KPN gaat in Rotterdam 285.000 woningen aansluiten op glasvezel in vijf jaar

De gemeente Rotterdam is een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met KPN voor het aanleggen van glasvezel bij 285.000 woningen en bedrijven. Dat moet in de komende vijf jaar gebeuren. Na de zomer begint dat in Centrum-Oost en Delfshaven.

Door de samenwerking werkt de gemeente Rotterdam actief mee met het verstrekken van vergunningen en ook wordt er gekeken of het aanleggen van glasvezel gecombineerd kan worden met bestaande werkzaamheden, om overlast voor inwoners te minimaliseren.

KPN noemt enkel de twee gebieden waar het na de zomer begint met de aanleg van zijn glasvezelnetwerk, andere regio's volgen later, maar details daarover zijn er nog niet. Het plan voorziet in 285.000 aansluitingen in 2025.

KPN heeft naar eigen zeggen in Nederland al zo'n 2,5 miljoen glasvezelaansluitingen en heeft de ambitie om daar in een jaar nog een miljoen aansluitingen aan toe te voegen. De provider is dit jaar ook begonnen met het aanleggen van glasvezelaansluitingen in Amsterdam en Maastricht. De aanleg van KPN's glasvezelnetwerk is te volgen via een kaart.

Glasvezelkaart Rotterdam

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

30-06-2020 • 21:15

145

Submitter: Gsus86

Reacties (145)

145
141
63
7
0
68
Wijzig sortering
Bij mijn ouders in Den Bosch lag ook een brief in de bus. Hun woning wordt ook op het kpn netwerk aangesloten. Een monteur zal aanbellen of ze kunnen zelf een afspraak inplannen via kpnnetwerk.nl

Nu hebben ze Ziggo en hebben ze geen behoefte aan kpn of glasvezel. Ook wordt ze niet duidelijk of aanleg geld kost en ze tot een abonnement verplicht. Weet iemand hoe dit zit? De brief is trouwens zo geschreven alsof het een uitgemaakte zaak is dat ze op glasvezel worden aangesloten. Alsof ze al klant zijn zeg maar. Voor mensen op leeftijd erg verwarrend en voor mij (die buiten de stad woont) ook niet direct duidelijk.
Geen idee of het daar zo gaat als hier in de buurt maar hier brachten ze het sowieso naar je voordeur en koste het 180 euro om het ook naar binnen te brengen. Maar heb ook wel situaties gehoord elders in het land waar het gratis was.
Bij ons in Den Haag was het gratis, maar alleen op het moment van aanleggen. Glasvezel tot in de meterkast, zonder voorwaarden van abonnement o.i.d.
Hier in Almere ook zo. Gratis bij initiële aanleg, megapegels (nou ja, kilopegels) als je later nog een fiber getrokken wilde hebben.
Dat metertje door de gevel en naar de meterkast wordt achteraf inderdaad erg duur...
Bij L2Fiber in Rotterdam was het in ieder geval wel gratis, ook zonder voorwaarden.
Zo ging het hier in ruraal Twente idd.... heel het durp ( nabij Almelo maar aan de goede kant van de brug werd opengegraven en vrijwel elke huis kreeg gratis FTTH. Geen enkele rekening daarvoor hoeven te betalen destijds. Enige tijd later was er een akkefietje tussen COGAS en kabelaar Ziggo ( voorheen bij ons @home)
Ziggo weigerde om 2 netwerken ( coax en glas) tegelijk aan te bieden en COGAS wilde/kon alleen maar dealen met Caiway over COAX.
Sja, dan is het klaar en stap je als wijs man over op glasvezel.... en sindsdien ( weer) KPN klant.
Is zeker niet de goedkoopste aanbieder maar ze hebben hun zaakjes prima voor elkaar. Oh, en volgens de ronkendeadvertentiebrief zou ik kostenloos worden aangesloten op hun netwerk. Dat klopte op zich wel maar niets in het leven is gratis ( op de dagelijks opkomende zon na) Je aansluitkosten worden gewoon onzichtbaar verwerkt in de maandelijkse factuur. Het blijven commerciële clubs uiteraard.
KPN NetwerkNL sluit woningen altijd gratis aan, mits je tijdig toestemming geeft.
Geef je achteraf of te laat toestemming dan kunnen er kosten aan verbonden zijn.

Een glasvezelaansluiting in de meterkast of woonkamer betekent niet dat je het ook per se moet gebruiken.
Gewoon de aansluiting laten aanleggen, dan is het er maar alvast.
Aanvulling op deze tip is dat als je weigert en de aansluiting later laat aansluiten dat het je wel geld gaat kosten.
volgens mij is het gratis
en ook al zou het een paar honderd kosten
ALTIJD laten aanleggen, is waarde vermeerderend voor je huis.

Als er meer mensen zijn zoals ik als ik op funda kijk, dan is het hebben van Glas (kabel mag dan ook) een absolute vereiste.

Hier in Zwolle heb ik het ook gewoon in mijn woning laten aanleggen (was gratis) maar tot nu toe maak ik er nog geen gebruik van, gebruik Ziggo/Voda combinatie dus dat is op dit moment redelijk goed. (het totale plaatje met 2 mobiele abo en huis tv/internet)
Vroeger was het gratis en geen verplichting. Ze leggen het nu liever aan. Als je ooit in de toekomst over wil stappen kan dat zonder problemen. anders moeten ze de stoep weer open breken.
Later kost om die reden vaak geld. En ja, onder bepaalde voorwaarde kan het bij verkoop als verborgen gebrek gezien worden.
Die bepaalde voorwaarde is dat je eerlijk over de situatie bij verkoop bent.

Het principe van een verborgen gebrek is dat je iets bewust niet verteld.

Je kan natuurlijk gewoon vragen of het iets kost en dan besluiten, voor mij is glasvezel een vereiste (ik woon in Spanje en kabel bestaat niet hier).
@kesj: Woon zelf in Den Bosch en de aanleg is gratis. Hier ligt ook al een aantal weken een rolletje oranje kabel tegen de voorgevel. Komen ze begin september aansluiten.

Als je weigert wordt de kabel onder de stoep 'afgemonteerd', dwz ze laten 'm mooi opgerold in de grond liggen. Wil je dan op een later tijdstip de kabel alsnog binnen hebben dan moet je flink betalen. Mijn advies: Altijd aan laten leggen, het kost nu niks en je bent niet verplicht om een abonnement af te nemen.
Top! Kan ik dat ergens aangeven, via de site misschien? Ik wil voorkomen dat mijn ouders straks aan een duur abonnement vastzitten. Thanks again!

EDIT:
Ik heb net even ingelogd met de code uit de brief. Daar staat duidelijk bij vermeld dat de aanleg niets kost en tot niets verplicht.

Nogmaals dank iedereen voor de hulp.

[Reactie gewijzigd door kesj op 23 juli 2024 10:52]

Ik vertelde net hierboven dat dit bij ons ook het geval was, toen wij drie jaar geleden verhuisden. De draad lag keurig opgerold onder een tegel voor onze oprit. De aanleg van de laatste paar meter naar huis (ca. 5 meter) was echter geheel gratis (KPN/Reggefiber), maar dan wel i.c.m. KPN abonnement van een jaar (incl. kortingen en klein beetje administratiekosten, een paar tientjes of zo).

Natuurlijk altijd gelijk laten doen (wat maakt een los draadje in je meterkast nu uit), maar ik geloof dat de kosten voor latere aanleg ook wel meevallen (of er is sindsdien veel veranderd).
Ik blijf me nog steeds verbazen waarom Eindhoven niet op de planning staat. Maart 2012 is er ook soortgelijks opgesteld zoals nu in Rotterdam, maar van de uitvoering is helaas weinig terecht gekomen:
slaay in 'nieuws: KPN stopt met aanleg glasvezel in Eindhoven'

Dus ik hoop voor Rotterdam dat het ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt!

\\Edit: 01-07-2020: https://www.eindhoven.nl/...-iedereen-glasvezel-heeft
Eindhoven krijgt glasvezel van T-Mobile!

