Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bol.com gaat duidelijker aangeven wie verkoper is na klacht van ACM

De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt heeft bol.com aangesproken om consumenten duidelijk te informeren wie de verkoper is. Volgens veel klanten was dat niet altijd duidelijk. De ACM gaat ook bij andere platforms hierop actief controleren.

De ACM ontving van veel consumenten klachten dat het bij bol.com onduidelijk was wie de verkoper was en waar ze terecht konden voor oplossingen van problemen. Bol.com verkoopt zelf producten, maar biedt zijn webshop ook aan als een platform voor andere verkopers.

Volgens de ACM gaat bol.com voortaan duidelijker informeren wie de verkoper is. Ook zegt de toezichthouder in de komende periode andere platforms hierop actief te gaan controleren. Diverse grote webwinkels bieden hun eigen site aan als een platform voor kleine webshops. De ACM roept platforms op om duidelijkheid te bieden aan consumenten.

De toezichthouder geeft een aantal uitgangspunten voor platforms. Volgens de ACM moet het voor consumenten duidelijk zijn dat ze te maken hebben met een platform waar verschillende verkopers actief zijn. Ook moet duidelijk zijn wat de rol is van het platform als een consument een klacht of probleem heeft en het moet duidelijk zijn met wie consumenten een overeenkomst sluiten: het platform of een andere verkoper op het platform.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2020 • 14:42

267 Linkedin

Reacties (267)

Wijzig sortering
Ik zou het handig vinden wanneer Bol.com een selectievakje maakt om op producten van Bol.com zelf te filteren.
Laat ze dan ook gelijk een vakje maken om verkopers te filteren die een minimale afname vereisen. Ben je op zoek naar een product, zijn de eerste tig hits van verkopers die alleen maar verkopen vanaf een x aantal stuks, terwijl je er één zoekt.
Daar is bol.com's huidige model helemaal niet bij gebaat. Die zijn als voormalig high-end online winkel compleet ingehaald door Amazon.nl en Coolblue en gaat nu voor het aliexpress-model, want dat is het soort volk die nu de overhand krijgt op het platform. Goedkope Chinese shit verkopen in bulk, met een Nederlandse marge.
Waar baseer je dat op? Lijkt mij een beetje voorbarig.
Er zit wel een kern van waarheid in. Ik heb hier jaren terug al eens onderzoek naar gedaan en ik heb zelfs Bol.com op strategisch niveau geadviseerd.

Eigenlijk komt het erop neer dat alles gepolariseerd is, zo ook de retail. Mensen gaan voor duur (Bijenkorf) of goedkoop (Action) en alles wat er tussenin zit moet sappelen. Denk aan de Hema, de Blokker, de V&D. De hele middenmoot heeft klappen gekregen in de afgelopen 10-15 jaar, terwijl de echte spekkopers de partijen zijn die zich gespecialiseerd hebben in kwaliteit en service (Coolblue) of in prijs.

Bol.com kan geen van beiden. Op kwaliteit en service kunnen ze onmogelijk concurreren met Coolblue en op prijs kunnen ze onmogelijk concurreren met een Wish of een Aliexpress. En dus moet Bol.com de breedte in, met een zo groot mogelijk aanbod. Vandaar Bol.com Plaza. Helaas zie je wel dat Bol.com Plaza juist overspoeld wordt door "Zakelijke verkopers" *kuch* die toevallig wat Chinese troep inkopen en doorverkopen op Bol.com. Dat is inherent aan de keuze die Bol.com gemaakt heeft.
V&D is volgens mij toch meer door de investeerders die hun vastgoed verkocht hebben genaaid en daardoor uiteindelijk over de kop gegaan. HEMA is dood aan het gaan omdat de nieuwe eigenaar de markt niet begrijpt en de kwaliteit en keuze schrikbarend achteruit gegaan is. Blokker heeft nooit een eigen identiteit gehad en is gewoon ingehaald door de internet maatschappij, die hadden ineens geen bestaansrecht meer. Niet echt goede voorbeelden dus volgens mij.
Op Marketingtribune staat een mooi overzicht van de redenen waarom de V&D over de kop is gegaan. Hoge huren is daar één van de redenen van, maar niet de enige reden. Zo beschikte de V&D over een relatief duur personeelsbestand, was het assortiment niet aantrekkelijk genoeg voor de consument, had de directie geen visie en was er geen enkele online activiteit. En laten we wel wezen: het concept van een 'warenhuis' was al jaren achterhaald, ook bij vergelijkbare ketens in het buitenland.

Het hebben van een hoge huur alleen is geen enkel probleem als je voldoende inkomsten hebt. Waarom zit Apple anders dan op een A-locatie in Amsterdam?

De V&D is dus een goed voorbeeld. De HEMA idem: je ziet gewoon voor je ogen een winkel zichzelf de vernieling in helpen en bij de Blokker precies hetzelfde.

Ik heb denk ik een jaar of 9 terug een presentatie gegeven over dit onderwerp. Alle door mij toen genoemde partijen in de middenmoot zijn uit het straatbeeld verdwenen of hebben tenminste een faillissement achter de rug.
De kopende partij van V&D heeft de hele aankoop som op de balans van de V&D gezet als lening die terug betaald moest worden, hierdoor heeft V&D betaald voor zijn eigen overname en hebben ze ook geen geld binnen gekregen. Toen werd alle vastgoed, rollend materiaal, en inhoudt van de winkels verkocht en overgestapt op het huren van alles. De hele balans knalde in het rood hierdoor, want geen van deze inkomsten van verkoop werd gebruikt door V&D maar werd doorgesluisd naar het Amerikaans investerings bedrijf
AH heeft hun eigen vastgoed dus geen huur. Hier bij mij achter het huis heeft ruim 5 jaar een winkelpand leeg gestaan. Dat was 5 jaar geleden al 7500 euro kale huur. En jawel eigendom van een pensioenfonds wat dit liever leeg liet staan omdat ze dan bonje met de belasting kregen. Een leegstaand pand is belastingtechnisch minder waard. Dan werd dit gewoon afgeschreven voor de dagwaarde.
Als ik het goed gevolgd heb kwamen die Amerikaanse aasgieren pas lijken pikken (en maken) toen het al even slecht ging met V&D, inderdaad vanwege de ontwikkelingen die @dakathefox omschrijft.
Het is niet uniek aan dat retail segment. Fashion heeft vergelijkbare problemen. Nu kun je wel voor alle mid-market retail op zoek gaan naar externe oorzaken, maar als je een gemeenschappelijk probleem ziet dan is er waarschijnlijk ook een gemeenschappelijke oorzaak.
Grappig dat je Hema en blokker "ertussen in" noemt want hun spullen zijn eerder action kwaliteit met het dubbele prijskaartje dan een oprecht midden tussen budget en luxe. Mijn huisraad neem ik tegenwoordig mee in de koffer uit China van de carrefour of tesco, dat is kwalitatief beter dan bovengenoemde winkels.
Dat de HEMA intussen 'Action kwaliteit' biedt is een ontwikkeling van de afgelopen jaren. Het is qua kwaliteit dus echt beduidend omlaag gegaan, terwijl de prijzen onevenredig hoog bleven.
Maar dan zijn ze toch niet anders dan Amazon? Want daar is het verdienmodel van Amazon ook grotendeels op gebaseerd, namelijk het bieden van een platform voor externe verkopers, die al dan niet kunnen kiezen om hun voorraad bij Amazon neer te leggen en te laten afhandelen.
Inderdaad, bol.com heeft zijn beste tijd gehad.
Inderdaad, bol.com heeft zijn beste tijd gehad.
Misschien zou je even voor de deur moeten gaan zitten bij docdata/bol.com in Waalwijk, kun je lachen hoeveel vrachtwagens er af en aanrijden. En anders kun je natuurlijk eens een poging wagen en vragen of je bij een distributiecentrum van PostNL een kijkje mag nemen (vragen staat vrij). Genoeg rolcontainers vol met dozen, enveloppen etc. te zien met het welbekende bol.com mannetje erop.

Denk dat je jezelf nog stevig vergist in hoeverre bol.com z'n beste tijd gehad heeft.
Ongetwijfeld werd er ook gezegd dat er nog gigantisch veel volk bij blockbuster binnen en buiten liep op een bepaald moment om videos/dvds te huren. Dat maakt hun model nog altijd niet lange termijn levensvatbaar.

Bol.com heeft mij al vrij frequent verloren bij checkout omwille van idiote meldingen als: levert niet naar België. Laat het dan ook niet mogelijk zijn dit in mijn mand te plaatsen of zelfs maar te vinden in de shop... Er zit dus wel degelijk nog wat mis.
Vooral hun interface mag een face lift, als je van coolblue af komt lijken amazon, bol en ebay wel amateurs...
Nee, de eerstkomende jaren zeker niet. Momenteel draaien ze nog jaar op jaar meer omzet (wacht de komende Sinterklaas- en Kerstperiode maar eens af) en met hun Bol.com Plaza draaien ze menig webshop ook nog eens de nek om. Want waarom zou je nog bij webshop X dat product voor 75,- euro kopen, terwijl je bij Bol.com datzelfde product voor 60,- kunt kopen.

Het komt toch uit dezelfde fabriek?
Ikzelf kijk altijd eerst naar de Tweakers pricewatch maar zo goed als iedereen die ik ken koopt alles blindelings op Bol.com. In België is Bol.com mateloos populair mijn inziens.
Amazon.nl doet het superslecht in NL. En guys het "aliexpress" model is ook wat je koopt op amazon hoor. Dat zijn zulke producten waar een branding overheen gaat en duurder verkocht worden. Alleen in bulk aankopen gaat via alibaba en je bent zekerder van de kwaliteit. Alles made in china valt onder de parapluterm "aliexpress-model" en daar zit een heel groot percentage van producten bij die jij op amazon koopt.

[Reactie gewijzigd door not2secure4u op 14 september 2020 18:26]

Heb je bewijs voor je claim Amazon doet het slecht in NL? Dat vind ik namelijk zeer goed om te horen, de helft van de google resultaten is al amazon shopping, maar blijkt dan toch ergens anders in europa te liggen en mag je gewoon een weekje wachten terwijl ze een dag zeiden...
Bestel je zulke speciale artikelen?
Bijna dagelijks staat DHL (soms postnl) hier aan de deur voor Amazon. Lange leveringen maak ik zelden mee. Zaterdag nog een bestelling van een paar verhuisfittingen gedaan, worden gewoon netjes zondag bezorgt. De gemiddelde NL webshop heb je geluk als het dan op dinsdag binnen is }:O
En dan liggen de artikelen nog vlakbij ook, dit kwam vanuit zuid duitsland volgens de track en trace.
Mijn ervaring is dat Amazon juist zeer snel levert en als het langer duurt dan zie je dat bij het bestellen al direct aan de verwachte afleverdatum.
Ik denk dat jij gewoon vlakbij Duitsland woont dan.
Ik heb dezelfde ervaring. Per week plaats ik minimaal wel 2 bestelling, zo niet meer, bij Amazon en 9 van de 10 gevallen komt gewoon keurig binnen 24u aan.

