Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fujifilm hervat de productie van zwart-witfotorolletjes

Fujifilm heeft aangekondigd dat het opnieuw zwart-witfotorolletjes gaat produceren, nadat het bedrijf zich in april 2018 terugtrok uit deze markt. Fujifilm nam de beslissing naar eigen zeggen door de aanhoudende vraag naar monochroomfilms onder 'millennials en de Generatie Z'.

Het bedrijf zal in de herfst een nieuw filmrolletje introduceren, de Neopan Acros 100II, dat beschikbaar komt in zowel het 35mm- als het 120-formaat. Volgens de fabrikant zorgt de Super Fine-Σ-technologie ervoor dat de nieuwe film een fijnere korrel en meer scherpte biedt dan de originele Neopan 100 Acros. Fujifilm gebruikt voor het nieuwe rolletje 'vervangende ruwe materialen', omdat de klassieke grondstoffen voor de productie van zwart-witfilm in de voorbije jaren zeldzamer zouden zijn geworden.

Met de Neopan Acros 100II mikt Fujifilm vooral op jongere consumenten, en dan vooral op millennials en de Generatie Z, die het bedrijf omschrijft als 'de nieuwe liefhebbers van fotorolletjes'. Doordat Fujifilm een van de weinig overgebleven producenten van fotorolletjes is, kreeg deze 'enthousiaste doelgroep' het steeds lastiger om zwart-witrolletjes te vinden.

De Neopan Acros 100II verschijnt in de herfst eerst op de Japanse markt en daarna geleidelijk in de rest van de wereld.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

11-06-2019 • 10:21

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
"nadat het bedrijf zich in april 2018 terugtrok uit deze markt"

Beetje rare beweging om al een jaar na dato weer terug naar een markt te gaan waar je al in zat.
Dan ken je blijkbaar je klanten niet zo goed.
Of misschien omdat er ook een andere reden meespeelde?
Fujifilm gebruikt voor het nieuwe rolletje 'vervangende ruwe materialen', omdat de klassieke grondstoffen voor de productie van zwart-witfilm in de voorbije jaren zeldzamer zouden zijn geworden.
Dat klopt, de chemicaliën die je voor foto nodig hebt zijn steeds lastiger te krijgen en te produceren vanwege mileu-wetgevingen.

Dat is ook de reden waarom ze hun instant-film (Fuji FP100 en FP3000) niet meer kunnen produceren.
Als ik het goed begrijp hebben ze de fabriek in Japan ook moeten ombouwen en waarschijnlijk ook weer up to date hebben gebracht, ik heb niets meegekregen van een nieuwe fabriek. Nu weet ik zeker dat er Tilburgse Fuji medewerkers in de pauze mee lezen, dus mocht dit niet zo zijn dan corrigeren ze dit wel.

Groetjes van een oud P2 engineer.

Edit: ik vind het wel fijn dat het er op lijkt dat het met Fuji weer iets beter gaat, ze zaten toch wel heel diep in de analoge hoek waar rake klappen vielen. Na de reorganisatie heb ik toen Fuji Tilburg ondervonden als een heel sociaal bedrijf met zeer fijne bedrijfs cultuur. Zelf diverse reorganisaties elders meegemaakt maar dit is een van de weinige bedrijven die zoiets goed begeleiden.

[Reactie gewijzigd door Toine1 op 11 juni 2019 11:27]

Edit: ik vind het wel fijn dat het er op lijkt dat het met Fuji weer iets beter gaat, ze zaten toch wel heel diep in de analoge hoek waar rake klappen vielen. Na de reorganisatie heb ik toen Fuji Tilburg ondervonden als een heel sociaal bedrijf met zeer fijne bedrijfs cultuur.
Je bent er mee bekend dat ze op dit moment in de digitale systeemcamera markt één van de voorlopers zijn?
En ook daar is het een mooi bedrijf. Als één van de weinige geven ze hun bestaande modellen (en lenzen) updates nadat de apparatuur gepresenteerd is, de zogenoemde Kaizen updates, zonder dat je dus weer een nieuw model moet kopen (hallo Sony).
Waarschijnlijk waren de voorraden op en omdat er toch zoveel vraag blijkt te zijn de productie weer opgestart.