[Reactie gewijzigd door slaay op 23 juli 2024 10:52]

Zodra KPN dit aankondigt doen ze het ook. Amsterdam is KPN inmiddels ook mee begonnen.

Ook ik was eerst sceptisch over de uitrol van glasvezel door KPN; maar nog geen jaar later ben ik al aangesloten op die nieuwe glasvezelkabel. :).

Eindhoven zal ongetwijfeld op de planning staan. Maar het zal op een tactisch moment naar buiten gebracht worden. Kan de gemeente zichzelf een schouderklopje geven en PR voor KPN.
Ik zelf heb dit ook nooit kunnen volgen/snappen. Sinds kort is Helmond ook met glasvezel bezig maar de 'dorpen' die om Eindhoven en Helmond liggen hebben wel glasvezel (sommige al vele jaren Nuenen) waarom een stad dan niet?
Zou wel slechte publiciteit zijn, als in de stad, waar het hoofdkantoor van KPN staat, geen glasvezel verbindingen te regelen valt.
Wauw! Dit wist ik nog niet, dank voor de info! Hier ben ik enorm blij mee! (Ik ben drie jaar geleden van een glas wijk naar een van de wijken verhuisd waar geen glas ligt. Was toch even jammer...)

Ik zat dit artikel met hetzelfde gevoel als jij te lezen, nl. "Fijn hoor, dat KPN alle glasvezelconcurrenten heeft overgenomen in Eindhoven en vervolgens helemaal is gestopt ... toch gek dat onze Nederlandse high Tech stad straks achterloopt qua glas op Rotterdam.."

Super dit! Hopelijk stranden deze plannen niet ook weer, zowel in Rotterdam als Eindhoven! Fingers crossed! :)
Van https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/glasvezel/

"Zowel KPN NetwerkNL als L2Fiber hebben de intentie uitgesproken om in de komende jaren alle bestaande woningen in Rotterdam te voorzien van een glasvezelaansluiting. KPN NetwerkNL start in 2020 met de aanleg van glasvezel in de wijk het Nieuwe Westen en een deel van het centrum aan de oostzijde van de Coolsingel. L2Fiber voorziet op dit moment Tussenwater van glasvezel. Delta Fiber legt glasvezel aan in Hoek van Holland."
8)7 Zal wel aan mij liggen, maar ik vind dit toch echt te debiel voor woorden. 2 glasvezelkabels naar elke woning? En 2 keer de straat open? Verspilling van geld, energie en materialen. Het wordt toch echt tijd dat deze onzin stopt en dat glasvezel gewoon als NUTS voorziening wordt aangemerkt en er regionale beheerders komen die het netwerk (snel) aanleggen en openstellen voor elke provider.
nog debieler, hier zitten al twee glas aansluitingen in de woning, naast het ziggo punt.Ben het met je eens, de overheid had dit al 20 jaar geleden kunnen doen, dan was nederland koploper geweest.
Dat is toch beter, heeft de ene aanbieder nooit teveel macht. Je hebt immers 3 netwerken (waarschijnlijk meer aanbieders) van snel internet. Op veel adressen is het of snel en duur internet via Ziggo óf belabberd maar wel goedkoop internet via de DSL lijn van KPN, waarbij Ziggo dan beweert dat er concurrentie is.
Het grappige vind ik nog wel dat ik nog steeds zo nu en dan buitenlanders (met name Amerikanen, maar ook wel anderen) hoor over hoe Nederland wel niet hét glasvezelland bij uitstek zou zijn. Ze zijn dan ook stomverbaasd als ik ze vertel dat we helemaal niet zo ver zijn met de uitrol als ze denken.
Welnee, die gaan echt niet elkaar in de weg zitten. KPN koopt de partij dadelijk gewoon op.
Je hebt nu ook in elk huis én Kpn én Ziggo.
Nee, ik ben het helemaal met je eens. Maar ja, beter dan een monopolie.
In principe is de glasverbinding een vervanging van de 'oude' telefoon kabel. En ja het zou gewoon als nuts voorziening neergezet moeten worden, net als stroom, water en riolering.
Heel vreemd. Ik woon in Rotterdam Oost (Kralingen) de eerste wijk waar L2Fiber is gestart. liggen nu tot aan het appartement glasvezel in de straten. In de appartementen zelf zou later gebeuren. Inmiddels 2 jaar verder, en het lijkt helemaal stil te vallen met L2Fiber.

[Reactie gewijzigd door lucatoni op 23 juli 2024 10:52]

Ik woon ook in Kralingen en ben afgelopen october door L2fiber aangesloten, en het glasvezelabo (glasnet) is vanaf vorige maand actief. Volgens mij is L2fiber weer actiever an het worden.
Waarschijnlijk kaapt KPN dit weer voor de neus weg hebben de laatste tijd een handje van of er komen 2 fibers binnen. Mooie nu is zelfs in Deurne ligt er nu KPN en eFiber (eFiber was eerder begonnen met campagne) nu zitten sommige met dubbele contracten waar je niet onderuit kan 8)7 . Denk bijvoorbeeld Tweak via eFiber en vervolgens komt KPN ook nog in de bus sluiten ze ook dat nog af is aangezien KPN vertrouwd voelt.

https://www.ed.nl/de-peel...-in-kern-deurne~aabb6dd5/

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 23 juli 2024 10:52]

Dit heeft niets met "wegkapen" te maken. Het staat iedereen vrij, mits er een vergunning verstrekt wordt, een netwerk aan te leggen. Bovendien zou ik nog eens nadenken voor je jezelf rijk rekent met e-fiber; deze firma heeft er in het verleden al dubieuze praktijken op nagehouden:

https://www.heerhugowaard...mislukt-glasvezel-project

Tot op de dag van vandaag houden ze er een merkwaardige werving op na, zij het via een partner:

https://www.lvcnet.nl/blo...tappen-op-glasvezel-loont

Dus €450,- euro betalen nadat de glasvezelkabel in je woning is aangelegd (activatiekosten???). Maar vanaf wanneer dit gaat gelden willen ze je niet vertellen. Volgens de eigen monteur die de kabel komt aanleggen is het verhaal onzin 8)7

Ik wist het wel: meteen een abonnementje kpn. Dat is in ieder geval een firma die op een normale manier met haar klanten omgaat en het niet moet hebben van dit soort praktijken.
De gedachte van die activatiekosten is vanuit een initiatiefnemer als e-fiber best makkelijk te begrijpen. Men heeft een percentage aanmeldingen nodig om de rentabiliteit voor het aanleggen van glasvezel enigszins te verzekeren. Dat men dit doet met een redelijk aggresieve manier als die aansluitkosten is niet helemaal netjes, maar wel te begrijpen. Dat KPN vervolgens klanten weg ziet lopen (wat volkomen terecht is als je mensen in het buitengebied jarenlang uitmelkt op een belachelijk trage telefoonlijn) en dan maar besluit om glasvezel aan te leggen in het meest rendabele gedeelte met hele aggressieve aanbiedingen om de rentabiliteit van initifatiefnemers als e-fiber weg te nemen, is ronduit walgelijk te noemen. De kleinere initiatiefnemer trekt zich terug en de mensen in het buitengebied zijn wederom de klos. Zij blijven immers vastzitten aan KPN met een hele trage koperverbinding.

Dat zelfs in 2020 bekenden van mij, dankzij KPN, nog steeds vastzitten aan een VDSL-verbinding die zo traag is dat een gamend kind zorgt voor een eruitklappende internetverbinding, is ronduit absurd. Dat KPN daarbij nog probeert om deze situatie in stand te houden vind ik extreem laag.
Heel bijzonder hoe je in morele zin onderscheid maakt tussen e-fiber en kpn. De praktijken van e-fiber noem je "niet netjes" maar "wel begrijpelijk". Maar zodra het over kpn gaat, praat je over "uitmelken" en "walgelijk". Ik krijg de indruk dat je niet helemaal neutral naar het verhaal kijkt.