Ik woon overigens wel in Limburg, vlak bij de Duitse grens.
Een hele grote sample e-commerce verkopers die voor geen meter verkopen op amazon.nl is de sample itt bvb amazon.de/fr. De levertijden zijn absurd omdat het gewoon vanuit een ander land geleverd wordt.
Tweakers wordt steeds meer een platform waar mensen niet gehinderd door enige kennis ongenuanceerde en onjuiste uitspraken doen. Ik reageer lang niet overal op, maar het is gewoon verbazingwekkend hoeveel onzin er hier gepraat wordt; het lijkt soms wel op de NUjij sectie van NU.nl. Het liefst zou ik je nu met de Nederlandse verkoopcijfers van Amazon om de oren slaan, maar helaas zijn die vertrouwelijk. Amazon legt momenteel het vuur aan de schenen van de gevestigde orde. Ik zal je over een half jaar nogmaals herinneren aan je uitspraak. Ik ben benieuwd met wat voor slap excuus je dan aankomt of dat je je ongelijk dan wel toe durft te geven.
Al die grote mannen verkopen made in china crapp.
Welk standpunt wil JIJ nu maken?

Dat jij het beter weet door wat? Door opleiding/studie ?
Ik twijfel er niet aan dat ze niet onsuccesvol zijn, maar ik wil je er wel op wijzen dat je nu een ongenuanceerde reactie zonder ook maar enige onderbouwing hebt gepost. Maar goed, mij maakt dat niet uit, ik vind het interessant en we gaan het zien.
Waarom dit een +1 krijgt is mij een groot raadsetl. Waarom het nujij reactie bashen.
Daar is bol.com's huidige model helemaal niet bij gebaat. Die zijn als voormalig high-end online winkel compleet ingehaald door Amazon.nl en Coolblue en gaat nu voor het aliexpress-model, want dat is het soort volk die nu de overhand krijgt op het platform. Goedkope Chinese shit verkopen in bulk, met een Nederlandse marge.
Amazon?! Dat begint nu in de VS zwaar de reputatie te krijgen van nep-reviews, nep-producten (namaak of volledig verkeerde levering) en enorm slechte service.

Ik zou in elk geval 1000x liever bij Bol bestellen dan bij Amazon. Nog ff los van het feit dat Amazon niet Nederlands is en zeer nauw samenwerkt met de geheime diensten (letterlijk de NSA directeur aangenomen in het bedrijf).
Of kan je er wel 1 afnemen, maar is de prijs opeens (fors) hoger. Ben daar geen fan van.
De meeste mensen zijn geen fan van hogere prijzen in het algemeen :) Maar ja, de verkoper moet ook overleven en die is zelf niet gebaat bij grote stapels enorm kleine bestellingen dus ik snap best dat er enige sturing zit middels de enige slagkracht die ze hebben; de prijs.
De meeste mensen zijn geen fan van hogere prijzen in het algemeen :)
Net zo min als 'de meeste' mensen het niet waarderen als een verkoper de boel misleid door de laagste prijs te benoemen maar dan alleen op basis van staffels verkopen.

Zulke verkopers zijn bij mij per definitie al een no-go om überhaupt nog iets bij te bestellen, zelfs al is de stukprijs lager. Dan betaal ik liever een paar euro meer bij een verkoper die mij niet door middel van misleiding heeft binnen geharkt bij de door hem/haar verkochte product(en).
Maar ja, de verkoper moet ook overleven
Risico van het ondernemerschap.
en die is zelf niet gebaat bij grote stapels enorm kleine bestellingen
Net zo min als deze niet gebaat is bij potentiële klanten die vertrekken omdat ze zich misleid voelen, en dat kunnen er echt enorm veel zijn.

Daarnaast, als je niet tegen kleine bestellingen kunt en liever in grotere volumes verkoopt, dan biedt je per definitie of geen producten aan bij bol.com die zich over het algemeen richt op consumenten (eind-gebruikres) of je geeft als verkoper aan bij bol.com dat ze de weergave wijzigen en de stukprijs als eerste tonen waardoor je minder snel als hoogste in de zoek-resultaten beland.

Feit blijft echter, op deze wijze wordt de consument gewoon misleid en wat mij betreft zouden al die potentiële klanten per definitie (en direct) dergelijke verkopers links laten liggen.
Het word zeker onduidelijk als je dna ook nog eens hebt "mondmaskers 50 stuks" die ze per 50, 20, 10, 5 en los verkopen.

Ik heb al eens 50 dozen van 50 mondmaskers besteld en toen bij het afrekenen gedacht "hmm die prijs ian niet kloppen"
Toon ze dan ook niet in de resultaten met de “vanaf” prijs. Als in de resultaten staat dat iets 20 euro kost, dan moet dat de prijs zijn voor 1 stuk, niet 20.000 euro voor 1000 stuks, terwijl ik gewoon 1 pepermolen wil, niet 1000

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 14 september 2020 16:15]

Nee, daar kan ik me niets bij voorstellen. Dmv bedrog proberen ze de aandacht van de kopers te trekken. En andere verkopers kunnen daar niet op achter blijven. Het komt consumenten totaal niet ten goede.
Adverteer dan gewoon met de hogere prijs die van toepassing is bij afname van één exemplaar, dat je vervolgens op je pagina aangeeft korting te geven bij afname van meerdere exemplaren is natuurlijk helemaal prima. Desnoods maak je een aparte productpagina voor de totale prijs bij afname van meerdere producten: '100x product X voor de totale prijs van Y'

Het gaat erom dat je tijdens het zoeken gelokt wordt met een scherpe prijs welke bij nadere inspectie helemaal niet van toepassing* is voor jou als consument. Dat valt voor mij in dezelfde categorie als adverteren met ex. Btw prijs richtingen consumenten, dat is ook terecht verboden.

*Hierbij ga ik uit van productencategorieën waarbij een consument realistisch gezien nooit aan de minimale afname voldoet zoals consumenten elektronica of spellen. Bij productencategorieën waar een consument dat wel kan zoals pennen of lampen (moet de minimale afname natuurlijk niet 100 zijn :+ ) heb ik dan ook veel minder een probleem mee.

[Reactie gewijzigd door !mark op 14 september 2020 16:25]

De meeste consumenten kopen niet 20 stuks van een product. Ik zag het bij een stekkerdoos, je hebt er (90% van de tijd) toch niet meer dan 2/3 nodig, maar al die bulk kortingen zijn pas kortingen bij 10 stuks.
Inderdaad. Ik zie het ook vaak bij kabels en "kabel hubs" (weet even geen betere term, denk aan bijvoorbeeld een USB hub of Hdmi switch). Dan staat er dat het 10 euro per stuk kost, maar alleen als je er 10 koopt. Als je er een wil, betaal je dan 15 euro. Ik ben hier absoluut geen fan van en zodra ik dat zie staan, scroll ik direct door.
Prima. Maar ze tonen enkel de bulk prijs. Je moet op het item klikken en vervolgens op 1 maal klikken om de prijs te zien voor 1 item.

Dat is irritant.
Dan moet je je producten niet via bol.com aanbieden maar aan een groothandel. Dit (de manier waarop andere bedrijven met hun producten tussen de eigen producten staan) is gewoon irritant en het heeft er in ieder geval bij mij voor gezorgd dat ik amper meer op bol.com koop en vroeger juist heel veel.
Dat is ook een beetje de schuld van Bol.com zelf. Verkopers moeten verplicht de prijs inclusief verzendkosten communiceren (Bol zelf doet dat niet en telt er bij goedkope producten nog gewoon verzendkosten bij). En retour gaat ook voor kosten van verkoper.
Verder betaald een verkoper ook commissie aan Bol.com. En die kan fors oplopen tot volgens mij wel 20% over het totaalbedrag inclusief btw en verzendkosten. Dat loopt dus bij de duurdere producten flink op.
Vaak kun je beter kijken wie de verkoper is en dan op hun eigen webshop kijken voor een beter prijs.
20% is niets. Vraag maar aan Apple.
20% op een online dienst is heel wat anders als 20% op een fysiek product, dat verstuurd moet worden, geretourneerd kan worden, kapot kan gaan en waarop garantie verleend moet worden. En dan te bedenken dat je op sommige producten al geeneens 20% marge meer hebt, maar echt al blij mag zijn met 5-10% marge.
Je hebt gelijk. Ik deed een PTG.
Heel goed punt, zo kan ik net zo goed naar AliExpress gaan, daar verwacht je dit soort ‘verleidings’ praktijken... genoeg spullen waar de prijs alleen maar het aansluit snoertje is van 1 euro terwijl het eigenlijke apparaat waar je naar op zoek was bijv 20 euro is...

Dit soort praktijken zijn in mijn beleving gewoon misleiding....
Bij aliexpress is het teminste duidelijk.

Als er staat 5 euro {met een banner gratis verzenden}
dan klopt dit 99% van de tijd wel.
Sommige verkopers zijn eikels en zetten maar 1-2 op gratis, en die sturen dan niet naar jouw regio. om alleen bovenaan te komen met gratis verzendkosten terwijl dit niet zo is.

Maar dit zie je al zeer snel, als je het in je winkelwagen doet.
{er zijn genoeg die er via de app wel intrappen, en hun CC verbonden waardoor afrekenen sneller gaat. dat ze ineens 1000$ verzendkosten hebben betaald op een 2$ item. komen met regelmaat op het R/aliexpress subreddit voor}
vaak is dan ook het advies de Customer support te bereiken, met je probleem. die zorgen ervoor dat je een Elevated dispute hebt. omdat zulke prijsverschillen verboden zijn op aliexpress.
Bij Ali staat dan een prijs range van bijv 0.15-15.00 euro je weet wat je kunt verwachten en je weet dat het tussen de 2 weken en 8 maanden kan duren tot het binnen is (afhankelijk van de verzend optie die je kiest) dat klopt.

Terugsturen is bij Ali vaak lastig, verzenden naar China is duurder dan de producten. Een dispute werkt dus alleen als je kunt aantonen dat het product kapot is of niet wat je hebt besteld.
Bij aliexpress kan je ook als de verkoper de koperbescherming niet verlengt binnen 90 dagen een Refund vragen via Dispute. {Bij pakketten die je niet binnen die tijd hebt ontvangen}

Garantie is ook mogelijk maar je moet dan echt weten wat je moet doen voordat je de verkoper contacteerd met je claim, anders loop je het risco dat je maar een partial refund krijgt.

https://www.reddit.com/r/...fter_2_months_it_stopped/
______________________
Terugsturen onder de trend van garantie op aliexpress is voor EU consumers, voor de kosten van de verkoper.

Dit staat letterlijk in de Regels.
Vertaal de volgende pagina en ga naar punt 9.2
https://sell.aliexpress.c...113681.0.0.249170faUQhuF9
{stukje wat ik bedoel:}
When performing the above-mentioned 2-year product warranty
service, the seller knows and shall bear the freight paid by the buyer
for the repaired goods in accordance with the law.
When performing the above-mentioned 2-year product warranty
service, the seller knows and shall bear the freight paid by the buyer
for the repaired goods in accordance with the law.

