Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sabrent brengt pci-e 4.0-ssd met opslagcapaciteit van 4TB uit vanaf 780 euro

Sabrent heeft zijn Rocket Q4 geïntroduceerd. Dit is een pci-e 4.0-ssd met een opslagcapaciteit tot 4TB. Het is de eerste m2-ssd met pci-e 4.0-interface die deze capaciteit biedt. De ssd staat momenteel bij enkele webshops te koop vanaf 780 euro.

De Rocket Q4-ssd's staan nog niet op de website van Sabrent vermeld. De ssd's zijn inmiddels echter verschenen op de Duitse variant van Amazon. Volgens die listing biedt de Rocket Q4 sequentiële lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 4900MB/s en 3500MB/s wanneer deze in een pci-e 4.0-slot wordt geïnstalleerd. In combinatie met een pci-e 3.0-aansluiting bedragen de maximale snelheden 3300MB/s. Sabrent maakt verder geen willekeurige lees- en schrijfsnelheden bekend.

Volgens Wccftech zou Sabrent gemeld hebben dat de ssd's gebruikmaken van qlc-nand, net als de huidige Rocket Q-pci-e 3.0-ssd's van het bedrijf. Het is nog onduidelijk welke controller wordt gebruikt in de nieuwe ssd's. Sabrent bracht eerder al andere pci-e 4.0-ssd's uit. Die gebruiken tlc-nand en flashcontrollers van Phison, hoewel deze capaciteiten van maximaal 2TB bieden. De sequentiële snelheden van deze huidige ssd's liggen ook hoger op 5000MB/s en 4400MB/s bij lezen en schrijven.

Sabrent komt met twee varianten van de nieuwe Rocket Q4-ssd; een model met heatsink en een versie zonder koeling. Die laatstgenoemde kost bij Amazon 780,61 euro, terwijl het model met koellichaam voor 801,38 euro te koop staat. De ssd's zijn daar op voorraad, maar worden vanuit de VS verstuurd en kunnen niet naar adressen in de Benelux verzonden worden. De genoemde prijzen zijn inclusief invoerkosten. Een 2TB-variant staat bij de Amerikaanse Amazon te koop voor 320 dollar. Omgerekend en met btw komt dat neer op ongeveer 332,20 euro. De 2TB-versie komt volgens Amazon op 15 augustus uit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

26-07-2020 • 17:16

108 Linkedin

Reacties (108)

Wijzig sortering
+1Anoniem: 310408
26 juli 2020 19:54
Ik moet hier zeer omzichtig om NDA's manoeuvreren, maar ik denk dat onze ervaringen nuttig in de discussie zijn.

In de games development die wij doen bestaat een scene vaak uit 3000 files. Omdat het enorm belangrijk is dat de totale disk/memory size niet te groot is (alsof we in 1995 zitten) kunnen die niet in 'verzamelingen' ondergebracht worden. Dus de games bestaan soms uit 20.000 files. Je zal dit in de komende jaren veel vaker zien.

Dit was zelfs met de snelste SSD's een enorme bottleneck. Maar met AMD CPU's en prototypes van dit soort opslag is het probleem bijna weg. IK kan niet zeggen of deze hardware ook zo snel is (we hebben deze niet in test) maar soortgelijke hardware van andere firma's resulteerde in zeer tevreden devs. Hardware loste een (onoplosbare) software probleem op. Go AMD....
Dat klinkt alsof jullie asset loader een probleem heeft. Een filesysteem is een default manier om je data te organiseren. Het is per definitie een compromis tussen alle soorten gebruik. Als je 20.000 items hebt, dan moet je je afvragen of die default wel de juiste is.

Je kunt vergelijkbare datastructuren binnen een file maken, en daarbij alle dingen weglaten die je toch niet nodig hebt. "Last access time" ? Alsof je dat van 20.000 assets wil bijhouden.
Kan ik mij iets bij voorstellen; veel kleine files zorgt ervoor dat er weinig overbodigs in je memory rond slingert, het werkt wel in de hand dat je relatief veel random disk i/o moet doen. Dat laatste is inderdaad wel iets wat met dit soort SSD's steeds minder een issue is.

Specifiek daarvoor lijkt mij de PCIe standaard wel minder relevant, tenzij dat wellicht ook wat zegt over de latency op de bus want in de bandbreedte ga je dat niet gebruiken.
Als die files maar een minimale blocksize hebben van X k dan is het juist alleen maar beter om het op die manier te doen. Nu nog design doen voor magnetisch media (dus grote files, bepaalde bestanden meerdere keren in volgordes hebben staan) is juist funest voor loading times. Gebruik maken van bepaalde filesizes en queueing maakt het geheel een stuk sneller.
Voor maximale snelheid kun je deze toch alleen gebruiken i.c.m. de nieuwste AMD processoren? Zelfs de 10e generatie van Intel ondersteund nog geen PCIe 4.0.
Klopt ik werd hier een half jaar geleden nog door menig Tweakers afgeschilderd als PCI 4.0 "is toch dik onzin" dus wat moet je ermee etc etc.

Ik zit ook maar te wachten en te wachten tot Intel met de nieuwe PCI-e komt, anders ben ik gedwongen voor AMD te gaan, AMD is niet verkeerd hoor daar niet van.

Ik koop nieuwe pc wat meteen "verouderd" is met PCI-3.0, beetje zonde, ondanks dat het nu nog niet nodig is kan het binnen korte periode zomaar veranderen.

Deze oude Hasswell pc begint nu langzamerhand wel op zijn limieten te lopen en zal dus wel een nieuwe pc moeten, paar jaartjes verder is dit gewoon mainstream en zeker met dit soort grote SSD,s wil je dat het een beetje rap gaat.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 juli 2020 17:33]

En toch zie je in praktijktests weinig verschil: https://www.techspot.com/review/1893-pcie-4-vs-pcie-3-ssd/
(onderaan: typical usage, game launch time).

Om maar trouw te blijven aan het traditionele pc probleem - pcie 5 staat gepland voor 2022, samen met de release van ddr5. Dit maakt Pcie4, mede door gebrek aan ondersteuning van Intel, een echte tussenpaus.
Er van uitgaand dat Intel deze nieuwe tech ook onmiddellijk ondersteund. DDR5 zal ongetwijfeld niet lang duren maar als hun PCIe5 roadmap net zo lang is als hun PCIe4 implementatie zal het nog aardig lang duren voordat we gebruik kunnen maken van die producten
Het is backwards compatible dus als afnemer maakt het dus niet uit of het een tussenpaus is of niet.
PCI-E 4 en 5 gaan voor games wel een stukje interessanter worden zodra de Xbox Series X en PS5 uit zijn. Beiden bevatten vrij snelle SSD's en het lijkt me dan ook redelijk logisch dat PC-games steeds afhankelijker gaan worden van SSD-bandbreedte.
0Anoniem: 599181
@oef!27 juli 2020 12:31
Ik vraag mij altijd af of de programma's zelf wel degelijk de volledige bandbreedte gebruiken van dit soort ssd's.

Je zou als je logish denkt iets dat 5 keer meer( en hoger) MB/s heeft ook iets in deze range van performance boost geeft, maar in realiteit is het niet zo, in benchmarks dan weer wel.🤔

Waar zit hem nu precies het probleem dat je dit niet ziet in irl performance.
Ik ben benieuwd of dat nog zo blijft met spellen als de PS5 uitkomt en die titels naar de PC worden geport. Grote kans dat het een ander verhaal is, wellicht niet te merken in de het starten van het spel maar des te meer tijdens het spelen dat de cpu/gpu op resources zit te wachten als je een te trage SSD (met bijv SATA600 interface) hebt. Ga er maar van uit dat het met een HDD niet eens meer gaat werken.

Die Unreal engine demo met die hoge kwaliteits assets ga je niet zonder aanpassingen draaien op een standaard PCI-E 3.0 SSD omdat je gewoon niet de benodigde bandbreedte hebt. Nu is bandbreedte een ding, de controller moet het natuurlijk ook aankunnen.

Denk dat het nu vooral handig is voor mensen die veel bestanden van A naar B verplaatsen maar verder nog vrij weinig toegevoegde waarde heeft.
DDR5 en PCIe 5.0 wordt al in 2021 opgenomen in de Intel processors, in de eerste helft van het jaar beschikbaar voor workstations en servers (Sapphire Rapids waar de supercomputer in Argonne momenteel rond gebouwd wordt), Tiger Lake krijgt dan DDR5 en PCIe4. Later in het jaar in de "consumer" variant (LGA 4677) krijgt DDR5 en PCIe5
Ik koop nieuwe pc wat meteen "verouderd" is
Dat geldt toch al sinds de begindagen van de computer? Kopen en niet meer omkijken...
Valt mee, eens in de zoveel tijd is er weer een pc wat precies in de sweet spot past en wel lang mee gaat, maar anno 2020 nog met PCI-E 3.0 is duidelijk zwaar verouderd.
Duidelijk zwaar verouderd omdat de theoretische peak performance van de snelste categorie SSD's op de markt niet 4900/3500 is, maar 3300/3300? SATA SSD's worden ook nog volop verkocht als boot of enkele systeem schijf, tot aan 8-16TB toe. Die interfaces zijn een factor 6x langzamer, terwijl de werkelijke opstart en laadtijden veel dichter bij elkaar liggen dan je op basis van dat verschil misschien zou verwachten.

Ik ben ook fan van de nieuwste technologie, maar opslag is de afgelopen 10 jaar al zo bizar veel sneller geworden, dat dan bovenop het snelste 3.0 type nog een factor 2x richting PCI-e 4.0 steeds minder bijdraagt aan de totale PC ervaring. HDD -> SATA SSD is game changer, SATA SSD -> NVMe is een toffe stap, maar eenmaal NVMe en stabiel boven de 1 GB/s en honderdduizend iops in alle workloads vind ik het oprecht knap als je nog verschil merkt in gebruik.

Persoonlijk zie ik PCI-E 4.0 meer van nut zijn bij toekomstige video- en accelerator kaarten. Hoe dan ook echt tof wat AMD nu allemaal op de markt heeft. Meer PCI-E lanes, snellere PCI-E lanes, meer cores, prima vergelijkbare single-core performance, het AMD geluk kan niet op :Y)
Ik heb sinds kort een nvme drive en heb Windows opnieuw geinstalleerd. Eerlijk gezegd merk ik geen verschil met mijn SSD. Toegegeven, het is een oud systeem en het is een nvme in een pcie adapter, maar toch ... in CrystalMark is die echt nvme beduidend sneller. Real life ... not so much.
Bij normaal gebruik zal er niet echt een verschil zijn, maar bij het inladen van bv. Game assets, kan het wel een heel groot verschil maken. Zie bv. de nieuwste Ratchet and Clank voor de PS5 (dan doel ik met name op het steeds inladen van verschillende werelden).
Maar voor het mooie wat Ratchet & Clank doet op de PS5, moet de developer er vanuit gaan dat x hardware er ook echt in zit. m.a.w voor zo`n grote versplinterde markt als "PC gaming" is het van de grond opbouwen van je game met de gedachte dat het gespeeld word met de snelste SSD ter wereld is gewoon van den zotte. Dan maak je een triple A game voor de "1 procent" (om het maar ff zo te stellen) - en dat is natuurlijk niet winstgevend.
Uiteraard is de PS5/XSX niet te vergelijken met de PC markt. Maar nu de nieuwe generatie consoles eraan komt, zie ik een transitie van het snel inladen van game assets geleidelijk aan wel gebeuren (hopelijk). Het zou mooi zijn als aan het einde van de aankomende generatie consoles nvme 3/4 ssd’s de standaard gaat worden met games. Maar dat zal nog wel even duren :)
Aangezien de nieuwe consoles vrij snelle ssd's krijgen heb je kans dat het een snelle nvme ssd iets gaat toevoegen bij het gamen.

Maar tot we weten of dat ze is zijn we een jaar of twee verder.
precies

Als Sony het bv.. weer voor elkaar krijgt om van de PS5 ook 100+ mil stuks te verkopen
dan heb je toch wel een redelijke boost voor PCIE-4.0
En natuurlijk Microsoft met de Series X
dit is uiteindelijk ook goed voor de PC markt
BS! Veel benut niet eens PCI-E 3.0 volledig, laat staan dat het gros van de Tweakers hier daadwerkelijk wat van merkt. Als het er is en valt binnen je aanschaf plan/budget, dan is het mooi meegenomen. Maar anders val je in het niet kunnen aanschaffen van een PC, want wachten op nieuwe generatie CPU, GPU, Mobo, PCI-E standaard, USB standaard, etc.
Je snapt het duidelijk niet, een PC met pci-e 4.0 geeft gewoon meer mogelijkheden in de toekomst, anno 2020 is een high-end plank met PCI 3.0 gewoon verouderd PUNT.

Dus ik wacht wel tot ze er mee komen, want op korte termijn gaan die er ook wel komen en loop je achter de feiten aan.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 juli 2020 22:42]

Ik denk dat Cergorach het wel snapt. Ik ben ook iemand die graag het uiterste uit men pc haalt. Maar pcie lanes gaan nog lang niet de bottleneck zijn. Leuk om te hebben. Maar je gaat waarschijnlijk al een aantal mobo's verder zijn tegen je tegen de limiet van pcie 3.0 aanloopt.

