IKEA maakt prijzen bekend van tafellamp- en bookshelfspeaker in Symfonisk-serie

IKEA en Sonos hebben de eerste twee wifi-luidsprekers in de Symfonisk-serie gepresenteerd. Het gaat om een tafellamp waarvan de onderste helft wordt gevormd door een speaker. Daarnaast komt er een 'boekenplankspeaker'. De tafellamp kost 179 euro en de andere speaker 100 euro.

Beide bedrijven hebben vooralsnog weinig technische specificaties van de twee luidsprekerproducten vrijgegeven. De tafellamp is volgens de fabrikanten in feite een combinatie van een Sonos One-smartspeaker en een lamp. De andere speaker kan in feite als een boekenplank dienen doordat het bijvoorbeeld aan een muur kan worden bevestigd. Er kan dan maximaal 3 kg worden ondersteund in combinatie met een beugel, meldt IKEA. Deze bookshelfspeaker is voorzien van knoppen voor de volumeregeling, afspelen en pauzeren en kan verder verticaal en horizontaal worden geplaatst.

Beide speakers ondersteunen Apple Airplay 2, maar ondersteuning voor stemassistenten zoals bijvoorbeeld Amazon Alexa of Google Assistant zijn niet ingebouwd. Een ingebouwde microfoon ontbreekt in de twee producten. De tafellamp en boekenplankluidspreker zijn eventueel wel met stemcommando's te bedienen via een aparte verbonden Google Home- of Amazon Alexa-speaker.

Beide producten zijn onderdeel van het Sonos-ecosysteem en kunnen bijvoorbeeld onderdeel worden van een multiroomsetup of dienen als de achterluidsprekers van een een Sonos Playbar-soundbar. De twee luidsprekers zijn te bedienen via de Sonos-app.

Volgens The Verge heeft Sonos wel prijsgegeven dat beide speakers voorzien zijn van twee digitale klasse D-versterkers, een tweeter en een midwoofer. Beide producten zijn later dit jaar vanaf augustus beschikbaar.

Ikea SymfoniskIkea Symfonisk
Ikea Symfonisk

Door Joris Jansen

Redacteur

08-04-2019 • 18:19

117

Reacties (117)

117
111
90
17
0
3
Wijzig sortering
Ik heb beide producten een paar maanden geleden mogen zien en horen en was onder de indruk van het geluid vs de grootte van de speakers. Ook de IKEA ENEBY (bluetooth speaker die al ongeveer jaar in de verkoop is) ernaast klonk goed maar was wel duidelijk een stap lager in geluidskwaliteit. Als het goed is krijgt elke winkel een aparte plek/ruimte om het geluid goed te kunnen beoordelen.
Ik heb de Eneby een dag in bezit gehad. Ik vond voor een product van deze prijklasse en materialen, het geluid best aardig. Niet geweldig, maar in de klasse best aardig. Helaas zit er een energie besparende optie in zodat de speaker zichzelf uit zet na een korte tijd geen muziek te hebben gespeeeld. Daarom is deze de dag erna terug gegaan naar de winkel. Mijn idee was om deze als speaker voor mijn google home mini te gebruiken, maar dat werkt dus niet.
Helaas zit er een energie besparende optie in zodat de speaker zichzelf uit zet na een korte tijd geen muziek te hebben gespeeeld.
Alstu.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 04:01]

Je wilt niet weten hoe lang ik heb lopen zoeken na het terugbrengen hoe je dat doet. Mijn dank is groot!
En nu wachten op de eerste DIY boxen/inbouw adhv die boekplankspeakers.

Ik ga er in elk geval al 2 halen om uit elkaar te halen en vervolgens in het verlaagd plafond van de keuken te steken.
Ik zie hier in elk geval menig mogelijkheden in ! Voor weinig geld koop je de ganse Sonos technologie, haalt em uiteen, en bouwt het in in whatever you want !
Na casemods binnenkort Sonosmods :)
Klinkt als een goed plan. Leuk voor een blog/how to op deze site ;).

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 23 juli 2024 04:01]

Nou mijn 2 x play 1 heb ik al op marktplaats gezet in afwachting van de 2 x boekenplank speakers.

En gezien de stabiele 2ehandse prijzen van sonos producten krijg ik er geld bij.

[Reactie gewijzigd door Bobo221 op 23 juli 2024 04:01]

Anoniem: 343919 8 april 2019 19:58
Wel echt heel mooi om te zien dat relatieve goede draadloze speakers zo goedkoop worden. Voor vanaf 100 euro heb je dus een netwerkspeaker. Altijd beter dan een bluetooth speaker voor thuis gebruik. Je hoeft niet per se een telefoon te gebruiken, het zuigt je accu niet leeg en je bent onafhankelijk van je telefoon. Maar je telefoon(of ander apparaat) werkt er wel heel goed mee om het op te starten. En je hoeft niet constant weer opnieuw te pairen.

Dit was 10 jaar geleden echt anders. Het was er wel maar het aanbod was veel minder. En het was toen echt heel duur. Nu gewoon voor vanaf 100 euro bij de Ikea.
Ik heb het wel altijd dat mensen het met een bluetooth speaker altijd prima vinden(werkt ook prima). Maar zodra ze zien dat het nog makkelijker kan zijn er wel overtuigd dat dit soort oplossingen voor thuis beter zijn.
Voor iets meer informatie:
https://www.sonos.com/nl-nl/symfonisk-by-sonos-and-ikea

Beide speakers zijn te combineren om er een stereopaar van de maken. Ideaal op het nachtskastje in de slaapkamer.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 23 juli 2024 04:01]

Beide speakers ondersteunen Apple Airplay 2 en de Siri-stemassistent, maar ondersteuning voor bijvoorbeeld Amazon Alexa en Google Assistant zijn niet ingebouwd.
Dat is dan weer jammer. Een speaker met ondersteuning voor alle drie zou het beste zijn. Dan kan de klant zelf kiezen wat ie het liefste gebruikt. Nu vallen deze speakers al direct af voor veel mensen omdat alleen Siri geïntegreerd is en da's misschien juist de minste van de assistenten wat functionaliteit betreft.
Ik zou eigenlijk liever geen microfoon in mijn speaker willen hebben (toch geen fijn gevoel dat meeluisteren), dus wat dat betreft hebben deze speakers juist de voorkeur.
Een hardwarematige 'kill' switch waarmee je de microfoon uit kunt zetten is denk ik het beste van twee werelden. Hetzelfde als je met een schuifje voor je camera kunt doen.
Inderdaad, dat zit bv ook op Google Home-speakers.
Siri is niet geïntegreerd. Dat is, denk ik, ook veranderd in het artikel. Bovendien zitten er geen microfoons in, dus dan wordt het al helemaal lastig. Het is niet per se hinderlijk om een ander apparaat voor de aansturing te gebruiken, maar het zou fijn zijn als ze eens met Sonos-aansturing voor de Google Assistent over de brug komen.
Ikea waardeert je privacy.

Dat zie je ook aan de Tradfri lampen: geen cloud verbinding! Besturing enkel lokaal...

De lamp verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Lijkt wel of me oma een trui heeft gebreid die ergens omheen gewikkeld zit, en een knop/schroef die de trui ‘vast’ houd.

De combi is echter weer wel erg leuk, en wie weet valt dat ding in het echt nog mee ook en vinden ze een plek op de tafeltjes naast de bank!
Ikea waardeert je privacy.

Dat zie je ook aan de Tradfri lampen: geen cloud verbinding! Besturing enkel lokaal...
Is dit ook daadwerkelijk hoe IKEA het positioneert, of maak jij dat ervan? Ik zie het eerder als een kostenbesparing dan een privacy-feature...

Daarnaast: om Philiips Hue-lampen te bedienen heb je ook niet per se internet/ verbinding met de cloud nodig.
Juist de goedkope smarthome producten hebben een cloud dienst in gebruik. Je bent als consument dan ook het product. Bij Ikea ben je alleen klant. Je levert na aanschaf niet nog meer geld op. Alle overige kosten, zoals het schrijven van updates van de firmware, levert niets extra's meer op. Bij andere bedrijven geef je je informatie af waardoor je meer oprevert.
Dat een leverancier het serverbeheer voor je doet maakt je niet automatisch een product.
Hoeveel interesse zouden adverteerders nou werkelijk hebben in de gegevens over het aanschakelen van je lampen? Wat zouden ze bereid zijn te betalen voor die informatie, op jaarbasis?
Zou dat opwegen tegen de kosten van het beheren van een cloudinfrastructuur? Ken je adverteerders die hebben betaald voor de, al dan niet geanonimiseerde, in/uitschakeldata van smartapparatuur?

Ik snap dat het superduperpopulair is om te roepen dat consumenten geen klant zijn maar een product, en iedereen wil populair zijn natuurlijk, maar mag dat dan ook ergens op slaan aub?

[Reactie gewijzigd door dez11de op 23 juli 2024 03:42]

Misschien dat je je geen product voelt, maar een vage aziatische cloud-ledlamp op je wifi netwerk 'inpluggen' geeft zo'n partij zo'n beetje instant toegang tot je huisnetwerk. Kan je mooi zien welke andere smart apparatuur iemand heeft. Ik denk dat adverteerders wel graag willen weten welke devices op het interne netwerk bij een specifiek IP adres aangemeld zijn. In het geval dat een leverancier failliet gaat en inloggegevens in handen komen van minder fijne partijen heb je misschien straks ook ransomware op je NAS of wordt je router geinfecteerd met een DDoS bot.
Maar veel plezier met je smart lamp van een tientje hoor ;)
Ik denk dat adverteerders wel graag willen weten welke devices op het interne netwerk bij een specifiek IP adres aangemeld zijn.
Ik kan me daar echt geen voorstelling van maken. Wat zou bijvoorbeeld Unilever moeten met een lijstje van devices op mijn IP?

Dat men dingen technisch kan wil niet zeggen dat het nut heeft.
Simpel: statistieken. Unilever wil/krijgt die data niet, maar de advertentieboeren zijn bijzonder geinteresseerd in welke devices iemand heeft (iets met besteedbaar inkomen of voorkeur voor een bepaald merk). Uiteindelijk gaat het er om dat mensen in profielen ingedeeld worden zodat reclame heel gericht kan worden uitgeserveerd (en daar betaalt een Unilever of andere reclame-koper wel voor).
Maar... die informatie is toch al lang en breed beschikbaar? IKEA gaat toch geen complete cloudinfrastructuur optuigen om data te krijgen die de googles en facebooks al lang hebben? Zou je echt denken dat IKEA op dat gebied de concurrentie aan wil gaan met die tokos?
Is mogelijk natuurlijk, maar de stap van boekenkasten naar speakers is lang niet zo groot als van boekenkast naar gebruikersprofilering voor adverteerders.

Ik acht het erg onwaarschijnlijk allemaal.
Je bent als consument dan ook het product.
Dit is wel erg kort door de bocht. Er is een cloud DUS ben jij het product.
Zodra de hosting van je data gratis is, dan ja....
Als je doelt op betalen voor contractueel vastgelegde limieten op de data die je bij een cloud host neerplempt, dan heb je gelijk.

Besef echter ook dat je data wel een product word als je stopt met betalen. Of dat de cloud host een keer gehackt word en jouw data in illegale databases word verhandeld over het duistere deel van het internet.

In beide gevallen word het contract niet gerespecteerd en zit je alsnog met de gebakken peren.
Tradfri lampen kan je met een bridge gewoon aansluiten op je Google Home, hoor.
Ja, maar dus niet door Ikea zelf gehost.
Ik heb hier 4 ikea lampen die via Alexa ook netjes aan en uitgezet kunnen worden op een andere locatiie, Of is dat niet wat je bedoeld/
Dat wordt niet door Ikea zelf gehost.
Volgens mij is Siri helemaal niet geïntegreerd, wat ze bedoelen is dat het gewoon een airplay apparaat is en je dus tegen je telefoon kunt zeggen speel dit liedje af met als speaker de Ikea speaker.
Beide speakers ondersteunen Apple Airplay 2 en de Siri-stemassistent
Zoals ik 't lees gaat het wel degelijk om integratie van Siri in de speaker zelf, maar ik kan het fout hebben :+ Laatst overigens Google Assistant vergeleken met Siri maar Siri kan niet eens wat met 'speel X playlist af op Spotify'. Dan faal je wat mij betreft redelijk hard (ongeacht of het nou bewust is of niet, vanwege dat het concurrentie is).
In het artikel staat: "Een ingebouwde microfoon ontbreekt in de twee producten." dus geen integratie in de speaker zelf.
"Een ingebouwde microfoon ontbreekt in de twee producten."

Weet niet hoe Siri dan moet werken. Dus die Siri integratie is mij een raadsel.
Via je telefoon, je voegt de speakers toe aan homekit en je kan ze bedienen via Siri
Is dat dan smart? Dan is een wifi of bluetooth speaker toch ook smart?
Smart is een buzzword, word te on en te onpas gebruikt. Sonos is een wifi speaker en die zijn wel iets slimmer dan Bluetooth speakers. En dat je je apparaat in homekit ziet is leuk maar voegt (zolang Siri alleen werkt icm Apple music) niks toe
oh op die manier. Dan dacht ik te moeilijk :) Ik dacht serieus dat er een siri interface op zat....
er staat ook nergens dat Siri ondersteund wordt, Airplay is ongeveer hetzelfde als Chromecast ..dus het is een ontvanger voor audiostreams...in het artikel wordt Siri niet genoemd, snap ook niet waarom mensen in deze thread daar zo op hameren... ;)
Ik vermoed airplay en dat je je speakers aan homekit kan toevoegen en dus via je Siri op je iPhone/iPad muziek op je speakers kan spelen.

[Reactie gewijzigd door NLkaiser op 23 juli 2024 04:01]

Ik denk dat ze apple voortrekken in dit geval. Het is gewoon een smart speaker die je met siri via je telefoon kan aan sturen, dus ook met google assistant en dus ook via alexa.
Dus gewoon gelijk voor alle drie
Ik kan het moeilijk een smart speaker noemen als het enkel geluid kan produceren, dan is het wmb een gewone speaker...

De meest goedkope bluetooth speaker is anders ook gewoon een smart-speaker, want die kan ik ook geluid laten produceren via siri / je telefoon.
Ik zou het ook eerder gewoon een multiroom speaker noemen. Veel slim is er niet aan, en dat hoeft ook helemaal niet, daar zijn al andere oplossingen genoeg voor.
Het is toch een wifi speaker?

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 23 juli 2024 04:01]

Er zit geen microfoon in de speakers dus ik denk dat je mis bent. Siri zal dus ook niet ondersteund worden.
Technisch gezien kan elke speaker als microfoon gebruikt worden.
Helemaal mee akkoord, ik zal zelf nooit een siri only device in huis halen vermits ik een Android (en Google Home) gebruiker ben.
Als je het stuk goed leest staat er dat ze Siri, Alexa en Google Assistant (en alle andere mogelijk assistenten) op dezelfde manier ondersteunen:

De speaker heeft geen microfoon. Je kunt de speaker dus niet rechtstreeks commandos geven.
De speaker kan wel via de assistenten op andere devices aangestuurd worden. Of dat nu Siri via Airplay is of Alexa via Wifi.

Het stuk is dus erg misleidend geschreven. Er is geen ondersteuning voor de Siri-stemassistent, net zo goed als dat er geen ondersteuning is voor Alexa en Google Home. óf er is ondersteuning van alle drie, via een omweg.
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat alleen Siri geintegreerd is, want dat is helemaal niet het geval. Alleen AirPlay is geintegreerd om te kunnen streamen vanaf je iPhone. Net zoals WiFi er op zit om te kunnen streamen vanuit de Sonos app. Maar er zit dus helemaal geen spraak assistent in.

Natuurlijk kan je wel ze wel toevoegen aan Apple Homekit en vanuit je telefoon/Siri aansturen. Maar aangezien de apparaten via de Sonos app werken, kan je ze ook aansturen via Google Assistant en Alexa aangezien deze samenwerken met de Sonos app.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 23 juli 2024 04:01]

Anoniem: 310408 @SomerenV9 april 2019 11:20
Weet niet of ik je gelijk kan geven. Als ik nu in mijn woonkamer 'okay google' roep praten er 4 apparaten tegen me terug. Zeker als je deze gebruikt als achterspeakers in je surround wil je niet dat ze naar je luisteren.

Als je een stand-alone wilt hebben zijn er gewoon andere Sonos devices.
Anoniem: 1191862 @SomerenV9 april 2019 11:27
Er is dus geen Siri aanwezig in de speaker, dat heeft Tweakers verzonnen en alweer aangepast.
Ik zie vaak ' klasse D-versterker' staan als sellingpoint, maar wat houdt dat eigenlijk in?
Dit heeft te maken met de manier waarop het audiosignaal versterkt wordt.

Klasse D is een versterking die gemaakt is op efficiëntie, de geluidskwaliteit is vaak minder maar je hebt veel kleinere koelplaten en voedingen nodig om hetzelfde vermogen te behalen omdat er minder in hitte wordt omgezet. Daarnaast is klasse D fantastisch voor batterijgevoede apparatuur.

Klasse AB is (was) de meest voorkomende vorm van versterking, is minder efficiënt maar heeft minder last van vervorming en een hoger frequentiebereik. De meeste hifi/high end systemen hebben deze configuratie.

Klasse A is een klassieke vorm van versterking die behoorlijk inefficiënt is waardoor je grote voedingen en enorme koelblokken nodig hebt om een beetje versterking te bereiken (denk aan een versterker van 20 kg die 10 Watt doet). De vervorming kan iets minder kunnen zijn dan bij een klasse AB versterker, maar dat is door weinigen hoorbaar.
energie-zuinig, veel vermogen, en soms volledig digitaal van bron tot einde
Anoniem: 120539 @Gamebuster8 april 2019 22:36
Dat wordt lastig luisteren.
Dus als ik het goed begrijp is dat weer pure marketingpraat want als ze cheapskaten op de voeding klinkt die klasse D alsnog naar niks. Is dan niet bijna elke versterker die we kennen klasse D? Of zijn er nog andere klasses buiten A, AB en D?
Blijkbaar bestaan er ook klasse E, F, G en H.
https://www.hifi.nl/artik...erklassen-op-een-rij.html

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 23 juli 2024 04:01]

Ik weet er zelf weinig van maar WIKI zegt :
https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier
A class-D amplifier or switching amplifier is an electronic amplifier in which the amplifying devices (transistors, usually MOSFETs) operate as electronic switches, and not as linear gain devices as in other amplifiers. They operate by rapidly switching back and forth between the supply rails, being fed by a modulator using pulse width, pulse density, or related techniques to encode the audio input into a pulse train. The audio escapes through a simple low-pass filter into the loudspeaker. The high-frequency pulses, which can be as high as 6 MHz, are blocked. Since the pairs of output transistors are never conducting at the same time, there is no other path for current flow apart from the low-pass filter/loudspeaker. For this reason, efficiency can exceed 90%.
Die klasse's hebben meer van doen met het opgenomen vermogen vanuit 't stopcontact (en dus ook de mogelijke vermogens afgifte aan de speakers).
Bijna.... D van digital
Deze website beweerd dat dat een vaak gemaakte fout is: https://www.homecinemamag...is-klasse-a-ab-d-en-meer/

Het staat iig niet voor Digital.
Als het tot Z gaat valt dat wel mee :+
Dan zou eerder C voor Crappy staat.
A/B is analoog, lomp, groot, zwaar en onzuinig. (note: Niet slecht!)
D is compact & digitaal
LEUGENS

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 04:01]

Klasse D is een schakelende versterker, maar niet per definitie een digitale versterker.
Je hebt gelijk! Ik schaam me diep
Nou, dat lijkt me niet nodig;)
Zal de lamp (in de lamp) een tradfri bestuurbare zijn? Eventueel RGB ?
Lamp wordt er niet bijgeleverd, je kan dus zelf kiezen voor een trådfi lamp.
Waar lees je dat?
https://www.theverge.com/...ures-pricing-release-date

3e paragraaf.
Technisch gezien staat er niet dat ze zonder lamp worden geleverd, maar je kan er dus wel je eigen (smart) lamp in doen
Ik vind beide designs wel tof eigenlijk. Zo’n lamp naast het bed en twee van de boekenplank speakers als surround. Nieuwsgierig naar de kwaliteit.
Ik vind ze er ook wel tof uit zien! Benieuwd of je er een stereo paar van kan maken. Dat zou wel tof zijn 2 van die (stereo)lampen in de vensterbank! Of als surroundgeluid naast de bank!👍
“and you’ll be able to control them with Sonos’ app, allowing each speaker to be fully integrated as part of a multiroom audio setup.”

Dus ja, gewoon stereopaar van te maken.
Zelf vind ik de lamp foeilelijke.
Het is niet passend voor IKEA om de plank compleet mis te slaan. Ik lees verder niet dat mensen het echt lelijk vinden, dus blijkbaar ben ik een uitzondering :)
Op de Sonos subreddit is op het moment kamp lelijk overheersend.
Het lijkt echt een "love it or hate it" dingetje te worden.

Zelf kan ik het wel waarderen.
Alleen Wifi, geen Bluetooth? Hoe moet ik het voor me zien dat je er muziek op afspeelt, zit er een chromecast-functie in ofzo? Of heb je dan een extern apparaat nodig dat de muziek verzorgt?
Sonon werkt inderdaad op een vergelijkbare manier als Chromecast. Je kunt de opdracht geven om bepaalde muziek af te spelen en de speaker haalt het dan zelf op (via het wifi-netwerk).
Ah, super :) Ik heb geen ervaring met Sonos maar dit wordt wel aantrekkelijk zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.