Is een product dat defect is en dus opgestuurd dient te worden reeds repaired? Ik dacht het niet. ;( O-)
het is ook een engrish translatie, Maar je kan dit interprenteren dat De verkoper de kosten op zich moet dragen.
Vergeet het maar, zoals ook hier in Nederland zijn de kosten voor retour zenden voor de koper.
wat mag dan redelijkerwijs verwachten voor die prijs bij Ali?
Niet veel, ik reken ook nergens op bij Ali (kan het alleen maar meevallen). Ik vind het alleen kwalijk dat platforms ook steeds meer dit soort praktijken in de hand werken. Mag niks kosten maar zo veel mogelijk opleveren.
Bij aliexpress staat wel vaak de laagste prijs bij het product dat je zoekt (bijv. 3 euro voor een 128 GB geheugenkaart). Als je dan een selectie maakt is 3 euro voor de goedkoopste kaart van 32 GB en kost die van 128 GB 10 euro. Er is genoeg te vinden voor weinig, en ook vaak goede kwaliteit. Maar erg overzichtelijk is het niet.
Dat klopt inderdaad.

vind vaak dat verkopers dummy producten toevoegen die niks met het artikel te maken heeft.

Zoals een sleutelhanger bij USB OTG kabels. waarbij de sleutelhanger 50ct kost.
Maar de OTG kabels rond de 4-5 euro zitten.

Dit is niet toegestaan onder de listing regels, omdat het het Platform disrupt.
ofwel Kopers ergeren zich aan dat soort listings.

wat jij als voorbeeld noemt is wel toegestaan omdat alle producten relevant tot elkaar zijn.
Die ben ik nog nooit tegengekomen. Wel op AliExpress.
+10 ik wil filteren op alleen bol.cocm als verkoper. Maar helaas zal er.nooit komen
Die toevoeging is inderdaad schijt irritant.
Ja en of het van AliExpress afkomt, bestel ik een netwerkswitch, krijg ik een heel ander product qua vormgeving, rechtstreeks van ali afkomstig... ja daaag..
Ah, het welbekende drop shipping? Of een handige Harry die een kleine voorraad aanhoud in Nederland....

Verder inderdaad belabberd, ik koop alleen nog wat via bol als het gratis terug te sturen valt naar bol. Zelfde bij Amazon...
Bol.com moet in dit soort gevallen een Regel tevoegen dat Elke verkoper een Nederlands return-adres hebben.

En als de tracking aangeeft dat de ontvanger het pakket niet accepteerd, ophaald, of geweigerd heeft. dat de koper alsnog zijn geld terug krijgt.

Want als de verkoper het retour pakket weigert, is het de verkopers eigen schuld dat die verlies maakt.
Ik koop op Amazon (DE, want woon in Duitsland) alleen maar "Sold by Amazon". Ik hoef niks van 3rd party resellers, tenzij het specifieke niche producten zijn die Amazon of Mediamarkt zelf niet verkopen. Ik heb geen zin in gedoe met 3rd party resellers. En bijna alle klachten en negatieve reviews op Amazon zijn van mensen die een product hebben gekocht op Amazon, zonder zich te realiseren dat het een 3rd party is die de levering doet. Bij harddisks en computers is dit vaak refurbished stuff of restpartijen waar problemen mee zijn en dan zit je je met de gebakken peren.

Maar de fout ligt bij Amazon:
- De verkoper staat klein weergegeven
- Als een product niet op voorraad is bij Amazon, of goedkoper bij een 3rd party, is dat het hoogste zoekresultaat
- Op de header van de pagina staat de "Productnaam" met daaronder de "Leverancier/fabrikant", wat sterk suggereert dat het product rechtstreeks van de fabrikant komt

Dit soort zaken zouden verboden moeten zijn. Goed dat ACM ingrijpt.
Dat zou wel heel makkelijk zijn... Denk niet dat ze dat gaan maken, want ja minder omzet via derden.
Nu kan je alleen filteren op dezelfde dag leveren, dat lukt bijna geen enkele derden verkoper.
De externe verkopers kunnen voorraad in het magazijn vol Bol plaatsen. Dan verzorgt Bol het verzenden van de bestelling ipv de externe verkoper. Die bestellingen gaan waarschijnlijk net zo snel de deur uit als een bestelling direct bij Bol.
Ik heb dit serieus een tijd geleden aan ze gevraagd. Na problemen met externe verkoper. maar toen stond het niet op de planning en kwam het er ook niet op
Ik snap eigenlijk niet wat er onduidelijk aan was. In geval van een externe verkoper, staat duidelijk op de website dat het product door een externe verkoper geleverd wordt. Inclusief naam van de externe verkoper + de mogelijkheid om door te klikken naar een profielpagina.
Ja, inderdaad. Je kunt direct zien door wie het verkocht wordt (al in de lijst met producten, voordat je het product opent, staat het aangegeven). Ik vraag me dan ook wel een beetje af hoe ze het duidelijker willen maken, want het is al goed duidelijk naar mijn mening. Het is nou niet bepaald Bol's schuld dat sommige mensen niet verder kijken dan de thumbnail van een product.
Ik zou het handig vinden wanneer Bol.com een selectievakje maakt om op producten van Bol.com zelf te filteren.
Helemaal mee eens. Ik heb ooit eens iets besteld en zit er een bon bij van bedrijf X en dat terwijl ik denk weird was toch van bol.com... ik bestel overigens nooit boeken. Ik heb ooit eens een reeks gekocht aan stripboeken en kreeg 8 hardcover los in een te grote doos. Elk hoekje van de boeken beschadigd en ze had elkaar bekrast die boeken. Bizar en kapitaal vernietiging. Gewoon de boeken in twee plastic zakjes doen en dicht plakken en daarna goed stevig in een doos inpakken ,alleen dat kunnen ze niet :)
Een los boek gaat meestal wel goed. Maar als ik er zeker van wil zijn laat ik hem bestellen bij de lokale boekenwinkel. Dan moet ik iets langer wachten, maar weet ik zeker dat ze er netjes mee omgaan.
doe ik ook ,maar had ooit een bol.com bon van 100 en 50 euro en dacht bestel even wat stripboeken die voor 160 euro en dat was eenmalig en ook meteen de laatste keer. Ik bestel normaal online.
Exact hetgeen waar ik al lang naar zoek!
Eens! Ik ben wel een beetje klaar met die externe verkopers na gedoe met retouren.
Bol.com wil minder zelf verkopen en juist meer een platform zijn voor andere verkopers. Dus zo'n filter is niet interessant. Was pas nog een mooie documentaire over, denk op RTL Z ofzo, kan het niet meer terug vinden.
Het is een vermoeden, maar ik gok dat - zelfs als bol.com dat zou overwegen - de ACM daar een andere mening over deelt onder het mom van marktwerking tegengaan. Jezelf in de etalage zetten als bol.com zijnde op de eigen site zal niet gewaardeerd worden vermoed ik. (even buiten het vermoeden dat bol.com dit zelf nooit zou overwegen te implementeren)
Maar... Het staat er toch gewoon letterlijk bij op het moment dat je het product zelfs maar bekijkt? Er staat gewoon netjes bij 'Verkoop door...' en als dat niet Bol.com is, dan weet je dus dat dat een andere partij is. Ik begrijp oprecht niet hoe mensen het dan voor elkaar krijgen om dat te missen.

Aan de andere kant, als je gaat zoeken op reviews van Mollie (payment provider, dus die partij zorgt uitsluitend voor een soepel financiële transactie tussen bijvoorbeeld een webshop en de klant), dan zie je alsnog dat er hele volksstammen zijn van mensen die aan Mollie gaan vragen waar hun product blijft... Ach, eigen verantwoordelijkheid is al een paar jaar geen ding meer, geloof ik... |:(

[Reactie gewijzigd door Smuey op 14 september 2020 15:30]

Maar... Het staat er toch gewoon letterlijk bij op het moment dat je het product zelfs maar bekijkt? Er staat gewoon netjes bij 'Verkoop door...' en als dat niet Bol.com is, dan weet je dus dat dat een andere partij is. Ik begrijp oprecht niet hoe mensen het dan voor elkaar krijgen om dat te missen.
Als je niet weet dat Bol.com überhaupt als platform opereert dan is het niet duidelijk dat je in feite gewoon opeens bij een andere webshop aan het bestellen bent. Zeker ook alleen het zinnetje "Verkoop door" maakt dat niet altijd heel duidelijk, als jij door een lijst aan het zoeken bent naar het goede product met de juiste prijs (indien er meerdere/veel varianten van in de lijst staan) dan is het heel makkelijk om per ongeluk bij een andere verkoper uit te komen.

Uit de woorden "Verkoop door" is voor de gemiddelde consument gewoon niet onmiddellijk duidelijk dat bij het feit dat het om een andere verkoper gaat in juridische zin. Dat is natuurlijk wat naïef, maar het is ook simpelweg een situatie die mensen grotendeels nog nooit bewust zijn tegengekomen. Zelfs als je weet dat de verkopende partij anders is, weet je niet meteen hoe dat zit met eventuele rechten en plichten als het gaat om bijvoorbeeld klachten of retour van het product.
Als dat zo is zou je ook een factuur moeten krijgen van de wederverkoper en dat is niet het geval, je krijgt een factuur van Bol.com. Ik denk dat ze zelf ook wel weten dat ze op het randje van wetgeving opereren, drie maanden terug heb ik een geschil gehad met een wederverkoper. Deze heeft een verkeerd product geleverd en wilde dit in eerste instantie niet omruilen, kreeg vervolgens geen contact meer met ze en toen de klantenservice van Bol ingeschakeld en ze er op gewezen dat ik Bol heb betaald en de factuur op naam van Bol staat. Een dag later kreeg ik het juiste product in huis en mocht het verkeerde product houden voor het ongemak... En dit ging over iets van rond de €60,-
Het wordt nu wel eens tijd dat ze een selectievakje maken met alleen verkoop door Bol zelf. Categorieën genoeg maar het feit dat je andere verkopers er niet uit kunt filteren stoort me al jaren.
Ik moet zeggen dat ik (persoonlijk) vind dat Bol dat toch redelijk goed weergeeft. Als ik een artikel zie dat door een ander wordt aangeboden, staat dat letterlijk onder de prijs en bezorgdatum
34,95
Uiterlijk 16 september in huis
Verkoop door: Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐ 9.0
Lijkt me toch vrij duidelijk en overzichtelijk.

Edit: Ook bij de betalingsoverzichten zie je dat duidelijk weergegeven:
Betaaloverzicht details
Dit betaaloverzicht hoort bij bestelnummer ************

Omschrijving Datum Bedrag
Download het betaaloverzicht *************** 99-13-2020 € 34,95
Betaald met iDeal van rekening ********** 99-13-2020 € -34,95
Openstaand € 0,00
Verkoper: Dinky Store

[Reactie gewijzigd door walteij op 14 september 2020 14:50]

Dat is misschien duidelijk, maar het is niet duidelijk waar je op kan rekenen wanneer je product niet goed werkt of stuk is bij aankomst. Je bent bij Bol.com dan namelijk aangewezen op de (soms erg belabberde) service van de verkoper. Bol.com is namelijk nergens verantwoordelijk voor en "kan niets voor je doen" zoals ze aan de telefoon vertellen. Ik heb dit zelf helaas moeten ondervinden.

