×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fujifilm introduceert X-E3-systeemcamera met 24,3-megapixelsensor en touchscreen

Door , 59 reacties

Fujifilm heeft de X-E3 onthuld, een systeemcamera met touchscreen die stijlkenmerken van een meetzoekercamera heeft. Het toestel heeft dezelfde 24,3-megapixelsensor als de X-Pro2, maar mist een hybride zoeker; er wordt enkel een elektronisch beeld weergegeven.

De X-E3 is de opvolger van de vier jaar geleden uitgebrachte X-E2. De nieuwe camera heeft een aantal kenmerken van de duurdere X-Pro2, zoals dezelfde 24-megapixel X-Trans III-sensor van het aps-c-formaat, dezelfde beeldverwerkingsprocessor en het kleine joystickje op de achterkant die kan worden gebruikt om een focuspunt te kiezen. Het iso-bereik van de X-E3 gaat van 100 tot 51.200. De X-E2 heeft een sensor met een resolutie van maximaal zestien megapixels.

Het oledscherm van de elektronische zoeker heeft volgens Fujifilm 2,36 miljoen beeldpunten en de vergroting bedraagt 0,65x. Het vast zittende 3"-touchscreen op de achterkant heeft ruim een miljoen beeldpunten bij een verhouding van 3:2. Dat is meer dan de vergrotingsfactor van 0,59x van de elektronische zoeker van de X-Pro2, maar nog altijd minder dan de waarde van 0,77x van bijvoorbeeld de X-T1-systeemcamera.

De X-E3 kan video's opnemen in 4k-resolutie en heeft bluetooth voor het draadloos delen van afbeeldingen van de camera naar bijvoorbeeld een smartphone. Volgens Fujifilm gebruikt de camera een vernieuwd algoritme dat bewegende objecten twee keer zo snel moeten volgen ten opzichte van eerdere modellen. Ook moet het systeem in staat zijn om twee keer zo kleine bewegende objecten te volgen en op scherp te stellen. Er zou een maximale autofocustijd van 0,06s moet kunnen worden behaald.

Net als de eerdere X-trans-chips van Fujifilm-camera's gaat het bij de X-E3 om een cmos-ontwerp waarbij de kleurfilters semi-willekeurig zijn toegepast. De eerdere camera's van Fujifilm stonden daardoor bekend om hun goede prestaties bij weinig licht en relatief 'mooie' weergave van digitale ruis. De kans op patronen in de ruis, die als storend ervaren worden, is door het sensorontwerp minder groot.

Het toestel moet vanaf eind september beschikbaar zijn in een zwarte en zilveren variant. De X-E3 kost alleen als body 899 euro; in combinatie met de relatief lichtsterke 18-55mm f/2.8-4.0-kitlens kost hij 1299 euro.

Fuji X-E3

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

07-09-2017 • 11:00

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Er ontbreekt nogal wat informatie, dus voor diegene die niet helemaal thuis zijn in Fuji wereld:

Grootste verschillen met vorige model (X-E2/E2s)

- kleiner
- geen ingebouwde flash meer (losse flash wordt bijgeleverd, zelfde als bij X-T1,2)
- geen d pad meer, dit probeer Fuji op te lossen met 4 swipe oplossingen op touchscreen
- eerste x camera met bluetooth (v4) verbinding, hierdoor constante verbinding mogelijk met je smartphone. (voor mij is het nu nog onduidelijk of het ook mogelijk is om GPS coordinaten continue te syncen)
- auto switch, heeft X-E2 niet, X-E2s heeft button hiervoor
- eerste X-E versie die niet in Japan gebouwd wordt, voor sommige telt dit.

En verder:
- in buitenland komt er ook een kit met XF23 F2, hopelijk hier ook
-geruchten gingen dat base model ook duurder zou zijn, dit is gelukkig niet het geval

[Reactie gewijzigd door Quakie op 7 september 2017 11:36]

Een woordvoerder heeft deze prijzen bevestigd. Ze wist alleen niet of er nog andere varianten met kitlenzen beschikbaar komen.
Best wel duur aangezien de Fuji X-T20 (kleine broertje van de T2 maar met bijna alle bijhorende voordelen) met dezelfde lichtsterke kitlens voor 1200 euro ging. Ik zie niet in wat de X-E3 meer biedt voor 100 euro extra.