Bovendien vergeet je dat mensen in het buitengebied helemaal niet aan een trage koperlijn vastzitten. KPN bied kostenloos 4g voor het buitengebied. Hier vallen hele nette resultaten mee te behalen. Bovendien zijn er inmiddels meer providers die "vaste" 4g verbindingen voor mensen in het buitengebied aanbieden die, icm een nette richtantenne (buiten, op hoogte) , een heel net resultaat kan geven. Sterker nog, ik zie nog voor me hoe een dame een "glasvezel informatieavond" uitloopt, de vraag kreeg wat ze van 4g vond en antwoordde "ja, we wonen in het buitengebied, we hebben het en het werkt ook, maar we willen toch glasvezel". Jaja... |:(

Als je in morele zin valt over de marktstrategie van kpn, wees dan tenminste net zo onthutst over de praktijken van e-fiber, anders sta je niet neutraal in het verhaal.
Als aantekening daarop moet je wel volgens KPN voldoende bereik binnenshuis hebben. De mensen die ik ken in het buitengebied kwamen daar dus niet voor in aanmerking. Daarbij is 50Mbit/s niet voor iedereen snel genoeg. Heel fijn bijvoorbeeld als een update voor Call of Duty op je PlayStation binnenkomt. Daar word je niet blij van. Ben ik het eens met de manier, waarop lokale initiatieven marketen: nee. Docsis 3.1 kan bijvoorbeeld nog lang genoeg door. Persoonlijk vind ik meer concurrentie de belangrijkste beweegreden om voor glasvezel te kiezen, omdat Ziggo zo langzaamaan best duur begint te worden. De beste oplossing is wat mij betreft internetinfra als nutsvoorzieningen in de wet zetten en het beheer hiervan door netbeheerders uit laten voeren. Dat is denk ik echter een wens die niet uitkomt.
Bij de meeste kabelaars van de kleine initiatieven betaal je meestal zelfs minder dan bij KPN of Ziggo.
Activatiekosten of instapkosten daar schrikken mensen van, maar dat moet je uitsmeren over een jaar of 10, dan komt het vaak neer op €10-€15 in de maand voor de kabel. Dit 'kabelbedrag' zit trouwens nu ingebakken in ieders abonnement van Ziggo en consorten. Al jaren hadden grote providers dit op kunnen sparen voor het aanleggen van een nieuw netwerk, maar helaas zijn er aandeelhouders die daar anders over denken ;( De prijsverschillen tussen de diverse abo's van al die kleine en grote providers zijn op de meeste plaatsen in Nederland gelijkwaardig... uitzonderingen daargelaten
Activatiekosten of instapkosten daar schrikken mensen van, maar dat moet je uitsmeren over een jaar of 10, dan komt het vaak neer op €10-€15 in de maand voor de kabel.
Uitsmeren over 10 jaar? Dat is een eeuwigheid in de ICT! En niet realistisch. 2 tot 3 jaar is het absolute maximum. Misschien (waarschijnlijk???) bestaat de aanbieder over 10 jaar niet meer, en dan mag je de abonnementskosten naar KPN overmaken!

Als je €1600 in 36 maanden afschrijft, is dat €44,44 per maand. Dat is buitensporig veel!
Dat uitsmeren gaat niet over ICT maar over een glasvezel met bijbehorende apparatuur. Een nieuw netwerk gaat zeker 10 jaar mee. De glasvezel nog veel langer. Hooguit vindt er een upgrade plaats in de POP.
Het rekenmodel om de kabel terug te verdienen wat iedere kabelaar gebruikt is gebaseerd op 10-15 jaar.
KPN en Ziggo gebruiken hun kabels inmiddels tientallen jaren en hebben elk jaar een prijs verhoging van rond de 2 euro om hun netwerk up te graden. :+ Daar is bij een nieuw netwerk voorlopig geen sprake van. Kortom die €1.600,- is waarschijnlijk geen weggegooid geld maar een uitstekende investering, over een jaar of tien ben je zelfs goedkoper uit.
Ik heb hier al eens eerder op gereageerd, zie hier hetzelfde antwoord:
-buitengebied ermelo: 300mbit glas all-in-one: €63,- / maand + €1600,-
-buitengebied harderwijk: 500mbit glas all-in-on €64,79 / maand - géén eigen bijdrage
-buitengebied varsseveld: 500mbit glas all-in-one €70,- / maand + €1600,-
-buitengebied oss: 500mbit glas all-in-one €58,50 / maand - geen eigen bijdrage

tussen buitengebied varsseveld en oss scheelt dit vh 1e jaar €1743,40

Er bestaat daarmee weldegelijk een zeer groot verschil tussen diverse glasvezelprojecten/initiatieven in nederland, met de daarbij bijkomende financiele gevolgen.
Dat is precies wat ik zeg, uitzonderingen daargelaten ;)
Er zijn wel meer rijtjes te maken, maar als je in Varsseveld genoegen neemt met een wat lagere snelheid wordt het sommetje anders en dat investeringsbedrag moet je zien over een langere periode. Ongetwijfeld is er bij Oss meer animo en kunnen ze zich het permitteren om geen eigen bijdrage te vragen. Dat komt wel vaker voor. Ik weet niet hoe het geregeld is in Oss maar vaak is het zonder eigen bijdrage zo dat je er een paar jaar aan vast zit...
Nee, in oss geld een jaarcontract. Dit geld bij mijn weten voor alle e-fiber gebieden. Dus geen eigen bijdrage ( de dubieuze €450,- zaak daargelaten, tot op heden betaald niemand een eigen bijdrage) en een jaarcontract.
Yep heb het gezien, om Oss heeft men mazzel (m.u.v. Gennep, Teeffelen en Berghem)
E-fiber stapt makkelijk(er) in haalbare projecten net als KPN en Ziggo.

Gemeenten en Provincies kunnen afdwingen (eventueel financieel stimuleren) dat een kabelaar meer moet aanleggen. Als je iets minder rendabele gebieden meepakt zijn de kosten niet zo enorm en is iedereen blij. Buitengebieden niet aansluiten is al jaren politiek geworden.

Wat dat betreft heeft Drenthe het fantastisch aangepakt. Daar had de provincie zelfs een centrale post (Verbind Drenthe is inmiddels klaar) ingericht voor alle gemeenten. Veel expertise, goede voorlichting en niemand wordt overgeslagen. De keuze was wel aan de bewoners. Wat hier en daar geresulteerd heeft in minder dan de helft van de huizenbezitters die mee wilden doen (meestal Ziggo gebied), maar andere gebieden haalden zelfs meer dan 90 %. Ook daar gelden vaak instapbedragen.
Noord Drenthe is bijvoorbeeld afkoopbaar voor €700. Met een abo wordt je daar lid van een coöperatie. Je bent dan aandeelhouder van het bedrijf. Er is zelfs een ledenraad van 13 personen (uit elk dorpje 1 lid ;) ) die toezicht houdt. Over een jaar of 15 is de kabel afbetaald en kunnen ze er voor kiezen om de aboprijs te verlagen of te sparen of het netwerk te verkopen aan KPN of Ziggo. Maar aangezien die de afgelopen internet in Drenthe in het veen hebben laten zakken, is die kans erg klein. :+
Ik begrijp je reactie mbt "haalbare projecten" niet; project oss geld ook voor zowel de kom als buitengebied . Ook voor gennep geld een kostenloze aanleg van glasvezelkabel in de woning/bedrijf, voor zowel binnen de kom als het buitengebied. Alleen hier ook weer het dubieuze "Bespaar 450 euro door NU een glasvezelabonnement te nemen"

https://www.limburgglasvezel.nl/gemeente/gemeente-gennep

Jammer, want e-fiber is wel de partij die ook het buitengebied meepakt en geen aansluitkosten in rekening brengt, en iedereen een gratis glasvezelaansluiting aanmeet (zelfs al neem je geen product af). Als je ziet dat ze daar in gemeente gennep helemaal richting de duitse grens aanleggen, een handjevol boerderijen die toch een aansluiting krijgen. Dat zijn vele kilometers kabel voor heel weinig abonnee's.
Ik denk dat mijn Gennep, Geffen moest zijn :*)
Kwam het hier ook tegen ;) https://www.dewitjes.nl/glasvezel/

Het is trouwens een misverstand dat huizen buiten uit de dikste kosten zijn voor een netwerk.
De kosten zijn alleen hoog voor de aanleg. Maar de meeste kosten voor een kabelaar zitten in het in stand houden van het netwerk. POP's met apparatuur up to date houden, onderhoud en personeel bepalen voor het grootste gedeelte de kosten. De aanlegkosten drukken wel op de rente van de aflossing van de investering, maar zeker nu die rente erg laag is en voor buitengebieden waar grote providers niets willen aanleggen met toestemming van Europa rond de 1% ligt, kunnen zowel boeren burgers als buitenlui relatief goedkoop worden aangesloten.
Dat E-Fiber KPN en Ziggo niet happig zijn op verwegwonenden heeft vooral met marges te maken. Dat is de reden dat er een x bedrag soms wordt gevraagd, zodat het iets meer haalbaar wordt. €450 klinkt veel maar je hebt dan wel een nieuw netwerk. Als Ziggo de komende 6 jaar elk jaar de gebruikelijke €2 pm extra gaat vragen, heb je in totaal €504 meer betaald... :+ ...edit: na 15 jaar €2.880,- !

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 23 juli 2024 10:52]

Dat is wat ik je probeer uit te leggen: e-fiber legt juist wel hele buitengebieden aan, zonder aansluitkosten te vragen en zonder langlopende contracten. Enige wat ze doen is de druk op voeren met het "betaal nu €450,- en voorkom activatiekosten" om zo te proberen mensen zo snel mogelijk te laten instappen. Ik geloof zelf echter niet dat er ooit een moment gaat komen dat ze daadwerkelijk dat geldbedrag gaan vragen aan activatiekosten aan mensen die op een later tijdstip overwegen alsnog in te stappen, terwijl er op de locatie dus een werkende verbinding is opgeleverd. Dit schrikt mensen alleen maar af en lijkt me juist nadelig inzake het terugverdienen vd investering.

Ik begrijp niet hoe e-fiber hele buitengebieden kan volleggen met glas zonder daar aansluitkosten voor in rekening te brengen. Bij andere glasvelinitiatieven is het vrij gangbaar bedragen van €1000,- - €2000,- in rekening te brengen. Door nu alle addressen te verglazen zonder te weten of men überhaupt instapt wordt een flink risico genomen.

Wat ik mij als laatste afvraag: in een ver verleden was het zo dat het aanleggen van glasvezelnetwerken bestond uit het aanleggen van tubes vanuit de meterkast (ftu) helemaal naar een nieuw te plaatsen patchkast in de wijk. Er lagen dus bundels tubes onder de stoepen van de woningen naar de bovengrondse nieuwe wijk-patchkast. Vervolgens werd er met perslucht glas geblazen door de tubes en werden de ftu's aangesloten op de patchkasten in de wijk.

Ik zie dit eigenlijk nergens meer; nu zie ik kant en klare glasvezelkabels (meestal twee fibers) met een kunststof zwarte mantel. Er wordt een kort stukje tube onder de tuinen door geschoten en hier doorheen wordt deze kant en klare glasvezelkabel met de hand geschoven, en in het pand afgemonteerd (ook weer door een kort stukje mantelbuis geschoven, met ftu erop). De kant en klare kabels liggen in bundels onder de stoepen (onbeschermd, niet in een buis) en komen in ondergrondse lasdozen in de wijk samen, vanwaar ze als één multikabel verder gaan naar de POP. Mijn vraag, het systeem zoals dat vroeger gebruikt werd, het letterlijk "blazen" van glas, is dit inmiddels achterhaald? Wordt dit nergens meer zo gebruikt?

[Reactie gewijzigd door terradrone op 23 juli 2024 10:52]

Ik stond toevallig vandaag naast een busje van dit bedrijf https://www.ebcgroup.nl/blazen/
In Noord Drenthe wordt alles geblazen door de BAM. Van de POP rechtstreeks naar elke woning
Hier nog een linkje gevonden en deze

Er wordt trouwens door KPN soms GPON aangelegd (kabel delen)
Beetje jammer want dit brengt slechts een beetje margewinst met zich mee.
nieuws: KPN start met 1Gbit/s-glasvezel bij aanleg 50.000 huishoudens in Zeeland
Bij gpon loopt een enkele hoofdglasvezelkabel naar een wijk die vervolgens in die wijk door een optische splitter wordt verdeeld in verschillende optische verbindingen. Deze voor diverse adressen bedoelde, opgesplitste signalen komen bij verschillende individuele huishoudens binnen, waarna de bandbreedte wordt verdeeld doordat de modem van een huis via tijdmultiplexing en algoritmes het juiste signaal eruit pikt.

'De jongens van E Fiber' nemen gewoon hier en daar risico's en hier en daar niet. Daar hebben ze allerlei redenen voor. Het lijkt misschien soms gratis, maar dat is het niet hoor, meestal zijn dan de omstandigheden of de zekere aantallen abonnees die het voor iedereen goedkoper maken.
Ik zie inmiddels de besparingen die gpon zou kunnen opleveren niet meer zo helder. Als ik lees dat een 96fiber multikabel zo ongeveer de dikte van een pink heeft, een optische lasdoos tegenwoordig onder de stoep word ingegraven en qua grootte ook niet veel meer voorstelt, en men evengoed optische kabels naar de woningen aanlegt, wat maakt dan het verschil tussen een gpon splitter met een enkele hoofdfiber of een optische lasdoos met een multikabel eraan. De kosten vd kabel? Neem aan dat de gpon splitter weer kostbaarder is dan een normale fiber lasdoos (daar zit vrijwel niets in?). En in de pop moet er weer een gpon backend komen terwijl een normale fiber multikabel direct de patchkast in kan. Of zie ik het allemaal te simpel?
misschien wist je dit niet maar in heel veel van die gevallen (bijv ook dordrecht waar ik zelf de dosierstukken van heb kunnen inzien) is het voor de huishoudens gratis omdat gemeentes en provincies geld pompen in dit soort initiatieven.

je stelt hier dat een aansluiting ongeveer 1600 kost als je als gemeente of provincie afspraken maakt en 900 euro per aansluiting betaald met de eis dat ieder huis in de straat een draadje krijgt dan is KPN best berijd om die aansluitingen gratis aan te leggen (voor de consument).
KPN gebruikt een aanvullende module op de experia box, deze kan je middels een lange cat6 kabel bijv hoog in huis zetten, of in een spatwaterdicht kastje buiten hoog aan de gevel ophangen. Er valt genoeg te bedenken. Sommigen hebben zelfs aansluitingen voor een externe antenne. Je kan via bijv. t-mobile ook 4g voor thuis gebruiken. Zoals gezegd, gebruik je een nette buitenantenne dan boek je vaak goede resultaten. Te weten: in bijv. scandinavie weet men niet beter en wordt volop 4g gebruikt om mensen te verbinden. Gaat prima.

Je kunt altijd wel voorbeelden vinden voor wie een bepaalde verbinding niet voldoet; maar 50mbit is een keurige verbinding en voor normale toepassingen prima bruikbaar. Ik vind de speelbaarheid van een computerspelletje nou niet echt een vereiste en daarbij een realistische eis voor een internetverbinding.

En ook een 50gb update voor een spelletje komt gewoon binnen op een 50mbit lijn, duurt bij 50mbit drie uurtjes. Kwestie van je spelcomputer 's nachts aan laten staan, nou en? Ik moest vroeger naar de bibliotheek fietsen om een boek te huren; in dat boek viel in basic een spel te lezen die ik moest overtypen, daar was ik een hele middag mee bezig, om daarna het boek weer terug te moeten moeten brengen naar de bieb (anders boete). En als er een stroomstoring was, was ik een uurtje of drie - vier typen kwijt. Wat jaren later was ik een paar uur in de weer om office, wat op 16 diskette's stond(!) te installeren. En dan gaf de 15e net een leesfout |:( .

