'Samsung stopt in juni met productie van lcd-panelen'

Samsung stopt mogelijk in juni met de productie van lcd's. Dat melden insiders aan de Korea Times. De fabrikant wilde eigenlijk in 2020 al stoppen met de lcd-productie, maar ging uiteindelijk toch door vanwege de stijgende vraag tijdens de coronapandemie.

Samsung zou door dalende prijzen minder concurrerend zijn ten opzichte van Chinese en Taiwanese fabrikanten, die goedkopere lcd's produceren, vertellen bronnen aan de Korea Times. De Display-tak van Samsung stopt volgens de bronnen daarom vanaf volgende maand met het produceren van zulke panelen. Samsung Electronics, dat lcd's gebruikt voor bepaalde televisies, zou in de toekomst panelen hiervoor inkopen bij fabrikanten als het Chinese BOE en het Taiwanese AUO. Samsung Display gaat zich volgens de bronnen vooral richten op QD-schermen en QD-oledpanelen; het lcd-personeel wordt overgezet naar die divisies. Samsung heeft nog niet gereageerd op vragen van de Korea Times.

Samsung Display wilde eind 2020 al stoppen met de productie van lcd's, bevestigde het bedrijf eerder. Die productiestop werd later uitgesteld, omdat de prijzen van lcd-panelen stegen door de coronapandemie. Samsungs lcd-productiestop moet nu volgende maand plaatsvinden. Dat is zes maanden eerder dan werd verwacht, zo zegt de Korea Times.

Samsung zou dat besluit genomen hebben omdat de lcd-prijzen weer dalen. Analistenbureau DSCC verwacht dat die daling de komende maanden doorzet. Tegelijkertijd neemt Samsung al langer stappen om deze afstap van lcd-productie te versnellen. Vorig jaar verkocht het bedrijf een van zijn grote lcd-fabrieken aan TCL.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

31-05-2022 • 13:11

50

Reacties (50)

50
48
27
0
0
15
Wijzig sortering
QD-schermen zijn nog steeds lcd schermen alleen met andere techniek.
alleen oled is echt anders.
Ze stoppen zelf met produceren maar gaan wel nog LCD panelen aankopen.

[Reactie gewijzigd door Timmo70 op 23 juli 2024 02:19]

Begrijp ik goed dat ze ook de LCD voor de QD-LCD schermen gaan inkopen?
Nee, als ik het originele bericht lees dan gaat dit echt om de 'ouderwetse' LCD's, dus zonder QD techniek.
Samsung Display will no longer produce LCDs used for large TV screens and focus instead on manufacturing organic light-emitting diode (OLED) and quantum dot (QD) displays. The employees of the LCD businesses are expected to be transferred to the QD businesses
Samsung stopt met alle LCD-productie. De "QD business" uit je citaat slaat op het nieuwe QD-OLED, terwijl met "OLED" de RGB-OLED-schermen voor mobieltjes en laptops bedoeld worden.
Ook “qled” valt hier onder. Samsung electronics koopt dus al hun lcd schermen, waaronder de panelen voor de “neo qled” in bij andere fabrikanten.

Met “quantum dot panelen” bedoelen ze quantum nano emitting diodes aka “qned” (niet te verwarren met die nep-qneds van lg wat gewoon lcd schermen zijn)

En qd oled spreekt voorzich
Klopt, is ook niet zo moeilijk, want kwantum-dots zorgen voor de verlichting en zetten blauw licht om in wit licht. Je kunt het QD-filter dus op een bestaan paneel bevestigen. Samsung gebruikt al vrij lang panelen van derden en alleen de dure televisies (vooral de 8K) hadden nog eigen panelen.

Onderdeel van het sluiten van een fabriek is dat die een tijdje op volle kracht mag draaien en voorraad opbouwen, zodat hij zijn laatste periode kostendekkend kan draaien. Samsung heeft vermoedelijk dan ook nog wel een voorraadje panelen voor minimaal een jaar en pas daarna is het over met de eigen LCD's.

Er gaan geruchten rond dat dit het laatste jaar zal zijn dat Samsung een volledige LCD-lijn heeft. Best kans dus dat vanaf volgend jaar de televisies die eigen panelen gebruikten geen opvolger meer krijgen en deels vervangen worden door QD-OLED-televisies en deels door televisies met Chinese panelen.
Dat hoeft niet perse. Alle marketing termen die Samsung (en inmiddels óók LG) misbruiken voor LCD's met quantum dots maken het helaas een erg verwarrend landschap. Samsung's QLED schermen zijn inderdaad zoals jij omschrijft gewoon LCD's met als enige verschil een laag quantum dots ipv een laag fosfor over de backlight.

