Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Fujifilm heeft de X-T2 gepresenteerd. De compacte systeemcamera is voorzien van een 24,3-megapixelsensor van het aps-c-formaat. De camera kan 4k-video's vastleggen en fotografeert in combinatie met een optionele booster grip met maximaal 11fps.

De Fujifilm X-T2 is de opvolger van de X-T1 die in 2014 op de markt kwam. Het nieuwe model heeft een hogere resolutie van 24,3 megapxiels, op een sensor van het aps-c-formaat. Ook is het hybride af-systeem, dat gebruikt maakt van contrast- en fasedetectie, verbeterd. Er zijn in totaal 325 focuspunten beschikbaar, waarvan er 169 gebruik maken van fasedetectie.

Fujifilm belooft ten opzichte van de X-Pro2 een verbeterd algoritme voor continu-autofocus. Dat zou de camera beter in staat moeten stellen om onderwerpen te volgen en scherp vast te leggen. De X-T2 heeft een beeldprocessor die filmen in 4k-resolutie van 3840x2160 pixels mogelijk maakt met maximaal 30fps. In 1080p-resolutie kan er gefilmd worden met 60fps.

Fujifilm X-T2Fujifilm X-T2Fujifilm X-T2Fujifilm X-T2

De maximale fotografeersnelheid van de camera zelf is 8fps met de mechanische sluiter, of 14fps met de elektronische sluiter. Door de VBP-X2 te monteren, een optionele battery-grip die plaats biedt aan twee extra accu's, loopt de fotografeersnelheid met mechanische sluiter op naar maximaal 11fps. Er is ook een 5fps-stand aanwezig op de camera, waarin het mogelijk blijft om zonder onderbrekingen het beeld op het scherm en in de elektronische zoeker te zien.

Het toestel is voorzien van een kantelbaar 3"-scherm met 1,04 miljoen beeldpunten. De elektronische zoeker heeft een oled-paneel met 2,36 miljoen beeldpunten en een vergroting van 0,77x. In de behuizing, die is afgedicht tegen stof en vocht, zijn twee geheugenslots voor sd-kaartjes aanwezig. De meegeleverde accu zou goed zijn voor het maken van 340 foto's op een volle lading.

Fujifilm heeft nog geen europrijs bekendgemaakt, maar de camera krijgt in de VS een adviesprijs van 1600 dollar. Ook komt er een kit inclusief XF18-55mm-objectief voor 1900 dollar. Omgerekend inclusief btw zijn de prijzen ongeveer 1745 en 2072 euro. De camera komt in september op de markt.

Fujifilm roadmapGelijktijdig met de camera heeft Fujifilm een nieuwe flitser aangekondigd: de EF-X500, die op de X-T1, X-T2 en X-Pro2 gebruikt kan worden. Voor de Fujifilm X-Pro2 komt in oktober een firmware-update beschikbaar, die nieuwe functies naar de camera brengt, waaronder het verbeterde autofocusalgoritme uit de X-T2.

Tot slot toont Fujifilm een nieuwe versie van zijn roadmap voor objectieven die op komst zijn. Het nieuwe schema voegt drie nieuwe lenzen toe: een 23mm f/2, 50mm f/2 en 80mm f/2.8 Macro. Laatstgenoemde neemt de plaats in van de eerder aangekondigde 120mm f/2.8 Macro. De 23mm moet nog in 2016 op de markt komen, terwijl de 50mm en 80mm in 2017 hun opwachting zullen maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Op Dpreview een eerste impression: http://m.dpreview.com/rev...-first-impressions-review

Ben zeer onder de indruk van de verbeteringen die fuji heeft doorgevoerd ten opzichte van de de X-t1. Zeker de autofocus en video zijn gigantisch verbeterd in de X-t2. Voor mij wordt dit zeker een buy in september!
Ook the Camera Store TV heeft al eerste impressie online staan.
https://www.youtube.com/watch?v=QE0M-D39YZM

Ik ben al tijden aan een nieuwe camere toe en ben bijna zover dat ik switch van DSLR naar een systeemcamera. Ik zat te denken aan Sony maar het kan zomaar Fuji worden. Ben erg benieuwd naar de recensies.

Jammer is dat het vaak lastig een winkel te vinden waar je even een camera kan vasthouden of er even mee spelen.
Als je aps-c en de grotere body geen probleem vind kan ik Fuji van harte aanraden. Ik heb zelf een x-t1. Daarvoor had ik een Sony a6000. De a6000 is geniaal qua sensor maar de opstart tijd (time to first shot) stond mij erg tegen, en belangrijker ik miste de objectieven met een kleine f/grote difragma.

Dat laatste hebben ze inmiddels gefixed, of zijn ze aan het fixen maar de 70-200 f2.8 wordt rond de 3000! euro. Dat was voor mij echt te veel.