Veel mensen denken met dezelfde service en garantie-afhandeling van Bol.com te maken te hebben, maar dat is dus totaal niet het geval. En daar zit juist het grootste probleem.
Toevallig deze week daar problemen mee gehad. Iets besteld met achteraf betalen via een externe verkoper en vervolgens weer geretourneerd. De verkoper heeft mij een bevestiging gestuurd van de retour en een creditfactuur gestuurd, dus de retour is afgewikkeld. Ik had achteraf betalen geselecteerd dus het saldo stond op 0, ik hoef niks meer te betalen.

Wat er is gebeurd is dat de verkoper de retour niet had aangemeld bij BOL.com waardoor BOL.com dacht dat ik het niet had teruggestuurd, dus BOL.com dacht dat ik nog moest betalen. Vervolgens kreeg ik eerst een mail of ik wilde betalen binnen 2 dagen. Het contact via de site van BOL loopt echt stroef, het is heel lastig om de helpdesk of de verkoper te bereiken zonder door een bot te gaan. Ik kwam steeds uit op "uw retour wordt verwerkt" en daarmee op een doodlopend pad.

Had een bericht gestuurd via de bot naar de verkoper, maar die heeft het of niet gezien of niet gereageerd. Ineens viel er toen een brief van een incassobureau op mijn mat. heb het incassobureau de creditnota door gemaild en tot vandaag nog niks van gehoord, op de site van BOL staat dat ik het bedrag nog steeds verschuldigd ben.

Waar het fout gaat in mijn geval is dat BOL als tussenpersoon fungeert tussen mij en de verkoper, ook als het gaat om communicatie. Maar, op het moment dat het fout gaat wijzen ze naar de verkoper voor een oplossing. Dat mag inderdaad een stuk beter.
Let maar op, straks krijg je er gratis en helemaal voor niets nog een BKR notatie bij. 8)7
Nou gevolg is nu dus dat ik in het geautomatiseerd systeem van bol sta geregistreerd als een wanbetaler en niet meer kan bestellen met achteraf betalen. Bol is niet de beste en vaak ook niet de goedkoopste, maar dat achteraf betalen is juist de reden waarom ik gebruik maak van hun. Bevalt het niet, stuur het terug en je hoeft niet te wachten op je centen.
Je hebt deels wel met dezelfde service te maken.

als bol.com verkoper moet je ook binnen 14 dagen product terugnemen maar betaal je als verkoper wel de transportkosten, lees gratis retour sturen. Gratis retour is geen wettelijke verplichting maar als 3de partij op bol.com ben je er wel toe verplicht. Een reden waarom ik er al niet verkoop.

Service is natuurlijk relatief. Je bezoek bol.com omdat je vooral denkt goedkoop. Verkopers moeten echter wel % afdragen aan bol, gaat ten koste van de marge. Rechtstreeks hetzelfde product kopen zou goedkoper moeten zijn.

Garantieafhandeling is ook weer relatief begrip. Je hebt wettelijke garanties en ook bol.com net als coolblue zijn daarin ook niet coulant. 2 jaar is 2 jaar pech gehad.

Waar ik vaak op let, heeft de verkoper geen eigen website en uitsluitend via bol.com dan koop ik er al liever niet. Tot nu toe zijn het meestal te kleine bedrijven die dan feitelijk dropshippen van een andere leverancier. Geen eigen voorraad hebben of zie vaak producten staan die op veel websites al niet meer leverbaar zijn maar de verkoper update de producten niet of geen voorraad koppeling met zijn leverancier. Dan krijg je dus problemen met leveringen.
Er zijn nochtans veel shops die hun prijzen omhoog doen bij bol en net veel meer winst en omzet zien waarbij het kleine percentage dat ze afdragen minimaal word :D

Maar daarnaast hebben de meeste hier wel gelijk en is dit vaak wel een issue.
En dat mag voor zover ik weet niet volgens de voorwarden van Bol.com, als je een eigen website hebt mag je het daar niet goedkoper aanbieden.
daar zijn genoeg truukjes voor...
een promo code bijvoorbeeld.
Je hebt wettelijke garanties en ook bol.com net als coolblue zijn daarin ook niet coulant. 2 jaar is 2 jaar pech gehad
Euhm nee. Die partijen hebben veelal ook gewoon de wettelijke medltermijn van twee weken. Het kan namelijk zo zijn dat iets op de laatste dag defect gaat en je niet direct tijd hebt dit te melden. Coolblue gaat daar netjes mee om, bol.com zelf ws ook wel, maar derde partijen absoluut niet.

Ook de manier waarop je te woord gestaan wordt verschilt enorm.

Bol.com plaza maakt het ook mogelijk dat zij verzending voor je regelen. Je stuurt de producten dan naar hun warenhuis en zij regelen het dan feitelijk in zijn geheel voor je. Je hebt dan dus ook dingen als same day shipment, spullen komen ook in een bol.com verpakking. Vanuit de consument lijkt het dan ook volledig Bol te zijn. Totdat er iets mis is. Dan is het ineens niet meer Bol.
[...]


Euhm nee. Die partijen hebben veelal ook gewoon de wettelijke medltermijn van twee weken. Het kan namelijk zo zijn dat iets op de laatste dag defect gaat en je niet direct tijd hebt dit te melden. Coolblue gaat daar netjes mee om, bol.com zelf ws ook wel, maar derde partijen absoluut niet.
Je zegt de 3de partij gaat dat niet netjes mee om. Erg kort door de bocht er zijn vast 3den lees alle andere webwinkels en verkopers die er anders mee omgaan.

Maar je komt met voorbeeld 1 dag voor de 14 dagen. Je kan ook naar hele specifiek gevallen kijken 2 dagen na 2 jaar wat doet coolblue en bol.com dan.
2 dagen na 2 jaar valt dus binnen die 14 dagen. Je hebt in theorie dus altijd 2 jaar en 14 dagen om een defect te melden.

Coolblue zal dat zonder strubbelen zelf regelen, waar je er een derde partij ws eerst even goed aan moet herinneren en dan misschien nog nul op t rekest krijgt.

En ja misschien kort door de bocht om alle verkopers over 1 kam te scheren, maar daar zijn we nou eenmaal goed in ;).
Ja, same here, ik schakel meestal naar een bol levering ipv een third party, en al helemaal als ze geen eigen website hebben.
Bij bol.com denk ik al heel lang niet meer dat ze goedkoop zijn hoor
Ik trek deze in, ik las / interpreteerde verkeerd.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 14 september 2020 15:22]

Je bezoek bol.com omdat je vooral denkt goedkoop.
Dat lijkt me wat kort door de bocht, op bol.com ligt de prijs nl. heel vaak hoger dan elders, ik schat dat de beweegredenen voor mensen minstens zoveel, zo niet meer liggen in het brede aanbod en de voorwaarden (snel bezorgd, goede betalingsopties, gemakkelijk retourneren normaliter zonder gezeur).
Dit is niet helemaal waar hoor. Ik heb laatst een artikel aangekocht bij een partner via Bol.com en deze een dag later weer retour gestuurd.

Gek genoeg had ik twee weken later nog steeds geen enkele terug koppeling en nadat ik contact had opgenomen met Bol.com werd eerst aangegeven dat ze het doorsturen naar de externe partij. Die had (nog) niets ontvangen en toen heeft Bol.com de koop geannuleerd en de betaalverplichting laten vervallen.

Maar het hangt er denk ik ook heel erg vanaf hoe de historie bij de Bol.com is. Ik ben klant sinds het eerste uur die niet 'af en toe' wat koopt en ook de grotere aankopen via hun doe.

Ik kan maandelijks alleen voor mijn vaste aankopen via Bol.com rekenen op een factuur van €150. Dat is dan alleen voor het kattenvoer, luiers, billendoekjes, etc.

Schrok wel even toen ik zag wat ik vorig jaar bij ze heb uitgegeven :)
Is dan beter geregeld bij Amazon met derde partijen, het loopt gewoon via systeem van Amazon zelf.
Als derde partij niet reageert gaat Amazon zelf achter hun vodden aan.
Met geld terug gaat Amazon dat eerst ook zelf regelen met klant en dan gaan ze bij de partij leggen.

Bovenstaande is mijn eigen ervaring; ben altijd netjes en snel geholpen door Amazon.
Bij Bol gaat het inderdaad andersom, dan moet je het eerst met de verkoper zien te regelen. Maar als dat niet lukt dan gaat Bol zelf er ook achteraan en als het hun ook niet in redelijke tijd lukt, dan handelen ze het zelf met je af (tot nu toe altijd netjes mijn geld terug gehad, hoewel het soms iets langer duurde door de termijnen die ze hanteren).

Mijn ervaring met Bol is dan ook dat ik altijd netjes geholpen wordt (bij eigen verkoop altijd heel snel, bij derde partijen duurt het vaak iets langer).
Maar het hangt er denk ik ook heel erg vanaf hoe de historie bij de Bol.com is. Ik ben klant sinds het eerste uur die niet 'af en toe' wat koopt en ook de grotere aankopen via hun doe.
Ik durf niet te zeggen of dat in dit specifieke geval relevant is geweest, maar toen ik er ongeveer 10 jaar geleden bij de helpdesk werkte was er wel een interne rating. Volgens mij had die 4 treden (bronze t/m diamond). Kan me niet meer herinneren of ik die als eerstelijnsondersteuning zag maar tweedelijns zag die in ieder geval wel. En logischerwijs zit daar een wat lossere coulance aan verbonden.
Wat ik ook verwarrend vind is voor welke dingen welke prijzen van producten van derden wel of niet meetellen.
Voor bol.com waardebonnen: ja
Voor drempel gratis verzendkosten: JA - ookal worden ze toch apart verzonden
voor kortingscoupons Bol: nee?
voor acties % op alle X: nee
Voor gratis Y bij bestelling meer dan Z? :soms?

[Reactie gewijzigd door mbb op 14 september 2020 15:27]

Een uiteindelijke escalatie kan altijd wel via bol.com.
Ik heb dit vorig jaar nog gehad.
Externe Bol verkoper had iets verstuurd, maar op de dag van levering (was toevallig vrij die dag) krijg ik een bericht van de vervoerder (was geen standaard DHL/GLS/PostNL) dat ze de volgende dag zouden komen omdat er niemand thuis was.

Uiteindelijk kreeg ik de dag erna het bericht dat het was afgeleverd bij de buren, echter was het afgeleverd op hetzelfde nummer als mijn huisnummer... Uiteraard bij thuiskomst geen pakketje, en ook de buren wisten van niks.
Met de verkoper ben ik 3 weken bezig geweest en kreeg ik alleen te horen dat het was afgeleverd en dat ze het gingen uitzoeken.
Ik heb dit zelf naar bol doorgezet, en toen was het in 2 dagen opgelost (geld terug vanuit bol.com).
Dat is niet helemaal waar. Je koopt bij Bol.com en je doet zaken met hun. Zij zijn verantwoordelijk.

Je bent wel enigszins afhankelijk van die externe verkoper bij bijvoorbeeld een retour onder koop op afstand, omdat zij dan akkoord moeten gaan met dat het product weer schadevrij en in orde bij ze is aangekomen.

Dat kan tot irritant gedoe leiden, vooral als je het product retour stuurt -omdat- het beschadigd is. Dan krijg je al gauw discussies met onprofessionele outlet-zaakjes en dat is gruwelijk irritant.

