Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fujifilm brengt 102-megapixelcamera eind juni uit voor 10.000 dollar

Fujifilm brengt zijn spiegelloze GFX100-systeemcamera met middenformaatsensor eind juni uit. Het toestel heeft een gestabiliseerde 102-megapixelsensor met fasedetectieautofocus. De camera kan ook filmen in 4k-resolutie met maximaal 30fps.

De Fujifilm GFX100 is de eerste digitale middenformaatcamera met fasedetectieautofocus. Dat werkt met pixels voor fasedetectie op de sensor. Volgens de fabrikant is de focussnelheid verdubbeld ten opzichte van de GFX 50R en 50S die nog met contrastdetectie werken.

Fujifilm gebruikt in de camera een 102-megapixelsensor met afmetingen van 44x33mm. Dat is nog een stuk groter dan de sensor van fullframe-camera's. Het gaat om een bsi-sensor met een gevoeligheid van 100 tot 12800iso en dat kan worden uitgebreid naar een bereik van 50 tot 102.400iso. Waarschijnlijk gaat het om de IMX 461-sensor van Sony.

De beeldsensor heeft vijfassige stabilisatie en volgens Fujifilm levert dat 5,5 stops winst op. Het is de eerste camera met een gestabiliseerde middenformaatsensor. Ook waren er niet eerder camera's met een sensor van dit formaat die in 4k-video kunnen filmen. De GFX100 doet dat met 30fps in 10bit met 4:2:0 chroma subsampling intern of 4:2:2 via een externe recorder. De bitrate is maximaal 400Mbit/s en er is keus uit de h265- en h264-codecs.

Verder geeft Fujifilm de camera een verbeterde elektronische oledzoeker met een een resolutie van 5,76 miljoen beeldpunten. Het scherm achterop de camera is kantelbaar en de behuizing is afgedicht tegen stof en vocht. De camera maakt gebruik van dezelfde G-objectieven als de GFX 50S en 50R, die in 2017 en 2018 uitkwamen.

Wat de GFX100 in de Benelux kost is nog niet bekend. In de VS is het prijskaartje 10.000 dollar voor de losse camera en het toestel is daar vanaf 27 juni te koop. De voorgangers met 50-megapixelsensor staan momenteel in de Pricewatch voor 5500 en 4500 euro.

Fujifilm GFX100

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-05-2019 • 08:51

71 Linkedin Google+

Reacties (71)

Wijzig sortering
Raar dat ook in 2019 4k@60fps nog altijd een uitdaging is. Ook deze blijft steken op 30fps.

Wat ik verder niet begrijp, hoe kan de bitrate daarbij dan maar liefst 400mbit/sec. zijn?
raw, uncompressed ( yv12 format, typical for bluray, video cameras etc) : 12 bits per pixel x resolution x frames = 12 x 3840 x 2160 x 60 = 5,971,968,000 bps = 5,971,968 kbps = 711 Mb/s
compressed with lossless compression (huffyuv, magicyuv, other codecs), depending on content complexity, usually 1:5 - 1:2 , so about 100-400 Mb/s

edit; kleine b voor bits..

[Reactie gewijzigd door Stephan1992 op 23 mei 2019 09:09]

5.971.968 kbps = 5.972 Mbps of 747 MBps of 712 MiBps, maar geen 711 Mb/s en dan gaat het met niet om het afrondingsverschil.

Dat gezegd hebbende, ik heb rekenen met 1000's in computerland nooit begrepen. Die dingen zijn niet decimaal en ik kan de mensen die het handig vonden om die logica ook maar toe passen in partitie editors, hexeditors en zo'n beetje alles wat op sectors opereert vrij letterlijk wel schieten. Maar goed, netwerken ging altijd al in 1000's.