Ik heb een mobo met pcie 4.0 en ik kan me niet voorstellen dat dit mobo ooit een apparaat gaat geïnstalleerd krijgen dat werkelijk pcie 4.0 gebruikt.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 26 juli 2020 23:26]

Ik vind het wel knap hoor dat je 7 tot 10 jaar voorruit kan kijken wat er dan gaat spelen.
Mag ik jouw glazenbol lenen? ;-)

Zul je net zien koop je een pc en volgendeweek komt Intel met PCI-E 4.0...

Ik weet dat het extreem is maar het kan tegenwoordig, hooguit ondertussen 1 of 2 GPU upgrades, beetje ram erbij mischien of een andere SSD(grotere).

Dat een pc "snel" kapot gaat valt wel mee, zit ook in de retro/vintage wereld en hier staat nog een oude pentium 2 en 80486 pc en jahoor ondanks 30 jaar oud werkt die vandaag de dag nog steeds prima(inderdaad even de condensators vervangen van de 80486 maar de pentium 2 heb ik nog niks aan gedaan).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 27 juli 2020 08:17]

Ik vind het wel knap hoor dat je 7 tot 10 jaar voorruit kan kijken wat er dan gaat spelen.
Mag ik jouw glazenbol lenen? ;-)
Een bekende quote:
All Of This Has Happened Before And Will Happen Again
We zagen dezelfde reacties bij PCI-E 1.0, 2.0, 3.0 en legio andere standaarden waarbij veel tweakers hun hoofd verloren qua belangrijkheid van de specifieke techniek. Vooruitgang is mooi, maar het loont in mijn ervaring amper om early adaptor te zijn.

Hoe vaak ik ondertussen al niet een PC op 'de groei' heb gekocht is lachwekkend. Meestal koop ik een PC ruim genoeg om er eigenlijk heel wat jaartjes mee te doen. Hoe vaak een nieuwe CPU met dezelfde socket dan uiteindelijk toch niet gaat werken ivm. mobo chipset, dat type geheugen gewoon veel duurder is dan de nieuwe generatie, etc. Dus toch weer geheel vervangen...

PCI-E 4.0 zit momenteel verbonden aan een bepaalde range AMD moederborden die bijzonder veel stroom vreten. Dit is verre van de beste keuze voor iedereen, ook al maakt AMD momenteel top CPUs.

Ik ben in het verleden druk bezig geweest met RAID (0), 10k schijven (raptors), een van de eerste SSDs, etc. Maar op een gegeven moment kom je op een punt dat iets 'good enough' is. Bijna zes jaar geleden mijn huidige werkstation gekocht met het idee er extra geheugen en zo een PCI-E (3.0) SSD in te gooien, vervolgens nooit gebeurd. De enige reden waarom de kast is opengetrokken was een defecte voeding te vervangen. De enige reden dat ik merk dat mijn GTX970 toe is aan vervanging, is dat hij niet soepeltjes twee EVE Online clients op 2x4k monitoren op de allerhoogste settings wil draaien... Dus heel misschien dat de videokaart na zes jaar wordt vervangen...
Wat van merken is een ander verhaal, maar daar gaat het niet om. Maar waar het wel om gaat is met oog van de toekomst, waarom een platform aanschaffen wat over 2 jaar zwaar achter loopt.

En ik kan je zeggen, ik heb zelf een Corsair PCIe 4 NVME en ik merk er niks van dat hij vele male sneller is dan mijn oude Samsung Sata. Echt helemaal niks. En toch is het keigaaf om te hebben (OK games laden vele malen sneller in, starten vele malen sneller op, maar tja, 6 of 2 seconde, wat maakt het uit).
6 seconden sneller? Merk echt geen verschil tussen een normale en een nvme sdd.
omdat er nu nog geen gebruik wordt gemaakt van API's zoals Direct Write. Iets wat wel gaat komen zodra de nieuwe console generatie gereleased is.
Wat ik vooral prettig vind aan NVMe is geen kabels meer! Hemels wat schoont dat de boel goed op zeg.
Lezen is ook een kunst. Ik zeg geen 6 seconden sneller, ik zeg iets totaal wat anders.

Lees het eerst nog een keer wat er echt staat.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Ik zeg namelijk dat het niks uit maakt voor mij, 6 seconden of 2 seconden.
misschien lijkt het niks 6 sec of 2 maar het is wel 200% sneller
wacht maar tot je bv 60 sec moet wachten of 20sec
Leuk als je multi play spel aan het spelen bent en de rest all aan het spelen is bv.. en jij bent nog aan het laden, als voorbeeld.
Ja, dat is natuurlijk (voorlopig) sprookjesland waarin je de enige zou zijn die niet een PCIe 4.0 NVME drive heeft.

En daarnaast; een multiplayer-game die al start als nog niet alle spelers aanwezig zijn is natuurlijk al een dikke fail.
1 keer lezen is genoeg voor mij.
En lees je het fout zoals je reactie is.
Maar het gaat toch om er wat van merken? Wat heeft het voor nut om een op papier snelle SSD te hebben en er vervolgens weinig van merkt. Dan kan je beter die 300 euro in een betere GPU stoppen. Daar merk je wel wat van.
Ja ik merk het wel, maar minder dan je zou denken. Met synthetische testen is het bruut snel. Maar booten van Windows maakt niet zo veel uit omdat ik altijd systeem aan zet dan naar beneden loop om wat te snacken te pakken.

Ik merk wel dat laadtijden wat beter zijn. Het is meer de coolheidsfactor wanneer je in mijn kast door het glazen paneel kijkt een Corsair Logo en tekst op een zwart koelblokje ziet. :)
Weet je wel heel zeker dat het geen placebo effect is?

LTT maakte niet zo heel lang geleden een video waar ze een blind test uitvoerden met sata/nvme ssd's. Elke tester dacht dat de sata ssd de nvme pcie4 ssd was. :)

[Reactie gewijzigd door Khrome op 27 juli 2020 07:40]

Weet je wel heel zeker dat het geen placebo effect is?

LTT maakte niet zo heel lang geleden een video waar ze een blind test uitvoerden met sata/nvme ssd's. Elke tester dacht dat de sata ssd de nvme pcie4 ssd was. :)
Ik ken de video. Maar natuurlijk heb ik ook getest. En synthetisch getest is de PCEe 4 NVME veel sneller dan mijn SATA. Maar bij games als World of Tanks, World of Warships maakt het weinig uit met starten. En met Windows starten maakt het ook niks uit. Ik heb ook zo een vermoeden dat er meer factoren spelen.

Maar om eerlijk te zijn, ik heb hem alleen maar vanwege het hebben, net zoals ik een 3900X heb vanwege het hebben en niet vanwege het nodig.
Mja, ik mag er weinig over zeggen, ik heb een 970 Plus Evo ipv een A2000 die in principe net zo goed werkt. :)
Wat een onzin. Letterlijk dit artikel
Laat een duidelijk voordeel zien,

Als ik een neiuwe pc bouw wil ik gewoon pcie4 want dat is de nieuwe bus, klaar.

En zelfs al zou het zo zijn daf je het niet strict gezien nodig hebt vandaag, mocht je over een jaar een nieuwe gpu willen dan is het een bottleneck, zelfde met een ssd (vandaag dus al)

Kortom nee,
Pcie4 is niet “onnodig”
Wat een extreem anti tweakers achtige houding
PCI-E 4.0 is in de toekomst wel nodig voor snellere videokaarten..
klopt als een bus :)
Ooit in de toekomt, maar met de huidige generatie merk je over het algemeen nauwelijks verschil tussen PCIe 3.0 x8 en x16.
onjuist, je merkt wel verschil.....
Niemand merkt een performanceverschil van 2 tot 3% bij de snelste videokaart die überhaupt te krijgen is:

We are happy to report that the RTX 2080 Ti is finally able to overwhelm PCIe gen 3.0 x8, posting a small but tangible 2%–3% performance gain when going from gen 3.0 x8 to gen 3.0 x16, across resolutions. Granted, these are single-digit percentage differences, and you won't be able to notice them in regular gameplay

https://www.techpowerup.c...ci-express-scaling/7.html

Letterlijk elke andere bestaande gpu zal dus x8 niet voltrekken.

Edit: en belangrijker, x8 heeft een bandbreedte van ~8000MB/s, x16 heeft een bandbreedte van 16000MB/s. Als een 2080ti maar 3% wint bij x16 dan wordt er praktisch niets van die extra capaciteit gebruikt. En daarmee zal zelfs de aankomende generatie pcie3 x 16 niet volledig kunnen benutten tenzij de kaarten 2x zo snel zijn (wat onrealistisch is).

[Reactie gewijzigd door oef! op 26 juli 2020 22:29]

Niemand merkt een performanceverschil van 2 tot 3% bij de snelste videokaart die überhaupt te krijgen is:

We are happy to report that the RTX 2080 Ti is finally able to overwhelm PCIe gen 3.0 x8, posting a small but tangible 2%–3% performance gain when going from gen 3.0 x8 to gen 3.0 x16, across resolutions. Granted, these are single-digit percentage differences, and you won't be able to notice them in regular gameplay

https://www.techpowerup.c...ci-express-scaling/7.html

Letterlijk elke andere bestaande gpu zal dus x8 niet voltrekken.

Edit: en belangrijker, x8 heeft een bandbreedte van ~8000MB/s, x16 heeft een bandbreedte van 16000MB/s. Als een 2080ti maar 3% wint bij x16 dan wordt er praktisch niets van die extra capaciteit gebruikt. En daarmee zal zelfs de aankomende generatie pcie3 x 16 niet volledig kunnen benutten tenzij de kaarten 2x zo snel zijn (wat onrealistisch is).
Hier zijn echter twee dingen op aan te merken:

1. Er wordt enkel met gemiddelden gewerkt. Leuk voor een indicatie, maar slecht voor de details. Stutters worden immers niet opgemerkt welke juist een indicatie zijn van een gebrek aan bandbreedte. Gamers Nexus heeft hier overigens wel rekening mee gehouden, het deed echter niks af aan de conclusie. (https://www.gamersnexus.n...erformance-impact-on-gpus)

2. De meeste gegevens worden tijdens laadschermen over die bus gepompt en een stuk minder tijdens gameplay. Dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom we nu dus nog zo weinig effect zien. Games worden grotendeels gemaakt om op consoles met 5400rpm HDD's te kunnen draaien, PC's zijn dus met name voor het laden van data compleet overbemeten en hun technologie wordt dus weinig effectief ingezet.

De nieuwe generatie zou hier wel eens een flinke verandering in kunnen brengen, maar totdat we dat daadwerkelijk zien blijft het speculatie voor bij de koffie. Wellicht was PCIe3 x16 al overbemeten genoeg om alles af te kunnen vangen :)
Zie https://www.techpowerup.c...ci-express-scaling/6.html

Ongeveer 2 of 3% ga je niet merken. En natuurlijk zijn er uitzondering, maar het verschil is niet groot genoeg om op korte termijn PCIe 4.0 nodig te hebben.
Enerzijds snap ik zijn punt wel want er is altijd een next-big-thing dat er bijna is en dan kom je nooit ergens aan toe als je blijft wachten tot dat er is.

Anderzijds zou ik nu als ik een nieuwe pc zou bouwen die ik in de toekomst wil upgraden ook voor pcie-4 gaan.

Als ik wist dat ik er toch nooit veel aan zou veranderen is pcie-3 ook wel prima. Ik denk dat de verschillen in merkbare snelheid tussen 3 en 4 de komende tijd verwaarloosbaar blijven, enige waarbij je het mogelijk echt zou kunnen merken (niet meten maar echt merken) zijn toekomstige top-end GPUs denk ik.

Bij ssd’s zoals deze is het verschil heel snel en heel heel snel, tenzij je workflow echt op doorvoersnelheid van je storage leunt dan merk je er nooit iets van.
Kijk wachten op het volgende ding kan je altijd blijven doen absoluut 100% mee eens.

Maar pcie4 is hier, nu te koop vandaag. Kortom die vergelijking hier dus gewoon mank.

Verder hebben toekomstige games naast snellere gpu’s ook zeker snelle ssd throughput (en low latency) nodig, dus dan is pcie4 geen overbodige luxe.
En kan het het verschil betekenen tussen nieuwe ssd of hele nieuwe pc

En dat laatste zou toch zonde zijn. Je kan nu een pc bouwen met de nieuwe standaard uit 2019 of de oude uit 2010 (ja echt)

Komaan wij zijn tweakers dan gaan we toch niet serieus een 10 jaar oude standaard aanraden terwijl de andere nota bene nu te koop is en backwards compatible is. Komaan jongens.

[Reactie gewijzigd door freaq op 26 juli 2020 19:12]

Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van hoe vaak je upgrade.
Iedere 10 jaar? Dan is het wellicht nuttig voor de games die noemde.
Ieder jaar? Dan is het misschien niet nuttig omdat de toepassingen nog niet bestaan binnen de levensduur v/d PC.
Over een paar welen/maanden komen de nieuwe nvidia gpu’s uit, die zijn 100% zeker pcie4 net zoals amd’s nieuwe gpu’s

Als jij over 1 jaar iets wil upgraden heb je het dus al nodig, sterker nog over een paar maanden al.

Kijk als je over een jaar een hele nieuwe pc wil halen ok, maar is dat nou echt zo practisch?
En dan nog verkoopt een pc met de meest up to date connecties beter.
Het is niet omdat de kaarten pcie gen 4 zijn (of zullen zijn), dat je moederbord pcie gen 4 moet hebben, die kaarten gaan perfect met een gen 3 slot werken, en zullen hoogstwaarschijnlijk een x16 slot niet voltrekken.

Dit gezegd zijnde, ben ik ik zelf pro pcie gen 4, al was het maar voor een upgrade binnen pakweg 5 jaar.
Sure het werkt, maar je bottleneckt je kaart terwijl dat niet nodig is.
Zolang je de pci-e bandbreedte niet voltrekt heeft dit nagenoeg 0% invloed.
Ja en als je minder dan 640k nodig hebt is dat ook prima.
En usb2.0 is ook zat voor veel dingen, en ja usbc is nog niet helemaal daar dus je hoeft geen pc te kopen die dat ondersteund..

Kijk ik snap dat velen het nu nog niet nodig hebben...

Maar dat betekent niet dat het verstandig is voor een oude standaard te gaan.

En er is een grote kans dat iig games gaan leunen op massive throughput (gezien de consoles) kortom is mischien wel zo verstandig om de nieuwe standaard te gebruiken
De nieuwe console generatie laat wel degelijk zien dat PCI-E 4 gewenst is. Namelijk een snellere SSD responsive en throughput creeeren.
Tot nu toe heb ik nog niets gezien. Want ik denk dat ze juist nu op sneller laden inzetten omdat ze nu nog met een oude HDD werken. Maar ik verwacht niet ineens magische snelheden ivm pci-e 3 SSD.
Unreal Engine 5 demo werkt met technieken dat adhoc textures en game data on the fly inlaad met een mega hoog detail. Om dat alles zonder slimme streaming en bandwidth in te laden heb je mega veel werkgeheugen nodig. Ik denk dat het een nieuwe milestone zal gaan worden. De games die nu gebouwd worden houden rekening met ongeveer 8gb aan werkgeheugen. Niet zozeer omdat het van een HDD geladen wordt. Een SSD zorgt ervoor dat alles sneller ingeladen wordt maar kan alsnog niet adhoc on the fly mega snel texture data inladen.
Die demo maakt goed gebruik van de dedicated hardware van de PS5 die er voor zorgt dat je ook daadwerkelijk de volledige snelheid van de SSD kunt gebruiken. PS5 IO is vele malen beter voor games dan alles wat je in PCs kunt krijgen en daar gaat PCIe 4.0 niet veel aan veranderen.
Dat valt dus wel mee, DirectWrite API komt er aan en moet de boel flink versnellen. Het zal niet PS5 level zijn nog maar wel een goede stap in de juiste richting.

Daarnaast heeft een medewerker van Epic al aangegeven dat een PC met een Samsung 970 evo SSD en een Geforce 2070 super de demo beter draait (op 40fps vs 30). Dus het valt wel mee.
Waarschijnlijk vergis je je met de naam? DirectWrite is een font rendering API. Lijkt me niet dat microsoft die naam gaat hergebruiken. En ik kan er op google zo snel ook niets over vinden.

De PS5 IO is zo snel met het idee dat data van de SSD geladen kan worden terwijl je je omdraait in een spel. Als je IO dat niet aankan heb je niet zo heel veel aan een snelheid die enigszins in de buurt komt, dan moet je alsnog alles in RAM houden.
Oops ja idd. Directstorage bedoelde ik.

De IO van een PCI express 4.0 based system moet het aankunnen in theorie. De PS5 SSD is ook deels een multi channel raid systeem. 2 vlotte SSD's moet je al flink op weg helpen dus.
Wow, dan ben ik blij dat ik heel veel geduld heb want hier ook een Haswell, namelijk 4770 icm een 1080Ti en het doet wat het moet. Als ik ooit moet/wil upgraden, dan wil ik het groots aanpakken want mijn motto blijft nog steeds van kracht: wil je upgraden? Pak het groots aan of doe het niet!

Intel houdt overigens nog steeds aan de hoge prijzen en kan het me eerlijk gezegd dat niet rechtvaardigen.
Haha, hier nog een Haswell gebruiker (4670K + 16GB geheugen + 250GB SSD)
In oktober 2013 gekocht met het idee dat het systeem in ieder geval 5 jaar mee moest gaan.
Afgezien van een video kaart upgrade tussendoor, is dat ruimschoots gehaald :Y)
Idd zo is het hier ook, als ik voor een upgrade ga moet het de moeite waard zijn, en geen kleine stapjes.
Daarom blijf ik uitstellen, natuurlijk een nieuwe pc is sneller maar het valt mij nog wel tegen.

Vroeger ging het veel sneller in stappen, zo beetje elke 2-3 jaar kon je pc wel vervangen want was toen al hopeloos verouderd en trok het niet meer.

Hier zit een GTX1080 in, wat ook prima kan.
Gezien je verhalen hierboven waar je zegt dat een echte Tweaker altijd het nieuwste koopt vind ik je PC echt heel oud. Een echte Tweaker had het niet zover laten komen :)
Precies dat dus!! En de prijzen zijn ook nogal enorm absurd voor de moederbord wat het upgraden niet waard maakt en dus het uitstellen langer wordt. PC werkt nog steeds prima dus waarom upgraden.

[Reactie gewijzigd door SilverRST op 27 juli 2020 12:43]

Het grote probleem van al deze krachtige hardware is dat besturingssystemen en software alsmaar trager worden. Kijk naar wat simpel dev werk met iets als NPM. Over de jaren heen is dat niet sneller geworden. Je ziet het ook met websites. Die worden steeds zwaarder. Iemand gaf laatst al aan hoe bijvoorbeeld SASS compilatie naar normale css alleen maar trager is geworden, doordat men 3 talen gebruikt die an sich best prima zijn, maar gecombineerd natuurlijk nooit op kunnen tegen native C code.

Zo is het ook met windows en linux. Er worden steeds meer abstractielagen toegevoegd en features bij gebouwd die er niet voor zorgen dat dingen sneller gaan. Nee integendeel. Veel software wordt met de dag trager.

Netto ga je er dus geen zak op vooruit met je spiksplinternieuwe SSD. Komt er ook nog eens bij dat je hier echt de limiet aan gaat tikken van wat windows bijvoorbeeld kan handelen.

