Fujifilm X-T30-systeemcamera krijgt sensor en processor uit duurdere X-T3

Fujifilm heeft de X-T30 aangekondigd. De systeemcamera is het kleine broertje van de X-T3 en neemt veel functionaliteit over, waaronder de aps-c-beeldsensor en quadcoreprocessor. Het nieuwe model is vanaf 20 maart beschikbaar.

De Fujifilm X-T30 heeft dezelfde 26,1-megapixelsensor als de X-T3. Ook de X-Processor 4, die voorzien is van een quadcore-cpu, is overgenomen. Bovendien krijgt de X-T30 verbeteringen op het gebied van autofocus, die later ook naar de X-T3 komen via een firmware-update. Het autofocussysteem werkt met 425 focuspunten verdeeld over de hele sensor.

Ten opzichte van de X-T3 heeft de goedkopere X-T30 een kleinere en minder robuust uitgevoerde behuizing. Ook is de elektronische zoeker kleiner en heeft deze een lagere resolutie, van 2,36 miljoen beeldpunten. Bij het topmodel is dat 3,69 miljoen beeldpunten. Verder kan het 3"-scherm maar over één as draaien en is er één kaartslot; bij de X-T3 is het scherm flexibeler en zijn er twee kaartsleuven.

Bij gebruik van de elektronische sluiter is de maximale fotografeersnelheid 20 beelden per seconde en met de mechanische sluiter is dat 8bps. De X-T30 filmt in 4k met 30fps en via de hdmi-poort wordt een 10bit 4:2:2-signaal uitgestuurd. De duurdere X-T3 filmt intern met maximaal 10bit 4:2:0 en met een framerate van maximaal 60fps in 4k-resolutie.

Fujifilm heeft nog geen europrijs bekendgemaakt, maar in de Verenigde Staten komt de X-T30 op 20 maart uit voor 899 dollar. Omgerekend met btw is dat ongeveer 967 euro. Er komt ook een kit met het 15-45mm f/3.5-5.6 OIS-objectief voor 999 dollar en kit met de 18-55mm f/2.8-4 voor 1299 dollar. De body is verkrijgbaar in zwart en zilver.

Samen met de camera brengt Fujifilm het XF 16mm f/2.8 R WR-objectief uit. Dat is een compacte groothoekobjectief, met een gewicht van 155 gram en een minimale focusafstand van 17cm. In de VS kost het objectief, dat is afgedicht tegen stof en vocht, 399 dollar.

Fujifilm X-T30
Fujifilm X-T30Fujifilm X-T30Fujifilm X-T30Fujifilm X-T30

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-02-2019 • 10:27

27

Reacties (27)

27
26
16
1
0
8
Wijzig sortering
Is de sensor in de x t30 beduidend beter dan die van de x t20?

[Reactie gewijzigd door WouterL op 23 juli 2024 00:46]

Sensor is iets beter, 2MP meer. ISO kan nu naar 80 ipv 100. 4K video kan worden geschoten met 200mbps in tegenstelling tot XT20 en ga zo maar door.
Daarnaast is de sensor nu ook back-illuminated, wat (volgens mij) de problemen met purple fringing/artifacts zou verhelpen.
uhn nee. purple fringing is een lens probleem.
ontstaat vanwege prisma werking van de individuele lenzen.

Asferische elementen zijn zo geslepen dit te beperken.
Ik denk dat jij chromatische aberratie bedoelt, maar ik denk dat @wouterloedeman iets anders bedoelt, iets wat wel degelijk het gevolg is van het sensordesign.
https://petapixel.com/201...urple-flaregrid-artifact/
https://www.fuji-x-forum....d-x-pro-2-with-backlight/
Dat is inderdaad het probleem wat ik bedoelde, @Buzz_Fuzz!
Okay, top! Dat was dan een stille hoop i.c.m. wat forum roddels die ik las. De back-illuminated sensor zorgt wel voor minder noise bij hogere ISO en een lagere base ISO (160 i.p.v. 200), correct?
Normaal zou een BSI cmos inderdaad zorgen voor minder noise.
Een lagere Base ISO is meer inherent aan het ontwerp. Heeft weinig te maken met BSI of niet.

In dit geval heeft die inderdaad een lagere base.

Maar staar je er niet suf op. beeldkwaliteit is niet heel veel beter.
Autofocus en video mogelijkheden zijn het meest vooruit gegaan.

Een BSI-cmos is wel minder gevoelig voor onscherpte in de hoeken met groothoek lenzen.
Omdat het minder uit maakt of het licht onder een hoek de sensor raakt.
Hij is niet beter vanwege die 2 megapixels natuurlijk, everything else equal ga je dat in de praktijk niet terugzien. De verbeteringen zitten 'm in de nieuwe architectuur van de chip (o.a. BSI, betere PDAF) en de nieuwe processor.
Neem aan dat je omgekeerd bedoelt? En ja hij is wel beter maar geen wereld van verschil. Vooral het Autofocus systeem is een enorme stap vooruit tov de X-T2(0).
Zelfde constructie als bij de X-T2 en X-T20.
Twee identieke sensoren in verschillende bodies, waarbij de features bepalend zijn welke je koopt.
De meerwaarde van de pixels is beperkt en praktisch niet zichtbaar. De AF zal wat sneller zijn en belangrijk voor diegene die het nodig heeft of denkt te hebben. In de praktijk zal dat niet altijd of snel het geval zijn dat je aan de grenzen komt. Het is net als met auto's, hij kan 200 km/u.... De volgende generatie is natuurlijk alweer sneller, dus ... nog even wachten....

In de praktijk is de meerwaarde ten opzichte van een X-T20 beperkt. De joystick misschien? De bezitters van de X-T20 of X-T2 hoeven zich nog in geen geval te schamen. Die camera zal wel voor een "weggeefprijs" in de winkels komen te liggen, dus dat kan wel aantrekkelijk worden.
Die camera zal wel voor een "weggeefprijs" in de winkels komen te liggen, dus dat kan wel aantrekkelijk worden.
In de pricewatch vragen ze nu voor een X-T2 meer als voor een X-T3. De 3 heeft iets snellere autofocus, weather résistance en bovenal, een veel betere zoeker als de 30. Alleen om dat laatste moet je gewoon de 30 links laten liggen.

Ook de knopologie is handiger op de 3.

Veel interessanter is trouwens de release van een 16/2.8 WR. Tot nu toe was er een 16/1.4 WR die natuurlijk duurder, groter en zwaarder of je ging naar de 14/2.8 non WR maar vanwege de grotere beeldhoek was die niet veel goedkoper.

Ik ben benieuwd naar (de prijs van) deze 16/2.8 WR ook al heb ik geen fuji camera. Als ik die zou kopen is dat de eerste lens die ik erbij koop. De tweede mogelijk de Voigtländer 65/2.0 macro-apo. Heel goed mogelijk dat ik het daarbij zou laten. Ideale set voor onderweg
Kleine toevoeging: naast zwart en zilver bij de release in Maart, komt er in Mei nog een derde kleur bij: antraciet.

"The new model will be available in three colour variations – black, silver and a charcoal version that will be released in May"
Ben blij dat ze de camera niet goedkoper hebben gemaakt. Toen de X-T3 uitkwam zagen de bezitters van X-T2's de waarde van hun camera in één klap wegsmelten. Enkele maanden oude camera's waren opeens nog minder dan de helft van de nieuwprijs waard. Ik kan mijn X-T20 gelukkig voor dezelfde prijs op marktplaats laten staan.
Een camera is een gebruiksartikel, geen investering. Je koopt een camera om er lange tijd gebruik van te maken. Bij uitgave van een nieuwe versie blijft je camera gewoon werken zoals voorheen.
Tuurlijk is het een gebruiksvriendelijke artikel maar wat @Krekker aangeeft sloeg echt alles. Ik ben zo iemand die een paar maanden een X-T2 had en door de lagere intro prijs van de T2 prijs zo hard dat het gewoon bizar was.
Nou zal ik er geen tel van wakker liggen maar de daling was erg extreem 8)7
Body's dalen altijd in waarde. Het is glas dat waardevast is. Haal je tweedehands, dan kan je het zelfs jaren later voor hetzelfde bedrag weer verkopen. Body's kan je beter in de uitverkoop halen zodra er een nieuwe lijn wordt uitgebracht.
Vroeger was dat anders. Lenzen kon je prima tweedehands kopen, was ietsje goedkoper maar je loopt weinig risico dat die niet goed was. Bodies waren veel kwetsbaarder.

Tegenwoordig is het anders. Lenzen zijn gemaakt van lichtgewicht plastics en verdragen niet meer zoveel a use. Raken soms spontaan defect (deed vroeger alleen Sigma), denk aan de problemen met SDM-autofocus op de DA* zooms.
In de eerste bevindingen van DP Review was te zien dat de Autofocus het niet haalt tov die van de Sony A6400.. Ik stond op het punt mijn X-T1 in te ruilen voor een X-T3 maar ga toch nog maar eens verder op onderzoek uit.
Ik heb de XT3 en de autofocus is fantastisch. Daarbij komt dat er nog een firmware update uitkomt die dit nog meer verbeterd. Juist de punten die de Xt30 niet heeft tov de Xt3 ben ik nog steeds ontzettend blij met de aankoop en heb afgelopen week ook verbluffende video's mee geschoten. Wat ik het meeste waardeer aan de XT3 zijn de vele customized options en (voor mij ontzettend belangrijk als hiker/buiten fotografie) weather R.
Is een verdere prijsdaling voor de X-T20 te verwachten?
Ik ben echt enorm benieuwd naar het objectief wat in de laatste alinea wordt aangekondigd. Lijkt een behoorlijke bang for the buck.
Waarschijnlijk een 'domme' vraag maar ik stel ze toch ;) :
Bij gebruik van de elektronische sluiter is de maximale fotografeersnelheid 20 beelden per seconde en met de mechanische sluiter is dat 8bps.
Waarom ook nog mechanische? Wat is het nut tov de elek?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.