KPN biedt 1Gbit/s-glasvezelabonnement aan voor 65 euro per maand

KPN is begonnen met het aanbieden van 1Gbit/s-glaszevelinternet. Dat kost 65 euro per maand. Het abonnement is beschikbaar voor 1,2 miljoen Nederlandse adressen door het hele land. Eind dit jaar gaat de uploadsnelheid omhoog.

De downloadsnelheid van het abonnement is 1Gbit/s, de maximale uploadsnelheid ligt met 500Mbit/s op de helft, schrijft het bedrijf in een persbericht. Aan het eind van het jaar moet de maximale uploadsnelheid ook naar 1Gbit/s gaan. Het abonnement kost 65 euro. Dat is tien euro duurder dan het voorheen duurste glasvezelabonnement. Dat heeft een symmetrische up- en downloadsnelheid van 500Mbit/s en kost 55 per maand. KPN kondigde het abonnement al eerder aan. Het bedrijf zei toen dat klanten met een modem zonder gigabitondersteuning een nieuw exemplaar toegestuurd krijgen.

KPN zegt dat het gigabitnetwerk in sommige delen van Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht en Den Haag beschikbaar is. In totaal kunnen 1,2 miljoen huishoudens een gigabitabonnement afsluiten in tientallen gemeentes. KPN noemt daarbij specifiek Baarn, Barneveld, Bilthoven, Culemborg, Doetinchem, Emmeloord, Emmen, Houten, Huizen en Noordwijk, maar in de praktijk zijn dat er meer. De provider wijst klanten op de beschikbaarheidskaart voor meer informatie.

KPN maakte begin vorig jaar bekend dat het gigabit-capable passive optical network-implementatie zou doorvoeren op het netwerk. Bij dat gpon loopt een enkele hoofdglasvezelkabel naar een wijk die vervolgens in die wijk door een optische splitter wordt verdeeld in verschillende optische verbindingen. Deze opgesplitste signalen komen bij verschillende individuele huishoudens binnen, waarna de bandbreedte wordt verdeeld doordat de modem van een huis via tijdmultiplexing en algoritmes het juiste signaal eruit pikt. KPN begon eerder al met de uitrol van een gigabitnetwerk bij 50.000 huishoudens in Zeeland.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

03-03-2020 • 10:04

275 Linkedin

Reacties (275)

Wijzig sortering
In belgie is de maximale uploadsnelheid die je als particulier kunt krijgen 40mbps (bij een 1gbps download pakket).

Ik hoop dat belgie dit voorbeeld volgt...
En zelfs voor NL begrippen is dit een slecht voorbeeld. O.a. Tweak en Jonaz leveren symmetrisch 1GBit/sec glasvezelverbindingen. ;)

EDIT:
Dank, @Anoniem: 474132 en @Olaf van der Spek :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 maart 2020 11:53]

T-mobile ook met het Premium glasvezel abonnement voor € 40,- per maand (of met TV erbij voor € 55,-).
https://www.t-mobile.nl/thuis/internet/glasvezel

[Reactie gewijzigd door YCAdeJong op 3 maart 2020 11:01]

Die pagina stelt de zaken erg rooskleurig voor. In werkelijkheid kunnen de meeste Nederlandsers bij T-Mobile maximaal 100/100Mbit krijgen op glas. Klik maar eens door.

Dit is al een paar maanden zo. T-Mobile is het namelijk niet eens met de tarieven die KPN Wholesale vraagt voor alles boven de 100/100. KPN/Reggefiber kan in die gevallen wel tot 500/500Mbit leveren, maar T-Mobile koopt alleen verbindingen tot 100/100Mbit.

Alleen als je op T-Mobile's eigen (beperkt aanwezige) netwerk zit, is een hogere doorvoer verkrijgbaar (maximaal 1000/1000).
T-Mobile had jaren geleden de kans om mee te investeren in glasvezel en geen enkele aanbieder wilde dit toendertijd toen KPN hierom vroeg. Ze willen allemaal meeliften tegen een kostprijs waarop KPN geld verliest en dat is sinds vorig jaar omhoog gegaan, omdat KPN al jaren geld kwijt was aan onderhoud en hierdoor niet kon investeren in glas. De verhoging van de kostprijs aan andere aanbieders heeft ervoor gezorgd dat KPN minimaal 1 Miljard heeft vrijgemaakt.

Niets is gratis, maar als aanbieder T-Mobile gaat klagen over de tarieven van KPN als wholesale had deze aanbieder moet gaan samenwerken met KPN toen ze er om vroegen om de kosten te dragen van glasvezel aanleg. Nu is T-Mobile bezig zelf met glas aan te leggen op plaatsen waar KPN al een planning voor heeft om eerder te zijn en wat gaan zij dan vragen aan andere aanbieders?
Nu is T-Mobile bezig zelf met glas aan te leggen op plaatsen waar KPN al een planning voor heeft om eerder te zijn en wat gaan zij dan vragen aan andere aanbieders?
En om dit soort redenen werkt marktwerking niet op infrastructuur niveau. Nationaliseren die boel.
Dat is het al via KPN netwerkbeheer die zorgt ervoor dat bijna alle aanbieders /providers internet kunnen aanbieden en ondanks dat het een KPN onderdeel is moet deze onhafhankelijk werken en dat doen ze ook netjes. De overhied ziet hier boven op als toezichthouder.

Bijvoorbeeld als een klant van KPN op het netwerk zit en een klant van Tele 2 doet een aanvraag op dat adres dan gaat de lijn over naar Tele2 zonder vragen. De provider KPN wordt op de hoogte gesteld en die kan de klant een brief sturen dat het signaal wordt overgenomen door een ander en andersom ook.

Dus het is al geregeld door de overheid als toezichthouder via KPN netwerkbeheer. Dit gaat wel over de lijnen van KPN die in de grond zitten zoals glasvezel en koper. Een andere partij is Netwerk NL (reggefiber) en die sluit glasvezel aan door Nederland en zodra dit ligt moet ze dat aan alle partijen doorgeven en dan mag na levering meestal 2-3 maanden later het worden aangeboden door iedereen.

Dit is ook de reden bij nieuwbouw dat mensen eerst Ziggo afnemen ,want die kan een lijn neerleggen en hoeft niet eerst 2 maanden te wachten tot iedereen op de hoogte is en iets wil aanbieden op de lijn. Een zeer oneerlijke concurrentie, maar het kan niet anders want anders is KPN de eerste aanbieder die het kan aanbieden met voorkennis als grote organisatie en dat mag niet. Dit is niet concurrend bevorderend ,behalve voor Ziggo een goede deal bij Nieuwbouw.

Dus alles is netjes geregeld.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 3 maart 2020 21:54]

Dit is een soort van whataboutism. Het een sluit het ander niet uit. Kabel zou ook open moeten. Verder zie ik geen reden waarom je het niet tijdiger kunt communiceren. Nieuwbouw staat niet binnen 2 maanden ...
Gast (No disrespect). Glasvezel en Coax wordt pas einde bouw gelegd en dan moet het nog in de huizen. Meestal is dat wel het moment dat het huis zo goed al gereed is. De kabelboer kan meteen leveren maar KPN moet echt wel minimaal 2 maanden wachten.
Je weet toch dat het huis of het appartement er komt? Dan weet je toch ook dat je daar glas of koper moet gaan leggen? Want dat wordt standaard tegenwoordig overal aangelegd.

Dit is net zoiets als elke dag 15 minuten te laat op je werk komen omdat je elke dag de bus mist omdat je bus exact op tijd rijdt. Kwestie van plannen en goede communicatie.
Zo werkt het niet. Je moet met allerlei instanties die ook dingen in de grond leggen afspraken maken, met de gemeente en het moet ook kunnen. Denk je dat een gemeente wil dat een weg 5x open wordt gegooid voor aanvoer voor kabels en leidingen etc. Ik ken zelf situaties waar een wijk aangesloten is en de gemeente voor een 2de gedeelte een verbod oplegt om de weg voor een half jaar open te breken. Dat betekend dat een gedeelte van een wijk moet wachten .

Je bent zoals veel mensen die denken dat alles maar mag in Nederland, zo werkt het niet.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 4 maart 2020 00:46]

Ja.