Ik zie het vooral als marketing. Is weer extra aandacht voor jouw product. :*)
Bedrijven zoals fuji-film zien zich zelf tegenwoordig vaak als 'fijne-chemie' (kleine beetjes, speciale zaken) en/of 'film-chemie' (dunne laagjes chemie). En dat is wat ze met het maken van foto-materiaal ook zijn. In die branche is het maken van fotorolletjes een kleine markt.

Maar het blijkt maar weer dat een kleine markt toch een waarde heeft. Misschien ook wel een marketing-technische waarde. Als (zolang) ze die dingen maken, kunnen ze ook andere chemische zaken maken.
Marketing?
Een run op de oude rolletjes creëeren en dan nu het nieuwe spul kunnen verkopen :D
Je kunt nog gewoon je foto rolletje laten ontwikkelen (kan gewoon bijv. bij Kruidvat), dus als je het liefst foto's op fotopapier gebruikt en bewaart en je hebt nog een mooie analoge camera, waarom doe je dat dan niet gewoon?
Het is alleen maar lastiger om foto's eerst van de camera op de computer te laden en deze dan digitaal door te sturen naar een afdrukcentrale.
Digitaal is vooral handig als je niet op (eigen) foto papier afdrukt.
Je doet een paar stappen te veel.
Je kunt de sd kaart zo in de afdrukcentrale duwen.
Digitaal is vele malen makkelijker dan analoog.
Ik begrijp je niet, vooral niet de opmerking "in de afdrukcentrale duwen". Blijkbaar kan je in de winkel je SD-kaart inleveren en laten opsturen naar de afdrukcentrale. Maar dan ben je wel je SD-kaart kwijt en er staan veel meer foto's op dan die je wilt afdrukken.
Duidelijk nog nooit wat digitaal laten afdrukken maar wel een mening hebben ;) Je stopt de geheugenkaart in het apparaat, selecteert de fotos op het scherm, bevestigt je bestelling, sd kaart er weer uit en dan krijg je je fotos in de bus. Zo werkt het ook bij veel fotografen alleen kun je ze daar na 20 minuten al ophalen.
Dit dus. Raar dat ik een 0 krijg maar het zal wel.
Ik wist niet eens dat je die dingen nog ergens kon laten ontwikkelen.
Mooie tijd was dat vroeger, paar rolletjes mee op vakantie, en dan bij de fotograaf erachter komen dat er een paar waren mislukt. Na een vakantie had je dan bijv maar 30-50 foto's, ipv 12.500 :+ foto's nu.
Er zijn naast de Hema en bijv kruidvat nog genoeg gespecialiseerde zaken waar je nog film kan ontwikkelen.
Veel van de fotozaken doen het ook nog steeds.
Of het zelf gaan ontwikkelen. Ook de benodigde materialen zijn nog voldoende verkrijgbaar.
Wij ontwikkelen ook zelf onze zwart/wit films met Caffenol (oploskoffie) en dat maakt het juist nog leuker.
Alleen helaas geen doka dus foto's afdrukken doen we niet. We scannen ze in met een speciale filmscanner.
Ik heb een aantal oude cameras, de laatste jaren doe ik eigenlijk alles digitaal maar misschien dat ik de oude cameras weer een keer af ga stoffen om wat leuke foto's te maken. Toen ik een jaar of 10 geleden een medium format rolletje wilde laten ontwikkelen werd ik aangekeken alsof ik niet goed bij mijn hoofd was. Gelukkig zijn er de laatste jaren meer mensen niet goed bij hun hoofd en is het nu niet vreemd meer om dit te doen. Het is een leuke uitdaging om fotos te maken met een 70 jaar oude camera die qua setting ook lijken alsof ze 70 jaar geleden zijn gemaakt.
Je bent niet de enige, ik heb zelf ook nog lang met filmrolletjes gewerkt. Ook omdat de digitale camera's niet genoeg resolutie hadden om er echt mooie foto's mee te maken. Tegenwoordig is het gelukkig anders en worden er bijvoorbeeld met hogere resoluties gewerkt, maar bij tijd en wijlen geef ik toch de voorkeur voor mijn ouderwetse Nikon . . .
Hier maken we ook nog gebruik van diverse analoge camera's alleen dan kleinbeeld ivm compatibiliteit met onze digitale camera's wat betreft de lenzen. (Canon EF)
Het zelf ontwikkelen en verwerken van de films is nog steeds leuk om te doen.
Tegenwoordig er voor gekozen om alleen met Caffenol te ontwikkelen.
Ben dus ook heel benieuwd hoe deze Acros zich gedraagt met een Caffenol ontwikkel proces.
* GiLeX valt dan dus ook onder de "niet goed bij hun hoofd" catagorie
Misschien is het met foto-film vergelijkbaar met muziek-vinyl: Het heeft zijn eigen niche.
Leuk! Ik schiet nog graag met ouderwetse rolletjes. De scherpte die ik uit lage ISO-films krijg is niet te evenaren. Ik ga deze nieuwe film sowieso proberen!
yup helemaal top is dat. Agfa APX 25 destijds met Microdol-X van Kodak. Met goede lenzen kom je dan zomaar op de 125 lpm (lijnen per milimeter). Voor de Megapixelpiepers, dat is ongeveer 56 Megapixel op kleinbeeld fullframe. We hebben het dan over 1990 ofzo

