Analist Kuo: Apple komt volgend jaar met drie iPhones met 5g-ondersteuning

De drie iPhones die Apple in 2020 uitbrengt, hebben allemaal ondersteuning voor 5g. Dat claimt analist Ming-Chi Kuo op basis van eigen informatie. Apple zal vermoedelijk nog modems van Qualcomm gebruiken in deze modellen.

Analist Ming-Chi Kuo zei vorige maand nog dat alleen de XS- en XS Max-varianten in 2020 een 5g-modem zouden krijgen, maar hij heeft dat nu bijgesteld in een nieuw rapport dat MacRumors heeft ingezien. Ook de XR-opvolger in 2020 zou 5g krijgen. Volgens Kuo krijgen alle modellen een 5g-modem omdat consumenten tegen die tijd dat als een vereiste zouden zien. De analist verwacht dat Android-smartphones met 5g volgend jaar vanaf 250 tot 350 dollar te koop zijn. De duurdere iPhones zouden daarom niet achter kunnen blijven.

Volgens Kuo krijgen alle drie de modellen ondersteuning voor 5g op hoge mmWave-frequenties en op lagere frequenties onder 6GHz. Daarmee zouden de iPhones geschikt zijn voor de 5g-netwerken op de Amerikaanse markt. Apple zou ook een goedkoper model overwegen voor bijvoorbeeld de Chinese markt met een 5g-modem die alleen op de frequenties onder 6GHz werkt, maar volgens Kuo is het niet duidelijk of dat model er komt.

Kuo stelt dat Apple na de overname van de smartphonemodemdivisie van Intel meer middelen heeft voor de ontwikkeling van iPhones met een 5g-modem en noemt dit als een van de redenen dat alle drie de modellen in 2020 de nieuwe techniek krijgen. In de komende jaren zal Apple echter nog Qualcomm-modems gebruiken. Dat is vastgelegd in de schikking tussen de twee bedrijven, die volgde na een jarenlange juridische strijd. Bovendien heeft Apple tijd nodig om een eigen modem te ontwikkelen en te integreren in zijn socs, een proces dat jaren kan duren.

iPhones volgens geruchten 2019 2020
iPhone XS 5,8"-scherm
Geen 5g
Oled
5,42"-scherm
5g
Oled
iPhone XR 6,06"-scherm
Geen 5g
Lcd
6,06"-scherm
5g
Oled
iPhone XS Max 6,46"-scherm
Geen 5g
Oled
6,67"-scherm
5g
Oled

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-07-2019 • 08:58

172 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (172)

172
136
64
4
1
3
Wijzig sortering
De reden voor mij om pas in 2020 te upgraden is de overstap van Intel naar Qualcoomm wat betreft de modems. Ik weet niet niet waar het aan ligt maar ik ervaar al sinds de iPhone 7, nu de X, een zeer matige gespreks kwaliteit (I’m holding it wrong ;)
Provider-keuze heeft ook een significante impact op geluidskwaliteit tijdens gesprekken.

Ik ken mensen met een el-cheapo provider (naam vergeten) en een dure iphone, en ze zijn onverstaanbaar. Als ik mijn vrouw bel (zelfde iphone, maar kpn) is het uitstekend verstaanbaar.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 juli 2019 09:22]

Inderdaad, toevallig vorige week donderdag een test gedaan met wat telefoons op werk en een collega, allemaal iPhone XS, zelfde setup (versie software en zelfde aantal apps geinstalleerd zelfde locatie) drie providers t-mobile, Vodafone en KPN, alleen T-mobile kon als enige een gesprek voeren van 6 minuten zonder Jitter, timewarping of enige andere hoorbaar gestoor, de andere providers hadden ook een goed hoorbaar gesprek maar soms valt er een letter weg/woord. Verwaarloosbaar maar toch bijzonder.
Heeft Apple niet net de modemdivisie van Intel overgenomen, lijkt mij dat er dan niet zo snel een Qualcoomm in komt.
Lees de laatste alinea van het artikel, modems die Apple in eigen beheer gaat uitbrengen gaat nog wel even duren.
Met al die verhalen over 2020 heb ik al nauwelijks interesse in de 2019.

2019:
  • Derde camera in een lelijk blok
2020:
  • 5G
  • SE formaat OLED
  • Kleinere notch
Dan wacht ik wel een jaar niet?
Vergeet ook niet dat er in 2020 een hele redesign komt van de iPhone, dan is de 3 jarige cirkel weer afgelopen ;) .
De schermformaten veranderen daarbij ook,
De 5,8 -> 5,4
6,1 LCD -> 6,1 OLED
6,5 -> 6,7

Ik wilde ook graag dit jaar upgraden naar een XI Max of 11 Max hoe het ding ook heet. Maar omdat ik alleen maar hoor dat de 2020 iPhones echt beter worden dan de 2019 iPhones in alle gebieden wacht ik toch maar een jaartje.

[Reactie gewijzigd door Tweakytweak op 29 juli 2019 10:16]

Hadden ze die 5,4" dit jaar uitgebracht had ik hem ook gekocht, zeker als die qua prijs rond de prijs van een XR had gezeten. OLED of 5G zijn voor mij geen killer features.
Welke 3 jarige cirkel? de originele iPhone werd al na 1 iteratie gerestyled, daarna 3x een 2jarig design (3g/3gs - 4/4s - 5/5s) en toen kreeg je de 6/6s/7 (plus) als eerste driejarige. Om de afwijkingen van de c/SE/8 tov de andere toestellen van die generatie maar te negeren. De huidige vormgeving van de X/Xs is er twee jaar zonder dat officieel duidelijk is dat dit design nog een jaar gebruikt wordt.

Kortom, ik zie geen 3-jarige cirkel, kan zomaar een nieuw design komen. Of nog lang niet.
Volgens Kuo (een Apple analist die bijzonder accuraat is) komt er een redesign in 2020. Dit komt voornamelijk omdat consumenten steeds langer doen met hun smartphone, waardoor Apple er volgens hem geen reden in ziet om elke 2 jaar een nieuw design te maken.

Blijft speculatie, maar deze man heeft niet voor niks de bijnaam: "The Most Accurate Apple Analyst in the World"
OLED is geen functionaliteit he?

Het verschil in beeldkwaliteit is nauwelijks merkbaar met LCD en LCD heeft ook nog een hogere resolutie.

De enige reden dat fabrikanten snel OLED hebben gebruikt voor smartphones jaren terug is door de ruimtebesparing.

Het beeldkwaliteit was lange tijd minder dan die van LCD ondanks dat OLED de superieure techniek is, het was nog verre van uitontwikkeld.
Het gebruik van OLED zorgt er voor dat je een buigbaar scherm hebt waardoor je meer scherm in je voorkant kunt proppen. Waar ik géén fan van ben is het gebruik op gebogen vlakken (dat doet de X ook niet) en de kleuren als je er onder een bepaalde kijkhoek naar kijkt anders dan recht er op.
Ja dat is een technische afweging voor de fabrikant.

Klanten boeit het niet zo, die vragen niet om een intern gebogen scherm.

Ik gebruik nu al jaren een OLED smartphone en ik zou echt niet kunnen aanwijzen waar de kleuren verschillen in positieve of negatieve zin met LCD omdat je er gewoonweg niet mee bezig bent.

En ik ben OLED volger van het 1e uur, nog toen het alleen een experimenteel techniek was.

Fabrikanten hebben niet voor OLED gekozen om de beeldkwaliteit, dat ging puur en alleen om de ruimtebesparing.
Ik gebruik nu al jaren een OLED smartphone en ik zou echt niet kunnen aanwijzen waar de kleuren verschillen in positieve of negatieve zin met LCD omdat je er gewoonweg niet mee bezig bent.
Mij vallen bepaalde dingen wel op hoor. Maar de vrij zwakke LCD in mijn iPhone SE irriteert me inderdaad ook niet de hele dag.
Ik gebruik al 3 jaar een Galaxy S7 en iedere keer als ik de iPhone SE van mijn vader pak valt het me op hoeveel scherper die is.

Dat komt dus door het feit dat LCD scherper is omdat OLED een pentile layout heeft, en dat valt veel meer op dan de kleuren.

Voor de meeste mensen boeien die zaken ook niet anders was die overgang van CRT ook niet geweest omdat LCD destijds een achteruitgang was in beeldkwaliteit.

99% van de mensen ziet de eventuele verschil niet of kan het niet zien en de fabrikanten weten dit en gezien de beperkte ruimte in een smartphone en de gebrekkige OLED kwaliteit in de eerste jaren en zelfs nog steeds is beeldkwaliteit nooit het argument geweest voor het gebruik van OLED maar de ruimtebesparing, stroomverbruik en recent de flexibelere manier van produceren.
Ik ben ook geen enorme OLED-fan maar als ik een maximaal groot scherm in een maximaal klein ontwerp kan krijgen dankzij OLED wil ik het wel. Ik heb een Galaxy A50 met OLED voor testdoeleinden en de verkleuring en korreligheid vallen me gewoon op maar ik ga sowieso geen top-of-the-range LCD met een bottom range OLED vergelijken, dat lijkt me ook niet eerlijk.

Maar wat ik met name bedoel is dat de kleuren op de SE niet zo warm zijn, maar dat is ook een beetje achteruit gegaan sinds iOS 11 geloof ik. Je komt natuurlijk ver met software tweaks op kleurgebied.
De C in USB-C staat voor mijn gevoel voor chaos. Wat een zooitje is die standaard zeg. Zolang er geen heel significante voordelen zijn t.o.v. lightning zie ik niet waarom ze zouden wisselen.
waarom is zooitje? Hij kan genoeg stroom leveren en past overal dus je hebt minder kabels nodig
Omdat de connector voor teveel verschillende doeleinden gebruikt wordt. Je weet niet zeker of er video uit komt, wat voor audio er ondersteund wordt (soms analoog), of lightning accessoires ondersteunt zijn.

De kabels zijn hetzelfde verhaal. Je bent sterk afhankelijk van de implementatie of je data krijgt, wat voor stroom je krijgt en wat voor snelheid je haalt.

De standaard is geen standaard en dat is een probleem. Hij werd geïmplementeerd voordat de basis definitief was en dat is toonaangevend voor de levensloop ervan.
Dit dus!

Mijn Dell xps heeft een USB c poort met tb3, video en powerdelivery. Handig en ik heb er een aantal accessoires bij.

Als ik die echter aan iemand met een (recent praktijkvoorbeeld) leen is het maar de vraag of er iets van werkt, want totaal onduidelijk of de USB c poort van die laptop hetzelfde kan.

Probleem met lightning nooit gehad, werkte altijd perfect en in 1 x.
Wat dacht je van het milieu!?

Zou leuk zijn als Apple daar rekening mee hield, het scheelt je daarnaast ook nog in de wallet, zou Apple hun telefoons goedkoper kunnen maken :Y)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 29 juli 2019 09:42]

Waarom nou weer het milieu? Alsof er niet gigantisch veel lightning accessoires zijn. Los daarvan, wat zou het uitmaken? Alsof mensen heel veel accessoires delen en dat nu niet kunnen.

Edit: Een goede USB-C kabel en een goede Lightning kabel kosten grofweg hetzelfde, een tientje. Ik heb nu drie kabels die ik vier jaar gebruik, niet echt het duurste aspect.

[Reactie gewijzigd door MiesvanderLippe op 29 juli 2019 09:45]

Leuk voor Samsung. We hebben ook nog Sony, Motorola, Huawei, Asus, LG etc etc etc. Android is meer dan Samsung he ;)
Prima, maar doe ze dan ook niet op de iPad & Macbook Pro's. Als je nu de Apple Store uitloopt met een macbook & iPhone kan je:

- je iphone oortjes niet gebruiken in je macbook
- je iphone niet opladen/verbinden met je macbook
Wat een onzin, ik zie ook niet waarom je moet wisselen als je apple spullen hebt maar als huawei en xiaomi gebruiker werkt de usb c prima.
Okay, maar dat is nog iets anders dan "chaos", dit gaat gewoon over de wisselibg van de ene standaard naar de andere.
Ik heb niks tegen lightning hoor, wie Apple heeft, heeft vaak een iphone en een ipad en het werkt allemaal. En het is duur maar dat ben je dan bereid te betalen. Dat beinvloedt mij verder niet als niet apple gebruiker.

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 29 juli 2019 12:36]

En als enige. Micro USB is jaren de standaard geweest voor alle telefoons behalve apple. Nu is dat aan het veranderen naar USB-C en gaat dat weer jaren de standaard blijven, behalve apple. Ik kan overal een lader lenen of gebruiken van alle merken, behalve die ene. Wat heb je dan aan lightning?
Een ding wil ik daar wel even tegen in gooien, namelijk dat de USB-C accessoires die je als fabrikant kunt maken voor iOS devices onderhevig zijn aan exact hetzelfde MFi licentiegebeuren. Je kunt ook niet die licentie afnemen, net zoals China kabeltjes dat met lightning ook al niet doen, maar het is niet zo dat ze dit alleen met lightning kunnen en willen afdwingen.
Ik blijf het raar vinden hoeveel mensen het uiterlijk van een smartphone belangrijk vinden. Bij mij gaat er standaard een hoesje rond en als ik naar mijn gsm kijk, is het naar de voorkant. Hoe de achterkant eruitziet? Daar ben ik 5min mee bezig als ik de gsm uitpak. Maar de daaropvolgende twee jaar zijn andere features veel belangrijker.

Een gsm is voor mij een functioneel instrument in plaats van een fashion statement. Ik wil die graag gebruiken en niet mee pronken. Op zich geen probleem mee dat een gsm er goed uitziet. Maar dit wordt wel een probleem wanneer er toegevingen gedaan worden op functie voor de vorm.
Anoniem: 159816
@roark252029 juli 2019 09:41
En bij mij gaat er geen hoesje om. Een gsm is voor mij een functioneel instrument en die koop ik voor de gebruikerservaring. Een hoesje verpest die ervaring.
De eerste beste stuiter op een stoeptegel verpest je ervaring permanent.
Anoniem: 159816
@4x429 juli 2019 11:21
Dan is mijn S6 sterker dan je denkt ;).
Ik hou van dingen die én er mooi uit zien én functioneel goed doordacht zijn. Als ik zie dat kleine design details kloppen dan heb ik ook automatisch meer vertrouwen in de binnenkant. Ook al staat met name Italië bekend om design én om een wat onbetrouwbare binnenkant, maar soit :+
Mooi design is niet persé hetzelfde als functioneel design en v.v.
Een gsm is voor mij een functioneel instrument in plaats van een fashion statement.
Dat is een mooie mening maar voor veel mensen is dit echter wel het geval. Daarom hebben we ook verschillende hoesjes. Jij hebt enkel je hoesje gekozen om functioneel te zijn?

Daarnaast willen mensen graag uniek zijn en dus hun eigen uitingen doen via het uiterlijk van hun telefoon zoals custom hoesjes of zelfs wallpapers.

Heb je ook een standaard wallpaper? Zo niet, dan doe je dus gewoon mee.
Functioneel en fashion statement kan prima samengaan toch? Ik heb een bookcase-hoesje die er kek uitziet, waar ik m'n pasjes en wat cash in kwijt kan en die m'n telefoon beschermt als ik m voor de zoveelste keer uit m'n handen/zak laat vallen. Nog geen kras of barst gehad sinds ik met smartphones loop, ondanks al die 'oeps-momentjes'. Eerst functie, dan fashion statement.
Dat kan zeker, zo gebruik ik zelf helemaal geen case.
Lekker functioneel vind ik zelf (geen bulky case) en ziet er mooi uit (zoals fabrikant ontworpen heeft).
Gewoon het aantal mensen tellen die met een gebroken scherm rondlopen :)
Hi welkom op Tweakers.net waar wij objectieve Tweakers ons houden aan feiten en wanneer iemand zoals jij vanuit zijn onderbuikgevoel iets roept dit onderbouwd willen zien.

Pas op voor het opstapje als je Tweakers.net verlaat en het internet van het onderbuikgevoel weer betreedt.
Als ik nou een enorm vreemde uitspraak zou maken dan had ik je echt wel een bron vermelding gegeven maar hier had je natuurlijk zelf prima even kunnen zoeken. Sceptisch zijn is goed maar gemakzuchtig zijn niet.

Heb je nou al gegoogled dan? Of heb je last van je buik ;)
Nogmaals welkom op Tweakers.net :*)
Het zal persoonlijk zijn maar de Notch op mijn iphone heeft me nooit gestoord en voelt erg 'functioneel'. Er past namelijk mooi in wat getoond moet worden. Op de Huawei P Smart 2019 van mijn vriendin zit er een teardropnotch wat inderdaad meer scherm geeft maar doorgaans wordt het amper gebruikt en indien het wordt gebruikt zit het vol icoontjes van apps die je aandacht willen of zo (geen android user hier) en persoonlijk vind ik dat al niet erg mooi (lees druk)

Ontvangst, batterij status en de tijd dat lijkt me wat je in een notch stoppen kan en dat is meer dan prima geregeld op de iphone in de ruimte die ze ervoor hebben.

De enige juiste notch is inderdaad geen Notch, het is een tussenfase denk ik maar zo.
Voor mij is je reactie wel waardevol. Humor, dat mensen een gat in het hoesje knippen. Misschien moet ik toch meer interesse in mijn medemens tonen :)
En dan de iphone hoesjes, ik zie mensen lopen met hoesjes waar een gat uit is geknipt zodat je het mega iphone logo op de achterkant van de telefoon nog kan zien. Dat is echt extreem cringy naar mijn mening. Wat als je telefoon op de zijkant van een steen valt, precies op je iphone logo. Heb je alsnog een barst in je achterkant. Hoe oppervlakkig kan je zijn, logo showen boven functie van je hoesje.
Eens, het kan nog best lastig zijn om een hoesje te vinden zonder cutout, zeker de goedkopere. Ik haal meestal gewoon die hele simpele rubberen van Apple zelf of een kopie daarvan. Als dat Apple logo echt zo heilig is dan zorg je er toch juist voor dat die niet vol met krassen zit? Alsof je een Mercedes tweedehands probeert te verkopen met een verbogen ster :+
De iPhone zien er ten opzichte van de 2019 Samsung flagships antiek uit. Z'n notch kan echt niet meer. Ik wil best ooit mijn iPhone XS uit 2018 vervangen maar dan wel een zonder notch en die mega zwarte randen naast de oled!
Nee man, de Samsungs zien er ondoordacht uit. Assymetrie en rare afrondingen kunnen echt niet meer, net zoals zo'n raar gat in het scherm voor de camera.
Ik zou jou echt zelden nog überhaupt reageren op waar het topic over gaat, je ziet gewoon het woord "Apple" en bweuuaaagghhh daar komt weer een straal ongerelateerde zeurkots voorbij.
Hopelijk met een nieuw design.

Ik heb de iPhone XS en heb geen reden om dit jaar te upgraden alleen voor een betere camera. Met precies dezelfde design.

Ik gebruik de camera amper |:(

[Reactie gewijzigd door ThaddeusX op 29 juli 2019 09:01]

Ik heb een iPhone 7 en heb nog geen rede om dit jaar te upgraden. Apple's hoge prijzen worden gelukkig goed gemaakt met het feit dat hun telefoons lekker lang mee gaan. Althans, normaal gesproken wel.
Ik heb ook een iPhone 7 Plus, ik wou dit jaar nou net gaan upgraden, batterij merkbaar wat minder plus ik dacht tijd voor wat nieuws, baal wel dat het nog geen 5G heeft, aangezien ik er weer een flink aantal jaar mee door wou had dat wel fijn geweest. We zullen zien wat ze brengen dit jaar.

Bij een telefoon in de prijsklasse van Apple verwacht je gewoon de laatste techniek, en 5G is daar een van.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 29 juli 2019 09:14]

Bij een telefoon in de prijsklasse van Apple verwacht je gewoon de laatste techniek, en 5G is daar een van.
Dit klinkt alsof 5G al een beproefde en beschikbare technologie is. Voor zover ik weet zijn er weinig mainstream telefoons die in 2019 uitkomen met ondersteuning voor 5g, en hoef je in de komende 3 jaar nog geen landelijke 5G-dekking te verwachten.
En alsof je er iets aan hebt... Al dat gepraat over 5G is vooral marketing. Men praat over het feit dat de latency zo laag is dat ik op afstand een operatie robot kan bedienen.. Dat is mooi maar niet mijn vakgebied.

Ik ben helemaal voor lage latency maar in mijn telefoon zou ik echt niet weten wat ik er aan heb. Aan extra snelheid al helemaal niet... Internet werkt wel supersnel.

Dus, who cares anyway...
Men praat over het feit dat de latency zo laag is dat ik op afstand een operatie robot kan bedienen.. Dat is mooi maar niet mijn vakgebied.
Er zijn gewoon een aantal technieken waar je nu nog niet van begrijpt waarom ze je nodig hebt en over tien jaar niet meer zonder kunt. En iedere keer als zo'n disruptieve technologie voorbij komt (smartphones met 3G, blockchain, internet) dan gaan mensen er dingen mee doen die jij je van te voren nog niet kon voorstellen. Dat zijn dan de mensen die als eersten flink gaan groeien omdat ze de potentie van de nieuwe techniek wel zien, bijvoorbeeld Google, Apple of zelfs vroeger Microsoft in de tijd van de opkomst van de microcomputer, of juist in het heden wat betreft hun all-or-nothing gok op de Cloud.

Een wereldwijd netwerk met niet/nauwelijks merkbare latency maakt heel veel dingen mogelijk, maar op dit moment als ik een goed idee zou hebben wat je er nog meer mee zou kunnen doen dan dat robot armpje bewegen dan zou ik het hier niet neerzetten maar een startup beginnen ;)

Enfin, 5G gaat echt een hoop dingen veranderen.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 29 juli 2019 13:18]

Er zijn gewoon een aantal technieken waar je nu nog niet van begrijpt waarom ze je nodig hebt en over tien jaar niet meer zonder kunt.
Prima, dan kopen we tegen die tijd de telefoons met die techniek wel.

Het punt is dat het dom is om nu een telefoon voor de 5G te kopen, als je nog een prima werkende telefoon heb.

Ik heb afgelopen jaar mijn 6s ingeruild voor een Xr. Ik verwacht dat het minstens tot eind 2021 gaat duren, maar hopelijk zelfs nog een jaartje of twee langer, voordat ik een nieuwe wil/nodig heb.

In 2022 is 5G vast wel mainstream, maar dat is prima, ik kan wel wachten.
Hoogstwaarschijnlijk wel, echter is het ook gewoon melkkoe van de marketingafdeling want buiten de operatie robot is er nauwelijks toepassingsgericht iets wat nu de techniek nodig heeft. Buiten dat wij Tweakers hier mee leuke dingen zien is het voor t gros en daar ontwikkelt men nou eenmaal voor, er geen toepassing voor. Apple verkoopt niet voor niets minder highend telefoons.

Zal mij niets verbazen als men weer een midrange toestel uitbrengt wat een nieuwe markt moet aanboren want tijden dat je 4 tot 8 weken op een iPhone moest wachten is wel voorbij nabij release.
Het is echt niet zo dat we momenteel geen low-latency netwerken hebben. Als er echt nieuwe mobiele toepassingen komen dan zouden die er momenteel ook al kunnen op wifi. Dat is immers een veel lagere low-latency verbinding.

Ik snap dat niemand in de toekomst kan kijken maar deze techniek is naar mijn mening echt een 8K televisie terwijl we bij 4K de pixel al niet meer konden zien... Buiten de niche gewoon overbodig en iets van de marketing jongens.
Haha, ik moest lachen om je opmerking. Heel herkenbaar inderdaad.

Maar niet echt wat ik bedoel natuurlijk. 4G is meestal al veel sneller dan Wifi in een koffieshop.
5G is geen marketing hoor maar een andere manier van draadloos communiceren.
Dus totaal iets anders dan simpelweg snel wat info op een frequentie binnenhalen of versturen.
Met 5G kan niet alleen je telefoon maar 'van alles' in contact staan met meerdere zendmasten op verschillende frequenties en gelijktijdig diverse (deel) pakketjes met info verzenden en ontvangen. Voor wie het filmpje nog niet gezien heeft, hiero een simpele uitleg.
@slijkie Voordat 5g helemaal operationeel is zijn we nog wel een jaar of 3,4,5 verder, dus tegen die tijd heb je ongetwijfeld inmiddels een telefoon gekocht die het kan bijfietsen ;)
Je reactie klopt helemaal, maar dat is ervan uit gaande dat ik (en anderen) zich de meeste tijd in Nederland bevinden. Ten tweede bevind ik mijzelf 90% van de tijd in de grote steden. Maar verder was mijn initiële reactie meer over het feit dat de 'chips' er gewoon zijn en de prijzen van Apple toestelen absoluut premium is, dus dan vind ik dat je het in 2019 al mag 'verwachten'. Het is geen must, wel jammer, teleurstellend zou ik het eerder noemen.
Uiteraard snap ik jou ook, maar ik heb zelfs de tegenovergestelde gedachte als ik zo'n bericht lees:
5G telefoon nu al, daar kun je de komende jaren hooguit op een paar plekken op de wereld iets mee ;)
En het is maar de vraag of een telefoon gekocht op de Europese markt kan 5G-en in Azië of Amerika.
De verdeling van de frequenties (die ze aan elkaar koppelen met carrier aggregation) verschillen nogal.en het steekt nogal nauw hoe je dit inricht. Ze zijn daarmee overal op de wereld nog in een testfase
Heb nog geen hele actuele frequentieverdeling kunnen vinden maar hieronder een indicatie die ik wel eens eerder gepost heb: 22 Feb 2017: https://gsacom.com/5g-spectrum-bands/

Lower 5G bands for early deployments
Europe 3400 – 3800 MHz (awarding trial licenses)
China 3300 – 3600 MHz (ongoing trial), 4400 – 4500 MHz, 4800 – 4990 MHz
Japan 3600 – 4200 MHz and 4400-4900 MHz
Korea 3400 – 3700 MHz
USA 3100 – 3550 MHz (and 3700 – 4200 MHz)

Potential first deployments of higher 5G bands
USA: 27.5 – 28.35 GHz and 37 – 40 GHz pre-commercial deployments in 2018
Korea: 26.5 – 29.5 GHz trials in 2018 and commercial deployments in 2019
Japan: 27.5 – 28.28 GHz trials planned from 2017 and potentially commercial deployments in 2020
China: Focusing on 24.25 – 27.5 GHz and 37 – 43.5 GHz studies
Sweden: 26.5 – 27.5 GHz awarding trial licenses for use in 2018 and onwards
EU: 24.25 – 27.5 GHz for commercial deployments from 2020

Notably the range 24.25 – 27.5 GHz (26 GHz) is overlapping with the band 26.5 – 29.5 GHz (28 GHz), which suggests that countries supporting 26 GHz may also benefit from early ecosystem development for the 28 GHz band in other Regions.

Other bands of interest
In addition, the bands 600 MHz, 700 MHz, 800 MHz, 900 MHz, 1.5 GHz, 2.1 GHz, 2.3 GHz and 2.6 GHz may be of particular interest for both traditional and new non-traditional applications and are key to deliver necessary 5G broadband coverage for applications such as internet of things (IoT), industry automation, and business critical use cases.
Ik snap nog steeds niet wat het 5g nu zo speciaal maakt. Wat kan 4g niet wat 5g wel zou kunnen?
Als ik naar het filmpje kijk lijkt het veelal om snelheid te gaan, maar we hebben het over mobieltjes. Wat is er op een mobieltje nu echt zo groot waar we een hogere snelheid voor nodig hebben? Een 4K filmpje zit op een mobiel schermpje kan niet eens, (geen 4K resolutie). Speel je het op UHD af (al zou je op HD evenveel zien..) zit je rond de 7Mbps. Wat wil je dan met een 50+Mbits? Je gebruikt je mobiel niet om torrents op de achtergrond te downloaden op neem ik aan?
Een bijlage versturen is ook max 10MB, een Excelsheet van 50MB zie ik de gewone gebruiker ook niet dagelijks binnenhalen. Het YouTube filmpjes bekijken lukt nu ook prima en moet een 4G verbinding ook kunnen.
Je betrekt het nu wel helemaal op jezelf samen met @dycell ;)
Als 'we' draadloos willen blijven communiceren is een nieuw beter en sneller netwerk noodzakelijk.
5G betekent heel veel zendmasten erbij (om de 2-3 kilometer) die allemaal worden aangesloten op glasvezel. Als 'we' dat niet doen is er straks simpelweg te weinig capaciteit. Mind you, elke koe is tegenwoordig online ;) net als zonnepanelen, koelkasten, cv's, slimme deurbellen, elektrische auto's noem maar op. Niet alles van wat ik noem is/wordt beschikbaar op 5G maar dat we steeds meer data door de lucht verstoken is onafwendbaar.
Hoeveel procent van de mensen heeft nu nog geen mobiel of tablet wat in het 5G tijdperk dit wel krijgt? En hoeveel van het totaal mobiel en tablet gebruikers gaan in het 5G tijdperk ineens vele malen meer data verstoken? Een mobiel/tablet blijft zoals ik schreef een device waar je tijdelijk een stuk databundel gebruikt (je gebruikt youtube of Netflix bijvoorbeeld in de trein naar en van werk, maar niet de hele dag)
Ik gebruik expres het mobiel en tablet, omdat zij met videobeelden veel kunnen verslurpen aan data.

Als koeien of slimme auto's een 5G verbinding hebben, dan is dat ook alleen voor minimaal dataverkeer (een uurlijks logje van 5 kilobyte?).
De zonnepanelen, de koelkast, CV's wasmachines, slimme deurbellen blijven natuurlijk gewoon op je vast lijn zitten met kabel, ADSL of glasvezel. Geen normaal mens die een abbo neemt om zijn koelkastinhoud te monitoren natuurlijk. Mocht je dat wel kunnen is wederom het stukje data wat zo'n apparaat stuurt peanuts. Zelfs als de hele wijk dat doet op 1 zendmast is dat bijna niets aan verkeer.

Kortom, Ik zie nog steeds niet wat 5G wel kan wat 4G niet kan en waarom we allemaal zo snel mogelijk op 5G moeten. Daarnaast blijft het 2-3 kilometer verhaal alleen natuurlijk gelden voor een randstand of grote steden gebied. Als de masten om de 2-3 kilometer worden geplaatst, wat kan een 4G mast dan niet?
Probeer 5G te zien als het ultiem perfect en gladjes verlopen van allerlei dataverkeer door de lucht.
Het is nu al een enorme technische 4G inspanning om de grens over te steken en te kunnen blijven bellen
nieuws: T-Mobile overlegt met Belgische providers over ononderbroken bellen r...
nieuws: Vodafone maakt grensoverschrijdend bellen mogelijk tussen Nederland e...
Wie via 4g belt moet na het overgaan op het Duitse Vodafone-netwerk nog opnieuw de verbinding opzetten. Wel stelt Vodafone dat op veel plaatsen aan de grens het 4g-signaal wordt omgezet in 2g of 3g alvorens de grens wordt overgegaan, zodat de verbinding alsnog wordt behouden.
Dit is maar een piepklein voorbeeldje van de 'prehistoritieten' van 4G
Hoewel ik trouwens geen idee heb of dit met 5G simpeler wordt :9

Uiteraard chargeer ik hier nogal, maar iedereen wil graag overal online Formule 1 kijken zonder storing en tegelijkertijd de wasdroger kunnen aanzetten met een app. Om dat te organiseren is een 5G netwerk of iets dergelijks nodig. En dat nodig is erg relatief ;)
Met name de hoge frequenties (geïntegreerd in carrier aggregation) die gebruikt gaan worden, zijn snel maar helaas ook fragiel/minder sterk. Dit vereist veel masten voor een smooth lopend netwerk. Persoonlijk heb ik nog wel twijfels over de stabiliteit bij slecht weer zoals mist of sneeuw.
Helemaal correct! Commercieel gezien is het handig, omdat vooral iPhones het goed doen in de wederverkoop, dat mensen die in 2022/23 een 2e hands telefoon zoeken, wel een iPhone hebben met 5G. ;) (dus eigenlijk goed voor je zelf)
Top, vooral het filmpje wat je verwijst..Maar volgens mij snap je mijn punt niet helemaal: Wat heb ik hier nu aan?

Nu ben ik bekend met Link aggregation gezien we dit al 10 jaar doen op netwerk gebied. Sterker nog, we moesten wel want onze verbindingen waren te langzaam (10/100Mbit). Toen kwamen Gigabit netwerkkaarten en tja, hadden we aggregation nog wel nodig? De lijn zat bijna nooit vol en aggregation geeft wel een extra hoop complexiteit. Toen kwam 10Gbit... Zo veel bandbreedte dat bijna niemand het nodig heeft (enkel in datacenters/serverruimtes)...

En zo zie ik 4G (=Gbit) ook. Meer dan voldoende voor bijna alles wat je zou willen doen. Wat heb ik aan 5G? Snellere downloads? De meeste mensen downloaden niets met hun telefoon...
Ik denk dat je vergist in de snelheid van een landelijk 5G netwerk.
Oké de frequenties moeten nog geveild worden maar verwacht vanaf wanneer die ingaan dat het snel gaat.

Volgens mij hoeft Timo alleen maar bijwijze van spreken een schakelaar om te zetten. Volgens mij hebben ze al geclaimd dat ze de eerste willen zijn in 2020 ( afhankelijk van de frequenties).
De andere 2 zullen dan vast niet lang achterblijven.
Nee er moeten nog heel masten bij gebouwd en pas sinds eind vorig jaar zijn officiële standaarden pas op papier gezet dat was ook pas het moment dat fabrikanten echt 5G hardware konden gaan maken.

Het zou echt super knap zijn als t-mobile in half jaar alle 4G masten heeft vervangen voor 5G. Dat is proces wat normaal jaren kost.

Net zo als van 3 naar 4G dat heeft ook 3 jaar gekost omdat voor elkaar te krijgen. En dan moeten er bij 5G nog dubbel zo veel masten bij komen.
After initial delivery in late 2017 of ‘Non-Stand-Alone’ (NSA) NR new radio specifications for 5G, much effort focused in 2018 on timely completion of 3GPP Release 15 – the first full set of 5G standards – and on work to pass the first milestones for the 3GPP submission towards IMT-2020.

While initial specifications enabled non-standalone 5G radio systems integrated in previous-generation LTE networks, the scope of Release 15 expands to cover ‘standalone’ 5G, with a new radio system complemented by a next-generation core network. It also embraces enhancements to LTE and, implicitly, the Evolved Packet Core (EPC). This crucial way-point enables vendors to progress rapidly with chip design and initial network implementation during 2019.

Volgens mij zijn ze al verder dan je denkt, ze beginnen nu al aan release 16 en 17 staat ook al in de planning.

De antennes zelf en de kasten hoeft niet zoveel aan gedaan te worden hier is al voorop gelopen met de aanpassing naar 4G.
Moeten er nog meer bij ja dat absoluut maar op de 700mhz en hoeft dat natuurlijk nog niet wel voor de 3500mhz
Dat snap ik, en was ook al bang voor de reacties 'heb je wel nodig' of 'is er nog niet'. Het kan ook zijn dat ik veel in Zwitserland ben waar 5G al versneld ligt, of de VS. Maakt niet uit. Zoals ik aangaf heb ik het toestel een flink aantal jaar en zou het fijn zijn om het er in te hebben. Plus de techniek 'is' er. En dan voor de prijzen van de Apple toestellen, vind ik, althans, dat je mag verwachten dat die chip erin zit.

Plus de iPhone zal wel rond oktober aangekondigd worden, en voordat je hem (normaliter) hebt is het al weer November of later. Bijna 2020. Dus al met al, jammer.
Echt? Het duurt nog wel een jaar of 5 voordat 5G in NL overal beschikbaar komt.

En zeker de eerst jaren wat ga je er direct mee winnen. Het is niet zo als bij de overgang van 3G naar 4G dat je van een latency van 500ms maar 40ms gaat waardoor je met zelfde bandbreedte wel echt merkbaar sneller internet hebt.

Als je nu van 40 naar 1ms gaat merk je dat nauwelijks in dagelijks gebruik. Het bereik van 5g wordt ook niet beter.

Het enige wat ze nog meer gaan doen is data offloaden. Je gaat dus betalen voor data als of je 5g gebruik maar ondertussen gebruiken je eigen (waar al voor betaalt) of de WiFi van een locatie waar je bent.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 juli 2019 09:50]

In dat geval had je gewoon een andere provider moeten kiezen. Ik haalde op 3G snelheden rond de 30Mbs met latency van rond de 20ms
het is ook maar een voorbeeld. van voor de consument direct merkbaar verbetering maar 30mbit op 3G kan prima maar een latency van 20ms seconde lijkt mij iets te positief en dat hat niets met je provider te maken maar het aantal beschikbare time slots op de mast. maar 4G naar 5G zal de overstap voor de consument veel minder direct voelbare verbeteringen met zich mee brengen.

technische wel maar in gebruikers ervaring zal het heel geleidelijk gaan

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 juli 2019 14:53]

Ik vind het nog steeds stom dat er geen usb-c op komt.

Hopen op 2020.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 juli 2019 09:13]

Voor 59,- heb je bij Apple zelf een nieuwe batterij! Scheelt een hoop tov een nieuwe :)
Let wel, je krijgt die 5G er niet gratis bij he! Het wordt gewoon verwerkt in de kostprijs en bovendien kost 't ook ruimte. 5G modems zijn niet al te klein, dus je gaat er op batterij gewoon op achteruit. Voor niets gaat de zon op!
Je kan ook gewoon alleen de batterij laten vervangen en wachten tot volgend jaar of het jaar erop
Eer we 5G goed beschikbaar hebben in Nederland heb jij waarschijnlijk wel een andere telefoon weer. 5G zou ik nu geen rekening mee houden bij aanschaf van een nieuwe Smartphone. Daarbij is 5G in de meeste telefoons op basis van frequenties die we in Nederland wellicht niet eens gaan ondersteunen, dan heb je er alsnog niets aan.
Apple doet het erg goed met ondersteuning van iOS apparaten, ze zitten op dit moment op 6 jaar.

Enige nadeel (in mijn persoonlijke geval) is dat al mijn accu's binnen een jaar naar z'n grootje zijn. 's Nachts opladen met originele lader, overdag gebruiken en af en toe eens bijladen in de auto (2.1a) heeft er voor gezorgd dat mijn accustatus op mijn XS die ik in bezit heb vanaf de release nu nog 'maar' 89% betreft. Zo was dit ook bij mijn andere toestellen.

Mijn collega heeft een iPhone X, in gebruik vanaf de release, ding ligt altijd op de draadloze lader en wordt ook 's nachts geladen, die zit nog op 99%. :?

Dit is voor mij de enige reden om jaarlijks/elke 2 jaar wel te upgraden, heb het er niet zo op als iemand aan de binnenkant van mijn toestel gaat zitten prullen.
Ik breng m binnenkort apple langs voor een nieuwe batterij, mijn x(launch) zit nu op 85%. Weet ook niet hoe men het voor elkaar krijgt die batterij zo goed te houden, en wil er ook niet echt rekening me houden.
Vooral niet trickle-chargen scheelt een hoop. Hou de spanning het liefst tussen 25 en 80%, behalve als je ‘s nachts doorlaadt natuurlijk. Niet steeds van de lader af en er weer op, zeker niet als ie vol zit.

In iOS 13 komt een functie die je laadpatroon leert en dan tussendoor maar tot 80% oplaadt. Dat zal voor veel mensen ook wel gaan schelen. :)

Overigens laat iOS de laagste waarde zien die je ooit hebt gehad, die ook een dipje kan tonen door warmte/kou. Lees dus altijd de actuele waarde uit met Coconut of iMazing, die kan zomaar een stukje hoger zijn. ;)

Mijn X is gedaald naar 94% in een jaar en staat daar nu al een half jaar stabiel op met bijna 500 cycles. Dat moet je ook onthouden, de daling kan stabiliseren. Vervang de accu dan ook echt pas als de telefoon zegt dat het moet, niet eerder tenzij je er écht problemen van ondervindt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 juli 2019 11:59]

Dank voor je inhoudelijke reactie. Mijn batterij staat idd nu al een tijdje stabiel op 85%
Wachten met vervangen tot je telefoon het aangeeft vind ik een goede tip, ga ik doen. Hoe langer ik dat vervang moment kan uitstellen hoe beter.

[Reactie gewijzigd door Jimijames75 op 29 juli 2019 12:49]

Bijzonder, ik let dus totaal niet op mijn oplader gedrag. Vaak genoeg dat ik 'm laat leeglopen tot-ie uitvalt. Opladen doe ik vaak in kleine beetjes, aan een computer of in de auto.

Mijn iPhone 7 uit 2016 heeft nog 91.6%

Ik heb soms het idee dat de verschillen voornamelijk geluk/pech zijn.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 juli 2019 14:24]

Ik ga hetzelfde doen met mijn X, hier 84% vanaf launch
Mijn iPhone 7 uit 2016 heeft nog 91.6% van zijn "design capacity" (1795 van de 1960) volgens coconutBattery. 492 cycles.

89% voor een telefoon van <1 jaar oud (toch?) is wel bizar.
Het beste kun je je accu altijd tussen de 20 en 90 procent houden.

Als je accu intensive apps draait (flitsmeister, games, maps w/e) gewoon meteen lader eraan, En het is ver uit het beste om altijd de accu op te laden met 500mA.
Zelf zit ik op een iphone 6s, en heb ook niet echt een reden om te upgraden. Het enige wat ik prettig vind van iphone >= 8 is dat ze de mogelijkheid hebben om draadloos te laden. Verder zie ik ook geen enkel nut om te upgraden.

On topic, fijn dat ook apple mee gaat met de nieuwe generatie, 5g. Het lijkt er wel op dat er weinig rek is voor meer vernieuwingen.
Ik zit zelf nog op de iPhone 6s Plus, 64gb, en geen kras op het scherm, het iOS is lekker snel, en alles doet het nog prima. Foto's zien er ook geweldig uit. Er zit zelfs een normale jack op voor earbuds. Het enige wat wear/tear begint te tonen is natuurlijk de batterij en lightning cable die er graag uit wilt als je hem beweegt. Ik denk dat ik nog wel een jaartje door kan sparen.
Heb je de laadpoort van je iPhone wel eens schoongeveegd met een tandenstoker? Goede kans dat je kabel dan weer blijft zitten als vroeger ;)
Ik heb een iphone SE en geen reden om dit jaar te upgraden. Mijn toestel kan nog prima mee, alleen voor de camera zou ik het overwegen. Voor het Bokeh effect, zit alleen in de XS serie toch? Worden wellicht betaalbaarder vanaf september.

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 29 juli 2019 09:08]

Ik heb een iPhone 7 plus van de baas en ben begin januari eligible for upgrade en dat is dan ook de enige reden waarom ik zou upgraden, ik kan nog prima uit de voeten met deze.
Heb zelf ook nog een iphone 7 plus, met hier en daar wat mankementen. Werkt nog prima met al mijn apple devices.
Paar dagen terug met de iphone XS één minuut in het water geweest en taptic hapert, face ID is stuk en camera's zitten vol condens! Leuk voor een 1400euro telefoon die ip68 zou moeten zijn! Grr
Ben je ermee in de zee geweest of in het zwembad?
Kinderzwembadje met beetje chloor. 40cm diep.
ja dan zou ik verwachten dat hij niet '' lek'' is, zee water had nog wel een ander effect kunnen hebben
Yep, triest. Mijn reseller kan ook weinig doen, is gebonden aan wetten van apple maar geeft toe dat het niet zou mogen.
De wetten van de overheid tellen nog steeds, niet die van Apple of je reseller.
Dit is zakelijk aangekocht dus sowieso 1j garantie maar wat kan jij doen aan voorwaarden van Apple?
Geen garantie is geen garantie.
En dan noch.. Apple sluit waterschade uit bij haar garantie, ondanks dat het toestel een ip68 notering heeft.
Leuk is anders maar het is haar goed recht.

Al die IP klassen op mobieltjes is sowieso een wassen neus. Ze (vrijwel alle fabrikanten) maken er flink reclame mee, maar feitelijk neem je een gigantisch risico als je met zo'n ding onder water gaat. Daarbij is een IP klasse ook een statische onderdompeling en geen dynamische, maar goed. Dat is weer een andere discussie.
Geen barsten in scherm of andere schade? Ik heb mijn xs max tot nu toe 2x onder water gehad en is helemaal in orde
Nee, en hij zit nog in een mous case.
Perfect in orde. Echt balen dit hoor :(
Erg balen ja🥴 moet dan een fout in de productie zijn geweest ofzo
Ben je als consument niets mee! De rode trigger is afgegaan dus waterschade volgens apple.
Als de dichting van je simkaart niet 100% in orde is heb je pech, apple houdt de boot af met z'n aangepaste voorwaardes ivm water. Triestig. Mij maak het niet uit als ze hem verkopen als niet waterdicht, maar ze verkopen hem wel degelijk als waterdicht, ook volgens hun keynote. Dus dan moeten ze daar maar mee stoppen.
Ik weet dat apple dit niet dekt onder garantie maar volgens mij geldt dit voor de meeste waterdichte telefoons (o.a samsung). Waterdichtheid is een welkome extra voor vocht en als je hem een keer laat vallen in water maar is dus niet om hem te gebruiken als onderwatercamera bijvoorbeeld
Ik heb een zwager en zuster die regelmatig een kapot toestel hebben als het gaat om de iPhone en zelfs met dunne airlaptop die blijkbaar tweemaal oververhit is geraakt met nieuw mainboard en zuster heeft een laptop met niet goed werkend keyboard die net vervangen is. Mijn broertje had Apple en had daar geen succes mee en was al tweemaal verzonden, waarbij de eerste keer batterij was vervangen en er ruimte zat in het toestel (niet goed op elkaar) en kort daarop moest hij weer het toestel sturen was er iets defekt op de mainboard(gevolg schade vermoedelijk) en hij had daarvoor altijd Sony en nooit problemen en nu heeft hij ook weer een Sony en oude Apple verkocht.

Ik heb niks van Apple, maar dat kwam ooit door de iPod met iTunes.

Iemand dit al gelezen over Siri : https://nos.nl/artikel/22...-informatie-via-siri.html

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 juli 2019 19:01]

Ik heb mijn hele leven al Apple spul en ik heb tot nu toe al mijn apparaten 2e hands kunnen verkopen in werkende staat, of ik heb het apparaat nog in bezit.

Ik heb nog nooit een defect Apple apparaat gehad, met 1 uitzondering die onder garantie werd gerepareerd.

Ik zeg niet dat Apple geweldig of heilig is. Ze maken een hoop zooi - Mijn doel is denk ik meer om te zeggen dat sommige mensen pech hebben, en andere niet.
Dat was altijd een veelgehoord argument, maar de support op Android apparaten is flink beter geworden. Zo zijn er toestellen van 150 euro die gegarandeerd minimaal drie jaar support krijgen. De iphones zijn nu zodanig duur geworden dat je wel heeeel veel betaald voor de (in het meest gunstige geval) rond de 5 jaar support.

Dus waar je in de tijd van de iPhone6S wel een punt had is dat nu wellicht niet zo zwart wit meer. Zeker omdat de concurrentie zich flink verbeterd heeft en Apple wel heeeel veel meer vraagt voor een veel kleiner geworden voordeel.
Het is het Apple ecosysteem waar je voor betaald.

Met alleen een iPhone merk je dat niet zo. Veel niet technische vrienden hadden een Android omdat andere it technische vrienden in mijn vrienden groep vaak bassen op Apple. Alle die niet technische vrienden gebruiken nu Apple
Omdat als ze bij mij waren ze altijd onder de druk waren hoe makkelijk alles en snel als samen werkt. En het gemak waarmee je video Of audio streamt naar de radio en tv.
Het aantal films wat je Apple TV kan vinden.

Dit merk je pas wanneer je all in gaat met Apple. AppleTV, Home Kit, Apple continuity. iBeacon

Kantoor werkzaamheden:
https://www.apple.com/macos/continuity/

Streaming
https://www.apple.com/nl/apple-tv-app/

Ik ken weinig iters met Android waar hun Dominica uit de doos zo makkelijk en soepel Werkt als bijeen een volledige Apple omgeving.

Ok, ja er is vaak met Android of andere systemen veel meer mogelijk omdat je Lua kan programmeren. Maar voor 90% van de mensen voordoen de home kit en continue functies prima.

Naast het naast naadloos doorwerken/samen werken van alle Apple apparaten. Weet Siri door de iBeacon’s in huis (Apple tv’s) wie er de kamer in komt en op basis en daarvan en tijd de lampen aan of uit kan zet of de radio’s radio aanschakelt met mijn persoonlijke muziek voor keur.

Heb echt nog negers zo smooth out of the box zien werken als bij Apple.

Zelfs mijn beste maatje toevallig coo bij een NL Dominica/beveiligings bedrijf blijft vloeken omdat ze het gebruiksgemak niet kunnen evenaren met Android.

Maar wel liever met Android werken omdat ze de producten voor iedereen toegankelijk willen houden.
En ze zig met home kit niet kwa functie kunnen onderscheiden.

Apple is gewoon duurder(zeg maar duur)dan Google. Maar daar krijg je gebruiksvriendelijk voor terug.


https://support.apple.com/nl-nl/HT208280

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 juli 2019 11:27]

Je slaat de nagel op de kop. Met android is veel meer mogelijk. Ben je tevreden met wat Apple voor je bedacht heeft in hun eco systeem met hun apparaten, dan heb je een mooie ervaring. Maar wil je iets anders, of meer, dan bots je tegen de beperkingen van iOS.
Apple heeft een grote focus op hun eigen wereldje, android is erg flexibel en uitgebreid.
Precies.

Voor thuis / small office vind ik Apple geweldig alle basis functies werken meestal zo uit de doos. En iedereen Thuis kan er mee werken.

En voor Technische werkzaamheden heb ik daarnaast nog een Android en Windows/Linux laptop.

Maar laten we als iters nu gewoon eens ophouden met bashen van een goed platform voor de eenvoudige gebruiker. Er is niets mis mee het Apple ecosysteem alleen zijn vele van ons tweakers niet Apple’s doelgroep. De doelgroep van Apple is de CEO, arts of ander goed betaalde professionele met 2 linker computer hadden maar die zich niet drukt maakt dat een Apple-TV 150 euro kost, als het maar werkt en hij het zelf kan aansluiten.

Dat een Chrome cast protocol technische mooier werkt en maar 39 euro kost interesseert de doelgroep van Apple niet. Een arts heeft daar geen boodschap aan omdat Siri en Apple Music met een iPhone en Apple TV een Beperkte maar voor hem betere gebruikers ervaring bied dan spotify Chrome cast.

Twee verschillende omgevingen is voor veel niet it gerichte mensen bij voorbaat al ingewikkeld in die vertoonde professor hoofden omdat de ze basis niet snappen daardoor geven gewoon liever iets meer uit. Als ze zien dat het makkelijk en altijd werkt.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 juli 2019 11:32]

Zo zijn er toestellen van 150 euro die gegarandeerd minimaal drie jaar support krijgen.
Ja, je moet enkel even bidden tot de goden dat ze zich hier ook aan houden. Het probleem is niet dat android toestellen met goede support niet bestaan, het probleem is dat het niet duidelijk is en soms gewoon de belofte helemaal niet meer nakomt.

De iphones zijn nu zodanig duur geworden dat je wel heeeel veel betaald voor de (in het meest gunstige geval) rond de 5 jaar support.
De 5S zit op 70 maanden dus je verteld onwaarheden. Daarnaast heeft Apple laatst nog een update gegeven voor oudere telefoons. Iphones zijn trouwens niet duur vanwege de support maar vanwege het feit dat mensen dit willen betalen (wat de gek ervoor geeft). Dit is de doelstelling van iedere fabrikant.

Dus waar je in de tijd van de iPhone6S wel een punt had is dat nu wellicht niet zo zwart wit meer. Zeker omdat de concurrentie zich flink verbeterd heeft en Apple wel heeeel veel meer vraagt voor een veel kleiner geworden voordeel.

Het enige wat veranderd is zijn de chinese android telefoons. De snelheid van de processoren zijn nu eindelijk op een niveau dat ze goed presteren samen met de overige onderdelen. iPhones veranderen al sinds het begin erg langzaam maar geleidelijk. Ze lopen nooit voorop maar implementeren het enkel als het een volwassen techniek is. Ik weet niet welk 'punt' de 6S had ten opzichte van iedere andere iPhone.

Als je een goedkope telefoon zoekt, dan ga je voor een Oppo of Mi. Wil je IOS en het Apple ecosysteem, dan ga je voor Apple. Hier hangen verschillende prijskaartjes aan. Dit is al jaren zo en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven.
Je krijgt wel drie jaar security updates maar geen of een enkele OS update.
Maar die OS update is niet zo belangrijk. Een toestel met bv. Android 7 werkt vandaag nog perfect, inclusief apps en dergelijke. Het enige 'probleem' is dat je geen nieuwe features krijgt.
Daarom komen zaken wel altijd trager uit op Android. Alles wat in iOS 13 zit kan ik over iets meer dan een jaar daadwerkelijk beginnen te implementeren voor nieuwe apps, alles wat exclusief is voor de laatste Android versie laat jaren op zich wachten.
Op de iPhone komen wel de updates maar flink wat nieuwe features zijn dan niet van toepassing op de oudere toestellen door hardware beperkingen.
Ieder jaar een nieuwe IOS lijkt cool maar in de praktijk was het in mijn ogen niet heel veel verschil in functionaliteit.
Neem bijv de swipe gestures tov iOS 11 .. vind het niet veel toevoegen en was eigenlijk alleen voor de nieuwste modellen zonder menu knop.
Multitasken was ruk en is het nog steeds en erg beperkt. Verder veel van hetzelfde als ik kijk naar 11 VS 12.
Nee je hebt gelijk ... Krijg vrijwel maandelijks de security updates voor mijn 2 jaar oude Android en alles werkt verder prima.
Kan alles aanpassen en heb 101% control over mijn bestandsbeheer.

Geen idee over welke support je het hebt.
Ja en de 3 jaar haal ik prima.

6 jaar, idd lang maar wat moet ik met een smartphone 6 jaar lang.
Net alsof jij 6 jaar lang dezelfde smartphone hebt en ook daadwerkelijk gebruikt.
Nou prima toch? Upgrade je gewoon niet.

Ik gebruik de camera erg veel en als de geruchten kloppen ga ik juist wel upgraden (van een XS Max).
Zou je voor het design echt een nieuwe telefoon halen? 9 van de 10 mensen hebben een hoesje om de iPhone. Ik weet eerlijk gezegd niet eens hoe de mijne eruit ziet aan de achterkant. Nog bijkomend voordeel van zelfde design is gebruik maken van de zelfde telefoonhouders en hoesjes etc.
De processor zal wellicht iets sneller zijn dan de vorige maar ook dat zou voor mij geen reden zijn om te upgraden evenals wat je ook al aangeeft de camera of scherm.

5G heb je niet direct nodig nog maar dit zou ik zelf meer als reden zien om te upgraden, maar volgens mij kan je dit gerust nog een jaar missen.
Het zou natuurlijk mooi zijn als de telefoons weer wat degelijker zouden worden zodat die hoesjes niet meer noodzakelijk zijn. De eerste wijdverspreid mobiele telefoons moesten in hoesjes, toen werden ze degelijker en hoefde het niet meer en nu zijn de smartphones zo fragiel dat het weer moet, toch wel een stap terug.
Geloof het of niet, maar er zijn mensen die hun telefoon puur als gebruiksvoorwerp hebben.
Ik ook. En toch doe ik er van alles mee en zijn al die producteigenschappen belangrijk.
Ik kijk uit naar de 5,42 inch iPhone. Vind de huidige line-up groot en zwaar, zelfs de X(S). Doe nog wel even voort met de SE.
Kleinere iPhone! Eindelijk.
De 2019 modellen moeten nog uitkomen maar de geruchten gaan al over de 2020 modellen....
Zit nog op mijn 6+ 16gb...wil echter pas upgraden als er 5g en wifi ax is (oled model)...zal dus 2020 worden voor nieuwe iphone op z’n vroegst en hopelijk dan onder de €1000
Het is natuurlijk niet des Apples, maar eerlijk gezegd hoop ik dat ze ook meer oog gaan hebben voor de gebruiker die niet het topmodel wil, maar wel de laatste chip. Voor mij is een iPhone met LCD scherm, 4G, Touch-ID, 3.5mm jack en een enkele rear-camera al voldoende. En die zijn natuurlijk ook te koop, maar altijd met oudere hardware. Het zou toch fijn zijn als ‘low-end’ iPhone 6 (Plus) formaat iPhones jaarlijks een interne hardware upgrade zou krijgen (maar dan wel met minimaal de iPhone 8 camera).
Waarom die fascinatie voor 5G? Ik lees op wiki dat 5G iets sneller wordt dan 4G maar soms ook langzamer.
Een heel gemene vraag voor Apple - zijn het 3 nieuwe aparte modellen met andere specs of gewoon modetintjes? Of zijn de sprieten in optie? (ik ben dus p*ss*d op Apple omwille van het siri-schandaal - daar maak ik geen geheim van).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee