Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Submitter: begintmeta

Fujifilm heeft een spiegelloze camera aangekondigd met een middenformaatsensor van 43,8 x 32,9mm met 51,4 megapixel. De Fujifilm GFX 50S wordt in 2017 op de markt gebracht, samen met zes objectieven in de nieuwe Fujinon GF Lens-serie.

Fujifilm heeft voor de nieuwe camera ook een nieuwe mount ontwikkeld met een grote diameter, de G-mount. De beeldverhouding van de sensor is 4:3, maar er kan ook in 3:2, 1:1, 4:5, 6:7 en 6:17 geschoten worden. Voor de beeldverwerking gebruikt de camera Fujifilms X-Processor Pro.

Doordat de camera geen spiegel heeft, in tegenstelling tot al bestaande dslr-middenformaatcamera's, is de GFX 50S relatief licht en compact. De camera is voorzien van verschillende fysieke knoppen en een verwijderbare elektronische zoeker, die samen met een optionele adapter ook in verschillende hoeken geplaatst kan worden. Fujifilm zegt in het bericht dat er tijdens de introductie van de camera verscheidene accessoires beschikbaar zullen zijn, zoals een grip met extra accu's.

Bij de introductie moeten er drie objectieven beschikbaar zijn voor de nieuwe G-mount, van het totaal van zes, die in 2017 beschikbaar komen. Dat gaat om vijf primelenzen en een zoomobjectief. Alle objectieven hebben een diafragmaring waarmee de grootte in te stellen is. De eerste drie objectieven zullen zijn: de GF 63mm F2.8 R WR, GF32-64mm F4R LM WR en GF 120mm F4 Macro, waarbij een omrekenfactor van 0,79 in acht genomen moet worden om tot het fullframe-equivalent te komen. Later in 2017 komen er nog twee objectieven beschikbaar: de GF23mm F4 R LM WR en de GF110mm F2. Aan het eind van het jaar komt de laatste van de eerste zes stuks op de markt, de GF45mm F2.8 WR.

Wat de camera precies gaat kosten met de standaard-63mm-primelens, het equivalent van een 50mm-fullframe, is nog niet bekend, maar dat zal volgens Dpreview 'ruim onder de 10.000 dollar' liggen.

Fujifilm GFX 50SFujifilm GFX 50SFujifilm GFX 50SFujifilm GFX 50SFujifilm GFX 50SFujifilm GFX 50S

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Ik kan me voorstellen dat Fujifilm zich hiermee, naast het bescheiden aantal professionele fotografen dat al met medium format werkt, ook op het hogere segment van de full-frame markt richt, om daar klanten weg te snoepen.

En met hun APS-C camera's richten ze zich deels al op het lagere segment van de full-frame markt, naast de bestaande APS-C markt.

Ik begrijp daarom wel waarom ze een full-frame camera overslaan; dat zou in dit geval een te kleine tussenstap zijn.

Fujifilm heeft overigens al veel ervaring met medium format. Zo hadden ze enkele decennia geleden een aantal medium format camera's op de markt. En Fuji werkt al langere tijd samen met Hasselblad. De meeste kennis hadden ze dus al in huis.
Ja precies, Ik denk dat dicht echt een heel slimme zet van Fuji is.

Met hun XPRO en XT2 camera's icm het Fujinon lenzen aanbod heeft Fuji al het meest complete mirrorless APS-C aanbod op de markt. In die markt zitten ze nu vast aan incrementele updates.

Als je naar Sony kijkt zie je dat ze met hun vernieuwingsdrang langzaam aan een behoorlijk aandeel in de FF markt aan het veroveren zijn. Maar dat is een markt waarin Canon en Nikon nog stevig in het zadel zitten. Als ze daar nu aan zouden beginnen zijn ze meteen een "also ran" met een flinke achterstand. Bovendien zitten hun huidige APS-c camera's ook gewoon op FF niveau voor bijna alles behalve de bokeh (wat een beperking van de wetten van optica is)

