Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Marktaandeel van Windows 7 ligt nog steeds boven de 25 procent

Het aantal gebruikers met Windows 7 is gedurende de afgelopen maanden nauwelijks afgenomen, ondanks dat Microsoft op 14 januari stopt met het ondersteunen van het besturingssysteem. Het marktaandeel ligt volgens meerdere statistieken nog boven 25 procent.

Windows 7 heeft op Netmarketshare een marktaandeel van 26,86 procent, terwijl dit vorige maand nog 26,94 procent was. Een afname van slechts 0,08 procentpunt. Op basis van de cijfers van de statistiekendienst zou het besturingssysteem daarmee nog op meer dan een kwart van alle computers die het web bezoeken draaien, terwijl de einddatum van Windows 7-ondersteuning slechts iets meer dan een maand op zich laat wachten. Volgens cijfers van Netmarketshare had Windows 7 in december van 2018 een marktaandeel van 36,9 procent. In het afgelopen jaar is dit dus wel met ongeveer 10 procentpunt afgenomen.

Globalstats meldt soortgelijke cijfers. Op Statcounter ligt het huidige marktaandeel van Windows 7 op 27,45 procent. Een maand eerder was dit 27,98 procent. Dit staat gelijk aan een afname van 0,53 procentpunt. Rond deze tijd vorig jaar was het marktaandeel van Windows 7 nog 35,55 procent. Analytics-tool W3Counter meldt dat 10 procent van websitebezoekers gebruikmaakt van Windows 7. Bij deze statistieken worden overigens ook alle mobiele besturingssystemen meegenomen. Deze cijfers zijn gebaseerd op webverkeer van websites die gebruikmaken van W3Counter.

Uit de meest recente Steam Hardware Survey blijkt dat ongeveer 18,47 procent van alle Steam-gebruikers nog op Windows 7 64-bit draait. Dit is een toename van 2,43 procent ten opzichte van oktober 2019. De 32-bitvariant van Windows 7 draait op 0,8 procent van de pc's in de hardware survey. Overigens worden in de hardware survey niet iedere maand dezelfde gebruikers meegenomen, waardoor de toename in Windows 7-gebruikers hoe dan ook niet representatief is. Het aantal Windows 10-gebruikers is bijvoorbeeld afgenomen met 2 procentpunt naar 74,23 procent. Het is onwaarschijnlijk dat gebruikers Windows 10 hebben ingewisseld voor een ouder OS.

Het einde van Windows 7 zit er al langere tijd aan te komen. Begin 2015 stopte Microsoft met mainstreamondersteuning van het besturingssysteem, maar zegde het bedrijf toe nog vijf jaar beveiligingsupdates uit te brengen. Over iets meer dan een maand is deze periode eveneens verstreken. Microsoft biedt nog wel verlengde ondersteuning voor Windows 7 aan bedrijven, maar hiervoor wordt een jaarlijks bedrag per systeem in rekening gebracht.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

02-12-2019 • 15:16

322 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (322)

Wijzig sortering
tja....., waarom zou je niet naar 10 overstappen?
Erg goed OS, veel beter dan W7, Microsoft heeft ook lang genoeg de mogelijkheid geboden voor een gratis(of tegen gereduceerd tarief) over te stappen van W7 naar W10.
Heel simpel.
94 euro kosten.

pricewatch: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI

Plus de gebruikelijke moeite van het moeten re-installen van je OS.
Het is nog steeds mogelijk om met de Media Creation Tool gratis te upgraden naar Windows 10. Geen clean install dus, maar je kan altijd na een upgrade alsnog voor een clean install kiezen. Extra stap, maar nog steeds gratis dus. Ik weet echter niet zeker of dit ook bij Windows 7/8 Pro naar 10 Pro het geval is, maar werkt zeker bij Windows 7/8 Home naar 10 Home.

Edit:

Dus ook voor andere versies dan Home. Dank @attack

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 2 december 2019 16:06]

Ik heb volgens mij een zelf aangeschafte 64 bits home dus dat zou moeten lukken. Bedoel je daarmee een werkwijze zoals hier?
https://wccftech.com/how-...download-windows-10-free/

En is dit wel legaal?
Het lijkt wel zo.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 2 december 2019 16:02]

Die werkwijze ja en het is legaal zolang jouw Windows 7/8 ook legaal is...
Dat is de theorie.

In de praktijk kan je elke gekraakte W7 door middel van Microsofts eigen creation tool “witwassen” naar een officiele W10 licentie. Dat lijkt me een weloverwogen plan van Microsoft want ze staan het al vanaf de allereerste dag stilletjes toe (en nog steeds).

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 2 december 2019 18:35]

helaas niet legaal, dat het nog werkt komt omdat ze bij microsoft geen verschil kunnen maken tussen users met activatie voor de datum van een paar jaar geleden en eerder. de setup van win10 accepteert wel gewoon win7/8 keys...

En dan heb je nog users met en zonder een microsoft account.
Er zit een enorm grijs gebied tussen legaal en legaal. Ooit had micorsoft een gratis methode om van w7 en w7 naar w10 te updaten. Dat is formeel al een paar jaar verlopen voor bedrijven, zakelijk gebruikers en gewone stervelingen. Maar voor de gehandicapten onder ons heeft het veel langer gemogen. En zelf zeg ik dat als je het niet zelf kunt, dan heb je toch een zekere mate van computer-handicap. Voor mij als privé persoon een acceptabele reden.

En dan het feit dat het nog steeds kan. microsoft blokkeert het niet actief. Ze maken het alleen moeilijk. Zie dat als een spel.

Uiteindelijk heeft microsoft jaren geleden al aangegeven dat ze nooit particuliere gebruikers zullen aanpakken op het minder legaal gebruik van een microsoft licentie. Het kost hen veel en het levert niets op. Ze zien dit kleine particuliere 'misbruik' als leerschool. Als je privé microsoft spul gebruikt, wil je dat zakelijk ook. Maar als zij denken dat er zakelijk gebruik gemaakt wordt van zo'n minder legale licentie, dan kan je wel aangepakt worden. En dat is hun definitie van zakelijk.
Ik heb ooit een artikel gelezen uit de jaren '80, waarin iemand van WordPerfect hetzelfde zei: Laat mensen thuis maar "wennen" aan onze software, dan gaan ze er op het werk om vragen, en bedrijven kopen onze licenties wel.
Klopt, en het werkt. Het moet in 1988 zijn geweest dat we op de HTS zelf floppy's mochten meenemen en voor ƒ1,- de software en licentie op Word Perfect kregen. Een maand later kregen we voor ƒ0,25 een licentie op ms Word. Weer een maand later was de licentie op Word Perfect ƒ0,10 en de daarop volgende actie was ƒ0,00 voor ms Word. De periodes van 1 maand kan iets langer zijn maar binnen 1 jaar was dat de prijs-evolutie. Alles om de studenten op de HTS aan de 'juiste' software te krijgen zodat ze dat in hun verdere carrière gebruiken. Tegenwoordig heeft surf/surfnet/surfspot voordelige licenties voor het onderwijs, precies voor de zelfde reden.

Voor personeel van grote bedrijven met een dure microsoft licentie is (was) er het Home Use Program (HUP). Daarlangs heb ik ooit voor €10 een volledige office licentie in huis gehaald. Tegenwoordig is het alles wat microsoft wil verkopen: abonnementen op de cloud spullen.
En ehm, Hoe controleert Microsoft of jij als ondernemer in de “legale” upgrade periode hebt geüpgraded of vorige week? Aan de hand van de installatie datum? Want dat zou betekenen dat je de computer 1x mag upgraden en dan nooit meer herinstalleren?

Edit: ik denk niet dat je het weet; maar ik vraag het me af hoe het technisch kan? Activatie datum van digitale licentie oid?

[Reactie gewijzigd door Waterfietser op 3 december 2019 19:59]

Microsoft zal veel verschillende en vooral wisselende methodes hebben om te laten zien dat je professional bent. Ze zullen de definitie niet vrij geven maar voor elk stukje software zullen ze daar verschillend mee om gaan.

Voor het windows denk ik dat ze er meer baad bij hebben dat iedereen over gaat naar de nieuwe versie. Dus als je een licentie op 1 of andere manier aan w7, w8 of w10 te linken is, dan kan/mag ze w10 draaien. En zelfs met oudere hardware doen ze niet moeilijk. En ja, al zo lang microsoft er op hamert dat wij allemaal moeten patchen en zo heeft microsoft al telemetrie gegevens waarmee ze jou os aan jou hardware kunnen koppelen. Je download immers alleen maar de drivers voor de hardware die je draait.

En ze weten ook dat je een windows versie moet draaien om de overige software te gebruiken. Zolang jij geen mswindows draait zal je ook geen andere software bij microsoft kopen/huren.

De voornaamste reden om niet meer makkelijk te kunnen updaten is volgens mij dat ze er geen ondersteuning meer op willen geven. Nu kunnen ze tegen jou en mij zeggen dat er geen ondersteuning meer is. Voor de minder validen willen ze nog wel wat doen, daarom is het voor hen nog wel mogelijk.
> Zolang jij geen mswindows draait zal je ook geen andere software bij microsoft kopen/huren.

Nou, meer dan 50% van de VMs op Microsoft Azure zijn Linux VMs en SQL serveer van Microsoft werkt ook op Linux. ;-)

Dus voor de server, kan het wel degelijk.

Voor Android heeft Microsoft een versie van Office, dus mobiel dus ook.

En Office 365, etc. werkt in de browser, dus dat werkt overal.
Dat is hij zeker. Tof, dan ga ik dat maar 's proberen! Dankjewel.
Afgelopen week nog via de Media Creation Tool, Windows 7 Ultimate naar Windows 10 pro (gratis) geupgrade. Dat lukt dus nog zonder kosten. :)
Dit werkt ook gewoon met een clean install: opstarten met een Win10 bootable iso, (op usb bijv.), en dan je bestaande, legale Win7 key invullen tijdens de install van win10. Die accepteert ie gewoon en win10 wordt dan gewoon geinstalleerd, én geactiveerd als digitale licentie.
Werkt iig met zowel home als pro, en Win10 krijgt dan de versie waar je ook de win7 key voor had.
of geen key invoeren, kan meestal ook.
heb nu al meerdere computers geinstalleerd en windows activeert automatisch (via bios??).
Als je computer met digitale licentie is geleverd zit er inderdaad een chip op je moederbord of is je hardware id bekend bij Microsoft
Dan onverschat je mensen toch echt. Denk je nou echt dat deze gebruikers een upgrade onderzocht hebben en het toen toch te duur vonden?

Wat dacht je van: Ik heb een computer. Deze werkt. Ik heb amper een idee wat ik draai.
'onverschat', dat is een echte Schrödingers beoordeling :) .
Heel juist, ik kan mij bij deze statement 100% zien.
Veel mensen weten zelfs niet welke OS ze gebruiken, ze gebruiken een pc gelijk een microgolf,
het werkt en het doet wat het moet.
of gewoon een OEM key kopen online voor 15 euro, hoe ze daaraan komen is niet heel interessant, je hebt in elk geval een legale installatie van windows waar niet mee gerommeld is. Dat de key iets minder legaal is maar wel werkt daar buiten gelaten
"Minder legaal"? Iets is óf legaal, óf illegaal. Meer smaken zijn er niet :)
Windows 10 is jaren een gratis upgrade geweest, en is nu altijd nog te activeren met een Windows 7, 8 of 8.1 key (naast win10 key natuurlijk).

Als je net iets minder officieel het wilt doen zijn er ook nog zat truckjes om te gratis te upgraden.
'geweest'? Nog steeds, gewoon de media creation tool uitvoeren, geen truckjes nodig. Het enige wat roet in het eten kan gooien is verouderde hardware die niet meer ondersteund wordt, dan gaat ie niet upgraden.
Of je zoekt nog ff wat beter..
Is dat legaal dan? Op de pagina van Windows zelf kost een Windows 10 Pro licentie iets van 270 euro.

