Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung stopt met productie lcd's

Samsung Display stopt met de productie van lcd's, zo heeft de fabrikant gezegd. Dat gebeurt aan het einde van dit jaar. Samsung produceert nu nog lcd's in twee fabrieken in China en twee productielijnen in thuisland Zuid-Korea.

Samsung levert nog orders tot het einde van het jaar en dan zal de productie stoppen, bevestigt de fabrikant tegen Reuters. Een van de productielijnen in Zuid-Korea zal zich richten op het produceren van quantumdotschermen. Volgens de Korea Times zijn er al langer speculaties dat Samsung zijn Zuid-Koreaanse en Chinese productielijnen wil omzetten voor oledpanelen met quantumdots. Vorig jaar bevestigde het bedrijf te werken aan zogenoemde qd-oledpanelen en in 2021 zou het eerste 65"-paneel met die technologie van de lopende band moeten rollen.

Het zou dan gaan om panelen met blauwe oleds met rode en groene kleurfilters, en quantumdots. LG bezit het patent op de productie van oledpanelen met witte oleds, waardoor Samsung rgb-oleds moet gebruiken. Het nadeel is dat de kwaliteit verslechtert doordat blauw, groen en rood niet gelijkmatig slijten, maar Samsung lijkt dit probleem overwonnen te hebben.

Samsung geeft verder geen toelichting waarom het de lcd-productie stopt, maar de fabrikant legde al een deel van de productie vorig jaar stil wegens een gebrek aan vraag naar lcd's. Steeds meer smartphones gaan over op oledschermen, terwijl LG succes heeft met zijn oledpanelen voor tv's, die het ook aan steeds meer aan andere fabrikanten levert. Samsung levert ook veel schermen aan andere bedrijven, waaronder Apple. Concurrent LG stopt eind dit jaar met de productie van lcd's in thuisland Zuid-Korea.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

31-03-2020 • 08:54

100 Linkedin

Reacties (100)

Wijzig sortering
Ik vind het een beetje een vaag bericht: Gaat het hier echt om een overstap naar QD-OLED of alleen om het uitfaseren van conventionele LCD's ten faveure van kwantumdot-LCD's? Als we beide bronnen mogen geloven dan gaat het echt om QD-OLED, maar dat zou zo'n radicale koerswijziging zijn voor Samsung dat het haast niet te geloven is, vooral omdat Samsung eind 2020 amper OLED-capaciteit voor televisies heeft. Ik kan daarom maar heel moeilijk geloven dat Samsung volledig van LCD gaat afstappen, we mogen niet uitsluiten dat het een marketingstunt is om de wereld te doen geloven dat Samsung geen LCD meer doet.

Maar als het echt klopt dat de hele LCD-technologie eruit gaat, dan is dit voor Samsung echt een reuzestap voorwaarts.
Ze gaan niet stoppen met lcd tv's maken. Ik denk wel dat je langzaam zult zien dan er weinig tot geen high-end LCDs meer zullen zijn. Wanneer heb je voor het laatst een high-end LCD van Panasonic of Philips gezien? Samsung gebruikte sowieso al heel veel panelen van AUO en in bepaalde formaten ook van Innolux en Sharp. Dit zullen ze nog wel blijven doen.

Dat ze zelf stoppen is dus geen verassing. Er is een overaanbod/productie van LCD-schermen. De intensiteit van de concurrentie is ook veel groter geworden met (opkomende) fabrikanten uit China die het goedkoper kunnen doen. Denk aan BOE, CSOT, AUO, Innolux, HKC, Panda etc.

Jaren geleden waren de Koreaanse merken in opmars, nu gebeurt hetzelfde alleen dan bij Chinese merken/fabrikanten. Het gevolg is dat gevestigde merken hun productie staken of halveren of juist gaan focussen op andere technieken.
Ze gaan niet stoppen met lcd tv's maken. Ik denk wel dat je langzaam zult zien dan er weinig tot geen high-end LCDs meer zullen zijn. Wanneer heb je voor het laatst een high-end LCD van Panasonic of Philips gezien?
Niet perse.

Want ik meen dat naast Hisense, met zn dubbele LCD paneel (ULED XD even uit mijn hoofd), ook Panasonic daarmee bezig is (MegaCon Dual Layer). En die van Hisense is zelfs al verkrijgbaar, alleen hier nog niet.

En ja Hisense is Chinees (nu de nr.5 TV producent op de wereld?), zoals je later opmerkt. Maar de techniek is razend interessant en absoluut iets wat meedoet met high-end.

Sterker nog, ik ga einde jaar eens kijkn naar panalen ronde 80" en zou de dubbele LCD zeker overwegen naast OLED. En voordat alle LCD haters weer beginnen, ook Sim was hier redelijk enthousiast over. Later gaf hij ook zijn real life experience tijdens de podcast. Zeer interessant. Kan LCD zomaar nieuwe leven inblazen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 31 maart 2020 17:14]

Klopt, maar je hebt ook nog de kosten. FALD LCDs zijn al duur en ingewikkeld om te maken en daar heb je er ook maar een handje vol van. Wat betreft dual layer: je hebt 2 panelen nodig en het productieproces lijkt me nog ingewikkelder. Tevens gaf Panasonic aan dat ze er verder ook geen plannen voor hadden.

