Gerucht: eigenaar trekt TikTok los van Chinese app uit angst voor sancties VS

Eigenaar ByteDance heeft afgelopen maanden TikTok losgetrokken van de Chinese evenknie Douyin. Ook zijn er aparte divisies voor productontwikkeling en marketing gekomen voor de app in de Verenigde Staten.

Daarnaast bewaart TikTok nu alle data van Amerikaanse gebruikers binnen de VS met een back-up in Singapore, claimt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. ByteDance heeft niet gereageerd op het gerucht.

De stappen moeten ervoor zorgen dat CFIUS, de Amerikaanse overheidsdienst die buitenlandse overnames keurt, stopt met het onderzoek naar de overname van Musical.ly door ByteDance in 2017. CFIUS onderzoekt de overname, omdat ByteDance Chinees is en het bang is dat gegevens van Amerikaanse gebruikers zo in Chinese handen komen.

Volgens Reuters heeft ByteDance afgelopen tijd zijn team in de VS fors uitgebreid en inmiddels de ontwikkeling van TikTok helemaal los van die van Douyin, de app waarmee Musical.ly in 2017 samenging. CFIUS wil niet reageren op de informatie en heeft tot nu toe het onderzoek doorgezet. ByteDance zou bang zijn dat het TikTok zou moeten verkopen als het deze maatregelen niet neemt. Dat gebeurt ook met Beijing Kunlun Tech, die datingapp Grindr moet verkopen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-11-2019 • 19:07

27

Reacties (27)

27
18
6
0
0
6
Wijzig sortering
Moet ByteDance niet nog steeds gehoor geven aan de CPC wanneer die ze opdraagt om informatie over te dragen? Hoe zit het met Chinese bedrijven die data in het buitenland bewaren? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de Chinese overheidspartij van een Chinees bedrijf, de gebruikersdata, ook van buitenlanders, ook in het buitenland opgeslagen, niet op een of andere manier kan opvragen.

Ik ben erg benieuwd. Apple heeft namelijk het omgekeerde gedaan, wellicht zodat de Chinese regeringspartij hier toezicht op kan houden?
Dus als het met Europese data in de VS gebeurd en de EU doet daar wat tegen is de wereld te klein maar als het zelfde gebeurd data uit de VS dan beginnen ze janken. Stelletje hypocrieten.
Als je stil bent kun je Tim Berners-Lee horen huilen...
We moeten die man steunen. : nieuws: Tim Berners-Lee presenteert 'plan om het web te redden'
De ene crimineel die de andere hetzelfde niet gunt.

Wij hebben minder last van Chinezen dan Amerikanen die massaal iedereen al jaren afluistert.

Als ik een neutrale mening erover zou moeten hebben dan zou ik het vergelijken met nucleaire wapens, daarvan wil je ook niet dat maar 1 partij in de wereld dat in handen heeft.
Idem met afluisteren, data vergaren etc.

Amerika heeft ermee teveel macht kunnen opbouwen tegenover de rest van de wereld.
Het enige waarvan je de Chinezen kan beschuldigen, als het klopt op de schaal zoals beweerd word wat ik ernstig betwijfel gezien nul bewijs tot nu toe, is dat ze hetzelfde doen maar dan beter blijkbaar en sneller.

Inb4 dat geheime diensten niets hoeven prijs te geven.. dan wil ik als tegenargument alvast zeggen dat dit miljoenen burgers aangaat, teveel om je te verschuilen achter geheimhouding.
Als het zo overduidelijk is allemaal dan hoef je echt niet alles prijs te geven, maar nu word het alleen geroepen, vooral door Amerika ondanks dat de geheime diensten wereldwijd helemaal niet zo overtuigd zijn van de beweringen.

Tl;dr, ik neem het de Chinezen niet kwalijk dat zij ook spioneren op grote schaal en mij daarmee goedkope hightech zooi in ruil voor geven voor relatief weinig informatie van belang, terwijl de Amerikanen alleen maar geld kosten door continue de beste deals voor hunzelf eruit te slepen op basis van dezelfde info.. dus hail to my Chinese overlords.
Als je iets slechts doet, maar dan beter en efficiënter, dan lijkt het me een no-brainer dat dat onwenselijker is. Bovendien heb je in principe minder last van slechte dingen die bondgenoten doen. Heb jij ooit last gehad van een Amerikaan? Nee? Logische conclusie: Hail my American overlords! Onzin?

Misschien, maar dan moet je niet zo apologetisch leuteren over die lieve nauwelijks schuldige Chinezen. De CCP heeft toch echt intenties die nog minder compatibel zijn met de rest van de wereld dan wat onze 'bondgenoten' uitvreten. Sterker nog, wat zij willen verenigt zich niet eens met hun eigen bevolking vandaar dat ze zo sterk inzetten op allerhande totalitaire handhavingsmethodes.Iets dat, daar zullen we het vast wel over eens zijn, hier ook al teveel gebeurt (opsporingsmethodes, manier van handhaven, data verzamelen, maar bijvoorbeeld ook dat China niet het enige land is dat bijvoorbeeld strafkampen maar het is daar wel allemaal in het kwadraat). Is dat een reden om dan maar voorstander te zijn van een partij die dat nog eens dik overdoet? Het lijkt me veel logischer om daar tegenstander van te zijn. Dat neemt niet weg dat je ook tegenstander van bijvoorbeeld de Amerikaanse methodes kunt zijn.

P.S. Ja, we hebben wel degelijk last van Chinezen, maar zo oppertunistisch als we zijn, ik ook, doen we ons daar op korte termijn nog ons voordeel mee door er bijvoorbeeld goedkoop inkopen te doen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 03:21]

Tenenkrommend toch, hoe slecht mensen internationale politiek begrijpen?

Amerika, het westen, hoe je het ook wilt noemen, is een bondgenoot. Ondanks alle fouten die gemaakt worden, staat het westen voor een machtsblok. Een machtsblok die ons de huidige maatschappij heeft opgeleverd met veel persoonlijke vrijheden en welvaart.

Geen van de zaken waar wij van genieten (persvrijheid, normale werktijden, vrijheid van meningsuiting, toegang tot onderwijs en zorg) zijn vanzelfsprekend. Die heb je te danken aan het domme geluk om in dit land geboren te zijn, en het historische geluk dat de USA nog steeds de baas is in de wereld.

Als je dat allemaal niet goed genoeg vind, wellicht voel je je beter thuis in een republiek van tsaren, waar de verkeerde mening hebben je in de cel doet belanden. Of misschien liever een land met nul democratie, volledige staatscontrole en heropvoedingskampen.

Blijkbaar staan de waarden van het westen en deze landen op gelijke hoogte. Geen enkel verschil.
Wel een bondgenoot maar gelukkig meestal met net niet teveel invloed en opzich vind ik ook dat we aan Europa als blok meer zouden moeten hebben. Hoe dan ook, als je in jouw bovenstaande bericht Chinees beleid invult waar Amerika staat dan is duidelijk dat we geluk hebben met de VS als bondgenoot. China wil geen beperkte invloed, maar de dienst uitmaken, en dat zal meer invloed op het welzijn van de bevolking hebben (zie Chinees binnenlands beleid).

Nogmaals, Amerika (of Rusland of Zimbabwe of wat voor land dan ook) bashen terwijl het daar helemaal niet over ging, heeft als reden en/of effect dat je excuses aan het verzinnen bent voor landen of politieke toestanden waar het wel over ging en die ons welzijn en onze welvaart ernstiger kunnen bedreigen. Dat lijkt me juist niet de bedoeling als je wilt wijzen op het gevaar van de oren laten hangen naar machtsblokken.

Oh en je bent slecht op de hoogte. De VS hebben diverse soorten strafkampen en strafkampachtige toestanden op sherrifniveau en hoger maar die zijn nog relatief mild qua mensenrechtenschendingen. Het enige kamp waar schendingen werden gepleegd waarbij je aan Chinees niveau zou denken, is Guantanamo bay. Wat betreft de meest corrupte justitie ter wereld? Serieus? Er gaan daar net als hier dingen mis, sommige structureel en dat doen ze net even groter en spectaculairder... En dat is ook bekend en politici die dat aankaarten hebben doorgaans een goede overlevingskans, beter dan in bijvoorbeeld China. Als je objectief naar corruptie gaat kijken, zou het me verbazen als ze in de top 10 staan.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 03:21]

Wat een dom volk hier, niet te filmen.

Ik zeg letterlijk dat het westen niet perfect is maar op totaal andere hoogte staat in vergelijking met een totalitaire staat.

Wat doe jij? Onnodig aantonen dat het westen niet perfect is. En ook nog eens op de Youtube conspiracy manier, met holle frasen. Ondertussen het onderwerp wat er toe doet geheel negeren: China en Rusland die vele malen erger zijn.

Amerika is wel je bondgenoot. Je hebt je bondgenoot niet te kiezen. De reden dat je dit hier nu kunt typen is omdat Amerika je bondgenoot is.
Ik zeg nergens dat het okay is. Ik probeer ook nergens van het topic af te leiden. Ik zeg alleen maar dat wij daar op het moment veel minder acute dreiging van ondervinden en dat die dreiging ook veel zwakker is. Bondgenootschappen zijn trouwens tastbaar en niet zogenaamd.

Het punt is, dat je misschien niet altijd kunt vertrouwen op je politieke bondgenoten, maar dat je zeker weet dat je politieke vijanden niet het beste met je voorhebben. Alles op een rijtje gezet, neem ik liever lang de tijd om de invloed van de VS nog wat te verminderen als dat betekent dat we China effectief buiten kunnen houden. Het helpt echt niet als je elke keer begint over 'hunnie doen het ook' met de implicatie dat we dan ook niets hoeven te doen aan het probleem dat op dit moment voorligt.
En wat een onzin mensen die hun mening maar willen delen met de rest... [/sarcasme]

TikTok is een social media platform voor korte zelfgemaakte muziekclips van 3-15sec (of tot 60sec in een loop), samen met Douyin heeft het honderden miljoenen unieke gebruikers... In china heeft de top Douyin gebruiker bijna 55 miljoen volgers. Ze zijn uniek genoeg om zo een enorme userbase te creëren in een paar jaar tijd...

Persoonlijk heb ik 0,0 interesse in dit soort diensten, net zoals Facebook, Twitter of Instagram... Maar veel kinderen lopen ermee weg en het is aan de ouders om daar hun kinderen voor te behoeden voor verkeerd gebruik op social media... Jammer genoeg falen veel ouders daarin, maar niet alleen op TikTok... ;-)

@Damic Iets uitgebreider en wel succesvol...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 03:21]

Soort van Vine dus
social media platform
Met tik-tok rek je die definitie wel heeeeel erg op 👀😄

Er is soort van interactie met andere gebruikers maar daar is alles mee gezegd.
Wel heeft het een verslavend effect, maar dat is door de effecten die ze gebruiken. Instagram haalt die grappen en grollen ook uit.

Filters die soms standaard zijn waardoor je er net wat ‘gladder en knapper’ uitziet en constant kabaal als er reacties zijn in wat voor vorm dan ook.
Toch knap, een mening hebben over iets dat je niet kent.
Een google search had je dit antwoord zelf kunnen verschaffen. Tweakers doen dit normaliter ook.
Deze gespeelde verontwaardiging en onwetendheid is nergens nodig. Jij kent TikTok weldegelijk, schrijft de naam zelfs heel goed op, ongetwijfeld spendeer jij teveel uren eraan maar het is niet cool om te zeggen omdat het populair is bij kinderen. Anders had jij vast een paar minuten van je tijd op Google gezocht.
Ik denk dat je een nulletje of nog wat meer mist:

"In the two and a half years since it launched outside China, TikTok has seen astounding growth, adding more than 500 million users so far this year and closing in on 1.5 billion users in total."
Precies dat bedoelde ik te illustreren in bovenstaand bericht, maar het noemen van Rutte als voorbeeld leidde af van de boodschap.

Trump schept bewust een beeld van iemand die zich aan beloftes houdt, door een duidelijke beslissing te nemen en flink reclame te maken voor de beloftes waaraan hij zich houdt. Politici aan wie wij gewend zijn, geven 100% van de kiezers voor 50% gelijk zodat niemand echt tevreden is. Trump geeft 50% van de kiezers 100% gelijk. Over all hetzelfde resultaat maar meer tevreden klanten - het lijkt dus beter. Dat wordt dan toegeschreven aan links of rechts.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 03:21]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.