Dus ik ben toen overgestapt op de xt1 met een 50-140 f2.8.
Geniale camera en elke firmware update voegt weer wat extra's toe.

Mocht je het geld er voor hebben dan is de a7r2 echt wel een stap beter (in mijn beperkte ervaring) maar voor meer dan 2 keer het geld krijg je niet 2 keer de kwaliteit.
De a6300 vind ik het zelf niet waard omdat je dan nog steeds de ff objectieven moet kopen.
Fuji's objectieven zijn prijzig maar in vergelijking met Sony helemaal redelijk en kwalitatief super goed.
Niet alleen dat, het is ook de usability die meetelt. Ik vond toentertijd de menu's van de Sony niet fijn werken. De Sony was op papier misschien beter dan de Fuji, maar ik vond de Fuji veel fijner om mee te werken.
Ik schiet nu iets meer dan 2 jaar met Sony, 3 verschillende camera's, ik denk iets van 60.0000 clicks. Ik kan je vertellen dat ik nog steeds elke keer door het hele menu moet om bepaalde opties in te stellen. Kan er maar niet aan wennen. De logica die ze daar hebben gebruikt.... En dan hebben ze dus alle drie dezelfde menu's :)

Maar dat is voor mij niet belangrijk. Het belangrijkste is de belichting direct te kunnen regelen, dus niet in twee stappen en de beeldkwaliteit. Dat laatste ben ik wel benieuwd naar. Ik heb nog geen objectieve vergelijking gezien tussen bijvoorbeeld de a7rii en de xt1.
de opstart tijd (time to first shot) stond mij erg tegen

Dit is met een firmware update ook gefixt, tenminste: ik kan op mijn a6000 na aanzetten binnen 2 sec afdrukken.
Dan nog is dat traag, als je gewend bent aan die 0,5 seconde opstarttijd op de X-T1 of nu 0,3 seconde bij de X-T2 (of nog korter bij andere DSLR's).

@stiefjobs hieronder:
Sony kiest voor meer controles vooraf (bestandsysteem op kaartje, lens enzovoorts). Het is als wegrijden van een parkeerplaats. Om je heen kijken voordat je wegrijdt kost tijd maar is wel veiliger.
Beweer je nou dat andere fabrikanten er niet voor hebben gekozen om controles uit te voeren? Andere merken doen dat net zo goed. Als bijv. op een Nikon D7000 iets mis is, bijv de SD kaart of lens is stuk oid, weet hij dat ook meteen als je hem aanzet. En dat in zijn ~ 0,2 seconden van uit tot eerste foto..
De A77 van Sony zelf doet dat in 0,8 seconden. Het is dus niet alsof die 'check' niet korter kan bij Sony. Het ligt gewoon aan de A6000.
Twee seconden voordat je een eerste plaatje geschoten hebt, is een 'eeuwigheid' en betekent gewoon teveel kans op gemiste momenten - vooral bij kinderen en andere actie.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 juli 2016 16:50]

Sony kiest voor meer controles vooraf (bestandsysteem op kaartje, lens enzovoorts). Het is als wegrijden van een parkeerplaats. Om je heen kijken voordat je wegrijdt kost tijd maar is wel veiliger.
Even een headsup voor stiefjobs dat Fireshade middels een edit gereageerd heeft. Ik heb er een bloedhekel aan als mensen reageren door hun eerdere post te editen, want de persoon waar je op 'reageert' krijgt dan geen notificatie. Een laffe manier om een tegenreactie te voorkomen.
Er zit nou eenmaal meer electronica en software in een A6000, dan in een D7000. :)
Denk aan powerzoom, diafragma en EVF. AF maakt veel meer van software gebruik. Apps en allerlei handige functies eveneens. Sony camera's waren vroeg met het implementeren van goede videofunctie. Ook dit stelt eisen aan de indeling van het geheugenkaartje.

Verder vind ik het niet vreemd als een pro-sumer d7000 (1400 euro) een beetje sneller is dan een consumenten-camera (800 euro). Een slimme fotograaf anticipeert en heeft zijn camera aan staan wanneer het nodig is. Dus het is nogal een theoretisch verhaal.
Ben benieuwd naar wat je beter aan de a7r2 vindt. Zelf heb ik nu Sony camera's en overweeg er eentje in te ruilen voor een xt2. Met name de hardware knoppen en het ontbreken van de low pass filter zouden mij overhalen + de 4k video.