Hisense en TCL brengen in Europa amper high-end modellen uit. In Nederland kan je niet eens een mid-range U8B krijgen enkel de B7000 instap UHD serie. Voor TCL geldt hetzelfde. Hun mini-led klonk veel belovend maar doet het overall niet beter dan een Q90R. Ze kunnen daarnaast ook niet verkopen op naamsbekendheid, maar moeten het van een lage prijs hebben. De gemiddelde consument zal ook niet zo snel een prijzige ULED XD Hisense kopen als je voor hetzelfde geld of minder een Samsung QLED o.i.d. kunt kopen of een oled (van LG).

Bijna alle gevestigde tv-merken hier stoppen volledig met de productie van eigen LCD panelen, halveren dit of brengen al een tijdje geen high-end modellen uit. Daar zal wel een goede rede voor zijn denk ik.

Er zijn bijv. nog genoeg telefoons met LCDs maar de high-end modellen gebruiken allemaal een oled scherm. Enkel de iPhone 11 en XR heeft nog een lcd type. Daarnaast staat de ontwikkeling en productie (kosten) van oled en andere technieken ook niet stil. Ik ben dus wat sceptischer.

[Reactie gewijzigd door benbaba op 31 maart 2020 12:31]

Klopt, maar je hebt ook nog de kosten. FALD LCDs zijn al duur en ingewikkeld om te maken en daar heb je er ook maar een handje vol van. Wat betreft dual layer: je hebt 2 panelen nodig en het productieproces lijkt me nog ingewikkelder. Tevens gaf Panasonic aan dat ze er verder ook geen plannen voor hadden.
FALD is nog steeds belachelijk veel beter betaalbaar dan OLED en dit gat je op grote formaten nog meer merken. Maar met het steeds 'betaalbaarder' worden van OLED voor mainstream formaten, krijgt LCD het wel zwaar.

Echter... De dubbele LCD setup maakt het kwalitatieve gat met OLED ineens minimaal of bijna niet bestaand. Dan ga je snel kissenbissen over details als contrast, burnin (wat voor velen niet echt speelt), etc.

Ik heb zelf een quantum dot (geen Samsung btw) en ben daar zeer door verrast destijds. Maar een Samsung QLED gaat het kwalitatief gewoon nooit winnen van die ULED XD en is niet zo belachelijk veel goedkoper. Persoonlijk vind ik Samsungs QLED's nogal overpriced, maar dat terzijde.

Ja het moeilijk die panelen pixel perfect op elkaar te leggen. Toch slaagt Hisense er blijkbaar in, want ze verkopen het scherm daadwerkelijk en het is niet veel duurder dan premium OLEDs. En dat is de concurrent in deze, niet goedkope of zelfs dure LCD schermen.

Maar goed, wat ik al zei. Ik vind het vooral interessant. Kan ook zijn dat er niks van komt en dan blijft OLED ongetwijfeld zeer dominant. Dingen als Sony's Crystal LED zijn toch onbetaalbar en dat blijft de komende tijd vast nog wel.
Er komt een 65 inch dual layer LCD TV uit in de USA dit jaar, met beste LCD zwartwaarden ooit, die goedkoper zal zijn als een vergelijkbare OLED TV. Daarnaast is er nog miniLED LCD...is dit jaar voor het eerst op de markt dus het is nog pril en wat duurder. Het is onduidelijk waar dat heen gaat.

Het is ook zo dat high -end monitors tegenwoordig niet meer OLEDs zijn maar dual layer LCDs maar dan heb je het niet meer over TVs maar over peperdure pro-monitors.
Hisense produceert niet dat LCD paneel. Die tech is van BOE en die is dan ook de supplier van het paneel. https://www.boe.com/en/news/gsdt/dynamic/pengd2667.html

[Reactie gewijzigd door ion op 31 maart 2020 18:25]

Ik stand corrected.
Maar het paneel bestaat iig.
ik denk dat er hier gewoon lcd panelen wordt bedoeld, dus de goedkope variant en niet de qled panelen.
"gewoon" lcd panelen is ook wat er in de qled TV's zit. Die term is een marketing truc en is eigenlijk alleen om de klant te misleiden
pfff... Ja dat weet ik ook wel. Maar denk je werkelijk dat Samsung stopt met Qled.?
dacht jij dan dat Samsung ging stoppen met LCD TV's? Het maakt geen drol uit waar ze vandaan komen hoor. Of dat nu samsung zelf is of een derde partij. Ze gaan namelijk gewoon ergens anders panelen vandaan halen.

Voor qled zullen ze echter niet zomaar een andere fabrikant kunnen vinden. Zullen ze waarschijnlijk zelf ook niet 1,2,3 willen.
ik ben nu een beetje in de war. ik zeg alleen maar dat ze waarschijnlijk lcd panelen bedoelen geen qled, zeg jij het is het zelfde . en later weer lcd laten ze een ander doen, qled zullen ze niet een, twee, drie willen.
Snap ik. Heb het ook een beetje raar verwoord.


QLED is samsungs eigen variant op LCD en daar hebben ze behoorlijk geld ingestopt. Dit zit dus allemaal vast aan licenties en patenten. Als een andere fabrikant zegt hee die dingen maken wij ook, dan denk ik dat samsung eerst zegt ja maar ho das ons patent (dat bedoelde ik met niet willen) en daarna zegt je mag ze wel voor ons maken onder licentie.