Door meteen naar Mirrorless Medium format te gaan zijn ze een early mover in die markt. Alleen Hasselblad was ze voor en daar hebben ze een sterke troef met prijs en een historie van kwaliteit (Fuji maakte vroeger niet voor niets de Hasselblad lenzen)
Wat ik trouwens heel sterk van Fuji vind is hun lenzen aanbod. Hassel heeft alleen maar relatief trage lenzen aangekondigd waardoor ze een groot voordeel van medium format, nog mooiere bokeh, missen. Fuji heeft een F2 Lens aangekondigd wat FF equivalent 85mm f1.4 (ish) oplevert. Dat is een combinatie die ik graag een keer zou willen gebruiken
Dit is inderdaad een cam die ik serieus zou overwegen. Zeker ook met de ervaring die ik had met hun S5pro destijds. Hoe de Fuji's huidtinten rendeert is erg prettig. Ik heb redelijk wat ervaring met Phase One (storingsgevoelig) en Hasselblad (iets te kostbaar), dan zou een systeem als dit interessant gaan worden langs de Pentax 645.

PS: ben modefotograaf van beroep
Zelf doe ik aan bruidsfotografie en film (plus daarnaast commercial/magazine werk). Lijkt me ook best een interessante markt voor deze camera. Het zal waarschijnlijk aan snelheid ontbreken, maar met een normale full frame camera er naast, hoeft dat geen probleem te zijn. Heel benieuwd naar de resultaten van deze camera!
Deze medium format voor de bruids portretten die je los van het huwelijk doet ? en op de huwelijks dag zelf je DSLR ? Best of both worlds ?
Inderdaad. Dikke high iso range van de D750 met de mid format voor het statiewerk
Fuji heeft met de G-series natuurlijk sinds eind jaren 60 al het marktaandeel voor compacte middenformaat toestellen bediend (G, GS, G(s)W en GF, 645, 670 en 690) . Ooit begonnen om licht hanteerbaar een groter oplossend vermogen te hebben als met kleinbeeld film, voor het fotograferen van grote groepen Japanners bij attracties.

Hun GF670 is (een van?) de laatste middenformaat film kamera die je nog nieuw kunt bestellen. Ze hadden de autofocus GA645 'compact point en shoot' met popup-flash en de GW645Zi met zoomlens.

Nu hebben ze dit eindelijk ook digitaal gedaan, als vervolg op hun X-lijn. Kan me heel goed voorstellen dat ze aan de imago-boost minstens zoveel verdienen als aan de GFX-lijn zelf. Dit straalt wel af op de andere X- kamera's zeg maar.
Bizar dat ze het meteen op de markt zetten met 6(!) lenzen in 2017. Fuji heeft vaker aangegeven dat ze de meerwaarde niet zien van een fullframe toevoegen aan hun line up, blijkbaar is medium format wel een interessante markt. Zo blijft de fuji x-series de top lijn voor de consument en met de medium format richten ze zich op de pro.

Ondertussen blijven ze in een flink tempo ook x-lenzen te maken. Ben blij dat het niet ten koste gaat van de x-series.
Bizar dat ze het meteen op de markt zetten met 6(!) lenzen in 2017. Fuji heeft vaker aangegeven dat ze de meerwaarde niet zien van een fullframe toevoegen aan hun line up, blijkbaar is medium format wel een interessante markt.
Ik vind het ook een applaus waard :) Fujifilm is een van de weinig bedrijven die echt 'marktverstorende' innovaties doet.
Ik geef ze ook gelijk wat betreft het (beeldkwaliteits)verschil tussen APS-C en fullframe: die is te klein. Veel fullframe en APS-C modellen zitten ook in dezelfde marktsegmenten te concurreren. Hetzelfde verhaal tussen APS-C en m4/3.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 20 september 2016 11:28]

Tussen FF en Midden formaat zit ook niet veel verschil. Minder dan tussen APSC en FF.
Wel neen. Midden formaat gaat all the way tot net geen 4x5 inch. Dus alles kleiner dan 102127 mm. Toch wel even groter dan het verschil tussen FF & APS-C.

Maar deze sensor - net als de meeste digitale medium format sensoren tegenwoordig - zit dus inderdaad aan de kleine kant van midden formaat. Helaas pindakaas. Maar wel compacter natuurlijk.
Ik doelde natuurlijk inderdaad op het formaat in deze Fuji (en de X1D). Die is niet bijzonder veel groter dan FF en een kleinere stap dan van APS-C naar FF. Natuurlijk maakt dat de camera en objectieven ook weer groter. En dat is toch een vaak gehoorde klacht van Fuji APS-C gebruikers als ze het over FF MILC hebben ;).

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 20 september 2016 15:39]

Had het iets te rooskleurig voorgesteld, hij komt op de markt met 3 lenzen, later volgen nog 2 en eind van het jaar komt nog n (zet het er as we speak bij ;) ).

vv 't Was idd. een ninja-edit.

[Reactie gewijzigd door letatcest op 20 september 2016 10:37]

Ik dacht even dat ik heel slecht gelezen had, maar blijkbaar had je het geninja-edit. Blijft een bizarre prestatie om 6 lenzen uit te brengen in het introductiejaar. Vooral voor zo'n klein platform.
Klopt mijn enige kanttekening is dat we niet moeten vergeten dat Fuji de lenzen voor Hasselblad maakte. Dus ik vermoed dat ze het basale optische ontwerp van die lezen hebben gebruikt als uitgangspunt van deze lenzen. Niets mis mee want dat waren geweldige lenzen en Zeiss gebruikt ook al jaren het Planar ontwerp. Maar het scheelt wel een berg tijd en dat komt ze nu goed uit
Gezien de andere flange range verwacht ik dat ze daar nog wel flink wat aanpassingen aan mogen doen. Maar goed punt verder, zal zeker uitmaken.
Zo klein is medium formaat toch niet? :P
Medium format heeft ook een crop factor, deze cam heeft ook geen full size medium format chip maar een gecroste versie daarvan. Weliswaar groter dan full frame kleinbeeld maar nog steeds geen full midden formaat.
Dit is een 1.7x crop middenformaat.
Zelfde grootte als de sensor in de Pentax middenformaat camera, en waarschijnlijk zelfs met dezelfde sensor als in die Pentax nog ook.

Full frame middenformaat is nog een stukje groter inderdaad.
Het 'echte formaat' is bij middenformaat sowieso wat minder vastgepind, je kan imho 6cm*4,5cm, 6cm*6cm en 6cm*7cm (met enkele mm aftrek evt allemaal) allemaal als standaard-middenformaat zien, dan varieert de 'cropfactor' voor deze camera ook wat. Ik zou hem zelf geen 'middenformaat' noemen, net zo min als dat ik een APS-C 'kleinbeeld' zou noemen

Dat fuji ook hier voor een cropsensor heeft gekozen vind ik, ook gezien de beschikbaarheid van een betaalbare sensor, heel begrijpelijk, maar een grotere sensor (bijvoorbeeld 6*4,5 (minus een paar mm) was in mijn ogen ook wel interessant geweest om het verschil met FF wat te vergroten. Maar uiteindelijk passen de X en de GFX-lijn best goed bij elkaar qua formaat.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 20 september 2016 17:13]

Ik denk dat het door nonstalgie komt. Fuijifilm Had in het verleden een aardige lineup van medium format camera's en lenzen. Hun aps-c lijn is al geweldig goed, dus als je een merkbare verbetering wil of de "ultieme" beeldkwaliteit, tja dan is Medium format een logischere keus dan full frame.
De stap van FF naar dit is kleiner dan van APS-C naar FF. Natuurlijk is middenformaat weer een stapje groter, maar daar is de prijs ook naar. Wel leuk om te zien dat men niet klaagt over het formaat terwijl dat bij FF MILCs altijd wel zo is.
Ze hebben wel weer de afstand tussen de lens en de sensor zeer klein gemaakt (net als bij de X serie) waardoor je gemakkelijk allerlei legacy (we op medium formaat dus) lenzen kan gebruiken met een verstelstuk ertussen. Dus inclusief dat gegeven kan je vanaf het begin volgens mij wel lekker in de weer (als professional, dat is de doelgroep) met deze camera.
Deze GFX 50S is vrij compact als je m vergelijkt met echte medium format camera's als de Leica S, Pentax 645Z, en Hasselblad.

Het weglaten van de spiegel levert met grote sensoren uiteraard meer besparing op dan met kleine aps-c sensoren. De GFX 50S is nu niet veel groter dan de gemiddelde Full frame spiegelreflex, en dat is netjes.

Deze fuijifilm heeft maar n concurent en die komt van hasselblad, die hadden een jaar geleden al een Medium format systeemcamera op de markt gezet. Maar de lenzen lineup van die camera is niet erg groot. Fuijifilm kennende zullen zij met hoog tempo nieuwe lenzen uitbrengen. Legacy glas zal denk ik niet altijd kunnen omdat bij medium format de sluiter vaak in de lens zit in plaat van in de camera. dus je bent wel afhankelijk van native glas, of een adapter met overdracht van sluiter.
De spiegel zorgt ervoor dat hetgeen je ziet in de view finder overeenkomt met wat de sensor uiteindelijk vastlegt. Hoe zit dat dan met dit model?

edit: vreemd dat een professioneel model geen view finder meer heeft. Meestal wil je de zon niet voor je hebben, wat dus wil zeggen dat het zonlicht meestal op je LCD zit.

[Reactie gewijzigd door bbc op 20 september 2016 13:38]

Net zoals alle systeemcamera's, die hebben liveview beeld wat via de sensor wordt uitgelezen dan naar wordt gezonden naar het LCD of naar een electronische zoeker. :)
Volgens mij zie je via een spiegel juist NIET wat de sensor vastlegt. Daarvoor gebruik je immers Live View (op DSLR) op het schermpje, wat maakt dat de spiegel is opgeklapt. Dan valt het licht op de sensor, en zie je dus wat de sensor 'ziet'.

Camera's met een Electronic Viewfinder (evf) - zoals deze medium format camera tonen als het ware dit live-view scherm in de zoeker. Dus alleen met deze zoekers zie je wat wordt vastgelegd op de sensor.
Een spiegelreflex camera (https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegelreflexcamera) laat precies zien wat de sensor ziet in de viewfinder. Of je bedoelt wat anders te zeggen en ik begrijp je niet goed, dat kan natuurlijk ook.
Dat is niet het geval. Juist het licht wat naar de viewfinder gaat, kan niet naar de sensor, en v.v. Op het moment dat je de foto maakt moet natuurlijk 'alles' naar de sensor, klapt de spiegel weg en krijgt de sensor de volle laag.

Bij Live View krijg je op je beeldschermpje (of dat nu een elektronische zoeker is of een los beeldscherm, of het scherm achterop de camera) daadwerkelijk een weergave van wat de sensor 'ziet', maar dan wel alsof het een video-camera is.

Wat wel zo is, is dat je met een spiegelreflex als je door de zoeker kijkt ook echt zelf door de lens kijkt. Overigens is de grootte van de uitsnede (dus hoeveel beeld je ziet) zelden gelijk aan het beeld op de sensor.
Kijk nog eens goed op de link over een spiegelreflex:
Zoals gezegd maakt het reflexsysteem optimaal richten en instellen mogelijk. Het beeld op het matglas is namelijk gelijk aan het beeld dat op de film (sensor) gaat komen. Niet alleen de compositie kan exact worden bepaald, zonder het parallaxprobleem dat een doorzichtzoeker met zich brengt, maar ook de scherpte kan nauwkeurig worden ingesteld, net als bij een platencamera/technische camera, die zonder spiegel werkt.
Tijdens kijken door de viewfinder valt er geen licht op de sensor. Alleen tijdens het nemen van de foto.
Dat is verouderde info, het is een vergelijking met nog meer verouderde systemen zoals meetzoeker. Er spelen tegenwoordig (digitaal) veel zaken, zoals ruis, witbalans, (over- en onder)belichting, dynamisch bereik en uitsnede. Die worden met liveview/EVF nauwkeuriger weergegeven dan in een optische zoeker.
met een evf/live view zie je wat de sensor te zien krijgt tijdens het maken van de foto. Dus het effect van bijv sluitertijd en iso waardes zie je al voordat je de foto neemt. Met een spiegel zie je alleen welk beeld er op de sensor valt, maar niet wat de sensor zal gaan zien als de spiegel wegklapt en de foto wordt genomen.

Wellicht op focus / scherptediepte na dan, maar dat durf ik niet zeker te zeggen. Niet vaak foto's gemaakt met een camera met spiegel. 😉
Deze fuijifilm heeft maar n concurent en die komt van hasselblad, die hadden een jaar geleden al een Medium format systeemcamera op de markt gezet.
En die Hasselblad rolde ook weer van de band bij... Fujifilm. :+

Goed kans dat ze de launch van dat Hasselblad-model gebruikt hebben om alle R&D te doen voor een middenformaat systeemcamera, zodat ze daarna ook onder hun eigen merk een systeemcamera op de markt konden komen.

Legacy glas (zoals de Hasselblad V-mount) zal meestal wel lukken omdat de meeste sluiters in die lenzen ook een bulb-functie hebben. Een beetje slimme adapter kan zelfs de sluiterfunctie overdragen met een klein actuatortje, want er is nu enorm veel afstand tussen de lens en de sensor die je kwijt bent. De spiegel van een MF spiegelreflex is niet voor niets gewoon 6cm, en die heb je op een systeemcamera niet meer nodig.
Laatst eens op pad geweest met de Pentax 645 maar die is inderdaad ERG GROOT, en dan het glaswerk nog niet meegenomen..
Hier ben ik wel van onder de indruk, als ze goede lenzen maken die geen rib uit je lijf kosten zullen heel wat professionele fotografen gaan watertanden denk ik...(kijk naar haar eigen portemonnee, wordt droevig) Helaas te duur voor mij.
Het is wel een flinke gok, een nieuwe mount op de markt brengen. Heel veel pro's bljiven juist hangen bij een merk omdat hun lenzen niet passen op een ander merk, Fuijfilm zal het dus wel rg goed moeten gaan doen om pro's over te laten stappen.
Door de korte flange distance kan je dus met adapters aan de gang en er praktisch elke (middenformaat) lens op gebruiken wat je maar wil. Je bent dus niet gebonden aan de G-mount van Fuji zelf.

Qua prijs is dit voor digitaal middenformaat juist 'goedkoop' (alles is relatief). De mirrorless middenformaat van Hasselblad is duurder.
Adapters zijn er inderdaad, van wat ik heb begrepen is dat alleen niet altijd even handig. Ik hoor toch vaak (heb er zelf geen ervaring mee) dat adapters de electronische signalen niet (volledig) doorgeven, zit je dus zonder automatische scherpstelling of dat soort dingen. Is dus ook niet altijd even handig, zeker als je bv. sportfotograaf bent. Ik ben wel benieuwd of Fuijfilm daar een oplossing voor heeft.
Hasselblad is zeker duurder, helemaal waar. De lenzen zullen de doorslag geven, juist dat zijn de duurste dingen en er staan nog geen prijzen van de individuele lenzen in dit bericht.
Dit is echt geen camera voor een sportfotograaf, ik denk dat adapters prima oplossing gaan bieden.
Hier ben ik wel van onder de indruk, als ze goede lenzen maken die geen rib uit je lijf kosten
Ze maken erg goede lenzen die wel een rib uit je lijf kosten ;)
Het zal wel lastig zijn om zulke grote lenzen lichtsterker te maken, maar het verbaast mij altijd dat mf best veel inlevert op lichtsterkte maar ook op scherptediepte t.o.v. full frame.
Inderdaad. Voor kleine scherptediepte kan je beter naar Full frame uitwijken omdat je daar genoeg F1.4 Primes kan krijgen, wat vergelijkbaar is met F2 op Medium format. Terwijl veel medum format lenzen F2.8 of zelfs F4 zijn.
Wat ik wel cool vind is dat Fuji wel een f2 Lens in de lineup heeft staan.
Theoretisch zou dat een 85 mm f1.4 bokeh op moeten leveren maar met een stop meer licht.

Omdat Mirrorless MF als voordeel heeft dat je MF buiten de studio kan schieten zou dit gave resultaten moeten kunnen opleveren maar the proof is in the eating of the pudding
85mm F1.4 geeft op 35 millimeter fullframe al een bijna onwerkbare dunne DoF als je onderwerp heel dichtbij is, dat wordt met een nog grotere sensor alleen maar dunner.

Je hebt er weinig aan als je een model fotografeerd met haar gezicht 'en face' en je DoF is al te krap om uberhaupt beide ogen er scherp op te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Chiron op 20 september 2016 12:22]

Het zal wel lastig zijn om zulke grote lenzen lichtsterker te maken, maar het verbaast mij altijd dat mf best veel inlevert op lichtsterkte maar ook op scherptediepte t.o.v. full frame.
Maar het verbaast je niet dat dit ook geldt tussen full frame en APS-C?
Lichtsterkte hangt van het lensontwerp af. Scherptediepte van de gebruikte diafragma-opening.
volgens mij bedoelt hij dat alle MF lenzen altijd relatief hoge F getallen hebben. FF heb je f1.2 lenzen (zelfs 0.95) maar Medium format is f2 de laagste aangekondigde.

EN Fuji is een heeeeel stuk sneller dan Hasselblad. Die hebben f3.5 als snelst staan en die lens line up begrijp ik dus helemaal niet
EN Fuji is een heeeeel stuk sneller dan Hasselblad. Die hebben f3.5 als snelst staan en die lens line up begrijp ik dus helemaal niet
Waarschijnlijk meer gericht op studiowerk, waarbij een grote lensopening meestal overbodig is.
De crop factor geldt ook voor het f getal. Dus om die equivalent te krijgen moet je 'm ook omrekenen. De aard van het f getal is wel zo dat 't niet simpelweg vermenigvuldigen is met die 0,79.

Verder is t vooral studio apparatuur, dus je kan licht op andere manieren onder controle krijgen.
Het gerucht deed natuurlijk al een tijdje de ronde en nu is die er. Ziet er erg mooi uit!

De markt zal klein zijn voor dit soort camera's, maar hij is aanwezig getuige het bestaan van de andere merken. Daarnaast is deze een beetje een X-T2 -XL. Daarmee is die in principe aantrekkelijk voor een andere doelgroep die hem niet zo zwaar wil hebben en toch MF nodig denkt te hebben. MF met het gebruiksgemak van ... Gezien de opzet zou het mij niet verbazen als er heel snel adapters komen voor de andere MF merken, want ik neem aan dat die er eventueel ook op passen. Dit ondanks het de nu als mooie roadmap van objectieven.

Het is ook vrij logisch dat men niet FF genomen heeft als ander formaat dan APS-C. Die markt is al een beetje overbevolkt en het verschil tussen APS-C en FF is inderdaad iets minder groot dan "men" wil doen geloven. Daarnaast is de X-mount er nu nog niet klaar voor en is een XE-Mount la de FE mount van Sony niet altijd verstandig / misschien frustrerend voor sommigen.
Het verschil tussen APC-S en FF is groter dan tussen FF en de sensor in deze Fuji.

Daarnaast is de FE mount hetzelfde als de E mount, alleen zijn de FE lenzen geschikt voor FF. FF x-mount zou net zoveel werk kosten als dit.
4:3 formaat komt precies terug opzetten. Jammer dat je dan pixels verliest als je 3:2 verkiest
3:2 heeft nooit bij Medium format gehoord. Ik ben ook blij dat hij 4:3 is, ik vind het vaak fijner kaderen dan 3:2. mijn telefoon schiet 4:3, mijn oude compact camera deed dat ook, en uiteraard mijn M43 camera's hadden ook het 4:3 ratio.

even een overzichtje van medium format camera's
Hasselblad H5D-60 is 67.08 bij 53.7 ( 5:4)
Phase One P 65+, IQ160, IQ180 meet 67.40 bij 53.90 (5:4)
Pentax 645D, Hasselblad X1D-50c meet 55 44 (5:4)
Leica S meet 54 bij 45 (18:15) , dat is nog vierkanter dus.
Pentax 645Z meet 43.8mm x 32.8mm (4:3)

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format

Ik denk dat de deze ook dezelfde sensor heeft als in de 645Z

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 20 september 2016 13:09]

3:2 heeft nooit bij Medium format gehoord.
Er zijn anders genoeg (analoge) middenformaat camera's die in 6x4,5 of 6x9cm negatieven schieten. Volgens mij is dat toch echt 3:2. ;)

De meest bekende, Hasselblad, gebruikte altijd 6x6cm vierkant.
Ik denk dat de deze ook dezelfde sensor heeft als in de 645Z
Ik kan niet geloven dat Fuji niet zelf hun sensor zou maken.... Dus ik ga er maar van uit dat het een fuji sensor is..
4:3 is DE maat voor commercieel werk. Ik moet mijn 3:2 beelden altijd naar 4:3 droppen voor magazines en covers


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True