Linus heeft bijvoorbeeld al aangetoond dat we op een punt komen dat storage zo snel is dat de processor te traag is om de callback correct te kunnen ontvangen. De data is er dus al voordat de CPU op het punt is aangekomen dat hij actief gaat luisteren of de data al beschikbaar is. We gaan dus keihard tegen de limieten aanlopen van de x86 instructieset en de manier waarop een OS de storage laag benaderd. Dat is een serieus issue waar je nu al tegenaan kan lopen.

Je ziet dan ook veel bij games dat deze nog gemaakt worden met technieken die snelle storage helemaal niet snappen. Dus assets meerdere keren op file hebben in chunks waar ze makkelijk in groepen uitgelezen kunnen worden. Specifiek gedaan om meer performance uit magnetische media te kunnen halen. Absoluut funest voor opslag capaciteit van een ssd.


Je ziet nu dan ook vaak dat memory overclocks een behoorlijke impact hebben op performance. Gewoon omdat storage al lang niet meer de bottleneck is. Storage is veel sneller vooruit gegaan dan bijvoorbeeld memory timings icm core count en frequency.

Een 16 core pc is voor een prosumer relatief betaalbaar tegenwoordig. Hierdoor is memory bandwidth per thread echter enorm gedaald in verhouding.
Linus heeft bijvoorbeeld al aangetoond dat we op een punt komen dat storage zo snel is dat de processor te traag is om de callback correct te kunnen ontvangen. De data is er dus al voordat de CPU op het punt is aangekomen dat hij actief gaat luisteren of de data al beschikbaar is. We gaan dus keihard tegen de limieten aanlopen van de x86 instructieset en de manier waarop een OS de storage laag benaderd. Dat is een serieus issue waar je nu al tegenaan kan lopen.
Dit kwam door een issue met de AMD hardware die hij gebruikte, iets waar hij niet tegen aan liep met zijn Intel setup.
Ik kan het zo gauw even niet vinden, maar ik dacht dat hij recentelijk ook issues had met een Intel variant. Volgens mij in die 100Gbps NIC video.
Maar als je binnen nu en 2 jaar een pc koopt, koop je hem toch al met 'verouderde' DDR4 dus dan maakt die 'verouderde' PCI-E 3.0 ook niet uit. Daarnaast duurt het nog heel wat jaren voordat we ruimschoots over de bandbreedte van PCI-E 3.0 gaan komen.

[Reactie gewijzigd door rl3092kl op 27 juli 2020 10:09]

pcie 4 is momenteel nog niet bedoeld voor de consument want de snelheden voel je neits van als je gewoon wat browsed/gamed. Dit is echt puur voor de industrie (servers) en de rest komt wel later.

Of ga jij een hoop van deze in een pc steken + nog wat grafische kaarten dan heb je iets aan pcie4
Als je nog je cpu kunt upgraden zou ik het gewoon doen en anders een AMD setje halen of wachten op 11de gen Intel core voor pcie4 (als ze nog zo gaan heten), maar waarom nog bij Intel blijven?
Eind dit jaar komt zen3 uit en dan heeft Intel helemaal niets meer dat ze er tegenover kunnen zetten. De volgende keer dat Intel naar een nieuwe node gaat is pas eind 2022 (dan zit AMD wrs op zen 4 met speculatief ddr5/pcie5).
Omdat ik op korte termijn grote klappers verwacht zoals PCI-4.0 en DDR5 idd, en zolang de pc de nieuwste games nog trekt ach laat maar staan dan, waarom vervangen gezien het maar minimale stapjes zijn in performance.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 juli 2020 22:57]

Ja, op dit moment wel.
Een van de redenen waarom ik toch maar heb besloten een AMD Ryzen 3700x systeem te kopen gisteren met een 5000 mbps SSD. Kan er niet langer op wachten, dus nu weer na een lange tijd een AMD PC.(Laatste keer was Athlon x64). Ik vind het echt wel bijzonder hoe AMD terug is gekomen. Ik had ze persoonlijk al afgeschreven en was bang voor het einde van de duopolie. Hoewel ARM waarschijnlijk in de desktop markt ook nog wel wat stof gaat doen opwaaien(in de Apple wereld doet dat het al).
Pci 4.0 doet niet aan de relatief trage random read times bij het laden van een game is levelonderdeel. Pci 4.0 heeft een hogere bandbreedte maar dat is verre van een bottleneck bij het uploaden van game data van de ssd naar uw ram.

Pcie 4.0 ssd’s zijn In de praktijk (bij het inladen van een game) slechts marginaal sneller dan hun pci 3.0 tegenhanger. Daar bestaan tientallen reviews van en ssd’s zijn al jaren op de markt dus ik verwacht geen software revolutie van de ontwikkelaars. Dan had die er al lang geweest.

Waar we echt op wachten is een random read/write ssd bommetje met een zeer lage latency. Intel heeft zulke technology in de pipeline waar ze de nadruk leggen op latency ipv op doorvoersnelheid. Want bij een lage latency voelt uw pc veel sneller aan, incl game load times.

Ik betwijfel zeer sterk dat deze ssd de lage io bij game load times zal oplossen.
Was het niet zo me eu regelgeving dat je als webshop verplicht was de hele eu te bedienen?
Alleen als de webshop in de EU gevestigd is
Neen.

Het is de handelaar niet meer toegestaan om toegang tot zijn website te blokkeren of de bezoeker zonder zijn toestemming door te leiden naar de versie van het land van de klant. Een webwinkel is echter niet verplicht om mee te werken aan levering van fysieke goederen aan buitenlandse klanten.

nieuws: Europees verbod op geoblocking webwinkels is ingegaan
Deftig koelblokje, als dit de trend is dan hoop ik dat moederborden daar structureel betere koeloplossingen integreren 8-) (sommige doen al iets)
probleem is dat de enige component die eigenlijk koeling nodig heeft de controller is. de NAND cellen zelf moeten net warm zijn en blijven voor een langere levensduur. Dus met dit soort oplossingen vraag ik mij altijd af of ze de levensduur van de SSD niet inkorten.
probleem is dat de enige component die eigenlijk koeling nodig heeft de controller is. de NAND cellen zelf moeten net warm zijn en blijven voor een langere levensduur. Dus met dit soort oplossingen vraag ik mij altijd af of ze de levensduur van de SSD niet inkorten.
Vreemd nog nooit gehoord als iets koel is in je PC dat het dan korter mee gat, altijd geleerd en uit ervaring dat hoe koeler iets is hoe langer het mee gaat.

