Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gemeente Deurne krijgt glasvezelnetwerk

De gemeente Deurne in de provincie Noord-Brabant krijgt een glasvezelnetwerk. Netwerkbeheerder E-Fiber zegt dat de eerste werkzaamheden voor het aan te leggen glas in het tweede kwartaal van 2019 beginnen.

E-Fiber meldt op de eigen website dat het enthousiasme groot was, maar zegt niets over het percentage van de huishoudens dat zich heeft aangemeld voor glasvezel. Daardoor is niet duidelijk welk percentage van de huishoudens in de gemeente heeft getekend voor de aanleg en of de aanmelddrempel daadwerkelijk is gehaald. Deze lag overigens op dertig procent, terwijl bij de meeste regionale glasvezelprojecten een drempel van vijftig procent wordt gehanteerd.

De schop gaat ergens in het tweede kwartaal van dit jaar de grond in, waarna de werkzaamheden waarschijnlijk anderhalf jaar zullen duren, meldt het Eindhovens Dagblad. Tijdens de periode waarin het netwerk wordt aangelegd zullen in Deurne ongeveer 15.000 huishoudens van een glasvezelaansluiting worden voorzien. De providers Trined, Tweak, SNLR, Multifiber en Glasnet zullen abonnementen aanbieden.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-01-2019 • 17:48

96 Linkedin Google+

Submitter: cold_as_ijs

Reacties (96)

Wijzig sortering
Absurd eigenlijk dat Deurne het nu pas krijgt. Someren en Asten (dorpen dicht bij Deurne) hebben het al heel wat jaartjes. Sinds 2011/2012 volgens mij. In Someren zijn ze vorig jaar zelfs begonnen met de aanleg van glasvezel in de buitengebieden. Maar fijn voor de inwoners van Deurne :)
Het gaat in elk geval vlotter dan bij de beuren, namelijk Helmond (https://www.glasvezelhelmond.nl/) min of meer komt het daar toch ook al halen ze niet want er zijn al afspraken met aannemers gemaakt :? ...

Maar goed aanmeld ronde daar voorbij (na verlenging einde van het jaar) je krijgt geen update of er genoeg animo is...

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 8 januari 2019 18:12]

Die partij (eerder Breedband Helmond) bekijkt samen met de Gemeente per wijk naar de aanleg. Delen van Helmond hebben al een jaren glasvezel. Een wijk was zelfs onderdeel van de glasvezelpilot Ons Brabantnet.
Ons Brabantnet was 't hout heel lang geleden een poging tot aanleg, mislukt.

Zover ik weer heeft alleen Brandevoort glas gekregen.

Jaren later komt Breedband Helmond met moeite Brouwhuis en de Rijpel, dierdonk ook of toch net niet? Enig nadeel van dat was alleen keuze uit breedband Helmond is, geen andere partijen mogelijk zoals bij E-Fiber (Tweak, Trimed, ...).

Nu heeft gemeente Helmond iets slims bedacht. 50% gemeente en 50% e-quest (equest is zakelijke glasvezel van Helmond, breedband Helmond voor particulieren) zijn eigenaar. Daarbij is er nu wel keuze uit meerdere aanbieders, echter is breedband Helmond als nog de goedkoopste.

Dit is nou een slimme zet KPN kan dit nu lastiger opkopen ;).
breedband helmond is ZEKER niet de de goedkoopste, Trined is dan toch goedkoper (zeker als je alleen internet wilt).
Tja dat klopt. Maar had het op basis van triple play (Gezien de massa internet, tv en telefoon afneemt.). Maar goed dan kun je net zo goed bij ziggo blijven, triple play is ziggo de goedkoopste.... Als je toch geen snel internet nodig hebt :Y) .

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 8 januari 2019 22:28]

Nou, zelfs dan is trined nog steeds een stuk goedkoper (tenzij je je wilt beperken op 100mbit), bij 250mbit is het al duurder en bij 1000mbit al helemaal, waar trined dus alleen 500mbit of 1000mbit (5 euro meerprijs) heeft.