Ik ben geen fan meer van Bol.com, het is in rap tempo aan het verwateren tot een cesspool de laatste jaren.
Exact, ik was een reguliere klant maar haak langzaam af nu ik regelmatig denk iets te selecteren bij Bol, komt het van een ander. Ik hoef geen platform, daarom ga ik nooit naar Amazon (en om veel andere redenen). Ik verzuip in de mogelijkheden met al die aanbieders. Ik zoek wel andere wegen.

Ach en ik probeer toch wat vaker de fysieke winkel op te zoeken....
Ja, ik heb hetzelfde. Ik koop nog alleen bij Bol als ze het de volgende (of soms zelfs dezelfde) dag kunnen leveren, het niet veel duurder is dan bij andere partijen en het niet van een derde partij komt.
maar wie spreek jij aan op het moment dat op de 16e het pakket niet bezorgd is? Ga jij dan klagen bij BOL.com die eigenlijk niets met jou bestelling van doen hebben of spreek je Dinky Store aan? (die daarna aangeeft dat de levertermijn op BOL.com niet overeenkomt met de realiteit!)
Uiteraard heeft BOL.com wel van doen met jouw bestelling. BOL.com is verantwoordelijk voor de bestelling. Dat zij het artikel via iemand anders opsturen maakt niets uit. Ook als er iets is met het artikel hoort BOL.com dit gewoon op te lossen. Vanuit het oogpunt van de verkoper snap ik dat dit juist soms omslachtig is, maar als consument verwacht je gewoon dat BOL.com je bestelling afhandeld.
BOL.com is verantwoordelijk voor de bestelling.
De consumentenbond is 't daarover niet met je eens:
Wat als een verkoper het teruggestuurde pakje weigert? Of als je garantie hebt, maar de verkoper is failliet? Wettelijk gezien is bol.com niet verplicht de klant tegemoet te komen. Bol.com bemiddelt wel en helpt mee om een oplossing te vinden. Als de verkoper failliet is, zal bol.com bij openstaande orders terugbetalen.
Blijft dus wel een risico voor de klant. ;(
bol.com is dan nergens verantwoordelijk voor omdat bol.com dan niet de verkopende partij is.
Dit ligt is genuanceerder; als het artikel vanuit LVB (dus Logistiek via Bol) wordt verstuurd is Bol alsnog verantwoordelijk, ookal zijn zij niet de verkopende partij.Uit ervaring weet ik dat, mocht er wat misgaan met een bestelling, dit 99% procent van alle gevallen in het voordeel van de klant wordt beslist.
Zolang bol.com op deze wijze werkt zie ik het als een alieixpres site... onbetrouwbaar dus.
Tja.. het maakt het voor de klant wel lastig. Hopelijk zorgt dit ervoor dat er meer duidelijkheid is.
nee dus BOL.com is voor ons alleen een verkoopportaal....die doen helemaal niks met de order!
Voor jou misschien maar voor anderen regelen ze vrijwel alles, van voorraad beheer tot levering. Je krijgt alleen een notificatie als voorraad bijna op is en aan het einde van de maand de debietfactuur.
Dat is heel eenvoudig. Ik heb mijn bestelling bij Dinky Store geplaatst via BOL.
Aangezien ik geen contactgegevens heb ontvangen van Dinky Store, doe ik dat via Bol, die dan mijn vraag door behoort te sturen naar de verkoper.

Ja, dat is een vervelende extra laag, waar communicatie fout kan gaan (hoewel ik hoop dat dit geautomatiseerd gaat), maar dat is nu eenmaal een risico als je via Bol bij een andere partij koopt.
Een risico dat ik mezelf wel degelijk bewust van ben en iets waar iemand met enigszins gezond verstand ook kan begrijpen dat hier meer mis kan gaan.

Een en ander wordt ook nog eens keurig door Bol uitgelegd als je op de naam van de verkoper klikt, inclusief de servicevoorwaarden, verzend en retourrecht, hoe contact op te nemen met de verkoper etc.:
Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐ wordt door klanten beoordeeld met een 9.0
Je koopt bij onze partner Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐. De verkoper is de eerste contactpersoon bij vragen en retourvoorwaarden na aankoop. Bestellen en betalen gaat via bol.com.

Wat je kan verwachten:
Bestellen en betalen via bol.com
Gratis verzending door Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐
30 dagen bedenktijd en gratis retourneren
Wettelijke garantie via Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐
Klantenservice
Ook als je bij een partner koopt, kun je makkelijk contact opnemen. Stel je vragen via de bestelling in je account, de klantenservicepagina of bekijk de pagina van de verkoper.
Heeft bol.com een portaal om in contact te komen met de verkoper? Want als je dan namelijk weer losse mailtjes moet gaan sturen is dat gewoon onhandig.
Mijn ervaring is dan dat je altijd eerst de bot van bol.com moet overtuigen om je vraag door te sturen naar de verkoper. Op die manier zit er altijd een laag extra tussen.
Hmm dat is wel annoying. Ik vond de manier van ebay altijd wel handig. Gewoon een knopje "contact seller" en dan kreeg je daar een hele chatlog netjes op de website. Met foto upload enzo

kon je netjes dossier opbouwen
Ja, in de partneromgeving is en portaal waar de vragen aan klanten binnen komen, daar kan je als partner communiceren met de klant en communiceren met bol (zonder zicht naar de klant). Bol geeft er soms ook een advies of iets dergelijks bij.
Het wel belangrijk zo min mogelijk vragen binnen te krijgen, hoe meer vragen je krijgt hoe slechter bol je score geeft en hoe minder vaak je in het belangrijke koopblok staat.
Laatste keer ging het via bol.com naar hun partner, in ieder geval bij mijn probleem over een incompleet verzending. Ik had geen aparte portal nodig. En trouwens netjes opgelost en ook vervolg e-mails van bol.com of alles naar wens was.
Hier spreek je bol zeker op aan. Ik heb een paar weken geleden iets besteld bij bol wat dus via een derde partij ging. Ik kreeg een artikel wat niet voldeed aan de omschrijving. Ik heb niet eens contact gehad met de derde partij om het probleem op te lossen. Inloggen bij bol, retour aanvinken en een verzendlabel ontvangen. Binnen 30 minuten lag het pakket bij het PostNL ophaalpunt om retour te gaan. Twee dagen later mijn geld terug na bevestiging ontvangst door de derde partij.

Ik doe zaken met bol en niet de leverancier. Verder moet ik zeggen dat ze er op achteruit zijn gegaan sinds ze alles hebben opengesteld. Het is dat ik hier toen alleen het product kon vinden op korte termijn maar anders vermijd ik bol als het kan.
Maar niet in het overzicht, wat ik persoonlijk irritant vind als ik alleen de verkoop van bol.com wil hebben.
Als ik zoek op een product, zie ik op de resultatenpagina naast het plaatje keurig het volgende staan:
Uiterlijk 16 september in huis
Verkoop door: Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐
Excuus. Ik bedoelde op mobiel. Ik shop veel op mijn mobiel en daar zie ik het niet (misschien wel via hun app maar die gebruik ik niet).

Daarnaast mis ik een simpele filter waarmee ik alleen de verkoop van bol.com kan zien.
Op mobiel staat het er ook, vlak boven +in winkelwagen. Inderdaad niet in het overzicht, overigens wel als je de desktop-site forceert, maar dan is alles erg klein. Filteren op verkoper kan, zover ik weet, niet.

[Reactie gewijzigd door hcQd op 14 september 2020 16:02]

Precies! Het staat er op zowel desktop als mobiele weergave gewoon erg duidelijk. Daarnaast staat het er ook nog eens expliciet als de daadwerkelijke levering en aftersales niet door Bol.com wordt gedaan maar door de betreffende winkel.

Hoe duidelijk wil je het in hemelsnaam hebben?? :?
Dat bol.com duidelijk neerzet dat zij niet helpen als er problemen zijn...
Het staat wel duidelijk dat een product via een andere leverancier wordt verkocht, maar je betaald via Bol.com. De koopovereenkomst sluit je dus via Bol.com. Normaal gezien zijn zij dan ook verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten en de garantie. In de praktijk schuiven ze dat weer af op de verkoper die het product levert. Een winkel mag jouw als klant ook niet naar de fabrikant verwijzen als het gaat om garantiezaken.
Als Bol.com duidelijk vermeld dat zij niet de verkoper zijn, maar slechts bemiddelaar, en de service bij klachten of garantie door de werkelijke verkoper wordt verzorgd, dan is dat een stuk duidelijker. Dat éne zinnetje kan er gemakkelijk bij.
Probleem is bol.com bemiddeld en factuur komt van de verkoper.
bol.com treed echter op als zeg maar incasso of payment provider voor dat bedrijf dus betaal je aan bol.com net als je bijv aan paypal, visa of paymentprovider betaald.

Probleem is natuurlijk dat je niet rechtstreeks met verkoper communiceert maar dat allemaal via bol.com moet. Dat feit is natuurlijk apart aangezien bol.com bemiddelaar is en niet verkoper. Voor garantie, levering zou je normaal met de verkoper contact op moeten kunnen nemen.

Meestal kijk ik wie verkoper is, hebben ze eigen site, dan koop ik gewoon rechtstreeks. Normaal zou dat ook goedkoper moeten zijn aangezien ze dan de commissie niet hoeven te betalen.
Dit, en ik heb ook al een aantal keer bespeurd dat de inventaris in Bol.com niet helemaal overeen komt met die van de verkopende partij; ik heb zelfs al keer of twee een verkeerde foto (als in: van een andere vergelijkend product) mogen ervaren wat toch best wel een dealbreaker kan zijn. Bol.com doet prima dienst op dat gebied om producten te vinden, maar ik koop ze toch liever direct bij de bron.

Dat bestellen bij de bron heeft me ook een keertje geholpen want ik voerde per abuis de postcode van mijn ouders in. Het duurde nog geen 5 minuten voordat ik iemand aan de telefoon had die het incorrecte adres gespot had. Ik vraag me af of het zo snel en pijnloos was opgelost als Bol ertussen had gezeten.
Heb het deze zomer nog gehad, product overal uitverkocht maar bij 2 aanbieders op bol.com zonder webshop niet. Vertrouwde dat nog niet want dan bestel je binnen 3 dagen had ik het nodig en ja grote kans niet leveren.
Uiteindelijk leverancier gevonden die er nog eentje had, zelf afgehaald, was ook maar 10 minuten rijden en ja zo weet je zeker dat je hebt.

Sommige kleinere aanbieders zijn denk ik gewoon laks laten producten er nog op staan die niet leverbaar zijn. Bol kan dat ook niet controleren en ja dan krijg je misschien geld terug maar geen product.