Passief agressief reageren is niet nodig overigens.

T-Mobile heeft zijn eigen netwerk. Google-zoekterm: ODF. Dat netwerk is niet landelijk dekkend.
In gebieden waar T-Mobile GEEN eigen netwerk heeft, biedt het haar diensten aan op het netwerk van KPNNetwerkNL (Google-zoekterm: WBA)

Nog wat links om de laatste twijfel bij je weg te nemen:
https://community.t-mobil...r-wba-akkoord-gaan-319489 (zie het antwoord van T-Mobile op de vraag van MartinRs)

En natuurlijk op GoT: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Je bent snel op je teenjes getrapt.
Het glasvezel is hier niet door T-mobile aan gelegd. Als als ik het mij nog goed herinner was dat Reggefiber, maar die zijn overgenomen door KPN. ( snap het niet )

Gaat het hier nu over het glasvezel netwerk of de apparatuur in de centrales ?
Want KPN kan ook bij mij 1Gbit download 500mbit upload leveren.

Hier een plaatje van 2 jaar geleden. Weet niet of daar dan dus nog meer bij gekomen is.
https://uploads-eu-west-1...73c-aa28-f2036a1e1c83.jpg
Het gaat over de centrales. Niet over de kabel die naar jou huis loopt.
Hoe kan T-Mobile niet blij zijn met de wholesale tarieven van KPN, die zijn door het ACM vastgelegd.
Die zijn door KPN vastgesteld en door het ACM binnen de marges goedgekeurd. Daarnaast heb je vast kortingen als je veel afneemt. Wellicht was de korting niet hoog genoeg voor T-Mobile.
Omdat T-mobile qua prijs stelling al een paar stappen verder is.

Op hun eigen netwerk bieden ze synchroon 1gbit aan voor €40,- per maand. Wat met kortingen zo laag als €25,- per kan worden. De wholesale tarieven van KPN liggen voor de verbindingen sneller dan 100mbit zeer waarschijnlijk boven wat ze aan klanten kunnen verdienen.
Hoe kom je uit op de 25 Euro? Dacht maximaal naar 35 Euro te kunnen gaan als ik op de site rondkijk en een mobiel abonnement toevoeg? 25 Euro is dacht ik alleen haalbaar met een 50MB verbinding?
Ik heb 2 unlimited mobiel abo voor 25 per stuk en daarbij gigabit internet voor 25. Let wel dat dit alleen internet is en geen tv erbij
Wat @andytuinman3 ook al zegt.

Internet only op het adres, gecombineerd met een Unlimited mobiel abbonement. Elk abbonement afzonderlijk is dan €25,- per maand vanwege de kortingen.

Als je ook nog TV wilt zal de prijs nog iets hoger uitpakken, maar dat is voor mij niet meer van toepassing.

Ik heb direct nog even de WBA tarieven er bij gepakt (zie https://www.kpn-wholesale...55be15337&contentid=24081, te vinden op: https://www.kpn-wholesale...iensten/breedband/wba.htm)

Daar zie je dat 100mbit glas €11,85 per maand kost, en dat 1gbit al €29,34 op moet brengen. Daarom dat T-mobile dus bezwaar heeft tegen deze prijzen gezien ze juist met lagere prijzen meer marktaandeel willen pakken.

Via het ODF platform is T-Mobile (en ik vermoed ook Tweak en de rest) bezig om een eigen netwerk uit te rollen. Dit is bijna puur een eenmalige investering om de eigen apparatuur in een PoP te krijgen, en daarna doen ze de rest zelf. Alleen vraagt het nogal wat geld van te voren.

Ik ben benieuwd how dit zich verder gaat ontwikkelen, ook gezien de houding van KPN om in nieuwe gebieden juist hard te concurreren en juist daar waar er nog niets ligt aan glas en ook niemand anders bezig is links laat liggen.
Dan kunnen ze het toch nog steeds voor 55 euro aanbieden? Wat goedkoper is dan KPN.
Ik zou de klant gewoon de keuze geven. Op uw adres kunnen we dit aanbieden voor zo veel of weinig.
Het gewoon helemaal niet aanbieden kost juist marktaandeel.
Blijkbaar maakt T-Mobile andere keuzes, en hebben ze hun best gedaan het aanbod onafhankelijk van in welk gebied mogelijk zo gelijk mogelijk te houden. Dat houdt ook de achterliggende administratieve processen zo simpel mogelijk.

Het is niet alsof T-Mobile een liefdadigheidsinstelling in, ze willen gewoon winst maken en marktaandeel pakken. In dit geval laten ze duidelijk blijken dat de WBA prijzen die KPN vraagt dus ruim boven de ODF met een eigen netwerk kostprijs ligt. Dus een vorm van oneerlijke concurrentie.

Maar ja, KPN wil uiteraard ook zoveel mogelijk winst pakken, dus die zullen (zoals al meerdere keren is gezien) hun best doen de whitelabel prijzen zo hoog mogelijk te houden.

Persoonlijk ben ik nog aan het wachten totdat Tweak gigabit glas aanbiedt in mijn woonplaats. Dat is een partij die ik het toch net wat meer zou gunnen dan de grote jongens. En ook daar krijg je op hun eigen netwerk voor €39,- per maand gbit internet. Dat geeft in het WBA gebied een marge van €3,- per maand, per verbinding (WBA prijzen ex btw, dus deze ook van de particuliere abonnementsprijs afgehaald). Dat is krap 10%, waarvan je administratie moet doen, klantenservice, netwerkbeheer, enzovoorts.

Interessant om te zien dat een provider als Tweak op WBA prijzen vraagt die op hetzelfde niveau liggen als KPN (€47,- per maand voor 100mbit), terwijl T-Mobile daar dus ruim onder gaat zitten (€35,- per maand voor 100mbit).

En zo zal elke provider zelf bepalen in welk prijs segment ze willen zitten, alleen heeft elke WBA provider dus een ondergrens van de WBA prijzen + benodigde marge.

Qua marktaandeel heeft T-Mobile thuis afgelopen kwartaal een groei gepakt van 26%, met nu 241.000 klanten. Dus ik denk dat het (in ieder geval voorlopig) nog wel meevalt met marktaandeel verliezen :)
Bij mij werkt T-mobile glasvezel (Alphen aan den Rijn) prima met up/down snelheden tot ca. 940Mbit. :)
Dan ben je één van de gelukkigen die op T-Mobile's eigen netwerk zit (KPN gaat niet verder dan 500Mbit up).
Wat betekent dat "T-mobile's eigen netwerk"? Ik heb ook gewoon 1Gb bij T-Mobile en ik was erbij toen toen nog Reggefiber de glasvezel in Enschede heeft aangelegd. T-Mobile heeft er echt niet nog een netwerk naast liggen.
Het is wat verwarrend merk ik.

Het landelijke glasvezelnetwerk van T-mobile loopt tot aan de verdeelkast in jouw wijk. In diezelfde verdeelkast komt ook het netwerk van KPN binnen en eventueel kabels van andere providers met een eigen netwerk (Tweak bijvoorbeeld).

Zowel T-Mobile als KPN heeft eigen apparatuur in diezelfde verdeelkast. Die apparatuur noemen we POP (Point of presence) en zet het signaal van dat netwerk op de kabel die naar jouw woning loopt. Die kabel noemen we de "last mile" en is (meestal) van Reggefiber (tegenwoordig KPNNetwerkNL geheten); soms van de gemeente.

Als je in zo'n gebied woont, en switcht van KPN (of een provider die diensten levert via dat netwerk) naar T-mobile, dan moet een monteur dus in die verdeelkast de aansluitkabel van jouw woning "omhangen" van de KPN POP naar de T-mobile POP (en andersom als je weggaat bij T-mobile)

In de gebieden waar het landelijke glasvezelnet van T-mobile niet rijkt, of in een wijk met onvoldoende T-mobile-abonnees, levert T-mobile via het netwerk van KPN. De POP is dan dus ook van KPN. KPN vraagt daar een vergoeding voor en die vindt T-mobile dus te hoog (althans te hoog voor abonnementen van méér dan 100/100).

T-mobile is bij haar landelijke netwerk wat voortvarender geweest dan Reggefiber/KPN en heeft al langer capaciteit genoeg om 1000/1000 aan te bieden (overigens wel met een flinke overboeking).

