Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Windows 10X-apparaten met twee schermen verschijnen pas in 2022

Pas in 2022 zijn de eerste apparaten die Windows 10X draaien en die twee schermen bevatten te verwachten, volgens geruchten. Ook de Surface Neo van Microsoft zou dan pas verschijnen. In de lente van volgend jaar zou Window 10X voor apparaten met een enkel scherm uitkomen.

Windows 10X voor twee schermen is in 2022 gereed, zo vernam het doorgaans goed ingelichte Windows Latest van zijn bronnen. Dat betekent dat ook de Surface Neo van Microsoft dan pas verschijnt. Microsoft introduceerde de Surface Neo, met twee 9"-schermen, in oktober 2019.

Aanvankelijk liet het bedrijf weten dat het apparaat eind 2020 zou verschijnen, maar vorige maand maakte Microsoft bekend dat dit niet het geval zal zijn, zonder een nieuwe beschikbaarheidsdatum te noemen. Inmiddels is de productpagina van de Surface Neo niet meer op de website van Microsoft te vinden, wat een verder teken lijkt te zijn dat de verkrijgbaarheid nog ver in de toekomst ligt.

Volgens eerdere geruchten verschijnt Windows 10X in april of mei 2021 eerst voor apparaten met een enkel scherm. Mede hierom zou Microsoft besloten hebben om de Windows 10-update van de eerste helft van 2021 niet uit te brengen en alleen in de tweede helft van dat jaar een feature-update voor het OS te introduceren, zo berichtte Windows Latest.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-10-2020 • 08:19

63 Linkedin

Reacties (63)

Wijzig sortering
Dus dan hebben we:

iOS
Android
Harmony OS
Windows 10X

Kijk dat is pas leuk om te zien. Ik ben benieuwd hoe 10X gaat uitpakken. Wellicht dat ik dan van iOS naar 10X overga.
Ik ben geen iOS gebruiker, maar na mijn ervaring met;
Windows Mobile 6.0
Windows Mobile 6.5
Zune
Windows Mobile 7
Windows Mobile 7.8
Windows Mobile 8
Windows RT
Windows Mobile 10

Het OS gaat over het algemeen niet langer mee dan je te apparaat. Iedere versie van het OS heeft over het algemeen maar 1 generatie apparaten.
Ik ben in ieder geval geen ezel want ik heb me er 5x aan gestoten maar ik zit niet te wachten op (nog) een Microsoft mobile OS. We zullen in 2026 wel zien of het een blijvertje is.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 6 oktober 2020 10:36]

Waarom WM meerdere keren noemen, het is toch gewoon 1 OS met meerdere versies/iteraties?
Anyway de meeste grote software techgiganten stoppen wel is met producten (zie bijv https://killedbygoogle.com/ voor een lange waslijst). Bij MS krijg je in ieder geval de zekerheid dat je beveiligingsupdates voor minstens een paar jaar krijgt (zo kon ik mijn 950xl prima gebruiken tot 2020).
Nee het is niet 1 OS met meerdere versies. Zelfs 6.0 naar 6.5 was vaak al geen optie. En dat is dan nog een minor upgrade. MS heeft daar helaas echt steken laten vallen, want zeker latere versies waren gewoon erg goed afgestemd op het apparaat. Zo was ik erg fan van de lumia 800. Mooi apparaat, lag goed in de hand en een fanatastisch scherm met ditto interface. Binnen twee jaar echter volledig waardeloos.
Ik ben ook geen fan van een slecht update beleid maar wat dat betreft was Android vroeger niet veel beter (vooral bij sommige onbekendere merken).
Binnen 2 jaar volledig waardeloos lijkt me overdreven (los van mogelijk fysieke schade of batterij degradatie oid).
Verleden zegt wat mij betreft hier niet zoveel over de toekomst als je ziet hoe snel smartphones veranderd / verbeterd zijn.
Niet akkoord, voor Android 4.4 kan je nog steeds voor veel programma's updates vinden doordat Google het Play framework kan updaten zonder OS update.
Bij de versies van Windows Mobile 7 naar 8 naar 10 werkten veel programma's niet meer en moesten applicatiemakers herschrijven.
Dat ben ik deels met je eens. Updates voor / toegang tot apps kun je wel vinden (met concessies), maar de apparaten zelf zijn zo lek als een mandje.
Verder kan je natuurlijk wel afvragen wat een OS van 10 jaar terug (WM7/WP7) nog met W10/10X te maken heeft (vooral omdat 10X onderdeel is van CoreOS, samen met Hololens OS en Xbox etc en daardoor niet geheel losstaat als apart OS qua componenten / code).
de 950XL is uitgekomen oktober 2015. Dat apparaat is nu dus maximaal 5 jaar oud.
In december 2019 is de store op Windows 10 Mobile gesloten (en kun je dus geen apps meer installeren).
En dan spreken we nog niet eens over support voor sommige apps die al eerder verviel.
De laatste feature update is volgens mij 1709, dus dat is 2 jaar na release. Toen is de ontwikkeling van het OS al beeindigd (en had ik een 1 jaar oude Lumia 950XL)