Dacht wel ergens ook gelezen te hebben als je te veel klachten krijgen binnen bepaalde periode bol je er af gooit of je dan x dagen tijd hebt het recht te trekken.
Er is wel een groot verschil tussen bol.com en paypal en visa of paymentproviders. Bol.com is een aanbieder met een etalage/webwinkel. De anderen leveren een bancaire dienst en vormen zelf geen partij bij de verkoop. Bol.com is wel een partij in de verkoop, omdat het via hun etalage/webwinkel wordt verkocht en betaald.
De factuur kan van de verkoper komen, maar men kan er ook voor kiezen om dat door Bol.com te laten doen. Het bedrijf waar ik voor werk verkoopt een aantal boekjes via Bol.com en laat de facturering ook aan Bol.com over. Direct bij ons bestellen kan niet (wij hebben geen eigen webshop). De boekjes zijn wel via VVV's, boekhandels en andere websites te koop. Bol.com doet ook aan "voorraad beheer", maar dat is alleen voor verkopen via Bol.com. De andere verkoopkanalen zien zij natuurlijk niet. De administraties zijn ook niet gekoppeld. Wij moeten dat zelf regelmatig even bijwerken. Verzenden doen wij natuurlijk zelf. Ook de presentatie (foto's en tekst) op de website moeten we zelf verzorgen.

De boekjes hebben overal dezelfde prijs. De commissie is dus voor onze rekening. Wie gebruik maakt van Bol.com, moet zich wel aan een aantal regels houden. Over service en garantie zijn de regels vaag (ontbreken).

De boekjes zijn voor ons geen kernproduct.
Zeker mee eens, enige ontbrekende detail is, zoals eerder door iemand aangehaald, het type vervoerder... Wie wil nou onverwachts met Dynalogic te maken hebben als vervoerder... 8)7 8)7

En, bol lost ook altijd alles voor me op als ik er met de verkoper niet uit kom.

[Reactie gewijzigd door MvdO79 op 14 september 2020 14:54]

Mensen willen niet meer zelf dingen lezen hé. Tegenwoordig moet bijna alles voorgekauwd worden anders wil men het schijnbaar niet snappen. Ik heb in al de jaren dat ik Bol.com navigeer nooit onduidelijk gevonden door wie het verkocht werd.

Wel vind ik het enig zins onduidelijk wie mij helpt bij problemen. Enig zins zou ik zeggen dat dit de daadwerkelijk verkoper anderzijds kan dit lastig zijn afhankelijk van de seller. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat wanneer jij iets op bol.com verkoopt je iets opgezet moet hebben om klanten te helpen bij problemen. Als verkoper moet je er toch niet aan denken dat dit door een 3e partij wordt gedaan?

Mail adres mee geven op factuur voor vragen is het minst wat een koper kan verwachten toch?
Het gaat er ook om dat veel mensen gewoon niet weten dat Bol een platform is. Ook al staat er dan "Verkoop door: ......." het voor hen niet duidelijk is dat ze niet bij Bol zelf bestellen.
Dito hier. Juist bij Bol was me het altijd wel duidelijk. Je kunt alleen niet filteren op 'bol.com zelf only / bol.com fullfilment only', dat is wel jammer.

Bij Amazon, karwei etc. is dit veel onduidelijker, al zie ik de afgelopen week ineens ook bij Amazon veel duidelijker staan wie het verkoopt, maar nog steeds niet uit welk land dat is (ik koop altijd bij voorkeur in Nederland, of een land waar ik de voertaal van spreek [door wat issues in verleden van geleerd ;P]).
Maar wat weet je nu over deze store? Wat is het telefoonnummer, email adres of ander communicatie middel? Wat is het adres? Ik vind het helemaal niet duidelijk....Wanneer het goed gaat hoef je deze info niet te weten. Maar als je product niet bevalt heb je onvoldoende info om contact op te nemen.
Ik vind het niet duidelijk. Bol.com heeft zich altijd als een webshop in de markt gezet. Ook als je de website gebruikt is buiten "Verkoop door: [naam]" niets dat duidelijk maakt dat ze als iets anders opereren. Uit de zin wordt m.i. ook niet zonder meer duidelijk dat Bol.com opereert als bemiddelaar in de verkoop van een product bij een andere winkel.
Klopt... in feite is bol.com een soort marktplaats.nl geworden... maar dan rommeliger.
Oh, wie is Dinky store dan? Waar zijn ze gevestigd? Hoe krijg ik contact met ze? Wat is het kvk nummer?

Hoe zie ik nu die WIE de verkopende partij is? Een naam zegt nog niet zoveel over wie de verkopende partij is.


Btw: Als ik op BOL op Dinky store zoek krijg ik geen resultaten.

Hier in de pricewatch is er gewoon informatie beschikbaar over de verkopende partijen, wel zo transparant en fijn.

Edit:
Typos

Edit: blijkbaar ben ik een blinde kip.

Door op de verkoper te klikken en door naar onder te gaan staat er een knop meer over <verkoper>
En daar krijg je de informatie die ik zocht. 8)7

Dank @StarWolfer en @AfroBob _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Iruk1981 op 14 september 2020 16:51]

Dat het transparanter kan, ben ik helemaal met je eens.
Maar Bol is wel heel duidelijk over het feit dat ze bepaalde producten niet zelf verkopen, maar dat dit door een ander wordt gedaan, via de Bol website.

Amazon is hier een stuk minder transparant in. Daar wordt de verkopende partij bijvoorbeeld niet in het overzicht van gevonden producten getoond.
Kom kom, ff googlen op die webwinkel (zitten we hier nu reclame te maken daarvoor, ze worden nu wel heel veel genoemd) en het bovenste resultaat zijn de gegevens van deze webwinkel op de bol.com website!

En bovendien, als je klikt op de naam van deze verkopende partij kom je ook op alle voorwaarden. Dus wat je nu zegt is gewoon onzin. Je kan het makkelijk terugvinden bij je artikel/bestelling.

[Reactie gewijzigd door StarWolfer op 14 september 2020 15:23]

Veel daarvan staat toch ook gewoon op bol?
Handelsnaam: Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐
Corr. adres: Johanna Westerdijk Erf 25
1705NK Heerhugowaard

Let op, het correspondentie adres is niet altijd gelijk aan het retouradres. Bekijk je bestellingenoverzicht om artikelen van Dinky Store ⭐⭐⭐⭐⭐ retour te melden en naar het juiste adres te sturen.
KvK-nummer: 75620758
Btw-nummer: NL002373643B81
Staat vermeld naast de "email de verkoper" knop.

Tuurlijk hadden ze nog uitgebreider kunnen zijn, maar volgens mij staat alles dat wettelijk verplicht is gewoon vermeld.
Op mobiel zie je in het eerste overzicht totaal niet wie de verkoper is.
En aangezien 60+% mobiel shopt is het dus in eerste instantie totaal niet duidelijk.
Sorry maar factuur telt in NL.
Recent een artikel gekocht bij een wederverkoper maar op de factuur staat alleen bol.com.
Dan kan bol lullen met “op de website staat het”
De factuur telt.

Alleen als je KVK nummer zoekt op factuur kom je er nog achter dat geen bol is.
Bol.com moet gewoon klanten niet van het kastje naar de muur sturen en zelf verantwoordelijkheid nemen bij escalaties. Het logo op het factuur is de verkopende partij en moet het oplossen. zo simpel is het. Niet van het kastje naar de muur blijven doen zoals ze schijnbaar wel vaker doen.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 14 september 2020 14:47]

en daar gaat het dus mis. Vanuit mijn werk verkopen wij op BOL.com, wij genereren voor elke BOL order gewoon een factuur maar die wordt niet doorgezet naar de klant door BOL.com.

Wij willen dus graag duidelijk hebben dat de klant bij problemen ons kan aanspreken echter moet je altijd via het systeem van BOL.com communiceren en weigert BOL.com soms zelfs je telefonisch met de klant te verbinden.
Dat heeft natuurlijk met het verdienmodel van Bol te maken. Ze willen dat klanten via hen blijven bestellen en niet een volgende keer rechtstreeks jullie benaderen. Want dan lopen ze commissie mis.
Bij 9 van de 10x dat ik iets op bol.com gevonden heb wat door een externe verkoper verkocht word, ga ik gelijk al naar de website van die verkoper (voor zover aanwezig).
Dan is het artikel ook vaak goedkoper en als er wat mis is kan ik gelijk zaken doen met die partij.

Klachten afhandelen met bol.com is de laatste jaren altijd drama, of het nou "eigen" producten zijn of van een externe verkoper.
Bij 9 van de 10x dat ik iets op bol.com gevonden heb wat door een externe verkoper verkocht word, ga ik gelijk al naar de website van die verkoper (voor zover aanwezig).
Dan is het artikel ook vaak goedkoper en als er wat mis is kan ik gelijk zaken doen met die partij.
Dat mag dus niet volgens de bol.com spelregels. Het mag niet goedkoper in je eigen winkel liggen dan in de winkel van Bol.com, maar je moet wel verplicht 10% afdragen aan Bol.com. Als je je aan de spelregels wilt houden dan is samenwerken met Bol.com meestal verre van ideaal.
Dat lossen sommige(?) op door een eigen bedrijf voor BOL op te starten.
Neem 4Allshop. (zelfde adres als Informatique)
Willekeurige SSD:
BOL (4Allshop): € 64,70
Informatique: € 59.90 (+ €1.95 verzendkosten)

Het verschil is dat je bij BOL achteraf kan betalen ipv vooraf via iDeal.
De vraag is of die bol.com spelregels wettelijk mogen. booking.com heeft daar ook al voor onder vuur gelegen, in België zelf wet die dit verbied voor booking.

In België zijn ze trouwens ook aan aan het kijken naar die bol.regel dat je in je shop geen lagere prijs mag aanbieden: https://www.retaildetail....egenwind-vlaams-offensief

Maar goed uiteindelijk kun je sommige niet merk producten natuurlijk eigen naar en ean code geven zodat op papier ze niet hetzelfde zijn als in je bol.com webshop.
Vergelijkbaar met mediamarkt laagst prijs waarbij ze dan op papier wasmachine met eigen type nummer krijgen dat nergens anders te koop is.
Ondanks dat ze het in hun "regels" hebben staan mag je wel afwijken van de prijs in vergelijking met je eigen website/shop. Ik heb hierover uitvoerig contact gehad met de partner helpdesk van BOL en die hebben mij toen verteld dat je mag afwijken want je moet er als verkooppartner de verzendkosten in rekenen. Dus het mag, of het verstandig is is een andere vraag. Vandaar ook vaak is 1 artikel duurder dan van hetzelfde er meer aanschaffen (staffelkorting).
Geeft het gebruikmaken van een bekend platform dan niet meer omzet om die 10% afdracht te compenseren of zelfs meer dan?
In theorie wel ja, je hebt potentieel miljoenen klanten en ook je conversie is echt hoog op BOL. Echter zodra je meerdere aanbieders hebt van exact hetzelfde product op basis van EAN (want dat gebeurt) dan moet je al zakken met je prijs om toch het verkoopblok te "hebben". Daarnaast heb je ook nog soortgelijke artikelen waar je tegen moet concurreren (deel ervan zoals vaker in de reacties aangegeven is rechtstreeks goedkoop ali-express spul). En hierdoor spoel je zo heel je marge door het putje of je moet er niet aan mee doen. Tenzij je in een super niche hoekje zit dan heb je "mazzel".
Bij 9 van de 10x dat ik iets op bol.com gevonden heb wat door een externe verkoper verkocht word, ga ik gelijk al naar de website van die verkoper (voor zover aanwezig).
9 van de 10 keer doe ik dat niet, ben ik te lui voor, ik bestel het gewoon via Bol. En met mij waarschijnlijk een groot deel van de klanten.
Tja of wat ze in het verleden deden, (net als amazon) goed naar data kijken van producten die google lopen om die dan zelf op te nemen en jou de markt uit te drukken.
Amazon doet dat nog steeds, bol.com is te klein en heeft schijnbaar toch andere aanbieders nodig om de winkel vol te krijgen.
Hah, wat ik meestal doe indien ik zie dat het om een externe verkoper gaat eens kijken op hun site of ik het product daar niet goedkoper kan bestellen.
Er zullen wel nog zo'n mensen zijn denk ik.
Tja dat is het systeem waarmee men werkt, men wil jou als verkoper maar de klant ziet men als bol.com klant en niet jou klant terwijl de klant wel bij jou gekocht heeft.

Mijn grootste probleem met bol.com is dat als je via bol.com verkoopt je zelf voor de retourkosten opdraait als verkoper. Wettelijk hoeft dit niet maag bol.com verplicht het en amazon weer niet.
...

Mijn grootste probleem met bol.com is dat als je via bol.com verkoopt je zelf voor de retourkosten opdraait als verkoper. Wettelijk hoeft dit niet maag bol.com verplicht het en amazon weer niet.
Als je een retour hebt van een verkoop via jullie eigen kanaal, dan draai je toch ook op voor je eigen retourkost? Of is er een verschil?
Nee.

als je via eigen webshop verkoopt mag je wettelijk gewoon de koper voor de retourkosten laten opdraaien. Die moet je wel informeren en idee geven wat de kosten ongeveer zullen zijn.
Je mag er voor kiezen die kosten op je te nemen, gratis retour, zoals sommige webshop doen, het is echter niet verplicht.

bol.com maakt reclame met gratis retour. verkoop je dus via bol.com moet jij altijd opdraaien voor die kosten, je hebt geen keuze bol.com verplicht het jou.
Bij amazon kun je er bijv voor kiezen om gewoon de klant de retourkosten te laten betalen of dat je gratis retour wil aanbieden.
Dan draait de verkoper (dus Amazon in je voorbeeld) voor de kosten op. Dat zijn dealtjes met koerierdiensten (x aantal per maand) en een kosten en baten analyse laat zien of dat uit kan of niet als extra service. Op zich niet gek, maar wel een punt dat kleinere webshops niet zo snel kunnen doen (alhoewel is bol geen kleine speler).

Wettelijk gezien is het niet verplicht inderdaad. Het is wel wettelijk vastgesteld dat als men de volledige zending retourneert, de verkopende partij de verzendkosten ook vergoed (alhoewel het hier over retourkosten gaat, die zijn wel voor eigen rekening)
Retourkosten zijn voor veel kleinere maar ook grotere bedrijven een probleem. Gratis retoursturen neemt soms vormen aan dat het niet normaal meer is.

Je leest ook dan er steeds meer bedrijven me stopen, gratis retour. Omzet daalt even om daarna omhoog te gaan. Uiteindelijk moeten de "gratis" retourkosten ook betaald worden. Ik zie het zo, bestel ik stuur ik niet retour betaal ik wel mee aan de massa's die veelvuldig van gratis retour misbruik maken. Waarom zou ik daar aan mee moeten betalen ?
Daarnaast belast je vervoersdiensten ook nog eens extra met retoursturen inclusief co2 vervuiling.

Het is jammer dat bol.com dit dus verplicht en zo meewerkt aan het naar mijn ogen niet wenselijk systeem. Amazon laat verkopers in ieder geval de keuze.
Ik zie het zo, bestel ik stuur ik niet retour betaal ik wel mee aan de massa's die veelvuldig van gratis retour misbruik maken. Waarom zou ik daar aan mee moeten betalen ?
Dat is een onzinnige redenering. Een winkelier moet altijd zijn prijzen baseren op het totale pakket van diensten dat het levert. Je kunt van zoveel aspecten van een webshop waar je geen gebruik van maakt als consument wel gaan roepen dat het stom is dat je eraan mee moet betalen, maar feit is dat je dat altijd al doet. Ook bij iedere fysieke winkel die je bezoekt werkt dat zo.

Maar ja, zonder zo te redeneren kun je natuurlijk niet doen alsof het nadelig is voor de consument en dus een poging doen om de massa achter je te krijgen.
Zoals ik al aangaf retour sturen is wettelijk niet gratis, je kan gewoon in je voorwaarden vermelden dat de klant deze moet betalen.

Als je "gratis" retour wil aanbieden betekend dat dus dat jij die retourkosten op je neemt. die kosten zullen ergens betaald moeten worden en dat zal dus in de prijzen van het product zitten. m.a.w als klant die er geen gebruik van maakt betaal ik nog steeds mee aan het gratis retour.

Afgezien daarvan retourkosten belasten ook transportbedrijven extra co2. Retouren zijn bij veel bedrijven ook gratis probleem, dus gratis nee gewoon laten betalen.
Zoals ik al aangaf retour sturen is wettelijk niet gratis, je kan gewoon in je voorwaarden vermelden dat de klant deze moet betalen.
Dat doet er niet toe, want een winkel rekent kosten die het maakt vanuit wettelijke verplichtingen ook gewoon door.
Als je "gratis" retour wil aanbieden betekend dat dus dat jij die retourkosten op je neemt. die kosten zullen ergens betaald moeten worden en dat zal dus in de prijzen van het product zitten. m.a.w als klant die er geen gebruik van maakt betaal ik nog steeds mee aan het gratis retour.
Ja, misschien heb je mijn reactie waar je op reageert niet goed begrepen: Je betaalt altijd voor alle dienstverlening van een winkel. Als een winkel om wat voor reden dan ook meer moeite doet voor een andere klant dan voor jou, dan betaal jij mee aan die extra moeite. Het voegt niets toe door daar bij zo'n aspect van de dienstverlening opeens heel erg moeilijk over te gaan doen. Als je niet wilt bestellen bij een winkel die de kosten van een retourzending op zich neemt dan kun je dat gewoon niet doen.
Afgezien daarvan retourkosten belasten ook transportbedrijven extra co2.
Dat heeft niets te maken met de gratis retourzending. Als je wilt aantonen dat gratis retourzendingen voor meer uitstoot zorgen moet je veel meer doorrekenen.
Retouren zijn bij veel bedrijven ook gratis probleem, dus gratis nee gewoon laten betalen.
Dan moeten ze het niet gratis doen. Als ze per se bij Bol.com willen verkopen dan hebben ze pech, dan moeten ze het vergoeden. Ze hebben het zelf in de hand.
Paar maanden terug verkoper van bol.com aan de telefoon of ik niet klant wilde worden om mijn producten te verkopen. Heb hem uitgelegd met retour kosten verplicht dat ik dat niet wil, het dus ook vanuit milieustandpunt niet wenselijk acht.
Alle begrip maar ja het model van bol.com is dat je verplicht bent volgens hun regels te werken. Wil ik dus niet en daarmee prijzen ze zich als platform ook uit de markt. Heb bij mijn product de laatste jaren al verschillende aanbieders gezien 6 maanden later weg, loont dus ook gewoon niet voor vele. Voor andere misschien wel.
Je kunt dan toch gewoon een briefje in de doos doen dat als er problemen zijn er direct met jullie contact op kan worden genomen? Krijg wel vaker pakketjes waar aan de pakbon van bol.com een briefje zit van de echte leverancier.
Dat zou kunnen wanneer je zelf verstuurd, echter wij gebruiken logistiek van bol. Dan heb je daarin geen enkele mogelijkheid meer.
Ik denk dat er vrij veel partijen zijn die hun voorraad bij bol neerleggen (logistiek van bol) de cut off tijden zijn dan gelijk aan bol zelf en de verzendkosten zijn ook een factie van zelf inpakken en verzenden.
Je kunt toch zelf bepalen wat je als product door bol.com laat versturen??? Als je aangeeft dat een kaartje met daarop de contact gegevens voor klantenservice onderdeel is van je product dan wordt dat toch gewoon mee ingepakt? Niet ieder product bestaat uit 1 ding neem ik aan. En anders doe je je kaartje in de doos die je wil versturen of plak.je die op ieder product wat je verkoopt op de doos zelf voordat je het aan bol geeft.

Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk

[Reactie gewijzigd door sygys op 14 september 2020 20:27]

Dat is helaas niet mogelijk.
Alles werkt met een product code.
Bol heeft alles zo gestroomlijnd dat er eigenlijk niks van aanpassingen mogelijk is. Wat je zou kunnen doen is een briefje in de doos van het product stoppen. Maar dan moet je vooraf de verpakking al open maken. Dan krijg je weer te maken met een flink hoger retourpercentage.
Een product moet uit een ‘ding’ bestaan wanneer je gebruikt maakt van het logistiek proces van bol moet het ding dus een product zijn.
Buiten op plakken zou kunnen maar is dan weer in strijd met de regels van bol.
Ik krijg toch gewoon facturen van de externe aanbieder.
Maarja, is Bol dan wel het juiste platform voor jullie?

Daarnaast zou je een contactformulier kunnen meesturen en aandringen om contact met jullie op te nemen i.p.v. Bol.
Hmm apart, mijn vader kreeg een paar weken een factuur van het bedrijf waar hij het via bol gekocht had en had het dus overgemaakt via het rekeningnummer op het factuur, terwijl dit dus eigenlijk naar bol toe moest.
Was wel weer een gezeik om dat recht te zetten. Het bedrijf en Bol zouden het onderling oplossen, maar onder tussen kregen we wel 2 keer een herinnering.
Het probleem is dat Bol.com wel wil overkomen als een verkoper die zelf alles verkoopt, maar vervolgens alle verwijzingen naar de werkelijke verkoper zoveel mogelijk probeert de verdoezelen.

Voor de niet op de kleine letters lettende klant is het dus altijd Bol.com die iets verkoopt, niet iemand anders. En vervolgens wil Bol.com niet voor de after sales zorgdragen en sturen ze je wel ineens naar de werkelijke verkoper.

Bol.com moet gewoon ofwel volwaardig omarmen dat zij deels zelf dingen verkopen en deels via anderen en daar ook duidelijk in communiceren (wat de ACM nu zegt) bij zo'n verkoper waar je wel en niet voor bij Bol.com terecht kan. In die situatie is het prima als je een pakbon/factuur krijgt met Bol.com erop, maar dan ook de werkelijke verkoper er net zo groot op.
Of ze moeten ook de complete after sales en garantie op zich nemen en het achter de schermen regelen met de verkopende partijen.

Voor de klant moet het transparant zijn en nu is dat het niet en ondertussen probeert Bol wel van alle voordelen te genieten maar alle nadelen af te schuiven, waar de klant de dupe van is, maar ook de verkopende partij omdat die (net als Bol.com) dan weer een slechte naam krijgt dankzij deze praktijken.

Een ander punt wat niet aangehaald wordt: Ook is het onmogelijk om geannuleerde orders te beoordelen, zo heb ik eens een tv besteld bij Bol.com die bij een wederverkoper vandaan kwam en ben afgegaan op de reviews die erg positief waren (8+), stom genoeg geweest niet op Tweakers.net te kijken, daar bleek het bedrijf met de grond gelijk gemaakt te worden. Tja, als je alleen volledig afgeronde orders en producten die daadwerkelijk geleverd zijn in je beoordelingen meeweegt, dan zorg je als Bol.com al voor een te positieve beoordeling want iedereen waarbij het mis is gegaan krijgt niet eens de kant om dat eraan toe te voegen.
Misschien ligt dit aan mij, maar bol.com is in dit geval gewoon de tussenpersoon net als bv een Mediamarkt.

