Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fujifilm voorziet X-T20-systeemcamera van 24-megapixelsensor en 4k-filmfunctie

Door , 27 reacties

Fujifilm kondigt de X-T20-systeemcamera aan. Het toestel beschikt net als topmodel X-T2 over een 24,3-megapixelsensor van het aps-c-formaat, 325 autofocuspunten en een 4k-filmfunctie. Daarnaast presenteert Fujifilm de X100F, met eveneens dezelfde beeldsensor.

In de Fujifilm X-T20 zit een sensor van het aps-c-formaat. Voor autofocus maakt de camera gebruik van fasedetectiepunten op de sensor. Fotograferen kan met maximaal acht beelden per seconde. In 4k-resolutie filmt de X-T20 met framerates tot 30fps. In full-hd-resolutie is dat maximaal 60fps.

De spiegelloze camera heeft een elektronische zoeker die gebruikmaakt van een oledpaneel met een resolutie van 1024x768 pixels. Aan de achterkant van de camera zit een 3"-aanraakscherm. Bij het vorige model was dat nog geen touchscreen. Het toestel heeft wifi en kan op afstand bediend worden via een app.

De Fujifilm X-T20 is de opvolger van de X-T10, die op zijn beurt een kleinere en goedkopere versie was van de X-T1. Dat concept herhaalt Fujifilm bij het nieuwe model; in veel opzichten is de X-T20 gelijk aan de in juli vorig jaar aangekondigde Fujifilm X-T2. Het duurdere topmodel onderscheidt zich met een grotere verstevigde behuizing, een elektronische zoeker met een hogere resolutie en een hogere fotografeersnelheid.

Een euroadviesprijs is nog niet bekendgemaakt, maar in het Verenigd Koninkrijk kost de camerabody 799 pond. In de VS is dat 900 dollar. Ook komen er bundels met 16-50mm-lens of de 18-55mm f/2.8-4 OIS. Eind februari moet het toestel te koop zijn.

Samen met de X-T20 kondigt Fujifilm de X100F aan. Dit is een camera met een vast 23mm f/2.0-objectief. Het nieuwe model beschikt over dezelfde 24,3-megapixelsensor als de X-T20 en X-T2, maar de 4k-filmfunctie ontbreekt. Ook heeft de geavanceerde compactcamera minder autofocuspunten. Met 91 stuks zijn dat er wel meer dan in het vorige X100-model. De camera filmt in fullhd-resolutie met maximaal 60fps. Fotograferen kan met maximaal acht beelden per seconde.

Net als de voorgaande X100-modellen heeft de X100F een hybride zoeker. Gebruikers kunnen door een hendeltje over te halen schakelen tussen digitale of optische weergave in de zoeker. Bij het activeren van de digitale zoeker schuift er een lcd-module met een resolutie van 1024x768 pixels in de zoeker.

Fujifilm heeft aanpassingen aan de behuizing gemaakt. Zo is er een joystick toegevoegd voor het selecteren van focuspunten en met de draaiknop om de sluitertijd aan te passen, kan nu ook de iso-waarde ingesteld worden. Halverwege februari komt de X100F op de markt voor 1299 dollar of 1249 pond. Een euroadviesprijs is nog niet bekend.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19 januari 2017 08:34

27 reacties

Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
900 dollar..? Dat 4k filmt..? de concurrentie wordt steeds harder. Ondertussen geloven bepaalde bedrijven nog steeds dat ze 2000 euro kunnen vragen voor een camera met die functie.
Neem aan dat je doelt op de E-M1 mark II ?!? Die is toch echt niet te vergelijken met deze camera. Ja ze filmen allebei op 4K en het zijn camera's. Einde vergelijking.

De E-M1 kan bv 60 FPS schieten (of 18 icm autofocus). En heeft veel meer focuspunten die ook nog op phase detection werken. En nog legio aan andere punten die beduidend beter zijn. Appels en peren.

Dat neemt niet weg dat dit een hele mooie camera is die zeer veel waar biedt voor zijn geld. Wel is hij natuurlijk flink duurder dan zijn voorganger maar dat is een trend die we overal zien in cameraland.

Heb ooit de XT10 in handen gehad en het is net wat te klein voor mij. Heb nu een Panasonic GX8 en dan sleep je iets meer mee maar dat heb ik wel over voor dat extra comfort (en features).

[Reactie gewijzigd door sys64738 op 19 januari 2017 11:37]

De X-t20 heeft de sensor en AF modes van de X-t2.