Echter denk ik dat hier gedoeld wordt op toekomstige schermen waarbij de quantum dots zelf licht produceren, oftewel Quantum Dot Electroluminescent. Wat je af zou kunnen korten tot QDEL, wat weer een marketing term is die LG nu misbruikt voor hun QLED's... Lekker overzichtelijk allemaal :+
Lekker boeiend allemaal, of je bent je bewust van de techniek (dan weet je het dus wel) en koopt op basis daarvan, of je bent het niet en je koopt niet op basis daarvan.

En als je het aan personeel van winkels overlaat maakt de naam nog minder uit, die proberen mensen gewoon aan te praten wat hun het beste uitkomt ongeacht de naam.

Al met al zal een (beetje) tweaker nooit per ongeluk OLED kopen als die komt voor een LCD en ook niet andersom.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 02:19]

Samsung heeft destijds de naam veranderd om het expres verwarrend te maken voor de gemiddelde consument.
Hun quantum dot tv's heette eerst suhd. Maar toen oled het opeens super goed ging doen hebben ze de naam suhd veranderd naar qled, alsof qled een tegenhanger van oled zou zijn.
Die tactiek heeft gewerkt, vaak vragen vrienden en kennisen aan mij als ze een nieuwe tv willen kopen of oled of qled beter is, ik moet ze dan uitleggen dat qled de oude lcd techniek is. Gemiddelde consument kent het verschil niet meer door de naam.
Maar wat adviseer je je kennissen dan? Voor sommige kijkervaringen is QLed mijn inziens namelijk fijner dan OLed. Ja, ik vind het contrast van een OLed erg mooi en steekt boven een QLed uit, maar ondanks dit fenomeen kijk ik thuis toch het meeste op mijn QLed scherm en staat de OLed inmiddels boven op de sportkamer...
Ik heb ook wat kennissen die standaard OLed adviseren of preachen, aangezien dit op een aantal specs inderdaad de beste waarden heeft, maar dat hoeft niet te betekeken dat het het beste scherm is.
Geef ik je helemaal gelijk in, advies dat ik geef is inderdaad situatie afhankelijk.

Meestal adviseer ik een oled, tenzij er veel lichtinval is. Aangezien de maximale helderheid van oled een stuk lager is (al verbeterd dat nu ook met de nieuwste versies geloof ik) is met veel lichtinval een lcd (oftewel qled) een betere keus.
Gelukkig produceert samsung zelf QD-OLED tegenwoordig. Dat zal de volgende stap zijn. Denk dat ze in de tussentijd gewoon LCD inkopen
Correct, misleidend bericht idd.
Maar wat is dan qd-oled?
Je leest hier zoveel over inbranden bij OLED dat je het idee krijgt dat dit de normaalste zaak vd wereld is.
Maar bij normaal gebruik is dit vrijwel onmogelijk.
Maar bij normaal gebruik is dit vrijwel onmogelijk.
Dit vindt ik vaak een dooddoener. Dit gebeurt gewoon bij mensen die hun scherm gebruiken op een volstrekt normale manier, niet bij mensen die onzinnige dingen doen.

Het komt bij monitoren toch erg vaak voor dat een deel van het beeld langdurig hetzelfde toont, zoals de taakbalk, menu's, etc. PC's die voor werk gebruikt worden staan al snel 8 uur achter elkaar aan. Ook mensen die langdurig hetzelfde spel spelen kunnen last krijgen van het inbranden van de vaste schermelementen.

Ik vindt het dan ook niet terecht om dit allemaal af te schuiven op abnormaal gebruik. Voor TV's kan ik me het beter voorstellen, al zijn er ook veel mensen die een TV als monitor gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Ludewig op 23 juli 2024 02:19]