Ik denk zelf dat ze QLED ook gaan uitbesteden. Echter kan het zo zijn dat ze met LCD de conventionele LCD’s bedoelen en niet per se ook direct qled panelen. Dit is wel LCD techniek, maar wel met een ander productieproces.
Inderdaad een vaag artikel. LCD is een soort paraplu waar je alles onder kunt scharen.

Van de wiki pagina wordt ik ook niet veel wijzer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Samsung_Electronics

Bedrijfsonderdelen Samsung:
De divisie Digital Media bevat onder andere:

Plasmatelevisies
Lcd-televisies en monitoren
Led-televisies
QLED-televisies
UHD/4K-televisies

De divisie LCD bevat onder andere:
Tft-lcd-beeldschermen voor laptops, monitoren en televisies.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 31 maart 2020 10:25]

Je Wiki-link gaat over Samsung Electronics, het nieuws gaat over Samsung Display. Beiden zijn dochters van Samsung Group.
Vreemde stap, er zit een gigantisch prijsverschil in de goedkopere LCD schermen van Samsung en de QLED modellen. Bij het afstoten van LCD schermen, gaan ze een gigantisch marktaandeel afstoten.

Persoonlijk ben ik niet geinteresseerd in schermen van 1000+ euro. Sterker nog, liever een goedkoper model van 600 euro, dan een duurder model...

Vreemde stap van Samsung...
Het is niet omdat Samsung zelf geen LCD panelen meer zal maken, dat het geen LCD televisies meer zal verkopen. Samsung koopt nu al veel panelen in, bv bij AU Optronics. Dit betekent echt niet dat ze de <1000 euro markt verlaten, daar zit veel te veel volume om die te negeren.
Dat gerucht doet al een jaar of twee de ronde, dat ze (weer) in de OLED stappen tenminste. Dat ze helemaal met LCD panelen productie stoppen is het grotere nieuws. Zeker de laatste paar jaar zijn het weer de beste LCD panelen waar ze eerder min of meer bijgehaald waren door AUO en Innolux bijv.
Ze kunnen niet concurreren met chinezen daarom stoppen ze met productie LCD panelen en gaan hun LCD panelen in china kopen.

OLED is wel succesvol maar alleen in het high-end TV segment. Bij TV verkopen wereldwijd is het OLED aandeel nu maar 5% of zo. Er zijn ook geeneens OLEDs te koop tussen 16-49 inch..en dat gaan we voorlopig ook niet zien. Ook is het zo dat OLED geen alternatief is voor LCD in hele grote maten.

Van LCD zijn we voorlopig niet af. Ze zijn nog niet zo lang geleden begonnen met miniLED LCD en Dual layer LCD om te kunnen concurreren met OLED in het high-end segment.

Samsung is een LCD diehard verkoper. QD-OLED is een gok waarvan ze niet weten of dat commercieel überhaupt wat gaat opleveren. Er is nog geen enkele QD-OLED TV te koop. Ze hebben wel een prototype laten zien maar dat was volgens berichten niet veel soeps.
Er zijn ook geeneens OLEDs te koop tussen 16-49 inch..en dat gaan we voorlopig ook niet zien

LG 48CX pricewatch: LG OLED48CX6LA Zwart (buitenlands model)

Leverbaar!
Mensen zitten al jaren op een 48/49 inch OLED TV te wachten..is nog niet zo lang te koop

...maak dat dan maar 16-48 inch. Is toch duidelijk dat het vullen van die leegte niet zomaar even in een paar jaar gaat gebeuren. LCD TVs blijven nog vele jaren te koop.
Dat is ook niet iets wat ik zeg. Ik corrigeer jouw stelling.
En inderdaad kleinere schermen zullen velen blijven aanspreken.
Gaan ze dan ook stoppen met alle QLED schermen aangezien dat volgens mij 'gewoon' LCD schermen zijn? Ze hebben net een hele 8K lijn met QLED uitgebracht. Dus gaat het hier over alle LCD's of niet over de QLED displays?

- edit: LED naar LCD (@axg )

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 31 maart 2020 09:13]

Nee, want ze namen al veel panelen af van andere producenten. Met de sluiting van eigen productie zal dit dus meer worden. Denk aan AUO, CSOT en in mindere mate Innolux en Sharp. In CSOT hebben ze in het verleden ook al geïnvesteerd.

QLED is ook meer een benaming dat bekendheid heeft gekregen door Samsung's marketing. Sony had in 2013 al tv's met QDVision's Quantum Dots films en noemt het nog steeds Triluminos. Het bedrijf QDVision is later overgenomen door Samsung. Naast QDVision heb je ook nog Nanosys welke quantum dot enhancement films levert voor Samsung en 3M. Laatste genoemde levert voor Vizio (Quantum serie), Hisense (ULED serie) en TCL (QLED serie). Eerder noemde Samsung het gewoon SUHD tv's, maar nadat OLED tv's van LG kwamen hebben ze het in 2017 veranderd in QLED.

Zelf geven ze aan dat ze de komende 12 maanden nog lcd's kunnen leveren en dat de sluitingen in Korea geen invloed zullen hebben op de Q-led lijn.