Maar erg leuk nieuws dat er weer nieuwe pci-e 4.0-ssd uit komen, en dat ze steeds goedkoper woorden, al is €800,- wel duur nog voor 4TB, maar al wel een stuk goedkoper dan 1 a 2 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 juli 2020 18:27]

NAND flash moet inderdaad niet te koel worden, dat verkort de levensduur.

Constante 40 graden is optimaal dacht ik.
Vreemd want op Sabrent website en dan naar de spects ga van de Rocket Q4, zie ik bij operation temp 0 tot 70c staat, en niks over dat het beste is dat je hem op 40c moet draaien.

En ook HIER in een artikel lees ik niks over dat de temperatuur 40c moet zijn wat het beste is voor NAND flash SSD's, staat gewoon dat het tussen de 0 en 70C moet wezen.
Operation temp is met name bedoelt voor temperatuurrange waarin het werkt. Tussen 0 en 70 is dus prima voor de garandeerde levensduur. Wil je hem langer gebruiken dan dat (wat niet geheel raar is) dan zijn er wel optima om de levensduur te rekken.

Dat ding heeft natuurlijk logica aan boord om de temperatuur automatisch te regelen richting een temperatuur die werkbaar is. Dit betekent in eerste instantie dat de controller bij boot zijn warmte kan afgeven aan de heatsink waardoor de nand dies kunnen opwarmen. Pas als die op temperatuur zijn óf de controller te heet gaat worden gaat ie actief koelen of de controller throttelen.
dan lijkt de functie van heatspreader juist meer van toepassing, de warmte van de controller wordt via de koeler ook naar de NAND cellen 'verspreid'.

Een koelblok wordt sowieso niet koeler dan de omgevingstemperatuur en een luchtgekoeld blok is ook niet direct 'effectief' als hij 1 graad warmer is dan de omgeving. Dus in denk dat je in de praktijk misschien wel juist die minimum temperatuur van 40 graden beter kan borgen met een blok erop. :)
Volgens die listing biedt de Rocket Q4 sequentiële lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 4900MB/s en 3500MB/s wanneer deze in een pci-e 4.0-slot wordt geïnstalleerd.
Jammer van de lage snelheid, ben benieuwd wanneer de eerste echt snelle PCIe-4.0 SSD's op de markt verschijnen zodat we eindelijk een indicatie gaan krijgen hoeveel het gaat kosten om de storage van de PS5 uit te breiden.
Lage snelheid? Weet niet wat je gewend bent, maar dit zit aan de bovenkant van de betaalbare SSD's. Hogere snelheid betekent een veel hogere prijs. De snelste mechanische drive haalt max 500mb/s read met allerlei caching trucs en 7200rpm. Deze SSD is dus 10x sneller, ik weet dus niet wat jou referentie is, maar ik vind dit al best rap, 5 gigabyte per seconde lezen ...
Voor het uitbreiden van de storage van een PS5 gaat waarschijnlijk een SSD met een snelheid van 7GB/s nodig zijn. De PS5 heeft een SSD van 5.5GB/s maar deze heeft wat extra features, zoals meer prioriteitlevels waardoor een standaard SSD sneller moet zijn ter compensatie.

Deze schijf is dus bij lange na niet snel genoeg om een PS5 mee uit te breiden.
Wie heeft het hier over een PS5?? Dat is toch niet de referentie? En voor jou beeld, de PS5 SSD heeft een peak throughput van max. 5.5 gigabyte per seconde. Sony heeft nooit gezegd dat dit sustained is. Een SSD warmt op, zeker de SSD van de PS5 op 12 kanalen Gen4 PCIe(en zal dien ten gevolge een enorm koelblok nodig hebben en dan nog zal deze flink opffikken door de 12 kanalen en hoge busnelheid van de PS5). Hitte is vertraging op een SSD, je ziet dit ook op PC's en laptops. Op een PS5 zal dit niet anders zijn. De echte sustained snelheid zal lager zijn met andere woorden, deze SSD zal het prima doen in de PS5.

Als jij een SSD kan vinden die 7GB haalt op deze capaciteit en tegen deze prijzen. Dan wens ik je veel succes, want die ga je niet vinden.
Wie heeft het hier over een PS5??
Ik. Da's letterlijk de hele post waar je op reageerde: ik zou graag willen weten wat het upgraden van de PS5 gaat kosten, en daarvoor is het wachten op de eerste SSD die snel genoeg is.
En voor jou beeld, de PS5 SSD heeft een peak throughput van max. 5.5 gigabyte per seconde. Sony heeft nooit gezegd dat dit sustained is. Een SSD warmt op
Ja daar zal Sony vast niet over nagedacht hebben, bel ze snel op!
zeker de SSD van de PS5 op 12 kanalen Gen4 PCIe(en zal dien ten gevolge een enorm koelblok nodig hebben en dan nog zal deze flink opffikken door de 12 kanalen en hoge busnelheid van de PS5).
Juist niet. Een normale NVMe SSD heeft maar 4 kanalen, als de PS5 er 12 heeft dan kan je dus de load verdelen over meer kanalen die minder hard hoeven te werken en dus minder hitte produceren. Hoe de exacte architectuur in elkaar zit is niet duidelijk, maar je zou het kunnen implementeren als 3 tragere 4-channel SSD's in RAID.
De echte sustained snelheid zal lager zijn met andere woorden, deze SSD zal het prima doen in de PS5.
Behalve dat Mark Cerny, de systeemarchitect van de PS5, letterlijk heeft gezegd dat je een SSD die een stukje sneller dan 5.5GB/s is nodig gaat hebben. Maar jij zal het vast beter weten dan de man die verantwoordelijk is voor het ontwerpen van de hardware architectuur van de PS5.
Als jij een SSD kan vinden die 7GB haalt op deze capaciteit en tegen deze prijzen. Dan wens ik je veel succes, want die ga je niet vinden.
Nee, die bestaan nog niet. Dat is ook wat Sony zelf heeft aangegeven, ze verwachten dat deze pas op de markt komen een tijdje na de release van de PS5 en adviseren mensen te wachtent totdat zij een lijst met SSD's publiceren die ze gecertificeerd hebben.
Je hoeft de reacties niet te lezen of er op te reageren

Mag ik dan geen fora meer lezen? Het is totaal off topic om er een console bij te halen die nog niet eens zijn release kent en waar alle specs zeker nog niet van bekend zijn. Hoop gekwaak en speculatie om niks. Wacht nog eerste maar de release af.

Een console is in tegenstelling tot een game PC geen wegwerp artikel. Het is niet alsof je zoals bij een PC elk half jaar je moederbord en grafische kaart bij het grof vuil kan zetten omdat ze te oud zijn, de PS4 is uit november 2013 en gaat dus bij release van de PS5 al 7 jaar mee. De PS5 zal ook weer een flinke tijd mee gaan, en de prijzen van die SSD's zullen gedurende die tijd snel dalen.

Elk half jaar? Denk dat je nog maar eens goed moet kijken hoe dat zit. Los van dat zijn de verversings cycli van consoles hard aan het dalen. Denk niet dat de PS5 het 7 jaar gaat volhouden. Zeker gezien het grote verschil in performance door custom hardware en slimme optimalisatie van de Xbox Series X. De PS5 is een opgevoerde brommer waar de Series X het toonbeeld van kracht en efficiency is.

Klopt, en daar is (terecht) door veel mensen flink over geklaagd. Sony heeft dit onderkent en heeft koeling bij de PS5 dan ook specifiek een punt van aandacht gemaakt. Het hele systeem is ontworpen om de koeling zo efficient mogelijk te maken, zo houdt de APU het energieverbruik constant door de klokfrequentie te variëren, wat het mogelijk maakt een koeling te ontwikkelen voor specifiek dat energieverbruik. Het lijkt me sterk dat ze hierbij de SSD vergeten zijn.

Het is zeker niet gezegd dat ze dit probleem met de PS5 gaan oplossen. De behuizing is enorm om tot een poging te komen om warmte af te voeren die wordt gegenereerd door de belachelijke klok van de GPU. Een brute force methode die tot enorm veel hitte gaat leiden. Los van dat moet de beschikbare energie ook nog eens verdeeld worden tussen de GPU en CPU en is de klok daardoor variabel. Als de een te weinig heeft dan moet de klok van de ander omlaag en de stroom herverdeeld worden en vice versa. En dan moet de hitte ontwikkeling van de interne SSD en NVME drive ook nog bij gaan komen. Succes ermee.

Ik weet niet wat voor prutser jij bent maar hitte is niet alleen afhankelijk van het aantal kanalen. De PCIe bus controllers zijn maar een klein deel van de warmte ontwikkeling, die zit 'm vooral in de NAND chips. Verder is de hitte ontwikkeling sterk afhankelijk van de snelheid en schaalt deze absoluut niet linear. Als je dus hier het equivalent van 3x 4-kanaals SSD's op 2GB/s gebruikt zal dat de warmte productie aardig verminderen. En vergeet niet dat het voor koeling niet alleen gaat om hoeveel energie je verstookt, maar ook over het oppervlakte waarop je dit doet. De PS5 is een joekel van een apparaat, en die SSD hoeft niet het formaat van een klein M.2 stickje te hebben.

Het aantal kanalen is zeker van invloed op de hitteontwikkeling. De interne SSD zal een bak aan warmte gaan produceren en dit geldt zeker voor de NVME drive. Je hebt zeker niet gezien dat praktisch alle high-end SSD's een koelblok of fin hebben. Dat is niet omdat ze zo koel blijven maar omdat het pure noodzaak is. Zeker op de belachelijke snelheden die je hier volgens jou eigen zeggen voor nodig zal hebben. De hitte zal ook nog eens tot throteling leiden waardoor beide drives hun peak nooit lang gaan kunnen vasthouden. En dit is geen speculatie, voorbeelden genoeg in het echte leven.

Omdat de PS5 SSD een aantal features heeft die standaard SSD's niet hebben, zo heeft deze 16 prioriteit levels t.o.v. de 2 levels in een NVMe SSD. Deze extra features zal de storage controller moeten overnemen en deze heeft daarom wat extra headroom nodig ter compensatie.

Dan is de keuze die Sony heeft gemaakt een nog veel onlogischer dan ik eerder heb gedacht. En wordt je door Sony dus voor de haaien gegooid. Lekker consument vriendelijk.

Let wel dat het hier specifiek over NVMe SSD's gaat. Wijs mij een M.2 NVMe SSD aan met 7GB/s of hoger. De snelste in de pricewatch nu haalt 5GB/s.

Wie heeft het hier over de pricewatch, zowel Lexar als Samsung gaan deze drives bieden. Ik blijf erbij dat de instelling van Sony uitermate consument onvriendelijk is, je moet maar een peperdure SSD aanschaffen als je je opslag wilt uitbreiden. En de prijs van deze SSD's zal dalen maar dat gaat nog wel even duren. Sony ziet haar 'klanten' als melkkoeien, want ik kan je nu al zeggen dat er een Sony branded SSD gaat komen of een approved by Sony label, lekker uitmelken die hap zoals ze bij elke poep en scheet doen. Ik heb zelfs voor updates moeten betalen die bij andere consoles gewoon part of the deal zijn. Ben er wel klaar mee, Sony is een uitermate klantonvriendelijk bedrijf waar het alleen maar gaat om de gemiddelde omzet per gamer en hoe deze verder op te schroeven. Hoogmoed komt voor de val.

[Reactie gewijzigd door Zappos op 31 juli 2020 22:51]

Lage snelheid?

Wat moet ik dan wel niet denken met mijn 550 read/write SATA600 SSDtje...

8)7
Da’s wel erg traag. Ik heb in m’n NAS een 128GB NVMe SSD van een nog geen 3 tientjes als boot drive en die doet al iets van 1800MB/s lezen en 1500 schrijven. .
Ik ben benieuwd of deze PS5 compatible is.
Bah QLC. Echt cheap memory systeem en dan bijna 800 euro terwijl de Rocket 4.0 van 2TB met TLC 400 kost.
500 van deze en dan kun je fs2020 offline spelen :)
Een computer kan meer dan alleen gamen, denk aan virtualisatie/server software wat wel degelijk baat heeft bij deze storage hoeveelheid en snelheid.

@computerjunky snelle NVME SSD,s geven wel meer voordelen dan die "0,1% gebruikers", dat jij er geen voordeel mee hebt kan ik prima mee inkomen maar ze gebruiken dit heus niet alleen voor de benchmarks, dan zou de fabrikant dit helemaal niet op de markt brengen, er is wel degelijk onderzoek naar gedaan.

btw NVME vs SATA merk ik ook wel in Windows als je een gevorderde gebruiker bent, het is niet veel maar verschil is er zeker wel, ook met name de latency is lager omdat de sata controller wordt overgeslagen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 27 juli 2020 17:45]

Ik denk niet dat computerjunky dat onderscheid kan maken gezien zijn post-historie.
Hou rekening ermee dat ze er ook dik aan verdienen hoor.
Schijnbaar in een PS5 wel. Maarja, ik bedoel een PC is nooit primair ontworpen om op te gamen. Maar wie weet over 5jaar als iedereen over is op een ssd dat games op de PC ook ontwikkelt worden voor een SSD.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True