Gelukkig is er nog meer dat de kwaliteit ven een foto bepaald
56 megapixels in zwart/wit, dat is equivalent aan 14 megapixels in RGGB. Niet zo heel erg indrukwekkend, eigenlijk. En zonder chromatische aberratie heb je ook niet zo'n issue met je lenzen. Zwart/wit maakt een boel dingen simpeler.

En op zich is die 125 lpm density niet zo gek voor die tijd. HDD coatings deden toen ook al ruim 300 tracks/mm, en dat zijn ook thin-film coatings. Sterker nog, dat was destijds alleen maar omdat het niet beter hoefde voor de recording technologie van die tijd.

't Was vooral indrukwekkend vanwege de lage prijs. Microfilm was neit voor niets zo lang een serieuze opslagmethode.
En zonder chromatische aberratie heb je ook niet zo'n issue met je lenzen. Zwart/wit maakt een boel dingen simpeler
Dat zou zo zijn als de natuur zwart/wit was...
Die chromatische aberratie zou je geen last van hebben als z/w film maar voor 1 golflengte gevoelig is.
Maar z/w film is voor het gehele zichtbare spectrum gevoelig, dus blijft chromatische aberratie wel degelijk een probleem. Je ziet het alleen niet als verschillende kleuren, dus het valt wat minder op.
Vergeet niet dat filmcoating bestaat uit lagen onder elkaar, net als een foveon sensor, dus ook in kleur, gewoon 125 lpm.
Maar goed, analoog is zowiezo niet te vergelijken met digitaal, heel ander proces.
Goede move, al kan ik me ook voorstellen dat de originele afnemers van de rolletjes ook liever de wat mindere kwaliteit zouden willen.
Goede move, al kan ik me ook voorstellen dat de originele afnemers van de rolletjes ook liever de wat mindere kwaliteit zouden willen.
Ik denk het niet. Er wordt nog veel zwart film geschoten voor "fine art". Je kan de film altijd nog pushen of op andere manieren mishandelen om de kwaliteit omlaag te krijgen in die lomo-look te krijgen.

Disclaimer: mard0 heeft een volledig uitgeruste doka
Ik heb ook een volledige doka, en vind het enerzijds mooi dat er een nieuwe film bij komt op deze markt. Toch heb ik nog niet het idee dat er direct een behoefte wordt vervuld, je kan nog zo makkelijk film kopen. En het mooie van de 'oude bekenden' is dat men al weet wat de beste/prettigste combi film en ontwikkelaar is.