[Reactie gewijzigd door benbaba op 31 maart 2020 13:59]

Ja het is niet erg dat het bestaat, maar de naam QLED is wel heel misleidend wanneer het gewoon LCD schermen zijn.
het is wel iets meer dan 'gewoon LCD'.
nee hoor het is gewoon een LCD tech variant.
Sterker nog Samsung heeft de rechten van de naam ''QLED'' in het bezit gekregen en oneigenlijk gebruikt voor een LCD tech variant. Oorspronkelijk is het een self emissive quantum dot TV tech gerelateerde term.
De QLED tv’s van Samsung gebruiken volgens mij gewoon LCD-panelen. Dat is eerder al eens op Tweakers geschreven. Gaan ze die panelen dan straks inkopen bij andere partijen? Is de vraag van hun eigen QLED’s dan zo laag dat ze daar geen productielijn voor open kunnen houden?


@Ootje70 ik denk dat jij ook LCD wilde schrijven, maar er staat LED?!

[Reactie gewijzigd door axg op 31 maart 2020 09:10]

Ja bedoelde LCD :-) (aangepast - tx)
Dat staat gewoon in het artikel toch? Een van de productielijnen in Zuid-Korea zal zich richten op het produceren van quantumdotschermen. Volgens de Korea Times zijn er al langer speculaties dat Samsung zijn Zuid-Koreaanse en Chinese productielijnen wil omzetten voor oledpanelen met quantumdots Ze gaan de LCD-productielijnen dus in ieder geval op één plek hergebruiken voor QLED; daar stoppen ze dus niet mee.

Oké, excuus, ik ga de mist al in; QLED != QD-OLED.

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 31 maart 2020 09:13]

Quantumdot in de zin van OLED met extra blauwe pixels, geen QLED... Tenminste er staat nergens LCD met Quantum Dot technologie.

[Reactie gewijzigd door Ootje70 op 31 maart 2020 09:15]

Moeite te geloven dat de grootste TV maker die bijna enkel LCD schermen maakt (iig voor de massa), er zomaar even mee stopt.

Denk dat er wat cruciaals in de uitspraak mis, QLED (LCD) TV's wel gemaakt blijven worden of iets in die richting, of enkel stoppen met LCD voor smartphones.
Ze zullen ook niet stoppen met de televisies maar in het vervolg voor de goedkopere modellen panelen in kopen bij waarschijnlijk chinese lcd paneel fabrikanten en voor de duurdere modellen de oled panelen die ze zelf fabriceren gebruiken. Mogelijk hopen ze ook snel het aantal lcd televisies in hun aanbod terug te kunnen brengen als ze oled panelen snel en goedkoop genoeg kunnen produceren.
Ze kunnen nog steeds panelen inkopen naar hun eigen specificaties.
Het is een beetje nieuws als: "bouwgigant sluit timmerfabriek". Dat betekent niet dat ze geen deuren en kozijnen meer gebruiken in de bouw, maar dat die ergens anders worden ingekocht.
Geloof ik ook niet, Samsung verkoopt nog steeds de meeste TV's en QLED heeft in 2019 2x zo veel verkocht dan OLED, daar gaan ze nu niet ineens 2de ranks LCD schermen in kunnen stoppen.

QD-OLED zal er qua prijs waarschijnlijk wel boven gaan zitten want (in theorie) beter dan OLED en beter dan QLED.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2020 10:16]

Dat je de meeste verkoopt wil niet zeggen dat je de beste bent hè?
OLED is superieur en dat weet Samsung ook.
Samsung wil dus ook graag OLED’s gaan produceren en een stuk van die markt inpikken.
Dat je de meeste verkoopt wil niet zeggen dat je de beste bent hè?
Geen idee waar de toon op slaat, niemand beweerd dat toch?
OLED is superieur en dat weet Samsung ook.
Is dit echt de kant waar je de discussie (die daar niks mee te maken heeft) op wilt sturen? Wat voegt dat dan precies toe, behalve kleutergedrag?
Samsung wil dus ook graag OLED’s gaan produceren en een stuk van die markt inpikken.
Het punt is juist dat QLED al met OLED concurreert, en ze dus naar mijn idee QLED niet zomaar laten vallen. Mocht je daar nou wat zinnigs op te zeggen hebben, graag :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2020 12:24]