[Reactie gewijzigd door freaky op 23 mei 2019 13:35]

4096 × 2160 pixels = 8847360 pixels
3 kleurkanalen × 16 bits per kleur * 8847360 pixels = 424,67 mbit ruwe data.
Nog steeds geen match for middenformaat film echter :)
Niemand filmt op middenformaat.
Kubrick
Tarantino
PT Anderson
Tati..

To name a few
Ooit van 70 mm gehoord?
Een 305 meter rol 65mm film van Kodak kost $1500 en is goed voor 9 minuten opnemen. Het ontwikkelen van de film kost nog eens zoveel. Voor de aanschaf kosten van deze camera kan je 30 minuten filmen met medium format film, en dan heb je de cameras en lenzen nog niet meegerekend. Niet helemaal dezelfde prijsklasse.

Als je naar een vergelijkbare prijsklasse gaat kijken dan kom je bij 8K cameras uit, die met 33,2 Mpixel (16:9) of 24,6 Mpixel (2.40:1) een hogere resolutie hebben dan de ~14 Mpixel van 65mm film
Sorry, maar dat zijn appel en peren. Je kan een digitale sensor uit een camera van 10.000 euro niet vergelijken met 70mm filmformaat dat kwalitatief vele male malen superieur is in alle opzichten.
Wat veel mensen vaak vergeten is dat het schieten op film zelfs goedkoper is dan schieten op digitaal.
Er worden in deze vergelijkingen alleen maar de kosten van de filmrol opgenomen, kosten die op een totaal budget van een gemiddelde Hollywood film te verwaarlozen zijn.
Een van de grootste voorvechters van het analoge medium in Hollywood is Christopher Nolan. Hij heeft hierover o.a. het volgende gezegd:

"I’ve felt increasing pressure to stop shooting film and start shooting video, but I’ve never understood why. It’s cheaper to work on film, it’s far better looking, it’s the technology that’s been known and understood for a hundred years, and it’s extremely reliable. I think, truthfully, it boils down to the economic interest of manufacturers and [a production] industry that makes more money through change rather than through maintaining the status quo. We save a lot of money shooting on film and projecting film and not doing digital intermediates. In fact, I’ve never done a digital intermediate. Photochemically, you can time film with a good timer in three or four passes, which takes about 12 to 14 hours as opposed to seven or eight weeks in a DI suite. That’s the way everyone was doing it 10 years ago, and I’ve just carried on making films in the way that works best and waiting until there’s a good reason to change. But I haven’t seen that reason yet."
Ah, de 1% van de 1% van de filmmakers. Middenformaat foto's maken kan iedereen, filmen op 70mm is niet te betalen.
De sensor is deze camera is zo enorm groot dat het snel genoeg uitlezen van een sensor al een hele klus is.

En de bitrate? Die is volkomen normaal als je een beetje kwaliteit wilt. Dit is geen vervanger voor je smartphone ;).

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 23 mei 2019 09:06]

Nou, als je dit in je broekzak hebt zitten, dan ben je wel de blitz!
'Is that a camera in your pants, or are you just happy to see me' :+
Raar dat ook in 2019 4k@60fps nog altijd een uitdaging is. Ook deze blijft steken op 30fps.

Wat ik verder niet begrijp, hoe kan de bitrate daarbij dan maar liefst 400mbit/sec. zijn?
4k@60FPS is helemaal geen uitdaging, er zijn tig camera's die dat kunnen. Maar dit soort producten (lees: systeem camera's) worden primair gebouwd voor fotografen en niet voor filmploegen.

Als je 10k voor een camera over hebt, ben je geen hobbiest maar een professional die weet wat hij koopt.

[Reactie gewijzigd door Luchtbakker op 23 mei 2019 09:21]

Is het niet zo dat 4k/60fps lastig wordt bij grotere sensoren, dus dat het makkelijker werkt bij een compactcamera dan bij een fullframe?
Show me the -tig camera's.

Zijn er maar enkele:

categorie: Systeemcamera's
Show me the -tig camera's.

Zijn er maar enkele:

categorie: Systeemcamera's
LEZEN! Systeem camera's zijn premair NIET gebouwd om mee te filmen, daar heb je filmcamera's voor die vanzelfsprekend weer geen geweldige foto's kunnen maken.
Inderdaad. De hele ergonomie van een fotocamera is anders dan van een filmcamera. Het is ook niet voor niets dat er zoveel accesoires op de markt zijn om beter te kunnen filmen met een fotocamera.
Een frame van 3840x2160 met 10bits kleuren is al bijna 250Mbit groot, doe dat keer 30fps en je komt ver boven de 400Mbit/s. De compressie zorgt dus voor een kleinere stream.
Hugh Brownstone heeft er al even mee gespeeld:

https://www.youtube.com/watch?v=ds2K-uRRCG8
Het leek er erg op dat hij er erg van was gecharmeerd. Geef mij dat soort verkoper overigens. Rustig, weet bijna alles en zegt het als hij het niet weet. En praat het product toch nog omhoog.
10k voor alleen de body. Pfoe :)
En dan komen de lenzen er nog bij.

Maar dan heb je wel een beest van een camera!

Het is dat ik niet tot de doelgroep behoor (en het geld er niet voor (over) heb), maar dit zou toch heerlijk spul zijn om een keer mee te spelen.
10k is een koopje!
ter vergelijking: een Hasselblad H6D-100c body kost +/- €35.000, een Phase One kom je makkelijk boven €40.000.
Ik ben geen kenner van middenformaat camera's, maar vermoed dat deze wel een verschillende doelgroep hebben
Zeker, Leica/Hasselblad/Phaseone zijn veel en veel duurder. Pentax+Fuji hebben gewoon goede alternatieven met zeer antrekkelijke specs en scherp geprijst. Het blijft voor een sukkel als ik duur, maar vergeleken met de rest in dat segment is het een beetje zoals de introductie van de Canon EOS 300D in dat tijdvak: een goede spiegelreflex eindelijk betaalbaar.
Ja, spotgoedkoop eigenlijk! Als je er je dagelijkse geld mee verdient (want dat is de doelgroep van dit spul) is €10k echt een heel normale investering. Sterker nog: vrij gunstig.
De tijd dat je als doorsnee fotograaf nog een leuke boterham kon verdienen is voorbij. 10k voor 1 body is voor veruit de meeste professionele fotografen een onmogelijke investering.
Dat valt echt nog wel mee hoor.
Je moet onderdaad niet in de onderkant van de markt zitten die verzadigd is met semi-hobby fotografen zoals ik ze noem (want met de prijzen die ze rekenen kun je echt niet normaal leven).
Daarnaast zijn bepaalde markten deels of volledig weggevallen. Familie portretten bijvoorbeeld, daar is echt geen serieuze markt meer voor, of je moet echt een bepaalde niche opzoeken.
Je moet gewoon meer in de commerciële markt werken of klanten zoeken die echt hoge kwaliteit willen (bijvoorbeeld bij bruidsfotografie is daar zeker nog een markt voor). Als je je kunt onderscheiden en jezelf een beetje kunt vermarkten kom je daar wel tussen en valt er echt wel een goede boterham te verdienen.
Zelf zit ik in de commerciële kant en kom om in het werk, en ik vraag echt niet van die droog brood tarieven.
In 2015 toen ik serieus naar het kijken was naar verschillende beroepsmogelijkheden gekeken en met meerdere fotografen gesproken. Het valt niet echt mee, ook niet bij fotografen die meerdere prijzen hadden gewonnen. Voor een goede huwelijksfotograaf is het bijvoorbeeld gewoon heel moeilijk omdat mensen via marktplaats voor 250 euro een aardige hobbyist vinden. Een fotograaf die ik sprak had een nieuwe camera gekocht maar koos ervoor die niet te gebruiken omdat zijn computer de files niet goed aankonden en een nieuwe computer er simpelweg gewoon nog niet kon komen. Ook zeer talentvolle fotografen die van de opleidingen afkomen redden het vaak niet. Deels omdat een steeds groter deel van het werk netwerken is (op social media).
Tja en toch kun je er gewoon een goede boterham mee verdienen. De fotograaf die mijn huwelijk 5 jaar geleden geschoten heeft spreek ik regelmatig en kan er goed van leven.

Hij heeft in die jaren een goedlopend fotografie/reclame bedrijf opgebouwd samen met zijn partner (toen zakelijk nu ook zijn vrouw). Pas nog mensen aangenomen, 5x Sony A7III+ doos accu's en geheugenkaartjes en lenzen.

Hij doet veel zakelijk werk en veel consumenten werk. Inderdaad weinig tot niet meer het gezinsportretje maar wel gewoon bruiloft en 'loveshoot' vooraf, opmaak en ontwerp van kaarten er bij, echt een compleet pakket. Rekent ook niet weinig en ik geef hem groot gelijk.

Het is net als veel beroepen, talent en hard werken lijkt me :)

Side note, voor mij is het ondernemen als fotograaf niet weggelegd, been there, done that's :+
Netwerken hoort er altijd bij. Social media ben ik heel slecht (of laks) in, maar ik heb een prima (echt) netwerk. Als je dat niet goed kunt is het een stuk lastiger inderdaad, en ik ken een aantal talentvolle mensen die dit gewoon niet in zich hebben en daardoor niet aan de bak komen of gewoonweg in loondienst bij een productstudio werken (onder hun niveau, en weinig creative ruimte). Netwerken moet je gewoon kunnen als ondernemer, en dat is niet alleen zo voor fotografen. Zonder dat talent red je het met geen enkele onderneming.

Als je niet op kunt tegen mensen die voor een habbekrats fotoopdrachten aannemen ben je gewoon niet onderscheidend genoeg. Ja als je starter bent en je hebt nog een boel te leren maakt dat het lastiger om ertussen te komen en dus door te kunnen groeien. Maar als je echt goede kwaliteit aanbied, dat kan aantonen en een beetje een goed verhaal hebt, heb je van die mensen amper last.
Ik ken helaas ook genoeg talentloze fotografen met een grote mond waardoor ze alsnog ver komen. En dat vind ik dan soms wel oneerlijk tegenover de mensen die wel talent hebben maar gewoon niet zo goed zijn in zichzelf te verkopen.
Ik denk dat ikzelf er een beetje tussenin zit, en dat zullen de meeste succesvolle fotografen zijn. Jezelf kunnen verkopen + enigzinds talentvol en met passie werken. Dat merken klanten en via via krijg je dan steeds meer werk.

Edit: iets verduidelijkt

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 23 mei 2019 21:01]

Klopt, volgens mij is deze camera ook maar voor een deel van de professionele fotografen weggelegd die vooral zakelijke klanten i.p.v. particulieren hebben (bv fashion fotograaf, etc) waar nog iets geld te rapen valt. Voor de doorsnee (professionele) fotograaf zijn de nieuwe Canon RF lenzen al aan de dure kant vrees ik.
Ja en kijk naar de introductieprijzen van voorgangers en concurrenten van deze camera zoals Hasselblad. Dan zie je dat middenformaat steeds haalbaarder wordt voor meer fotografen. De lenzen zijn ook nog pittig in prijs, dus je moet al wel een goed verdienende fotograaf zijn. Plus dit soort camera’s hebben nog bepaalde beperkingen, waardoor ze bijvoorbeeld nauwelijks geschikt zijn voor sportfotografie.
Als ik denk aan medium format moet ik gelijk aan Pentax 645Z denken. Zeker als betaalbaarheid een factor is. Die heb je nu voor 6000 euro inclusief 55mm objectief.
Die had ook een introductieprijs van €8000. Wat toen inderdaad ook al erg goedkoop was. Maar de oudere body’s van Pentax en Fuji zijn nu inderdaad rond de €6000 te krijgen. Al met al wordt het steeds betaalbaarder. Ten tijde van de eerste Nikon D3 en Canon 1D waren dat nog de prijzen van de top DSRL body’s.
Als ik van al het spul wat ik heb de nieuwprijzen optel en omreken naar inflatie kom ik ook wel al aan de 10.000 en ik ben slechts amateur.