Mocht je nu een 950XL een hard reset geven, kun je er niets mee behalve de stock apps.
Daarnaast zijn alle UEFI bootloaders gelocked dus behalve het project wat er nu loopt met W10OA heb je weinig meer aan het toestel. En volgens mij zijn er nog niet voor alle componenten van deze specifieke telefoon drivers voor W10OA.

Dus in tegenstelling tot een 5 jaar oude Android telefoon waar je bijvoorbeeld LineageOS op zou kunnen zetten, is je Lumia 950XL na iets meer als 4 jaar eigenlijk een paperweight.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 6 oktober 2020 13:48]

Hoeveel mensen zetten er nou daadwerkelijk na 4 jaar LineageOS op hun telefoon? Ik snap dat sommigen Tweakers dat doen maar dat is een fractie van de markt (naast dat de mobiel fysiek slijt). Veel mensen (in mijn omgeving) doen niet eens 4 jaar met hun mobiel, los van de duurste modellen. Overigens functioneren veel duurdere Lumia telefoons (950xl, 1020, 1520 etc) als prima camera's, en eventueel als backup telefoons oid.
Uiteraard had ik ook langer willen doen met mijn 950 xl dus begrijp me niet verkeerd, maar zo slecht is 4 jaar gebruik nou ook weer niet voor een telefoon.
Ik deel inderdaad jouw ervaring. I've had my fair share of MS. Zij kwamen zo vaak hun beloften niet na waardoor ik gestopt ben hun apparaten te kopen en tot op heden weiger. Laat hun maar zweten en proberen mij terug te dwingen, want mijn vertrouwen hebben zij allang laten varen.
Ik kan mij eigenlijk juist niet vinden in jouw opmerkingen. Windows 10 Mobile heeft langer dan vijf jaar updates en ondersteuning aangeboden (als je de previews meetelt). Windows Phone 8 nog veel langer, die ondersteuning werd pas vorig jaar gestopt. Windows Phone 7 is bovendien ook vier jaar ondersteund, de hele 7.8 update was een enorme tegemoetkoming naar gebruikers.

Ik heb juist nog nooit een OS gehad wat zo lang mee ging op mijn telefoons. Ik had toen een Alcatel OT991D en wat later een Samsung Galaxy SII, niets anders dan problemen mee gehad.

Edit: Dik twee jaar mijn Lumia 520 gebruikt (was mijn eerste Windows Phone), stukken sneller dan de Android toestellen van destijds.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 6 oktober 2020 16:32]

Ik zeg ook niet dat de apparaten niet lang beveiligings updates hebben gekregen. (waarbij het discutabel is of je beveiligingsupdates werkelijk support is, gezien MS en de developers W10M al in 2017 hebben laten vallen, iets meer als 2 jaar na introductie)

Wat mij zuur is geworden, is dat Microsoft hun besturings systemen van mobiele apparaten heeft afgeschoten terwijl de apparaten nog nieuw in de winkels lagen; Het ging hier niet om telefoons die geen update kregen, maar complete ecosystemen die werden afgeschoten. (tussen 7 en 8, en in mindere mate tussen 8 en 10, waren de apps niet (volledig) compatable)

Er werden nog windows phone 7 apparaten verkocht toen duidelijk werd dat deze allemaal geen upgrade naar 8 kregen. Er werden nog windows phone 8 apparaten verkocht toen Windows 10 mobile reeds uit was welke geen upgrade kregen, en er werden nog windows 10 mobile apparaten verkocht op het moment dat werdt aangekondigd dat MS zou stoppen met windows 10 mobile.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 6 oktober 2020 17:00]

Windows 10X is alleen geen mobiel os. Daar gebruikt Microsoft Android voor.
Je kunt het wellicht zien als alternatief voor iPadOS, maar nog meer voor Chrome OS denk ik.
Het is vooral een alternatief voor ChromeOS en persoonlijk zie ik dat wel zitten. Het beheer van zakelijke Windows 10 systemen blijft een constant drama. Ik zie veel meer in een non-persistent OS net als ChromeOS en een wat meer gesloten systeem waarbij je zelf niet allerlei apps kunt installeren.

Dit zou dan weleens het ultieme Office 365 werkpaard kunnen worden, volledig te beheren hopelijk via Intune.

Het valt of staat echter weer bij hoe ze het uit gaan werken. Ook dat het pas half 2021 komt voorspelt niet veel goeds, want de eerste versies gaan weer vol bugs en onafgewerkte zaken zitten. ChromeOS heeft inmiddels al 10 jaar voorsprong en dat loop je niet zo snel in.
Alleen dan wel zonder O365 desktop-apps helaas, in de eerste versies kun je geen Win32 apps draaien. Ze willen dat je de web-apps gaat gebruiken; dat vind ik toch wel een belangrijke USP (desktop office) die je kunt doorstrepen.
Desktop applicaties zijn al jaren dood en Microsoft weet dit ook. Gelukkig voor hen zitten nog genoeg organisaties vast in de vendor lock-in van Office en hun plugins. Er is tegenwoordig echt bijna geen reden meer om niet voor een webapp te gaan want ze bieden gewoon veel te veel voordelen. Op gebied van updates, uitrol en troubleshooting is er al geen business case te schrijven voor desktop apps.

Microsoft grootste probleem is hun legacy software/ondersteuning. Ze willen er graag vanaf en hebben meerdere pogingen gedaan maar nooit succesvol. Daarom hebben ze Windows 10 naar mijn mening ook opgegeven en wordt het nu als telemetrie / advertentie platform gebruikt.
Als desktop-apps dood zijn waarom steken ze er nog zoveel tijd in om nieuwe features in the bouwen?

De web-apps van Word/Excel/Powerpoint zijn echt bagger als je het mij vraagt; traag, documenten zien er niet hetzelfde uit als in de desktop versie en veel features ontbreken. Ik heb 100x liever een native desktop-app - al is dat ook omdat ik vaak offline werk.

Vind het jammer dat ze de UWP versie van Office niet meer verder ontwikkelen.
Als desktop-apps dood zijn waarom steken ze er nog zoveel tijd in om nieuwe features in the bouwen?
Omdat ze er nog goed geld mee verdienen? En ze het transitie tijd geven om goede web apps te bouwen?
Om de vendor lock-in langer te langer te behouden? Ik kan zo wel even doorgaan..

De web-apps van Word/Excel/Powerpoint zijn echt bagger als je het mij vraagt;
Eens, maar ze zijn erg hard in ontwikkeling. Een volledige rewrite is uitgevoerd voor de Outlook webapp en die is al stukken beter. De rest gaat wel volgen...

documenten zien er niet hetzelfde uit als in de desktop versie
Dat is ook weer een legacy probleem. Ze hebben het zichzelf heel moeilijk gemaakt met het office bestandsformaat zodat concurrentie geen kans had om van de grond te komen (Office bestanden openen alleen correct in MS Office).

en veel features ontbreken
Dat valt best mee. Je moet beseffen dat 99% van de gebruikers niets meer doet dan een briefje tikken. Die hebben meer dan genoeg aan een webapp.