Terug ontopic: ik ben benieuwd of kpn hier haar GPON amibities waar gaat maken, of toch bestaande point-to-point fiber verbindingen gaat opleveren.
Situatie die ik vaak zat tegen gekomen ben. DSL 4Mbit/512Kbit. 4G kastje aan het modem vast en dan nog niet hoger uit komen dan 6 of 7 mbit. Waarom? Buitengebied, dus alleen op lagere frequenties internet (minder snel, hogere dekking).
TV via schotel want tv via KPN is onbegonnen werk.
Dan heb je een gezin, twee kinderen, 1 gaat gamen, dan mag de ander niet op het internet, en uur later mag de ander. Pa beneden kan telkens als hij wat voor zijn werk upload wel een paar bakken koffie gaan drinken in de tussentijd.
Dan praat ik over gebieden waar er geen coax is (ja die zijn er!)
Bekend verhaal, mijn ouders wonen ook in het buitengebied en de brakke telefoonlijn met heel veel lassen trekt net aan 1.6Mbps met mooi weer en als er geen buren thuis zijn. Meestal is het 800 Kbps-1.6Mbps.

Goed, wat heb ik gedaan ? Een 4G modem, een buitenantenne en een unlimited T-mobile abonnement. 4G is lastig op die plek, net buiten wat T-Mobile wil leveren. Maar op een fake adres ging het wel.

Resultaat :20-25Mbps.

Ouders gingen eerst voor 30GB bundeltje. Zoveel internetten wij helemaaaaaal niet. Na 2 weken : hij doet het niet meer. Bundel op.

Tegenwoordig ligt er glasvezel. Dus nu hebben ze 100Mbps. En HD TV.
Ze spelen allemaal vieze spelletjes KPN Ziggo allemaal een monopolie. KPN heeft een monopolie op hoger dan 100mbit.
Ben blij dat KPN op volle snelheid na overname Reggefiber is doorgaan en concurrenten alle kansen gaf :/

Ook daar stukje weer een stukje van Deurne in hoe slim ze het hebben gespeeld.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 23 juli 2024 10:52]

"Als voorbeeld noemt KPN de gemeente Sint Anthonis in Land van Cuijk. KPN is daar binnen een jaar 43 procent van de klanten kwijtgeraakt. Dat komt doordat het burgerinitiatief LVCNET samen met netwerkbeheerder E-Fiber glasvezel heeft uitgerold. "

Leuk weetje: lvcnet heeft in deze campagne een hoop halve waarheden en onwaarheden verkondigd. Verhalen zoals "binnen drie jaar zijn uw bestaande kabels oud en versleten" , hier plakten ze dan een generiek ams-ix grafiekje aan vast. Verhalen waarom coax niet toekomst bestendig zou zijn terwijl docsis 3.1 snelheden t/m 10gbit biedt. "vaste" 4g verbindigen afkraken.

Bovendien is het glasvezelinitiatief lvcnet afgeschoten omdat ze tweemaal toe te weinig inschrijvingen hadden voor het project. Enkel omdat de firma e-fiber met een investeerder op de proppen kwam (arcus) werd er nieuw leven in het project geblazen. Maar puur op basis van inschrijvingen heeft het project het niet gehaald.

https://www.gelderlander....-grave-en-cuijk~ae4f85f2/
Docsis 3.1 gaat in de praktijk nooit 10 Gb halen. Docsis 4.0 ook niet. In de praktijk moet je uitgaan van maximaal 1 GB download en 200 mb upload bij Docsis 3.1 en als we geluk hebben 2 tot 5 gb download en 1 gb upload met Docsis 4.0

Theoretische snelheden klinken leuk maar door overboeking en de manier waarop het netwerk is aangelegd gaan ze dat nooit redden. Glasvezel is de toekomst en des te eerder iedereen dat inziet des te beter.
Waar baseer je dit op? Heb je hier bronnen van? En over welke overboeking heb je het? Ben je je bewust dat bij (particuliere) glasvezelnetwerken er evengoed sprake is van een (enorme) overboeking?
Bron: huidige snelheden Ziggo vs theoretische snelheden die al mogelijk zijn.

Tenzij Ziggo zin heeft om nog duurder te worden kun je die snelheden schudden.
Dus je hebt geen bron . De huidige snelheden die ziggo nu hanteert kan je zien als een momentopname. Men is bezig zowel analoge tv als analoge radio uit te faseren. Daarnaast gaat men in de toekomst delen vh spectrum boven de 1ghz gebruiken (1 - 1.2ghz) wat ook meer ruimte creëert . Daarmee wordt het netwerk prima geschikt voor steeds grotere snelheden. Uiteraard staat de zakelijke visie van liberty global los van wat er technisch met docsis 3.1 mogelijk is.

Overigens ben ik ook geen fan van de steeds hoger wordende maandelijkse "bijdrage" aan de firma ziggo. . Dat ziggo op dit moment 100euro/maand voor een 1000/50 lijn durft te vragen vind ik persoonlijk redelijk knettergek. Dit staat echter los van wat er technisch mogelijk is middels docsis.

Bovendien is er in den haag via politieke weg besloten dat men ziggo kan gaan verplichten de kabel open te stellen. Dus als er op een later moment firma X mij een goede docsis verbinding kan leveren voor een nette prijs, waarom niet?

nieuws: Wetswijziging zet deur open voor ACM om isp's te dwingen netwerk open...
Exact zo doet Glasvezelbuitenaf (Caiway) dat ook, de campagne bestaat vooral uit angst zaaien (kabel is "versleten") en onwaarheden verkondigen ("betere wifi"). En verder allererlei onzin argumenten als "zorg op afstand voor later" etc.
Heel herkenbaar, de angst regeert. Kinderen zouden zonder glasvezel hun huiswerk niet kunnen maken. Videobellen, de dokter op afstand, heb je natuurlijk ook glasvezel voor nodig. En zo gaat het maar door. Ik ben van mening: als het product wat men aan de man probeert te brengen zo goed is, dan verkoopt het zichzelf. Dat men krampachtig al dit soort dubieuze praktijken er op na houdt zou het tegenovergestelde suggereren.
Tot op de dag van vandaag houden ze er een merkwaardige werving op na, zij het via een partner:

https://www.lvcnet.nl/blo...tappen-op-glasvezel-loont

Dus €450,- euro betalen nadat de glasvezelkabel in je woning is aangelegd (activatiekosten???). Maar vanaf wanneer dit gaat gelden willen ze je niet vertellen. Volgens de eigen monteur die de kabel komt aanleggen is het verhaal onzin 8)7
Ik ben met je eens dat ze duidelijker zouden moeten zijn over wanneer die aansluitkosten wel en niet gelden, maar later instappen (wanneer de bulk van het glas er dus al ligt) kost bij ieder glasproject fors extra. Hier in Almere (KPN & Reggefiber, toen nog een samenwerking) was dat zelfs €1500. Dus ik vind €450 nog erg schappelijk :)
Lees anders nog eens wat ik schrijf: "Dus €450,- euro betalen nadat de glasvezelkabel in je woning is aangelegd"

Jou reactie zou gelden bij een situatie wanneer iemand op een later tijdstip een glasvezelkabel aangelegd zou willen hebben, dat is hier niet aan de orde. Zoals ik schrijf: de kabel is gewoon al aangelegd, er hoeft niet gegraven te worden. De kabel is afgemonteerd en al in het bedrijf/de woning aanwezig, inclusief ftu 8)7 De €450,- noemen ze "activatiekosten".
Lees anders nog eens wat ik schrijf: "Dus €450,- euro betalen nadat de glasvezelkabel in je woning is aangelegd"
Ik heb de link deze keer goed gelezen, en je hebt gelijk. Dat vind ik behoorlijk schandalig. Dus of nu helemaal overstappen, of later €450 betalen. Wat een idioterie! Ik dacht dat het om het later alsnog aanleggen van een fiber ging inderdaad...
Het idiote aan het verhaal is, als je e-fiber belt en je op de man af vraagt wanneer dit dan voor jou gaat gelden, krijg je simpelweg geen antwoord, maar een telefoonnummer van een aannemer die niet opgenomen wordt. (zou e-fiber hier zelf geen antwoord op moeten geven??) .

