'Verlengde ondersteuning Windows 7 Pro kost eerste jaar 50 dollar per systeem'

Microsoft rekent vanaf 14 januari 2020 50 dollar per systeem voor verlengde ondersteuning van Windows 7 Pro met beveiligingsupdates. In het tweede en derde jaar nemen die kosten toe tot respectievelijk 100 en 200 dollar. Dat claimt ZDNet.

Microsoft heeft volgens ZDNet aan klanten en verkoopafdelingen de prijzen bekendgemaakt die het gaat rekenen voor de verlengde ondersteuning voor de zakelijke varianten van Windows 7. Van januari 2020 tot januari 2021 moeten bedrijven 25 dollar per apparaat betalen waarop Windows 7 Enterprise staat. In de twee jaren erna neemt dat toe tot 50 en 100 dollar.

Voor Windows 7 Pro zijn de bedragen met 50, 100 en 200 dollar nog hoger. Microsoft levert drie jaar betaalde Windows 7 Extended Security Updates voor zijn oude OS. Als bedrijven in het tweede of derde jaar verlengde ondersteuning aanvragen, moeten ze ook voor de voorgaande jaren betalen. Of Microsoft kortingen gaat aanbieden aan grote ondernemingen met veel systemen wilde het bedrijf niet bevestigen tegen ZDNet.

Windows 7 heeft al sinds 2015 geen mainstream support meer. Dankzij de extended support kunnen gebruikers nog tot 14 januari 2020 beveiligingsupdates ontvangen maar daarna is de nog altijd veelgebruikte software end-of-life.

Windows 7 chart

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-02-2019 • 17:45

125

Reacties (125)

125
119
41
3
0
51
Wijzig sortering
Ja dan gaat het toch een keer gebeuren, windows 7 het nieuwe windows xp dat eruit gaat :)
Tegen die tijd (2020) mag het ook wel, het OS is dan meer dan 10 jaar oud. Een nette tijd om het supported te houden door MS :)

Zeker omdat het al 4-5 jaar bekend is dat de support per januari 2020 stopt, dus bedrijven hebben letterlijk jaren de tijd gehad om over te stappen naar Windows 8.1 of Windows 10. Je kan nu eenmaal niet oneindig verouderde software blijven ondersteunen, dat is veel te kostbaar.

Ik vind het overigens behoorlijk redelijke prijzen voor die Extended Support, zeker niet verkeerd.
Vraag dat maar eens aan de Nederlandse staat , hoe lang je verouderde
software nog kan gebruiken
Niet alleen Nederlandse staat hoor randstad precies het zelfde, er zit er 1 bij mij in bedrijf als recruiter.
Haar laptop ging eind vorig jaar stuk crashte, en ze kwam later gewoon weer terug met een windows 7 laptop(En dacht zelfs nog office 2010).
En vandaag was ze er weer en draaide nog steeds win7.

Maar van de gemeente Utrecht weet ik inderdaad het ook, tenminste vorig jaar weet ik nog dat ze office 2010 hadden.
Ik zag mijn vader inloggen via tablet met Citrix etc, en kwam op een oud machinetje terecht win7 en office 2010.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 00:24]

Zulke bedrijven klinken echt als oud en log. Natuurlijk ook precies met een harde schijf in de laptop?

Misschien is dat wel beter geworden, maar ik kan me te goed herinneren dat zo veel bedrijven zoveel tijd spenderen aan 1000 programma’s kopen en op de laptops doen, steentijd software gebruiken, en natuurlijk de harde schijf. En dan elke werknemer die minstens een dag per jaar geen laptop heeft omdat het bij de IT ligt.
Het is niet alleen dat bedrijven ouderwets zijn, of een oude ICT infra gebruiken, maar soms is het ook overmacht. Als een bedrijf financieel in slecht weer verkeert dat wordt al snel de hand op de knip gehouden. Alleen als het echt nodig is dan wordt er geïnvesteerd. Ik kan ook pas dit jaar upgraden vanwege de EOL of Win 2008 R2 en Win 7, nog steeds op tijd, maar liever had ik het eerder gedaan. ICT sowieso vaak een ondergeschoven kindje, zolang alles werkt is het lastig om het SMT te overtuigen dat een investering nodig is.
Woon je toevallig in omgeving Eindhoven want dan kun je bij ons bedrijf je lol op. Als je wel wilt investeren ben je wat mij betreft van harte welkom.