Dit systeem is net zo geavanceerd als dat van de EM1 mk2 en gebruikt ook fase detect pixels op de sensor.

Hij heeft er zelfs meer. Al hebben ze er beide meer dan voldoende.

Uiteraard is de EM1 als topmodel een stuk sneller. De 60 fps modus is niet zo bruikbaar door de elektronische sluiter. Wat rollibgshutter artifacts geeft met bewegende onderwerpen.

Juist waar je de burst typisch voor gebruikt.

Echter kan die Olympus ook 18 Fps halen met de normale mechanische sluiter. Wat uiteraard je kansen aanzienlijk vergroot.

Daarnaast is het een zwaardere bijna bomproef body.
De Panasonic G80 filmt in 4K en kost rond de 800 euro....
(is bovendien ook nog eens weathersealed, heeft stabilisatie aan boord en kan gebruik maken van een heel arsenaal aan lenzen)

[Reactie gewijzigd door DinoBe op 19 januari 2017 10:16]

De Panasonic G80 heeft ook een redelijk gedateerde 16mp m43 sensor zonder fase detect autofocus. Panasonic bodies zijn snel maar tracken bewegende onderwerpen niet al te best.
Ook cropped de G80 significant in met 4k video. Terwijl de XT-20 net als z'n grote broer een 5.5K signaal downsampled naar 4k. Hierdoor heb je minder ruis en meer detail. Nadeel hiervan dat je maar 10 minuten kan filmen door de extra warmte productie.

De XT20 heeft geen optionele grip zoals geen grotere broer. Die hiermee deze limitatie kan ontwijken

De Fuji heeft de beste APSC sensor van dit moment uit de XT-2. En leent ook het op dit moment beste AF systeem voor systeem camera's.

Fujifilm heeft ook een arsenaal aan eigen lenzen die soms nog een betere reputatie hebben.
Je vergeet dat panasonic mooiere filmbeelden opleverd dankzij de state of the art sensor. Ze lezen de de sensor anders uit waardoor beelden vloeiender in elkaar lopen. Ook heb je een 200mbps raw modus voor veel vrijheid in postproductie en alles samen zijn de beelden veel filmischer en mooier dan elke andere 4k, 5k of 8k systeemcamera!

De Panasonic HG4 is voor veel filmliefhebbers heilig. De autofocus is net zalig! Peak & nail! Om maar te zwijven over het gigantische arsenaal
filmische lenzen met native concertors, boosters en zelfs lensvermormers om native 16:9 te filmen op een 4:3 sensor. Ook is de digital noise mooier dan canon & nikon. Je kan zelfs uw referentie monitor met de camera calibreren

Specs zijn maar een deel van het verhaal maar het verblind wel iedereen. In de praktijk is de filmische look niet in pixels uit te drukken.
De Panasonic sensor is niet "state of the art"
Die sensor komt uit 2012 en werd voor het eerst gebruikt in de Gx7

Panasonic leest alleen de middelste 8mp uit met 4k recording. Juist Fuji en Sony doen dat op dit moment beter door een groter gebied van de sensor uit te lezen en deze te downsamplen naar 4k. De GH5 uitgezonderd. die kan wel heel de sensor uitlezen

200mbps is geen raw. Het is een normale 4:2:0 codec met meer bandbreedte. Eigenlijk niks bijzonders en wordt ook niet veel gebruikt. Daarnaast heeft de G80 eerder genoemd deze exclusieve GH4 modus niet. Je kan volgends mij alleen met de Yagh raw video uit de GH4 halen. maar dan heb je wel een stroomkabel nodig.......

De GH4 is heilig omdat die de eerste met 4k was. Daarnaast is het een "workhorse"
Buitenlandse modellen hebben geen 30min. recording limiet. Hij raakt nooit oververhit. Kan tegen een drup water. En is met zijn grote zoeker en kantelbare lens zeer makkelijk in gebruik. Ook het gecalibreerde scherm maakt het makkelijker goed te belichten. op het gebied van useability is de GH4 onovertroffen en daardoor ook mateloos populair.

Op het gebied van beeldkwaliteit was die echter allang overtroffen.
Door de meeste Sony's en de XT2.
Heck zelfs de Samsung NX-1. Al was H265 voor vele te irritant om te bewerken.

Anomorphische lenzen is waarschijnlijk wat je bedoeld. Gaaf effect maar exclusief voor de GH4. Boosters maken hem niet beter als zijn concurrenten.
Je focussed de lens op een kleiner vlak. Bij de concurrenten is dat onnodig omdat die al een grotere oppervlakte uitlezen. Het is een oplossing voor de GH4's grootste tekortkoming.

Filmische look is een argument wat mensen gebruiken als ze niet weten waar ze het over hebben.

Een filmische look krijg je door de manier van editen de manier van filmen en het goed gebruik van scherptediepte.

in andere woorden dat ligt niet aan de camera. Dat ligt aan de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door BarnET op 19 januari 2017 12:08]

Filmische look heeft ook rechtstreeks verband met de sensor. De manier dat de sensor wordt uitgelezen en de hoeveelheid info dat opgenomen kan worden per pixel. Er zijn natuurlijk nog andere factoren maar de basis moet goedzitten.

Een nikon D800 of canon 5D kan niet typen aan panasonic omdat de basis niet goed zit. Je blijft voelen dat het een dslr is.

Ik heb eens gefilmd met de Fuji XT2 en dat ging niet vloeiend en bij de panasonic was dat out of the box al beter. Niet zoals een RED, maar duidelijk beter dan andere systeemcamera's.
"Filmische look heeft ook rechtstreeks verband met de sensor. De manier dat de sensor wordt uitgelezen en de hoeveelheid info dat opgenomen kan worden per pixel. Er zijn natuurlijk nog andere factoren maar de basis moet goedzitten."

Juist en dat zit bij Panasonic dus niet beter als bij de concurrenten.

Alle systeem camera's gebruiken 4k 4:2:0 8-bit compressie. Ze hebben dus dezelfde hoeveel kleur informatie per pixel. Ook op 1080p zitten ze vast aan 4:2:0 (GH5 uitgezonderd maar die is nog niet uit)

De GH4 kan 4k 4:2:2 10 bit naar een externe recorder pushen. Maar die externe recorders maken dit een dure grap. Dan kan je echt beter naar de Sony FS5/7 gaan kijken.

De sensor wordt op exact dezelfde manier uitgelezen. van beneden naar boven lijn voor lijn. Panasonic sneedt hier een bocht af om maar een klein deel van de sensor uit te lezen. Sony en Fujifilm lezen een grotere oppervlakte uit.

Dat heeft ook een nadeel wat bij de Sony A6300/6500 het beste zichtbaar is. meer lijnen uitlezen kost meer tijd wat zich uit met rolling shutter.

Dat niet vloeiende met filmen kan 2 redenen hebben.

1 je gebruikte de verkeerde sluitertijd. Moet 2x de framerate zijn voor vloeiende video
2 je gebruikte een niet gestabiliseerde lens uit de hand

User error en heeft niks te maken met wat voor camera je filmt. Ongestabiliseerd uit de hand faalt net als het gebruiken van een verkeerde sluitertijd.

[Reactie gewijzigd door BarnET op 19 januari 2017 13:53]

Mijn telefoon filmt ook 4k :-P
En ook doet die 1080p op 120FPS :Y)
Is er ook een foto van de onderkant? Zit het statiefgat nog steeds direct naast het SD-kaart en accuklepje?
En hoe groot is de buffer nu? De X-T10 heeft namelijk een nogal beperkende buffer, na een dikke seconde RAW+JPEG is die vol en gaat de burstsnelheid omlaag.

Erg mooie camera verder, ben benieuwd naar de reviews. Wellicht een mooie opvolger voor mijn T10!
Dankje. Dat vind ik wel een minpunt. Had het niet erg gevonden als die "scheef" onder de camera zat, om dit dus te voorkomen ;)
Je kan het ook omdraaien. Camera's worden steeds kleiner, dus er is onderop steeds minder ruimte voor een snelkoppelingsplaat. Dan is het een minpunt van de statieffabrikanten dat ze daar niet op inspringen. Snelkoppelingen hoeven namelijk helemaal niet groot te zijn, dat heeft Slik ooit laten zien met de snelkoppeling van (o.a.) hun Slik 88 statiefkop. Hier zie je deze snelkoppeling gemonteerd op mijn Olympus E-PL5 die hetzelfde probleem heeft. Hij past precies.
Manfrotto komt momenteel het dichtst in de buurt met hun nieuwe snelkoppeling, die bijv. voor hun Compact Action statieven gebruikt wordt. Maar ondanks dat hij een stuk kleiner is dan hun RC2 plaatjes, is hij nog steeds te groot. Het deurtje kan niet ver genoeg open.
Dat ziet er zeker goed uit, ik wist niet dat dat bestond. Heb "helaas" met Kerst een nieuw statief gekregen, de Rollei Compact. Maar die heeft dus een grote plaat. Ach ja, er is mee te leven ;)
Dat zijn nog wel flinke bedragen zeg voor de X100F, Zat er toch wel op te wachten om een keuze te maken tussen de Sony Compact of x100F.
De X100 is nooit echt goedkoop geweest, volgens mij was de introductieprijs van de eerste X100 in Nederland iets van 1399 euro.