Daarom zou ik ten alle tijde kiezen voor een kpn glasvezel aansluiting. Ik heb nog nooit gehoord van dit soort rare verhalen bij kpn, of een kpn die over ziggo zegt "de ziggo kabels zijn over drie jaar versleten". KPN houdt zich wat dat betreft tijdens werving wel redelijk bij de feiten. Dat ze zich een marktstrategie aanmeten waar wat over valt te zeggen, daar kan je over discussiëren. Maar op het eind vd dag is het een redelijk solide firma die in ieder geval geen rare streken richting de klant uithaalt.
Klinkt niet bepaald fris inderdaad. Ben je bij KPN toch wel beter af denk ik...
En waarom zou je er niet onderuit kunnen? Je kunt toch gewoon aangeven dat je geen interesse hebt en zo'n aansluiting weigeren?
Je bent te laat. Je sluit eerst Tweak af want op dat moment is maar de vraag als er genoeg interesse is en het allemaal doorgaat. Na x tijd bedenktermijn verstreken om te annuleren. Vervolgens KPN valt in de bus glasvezel zij regelen de overstap. Sommige gaan ervan uit dat KPN in dit geval Tweak opzegt of niet door is gegaan, want sommige zitten dan bij KPN maar dan niet op glas of gaan van Ziggo naar KPN omdat Tweak, Trined of andere kleinere glasvezelprovider op e-fiber te onbekend is. Men meld zich ook nog aan voor KPN. Bedenktermijn verstrijkt. Uiteindelijk komen er 2 aparte fibers. Tring! KPN hier wanneer kan de monteur komen? x datum. Dag later tring Tweak hier wanneer kan de monteur komen. Uhmmm KPN komt al? Die gaan Tweak opzeggen?

Helaas zowel bij Tweak als bij KPN kun je er niet onderuit. Afkopen is de enige optie. 'Er zijn kosten gemaakt om de glasvezel te leggen'. Je zou kunnen zeggen. Dan een jaar later klant? Dus 1ste jaar KPN en 2de jaar Tweak, helaas dat doen ze niet.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 23 juli 2024 10:52]

Net als alle andere partijen kan KPN geen overeenkomsten per direct opzeggen wanneer er nog een contract voor een jaar ligt. Raar hoe sommigen hier KPN als een soort overheid zien.
ik heb ooit KPN glas aangevraagd en weer opgezegd binnen de termijn , want ze konden niet leveren op de benodigde datum. Maanden later stond de glasboer aan de deur met de kabel. KPN had ze al besteld en zelf nooit afgezegd. Zelfde voor e-fiber. Ooit aangemeld voor interesse, maar geen abbo afgesloten. Die stonden ook voor de deur. Nu dus keus uit twee x glas en ziggo. Om de maand belt er iemand of we toch echt geen glas willen. elke keer zeg ik weer, best, maar dan geen aansluitkosten a 450 euro....gaan ze weer weg.
Je hebt het dan wel met heel naïeve mensen te doen die helemaal nergens op letten... Maar maakt niet uit, bedenktermijn gaat bij KPN in NA levering. Dus je verhaal klopt toch niet meer.
Bedenktermijnen gaan in bij aanvaarding volgende wet, aangezien je dit onder maatwerk kan scharen. Misschien dat KPN over hun hart strijkt maar ik moet dat nog maar zien in de praktijk.
Bedenktermijnen gaan in bij aanvaarding volgende wet, aangezien je dit onder maatwerk kan scharen. Misschien dat KPN over hun hart strijkt maar ik moet dat nog maar zien in de praktijk.
de bekentijd gaat in bij het aangaan van de overeenkomst (in geval van diensten/abonementen tenminste. en slechts voor zover men daar duidelijk en correct over heeft geinformeerd. als ik de verhalen over e-fiber zo hoor dan heb je wellicht mogelijk zelfs een jaar bedenktijd (of tot 14dagen na correcte informatie).

(staat ook allemaal in de wet).
Dat zou wel heel slordig zijn van e-fiber
Maar dan heb je wel twee glasvezels in huis. Dus kun je na afloop van de contracten in ieder geval kiezen. Beter dan een monopolie. Voorwaarde daarvoor is wel dat bij iedereen dan twee vezels binnen komen. Of krijg je echt alleen maar een glasvezel als je een contract afsluit?
Bij dergelijke dingen kijkt men eerst of er animo is. Mensen die zich aanmelden ervoor verplichten zichzelf ertoe om voor bepaalde tijd een abo af te nemen.
Pairbonding glasvezel, ik zie het probleem niet :*). Al heb ik geen idee of het uberhoubt kan.

Eigenlijk wel gek dat een grote stad als Rotterdam dit niet 5 jaar geleden al had.
Mijn ouders wonen in een dorp in Drenthe en zelfs daar is onlangs glasvezel aangesloten. In Duitsland hier vlak over de grens hebben zelfs afgelegen boerderijen glasvezel.
Is best kostbaar in een bebouwde stad om allerlei infrastructuur aan te leggen ;)
Is best duur om naar iedere vrijstaande woning allemaal infrastructuur aan te leggen. \Wat maakt een dorp goedkoper dan een wijk met flats, waar ik resideer? Qua aansluiting zeg maar. :)
Vooral de straat, asfalt die open moeten midden in de stad als je pech hebt. Bij een vrijstaande woning een grasveld omploegen is nog te overzien
Maar bij een flat heb je er 200 te pakken
Dat hoeft niet meer, trottoirs gaan nog open maar onder de weg door wordt er geboord.
Pairbonding van Glasvezel zal wel kunnen, maar dan moet je het wel zelf regelen.
KPN sluit het aan zonder verdere contractuele verplichtingen? Dus gewoon ja zeggen, ze doen wat schouwtjes, en gaan vervolgens glasvezel realiseren.
Pas als je een abbo bij KPN of een provider die via KPN fiber levert af neemt ga je er gebruik van maken.

Weigeren en later alsnog KPN glasvezel willen is een dure grap.

Ze zijn ook actief bezig in o.a. Schagen en Alkmaar. Zelfde verhaal als hierboven.
Lijkt er wel op, ze zijn voor zover ik kan zien niet buiten Kralingen gekomen. Wel jammer, want Freedom wilde hun diensten ook via L2Fiber gaan aanbieden, dat zou dan voordeliger zijn dan via KPN.
Het voelt wel gestrand. Ze zijn vorig jaar eens langs geweest om te kijken waar de aansluiting kan komen, maar daarna nooit meer wat gehoord. Bij een vriend, ook in Kralingen, ligt de glasvezel al een paar jaar in de meterkast, maar de aansluiting in de wijkcentrale is nooit afgemaakt.

Het schijnt dat ze vooral onder eigen merk willen promoten, wat grote aanbieders op afstand houdt. Als klant ga je uiteindelijk een relatie met een aanbieder, niet met de netwerkprovider. Daarnaast kunnen ze aanbieders ook geen garanties qua aantal aansluitingen bieden, omdat die niet worden afgemaakt. Dat maakt het eigenlijk niet interessant voor grote aanbieders, omdat het hier om aantallen potentiële aansluitingen gaat.

Zoals het er nu uitziet, gaat het uiteindelijk stranden.
Volgens mij zijn ze de L2fiber aansluitingen nu aan het activeren. Bij mij in Kralingen is sinds maand glasvezel actief!
Ik hoorde het van de vriend in mijn vorige bericht nu ook. Ik hoop dat het doorzet en dat ze ook door gaan met aansluitingen aanleggen. Uiteindelijk heb ik liever een open netwerk dan dat KPN ook dit netwerk bezit.
en ik zie L2fiber ook weer graven in de straten hier.
Zo te merken wel. Ik woon ook aan de oostkant van Rotterdam. Al een hele tijd geleden brieven gehad en zou er een keer iemand komen kijken naar de meterkast om te zien het geschikt zou zijn voor glasvezel van L2. Het laatste wat ik heb gehoord is "binnen zes weken laten we u weten wanneer er iemand komt kijken". Nooit meer wat van gehoord. Hoe lang is dat al geleden... een jaar, misschien wel twee?
Nee hoor, hier in Kralingen een heel tevreden klant met Glasnet als aanbieder op het L2Fiber netwerk. 1Gb, wél in combinatie met PPPoE, voor een zeer schappelijke prijs van €50/mnd inclusief vast IPv4 adres.

[Reactie gewijzigd door Streamert op 23 juli 2024 10:52]

Ben ik ook benieuwd naar, ze lijken wel van de aardbodem verdwenen terwijl ze de ambitie hadden uitgesproken om heel Rotterdam in 5 jaar te verglazen. Ze zijn blijkbaar ook in Barendrecht en Ridderkerk begonnen, maar het project in Rotterdam hoor ik niks meer over sinds hun plannen om uit te breiden naar Prinsenland. Geen recent nieuws meer op hun site, een Google Maps key die niet meer werkt op dat wijkkaartje van ze, ik zou er niet van opkijken als morgen bekend zou worden dat ze ermee stoppen.

Wel jammer, ik had eindelijk de hoop gekregen dat ik ook een keer glas zou krijgen (woon net buiten dat gebied in Kralingen waar ze zijn begonnen) en niet meer aan Ziggo vast zou zitten voor snel internet (want laten we het maar niet hebben over de kwaliteit van het koper in Rotterdam centrum e.o.).

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 juli 2024 10:52]

Ze hebben dit in Barendrecht, net onder Rotterdam, ook met veel bombarie aangekondigd.

Daarna niks meer van vernomen.
Ik verbaas me er telkens weer over dat dit gewoon nog niet voor elkaar is in de Randstad. In Twente heeft iedereen (wellicht niet elk buitengebied) wel glasvezel. Oke, we zitten bij Caiway. Er zijn betere providers. Maar over het algemeen heb ik weinig reden tot klagen en dat terwijl ik regelmatig Randstedelingen toch wat denigrerend over onze regio heb horen praten (rooksignalen dat soort opmerkingen).
Wet van de remmende voorsprong: De Randstad heeft alternatieven, (bonded) VVDSL, coax, 4G, straks 5G.

Het is daarom tot nu toe niet per se rendabel om een glasvezelnetwerk aan te leggen.
4G hebben we hier ook en ook 5G krijgen we straks. Coax hebben we ook nog steeds. Alleen bonded VVDSL niet meer geloof ik. Wanneer ik in de Randstad zou wonen, zou ik (maargoed dat is 1 persoon) glasvezel wel een hele grote plus vinden tov de andere opties.
Wanneer ik in de Randstad zou wonen, zou ik (maargoed dat is 1 persoon) glasvezel wel een hele grote plus vinden tov de andere opties.
Glasvezel is altijd een plus. Met twee snelle vaste verbindingen (FttH en coax) kan je per jaar omschakelen en kortingsacties meepakken. Met enkel coax gaat dat niet.

Zelfs als je niet overstapt zijn opties en concurrentie altijd goed.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 10:52]

O ja, ik ook, maar er is dus concurrentie. En die hebben hun aanlegkosten er allang uit, dus meer ruimte voor prijsconcurrentie.
Ik hoef voorlopig geen glasvezel. Ik heb Ziggo en kan straks (als ik dat wil) 1Hb afnemen. Maar ik denk niet eens dat ik dat wil. Ik heb nu 250Mb en dat is eigenlijk snel zat. 500 kost maar een klein beetje meer, maar ik denk niet dat mijn 'internet experience' daar nou zo veel mee opschiet. Het enige waar het goed voor zou zijn is voor downloads. Maar dat gebeurt lekker in de achtergrond dus of die film er nou 2 uur over doet of 30 minuten vind ik niet zo spannend.
Nee, voor mij persoonlijk zou ik er niet echt op vooruit gaan. Eerder achteruit, want dan moet je weer zo'n all-in-one abo afnemen en dan krijg ik een of ander kastje om tv te kijken. En dat wil ik niet.
Waarom zou je een alles-in-1 abonnement af moeten nemen? Ik heb internet en bellen bij XS4All en tv van Ziggo (ivm eigen apparatuur, FTP toegang tot opnames en geen apart kastje voor tv).
Omdat ik wel eens gezien heb dat ze bij die glasvezel all-on-one abo's verkopen. Dat zal niet overal zo zijn, maar een vriend van mij op het platteland kreeg Solcon en dat was alles of niets. En nu heeft ie spijt omdat TV kijken geen pretje is bij die lui blijkbaar.

Maar zoals gezegd, ik ben tevreden met Ziggo en gezien de aangeboden snelheden zie ik geen reden of speciaal voordeel om over te stappen op glas, zelfs al zou het kunnen.
Ziggo levert ook altijd tv bij je internet, maar volgens mij is bij glasvezel bij KPN ook zonder TV af te nemen. Het is alleen zonde van je geld om TV van Ziggo en Internet van KPN te nemen.
Bij Ziggo heb ik nog mijn eigen apparatuur (niets huren), geen noodzaak tot een los kastje en kan ik, hetgeen ik opgenomen heb, gewoon via FTP op mijn computer zetten om het later nog eens terug te kijken. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik misschien voor het 'gemak' wel voor alles-in-1 kiezen.

Daarnaast heb ik voor mijn werk baat bij snelle upload en ook dat is een moeilijk puntje bij Ziggo.
Maar voorlopig heb ik geen glasvezel en krijg ik het voorlopig ook niet, want ik zit niet in die gebieden die aangegeven worden in het verhaaltje. En ik zie nog steeds geen voordeel in glas tov kabel.
hier een 2de persoon, op funda is dat eigenlijk 1 van mijn hoofd criteria's ;) (ok kan ook leven met een coax kabel)
Wet van de remmende voorsprong: De Randstad heeft alternatieven, (bonded) VVDSL, coax, 4G, straks 5G.
In de stadscentra verbaas je je er nog over hoe slecht het koper is. Dat je in de praktijk tevreden mag zijn met ADSL2+ snelheden terwil je familie in de randgemeenten wel gewoon op volle mep VDSL zitten.

Ik wil in dit tijdperk dat steeds meer remote gebeurt gewoon 100 Mbit symmetrisch, meer niet, maar niemand die dat levert.
Voorop gesteld: ik denk dat de meeste klachten van mensen met ‘traag internet’ door slechte wifi komen. Hebben ze een abonnement van 70 euro per maand en sluiten ze routers van 20 euro aan voor uitbreiding van het netwerk... (nu met Covid al een paar collega’s gehad, die met een simpele investering in router, of ethernetkabel *wel* kunnen video-conferencen)

Wat betreft snelheden:
KPN is redelijk agressief met de uitrol van fiber-to-the-Cabinet. 100/40 ofzo, prima. Alleen als je direct op de wijkcentrale zit heb je daar idd. weinig aan.

Dan kom je op pair-bonded DSL uit. 50/10 (heb ik). Ik vind die 50 down eigenlijk wel zat, maar symmetrie zou een hele rits nieuwe diensten en mogelijkheden opleveren. Dus ook met glas zou ik ws. maar iets van 40/40 nemen. (of whatever goedkoop is)

Maar daar loop je meteen weer op het economische issue aan: jij wilt 100/100, ik hoef maar 40/40... maar die glasvezel leggen wordt daar niet goedkoper van. De kosten blijven gelijk.