Dus ik weet nog niet of ik nu zomaar deze film zou gaan kopen.
En het mooie van de 'oude bekenden' is dat men al weet wat de beste/prettigste combi film en ontwikkelaar is.
en dat is,gelukkig, heel subjectief. In de jaren 80-90 was ik lid van een fotoclub. De discussies over combinaties van Ilford FP4/HP5, Fuji Neopan, Agfa APX of Kodak met een bepaalde ontwikkelaar waren net zo talrijk als de discussie over welk willekeurig onderwerp dan ook.

Persoonlijk hield ik van Hema ZW/Wit film(=klassieke NeoPan en spotgoedkoop) met Tmax ontwikkelaar en later Agfa APX25 of Tmax-100 film met MicrodolX (en nee, geen Tmax film met Tmax onwikkelaar, dat vond ík dan weer vreselijk)

Helaas is mijn doka de deur uit, maar met een goede negatief scanner en ontwikkel zak kom je een heel eind.
Dat is zeker subjectief, ik doel dan ook op het feit dat je niet snel je winning teams zult opgeven, maar die zijn persoonlijk en dat is juist mooi aan dit vak/deze hobby.
Als de voorraden op zijn (van de oude bekenden) kon het wel eens afgelopen zijn. Dit vanwege andere eisen aan chemicaliën (zoals al genoemd)
Pushen is natuurlijk niet altijd de film 'mishandelen', dat kan ook een bewuste keuze zijn om meer contrast te krijgen of alleen de highlights op de foto te krijgen.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je je belichting aanpast en dan pas met push of pull gaat ontwikkelen ;)
Hoe is dat een disclaimer?
It just sounds nice? :)

Maar goed dat mensen terug naar analoge toestanden willen gaan.
We verliezen echt het gevoel met de werkelijkheid als alles digitaal is.
Dat is het verschil tussen een foto en een plaatje.
Old school foto's blijven voor mij op een één of andere manier toch tijdloos.
Een minder fijne korrel vindt ik eigenlijk ook wel iets hebben. Misschien kunnen ze naast de ISO 100 ASA / DIN 21 film bijvoorbeeld ook een ISO 400 ASA / DIN 27 uitbrengen. Grovere korrel en een hogere gevoeligheid. Leuk om mee te werken.
Je had vroeger een 400 ASA variant van de NEOPAN en de Neopan 400CN (C41) schijnt nog verkocht te worden.
Heb zelf alleen maar gewerkt (en werk nog steeds) met de verschillende zwart/wit Ilford films, maar toch wel heel benieuwd naar deze Fuji.
Ken eigenlijk alleen maar de Fuji kleuren films. Gebruiken af en toe een pro400H en C200
je zou 'm kunnen pushen en met de stand ontwikkel techniek (weinig agitatie, verdunde ontwikkelaar, lange tijd) kunnen ontwikkelen om de scherpte en het contrast in de hand te houden. Kost wel wat tijd en experimenteren
Voor de Tl;Dr - de '00s' generatie, oftewel jongeren die rond het jaar 2000 geboren zijn.

Want als je lekker oud wilt voelen, iemand die in 2000 geboren word ook alweer 19 dit jaar! :+
Dank je feestelijk. Nu voel ik me echt niet oud of zo.
Marketing, maar ik vind het wel vreemd klinken alsof ze een nieuwe groep willen aanspreken.


Zwart/wit is nooit weg geweest.
oa Kodak maakt nog steeds zijn rolletjes,
https://imaging.kodakalar...printing/film/black-white
Is dat niet een ander bedrijf dat de naam over heeft genomen? Ik dacht dat Kodak een aantal jaren geleden al faillissement had aangevraagd?
Kodak is failliet gegaan en daarna opgesplitst. Dit is een deel, Kodak Alaris.
Geweldig toch dit nieuws!
Alleen maar goed, ook voor de werkgelegenheid.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True