×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google werkt aan browserversie chatdienst Allo

Door , 58 reacties

Google werkt eraan om zijn chatdienst Allo naar de browser te brengen. Momenteel is de dienst alleen als app voor mobiele platformen beschikbaar. De Assistent zal ook in de browserversie beschikbaar zijn.

De vice-president van Google Communications Products, Nick Fox, geeft op Twitter een sneak preview van Allo voor browsers, zonder verdere details over de variant te geven. Uit het screenshot is in ieder geval op te maken dat de Google Assistent is op te roepen in chats.

Die persoonlijke assistent is de belangrijkste functionaliteit van Allo. Google introduceerde Allo vorig jaar september, om de concurrentie met onder andere WhatsApp aan te gaan. De afwezigheid van voip-functionaliteit en een webclient noemde Tweakers toen als minpunten voor de dienst.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

24-02-2017 • 09:05

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Hoeveel chat-services heeft Google nu? 4 ofzo? Zorgt dit niet voor verschrikkelijk veel fragmentering?
Op dit moment hebben ze er 3:

- Google Allo
- Google Hangouts
- Google Voice (US)

Google Messenger is schijnbaar gerebrand naar Android Messenger en is alleen voor SMS en RCS dus die tellen we niet mee.

Daarnaast heeft Google ook nog de chatfunctie binnen Docs, maar die tellen we ook maar niet mee.

Je hebt gelijk wat betreft de fragmentering, maar op dit moment schijnt het bedrijf Hangouts steeds meer voor enterprise te positioneren. Allo is voor de gewone consument, en Voice is voor klanten in de US die daar (volgensmij) ook nog voor betalen. Dus in principe heeft elke app zijn eigen doel, het lijkt dus alleen wel een beetje vreemd dat ze naast elkaar bestaan.

Ik heb trouwens wel het idee dat Allo een beetje gehaast is uitgebracht, maar ik denk dat dat was om Assistant aan de wereld te laten zien als marketing voor de Pixel-telefoons en Home-speakers.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 24 februari 2017 09:20]

Dan hebben we ook nog DUO, voor video. Het is wel geen messenger app, maar ik schaar deze toch in hetzelfde rijtje.

/edit overigens grappig dat ze dan Safari als browser laten zien en niet iets van Windows. Google does not like Microsoft :) Of valt alleen mij dat weer op?

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 24 februari 2017 09:19]

Lijkt me Chrome icm macOS? niet safari?
(Geen mac-gebruiker.. dus weet niet zeker).
Overigens lijkt me dat puur toeval waar het screenshot is gemaakt.
Die browser is niet Safari, maar Chrome op macOS. Veel mensen bij Google gebruiken Apple-computers. Maar dat terzijde ;)

En wat betreft Duo heb je gelijk, maar die app is wel dusdanig anders (en beperkt) dat ik die niet onder de messengers zie vallen.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 24 februari 2017 09:24]

/edit overigens grappig dat ze dan Safari als browser laten zien en niet iets van Windows. Google does not like Microsoft :) Of valt alleen mij dat weer op?
Als je een beetje gaat Googlen (hehe) dan zie je al snel dat hier meerdere redenen voor gegeven worden. Macs zouden bijvoorbeeld krachtiger en stabieler zijn, maar ook veiliger dan Windows omgevingen. En voor het gebruik van Office 365 hoeft Google geen Windows omgevingen te hebben.
Maar Safari is dan weer energiezuiniger op Macs dan Chrome, schijnt ;)
Chrome 53 is in ieder geval al 30% energiezuiniger geworden op Macs ten opzichte van z'n voorgangers.
Vergeet Google Talk niet, die zit ook nog steeds in Gmail.
Google Talk = Hangouts.
Het is wel echt een gescheiden en andere chat-dienst:
https://support.google.com/a/answer/4564211?hl=nl

Google Talk kon iedere dienst aan koppelen via xmpp om maar een groot verschil te noemen.

Fragmentatie is dus:
- Google Allo
- Google Hangouts
- Google Voice (US)
- Messenger
- DUO
- Google Talk

[Reactie gewijzigd door Peetke op 24 februari 2017 14:44]

Google Talk is inderdaad een andere dienst, maar Hangouts heeft die rol dus ook overgenomen. Als je iemand via Hangouts een bericht stuurt, dan zie je dat in Gmail terug op de plek waar vroeger Google Talk stond.