Objectieven heb ik alleen handmatig via adapter, autofocus gebruik ik dus niet.
De betere lichtgevoeligheid van FF en de 50MP zijn wel fijn aan de Sony.
(Al levert Fuji heel erg goede low-light foto's)
En Sony's continuous autofocus, op de ff modellen, is beter dan die van de XT1.
Al heb ik natuurlijk geen ervaring met de XT2 en hij schijnt daar heel veel beter geworden te zijn

Pro's van Fuji zijn natuurlijk: Alle controls op een dial, goede objectieven en super mooie JPG's sooc waardoor ik veel minder tijd in Lightroom doorbreng
"Alle controls op een dial"
Het zijn controls die ik sporadisch gebruik. Veel liever draai ik aan een instelwieltje dan een knop bovenop de camera. Ook vind ik een custom functie aan een knop toewijzen veel nuttiger.
Sony A7 II is slechts 1700 euro (zelfde als Fuji aps-c). Full frame, IS, snelle AF, lichtsterke lenzen beschikbaar. En je hebt de mogelijkheid om door te groeien naar high-end camera's. Bij Fuji zit je met de X-T2 aan de grens van de IQ.
In dit geval is het verschil tussen full frame en APS-C niet heel erg groot. Buiten dat is in sommige gevallen APS-C ook wenselijker vanwege de crop factor (en in sommige gevallen juist weer niet). Als we kijken naar beeldkwaliteit dan zien we dat dit tegenwoordig bij vrijwel iedere camera op orde is. Over dat soort zaken hoef je je tegenwoordig echt geen zorgen te maken. En dat geldt ook voor AF. Als de AF echt zo belangrijk is zou je naar geen enkele mirrorless moeten kijken maar het bij een DSLR moeten zoeken.

Doorgroeien naar een high-end camera is echt complete kolder. Zowel de A7 serie als de Fuji X serie zijn high end camera's. In beide gevallen kun je met gemak naar een andere camera toe van hetzelfde merk of van een geheel ander merk. Je hebt hier namelijk geheel zelf de bepalende factor in dus je kunt het je zelf zo moeilijk of makkelijk mogelijk maken. Wie alleen maar oude manual focus lenzen gebruikt zit bijv. niet vast aan een bepaald merk body. De enige investering die je daar hoeft te doen is een adapter die hoeven niet zo heel duur te zijn (met M42 lenzen zit je aan een paar tientjes).

Qua lenzen kent Fuji een veel grotere reeks dan Sony, kennen beide merken zat lichtsterke lenzen en doet ook Fuji aan IS (net als Canon en Nikon zit deze op de lens terwijl Sony het in de body stopt; beide systemen hebben zo hun voor- en nadelen). Sterker nog, door zwalkend beleid van Sony heeft Fuji het lenzen aanbod langere tijd veel beter voor elkaar gehad. En zij waren niet de enigen. Qua lenzen is het vooral grootte en gewicht wat nu speelt en dan ben je bij APS-C en MFT beter af dan bij een FF camera als de A7.

M.a.w. de verschillen zitten hem echt niet in dingen als full frame, IS, AF, lichtsterke lenzen, enz. maar vooral in het bedieningsgemak. Zoals hierboven al is terug te lezen en je ook in vele reviews ziet heeft Sony een hele lange weg te gaan op dat vlak en is Fuji daarin vele malen sterker. Het zit hem niet meer in de specs maar in de persoonlijke voorkeur waarbij bediening (bv. geen menu maar een old skool draaiknop waarop je direct ziet wat er is ingesteld) en "fun factor" een veel grotere rol spelen.
Natuurlijk wel. FF is 2 keer zo grote pixels. Crop factor had ik al besproken in een andere reactie. Aangezien Fuji geen lichtsterke tele-lenzen heeft (voor sport of wildlife) is dat alleen theoretisch. AF van Fuji is prima maar AF van gelijke prijs FF Sony is ook goed.

Ik heb toch liever een high-end FF 42 MP camera :) dan een high-end aps-c 24 MP camera. :O

Lenzen
Sony 28
Fuji 20

IS
Nogmaals: Sony heeft IS in body EN objectieven.

"M.a.w. de verschillen zitten hem echt niet in dingen als full frame, IS, AF, lichtsterke lenzen"
Natuurlijk wel. Ik begrijp dat het moeilijk is om dit te accepteren, maar je kan er niet omheen.
Bedankt voor het filmpje. Mooi om te zien dat de viewfinder niet meer verandert op het moment dat je je shutter release half indrukt. Dat was het grootste minpunt aan mijn x-t1.

De verbeterde autofocus is leuk voor de toekomst, maar ik denk niet dat er veel lenzen zijn die er echt goed gebruik van kunnen maken op het gebied van scherpstelsnelheid. De 23mm en de 56mm zijn ronduit traag. De 35mm f/2 is wel vrij snel in focussen. Wellicht dat de nauwkeurigheid wel ook beter wordt.