Je begint zelf over het feit dat Samsung de grootste TV producent is en een groot marktaandeel heeft.
Ik zeg als reactie daarop dat dit wel zo kan zijn maar helemaal niets zegt over de kwaliteit en of je dan de beste bent.
Trek zelf de conclusie zou ik zeggen.
Samsung stopt uit eigen beweging met LCD’s dat is ook al eerder bekend gemaakt.
Dit zullen ze niet zomaar doen, zoals je weet heeft Samsung ooit OLED’s eerder proberen te produceren maar heeft dit niet kosteneffectief kunnen doen.
Daarmee is Samsung niet meteen slecht, ze maken ook goede producten alleen niet de TV’s.
Dat is mijn mening.
Hopelijk gaan ze nu wel goede OLED’s produceren tegen een aantrekkelijke prijs want LG moet ook scherp gehouden worden.
Je begint zelf over het feit dat Samsung de grootste TV producent is en een groot marktaandeel heeft. Ik zeg als reactie daarop dat dit wel zo kan zijn maar helemaal niets zegt over de kwaliteit en of je dan de beste bent.
Ja ik zie dat en nog steeds is de vraag hoe is dat relevant en hoe voegt dat wat toe aan de discussie behalve de totaal niet relevante discussies over de kwaliteit (gebaseerd op een mening) die je nu weer probeert aan te wakkeren...
Ik weet niet zo goed wat je nu precies wilt zeggen. Zowel qled als oled hebben voor en nadelen. In bepaalde situaties is Qled de betere oplossing ( lichtopbrengst bijv). maar als het gaat om de kwaliteit , dus de zo perfect mogelijke weergave van een beeld is Qled geen enkele partij voor Oled.
Pas de 8K qled weet het 4K oled niveau te benaderen. Hier een mooi voorbeeld daarvan
https://youtu.be/D9K9oU_VTQ8
Verder weinig zin in discussie over iets wat je zelf snel vast kunt stellen bij een vergelijk naast elkaar.
Daar zullen we het maar bij laten dan.
Kwaliteit en nieuwe technieken vindt Samsung vast wel belangrijk anders had men dergelijke grote veranderingen niet in gang gezet.
Ik juich goede concurrentie wel toe want uiteindelijk heeft de consument daar belang bij.
Wat gaat Samsung dan gebruiken voor zijn niet high-end TVs of computer monitoren? Zeg maar TVs onder de €700,- en €1000,-.

Tevens ben ik wel benieuwd hoe Samsung de problemen van RGB OLED pixels heeft overwonnen.
Misschien dat samsung hun QLED technologie alleen nog produceert. En ik weet dat QLED een LCD met quantum dotfilter is, maar ik sluit het niet uit.
Inkopen bij een andere fabrikant? Of misschien kunnen ze OLEDs door de opschaling van productie nu goedkoop genoeg produceren om ze ook in die prijsklasse te introduceren.

We zullen zien.
Samsung gebruikt nu al in veel budget TV's panelen van veelal Chinese makelij. Ze gaan alleen daar meer inkopen en hun eigen QD-OLED modellen zullen wat gaan wegsnoepen van LG.
Ik hoop dat dit de prijzen van deze TVs ook wat meer naar beneden dwingt, want 1K5 tot 3K voor een 65" TV is toch echt teveel, helemaal gezien er ieder jaar een nieuwe en nog betere komt en na 2 jaar de software ondersteuning nagenoeg wordt gestaakt.

Voor een TV met een minimale gebruiksduur van 5 tot 8 jaar is 2 jaar ondersteuning echt veel te kort.
Maak deze apparaten dan meer modulair zodat ze tegen lage kosten (max 100 euro) een upgrade kunnen krijgen of maak een "longterm service model" waarvan de SOC aanzienlijk sneller is met meer RAM dan technisch noodzakelijk en dus ook langer ondersteuning kan krijgen.
Als dat nodig blijkt: net als ze vroeger en nu soms ook wel doen: LCD-paneel inkopen bij AU Optronics of Chi Mei Innolux.
Samsung wou nooit oled maken omdat ze in konden branden. Zou dit betekenen dat Samsung er iets op gevonden heeft?
Als Samsung zo bezorgd was over inbranden, waarom zou dat dan niet gelden voor mobieltjes en laptops? Nee, Samsung wilde heel graag OLED maken, ze konden alleen niet, omdat hun RGB-techniek onbruikbaar bleek voor televisies. Daar hebben ze QD-OLED voor ontwikkeld en daar investeren ze nu €10 miljard in, dus Samsung gaat vol voor OLED. Ga er vanuit dat QD-OLED's "gewoon" kunnen inbranden.
Dat over telefoons hebben ze zelf gezegd. Omdat een tv vaak een hele avond aan staat. En bij veel oudere mensen zelfs langer. En een telefoon steek je meestal na 15 minuten gebruik weer in je zak. En een telefoon gebruik je vaak 3 jaar en een tv voor langer.

Laptops wilicht voor mensen die het echt willen. Omdat er nog geen aanbod was. Maar dat zegt niet dat ze de intentie hebben om het massaal te verkopen.
Ook die uitspraak moet je in het licht zien van hun eigen RGB-OLEDs, die gewoon ongeschikt bleken voor televisies. Als je kijkt naar wat Samsung in hun laboratoria gedaan heeft, dan hebben ze continu keihard gewerkt aan de QD-OLED-technologie, dat was al vroeg het plan en het wordt nu uitgevoerd.
Nee, Samsung wilde heel graag OLED maken, ze konden alleen niet, omdat hun RGB-techniek onbruikbaar bleek voor televisies.
Nee dat was het niet, ze zagen geen verdienmodel in deze techniek, wat nu (jaren later) problemen op gaat leveren met een marktaandeel verlies op OLED tv's.
Samsung wou nooit oled maken omdat ze in konden branden. Zou dit betekenen dat Samsung er iets op gevonden heeft?
Samsung heeft al een OLED tv op de markt gehad https://www.youtube.com/watch?v=aSybIBhWqc4
Ze zijn bezig met MicroLED (niet te verwarren met MiniLED), een syntetische (niet organische) variant op OLED dat daarom ook niet inbrand. Het heeft wel dezelfde beeld opbouw, individuele leds die oplichten. MicroLED wordt sowieso gebruikt in de high-end modellen en QLED (gewoon LCD) in de low-end modellen schat ik zo.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 31 maart 2020 09:13]

Samsung wou nooit oled maken omdat ze in konden branden. Zou dit betekenen dat Samsung er iets op gevonden heeft?
Dit was niet de echte reden, als dit inbranden het probleem was, waarom worden ze dan massaal in hun eigen telefoons en aan andere resellers verkocht?
De echte reden was dat ze niet wilden investeren in deze beste technologie betaalbaar te maken, wat LG wel is gelukt, en dat ze nu flink moeten betalen aan LG voor deze technologie om het winst gevend te produceren.
Ze zijn bezig met MicroLED (niet te verwarren met MiniLED), een syntetische (niet organische) variant op OLED dat daarom ook niet inbrand. Het heeft wel dezelfde beeld opbouw, individuele leds die oplichten. MicroLED wordt sowieso gebruikt in de high-end modellen en QLED (gewoon LCD) in de low-end modellen schat ik zo.
Microled zal nog niet echt betaalbaar worden (Samsung wil altijd snel en groot scoren) en staat nog niet in de planning om op de markt te brengen, waar ze nu mee bezig zijn is QNED.
https://www.displaysupply...-qneds-the-next-big-thing
De quantum dots kunnen ze dan weer toepassen op deze schermen.
Samsung moet wel haast maken hier in want ze verliezen flink wat marktaandeel ten opzichte van LG OLED technologie wat er veel beter uit ziet en net zo duur/goedkoper wordt als die "high end" schermen van Samsung en andere LCD producenten.
LG heeft gewoon een patent opgekocht waardoor ze witte oleds kunnen produceren.
Je zou ook kunnen zeggen dat dit patent het een monopolie positie verschaft waardoor wij als consument uiteindelijk voor een tv met extreem hoog contrast alleen bij LG terecht kunnen.
Laat LG dat nou net voor zijn, door hun panelen ook aan andere fabrikanten van tv's te leveren, waardoor je bij meerdere fabrikanten terecht kunt, maar uiteindelijk naar dezelfde beeldplaat zit te staren.

Overigens heeft LG waar het gaat om software ondersteuning wel mijn voorkeur hoor.
Zit met een Samsung tv uit 2015 MET Tizen OS, maar Samsung weigert hier een Disney+ app voor te ontwikkelen terwijl ze dat voor de TV's uit 2016 wel doen, terwijl dezelfde SOC gebruikt wordt en de hardware dus geschikt is.
Grrrr. Nasty.
Het is niet Samsung die de apps maakt, maar Disney moet kiezen voor welke platformen ze een app willen maken. Omdat de fabrikanten om de zoveel jaar hun smart-tv platformen upgraden moet je als app fabrikant dus ook nog kiezen welke versie van het app platform je gaat ondersteunen. De oudere versies hebben dan uiteraard niet de voorkeur.
Een beetje vergelijkbaar met apps voor mobieltjes. Gaan we Android, of IoS ondersteunen, en zo ja, vanaf welke versie van android en ios moet onze app dan kunnen werken? Met een beetje pech moet je dan tig verschillende branches van die ene app ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door mschagen op 31 maart 2020 10:52]

Eerst zou de app alleen voor de 2018 en nieuwe modellen komen.
Vervolgens, na een shitload aan klachten is dit Tizen OS en 2016 geworden.
2015 was het jaar dat Samsung Tizen is gaan gebruiken. Er waren dus TV's met en zonder Tizen.
Alle 2016 modellen hebben Tizen en de Disney+ app is geschreven voor Tizen OS.

Oftewel de APP zal prima werken op mijn TV, mits Samsung deze beschikbaar stelt. Dat doen ze dus niet, onder het motto dat het alleen op Tizen OS TVs werkt vanaf 2016.
Ik heb mijn TV in 2016 of misschien zelfs 2017 gekocht, maar het is een 2015 model. Het OS is het juiste, alleen het bouwjaar niet.

We praten hier over software van nog geen 5 jaar oud!
Ik kan nu een laptop van 10 jaar oud pakken en hier Windows 10 op installeren en dan werkt ongeveer alle software die ik kan bedenken, behalve als het specifieke hardware vereist en dat is in zo'n TV niet het geval. Alles is software matig, zelfs de SOC is dezelfde als die in de 2016 tv's en beschikt over voldoende rekenkracht voor die Disney+ app. Netflix, Pathe Thuis, Amazon etc... tonen dat wel aan.

Een LG tv met WebOS 3.0 uit 2015 kan het wel. Dit toont aan dat de techniek uit die tijd er geschikt voor is. Het is puur de onwil van Samsung die het niet mogelijk maakt en mij, voor een Disney+ app, een andere TV laat kopen. Nou mooi dus niet en dan hopelijk ook geen Samsung TV al gaan deze nieuwe beeldplaten van Samsung wel mooie dingen beloven. Echt zwart met echt hoge lichtopbrengst (nog een zwak puntje van de LG toestellen). Alleen die software ondersteuning. |:(

Het is nu met een Chromecast opgelost, maar dan zuigt het geluid.
Er zou een Chromecast moeten komen met een SPDIF/TOSLINK uitgang of 2e HDMI met ARC zodat je fatsoenlijk geluid naar een surround systeem kunt krijgen.