De URL talk.google.com verwijst gewoon door naar hangouts.google.com. Je lijstje klopt dus niet.
Alleen als je dat gekozen hebt (en je kunt nog altijd terug naar Talk in je Gmail). Kijk maar eens, want het is er nog gewoon allemaal!
Ik zie inderdaad dat het mogelijk is om - via de G Suite beheeromgeving - terug te schakelen naar Google Talk. Dat neemt niet weg dat Google heel duidelijk is wat de rol van Hangouts is.
We announced a new communications product, Hangouts, in May 2013. Hangouts will replace Google Talk and does not support XMPP. (bron)
Er is ook nog Google Spaces, maar die wordt nu gestopt: nieuws: Google zet groepscommunicatiedienst Spaces stop in april

Ik begin er niet meer aan met Google. Ik heb inmiddels alles van mijn mobiel afgegooid van Google, zoals Allo en Hangouts.

Google Talk wat later Hangouts werd, was perfect. Geen koppeling met telefoonnummer, maar met je mailadres. En lekker typen vanuit de browser als je toch voor je computer zat, lekker snel, echt perfect. Maar soms kwamen/komen berichtjes niet door. De 3 puntjes erachter blijven dan bewegen. Ook verdwenen op de desktop je laatst gebruikte icoontjes. Belachelijke grote afbeeldingen die je toch niet gebruikt kwamen er voor in plaats. Niet echt handig.

Nu gebruik ik het niet meer. Ik ga in de toekomst ook niets meer van Google van social platform dingen of chat-achtigen gebruiken. Ze verslechteren het toch en/of heffen het naderhand weer op. Ben er klaar mee. Ik heb wel wat beters te doen. :)
Ze zoeken naar die ene goede app die de andere apps kan vervangen. Dit moet namelijk Hangouts gaan vervangen (als dat nog niet is gebeurt)
Google faseert volgens mij ook weer wat uit, maar echt duidelijk is het niet nee. Daarom blijf ik er ook maar ver vandaan.
Nieuws van februari 2019:
Google stopt met zijn 'Alllo' berichten dienst.
Door een overspoelde IM markt etc....

[Reactie gewijzigd door nexhil op 24 februari 2017 10:00]

Ergens hoop ik dat we vanuit Whatsapp kunnen overstappen op Allo omdat er mijn naar mijn idee een gebruiksvriendelijke app is. Ook begin ik er wel vertrouwen in te krijgen dat Allo een goede support zal krijgen.
Het enigste waar ik een twijfel bij heb is in hoe verre zijn mijn berichten encrypted en worden deze beschermd voor mijn privacy.
Het zou helemaal fijn worden als DUO in Allo word geÔmplementeerd.

Ik gebruik Allo nu een tijdje met een beperkt aantal mensen, in gebruik is het voor mij op het moment het meest gebruiksvriendelijke.
Overstappen van WhatsApp naar Allo is lood om oud ijzer. Facebook en Google is toch ťťn pot nat. Ik zou liever een chatapp populair zien worden die niet van een groot bedrijf is. Telegram en Signal hebben wellicht goede intenties maar Telegram is standaard niet encrypted tenzij je dat zelf aan zet per contact, en Signal gebruikt Google Play services en daarmee diskwalificeren ze zichzelf direct als privacyvriendelijk alternatief.
Matrix is precies wat jij zoekt! Probeer het uit met Riot.

