Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify heeft bijna twee miljoen podcasts op zijn platforms

Spotify heeft 1,9 miljoen podcasts op zijn platform. Dat blijkt uit de toelichting op de kwartaalcijfers die het bedrijf naar buiten heeft gebracht. De muziekstreamingdienst zet flink in op de groei van podcasts op zijn platform.

SpotifyIn het derde kwartaal van dit jaar had Spotify 1,9 miljoen podcasts op zijn platform, een stijging van 400.000 ten opzichte van het aantal van het tweede kwartaal van dit jaar. Spotify investeert behoorlijk in het verhogen van het aantal podcasts. Zo sloot het bedrijf eerder dit jaar een exclusieve miljoenendeal met Joe Rogan en kocht het ook het podcastnetwerk Gimlet Media.

Van de maandelijks actieve gebruikers op Spotify heeft 22 procent podcastcontent beluisterd in het afgelopen kwartaal. Dat aantal lag tijdens het tweede kwartaal nog op 21 procent. Het totale aantal actieve gebruikers kwam in het afgelopen kwartaal uit op 320 miljoen, een stijging van 29 procent ten opzichte van een jaar geleden en een stijging van 7 procent in vergelijking met het tweede kwartaal. Die stijging schrijft Spotify vooral toe aan een succesvolle introductie van zijn dienst in Rusland en veel ex-Sovjetstaten en succesvolle marketingcampagnes in India.

Het aantal betalende abonnees zit nu op 144 miljoen, een stijging van 27 procent op jaarbasis en een stijging van 5 procent afgezet tegen het aantal van het tweede kwartaal van dit jaar. Spotify zegt dat er een sterke groei is te zien in alle regio's, maar ook hierbij noemt het bedrijf specifiek Rusland, wat volgens de dienst 'de meeste succesvolle marktintroductie tot nu toe is'. Verder wijst Spotify naar de eerdere introductie van het Duo-abonnement, als een andere oorzaak voor de groei.

De totale omzet kwam uit op 1,98 miljard euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2019. Nog altijd schrijft het bedrijf rode cijfers onder de streep, met een nettoverlies van 101 miljoen euro. Dat verlies is wel kleiner dan de 356 miljoen euro die nog verloren werd in het tweede kwartaal van dit jaar, maar het derde kwartaal van 2019 werd wel positief afgesloten met een winst van 241 miljoen euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

29-10-2020 • 15:16

76 Linkedin

Reacties (76)

Wijzig sortering
Ik ben echt tegen het beluisteren van podcast via Sportify en snap niet waarom niet meer mensen dit ook vinden.

Waarom zou je een open en onafhankelijk platform (RSS) inruilen voor een afgeschermd systeem waar één bedrijf de baas is.
Enige voordelen is de mogelijkheid voor een centraal beoordelingsysteem, maar dat weegt in mijn ogen niet op tegen de nadelen.
Het is ook irritant als mensen je een Spotify linkje naar een podcast die elders gratis te vinden is sturen. Dan krijg je een inlogscherm. Ik heb en wil geen Spotify. Maar dat is natuurlijk waarom Spotify zoveel geld betaalt om mensen als Joe Rogan binnen te halen.

Grappig overigens hoe de podcast van Joe met Alex Jones niet op Spotify komt waar Alex van verbannen is. Op TV keken we vroeger graag naar gekke wappies op bijvoorbeeld man bijt hond, maar op internationale media als YouTube en Spotify is de Amerikaanse moraal leidend, en daar wordt er van uit gegaan dat mensen niet voor zichzelf kunnen denken en dat het zien van naakt schadelijk is voor minderjarigen. Althans, op muziekvideo's mag op elk moment van de dag met borsten geklotst worden maar van de schaduw van een tepel worden tieners voor het leven beschadigd.
De nieuwe aflevering met Alex Jones (Joe Rogan Experience #1555 - Alex Jones & Tim Dillon) is wel gewoon beschikbaar op Spotify.
Waar je wel op 2:52:16 iemand hoort fluisteren in Joe's oor: https://www.youtube.com/watch?v=jdVso9FSkmE&t=10336s

Waarschijnlijk iemand van Spotify.