Als ik een product koop bij mediamarkt bv een fuji camera en de camera heeft gebreken dan ga ik naar mediamarkt en die lossen het op met Fuji. Ik kan er ook voor kiezen om gelijk contact op te nemen met Fuji en het zo op te lossen. (Is vaak sneller)

Dat is met bol.com toch ook zo. Zij zijn de tussenhandelaar, ik koop het product via hun kanaal ipv direct bij degene die het aanbied.
In jouw voorbeeld is MM de verkoper en Fuji fabrikant.
In het overgrote deel van de discussie hier is BOL juist NIET de verkoper maar bestel je het via Bol bij een ander (ook al doet Bol wel de logistiek en betaling) en de klacht bij ACM was dat dat voor de klant niet duidelijk genoeg was en wie ze wanneer konden/moesten aanspreken.
Extern bij bol is zwaar irritant als bedrijf. Moet je idd buiten bol om achter je factuur aan.
Het probleem is dat de derde partijen vaak een fractie geven van de service die BOL.com levert. Terwijl mensen dat wel verwachten.

Voor mij is dat reden om niet meer bij (partners van) BOL.com te kopen. Ik betaal wel wat meer en bestel bij coolblue daar weet je altijd dat de service verlenende partij de partij is waar je gekocht hebt.
Waar baseer je dat op? als webshop houder probeer ik het mijn klanten zo makkelijk mogelijk te maken. geen gezeur - ben je niet tevreden krijg je je geld terug.
het is aan mij om de juiste spullen aan de juiste klanten te verkopen. ik heb geen baat bij mismatches.
Beetje jammer om alle kleine spelers zo over één kam te scheren.
Ik baseer dat op inmiddels meerdere slechte transacties bij BOL.com verkopers. Van producten die gewoon compleet niet aan kwamen (uiteindelijk grijpt BOL.com dan wel in) tot producten die veel later geleverd werden dan beloofd.

Ik zeg niet dat het voor alle webshop houders zo is, maar na een aantal slechte ervaringen en de bovengemiddeld goede ervaringen van coolblue ga ik liever daarheen.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 14 september 2020 14:56]

Spijt me zeer hoor, maar de laatste jaren is de "service" van bol.com gewoon belabberd.
Ik heb al meerdere malen gebruik moeten maken van hun servicedesk om diverse redenen.
Maar of het nou ging om zelf geleverde zaken of via een externe verkoper, het was altijd drama om uiteindelijk tot een oplossing te komen.
Dat is uiteindelijk de schuld van Bol.com. De consument wil gewoon dat alles goed geregeld wordt, maar Bol.com is inmiddels een oerwoud geworden van producten, geleverd door hele goede partijen, en hele slechte partijen.
Zolang Bol.com geen zero tolerance beleid op slechte webshops hanteert lijkt het me niet meer dan redelijk om alle kleine webshops over een kam te scheren, Bol.com scheert jullie namelijk ook over 1 kam: het is namelijk niet tot nauwelijks te zien of jullie een goede of een slechte shop zijn.
Wat ik meestal doe ik direct op de website van de verkoper (partner) kijken. Regelmatig is het product daar goedkoper omdat ze de kosten voor bol.com niet doorberekenen via hun eigen site.
Ik kijk dan liever wie de verkopende partij is en kijk gewoon of ik er rechtstreeks kan kopen. Uiteindelijk betalen bedrijven aan bol.com ook een commissie die jij moet betalen. grote kans dat rechtstreeks kopen dat voordeliger is en dan doe je ook rechtstreeks zaken met de verkopende partij. Bij coolblue klinkt leuk maar is mij te groot geworden en te star als er echt iets misgaat. Als je dan toch iets meer wil betalen koop dan bij kleinere ondernemer, die hebben het nu en in de toekomst ook nodig.

Hetzelfde werkt ook bij booking.com benader de b&b of kleiner hotel rechtstreeks en je komt altijd goedkoper uit.
Daarnaast is er ook gewoon veel nep en gevaarlijk spul op Bol. Amazon heeft hetzelfde probleem met de marketplace. Allemaal rare rotzooi die niet eens gekeurd is voor de Europese markt.
Ik moet zeggen dat alle 3 de problemen die ik heb gehad door een derde verkoper (niet leveren, kapot leveren en veel te laat leveren) direct zonder discussie nog dezelfde dag zijn terugbetaald door Bol. Maar na de derde keer ondanks de service van Bol besloten nooit meer daar iets te kopen wat niet van Bol zelf komt vanwege het gedoe en de vertragingen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 september 2020 14:55]

Uiteindelijk grijpt bol.com ook wel in, wat ik ook al aangaf, maar dat was wel nadat ik aan kon tonen dat de verkopende partij niet (voldoende) mee wilde werken.
Het is natuurlijk lastig om exact te weten hoe bol.com intern hun klachten afhandeling regelt. Maar ik vermoed ergens dat op basis van je koophistorie bol.com redelijk bepaald in wat voor een mate zij zaken regelen of afschuiven. Mijn ervaring met bol.com is ook zeker niet vlekkeloos geweest in het begin. Maar met 250+ bol.com aankopen heb ik bij eventuele problemen, of dit nu een derde partij is of niet, al jaren niet meer met een externe partij van doen gehad.
Als je bij een externe partij koopt via Bol krijg je een factuur van de externe partij. Je krijgt van Bol dan enkel een betaaloverzicht waarop staat dat het geen factuur is en dat de factuur door de externe partij verstrekt wordt.
Laatste een riem gekocht en een pc kaartje, beiden niet van Bol, facturen kwamen gewoon vanuit Bol.
Dan zou ik nog eens goed kijken wat er op die documenten staat. Ja, je krijgt iets dat op een factuur lijkt, maar onderaan staat toch echt dat het geen factuur is maar een betaaloverzicht.
Je hebt gelijk. Maar goed, ik heb toch de afspraak met Bol dat ik pas betaal na ontvangst?
Maar de betaling en de koopovereenkomst zijn twee verschillende dingen. De verkoper besteed de betalingen uit aan Bol, maar dat betekent niet dat je met Bol zaken hebt gedaan. Dat blijft toch die verkoper. Ik denk dat dat ook juist de onduidelijkheid is waar dit artikel over gaat.
Dat ziet mastercard toch anders. Ik had een TV besteld voor een hele mooie prijs, maar na googlen van de verkoper kwam er toch wat dubieus nieuws langs. Op mijn creditcard overzicht staat, ook al is het van een andere verkoper, alleen maar Bol.com utrecht. Dus toen even met bol en ISC card services gebeld, en daar zei de creditcard maatschappij over, "ik verwacht dat het wel goed komt, je hebt betaald aan bol dus daar is het geld zo van terug te halen".
Betalingen op BOL.com lopen altijd via BOL..die betaling wordt 1x per maand verrekend met de verkopers!
Zoals gezegd, de betaling is iets anders dan de koopovereenkomst. De creditcardmaatschappij doet alleen zaken met Bol. Bij onenigheid halen ze het daar terug. Jij als koper moet het uitvechten met de daadwerkelijke verkoper.
dat is bij Amazon toch echt anders geregeld. Want daar is Amazon de aanspreekpunt.

De communicatie tussenin beide partijen (verkoper / koper) is een ander verhaal. Maar garantie gaat vaak via Amazon.

Ik deed enkele jaar aan FBA, ik was alleen als product leverancier, alle andere zoals opslag en customer support ging via Amazon wat voor mij als FBA persoon ideaal is. Deals sluiten met China suppliers, opsturen naar een opslag van Amazon en de rest wordt geregeld. Ben er wel van afgestapt omdat Amazon grijze praktijken nu doet. En moet dus alles via hun concurrent verkopen welliswaar met meer verlies dan FBA maar als beter. Hier moet ik wel meer werk zelf verrichten qua support, en is Ebay niet altijd de beste als support.
Laten we het simpel en transparant houden en wettelijk gaan regelen dat een internetwinkel alle verantwoordelijk heeft voor de producten die hij verkoopt.
Bol.com is niet alleen een online winkel maar ook een platform. Of nog beter, een platform waarop ze zelf ook verkopen. Netzoals je voorheen in de Hudson Bay bij de La Place een broodje kon eten. Als je klachten had over je broodje moest je naar La Place en niet naar Hudson Bay.
Maar de rekening voor je broodje kwam dan ook niet van Hudson's Bay.
Het gaat er hier om dat je een factuur krijgt van Bol, en iemand anders aan jou levert.
Als je dan gaat klagen / geld terug moet krijgen hoor je dat volgens de wet bij de leverancier te doen. Aan de factuur te zien Bol dus, maar die verwijzen je dan door. Dat mag niet.
Ik zou het zelf ook fijn vinden als het hier in de prijswatch al duidelijk is.
Ik dacht dat dit in de pricewatch al stond aangegeven met een onderscheid tussen "Bol.com" en "Bol.com plaza". De laatste zijn de 3e partij verkopers via Bol.com.
Ik koop veel bij Bol.com maar eigenlijk alleen als ze zelf de verkoper zijn. Ik heb wel een paar keer iets gekocht van derde partijen op Bol.com maar eigenlijk alleen wanneer ik vergeten was om erop te letten. De klantenservice van Bol.com zelf is altijd perfect en ik heb geen zin om met een derde partij te moeten overleggen als er iets fout gaat met de bestelling. Ook ontbreken Select opties vaak bij derde partijen.
Klopt! Ik kies vaak voor de Select optie als filter bij het zoeken naar een product zodat ik minder externe verkopers tussen de resultaten krijg.

Heb jaren geleden al bij retour binnen 14 dagen problemen bij de klantenservice aangegeven of er geen filter-optie kan komen om alleen Bol.com te zien. Dat kon niet werd me verteld, omdat ze juist met de externe partijen een compleet assortiment willen aanbieden..

De keren dat ik iets toch bij een externe verkoper overweeg te kopen kijk ik op het laatste moment altijd nog even bij de bijzondere voorwaarden, van die verkoper, en heel vaak kies ik er dan alsnog voor om het niet te kopen.
Alleen maar fijn dit. Onlangs nog een iphone kabel besteld dat via een andere handelaar kan, en niet terugnemen nadat de kabel niet meer werkt..
Binnen 14 dagen mag je sowieso retour sturen en moet de verkoper ook nog eens de verzendkosten voor zijn rekening nemen. Daarna is het een geval garantie, met kabel moeilijk als deze toch na 14 dagen stuk gaat.
Het kan lonen om de website van de verkoper zelf te checken wanneer je op Bol een product vind. Ben al een paar keer euro's voordeliger uit geweest. Kan me indenken dat Bol het (misschien daarom) liefst niet makkelijk vindbaar maakt.
Ik andersom raar genoeg was het gevonden product op bol paar euro goedkoper dan op hun eigen site. Je moet sowieso altijd controle doen of het elders nog goedkoper kan en dan goed reviews van de goedkoopste toko proberen te vinden.. om alsnog toch maar de wat duurdere te kopen :+


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True