Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fujifilm zet nieuwe ultragroothoek en telelens op roadmap voor 2018

Door , 22 reacties

Fujifilm komt in 2018 met twee nieuwe objectieven voor het X-systeem. Op zijn roadmap heeft de Japanse camerafabrikant een ultragroothoek en een telelens met vast brandpunt geplaatst. Veel details geeft Fujifilm nog niet, maar het lijkt om lichtsterke objectieven te gaan.

Fujifilm heeft al een 10-24mm f/4-groothoekzoom in het assortiment voor zijn systeemcamera's, maar in 2018 komt daar een nieuwe groothoekzoom bij. Wat brandpuntsafstand betreft lijkt deze in hetzelfde bereik als de bestaande 10-24mm te komen, blijkt uit de plaatsing op het schema. De schim die Fujifilm van het objectief toont, is groter dan het huidige model. Dat zou kunnen duiden op een lichtsterker objectief, met bijvoorbeeld een diafragma van f/2.8.

Verder komt er een teleobjectief met een vast brandpunt. Vermoedelijk gaat het om een 200mm-objectief, afgaande op de plaatsing op de roadmap. Het lijkt een fors objectief te worden, wat aangeeft dat het een lichtsterk objectief zal zijn met een diafragmaopening van f/2.8 of groter.

Het gaat in beide gevallen om objectieven voor de Fujifilm X-systeemcamera's, die een aps-c-sensor hebben. Wanneer in 2018 de groothoekzoom en teleprime op de markt komen is nog niet duidelijk. In 2017 brengt Fujifilm een 80mm f/2.8 macrolens met stabilisatie uit, die lens stond al langer op de roadmap. Ook komen er twee objectieven voor filmmakers uit dit jaar: de 18-55mm en 50-150mm T2.9.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-02-2017 • 09:17

22 Linkedin Google+

Reacties (22)

Wijzig sortering
Lang werd er ook een 33mm f1.0 verwacht maar die lijkt geschrapt. Aldus de vaak kloppende geruchtenmolen van fujirumors.com

Ik ben vooral benieuwd naar de macrolens.
Gezien het formaat wat bij f1.0 hoort op APS-C sensoren kan ik mij hier iets bij voorstellen, een 35mm f1.4R Mk2 WR LM lijkt mij een mooier alternatief :).

Ik betwijfel trouwens of 200mm wel afdoende is, een 300 f4 of 400 f4.5-5.6 lijkt mij mooier gezien de opties die er reeds zijn voor Fuji.
Een 300/4 of 200/2-2.8 zijn beide op zich prima, temeer Fuji ook teleconverters heeft.
De EF200/2 van Canon was een heel mooi apparaat, maar echt wel fors. Een 200/2.8 is dan wat beter te behappen qua formaat, zeker op een kleinere APSC body.
Fuji heeft enkel een 1.4x TC. een 200 f2.8 = 300mm f4 (ongeveer) met die converter, langer hebben zij dan niet tenzij er een 2x TC aangekondigd wordt :).
My bad... die heb ik nog nergens voorbij zien komen :o
Jonas Rask heeft 'm eens getest, daar kende ik 't bestaan van de 2x van.
https://jonasraskphotogra...e-converter-tc-wr-review/
35mm f1.4R Mk2 WR LM
Dat lijkt me een mooie lens voor fullframe. Voor aps-c vind ik het dan weer helemaal niets. Op µFT is het dan weer wel bruikbaar al is voor een korte DOF de lichtsterke niet genoeg is (dan is die 1.0 van Isniedood een mooie waarde).
Ik betwijfel trouwens of 200mm wel afdoende is, een 300 f4 of 400 f4.5-5.6 lijkt mij mooier gezien de opties die er reeds zijn voor Fuji.
Fuji heeft nog helemaal geen primes in het telegebied behalve één 90mm.

Wel een paar zooms: XF 2.8/50-140mm 'red',
XF 3.5-4.8/55-200mm,
twee types XC 4.5-6.7/50-230mm OIS, en de
XF 4.5-5.6/100-400mm 'red'

Ter aanvulling op het complete gamma korte primes is een 135mm (ff equiv 200) of 200mm (ff equiv 300) dus zeker zinvol en die zullen lichtsterker zijn als de genoemde zooms. Langere lenzen is mischien ook wel ruimte voor maar die gaan niet snel lichtsterker zijn als die 100-400mm.

Die 135mm is de lens die voor mij in het gamma ontbreekt als ik zou willen overstappen op een X-T1, X-T10 of X-T2. Afgezien van de centjes is het vooral dat wat me tegenhoud (en de vraag of een Pentax K1 niet een zinvoller investering is met alle lenzen die ik nog heb: 400/5.6, 100-300/4.0, 35-105/3.5, 90/2.5 macro, 28-80/2.8AF, 50/1.7AF, 24/2.8, Jupiter-9 85/2.0 en 35/2.0 maar die Fuji is natuurlijk wel lekker compact en klassiek)
Fyi het voorstel is een MK2. De 35mm f1.4 is 1 van Fuji's eerste x mount lenzen en bijzonder populair.hij is alleen wel luidruchtig en heeft trage af. Vandaar de vraag naar een mk2 of een 1.0 uber versie.

Ik weet niet waarom jij hem als.niet bruikbaar categoriseert en ben daar wel benieuwd naar. Het is namelijk mijn meest gebruikte lens
Een Mk2 van een lens kan zinvol zijn echter de mk1 is nog niet eens zo oud. Als die luid en traag is, dan zal daar toen wel een reden voorzijn geweest.
Meestal komt zo'n mk2 pas na een jaar of 7 à 10 tenzij er sindsdien een behoorlijke doorbraak is geweest, bv zoals bij Canon toen ze met de usm-motoren kwamen.

Zelf vind ik het opvullen van een gat in het assortiment zinvoller als het updaten van een lens die nog prima mee kan.

Dat ik de 35mm niet interessant vind is omdat ik al jaren met film een 50mm heb gebruikt en die beeldhoek vind ik niet handig. Voor een snapshot wil je een iets grotere beeldhoek, bij fullframe 35mm, bij aps-c 24mm. Als je ergens de nadruk op wil leggen wil je een langer brandpunt. Vaak wordt bij fullframe 85, 90 of 80mm aanbevolen (Leica M heeft 75mm) maar zelf vind ik 60mm ideaal. Mijn ervaring is dat 70mm soms te lang is en 50mm te kort. Een 55mm vindt ik al beter als een 50. Voor aps-c zijn de equivalenten van 85, 90, 75 en 60 respectievelijk 56, 60, 50 en 40mm.

Voor fullframe had Pentax vroeger ook een 40mm en die was vanwege de uitstekende beeldkwaliteit ook populair. Ik heb die gehad maar vond de beeldhoek ook onbruikbaar. De beeldhoek te krap voor snapshots en veel te wijd voor andere opnames.

Voor echte groothoek-opnames is een snapshot-objectief (ff 35mm , aps-c 24mm) weer aan de krappe kant. Dan ga je naar 28 of beter nog 24mm bij fullframe respectievelijk 18 of 16mm (Canon 15mm) bij aps-c.

Voor echte tele is 200mm (ff) respectievelijk 135mm (aps-c) in mijn ogen ideaal.
24-35-60-200 of 16-24-40-135 dus. Aangevuld met een macrolens die niet te kort is. Voor fullframe rond 180 (135-200) en voor aps-c 90-135mm
Ik wou dat Sony eens zo'n mooie roadmap maakte voor het e-mount systeem. Dan weten we wanneer er weer eens een aps-c lens verschijnt. De laatste dateert namelijk alweer van augustus 2013...
Fujifilm heeft gisteren ook 2 lenzen voor filmmakers gelanceerd, voor E-Mount.
http://www.fujirumors.com...rst-looks-sample-footage/
mooi spul, maar a whole different league die cine-lenzen. Dat is niet wat jij en ik op de vakantiecamera klikken :-)
True! Bijzondere prijsstelling idd.
Ik heb liever dat ze doorgaan met het uitbrengen van nieuwe top-lenzen in hoog tempo. :-)
Als Sony een roadmap met 2 lenzen per jaar aankondigde zou ik naar een ander merk overstappen. Ik ben blij met 50 MACRO, 85mm 1.8, 70-200 2.8, 18-110, 70-300 IS. Allemaal na 2013 uitgebracht en stuk voor stuk ideale lenzen voor m'n sony APS-C camera.
Dat zijn allemaal fullframe lenzen en daardoor groter zwaarder en duurder dan een lens die speciaal voor de cropmodellen is ontworpen.

Een vraag die bij veel bezitters van een A6x00 camera leeft is of Sony überhaupt nog werkt aan aps-c lenzen. Een roadmap zou die onduidelijkheid weg kunnen nemen.
Juist niet. Fuji lenzen zijn even groot en altijd zwaarder dan Sony lenzen. Voorbeeld:

Sony 85/1,8
371 g
78x82 mm

Fuji 90/2
540 g
75x105 mm

Verder kan ik geen vergelijkbare lenzen in het Fuji-aanbod vinden. ;(
Dus ik heb liever een fullframe lens dan geen lens.
Jullie vergeten te vermelden dat er ook 2 twee nieuwe lenzen gelanceerd worden die speciaal gemaakt worden voor het video werk. MK serie, en genoemd in het groen. Gezien het feit dat fujifilm geen onbekende is qua video kijken mensen hier naar uit.
Wellicht is het artikel in de laatste 3 minuten aangepast, maar ik zie dat toch echt wel staan in de laatste alinea
Die 18-55 T2.9 is er al. Van de andere weet ik het niet.
Op dit moment alleen als E-mount. De X-mount versie en de telephoto komen later.
Ik vermoed dat Fuji de ontwikkel- en productiecapaciteit deels moet inzetten op de nieuwe GFX middenformaat serie en dat het daarom relatief rustig is op het objectief-front. Daarom is misschien die 33mm er wel afgevallen. Niet dar dat nu een echte must-have zou zijn...
Een aantal objectieven zou misschien wel een MKII update mogen krijgen ;), optisch niets mis mee maar de AF kan wat sneller en stiller zoals in de nieuwere modellen (23/35/50) en ook een WR aanvulling zal veel vrienden vinden..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*