TL;DR:
Er ligt niet letterlijk een tweede glasvezelkabel onder de grond naar jouw woning, maar er ligt wel een eigen "aanvoerkabel" naar de verdeelkast in jouw wijk. Dat zorgt er voor dat T-mobile niet afhankelijk is van de inkoop van diensten bij KPNNetwerkNL (behoudens de laatste paar meter naar jouw woning, maar daar hebben ze geen ruzie over).

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 3 maart 2020 15:22]

Oke. Zo bedoel je het.

In die zin is het al heel erg lang het geval dat er meerdere aanbieders zijn van glasvezel. Dan snap ik de hele hetze tegen KPN in deze niet zo goed want er zijn meerdere aanbieders, dus genoeg concurrentie lijkt me. Het is alleen die last-mile waar KPN een monopolie op heeft en dat heeft er in dit geval niets mee te maken.
Er zijn vier niveaus:

1. Doorverkoop KPN-diensten: klant krijgt dan het KPN-product onder de naam van de doorverkopende provider. Bijvoorbeeld OXXIO doet dat.
2. Gebruik van het KPN-netwerk, maar met je eigen diensten. Dit heet WBA en hier gaat het geschil tussen T-mobile en KPN over
3. Gebruik van eigen netwerk tot verdeelkast, meeliften op last mile van KPN (ODF)
4. Geheel eigen netwerk, inclusief last mile. Onder andere CAIWAY doet dat.
Duidelijke uitleg man, ik zelf zit nu nog bij kpn met het 500/500 internet abonnement. Vind €65 echt te duur voor een 1000mb internet only pakket, gaat ook zeker de overweging nemen om te switchen naar t-mobile, voor zowel internet als telefoon.
Glasvezel netwerk (in Alphen aan den Rijn, Heiloo, Rotterdam en Vught) van Wiericke (Wisper) gaat naar Vodafone:
nieuws: Vodafone neemt lokale glasvezelaanbieder Wisper over

Vastenetwerkdiensten van Vodafone naar T-mobile:
nieuws: T-Mobile bereikt overeenkomst met Vodafone over overname vastenetwerk...
Ik heb in Veenendaal wel T-mobile 1000/1000 en haal ook altijd 900+, hoe het in de rest van het land zit geen idee.
Dat geldt ook voor Tweak. Ik vind dat daarom niets bijzonders.

Daar waar Tweak gebruik moet maken van de KPN infrastructuur bieden zij geen 1Gbps aan.
Ligt maar net aan het netwerk, ik kan via T-Mobile maximaal 100/100 krijgen.
Ze hebben geen Ultra Hd daarom blijf ik bij Kpn
Tja, ik heb geen 4k TV en dat heeft ook weinig zin op mijn kijkafstand.
Maar... toen ik bij KPN zat (met 4k zwart/witte hardware), waren er helemaal geen normale zenders die in 4k uitzenden en volgens mij nog steeds niet. Ik zie alleen de (test)zenders LoveNature en Insight staan.
Klopt zijn er nog steeds.Heb netflix dan ook in 4k .
Het is mij opgevallen dat de beeldkwaliteit van de tmobile zenders veel beter is dan die van kpn. Ik zag ook dat de gebruikte bandbreedte twee keer zo veel is! Dus npo1 doet ongeveer 8mbit bij kpn en 16mbit bij tmobile. Ik zat eerst bij xs4all 500/500 en nu tmobile 1000/1000. Speedtest bij xs4all gaf 500/700 en tmobile geeft 900/900 (soms meer, soms minder). Ik ben er heel tevreden over!
Ja, en bij Tweak kost dat dan indien je je factuur per jaar betaalt 35 euro per maand. Waarom KPN bijna 2x zo duur moet zijn is me een raadsel. Omdat het kan, I guess, marktwerking enzo...
Omdat KPN, hoe slecht af en toe ook, service levert. Tweak moet je ver bij wegblijven.
Alsof je ooit service nodig hebt voor een glasvezel lijntje? Als het niet werkt, dan is het sowieso ruk en dus geen 35,- p/m waard, als het werkt heb je echt nooit iemand nodig...
Want service is alleen gewenst bij techniek? Administratieve service kan nagelaten worden? Fijn hoor incasso bureau achter je aan terwijl je gewoon hebt betaald en dit meerdere malen hebt aangetoond. Nee joh service is alleen nodig als er technisch iets mis is.
Alsof jij liever 2x zoveel gaat betalen aan KPN, dan kan bovenstaande net zo goed gebeuren. OK, misschien iets minder kans, maar je kan mij niet wijsmaken dat jij ervoor het dubbele zou gaan betalen.
Alsof je ooit service nodig hebt voor een glasvezel lijntje? Als het niet werkt, dan is het sowieso ruk en dus geen 35,- p/m waard, als het werkt heb je echt nooit iemand nodig...
Helaas kan er iets mis gaan. Dan hoeft het niet meteen ruk te zijn. Fouten worden gemaakt. Daar mag je niemand op afrekenen. Wel op hoe men met de fouten omgaat en hoe men ze oplost. Het wordt dus pas ruk als er iets mis is en het wordt niet of niet goed opgelost.
Dan kan ik uit ervaring bevestigen dat Tweak ruk is.
Half jaar aan het lijntje gehouden voor het aansluiten van mijn vaste telefoon.
Uiteindelijk met de servicedeskmedewerker besproken en via de mail bevestigd dat ik minder zou betalen totdat de telefoon zou werken, kreeg ik aanmaning op aanmaning met uiteindelijk het dreigement dat er incasso ingeschakeld zou worden.
Ik heb de laatste maanden onder protest afgekocht en ben overgestapt naar een provider die WEL wist waar ze mee bezig waren.

Dus lang verhaal kort: als je door wat meer te betalen meer zekerheid hebt over kwaliteit van diensten, dan betaal ik inderdaad wel wat meer.
ik heb in de 9 jaar dat ik glasvezel heb (concepts overgenomen door Telfort), 1 x met de helpdesk gebeld. Dit omdat internet het niet deed en de ledjes van het glasvezelmodem knipperden. Via de helpdesk hoorde ik dat dit een indicatie was voor te weinig stroom van de adapter, dus mijn adapter was kapot, er werd meteen een nieuwe gestuurd.
Uiteraard had ik in een rommelbak nog wel een 12v/2a adapter liggen want adapters gooi ik nooit weg dus 10 minuten na mijn telefoon draaide alles weer.
De Tweak verbinding is zo stabiel, dat ik nog nooit service op klantniveau nodig heb gehad.

Andere zaken, minder generieke zaken zoals een vast IP-adres & PTR records worden vrijwel instantaan en gratis geregeld, zeker als je het via het juiste kanaal doet: zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij KPN. Ook ondersteuning bij het wegwerken van hun eigen router wordt gewoon zonder morren geleverd, en ze leveren standaard nog een fatsoenlijke router: hoe vaak ik de kastjes van KPN/Ziggo wel niet heb zien kloten, niet normaal.
Succes ermee als je wel ooit de klantenservice nodig hebt..

Tweak.nl • 293 ervaringen
Aanbevolen 51
Neutraal 21
Afgeraden 221
Tsja, als je wat meer verdiept, zie je ook waarom. Meeste mensen snappen het prijsverschil niet tussen WBA en eigen netwerk. En daarbij: mensen met een slechtere ervaring laten significant vaker een recensie achter op externe sites, en aangezien Tweak geen incentive heeft om mensen met goede ervaringen iets achter te laten, krijg je dit soort verdelingen.

Het eigen onderzoek onder klanten is voornamelijk positief trouwens: https://www.tweak.nl/nieuws/tevredenheidsonderzoek-2019.html.
kan ik beamen ja, zit al weer zes jaar bij tweak, maar wel in een kpn gebied. dus interssant om te zien of ik van tweak hier ook naar 1000/1000 mag.. behoudens dat, geen klachten

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 3 maart 2020 14:33]

En daarbij: mensen met een slechtere ervaring laten significant vaker een recensie achter op externe sites, en aangezien Tweak geen incentive heeft om mensen met goede ervaringen iets achter te laten, krijg je dit soort verdelingen.
Dat geldt ook voor andere providers.
Het eigen onderzoek onder klanten is voornamelijk positief trouwens:
Wij van wc-eend....
Ja want Sparql was het toon voorbeeld van een stabiel werkende platform ....
Dit bericht gaat over internet, en ik heb het ook over de internetverbinding. TV heb ik al jaren niet meer, de eventuele NPO programma's trek ik gratis uit de lucht met DVB.
Ik heb ondertussen 2 jaar glasvezelinternet van Tweak en ik heb echt nog nooit problemen gehad. Van al mijn vorige providers (Essent(@Home), UPC/Chello, Ziggo) kan ik dat absoluut niet zeggen; daar had ik maandelijks wel een keer storing of internet dat wegviel.
dit dus, zelfde ervaring als jouw en dat terwijl ik in KPN gebied zit bij tweak
Heb je ook televisie van Tweak toevallig? Zo ja, hoe bevalt dat ("het internet" adviseert die niet te nemen namelijk)?

Zo niet, heb je een andere televisie provider er naast? Of helemaal niets?
Omdat kpn grote organisatie is, veel overhead, heel veel reclame maakt en dat moet betaald worden. Tweak is dan idd stuk goedkoper.
Misschien dat internet only écht veel goedkoper is bij Tweak, maar de meeste huishoudens willen er TV bij. Dan zit je op €57,95/mnd bij Tweak. KPN vraagt met een gigabit €80/mnd incl TV met opnemenpakket. Maar biedt 6mnd 50% korting. Zit je dus in totaal op €60 per maand. Dat is slechts €2,05 per maand meer dan bij Tweak, dat is een heel stuk minder groot verschil. :P En daar staat dan wel 24/7 KS tegenover, een goed TV-platform en KPN rolt uit door ‘t hele land ipv enkel hele kleine (subsidie)gebieden. Voor die €2 extra liever KPN tbh, maar smaken verschillen. :) Als je compleet bent wordt ‘t eigenlijk zelfs goedkoper dan Tweak.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 maart 2020 14:05]

Tja alleen bijna nergens te verkrijgen, misschien bij 100.000 huishoudens ipv 1.2 miljoen...

Beide zijn niet beschikbaar bij mij in het dorp maar vrijwel het hele dorp zit wel op kpn glas aangesloten.

Voor mij is het dus helemaal geen goedkoper alternatief helaas, het is geen eens een alternatief, waardoor ik dat juist een slechter voorbeeld vind.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 3 maart 2020 11:01]

Tja alleen bijna nergens te verkrijgen, misschien bij 100.000 huishoudens ipv 1.2 miljoen...
Bereik is wel groter. Beide providers leveren het in meerdere grote gemeenten intussen.
Beide zijn niet beschikbaar bij mij in het dorp maar vrijwel het hele dorp zit wel op kpn glas aangesloten.
Tweak en Jonaz leveren deze snelheden ook niet via het KPN glasvezelnetwerk. Dus dan is het niet zo raar dat het niet kan, als jullie alleen glasvezel van KPN hebben liggen. ;)
Voor mij is het dus helemaal geen goedkoper alternatief helaas, het is geen eens een alternatief, waardoor ik dat juist een slechter voorbeeld vind.
Het ging toch juist om de snelheden en dat KPN daarin voor Belgische providers een voorbeeld zou kunnen zijn. In dat licht is ook KPN gewoon een slecht voorbeeld voor Belgische providers; er zijn immers providers in Nederland die wel symmetrische glasvezelverbindingen aanbieden. Niet of jij er ook klant kan worden of niet. Ook heb ik nergens gezegd dat het alternatieven voor iedereen zijn, maar goed. Glasvezel van KPN is in België ook niet beschikbaar immers.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 maart 2020 13:36]

Anoniem: 474132
@CH4OS3 maart 2020 11:02
Je bedoelt waarschijnlijk symmetrisch ipv synchroon...
O.a. Tweak en Jonaz leveren synchrone
Symmetrisch, niet synchroon. ;)
Bijna nergens kan je dat krijgen slechts in een zeer beperkt gebied. Beetje kansloos als je het mij vraagt. Hier bv maar max 100Mbit terwijl andere 500 bieden.
Wat is beperkt gebied volgens jou? Ik weet van Jonaz dat zij onder andere in Amersfoort en Hilversum zitten en de kleinere gemeentes eromheen, zoals Leusden en Soest. Niet de grootste gemeenten, maar ook de kleinsten niet. Tweak zit o.a. in Leeuwarden, Almere en volgens mij ook Almelo of Hengelo (1 van die twee) en vergeet vast nog meer... Ook niet de grootste (of kleinste) gemeenten.

Ten op zichte van landelijk inderdaad nog niet heel veel, maar ik weet van Jonaz dat men volop bezig is. Probleem is dat het netwerk nog lang niet landelijk is uitgerold ervoor, maar hey, dat is met wel meer providers het geval, KPN levert nog niet eens overal glasvezel bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 maart 2020 19:19]

3 of 4 gemeentes of zelfs 10 of 20 noem ik beperkt. Daarnaast leveren ze dat vaak alleen in gemeentes waar ze zelf het netwerk beheren.
beschikbaarheid gecontroleerd.
Bij mij thuis nog niet beschikbaar
Dat geld voor het grootste gedeelte van het land. Hier in West Friesland krijgt alleen het "buitengebied" glasvezel. De dorpen worden helaas overgeslagen. Alleen in Wervershoof is er onlangs glas gelegd voor een beperkt aantal huishoudens maar daarna zijn ze gestopt. Voor de rest wordt alleen het buitengebied verglast. Je hebt hier in de dorpen enkel de keuze tussen ADSL of Ziggo. Het lijkt wel of er afspraken zijn gemaakt tussen Ziggo en KPN. KPN legt geen glas in gebieden met Kabel. Geen last van concurrentie. En dat weet Ziggo gezien hun jaarlijkse prijsbeleid.

[Reactie gewijzigd door Tranquility op 3 maart 2020 13:19]

Buitengebied wordt gedaan omdat ze daar subsidie voor krijgen van de overheid, voor de kern krijgen ze niets en glasvezel verkopen tov van kabel is lastig
En toch zijn er heel veel gebieden waar glasvezel is gelegd waar ook kabel beschikbaar is, dus waarom in de dorpen niet? Dat vind ik wat vreemd, zeker als er constant wordt geroepen dat in héél Nederland glasvezel aangelegd gaat worden. Het gekke is dat in mijn dorp het industrieterreintje wél glasvezel heeft, dus de snelle basisverbinding ligt er al maar rollen ze het dus niet verder naar de wijken uit en dat is jammer. Dit geldt voor meer plaatsen waar het industrieterrein(tje) wel verglast is zoals bijvoorbeeld Medemblik.
KPN gaat die concurrentie uit de weg omdat er mogelijk te weinig mensen overstappen lijkt me. En dan is het niet rendabel.
Ook in de grote steden is het nog vaak kiezen tussen ADSL of Ziggo. Ik kan in Utrecht maar 20Mbit halen met ADSL (van XS4ALL), maar er is geen enkele glasvezel aanbieder en Ziggo had regelmatig problemen (soms dagen achter elkaar geen TV). Waarschijnlijk ga ik met het verdwijnen van XS4ALL toch maar weer naar Ziggo.
Een alternatief is er vaak niet dus moet je wel als je snel(ler) internet wil.
Op de plaatsen waar Fluvius (vlaamse netwerkbeheerder voor elektriciteit en gas) glasvezel plaatst kan je bij de operatoren (Orange, FASTfiber,...) tot 1Gbps upload krijgen.