Maar sites als softwarekey, gamekeydiscounter etc, biedne het inderdaad voor 10 a 20 euro aan.
Hoe kan dat dan? Hoe legaal is dat?
MS doet er niet echt moeilijk over, ze willen gewoon dat zoveel mogelijk mensen overstappen op 10, dan dat er een hele populatie achterblijft die 7 blijft gebruiken, niet ondersteund en kwetsbaar (en schadelijk voor het hele windows ecosysteem) MS zijn winst wordt allang niet meer bepaald door de inkomsten van windows (ook al heeft the end of life wel gezorgd voor een boost w10 sales).
OEM keys. Grijs gebied.

Deze keys horen niet in de reguliere verkoop te belanden. Volgens microsoft zelf is dit dan ook niet toegestaan.
Er bestaat ook een kans dat deze keys met gestolen creditcards zijn gekocht en voor veel goedkoper worden aangeboden. Erg verleidelijk, maar je doet de ontwikkelaar er geen plezier mee. In dit geval Microsoft.
Ze verkopen niet alleen OEM-keys, maar ook de Retail variant ervan. Ze kopen deze licenties goedkoop in via ontwikkelingslanden waar Windows goedkoper is, en verkopen deze dan met winst in westerse landen voor tientallen euro's.

Het is illegaal en mag ook niet van Microsoft, ook heb je de kans dat de licentie ongeldig wordt verklaard.
Bedankt heren. Ik heb geen zin in illegaal gedoe meer dus dat laat ik dan eventjes.
Voor zover ik weet zijn er twee varianten van goedkope keys en ik zou ze zelf niet ronduit als illegaal bestempelen.

Keys uit andere landen zijn inderdaad dubieus (grijze import mag in principe van de wet, maar MS heeft beperkende voorwaarden en ik weet niet of daar al gerechtelijke uitspraken liggen die er tegenin gaan).

Keys voor je eigen regio die tweedehands zijn, afkomstig van bedrijven die ermee gestopt zijn of een ander OS gebruiken op hun machines, zijn volgens de rechter gewoon toegelaten, zelfs al vindt MS van niet. Ik ken iemand met licenties met keurig een bijgaande brief van leverancier Licensepartners in de kluis en de instructie om MS geen informatie te verstrekken waar ze volgens de rechter geen recht op hebben.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 december 2019 17:54]

Keys zijn gewoon legaal, heb er nog nooit problemen mee gehad ( meerdere systemen), tegenwoordig komen de meeste keys, ook van games gewoon via legale resellers..
Sorry, maar ze zijn NIET legaal. Dat je er nooit mee gepakt bent betekent niet dat ze legaal zijn.
Sorry maar dat zijn ze wel, miss moet je eerst wat research doen voor je onwaarheden verspreid:

https://www.tomshardware....0-free-or-cheap,5717.html

Je kan het zien als of je nikes op puma's bij een outlet store koopt...
Wellicht lees je eerst voordat je onzin uitkraamt..
Zie in dat artikel staan: "While we can't vouch for all of them, websites selling lower-priced Windows keys are likely selling legitimate codes."

Vertel maar of het klopt of niet, je weet het niet dus je kan niet claimen dat het ene onzin is en het andere niet. Tenzij je 100% bewijs hebt dat het wel of niet illegaal verkregen is, `t is een keuze die je maakt om 1 van beide te doen en daarna te handelen. Er zijn ook websites die 100% echte medicijnen verkopen, neem aan dat je die dan ook afneemt voor een prikkie? waarom zou je ze bij een apotheek gaan halen als je het toch zelf kan kopen en wel weet wat ze doen en hoe je ze moet innemen,
Het kan misschien op niet legale/grijze manieren verkregen zijn, maar een ToS staat niet boven de Nederlandse wet. En de wet is heel duidelijk, je mag 2e hands keys kopen. Als MS ooit besluit een key te blocken en je kan aantonen dat jij hem gekocht hebt dan kan je een rechtzaak aanspannen tegen ms en krijg je gelijk.

Ik geloof dat zoiets vergelijkbaars ook ooit met steamkeys aan de hand was. Alleen hebben games nog een regiolock wat eventueel een houdvast(je) is.

En ja, als je een key koopt die eigenlijk voor de Afrikaanse markt is bedoeld en bedrijven daar dikke winst op maken kan ik bij wijze van maar een ding zeggen: sukkel, had je maar zelf een key op de Afrikaanse markt moeten kopen. Dan spek je dit soort bedrijfjes niet.

En wat je zegt met gestolen creditcardgegevens, tja. Wat nooit bewezen is, is ook niet schuldig. Sommige zullen dat doen, andere niet. Bewijs ga je toch niet vinden.
Als jij bij bedrijf X een key koopt en MS blokkeert die key dan kan jij MS niet aanklagen. Net zoals bij garantie heb jij alleen te maken met het bedrijf wat de key heeft verkocht.
Ja dus maw ze kunnen niet instaan voor de meest vage sites, maar voor de meeste sites geld gewoon dat t legale keys zijn, punt.

Die creditcard onzin en die andere cowboy verhalen zijn van 20 jaar geleden, keys komen gewoon bij de makers weg tegenwoordig, maar hey niemand houdt je tegen om naar de winkel te hollen en 300 euro af te tikken maar hou aub op met dat bangmakerij bs...
ja... volgens microsoft, maar de wetgeving in Europa zegt wat anders.. die licenties zijn gewoon tweedehands maar nooit gebruikt. dus gewoon voor 10-20 euro win10 licentie (pro)..
Want, hier in NL, is het gewoon legaal om tweedehands keys te kopen.
Een TOS staat echter niet boven de wet ;-)
Geen computerbouwer betaalt 270 euro voor een licentie, misschien eerder een tientje. Licenties mogen doorverkocht worden, dat is het uitputtingsprincipe in het auteursrecht. Microsoft is afhankelijk van contracten met leveranciers om te voorkomen dat dat niet gebeurt.

Kortom, het is waarschijnlijk grijs: Auteursrechtelijk mogelijk prima in orde, maar iemand heeft zijn contract met Microsoft geschonden om die licentie voor een prikkie te kopen.
Volstrekt legaal. Vergelijk het met een andere marktplaats waar je precies dezelfde artikelen kunt kopen. Partijen zoals bijvoorbeeld op Kinguin kopen overtolllige keys in bulk in en bestaan al jaren. Retail of OEM Windows 10 Pro is daar 10 euro. Office is ook zeer goedkoop.

Het is net als Black Friday. Sommige mensen betalen zonder morren de hoofdprijs, andere mensen gaan goed shoppen. leestip: https://www.tomshardware....0-free-or-cheap,5717.html
oud ijzer opkopen met windows 7 machines, 1000 stuks = 1000 licenties ... allemaal te gebruiken voor een upgrade.
En de meeste licentie codes die op de stickers staan zijn nooit gebruikt: Direct na levering zijn ze zakelijk opnieuw ingespoeld met een zakelijke versie en zakelijke (netwerk gebaseerde) licentie.
Legaal? Het gaat sowieso in tegen de licentievoorwaarden en als het dat niet doet dan zijn ze op niet legitieme manier verkregen. Denk bijvoorbeeld aan gestolen credit card gegevens.
Wat komt eerst... de licentie voorwaarden of ons wetboek.
Heel veel bedrijven lappen dit aan hun laars..
maar het is heel simpel hoor, .. ons wetboek.

[Reactie gewijzigd door Thc_Nbl op 3 december 2019 16:11]

Zou dat een ding zijn? Ik heb wel van grijze import en tweedehandslicenties gehoord, maar nooit van gestolen creditcards in dat verband.
ik denk dat jij leeft in een wereld van fabels dan want dit gebeurt actief en nog altijd tot op de dag van vandaag hoor ...
Ik denk dat jij weinig weet wat er loos is in de wereld en al helemaal geen ervaring met dingen hebt, je papagaai'd anderen na wat je ooit gehoord hebt and that's it...
Voor veel mensen (oa ik) is de bloat die bij W10 zit funest, dan al niet te spreken over het belachelijk slechte verschillende UI's zoals Settings en Control Panel.

Voor dat soort mensen is de Enterprise LTSC versie, ook al isdie niet heel legaal te verkrijgen als consument.
Welke bloat hebben wij het dan over? w10 zou zelfs paint eruit gehaald worden maar gelukkig hebben laten zitten. Je kan het OS compleet kaal maken als je zelf wilt volgens mij zijn er ook tal van scripts om dit voor je te doen. Maar standaard kan je simpelweg alles deinstallen of powershell commands gebruiken.
Maar please tell wat nu precies funest is.
Welke bloat hebben we het over?

Uit je eigen link:
Bloatware that is removed:
3DBuilder, Appconnector, Bing Finance, Bing News, Bing Sports, Bing Weather, Fresh Paint, Get started, Microsoft Office Hub, Microsoft Solitaire Collection, Microsoft Sticky Notes, OneNote, OneConnect, People, Skype for Desktop, Alarms, Camera, Maps, Phone, SoundRecorder, XboxApp, Zune Music, Zune Video, Windows communications apps, Minecraft, PowerBI, Network Speed Test, Phone, Messaging, Office Sway, Windows Feedback Hub, Bing Food And Drink, Bing Travel, Bing Health And Fitness, Windows Reading List, Twitter, Pandora, Flipboard, Shazam, CandyCrush, CandyCrushSoda, King apps, iHeartRadio, Netflix, DrawboardPDF, PicsArt-PhotoStudio, FarmVille 2 Country Escape, TuneInRadio, Asphalt8, NYT Crossword, CyberLink MediaSuite Essentials, Facebook, Royal Revolt 2, Caesars Slots Free Casino, March of Empires, Phototastic Collage, Autodesk SketchBook, Duolingo, EclipseManager, ActiproSoftware, BioEnrollment, Windows Feedback, Xbox Game CallableUI, Xbox Identity Provider, and ContactSupport.
Het is al belachelijk dat dit er door Microsoft ingepropt wordt, en het is nog veel belachelijker dat je veel van die onzin niet normaal kan uninstallen maar alleen middels powershell scripts weg kan krijgen.

Voordat je eindelijk een kale installatie hebt die niet continue phone-home doet ben je zo een uur verder, althans dat was mijn ervaring de laatste keer dat ik Windows 10 installeerde. En voor wat? Tot nu toe kreeg 7 gewoon nog veiligheidsupdates, dus qua veiligheid ontloopt het elkaar nog niet zoveel.
Dit is dus een lijst die deze script verwijderd niet een lijst van alles wat er in windows zit.
Je kan bijna alles wat hier staat deinstalleren zonder script of powershell, gewoon in de app lijst, volgens mij is dit de lijst van apps die vroeger mee geinstalleerd werden of in sommige landen (ik heb pro dus het kan daar aan liggen) maar ik heb de meeste van deze apps niet hoeven te verwijderen (netflix moest ik zelf installeren aangezien ik dat wel gebruik, skype ook) en de helft van de apps heb ik nooit van gehoord. Solitaire krijg je allang niet meer standaard in windows(pro). Sommige apps die hier tussen staan zijn meer tools dan apps. Zoals phone(kan je voor kiezen om je android telefoon te syncen) Alarms, camera etc (je gokt het niet maar sommige mensen hebben dit OS ook op tablets en laptops.

Met powershell kan je tools en andere programma's verwijderen die jij misschien niet of wel wil hebben (windows powertools zoals SFC (/scannow :+, regedit, you name it -waarom je dat zou willen wissen, weet ik ook niet maar misschien probeer je een super light build te maken).

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 2 december 2019 17:43]

Get started, Microsoft Sticky Notes, People, Alarms, Camera, Maps, Phone, Messaging, Windows Feedback Hub, Windows Feedback, Xbox, ContactSupport
Echt schandalig dat Microsoft dat erin doet. Echt belachelijk om standaard toepassingen toe te voegen waar 90% van de gebruikers wel bekend mee is en waar 70% het dan ook een keer gebruikt. Je zou maar eens een keer feedback achterlaten of contact opnemen met de support 8)7

Die iHeartRadio, Farmville e.d. zijn belachelijk, maar dat ze een fucking alarm toevoegen aan een desktop is natuurlijk gewoon dikke prima. Dat ze ook Bing News/Finance/Sports/Weather toevoegen kun je ook nog wel begrijpen, dat zijn ook dingen die tegenwoordig vrij gebruikelijk zijn, bovendien (als je nog eens wat probeert) zijn het best aardige apps zonder poeha. Netflix, FAcebook en Skype zijn ook gewoon dingen die veel mensen anders alsnog zouden installeren. Overigens zijn de meeste games simpel shortcuts om de game te downloaden in de store, iets wat je zou weten als je ze wel eens had ingedrukt. Dat ze in je startmenu staan is jammer, maar ik heb bij eigenlijk elk OS wel dingen die ik eruit wil halen of iets. Er zit gewoon normale logica achter om ddie dingen toe te voegen, maar omdat sommige gebruikers nogal koppig zijn is elke toevoeging meteen de vijand.

En zoals al aangegeven zijn er genoeg manieren om overal vanaf te komen, dus waar hebben we het in hemelsnaam over. Zolang je niks opstart, heeft ook niks toegang of rechten om iets met je systeem te doen. Dus het is ook nog eens onnodig om je er druk over te maken.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 2 december 2019 17:48]

Wauw, het is je gelukt om uit de lijst van tientallen onzinnige applicaties er een paar te vinden die wellicht nuttig zijn, nee je hebt helemaal gelijk dat er compleet geen bloat in Windows 10 zit 8)7

Was dat je punt? Was dat het argument wat je wilde maken?

Wil je het wellicht nog eens proberen?
nee je hebt helemaal gelijk dat er compleet geen bloat in Windows 10 zit 8)7
Dat beweert hij toch ook niet?

Lees zijn reactie nog een keer en probeer dan nog een keer te antwoorden... :+
Soundrecorder is al een onderdeel van Windows sinds versie 3.0. Ideaal tooltje om de microphone te testen.
90% van bovenstaande is er gewoon uit te halen hoor, bij installatie..
https://theitbros.com/sysprep-windows-10-machine-guide/ <<
Veruit de meeste mensen kan het geen barst schelen want die kijken niet eens om naar die "problemen". Jou specifiek geval is geen meerderheid en LTSC is alles behalve een oplossing. LTSC lost je probleem met Settings en Control Panel niet op (sterker nog, het maakt het alleen maar erger) en die "bloat" die mist kan je ook net zo goed verwijderen uit de normale Windows 10 versies. Ondertussen lever je wel in op compatibiliteit, ondersteuning, veiligheid en updates.
(sterker nog, het maakt het alleen maar erger)
:?
en die "bloat" die mist kan je ook net zo goed verwijderen uit de normale Windows 10 versies
Niet alles, en dat vereist dus weer extra stappen aan de kant van de gebruiker. Telemetrie is bijv. minder uit te zetten in een normale Home/Pro versie dan LTSC.
Ondertussen lever je wel in op compatibiliteit, ondersteuning, veiligheid en updates.
Klinkklare onzin wat je nu uitkraamt. Windows 10 is Windows 10 qua ondersteuning en je krijgt gewoon alle beveiligingsupdates. Het enige wat je "inlevert" is dat je niet meer de updates voor nieuwe Windows functies en alle leuke applicaties die ze erbij bedenken erbij. Calculator is de Windows 7/10 ipv de UWP versie.
Niet alles, en dat vereist dus weer extra stappen aan de kant van de gebruiker. Telemetrie is bijv. minder uit te zetten in een normale Home/Pro versie dan LTSC.
Telemetrie uitschakelen als de menu optie niet voldoende voor je is.
Je levert dus voornamelijk in op updates en veiligheid, je wilt dus niet dat ze telemetrie pakken maar loopt wel de kans dat iemand anders -met een mindere reputatie dan MS- alles pakt. Verkeerde 'zuinigheid' als je het mij vraagt.
Je levert dus voornamelijk in op updates en veiligheid
Again, waar haal je dit vandaan? Je levert niks in op veiligheid. Vooral niet op veiligheid.
"Microsoft stopt over precies één jaar de ondersteuning van Windows 7. Gebruikers zullen dan geen beveiligingsupdates meer ontvangen. Grote organisaties kunnen echter tegen betaling een apart onderhoudscontract afsluiten waarbij nieuwe kwetsbaarheden nog wel worden gepatcht."
Volgensmij hebben we het toch echt over Windows 10 Enterprise LTSC.

[Reactie gewijzigd door Aerkhanite op 3 december 2019 13:50]

Oeps correct. LTSC is eigenlijk nog erger: long-ish read.
Considerations

All too often, I have seen strategic decisions about Windows 10 servicing options and the use of the Long-Term Servicing Channel driven by the wrong criteria; for example, IT professional familiarity prevailing over end user value and impact. The LTSC is designed for devices and use cases where features and functionality will not change. It provides 10 years of security servicing to a static Windows 10 feature set. If you are considering the LTSC for devices in your organization, please consider the following:

Silicon support: Windows 10 Enterprise LTSC will support the currently released processors and chipsets at the time of release of the LTSC. When choosing to utilize the LTSC, you must factor hardware into your decision, making sure you have a long-term supply of devices and service components for the life of your expected usage of the device. If the hardware your device is using needs to be replaced in five years, do you have a replacement supply to support the version you are running? You also want to be sure you have a hardware solution that will provide you with extended driver/firmware support to match your expected lifecycle use of the LTSC for that device. (See the Lifecycle FAQ to learn more about the Windows Silicon Support Policy.)
(dus ook geen future spectres patches etc)

New peripheral support: Because the API and driver support models are not changing, the LTSC release you deploy may not support new hardware or peripherals that you need to use in your organization.
Application support: With each Semi-Annual Channel release following an LTSC release, there is a growing gap in APIs and functionality between the current Windows API in use by most all devices, and previous LTSC releases. Many ISVs do not support LTSC editions for their applications, as they want their applications to use the latest innovation and capabilities to give users the best experience. This is the case with Office ProPlus, which does not support Windows 10 Enterprise LTSC releases as it relies on Windows 10 feature updates and the Semi-Annual Channel to deliver the best user experience with the latest capabilities. (If you were using Windows 10 Enterprise LTSC 2019, you would, therefore, need to use Office 2019.)
Best security: Windows 10, with the latest feature update installed, is always the most secure release of Windows 10, offering the latest security capabilities and functionality.
Best stability: Windows 10, with the latest feature update installed, has the latest performance and stability improvements.
Greatest hardware choice: New devices target and ship with the latest Windows 10 release to light up new hardware capabilities and improvements.

Ik zie veel te veel negatieve kanten aan een LTSC (en is feitelijk bedoeld voor kiosken en andere statische omgevingen niet voor een gaming/werk pc, maar ja liever haten dan toegeven dat windows 10 goed kan zijn natuurlijk.
maar ja liever haten dan toegeven dat windows 10 goed kan zijn natuurlijk.
Goed, hier reageer ik dus niet meer op.
Jou specifiek geval is geen meerderheid
Geen meerderheid dus geen probleem? ;)
Voor de powerusers is dat makkelijk uit te schakelen, bedrijven gebruiken hopelijk iets van MDT en de mensen die er helemaal niets mee kunnen kijken waarschijnlijk amper naar de bloat. Sterker nog, als je ziet wat er voor bloatware buiten Windows om op een gemiddelde machine van HP o.i.d. staat kun je wel concluderen dat het helemaal niets uit maakt.

Het control panel is er inderdaad niet beter om geworden, maar om daarom maar geen upgrade te doen zodat je straks een veilig OS hebt?
Dit dus ook inderdaad, de control panels zijn echt verschrikkelijk.
die heb ik één klaar liggen met legale sleutel just in case , maar ik blijf nog bij Win7. Als een bedrijf je gratis ( de gewone WIn10 ) aansmeert, dan klopt er iets totaal niet. Ik verwacht dat Win10 binnen niet afzienbare tijd, een en al reclame zal zijn. en alleen tweakers kunnen die brol blokkeren. Plus de updates die diverse pc's gewoon onbruikbaar maakte ( en ik mocht oplossen ) lokken mij niet naar het OS.

PS: ik ken nog een persoon die NU NOG altijd Windows XP draait ( ik moest daar pas een andere wifi stick installeren ) en die draait nog altijd perfect :) was wel een beetje verbaasd, en moest toch even weer wennen hihi.
Legale LTSC licenties zijn prima online te krijgen hoor, gewoon ff goed online zoeken. Heb er laatst nog 10 gekocht die allemaal netjes geactiveerd konden worden. Ff scriptje voor de eventuele meuk erover heen en een aantal nutteloze processen via een policy de nek omdraaien en je hebt bijna een cleane versie van Windows 10. Om het op 7 te laten lijken gooi je er Classic Shell overheen en je hebt the best of both worlds. Bij mij crashte wat oudere offline single player games zonder foutmeldingen maar nieuwere games lopen gewoon goed, net als op 7.
Het control panel van Ubuntu en MacOS vind ik sowiezo al veel beter, daar zou Microsoft een naar moeten kijken!
Weten hoe het moet != willen. Daarom gebruik ik ook gewoon LTSC.
Omdat alles gewoon nu werkt. Waarom zou je je huidige setup die perfect werkt beginnen veranderen met risico dat er dingen omvallen?

Sure, tweakers houden hun system up-to-date en ik zou zelf ook upgraden maar als ik kijk naar ouders van vrienden of oudere familieleden, die ga je niet opzadelen met datamigraties en een nieuwe UI waaraan je moet wennen dankzij menu’s die op andere plekken staan.
ja, alles werkt nu wel lekker maar na 14 januari kan dat niet meer gegarandeerd worden.
Ja, maar nu werkt het. Lange termijn visie ontbreekt bij nogal wat mensen en instellingen ;)
Na 14 Januari zal alles blijven werken zoals het nu werkt. En dat is een probleem omdat als er dan een beveiligingsprobleem wordt gevonden, dit niet meer hersteld zal worden.
Grote bedrijven kunnen dit tegen betaling krijgen.
een dik groot beveiligingslek wordt wel geupdate hoor ;) weet je nog die Windows XP update van enkele maanden geleden ... ;)

https://www.youtube.com/user/TWiTSecurityNow/videos
Omdat alles gewoon nu werkt. Waarom zou je je huidige setup die perfect werkt beginnen veranderen met risico dat er dingen omvallen?
[..]
als ik kijk naar ouders van vrienden of oudere familieleden, die ga je niet opzadelen met datamigraties en een nieuwe UI [..]
Tja, dat nieuwe OS kan inderdaad even wennen zijn, maar dat is vast niet zo vervelend als volgend jaar opeens je volledige systeem moeten formatteren omdat het is gegijzeld door ransom-ware die gebruik maakt van een ongepatche security bug.
En denk je dat de gemiddelde Henk daarmee bezig is? Er wordt niet beweerd dat het verstandig is op 7 te blijven, maar waarom mensen dat zouden doen
En dan nog, hoe groot is de kans? Zeker als je je browser en je beveiligingssoftware nog wel bijwerkt.
Zolang die twee Windows 7 blijven ondersteunen, althans...
Mozilla ondersteund bepaalde versies van Windows XP nog tot in 2018.
Ik snap dat de gemiddelde Henk er niet mee bezig is, maar wij wel.
Ik weet ook dat veel Tweakers tegen wil en dank IT-support leveren aan vrienden en familie, en in die positie zou het zeker goed zijn om ze hierop te wijzen.
Het gaat in deze discussie niet over de gemiddelde Henk... Die heeft sowieso al lang een keer de update van Microsoft geaccepteerd.
Het gaat hier m tweakers, die betere zouden moeten weten, maar die denken dat Windows 10 kut is omdat er af en toe iets fout gaat bij een update... want dat hebben ze in een tech-blog gelezen. En in plaats van lezen dat zoiets over het algemeen bij een klein percentage gebruikers gebeurd, nemen ze aan dat ieder update - per definitie - RUK is en hun systeem omver gooit. En mocht je een tegengeluid geven over die instelling, dan verkondig je fakenews en ben je een fanboy.
Eigenlijk verschilt deze instelling niet heel veel van de mensen die indertijd Vista hebben overgeslagen en jaaaaaren op XP zijn gebleven om vervolgens - morrend over de kloterige nieuwe OS - overgestapt zijn op Windows 7.

Alle gezeik over update-beleid en privacy-issue zijn niet meer dan een beetje napraten. Je kunt - ook als particulier - je updates uitstellen. En ik geloof er geen reet van dat iemand die in dit topic moppert over dat uitstellen vervolgens braaf op een test-systeem gaat zitten kijken of hij die updates wel of niet wil installeren. En die privacy-instellngen kosten je een minuut of drie. Eenmalig. Tenzij je natuurlijk een herinstallatie (of reset) doet, en Windows weer default aangeleverd wordt.

Dit alles van een Win10 gebruiker die vanaf het eerste moment gebruik maakt van de fast ring, en talloze nieuwe versies van het OS voorbij heeft zien komen. Ik hoef echt niet twee keer per week mijn telemetrie en andere instellingen te controleren.
Of mensen die problemen met Windows 10 hebben ondervonden en daarom juist terug zijn gestapt op Windows7.
Die datamigratie zal dan de laatste zijn op die PC. Vanaf Windows 10 blijf je inplace upgrades uitvoeren naar nieuwere versies en dit is juist voor de leken onder ons een vooruitgang.
Omdat veel bedrijven nog veel oudere software hebben. 'Even' naar een nieuwe versie betekend ook veel gedoe met bestaande bedrijfsvoering.

Bijvoorbeeld, sinds wij hier over zijn naar Windows 10&Office365, zien ik en mijn collega andere uitkomsten in Excel. Letterlijk hetzelfde bestand, beiden de laatste versie W10/excel, en toch gedraagd het zich om een of andere reden anders.
Als ik ermee klaar ben is het netjes 1, 2, 3 in de structuur. Zo gauw als hij het opent staan er ineens 11, 14, 23... dat soort grapjes. Andersom idem.
Dat updaten betekend nieuw bestand openen in de laatste versie en compleet vanaf de grond alles opnieuw opbouwen & overtypen. Reserveer maar vast een maandje aan manuren ervoor, voordat alle data en lay-out kloppend is EN vervolgens de bugs eruit zijn gehaald.


Moet je vervolgens eens bedenken wat oudere, of meer geavanceerde/specialistische, software dan kan veroorzaken als je spontaan je versie upgrade, als excel de upgrade al zo moeilijk kan verwerken... dat legt hele bedrijven plat. En investeren in programma's/bestanden die met de meest nieuwe versie om gaan, kun je zo enkele manweken tot maanden voor uittrekken. Per programma. Zo heb je er bij menig klein bedrijf (<100 werknemers) al tientallen van, en dergelijke miljoenen investering om alles te updaten is niet altijd beschikbaar.

Dan is het goedkoper om bewust oude versie zo lang mogelijk te gebruiken, of zelfs risico te nemen om geheel niet over te gaan omdat het alternatief van updaten faillissement betekend. Simpelweg geen alternatief voor vele dan W7 door te blijven gebruiken.


Dan hebben we het nog niet over de huis-tuin-keuken gebruikers die niet willen, of durven/kunnen, wat je met name bij de oudere generaties ziet of degene die 1x/week hun mail checken en verder niets.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 2 december 2019 15:32]

Maar spontaan upgraden is natuurlijk wel iets anders dan al 5 jaar de tijd hebben om een management-of-change procedure te doorlopen....
Verandert het stukje niet dat enorm veel bedrijven simpelweg de resources er niet voor hebben. We hebben het hier niet over een manweekje werk op een organisatie van >1000 FTE, vanuit de ICT afdeling even scheduler aanzetten en af en toe monitoren dat mensen braaf de update accepteren. Misschien hier en daar even op vingers tikken dat ze niet braaf zijn.


Eerder over benodigde budgetten die groter zijn dan menigeen heeft als totale jaarlijkse personeelskosten. Dat kun je niet eventjes ophoesten of afvangen, zelfs over een paar jaar verspreid. Daarvoor is het simpelweg een te groot bedrag. Vooral als je bedenkt dat het slechts is voor instandhouding van het oude, en niet een investering omwille van verbetering met bijbehorende ROI potentie.

Bedenk voor context dit - er zijn zat bedrijven die beursgenoteerd staan met omzetten van >1 miljard/jaar, die nog machines hebben staan met OSen uit de jaren 90. MSdos, W95, macintoshes, ... Simpelweg omdat het financieel gezien interessanter is risico te lopen dat pro-actief aan te pakken, want de kosten voor een eigen ontwikkeld programma up-to-date brengen zijn al rap zo astronomisch hoog.


Loop voor de grap bijvoorbeeld eens bijvoorbeeld Carpetright binnen voor een offerte, en kijk mee (en huiver) op het beeldscherm wat je dan te zien krijgt. Bedenk je dan - firma van >500 winkels door Europa.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 2 december 2019 15:48]

Geld en tijd zijn altijd gekoppeld. Geen tijd betekend geen geld voor (extra) personeel.

Maar een pc, laptop of welk ander middel dan ook budgetteer je en schrijf je af. Voor de belasting is de levensduur van een PC of laptop zelfs maar 3 jaar. Als je dat netjes aanhoudt had je al lang Windows10 gehad.

Wij hebben 20.000+ laptops in ons bedrijf in vrijwel alle landen van de wereld. Ik zit niet bij ICT en kan er ook niet kijken. Maar ik durf er een maandsalaris op te zetten dat er geen enkel W7 systeem meer is binnen ons bedrijf. Niet omdat de end-of-life er aan komt, maar omdat we 4-5 jaar geleden al over gegaan zijn binnen de natuurlijke vervangings cyclus.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 2 december 2019 17:36]

Maar alles na 3 jaar vervangen is wel weer slecht vanuit milieu en maatschappelijk oogpunt. Een beetje goede laptop of pc (en ik neem aan dat bedrijven de zakelijke lijnen van o.a. Dell en HP gebruiken) gaat met gemak 5-7 jaar mee. Op die manier zouden bedrijven best wat geld en grondstoffen kunnen besparen!
Na 4 jaar neemt het aantal support calls flink toe dus is het beter laptops te vervangen voor die tijd. De oude laptops gaan dan naar een opkoper die de meerderheid weer refurbished. Laptops langer gebruiken betekend hogere supportkosten en een lagere verkoopwaarde.
Ah oke. Ik had eigenlijk geen idee wat bedrijven ermee deden. Als het wordt hergebruikt is daar op zich niks mis mee en snap ik dat ze voor de lagere support kosten gaan.
Dat is de elende met een hoop bedrijven. Die onderschatten het onderhoud dat nodig is aan een IT infrastructuur. Dat moet je er niet 'even bij' doen. Of je koopt alles in, of je zorgt dat je een hoop poppetjes hebt rondlopen die het onderhoud doen.

Het NIET doen kost het meeste geld.
Het punt is, dat het NIET doen soms goedkoper is. Opzich zijn legacysystemen die goed werken, geen probleem. Alleen moet je als het om verouderde OS'sen gaat, wel zorgen dat die niet 'exposed' worden als ze potentieel gaten bevatten. Preventief dichttimmeren op netwerk/gebruikersniveau zou goedkoper kunnen zijn dan alles vervangen inclusief custom hardware en software. Zelfs een productie-uitval zou nog goedkoper kunnen zijn, maar dat moet per geval afgewogen worden.
Jij gaat er van uit dat het bedrijf dat de software gemaakt is waar de data in opgeslagen is nog bestaat. :-)
Ik denk dat het aandeel bij bedrijven een stuk kleiner is. Vele bedrijven hebben met XP wel geleerd wat het is om een OS zo lang mogelijk vast te houden en de gevolgen die dat dat kan hebben. En ook software leveranciers hebben geleerd dat er munt te slaan valt uit het uitbrengen van nieuwe versies voor nieuwere besturingssystemen.

Als je een Excel hebt die anders sorteert op een andere computer kan dat verschillende oorzaken hebben. Heb je al eens nagedacht om op zoek te gaan naar die oorzaak?

Het moment dat je bedrijf getroffen wordt door malware en heel je bedrijf stil ligt hierdoor ga je pas beseffen waarom je beter toch bijgebleven was met je software. Het kan het einde van je bedrijf betekenen.
Veel bedrijven hebben inderdaad met Wxp geleerd. Vooral: "We kunnen het nog wel even uitzingen. Met XP kon dat immers ook en we zijn nog maar net over op W7." ;)

Over het excel issue heb je gelijk. Er zijn de afgelopen tijd ook de nodige msOffice patches geweest dit dit soort zaken oplossen, vooral (ook) tussen eigen ms-office en cloud-ms-office. En uiteindelijk kan het heel goed met os-instellingen zoals localisatie en taal instellingen te maken hebben.

Over malware wil ik het niet hebben, de oudere w10 systemen (1507, 1511, 1607) zijn al uit het onderhoud bij microsoft, die krijgen al lang geen updates/patches meer. https://support.microsoft...dows-lifecycle-fact-sheet En het is niet altijd het os waarop/waarom er wordt gehakt. Het zijn de instellingen en ook extra software.
Bijvoorbeeld, sinds wij hier over zijn naar Windows 10&Office365, zien ik en mijn collega andere uitkomsten in Excel. Letterlijk hetzelfde bestand, beiden de laatste versie W10/excel, en toch gedraagd het zich om een of andere reden anders.at je met name bij de oudere generaties ziet of degene die 1x/week hun mail checken en verder niets.
Bij een dergelijk geval heeft Microsoft dat probleem binnen twee dagen opgelost. Hebben ze scripts voor. Of je spendeert er een maandje aan...
Als auditor mag ik veel in bedrijven rondkijken. Het laatste jaar wijs ik ze bijna dagelijks op het gebruik van Windows7-systemen en de risico's die na januari mogelijk gaan ontstaan. De standaard reacties kan ik inmiddels dromen:
1) Geen budget (ze gaan er bijna altijd vanuit dat de pc of laptop zelf ook vervangen moet worden)
2) Geen tijd.
3) Geen tijd.
4) Geen tijd.

Onzinredenen natuurlijk. Ze hebben gewoon geen idee van de veranderende wereld.
Tot er een ransomware aanval plaatsvind.
Dan is de urgentie voor upgrade en beveiliging ineens wel groot.
Nee hoor, dan gaat men even betalen, schopt men de IT-afdeling die dit had moeten voorkomen (waarna die grommend weggaan, of lekker blijven zitten) en komt het upgraden wederom ergens op de stapel 'todo', en sneeuwt weer alsvanouds onder. Of de ransomware moet zo erg zijn dat het bedrijf eraan ten onder gaat, of de directeur zelf lang genoeg niet kan werken dat ie het zich een jaar later nog herinnert.