Het spul wat ik heb is wel allemaal 20 tot 35 jaar oud, enkele dingen 40-53. Huidige waarde is niet veel meer.
In de meeste beroepen zouden professionals blij zijn als ze topgereedschap voor zo'n prijs kunnen krijgen. Als je iets simpels als een koffiezaakje wilt beginnen ben je al een veelvoud hiervan kwijt.
Afhankelijk wat voor soort fotograaf je bent levert een kop koffie je meer op dan een foto.

over het hele medialandschap zijn de opbrengsten per foto soms maar een euro. Bij andere bedrijven krijg ik vijftien euro voor een foto

https://www.google.nl/amp...-het-vak-sterft-uit%3famp
Dan heb je het over het algemeen niet over fotografen die hun werk moeten doen met middenformaat camera's.
In de meeste beroepen zouden professionals blij zijn als ze topgereedschap voor zo'n prijs kunnen krijgen. Als je iets simpels als een koffiezaakje wilt beginnen ben je al een veelvoud hiervan kwijt.
Het blijft natuurlijk niet alleen bij een camera.
Daar hoort nog een serie objectieven bij, een computer, een backupplan, studioruimte, verlichting en noem maar op. Voor je het weet ben je een veelvoud kwijt en is dat koffiezaakje in ineens retegoedkoop om op te starten.
10k voor 100MP digitaal middenformaat is een koopje! Echt ongehoord weinig! En in zo'n relatief 'kleine' body ook nog...

Zoek voor de grap eens op wat een 100MP Leaf/Phaseone of een Hasselblad kost :)
Het is wel relatief klein middenformaat, maar nog steeds een zeer aantrekkelijk pakket ;).
Gaan we de brandpuntsafstand van deze camera ook terugrekenen naar kleinformaatequivalent?
Ja, dat wordt al heel lang met (analoge) middenformaat camera's gedaan.

Overigens vindt ik dit nog geen middenformaat. Kom maar eens met een echte 60x60mm sensor.
De sensor in een Phase One of een Hasselblad is inderdaad nog groter dan die in de Fujifilm :)
Ach ik heb nog twee 9*12 cm platen camera's. Weliswaar niet digitaal maar wel met werkende sluiter enzo. En er zijn hobbyisten die daarvoor nog platen maken.
Leef je uit. ben benieuwd wat je van de brandpuntsafstand van een vlakke sensor maakt ;)
100 MP is 100M x 3 (of 4) subpixels? Of is het 100MsubP ?
Dus Subpixels als in aparte subpixels voor rood, blauw, groen (en een kleur dubbel)?
Meestal X subpixels (in bijvoorbeeld Bayer patroon, waarbij elke blokje van 4 pixels een rode, blauwe en twee groene subpixels heeft, al wijkt Fujifilm daar soms van af en heb ik het voor deze niet nagekeken), waarbij elke subpixel dan met behulp van interpolatie in een volledige RGB pixel omgezet wordt.
Is dit de eerste 0,1 gigapixel camera :? :P
Welnee, Hasselblad verkoopt een H6D-100c met 100 megapixel. Sinds vorig jaar hebben ze ook een 400 megapixel camera.
Die zijn toch wel een slagje duurder. Toch nog weer een andere categorie.
400MP wordt enkel gehaald in Multi-shot, waarbij de sensor ieder shot een halve pixel wordt verschoven. Deze shots worden samengevoegd tot een 400MP foto. De sensor is ook gewoon 100MP.
In 2003 had PhaseOne al 120 MP achterwanden. Canon levert ook al sinds 2005 120 en 250 MP sensoren.
Heb je meer info over die 120MP achterwand uit 2003? En die 120MP en 250MP sensoren van Canon ken ik ook pas een jaar of 5.
Ik had het toch fout: het was een 132 MP back uit 2000 (PowerPhase FX/FX+), dus eerder. Ik zag hem echter in 2003 voor het eerst ;)

Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Phase_One_(company)#Scan_backs

Het was dus wel een scannende back, dus niet geschikt voor bewegende beelden.

.In 2016 kwam hun eerste 100+ MP normale back uit.
Not by a long shot.
Maar! Kan je er ook selfies mee maken? :+
Haha waarschijnlijk weer alleen een beetje verticaal kantelen
Met een klein beetje ervaring (spelen...) met een Phase One is deze Fuji toch een stuk handzamer en portable dan wat er merendeels op de markt is mbt groot formaat sensors.

Concurrentie qua gebruik, mogelijk de S van Leica?
Ben super blij met mijn Fuji, alleen wel schraal dat het scherm nog niet gekanteld kan worden op (selfie mode) zoals mijn Canon.
Afgelopen februari tijdens de CP Camera show de presentatie van Fuji gezien waar werd ingegaan op deze nieuwe GFX camera en daar kon je ook wel uit concluderen dat het niet zal blijven bij de huidige twee modellen.

Geen idee of deze cameralijn goed in de EU verkoopt, maar in Japan zie je toch regelmatig een GFX 50 in het wild, niet eens zo zeer bij professionals.
Handzaam, relatief licht, gebruiksvriendelijk, relatief betaalbaar - een droom van een camera voor de gepassioneerde (gepensioneerde Japanse) landschapsfotograaf.
Dit is inderdaad voor revlame en mode fotografen een goede deal. Lenzen voor middenformaat zijn dan ook weer anders, dus komt nog eens een hoop extra bovenop. Maar het huren van een phase one begint dagelijks bij 500 piek, ik denk dat dit al een stuk leuker gaat zijn omdat je voor hetzelfde geld ook nog eens wat lenzen gaat krijgen. Ook zijn er klanten die soms eisen dat je met middenformaat schiet. Tevens de soort klanten waar je binnen een paar dagen dit soort cameras weer terug verdient. Maar feit blijft: als fotograaf behoor je tot de top of tot de lage klasse, ik heb het idee dat het middensegment verdwijnt.
Gekke vraag, waarom is het nog steeds een 'middenformaat' sensor terwijl die groter is dan een fullframe??
Omdat je ook Large Format hebt :Y)

Nee maar toen dit formaat camera's uitkwam, was 4 x 5 inch de standaard. Dit is kleiner vandaar de naam. Pas veel later kwam 35mm uit. Waarom dat ooit Full Frame is geworden is dan weer een nieuwe goed vraag...
Full Frame is eigenlijk kleinbeeld (in het analoge tijdperk). Toen de eerste dslr's kwamen, waren dat nog niet in kleinbeeld, maar in het aps-c of aps-h formaat (kleiner dan kleinbeeld). Toen er daadwerkelijk dslr's kwamen met een 36x24mm sensor, werden die full frame genoemd, want zij vulden het volledige kleinbeeld frame.
Strikt genomen zou je ook kunnen zeggen dat deze Fuji geen "full frame" middenformaat is, omdat hij niet hetzelfde formaat heeft als een 645 middenformaat negatief.
Fullframe is kleiner dan middenformaat. Whats in a name.
Gewoon, uit nieuwsgierigheid, is er een speciale toepassing denkbaar om dit te willen gebruiken?
Product en commercial fotografie. Waar extreme kwaliteit en enorme vergrotingen belangrijk zijn. Voor Insta hoef je hem inderdaad niet te kopen :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Consoles

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True