Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: Sharky Extreme

Sharky heeft een in-depth artikel geplaatst over de ATi Radeon. Er wordt uitgebreid ingegaan op de features van de Radeon, en daarbij wordt ook vaak vergeleken met de (hoe kan het ook anders ) GeForce2 GTS. Conclusie is dat de Radeon met behulp van DirectX 8 en wat gesleutel aan de drivers een zeer waardig alternatief kan worden voor de duurdere GeForce2 kaarten:

ATi Radeon In-DepthA lossless, variable length Z-buffer compression is employed. The external Z-buffer is divided into 8-pixel or 64-pixel blocks. Each block may be compressed to between one half and one quarter of original size. When needed, one or more blocks are decompressed into the internal Z-buffer. Because a portion of decompressed Z values may be redundant, bandwidth savings do not attain the maximum compression ratios.

[...] Radeon's advancements over GeForce2 include three-texture multi-texturing, more comprehensive animation acceleration (i.e. four-matrix skinning and two-stream vertex blending) and 3D texture mapping. Of the three advancements, three-texture multi-texturing has been put to use in four-sample FSAA and, perhaps, anisotropic texture filtering. FSAA implementation can be further improved by providing additional FSAA modes with quality enhancements. For example, an option for true four-sample OG FSAA in OpenGL, in addition to the current one-pass method, could be included. As for anisotropic texture filtering, the algorithm for selecting a mip-map level needs to be corrected. Currently, the third texturing unit is not made use of even if an application requires more than two textures.

Bedankt yam'ha voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

'k weet niet, maar ik mis in aantal dingen in de review: echte niet synthetische testen.
Ik heb het idee dat Sharky de specs van de Geforce 2 GTS met die van de Radeon heeft vergeleken, 'n aantal utilities erop gegooid die brute kracht meten en hup, stop het in 'n rapportje en klaar is kees.
Ik mis echte benchmarks.
Er zijn al 'tig synthetische reviews geweest van de Radeon, als je wil weten hoeveel FPS die kaart haalt kun je zo ergens een reviewtje wegtrekken op het net.

Het is juist goed dat er tegenwoordig op meer dan alleen FPS wordt gekeken!
Jammer dat de prijs van die Radeon kaarten zo hoog zijn. Ze zijn altijd nog wel lager dan de vergelijkende Geforce 2 GTS kaarten, maar als ze marktaandeel willen hebben moeten ze er marginaal onder zitten.
Veel bedrijven verkopen nog geen ATI kaarten en dus ook geen Radeon. Hier komt hopelijk snel verandering in. Als de support op een hoog niveau blijft en ze de race met nVidia kunnen volhouden zie ik een veelbelovende toekomst in voor ons als tweakers.

Voorlopig hou ik het bij mijn CL Geforce 2 GTS.
Laten we hopen dat het succes van de Radeon inderdaad een prijsdaling van de GF2 veroorzaakt, dan zit ie er misschien hier ook nog eens een keer in....

Blijf het gekkenwerk vinden rond de Fl. 500,- voor een videokaart.

Misschien een idee, de kaarten ook in een gestripte (16Mb) versie leveren, met genoeg sockets voor geheugenuitbreidingen?

Diamond deed dat vroeger met de Stealth's & Vipers ook prima....
ja en vervolgens kostten die geheugen chippies weer 100,- stuk!
Het werd tijd dat Nvidia echte concurentie kreeg ;)

Ik ben erg benieuwd wandder er een echte Nvidia killer op de markt komt }>
Op de meeste vlakken is de GeForce sneller que framerates, maar...


...de Radeon heeft een veel betere beeldkwaliteit en heeft de beste DVDV-support aller tijden op een grafische kaart -> en dat is nu echt wel nodig de laatste maanden.

Ik ga alvast voor de Radeon 64.
Uit het artikel komt vooral naar voren dat de radeon's pixel fillrate niet optimaal benut wordt door de software van nu, omdat er 2,4 of bv. 8 textures per pixel worden gebruikt, de radeon heeft namelijk 3 van deze texturing units. (gf2 2)
Wel zie ik dat de fillrate stabiel blijft, naar mate er meer pixels op het scherm komen, iets wat bij de geforce dan wat inzakt.
Op 32bits is pas te zien hoe goed deze kaart is, op de meeste punten is ie net zo goed of beter dan de gf2. Alleen de T&L engine van de GF2 lijkt me een stuk beter, ook clock voor clock.
Goed alternatief, maar nog leuker als de prijs een stuk omlaag gaat en DX8 klaar is.

* 786562 xipetotecXi.
Sorry, ik mis wat lettertjes hierboven :o
mischien worden de prijzen van nVidia kaartjes nu ook es wat lager.....
Lekker kaartje hoor, die Radeon.Heb de 32 NB DDR.
Elie Force is hiermee om te kwijlen :P

Besteld bij Comp Tech, mer 2 dagen in huis!
Heeft er iemand ervaring met de Apollo 3DVR300 VGA gebaseerd op de SIS 300 128bit CPU, 64MB SDRAM 2x vga out plus tv-ouput, 350Mhz ramdac.
Ik kan die redelijk goedkoop aanschaffen maar zie nergens een fatsoenlijke review.
prijs ca 275,- retail

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True