Huawei: 5g komt eind dit jaar op goedkope smartphones

Huawei denkt dat de prijs van de goedkoopste telefoons met 5g zover gaat dalen, dat er eind dit jaar ook goedkope telefoons met 5g verschijnen. Telefoons met 5g kosten nu vaak nog boven 500 euro. Bij 4g daalden de prijzen ook snel.

De topman van Huawei voor 5g-apparatuur, Yang Chaobin, zegt volgens CNMO dat smartphones met 5g eind dit jaar of begin volgend jaar in de winkels kunnen liggen voor 1000 yuan. Dat is omgerekend ongeveer 130 euro momenteel, maar Chinese prijzen zijn zonder btw; een telefoon van 1000 yuan kost in de Benelux al snel tussen 150 en 200 euro.

Dat is ver onder de prijzen die fabrikanten nu vragen. De goedkoopste 5g-smartphones tot nu toe zijn rond 600 euro. Bij 4g kwam de prijsdaling: begin 2013 was dat alleen beschikbaar op duurdere high-end smartphones, maar in 2014 kwam 4g beschikbaar op goedkopere smartphones. Telefoons met 5g kwamen vorig jaar voor het eerst uit.

Andere fabrikanten hebben ook gehint op lagere prijzen voor 5g-smartphones. HMD zou een 'goedkopere' Nokia-smartphone met 5g willen uitrusten. Momenteel zijn er weinig socs verkrijgbaar met 5g-ondersteuning. De goedkopere daarvan zijn de Snapdragon 765 van Qualcomm en Dimensity 800 van MediaTek.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-01-2020 • 18:48

54 Linkedin

Reacties (54)

54
54
26
2
0
16
Wijzig sortering
Ik heb het gevoel dat 5G erg wordt gehypt. Ik woon in Friesland, in een dorp, en acht de kans dat 5G hier wordt uitgerold bijzonder klein. Het bereik van een 5G mast is slechts 200m. Het heeft wel een veel grotere capaciteit, maar dat is alleen zinvol als er ook veel mensen in de buurt zijn. Ik verwacht dat 5G alleen in de dichtbevolkte gebieden zal worden uitgerold. Daarbuiten is het weinig rendabel en wordt het rommelig met een mast om de 200 meter.
Zo als K-aroq zegt:
5G wordt ook (zelfs als eerste) op de 700 MHz band uitgezonden binnenkort.

Bij KPN hangen de 700 en 1400 MHz zenders al in vele masten:
https://antennekaart.nl/b...ei-ombouw-een-maand-later

Daarna komt in 2022 de 3500 MHz band 1-2km bereik.
Daarna komt pas de 26 GHz band voor 5G. Maar dit is alleen voor gebruik in hele drukke gebieden.

Zoals circuit Zandvoort of een stadion als de Arena:
https://antennekaart.nl/k...2,utilityconnect,vodafone
Maar punt is dat de snelheid op die lage frequenties amper hoger is dan met 4G, de consument heeft er dus echt geen bal aan.

En imo geeft dat niet, 4G is echt meer dan snel genoeg. En neen, ik ben nu niet "32K is genoeg" aan het zeggen, denk even na: 5G op ultra hoge frequenties zou snelheden van 10Gbps leveren. "De weg ligt open voor nieuwe toepassingen!" wordt dan geschreeuwd door de hype- en lobby-machine van providers. Maar dan heb ik meteen twee enorme bedenkingen:
  • Die frequenties en snelheden heb je enkel met line of sight naar de mast, binnen de 200m. Dit wordt dus een dingetje voor in stations, voetbalstadions, en drukke stadscentra, maar thuis zal je dit niet hebben want zelfs als ze in jouw straat een mast hangen: het singlaal komt zelfs niet door glas. Welke toepassing gaat mijn leven veranderen die ik enkel o peen paar plekken en niet thuis of op kantoor kan gebruiken?
  • Vaste internet snelheden blijven hierop achter (omdat providers weigeren hun luie reet op te heffen en niet investeren in 10Gb fiber), dus die "toepassingen" kan ik ook niet thuis gebruiken, zelfs als ik hyper-goede wifi heb. Welke developer gaat een toepassing maken die ik niet eens thuis of op kantoor kan gebruiken?
Voor zover ik het zie is 5G ENORM gehypet door providers om voordelen van domme politici te krijgen (zie de T-Mobile/Tele2 merger), maar gaan we er eigenlijk erg weinig aan hebben. Het enige merkbare verschil dat ik verwacht is een stabiele verbinding op drukke plekken zoals stations en stadions (hallo Utrecht Centraal...) en tijdelijk erg drukke plekken zoals festivals. Met 5G zul je daar gaan van traag whatsappen naar probleemloos livestreamen.

Verder is er een voordeel voor industriele toepassingen (IOT) omdat 5G een veel grotere dichtheid van verbindingen mogelijk maakt. En natuurlijk hebben de providers Europa kapot gelobbyt om 5G een deel te maken van de Europese standaard voor zelfrijdende auto's.

Maar de voordelen voor de consument zijn karig zoals ik het zie.

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 januari 2020 07:08]

Het grote voordeel van 5G is dat alle frequenties gebruikt kunnen worden.
En de 5G modems zijn veel en veel sneller in het opzetten van data verbindingen.

Ja het is gehypet, maar inderdaad pas als we de 3500 MHz band krijgen, dan wordt het interessant.
In 2022 zal mogelijk elke provider zo'n 100 MHz kunnen krijgen. Die kan je echt gericht inzetten waar veel data nodig is. En ja er zullen meer masten bij komen.

Het voordeel is ook: Je hoeft voorlopig nog jaren geen 5G telefoon te kopen.
En net als met 3G, hoe meer mensen een 5G connectie hebben, hoe sneller het 4G netwerk zal worden. :)
(Ja het 4G netwerk wordt gedeelt met het 5G netwerk, maar evengoed wordt het sneller.)
Het bereik hangt helemaal af van op welke frequentie je 5G gebruikt. Als je 5G op 450MHz gebruikt heb je vele kilometers bereik.
Ik werk al tijden met 4G. Remote sessie, vpn, RDP, TeamViewer, games. Nooit issues gehad. Waarom zou ik 5G willen?
Als je het niet wilt dan koop je toch geen 5G toestel? Wat is je punt?
Mijn punt is dat 99.9% van de mensen straks 5G wil aanschaffen en geen enkel voordeel heeft. Ondertussen worden we weer doodgegooid met commercials over hoe fantastisch 5G is.
Dit zie je, zoals K-aroq zegt, telkens opnieuw terug keren wanneer een nieuwe technologie uit komt.
Lees voor de lol de eerste reacties maar eens in volgende artikelen:

nieuws: 3G-industrie optimistisch voor 2006
nieuws: Eerste testen met 4G-telefonie zijn veelbelovend
nieuws: Samsung komt volgend jaar met lte-toestellen
Zalig die reacties. "3G is te duur voor consumenten, ik kan ook thuis TV kijken, wie heeft er nu voice calls nodig".

Dit is iets wat ik vaker terug zie bij IT'ers. Omdat het niet nuttig voor hun is, vinden ze dat het onnuttig voor iedereen is.

5G is nodig omdat veel meer gebruikers tegelijkertijd op 5G kunnen, dat gaat hard nodig zijn wanneer de straten vol zitten met communicerende auto's en andere IoT zaken.

Voor smartphones, momenteel, heeft het inderdaad weinig nut. Maar dat betekent niet dat we 5G niet nodig hebben, er moet een netwerk komen voor IoT.
IoT is nog lang niet mainstream doorgebroken en het is nog maar de vraag of dat gaat gebeuren. Daarbij is de bandbreedte welke nodig is voor IoT minimaal, dat kan met 2g nog prima..

Natuurlijk zullen goede marketeers schreeuwen dat 5G absolute noodzaak is, daar prik ik toch echt doorheen.
Ik begrijp wat je bedoelt, het is natuurlijk de vraag of we het echt nodig gaan hebben. Dat is ook iets wat niet kunnen weten zonder het netwerk in gebruik te nemen. Wie weet heeft IoT, 5G nodig om door te breken.
Ga een paar jaar terug en vervang 5G door 4G
Ga nog een paar jaar terug en vervang 4G door 3G
Ga nog een paar jaar terug en vervang vaste telefoon door mobiele telefoon
Ga nog een paar jaar terug en vervange typemachine met PC

Aan de reacties op Tweakers te zien is de Ziggo reclame blijkbaar op de tech savvy mensen in de samenleving gericht....
Met de komst van 4G werd mobiel internet volwassen. Net zoals een telefoon van 250 euro voor bijna iedereen toereikend is qua specs, of dat een low budget laptop simpelweg prima is.

Punt is dat verschil tussen 5G vs 4G voor bijna niemand merkbaar zal zijn.

edit:typo.

[Reactie gewijzigd door paradoXical op 23 januari 2020 10:40]

Het belangrijkste voordeel naar mijn mening van 5G t.o.v. 4G is dat het beter geschikt is in drukke steden. Dus, webpagina's (of ander data) zullen niet zo hevig vertraagd worden als het geval is met 4G in een drukke stad/omgeving. Dat verschil is dus enorm en zal zeer zeker gewaardeerd worden door alle consumenten die wel is of vaker in drukke steden zijn ;)
Ben aan het werk in Den Haag, VPN staat open, 2 RDP sessies, ik browse tussendoor. Ik merk gewoon niets van vertraging. Indien in de keuze zou hebben, toestel 1: 600 euro, 5g of toestel 2 550 euro, 4G dan kocht ik toestel 2. Ik zie op dit moment, voor mij persoonlijk, geen meerwaarde. Let wel, ik ben een power user en verstook makkelijk 40-50gb per maand.
Tjah als ze willen kopen ze het. Nut of geen nut. Soms wilt de mens gewoon zomaar iets. En als je het geld er voor hebt doe je het gewoon.
Dat zei je zeker ook toen 4g uitkwam. Jaren terug zag men ook niks in mobiele telefoons; "ik heb toch een andwoordapparaat?" Zie de huidige wereld.

Door nieuwe ontwikkelingen ontstaan er ook functies die we nu nog niet hebben bedacht. Meegaan met de technische hoogstandjes is voor veel mensen ook gewoon leuk en interessant.
Dat zei je zeker ook toen 4g uitkwam. Jaren terug zag men ook niks in mobiele telefoons;
Die mensen zagen dan een paar jaar later er wel de voordelen van in, en kochten er dan een. Maar dat ze er op dat moment nog geen behoefte aan hadden is toch volkomen legitiem? Dat ik over een paar jaar misschien wel graag een 5G-toestel wil hebben is voor mij geen reden om er nu meteen een aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door Brousant op 22 januari 2020 19:52]

Toen 3g kwam, had je van tevoren echt het idee dat internet langzaam was.
Dat gelde ook nog met 3g zelf.
Nu met 4g heb ik geen moment het idee dat het traag is.
Dus voor mij is 5g op de telefoon niet gelijk noodzakelijk.
Het netwerk heeft bv 1000 mensen die het zelfde doen als jij. Maar al die mensen gebruiken steeds meer data x10 in 3 jaar. Dus is er andere techniek nodig die het over 10 jaar ook nog doet. Welkom we fixen het met 5g. Over 6 jaar zetten we gewoon 4g voor je uit......
Omdat het ontzettend stoer is om er op verjaardagen mee te kunnen pronken.

Heel veel praktisch nut heeft het op korte termijn in Nederland nog niet.
Voor gamen kan de veel lagere latency van 5G wel eens leuk zijn denk je niet?
Ja idd voor de mensen die competitief gamen op mobiele apparaten is het heel nuttig.

Wat een immense doelgroep waar we het dan ook over hebben. _/-\o_ |:( 8)7
Ik haal gamen aan omdat het een voorbeeld was dat hij noemde. Uiteraard is dat niet het enige waar een lage latency leuk/nuttig is. Ook gewoon surfen, (video)bellen en casual gamen kan er wel bij varen.

En dan hebben we het enkel nog over gewoon gebruik van de gemiddelde consument. Voor de industrie en nieuwe innovaties (zoals zelfrijdende auto's en allerhande IOT toepassingen) zijn de voordelen die 5G bied tegenover 4G zeer gewenst en zelfs dringend nodig.
Ja maar dit gaat over telefoons, het kan straks heel nuttig zijn voor oa zelfrijdende auto's die met elkaar connected zijn.

Maar voor een smartphone zie ik weinig nut.
Iets verder denken: je kunt totaal nieuwe games gaan ontwerpen. Nu ben je vaak gebonden aan een vaste plek waar je kunt gamen. Als je dat mobiel kunt maken en kunt combineren met bijvoorbeeld augmented reality, dan moeten de creatieve geesten geweldige games kunnen bedenken.
Jazeker nu wordt de doelgroep bijna 2x zo groot...

Waarom denken gamers toch dat ze de hele wereld representeren.
Anoniem: 249623
@.MaT22 januari 2020 19:06
Als je al op dat niveau wilt gaan gamen waar dit een merkbaar verschil is, zou ik het maar gewoon bij wifi houden.
Als je al op dat niveau wilt gaan gamen waar dit een merkbaar verschil is, zou ik het maar gewoon bij wifi houden.
Het gaat hierbij om game streaming(stadia, xcloud,...) denk ik, in dat geval kan 5g interessant zijn, probleem is dan wel de databundels die wij hier hebben.
Waarom niet, zou je jezelf eerder moeten afvragen.
Waarom zou je jezelf dat moeten afvragen? 5g omdat het kan? Beetje onzinnig lijkt me.

Ik ga iig geen cent extra uitgeven voor 5g, mocht het toevallig op een toekomstig toestel zit prima en als ik geen cent extra hoef te betalen voor een 5g abbo ook prima.

Maar 5g is voor een smartphone een beetje als 4k en 8k voor een tv, in heel specifieke gevallen een merkbaar verschil maar dan nog is het daadwerkelijke nut discutabel.
Lagere ping, sneller, meer capaciteit (dus snelheid zakt minder snel in met meer gebruikers). 5G gaat niet alleen voor telefoons gebruikt worden maar ook voor andere toepassingen, zoals automotive enz enz..
Wellicht niet voor thuisinternet, maar denk aan nieuwe mogelijkheden zoals Vehicle2X/Car2X en op afstand opereren in real life, just to name a few ;)
Zolang ik maar videos voor 'research purposes' door heel Nederland kan kijken in full hd is 5g voor mij te veel. Ik blijf nog wel even bij 4g. Ook prima toch als je geen voordelen ziet?
Vraag me toch af of er inmiddels al voldoende onderzoek gedaan is naar de impact van de extra straling die dit met zich mee brengt. Straks zitten we met een bult antennes op een iedere hoek van de straat terwijl er ook testen gedaan zijn met 5G op langere afstand.

Het EU land wat als een van eerdere 5G gereed zou moeten hebben, heeft dit geweigerd.

https://www.vrt.be/vrtnws...s-het-en-wanneer-mogen-w/

Als je zoekt op Brussel geen 5G kom je het een en ander tegen.

Voorlopig is 4G nog snel zat, kunnen beter eerst dit goed dekkend maken en 5G van andere landen maar afwachten.
Je kan hier beter niet over beginnen op tweakers want je wordt dan altijd gedownvote, want ze denken allemaal wel te weten dat dat 5G gewoon veilig is, het zijn allemaal stralings-experts hier op tweakers.
Brussel heeft altijd al rare regels gehad. Niet erg denk gevoelige mensen die het daar voor het zeggen hebben. Maar als de nood aan de man is zetten we even hun overgevoeligheid aan de kant en helpen we de gewone burgers....https://tweakers.net/nieuws/109645/base-overtrad-stralingsnormen-om-overbelasting-te-voorkomen-na-aanslagen-brussel.html
Het artikel geeft het volgende aan:
Voorlopig is er wel nog geen enkel definitief wetenschappelijk bewijs gevonden dat die bestraling nadelig is voor de gezondheid.
Hoe schadelijk het echt zal niet de toekomst uitwijzen, voorlopig lijkt het niet erger te zijn dan 4G. Een telefoon langere tijd op je blote huid houden lijkt mij nog steeds geen goed idee.
Volledig mee eens, vandaag de dag komen steeds meer nadelige bijwerkingen van voorgaande technologieën naar boven. Elektrosmog is dan ook geen potentieel gevaar en non-ionizing radiation kunnen we vast allemaal trekken, blijkt weer (natuur terzijde gelaten) (sarcasme).

Vergeet niet, ons zenuwstelsel werkt immers ook op elektriciteit, hebben ieder ons eigen resonantie en zijn hier dan ook gevoelig voor. Interessant onderwerp om research naar te doen: Schumann Resonance.

Last but not least, zoek vooral op het effect van zendmasten op de gezondheid en de laatste 'testen' van 5G, het is begrijpelijk dat een technologie die (zoals gewoonlijk) door de strot gedrukt wordt waar enorm veel geld in gestopt is en al uitgerold wordt zeer veel verlies heeft gecreëerd wanneer er beslist wordt dat het niet door zal gaan.

Ik begrijp dat technologie en ontwikkeling belangrijk is, maar gezondheid en veiligheid waarborgen blijkt dan opeens bijzaak.
Eindelijk, ik kan niet wachten, wat is dat 4G toch rete traag he jongens! Al die games van 50GB die we downloaden op onze smartphones, dat gaat ons veel tijd schelen.
Filmpje klopt niet helemaal 5G ondersteund ook hogere frequenties maar ook de oude. De dekking is dus het zelfde als nu maar er komen frequenties bij en dus dekking. Waar 5G er goed in is is in always connected dus jij hebt altijd connectie met 3 masten continue minimaal. Hierdoor gaat jouw snelheid omhoog. Zeker als je bv ook dekking van een hoger frequentie hebt met dito hogere bandbreedte. Dit samen voegen van meerder masten is in 4G ontstaan soms 4G+ genoemd en bij 5G standaard
Ook dat klinkt allemaal prima, thanks!!
Nu nog de 5G Netwerken... dat is een heel ander verhaal, aangezien dat enkel mogelijk is als er gebruik van Huawei apparatuur gemaakt wordt.
Dat is uiteraard niet correct. Huawei is wel 1 van de partijen waar dat het minste kost, maar andere partijen zoals Nokia, Ericsson etc. Kunnen ook gewoon apparatuur leveren met vergelijkbare functionaliteit.
Nu nog de 5G Netwerken... dat is een heel ander verhaal, aangezien dat enkel mogelijk is als er gebruik van Huawei apparatuur gemaakt wordt.
Huawei is een van de grootste leveranciers maar, een deel van Amerika staat al vol met 5G masten van andere leveranciers, de UK gebruikt in tegenstelling grotendeels Huawei apparatuur.
De Europese provider gebruiken een mix van alle 3 de grote leverancier. Waarbij Ericsson marktleider is.
3 in de UK, 2 in Ierland, 2 in Zwitserland, een paar in Scandinavie.

En dat laatste is de grootst mogelijke onzin, dat je Huawei nodig hebt. Maar kennelijk ben jij erg gevoelig voor marketing.
Ik dacht, dat Huawei al de 5G techniek klaar had en de concurrentie nog niet.
Allemaal leuk en aardig die 5g smartphones, eerst maar eens afwachten wanneer dat 5g netwerk (in Nederland) operationeel gaat zijn. Net als bij 4g waren er indertijd ook discussies over straling, en hadden providers grote moeite met het verkrijgen van vergunningen om plaatsing van antennes, voor een goede dekking mogelijk te maken. Met 5g zal het ook niet veel anders gaan. Iedereen wil goede dekking maar niemand wil 5g antennes in de buurt, of op zijn of haar dak, of belemmering van uitzicht enz. De geschiedenis herhaald zich, en net als toen bij 4g komt het er bij 5g uiteindelijk toch wel van. Wanneer 5g operationeel is, dan worden 5g telefoons interessant
Als ik de bron vertaal dan strookt de inhoud niet met dit artikel?
Van mij mogen de toestellen wel komen! Ik heb in 2013 een Sony Xperia Z gekocht, één van de eerste telefoons met een 1080p scherm én 4G. Waarom?
Omdat ik nu dit bericht typ op nog steeds hetzelfde toestel. Destijds had ik niet eens een abbo met 4g omdat je daar flink voor bij moest betalen. Maar ik koop liever een nieuw toestel waarmee ik weer flinke tijd vooruit kan. Ik denk als ik destijds toch een 3g telefoon had gekocht , ik nu om die beperking al een nieuwe had gehad. Maar mijn Sony doet het nog prima, zij het met de laatste RR. Echter de custom ondersteuning begint nu zelfs wat te verwateren dus ben nu wel toe aan iets nieuws :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee