e.d. klinkt interessant, maar als ik die game dan nogmaals zou moeten kopen om deze op mijn gaming PC te spelen dan is dat opeens een pak minder. In dat opzicht vind ik Nvidia GeForce Now een betere oplossing.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 29 juli 2024 03:08]

Stadia is dan ook meer een console dan een PC. Je redenatie klopt, maar je zou dit op dezelfde manier moeten zien dat je 't koopt voor de PS en dat je dan een Xbox koopt je het spel nog een keer moet kopen. Het zou mooi zijn dat dit niet hoefde, maar ook meer dan logisch.
Eigenlijk vind ik dat helemaal niet logisch. Want tegenwoordig kopen we vooral een licentie op het mogen spelen van een spel. Waarom zou ik per platform een licentie moeten kopen?
Omdat elk bedrijf achter een platform een deel meepakt van wat jij betaalt. Dit is vaak 30%.
Maar je kunt het gewoon op je game PC spelen via Stadia. Alleen start je dan via je browser IPV via Steam ofzo.
Ik heb een tijdje een Stadia trial gehad en nu een GeForce now abonnement. Ik weet wat de techniek doet en hoe ze werkt, en hoewel het zalig is om op locatie of "snel even" een spelletje te kunnen spelen, is het niet vergelijkbaar met gamen op je game PC in 4K. Ik heb niet zoveel moeite gedaan om een RTX3080 te verkrijgen, om dan in streamingkwaliteit te gaan gamen via Stadia :D
Nadeel van GFN is dat je om de haverklap opnieuw moet inloggen incl. 2FA. Stadia is wat dat betreft meer af, één beleving. GFN is 2 leveranciers.
Tenzij je geen bezwaar hebt het op je PC vanuit de browser te spelen. En, via Family Share kunnen anderen het spelen op het moment dat jij niet aan het gamen bent.
Klopt, daarover zat ik ook al een beetje in dubio. Ik denk dat ik voor Cyberpunk 2077 ook GeForce Now of Shadow ga gebruiken. Vooral met het oog op eventuele modding die vanuit de community naar voren komt.
Als ik een Cyberpunk koop kan ik dus een controller claimen. Daarbij krijg je een 3maanden proefperiode gevolgd door 10€ per maand. Stel ik cancel voor de verlengdatum, kan ik dan nog wel bij Cyberpunk?

@Xinhood @Ram-G-maN dank

[Reactie gewijzigd door mixp op 29 juli 2024 03:08]

Ja, gekochte games kun je zonder abonnement spelen op full hd. Als je 4K en 5.1 geluid wilt heb je wel een pro abonnement nodig.
...
Interessant ! _/-\o_
Mag ik vragen waar je die info vandaan haalt?
(een korte zoektocht levert namelijk niets op)

[Reactie gewijzigd door tinustate op 29 juli 2024 03:08]

staat gewoon op pepper hoor
@tinustate Whoops, dat had ik nog niet mogen delen. :X Bron: is interne informatie van een toeleverancier. Spoke too soon.
Ooops :)
Ik heb m'n quote van je reply ook verwijderd.
Ik ben fan!

Heb in maart (eerste lockdown) gezocht naar een manier om laagdrempelig weer te gaan gamen na hele lange tijd. Uiteindelijk bij Stadia uitgekomen omdat de investering zo laag is vergeleken bij andere manieren om te gamen.

Nu met de pre order van Cyberpunk 2077 mn tweede controller en ccu erbij aangeschaft en ik zie mijzelf geen 500 euro meer in een console of videokaart steken.

Ik weet dat er voor andere mensen genoeg redenen zijn om dat wel te doen maar voor mijn casual gaming usecase met goede internetverbinding is dit ideaal!
Dit geldt ook voor mij.

De rekensom is heel simpel:

Als je elke 3 jaar een GamePC zou moeten aanschaffen (laten we zeggen , 1500 euro), dat is dan 500 euro per jaar. Daar kan ik makkelijk Stadia Pro van betalen + een paar games kopen die ik leuk vind.

Ik hou toch niet van hele snelle games, dus dat er ietsje vertraging zit is niet zo erg.
* Behalve bij bomberman, dat duurde even voordat ik dat goed kon anticiperen
Iedere 3 jaar 1500 euro is (gelukkig) ook helemaal nergens voor nodig. Als je gewoon op redelijke settings wil gamen (niet maximaal maar gewoon redelijke instellingen zoals High) dan ben je zo'n 800-900 euro kwijt per 6 jaar, met halverwege een upgrade van je videokaart a 300 euro (de oude verkoop je voor ~100). Effectief zo'n ~14-15 euro per maand, dat is inderdaad wel duurder dan 6 jaar Stadia Pro (uitgaande dat er de komende jaren geen prijsverhoging door Google wordt doorgevoerd), maar niet zo gigantisch als je dat je uitgaat van een onrealistisch 1500 euro per 3 jaar.

Zeker als je dan meeneemt dat als je de situatie zit dat je toch al een PC nodig hebt voor niet-gaming zaken en de PC op het moment een gigantisch library aan spellen heeft, op Stadia is het maar afwachten welke games wanneer toegevoegd worden.
Klopt. In 2013 PC gebouwd om te gamen, rond de 700 ~ 800 euro uitgegeven. In 2017 nieuwe videokaart voor 190,- erin gezet en de oude weer verkocht voor 70. Vorige maand speciaal voor VR weer nieuwe videokaart voor 350,- erin gezet en oude weer verkocht voor 70,-. Dus afgelopen 7 ~ 8 jaar kom ik uit op 1200,- aan uitgaven (en wat er nu in zit heeft nog steeds waarde, vooral de GPU). En ik heb altijd alles op high/very high kunnen spelen (en met die nieuwe op very high/ultra, 4K etc als het non-VR is). Tjah, geen frame rates van 130fps, maar gewoon allemaal soepel speelbaar :) Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, zeker als je de obsessie hebt om alles op Ultra te moeten spelen terwijl high/very high gewoon hartstikke mooi en speelbaar is IMO.

[Reactie gewijzigd door menne op 29 juli 2024 03:08]

elke 3 jaar is wel gortig zeg! poe he
Same here. Ik wilde heel graag Red Read Redemption 2 eens spelen, maar moest daarvoor eigenlijk diverse componenten upgraden of een console aanschaffen.

Nu kon ik gewoon de game kopen en beginnen. Op de koop toe kan ik op PC en TV gamen. Ik heb geen Pro abonnement en dat werkt voor mij nu prima. Nu Cyberpunk erbij gekocht i.v.m met de gratis controller en Chromecast.
Voor singleplayer games is het waarschijnlijk wel te doen. Ik speel ook veel competitieve spellen zoals cod en dan is dit gewoon nog geen optie. Dus moet ik wel een console of pc kopen en heeft zon streaming dienst weinig nut. Behalve xcloud. Dit zit zonder extra kosten toch al in een abonnement die ik nodig heb.

Moet eerlijk toegeven dat ik wel een paar weken geleden shadow pc heb afgesloten. Gewoon ff testen of dat iets is.
Zit er nog een lange wachttijd op zo'n Shadow PC? Ik had laatst gekeken maar zag dat je volgens mij pas in maart van 2021 ermee aan de slag kon. Dat duurde voor mij iets te lang.
Ik zit bij de januari 2021. Ik las dat het vaak eerder geactiveerd is dan de aangegeven datum. Ik zelf heb geen haast. Ben nu druk bezig op de xsx.
Ik heb altijd het idee dat dit argument niet helemaal klopt. Jij hebt misschien iets minder latency op jouw scherm, maar wat jouw character doet op een ander zijn scherm heeft nog steeds latency. Dus je medespelers zien iets anders dan wat jij ziet. De perceived latency is dus anders dan de echte latency.

In het geval stadia gaat alle input naar een centraal punt en alle video wordt verstuurd vanaf een centraal punt waardoor je allemaal precies hetzelfde ziet. Alle characters lopen dus gelijk. Ik zou denken dat dat dus een voordeel is ipv een nadeel.
Laten we cod nemen als voorbeeld. Stadia draait de pc versie(tenminste als hij beschikbaar is op stadia). Dan heb je dus crossplay met consoles en pc. Lijkt mij sterk dat jij dan een betere latency hebt dan hen. Het kan misschien zijn wat jij technisch zegt maar het lijkt mij dat je gewoon een nadeel hebt.

Misschien heeft iemand anders een mening hierover?
Laatst nog Borderlands 3 gespeeld op Stadia. Ik moet zeggen dat ze het best wel goed hebben geregeld; ik had totaal geen merkbare input-lag. 1080p speelde op 60fps maar QHD en 4K speelden op 30fps wat wel weer jammer was omdat de bitrate van 1080p aan de lage kant was.

Borderlands 3 kon ik trouwens voor 10,- euro krijgen op Stadia omdat dat het eerste spel was wat ik kocht (10,- euro korting) en hij was in de aanbieding voor 20,- euro.

Tijdelijk krijg je ook Stadia Premiere Edition 'gratis' als je Cyberpunk 2077 reserveert bij Stadia.
https://stadia.google.com/game/cyberpunk2077?hl=en

[Reactie gewijzigd door Razu op 29 juli 2024 03:08]

Is dat ook zo voor Benelux? Ik zie nogal wat verschillende interpretaties van 'elegible'.

Update: https://support.google.com/stadia/answer/10177658?hl=nl

[Reactie gewijzigd door L2GX op 29 juli 2024 03:08]

Dit zijn de voorwaarden, ik heb ze niet helemaal doorgelezen. België staat er wel tussen, Luxemburg niet.
Wow, dat klinkt wel heel gaaf. Een controller, chromecast, jaar abonnement EN Cyberpunk 2077, voor de prijs van alleen een spel!
Jaar abonnement zit er niet bij helaas.

Maar blijft een top deal!
Nog een paar jaar het het lokaal installeren van games is over. Amazon, Microsoft, Google, en andere, hebben dan allemaal hun eigen streaming dienst.

En natuurlijk gaat dat niet in het voordeel van de consument uitpakken.
Indedaad.

Alle grote industrieën sturen er op aan dat ze een continue vorm van inkosten krijgen. Waar je uiteindelijk niet meer onder uit komt. Ja, nu kan het allemaal redelijk consument vriendelijk. Maar dat gaat nog wel veranderen.

Nu is het prachtig, maar over 10 jaar zijn leveranciers van hardware op 1 hand te tellen omdat doelgroepen nu naar deze vorm van media overstappen en er alleen nog maar hardware voor serverparken gemaakt wordt. Wil je zelf iets bouwen betaal je de hoofdprijs omdat het intussen een nichemarkt is geworden.

Doordat zelf goede systemen bouwen zo duur is vinden de leveranciers van deze cloudoplossingen het ook niet meer dan redelijk hun prijzen te verhogen omdat hardware veel kost en het dan nog steeds iets gunstiger is. Voor je het weet geef je 15% van jouw maandbudget uit aan oppervlakkig entertainment.

Over 20 jaar leven grote delen van onze bevolking met een strop om hun nek. Je huurt een woning, de auto bij de voordeur is lease. Voor alle vormen van media (film, serie, muziek, games, boeken) heb je een apart abonnement nodig. Witgoed kun je dan ook al niet meer kopen, moet ook op abonnement basis, krijg je een nieuw modelletje wasmachine zodra de leverancier vind dat jij een nieuwe verdiend hebt. Misschien is het bed in de slaapkamer ook al wel lease.

Je hebt niet meer de keuze om zorgvuldig met je spullen om te gaan, zelf een financieel plan te maken. Consumeren moet je! Met vaste bedragen per maand en op zoveel mogelijk plekken tegelijk!

En zodra je even geen geld hebt, poef*!, alles weg.
Over 20 jaar? Reken maar dat nu al bij een hoop mensen is. Max hypotheek, private auto lease, lenen voor de vakantie, , persoonlijke lening, creditcard schuld, tig abonnementen. Ik zou ze de kost nu al niet willen geven.
Ach, het zal wel meevallen. Als de content niet meer gewaardeerd wordt, dan zal de consument met zijn portemonnee bepalen wat er moet gebeuren. De consument krijgt nooit alle macht, maar de aanbieder ook niet.
Nou, dat “de consument kan met zijn portemonnee bepalen” verhaal geloof ik helemaal niks meer van.

