Tweakers zegt: 8,5

Bekijk alle uitvoeringen

Fujifilm X-T10 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver Review

politicoloog 22 juni 2015, laatste update op 30 augustus 2015, 2.145 views

Fujifilm X-T10 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver

Mooi om te zien, stevig gebouwd, intu´tief in gebruik door vele instelbare knoppen en draaiwieltjes. Handig ook een 'noob' stand. Schitterende foto's out of the box en veel creatieve opties Formaat (groot), gewicht (zwaar) en grip (weinig) vielen mij nog een beetje tegen. Je hebt echt twee handen nodig.

Pluspunten

• De lens --- mooie Bokeh
  • Fotokwaliteit
  • Handmatige instellingen
  • Simpel Quick menu

Minpunten

• Geen volledig draaibaar scherm
  • Gewicht
  • Grip
  • Beperkte film opties (geen 4k, korte clips)

Snelheid en automatiek Score: 5
Uitbreidbaarheid Score: 5
Het reviewen van de technische aspecten laat ik over aan de experts van DPreview en andere foto sites, ik wil hier even toelichten hoe ik ben uitgekomen op deze camera en hoe hij mij bevalt (eerste indruk).

Mijn profiel: enthousiaste beginner
Mijn andere camera's: Canon D700 en Panasonic Lumix FZ-150

Waarom een x-t10
Heb jaren lang veel plezier gehad van mijn Panasonic Lumix met veel zoom. Heel handig op reis en produceert mooie beelden (voor zijn kleine sensor) en je kan alles zelf instellen.

Op mijn werk echter foto's gaan schieten met een DSLR en dat heeft mij overtuigd dat ik op zoek wil naar een camera die beter is in het donker en waar korte scherptediepte beter haalbaar is, voor al die portretten. Mocht van mij ook best zonder spiegel.

Online las ik allerlei positieve dingen over de Fuji lijn, niet alleen vanwege de kwaliteit van de techniek, maar ook de keuze voor kwalitatieve lenzen en hun beleid om niet camera's maar firmware te updaten.

Zo kwam ik op de X-T1 uit, maar die was iets te prijzig....

Toen verscheen de X-T10 pas en heb ik hem maar gelijk besteld. Gekozen voor deze lens aan omdat hij een lekker kleine aperture heeft wat in theorie leidt tot kortere sluitertijden bij weinig licht, kortere scherptediepte en dus mooie softe achtergronden.

Eerste Indruk
Je moet de camera echt met twee handen vast houden. Het stalen body en de lens maken samen een aardig gewichtig pakketje. Veel kleiner dan de D700 is hij niet (helaas). Het beeldscherm en de viewfinder zijn beide fijn helder. Focus is snel en accuraat. Focus gebied is erg makkelijk aan te passen.

Foto's
Zonder veel moeite komen er mooie beelden uit. Ben erg blij met de kleurweergave en dus met de scherpte diepte. Echte fotograven kunnen daar meer over zeggen, ik ben tevreden over foto's ook met hoge ISO waarden, maar als ik meer heb geschoten zal ik dat verder toelichten.

*Update 20 juli*
Ben steeds meer onder de indruk van de standaard jpegs uit de camera. Zeker natuurfotografie met het vivid filter vind ik erg mooi. Bijgevoegd linkje naar experiment van afgelopen weekend (let op foto's zijn gecomprimeerd).

In auto / party mode is de gezichtsherkenning echt een uitkomst. Zorgt voor de juiste focus op de juiste plek. Wel moet ik nog even kijken naar settings voor huidtinten.

Ook erg tevreden over fotograferen in het donker. Ruis is erg beheersbaar en hoge iso waarde tot 3200 best bruikbaar.

Menu
Ben fan van het Q menu waar je de meeste instellingen snel kan aanpassen. Dat is beter gedaan dan op de D700. Slimme ISO instellingen (een max), maar ook je minimale shutter speed zijn makkelijk ingesteld. Vooral omdat er voor ISO niet standaard een dedicated knop is vond ik dat wel handig. Bedenk ook dat je veel knoppen hebt voor de belangrijkste instellingen.

PASM modus
In tegenstelling to bij Canon heb je niet een schijf met shutter, aperture, manual of program als modus. Met individuele schijfjes kan je dat bepalen.
-Pas je de shutterspeed aan, ga je naar 'S' modus,
-zet je de aperture ring op de lens op handmatig ga je naar 'A' modus,
-M betekent beiden zelf instellen en alles op de
-A (van automatic) brengt je naar 'P' van program mode.

Werkt makkelijker dan ik kan uitleggen

Handigheidjes:
-neem een foto in RAW formaat en daarna alleen weer jpeg
-vergoot het dynamisch bereik tot 200-400%
-wireless, eindelijk gelijk je foto's van je camera op je telefoon, of automatisch gesynced met je computer.
-al die draaischijven!

*Update 20 juli*
-Nog meer handigheidjes! Hou zelf wel van panorama's. Met een draaiwieltje stel je ze snel in
-Electronic shutter ipv Mechanical. Voor als het wat stiller moet.

Dit was mijn eerste indruk, zal de review de komende tijd updaten als ik er meer mee gewerkt hebt.

*Update*
twee voorbeelden toegevoegd van foto's (natuurlijk een kat) en twee productfoto's (gemaakt met S3, excuses voor de kwaliteit). Een van het apparaat en voor andere mensen die ook twijfelen, ook even naast de D700.

*Update 20 Juli*
Handling
In het begin vond ik de grip van de camera iets aan de minimale kant, maar heb na een maandje wennen weet ik er goed mee om te gaan. Overweeg wel de aanschaf van een wrist strap zodat je langer met de camera in je hand kan rondlopen zonder hem terug te stoppen in je cameratas.

update 30 augustus
Lenskeuze
Over lenskeuze heb ik het eigenlijk niet gehad en nu tweakers de x-t10 gereviewed heeft. Tijd voor een update.

Deze X-T10 is ook te verkrijgen met een goedkopere kitlens (XC 16-50mm f/3.5-5.6 OIS Zwart). De C in deze lens staat voor 'compact and casual', een minder ambiteuzere lens dus. Je ziet dit vooral terug in het aperture. Wel lichter door de plastic constructie.

Er is ook een nog licht sterkere versie beschikbaar Fujifilm XF16-55mm F2.8 R LM WR. Maar dat is echt een bakbeest. Zou ik niet aanraden bij een camera van dit formaat. Koop dan een snelle (lees lichtsterke) prime.

zo kwam ik uit bij de de gekozen XF 18-55mm f/2.8-4.Bevalt nog steeds goed.

Heb jij ook een Fujifilm X-T10 + 18-55mm f/2.8-4.0 Zilver?

Misschien is het leuk om een paar sample foto's te plaatsen om de review wat op te fleuren :)
Hoe bevalt deze camera met filmen? En hoe lang kun je max filmen?
Hoi Willem,

Je kan er full HD mee filmen en dat is voldoende voor mij. Hij heeft geen geavanceerde opties zoals hoge fps.

Daarnaast is het design wat onhandig. Het filmknopje is wat lastig in te drukken.

Heb nog geen beperking in duur gemerkt.

Kortom het kan, maar meer dan een voldoende krijgt het niet.