Als je zit te dubben tussen een Sony (ik neem aan de RX100? die ook niet echt 'goedkoop' is) of de X100 kies je sowieso tussen twee verschillende werelden, en moet je voor jezelf heel goed nagaan wat je precies wil gaan doen met de camera.
ook zeker waar, voor mij is het een lastige keuze op het moment aangezien ik veel tijd in de bergen zit en op de fiets. Waar ik eigelijk denk dat de Rx100 meer tot zijn recht komt. Ook al vind ik de de Fuji gewoon erg fijn werken :)
X-T20: 899 eur body only 999 eur met XC16-50 en 1199 met XF18-55

Serieus hoge prijsverhoging tov X-T10. Die werd gelanceerd met prijs 699 euro maar zat wel langer de tijd tussen (X-T1 en X-T10). Voor sommige is het ook waard dat er made in japan op staat... Dat is de X-T20 ook niet, grote kans dat deze ook gewoon in thailand gemaakt wordt.

In de ogen van Fuji is er niks mis omdat ze natuurlijk ook de onderkant bedient met de X-A3 en XA10. Alleen als je EVF wilt en dat is in mijn ogen 1 van unieke items van de x series zit je dus minimaal 899euro af te tikken
De X-E2S is nog steeds te koop en door de laatste Firmware kan die nog aardig meekomen

649 eur body only

Fujifilm levert met deze XT-20 gewoon een high-end systeem camera qua specs. En daar zit een prijskaartje aan vast.
weet ik, ik ben een x-e2 gebruiker ;) Ik reageer op fuji's nieuwe lijnen.. niet bestaande.. Een x-e2s is een x-e2 met verbeterde firmware (ook beschikbaar op de x-e2), andere interne componenten en een auto knop. Niks meer, niks minder. Genoeg mensen die wachten op een X-E3, die waarschijnlijk niet gaat komen..

Maar zulke kopers willen bedrijven ook, die het domweg accepteren dat prijzen 200 euro worden verhoogd onder mom van high end specs en daar hangt een prijskaartje aan. Dat was het voor Fuji hiervoor ook hoor toen ze de X-T10 lanceerde.
"weet ik, ik ben een x-e2 gebruiker ;) Ik reageer op fuji's nieuwe lijnen.. niet bestaande.. Een x-e2s is een x-e2 met verbeterde firmware (ook beschikbaar op de x-e2), andere interne componenten en een auto knop. Niks meer, niks minder."

klopt. Met de nieuwe firmware was de X-E2 belettering niet meer in lijn met de functies(macro bijv.) Dus hadden ze een mooi excuus hem opnieuw in de markt te zetten.

Ze plaatste hem lager in de markt. Dus opzich beter dan wat we bij Canon en Nikon zien. De D5600 = D5500 maar wel duurder dan de marktprijs. Canon deed dat eerder met de 700D.

Dus ik had er zelf geen moeite mee. Zeker als we kijken hoeveel extra's wij als X-E2 users gratis kregen met die FW4.0 upgrade
Wauw... die X100F.
Ik heb niet eens de specs gelezen en ik wil 'm al hebben.. Wat een mooi ding zeg! :9~
Ik zelf heb een Canon EOS M5 overwogen. Deze is volgende week met de BTW aktie ook bij de Mediamarkt te koop. Gisteren het besluit genomen om deze BTW aktie toch maar aan mij voorbij te laten gaan in de hoop dat er in februari wellicht nog andere (betere) modellen uitgebracht gaan worden.

Nu met deze Fujifilm X-T20 in aantocht denk ik dat deze een hele sterke kans gaat maken om door mij in februari aangeschaft te gaan worden. De Canon M5 kan hier, zoals het er nu naar uit ziet, niet aan tippen.
Hier zijn tenminste lenzen voor te krijgen zonder een adapter.
Ah, het wachten wordt beloond! Was al een tijdje ge´nteresseerd in een X100t maar de al lang aanhoudende geruchten over een opvolger weerhielden me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*