EDIT: Blijkbaar zou het feit dat de X-E3 geproduceerd wordt in Japan (i.t.t. de X-T20 die in de Filipijnen wordt gemaakt) meespelen in de prijs.

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 7 september 2017 13:39]

Een dubbel zo snel AF systeem voor het volgen van bewegende onderwerpen ten opzichte van de T20., verbeterde touch bediening met nieuwe gebaren, lichter 337 gram inclusief batterij en geheugenkaart. een joystick voor navigatie en AF selectie als je het touch gedeelte niet wil gebruiken.

Ok, je mist het klapschermpje, maar naar zeggen is de kijkhoek flink verbeterd.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 7 september 2017 13:38]

De joystick mis ik erg op de X-T20, dus dat zou voor mij wel wat waard zijn. Pop-up flash zou ik bijvoorveeld niet missen. Achteraf gezien was dit mssn de betere koop voor mij, maar gelukkig komt er ook een firmware update voor de X-T20 aan die het mogelijk maakt om het touchscreen te gebruiken icm EVF. Dat lost toch al een deel van het gemis van de joystick op, al valt het nog af te wachten hoe dat juist gaat werken.

Hier wat meer info over de firmware upgrades, ook vandaag aangekondigd trouwens!
https://blog.gregtheuling...en-fujifilm-x-raw-studio/

[Reactie gewijzigd door Inrage op 7 september 2017 20:18]

Buiten het verbeterde AF systeem zie ik weinig echt overtuigende upgrades. Het is overigens ook het AF algoritme dat verbeterd is (dus dat kan misschien ook naar de X-T20 komen in de vorm van een update). Hardwarematig is het nog steeds het 325-punts AF systeem dat de X-T20 gebruikt. De E3 mist overigens ook een popup flash en een extra bedieningswiel. Spijtig dat Fuji niet van de gelegenheid gebruik gemaakt heeft om OIS in te bouwen.
IBIS bedoel je; OIS hebben ze in geselcteerde lenzen zitten :-)
Er gaan trouwens wel geruchten over zo een model, maar echt concreet is dat allemaal niet
Ik kan je zeggen dat in eerste instantie de XF18-55mm als kitlens bijgeleverd kan worden. De prijs is dan 1299,-

Wat jammer is dat niet vermeld wordt dat het AF systeem opnieuw onderhanden is genomen en dat de AF nu 2x zo snel is als die te vinden is in de X-T2 / X-Pro2 en kan scherpstellen op objecten die de helft kleiner zijn.

De X-T2 / X-Pro2 en X100F zullen deze vernieuwde AF krijgen middels een firmware update die gepland staat voor eind november (X-T2) en eind december (X-Pro2 / X100F)
Dat van de AF, dat ie 2x zo snel is en kleinere objecten kan volgen, dat staat gewoon in het stuk :)
Ja sorry, had ik over het hoofd gezien.
Vooraan zit op de X-E3 ook een wieltje dat op de X-E2 niet zat.
- geen d pad meer, dit probeer Fuji op te lossen met 4 swipe oplossingen op touchscreen
De d-pad werd gebruikt voor navigatie en het selecteren van het focuspunt. Dat is iets wat nu is overgenomen door de joystick die achterop zit (zie ook link naar filmpje hieronder). Touchscreen is niet je enige control. Ten opzichte van de X-Pro2 mist de X-E3 dan weer extra knoppen aangezien de X-Pro2 wel een d-pad heeft en je de knoppen hiervoor kunt toewijzen aan bepaalde functies (drive, film simulatie, witbalans, etc.). Net als op de X-E2(s) heb je daar op de X-E3 het menu voor nodig.
- auto switch, heeft X-E2 niet, X-E2s heeft button hiervoor
Heeft de X-T20 dan weer wel en is een soort van quick switch om de camera in program mode te zetten zodat iemand die niets begrijpt van ISO, sluitertijd, diafragma er ook mee kan fotograferen.

De Fujiguys (mensen van Fuji zelf) hebben een filmpje gemaakt met een first look van de X-E3.
Klopt niet, het zijn gewoon vier functie knoppen.. Je kunt er inderdaad ervoor kiezen om direct focuspunt te verplaatsen of het te combineren.. Je moet dan 2 handelingen verrichten voordat je focuspunt kunt verplaatsten, waardoor je dus 3 functie knoppen vrij hebt. Ik heb er wysiwyg preview, film simulation, focus modus en focus verplaatsen allemaal onder de d pad zitten.... Dit probeert fuji dus op te lossen door 4 swipe acties op de touchscreen te activeren. Die kan je dus 4 functies geven.. De joystick staat er los van..
Fujifilm heeft de X-E3 onthuld, een systeemcamera met touchscreen die kenmerken van een meetzoekercamera heeft.
Welke kenmerken dan? De X-Pro serie heeft die soort van vanwege de optische zoeker die lijkt op een meetzoeker (behalve dan het meetzoeken ;) ). Deze camera heeft hooguit de plek van de zoeker (op de hoek) gemeen met een meetzoeker.
Er zou een maximale autofocussnelheid van 0,06s moet kunnen worden behaald
Dit is autofocustijd niet snelheid ;)
Net als de eerdere X-trans-chips van Fujifilm-camera's gaat het bij de X-E3 om een cmos-ontwerp waarbij de kleurfilters semi-willekeurig zijn toegepast. De eerdere camera's van Fujifilm stonden daardoor bekend om hun goede prestaties bij weinig licht en relatief 'mooie' weergave van digitale ruis. De kans op patronen in de ruis, die als storend ervaren worden, is door het sensorontwerp minder groot.
Helaas is dit niet het geval. Er is net zoveel ruis en de patronen in de ruis zijn misschien minder storend, de patronen in delen waar geen ruis zit zijn wel storend, zoals het waxy skin effect (en wormpjes op pixelniveau).

Misschien ook nog vermelden dat het beeldscherm vast zit en dus niet kantelbaar zoals bij enkele andere Fuji camera's.
De iso waarden van Fuji zijn tevens niet vergelijkbaar met andere fabrikanten.
Deze zijn gemiddeld -2/3 EV donkerder in vergelijking tot bijv. Nikon:

https://photographylife.com/does-fuji-cheat-with-its-sensors

Dat doen ze o.a. om kleurgranulaat (Chroma noise) te reduceren ten koste van een langere sluitertijd.
Daardoor lijkt het alsof Fuji super goed is met hoge ISO's vergeleken met andere APS-C camera's.
Als je de belichtingswaarden (diafragma, sluitertijd, iso) van Nikon overneemt op een Fuji en deze opschroeft in de nabewerking dan voeg je weer kleurgranulaat toe.
Kortom er is geen ruisvoordeel bij Fuji....het is een (marketing) trucje.
De iso waarden van Fuji zijn tevens niet vergelijkbaar met andere fabrikanten.

8<

https://photographylife.com/does-fuji-cheat-with-its-sensors
Of zoals het artikel aangeeft:
Although manufacturers are supposed to adhere to an ISO standard that guides the process of determining the right brightness level for each ISO, there is usually still some variance between not only brands, but also between specific camera models. We won’t get into the question of why there are such variances.
Dat laatste had hij echter wel moeten doen omdat zijn gedachte dat het cheaten is simpelweg fout is. Ene Pete A heeft dat in de comments (die jij voor het gemak niet gelezen hebt) ook aangegeven. Zie comment 19 en de discussie die daaronder zit. Deze user verwijst naar een handige opsomming van de standaard op Wikipedia. In dit geval gaat het om ISO 12232:2006. Daar kun je het volgende lezen:
The ISO standard ISO 12232:2006[60] gives digital still camera manufacturers a choice of five different techniques for determining the exposure index rating at each sensitivity setting provided by a particular camera model.

8<

The standard specifies the measurement of light sensitivity of the entire digital camera system and not of individual components such as digital sensors...
Zoals comment 19 opmerkt heeft Fuji uit die 5 mogelijkheden een optie gekozen die de andere fabrikanten niet hebben gekozen. Echter, zoals het artikel waar je naar linkt al vermeld is het sowieso al lastig om ISO tussen verschillende cameramodellen te vergelijken.
Dat doen ze o.a. om kleurgranulaat (Chroma noise) te reduceren ten koste van een langere sluitertijd.
Je gelinkte artikel vermeld iets anders:
I do not know exactly how Fuji achieves this, but the X-Trans sensor and its demosaicing process are probably the reason for the reduced chroma noise we see in images.
Daardoor lijkt het alsof Fuji super goed is met hoge ISO's vergeleken met andere APS-C camera's.
Wat dus niet juist is. De conclusie is dat je cameramerken en zelfs modellen niet onderling kunt vergelijken. Er zullen altijd verschillen zijn dus afhankelijk vanuit welk standpunt je het dan bekijkt kan de ene super goed met hoge ISO's lijken dan de ander of juist niet.
Kortom er is geen ruisvoordeel bij Fuji....het is een (marketing) trucje.
Again, comment 19 laat duidelijk zien dat het geen (marketing) trucje of cheaten is maar domweg het volgen van de standaard en daarbij een andere mogelijkheid kiezen dan de rest.

Wat het wax probleem betreft is dat alleen een issue geweest met de X-Trans 2 sensoren en zijn de X-trans 1 en 3 (=huidige) daarvan gevrijwaard. Daarbij wordt echter ook vaak even vergeten dat er veelal jpeg wordt gebruikt (iets wat het petapixel artikel waar hierboven naar gelinkt wordt ook doet) die ook zo zijn nodige invloed uitoefent (en als je dan echt gaat mierenneuken zie je dat alle digitale camera's dat wax probleem hebben). Overigens vind men in Aziatische landen het veelal geen probleem, daar is dat waxing weer een gewenste eigenschap.

Als we er heel praktisch naar kijken is bovenstaande simpelweg geen probleem. Fuji camera's worden inmiddels door heel veel hobbyisten en professionals gebruikt voor zowel hobby als professioneel en commercieel werk. Er zijn dan ook al aardig wat foto's van Fujifilm camera's die de nodige prijzen hebben gewonnen.

[Reactie gewijzigd door ppl op 7 september 2017 13:10]

Ik kan je een heel aantal voorbeelden geven van het waxy skin effect (X-T20 met kitlens) van een Xtrans III sensor, en ik schiet altijd jpeg+raw en het probleem is duidelijk zichtbaar (en vaak storend) op beide.

Ook heeft mn toestel autofocus issues waarbij de focus voor onduidelijke redenen meters achter het onderwerp focust, en dit enkel met de kitlens. Met de 23mm f2 heb ik het nooit.

Je kan veel goede dingen over Fuji schrijven maar toch mogen ze ook eens werk maken van lang aanslepende problemen.

Staar je op dit moment ook niet blind op de reviews van deze nieuwe camera, ze zijn in de meeste gevallen gesponsord...
Dat Fuji de standaard anders interpreteert is niet geheel relevant op datgene wat ik beschrijf.
Het is duidelijk dat er een wezenlijk verschil zichtbaar is bij eenzelfde belichting in M mode (het bekende driehoekje) als je de waarden van Nikon overzet naar een Fuji.
Schroef je die op naar een vergelijkbaar niveau op de Fuji dan ziet het er niet meer rooskleurig uit zowel hardware als softwarematig.
Dat feit blijft overeind staan.
De conclusie is dat je cameramerken en zelfs modellen niet onderling kunt vergelijken. Er zullen altijd verschillen zijn dus afhankelijk vanuit welk standpunt je het dan bekijkt kan de ene super goed met hoge ISO's lijken dan de ander of juist niet.
Er is altijd nog een lichtmeter die de uiteindelijke belichting in EV meet waardoor je prima camera's kunt vergelijken op ISO prestatie.

Het 'lijkt' alsof de Fuji in het voordeel is in vergelijking tot concurrenten maar dat is dus niet zo!

[Reactie gewijzigd door 1990BW op 7 september 2017 15:32]

Een artikel van 2015 voor een camera van 2017?
Het ertikel beschrijft dat er inderdaad sprake is van underexposure. Wat het ook vermeld is dat als je compenseert voor deze variabelen, er nog steeds een ruis/kleurvoordeel is voor Fuji. Wel lijken de foto's veel meer op elkaar qua belichting/contrast.

Het is misschien een marketinghype maar het kan ook een gevolg zijn van het andere type sensor (Xtrans) van Fuji.
Ik dacht dat waxy skin effect weer opgelost was?
Is ook opgelost in de X-Pro2 , X-T20 , X-T2 en X100F. Aangezien dit de zelfde sensor is zal het geen last hebben van de waxy skin effect.
Het "zou" (ik zeg zou omdat ik het nog niet gezien heb in mijn foto's) voorkomen in sterk ingezoomde stukken van de foto's en vooral wanneer er hoge ISO waarden (1600+) gebruikt worden. Het helpt ook niet echt dat de voorbeeldfoto's niet de beste zijn (die kip!). De JPEG sharpening op +4 zetten was niet een goede zet.

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 7 september 2017 14:22]

Er zijn -tig berichten van eigenaren van de X-T2 die er last van hebben. Maar blijkbaar is dat enkel stemmingmakerij.
Er zijn tig berichten van users van de nieuwe X-trans III sensor die juist melden dat het wax probleem die ze met de vorige generatie sensor hadden niet meer aanwezig is. Die meldingen zijn er sinds de X-Trans III zijn intrede deed met de X-Pro2. Ook gaat het altijd om de jpeg output (hetzij van de camera, hetzij van de editing tool) en is er niemand die even verder kijkt wat voor invloed dat op het geheel heeft. Doordat je niet het volledige verhaal vertelt kan dat inderdaad overkomen als stemmingmakerij. Maar iemand daar nou zo op te wijzen als je degene waar je reageert dat doet...doe dat nou gewoon met onderbouwde argumenten (Truus is geen onderbouwd argument).

Ter illustratie: X-Pro2 review van Jonas Rask met als comment:
The result of this noise reduction is the dreaded “waxy skintones” problem! – Fujifilm solved this issue as far as I can tell in my testing. I have had zero “waxy skintones” even at ISO 10000! – You can actually also set the noise reduction to -4 now instead of -2. THANK YOU Fujifilm!
Naast noise reduction zijn er ook wat mensen die Lightroom als schuldige aanwijzen (hebben het in andere software het issue niet).

[Reactie gewijzigd door ppl op 7 september 2017 15:39]

Jonas Rask is zo goed als een werknemer van Fuji... niet echt een objectieve mening...
Verder wel leuke Fuji artikels op z'n site.

[Reactie gewijzigd door Inrage op 7 september 2017 20:02]

Ja het probleem zit erin, maar de vraag is alleen of je het terugziet in bijv. print?
Op 100% pixelgrootte kom je van alles tegen. Niet dat ik dit per se goed wil praten, maar ik denk dat je bij een Canon of Nikon weer een eigen set van artefacten tegenkomt.

Ik heb ook mogen genieten van de perzikenkleur jpeg's op mijn X-T1 op ISO1600+ maar sinds ik dit weet schiet ik in RAW en heb ik er praktisch gezien geen last van.

Gezien de vele mooie foto's die ik voorbij zie komen, ook onder slecht licht, van Fuji camera's denk ik dat een aanzienlijk deel van de fuss inderdaad stemmingmakerij is. menig voorbeeld op forums bevatte grotere andere issues in de foto's dan dit probleem (splinter vs balk).
Daar is het woord 'stijl' weggevallen. De X-E3 is duidelijk gestyled als een rangefinder. Voor de rest valt het qua overeenkomsten wat tegen inderdaad :)
Welke kenmerken dan? De X-Pro serie heeft die soort van vanwege de optische zoeker die lijkt op een meetzoeker (behalve dan het meetzoeken ;) ). Deze camera heeft hooguit de plek van de zoeker (op de hoek) gemeen met een meetzoeker.
Iedereen beschouwt die X-Pro's en X-E2/3 als camera's die heel sterk lijken op meetzoekers, niet zozeer om de meetzoeker, maar het formaat, de lay-out en de compacte lezen. Vaak ook de reden waarom mensen voor die types kiezen. Om daar nu heftig op door te drukken dat er geen meetzoeker in zit en dat het dus technisch gezien niet klopt om ze te vergelijken, is beetje intellectueel oneerlijk op zijn zachtst uitgedrukt.
Ik heb de X-T2 getest met zowel Lightroom als Iridient en zag zelf ook de problemen optreden.
Ik kraak niets af. Ik geef aan waar problemen zitten, maar blijkbaar raak ik de gevoelige snaar bij jou (gezien je reacties in het Fuji topic op het forum, snap ik dat ook wel). Daarnaast gebruik ik gewoon de laatste versie van Lightroom. En of het nu wel of niet mijn eigen systeem is, doet er niet toe. Ik kan net zo goed een epistel schrijven over de problemen die Canon heeft, maar dat doe ik wel bij Canon nieuws.
Je zeurt om het zeuren. Heb je een Fuji systeem of loop je te discuzeuren op basis van reviews?
UC ken ik als een kritisch persoon, die soms dingen zegt die niet leuk zijn om te horen maar wel waar. Hij heeft hands on ervaring met alle gangbare camera systemen gezien zijn beroep.
De 'problemen' met wormpjes enzo zijn er nog steeds in LR met Xtrans, in ieder geval met mijn XT-1. Of en hoe storend het is, hangt af van de gebruikte lens en de persoonlijke tolerantie van de persoon die de de nabewerking doet. Mij stoort het niet echt, en je kunt het eigenlijk alleen zien op 100% maar het is genoeg dat ik 1) mijn foto's tegenwoordig eerst door Iridient Transformer-X heen haal voor ze naar Lightroom gaan en 2) ik heel erg op pas met croppen in foto's waarvan ik weet dat ik ze op A3+ ga afdrukken.

Daarnaast vind ik de sensor van de XT-1 beduidend minder scherp en met minder detail op 100% als mijn D800, terwijl de pixelgrootte van de beide sensors gelijk is (36Mpx op FF komt overeen met 16Mpx op APSC). Neemt niet weg dat mijn D800 al een paar jaar ongebruikt in de kast ligt omdat ik de Fuji gewoon fijner vind (lees: meer plezier geeft in fotograferen) en het nabewerken me ook minder tijd kost.
Een deel van het wormen-probleem kan ook liggen aan verscherping, vaak staat dat veel te hard afgesteld en wordt alles erg crunchy, inclusief de artefacten.
Mooi ding. Fuji maakt sowieso erg mooie camera's. Alleen zou ik voor dit geld denk ik eerder de X-T20 kopen.

Daarnaast is het ook vreemd dat de kit met lens erbij 400 euro meer moet kosten (volgens adviesprijs). Bij alle andere modellen is het verschil 300 euro. Nog steeds fors voor een kit lens maar dan heb je ook wel de beste kitlens die er is.
Je hebt gelijk, misschien is het verschil wel hetzelfde bij de adviesprijs, maar is bij de actuele prijs het verschil kleiner aangezien we die nog niet weten van de X-E3. Los kost die lens daarentegen nog veel meer.
Los daarvan moet ik moet zeggen dat ik het echt prachtige camera's vind maar verhoudingsgewijs vind ik de lenzen aan de dure kant als je het vergelijkt met andere merken. Dat maakt het totaalplaatje toch iets minder interessant als andere merken vind ik.
Inderdaad vreemd maar 400 euro is die wel waard. Dankzij deze lens heb ik het nog niet eens overwogen om me een van de F2 primes (23, 35 of 50) aan te schaffen.
De 18-55/2.8-4 is de standaard kitlens, maar de optische prestaties liggen ver daarboven. Je kunt 'm niet vergelijken met de kits van Canikon. Hij schurkt erg dicht tegen "L-terrein" aan is mijn ervaring.
Ik kocht de X-E2 omdat ik het beu was een zware & dure fullframe DSLR mee te sleuren op vakantie of trips. De X-E2 had toen al een sensor erin die al paar jaar meeging en op ISO's hoger dan 2000 was het niet zo heel erg gezellig, maar het gewicht (lees: gebrek eraan) en de look & feel gaven de doorslag. Ik kocht ook alleen de de excellente 23 F1.4 voor erbij en dat was een lekker compact en creatief uitdagend pakket. Later dan toch voor meer flexibiliteit gegaan en tweedehands een setje 16-50 & 50-230 erbij gekocht voor heel weinig geld/gewicht (en met zeer kleine diafragama's) en ik heb een kit die bijzonder veel (niet professioneel) kan. Ik wou ook geen XT-2(0) omdat die zoeker iets te veel lijkt op mijn werk-DSLR's. Anders is beter.

Alleen bleef de oude sensor (en AF) wat achter natuurlijk. Fuji lanceerde ondertussen nieuwe camera's met een lekkere 24MP sensor en snellere AF. Geruchten dat de E3 zou komen. Dan weer niet. Dan weer wel. Ik wacht uiteraard eerst nog een paar reviews af om te zien of er geen irritante designkeuzes of besparingen in zitten, maar deze upgrade laat ik hoogstwaarschijnlijk niet aan mij voorbij gaan.
Momenteel eigenaar van een xe-2. Heel benieuwd naar de video prestaties van dit model. Die van de xe-2 zijn niet op niveau. Dat sheen te maken te hebben met de x trans sensor. Heel benieuwd of dat nu dus beter is uitgevoerd. Dan is dit een zeer aantrekkelijke camera.
Waarschijnlijk vergelijkbaar met de X-T20. Dus uitstekend al zou ik zelf dan gewoon die X-T20 aanschaffen. Meer fysieke knoppen ingebouwde flitser en kantelbaar scherm.
Kijk 4k video, zo hoort het. Helaas denkt Canon daar anders over. :'(
Ziet er leuk uit, maar persoonlijk zou ik nooit een camera willen zonder viewfinder, zeker niet als ik er zoveel voor moet uitgeven.

Edit: Oeps 8)7

Hoewel ik nog steeds meer fan ben van een niet elektronische..

[Reactie gewijzigd door Only op 7 september 2017 12:03]

Er zit toch een EVF op? enkel de mogelijkheid optisch-elektronisch is er niet meer
Deze camera heeft een viewfinder.
Uh..... Hij heeft gewoon een viewfinder hoor... Alleen een digitale en niet de hybride van de X-Pro.Wordt in de tekst vermeld en is op de foto te zien.
edit: typo
Er zit een flitsschoen op dus je schuift er zo een optische zoeker op. Als je er dan ook nog een ouderwetsche mechanische lens zonder AF op schroeft kun je je helemaal in het scale focus camera tijdperk wanen :)

De EVF van vandaag de dag is trouwens prima te doen, daar zou ik me geen zorgen over maken. Die X-E3 moet je in deze meer zien als het kleine goedkope broertje van de X-Pro2. Naast de OVF ontbreken er dan ook meer features die je wel op de X-Pro2 vindt. Eenzelfde liedje als bij de X-T20 dus (het kleine broertje van de X-T2).
- KNIP - verkeerd geplaatst

[Reactie gewijzigd door Mamoulian op 7 september 2017 14:19]

Er komen ook weer nieuwe firmware updates voor de X-T2 en X-Pro2.. de meest in het oog springende verbeteringen zijn 4K video opname voor de X-Pro2 (was beperkt tot 1080p) en een nieuw AF algoritme (voor X-T2 en X-Pro2) die volgens Fujifilm twee keer zo snel is in AF-C dan de huidige firmware:

"Thanks to the newly developed image recognition algorithm, the update enhances AF-C to track moving subjects twice as fast as previous firmware. In addition, the update also enhances tracking to be able to capture up to 50% smaller moving subjects than before."