Het wordt juist rendabeler als de hele wijk staat te springen om Gigabit, want dan kun je meerprijzen vragen die je kosten compenseren.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2024 10:52]

Voorop gesteld: ik denk dat de meeste klachten van mensen met ‘traag internet’ door slechte wifi komen. Hebben ze een abonnement van 70 euro per maand en sluiten ze routers van 20 euro aan voor uitbreiding van het netwerk... (nu met Covid al een paar collega’s gehad, die met een simpele investering in router, of ethernetkabel *wel* kunnen video-conferencen)
Bekend verhaal, of dat de alles-in-1 router van hun provider op de slechts denkbare plek in het huis staat, ergens in de meterkast met hoop metaal eromheen en meerdere muren tussen waar de gebruikers zitten. Ooit eentje een extra access point aan een kabeltje aangepraat, en een jaar later hadden heel toevallig een hoop meer mensen het ook opeens :D

Ik heb nu Ziggo 250/25 voor meer dan 60 euro per maand, maar ja ik heb zeker qua upload gewoon geen andere keus momenteel. En wat je zegt, ook glas 50/50 o.i.d. zou ik misschien nog overwegen als de kosten substantieel lager liggen, ik heb dan i.i.g veel meer keus in welke snelhden ik kan afnemen bij wie.
Vlak bij Nijmegen ook: snel glas tot 500Mbit, digitale bioscoop om de hoek, al sinds 2011 ofzo. Had je vrienden uit A'dam moeten horen.....
Ook in en om Nijmegen nog lang niet overal hoor....
KPN heeft het jaren tegengewerkt. Regefiber was jaren geleden hard aan het werk maar sinds dat het is opgekocht door KPN zijn heel veel plannen in de ijskast beland. Het oude koper moest eerst nog meer worden uitgemolken.

Nu dat KPN steeds meer concurrentie krijgt en mensen beginnen weg te lopen vanwege de snelheid kan het opeens wel en stuurt men bijna wekelijks persberichten de wereld in hoe goed ze wel niet bezig zijn met glasvezel. Maar ondertussen zitten ze de concurrentie ook nog steeds dwars. In Zeist bijvoorbeeld was E-Fiber vorig jaar bezig met een inventaristatie om overal glasvezel aan te leggen. Dat had nu aangelegd moet worden. Echter KPN heeft daar een stokje voor gestoken en heeft een exclusieve overeenkomst met de gemeente afgesloten (beetje raar van de gemeente ook, om eerst E-Fiber wel de mogelijkheid te geven). Gevolg: nog geen glasvezel in Zeist en het is nog onbekend wanneer KPN het gaat aanleggen. Ik gok de komende 2 a 3 jaar nog niet zolang nog niet te veel klanten weglopen. En zo gaat het waarschijnlijk in heel veel meer gemeenten.
Amstelveen eenzelfde verhaal, E-Fiber was aan het inventariseren en trokken zich terug toe KPN ook glas wilde gaan aanleggen. Dat is alweer een tijdje geleden. Lijkt niet echt op te schieten met dat glas van KPN.
Diezelfde opmerking maakte ik twee weken geleden ook vol verbazing, maar Twente loopt echt voorop daarin. Toen ik een paar jaar geleden verhuisde binnen de stad (053 voor jullie :) ) was het niet eens bij mij opgekomen om dat te vragen. Groot bleek dan ook onze verbazing dat dit nog niet aangesloten was in de meterkast van het nieuwe huis, maar een telefoontje was genoeg om dat te regelen. Duurde uiteindelijk een paar weken, maar dat was omdat de eerste monteur niet door het kruipluik paste (en is keurig opgelost met een tijdelijke voorziening door de provider).
@kesj: Via de site van KPN Netwerk geef je alleen toestemming voor de gratis aanleg van het glasvezelaansluitpunt in de meterkast. Je zit dus nergens aan vast.

@FilipSP: Dat valt weer mee dan. Het wordt volgens mij juist duur als ze speciaal voor jouw aansluiting terug moeten komen met alle apparatuur.
Roermond had jaren geleden ook zo'n overeenkomst met Reggefiber voordat KPN zich ermee ging bemoeien. Twee keer raden; project gestrandt. Niet dat de gemeente er veel moeite voor wilde doen.
Klopt inderdaad, meende zelfs dat het nog langer geleden was dat die intentie was uitgesproken... In mijn geheugen 2013 (kan het uiteraard mis hebben hoor!) Yup heb gelijk zie linkje
Ik woon zelf in "buitengebied" Rotterdam. Lees: paar huizen die een paar 100 meter afstaan van de de reguliere bebouwing. Enige wat wij hebben is een 14 M/bit lijntje. Aangevuld met (gratis) KPN sneller internet via 4G kom ik aan 50-60 M/bit afhankelijk van de drukte op het 4G netwerk. Op zich werkt het allemaal prima, al merk ik wel dat de kinderen steeds grotere data verbruikers worden met hun on demand kijkgedrag en online games e.d. Dus glasvezel zou wel welkom zijn, maar ik vrees dat wij worden overgeslagen omdat het niet rendabel is om voor 3 huizen een paar honderd meter kabel te trekken.
Dus maar voor ongeveer 1/3 van Rotterdam in 5 jaar tijd.

Niet echt ambitieus.

——-edit——
Excuses dit is gebaseerd op aantal inwoners en niet adressen, er zijn blijkbaar 373.018 adressen in Rotterdam, Over 5 jaar vind ik het nogsteeds karig maar is dus niet 1/3.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 10:52]

Volgens mij haal je woningen en inwoners door elkaar.
Inwoners ja, je Hebt helemaal gelijk, niet naar adressen maar mensen gekeken en daar gaat het juist om.

Het is aangepast.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 10:52]

Rotterdam telde op 1 januari 2014 ongeveer 299.800 woningen.

Dat zal iets hoger zijn nu, maar zo te zien is dit redelijk in de buurt van 90%
Ziggo docsis en xDSL. Waarvan het laatste in sommige wijken/straten nog steeds hoogstens 6mbit is.
Het zou al helpen als KPN de glasvezel van de 'telefooncentrale' van 5km verderop wat dichterbij zou brengen. Maar dat doen ze al vele jaren niet.
Dat doen ze wel. Sinds mei zijn ze bezig met de voorbereidingen van het verleggen van lijnen van de telefooncentrale naar de wijkkasten. Dit om afstanden te verkleinen waardoor zometeen meer mogelijk is qua vdsl.
Ok. Goed om te horen. Werd tijd.

Niet dat in het dorp van mijn ouders wijkkasten staan. Maar hopelijk worden er wat geplaatst.
57000 adressen per jaar klinkt als erg weinig voor zo'n dichtbevolkte regio.?
48 werkbare weken x 5 werkdagen delen door 57.000 zijn een hele hoop aansluiting per dag ;)
237,5 om precies te zijn.
Ik denk dat een stad juist moeilijker is qua aanleg dan een buitengebied. Dat laatste zijn namelijk allemaal huizen die los staan en daarmee eenvoudig kunnen worden aangesloten. De moeite daar zit hem in de kabels naar het huis toe krijgen. Rotterdam bestaat veelal uit appartementen/flats, daar kun je niet in 10 minuten even een kabeltje naar boven trekken. In de huizen waar ik tot nu toe heb gewoond zou ik niet eens zien hoe ze die kabel daar moeten krijgen, maar daar zullen ze vast over nagedacht hebben.
Via bestaande mantelbuizen.
Enige nadeel, als de meterkasten van de appartementen boven elkaar staan moet iedereen thuis zijn bij aanleg anders krijg je mogelijk geen glasvezel omdat de kabels via andermans meterkast lopen en heb je deze situatie:
Etage 1 en 2 zijn thuis en krijgen glasvezel. 3 is niet thuis, dus 4 en 5 krijgen dan ook niet omdat 3 niet thuis was.
Waarom? Ze kunnen niet in meterkast van 3 komen dus kunnen niet verder.

Als ze sowieso niet binnendoor kunnen, gaan ze met goten buitenom werken. Als dit van toepassing is, ben je ook niet meer afhankelijk van je medebewoners.
In oude panden lopen vaak gewoon buizen naar boven waar al coax en telefoonlijn in zit, of de intercom bijvoorbeeld. Daar kunnen dan vaak nog wel een paar glasvezels bij. Zo niet dan is boren in de vloer van de meterkast de enige optie. Zolang ze maar niet met kabelgoten aan komen zetten vind ik het prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.