Door Jeroen Horlings

Redacteur fotografie

Fujifilm X-T10 Review

Topprestaties voor een midrange-prijs

Door , 76 reacties

Inleiding

De Fujifilm X-T10 is een zeer complete camera die veel waar voor zijn geld biedt. Hij heeft de belangrijkste eigenschappen van zijn grote broer, de X-T1, overgenomen en biedt daardoor een navenante beeldkwaliteit, een stevige body en een prettige bediening. De body is significant kleiner, wat zowel een voor- als een nadeel is. De grip is matig, al valt er wel aan te wennen. De bediening is anders dan de meeste camera's, maar voor wie graag met sluitertijden, diafragmawaarden en belichtingscompensatie speelt is dat een pluspunt. De beeldkwaliteit is zeer goed, ondanks dat de resolutie voor een aps-c camera wat laag is.

Fujifilms X-serie systeemcamera's bestaat nog maar sinds 2012 en dat is relatief kort. Toch heeft het bedrijf veel vaart gezet achter het maken van camera's en objectieven. Momenteel zijn er 10 primes beschikbaar, waaronder hoogstandjes als de 56mm-f/1.2 en de 16mm-f/1.4 WR, en acht zoomlenzen. Daarmee is er een redelijk aanbod. Hetzelfde geldt voor de camera's, die in verschillende prijsklassen en variaties beschikbaar zijn.

De eerste camera, en lange tijd het topmodel, was de X-Pro 1, maar diens plek is vorig jaar overgenomen door de X-T1. Deze camera is zeer populair onder de meer gevorderde fotografen en heeft dan ook tot heel wat overstappers uit het Canon- en Nikon-kamp geleid. Toch is deze camera, met een straatprijs van 1200 euro voor alleen de body, best aan de prijs. Bij een dergelijke camera hoort immers nog een goede lens, zoals de 18-55 f/2.8-4.0, en dan zit je al snel op 1500 euro. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

De nieuwe X-T10 moet dit gat opvullen. Dit is een kleinere en lichtere versie van de X-T1, maar met grotendeels dezelfde functies. Doordat de body wat kleiner is, is hij wel wat minder ergonomisch. Het belangrijkste is nog wel dat de beeldkwaliteit identiek is en dat je dus met de veel goedkopere X-T10 vrijwel dezelfde foto's kunt maken. Op de volgende pagina gaan we verder in op de verschillen. De grote vraag is in welke mate de X-T10 een betaalbaar alternatief is voor zijn grotere broer en hoe deze kleinere camera in de praktijk bevalt.

X-T10 productfoto's

*