Matrix is een encrypted, decentralized (federated), open protocol dat valt te vergelijken met e-mail. Gebruikers zijn geregistreerd op zogeheten "homeservers" (je eigen of een andere van bv een bedrijf of publiekelijke beschikbare). Deze homeservers praten met elkaar en sturen de berichten door. Zo kan er een homeserver uitvallen of gecensureerd worden, maar gaat de chat gewoon door op de overige beschikbare homeservers.
Volgens dit issue op Github: https://github.com/WhisperSystems/Signal-Android/issues/5975 heb je gelukkig geen Play Services meer nodig om Signal te gebruiken tegenwoordig.
Daarnaast worden er in de thread nog wat workarounds gegeven (via root access/exposed) mocht je zonder Play Service andere apps niet kunnen gebruiken!
Ja en nee. Signal kan je niet installeren zonder Google Play Services en met Play Services weet Google weer een hoop van je: https://myactivity.google.com/myactivity
Als je Android gebruikt weet Google sowieso veel van je. Maar de inhoud van en met wie en wanneer je kletst krijgen ze niet te weten. Google Play Services worden gebruikt om zuinig (zonder extra accugebruik) te vertellen dat er nieuwe berichten zijn. De bestaande infrastructuur op Android is dus gebruikt, maar niet voor de inhoud.
Wat ik bedoel is dat wanneer je een AOSP versie wil gebruiken je dan geen Signal kan installeren via bijvoorbeeld F-Droid. Wat in het verleden wel kon. Play Services betekent gelijk ook de hele spyware van Google zelf. Dat is toch best jammer dat ze geen versie meer hebben die niet afhankelijk is van dat, helemaal als ze zo pro privacy zijn.
Privacy is een illusie.
dat is net het punt van allo, standaard is er geen end-to end encryptie, om de functionaliteit van de assistant toe te laten heeft google toegang nodig tot de berichten die ermee verstuurd worden
er is wel een optie om end-to-end encryptie aan te zetten maar dan vervalt de functionaliteit van de assistant
Vroeger was er toch MSN messenger, dat lijkt ook niet meer gebruikt te worden, waarom zou men nu ineens wel weer een soortgelijke chatdienst gaan gebruiken?
omdat Microsoft iedereen naar Skype wilde trekken hebben ze msn messenger toen stop gezet.
Vroeger was er toch MSN messenger, dat lijkt ook niet meer gebruikt te worden, ....
Dat kwam omdat Microsoft er zelf de stekker uit trok. Toen ging men massaal naar WhatsApp dat relatief nieuw was. WhatsApp is ook slechts een 'soortgelijke chatdienst'.
MSN kon niet meer gebruikt worden na 30 april 2013. MSN werd nog veel gebruikt (vooral onder jongeren), echter werd het door Microsoft vervangen door Skype.

Je ziet dat Whatsapp en Telegram nu ook vaak worden gebruikt via een desktop (web) client, dus heel raar vind ik het niet dat ook Allo aan een desktop client werkt.
Ik kan hier maar ťťn ding op zeggen: EINDELIJK!!!
Toen ze de spreekwoordelijke stekker uit het Hangouts project trokken en de keuze maakte om combined messages (SMS + Hangouts) weergave eruit te gooien was het voor mij enkel wachten op de desktop client van het allo project om hiernaar over te kunnen stappen en terug toekomstgericht een app te kunnen gebruiken.
Hangouts heeft het pad vrijgemaakt gehad voor wat allo alleen maar beter kan maken.
Actieve gebruiker nodig als tester? Count me in Google!
Kende de app niet, maar er zijn ook zoveel chat apps!
En daarom gaat deze ook falen. Whatsapp kan door z'n populariteit enkele maanden aan features achter lopen. Ze zijn niet meer te stoppen.
Oneens. Als er iets blijkt uit de geschiedenis is het wel dat gevestigde partijen binnen zeer korte tijd ingehaald kunnen worden. Daarnaast vind ik WahtsApp vies tegenvallen en hoef ik het gelukkig steeds minder te gebruiken. De meeste groepen die ik heb zijn eindelijk over naar Telegram die een veel grotere feature set heeft en waarvan de web client mijlenver voorloopt op die van WhatsApp.
Ik heb de dienst sinds release en heb hem nog niet kunnen gebruiken omdat ik de enige ben.