[Reactie gewijzigd door DeevieP op 3 maart 2020 10:21]

De glasvezel van Fluvius lijkt me momenteel puur om pilootprojecten te gaan.
Zou cool zijn moesten ze veel aansluitingen kunnen leveren op termijn, maar momenteel toch onvergelijkbaar met het glasvezelaanbod buiten België.
Proximus gaat glas leggen maar bij max 50% van de belgen, de rest heeft pech gehad.
voordeel is wel dat je in Buitengebieden in België wel weer kabel hebt die dan toch redelijk snel is.
Zolang het fiber netwerk in Belgie GPON is ipv AON zou ik er niet te hard op rekenen.
KPN gaat ook naar GPON (en opvolgers), daar kan 1 Gbit upload ook prima.
ja, maar de lijnsnelheid op gpon is 1,25 gbit. Dat moet je delen
Nieuwere generaties zoals XG-PON kunnen ook makkelijk 10Gbit aan. Bovendien deel je ook bij AON je lijn aan de achterkant, maakt niet heel veel uit.
klopt. Maar KPN implementeert gpon, Geen XG, XGS of 10GPON. De cpe's zijn daarvoor nog (veel) te duur. Met een beetje pech deel je de 1,25 gbit met 64 andere adressen.
KPN legt vooral kabels in de grond op dit moment. Die kunnen relatief makkelijk (zonder graafwerk) geupgrade worden naar hogere snelheden.

En uiteindelijk kom je met je 31 of 63 buren altijd in dezelfde wijkkast uit. Als daarachter ook maar 1Gbit zit dan maakt het niet uit.
Sterker nog, de 10g varianten gebruiken een iets afwijkende golflengte waardoor ze tegelijk kunnen worden gebruikt over dezelfde kabel.

Maar, als je besluit de uplink van de wijkkast te gaan versnellen naar 10g (of 400g, mocht je dat willen), kun je dat doen door twee sfp(+) modules te vervangen van een paar honder euro per stuk. Als je de hele wijk moet voorzien van een 10g backbone in een PON netwerk moet je overaal de CPE's gaan vervangen.
Binnen 10 jaar zullen we wel zover zijn :p
Ondertussen krijg ik het niet voor elkaar om mijn gemeente zover te krijgen om na te denken over glasvezel. Vanwege de lage bevolkingsdichtheid zeggen ze te willen concentreren op 5G.

Ik haal bij KPN over koper ~30 Mbit/s down en ~4 Mbit/s up...

Ik zit er sterk aan te denken om over te stappen naar een kabel aanbieder (lees: Ziggo), maar de kabelverbinding komt op een andere plek mijn huis binnen dan de koperlijn, wat weer zorgt voor wat inrichtingsproblemen.
Glasvezel of via de kabel.... Ziggo is ook max 50mbit upload via de kabel 😉 en 1gbit down
Met glasvezel meer.
Zie https://glasvezel.fluvius.be/kies-helemaal-vrij-je-provider
Voorbeeld, FASTfiber bied 250, 500 en 1000Mbit symetrisch aan.
Hoop ik ook, rampzalig hoe het hier in elkaar steekt...
Voor de huidige xs4all klanten gaat dit de contract-binder worden! Iedere xs4all klant die hier gebruik van gaat maken, zal hiermee direct voor een jaar (of langer) aan de kpn vast zitten, of het nu een nieuw xs4all contract wordt of een echt kpn contract.
Geen zorgen, er is jaarlijks een prijsverhoging bij alle ISP's die je contractvrij maakt.
Geen zorgen, er is jaarlijks een prijsverhoging bij alle ISP's die je contractvrij maakt.
Grappig, T-Mobile doet dus niet aan prijsverhogingen hooguit inflatiecorrectie en daarmee heb je niet het recht je overeenkomst te ontbinden. Dat geldt trouwens voor zo'n 99% van de providers (zowel telefonie als thuis diensten).

Voor zover mij bekend is T-Mobile daarin zelfs niet de enige, ook Tweak, Jonaz, Netrebel, Plinq etc. passen hooguit "alleen" inflatiecorrectie toe en geen prijsverhogingen. Volgens mij zijn er op dit moment zo'n 6 a 7 (van de 31) providers die jaarlijks hun tarieven structureel verhogen.

Dus alle gaat hierbij zekers niet op.
Met hoeveel procent verhogen ze vraag ik me dan af... Inderdaad de CBS inflatiecorrectie of e.o.a. zelf verzonnen?
Inflatiecorrectie kan en mag je niet zelf verzinnen. Het enige orgaan die inflatiecorrectie mag vaststellen is het CBS. Wel kan een bedrijf zelf bepalen wanneer het de inflatiecorrectie toepast, en welke. Als ik het mij goed herinner wordt 2x per jaar de inflatiecorrectie berekend. Ergens rond oktober en februari.

Bedrijven die op 1 januari inflatiecorrectie toepassen, hanteren dus over het algemeen die van oktober.

Mijn abonnement bij T-Mobile Thuis:tijdens afsluiten:
€ 25,00 (1Gbit) + € 15,00 voor TV + € 3,75 extra zenderpakket a € 43,75 nu sinds begin dit jaar € 44,16 a een verhoging van 2,7% op alleen het televisiepakket. T-Mobile hanteert namelijk 2,7% op zowel vast als mobiel.
Nope. Dat is de jaarlijkse inflatiecorrectie. Die staat gewoon genoemd in je voorwaarden die je accepteert als je een abo afsluit.
Dan ben jij in juni/juli zeker op vakantie als veel providers hun prijzen verhogen "omdat er geinvesteerd moet worden in het netwerk" (en wat blijkbaar jaar op jaar niet lukt omdat het elke keer verder omhoog moet).
Nope, dat is het niet. Toen ik bij XS werkte (van 6 tot 1 jaar terug) was er elk jaar naast de inflatiecorrectie ook nog een andere prijsverhoging. Tegelijk natuurlijk, zodat men inderdaad DENKT dat men niet op kan zeggen... Smerig spelletje, maar het werkte.
Inderdaad. Ik had hem ban tmobile ook dit jaar. Gelukkig had ik nog een oud contract tot 750 Mbit die heb ik nu voor minder geld omgezet naar 1000 Mbit en zo is de inflatie correctie er weer vanaf.
In november zet ik hem voor december gewoon even terug en in januari weer aan en zo omzeil je de inflatie correctie. Werkte dit jaar prima. Inflatie correctie is soms gewoon een slapersboete.
Anoniem: 278375
@beerse3 maart 2020 10:26
Freedom.nl gaat ook eind deze maand beginnen met het aanbieden van internet. De orderstraat is ingericht :)

Ik zou daar op wachten...
Niet wachten, nu al aanvragen: https://www.freedom.nl/producten/founding-member. Dan krijg je bericht en voorrang zodra het bij jou beschikbaar is. Heb ik overigens al gedaan.
En daarvoor betaal je € 50,00 ?

Ik blijf bij Freedom vooral het kopje Freedom is het nieuwe alternatief. Freedom staat voor vrijheid, in allerlei opzichten. Concreet: geen meekijkers, geen winstmaximalisatie en geen afhankelijkheid. ontzettend gaaf vinden, vooral dat stukje geen afhankelijkheid waarbij ze de verbindingen via KPN-WBA gaan aanbieden zonder eigen apparatuur in de POP's wat dus in feite nog gewoon zo'n 75% afhankelijkheid van KPN betekent.
En daarvoor betaal je € 50,00 ?
Nee, het is een vooruitbetaling, als je daadwerkelijk een abonnement neemt krijg je dat geld weer terug in de vorm van korting. In de tussentijd krijg je wel al een eigen domeinnaam met wat e-mail-adressen maar daar gaat het niet echt om. Het is natuurlijk wel een beetje een gok want je weet nog niet hoe het aanbod er precies uit gaat zien en of ze niet voortijdig failliet gaan, maar ik vind het oprichten van een nieuwe provider die zich op het oude XS4All-publiek richt belangrijk genoeg dat ik dat risico wel wil nemen, daarvoor durf ik wel 50 euro te gokken.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 3 maart 2020 13:47]

Met die €50 (reken €50 per jaar) kan je alvast veel internet zaken omzetten zoals nieuwe email adressen instellen.

Ook handig: je krijgt daarvoor een heel sub-domein: Naast <account>@freedom.nl kan je ook adres@<account>.freedom.nl gebruiken, net zoals bij demon.nl. Alle adressen in die vorm komen in je eigen mailbox. Met de belofte dat die constructie ook van jou blijft.
Gaat freedom 500 Mbit aanbieden als ik nu glas via xs4all heb? Reggefiber gebied dus
Zou gek zijn als dat geen optie was ;)

Verder vooral even de nieuwsbrief afwachten die eerdaags verzonden moet worden. (zal tzt ook op het freedom nieuwsoverzicht staan)
Vandaag komt nieuwsbrief #3 met meer info over de mogelijkheden.
Nou zeker niet gezien ze het hier niet kunnen leveren...
KPN weigert bij mij vooralsnog glasvezel aan te leggen... dus dat klanten binden zijn ze niet heel goed in. Ben dan ook founding memeber bij Freedom. Alleen wordt ook dat nog spannend, aangezien KPN mijn koperkabeltje op 1 april uit gaat zetten....
Kassa belbus inschakelen? Er van uitgaande dat je dan geen internet meer kan krijgen, zal ik het echt niet accepteren.
Die beschikbaarheidskaart van KPN is trouwens wel een beetje misleidend. Ik krijg na het invullen van mijn postcode de tekst met een vinkjes; Razendsnel internet, tot 1 Gbit/s up- en downloadsnelheid met daaronder een button om te bestellen. Een flink stuk daaronder staat pas dat op mijn adres maar tot 500/500 mogelijk is.

Belachelijke prijs trouwens als je het vergelijkt met Tweak.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 3 maart 2020 10:14]

leg die snelheid/prijs een naast ziggo €65 voor 500/40 dan is dit nog niet eens zo duur.
Maar dat is dan wel inclusief TV
ja het standaard sd tv pakket. wil je digitale hd tv dan kom er nog €9 bij.
Ziggo biedt geen sd pakketten meer aan hoor, alle pakketten hebben tegenwoordig hd ;)

https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/
https://www.ziggo.nl/televisie/tv-start/

[Reactie gewijzigd door xenn99 op 3 maart 2020 10:53]

wel toch als je een internet only abonnement neemt waar alleen maar het basis signaal meekomt. je krijgt 6 hd en de rest sd tvzenders.

https://imgur.com/slVFRXp
ah je bedoelt analoge tv, dat is op veel plekken in nederland al uitgeschakeld..
waarom je het nog wel op de site kunt bestellen begrijp ik ook niet helemaal.

nieuws: Ziggo schakelt vanaf 12 maart analoge tv-signaal uit in regio Den Haag

nieuws: Ziggo schakelt in september analoog tv-signaal in Rotterdam uit

nieuws: Ziggo schakelt eerste analoge tv-aansluitingen uit
klopt dat analoge signaal is er niet meer maar daarvoor is een SD Digitaal signaal voor teruggekomen.
bij dat signaal krijg je dus 6hd en 40sd zenders.
Nooit geweten dat dat een optie was, zelf kan ik het op de site ook nergens vinden..
waarschijnlijk ergens ver weg gestopt om mensen te ontmoedigen daarvoor te kiezen ;)

Persoonlijk ben ik erg geïnteresseerd in glasvezel, ze zijn hier juist een paar weken geleden begonnen met de uitrol.
Zelf vind ik KPN wel wat aan de dure kant maar hopelijk zijn er nog andere partijen met betere deals.

Op t moment heb ik een alles in 1 complete pakket van Ziggo, voor 62,50 per maand.
Ik hoopte eigenlijk de tv vaarwel te zeggen en alleen voor internet max. 50 euro per maand te betalen(voor 500/500).
https://www.ziggo.nl/televisie/kabel-tv/
Valt wel mee met ver weg gestopt, klein linkje onderaan de tv pagina.
Maak daar zelf namelijk gebruik van, gewoon KabelTV aansluiting.
Internet via glas van T-mobile 750/750 voor 40 euro p/maand maar dat is maar een marketing snelheid. Zit regelmatig ver boven de 750 up of down. Ik heb dus het geluk om op "eigen" T-mobile apparatuur aangesloten te zijn.

Omschakelen naar alleen KabelTV Ziggo leverde wel een (door mij verloren) discussie op over de ooit door mij aangeschafte SmartCards die onbruikbaar werden. Maar dat is heden ten dage een standaard gebeuren, updates op telefoons en tablets die deze onbruikbaar maken en dergelijke zal iedereen wel eens meegemaakt hebben.

[Reactie gewijzigd door yalerta op 3 maart 2020 13:19]

klopt en wil je meer dan betaal je meer. Ziggo heeft gewoon een goed verdien model. Mijn ouders snappen niet dat ze met digitenne in de caravan of boven op de slaapkamer een beter beeld hebben dan met ziggo beneden in de woonkamer. Ze betalen volgens mij voor 250 Mbps met tv volgens iets van een kleine 70 euro met telefonie.
Daarbij wel de kanttekening dat je Ziggo Go krijgt met digitale HD kwaliteit.
Vooral de 40Mbits UPLOAD is een lachertje bij Ziggo!
Ja, zelfs bij hun gigabitpakket is de upload slechts 50Mbits/s. Snap niet waarom Ziggo nog steeds het idee lijkt te hebben dat upload niet belangrijk is. Steeds meer mensen werken thuis, gebruiken clouddiensten, uploaden video's naar YouTube, livestreamen op Twitch, hebben een nasje thuis staan en ga zo maar door.
Toch blijft Ziggo bij hoog en bij laag beweren dat een hoge uploadsnelheid niet nodig is.
Dat zeggen ze zelfs zwart op wit op papier.
Ze negeren daarmee de behoefte van backups maken in de cloud enz.
Nu is 500Mbits of 1Gbit uploadsnelheid wel weer het andere uiterste maar de verhouding down/up moet gewoon in balans zijn.
Het excuus dat Ziggo dit technisch kan realiseren is achterhaald.
Er zijn genoeg frequenties vrijgekomen om dit te realiseren.
Ziggo kost maar 52,225 alks je de 6 maanden korting eraf trekt. maar die prijs betekend wel dat je berijd moet zijn om over te stappen als de telefoon medewerkers niet meewerken en je geen korting aanbieden na een jaar. anders betaal je meer.

Bij mij wouden ze na 15 jaar ziggo klant zijn geen korting geven en dus ben ik overgestapt naar glas. pas later belde ze me om te vragen of ik korting wou maar toen was het al te laat. wel grappig want ze boden me ineens 9 maanden korting aan... Ziggo kan beter gewoon zijn prijzen verlagen en dot soort praktijken achterwege laten dat zou veel meer klanten opleveren en meer klant tevredenheid geven. Maar als je andere opties heb zijn ze niet zo duur. Je moet alleen wel over willen en kunnen stappen.
De meeste klanten blijven altijd zitten waar ze ooit voor gekozen hebben, en dus hoeven ze hun prijzen niet te verlagen. Als ze het een klein beetje verlagen zullen ze niet veel nieuwe klanten krijgen, en als ze het fors verlagen is de vraag of de nieuwe aanwas opweegt tegen de lagere inkomsten per klant. Het is voor veel bedrijven goedkoper om een klant die klaagt korting te geven of te laten vertrekken aangezien de meeste klanten niet klagen tenzij ze het heel bont maken.
Lang geleden adverteerde Ziggo in Utrecht met 10Mbit toen dat nog redelijk was, maar verscheidene familieleden die daar Ziggo hadden haalden niet meer dan 100Kbit gemiddeld, en sommigen nog lager. Echter waren die dat gewend tegen die tijd en namen ze aan dat alle providers dat soort snelheden gaven. Als er 10 klanten op zo'n moment een klacht indienen dan kan je als bedrijf hard werken om alle problemen op te lossen en dat naar alle klanten communiceren, of je kiest er voor die 10 klanten tegemoet te komen of 'weg te jagen', en dan kan je de problemen verder de eerste tijd blijven negeren.
En ook daar ben ik zeer tevreden over. Laatst toch maar besloten de €7,50 extra te gaan betalen. 60+MB/s is best prettig als je een game van 60GB binnen moet halen via Steam/Uplay/Epic....
Tja, of je kunt dit van KPN krijgen:

https://cl.ly/73abfdbf639d

https://cl.ly/0898c2b7da31

En let wel, ik heb hierbij zelf het pakket op 50/5 moeten zetten, standaard willen ze me gewoon €47,50 voor "100/10" aansmeren.

Dan is Ziggo niet eens zo duur ;)

[Reactie gewijzigd door Werelds op 3 maart 2020 11:22]

Heb inderdaad hetzelfde, ben benieuwd wanneer het beschikbaar is. Een netwerk overhaul staat hier nog op de planning dus dan dat maar gelijk erbij doen.
Viel mij ook op ja, staat eerst doodleuk 1 Gbit, en daaronder ineens het maximale leverbare op uw adres is 500 Mbps.
Ik had gedacht dat glasvezel dezelfde snelheid aanbood download/upload. In dit geval is dit dus niet zo.
Helaas hier in het zuiden (Brunssum) nog niet beschikbaar, helaas is KPN als enige die 500/500 aanbied, als ik T-Mobile pak dan is de max maar 100/100, reden hiervoor zou zijn dat KPN veels te hoge kosten vraagt aan andere providers boven de 100 mb. Dit is toch ook dan de concurrentie benadelen? Dus als ik sneller wil moet ik wel naar KPN voor de glasvezel |:(
Ben blij met die 500/500. Zou een moord doen hier voor glasvezel in Landgraaf.

[Reactie gewijzigd door Incognitum op 3 maart 2020 10:32]

Heb hier (Alphen aan den Rijn) wel beschikking over 1000/1000 van T-Mobile
heb 500/500 van xs4all (of ja is sinds afgelopen zondag ook KPN) zou ook niet weten wie het nog anders zou aanbieden in het zuiden (Weert). Hopelijk spoedig via Freedom want er komt geen experiabox onding in mijn huis
De kosten die kpn aan 3den in rekening mag brengen zijn gewoon door acm vastgesteld. Weet niet of dat echt met snelheid te maken heeft.
Ik heb hetzelfde probleem. Vanochtend mijn abonnement bij KPN verhoogd naar 1Gbps (benieuwd wanneer dit ingaat overigens), andere partijen hebben allemaal alleen lagere snelheden. Zit overigens ook nog een halfjaar vast aan KPN, dus misschien is het tegen die tijd anders.
Ik vraag mij af welk Modem hierbij geleverd wordt de huidige modems gaan vaak al overhunnek door een 500MB connectie laat staan een Gigabit waar ze uiteraard officieel wel voor gerate zijn.

Verder kan ik uit het bericht niet terug vinden of hier TV enzo bij zit, aangezien aanbieders als tweak die dan wel niet overal zitten het voor minder doen met TV en telefoon.
en als je alleen internet wil en je kan tweak nemen zie ik vrij weinig reden voor de KPN variant wel is het handig dat KPN het op meer plekken aanbied.

als iemand weet welk modem hierbij geleverd wordt zou ik dat graag willen weten
:)
Dat zullen vooralsnog alleen de V10 en V10a zijn, die zijn op dit moment (het meest) geschikt voor 1Gbit/s.
Dit klopt inderdaad, staat ook op de website van KPN:
Is mijn wifimodem geschikt voor deze hoge snelheden?

Niet alle modems zijn geschikt. Heb je nu al een internetabonnement van KPN en bestel je 1Gbit/s? Dan zorgen we dat je een geschikt modem krijgt, als je die nog niet hebt. De wifimodems V10 en V10a zijn op dit moment geschikt voor 1 Gigabit internet.
wifimodems, toen ik dat las dacht ik en dan begint het gezeik.

1gb is theoretisch haalbaar op 5ghz wifi naast het modem maar in de praktijk zal het stukken lager liggen. Via wifi heb je dus weinig aan de 1 gbit.
Maakt niet uit toch, dit is maar voor 2 doelgroepen:
- Iemand die het wil om snel games e.d. te kunnen downloaden
- Iemand die Wi-Fi erg belangrijk vind en gewoon het snelste wil (en hier trots op is en op verjaardagen roept). Vervolgens alles via Wi-Fi heeft aangesloten en ook voldoende aan en 100Mbit abonnement heeft voor Netflix, Videoland en Facebook/Instagram
Weet eerlijk gezegd niet of het aan netflix licht of mijn internet, maar met 80 Mbps blijft netflix niet altijd in de hoogste kwaliteit staan. Iets waar ik me persoonlijk wel aan erger gezien het eigenlijk geen probleem zou moeten zijn, en netflix niet de optie geeft om een vaste kwaliteit in te stellen. (Ooit met zo'n verstope bitrate optie geprobeerd maar ook dat werkte niet)
Toen ik 40Mbit bij Ziggo had ging het bij mij prima (en moet ook makkelijk kunnen met die bandbreedte).
Netflix gebruikt max 20 Mbit per 4k stream, dus 80 Mbit zou niet het probleem moeten zijn.

via wifi heb je weining aan 1 GB.
1Gbit verbindingen zijn over het algemeen overkill voor de meeste om de eenvoudige reden dat men meestal toch niet de gehele bandbreedte kan benutten met een enkle verbinding naar een of andere server. Maar kan helpen als je bijvoorbeeld in een studente huis woont en tot wel 10 apparaten gebruik maken van de Modem en de internet verbinding.Zeker als enkle ook nog bedraad zijn.
Voor de meeste gezinnen is 200 MBit meer dan genoeg en ben ik zelf geneigt om te zeggen 100 Mbit is meer dan zat is. Laat je niet meslepen door de hype van het moet steeds maar sneller en dat je het echt nodig hebt tegenwoordig. De meste servers op internet op een paar uitzondereingen na krijg je hooguit 10 mbit toebedeelt als je iets aan het dowloaden ben. meestal blijft het zelfs steken op 2 Mbit.
Dus toch de dingen die al overbelast raken bij een 500 verbinding, ik wens mensen die 1Gbit af gaan nemen en het werkelijk gaan gebruiken veel succes in dat geval.

PS bedankt voor de reactie.
_/-\o_
Overbelast bij een 500 verbinding? Ik weet niet of meer mensen daar last van hebben, maar ik heb daar zelf echt nooit last van gehad en ik belast hem flink.
Overbelast bij een 500 verbinding? Ik weet niet of meer mensen daar last van hebben, maar ik heb daar zelf echt nooit last van gehad en ik belast hem flink.
Hier ook nog nooit problemen gehad met de ExperiaBox V10 dit terwijl altijd met meerdere apparaten de verbinding langdurig vol werd benut. Sinds vorig jaar zelf overstapt naar T-Mobile, maar ook bij mensen elders nooit enig probleem geconstateerd of gehoord.
Heb nu 5 jaar lang een Fritzbox 7490 van XS4All en die werkt prima... Hij vervoert nog steeds af en toe m'n werk delta backups. Die zitten wekelijks wel tussen de 22-108GB. En die gaan gewoon met 800Mbit weg.

Merk dat ze afgelopen jaren bij 550Mbit op de rem trappen, maar uploads mogen zo snel als het maar lukt, en dat is dus rond 4u s' nachts vaak tussen de 600-720mbit en daar heeft het modem geen probleem mee.

Nu weet ik niet wat je bij KPN krijgt, maar ik vrees inderdaad mindere hardware met Xperia box rebranding waarschijnlijk. Dan blijft ik liever €20 per maand "teveel" betalen en dit modem gebruiken. Begrijp me niet verkeerd, het ding is niet perfect, de config is op sommige vlakken ronduit irritant en de wifi standaard is inmiddels verouderd, maar de doorvoer is prima in orde.
Ik heb persoonlijk geen idee wat mensen bij XS4ALL betaalde wist niet eens dat hun meer dan 500 Mbit aanboden, wist ook niet dat Xs4ALL fritzboxes uitgaf ik kom niet vaak bij klanten die XS4all gebruiken en iets met het internet hebben dus tja, de rebranding van KPN is een vreemde maar de modems zijn van bar slechte kwaliteit.
Ze bieden ook niet meer dan 500mbit aan normaal per lijn. (Binding mag / kan eigenlijk niet, maarja, tnet enzo)

XS4All had eigenlijk geen cap op de lijn staan. Het modem wordt dus verteld dat ie 500-mbit mag, maar de upload lukt ook wel sneller. Vinden ze geen probleem. Vandaar dat 500/500 op stille momenten op een kennelijk niet al te drukke wijkkast eerder 520~550/600~800mbit betekend.

Als ik op dit moment b.v. speedtest naar XS4All zelf, krijg ik er 508/588 uit. Als ik in blackblaze logs kijk, zit ik de afgelopen weken op de ~75,4MB/s oftewel iets van 625Mbit upload.

Kan dus over deze modem setup zo niet klagen op dit vlak.

Maar ik heb ook gehoord van mensen met bar slechte Experia Box v12's ofzo. Dichtgetimmerde functionaliteit, geen security updates, KPN die je settings reset bij onderhoud en mensen die op 380Mbit blijven hangen omdat het modem oververhit enzo.

Leuk dat KPN €50 vraagt ipv €68,50, maar persoonlijk heb ik toch liever kwaliteit.
In mijn ervaring gaan alleen de goedkope routers echt over hun nek bij deze snelheden hoor. Gigabitrouters zijn al een paar jaar algemeen gebruikt, ook in de consumentenruimte. Toen ik nog T-Mobile Thuis had (en een DrayTek modem) was uploaden met 700-800mbps echt geen probleem.

Als een provider nu nog modems levert waar dit een probleem is, mag die provider zich flink gaan schamen.
"Op jouw adres is de maximale internetsnelheid: 90 Mbit/s download- en 20 Mbit/s uploadsnelheid."

;(

Wie weet krijgen wij in Zeeland ook nog wel eens glasvezel.... maar ik denk dat de nieuwe watersnood ramp eerder komt.
DELTA gaat Middelburg , Vlissingen en Terneuzen als eerste verglazen
KPN heeft Tholen-Stad en Yerseke nu gedaan en gaan nog 7 andere Zeeuwse Gemeenten verglazen , dus ik denk dat als je niet ergens buitenaf woont dat je eerder glas hebt dan natte voeten O-)
ik verhuis over een half jaar naar een nieuwe wijk in Vlissingen waar Delta nog coax legt en KPN glas 8)7
wees blij.... bij mij is het effectief 20/2 Mbit.... :X (en per 1 april wordt dat wellicht 0/0Mbit omdat KPN het kopernetwerk gaat uitzetten maar mij maar niet op glasvezel wil aansluiten.... :( )
Zijn ze niet verplicht je een alternatief aan te bieden dan? Vind het ronduit vreemd dat ze je zomaar kunnen afsluiten.
Helaas zijn ze tot niks verplicht. Enkel wanneer je woning in het geheel geen aansluiting meer heeft kun je iets doen. Maar ja. Ik heb ook nog coax.
ach in zeeland heb je weer andere voordelen zoals belachelijke goedkope huizen
Ik zit toevallig internet te vergelijken op Pricewise en kom tegen voor mijn adres, Tmobile 1000mb/s up/downl voor €40,- Alleen internet, met TV erbij kost het €55,-
ICM T-Mobile Mobiel betaal ik €25 voor 1000mb/s (zolang het contract loopt) en €22.50 voor onbeperkt alles mobiel sim-only.

Nooit issues, gemiddeld 8 ms ping in de meeste games.

Praktisch komt het neer op 925-950mbps, maar dat zal ook wel deels aan het interne netwerk liggen.

€47,50 voor dat alles is spot goedkoop.
Zit tv er ook bij?
Neen, maar voor mij is dat ook niet relevant.
ah dacht al anders ging ik ook over, dok nu 88 euro's voor 500mbit met tv.
TV erbij is iets van 15 euro extra, of 25 als je kabel wil van Ziggo.
of 7.99 als je NLZIET gaat streamen...
Nu eerste 6 maanden gratis televisie t.w.v. € 15,00 per maand.

Dus T-Mobile Thuis 1Gbit internet + televisie (€ 40,00) + T-Mobile Go Unlimited (€ 25,00) = € 65,00
tijdens de aanbieding betaal je dus € 50,00 ;-)
Moet maar is kijken dan want ik dok nu een stuk meer thanks.
T-Mobile's 1Gbit-abonnement is op dit moment prijstechnisch de beste deal. Die snelheid is echter alleen te halen in bepaalde gebieden (wat ook geldt voor andere aanbieders uiteraard). Als ik er gebruik van kon maken, zou ik ook T-Mobile hebben gekozen. Hopelijk breiden ze hun netwerk flink uit de komende jaren, zonder al te veel prijsverhogingen. Dan komt deze mooie deal naar steeds meer mensen.
KPN mag wel beter hun personeel instrueren, ben net tot 4 keer toe in de wacht gezet, 15 minuten per keer, omdat ze het moeten navragen of ik er voor in aanmerking kom.

De klantenservice heeft totaal geen benul van zaken en alles duurt veel te lang om na te kijken, ze weten bij God niet waar ze de gegevens vandaan moeten halen en ik krijg dan de melding dat ze het na moeten vragen bij de "teamleider" maar vervolgens komen ze niet terug aan de telefoon.

Erg slecht.
Hoe vervelend ook maar KPN moet nieuws altijd naar buiten brengen voordat het personeel informeert. Dit vanwege het feit dat het een beursgenoteerd bedrijf is.

Maar ja I agree mag wel beter das de waarheid.
vraag volgende keer eerst of de persoon een werkende internetverbinding heeft en toegang tot het intranet }>
Waarom doe je de check dan niet op hun website?
Geen idee waar ik het voor nodig heb, maar dat is hier ook beschikbaar. Al zit ik momenteel bij t-Mobile en daar ga ik vanaf volgende maand maar 25 euro betalen voor 1Gbit/s, vanwege het Uit en Thuis voordelen.
is dit met 2 unlimited abbo's en zonder TV?
Dit kan met 1 unlimited abonnement en zonder tv.
https://www.t-mobile.nl/klantvoordeel#voordelen

Internet voor thuis
i.c.m. een mobiel Unlimited abonnement: € 25,-/mnd voor het snelste internet van T-Mobile bij jou thuis.

Unlimited mobiel abonnement
Combineer jouw mobiele Unlimited abonnement met elk ander T-Mobile abonnement op hetzelfde adres, dan ontvang je deze voordelen:
Jouw tweejarig Unlimited abonnement wordt verlaagd naar € 25,-/mnd. (excl. inflatiecorrectie.)
Naar € 26,-/mnd voor een eenjarig Unlimited abonnement. (excl. inflatiecorrectie.)

In mijn geval dus totaal € 50,-/mnd voor één unlimited mobiel abonnement en 100 mbit up/down glasvezel (hoger wordt helaas niet aangeboden op mijn adres).
Nee, slecht één Unlimited abonnement. Maar TV is inderdaad niet inbegrepen. Dat kijken we nauwelijks. En voor de paar keer dat we wel graag iets willen kijken hebben we NLZiet.
En dan te bedenken dat je bij concurrent T-Mobile 1Gigabit kunt krijgen voor 25 euro. *na aftrek van klantvoordeel van 15 euro
Let wel, dit is een thuis internet abo (zonder tv) en in combinatie met 2 T-mobile mobiele unlimited abonnementen.

[Reactie gewijzigd door q2no op 3 maart 2020 10:23]

Onzin, sinds de komst van Uit & Thuis is de combinatie:

- Mobiel abonnement "T-Mobile Go Unlimited" € 25,00
- T-Mobile Thuis Internet-Only 100Mbit of 1Gbit (afhankelijk van beschikbaarheid) € 25,00.

a € 50,00 per maand exclusief televisie (€ 15,00) en telefonie (€ 2,50)

Hierbij wordt niet langer onderscheid gemaakt tussen het aantal mobiele abonnementen, je blijft € 25,00 betalen voor 100Mbit of 1Gbit thuis internet. Alle T-Mobile Go Unlimited abonnementen kosten dan € 25,00. Voor lagere abonnementen geldt +2GB en € 2,50 korting per maand.
Ja, doei!
Als ik Tmobile wil dat kan ik niet meer dan 100Mbits krijgen, dit terwijl KPN moeiteloos 1Gbit kan leveren.
Dat ligt aan KPN. Die rekenen zoveel voor een 500mbit's WBA verbinding dat t-Mobile niet kan concurreren.

1gbit levert T-Mobile op locaties waar ze eigen apparatuur in de wijkkasten hebben.
Ja, leuk maar wat heb ik daar als KLANT aan?
Als Tmobile echt wil concurreren hebben ze nog veel werk te doen.
Wat is hun dekking eigenlijk op dit gebied?
JIJ specifiek niets inderdaad :). En voor landelijke dekking heeft T-Mobile thuis nog genoeg te doen inderdaad.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.



Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee