Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fuijifilm X-T100-systeemcamera met 24,2-megapixelsensor kost 599 euro

Fujifilm heeft de X-T100-systeemcamera gepresenteerd. Dit nieuwe model heeft een 24,2-megapixelsensor en heeft net als de X-A5 geen traditionele X-Trans-sensor, maar een cmos met een regulier Bayer-ontwerp. Het toestel gaat 599 euro kosten.

De 24,2-megapixelsensor in de Fujifilm X-T100 is van het aps-c-formaat en heeft een gevoeligheid van 200 tot 12.800 iso, wat digitaal kan worden uitgebreid naar 100 tot 51.200 iso. De nieuwe camera beschikt over fasedetectie-autofocus en kan bij de autofocus 91 punten gebruiken in single-autofocusmodus. Deze specificaties zijn geheel gelijk aan de eerder uitgebrachte X-A5, waarbij het grootste verschil is dat de X-T100 een elektronische zoeker heeft.

Het 3"-touchscreen op de achterkant kan horizontaal naar de zijkant worden gekanteld, wat het toestel onder meer voor vloggers interessant maakt. Het scherm kan ook verticaal worden gekanteld en heeft ruim een miljoen beeldpunten. De behuizing waar de evf in zit, is iets gekanteld, waardoor er ruimte is voor een ingebouwde flitser. Fujifilms nieuwe systeemcamera kan in een 4k-resolutie filmen, maar dat heeft wel de beperking van een maximale framerate van vijftien beelden per seconde. In full-hd-resolutie kunnen video's worden opgenomen in maximaal 60fps.

De accu van de camera is volgens de fabrikant goed voor het nemen van maximaal 430 foto's en het toestel weegt 448 gram. De X-T100 is voorzien van wifi en bluetooth en heeft in tegenstelling tot de duurdere X-T20 geen specifieke draaiwieltjes voor het instellen van de isowaarde of de belichtingscompensatie, maar beschikt over een meer reguliere configuratie met een PASM-wieltje.

Net als de toestellen in de X-A-serie heeft de X-T100 geen X-Trans-sensor, maar een sensor met een regulier Bayer-ontwerp waar de overige camerafabrikanten ook gebruik van maken. De X-Trans-sensor wordt wel beschouwd als een sensor die mooiere kleuren produceert, maar het ook lastiger maakt om foto's in het rawbestandsformaat te bewerken.

De X-T100 komt in juni op de markt voor een prijs van 599 euro. In plaats van alleen de behuizing kan de camera ook worden aangeschaft met het XC15-45mm f/3.5-5.6 OIS PZ-objectief. Dit 136 gram wegende, elektrisch aangedreven zoomobjectief voor de X-mount heeft in de groothoekstand een beeldhoek die vergelijkbaar is met die van 23mm-objectieven op fullframecamera's. In combinatie met dit objectief kost de camera 699 euro. In de loop van juni komt de X-T100 beschikbaar.

Door

Nieuwsredacteur

63 Linkedin Google+

Submitter: MRIdev

Reacties (63)

Wijzig sortering
Spec vergelijking tussen de X-A5, X-T100 en X-T20. De X-T100 is eigenlijk gewoon een X-A5 met de viewfinder en het volledig draaibare scherm van de X-T20. Aangezien die ook ¤599 kost, krijg je een gratis viewfinder, wat best een goede deal is :).

[Reactie gewijzigd door Balance op 24 mei 2018 13:04]

De X-A5 heeft dan weer als voordeel dat deze ook met een bruine of roze 'beledering' verkrijgbaar is. (Geld trouwens ook voor de X-A3). Uiterlijk vs features zeg maar. Daarmee ogen de XA's nog een stuk meer retro.
Dus dè kenmerken van Fuji zijnde X-trans sensor en 'old school' bediening (aperture ring, sluitertijdwiel, .... ) zijn bij dit toestel verdwenen? Rare keuze....
Je mag vinden wat je wil van X-Trans, maar er is meermaals aangetoond dat het geclaimde voordeel hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door het ontbrekende AA-filter (maar daarvoor heb je geen X-Trans nodig), en dat het afwijkende CFA meer last heeft van valse kleuren (hetgeen wordt 'opgelost' door de verzadiging te verlagen). Velen (waaronder ik) vinden de output van de X100 (12 megapixel Bayer) bijvoorbeeld veel fraaier van de X100S/T (16 megapixel X-Trans), specifiek als het gaat om kleurdetails.

Wat betreft de bediening vind ik het niet meer dan logisch dat een PASM model wordt gelanceerd. Niet iedereen zit op de Fuji controls te wachten. Voor mij is bijvoorbeeld de X-T20 een mooi formaat, maar de dials voor drive mode en sluitertijd gebruik ik zelden. De EC-knop heeft geen functie als je helemaal manual werkt Als deze X-T100 het toelaat, zou ik ISO aan een van de top dials toewijzen, en de andere top dial afhankelijk van modus (diafragma of sluitertijd dus). Zo heb je geen dials die een groot deel van de tijd geen functie hebben.
Wie de Fuji controls wel wil, kan al kiezen uit genoeg toestellen :)
De Fuji controls vind ik persoonlijk geweldig alleen zou ik de Exposure Compensation vervangen hebben door een ISO draaiwiel op de X-T20. Wat X-Trans sensor betreft hoor en lees ik vooral klachten over het ontwikkelen van de RAW beelden (met name met Lightroom) en minder over de kleuren zelf. Vroeger had je het "waxy skin"-effect maar dat is bij de laatste generaties Fuji toestellen reeds opgelost. Fuji staat trouwens bekend voor zijn heel goede OOC JPEG kwaliteit. Vergeet ook niet dat je gebruik kan maken van diverse Film Simulations en dat je daardoor zelf het een en ander kan bijsturen/veranderen indien nodig.
Helemaal met je eens dat de jpg's goed zijn, en sommige film simulations heel mooi. Maar dat is niet dankzij, maar juist ondanks de X-Trans sensor. Zie bijvoorbeeld deze uitgebreide vergelijking. X-Trans maakt bij details met veel kleurverschillen veel grotere kleurfouten dan Bayer. Dat wordt deels weggepoetst door sterkere ruisonderdrukking (wat op zich het waxy skin effect kan verklaren) en lagere verzadiging (Classic Chrome is prachtig, maar als je meer verzadigde kleuren wilt, krijg je weer grotere kleurfouten).
De filmsimulaties hebben niets met CFA te maken, maar met de kleur- en helderheidscurves.
Zonder X-Trans zouden de Fuji's dus minstens zo goede, en waarschijnlijk mooiere foto's produceren. Met minder complexe RAW-verwerking ook nog.
Er is daar al heel veel inkt over gevloeid maar een vergelijking met echte toestellen (ipv gesimuleerde afbeeldingen) toont aan dat:
1. de verschillen niet zo dramatisch zijn zoals ze soms worden voorgesteld
2. het ontbreken van de AA filter veel scherpere foto's oplevert
3. en dat de X-trans sensor het moiré probleem (dat zou ontstaan door de afwezigheid van de AA filter) grotendeels weet weg te werken.
Veel van de vooroordelen over Fuji en de X-Trans sensor blijken op weinig feiten gebaseerd te zijn of te slaan op oudere modellen..
Een vergelijking met echte toestellen heeft als nadeel dat je niet alleen te maken hebt met verschillende CFA layouts, maar ook met verschillende filters, sensoren, versterking, ADC, en in sommige gevallen ook lenzen. Om daaruit verschillen veroorzaakt door CFA layouts te distilleren is dan onmogelijk.
In het beste geval is het break-even tussen X-Trans en Bayer. Dat is prima natuurlijk, maar er is echt geen aanleiding voor de manier waarop X-Trans door sommigen als superieur wordt gepredikt :)
Die vergelijking moet je heel kritisch nemen. Die vergelijking wordt gemaakt met zelf ontwikkelde RAW files mbv een eigen algoritme, die dus anders is/zijn dat die van Fujifilm zelf. En juist Fujifilm maakt OOC veelgeprezen JPGs wat dus vragen oproept over het vergelijkingproces.
Je mist het punt: van X-Trans wordt geclaimd dat het scherpere plaatjes oplevert dan een Bayer-CFA. En dat is ook zo, als je vergelijkt met een Bayer sensor met AA filter. Neem je een Bayer sensor zonder AA filter, dan is dit net zo scherp, en vertoont ook nog eens minder valse kleuren.
Dat Fuji mooie jpg's maakt staat buiten kijf, maar dat komt niet door het X-Trans CFA :)

De grootste nadelen (wormy artefacts, waxy skin, RAW-converters die er niet mee overweg konden) zijn inmiddels wel opgelost met X-Trans III (heeft even geduurd), maar voordelen biedt het ook niet.
Wat betreft de bediening vind ik het niet meer dan logisch dat een PASM model wordt gelanceerd. Niet iedereen zit op de Fuji controls te wachten.
Fuji controls? De X-T-reeks is juist uniek in dat de ring bovenop direct de sluitertijd in stelt, net zoals in de professionele camera's van de eerste helft jaren 80 en alle camera's van de jaren 70 en daarvoor (echte budget-modellen zoals de Olympus OM-10, Pentax ME en MV en Nikon EM uitgezonderd) Dit soort bediening voelt juist voor heel veel fotografen als natuurlijk aan.
Het zijn juist de professionelere modellen, X-Pro2, X-H1, X-T2, X-T1, X-E3, X-E2S, X-E2 e.d. waar je hier direct je sluitertijden kunt kiezen.

Voor camera's met een PSAM knop kun je bij Fuji terecht bij de nieuwe X-A5 en de X-A3, X-A10, X-A2* en de discontinued modellen X-A1, X-M1. Die X-A's zien er wel prachtig uit met dat lichtbruine leder. (* op de NL-site verdwenen/niet in assortiment/discontinued, op de internationale site nog wel aanwezig)

Verder kun je voor een PSAM-knop terecht bij de YI Technology M1, bij Sony, o.a. de A9, A7Riii, A7iii, A7Rii, A7Sii, A7ii, A7K, A7R, A7S, A7, A6500, A6300, A6000 , A99 II, A99, A77 II, A77, A900, A850, A68, bij Canon M50, M5, M6 (ook met EC-knop), M3, bij Panasonic DC-GX9, Lumix DC-GH5s, DC-GH5, DMC-GF7, DMC-G70, DMC-GX8 , DMC-GX80, DC-GX800, DMC-GH4R , bij Olympus PEN E-PL9, OM-D E-M10 Mark III, OM-D E-M10 Mark II, OM-D E-M1 II , PEN E-PL8 , PEN-F, en volgens mij ook bij de OM-D E-M5 Mark II, bij Nikon de 1 J5, 1 J3 en 1 V3.

De enige die ik tegen kwam zonder PSAM knop (eventueel aangevuld met extra motief-programma's zijn de Sony A5100 en A5000, de Canon M10 en M100, Nikon 1 AW1, 1 J1 en 1 S1, Sigma sd Quattro, Leica SL typ 601, TL2 en TL. Voor de drie massa-merken zijn dit de goedkoopste modellen uit de lijn waavan geacht wordt dat de gebruiker deze uitsluitend in volautomaat-stand gebruikt wordt, voor de beginnende gebruiker dus.

In de X-T20 (en de X-T10) zit er onder de sluitertijdenknop een hendeltje waarmee je de camera, ongeacht de stand van die ring, op automatisch zet. Voor de partner van de fotograaf is dat nuttig omdat die alleen hoeft te herinneren dat hendeltje om te zetten. Voor mij toen ik vorige week de camera vast hield, werkte het juist verwarrend omdat ook alle nuttige zoekerinformatie verdwijnt.
Misschien is het veelzeggend dat juist op de X-T1, X-T2 en X-H1 dat hendeltje niet aanwezig is.
Voor mij is bijvoorbeeld de X-T20 een mooi formaat, maar de dials voor drive mode en sluitertijd gebruik ik zelden.
Dat is bij iedereen anders. De ene persoon schiet alles op volautomaat (yugh), de volgende gebruikt vrijwel uitsluitend diafragmavoorkeuze, een derde kiest voor sluitertijdvoorkeuze, juist vanwege die 400mm uit de hand (geen beeldstabilisatie op de X-T-range en veel lenzen hebben het ook niet) en er zijn ook mensen die uitsluitend op manual werken (eventueel met automatisch aanpassende iso-waarde).
De EC-knop heeft geen functie als je helemaal manual werkt
Nee, als je helemaal op manual werkt niet, al zie je dan wel graag hoeveel je gekozen belichting afwijkt van het advies van de lichtmeter. Als je veel op diafragmavoorkeuze of sluitertijdvoorkeuze werkt, of op volautomaat, dan is die EC-knop weer wel handig. Iedere automatisch belichtende camera vanaf de jaren 70 had een EC-knop. Wel is een AE-L knop, goed bereikbaar voor de ring- of middelvinger, of voor de linkerhand, handiger. (Rechtsachter, waar hij bij de meeste camera's zit, te bedienen door de duim vindt ik juist niet handig)
Als deze X-T100 het toelaat, zou ik ISO aan een van de top dials toewijzen, en de andere top dial afhankelijk van modus (diafragma of sluitertijd dus). Zo heb je geen dials die een groot deel van de tijd geen functie hebben.
Volgens mij moet je daarvoor bij Pentax zijn, bij de K70, de fullframe K1 of bij de binnenkort verwachtte opvolger van de K3ii.
Wie de Fuji controls wel wil, kan al kiezen uit genoeg toestellen :)
Tja, noem het maar weer Fuji-controls, maar noem mij behalve de Fuji's X-H1, X-T2, X-T20, X-Pro2, X-E3 en de discontinued modellen X-T1, X-T10, X-Pro1, X-E2s, X-E2, X-E1 één digitale camera waar dat kan.

Mijn lijstje is beperkt tot analoge modellen (zoals de Canon EF-M, Pentax MZ-3, MZ-5n, MZ-5, MZ-M, LX, P30t, P30n, P30, K2dmd, K2, Olympus OM-4, OM-2, Nikon F401, FA, FE2, FE, Minolta XD-7, XG- en XE-serie, Leica R-serie, Fujica AX- en STX-sersie) en camera's met mechanische sluiter.
Je zal aardig wat tijd kwijt zijn geweest aan het uittikken van al die modellen ;) Overigens mist in je lijst met PASM-loze camera's de (op serieuze gebruikers gerichte) Sony NEX-7.
Inderdaad zal de manier van bedienen van de Fuji's voor velen bekend voorkomen. Maar hetzelfde geldt voor de PASM-methode. Dat is al jarenlang de standaard op SLR's. Voor mensen die dat gewend zijn, is dit wellicht makkelijker overstappen dan naar de 'ouderwetse' bediening op de overige Fuji's.
Maar je voornaamste punt lijkt te zijn dat er buiten Fuji genoeg camera's zijn met PASM bediening. En dat is ook zo. Maar nu is er ook bij Fuji de keuze voor een PASM camera mét viewfinder. Dat biedt keuze, en dat is toch alleen maar goed? :)
Je zal aardig wat tijd kwijt zijn geweest aan het uittikken van al die modellen ;)
Klopt. uiteraard wist ik dat de Sony A-dslr's en de A7's de psam knop hebben maar het verbaasde me dat vrijwel alle modellen inderdaad die PSAM hebben. De Leica's niet maar die hebben wat dat betreft een ander bedieningsconcept, met name de SL.
Overigens mist in je lijst met PASM-loze camera's de (op serieuze gebruikers gerichte) Sony NEX-7.
Volgens mij is de NEX-7 uit de productie/verkoop. Ik heb ergens gelezen dat de A6000-lijn de opvolger is en Ik kwam hem in ieder geval ook niet tegen in de pricewatch. Ja ik heb enkele modellen toegevoegd die discontinued zijn maar die wel grote impact hebben gemaakt zoals de A900 en A850. Naast deze zijn er vast nog wel wat d-slr's te vinden met PSAM maar ik heb me geconcentreerd op het mirrorless-verhaal. Met name bij Sony was en is PSAM inderdaad prominent aanwezig.
Inderdaad zal de manier van bedienen van de Fuji's voor velen bekend voorkomen. Maar hetzelfde geldt voor de PASM-methode. Dat is al jarenlang de standaard op SLR's. Voor mensen die dat gewend zijn, is dit wellicht makkelijker overstappen dan naar de 'ouderwetse' bediening op de overige Fuji's.
Wat ik hoor, ook bij het gesprek in de fotozaak waar ik de X-T20 vast hield, is juist dat heel veel mensen enthousiast zijn over dit concept. Het is ook heel simpel. Zet de sluitertijdenkop op A en de diafragmaring op A en je hebt de P. Zet de knop op een tijd en je hebt S, zet de diafragmaring op een waarde en je hebt A, zet ze beide op een waarde en je hebt M. Simpel.

Die hele PSAM is dan overbodig tenzij je PH en PL, motiefprogramma's e.d. wilt toevoegen. Dat laatste doen ook heel veel fabrikanten, met name in de amateurlijnen maar op de professional laten ze die weg. Overigens is het Chinon die daar met de CP5 Twin Program mee begon, een programma met snelle sluitertijden (bv voor sport of lange lenzen) en een programma met langzamere tijden voor bv landschap. Dat was 1983. De Minolta X-700 uit 1981 was bij mijn weten de eerste die de PSAM knop in die vorm had.

Pentax voegt aan zijn PSAM knop al jaren een Sv-stand toe, waarbij je met het scrollwiel snel de iso kunt aanpassen, maar dan blijft je in het programma. Een andere stand die de huidige Pentax d-slr's hebben is de TAv stand waarbij je zelf tijd en diafragma kiest en de camera de iso aanpast. Dat laatste kun je niet rechtstreeks kiezen als de camera naar M overschakelt als diafragmaring en sluitertijdenknop beide op een waarde staan, of je moet dat dus ergens anders instellen. Hetzelfde geldt trouwens voor een movie-stand zoals die meestal ook op de PSAM-knop zijn plaats krijgt. Echter de verschillende oplossingen daarvoor op de Pentax K-70 en de KP zijn ook elegant.

Die TAv wordt moeilijker maar dat heeft dus bij mijn weten geen een ander merk, al kun je de Sony A7-serie als je via een adapter manuele lenzen er op zet deze op sluitertijdvoorkeuze zetten* waarna de camera de juiste iso-waarde kiest. (wat eigenlijk wel moet want in andere standen kiest hij (volgens reviews met firmware 1.0) steevast voor voor 1/60 en bijbehorende iso-waarde)
Maar je voornaamste punt lijkt te zijn dat er buiten Fuji genoeg camera's zijn met PASM bediening. En dat is ook zo. Maar nu is er ook bij Fuji de keuze voor een PASM camera mét viewfinder. Dat biedt keuze, en dat is toch alleen maar goed? :)
Tja, die keuze is goed maar gaat in dit geval gepaard met de (budget) cmos en verder ontbreekt (net als op de X-A5) ook het voorste scrollwheel. Het achterste scrollwheel zit er wel maar is dus echt niet handig (mijn ervaring).

Ik zou dus eerder voor de X-E2(s) gaan (ook al is die maar 16MP) of voor de (nu ¤200) duurdere X-E3 want die hebben wel geen scrollwheel maar wel een sluitertijdenknop ipv psam en als je lens ook een diafragmaring heeft heb je dat scrollwheel niet per sé nodig.

En ja, ik zou ook voor een zilveren X-T2 gaan ipv een zwarte en die is ook ¤200 duurder (de zilveren X-T1 is zelfs ¤400 duurder dan de zwarte). Een zwarte is wel prima als je een tweede body nodig hebt maar dat is minder snel nodig als toen met film.

Deze X-T100 komt er naast in zwart en zilver trouwens ook in 'goud' (aan de foto's in de pricewatch te zien wordt dat een soort champagne-kleur).
Je was het serieuze instapmodel van Sony, de A58, nog vergeten. Die heeft ook een PASM standen.
De A58 stond niet meer in de pricewatch*. Ik heb al enkele legacy-modellen toegevoegd (A900, A850, A99, A77) maar dat waren al uitzonderingen.

*Het kan uiteraard dat een winkel die er inmiddels terug heeft ingezet, bv omdat ze (via via) nog een batch hebben binnengekregen maar dat is onwaarschijnlijk. Ik vermoed ook dat de SLT's er langzaam uit gaan.
Modellen met dedicated sluitertijden wiel en EV compensatie en bovendien diafragma instelling op het objectief, zijn voor mensen die de tijd hebben om een foto te maken. voor alle andere soorten fotografie is die workflow een sta in de weg om "het moment" te pakken. Doe je landschap of studio fotografie niks mis mee, maar sport en event is ongeschikt voor Fuji camera's. Niet onmogelijk doch hoogst ongemakkelijk.
Bij event en sport moet je blind, met enkele drukken op een knop, liefst nog alleen met rechts en zonder oog van de zoeker te halen, alle instellingen kunnen doen.
Geef mij dan maar een Panasonic G(H/M/X).. of beter nog Olympus E-M1, waar ergonomie paramount is.
We hebben het dan over spiegelloze camera's natuurlijk, want Nikon en Canon hebben geen, in kwaliteit, vergelijkbare modellen in deze categorie.
Modellen met dedicated sluitertijden wiel en EV compensatie en bovendien diafragma instelling op het objectief, zijn voor mensen die de tijd hebben om een foto te maken. voor alle andere soorten fotografie is die workflow een sta in de weg om "het moment" te pakken.
Ik vind camera's met menu's een sta in de weg voor de workflow en een PSAM-knop is een menu.
Als je het moment wilt pakken moet je altijd eerst weer naar een ander menu toe. Een camera met diafragmaring en sluitertijdenknop gebruik je voornamelijk in diafragma of sluitertijdvoorkeuze en staat altijd gelijk in een bruikbare stand.

Maar met PSAM: Kies de P en je scrolwiel werkt als program-shift maar dat gebruikt vrijwel niemand. Kies de S of de A en je scrolwiel kiest tijd of diafragma. Kies M (niet echt de stand voor het moment, maar ala) en je moet met een knopje omschakelen tussen het bedienen van diafragma en tijd (dát is onhandig) tenzij je een body met twee scrolwielen hebt.

Een camera met dedicated sluitertijdenknop heeft die op de A staan voor programma en dan heb je (bij de X-Pro2 en de X-T-lijn in ieder geval) alsnog een scrolwiel (de X-E's weer niet) voor program-shift of gevoeligheid of diafragma. Ik zie geen belemmering. Wel kun je dus ook als de camera uit staat gelijk zien welke tijd je gekozen hebt.

Fuji heeft lenzen met en zonder diafragmaring. Een draai aan die ring gaat sneller als het herhaaldelijk drukken op een knopje zoals andere merken en als je een scrolwiel voor het diafragma met je duim moet bedienen, dan werkt dat pas langzaam. De verwarring wordt compleet als je twee scrolwielen hebt en de achterste werkt voor het diafragma en de voorste voor de tijd hebt behalve bij diafragmavoorkeuze want dan bedient het voorste wiel ineens het diafragma en wordt het achterste functieloos of ook weer aan iets anders toegekend.
maar sport en event is ongeschikt voor Fuji camera's. Niet onmogelijk doch hoogst ongemakkelijk.
Bij event en sport moet je blind, met enkele drukken op een knop, liefst nog alleen met rechts en zonder oog van de zoeker te halen, alle instellingen kunnen doen.
Als een Fuji X-T ongeschikt is voor sport e.d. dan is het omdat de autofocus niet zo snel is als bij een Eos 1D of Nikon D8. Als je het oog van de zoeker moet halen of blind enkele knoppen moet indrukken dan ben je echt te laat. Juist bij een camera met dedicated sluitertijdenknop en diafragmaring en andere dedicated controls kun je deze blindelings bedienen zonder dat je met drukknopjes allerlei menu's door moet. De tijd dat de gekozen sluitertijd alleen op de sluitertijdenring te zien was gaat terug tot de Olympus M1 (later OM-1) en daarvoor, een hele enkele very basic camera zoals de K1000 uitgezonderd. Iedere fatsoenlijke camera destijds toonde al de gekozen tijd in de zoeker en had een judas-window om het gekozen diafragma in te spiegelen. Uiteraard toen programma-automatiek in zwang kwam werd de weergave via displays.

De Olympus OM-D lijn heeft best wel een paar sterke punten (3:4 verhouding) en een redelijk doordachte layout maar legt het af tegen de Fuji's. Panasonic moet het echt hebben van zijn connecties met Leica (de lenzen dus) en de mogelijkheid grootschalig en dus goedkoop te produceren. Dat laatste is ook wat Canon (vanaf de AE-1) groot gemaakt heeft, niet de kwaliteit van de camera's. Ja als je voldoende omvang hebt en dus het hoogste research-budget kunt vrijmaken aan elektronische verbeteringen zoals betere belichtingsalgoritmes, snellere autofocus, meer pixels per oppervlakteeenheid, hogere kleurverzadiging en als je dan bediening en degelijkheid niet teveel verziekt, dan wordt je al snel de beste. Als je voldoende groot bent kan niemand daar meer tegenop.

Minolta, Kyocera (Contax & Yashica), Chinon, Cosina, Petri, Fujica, Konica, Miranda e.v.a. hebben om die reden de handdoek in de ring moeten gooien. Ze konden de steeds verdergaande stap naar steeds grootschaligere productieaantallen, die eigen zijn aan de elektronicabranche, niet aan.

De voorlopig laatsten die uit stapten zijn Minolta, Kyocera en Chinon. Zij misten de stap naar digitaal, de laatste ook omdat hun overstap naar autofocus hun teveel had gekost. Cosina en Petri hebben de overstap naar autofocus niet eens geprobeerd en zijn verdwenen. Cosina maakt enkel nog de lenzen in de Voigtländer lijn voor Ringfoto.

Ricoh, Olympus en Fuji hebben destijds de overstap naar autofocus helemaal niet gemaakt en zijn bijgevolg ook een tijdje weg geweest al zijn ze wel compactcamera's blijven maken. Dankzij hun ervaring met digitale compacts konden Olympus en Fuji terugkomen, Ricoh kwam terug door Pentax te kopen. Eerder stapte ook Konica uit de slr-branche, Konica's elektronica bleek steeds defect te raken. Ook zij maakten compacts, zelfs digitale maar die laatste nooit zo succesvol.

Andere merken hebben kunnen overleven door zich te concentreren op hun niche. Merken als Alpa, Cambo, Linhoff (nu nog statieven), DHW Fototechnik, Arsenak-Kiev, KMZ bestaan nog steeds. Mamiya zocht de samenwerking met Leaf en is daarmee samengegaan. Sinar richtte zich al vroeg op digitaal en is nu onderdeel van Leica. Voor Leica was dat de M-lijn die ze dankzij de samenwerking met Panasonic succesvol hebben kunnen migreren naar digitaal. Ook Olympus bestaat enkel nog dankzij die samenwerking.

Opvallend is dat tegelijkertijd met die uittocht van camerafabrikanten er tegelijkertijd drie nieuwe zijn ontstaan: Samsung, Panasonic en Sony, drie firma's die daarvoor al decennialang hun sporen hadden verdiend als elektronicafabrikant maar van camera's maken eigenlijk geen kaas gegeten hebben. Samsung heeft een samenwerking gehad met Pentax maar beiden zijn hun eigen weg gegaan. Samsungs d-slr lijn bestond uit rebranded Pentax camera's en hun mirrorless systeem is inmiddels ook stilletjes afgevoerd. Panasonic heeft camera-technologie in huis gehaald bij Leica en Olympus. Met de tweede werken ze nog steeds samen in het µFT-systeem en van Leica betrekken ze nog steeds de objectieven. Sony heeft de camera-afdeling van Minolta overgenomen nadat die voor de copieerapparatentak samengegaan was met de restanten van Konica.

En Nikon, die waren vanaf begin jaren 70 de grootste en hebben dat vol kunnen houden door net als Canon vol in te zetten op elektronica wat ze ook alleen maar konden omdat er een gigantisch concern (Keiretsu) achter (Mitsubishi Group) staat dat behalve camera's en conservenblikjes ook supertankers, vliegtuigen en elektronica maakt, over zijn eigen olieraffinaderijen beschikt (Nippon Oil Corporation), zijn eigen rederij (NYK-line) en heeft en zelfs zijn eigen verzekeraars en bank (The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ) zelfs de grootste bank van de wereld. Ze zijn trouwens ook aktief in de ruimtevaart.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 28 mei 2018 16:56]

Ik vind het ook best een vreemd toestel.
Akkoord, je gaat altijd wat toegevingen moeten doen als je een entry-level systeemcamera op de markt brengt,maar dit is naar features en prijszetting toe toch maar een mager beestje.

Ik heb zelf een Sony a6000, en die kost momenteel vlot ¤100 tot ¤150 minder, voor (quasi) dezelfde specs. De a6000 is bovendien ondertussen 4 jaar oud. Je zou dan toch verwachten dat een nieuwe release in hetzelfde prijssegment wat meer toevoegd dan 4K op 15fps (wie zit daar nu op te wachten?).

Fujifilm maakt best wel goed spul, maar dit is op het eerste zicht toch wat een misser.
Even de reviews afwachten...
Fujifilm maakt best wel goed spul, maar dit is op het eerste zicht toch wat een misser.
Even de reviews afwachten...
Waarschijnlijk moet deze camera concurreren met de A6000 of de pricewatch: Olympus OM-D E-M10 Mark III Pancake Kit Zilver Beide kunnen wel 4k 30fps.

Ik vind daarom de volgende in het artikel dan ook raar:
Het 3"-touchscreen op de achterkant kan horizontaal naar de zijkant worden gekanteld, wat het toestel onder meer voor vloggers interessant maakt.
Je vergelijkt nu de straatprijs van een redelijk oud toestel (die overigens op veel punten inderdaad nog prima mee kan) met de intoductie-adviesprijs van een nieuw model. Iets met appels en peren...
Vooral vreemd om het dan toch de x-t** naam mee te geven.
Ik denk dat ze de logica aanhouden dat alle camera's met een hump (de EVF) midden bovenop, de serie X-T* meekrijgen. Hoe meer nullen achter het model staan, hoe langer in de rangorde. Dus de X-T2 hoog, de X-T20 midden en de X-T100 laagst. Vergelijkbaar met bijv. Canon.

De X-A's hebben geen EVF, de X-E's hebben hem links bovenop. (De X-H-naam begrijp ik ook nog niet helemaal.)
(de H in XH staat voor Hybride)
De X-A's hebben geen EVF, de X-E's hebben hem links bovenop.
De X-A's hebben geen EVF en een sensor met Bayer-patroon, en dan heb je ook nog de X-M's zonder EVF en een X-trans sensor.

Dus nu is het nog wachten op een X-T100 met X-trans sensor - benieuwd hoe die dan gaat heten... En nee, dat is dan geen X-En of X-Tnn want die zijn toch wel een stuk hoger gepositioneerd, met veel meer controls en instellingsmogelijkheden.
Dit is meer een instapmodel/tussenstap tussen de X-T2/20 en de X-A. De A serie heeft ook geen x-trans sensor.
- aperture ring zit bij een XF lens op lens zelf.. (Behalve XF27) niet op de camera.
- je bedoelt waarschijnlijk ISO en SHUTTERSPEED
- je kunt knoppen customizen op de X T100 waardoor je dit dus terug kunt zetten.. je zet knop in M om dit te
bewerkstelligen.
- vermoed dat x trans sensor duurder is... andere budget fuji x camera's gebruiken het ook al jaren niet..


Het is trouwens geen rare keuze, de instappers (voor beginners, automatische standen gebruikers) lopen harder dan duurdere modellen.

[Reactie gewijzigd door Quakie op 24 mei 2018 13:18]

Ik ben een beetje een amateur en beginner wat fotografie betreft maar ik heb 2 weken geleden een X-T20 aangeschaft. Heb ik nu een fout gemaakt of is deze camera toch wel echt iets minder?
Ik heb een xt20 dus ik ben biased maar de echte vraag is denk ik wat heb je betaald en wat heb je gekregen. (daarmee bedoel ik de combi body/lens)

Body wise:
- XT 20 meer AF punten en snellere auto focus
- Hogere burst rate
- Dials waardoor sneller in te stellen.
- xtrans sensor wat in mijn ervaring betere low-light foto's oplevert maar dat is controversieel
- 30fps 4k

Bij slecht licht, denk binnen, levert de xt20 consistenter betere foto's.
Niet dat deze slecht is maar wel slechter.
Ik maak bijvoorbeeld wel eens foto's bij rollerderby en daarbij ga je dit merken

Lens wise:
Deze is prima maar de kit lens van de xt20 is de 18-55 f2.8 4
Dat levert je, afhankelijk van waar in het zoom bereik je zit 1,5 tot 2 keer zo veel licht op.
Plus de stabilisatie is een stop beter en de lens staat bekend om zijn IQ
Niet dat deze lens slecht is, ik zit er aan te denken vanwege de 15mm, maar die is echt merkbaar beter

De vergelijking in prijs is 1.099, vs 699. Dus voor 400 euro krijg je een camera/ lens die breder inzetbaar is (sport, indoor, 30 fps 4k) .
Wat ik merkte aan mijn voorgaande camera, de a6000 in een tijd dat Sony nog geen lage f waarde lenzen had, was dat ik hem weinig gebruikte omdat hij zo beperkt inzetbaar was. Sinds ik een XT20 heb met snelle lage f waarde lenzen heb maak ik veel meer foto's. Maw voor mij is de 400 euro het meer dan waard maar ymmv
Goed dat je de prijs meeneemt in je overweging, want laten we eerlijk zijn, eigenlijk stappen alleen fotogekken zomaar over een meerprijs van 400 euro heen ;)

Ik heb ook een X-T20, maar die is eigenlijk momenteel iets too much voor mijn fotografieniveau (tussen beginner en enthusiast in). Het idee dat ik kan groeien is wel fijn, maar er is een kans dat ik de X-T100 zal tippen aan vrienden waarvan ik weet dat ze de features wel prima vinden.
Heel fair point wat ik alleen nog wel even wil aanstippen is dat die 400 euro lens+body zijn.
De lens van de xt20 is losse verkoop 499 euro en de voorloper van de 15 kost los 299*.
Maw 200 euro van dat prijs verschil zit in de veel betere lens.

Persoonlijk vind ik lenzen met een f waarde van meer dan f4** zonde.
Bij portretten in goed licht is de bokeh van een iPhone op portret stand mooier
Bij slecht licht maken smartphones dankzij computational photography vaak net zo mooie foto's.

M.a.w in mijn optiek is deze combinatie niet echt breed inzetbaar en is een Iphone een betere investering. Deze camera met de 18-55 zou ongeveer 200 euro duurder zijn maar mijn inziens wel veel bruikbaarder. Alleen dan zou ik die 200 euro extra ook slikken en een veel betere camera er bij kiezen.

Then again, ik beschouw mezelf als gematigd enthusiast maar misschien moet ik die classificatie gewoon opgeven en erkennen dat ik full on foto snob ben.

*de 15 is nog niet los leverbaar
** uitzonderingssituaties zoals super tele daargelaten
*** ik noem de iPhone expliciet maar Pixel 2 etc doen het ook prima, flagship smartphones zijn tegenwoordig best wel goede camera's

[Reactie gewijzigd door QQ2 op 24 mei 2018 18:01]

Ik ben een beetje een amateur en beginner wat fotografie betreft maar ik heb 2 weken geleden een X-T20 aangeschaft. Heb ik nu een fout gemaakt of is deze camera toch wel echt iets minder?
Nee deze x-t100 is wat mij betreft een totaal onzinnige camera. Ik snap dat ze vloggers binnen willen harken maar had dan voor 30fps gezorgd op 4 k.

Voor de rest mist het alles wat Fuji kenmerkt. Ik geloof niet dat mensen de x-trans zullen missen, zeker niet voor de nabewerking, maar de hele bediening mist het fuji-gevoel. De X-T20 blijft de meeste bang for buck hebben en wordt mogelijk ook de opvolger van mijn x-t1
Voor wie van een PASM-camera komt, en geen behoefte heeft om de Fuji controls te leren gebruiken, is dit juist een mooie kennismaking met het Fuji systeem :)
En als je de XC lenzen gebruikt, heb je sowieso de helft van de bediening al niet volgens de Fuji-methode. Dat zijn waarschijnlijk gebruikers die zelden de sluitertijd handmatig instellen, en die SS-dial helemaal niet missen.
Nee hoor je hebt een prachtig toestel die zeer mooie foto's maakt , ik zelf heb de xt10 .... als je de foto's bekijkt op een groot IPS scherm zie je wat ik bedoel Fujifilm staat bekend om zijn prachtige kleuren opnames
Nee de X-T20 is nog steeds een geweldig toestel. Kan quasi evenveel (na de laatste update) dan de X-T2 (die een pak duurder is) en blijft mooi compact (en met touch screen). De enige echte nadelen zijn zijn autonomie (koop maar alvast een reservebatterij) en het gebrek aan "plastic fantastic" prime lenzen (er is een vrij klein, heel kwalitatief lenzenaanbod maar ze zijn wel stevig aan de prijs).
Zeg me dat je het bonnetje nog hebt!
Kijk, dat is goed nieuws! Ja, heb de bon nog maar ze hebben in Zweden nu ook nog een 100 euro retour actie dus voor +/- 800 euro heb ik de t-x20 met de 16-50mm lens. Dus dan heb ik toch de juiste keuze gelukkig.
Nee hoor. De X-T20 is een geweldig toestel! :)

Is een X-T2 in een kleinere verpakking. Zelf heb ik de X-T2, omdat ik het kantelscherm wilde hebben, maar voor de rest......
Het ziet er in zijn geheel niet heel ergonomisch uit, iemand ervaringen met een Fuijifilm? Ik gok dat ik toch de grip aan de voorkant enorm ga missen
Zo raar is dit ontwerp niet hoor. Sterker nog journalistieke professionals en vele amateur fotograven hebben tientallen jaren met een dergelijk ontwerp gefotografeerd dat ging blijkbaar prima.

En heel veel meer dan dit kunnen aanpassen van je diafragma en sluit de tijd en het afdrukknopje heb je feitelijk niet nodig om een foto te maken
Sterker nog journalistieke professionals en vele amateur fotograven hebben tientallen jaren met een dergelijk ontwerp gefotografeerd dat ging blijkbaar prima.
Dat het prima gaat, wil niet zeggen dat het niet fijner is met een (minimale) greep aan de voorkant. Het is niet voor niets dat de meeste analoge-camera's zonder handgreep, deze er "gratis" bij krijgen zodra je er een autowinder op schroefte, zoals het grootste deel van de professionals zal hebben gedaan.

En vanaf de jaren 80 hadden de meeste modellen buiten het instapsegment wel een klein gripje zoals bijvoorbeeld de Pentax Super-A had, wat toch een stuk beter vasthoudt.

Gezien het hier tevens om Fuji's instapsegment gaat, zijn we blijkbaar weer gewoon terug bij af, waar je een duurder model moet aanschaffen voor greep-comfort. :9

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 24 mei 2018 13:52]

Vanaf die tijd werden zoomlenzen ook steeds populairder en die zijn groter en zwaarder. Tot dan was dat gripje nauwelijks nodig (de betere tele lenzen hebben hun eigen statiefgondel). Van toen motortransport en autofocus ingebouwd werden en dus het batterijverbruik de hoogte in schoot was die handgreep vooral ook handig voor de fabrikanten om de lithiumbatterijen (en later de accu's) in te bouwen. (Een enkel model had ze daarvoor al in de bodemplaat, dat waren de weinige modellen die op penlites of mini-penlites werkten).
Op een SLR werden over het algemeen, voor journalistiek, geen dikke en zware (tele)zoom geschroefd.
Mijn E-M5 II heeft van zichzelf minimaal grip (maar meer dan deze nieuwe Fuji) maar met de 12-40 is het toch niet optimaal. De optionele grip maakt het ergonomisch een stuk aangenamer. Voor lichte primes is het wel prima.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 24 mei 2018 14:39]

Ja hoor. Eigenaar van een X-T2 en x100s hier.

De grip is even wennen als je DSLR's gewend bent, maar na een tijdje weet je niet meer beter.

Er zijn overigens veelal ook thumbgrips of andere grips verkrijgbaar, waardoor de grip wel net even wat prettiger wordt (thumbgrip heb ik op mijn X100s).
Ik heb de X-T20 en een extra grip zou wel welkom zijn. Het voordeel van een optionele grip is dat je dan zelf in de hand hebt hoe groot je je toestel wilt maken: gebruik je ene grote lichtsterke lens of zoomlens kan je de grip gebruiken, gebruik je een pancake kan je hem er weer af laten.
4K met 15FPS is domweg onbruikbaar. Mijn Yi Lite heeft 4K 20FPS en dat zuigt enorm.

Zit er alleen op omdat ze dan kunnen zeggen dat ie 4K is...

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 24 mei 2018 11:56]

Voor videobeelden is dit dan ook niet echt het doel. Je kan beter een goede camcorder halen voor video opnemen.

Of een camera die wel iets meer focust op videobeelden, maar dan ben je wel veel en veel meer geld kwijt dan nodig is.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 mei 2018 12:00]

Onzin. De Sony RX100V kan gewoon 4K filmen op 24 of 30 fps en dit is een uitstekende vloggers cam. De Canon Powershot G7XMk2 ook, al kan die geen 4K filmen maar wel heel goed HD.
Steeds meer compact camera's en zelf smartphones (mits voldoende licht en je niet hoeft te zoomen) kunnen de functie van camcorders overnemen.
4k in 24 fps zodat al die kids thuis met hun 720p smartphone/tablet naar hun streams kunnen kijken. Hou het dan gewoon op 1080p @ 60fps.
Er zijn heel veel mensen die naar 4k films kijken op hun PC (en 4K tv's), die een hogere resolutie hebben dan FullHD, ook omdat de Bitrate veel hoger is en de beeld er veel mooier uit ziet.
Gezien het in dit licht over de vloggers ging denk ik niet dat iemand dan ook maar naar die trage bende wil kijken. Zo 'bewegerig' als de beelden daar meestal zijn is het één groot blurfestijn waar je dan naar kijkt.

Ik krijg al hoofdpijn als ik hier naar moet kijken... https://www.youtube.com/watch?v=a057Do2d4nI
En met welke sluitertijden is er gewerkt in die vergelijking? Als de sluitertijd niet aansluit op de framerate, bijvoorbeeld 24fps met 1/48sec of 30fps met 1/60sec, dan krijg je niet zo'n vloeiende beelden. Zo te zien aan de video, zijn er sowieso te korte sluitertijden gebruikt.
Wat een verschil zie je tussen 24fps en 30fps, 30fps loopt een STUK vloeiender dan 24fps, en 60 natuurlijk nog beter, maar dat 6fps zo een verschil maakt.
De Sony RX100V is dan ook EUR 400,- duurder. Niet echt een eerlijke vergelijking.
De RX100IV is EUR100,- duurder en kan ook 4k filmen maar dan met 25 fps.
En de RX100III is EUR100,- goedkopen en kan alleen maar FullHD filmen.

Dus je kan hem waarschijnlijk het beste met de RX100IV vergelijken, wordt een interessant artikel dan. Puur voor de looks vind ik de Fuji beter er uit zien persoonlijk.
Ik wou een compactcamera al zeggen in mijn reactie, maar dat klopt inderdaad. Compactcamera's zijn dan ook meer gemaakt voor de "gewone" consument.
Feit blijft wel dat een camcorder beter vasthoud voor filmen. Nu filmt de echt serieuze filmer uiteraard uitsluitend vanaf statief dus dan maakt dat niet meer uit (alhoewel, met een smartphone niet echt handig)
De camcorder is eigenlijk gewoon een dood concept. Er worden vrijwel geen nieuwe modellen meer gemaakt en er gaan nog minder de toonbank over.
Klopt en eigenlijk wel jammer want ze liggen veel beter in de hand als je hoofddoel filmen is en de laatste modellen zijn ook prima geschikt voor een incidentele still.
Dat is met een moderne SLR ook het geval. SLRs als de Sony A7 serie, Nikon D850 of Canon EO5Mk4 worden vaak door professionele filmers gebruikt. En ze hebben beeldstabilisatie, evenals de (veel goedkopere) betere compacts als de eerder genoemde Sony RX100 III. IV en V en Canon Powershot G7X.
Dat is voornamelijk omdat de ontwikkelingen in de D-SLR-markt razendsnel zijn gegaan en eigenlijk iedere fullframe-d-slr ondersteunt tegenwoordig video.

De echt als camcorder ontwikkelde merken/modellen hebben nooit de stap naar fullframe gemaakt, zelfs aps-c camcorders zijn er volgens niet. Het enige dat ik ken* zijn de modellen van het merk RED en de Canon's (de huidige EOS Cinema lijn en de modellen XL-H1, XH-A1 XH-A1s) waarvan ik er ooit één in het wild heb gezien. De RED's zijn behoorlijk wat duurder dan een fullframe d-slr en de Canon Cinema lijn volgens mij ook.
Tevens verkrijgbaar in verschillende kleurtjes. ;)

http://fujifilm-xt100.com/?lang=NL
Poeh, de keuze is reuze... ;)
Verkrijgbaar in Nederland in twee kleurvariaties (Dark Silver en Black), zodat er altijd een X-T100 is die bij uw stijl past.
Ik ben een notoire gebruiker van LightRoom, is Fuji dan wel de juiste keuze? Ik heb nu Canon en wil upgraden naar ofwel een 80D of systeem switch naar Fuji.
Volgens mij hoeft dit geen enkele belemerring te zijn. Er zijn vele Fuji liefhebbers die Lightroom gebruiken (mijzelf inclusief). Al bewerk ik zelf voornamelijk de JPG's en niet de RAW (RAF) files, waar de discussie om draait. De RAW files die ik bewerk, leveren voor mij geen problemen op.

Volgens mij moet je meer kijken naar wat je wensen/eisen zijn rondom je fotografie en daarop je camera keuze baseren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*