Ik werk in een TV winkel. Inbranden gebeurt alleen bij de oudere generatie OLED. De laatste jaren zie je bijna nooit meer.
Dat heb je goed gezien.
Het inbranden verhaal blijft echter hangen.
Samsung heeft het licht gezien en gaat nu verder met hun nieuwe OLED techniek.
Anders dan de WOLED techniek van LG maar dat kan niet anders vanwege patenten.
Heb het alleen op mijn Motorola X-force meegemaakt, maar dat lag waarschijnlijk aan het feit dat ik het laatste anderhalf jaar dat ik die smartphone gebruikte, de helderheid op zo'n 90% had staan. Voor de rest vd. smartphones die ik gehad heb (zo'n 5 stuks), met OLED scherm heb ik dit probleem verder niet meer meegemaakt. Ook bij mijn huidige Philips OLED tv heb ik geen inbrand-problemen meegemaakt.
Als normaal gebruik aan je pc hangen is brand hij zo in. En na een pixel refresh is de beeld kwaliteit elke meer minder. En het brand nog steeds keihard in met static content je kan er alleen films op kijken logos en ondertitels branden nog steeds in. Mensen zijn er ook bangvoor ze passen hun kijkgedrag en instellingen aan. Aan de tv zetten onder titels op grijze letters ipv wit ect.
Wat een onzin verhaal.
Leuk joh, mensen voor de gek houden hier.
kijk maar ff de video van linus tech tips :D die vertelt hoe ruk het is en hoe snel het inbrand :D en dat iedereen keihard liegt :D https://www.youtube.com/watch?v=hWrFEU_605g

AU dat deed pijn
Ik heb al 6 jaar OLED's, en nog nooit inbranding gehad, dus doe vooral jezelf pijn.
Je hebt geen flauw idee en lult ene Linus achterna, knap.
Als ik het menu 12 uur open laat staan op m'n tv, en de beveiliging eraf haal, brand er nog niets in.
Je moet je afvragen in welke situatie je urenlang hetzelfde statische beeld hebt.
Geef je scherm maar ff dan brand ik hem ff in. Met eenhalf jaartje windows desktop
Het is een TV. Geef me je Audi, rij ik hem naar de klote hier achteraf op een zandweg.
Denk eens na voordat je iets zegt.
Lees eens voor je reageert :) welkom op het internet. En mijn audi gaat niet stuk van een zandweggetje lol alleen als je niet kan rijden en tegen een boom rijd;)
Leer lezen inderdaad. Logo's en subtitles zouden inbranden.
Als je hem 12 uur op pauze zet, en je screensaver er bewust afhaalt misschien.
M'n hele vriendenkring incl. ouders hebben een OLED, maar iedereen zou z'n kijkgedrag aanpassen en kleuren van ondertiteling aanpassen.
Wie houd je voor de gek.
En mijn audi gaat niet stuk van een zandweggetje lol alleen als je niet kan rijden en tegen een boom rijd
Exacto. Niets aan de hand, bij 'normaal' gebruik ;)
Met je 'Geef je scherm maar ff dan brand ik hem ff in'.

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 23 juli 2024 02:19]

Samsung Electronics, dat lcd's gebruikt voor bepaalde televisies, zou in de toekomst panelen hiervoor inkopen bij fabrikanten als het Chinese BOE en het Taiwanese AUO.
Dit is niet juist overgenomen, het originele artikel stelt zelfs dat Samsung Electronics reeds LCD's bij andere fabrikanten inkoopt... en dit gaat niet alleen om TV's, dit zal o.a. ook gaan om laptops. Want Samsung Displays had de productie van kleinformaten LCD's al stopgezet, ze produceerden alleen nog maar grotere formaten.
Mijn volgende TV/display word sowieso een QD-OLED (tenzij er iets beters uitkomt voor een betaalbare prijs voor die tijd) dus is voor mij alleen positief, tenminste, als dat ook betekend dat meer aanbod = lagere prijs.
Dus, als China straks Taiwan binnenvalt, heeft de wereld dan nog toegang tot LCD schermen, of zetten we ons op hier voor nieuwe schaarste van TV's en telefoons?
LCD is echt nog wel van deze tijd, denk maar eens aan al die interfaces op onder andere je koelkast, oven, magnetron, radio, auto infotainment etc.

Daarnaast zijn de meeste beeldschermen voor je PC van lcd en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven.

LCD blijft nog wel een tijdje bestaan.
Echter geef ik Samsung gelijk, het concurreren is steeds moeilijker en de prijs moet steeds verder naar benden.
Met name de Chinese fabrikanten zijn al goed in staat dat soort schermpjes op je koelkast en magnetron als OLED te produceren, dus het is niet gezegd dat dat allemaal LCD blijft. Verder overigens mee eens: LCD blijft nog een tijdje bestaan.
Waarom zou je dat OLED maken? Dat is toch gegarandeerd dat je burn ins gaat krijgen, en het heeft ook geen meer waarde. LCD is toch veel beter voor dit soort applicaties?
Dat ziet je koelkast er na 5 jaar niet meer uit en denk je dat het tijd is voor een nieuwe...
Breng ze niet op ideeën!
Nog nooit burn-ins meegemaakt op OLED displaytjes van apparaten, zal ook niet gauw gebeuren, aangezien dat soort OLED displaytjes nooit echt op de helderste stand werken, want dat is bij OLED funest als je de brightness te hoog zet.
Achter LCD moet een lampje schijnen. Je kunt eventueel reflectie gebruiken zoals een klassiek grijze LCD-klok, maar dat betekent dat zwart op grijs het enige is dat je kunt weergeven. OLED heeft dat probleem niet en in tegenstelling tot wat je denkt gaat het minder vaak stuk dan LCD. Redenen zijn de afwezigheid van het lampje, dat dus ook niet stuk kan, maar ook dat het scherm flexibel is terwijl LCD onder mechanische belasting kan barsten.

Het ligt in de reden dat dit soort scherpmjes met beide technieken gemaakt zullen blijven worden en fabrikanten per geval een keus zullen maken wat zij het meest geschikt achten.
Achter LCD moet een lampje schijnen. Je kunt eventueel reflectie gebruiken zoals een klassiek grijze LCD-klok, maar dat betekent dat zwart op grijs het enige is dat je kunt weergeven.
Dat hoeft niet per se. De Gameboy Color bijvoorbeeld, heeft geen backlight en kan kleuren weergeven.
Een koelkast met LCD? Waar is dat goed voor?

Het is vooral een retorische vraag..... :)
Zolang OLED in blijft branden en niet de piek-helderheid van LCD haalt, blijft LCD nog steeds relevant
Interessant altijd die 2 kampen. LCD vs OLED. Volgens mij hebben ze beide een eigen use case. Ik heb thuis 4 TV's; 65 inch OLED voor 4k blu ray's. Deze tv staat in de huiskamer en meestal staat deze uit (overdag). In de kamer naast de huiskamer staat een 32 inch LCD waar de kinderen helemaal los mee mogen gaan. Op de gameroom staat een 43 inch LCD, waar enkel games op worden getoond. Op de slaapkamer (volledig donker wanneer er wordt gekeken) staat een 48 inch OLED.

Beide TV technieken hebben voor en nadelen. Ik kan bijna geen films meer kijken op LCD , OLED blinkt daarin uit. Daarnaast moet ik (kunst)licht introduceren om LCD mooi te laten lijken. Op de LCD tvs in ons huis wordt dus hoofdzakelijk tekenfilms en of games afgespeeld. Prima use case. OLED is en blijft voor de echte film liefhebber. Ik ga een OLED tv ook echt niet aan mijn PC koppelen met continu statische objecten in beeld. Nergens voor nodig, daar heb ik een andere monitor voor ;-).
OLED brandt helemaal niet in.
Daarbij komt dat Samsung nu zelf OLED gaat produceren en inziet dat dit de premium TV’s zijn.
Uiteraard met een gunstige winst marge.
Het is Samsung zelf die altijd heeft afgeven op LG vanwege het inbranden.
Bij de eerste series kon dit voorkomen maar de laatste jaren niet meer.
De OLED technieken zijn verbeterd bij LG maar ook bij de nieuwe QD OLED’s die Samsung nu produceert.
Dat wil ik niet zo snel zeggen. Ik zie persoonlijk nog wel voordelen van LCD tov OLED. Zoals het inbranden bij Oled.
Ik ben juist fan van Samsung's QLED schermen en heb dat liever in huis dan OLED. Wegens de helderheid, inbranden (aangesloten aan PC) en omdat een LCD scherm gewoon helemaal uit kan, terwijl een OLED uren aan moet blijven in de achtergrond om het scherm te verversen ofzoiets.
Hier ook een QLED fan :) Hangt vol in de zon in de middag. Beeld op dynamisch en totaal geen last van en zeer helder beeld. Echt top.
Correctie!
Het verversen duurt welgeteld 7-15min, vanaf 4 uur speelduur!
Af en toe wordt er een grote verversing beurt gedaan (indien nodig), en deze duurt amper 50min.(Panasonic)

Dus meestal kan je wanneer je de tijd neemt om je klaar te maken om te gaan slapen, kan je de boel zelfs van de stroom halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.