Zelf ga ik bijna zeker wel over van ziggo (triple play 200mbit) naar trined (internet only 500mbit), dat gaat me dan zo'n 20 euro per maand schelen terwijl ik de dubbele download snelheid heb en 10voudige upload snelheid).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 8 januari 2019 22:45]

Bij goedkoopste pakket (als je de snelheid niet nodig hebt) betaal je los van actie prijs 49,50 pm bij ziggo.
Bij trined 62,50 per maand (oke je internet is sneller, maar als je aan 40 Mbit genoeg hebt...).
Decorder aangeklikt die zit er bij ziggo bij ben trined betaal je er 6,50 voor.
Maarja, je moet wel een beetje vergelijkbare pakketten vergelijken, anders is het sowieso appels met peren vergelijken.
Breedband Helmond was niet de goedkoopste maar de duurste in het snail mail spam die ik heb mogen ontvangen (voor mijn abonnements behoeften (internonly maximale haalbare snelheid)). Ook als ik nu kijk is dat bij BBH 60 EUR/maand en bij bv Trinet slechts 47.5. Voor triple pay is BBH inderdaad goedkoper als je alle opties/duurste pakket afneemt.

BTW als KPN de boedel zou (kunnen) overnemen zou de boel open worden voor alle WBA aanbieders. Nu staat het netwerk open voor alle aanbieders die iets met E-Quest doen (en dat zijn er meer dan 4 voorgeschotelde keuzes (maar wellicht alleen op de zakelijkemarkt gericht)).
Tweak zit er bijvoorbeeld niet bij. Maar als Tweak zich meld bij Equest/Glasvezelhelmond zou die keuze er ook zijn.

Even terug naar E-Fiber als voorbeeld. Deurne heeft straks meer keuze dan waar ik woon. Reek heeft keuze uit Trinet en Tweak terwijl op andere E-Fiber locaties veel meer keus is...
Tweak is helaas op dit moment nog geen keuze in helmond.
Dat typ ik toch ook....
Ik zelf woon in Helmond-Noord, een van de twee wijken (naast Warande) waar als eerste glasvezel wordt aangelegd. Kameraad van mij werkt sinds enkele maanden bij e-Quest, de grootste glasvezelboer van Helmond.

Breedband Helmond is een dochter bedrijf van e-Quest, e-Quest legt in opdracht van Gemeente Helmond de glasvezel aan. Beide zitten op de Schootense Dreef 26 in Helmond (industrieterrein bij Stiphout). Op dit netwerk bieden zij naast andere aanbieders TriNet, PLINQ en Teleplaza met Breedband Helmond, de pakketten aan.

Zelf heb ik voor TriNet gekozen, juist om niet aan Triple Play vast te zitten. Vaste telefonie gebruik ik niet, zit wel in mijn Ziggo abonnement, tevens heb ik voor minder dan het huidige totaal bedrag een 500/500mbit verbinding en televisie wat ik overigens ook amper aan heb staan, op wat nieuws of Discovery Chanel of National Geographic Chanel na.

Tevens nog een voordeel van TriNet, televisies en radio tuners kunnen gewoon met coax in huis aangesloten blijven. Dit laatste heeft vooral voor mijn ouders een toegevoegde waarde met de coax bekabeling die naar de 1e etage loopt. Dit is ook de enige aanbieder die dit op deze manier aanbied.
In Helmond zit de gemeente achter de aanleg, zij zien een belang en zijn de opdrachgeven voor de aanleg ( https://www.helmond.nl/Glasvezel ). Er is dus geen feedback nodig of het project wel of niet doorgaat, de uitkomst stond al vast. Een glasvezelring is begin 2018 al aangelegd en in oktober is duidelijk geworden welke wijken als eerste aanbod komen. Als je in Warande of Helmond Noord woont, heb je voor Q3 2019 FttH (of FttGevel indien je je niet aangemeld hebt).
I know alleen men schept bij de info avonden het idee dat er minimaal 30% aanmelding moet zijn wil het gaan (normaal 50%). Terwijl even later word/werd verteld dat er afspraken met aannemers zijn gemaakt over de uitvoering. Nadat je de deur uit bent halen ze stoep open kom je thuis is hij weer dicht is de planning. Best knap als je eerst zogenaamde 30% animo moet halen en alles is al geregeld :9
Nadat je de deur uit bent halen ze stoep open kom je thuis is hij weer dicht is de planning. Best knap als je eerst zogenaamde 30% animo moet halen en alles is al geregeld :9
Ik zie niet hoe dit een probleem is. Er wordt immers niet direct tot in de woning/meterkast gelegd, eerst wordt er aangelegd tot de gevel, ongeacht of je wel of niet mee wil doen (ik neem aan dat je als eigenaar van de grond wel kan voorkomen dat er iets op/in je kavel gebeurd). Het aantal aan te sluiten woning veranderd dus niet (nadelig voor de gravers). Als de zooi tot de gevel ligt wordt er een afspraak gemaakt voor aansluiting binnen de woning, daar moet je immers voor thuis zijn, als ik het me goed herinner was er bij de onsnet uitrol in 2005/6 in Eindhoven/Tongelre een window van 1 of 2 weken waarin je die afspraak kon maken. Er liepen toen meerder teams rond:
-binnen leggen van de fibres
-lassen van de connectoren
-plaatsen van de FTU (en aangezien het 1 aanbieder was ook direct de NTU)
Maar de stoep heeft toen niet meer dan 2 dagen opengelegen per straat(kant).
Die glasvezel komt er hoe dan ook alleen men doet net als of er x % nodig is om glas de grond in te leggen (terwijl dus de afspraken al zijn gemaakt, dat het er komt), ook al komt het tot aan je voorgevel en niet in huis.