Heck, volgens mij hebben de meeste bedrijven van >10 man al een ransomware-aanval gehad, of meerdere. Er wordt zover ik kan zien ook keurig overal door IT gewaarschuwd, maar echt voorkomen is en blijft lastig.
Dit is dan als bedrijf nog op te vangen met goede end point security.(geen anti virus)
Zijn ondertussen al meerdere aanbieders van security solutions die weten om te gaan met zulke aanvallen.

Maar die eimplementatie houd ook weer vast aan budget, maar hoeft geen upgrade van OS te zijn.
Windows 7 krijjgt nu nog updates, dus zou die in theorie niet heel veel meer fatbaar moeten zijn (op dit moment) dan Windows 10.
Opzich klopt 1) wel als het niet om custom hardware gaat. Een machine die nu Windows 7 draait, is waarschijnlijk aangeschaft tussen 2009 en 2014. Economische afschrijving is 5 jaar dus in principe is alle hardware die standaard met Windows 7 kwam, voor de boeken al afgeschreven. Technische afschrijving tusen 5 en 10 jaar. Voor laptops wat korter.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 december 2019 17:47]

Zakelijk gebruikers kan je er op wijzen dat een slager ook regelmatig zijn messen slijpt en vervangt. Het slijpen van messen is vergelijkbaar met het patchen van de systemen. Het vervangen van de messen vergelijkbaar met de upgrade van het OS, al dan niet tegelijk met de hardware. Het hakblok wordt immers ook niet tegelijk met de messen vervangen.

De lease-rijders kan je er op wijzen dat de laptop gelijk op zou moeten/kunnen gaan met het mobieltje en de auto.
Dat is inderdaad wat het is.

Het enige wat ik van mijn werkgever heb is een auto, laptop en telefoon. Dat zijn de enige middelen die wij nodig hebben. Gelukkig zorgen ze bij ons dan ook dat het perfect op orde is.
Sterker nog, als ik één dag niet zou kunnen werken kost ze dat 3 laptops aan misgelopen inkomsten dus is het een simpel rekensommetje.
enige ?

wat de meeste mensen hebben is:

ze komen op het werk, hebben een werkplek: bureau en stoel en een computing device en vaste telefoon (tegenwoordig vaak een headset).. Auto is extra, laptop is iets luxer.
Ik bevestig de voorgaande post door te zeggen dat in MIJN geval we alleen een laptop, telefoon en auto hebben om ons werk te doen. Geen werkplek of andere zaken.

En nee een laptop is geen luxe en een auto al helemaal geen extra. Het zijn gewoon werkmiddelen.
Soms komt dit ook door legacy applicaties waardoor je op oude osen moet draaien. We hebben bijvoorbeeld zelf nog een nt3.51 bak draaien (zonder internetverbindinrg) voor een applicatie om speciale hardware aan te sturen dat ooit speciaal ontwikkeld is voor de klant. De leverancier van die hardware is intussen echter failliet gegaan waardoor upgraden onmogelijk is. Opnieuw laten ontwikkelen nu is gewoon dusdanig kostbaar dat zich dat niet loont. Dus de klant is koning en wij blijven het ondersteunen. Gelukkig draait de nt bak virtueel en hebben we degelijke dagelijkse backups van deze machine die ook 1x per half jaar worden gechecked.
Uiteraard, maar dat vind ik net wat anders. In de industrie en grote warehouses zie je zelfs nog regelmatig XP. Maar dat zijn dan dedicated machines die inderdaad weinig risico lopen en goed onderhouden worden.
Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je wel overstappen? Persoonlijk vind ik het alleen maar slechter geworden sinds W7. Heel kort door de bocht vind ik W10 een telemetry drama met een visieloze/rommelige GUI (PC settings en configuratiescherm, serieus?). De enige reden om over te stappen is wat mij betreft het stoppen van support.

Gelukkig is mijn daily driver macOS, en draai ik Windows alleen virtueel voor die ene applicatie die niet draait onder macOS.
Je kunt het ook omdraaien: Waarom zou je wel overstappen?
Nou, het feit dat er na 14 januari 2020 geen beveiligingspatches meer uitkomen vind ik toch wel een héél goede reden om over te stappen.

Zéker voor zakelijke klanten is het nogal een risico met hun bedrijfsgegevens. Maar ook voor particuliere klanten gaat het een risico worden naar gelang er langer geen patches meer voor uitkomen.
Nou, het feit dat er na 14 januari 2020 geen beveiligingspatches meer uitkomen vind ik toch wel een héél goede reden om over te stappen.
Dat zegt @mvhorssen toch ook? hij formuleert het als "De enige reden om over te stappen is wat mij betreft het stoppen van support."

De kern van zijn opmerking zit in het achterliggende sentiment dat een Windows 10 upgrade het op zijn merites niet waard is. En laten we eens naar de feiten kijken.
  • Windows 10 is 4.5 jaar geleden uitgekomen.
  • Upgraden was het eerste jaar gratis. (tot vervelens toe werden we daarover lastig gevallen)
  • Upgraden kan nog steeds gratis, als je weet hoe.
  • Als je die grafiek mag geloven dan is na 4.5 jaar slechts 2 op de 3 overgestapt. 1 op de 3 Windows gebruikers werkt nog steeds met Windows 7.
Wie zijn er wel overgestapt, en zitten dus in die 2 op 3:
  • Mensen die Windows 10 geweldig vinden
  • Mensen die Windows 10 met hun nieuwe PC hebben meegekregen.
  • Mensen die niks geven om hun Windows versie, maar ja, security updates he.
  • Mensen die Window 10 een verslechtering vinden, maar ja, security updates he.
Wie zitten er in die 1 op 3:
  • Mensen die het allemaal niks kan boeien.
  • Mensen die Windows 10 niet uit kunnen staan en liever een niet gesupporte Windows 7 hebben.
Nu kunnen we gaan discussiëren over hoe groot elk van die groepen nu precies zijn. Maar laten we nou eerlijk zijn, 4.5 jaar en dit is het resultaat? Het is overduidelijk dat heel veel mensen het sentiment van @mvhorssen over Windows 10 delen, dat Windows 10 geen geen keuze is, maar een moetje.

Eigenlijk is dit gewoon een blamage voor Microsoft. Het is dat er geen concurrentie op de Windows markt is, want ander zag het er niet goed uit voor Microsoft.

[Reactie gewijzigd door locke960 op 2 december 2019 17:37]

Je bent nog vergeten in het "overstap" rijtje:

Aankoop van hardware die niet door windows 7 ondersteund wordt (bijvoorbeeld een Ryzen CPU)
En aandeel Linux gebruikers langzaam groeide.
Windows 7 heeft ook telemery. Dat Windows 7 wel privacy vriendelijk zou zijn is een fabeltje verzonnen door fanbois.

En ja, je kan die telemetry uit Windows 7 tweaken. Maar dat kan met Windows 10 ook.

Verder is het nog mogelijk om de Windows 7 UI te importeren naar Win 10. Is misschien wat moeite maar dan heb je ook wat. Classicshell bestaat eventueel ook nog.

Echter het beste wat ik iemand kan aanraden die niet afhankelijk is van Windows: installeer gewoon Linux. Dan heb gerantie op privacy.
Klopt er was een Windows 7 update die de telemetry installeerde.
Omdat je computer dan niet meer naar behoren werkt.

Op mijn Asus 1215B netbook heb ik de upgrade naar windows10 gedaan. Na de upgrade was mijn laptop zo traag dat het niet meer werkbaar was.

webcam werd niet meer ondersteunt.
video kaart (AMD radeon 6320) werd niet meer ondersteund: geen dual-screen, 3D acceleratie en video-decoding accelleratie meer.

Na 1 week teruggekeerd naar windows7 via een system image.
Tot op vandaag is mijn 1215B bruikbaar.
Intussen heb ik openSuSE geïnstalleerd voor het geval windows7 niet meer bruikbaar wordt...
De AMD 6320 is geen HD 6000 series kaart maar een rebranded AMD HD 4000 series kaart.
Dat is nog van ruim voor 2010.
Dat is best oud
En is dat een reden waarom iets dat werkt plotseling niet meer hoeft te werken?
Er waren drivers beschikbaar voor deze chipset onder Windows7 en onder Windows10 gaan we deze er even uitgooien...
Het is Microsoft die de update naar Windows10 pushte en zelfs verklaarde dat mijn netbook compatible was.
Ja, de HD 4000 serie is een oude serie met beperkingen qua geheugen. AMD had daar initieel geen Windows 10 ondersteuning voor uitgebracht omdat niet alle grafische functies van Windows 10 ondersteund kunnen worden op die oude kaarten en er mogelijk wordarounds nodig zijn in de drivers die niet nodig zijn in moderne grafische kaarten.
Inmiddels is er blijkbaar wel ondersteuning van AMD:
https://drivers.softpedia...r-Windows-10-64-bit.shtml

[Reactie gewijzigd door TWyk op 3 december 2019 10:33]

bedankt voor de tip...

Misschien moet ik mijn windows10 image nog eens terugzetten en deze driver installeren...
Waarom installeer je Windows 10 op een systeem dat door de fabrikant niet ondersteund wordt? De Eee PC 1215 is een toestel uit 2011 en de verantwoordelijkheid voor ondersteuning ligt bij Asus, niet bij Microsoft.
Omdat Microsoft verklaarde dat mijn Netbook compatible was met Windows10 en op alle mogelijke manieren Windows10 gepusht heeft.

Waarom moest Microsoft ervoor zorgen dat drivers die perfect werken onder Windows7 op exact dezelfde hardware niet meer werken onder Windows10?

Dat stinkt uren in de wind naar een deal met de hardwarefabrikanten om meer hardware te kunnen verkopen met uiteraard de bijhorende Windows licentie.
Net hetzelfde voor printers en scanners. Die worden plotseling ook allemaal onbruikbaar bij een nieuwe versie van Windows.
Daar is zelfs MS zelf het niet helemaal mee eens. Zij leveren bewust zoveel mogelijk drivers bij hun OS. Het is dus geen vreemd idee om het gewoon te proberen zelfs als de fabrikant er geen zin in heeft.

Anders heb je alsnog de keuze tussen Linux of een verouderde Windows.
Vind het wel raar, je hebt werkende Windows 7 drivers, waarom zouden die het op Windows 10 niet meer doen ?

Wat heeft Microsoft uit Windows gehaald in de tussen tijd dat het niet meer werkt ?
Een voorbeeld uit eigen ervaring is Windows Aero (of desktop composition zoals dat op Windows 10 heet). Als je spellen in windowed of windowed borderless draait krijg je een aanzienlijke aantal milliseconden input lag erbij. Er zijn maar weinig games waarbij dit echt uitmaakt, maar bij ritme spellen als osu! (die input gemakkelijk boven de >1000hz polled) is dit desastreus. Aero kan nog uit op Windows 7, maar de nieuwere versie bieden geen mogelijkheid om desktop composition uit te zetten.
Er zijn maar weinig games waarbij dit echt uitmaakt, maar bij ritme spellen als osu! (die input gemakkelijk boven de >1000hz polled)
Is dat uberhaupt mogelijk (of zinvol) als je via USB bent aangesloten?
Hier een linkje naar iemand die metingen heeft gedaan en op bedroevende latency waardes uitkomt..
https://danluu.com/keyboard-latency/
Het is in zekere zin zinvol dat er niet nog meer extra milliseconden aan de bedroevende latency waardes toegevoegd worden. Hoe minder, hoe beter. Bij hoog niveau osu! praten we over spel elementen(cirkels) die tussen de 450- en 300ms op je scherm blijven staan. Deze elementen vereisen veelal dat er met een ritme accuraatheid van +-20ms geklikt wordt (zie https://i.redd.it/w8h7c3nt4ftz.png).
Stel dat Windows Aero 15ms (magic number) input latency geeft, dan moet je na 435ms de cursor op de cirkel hebben, en geklikt hebben. Terwijl als je die extra latency niet had, had je langer de mogelijkheid om je fouten te verbeteren door je cursor alsnog goed te plaatsen. Als je dat combineert met de latency van de invoerapparaten, beeldscherm (en refresh rate) e.d. kan dat toch een aardige impact hebben waardoor de gebruiker veel muscle memory moet ontwikkelen om de latency tegen te gaan.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vond Windows 7 -destijds- toch stukken beter dan 10 nu.
Vooral op vlak van performance en UI-wise, Ik vond 7 gewoon inventiever. 10 is zeker niet slecht hoor maar alles wat ze erin duwen, Cortana bijv gebruik ik toch allemaal niet.
Als je het niet aan zet kom je het ook niet tegen. Op vlak van performance is Windows 10 inmiddels beter dan Windows 7.
Dat laatste geloof ik niks van, 2008 R2 vloog letterlijk, supersnel en snappy. 2016 (gebasseerd op W10) en 2019 hebben niet alleen dubbel de resources nodig maar zijn nog trager (praktijkervaring),
Leuk testje, dus Windows 7 is sneller in threaded aplications en even snel in games, maar iets slomer in booten maar wel weer sneller in browsen? ;)

Dus je eigen link geeft win7 de win ;)
Zoals https://static.techspot.c.../bench/Application_05.png ?
https://static.techspot.c.../bench/Application_06.png

In normaal gebruik denk ik denk ze ongeveer even performant zijn.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 2 december 2019 15:47]

Het is niet één enkele benchmark..
Maar zoals gezegd gaan ze in veel benchmarks redelijk gelijk op.
Windows 7 was eigenlijk de eerste goede Windows, zover je Windows goed kunt noemen. Alle versies ervoor waren nogal gammel.

Het was snel, eenvoudig, behoorlijk stabiel, maar vooral....eigen. Jouw hardware, jouw PC, en een OS wat niet te veel veranderde of dingen opdringt.

Dat is wat verloren is gegaan met W10. Een soort cloud misbaksel vol troep en met voortdurend brekende updates.
Goede omschrijving van de reden dat ik windows heb verlaten.
Binnenkort migreer ik het bedrijf van mijn echtgenote ook volledig naar linux mint.
Windows 2000 was ook al een prima Windows, zei het niet gericht op consumenten.
Beter weet ik niet, maar ik vond het sowieso mooier en inderdaad intuïtiever. 99/100 kom ik voor instellingen veranderen bij het configuratiescherm uit en in instellingen erger ik me vooral dat ik niet kan vinden wat ik zoek. In apparaatbeheer even een onderdeel verwijderen en opnieuw toevoegen, programma verwijderen, partitie verwijderen van een oude schijf in systeembeheer/computerbeheer/opslag, ik kom altijd in het configuratiescherm terecht.
Updatebeleid alleen al. Ja, blijft een dooddoener. Maar haast maandelijks hebben we wel ergens een probleem na updates, en relatief vaak onderling met Microsoft producten zelfs (bv AppV die problemen geeft). In het verleden konden we de boosdoener eruit laten en de rest in elk geval wel patchen. Nu is het alles of niet. Dus kiezen uit twee kwaden, ofwel impact op je business ofwel niet secure.
Daarnaast, afgezien van LTSB / LTSC versies (wij mogen en kunnen het gebruiken en zweren erbij), elk half jaar weer een grote update, waarin weer allerlei zaken veranderen. Ok, je kunt ze wel skippen maar laten we eerlijk zijn, Microsoft duwt ze je strot door.
Consistentie... Mijn God na 4 jaar Windows 10 nog steeds de helft in configuratiescherm en de helft in de Settings App. Na elke feature update is het maar weer de vraag wat er nu weer verplaatst is.

Begrijp me niet verkeerd. Windows 10 is een prima OS, en als OS an sich zijn we er ook prima tevreden over. Maar het lijkt gewoon nog niet af, met alle con-stante wijzigingen die erop gedaan worden. En buiten dat, de enorme bloat die je meekrijgt. Ja, je kunt het er gemakkelijk uithalen. Maar met name in een Pro-OS hoort het er gewoon niet in te zitten.

Had er bv SMB3 in Windows 7 gezeten, was er voor mij / ons geen reden om te upgraden. Onze applicaties (Office, Putty, mstsc.exe en notepad++, dan heb je de meeste wel gehad) draaien onder XP feitelijk al prima...

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 2 december 2019 15:32]

Helemaal mee eens. Het is jaren na de intro van W8 nog steeds een Frankenstein OS, je vraagt je af waar ze mee bezig zijn daar.
Ik denk niet dat ze het zelf wel weten. :-)
Ik heb geen nut voor Office, dus ik gebruik nu gewoon Linux.

In het uitzonderdelijke geval: iemand mij een Office document stuurt, kan ik het wel openen in Libre Office.

En evt. is er nog een VM met Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Lennie op 5 december 2019 11:15]

Behalve dat Windows 7 en 10 op dit moment gelijkwaardig zijn op dat punt.
Je hebt geen Smartfoon? En zelfs met een VPN ben je niet anoniem.
Maken we ons serieus nog steeds druk over de 'verplichte updates' en 'overdreven telemetrie'?
Aangezien de versies van Office 365 en Windows 10 voor consumenten nog steeds worden onderzocht door de Autoriteit Persoonsgegevens, lijkt het mij nog steeds een valide punt van zorg.
Uit de nacontrole van de AP blijkt dat de wijzigingen hebben geleid tot een daadwerkelijke verbetering. Microsoft is de gemaakte afspraken nagekomen. Maar tegelijkertijd blijkt dat Microsoft ook andere gegevens van gebruikers op afstand verzamelt. Mogelijk overtreedt Microsoft hierdoor nog steeds de privacyregels.
Autoriteit Persoonsgegevens, 27 augustus 2019
En die telemetrie zit tegenwoordig ook in windows 7, maar die wordt niet meer onderzocht omdat deze dus officieel einde oefening is.
Natuurlijk! Gewoon omdat ze er mee doorgaan is toch niet een reden dat het ineens geen probleem meer is en dat je je er niet druk om hoeft te maken, toch?
Windows 7 heeft ook telemetrie.
Klopt. Maar minder vergaand, en bovendien kun je het daar nog fatsoenlijk uitzetten en dan ook verwachten dat het niet spontaan weer aan staat als je even 5 minuten de andere kant op kijkt.
Uhm de telemetrie van 7 is al langere tijd identiek aan windows10, dat is in de loop van tijd via updates toegevoegd. Dus op gebied van telemetrie maakt het niets meer uit.
Nou elke keer dat Win7 een update installeerd krijg je telemetrie weer.

Zelf gebruik ik "diable win tracking" in Windows 10. Werkt perfect en telematrie blijft uit. Helaas kan ik ern paar services niet gebruiken maar ach, het werkt :)
Ja. Het klinkt net alsof je dat zelf geen probleem vindt?
Nou Microsoft heeft toch een en ander aangepakt na de vele klachten. Windows 10 home is nog steeds flut maar in Enterprise kun je nu telemetrie aanpassen en updates vertragen.
Omdat mensen bang zijn. Ik ken er genoeg. Windows 7 werkt dus ik blijf er vanaf.

Ik denk dat MS er goed aan doet om nogmaals gebruikers te informeren en een gratis update aan te bieden naar windows 10.
Wat veel mensen niet weten is dat je nog steeds gratis kan upgraden. MS maakt er nergens reclame voor maar als je naar de upgrade pagina gaat en daar de Media Creation tool download kan je vanuit Win7 gewoon upgraden. Achteraf je Win10 versie registreren is geen probleem.

https://www.schoonepc.nl/...date_naar_windows_10.html
"Wat veel mensen niet weten is dat je nog steeds gratis kan upgraden"

Dat is dus het probleem dat ze zouden kunnen oplossen.
Redenen om Windows 7 te verkiezen kunnen o.a. zijn:
  • Voorkeur voor de interface en het uiterlijk van Windows 7.
  • Privacy.
  • Meer zeggenschap over het systeem, o.a. geen candy crush saga en andere apps die ongevraagd geïnstalleerd worden.
Maar ook windows 7 heeft telemetrie. Daarbij is de kans groter dat er in windows 7 beveilegingslekken zitten omdat het simpelweg een ouder systeem is.

De rest kan ik wel begrijpen.
> Daarbij is de kans groter dat er in windows 7 beveilegingslekken zitten

In theorie op dit moment nog niet.
Ik vervloek elke dag dat ik nog iets in Windows 10 moet doen om heel veel verschillende redenen...
- Search werkt echt tenenkrommend slecht.
- Instellingen zijn nauwelijks tot niet te vinden (en search helpt ook al niet...). Bvb. sommige instellingen kun je alleen aan komen door een linkje te volgen in de settings app, en dat linkje is alleen zichtbaar als het venster groot genoeg is.
- Ik moet die app store zever niet hebben op mijn start menu.
- Inconsistentie in vele windows.
- Notifications die ik niet wil zien.
- De standaard apps zijn geen verbetering tov wat het vroeger was.
- Het opdringen van gebruiken van een Microsoft account.
- En nog een hele boel kleinere dingen...

Windows 7 zal waarschijnlijk nog enige nostalgische waarde hebben bij mij waardoor ik er liever mee werk, maar Windows 10 is absoluut geen verbetering imo. Voor Microsoft ongetwijfeld wel veel beter (meer tracking, individuele componenten die gemakkelijk te updaten zijn etc.).
De grap is dat de zelfde stappen genoemd kunnen worden tussen Wxp en W7. En ook tussen W95 en Wxp.

Over de search/zoek functie wil ik alleen maar zeggen dat ze het waarschijnlijk bewust geen 'find/vind' genoemd hebben.
Nee, Windows 2000 was beter dan Windows XP en Windows XP was beter dan Windows Vista en Windows 7 was beter dan Windows 8 en Windows 10.

Maar betekend niet dat het niet zo is dat:

Windows 10 niet beter is dan Windows 8 of Windows 7 niet beter is dan Windows 10 en Windows 7 niet beter is dan WIndows 2000.
Ieder zijn/haar eigen definitie van 'beter'.
Ik zie mijzelf meer gebruiker dan IT-er. Sinds een maand of vier ben ik voor zowel privé laptop als privé desktop over op Windows 10; op mijn werk sinds vorige maand over op Windows 10.
Erg goed OS, veel beter dan W7
Ik ervaar zowel Windows 7 als Windows 10 als prima besturingssystemen en, voor mij als gebruiker, ervaar ik niet eentje beter dan de ander. Ik heb echt, tot nu toe, geen voordeel ervaren van Windows 10. Als mensen mij vragen waarom ze overmoeten, dan kan ik enkel het wegvallen van de updates noemen.

Daarbij ging de gratis update naar Windows 10 bij mijn laptop niet vlekkeloos: instabiel en vastlopers bij gebruik, dus ben daarna maar een volledige her-install gaan doen (en alles aan software opnieuw installeren). Ofwel: het kost een paar avonden werk en levert mij niets concreets aan voordelen op.

Dus nee, ik vind het niet gek dat mensen geen zin hebben hun systeem te updaten, alleen omdat Microsoft nieuw geld binnen wil halen (wat ik op zich ook snap...).
Nu pas over? Of heb je sinds het kon al getest en heb je nu pas alles overgezet? Ongetwijfeld heb jij je redenen.

Over het overzetten van hardware van w7 (of w8) naar w10: Daarvan heeft het overzetten van de licentie vanaf het begin al gewenst dat de upgrade 'in place' zou gebeuren. Dus als een upgrade van het lopende systeem. Los daarvan adviseert microsoft altijd al een schone installatie bij het overgaan tussen 2 versies. Dat is de algemene upgrade instructie van microsoft. De in-place upgrade wordt alleen/vooral aangeboden omdat er vraag naar is en omdat 'het toch zou moeten kunnen'. En in dit geval (naar W10) om de licentie van de oude versie te vallideren naar W10.

Dus het gepruts met jou laptop is te verklaren en had je als techneut kunnen inbouwen. Bij deze moet je het zien als ervaring en/of leergeld.
Ja, nu pas over - nou ja, maandje of wat geleden dan. Want: ik vind windows installeren nou eenmaal niet leuk. Ik vind mij bezig houden met windows niet leuk. Ik vind software-upgrades niet bijzonder interessant, heb wel andere dingen om m'n tijd mee te vullen.Ben weliswaar techneut, maar niet op het gebied van (windows-)software. En aangezien ik op zich tevreden was over Windows-7, had ik geen reden om eerder over te gaan - laten ze eerst maar wat bugs er uit halen.

En als Microsoft zo opdringerig is met een in-place upgrade aanbieden, dan HOORT dat ook te werken. Ik heb nergens in dat proces gezien dat ik eigenlijk een schone installatie zou moeten doen. Nergens iets gezien van 'we doen ons best, maar kunnen niet beloven dat het straks werkt'.

Dus "...zien als ervaring en/of leergeld" - ja, zo ken ik er nog wel een paar. Dit had gewoon moeten werken en irriteert mij dat een upgrade mij door de strot geduwd wordt en vervolgens niet goed werkt.

Hoe dan ook: er zullen altijd incidentele upgrades fout gaan, dat is met deze aantallen niet te voorkomen. Maar mijn punt was vooral: Windows-10 had voor mij geen significante voordelen. Het kost tijd, brengt risico's met zich mee en is vervelend. Ik snap aan alle kanten dat mensen de upgrade zo lang mogelijk uitstellen.
Ik plaats van mezelf te kastijden, zing ik het liever tot januari uit.

In januari vervang ik een paar verouderde hardware onderdelen van mijn desktop en zet ik er Manjaro op.

Ik heb toch niet per se Windows nodig.
Sterker nog, ~95% van de software die ik op Windows gebruik, zitten de meesten ervan standaard ook in menige Linux distributie of zijn erop te installeren.

En Microsoft heeft het zelf ernaar gemaakt dat ik niet per se Windows wil gebruiken :')

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 2 december 2019 18:20]

tja....., waarom zou je niet naar 10 overstappen?
Risico's dat er iets na de upgrade niet meer werkt.
Het is veiliger te 'upgraden' door Windows 10 op een nieuwe PC te installeren maar hardware gaat zomaar 7 tot 10 jaar mee.. dus hardware uit 2014 draait nog gewoon Windows 7, want toen was Windows 10 nog niet uit en Windows 8 vond ook al niet iedereen even fijn.
Dat varieert, onze PCs thuis draaien gewoon op 10 sinds dat deze uitkwam, maar mijn laptop blijft op 7 steken puur vanwege het feit dat Windows 10 z'n eigen videokaart drivers pushed naar dat ding en dat zorgt voor een instabiel systeem (blokkeren werkt maar tijdelijk en updaten door middel van externe AMD drivers werkte slechts tot de nieuwe uit zijn)

Maar ook bepaalde oudere games die niet goed werken onder 10, maar dat zijn oude games die niet lekker werken in een VM.

Maar goed dat is 1 specifiek geval, want again de rest draait thuis op 10.

Zijn er echter non-security redenen om niet naar 10 over te stappen? Genoeg want hoewel ik 10 al sinds dag 1 gebruik zijn er nog steeds zoveel dingen die 10 doet dat mij bloed onder de nagels vandaan halen, dingen die 7 gewoon beter doet (ik doel vooral op specifieke settings)

10 is een prima systeem maar Microsoft is op bepaalde fronten een beetje over de scheef gegaan met dingen als telemetrie en het vanuit gaan dat iedere PC gebruiker dom is.

vooral dat laatste is leuk, ik mag 2 keer per jaar doodleuk de hele PC bij mijn ouders thuis opnieuw installeren als er weer een grote update uitkomt, omdat WIndows 10 zo "makkelijk" is dat het in hun geval juist ervoor zorgt dat het misgaat. Dat ging onder 7 een stuk beter, maar gelukkig is het "grote update" probleem ook het enige bij 10 waar hun last van hebben.

Verder dat iets gratis was (of is) maakt het niet plots beter.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 2 december 2019 16:22]

Omdat de W10 font rendering op mijn laptop (Intel GFX) echt waardeloos is (en als ik dat fix met registry editor dan kan ik kan de mini lettertjes niet lezen in MS Outlook configuratie settings). 2. De OS configuratie en interface is nog steeds niet echt af, deels zijn er de oude systeem tools met oude interface, en deels de nieuwe met bijbehorende interface. Cortana nu wel of niet een feit?, Xbox dingen ea die weer niet te verwijderen zijn, Edge browser niet geweldig, en het neemt een berg schijfruimte in op mijn SSD. Ik ben nu op Ubuntu bezig en eigenlijk het enige wat ik serieus mis is MS office Excel en Word (want dat werkt dan toch ook echt wel fijner dan de Libreoffice varianten).
W10 is nog steeds niet echt een vooruitgang. Nog steeds domineren dikke menu balken een groot deel van je scherm. Zeker op de laptop valt dit echt enorm op. W10 doet hier niks aan, verder staat het hele systeem vol met onzin apps, je bent eerst een uur bezig alle meuk te verwijderen. De menu's zijn nieuw, heel nieuw, oud en heel oud alles door elkaar. Het is na al die tijd gewoon nog steeds een zooitje. Snap echt niet dat simpele UI changes zo lang moeten duren.
Ik gebruik op mijn privé PC nog altijd Windows 7 en op mijn werklaptop Windows 10. Hoewel er wel degelijk enkele dingen beter zijn in Windows 10 is de algehele gebruikservaring voor mij dusdanig veel slechter dat ik geen zin heb om over te stappen. Microsoft eigent zich teveel controle over het OS toe en gaat vervolgens regelmatig op een in mijn ogen debiele manier om met die controle door mij dingen door m'n strot te rammen waar ik niet op zit te wachten. En dat alles met een enorm gebruiksonvriendelijke UI waar ik me eigenlijk constant aan zit te ergeren.
Nee, als een OS zoveel frustratie oplevert dan is het geen goed OS en zie ik geen reden om over te stappen.
Zelfs mijn Windows 7 installatie die af en toe BSOD'd levert me minder irritatie op. Denk dat ik toch maar aan de Linux moet.
Als alle software die je nodig hebt draait zou ik zeggen doen! Ubuntu is zeer stabiel en snel. En de UI vind ik erg gebruiksvriendelijk. En in Ubuntu is het meeste vrijwillig, zoals ook de updates. GEEN dwang!

En GEEN BSODs niet te vergeten.

En Mac en W 8.1 is natuurlijk ook een optie.
Eigenlijk heel simpel het SAP pakketje dat gemoduleerd en persoonlijk is gemaakt werkt op windows 10 niet, heel het warehouse draait erop alle winkels kassasystemen en dan is de keuze, paar 10tal miljoen aan capgemini besteden voor nieuwe tweakronde van paar jaar en dan is de kans dat windows 10 afgeschreven wordt groot of we updaten niet en brengen alle SAP machines in offline netwerk.
Wij kiezen echter niet voor de extended support en gaan waarschijnlijk over naar linux omwille van de compatibiliteits issues.
En voor Linux heb je niet 10tallen miljoenen nodig om het te herschrijven / implementeren, nog niet te spreken van alle medewerkers leren omgaan met Linux?
Autostart SAP, gaat hier enkel over de applicatie die moet starten en de linux/unix applicatie werkt goed. Gaat hier niet over laptop mensen die office etc nodig hebben, eerder soort van kiosk mode voor SAP.
Voordeel is dat je niet meer gebonden bent aan Microsoft (nog wel aan SAP), en dat het handige neefje van de kassiere er niks mee kan ;)
Als een bedrijfseigen SAP module upgraden tientallen miljoenen kost dan heb je wel grotere problemen dan een Windows upgrade. Dat is gewoon absurd.
Enig idee wat custom software kost? Voor bedrijven met zeg 100 vestigingen? En SAP verdubbelt de prijs nog eens met genoegen.
Ja, ik heb wel een idee maar het gaat niet om nieuwbouw maar slechts om upgraden van een custom versie.
Er bestaat niet zoiets als "slechts" upgraden als het om grote bedrijfsmatige customs gaat. Bedrijven slaan graag 1 of 2 versies over om de kosten te drukken.
De eerste fout is gebruik van SAP. ;-)
Teveel black box, spyware gehalte. Ik ben daarin vrij paranoide (heb ook geen smartphone bijv) dus ik wil niet over. Als het uiteindelijk 'moet' maak ik misschien een dual boot zodat ik bepaalde games nog wel kan doen, en voor de rest blijf ik dan lekker werken in Linux + een Windows 7 zonder internet.
Misschien omdat het op sommige systemen nog steeds niet werkt zoals het hoort. Ik kan nog steeds geen windows 10 draaien zonder problemen tegen te komen die het gewoon helemaal verpesten zoals regelmatig bluescreens of gewoon uitvallen, programma's die niet werken of zeer traag werken.
Ik blijf wel met enige regelmaat kijken of windows 10 juist draait maar moet tot nu toe nog steeds terug naar win8.1.
Het werkt nu toch ook goed.
Onbekendheid met de situatie.
W7 afhankelijke software.
Geen zin in een installatie.
Omdat windows media center edition dan niet meer werkt.
Onder druk van de entertainment industrie draait M$ dat de nek om zodat je niet zelf TV content zonder DRM kunt opnemen en de reclame doorspoelen.
Er zijn wel alternatieven onder windows 10 of linux, maar het is ingewikkeld om dat allemaal goed werkend te krijgen, helemaal lastig met oude anysee tuners.
Omdat veel dingen niet werken/langer duren/lastiger(/minder mooi) zijn. Zo bijvoorbeeld:
- 5.1 audio werkt niet
- instellingen zijn nog steeds ruk
- search werkt slecht
- Windows screensaver(s) werkt niet
- alt tab gaat niet naar desktop
- taakbalk toont 1 of 2+ programma's, ipv 1/2/3+
- een wachtwoord waar ik niet om heb gevraagd blijft steeds terugkomen
(- UI is veel minder mooi)
- etc

De twee enige redenen dat ik naar Windows 10 ben gegaan is dat ik bij mijn nieuwe laptop dat ook moest doorstaan en de einddatum van de updates al aardig dichtbij was. Ik frustreer me nog steeds met hoge regelmaat aan dingen die wel werkten in Windows 7.
'' veel beter dan w7''
waarom dan veel beter?
Wij draaien win 7 nog via VM-Ware voor ondersteuning van oudere machines. Dit hebben we nog met grote regelmaat nodig. Sommige software (Siemens step7) kunnen we niet installeren op een win 10 machine. We gebruiken daarom VM-Ware voor dit soort gevallen (ook 32 bits soms nodig voor sommige siemens zooi ;( ).
Omdat windows 10 in tegenstelling tot window7 een 'reclame-id' heeft ingebouwd in het OS
... en dit meer dan genoeg zegt over wat de doelstelling qua privacy is
Compatibiliteit, kosten, tijd, het gedoe met telemetrie en automatische updates etc. Kan genoeg redenen bedenken hoor.
Het gratis/goedkoop overstappen was niet mogelijk op alle computers. Bv bij famillie staat een hp pc maar zelf naar een 32 bit versie overstappen lukte niet.
Wat op neer kwam een nieuwe pc met armoedig pensioentje kopen, wat er dus niet in zit. En ze vinden het nog steeds niet nodig want ze vinden de pc snel genoeg.

Wat betreft de support die gaat stoppen. Ik denk dat te weinig particulieren dat weten en wat de gevolgen kunnen zijn.
Misschien moet de regering samen met microsoft een reclame hierover gaan maken voor meer bekendheid.
Lastig te bepalen op basis van web-statistieken, maar ik ben vooral benieuwd naar de verdeling zakelijk/privé van deze systemen.

Ook interessant is natuurlijk de spreiding per regio/land.
Spreiding per regio/land lijkt me inderdaad enorm relevant. Dit zegt me heel weinig.

Was onlangs in Nepal en daar had je nog overal winkeltjes met gekopieerde CD-Roms/DVD's met oude pakketten/games, Windows 7 etc. Internetcafé's met MSN messenger logo's op de ramen. In dat soort landen duurt het nog wel een decennium voordat Windows 10 aan de man komt. Die gebruiken hardware gewoon tot het uit elkaar valt en niet omdat ze het nieuwste spelletje niet kunnen draaien.
Hoe zit het eigenlijk met de ondersteuning van Server 2008? loopt die gelijk met W7 af?

[Reactie gewijzigd door pokeguy4 op 2 december 2019 15:54]

Server 2007 bestaat niet. Ik neem aan dat je Server 2008 bedoelt? Die verloopt namelijk inderdaad ook per 14 januari 2020.

Die zou al eerder verlopen, maar is een tijdje geleden nog verlengd.

Ook Server 2008R2 zal per die dag niet meer gesupport worden.

Zie ook https://support.microsoft...nd-windows-server-2008-r2

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 2 december 2019 15:48]

ja sorry verkeerd getypt.

ok ben benieuwd of we dan eindelijk iets nieuwers krijgen. (we zijn sinds een week pas over van Office 2003 naar Office 365)
Server 2008 was eigenlijk al geruime tijd geleden onbruikbaar geworden door planned obsolescence omdat de nieuwste runtimes van o.a. .net niet meer ondersteund werden en je dus veel userland software ook niet meer kon updaten. De minimumeis was dan 2008R2.

Overigens biedt MS nog wel enige ondersteuning als je je 2008 server in Azuur wilt gaan draaien.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 december 2019 18:05]

Wij zijn het gehele jaar al bezig om bij onze klanten de computers te updaten naar Windows 10. Bij ongeveer 30-40% van de computers waar ik de update heb geïnstalleerd krijg je deze foutmelding:

https://support.microsoft...-error-installing-windows

Snap niet dat MS hier niks aan doet, snap heel goed dat veel mensen niet overstappen. Niet eens omdat je W7 prima vindt en niet wil upgraden maar zelfs als je wel wil upgraden heb je een aardige kans dat je deze fout krijgt. Ga dit maar eens aan iemand uitleggen die niet veel computer kennis heeft.

Met name op oudere computers kan die partitie groter maken soms uren duren |:(
Beetje bedrijf / IT-er doet clean install en zet er gelijk een SSD in :Y)
De meeste van die systemen habben al een SSD, ook hierop komt dit probleem heel vaak voor. Een clean install duurt vaak vele malen langer dan een upgrade omdat je al je applicaties weer moet installeren. Een beetje IT-er jaagt zijn klanten niet onnodig op kosten :/
Mooi ook die tekst boven het artikel van microsoft:

"Windows 7 support is ending. Get all the features you know and love in Windows 10. Upgrade now."
Het is Windows XP all-over-again. Zelfde argumenten, redenen om wel/niet over te stappen. Gelukkig zijn we er met Win10 vanaf, tenzij er toch over een paar jaar Windows 11 komt (of wat voor a-logische naamgeving MS nu weer verzint).
Het probleem is zeker kleiner geworden, maar zijn we er echt helemaal van af?

Er staat me vaagjes bij dat er niet al te lang geleden meldingen kwamen dat bepaalde producten niet naar een hogere Windows 10 versie konden upgraden door gebrek aan support... Maar kan helaas zo snel geen artikel daarover vinden.

Het zit er natuurlijk wel dik in dat bepaalde drivers niet zullen zijn bijgewerkt voor een toekomstige grote Windows 10 release - of dat bepaalde features specifieke ondersteuning vereisen - en die computers daardoor effectief niet meer geupgrade kunnen werken naar een nieuwere Windows 10.

Het lijkt me in ieder geval sterk dat Microsoft en alle drivermakers daadwerkelijk alle apparatuur die op Windows 7 en 8 werkten (en dus effectief ook veel dat nog op XP werkte) tot in het einde der tijden blijven ondersteunen in toekomstige Windows 10 versies.

[Reactie gewijzigd door ACM op 2 december 2019 17:14]

Het verschil 7-10 is veel minder groot dat xp-7.
De update naar 7 maakte heel veel programma's kapot omdat er ineens wel naar rechten werd gekeken.
Plus het verlies van 16 bit modus wat door een XP-modus virtuele machine werd gecompenseerd.
Windows 10 voegt wel UWP toe, maar dat is eigenlijk een treurige mislukking. Zeker nu Windows Phone obsolete is.

Er zijn wel wat energie-efficientie geörienteerde wijzingen in de kernel die het porten van drivers kan blokkeren. Maar voor applicaties voor de gebruiker werkt eigenlijk alles nog.
Op mijn werk moet iedereen over op 10, geen probleem, maar alle apparaten die we hebben, wat een drama. De spectrofotometer wil geen windows 10, de ene HPLC wel, de andere niet, de wat grotere microscopen ondersteunen het veelal niet, en ga zo maar door.

Het miniscule marktaandeel van Mac OS valt mij wel op, dacht dat Apple juist steeds meer Macs en Macbooks verkocht. Groei is in ieder geval kleiner dan de groei van de markt zo te zien.
Het miniscule marktaandeel van Mac OS valt mij wel op, dacht dat Apple juist steeds meer Macs en Macbooks verkocht. Groei is in ieder geval kleiner dan de groei van de markt zo te zien.
Is dat niet beperkt tot enkele sectoren? Volgens Stack Overflow zijn Mac OS X (27%) en Linux (23%) erg populair ten opzichte van Windows, maar buiten de niche van software ontwikkelaars licht dat wel anders. Andere sectoren waar dit nog wel wilt vertekenen zijn de kunst sector, hoger onderwijs en bepaalde media types, maar in totaal is dat maar een kleine groep.

Op Steam zijn de cijfers redelijk helder: Mac OS X 3%, Linux 1%, Windows 96%.
Het lijkt me ook heel erg onhandig om op dure customhardware zoals spectrofotometers en microscopen een Windowsupgrade te doen. Dat zijn schoolvoorbeelden van computers die je liever in een afgeschermd netwerksegment hangt dan zelf met software te gaan pionieren.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 2 december 2019 18:00]

Ik zeg ook, trek het internet eraf en weg is je risico. Maar collega's zijn het niet met mij eens, die zeggen, ja en wat als de pc kapot gaat, moet er weer een windows 7 pc komen. Dan denk ik, ja, geen probleem toch. Koop een nieuwe pc, gooi windows 10 eraf, zet 7 erop, schijnbaar is er een code.
Dan moet je nog wel windows 7 drivers kunnen vinden voor die nieuwe pc. In het begin zal dat niet echt een probleem zijn, maar op termijn zal het steeds lastiger worden.
Mijn PC slikt praktisch geen W7 helaas, draait zo traag als stront en slaat vast. W 8.1 is de laagste Windows versie dat er nog soepel op draait.
Ik had laatst een nieuw mainboard, geen Windows 7 ondersteuning.
Je kan trouwens nog steeds een gratis upgrade voor mekaar krijgen van Windows 7 naar Windows 10
Tóch een manier gevonden voor GRATIS upgrade naar Windows 10

Vorige maand nog gebruikt voor een oude laptop met Windows 7 naar 10
Gewoon kaal installeren en win7 key invoeren, werkt nog steeds.
ik ben van w7 ultimate overgestapt naar w7 enterprise, kan dus nog wel ffies update. voor mn game & poweruser pc hoef ik nog ff geen w10 hoor....
Waarom niet? Geen windows8 kan ik begrijpen. Zijn het de spellen die niet op W10 werken? Of is het de hardware die zo op haar grenzen werkt onder w7 dat je de upgrade naar w10 niet vertrouwd? Of weet je nu al dat je drivers mist?

Overigens, zelf heb ik ook spijt dat ik binnen W10 over ben van 1803 (ish) naar nu 1903. Op 2 machines ben ik de ingebouwde blue-tooth kwijt. Zelfs het device wordt niet getoond als onbekend device.

Dus ja, op ouder hardware begrijp ik het volledig, dat zou ik op de werkende versie houden.
ja en ik kocht een blue tooth dongeltje van 5 euro bij de action, weg probleem.
ik heb ook een 2de pc met w10, en een laptop, maar geen w10 op mn main pc. en hoewel mn andere devices wel prima werken, heb ik ook genoeg pc's met w10, verschillende versies, van 1709 t/m 1903 voor mn kring geinstalleerd. en de shitzooi die ik inmiddels met w10 heb gezien, de zooi die mee komt, elke update weer, de brutale agressieve driver opstelling van w10, de reclame, de ahum, privacy, de bugs vooral..... en dan niet te vergeten ook vaak de eigenwijsheid van w10.

neej, w7 doet me dat allemaal niet aan. dat werkt super voor me, zonder alle bovenstaande issues.
mn hardware is overigens niet meer de snelste, maar nog steeds wel snel :D
ik game nog weleens, maar gelukkig geen game die w10 vereist ^^
Heb je ook een enterprise support contract? Anders gaat het niet werken.
afgelopen maanden nauwelijks afgenomen
Ik vind het best wel leuk dat een daling van 10 procentpunt sinds juni als "nauwelijks" word bestempeld (per NetMarketshare) terwijl dat een absurd grote verschuiving is. StatCounter geeft dan weer een daling van 4 procentpunt voor diezelfde tijdspannen, de Steam Hardware Survey is, zoals al door het artikel gemeld wordt, helemaal niet representatief door zowel de niche als de willekeurige pool van gebruikers en W3Counter toont ook een daling van 4 procentpunt sinds juni tot oktober (want november-data hebben ze nog niet).

Dus waarop is deze bizare claim eigenlijk gebaseerd, want iedere bron in het artikel spreekt het tegen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 2 december 2019 15:27]

De laatste paar maanden staat niet gelijk aan het afgelopen jaar.
De data sinds juni zijn letterlijk 5 datapunten. Daar is niks "het afgelopen jaar aan". Zelfs als ze alleen keken naar letterlijk "de laatste paar maanden" is er nog steeds een daling van meer dan 2% te zien, wat nog steeds gewoon een gezonde daling is en helemaal niet "nauwelijks afgenomen".
Punt is of je die 1.85% (of welke andere waarde voor welke andere periode dan ook) wel of niet als nauwelijks afgenomen wilt zien.

Ik vind van wel, de schrijver vind dat ook, jij vind van niet. Is persoonlijk en daar worden wij het nooit over eens (wat ook niet hoeft)
Gaaf, nog genoeg te doen dus. 14-1-2020 (over een dikke 5 weken) verloopt het support op Windows 7 namelijk.
https://support.microsoft...ll-end-on-january-14-2020

Niet dat het daarna niet meer werkt, maar je wilt vanaf dat moment eigenlijk wel overgestapt zijn op Windows 10 (of minimaal 8/8.1).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True