Al met al veel interessante verbeteringen.
De nauwkeurigheid heb ik juist weinig issues mee eigenlijk. Op het moment dat je een AF confirm hebt, is het over het algemeen inderdaad in focus. Bij mijn EOS had ik nog wel eens last van fron- of backfocusing.

Qua lenzen zijn het vooral de nieuwe primes en de zoomlenzen die rap zijn; deze hebben een linear motor voor de scherpstelling.
De 56mm is een tam beestje ja, daar zit dan ook een enorme bel glas aan de voorkant...
Over het algemeen is het inderdaad heel behoorlijk. Bij continufocus kan het wel een stukje beter, ook bij langzaam bewegende onderwerpen. Althans dat is mijn ervaring.
Ja dat hunt nog wel eens. Andere camera's waar ik mee gewerkt heb hadden daar ook nog wel eens last van.

Bij de Fuji heb ik een "sort-of" workaround gevonden: stel de camera in op focus priority. Dan drukt hij alleen af als het object in focus is. Zet de AF dan op standje S (single shot). Richt dan op het onderwerp en druk de sluiter helemaal in. Je hoort de camera dan van alles doen en ineens *pats* drukt hij af.

Het is lastig om de timing goed te krijgen, maar deze shutter mashing techniek werkt verrassend goed als je eerst een tijdje oefent.
Dat bevestigt dus precies het punt dat er op continu focus en focus accuracy nog wel wat winst te behalen valt ;) Ik werk op dezelfde manier, maar het blijft niet ideaal.
ik dacht vooral met accuracy dat je bedoelde dat de camera iets in focus vond zijn, terwijl dat in feite niet zo was. Bijv. je denkt dat een oog scherp is, maar in feite is het de neus van die persoon.

In mijn beleving is de accuratesse wel in orde, maar de snelheid en de hit rate mogen zeker verbeterd worden.
In continu focus wil hij nog wel eens hunten. Daar doelde ik mee op. Gevoelsmatig kan daar de hitrate wel omhoog.
Bij Digimaxx.nl, Kamera-express en cameraland kun je altijd de camera vast houden hoor.. zo lastig is dat niet
Fujifilm belooft ten opzichte van de X-Pro2 een verbeterd algoritme voor continu-autofocus.
Fujifilm zou Fujifilm niet zijn als ze dus meteen de firmware van de X-Pro2 aanpassen, zodat die ook kan profiteren van dat verbeterde algoritme.
De implementatie zoals op de X-T2 met grouped focus points, hebben ze niet in de nieuwe firmware van de X-Pro2 gestopt. Het is puur een verbetering van snelheid en accuratesse.
X-pro2 AF algoritme wordt ook geupdate... voor zo ver het kan
Dat schrijf ik toch?

Nogmaals:
X-Pro2 firmware wordt geupdate, maar bevat alleen verbeteringen in de snelheid en accuratesse, niet de nieuwe functie met grouped focus points zoals in de X-T2.
Nou nee, wat je schrijft is te open voor interpretatie en kan net zo goed gaan over de algehele prestaties.

In het artikel staat een linkje naar de aankondiging van FW 2.0 voor de X-Pro2 en deze vermeldt het volgende:
1) The new autofocus algorithm* that is implemented on the new FUJIFILM X-T2 to produce faster and more accurate autofocus will also be implemented on the FUJIFILM X-Pro2.
* Excludes the new AF-C Custom Settings functions.
2) Compatibility with the new hot-shoe mount flash EF-X500. The camera will now be enabled with high-speed flash sync and multi-flash lighting.
3) AUTO POWER OFF will now have 15 sec, 30 sec, and 1 min. options, allowing more customisable power management.
4) The parallax correction function will be improved to provide a more accurate and easier-to-use Optical Viewfinder.

*The detail of the firmware is subject to change.

Planned release date: October, 2016
Voor wie nu denkt "waarom geen 4k en geen AF-C Custom Settings?" is het antwoord heel simpel: product differentiatie. De X-T serie is bedoeld voor de DSLR gebruikers en sportfotografie terwijl de X-Pro serie er is voor straatfotografie, reportagefotografie, trouwfotografie en portretfotografie. De AF tracking en 4k zijn van groot belang voor de soort fotografie waar de X-T op gericht is en van heel wat minder belang voor die van de X-Pro. Dat is ook de reden waarom de een over een EVF en kantelbaar LCD beschikt terwijl de ander juist over een hybrid viewfinder (OVF+EVF+ERF) en een vast LCD beschikt. Het is niet zo dat de X-Pro2 het niet kan aangezien de X-T2 en X-Pro2 exact dezelfde sensor en processor hebben. Zie ook de disclaimer die ze bij de aankondiging hebben gezet.

Er gaat een gerucht dat deze nieuwe firmware ook die 325 AF punten naar de X-Pro2 brengt en dat dit niet alle AF punten zijn waar de sensor over beschikt. De sensor is gelijk aan die in de Sony A6300 waarbij deze camera alle 425 AF punten gebruikt. Mogelijk zullen we in de toekomst nog een firmware update gaan zien die de overige AF punten ook vrijspeelt. Waarom niet nu? Stukje marketing/planning en het feit dat je AF algoritme hier ook mee om moet kunnen gaan.

Naast dit is de lens roadmap ook aangepast en hebben ze de 120mm macro in een 80mm macro veranderd. Wat niet op het plaatje van de lens roadmap staat maar wat wel in het persbericht is opgenomen: de TC1.4 en TC2.0 teleconverters zijn compatible met deze lens en worden door Fuji aangeraden voor wie een langere brandpuntafstand nodig heeft (staat helemaal onderaan het persbericht). Wat dit doet met de vergrotingsfactor (een nogal belangrijk item bij macro) wordt dan helaas weer niet vermeld. Over compatibiliteit met de tussenringen (MCEX-11 en MCEX-16) is men ook stil.
Er gaat een gerucht dat deze nieuwe firmware ook die 325 AF punten naar de X-Pro2 brengt en dat dit niet alle AF punten zijn waar de sensor over beschikt.
Dit kan omdat contrast detectie overal op de sensor kan worden geplaatst. Denk daarbij ook terug aan de aanpassing voor de AF die men heeft doorgevoerd in de X-T1 destijds. Voor wat betreft fase detectie is er een andere groepering.
De sensor is gelijk aan die in de Sony A6300 waarbij deze camera alle 425 AF punten gebruikt. Mogelijk zullen we in de toekomst nog een firmware update gaan zien die de overige AF punten ook vrijspeelt. Waarom niet nu?
Dit is totaal NIET mogelijk.
De Sony a6300 beschikt over een Bayer filter array en de Fujifilm X-T2 en X-Pro2 over Fujifilm's eigen X-Trans kleurenfilter. Autofocus zit in deze laag verwerkt in combinatie met de laag voor groene pixels.

De groene pixels zijn anders geordend bij X-Trans dan bij Bayer. Daarmee is dus ook het autofocus grid automatisch anders ingedeeld en zijn de AF systemen dus ook totaal verschillend.

Het is daarmee dus niet mogelijk om zomaar extra 'fase detectie af punten toe te voegen'. Contrast detectie is een heel ander verhaal en daarvan kun je er zoveel inbouwen als je maar wil. De beperking is daar meer de processorsnelheid en het praktisch nut.
We gaan het zien, in oktober (Fuji kennende zal dat wel december worden ;))

http://www.fujifilm.com/news/n160707_04.html
Jammer dat de accucapaciteit niet verbeterd is.
Inderdaad, accucapaciteit is ook wat mij weerhoudt. Ik zou graag omschakelen naar Fuji, maar als je meer dan een week in Lapland loopt, dan doet het gewicht aan batterijen elk voordeel teniet. Destijds toch maar voor een D5500 gekozen.
Je kunt 3 batterijen kwijt in de camera/grip... redelijk vebeterd. Ook werkt Fuji aan een nieuwe beter batterij momenteel
Die nieuwe accu wordt nu bij de X-T2 meegeleverd maar die is vergelijkbaar/compatible met de vorige en is zelfde type als bij de X-T1 alleen met een S achter het type (NP-W126S).

Maar is volgens mij voornamelijk wat efficiënter en wordt minder warm onder belasting en kan makkelijk meer leveren bij hogere belastingen dan de NP-W126. Capaciteit is niet veranderd. Maar weet niet zeker kan nog geen definitive specs vinden.
Waarom heeft het scherm achterop zo'n lage resolutie? Of zie ik het verkeerd? 104k is toch ontzettend weinig vergeleken met de zoeker met 2,3m pixels.
Er mist een 0 in de specs het zijn er 1,040K-dot.
Dan wordt het toch eens tijd om mijn D800 in te ruilen.Heb een paar jaar geleden de X-T1 gekocht, maar was nog niet helemaal zeker dus heb weliswaar de meeste Nikon lenzen verkocht maar nog even vastgehouden aan de D800 body en 24-120 omdat ik niet zeker wist of ik het detail en de resolutie van de D800 ging missen. Echter, ik heb sindsdien de D800 niet meer aangeraakt en alleen nog geschoten met de Fuji. Zoveel fijner op reis, wat 99% van mijn gebruik is. Hopelijk kan de D800 nog dienen als een leuke aanbetaling van een X-T2 body, want iets meer resolutie was toch wel fijn (maar niet genoeg om het gemak, gewicht en formaat te compenseren).

Die 23/2 ga ik gelijk kopen zodra hij leverbaar is. Dat is de lens waarvan ik hoopte dat Fuji hem ging maken. Ik heb nu de 23/1.4 en hoewel een fantastische lens is deze ook wat groot en zwaar waardoor ik hem minder vaak gebruik als ik zou willen. Meestal pak ik dan of de 14/2.8 of de 35/1.4, die beiden een stuk kleiner zijn en wat de camera handelbaarder en minder opvallend maakt op straat.
Ik zie trouwens in het filmpje dat het schermpje nu 4 kanten op kan, dat lijkt me ook wel praktisch.

Verder nog een positief dingetje (waar ik me vaak aan stoor) is dat je bij de X-T1 het knopje in moet houden om de ISO te veranderen, die kun je met de X-T2 los- en vastzetten.
Ik moet zeggen dat ik mijn AutoISO range eens heb ingesteld en hem sindsdien vrijwel altijd op Auto laat staan. Zeker de RAW-bestanden hebben zoveel speelruimte dat je er praktisch nooit iets van ziet. En op die momenten dat het wel boeit, dan prik je 'm even vast.

Toch beaam ik wat je zegt, zo'n toggle knopje maakt het net wat handiger dan de oude oplossing.
Klopt speel ook niet zoveel met ISO, maar bij de sluitertijd blijft 'ie ook hangen op Bulb. Knopje induwen en weer door, maar dat is wat minder storend dan de ISO.
Het schermpje kan maar 3 kanten op: boven, beneden en naar rechts. Iets wat in de vele previews ook wordt bekritiseerd. Die lock van de ISO knop zit trouwens ook op de sluitertijdknop. Wel ontzettend stom dat dit type lock dan weer niet op de sluitertijdknop van de X-Pro2 zit (deze heeft de oude versie die overigens ook alleen maar de A stand lockt), dat bespaart voor een aantal behoorlijk wat frustraties bij het veranderen van de ISO (trek je die ring niet ver genoeg omhoog en staat je sluitertijd op iets anders dan A, dan loop je de kans dat je de sluitertijdknop verdraait).
Dat menu ziet er wel heel gebruiksvriendelijk uit! Vooral de uitleg van het effect van instellingen (vanaf 0:45), dat is iets wat ik mis bij mijn Olympus OM-D, daar had ik echt de handleiding en zelfs internet bij nodig.

Sowieso is Fujifilm goed bezig!
Het is een leuke update m.n. naar de 4k, maar de XT-1 is ook een al een prima camera. Ik vond alleen een aantal knoppen wat onhandig in het bedienen, maar het het hele XT concept is goed. De camera's hebben een fijne maat en ze zien er ook goed uit. Hun grootste troef (tov Sony) is hun overzichtelijk en degelijk lenzengamma.
Moet ook zeggen dat het inzicht in de toekomst (dmv hun lens roadmap) ook fijn is ivm aankoopbeslissingen
Leuke camera, maar jammer van de hoge prijs. High-end price voor een mid-range camera. Bij Pentax koop je een full-frame camera voor dat geld (bij andere fabrikanten ook). Daarnaast heeft Fuji geen goedkope lenzen, dus ook daar is er geen instap-optie.
Er is ook nog zoiets als de XC-serie.
2 goedkope objectieven vind ik te weinig. Een eenvoudige portretlens of macrolens is voor een hobbie-fotograaf toch wel aantrekkelijk.
Daar heb je gelijk in, maar je hebt voor een paar honderd euro een bereik van 18-230 mm (als je niet de OIS II neemt, want dan ben je wat meer kwijt).
Misschien is het niet de markt waar Fuji zich (nu) mee bezigt (met systeemcamera's). Voor de XC 50-230 is ook nog geen nieuwe firmware beschikbaar.

Gelukkig zijn er nog lenzen van o.a. Tamron, Sigma, en Samyang. Maar dat is een beetje misschien niet zoals je het graag zou zien.
is niet waar
Fujifilm heeft met de XA een goedkope instap tot het systeem met 2 goede betaalbare XC lenzen.

Daarnaast die fullframe pentax is met 4 fps niet de snelste heeft al zijn af punten in het midden en kan geen bruikbare video schieten.

De Canon 6d heeft 1 bruikbaar AF punt.

de Nikon D610 is ook niet de rapste en moet het ook met een APSC AF systeem doen.

Ja je hebt fullframe voor deze prijs maar of je ook daadwerkelijk een beter toestel overall hebt is open voor discussie.

[Reactie gewijzigd door BarnET op 7 juli 2016 13:29]

2010 heeft gebeld. Ze willen hun 16MP-camera met CDAF terug. :)
Oftewel, die XA is geen serieuze optie.
zeg dat tegen canon die gebruikt die veel minder 18mp uit 2009 nog geregeld.
"Two wrongs don't make a right"
Wat vind jij dan een high-end camera,afgezien van een FF sensorgrootte?

Ik ken namelijk niet veel midrage camera's met 11 fps, tig fasedetectie AF punten, weather sealing, dual SD, UHS2, 1040k scherm en zo'n groot zoekerbeeld met 100% coverage.
Ja, FF is haast onvermijdelijk (t.b.v. max IQ). Goede accu ook, ingebouwde IS. Veel megapixels. Customization van knoppen. Technische features zoals apps, connectivity.

Midrange denk ik aan Canon 7D, Nikon D7200, Sony a6300.
Persoonlijk vind ik zaken als apps meer een consumer functie dan high-end. De andere punten laten ook ruimte voor discussie.

De sensorgrootte vind ik maar een kleine differentiator, het verschil is zichtbaar, maar niet zo groot als wat velen je willen doen geloven. Daar zijn al lange threads over geweest overal.

IS zit bij Fuji in de lenzen, net als Canon en Nikon. Ik ben erg tevreden over hun IS implementatie in de lenzen, maar ik mis IBIS wel bij de legacy lenzen die ik gebruik. Toch is dit geen differentiator voor high-end vs. mid-range. IS is aanwezig, en het werkt uitstekend.

Connectivity is ook goed in Fuji: je kunt met Wifi verbinden en de remote app werkt prima. Ik gebruik 'm regelmatig voor productfoto's.

Dingen die wat mij betreft voor high end staan zijn: weather sealing, snelle fps, veel customizing, regelmatige firmware updates, goede line-up van objectieven, goede sensorperformance, nauwkeurige AF, groot zoekerbeeld, remote bediening, goede flitsers, dual card, moderne interfaces (UHS, USB).

Fuji's XT lijn pakt toch een aanzienlijk deel van die zaken, en is wat mij betreft dan ook high end. En dan is het ineens een interessante propositie.
Mid-range versus high-end is niet hetzelfde als consumer versus professional. Een voorbeeld van combinatie van high-end en consumer is de iPhone. Of Sony A7R II.

Sensorgrootte is enorm belangrijk, vooral voor de sensorperformance die je later noemt bij high-end eigenschappen. Als je wilt zien wat een grote sensor kan betekenen, dan kan je eens deze foto's van een middenformaat camera bekijken:
http://www.dpreview.com/n...1d-pre-production-samples

IS zit bij Sony in de lenzen EN in de camera. Vandaar het voordeel.

Met connectivity doelde ik meer op de Multi-interface van Sony. Via de flitsschoen en via de USB kunnen er allerlei accessoires op worden aangesloten. Afstandsbediening, microfoon, netstroom-adapter, verzin het maar.

De consument zal een Fuji camera vooral met andere merken vergelijken en dan schiet de aps-c camera tekort. Tele-lenzen ontbreken dus dat voordeel is ook voor Canon, Nikon en Sony.
Op een Fuji, Canon, Nikon, etc. kunnen ook via die weg allerlei accessoires aangesloten worden. Dat is geen unieke Sony feature en is ook absoluut niet nieuw want het bestaat al een aantal decennia (dit kon al in het analoge tijdperk).

Telelenzen bij Fuji ontbreken niet. Er is een 55-200, 50-230, 50-140mm en een 100-400mm wat zooms betreft (die laatste 2 zijn overigens met de 2 teleconverters te combineren; vergeet hierbij ook niet de crop factor van 1,5). Daarnaast is er de 90mm als prime en komt er een 80mm aan. Het enige wat hier nog ontbreekt zijn lenzen als de 300mm prima van bijv. Canon. Daar staat tegenover dat Canon al sinds ergens de jaren 80 bezig is met de EF-mount en Fuji nog maar sinds 2011. In 5 jaar tijd een lenzenaanbod a la Canon en Nikon neerzetten is nou niet bepaald realistisch.
Het lenzenaanbod is niet de reden waarom Canon en Nikon het op telegebied met gemak winnen van zowel Sony als Fuji. Dat zit hem namelijk puur in de AF. Zowel Sony als Fuji komen ieder jaar weer dichter bij de AF performance van de DSLR's. Kijk maar naar de X-T1, X-Pro2 en nu deze X-T2.

Degenen die naar Fuji kijken zijn alles behalve de gewone consument. De gewone consument komt niet verder dan merken als Canon en Nikon. Het zijn de ingewijden die de overige merken als Sony en Fuji kennen en weten wat ze met die systemen kunnen doen. De reden waarom mensen voor Fuji kiezen is vrij simpel: old skool controls zoals men dat nog van het analoge tijdperk kende.

Je sensor vergelijking gaat niet op. Je vergeet dat het verschil tussen APS-C en full frame klein is terwijl het verschil tussen full frame en de kleinste middenformaat (let wel: middenformaat beslaat diverse groottes!) erg groot is. Zoek het filmpje van Zack Arias (dedpxl) maar eens op, dat is een prima uitleg van de verschillende sensor groottes zowel qua fysieke grootte als wat het voor fotografie betekent in de praktijk. Dan mag je daarna verder met je huiswerk door eens het assortiment van de diverse fabrikanten zoals Fuji te bekijken. Je informatie is op diverse vlakken outdated en/of compleet onjuist.

[Reactie gewijzigd door ppl op 7 juli 2016 21:25]

"Op een Fuji, Canon, Nikon, etc. kunnen ook via die weg allerlei accessoires aangesloten worden. "
Nee, bij Fuji heb je hier extra aansluiting voor nodig (3,5 mm jack voor de microfoon). Ik weet niet of er een externe voeding aangesloten kan worden.

"Telelenzen bij Fuji ontbreken niet"
Bij Sony kan je kiezen voor allerlei objectieven, bijvoorbeeld een 300mm f/2,8 of 500 f/4 tele. Bij dat soort tele's heeft een APS-c sensor voordeel. Maar dat vind je niet bij Fuji.

"De reden waarom mensen voor Fuji kiezen is vrij simpel: old skool controls "
Dat zijn dus de controls die ik niet nodig heb. Zie mijn andere reactie.

"Je vergeet dat het verschil tussen APS-C en full frame klein is terwijl het verschil tussen full frame en de kleinste middenformaat [...] erg groot is."
Fout. In beide gevallen factor 2.
Kan iemand mij uitleggen waarom 325 focuspunten nuttig zijn?
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie, maar mijn D5300 heeft er 39 en ik gebruik er telkens maar 1, zodat ik zeker weet waar hij op focust..
Als je een stilstaand object hebt is dat handig, maar bij (veel) bewegende objecten, of wanneer je object het punt nog niet heeft bereikt waar jij het wilt vastleggen is dat handig.

Als jouw focuspunt in het midden ligt en je stelt scherp en je gaat naar links of rechts (zodat het object dat je scherp in beeld wilt op bv. 2/3 van het beeld staat voor een mooiere foto) dat je belichting niet klopt.
The FUJIFILM X-T2 receives a dramatically improved auto focus system (AF) that increases the overall single AF points to 325, and the number of Zone focusing points to 91 (expanded from 49 in previous models).
In normaal gebruik zijn die 325 focuspunten samengevoegd tot 91 selecteerbare punten. (E.e.a. is in de opties wel aan te passen als je heel graag heel veel punten zou gebruiken.)
Dat is niet wat er staat en ook niet hoe het werkt. In het menu heb je de keuze om 325 of 92 focuspunten weer te geven. Deze punten zijn allemaal stuk voor stuk te selecteren met die focus lever (oftewel het joystickje) zodat je je focuspunt daar kunt zetten in het frame waar je 'm ook zou willen hebben.

De reden voor 2 keuzes is simpel: je kiest 92 als je snel naar een bepaald focuspunt zou willen (je hoeft er immers maar 92 af) maar dat levert als nadeel dat je minder precies je focuspunt kunt neerzetten. Om dat laatste op te lossen is er die 325 punten zodat je wel heel precies je focuspunt kunt neerzetten (met als gevolg dat een focuspunt kiezen dan wel iets meer werk is).

Bovenstaande is allemaal enkelpunt AF maar dat is niet de enige AF vorm die Fuji kent. Je kunt namelijk ook zones en tracking gebruiken. Bij zones heb je de keuze uit een aantal. Dit zijn vlakken van x aantal focuspunten bij x aantal focuspunten (bijv. 5x5 of 7x7). Hier kun je niet exact je focuspunt bepalen. De camera kijkt namelijk naar alles wat er binnen die zone zit en probeert op iets binnen die zone te focussen. Tracking is een variant hierop die het gehele gebied gebruikt. Deze gebruik je dan ook om iets te traceren zoals een auto/trein/vliegtuig (normaliter zou je pannen).
Klopt ook niet wat je zegt.

De 325 punten worden gecombineerd tot 92 punten.
Daarbij werken de punten samen tot één grotere punt. Dit komt de snelheid van AF ten goede ten koste van accuratesse.
Met name als je met een groot diafragma werkt, is het niet handig om een focus & recompose te doen, omdat je met die beweging al voldoende verschuiving van scherptediepte hebt, dat je object niet meer in focus is. Helemaal tricky als je je belichting koppelt aan je scherpstelpunt.
En wat men hieronder zegt, met bewegende objecten.
Aah zo idd, ik gebruik ze inderdaad als herkaderen minder handig zou zijn, maar de scherptediepte kan dan ook al verschoven zijn inderdaad.. thx!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True