Tijdens vragen moment werd gevraagd hoeveel % is er nodig wil er glasvezel komen? "Ik kan geen hard cijfer geven maar ongeveer 30% dan is het definitief, als het 29% is dan gaat het ook door :) ". Dit is dus kei harde onzin want planning met de aannemers is al gemaakt.

Hier een klein voorbeeld als animo check wel of geen zin heeft. In een wijk woont 10.000 man. Men gaat leggen zonder te pijlen hoeveel man het wil. Stel 1000 mensen pakken het, dan is er slechts 10% animo. Hoe wil men ooit die andere 90% van die lijn gaan terug verdienen. Dat gaat erg lang duren. Vanaf 3000 man is het rendabel (in het praatje van de presentatie).
Planning met aannemers is nog niet gedaan; de offerte vraag ligt nog steeds bij verschillende partijen.
Hangt wel af van de regio's.
Ik weet dat dat nog niet zo is; vraag ligt namelijk ook bij bedrijf waar ik werkzaam ben.
Zelfs de dorpen daar omheen hebben het. Mierlo heeft glasvezel, Helmond heeft voor grote delen al glasvezel. Hetzelfde geldt voor Bakel en Ommel en ik dacht Milhezen en Liessel ook.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 8 januari 2019 18:45]

Liessel en Neerkant vallen onder gemeente Deurne dus hebben (nog) geen glasvezel.
dank voor de duidelijkheid ;)
Helmond heeft nog helemaal niet voor grote delen al glasvezel, ze gaan pas binnenkort starten met de rest van helmond glasvezel aan te leggen (nu heeft alleen een deel van het hout en brandenvoort het).
Brouwhuis en de Rijpel ook...
Er is in 2010 al een traject geweest. Daarvoor was te weinig Animo:

https://www.ed.nl/overig/...vezel-in-deurne~abed64ec/

Wat je veelal ziet is dat mensen heel erg Ziggo/KPN minded zijn, die kennen ze en daar zijn ze tevreden over dus ziet men geen noodzaak om over te stappen.
Als dat het geval is ben ik zeer benieuwd naar de bevolkingsverdeling naar leeftijd en in welke branch ze werkzaam zijn ivm. de overige dorpen...
Deurne lijkt qua inwoners en qua grootte enorm veel op Someren en Asten dus ik kan me niet voorstellen dat het allemaal veel verschilt. Ook hier (Someren/Asten) enorm veel mensen die geen glasvezel wilden want ADSL was voldoende of ze zaten goed bij Ziggo. Heb met best wat mensen gesproken daarover toen en uitgelegd dat glasvezel veel meer gericht is op de toekomst en dat vooral ADSL al tegen limieten aan begon te lopen. Toen begon er soms wel een lampje te branden. De meeste mensen zijn niet tech savy. Die weten niet hoeveel bandbreedte er nodig is of gaat zijn. Het werkt nu dus waarom zou je wat anders willen? Dat is vooral het grote struikelblok.
Ben ik niet mee eens, als voorbeeld ziggo abo, 25mbs incl dig.TV voor €33,- pm. TV aansluiting gewoon een creditkaart formaat module in de zijkant van TV.
Kom jij aan, met een ik schat in Someren €55,-- pm voor glasvezel met een snelheid die ze toch nooit nodig hebben en dan heb je eindelijk een cleane TV opstelling zonder die HD of DVDspeler, krijg je weer zo’n lelijk kastje eronder. Waarom kan zo’n module trouwens ook niet bij glasvezel?
Ik vind zelf goed dat deze mensen gewoon hun gezond verstand tonen en zich niet lekker maken door allerlei poespas die ze toch niet nodig hebben. Mijn ouders hebben trouwens zo’n goedkoop Ziggo pakket, nooit iets meegekregen dat de snelheid voor hun traag was.
Die modules zijn gemaakt op DVB-C achtige variaties wat bij de TV binnenkomt via de coax.
TV via de glasvezel gaat via ethernet en dus een RJ45 aansluiting. Moderne TV's hebben wel ethernet maar dan voor internet. Volgens mij is er voor IPTV nog niet echt een globale standaard dus dat maakt het voor TV fabrikanten moeilijk om het in de TV's zelf in te bouwen.
Maar het is inderdaad erg vervelend dat na jaren gekloot met analoge TV en losse settop-boxen, eindelijk de DVB-C standaard een beetje standaard werd in de TV's en je hier vervolgens dus weer niks aan heb met je glasvezelverbinding. Dit komt ook door de extra on-demand-services die via de settop-boxen word aangeboden.
Ik heb hier in huis dus ook glasvezel voor het internet en IPTV. Maar Caiway onderhoud dus ook nog steeds zijn digitale coax netwerk voor DVB-C. Ik heb dus ook nog een coax-aansluiting in huis en kijk dus gewoon TV via de DVB-C tuners in m'n TV's. DE IPTV word niet gebruikt. Groot voordeel, ik kan feitelijk onbeperkt TV's aansluiten zolang ik het signaal maar af en toe weer versterkt met een versterker.

[Reactie gewijzigd door NBK op 8 januari 2019 22:49]

In mijn gemeente hebben ze daarom speciale voorlichtingsavonden gehouden voor de wat oudere mensen om duidelijk te maken wat de voordelen van glasvezel waren. Met als uitkomst dat de gehele gemeente verglaasd is incl. de buitengebieden.
Deurne is wel een maatje groter dan Asten of Someren. Wat ik me nog kon herinneren was er toentertijd een ontzettend onzichtbare campagne met 0,0 subsidie vanuit de gemeente en dus hoge prijzen.
Als ik het me goed herinner ligt er op een van de industrieterreinen wel glasvezel (zakelijk).

Het huidige traject ontvangt wel medewerking van gemeente Deurne op het vlak van vergunningen (zowel toestemming als subsidie op leges).
Hoorde in mijn omgeving genoeg mensen die zeiden dat glasvezel te duur zou worden aangezien ze kpn abbo hadden, kpn mobiel, gratis spotify. Als je dan gaat tellen is het verschill inderdaad vrij groot. Ik betaal straks 48 euro voor TV, internet en telefoon (niet dat ik telefoon gebruik). Bij Ziggo kost het me nu 64.50. Daarbij zit wel een gratis pakket movies en series bij en dubbele data voor mijn vriendin wat totaal 14 euro waard is.
Soortgelijke situatie in Venlo. Ingesloten door plaatsen met glas, maar helaas in Venlo zelf niet. Ach zoals ze dat vaker in Limburg zeggen is ook met glasvezel 'een kwestie van geduld' ;-).
Ten zuiden van Venlo ook nog alleen in buitengebieden, dus een paar boeren wel en het dorp zelf niet 8)7
En dat komt dan weer omdat die boeren ver van de centrales zitten en met DSL dus geen snel internet kunnen krijgen.
Dat die boeren snel internet krijgen is natuurlijk prima, maar het gaat er om dat tienduizenden mensen dat niet krijgen. Dat vind ik krom.
Wat @Blokker_1999 ws. bedoeld: die tienduizenden mensen hebben waarschijnlijk grotendeels al internet dat voor hun snel genoeg is.

In stedelijke gebieden zijn er (doorgaans) alternatieven voor glasvezel: Sowieso coax (tot 400 Mbit) of dsl (tot 100 mbit), en als dat tegenvalt is er nog wel 4G (beetje variabel, maar doorgaans vergelijkbaar met DSL).

Dat betekent niet dat de 'stedelingen' geen glasvezel willen, maar wel dat er veel minder marktdruk is. De inschatting is dat terwijl de kosten om glasvezel aan te leggen in stedelijk gebied hoger liggen, dat het rendement door abonnee's lager zal liggen.
Ik had dat al begrepen _/-\o_ Het blijft toch wrang dat je bij T-Mobile 500Mbit/s kunt krijgen voor het bedrag waar de locale monopolist Ziggo maar 200 voor hetzelfde maandbedrag levert.

Ze zullen het economisch vast goed uitgedokterd hebben. Nu maar hopen dat vanuit de rond ring de dorpen snel ook de verbinding naar de dorpen zelf gemaakt wordt.
Tja... ik heb drie jaar geleden mijn nieuwe woning gekocht en daar zit glasvezel in. Ik ben al drie jaar aan het vergelijken, maar waar ik ook kijk... Ziggo blijft de goedkoopste. Ook T-mobile is gewoon duurder. Ja, de eerste paar maanden krijg je een voordeeltje, maar daarna is het met glas gewoon vet dokken... meer nog dan bij "monopolist" Ziggo.
Vreemd verhaal, dat is niet op veel plaatsen zo in Nederland, over het algemeen is glasvezel inmiddels redelijk concurrerend met coax. Dat moet ook wel anders gaan mensen zoals jij nooit overstappen ;)
Tenzij je per se Ziggo sport wil o.i.d. dan kan het zijn dat je ergens anders duurder uit bent. Ook de combi met Vodafone abo's is uiteraard aantrekkelijk.
Maar de kans is groot dat er op (niet al te lange) termijn wel een keer verandering in komt. Max V kijken blijft vast niet gratis en Ziggo past per jaar de prijzen aan om het netwerk up te graden, dat is bij glasvezel minder het geval.
Hoe vergelijk jij in die prijsvergelijking van jou de download/upload getallen? Glasvezel is namelijk voor zo ver ik weet altijd 1:1 terwijl ziggo praktisch altijd met ratio's rond de 10:1 werkt.

Prima natuurlijk als je niks te uploaden hebt maar dat is nou precies waar ik bijvoorbeeld me dood aan stoor... ik hoef geen 400 down maar bij Ziggo moét je dat wel nemen om een beetje respectabele upload te krijgen.
Hier heb ik voor een vergelijkbare prijs 200/20 Ziggo of 750/750 T-Mobile beiden met tv. De enige reden dat ik geen glas heb is omdat ik dan nieuwe kabels moet leggen.
Voor mij ook geen glas; even telefoontje naar Ziggo en je krijgt weer extra korting :-)
Als ik bij T-Mobile 500Mbit pak met standaard TV op 2 TV's en vast bellen (wat ik nu heb) dan kom ik in het gunstige geval op 77,50 (korting op 2e decoder ipv 20 euro korting per 6 maanden). Als ik bij Ziggo de jou aangehaalde 200Mbit pak met vast bellen en een 2e ci+ module op TV start dan kom ik op 61,95.

Jij doelt op de kosten zonder tv en vaste telefonie?
Geen idee hoe je bij die prijs komt, maar Ziggo totaal pakket 200/20 (zonder 2e ci module) komt bij mij toch echt uit op 64,50. 400/40 op 84,50.
In mijn woonplaats waren de glasvezel totaalpakketten van de 200/200 (of 250/250 bij sommigen) tussen de 50 en 60 euro.
Het verschilt nogal per regio. Vooral wie het heeft aangelegd is prijsbepalend en wie de beheerder is.
Meestal is de constructie van een coöperaties het gunstigst (bijvoorbeeld in Noord Drenthe) Daar zijn de dikke pakketten €55-65 per maand inclusief afkopen van allerlei organisatorische (aanleg)zaken. Is dat bij dit prijzen die jij noemt ook het geval? Dan is dat wel erg goedkoop. Meestal wordt bij (semi) private initiatieven een eenmalig bedrag gevraagd van rond de €1.500,-
Geen idee hoe je bij die prijs komt, maar Ziggo totaal pakket 200/20 (zonder 2e ci module) komt bij mij toch echt uit op 64,50. 400/40 op 84,50.
In mijn woonplaats waren de glasvezel totaalpakketten van de 200/200 (of 250/250 bij sommigen) tussen de 50 en 60 euro.
Even kiezen voor zelf samen stellen en dan geen interactieve tv pakken, die losse horizon box wil je IMO toch niet hebben. Ik heb hem in ieder geval niet ;).
Het verschilt nogal per regio. Vooral wie het heeft aangelegd is prijsbepalend en wie de beheerder is.
Meestal is de constructie van een coöperaties het gunstigst (bijvoorbeeld in Noord Drenthe) Daar zijn de dikke pakketten €55-65 per maand inclusief afkopen van allerlei organisatorische (aanleg)zaken. Is dat bij dit prijzen die jij noemt ook het geval? Dan is dat wel erg goedkoop. Meestal wordt bij (semi) private initiatieven een eenmalig bedrag gevraagd van rond de €1.500,-
Ik keek bij reggifiber en het was iets van 50-55 voor internet, 15 voor interactieve tv, 2.50 voor vaste telefonie en 5 euro per tv decoder waarbij dan de eerste 'gratis' is en de tweede eventueel met korting kan (anders werd het 82,50).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 8 januari 2019 22:36]

Ik betaal straks bij GlasvezelNoord voor een totaalpakket: €64,95 Internet 1000Mb up down, interactieve tv 76 zenders, telefoon, dit is inclusief alles.
Over 13-15 jaar is het hele glasvezelnetwerk afbetaald en kan de coöperatie beslissen dat de maandprijs van het aanlegbedrag (ongeveer €25 dat in die €64.95 zit) naar beneden kan... echt waar, zo kan jet ook ;)
Dit komt omdat iedere aangeslotene zelf investeert. Bij Reggefiber/KPN maar ook Ziggo en consorten zit er ook zo'n (kabel)maandbedrag in de aboprijs, maar die grote bedrijven hebben investeerders die (terecht) rendement willen en dat maak het meestal duurder helaas...
Ik betaal straks bij GlasvezelNoord voor een totaalpakket: €64,95 Internet 1000Mb up down, interactieve tv 76 zenders, telefoon, dit is inclusief alles.
Over 13-15 jaar is het hele glasvezelnetwerk afbetaald en kan de coöperatie beslissen dat de maandprijs van het aanlegbedrag (ongeveer €25 dat in die €64.95 zit) naar beneden kan... echt waar, zo kan jet ook ;)
Dit komt omdat iedere aangeslotene zelf investeert. Bij Reggefiber/KPN maar ook Ziggo en consorten zit er ook zo'n (kabel)maandbedrag in de aboprijs, maar die grote bedrijven hebben investeerders die (terecht) rendement willen en dat maak het meestal duurder helaas...
Mja het ging dan ook specifiek over zijn bewering dat T-Mobile zoveel voordeliger was. Als ik voor dat geld 1000 Mbit up/down zou krijgen dan zou ik ook morgen overstappen :). Des te meer wanneer de zenders ongecodeerd worden doorgegeven, dan heb je ook geen decoders/ci+modules meer nodig.
Het maakt natuurlijk wel een verschil of je straten (trottoirs) open moet breken, of dat je gewoon in gras kan graven. In het buitengebied zijn de kosten per aansluiting misschien hoger, maar ik vermoed dat de kosten per meter straat lager zijn, aangezien je in 9 van de 10 gevallen geen stratenmaker o.i.d. nodig hebt, en je de bestrating in eerste instantie niet weg hoeft te halen.
Zoals ook eerder al vermeld, is glasvezel voor sommigen misschien wel de eerste fatsoenlijke optie om snel internet te krijgen in het buitengebied, wat natuurlijk een stuk meer uitnodigt om over te stappen dan wanneer je al een fatsoenlijke verbinding hebt.
Niet alles is beter in de stad ;)
Dat klopt, maar in het buitengebied moet je al gauw een kilometer graven voor 1 klant. Als we binnen de bebouwde kom uitgaan van 50 huizen aan twee kanten op een gestrekte kilometer, dan zou de aanleg binnen de bebouwde kom 100x zo duur moeten zijn.
Ook zonder glasvezel is het een kwestie van geduld.
Inderdaad. Ik ga naar Venlo verhuizen en schrik nogal van wat er te krijgen is. Het wordt Ziggo voor nu, maar hoop snel op glas over te kunnen.
Nu nog glas overal in Eindhoven...
De technologie stad moet zich diep schamen. Alle randgemeenten hebben al jaren overal glas.
Nee hoor, Helmond begint nu pas de grote deel, en in eindhoven hebben ook al behoorlijk wat wijken gewoon glasvezel.
Helmond is strict genomen geen randgemeente van Eindhoven (totdat Eindhoven Nuenen inlijft).
E-Fiber is een kleine speler. Maar timmert hard aan de weg. Voor 2020 onderdeel van KPN?!
Klopt niet helemaal wat je zegt, Someren en Asten hebben alleen in de kernen glasvezel sinds 2011-2012. Ze zijn pas sinds kort begonnen met de buitengebieden aan te sluiten.
In het geval van Deurne betreft het de complete gemeente, dus inclusief de buitengebieden. Aansluiting is gratis, en op basis van de maandlasten zelfs goedkoper dan mijn huidige ziggo abbo.

Ben er super blij mee dat het doorgaat. Hoewel ik gewoon tevreden ben met Ziggo, wil ik graag een toekomstbestendige oplossing. Maar goed dat het nog een tijdje duurt, kan ik in ieder geval het laatste seizon GoT afkijken :D .
Als het zo doorgaat zitten straks alle dorpen rondom Eindhoven in het glas en is 'glasvezelstad' Eindhoven straks als enige stad in Nederland omsloten door glasvezel terwijl de helft van de stad op DSL/Ziggo vast zit. :X
Nou grote delen van Woensel ligt vol glasvezel net als een groot deel van Statum en Tonglre.

Als je het echt triest wil hebben moet je naar richting Heeze/Sterksel kijken. ;(
Als je het echt triest wil hebben moet je naar richting Heeze/Sterksel kijken. ;(
Terwijl nagenoeg heel Maarheeze wél glasvezel heeft.
In eerste instantie een aanbieder gehad die 60% aanmelding eiste (ik geloof een jaar of 2, 3 geleden), wat ik al verwachtte gebeurde: dat haalde ze nog niet misschien. Ik woon in een wijk met voornamelijk jonge gezinnen en daar werd de vereiste 40% maar net gehaald.

Wat naar mijn mening wel interessant is, is om te vermelden dat de gemeente goed onderhandeld heeft en er geen aansluitkosten zijn, deze bedroegen 1800 euro als ik me het artikel goed herinner in Asten en Someren.
Gemeente onderhandeld dat niet, is gewoon economisch inzicht van partij welke aanlegt/aanbied.
Niet genoeg animo te verwachten ? Dan gewoon geen aansluitkosten en dan deze kosten verdekt verwerken in de abbo direct of later in de verhogingen.
Ik heb bekenden in het Deurnese en Somerense ambtenarenapparaat en van hen komt deze bewering.
En als men na een jaar de abonnementskosten verhoogt lopen veel klanten toch weer weg, men heeft er toch niets in geïnvesteerd. Plus dat de partij die het aanlegt niet een van de aanbieders van het abonnement is.
Aanbieders dienen te betalen voor het gebruik van de gelegde glasvezel om diensten te kunnen aanbieden.
Zover ik had begrepen lang geleden, werd het gedeelte lijk tegengehouden door de gemeente zelf. Deurne had al een eigen glasnetwerk voor zakelijk. En waren denk ik bang voor concurrentie.
Ja. Heel tof van Someren... Jammer dat ze bij ons (wat nauwelijks buitengebied is) zijn gestopt bij de buren - en weigeren/weigerden dat kleine stukje extra te leggen om ons ook te voorzien van.

Ellende.
Net buiten mijn wijk ligt glasvezel maar het is niet aangesloten op de buurt. Groningen schijnt maar 6 procent van de inwoners te voorzien van glasvezel.
Ik dacht eerst dat het om Deurne in Antwerpen ging.

Zou toch leuk zijn moest er in de titel al staan over welk land het gaat.
In Deurne (Antwerpen) zijn ze blijkbaar al bezig van in 2017.
https://www.astel.be/nl/i...rpen-Gent-en-Brussel_4650
In belgie is "Deurne" geen gemeente. Dus titel is al duidelijk.
95% van de Belgen weet ook niet dat Deurne een district is, omdat dit bestuursniveau enkel in de stad Antwerpen bestaat en oudere mensen spreken nog altijd over de gemeentes.
Deurne is wel tot in de jaren tachtig een gemeente geweest, en wordt door velen ook zo beschouwd. Bovendien is dat Deurne toch het bekendste met deze naam.
Deurne bij Diest daarentegen wel.
In 2010 was er te weinig animo terwel de omringende dorpjes allemaal glasvezel kreeg zei deurne nee. Teweinig kennis van het glasvezel netwerk. Velen argumenten waren. Als het goed is waarom veranderen.

Ik ben blij dat we nu glasvezel krijgen nu de mensen er meer over geinformeerd zijn
Het gehele Land van Cuijk krijgt ook glasvezel. Uitrol is inmiddels behoorlijk gevorderd.
Dat zijn 5 gemeenten, zowel binnen als buitengebied. Ik ben er blij mee.

https://www.lvcnet.nl/glasvezel
Wanneer krijgt cuijk glasvezel? Dat is alleen beschikbaar bij nieuwbouw,
Volgens de planning begint het realiseren van de huisaansluitingen in Cuijk tussen mei 2019 en februari 2020. Dat is voor geheel gemeente Cuijk, dus niet alleen nieuwbouw.

[Reactie gewijzigd door ThijsLuke op 9 januari 2019 10:09]

Bijzonder dat al die kleine dorpjes achter elkaar aangesloten worden en wij in Arnhem, een groot dorp, nog geeneens uitzicht hebben of het ooit komt (cq afgemaakt gaat worden).
Sterker nog, in het gehucht waar ik woon, krap 17.000 mensen en nabij Veghel, hebben we glasvezel.

Moet je wel "even" 6 weken op KPN wachten eer ze de aansluiting voor elkaar hebben (zelfs al hangt alle hardware er al).

Ziggo kon mij wel aansluiten binnen een week, dus die keuze was simpel.
Offtopic dus begin maar met minnen, waarom is dit nieuws voor Tweakers? Hebben we echt zoveel Tweakers uit Deurne dat dit enigszins relevant is?
Dit soort berichten zie je onder praktisch ieder bericht van 'Glasvezel uitrol begint in Dorp X'. Als het geen nieuws voor jou is dan moet je gewoon niet klikken ;) Stel dat we alleen de uitrol vermelden van grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, wat voor signaal geef je dan af aan de rest van de Nederlanders hier?

Meer glasvezel is goed en hoe meer exposure hoe beter. Misschien dat de uitrol daardoor op meer plaatsen in Nederland in een stroomversnelling kan komen.
Dit soort berichten zie je onder praktisch ieder bericht van 'Glasvezel uitrol begint in Dorp X'
Dit is de eerste die ik zie, maar ik ben dan ook geen actieve Tweaker.

Als het geen nieuws voor jou is dan moet je gewoon niet klikken ;)
Helemaal mee eens, in mijn geval was ik verbaasd om dit soort nieuws te zien. Ik klikte toch even om te kijken of de titel misschien wat saai overkwam.

Stel dat we alleen de uitrol vermelden van grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, wat voor signaal geef je dan af aan de rest van de Nederlanders hier?
Voor mij is het vrij irrelevant over welke plek het gaat, ik vind het niet nieuwswaardig. Stel we hebben het over een heel land dan ja leuk, maar een dorpje?

Meer glasvezel is goed en hoe meer exposure hoe beter. Misschien dat de uitrol daardoor op meer plaatsen in Nederland in een stroomversnelling kan komen.
Meer glasvezel is zeker goed, ik ben er niet van op de hoogte welk percentage van Nederland ondertussen op Glasvezel zit. Misschien dat het voor mij te 'normaal' is om dit nieuwswaardig te vinden :)
(Niet persoonlijk) Ik snap je punt maar ik ben niet geïnteresseerd in rgb led ventilatoren, dingen met het woord blackberry erin of, godbetert, spiegelreflexcamera's.

Gewoon negeren. Tweakers zou een toffere plek zijn als mensen elkaar dingen leuk zouden laten vinden.
Grappig. De manege daar heeft al fiber. En een dikke vette uplink ook.
Kijk eens op de kaart bij eurofiber.nl. Je kan redelijk raden waar de manege ligt. Als je bereid bent om aanleg/aansluit kosten (die vallen heel erg mee) en een zakelijk abonnement af te nemen, kan je een verbinding van Eurofiber of Tele2 krijgen in Deurne (en vele andere plaatsen in Nederland)
Glasvezel groei lijkt nu dus weer serieus te gaan worden met al die projecten laatste tijd, dit na jaren van bijna stilte...

Mogelijk ook omdat de overheid/eu opeens wil dat iedereen 100mbit moet kunnen krijgen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 januari 2019 20:06]

Ik woon in Deurne en ik heb al consumenten glasvezel ivm nieuwbouw, maar de keuze is echt dramatisch. Ik hoop dat het met deze uitrol gaat veranderen en ik ook bij een tweak of trined kan aansluiten.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True