Voorlopig gebruik ik nog hangouts, maar die zou in de toekomst moeten verdwijnen. Ik vermoed dat Duo niet meer gebruikers heeft in deze Whatsapp wereld.
Dat heb ik dus ook. Hele contactenlijst door; niemand heeft het :)
Mis ik iets? Desktopclient -> Browser?
Waarom zou je nog een desktopclient willen hebben? Met WebRTC kun je tegenwoordig spraak en video prima in de browser uitvoeren, daar heb je geen x86 applicatie meer voor nodig.
Ow ja ik ben natuurlijk weer te ouderwets.
Het ging mij om de benaming, die overigens nu hier in te titel is aangepast maar in de tweet wordt er ook over desktop gesproken.
Iets wat in een webbrowser draait op een website is naar mijn idee geen desktopclient zo simpel is het, dat is dan gewoon een web versie. En ik heb geen les WebRTC nodig, ik weet ongeveer wat de mogelijkheden zijn.

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 24 februari 2017 11:03]

Ok. Ik heb niet meegekregen dat de titel melding maakte over de desktopclient. Vandaar.
Duidelijk. Overigens vind ik een echte desktop cliŽnt wel prettiger.
Ondanks alle mogelijkheden die er nu zijn in browser, ook met meldingen, zie ik een webversie meer als backup, even snel inloggen op het webadres via de browser mocht je op een pc werken waar de software niet op staat o.i.d.

Voor dagelijks gebruik heb ik alsnog liever een desktop cliŽnt, zoals Skype: x86 applicatie of UWP.
Het is maar net wat je gewend bent. Ik heb in de afgelopen jaren de transitie gemaakt van Windows naar Linux naar Chrome OS. Daarbij heb ik afscheid moeten nemen van fijne applicaties zoals bijvoorbeeld Outlook en Skype. Dat ging echt niet zonder slag of stoot en er zijn ook wel momenten geweest dat ik er spijt van heb.

Maar nu ik een paar jaar verder ben en alle e-mails en de volledige chathistorie terug kan vinden via mijn webclient, wil ik echt niet meer terug.
Je kan op bijvoorbeeld Linux in Gnome WebApps in een soort desktop achtige venster draaien. Lijkt het net een desktop applicatie. En de icoon klik je op, en je hebt notificaties en meldingen en wat is er dan anders? Internet heb je toch nodig.. die stukjes tekst die je verstuurd komen niet zomaar ergens.
Zoiets lijkt me ook prima werken en vind ik trouwens zelfs een zeer interessante ontwikkeling. Hoe meer er technisch mogelijk is via web engine, hoe interessanter het wordt lijkt me. Als je het verder door trekt is er minder afhankelijkheid van losse software / apps die apart voor ieder (mobiel) OS geschreven moet worden als het op een webengine draait.

[Reactie gewijzigd door Myliobatis op 25 februari 2017 15:42]

Naar de 'browser brengen' lijkt me niet echt een geval 'desktop client'.

Ik ben sinds MSN overgegaan naar Skype en daar blijf ik lekker.
Agreed. Microsoft is ondertussen druk bezig om de clients op alle mobiele platformen te verbeteren. Unlike Google, heeft Microsoft 1 dienst voor consumenten: Skype

- Windows: UWP versie, nu nog Skype preview. Ziet er mooi uit op desktop en mobiel, werkt snel. Komt daarnaast ook naar de Xbox One.

- Android: Een nieuwe versie is al in alpha versie beschikbaar, waarbij functies vanuit GroupMe ook naar Skype worden gebracht, zoals Giphy integratie.

- iPhone: Geen idee of hier iets nieuws voor komt, dan wel of de huidige iOS versie voldoet.

Zowat de hele wereld heeft een skype / microsoft account (al dan niet actief in gebruik), het is letterlijk op alle platformen te gebruiken, en werkt op die meeste platformen ook goed (continue in ontwikkeling). Heeft IFTTT ingegratie, chat bots, video/audio calls...

Ik hoop dat velen uiteindelijk terug zullen gaan naar Skype.
Dit lijkt toch wel heel erg op Facebook Messenger (web) http://wersm.com/wp-conte...senger-standalone-web.png vraag me af wat voordeel van Allo nu is.
Tja, het lijkt ook wel erg op Skype for Web of WhatsApp for Web. Bijna alle applicaties hebben de gebruikers aan de linkerkant en de content aan de rechterkant. Echt uniek is het niet, maar praktisch is het wel.
Alle 3 diensten geen succes als je het mij vraagt! Alhoewel ik Hangouts in het begin via de browser zelden gebruikte.