Zonder aluhoedje:
Het viel me wel op hoe hard hij tijdens de podcast ging op fact checken. Iets wat waarschijnlijk een voorwaarde was van Spotify om Alex Jones toe te laten. Joe stapte regelmatig vrij hard op de rem. Wat ik niet storend vond, hierdoor werd het niet ongeloofwaardig.
Klopt, Joe Rogan heeft zelfs in zijn afspraken met Spotify expliciet op laten nemen dat hij Alex Jones mag uitnodigen in zijn studio. Geen linkje naar de bron, maar dit vertelde hij zelf in één van de laatste afleveringen.

Ben het wel eens met de meeste reacties hier over de kwaliteit van de Spotify app als het om podcasts gaat. Juist omdat ik regel matig de JRE-podcast luister ben ik toch overstag gegaan (zonder abonnement). Moet toegeven dat ik in Spotify nu wel vaker naar de video kijk en niet alleen luister.
Exact, en hoe meer Spotify = Podcast en andersom, hoe macht ze krijgen om dat soort acties uit te voeren. Voorbeeld: YouTube en Facebook.
Ik wil geen YouTube of Facebook.
YouTube krijg je om de paar minuten reclame, is van Google. Facebook is al helemaal troep.
Ik betaal graag voor geen reclame bij een Europees bedrijf.
Graag zoveel mogelijk op Spotify ;)
via de podcast app van google en apple is het ook reclamevrij maar gratis.
Dat zijn geen Europese bedrijven zoals zij / hij aanhaalde. En we betalen er idd toch al voor, waarom dan nog een apart progamma installeren voor die podcast. Ik gebruik het ook via Spotify, lekker gemakkelijk.
Je argument zou nog ergens kloppen, ware het niet dat Spotify geen Amerikaans bedrijf is.
Dat weet ik, en ik zeg ook nergens dat dat wel zo is. :)

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 30 oktober 2020 10:16]

Ik heb desbetreffende podcast met Alex Jones gewoon via Spotify in mijn lijst staan en reeds beluisterd/ bekeken via Spotify. Mooi hoe Joe om de 2 zinnen een fact check deed en het meerendeel bleek te kloppen.
Ik walg van podcasts met naakt.
Podcasts zijn meestal op meerdere platformen te beluisteren. Ik gebruik Spotify, omdat ik er voor betaal, waarom zou ik niet gebruiken waarvoor ik betaal? @silent785 Gebruikt weer Google Podcasts, ben je ook tegen het beluisteren van podcasts via Google? Amazon? Apple?
Klopt, en een goed punt.
Het beluisteren via verschillende kanalen vind ik juist goed (wellicht heb ik het verkeerd vewoord).
Waar ik bang voor ben is dat wanneer het gros van alle podcast via Spotify worden beluisterd, Spotify in een positie komt om de podcastmarkt te besturen. Dit vergroten ze door middel van van exclusives en juist daar ben ik op tegen.
Je ziet nu al dat beginnende podcast niet anders kunnen dan hun content wel op Spotify zetten (anders vinden mensen ze niet), en op die manier de voorwaarden van Spotify moet accepteren.
Als Spotify gewoon zoals iedere podcast player RSS feeds zou binnenhalen/ hosten dan zou ik er geen/ minder problemen mee hebben.
Is dat ook niet aan de podcast makers? Als zij een exclusieve deal met Spotify sluiten, dan beperken ze ook hun publiek. Dat is een keuze die ze zelf maken, waar ze later misschien toch weer van afzien.
Zo heb je ook artiesten die hun album maar op een dienst releasen, en dan een half jaar later ook op andere diensten beschikbaar hebben.

Zelf denk ik dan, dan luister ik wel wat anders.
Neen, mijn comment was eerder ludiek bedoeld.
Daarnaast: waarom zou je één en dezelfde speler willen voor je muziek en podcasts? Voor mij zijn dat echt twee verschillende werelden.
Eens, alhoewel ik me kan voorstellen dat er wel mensen zijn die beide willen combineren. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Maar dan nog zou ik geen vendorlock willen voor iets wat je platformonafhankelijk kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door J-P op 29 oktober 2020 15:56]

Eens, ik heb de waarheid zeker niet in pacht. Uiteindelijk vind ik je oorspronkelijke argument tegen podcasts op Spotify ook nog eens een stuk sterker.
Ik gebruik het voor allebei en vind het ideaal om alles in 1 app te hebben staan. Daarnaast is downloaden ontzettend makkelijk + je kunt snel schakelen tussen muziek en podcasts. Maar inderdaad, smaken verschillen
Er zijn heel veel podcast-apps die het downloaden ook erg makkelijk maken. Maar misschien heeft Spotify wel een beter alternatief. Ik voel me voornamelijk ook vanwege het punt van @J-P niet echt aangetrokken om het te proberen.