[Reactie gewijzigd door smartsys op 31 maart 2020 11:19]

Eens en daarom is het alleen interessant om apps te bouwen/ondersteunen voor de top 3/4 wereldwijd interessant om apps voor te bouwen. Dat zie je onder meer in Nederland waar NL-apps ondersteund worden voor LG, Samsung, Sony, Philips. Andere merken met een wereldwijd marginaal marktaandeel (waar Panasonic er een van is) worden slechts tijdelijk ondersteund (maar meestal helemaal niet, of met beperkte functionaliteit).
Mijn Panasonic 48AS640E (2014) geeft voor de meeste apps aan dat "Deze app wordt niet langer wordt ondersteund", zelfs bij Duitstalige(!) apps en dat geeft te denken want Duitsland is nog een van de weinige markten waar Panasonic als consumentenmerk nog aan de weg timmert met nog een behoorlijk marktaandeel op tv-gebied.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 31 maart 2020 12:41]

LG heeft gewoon een patent opgekocht waardoor ze witte oleds kunnen produceren.
Je zou ook kunnen zeggen dat dit patent het een monopolie positie verschaft waardoor wij als consument uiteindelijk voor een tv met extreem hoog contrast alleen bij LG terecht kunnen.
Dat kon Samsung toch ook?
Klopt, maar het is dus niet LG die de witte oled heeft uitgevonden.
Waar zeg ik dat dan?
"De echte reden was dat ze niet wilden investeren in deze beste technologie betaalbaar te maken, wat LG wel is gelukt, en dat ze nu flink moeten betalen aan LG voor deze technologie om het winst gevend te produceren."

Dit is LG zelf dus ook niet gelukt, die hebben het concept gekocht en verder uitgewerkt tot wat het nu is.
En dat is overigens een genot om naar te kijken.
Je quote een statement dat mongkut 100% ondersteunt: het is LG gelukt om OLED technologie betaalbaar te maken.

Een patent kopen betekent niet dat je de vinding meteen goedkoop kunt produceren en verkopen.
Maar die QNED - een 'opgedampte' versie van alleen maar blauwe microleds, met dan qdots er op om rood en groen te maken - zal wel spectaculair goed kunnen worden.
Gewoon afwachten.
Ow ik las "volgens zuid Korea Times zijn er al langer speculaties dat Samsung zijn Zuid-Koreaanse en Chinese productielijnen wil omzetten voor oledpanelen met quantumdots"

Ik snap niet helemaal waarom mijn bericht -1 was. Waarschijnlijk omdat oled hier zo heilig is als een koe in India.
Onzin. Synthetisch betekent niet dat het niet in kan branden. Ook lcd's kunnen inbranden, kost alleen heel wat meer moeite dan bij een oled.
Oké, minder makkelijk dan. Kijk naar de QLED-lijn, daarmee wordt geadverteerd om het als schilderij te gebruiken als hij "uit" staat. Dit moet je met een OLED niet doen, misschien kan dit weer wel met een MicroLED.
Dus mijn LCD 42inch uit het jaar 2008 wordt een collecter’s item! :D
Ja zo iets als dat er nu nog steeds CRT's in de verzameling van de gemeente komen. ;)
Tegen een mooie CRT monitor voor de retro collectie zeg ik geen nee. Heb nog wat dingen op het verlanglijstje staan. :)
Pfff, wat denk je van mijn plasma uit 2007? ;)
Het nadeel is dat de kwaliteit verslechtert doordat blauw, groen en rood niet gelijkmatig slijten, maar Samsung lijkt dit probleem overwonnen te hebben.
Dit is een behoorlijke aanname. Telefoons gebruiken al veel langer oled en daar speelt dit ook. Het kan zo maar zijn dat de schermen er nog steeds last van hebben. Tijd zal dat gaan leren.
Ik ben in ieder geval wel benieuwd wat deze schermen gaan brengen.
Weinig mensen die een telefoon scherm 12 uur per dag non-stop aan hebben met dezelfde content op het scherm.
De belangrijkste reden is dat een telefoon niet als primair scherm wordt gebruikt voor uren lang dezelfde content en een telefoon een ingebouwde limiet heeft in de vorm van de batterij. Weinig gebruikers die Ziggo Go starten op RTL4 en hier vervolgens 12 uur lang naar kijken, zodat aan het einde van een maand het RTL4 logo een permanente plek op het scherm heeft gekregen.
Weinig mensen met een TV kijken zo veel uren achter elkaar.
Ik denk dat menig telefoon meer scherm uren op een dag maakt dan een TV.

In sommige huishoudens met kinderen kan het natuurlijk wel meer zijn. Maar gemiddeld valt het denk ik wel mee zeker geen 12uur op een dag.
Volgens mij kwam ik bij mijn vorige tv op een gemiddelde van iets van 3 uur per dag over 2 jaar.

We hebben het hier overigens niet over screen burn maar niet gelijke degradatie van de verschillende kleuren. En dat is iets wat altijd gebeurd met RGB Oled's. LG gebruikt WOLED's met kleuren filters en al die witte leds zijn gelijk.

Screenburn blijft met OLED's altijd een ding. Je kan natuurlijk ook eens in de zo veel uur je TV gewoon even uit zetten. Het is sowieso niet echt goed voor je om 12 uur aaneengesloten op de bank te zitten. Dan kan je beter even iets anders gaan doen kan je TV ook zijn ding doen.