Onze CEO zegt gewoon keihard dat het hem allemaal niet uitmaakt wat het kost als alles maar verbeterd. Terwijl onze ict man nog steeds 16" monitors koopt met 786p resolutie omdat dat de norm is binnen het bedrijf. (Zijn verzonnen norm natuurlijk)
16 inch monitoren lol doet toch pijn aan je ogen, dat zoiets nog te vinden is zeker koopjes van marktplaats :P.
Sinds dit jaar kan hij ze niet meer krijgen. Maar ze werden altijd via de achterdeur nog ingekocht inderdaad. Ik heb zelf gewoon 27inch 1080p scherm gekocht. Had liever 2560p gehad maar dat kon ik niet maken tov collega's. Ict support nu mijn systeem niet meer :'( _/-\o_ maar als alles zo slecht beveiligd blijft als het nu is. Dan kan ik voorlopig mijn systeem zelf wel ondersteunen.
Lol nou ik had nog wel wat voor hem gehad laat het hem niet horen :P, hier is er laatst verbouwd 2 verdiepingen.
Ik koop al die monitoren niet meer omdat het geen doen is met registratie, dan verhuizen ze en nemen ze bijv monitoren niet mee(En met nieuwe laptop ja die monitor heb ik niet meer).
Dan vraag je hoezo niet ja ben verhuist en daar stonden al monitoren, dus de organisatie zoekt dat maar lekker zelf uit(Ook toetsenbord/muizen etc bestel ik niet meer krijgen alleen nog een pc of laptop).

Maar alle oude monitoren zijn vorig jaar wel allemaal vervangen, en met verhuizing nog veel 15/17/19 inch vierkante monitoren tegen gekomen(Van Nec/Fujitsu/Eizo).
Allemaal naar oud ijzer gegaan een enkele misschien mee naar huis.
Ah joh 27 inch 1440p is toch ook goed? Heel het bedrijf heeft hier net nieuwe dual screen setup daarvan. Kan op die dingen ook nauwelijks de pixels tellen :p
Haha, bedankt voor het aanbod. Maar Eindhoven is net ff te ver van hier voor dagelijks woon-werk verkeer. ;') Maar je hebt gelijk. Ik ken ook genoeg ICT ers die hun eigen normen verzinnen en dit projecteren op de rest van het bedrijf, zonder nu echt te luisteren wat de behoeftes zijn. Jammer is dat. Zo te horen hebben jullie wel een BYO policy, dus je kan in ieder geval je eigen hardware aanschaffen, die support kan je zelf wel fixen.
Tot voor kort had ik een Win7 laptop. Rock solid, altijd werken, nooit zoveel als een hik.

Nu heb ik Windows 10 met Onedrive, Teams, SfB, Yammer en nog meer onbruikbare collaboratie meuk. De ene na de andere raadselachtige error, files die niet meer te openen zijn, data die ik niet meer terug kan vinden.

Misschien heel raar, maar het kan me niet boeien of mijn laptop Windows XP, 7, 10 of iets totaal anders draait. Het gaat me om mijn applicaties, die moeten het gewoon doen. Op Windows 7: Altijd werken. Op Window-10: Elke dag weer fingers crossed.
1. Onedrive kan uit
2. Teams is niet standaard
3. Skype 4 business is niet standaard

Al je collaboratie meuk die je noemt zit in Office en is NIET standaard geïnstalleerd met Windows 10.

Windows 10 is een prima volwassen OS geworden en kan me niet meer terug dringen naar Windows 7.

Dat nu net ff je applicaties zoals Skype, Teams en Onedrive kut werken tja dat kan maar dat is niet windows 10 zijn schuld.
Windows 10 bekoort mij anders ook niet al te. En volwassen? Hmm, ik betwijfel het.

Windows 7 > systeemherstel, werkt bij mij vaker wel dan niet.

Windows 10 > systeemherstel, heb het nu 4x nodig gehad en 4x niets kunnen fixen, systeemherstel faalde en alle andere opties in de windows herstelmodus faalden. 4x gewoon een verse installatie mogen doen.

Verder worstel ik nog steeds met de dubbele instellingen interface. Verre van af en meer gebruikers onvriendelijk dan ooit.
Anoniem: 420148 @scsirob7 februari 2019 19:57
Klinkt een beetje als een jij-probleem. Al die applicaties kun je eraf donderen, en een schone installatie op werkende hardware zal niet "raadselachtige errors", weigeren bestanden te openen en zomaar willekeurig data wegmikken.
En toch heeft @scsirob wel een punt, er even vanuit gaande dat het om een laptop gaat voor in een professionele/zakelijke omgeving.
Waarom moeten deze apps standaard geïnstalleerd zijn? Is het zo moeilijk voor MS om tijdens het installatie proces van Windows de gebruiker te laten selecteren of hij/zij dingen wil als Onedrive?
en een schone installatie op werkende hardware zal niet "raadselachtige errors", weigeren bestanden te openen en zomaar willekeurig data wegmikken.
Ehm, dit wellicht gemist?: nieuws: Microsoft pauzeert Windows 10 October-update vanwege verdwenen bestanden

En zo zijn er wel veel meer schandalen, het nadeel van dat Microsoft elke 6 maanden een nieuw OS uit brengt met zowel verbeteringen/vernieuwingen als bugs en '' raadselachtige errors ''.
Heb zelf overigens ook nog nooit zoveel problemen meegemaakt dan met Windows 10, tenminste de eerste twee builds ( 1507 en 1607 geloof ik ), falende drivers en het os heeft zichzelf meermaals onherstelbaar gesloopt.
Zelfs mijn goede oude tijden aan het beruchte Windows ME kunnen hier niet aan tippen. :)