Het snelle schakelen heeft voor mij absoluut geen meerwaarde omdat ik bijna exclusief naar muziek luister tijdens werk, en op andere momenten bijna exclusief naar podcasts en audioboeken. Als ik schakel, schakel ik niet alleen van muziek naar podcasts, maar ook van laptop naar telefoon.

Zo zie je inderdaad maar, iedereen is anders.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 29 oktober 2020 16:02]

Ik was/ben niet zo van de Podcasts, maar op een dag zag ik de Tweakers podcast voorbij komen op Spotify, die ik best wel interessant vind. Luister daar nu bijna elke week naar. Het is eigenlijk wel alleen dat ik in de auto naar Spotify luister, dus dan wel makkelijk dat dat via dezelfde app/dienst gaat.
Ik luister ook wel kortere podcasts en vind het toch best wel fijn dat ik playlist kan maken met een mix van podcasts en muziek.
Maar dat het twee verschillende werelden zijn maakt niet uit toch? Je hebt ook in één app nog steeds de keuze wat je op een bepaald moment luistert. Voor veel mensen is het veel makkelijker om te switchen tussen podcasts en muziek in één app.

Ik vind vooral dat Spotify qua podcast app gewoon heel slecht is, er zitten hele basale functies niet in. En het opkopen van podcasts om ze exclusief te maken komt ze hopelijk ooit duur te staan, zoals bij Epic er ook heel veel outrage was vind ik dat dit op Spotify ook wel eens neer mag komen. Ze doen heel veel alsof ze pro-consument zijn, maar ze geven geen fuck om hun klanten zolang ze maar 9,99 per maand overmaken.
Makkelijk met de sonos en andere spotify connect integratie.
Voordat het in Spotify zat luisterde ik ze nooit. Nu wel, zeker die van Klara zijn goed.
Ik denk dat de overgrote meerderheid van de Podcast luisteraars een van de centrale aanbieders gebruiken en niet RSS.
Hoe moet ik sowieso via RSS alle podcasts binnenhalen er een beluisteren?
ff in je fav zoekmachine zoeken naar een howto ;)
Mee eens. Ik gebruik ook een dedicated podcast speler die precies doet wat ik wil, niet meer en niet minder (Pocketcasts). Heb daar eenmalig de premium versie van gekocht voor een tientje.

Maar ik ben zelf geen Spotify gebruiker, niet uit principe, ik ben er gewoon nooit aan begonnen. Ik kan me voorstellen dat het voor fervente Spotifiers, en dat zijn er vele miljoenen, een ander verhaal is.

Meer in het algemeen zou het natuurlijk wel heel jammer zijn als er steeds meer podcasts platform specifiek worden.
Zelf heb ik wel een Spotify premium account, al jaren. Maar ik gebruik Pocketcasts voor mijn podcast.

Wat je zegt: we moeten oppassenanders wordt de podcastmarkt hetzelfde als wat je nu op de videostreamingmarkt ziet. Je moet 5 abonnementen hebben om alles te kunnen zien.
Zonde als we RSS daarvoor laten vallen.
Ander mogelijk voordeel is dat het verdienmodel mogelijk beter is?

Als de tracking en profielen van luisteraars beter zijn heeft dat vast impact of advertentieinkomsten, product placementinkomsten, of hoe makkelijk het is om mensen deel te laten nemen (bijv. interviews).

Of dat het voor jou waard is qua pro/con is aan jou. Maar als ik een podcast maak waarom zou ik het niet op zoveel mogelijk kanelen zetten, en wellicht voorkeur hebben voor daar (als het exclusive kan of moet) waar ik het meeste kan bereiken commercieel of impact-wise?

[Reactie gewijzigd door Flo op 29 oktober 2020 16:01]

Interessante tegenargumenten.
Echter zou ik dat liever als aanvulling op het huidige RSS systeem willen zien. Dat zou Spotify prima kunnen doen. Ik snap ook wel dat ze zo veel mogelijk mensen aan hun platform willen binden.
Maar als ze eenmaal 1 op 1 met podcasts worden gedefinieerd dan bepalen ze ook de markt, dat zie je nu ook bij YouTube.
Of je krijgt een gefragmenteerde podcastmarkt die we nu ook op de videostreamingplatformen zien.
Ik gebruik gewoon Google Podcasts, gratis, offline en mijn data wordt ook verkocht. :D
Ik gebruik Apple Podcast, deze download ook de podcast die ik luister op wifi voordat ik van huis ga
RSS is enkel het formaat waarin de speellijst wordt gedeeld. Je bent dan nog wel hosting van de podcast benodigd. Je kunt RSS dus niet vergelijken met een tool als Spotify. Overigens kun je podcasts ook op Spotify publiek beschikbaar hebben. Om het helemaal compleet te maken zijn de grote podcasts sowieso al op meerdere platformen te vinden met hun podcast.
? Niemand stopt jou toch om ze ook via rss aan te bieden?
het is gewoon makkelijk te zoeken en toe te voegen/downloaden,...
Ik luister een handjevol podcasts maar ik zou niet weten hoe ik daar anders naar moet luisteren dan via Spotify of Apple’s variant. Ik bedoel, lijkt mij toch dat iemand die podcast moet hosten. Hoe gaat het volgens jou dan :? Ja sorry, ben op dat gebied een leek.

Wel vind ik de podcast interface van Spotify om nieuwe podcasts te vinden irritant. Paar categorieën en alles in het Nederlands. Ik zie gewoon geen eens buitenlandse podcasts. Ik moet specifiek op naam zoeken wil ik een buitenlandse podcast luisteren.
Voordat die jij opnoemt begonnen met podcast had je al jaren andere spelers.
Het enige voordeel zou zijn als spotify ook de podcast makers betaald als ik er naar luister, maar dat doen ze niet.

Dat ze nu Joe Rogan wel betalen, is voor mij juist een reden om geen podcasts via spotify te luisteren.
Je kunt Spotify niet de schuld geven van het feit dat contentmakers graag hun content publiceren via een laagdrempelig platform. RSS is leuk voor nerds, maar maakt ke content voor het grotere publiek onvindbaar. Mensen gebruiken het domweg niet. Daar kan je dan heel fundamentalistisch in gaan zijn, maar als je podcast maakt is je enige doel dat je beluisterd kan worden op een zo eenvoudig mogelijke manier. Er zijn trouwens ook genoeg podcastmakers die de podcasts ook gewoon nog op hun eigen website publiceren. Dus wat is nu je probleem?
Uit interesse, is er ergens een zoekwebsite hiervoor?
Iemand ervaring met podcasts op Spotify en met Pocket Cast. Ik gebruik die laatste en ben er wel tevreden over maar beter is altijd welkom. Iemand die een vergelijk heeft kunnen maken?
opzich best ok, maar daarover zijn de meningen verdeeld; https://www.digitalmusicn...e-rogan-spotify-comments/

//edit; zoals begrepen heb was niet 'alles' van zijn podcasts te beluisteren

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 29 oktober 2020 15:38]

Ja een paar blauw harige tieners zijn er niet blij mee... geef ze nog een paar werkjaren in de echte wereld en die mening slaat wel om.

Ik vind het altijd leuk dat dit soort mensen anderen uitmaakt voor facist terwijl censuur onderdeel is van een facistisch bestuur.
Als player vind ik PocketCasts 1000x fijner dan Spotify. Maar dat heeft o.a. queueing te maken, snelheid van afspelen, stiltes uitfilteren, etc. Voor mensen die nog geen ervaring hebben met podcasts, en die graag een platform willen wat suggesties maakt zodat je er makkelijk inrolt is Spotify wel geschikt.
Ik vind Spotify persoonlijk prima werken, de geluids kwaliteit vind ik goed, geoeg keuze, ik kan makkelijk mijn podcast opstarten door m'n linker oortje ingedrukt te houden (galaxy buds). En hey, het is weer een app minder op je telefoon.

Geen fan van het automatish over switchen want als ik inslaap val dan staan er ineens 4 podcasts geluisterd.
Spotify is een wat gesloten systeem. Bij Pocket Cast kun je elke podcast toevoegen die je maar wilt, desnoods met een url. bij Spotify kan je de podcasts toevoegen die in de library van Spotify staan.

Alleen dat vind ik al een reden om geen Spotify te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door martijnsch op 29 oktober 2020 15:56]

En wat voor exotische podcast zijn dat dan, die blijkbaar niet op Spotify staan? Ik heb nog nooit iets niet kunnen vinden.
Niet direct een vergelijking, maar ik heb wel een lijstje gemaakt (zie ook onderstaande post) met alle iOS grotere Podcasts apps op iOS en kan er een aantal erg aanbevelen die veel meer kunnen qua filters, automatische opties t.o.v. Spotify. Mijn favorieten zijn iCatcher, DownCast en inderdaad Pocket Cast is ook zeker niet verkeerd.
Ik gebruikte het wel regelmatig in de auto, maar ik maak nu nog nauwelijks kilometers. Waar ik me altijd wel aan stoorde is dat er reclame in zit terwijl ik een betaald abonnement heb en bovenal omdat het gepaard gaat met een enorm volume verschil (dit is bij verschillende podcasts het geval).

[Reactie gewijzigd door MrR0b3rt op 29 oktober 2020 16:02]

Reclame? Waar dan?
Kan trouwens ook door de maker van de podcast erin gestopt zijn i.p.v. spotify zelf.
Ik weet niet of dat nog steeds het geval is, zoals gezegd ik luister sinds begin dit jaar bijna niet meer :)

Dat makers dat zelf konden toevoegen wist ik ook niet, waarschijnlijk doen de makers van het handje vol podcasts dat ik luister/volg dat dan inderdaad.
Ik denk eerder dat dat gewoon reclame was van de makers zelf inderdaad. En hoezo wist je niet dat makers zelf reclame konden toevoegen? Ik bedoel als je audio kan opnemen kan je alles erin gooien wat je wil toch. Je kan toch gewoon deals maken met fabrikanten en bedrijven dat je hun vernoemt in je podcast bijv.
Dat is dan inderdaad reclame die ingebakken zit in de podcast zelf. Ik skip er zelf ook altijd doorheen.
Spotify zet er geen reclame in. Ik weet dat The Daily reclame bevat maar dat is er door de New York Times in gezet. Maar bijvoorbeeld de BNR podcasts zijn gewoon reclamevrij.
Ik mis nog hoe ik kan sorteren op meest recent toegevoegde afleveringen van shows die ik volg... of ligt het aan mij?
Mij lukt dat wel in het overzicht van de afleveringen. Rechtsboven staat 'sort', die je vervolgens op Sort By --> Date kunt zetten.
Ik krijg gewoon een chronologishe lijst van alle shows die ik volg, ik denk dat het aan jouw ligt
Ik vraag mij af in hoeverre spotify invloed heeft op de inhoud van deze podcasts. Aangezien medewerkers van spotify actief hebben geprobeerd bepaalde stukken van Joe Rogan zijn podcast te laten censureren. Dit is niet geslaagd, maar ik kan mij voorstellen dat kleinere podcasts hierdoor wel kunnen worden beinvloed.
Een podcast op Spotify zetten is erg makkelijk is erg makkelijk, ze gaan alleen achter Joe Rogan omdat hij erg contreversieel is.
Ze gaan alleen achter Joe Rogan aan omdat hij erg contreversieel is volgens sommige minderheden. Groot verschil.
Wat een absurde ontwikkeling is.

De man is op geen enkele wijze echt controversieel. Het probleem is eerder een klein groepje zeer activistische medewerkers die op ieder woord zuur leggen en iedereen die iets zegt wat ze niet bevalt monddood wil maken.

Bedrijven moeten zeer voorzichtig zijn in het buigen naar dit soort medewerkers, beter ontsla je ze. Richt je op klanten.
Leuk dat ze zo veel hebben, maar ik mis nog een categorie die best wel goed bij spotify past, namelijk de (weekelijkse) mixshows van DJs zoals Martin Garrix Radio en Heldeep Radio van Oliver Heldens of de escalatie mixen van de Gebroeders Scooter. Ik snap dat het rechtentechnisch misschien niet zo makkelijk is, maar aan de andere kant; op YouTube kan het allemaal wel.
Dit is juist begin dit jaar uit Spotify gehaald. Vroeger, voor begin dit jaar, werden zulke sessies nog regelmatig op Spotify geupload (zoals bijvoorbeeld The Boom Room van Slam). Ineens mocht dat niet meer en werd alles verwijderd.

Ik mis het zelf ook heel erg. Het lijkt me fijn om het gemak van Spotify te kunnen combineren met de mixshows/sets van DJ's.

[Reactie gewijzigd door josje94 op 29 oktober 2020 15:48]

De DJ sets in spotify waren ideaal. Maar ze kwamen in de knoei met de muziek rechten...
Lol, dus spotify heeft ook podcasts? Nooit geweten 🙈 Gebruik het eigenlijk vooral om muziek te luisteren...
Recent gebruik ik Spotify meest voor Podcasts.

Spotify laat toe de podcast op een ander toestel op te pakken op de locatie waarop werd gepauzeerd
Download functie bij Spotify wordt eveneens geapprecieerd ...snel even een podcast offline zetten voor ritje met auto of fiets zonder 4G behoeft is erg praktisch.
Podcasts te herbeluisteren zijn eenvoudig in folders (playlists) bij te houden.
Wat ik een beetje vreemd vind is dat recentelijk video's worden toegevoegd -duidelijk meerwaarde- en concurrentie met het controversielere Youtube, maar dat die niet kunnen uitgezet worden voor bandbreedte besparing.
De video's bij podcast kunnen uitgezet worden door 1) downloaden en 2) offline gaan, maar dat is ietswat omslachtig.
...Spotify laat toe de podcast op een ander toestel op te pakken op de locatie waarop werd gepauzeerd
Download functie bij Spotify wordt eveneens geapprecieerd ...snel even een podcast offline zetten voor ritje met auto of fiets zonder 4G behoeft is erg praktisch...
dat kan met bv. Pocket Casts toch ook :?

'Tuurlijk als je apart moet betalen voor een podcast app terwijl je bij Spotify al een abo hebt, dan zou ik waarschijnlijk podcasts via die app ook een poging wagen maar aangezien ik destijds betaald heb voor Pocket Casts en nu dus een lifetime plus abo heb gebruik ik liever die app.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 29 oktober 2020 16:22]

Tja, leuk. Tegelijkertijd erg jammer dat je sommige podcasts Spotify exclusive maakt. Gelukkig zijn podcasts nog niet als films of series. Ik heb geen spotify en mis voor mijn gevoel nog helemaal niks.

Hoe is het trouwens met Spotify met gesponserde podcasts. Ik merk dat ik bij sommige podcasts helemaal gek wordt van het leuren om geld of de aanmoedigingen om vriend/patreon te worden.
Voor klachten over Spotify exclusives moet je bij de makers zijn. Die hoeven het niet exclusief voor Spotify te maken als ze dat niet willen. Maar die zak geld is ook wel aardig natuurlijk.
Het irritante aan podcasts via Spotify is dat het overzicht onder 'bladeren' alleen is toegesneden op de 'eigen' regio. Hier in Nederland staan er dus vooral Nederlands- en Engelstalige podcasts in. Dit maakt het heel erg lastig om bijvoorbeeld nieuwe Duits- of Franstalige podcasts te vinden zonder dat je de titel ergens anders oppikt. Dit is niet aanpasbaar, ondanks verzoeken van gebruikers.
Gezien de talenkennis van Nederlanders is de doelgroep voor die extra talen bijzonder laag gok ik. En ik weet niet hoe het bij anderen is, maar ik vind podcast toch meestal via andere kanalen, bijvoorbeeld via de website van de contentaanbieder. Ik ga niet in Spotify zitten zoeken naar podcasts. De kans dat je met zoeken wat leuks vindt is niet zo groot.
Gelukkig zijn er flink wat alternatieven bijvoorbeeld op iOS heb je deze drie toppers die heel veel filter opties hebben (zeker de eerste twee):
- iCatcher
- DownCast
- PocketCasts

Sommige hebben ook al een handige iOS14 widget (iCatcher, Spreaker)

Hier ook het AppRaven (app) Podcast lijstje wat ik heb samengesteld met 28 podcast apps waarbij je makkelijk iedere app kunt downloaden/vinden in de App Store.

Offtopic: Overigens top app om werkelijk die pareltjes in de App Store te vinden dus zonder bijv. in-apps, advertenties e.d. dus met echte goede filters check de 'user collections' en zoek op genre 'RTS' , 'RPG' , 'snow', 'weather', of nog veel specifieker. Ik heb er ook al 36 gemaakt die ik ook deel met alle andere gebruikers.

[Reactie gewijzigd door funrider op 29 oktober 2020 20:04]