DLC’s, Basic game content verpakt als DLC, SeasonPass waar bepaalde content toevallig net buiten valt, Bug festijnen bij launch en ver daarna, slechte ports, microtransactions en ga zo maar door.

Ja, we hebben de game industrie flink laten merken dat we het er niet mee eens zijn welke richting het op gaat en daar hebben ze direct naar geluisterd! :+
Het probleem is inderdaad dat zolang genoeg andere mensen het wel blijven kopen de mensen die met de portemonnee stemmen door ergens niet aan mee te doen irrelevant zijn.

Micotranctions zijn voor namelijk gericht op whales bijvoorbeeld. Er hoeft maar 1 op de 50 mensen bij te zitten die over de lifespawn van een spel 2000 euro stukslaat op een spel om per gebruiker 40 euro te verdienen. Zelfs als 90% van de spelers 'met hun portemonnee' stemt door geen mictrotransactions aan te schaffen levert het alsnog zoveel geld op dat ze weinig redenen hebben te luisteren en/of te stoppen.

[Reactie gewijzigd door !mark op 29 juli 2024 03:08]

Welnee. Microsoft heeft geen Series X gebouwd om 'm vervolgens niet te gebruiken. Daarnaast is er een enorm deel van de wereld (zelfs in Europa) waar de internet infrastructuur niet goed genoeg is voor cloud gaming. Ook voor mensen die de beste beeldkwaliteit willen blijft lokaal installeren de beste optie.
Immers is video streaming enorm groot, maar Blu-rays bestaan ook nog.

Ik zeg niet nooit, maar mocht cloud gaming alles gaan vervangen dan gaat dat nog decennia duren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2024 03:08]

Ik denk zelf dat dit de laatste generatie consoles is.

Kwa internet verbinding worden er komende 10 jaar ook grote stappen gezet. Zoals bvb starlink en 5g.
Over 7 jaar heeft nog niet heel de VS en Duitsland glasvezel of 5g. Starlink gaat 'm ook niet worden voor cloud gaming. Daarvoor is de latency gewoon te hoog.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2024 03:08]

Volgens mij is de geplande latency van starlink 20 ms of lager. Lijkt mij prima.

Maar we zien het wel.
Ik denk dat je je vergist, het kan heel hard gaan. Hoeveel mensen hebben Netflix? En vinden dat wel prima? Als fabrikanten zich erop gaan storten zal het nog sneller gaan.
Hier in Spanje ook, 5 jaar geleden vhaddennde meeste mensen traag ADSL max 20mbit internet. Nu is er geloof ik een coverage van 70% glasvezel, en dat moet volgend jaar 100% worden
Ik denk niet dat de VS binnen 5 jaar z’n corruptieproblemen heeft opgelost. En dan moeten ze nog beginnen met de aanleg.
Ik heb stadia uitgeprobeerd en het werkt echt top! Vele malen beter dan ik had verwacht. Echter ben ik zelf toch niet zo'n fan van het idee dat ik zelf geen controle meer heb over de hardware en software. Je kunt niks meer op het moment dat je internet eruit ligt. Op mijn eigen pc kan ik dan tenminste nog een single player opstarten. Bijkomend voordeel is dan wel weer dat je overal en nergens kunt spelen. Ik heb het zelf uitgeprobeerd op pc en op mobiel (4G) en het werkte wel echt lekker.
Hoe vaak ligt je internet eruit? ;)

[edit]
Ik ben ook wel enthousiast over het idee van Stadia (of het nou van Google is of een andere partij). Geen gedoe meer met aldoor nieuwe hardware of consoles kopen en ook geen lelijke console meer nodig naast/onder je tv.

Dat alles hiermee niet meer in eigen bezit is, is natuurlijk wel een dingetje. Maar dat geldt natuurlijk ook voor spotify, netflix, cloudopslag etc. Dit is gewoon de toekomst en daar moeten we ook vertrouwen in hebben.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 29 juli 2024 03:08]

Precies dat laatste is wat me zorgen baart: we zien zo veel dat de stekker ergens uit getrokken wordt en je aankopen waardeloos worden. Ik vind het lastig tientallen, honderden euros uit te geven om dan te horen: "over een half jaar gaat de stekker eruit". Ik heb Stadia wel geprobeerd en vind het heel goed werken, en geen gemiep met hardware en constante updates... heel mooi! Maar ik zou problemen te hebben veel te investeren.
Hoe vaak ligt je internet eruit?
Niet heel vaak. Maar ik merk wel dat op het moment dat het wel een keer down gaat je opeens beseft hoever het in je leven geïntegreerd is... En hoe blij je weer bent op het moment dat het er weer is :P

Zelf heb ik geen tv abonnement meer. Dus alles wordt gestreamd. (ok niet helemaal alles ;)).
Maar games zijn weer de volgende stap in het online leven, en weer iets wat je moet missen op het moment dat je verbinding down is.

[Reactie gewijzigd door fm77 op 29 juli 2024 03:08]

Bij Streamingdiensten koop je niks !
Je betaald voor de dienst en als die je niet meer aanstaat of ermee zou stoppen dan kost het je ook niks meer.
Nu moet je de game full price kopen maar hij is niet van jou, zonder Stadia kan je er niks mee. Verkopen is ook geen optie.
En dan kunnen er ook nog eens vaste kosten bij komen als je de 4K streaming van Stadia wilt hebben.

Het is wat anders als je een vast bedrag betaald zoals bij bv. Playstation Now en je kunt spelen wat je wilt.
Geen game aanschaf, geen gedoe en als het stopt dan stopt het.
Ik weet zeker dat Stadia een groter succes zou zijn als je niet per game moest betalen maar gewoon een abo hebt voor de dienst met daarin het gehele gamma aan games.
Dat laatste denk ik ook zeker, alleen wordt dat vast een prijzig abonnement. Je kunt natuurlijk niet voor 10 euro per maand alle games aanbieden. Dat moet het veelvuldige daarvan worden en dat vind ik het niet waard. Wellicht moeten ze er dan een tijdslimiet op zetten. Bijv. 10 uur spelen voor 10 euro per maand. Zou voor mij als sporadische gamer een ideaal abonnement zijn. Al zal een beetje gemiddelde gamer veel meer uren maken dan dat, waardoor het alsnog prijzig gaat worden en je toch beter het spel kunt kopen. Maar dan heb je wel de keus.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 29 juli 2024 03:08]

Andere diensten bieden een dergelijk dienst aan die prima te betalen is.
Sure, je hebt dan wel een gaming platform (PC,PS, Xbox) maar mensen die doorgaans überhaupt interesse hebben in gaming en daarvoor willen betalen hebben echt wel een gaming platform.
Daarbij zien we ook al gaming diensten die je op Smartphones kan spelen met evt een controller en alles wordt gestreamed.
Geen extra hardware nodig want iedereen heeft een smartphone tegenwoordig.
Ik geloof hier helemaal niks van. Maar we zullen zien
En dat zei ook de verkoper die destijds game-dvd's verkocht... Intussen ex-klant en hopeloos over de kop gegaan met z'n tent.
Waar haal je dit vandaan? Game-dvd's lopen nog als een tierelier over de hele wereld.

Hier (in NL) loopt het minder, maar wij hebben hier ook de 1% qua internetverbindingen waardoor we hier kunnen streamen.

Genoeg andere landen waar streamen simpelweg niet mogelijk is vanwege de bandbreedte...
Waar haal je dit vandaan? Game-dvd's lopen nog als een tierelier over de hele wereld.
Wat ik schreef: dit was dus een klant van mij. Is intussen failliet gegaan. Net als de Free Record shop en heel veel andere tenten waar media nog op een schijfje werd aangeboden.

Natuurlijk gaat dit niet voor elk land op, maar zonder console gamen gaat het wel gewoon worden in de toekomst. 100% cashen voor de uitgever, geen marges meer weg hoeven geven aan wederverkopers.
[...]
Natuurlijk gaat dit niet voor elk land op, maar zonder console gamen gaat het wel gewoon worden in de toekomst. 100% cashen voor de uitgever, geen marges meer weg hoeven geven aan wederverkopers.
Stadia is hier gewoon de console hoor, Google zal gewoon 30% vragen aan een uitgever, net zoals Microsoft en Sony dat doen.

Wil je zonder console gamen, dan zou je iets van Shadow oid moeten bekijken, alleen dan moet je wel je games extern aan gaan schaffen, zolang je ze intern aanschaft zal Shadow etc gewoon weer die 30% pakken van die uitgever.
Je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd verwoord.
Nog zat shops die fysieke games verkopen en daar winst op maken hoor. Amazon, bol.com, nedgame, Coolblue.
Hangt er helemaal vanaf. voor het gros van de consumenten is Streaming een uitkomst. geen hoge instap kosten.(ala dure GPU/console etc) en eventueel voor een x bedrag wat mooiere gfx. en als we dan ook nog eens voor x bedrag een grote lib krijgen ziet het er best gunstig uit voor de meeste gamers. alleen gamers die echt veel gamen zal het een nadeel zijn. maar al verwacht ik niet dat het ooit echt zal verdwijnen.
Multiplayer shooters gaan vast niet via een streamingdienst lopen. Daarvoor is de input lag simpelweg te hoog. Maar er blijft nog steeds een groot aanbod over welke prima gestreamd kunnen worden.
Gaat prima via stadia, destiny 2 is sinds vorige week gratis te spelen. Probeer het eens uit, ik denk dat je verbaast bent over het gebrek aan input lag.
Nog altijd genoeg mensen die het qua internet niet trekken en zat games waarbij je die latency gewoon niet wilt hebben. Tenzij die bedrijven de snelheid van signaaltjes door glas/koper magisch kunnen versnellen. Zul je met/door afstand de komende 10-20 jaar nog steeds merkbare lag hebben. Niet echt waar mensen die mobas/shooters spelen op zitten te wachten, want vanaf de Stadia-locatie heb je ook nog eens ping naar de servers. Dus je waar je bvb in Valorant of League eerst 20-50ms had, krijg je nu 20-50ms + 20-50ms, liggend aan jouw en Google's locatie en de afstand tussen hen en je spelletje.
Zoals nu met series en films, krijg je t gezeik dat iedereen ze eigen content heeft enz
Iedere console heeft ook z'n eigen exclusives. Verschil hier is dat je niet eens een console hoeft te kopen.
Maar wel de titels kopen, en ieder platform met eigen titels?
Ja maar je kan ze op hetzelfde apparaat spelen.
Ja maar juist daarom vind ik het stadia model zo mooi. Met de gratis versie zit je niet vast aan 1 app.
Gaan we dan niet hetzelfde krijgen wat we nu ook zien bij films? Door het verspreiden van media gaan mensen illegaal downloaden om toch voor zichzelf makkelijk alles bij elkaar te houden.
Maar je zult "Stadia-exclusive" games niet illegaal KUNNEN downloaden.
Hoe is dat nu anders? Je moet zelfs een Switch van €300 kopen om Nintendo games te kunnen spelen. Is wel even een ander instapniveau dan een Netflix abonnement.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2024 03:08]

Weet niet of je ooit hebt geprobeerd om een game te streamen maar voor de meeste mensen is het echt geen pretje.
Dagelijks zonder problemen. Net als de vrienden waar ik samen mee game.
Bij Microsoft kan je dezelfde games ook gewoon lokaal spelen met hetzelfde abonnement, dus die hoort niet echt thuis in het rijtje.
Ik denk dat consumenten heel vaak vergeten hoe machtig ze zijn. In plaats daarvan voelen ze zich vaak slachtoffer (vaak ook nog eens door hun eigen keuzes!) en klagen ze over beleid van bedrijven.

Vergeet niet dat bedrijven vaak maar 1 oogmerk hebben, winst maken. Dat doen ze door producten of diensten te lanceren waar de consument belang bij heeft. Als je dit als consument niet wilt moet je het product niet kopen of de dienst niet afnemen. Dat kan een bedrijf niet anders dan het beleid aan te passen.

Ik heb Spotify, Netflix en gebruik Gamepass. Dit kost me 25 euro per maand (Spotify zit bij mijn telefoonabonnement in) Veel meer wil ik hier ook niet aan kwijt zijn. Als het duurder wordt zal ik iets opzeggen of in ieder geval niet meer diensten afnemen.

Maar als de meute dit wil, dan is het toch prima? Je ziet nu al een hele verschuiving naar private lease qua auto's, abonnementen voor tv, muziek en games. Kennelijk voelen veel mensen zich heel prettig naar minder bezit en meer gebruik wanneer het uitkomt.
Denk nog steeds dat zoiets als stadia etc. wel de toekomst heeft maar denk dat we er kwa latency en beeld kwaliteit/fps nog niet aan toe zijn. Misschien als we over x jaar allemaal standaard een GB verbinding hebben of nog sneller.
Nou ik moet zeggen dat ik gewoon zonder merkbare lag game op de (weliswaar bedrade) Chromecast ultra. Beeldkwaliteit bij bijvoorbeeld red dead redemption 2 is beter dan t op mijn PS4 was. Er wordt al gesproken over stadia gen2, interessante toekomst.
Is dit speculatie? Ik heb nog nooit enige latencyproblemen gehad en heb een zeer simpel 100mbit abonnement, met 4k/60fps. De compressie is heel behoorlijk, dus de enige andere factor voor beeldkwaliteit is hardware. Die vind ik momenteel acceptabel voor casual couch play. Voor RTX geweld speel ik wel op mijn PC. Er wordt uiteraard gewerkt aan een gen 2 infrastructuur, wat ongetwijfeld het gat moet dichten met next gen consoles. 2.4 ghz wel framedrops, maar op 5ghz bijna identiek aan kabelervaring. Heb ook op 4g gespeeld en dat was prima speelbaar.
Wanneer je latency ervaart moet je wat dingen controleren met je verbinding want je zou geen merkbare latency mogen ervaren op Stadia.

Welk spel heb je geprobeerd? Destiny is een mooie om te kijken of je verbinding het soepel laat lopen. Die is nu gratis om te spelen dus je kunt hem zo starten.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 29 juli 2024 03:08]

Heb je het geprobeerd?
Alle haters ten spijt heb ik nu Stadia al ruim een jaar. Het is een mooie service. Wellicht niet voor de hardcore gamer, maar voor mij als casual gamer heb ik nu geen hele gaming rig nodig. Ik ben overigens de alg. haat zonder fundering wel een beetje zat.
Helemaal mee eens. Ik ben er open ingestapt toen de dienst uitkwam. Vooral om Destiny 2 uit te proberen. Daar waar op de PS4 je het met 30 fps moest doen is het op Stadia 60 fps en zien de games er mooier uit (via de chromecast). Ik lees online veel negatieve berichten over de dienst maar snap niet waar die haat vandaan komt. De dienst werkt goed, de spellen spelen bij mij zonder haperingen of merkbare latency. Ik merk niet eens aan dat ik aan het streamen ben ipv lokaal aan het spelen. En wat de prijs betreft volgens mij zit ik al aan de 50+ games die ik via het pro-abbo heb gekregen. Ik ben een zeer tevreden gebruiker en laat de PS5 alsnog links liggen. De voordelen van Stadia, spelen op verschillende devices, geen downloads, geen issues met gebrek aan ruimte op je storage, upgraden van hardware etc. wegen bij mij veel zwaarder dan de afhankelijkheid van internet. Voor games als Destiny geldt sowieso dat als je internet het niet doet je toch niet kan spelen.
Het lijkt er heel erg op dat veel mensen niet willen dat diensten als Stadia slagen, maar ik zou niet weten waar dat sentiment vandaan komt.
Het valt op dat je een van de meerdere nieuwe accounts bent met 1 post die google/stadia de hemel inprijst. Waarom gebeurt dit bij IEDER stadia nieuwsbericht?
Welke haat?

Kijk, Stadia is gewoon een schitterend initiatief voor de casual gamer.
Alleen het is vanwege de uitgever wel een risico, het trackrecord van Google is niet goed.

Puur gevoelsmatig zou ik toch dit jaar nog eerder voor een xbox series s gaan + gamepass dan voor stadia, puur vanwege de houding van het bedrijf erachter.

Het is bij Stadia gewoon heel erg de vraag hoe het gaat uitpakken, dat kan heel goed of heel slecht zijn, wmb valt daar momenteel nog te weinig over te zeggen.
En vooralsnog doet Stadia nog niet de juiste moves wmb, ze hadden me mogelijk kunnen overtuigen als ze de titels vrijgaven van de games en daarmee aantoonden dat grote partijen een commitment hebben afgegeven.
Maar zonder titels kunnen het ook gewoon alle neo geo games zijn die nu gepland staan voor een stadia release.
Zonder fundering? De ervaring van 1 persoon, of het nu die van jou is of van een ander doet er niet veel toe. De eigen ervaring die doet er toe. Iets wat de ene persoon een goede reden vindt, vind de ander 'ongefundeerd'. We hebben allemaal onze eigen eisen en wensen. Die we vaak mens dat we zijn als feit verkondigen 'het is een mooie service' -> jij vindt het een mooie service. Voor mij is het persoonlijk niets en ik vind mezelf ben geen hardcore gamer en multi-player kan mij ook gestolen worden ... maar als ik dan game wil ik wel dat het goed is. De RTX3090 staat dan ook in bestelling (zal wel in de loop van 2021 komen denk ik ;)) en ook de Xbox SX en PS5 zullen er komen (voor de exclusives en pas als ze op stapel liggen bij de MM)... daar kun je tientallen jaren Stadia van spelen, maar BOEIUH!!

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 29 juli 2024 03:08]

Stadia heeft ook een gratis versie. Alleen is dat 1080p als ik het goed heb.
Nee, je snapt het inderdaad niet.
Punt 2. van je opmerking klopt niet.

Een gekochte game, ook deze met korting gekocht, kun je altijd blijven spelen op Stadia, ook zonder pro-abo. Weliswaar niet meer in 4K kwaliteit dan, maar gewoon op 1080p.

Geclaimde spellen, tijdens je pro-abo, kun je niet meer spelen zonder pro-abo.
Tuurlijk... als je eerst de nodige centen aan hardware gekocht had... die spaar je uit bij Stadia.
Kan al eigenlijk niet meer zonder. Je ziet ook dat op bijvoorbeeld Discord Stadia toch al een aardige community aan het opbouwen is. Vind het geniaal om na een dagje werken thuis op de bank te ploffen, controller aanzetten, game kiezen en gewoon te gamen. Geen updates en geen uren lange downloadtijden.

Ook voor mijn Steam, GOG etc. gebruik ik tegenwoordig een streaming dienst (Via Apple TV) en ook dat werkt gewoon prima. Dus bij mij is cloud gaming niet meer eruit te denken. Die 2de streamingsdients heeft wel nog het probleem van downloaden en updates etc, maar je hoeft tenminste geen extra hardware meer te kopen om de games te spelen (dus ook geen PC meer te kopen).
Mja updates gaan tegenwoordig vrij rap, het zal ongetwijfeld de toekomst zijn. Maar een game zoals valorant of csgo zie ik voorlopig nog niet geschikt zijn voor stadia. Er is ook een reden waarom stadia destiny 2 geen pc cross-platform support heeft.
Ik heb het in het nieuws over Xbox al eens aangehaald, maar Stadia had zo'n 120 nieuwe games beloofd in 2020 en ze halen maar 84 (inclusief de aangekondigde games voor dit jaar). Als ze dan nu gaan gooien met een cijfer als 400 schept niet echt veel vertrouwen, terwijl Xbox en PlayStation dat cijfer op jaarbasis doen, en meer.
Je begrijpt dat Stadia een volledig nieuw platform is? Voor een eerste jaar is het een heel net aantal games!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.