[Reactie gewijzigd door JohanNL op 23 juli 2024 00:24]

En toch heeft @scsirob wel een punt, er even vanuit gaande dat het om een laptop gaat voor in een professionele/zakelijke omgeving.
Waarom moeten deze apps standaard geïnstalleerd zijn? Is het zo moeilijk voor MS om tijdens het installatie proces van Windows de gebruiker te laten selecteren of hij/zij dingen wil als Onedrive?
Je hebt helemaal gelijk maar moet ook wel zeggen dat het voor een IT afdeling ook niet heel lastig is om een laptop zonder dat alles te leveren.

Dat het niet gebeurd komt volgens mij vooral door een gebrek aan inleving bij it afdelingen op het gebied van ervaring vs. meetbare dingen.

Ik heb nu al een flink aantal jaar ervaring vanuit IT met Windows 10 en mits goed geconfigureerd valt hij voor mij in het rijtje 98se, 2000 en 7

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 juli 2024 00:24]

Hier ook, zeer tevreden over Windows 10. Heb op één van de systemen in m'n organisatie de October update gekregen, systeem wilde idd niet booten, maar na terugzetten van een herstelpunt draaide die ook weer stabiel. Oké, heeft even 2 uur ergernis gekost, maar over het algemeen is het uitermate stabiel en snel.
Op zichzelf klopt het dat je Windows redelijk kaal kunt installeren c.q. ongewenste componenten meteen weer te verwijderen, mits je de juiste licentie hebt en je van Microsofts eigen best practices wilt afwijken. Microsoft biedt organisaties zelfs de mogelijkheid om updates/upgrades uit te stellen. Maar daarnaast zul je bij elke halfjaarlijkse release opnieuw moeten gaan uitzoeken wat ze nu weer toegevoegd hebben, wat de impact is en hoe dit eventueel (geautomatiseerd) te weren is.

Niet elke IT-afdeling heeft de mankracht omdat te elke keer opnieuw te gaan doen.
Haha als je elke keer hetzelfde moet doen ben je niet slim bezig

Mankracht is relatief... is het domme kracht heb je een leger nodig. Is het slimme kracht gaan we niet maand op maand of jaar op jaar hetzelfde doen haha
Je snapt natuurlijk wel dat bij de ene release features A, B, en C toegevoegd worden en bij de volgende release worden X, Y en Z toegevoegd. En of dat nou een overbodige app is, een hardnekkige virusscanner of een totaal herschreven functionaliteit, het kan allemaal zomaar leiden tot onverwachte situaties, variërend van ergernis tot grote verstoringen.
Dat valt dus verdraait tegen. Windows leunt bijvoorbeeld nog veel te vaak op het aanwezig zijn van bepaalde software. Internet explorer is bijvoorbeeld nog steeds noodzakelijk voor veel software die MS meescheept omdat bepaalde APIs anders niet beschikbaar zijn. Iets simpels als een snelkoppeling openen met verkenner werkt dan niet goed meer bij voorbeeld.

Voor IT beheer is het dus veelal noodzaak en veel handiger om gewoon een standaard image aan te peveren omdat ze daarvan kunnen aannemen dat het juist wel goed functioneerd. Het zomaar uitschakelen en verwijderen van services kan onder win10 nog steeds dagelijks voor blue screens zorgen. Wij hebben er iedere week gemiddeld 2 tot 3 in een team van een man of 20.
Windows 10 komt standaard NIET met Teams, Skype for Business of Yammer, wel met OneDrive.
Helaas heb ik die luxe niet. Het is een corporate laptop waarmee we moeten werken, en de genoemde collaboratie tools worden als bedrijfsstandaard geïnstalleerd. Meerdere collega's ervaren problemen zoals ik ze beschrijf.

Voorbeeld: Een Excel bestand wat lokaal staat en ge-synced wordt naar Onedrive for Business. Poging tot openen, Excel vertelt je doodleuk dat het file niet bestaat. Naar on-line versie: Excel zegt dat er on-line 'een error' optreedt en verwijst je naar het lokale file. Cirkeltje rond.

Nu de klapper: Copy-paste dat file naar een plekje buiten de Onedrive structuur, en zie daar! Gewoon openen en werken.
Anoniem: 420148 @scsirob8 februari 2019 08:32
Klinkt meer als een probleem op de IT-afdeling. Ik was een paar jaar terug verantwoordelijk voor het opbouwen van images voor Windows 10 en de uitrol, en na honderden desktops/laptops met W10/Office nog nooit dit soort dingen gehoord. Je IT-afdeling kan default apps er gewoon uitslopen tijdens de install en je OneDrive niet slecht instellen, mits ze capabel zijn, of er iets om geven.
Het probleem is niet dat de IT afdeling het er uit zou kunnen slopen. Het probleem is dat ons bedrijf besloten heeft om al deze tools tot standaard te verheffen. De noodzaak tot het gebruik van deze tools is één van de redenen waarom ik mijn Win7 laptop moest inleveren.

Het probleem is dat deze tools in mijn ervaring dusdanig diep ingrijpen in de werking van het besturingssysteem als geheel, en dat de stabiliteit er ernstig onder te lijden heeft. En dat ik die tools ook niet kan beletten om hele simpele dingen als een Excel bestandje openen, in de weg te zitten. Windows 10 an sich draait thuis op mijn eigen desktop hardstikke stabiel (als MS haar activatie servers heel houdt..), maar de kerstboom die in corporate omgevingen er aan opgehangen wordt is voldoende om het onbetrouwbaar te maken.
Dan vraag ik mij af waarom je Win7 zo stabiel draaide, want dat was waarschijnlijk voor de nieuwe bedrijfsstandaard. Anders kan je moeilijk de schuld schuiven in Win10 (want die draait bij je thuis wel stabiel).
Of draaide die collaboration/cloud-kerstboom met Win7 wel superstabiel?
Lijkt me eerder een implementatieprobleem met die kerstboom, niet Win10.
Zelfs op standaard images is de aanwezigheid van MS Edge nog maar de vraag. Ik heb het bijvoorbeeld niet meer (terwijl ik wel de update geïnstalleerd heb staan en het ook werkend heb gehad) en collegas hebben het wel Standaard meegeleverd in de image zonder de update of uberhaupt helemaal niet.
Je hebt van windows 10 ook uitgeklede en lange termijn support versies (als zakelijke klant)
Bwa, met Office 2010 heb ik veel minder problemen. Er is best veel oudere software in omloop.
Het OS daarentegen is veel belangrijker om up tot date te houden.
Anoniem: 420148 @catfish7 februari 2019 19:57
Office kent anders ook security risks, dus ook die moet je updaten.
Heel ons bedrijf draait op win7 en office 2010.

Ons ict mannetje vind upgraden duur. Ik verwacht dat hij het gewoon te veel geld vind kosten. Management heeft nooit iets van ict begrepen dus hij heeft alle vrijheid die hij kan wensen om vooral niks te doen.
Ja het zal ook vast niet goedkoop zijn upgraden, maar hoe langer je wacht hoe duurder het wordt.
Er zijn tevens al laptops te koop nu die geen win7 meer kunnen draaien, dus uiteindelijk zal die wel moeten.

Anders moet die allemaal oud 2de hands spul gaan kopen, en dat wil je ook niet in je bedrijf hebben.
Anoniem: 420148 @Clifdon8 februari 2019 22:12
Volgens mij kon je eerder gratis updaten, dat heeft mijn vorige bedrijf ook gedaan 🤔 dat heeft ie dan mooi verzaakt.
Op een niet-oem pro licentie van windows 7 mocht je tot voor kort Win-10 installeren, misschien nog steeds zon.
Hier draaien we ook nog deels op Office2010, niks mis mee. Binnenkort wel over naar Office2019. Toch aardig wat geld bespaart.

95% van de computers wel over naar Windows 10, maar sommige moeten nog op Windows 7 blijven ivm applicaties geen Windows 10 supporten.
Ambtenaren bashen is een leuke sport.....het is alleen jammer dat bedrijven als biv. Centric, waar overheden van afhankelijk zijn, traag zijn met ontwikkelen.
Gevolg is dat Windows 7 instand moet blijven om dat bedrijven hun meuk niet vernieuwen.
Daarnaast moeten overheden strakkere afspraken maken met leveranciers....ze laten het ook gebeuren.
Overheden zijn van bedrijven afhankelijk en bedrijven zijn van overheden afhankelijk. Dus laten we niet doen of de ene beter is dan de ander.
Het is ook zeker mooi tijd om er dan mee te stoppen, maar je kan echt wel jaren verouderde software ondersteunen.
Vorig jaar nog artikel dat iets van vliegveld in Frankrijk nog op win3.1 draaide, gewoon virtualbox of iets en gaan en werkt gewoon.

Vernieuwing is voor bedrijf niet altijd beter in 1 keer(Of consument ook niet altijd), of iets simpels als sticker op een kratje bier plakken.
Als dat op win3.1 prima functioneert eventueel virtueel, waarom investeren in nieuwe software ?.

Zo gaat het in heel veel bedrijven en ja dat gaat geld kosten, en ja werkt toch dus geen geld er voor over.
Gelukkig bij mij nog 1 actieve win7 laptop die nog draait, maar dat kwam meer door ziekte van eindgebruiker die er lang uit de running is geweest(de rest allemaal win10).
Ik ben van september gewoon begonnen iedereen afspraken te maken, en alles lopen herinstalleren naar win10(Of het moest in korte periode toch vervangen worden dan niet).
Vorig jaar nog artikel dat iets van vliegveld in Frankrijk nog op win3.1 draaide, gewoon virtualbox of iets en gaan en werkt gewoon.
Moest jij de oplossing implementeren dan?
Nee ik werk daar verder ook niet, maar zo zie je dat bedrijven gewoon vaak niet upgraden.
Zo lang het werkt kost het geen geld, eventueel virtueel maken in vmware.

Maar hele nieuwe applicaties maken en implanteren kost tijd, en dat kost veel geld en gebeurt bij veel bedrijven niet.
VMware voor enterprise is niet gratis.
Ik zeg ook niet dat het gratis is.
"Zo lang het werkt kost het geen geld"
Nee ik werk daar verder ook niet, maar zo zie je dat bedrijven gewoon vaak niet upgraden.
Zo lang het werkt kost het geen geld, eventueel virtueel maken in vmware.

Maar hele nieuwe applicaties maken en implanteren kost tijd, en dat kost veel geld en gebeurt bij veel bedrijven niet.
Vanaf de zijlijn maar iets roepen wat de beste oplossing zou zijn is lekker makkelijk. Wie zegt dat een VM oplossing de oplossing is, of dat er überhaupt budget voor is?
Ik hoop dat je in professionele omgeving niet werkt met VirtualBox...

VMWare of HyperV is toch echt hetgeen wat je wilt gebruiken.
VirtualBox is iets voor op je zolderkamer. Niet iets voor een vliegveld :)
En daarbij gaat Microsoft je helpen om applicaties compatibel te maken met Windows 10, mocht het niet werken. Moet je wel een grote enterprise zijn, maar toch. In de code kijken en aanpassen is toch beste een mooie service.
Was laatst bij een kennis van mij, ook bejaard net als zijn systeem. Moet jij niet een keer een upgrade doen? Upgrade? waarom?. Mijn eisen zijn niet zo hoog en ben best tevreden met XP. MS doet net alsof oude pc's met een zgn oud OS niet meer zou kunnen.Telebankieren doe ik bij de bank. Voor de rest krijg ik mijn mail binnen, surf ik met een betaal AV pakket als beveiliging. De Pc doet het uitstekend. Moet ik een upgrade doen omdat MS dat wil? Of omdat ik dat nodig heb?
Zoals bij mijn vriend Kees zo zijn er meerderen die een overgang naar win10 niet zien zitten. Ik heb tientallen ouderen geholpen terug te zetten naar hun vertrouwde Windows 7. Ik zelf ook. Als ik nu nog moet overgaan doen we dat naar IOS . Wintel heb ik naar meer dan 30 jaar de buik vol van. Wordt binnenkort 70 en mijn windows 7 PC doet het meer dan uitstekend en is er voor mij geen enkele reden om over te stappen. Over Windows 8 of 8.1 hoor je eigenlijk niemand meer over.
Laat je niet onnodig bang maken. Er is en komt altijd een oplossing bv Chromebook, Unix of IOS.
Dat mag dan ook wel na 10 jaar gebruik...

@feuniks Ik kan nu ook een PS4 of een Xbox One nieuw kopen, das echter al ruim 5 jaar oud. Natuurlijk is het niet exact hetzelfde model als 5+ jaar geleden, maar dat is W7 ook niet. Het punt is dat de core technology al 10 jaar oud is bij W7. Dat het nog gebruikt wordt, natuurlijk! Maar elke serieus bedrijf wat niet tijdig overstapt naar W10 moet toch wel een heel wat betere reden hebben dan kosten of 'wil niet'...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 00:24]

Dat mag dan ook wel na 10 jaar gebruik...
Volgens Microsoft zelf mochten PC’ met Windows 7 Pro tot 31 oktober 2016 verkocht worden. Dus kun je een PC van amper twee jaar hebben met Windows 7. Die zijn fiscaal nog niet eens afgeschreven...
Dat had ook weer te maken met het gedrocht dat Windows 8.1 heette. Als Windows 8 wel aangeslagen was dan was de verkoop van Windows 7 al gestopt toen Windows 7 de extended support inging.
Ja en toch heb ik dit jaar nog een pc van Dell ontvangen met win 7 er op. Allicht op verzoek van onze ict man.
Anoniem: 420148 @Clifdon8 februari 2019 22:14
Dat is op verzoek dan, standaard is de laatste versie Windows/Ubuntu.
Tja, zonde wel. Ik weet nog dat Windows 7 kwam en ik vrij vlot naar OS X ging. Ik vond Windows 7 niet prettig. OS X was een verademing. Windows 8 was een soort Vista. En nu met Windows 10 is 't wel bevestigd: I'm never going back.

Ben benieuwd hoe 7 uit gefaseerd wordt en of het net zo 'big' is als XP.
De sprong tussen Windows 7 en Windows 10 is aanzienlijk kleiner dan die tussen XP en 7: op het gebied van de kernel zijn de meest ingrijpende wijzigingen allang geweest.
vind zelf juist OS X niet prettig, vind het een ramp om mee te werken.
Anoniem: 420148 @SuperDre8 februari 2019 22:16
Dat hebben wel meer mensen die vastgeroest zitten in het gedateerde werken met start- en taakbalken.
oh ja, dus omdat jij het wel fijn vindt werken ben IK degene die vastgeroest is in start- en taakbalken. Niet omdat ik gewoon het echt niet fijn vind werken.. Misschien moet je je oogkleppen eens afdoen en eens nadenken dat er meer mensen zijn die andere zaken fijner vinden.. Misschien ben JIJ wel degene die vastgeroest is in het systeem van Apple..
Anoniem: 420148 @SuperDre9 februari 2019 17:33
Behoorlijke aanname, aangezien ik dagelijks met 4 of meer OSen werk. Omdat ik kritiek heb op een bepaald systeem, betekent niet dat ik er geen ervaring mee heb, of er uberhaupt nooit aanzit. Ik heb er juist kritiek OMDAT ik er zo vaak mee zit te werken. Ik snap dat mensen op het internet graag kraaien over "de oppositie" die ze nooit hebben aangeraakt in die leuke telefoon-artikelen (Apple vs Android-ongein)

Elk OS heeft voordelen/nadelen, en ik kan in bijna elke omgeving wel iets vinden waar ik het nut van kan zien, maar statische startbalken/taakbalken zoals je die in Plasma en Windows ziet zijn inefficiënte manieren om te werken. At best ga je 2-3 clicks en wat gescroll nodig hebben om tot een bepaald menu/app te komen. Waarom zou je door een cluster vierkantjes heen willen scannen om iets te vinden? Of door een scrollende lijst? Een globale, compacte zoekbalk waar je commando's, formules, apps, file names e.d. in kan zetten werkt een stuk fijner. Om een of andere reden moet in Windows en Ubuntu je gehele scherm overgenomen worden door dat menu, of een lomp vierkant blok gespawned worden, die eigenlijk vrij log aanvoelen, of met zaken als Cortana beginnen te smijten. Ubuntu volgt Apple een beetje, maar voelt aan als afgekeken huiswerk. De app balk links ipv onderaan, maar wel het context-driven menu (+1), alleen jammer dat de UI eruitziet als een Winamp skin. De Windows taakbalk is een reliek die statisch is, en verder weinig opties/functies heeft. Zaken zoals Plasma kopieren gewoon Windows bijna 1:1, wat hartstikke zonde is.

Overigens heb ik nog genoeg commentaar op Apple, want de Finder en File Properties kan een stuk beter. De Explorer van Windows 10 vind ik in dat respect net iets beter werken, afzijdig van de "rommel" die ze standaard laten zien als je deze opent. Ook het lijstje netwerklocaties/mounts in Finder is rommelig, want ook virtuele disk drives staan ertussen, iets wat Windows wel netjes voor je zal scheiden.
Alsof Apple ook geen scrollen heeft om door een lijstje van apps te gaan....... Moet eerlijk zeggen dat ik zelf dus totaal geen gebruik maak van de Windows 10 startmenu etc, heb de classicmenu draaien omdat ik dat vele malen fijner vind (vind daar dingen veel sneller). Punt is gewoon, er is geen UI te bedenken die iedereen fijn zal vinden. En designers die denken dat dat wel kan, zijn gewoon niet geschikt om te designen.. Meeste wat ik zie tegenwoordig is wijzigingen OM het wijzigen, niet omdat het zoveel beter is dan het voorgaande, en ergste vind ik nog wel dat soms nieuwe wijzigingen dus weer terug gaan naar oude situaties.
Ik ben dan wel iemand die een behoorlijke hekel aan mobile sites etc heeft, want die dingen daar moet je bij doorscrollen om dat beetje informatie te zien wat je 'vroeger' gewoon op 1 scherm toonde.
Anoniem: 420148 @SuperDre9 februari 2019 18:49
Alsof Apple ook geen scrollen heeft om door een lijstje van apps te gaan
Je kan inderdaad naar de map gaan waar de symlinks naar alle apps staan, en gaan lopen scrollen. Je kan ook op CMD+Space drukken en de eerste twee-drie letters van je app intikken, en op Enter drukken.

Het classic menu valt ook gewoon onder taakbalken/startmenu's, ik doelde ook op XP/7, en volgens mij is dat wat zo'n classic menu gebruikt. Zonder de filosofie achter de wijziging te lezen, zal het misschien wel lijken alsof het is gedaan om het maar te wijzigen. Bij de meeste professionele clubs wordt er diep geanalyseerd waar er wordt geklikt, research, user tests, A/B/ tests, etc.

Ik weet niet met welke informatie je precies bedoelt waar je voor moet scrollen. Ook op mobiel hoef ik enkel naar beneden te swipen en te typen om een app te openen, mits deze niet op de hoofdpagina staat. Voor content zoals tekst met plaatjes is het nogal logisch; niet alles past op zo'n klein scherm, liggend aan je DPI en resolutie.
[...]Je kan inderdaad naar de map gaan waar de symlinks naar alle apps staan, en gaan lopen scrollen. Je kan ook op CMD+Space drukken en de eerste twee-drie letters van je app intikken, en op Enter drukken.
goh, hetzelfde wat ook in windows zit dus.......
Behalve dat de Cortana/search van W10 echt een kutsysteem is die ik de zoekresultaten Bing naar boven schuift, en onzin als .cab files verstopt in system32. Verder wil ik met een 21:9 scherm niet dat alles links onderin verschijnt. In het midden is prima.
Als ik moet kiezen tussen een Windows wiens updates breaking changes hebben (waardoor bijvoorbeeld bestanden of instellingen ineens "weg" zijn) of een Windows wiens updates normaliter geen breaking changes hebben, dan is mijn keuze gauw gemaakt.

Rara welke Windows zou ik nog steeds prefereren? :)
Geen idee, want er zijn updates op elk OS geweest met nare bijwerkingen. Kun je iets preciezer zijn?
In W7 kan je nog XP modus draaien?
Dat kan in W10 toch niet?
Want voor een aantal oude systemen die wij onderhouden, moeten we helaas soms nog terugvallen op Xp.
Volgens mij niet nee maar is een virtualbox of vmware geen optie ?
Dat is precies wat de XP modus is: XP in een virtual machine, alleen hoef je er geen tweede licentie voor aan te schaffen! Volgens mij is de xp virtual box vrij gemakkelijk te migreren!
Precies wat XP mode is en precies waar het eigenlijk niet voor bedoeld was. XP mode was bedoeld om bedrijven een 'tijdelijk' platvorm te bieden om probleem applicaties toch te kunnen draaien op Vista, met de bedoeling om die later te migreren. Helaas zijn er nog veel bedrijven /beheerders/consumers, die zoiets hebben van 'het werkt toch' en daarmee het probleem verschuiven naar een volgende migratie.
Dat is precies waar het niet voor bedoeld was, het was voor een tijdelijke oplossing.
Niet om eeuwig er op door te blijven gaan, het was bedoeld zodat je door kan draaien en in de tussentijd aan een oplossing kan werken.
Anoniem: 979365 @svijf8 februari 2019 17:09
kan ja, maar werkt voor een hoop zaken totaal niet lekker!!
Ondertussen geen nuttige oplossing meer. en VMWare of HyperV is wat we nu horen te gebruiken.
En als je dat dan voor 1 systeem afneemt, en vanaf dat systeem telkens een geupdate base image maakt die je steeds update en uitrolt..
Roaming profiles erbij.. Dan kom je toch een heel eind lijkt me..

Maar goed, een bedrijf heeft een bepaald beleid dus dat je dat niet zomaar 'even' omgooit is natuurlijk ook weer logisch.

:Y)

[Reactie gewijzigd door AzzKickah op 23 juli 2024 00:24]

En als men dan support wil, dan is Microsoft ook niet gek natuurlijk, dus dan kun je mooi fluiten naar je support contract wat je dan had gehoopt dat het meerdere devices zou dekken.
Dan wordt je een keer ge-audit en dan hang je, want je bent feitelijk gewoon met piracy bezig.
Eigenlijk een prachtige manier van Microsoft om het zo te doen. Bij Wndows XP waren ze bijna verplicht om de ondersteuning langer te laten lopen (vanwege de gigantische populariteit) terwijl ze er niets bij verdiende. Hier hebben ze ruim vooraf aangekondigd dat de ondersteuning zou worden gestaakt en komen ze nu (omdat er nog een massa gebruikers op 7 zitten) met een betaalformule die best wel betaalbaar is.
Geniaal bedacht vanuit marketing standpunt.

Nu over aantal gebruikers gesproken, wij hebben een B2B applicatie in België en merken dat ongeveer meer dan 30% van onze klanten nog op 7 zitten (vergeleken met het wereldwijde aandeel van ongeveer 40% is dus niet alleen in China en India waar ze nog met 7 zitten).

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 23 juli 2024 00:24]

Dit is niet nieuw en voor Windows XP en Vista was deze dienst ook beschikbaar. Windows XP werd daadwerkelijk nog ondersteund tot 2017, terwijl Windows Vista pas in 2020 echt volledig ondersteuning verliest onder dit programma.
Windows 7 gratis naar Windows 10 upgraden werkt trouwens nog steeds ;)
Je heb die speciale link verder helemaal niet nodig, gewoon de normale windows 10 media creation tool van microsoft is prima.
Deze kan ook gewoon win10 op jou pc zetten, en windows 10 zelf slikt gewoon alle win7 key's zonder problemen.
Ik baal hier een beetje van. Want dat betekent dat wij op de zaak zeker nog een jaar langer op windows 7 blijven. Terwijl ik software mis die alleen als windows 10 app is geschreven.

Daarnaast vind ik windows 10 gewoon een flinke verbetering. Laat ik het anders zeggen, ik was windows 10 gewend, toen ik op de zaak win7 moest gaan gebruiken voelde dat als een flinke achteruitgang. We draaien trouwens ook nog office 2010 dat helpt ook niet mee aan de gebruikerservaring.
Als jij windows 10 nodig heb voor bepaalde apps moet jij toch gewoon over, is jou hele bedrijf nog niet over of gewoon nog niet iedereen ?.
Verder draait office 2010 prima op windows 10 heb het bij mijn vader ook draaien, die hebben mijn oude slim key die ik ooit gekocht heb.

Als jij bepaalde apps nodig heb voor het werk zou ik voorrang vragen, de it afdeling mailtje doen of jou manager dat je dingen mist nu.
Mijn 1e reactie was: mwa niet superonredelijk. Mijn 2e is: Wat dan met de landen als China en India, waar JUIST de consument nog 3 a 5 jaar doormoddert straks met afgelopen OS? Dit zijn niet hun prijzen. Trouwens voor de consument in NL wel dan?
Voor consumenten is er geen extended support....klaar uit.
Wil je als consument nog Windows 7 draaien, prima, maar je gaat niet lopen huilen als je ding in de soep draait door exploits en dat je eist een update te krijgen of een gratis upgrade naar 10, want ding ding ding, die heb je in 2015 wel gehad he tot aan 2017 ergens halverwege.
Je kan anders nog steeds een Win7 key gebruiken om gratis Win10 op je PC te krijgen. (zover ik weet dan)
Klopt je kan nog steeds je win7 key gewoon in een win10 stoppen, hij wordt nog steeds gewoon geactiveerd.
Microsoft promoot het alleen niet meer maar het kan nog steeds, je heb helemaal geen truukjes nodig zoals sommige wel eens zijden.

of media creation tool en je win7 pc upgraden naar win10, of gewoon win10 usb erin en schone install en je win7 key.
In beide gevallen zal je nieuwe windows 10 gewoon netjes geactiveerd worden, vorige week toevallig als test even een vmware zo gedaan win7 key met win10.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 23 juli 2024 00:24]

Technisch kan het. Legaal is het niet, maar het is inderdaad geen hoge prioriteit bij Microsoft.
Nou ja legaal het is niet meer dan voorheen, toen kon je precies het zelfde doen.

Ze maken er nu alleen geen reclame meer voor, misschien stopt het na dat Windows 7 out of support gaat.
mijn ervaring….

win7-->10 kan niet meer als upgrade
win8-10 kan wel, deze pakt de key uit je uefi op.
Win7 key in 10 gooien kan nog steeds prima
Volgens mij gaat het om Windows Pro en niet Home, m.n. voor bedrijven dus.
Dan kan ik echt m'n laptop uit 2008 wegknikkeren. Hoewel.. misschien is ie die 50$ nog waard voor het eerste jaar. Helaas geen woord over extended support van Windows 7 Ultimate, destijds voor een tientje van Surfspot gehaald om te upgraden vanaf dat achterlijke Vista.
De meeste hardware die 7 draait trekt 10 ook prima. De code kan je gewoon invoeren bij installatie van Windows 10.
Verrek, dat zou het gewoon moeten doen met 1gig geheugen! Wordt wel wat traag dan, misschien. Maar bedankt voor de tip. Nou hopen dat de Vista-drivers van de onboard wifi, lan, 56k6-modem, usb en geluid het ook onder win 10 nog doen :?
De meest ingrijpende verandering die Microsoft ooit heeft doorlopen was de transitie van het driver-model en API's van Windows XP naar Windows 7. Daarna is het vooral visueel wat opgepoetst en iteratief verbeterd, maar grote kans dat dezelfde drivers gewoon werken. Zeker van die standaard-meuk wordt vaak wel herkend met een default driver. Zou alleen het geheugen wat opkrikken :-P.
Met Windows 10 zijn ook de driver signing regels veranderd. Na een bepaalde datum (weet zo ff niet meer wanneer) moet je ze via Microsoft signen. Wat wel mooi is dat je dan ook gebruik kunt maken van windows update voor je drivers :)
Bedankt MsG (en spNk) voor de tip, ik ga het proberen als het echt niet meer te vermijden is.
die prijzen lijken verdacht goed overeen te komen met office 365 for business:
https://products.office.c...oft-office-products?tab=2
Office is geen operating system?

Sowieso klopt je redenatie niet, behalve voor het eerste jaar. De totale kosten om Windows 7 support te krijgen 3 jaar lang zijn namelijk $350 totaal.
Ik zie geen gelijkenis?
Office != Windows 7?...
$5 per maand x 12 = $60 ipv 50 euro?...
Graag.

Ben wel benieuwd of deze security patches stiekem in het illegale circuit terecht komen om vervolgens te worden verspreidt.
Ja, of je denkt een security patch binnen te halen..... powned!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.