Ik heb 100x liever een native desktop-app - al is dat ook omdat ik vaak offline werk.
Iedereen zal zijn voorkeur hebben. Ik heb liever dat ik overal en met alle apparaten aan mijn documenten kan werken. Ook offline werkt een webapp prima (Zie Google en Microsoft). Tevens is er natuurlijk genoeg opties als Open office, Libre office of zelfs Apple Pages is eigenlijk prima.

Vind het jammer dat ze de UWP versie van Office niet meer verder ontwikkelen.
Is er een UWP variant van geweest dan? Volgens mij was dat niets anders dan een appje dat gewoon Office 365 installeerde?
UWP Office = Office Mobile, destijds ontwikkeld voor Windows Phone 10 / Windows tablets - maar draait ook heerlijk op de desktop als je niet alle features van de volledige apps nodig hebt. Je hebt wel een O365-subscription nodig. Aangezien dit UWP-apps zijn kun je deze waarschijnlijk meteen op Windows 10X draaien, alleen lijkt het erop dat ze deze versies niet veel langer zullen ondersteunen. Dan is het maar hopen dat de web-apps snel beter worden.

Linkjes (want niet meer in de store te vinden via de zoekfunctie):
https://www.microsoft.com/en-us/p/word-mobile/9wzdncrfjb9s
https://www.microsoft.com/en-us/p/excel-mobile/9wzdncrfjbh3
https://www.microsoft.com...point-mobile/9wzdncrfjb5q

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 6 oktober 2020 13:50]

Intressant, zo te zien is het zelfs nog niet helemaal afgeschreven:
https://www.windowscentra...ill-continue-have-support
Desktop apps zijn niet dood, zo wordt bijv de nieuwe interface tools van UWP ook naar WPF gebracht. Het is wel jammer dat UWP niet breder gebruikt wordt (gezien het ook voordelen als permissies etc heeft), maar ook UWP wordt verder geupdate.

"telemetrie / advertentie platform ", dit is een beetje overdreven, diagnostische telemetrie biedt voordelen om een veel gebruikt OS als Windows meer stabiel te maken (zelfs Firefox gebruikt diagnostische telemetrie, dus dat zegt wel iets over de noodzaak ervan) en ik zie geen advertenties in W10 zelf.
Desktop apps zijn niet dood, zo wordt bijv de nieuwe interface tools van UWP ook naar WPF gebracht. Het is wel jammer dat UWP niet breder gebruikt wordt (gezien het ook voordelen als permissies etc heeft), maar ook UWP wordt verder geupdate.
Ik denk niet dat er ook maar iemand nadenkt om iets met UWP of WPF te doen als men een nieuwe applicatie maakt. Waarom zou je jezelf zo beperken, dan moet je wel een enorm goede reden hebben die ik zo niet kan verzinnen.... Web Apps werken op ieder apparaat met een browser, iedere schermgrootte en doen niets onder aan desktop applicaties.

"telemetrie / advertentie platform ", dit is een beetje overdreven, diagnostische telemetrie biedt voordelen om een veel gebruikt OS als Windows meer stabiel te maken (zelfs Firefox gebruikt diagnostische telemetrie, dus dat zegt wel iets over de noodzaak ervan) en ik zie geen advertenties in W10 zelf.
Het is misschien wel een zware statement maar telemetrie is geexplodeerd in Windows 10. Het is een OS wat gemaakt is om meer diensten te verkopen. Daarnaast is het echt niet stabieler geworden t.o.v. Windows 7. Windows updates (feature en security) is rustig een ramp te noemen (zoek maar eens op tweakers).

Als je geen reclame ziet in Windows 10 dan zou ik eens op start klikken. Daar staat Asphalt 3, Candycrush, Netflix, een Office 365 trail (of course), Drawboard PDF, ga zo maar door. Er worden ook regelmatig nieuwe zaken zonder jou toestemming bijgevoegd.

Een mooie is ook eens een Microsoft spelletje te starten zoals Solitair. Iedere keer als ze een dikke ad video afspelen dan creëert deze een nieuw geluid apparaat zodat dit met maximaal volume kan afspelen:
https://www.reddit.com/r/...collection_creates_a_new/
En ga zo maar door...
nieuws: Microsoft experimenteert met Bing-advertenties in Windows 10
Als bonus kreeg je zelfs malware voorgeschoteld:
nieuws: Sommige Windows 10-apps tonen advertenties met malware
Die shortcuts op het start menu vind ik meer bloatware. Bij advertenties in software denk ik meer aan banners oid.
Solitair is een app en niet het OS zelf of niet een essentieel onderdeel ervan (het is geen settings menu of file explorer oid).
Ook betreft die malware gaat het om een niet essentiele app(s). Zelfde als dat je bij een willekeurige android of website of dergelijk malware kan krijgen als je per ongelijk op een banner aanklikt.
Die shortcuts op het start menu vind ik meer bloatware. Bij advertenties in software denk ik meer aan banners oid.
Dit zijn geen banners maar dekken het halve scherm af. Voorbeeld:
https://nl.phhsnews.com/y...esweeper-on-windows-10901

Solitair is een app en niet het OS zelf of niet een essentieel onderdeel ervan (het is geen settings menu of file explorer oid).
Het is een voorgeïnstalleerde app. maar goed, wil je reclame in file explorer, Microsoft has you covered:
https://www.theverge.com/...ads-taskbar-file-explorer
Laten we het dan maar niet eens hebben over de vaste Microsoft Onedrive navigatie balk invoeging... Wat weer mijn punt versterkt dat het een telemetrie / advertentie platform is. ;)

Ook betreft die malware gaat het om een niet essentiele app(s). Zelfde als dat je bij een willekeurige android of website of dergelijk malware kan krijgen als je per ongelijk op een banner aanklikt.
Een website navigeer je bewust. Hier zet je enkel maar je computer aan... Maar goed, jij bent er blijkbaar blij mee maar dit is geen goede ontwikkeling en voor mij een reden om Windows gedag te zeggen.
"Dit zijn geen banners maar dekken het halve scherm af. Voorbeeld:", wat had je anders verwacht van gratis spelletjes? Heeft niet niks met het OS zelf te maken.

"Het is een voorgeïnstalleerde app. maar goed, wil je reclame in file explorer, Microsoft has you covered:
https://www.theverge.com/...ads-taskbar-file-explorer", zelf nooit gezien, blijkbaar weer weggehaald / oud nieuws.

"Een website navigeer je bewust. Hier zet je enkel maar je computer aan... Maar goed, jij bent er blijkbaar blij mee maar dit is geen goede ontwikkeling en voor mij een reden om Windows gedag te zeggen. ", het gaat op dezelfde manier. Je moet op een banner clicken, in de app zelf zit geen malware het zit in de advertentie die verspreid wordt.

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 6 oktober 2020 20:58]

Het grootste probleem is voor mij nog altijd dat Word Online regelmatig blijft klagen dat een document in docx niet geopend kan worden, terwijl de desktopversie van Word geen enkel probleem heeft met diezelfde documenten, evenals vele desktopalternatieven (WPS Office, TextMaker, etc.). Dus voordat MS de desktopversie aan de kant schuift, zullen ze op zijn minst de comptabiliteit van de webapp moeten verbeteren. En iets doen aan de traagheid bij langere documenten, want ook dat is een reden voor mij om de webapp niet te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 6 oktober 2020 12:06]

Ik ben ook geen fan maar ze forceren je zelfs. Kijk ook maar naar Teams, die opent alles eerst in de webapp (tot ergernis)
Ik vraag me wel af waar je jouw mening dat ze windows hebben opgegeven op baseert. Want dat lijkt mij sterk. Die telemetrie is er juist nog steeds sterk op geënt om windows (en andere diensten) te verbeteren. En die enkele amper zichtbare advertentie, althans bij mij, maakt het bepaald geen advertentieplatform. Windows is niet langer het belangrijkste product van Microsoft, maar het is zeker nog wel een belangerijke factor.
Denk dat 10x meer een Chromebook concurrent wordt, in plaats van een mobiel os. Vergelijking met iOS gaat dus ook niet op.
10X is echt geen nieuwe poging om zich op de smartphonemarkt te begeven. Daarvoor hebben ze net hun eerste Android telefoon uitgebracht.

10X was initieel aangekondigt als de Windows versie voor apparaten met 2 schermen maar heeft het uiteindelijk veel meer gegeven dan alleen dat. Alle applicaties gaan in geïsoleerde containers draaien om stabiliteit te verhogen, alles beter te kunnen beveiligen en, op mobiele apparaten, het stroomverbruik verder te kunnen beperken. Klassieke apps (Win32 apps) draaien wel allen in 1 gezamelijke container. Hangen ook wat nadelen aan vast daar apps veel minder rechten en mogelijkheden zullen hebben en sommige oude apps zullen helemaal niet meer werken.
Een reminder voor 2024:
Microsoft stopt support voor Windows 10X.
Haha idd Microsoft is heel goed in het snel beëindigen van hun producten. Daarnaast moeten ze niet te snel producten aankondigen die niet waargemaakt kunnen worden. Je wordt onbetrouwbaar voor potentiële kopers en daarnaast word je ingehaald door de concurrentie die analoge cq gekopieerde producten gaat aanbieden.
Windows mobile is ook nooit groot geworden dus is het afwachten wat Win10x gaat doen.
Windows10X is geen OS voor mobile devices.

Als er echter een win10X device komt in het formaat van een dubbelgeklapte smartphone(dubbelgeklapt) waar je ook mee (zelfstandig) kan bellen en gebeld worden gaat de android de deur uit.
Microsoft is erg innovatief, maar ondertussen lopen ze elke keer achter de feiten aan en wint de concurrentie.
Ik zie zelf weinig innovatie bij Microsoft, veel functionaliteit dat zij in hun producten zoals Microsoft Windows toevoegen hebben sommige alternatieven al 10-30 jaar zo niet langer. Virtuele desktops, een "Appstore", package manager, ondersteuning voor non-x86 platforms zoals ARM, PowerPC en RISC-V etc..

De laptops met twee schermen in dit geval zou ik niet innovatief noemen maar gewoon anders. Er zijn meet apparaten met meerdere (touch-)schermen maar daar zit meestal nog een fysiek toetsenbord naast. Weinig mensen zullen een apparaat zoals dit aanschaffen behalve een aantal die`anders` willen zijn en willen opvallen. Deze apparaten zullen waarschijnlijk maar een generatie hebben voordat Microsoft de stekker eruit trekt, ik zie hier geen toekomst in.
Als het om hardware gaat, is Microsoft toch behoorlijk innovatief hoor.
Surface Pro lijn, een compleet nieuwe doelgroep gemaakt;
Surface Book lijn;
Surface Studio, all in one met touchscreen (dit is de minst innoverende van het stel, want het is een combinatie van al bestaande tech in een nieuw jasje);
De Surface Dial.

Dit zijn allemaal producten die ondertussen zichzelf bewezen hebben en er meerdere versies van zijn uitgebracht. Ja, er zijn voldoende producten uitgebracht waar na 1 of 2 (of meerdere) versies de steker uit is getrokken (Microsoft Band, Windows Phone), maar als je naar de afgelopen 10 jaar kijkt, zijn de meeste producten die zijn uitgebracht nu nog steeds verkrijgbaar en worden ondersteund.

Dat jij er geen toekomst in ziet, daar heb ik geen problemen mee. Bedrijven als Dell, Lenovo, Samsung, Huawei en Microsoft zien er blijkbaar wel een toekomst in, anders zouden ze er niet zo veel mee bezig zijn.
De hardware is op zich interessant, maar alles staat of valt met de uitwerking van de software en de integratie met de hardware. Ik sluit niet bij voorbaat uit dat deze apparaten verkocht gaan worden, maar het kan ook een Surface Pro X verhaal worden, waarbij het product nauwelijks aanslaat door een gebrek aan applicaties (die goed presteren). Dat wil niet zeggen dat het niet te proberen valt, maar dat zullen we dan in 2022 wel weer zien.
Alleen de naamgeving met in alles Surface is al fout. Ook was er voor die hele lijn een 'tafel computer' die noemden ze ook surface iirc. Alleen maar omdat ze allemaal touch hebben. Noem het dan touch.
Zie qua slechte naamgeving ook bijvoorbeeld XBOX, XBOX 360, XBOX 1, XBOX SERIES X
Of: windows 3, 95, 98, Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10.
(Ze lijken bij de windowslijn enigzins zinvolle benaming te zijn gaan hanteren sinds 7.)
Microsoft liep daar in het verleden op voor IA-32, Aplha, MIPS op Windows NT.

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_NT_3.1

Windows NT is nog steeds de kernel van Windows 10 en andere producten.

Dat de markt dat niet wil omarmen is een les voor ze geweest. Iedereen wilde alleen een x86 achtige.

Ook Apple heeft Motorola verlaten, eerste de 680xx reeks en later de PowerPC. En waar hebben ze voor gekozen ? helaas de x86..

Dat iets 2 schermen heeft is niet innovatie nu maar wel hoe deze samenwerken.

De markt zal bepalen wat de toekomst is, maar als developer met meerdere schermen is multi screen ondersteuning (In OS en applicaties) een welkome optie. Nu moet je tools gebruiken om iets weer op het andere scherm te tonen.
De vraag is hoe innovatief je echt bent als je je concept producten te laat of soms zelfs niet op de markt brengt.

Apple wordt vaak verweten dat ze niet meer innovatief zouden zijn en functies toevoegen die anderen allang hebben, maar ondertussen maken ze wel vrijwel al hun beloften uit aankondigingen waar (op een enkele uitzondering na; *kuch* AirPower).

Als consument weet je dan tenminste wel waar je aan toe bent bij een fabrikant. Dat is iets waar Microsoft toch echt nog flink steken laat vallen.
Maar Apple belooft niet veel meer dat als innovatief aanzien kan worden. Microsoft presenteert veel en ja, soms sneuvelt er dan iets omdat de interesse te klein is of de kosten te hoog oplopen. Hoeveel innovatieve producten heb je Apple de laatste jaren nog zien uitbrengen? De line-up is al jaren dezelfde bij dat bedrijf. Het enige wat ze in recente jaren hebben toegevoegd waarbij ze een voorloper waren zijn de Airpods.
En ook daar was Jabra met de Elite Sports ongeveer gelijktijdig met de product launch.
Hoeveel heb je er bij Microsoft gezien die ook echt op grote schaal zijn uitgebracht EN worden gebruikt?
Je kunt er donder op zeggen dat Apple genoeg zaken intern al in gebruik heeft (foldable telefoons, touchscreen macs, etc.), maar ze treden er gewoon niet mee naar buiten tot het gebruiksklaar is EN op grote schaal geproduceerd kan worden...
De vraag is hoe innovatief je echt bent als je je concept producten te laat of soms zelfs niet op de markt brengt.
De innovatie op productontwikkeling is bij Microsoft gewoon goed, alleen het aan de man brengen falen ze vaak in, dat is het trucje wat Apple goed kan. Apple weet vaak de juiste snaar te kunnen raken, terwijl het eigenlijk de laatste jaren niks anders doet dan functies kopiëren en in een iets ander jasje aanbieden. Maar de uitwerking is vaak wel goed, dat moet ik ze nageven.
In welk opzicht zou Microsoft met win10x achterlopen op de concurrentie dan?
Omdat ze 2 jaar te laat gaan zijn
Je kan niet en innovatief zijn en achter de feiten aanlopen. Als je innovatief bent dan probeer je net nieuwe dingen uit die niemand anders geprobeerd heeft.
Precies.. en gaat uiteindelijk de ander er mee van door, terwijl jouw veel te vroeg aangekondigde innovatieve product nog vol in ontwikkeling is en pas veel later op de markt het levenslicht ziet. De wereld blijft niet stil staan tussen aankondiging en lancering. Er kan veel gebeuren in die 1,5 jaar (op z'n vroegst!). Ik bedoel die (markt)feiten.
Welke concurrentie? Ik geloof nog niet dat er een andere leverancier is met een desktop/tablet systeem dat is geoptimaliseerd voor meerdere schermen. Ik vraag me alleen af of dit technisch niet een nieuwe RT gaat worden. Leuk, maar net niet zo bruikbaar als een volledige windows. Ik heb namelijk begrepen dat een app altijd beeldvullend zal zijn en ik vraag me af of men daar op zit te wachten.
Inderdaad, en dan ook nog alle koper het levensgrote risico dat ze zich een tijdje later weer bedenken en de doorontwikkeling volledig stoppen. Om een paar jaar later weer een andere extra Windows-Versie te bedenken. Waar dan niemand meer vertrouwen in heeft en die ze dan ook snel laten vallen wegens gebrek aan interesse. Al 3x met mobiel begonnen en er weer gestopt, diverse Windows lite versies gelanceerd waar je niets meer van hoort. Een bedroevend trackrecord...

[Reactie gewijzigd door dura op 6 oktober 2020 12:24]

Een OS moet ook wel iets toevoegen natuurlijk, en wat voegt Windows 10X nu toe? Helemaal niets. Ik hoop dat MS geleerd heeft van de ontwikkeling van Windows 10 Mobile (drama) en dat ze het nu gewoon pas releasen als het klaar is én iets toevoegt boven de bestaande alternatieven.
Security. Alles draait in containers. Dat is wat 10X toevoegt. Vermoedelijk ook de eerste stap om op termijn de verouderde Win32 API uit te faseren.
De ontwikkeling van Windows 10 Mobile was geen drama, tho. Waar komt dat vandaan?
Steve Balmer? Daarom hebben ze nu Satya en Panos (en niet de broodjes).
Voor consumenten vrij weinig natuurlijk... maar voor Microsoft kan dit mooi 30% van alle software verkopen aan hun bankrekening toevoegen. Zodra win32 uitgefaseerd is, heb je alleen nog maar Micorsoft's garden.
Ik vraag me af waar het probleem zit. De afzonderlijke technieken bestaan al een poosje het zou dus alleen het samenstellen/bouwen moeten zijn. Maar kennelijk zit er ergens een addertje onder het gras.
Maar kennelijk zit er ergens een addertje onder het gras.
Lees de review van de Samsung Fold 2 en ook Apple heeft met iOS en iPadOS al min of meer verschillende besturingssystemen.
Ik denk eerder dat Microsoft het nu in één keer goed wilt doen, lange termijn gezien. Gebruikersgroep opbouwen op 10X (met populaire apps). Toevoegen van een bellen/sms functie is natuurlijk zo gebeurd.
Hardware zal het probleem niet zijn. Ik denk vooral usability. Als de software die je dagelijks gebruikt niet op een gebruiksvriendelijke manier kan gebruikt worden, dan heb je een nieuw probleem. MS is bezig met een heel nieuwe manier van het gebruiken van mobiele apparaten. Zowel met de Surface Duo als met de Neo. En dat moet gewoon goed werken. Het grootste punt van kritiek dat men op de recent gelanceerde telefoon dan ook heeft is dat het een goed concept is, maar dat de software er nog niet klaar voor is. Ik kan me inbeelden dat ze daar dus extra tijd voor willen nemen met de Neo daar die op Windows draait ipv Android.
Ik hoop echter dat Windows 10x ASAP komt, en ben best wel blij dat x86-32/64 apps niet gaan draaien ivm performance issues.

Echt is echt tijd voor MS om een scheiding te brengen in haar OS, legacy windows voor bedrijven/industrie die nog vast zitten aan win32 apps, en een "gezeik" vrij OS voor de gemiddeld consument. Tegenwoordig doen meeste consumenten bijna alles via de browser, en edge geef de mogelijkheid om bij a iedere website te installeren als een webapp.
/offtopic

En wéér een versie erbij