Zelf kijk ik al 5 jaar geen gewone TV meer. Streaming diensten hebben gelukkig geen iritante logo's in beeld.
Zo zie je maar dat niet alle gebruikers hetzelfde zijn en screenburn ook niet bij iedereen voorkomt.

Hier hebben we wel kinderen en de tv is de grootste energie verbruiker van het huishouden.
Ook hebben ze tablets en telefoons, maar de tv gaat in de ochtend aan voor het nieuws en gaat (vooral in het weekend) daarna pas in de avond weer uit. Vaak staat ie uren aan zonder dat iemand ernaar kijkt. Dit tot mijn grote ongenoegen, maar kids hebben weinig op met de energierekening en slijtage van apparaten. Pa koopt toch wel een nieuwe als het stuk gaat, wat overigens, hoe zeer dit ook doet om te zeggen ook gewoon zo is, want zonder tv is het vooral in de avonden toch een stuk minder gezellig in huis.
Er is zeker verschil in gebruik en hoe mensen er mee om gaan.
Maar in jou geval zou ik dan ook zeker voor een Edge lid LCD gaan die niet te groot is waardoor het stroomverbruik rond de 80 watt is en dus relatief laag.

Mijn 75X940E met FALD backlight wil je echt niet de hele dag aan hebben die kan makkelijk 200-400 watt trekken bij HDR beelden. Ik heb ook een auto poweroff aan staan als ik hem toevallig een keer vergeet en de tv 15 min niets doet gaat hij van zelf uit.
LG bezit het patent op de productie van oledpanelen met witte oleds, waardoor Samsung rgb-oleds moet gebruiken
Of een licentie nemen heh ;)
Dat doen andere fabrianten ook met IPS, want dacht ik ook een patent van LG is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 maart 2020 12:39]

Of gewoon direct naar MicroLED te gaan :Y)
Oled heeft dezelfde toekomst als Plasma TV's ~(obsolete)~
Ja en nee. Voorlopig, maar ook deels inherent, is OLED goedkoper om te produceren dan micro-LED.
Ik heb het ook over de toekomst, en ook is het qua massa productie niet goedkoper daarom zie je ook zoveel 40+ inch 4K LCD schermen voor 299euro en 0.0 OLED schermen onder de 400euro..

Voor 40+ inch LCD @ 4K voor 299 zit bijna geen winst meer dus is het logisch dat Samsung productie van LED schermen staakt, en nog een voordeel van MicroLED is ook dat een hele berg aan patenten zijn verlopen.
Lange termijn zal mled veel goedkoper zijn om te produceren dan Oled, want oled is ook nooit bedoelt geweest als een vervanger van LCD maar meer als een high-end alternatief..

De prijzen van LCD's liggen ook zo laag omdat jongere mensen niet eens meer een TV aanschaffen, er is totaal geen demand dus de prijzen zijn lachwekkend laag. (299 euro voor een 4K TV :+ )

[Reactie gewijzigd door stewie op 31 maart 2020 14:42]

Het door mij gebruikte woordje "inherent" betekent dat een deel van het prijsverschil gedicteerd wordt door de gebruikte technologie en dat je daar niet zomaar omheen kunt met een paar simpele innovaties. OLED en LCD kennen geen vaste kristallen en zijn soort van "printbaar" terwijl er bij microLED fysieke LED's geplaatst moeten worden. De toekomst waar jij het over hebt, ligt dus verder weg dan je zou denken. LCD blijft voorlopig de technologie voor budgetmodellen en OLED kruipt langzaam omlaag naar de middenklasse waarbij microLED nog langere tijd alleen in de hoogste klasse zal lonen.

Vanuit je 3e alinea gezien: dat microLED op lange termijn veel goedkoper zal zijn omdat OLED ook bedoeld was als vervanger van LCD is een redenering die nergens op slaat. Als de termijn lang genoeg is kan het misschien nog wel gaan kloppen, maar een oorzakelijk verband (het woordje want of omdat) is er niet en technisch gezien is het ook niet heel erg vanzelfsprekend; het kan wel, maar een verbetering in OLED-techniek of een andere opkomende techniek kan al voldoende zijn om microLED voor de kleinere beeldmaten volstrekt oninteressant te maken en te houden.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 31 maart 2020 21:13]

Is het niet beide "hele kleine ledjes"?
Alleen hoe die ledjes gemaakt zijn, is verschillend toch?

Een groen ledje in een pc uit de jaren 70 noemen we een "ledje", maar een moderne witte die in een E27 peertje zit, noemen we ook een "ledje". Dus eigenlijk een beetje apart dat ze wél anders moeten heten als we ze heel klein maken :?
Of een licentie nemen heh ;)
Als het zo simpel was dan hadden ze dat al lang en breed :)

Maar goed dit is toch beter, concurrentie erbij, nieuwe betere technieken erbij en straks met prijzen moeten stunten om de ander voor te blijven :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 maart 2020 13:36]

Maak mij wakker als OLED pc monitoren er zijn
Ze hebben de 75-inch MicroLED aangekondigd maar je kan hem nog niet kopen, en zal voor jou en mij onbetaalbaar zijn... ;)
De QD-OLED is idd een gerucht zoals ik al vermelde (zie mijn bericht op 10:11) https://www.displaysupply...-qneds-the-next-big-thing