Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fujifilm kondigt X-H1-systeemcamera met ingebouwde beeldstabilisatie aan

Fujifilm heeft de X-H1-systeemcamera aangekondigd als opvolger van de X-T2. Het nieuwe model heeft een aps-c-sensor met vijfassige beeldstabilisatie en kan in slowmotion filmen met 120fps bij een 1080p-resolutie.

Net als de X-T2 heeft de nieuwe Fujifilm X-H1 een 24,3-megapixelsensor van het aps-c-formaat. Nieuw is de beeldstabilisatie in de behuizing, de sensor wordt gestabiliseerd met een mechanisme dat werkt over vijf assen. Daarnaast is het scherm van de camera aan de achterkant nu een touchscreen, bij de X-T2 is dat niet het geval.

Fujifilm legt nadruk op de filmfunctie van de X-H1 en geeft de camera de mogelijkheid om in de dci-4k-resolutie van 4096x2160 pixels te filmen met 23,97fps en 24fps. Net als de X-T2 kan het toestel ook filmen in de uhd-4k-resolutie van 3840x2160 pixels met 30fps. Nieuw is een slowmotionfunctie waarbij opnames met 120fps worden gemaakt in 1080p-resolutie.

Verder heeft Fujifilm een F-Log-functie toegevoegd, waarmee opnames gemaakt kunnen worden met een hoog dynamisch bereik die geschikt zijn voor nabewerking. Ook is er een nieuwe Eterna-filmsimulatiemodus aanwezig en opgenomen filmbestanden hebben een bitrate van maximaal 200Mbit/s, het dubbele van voorganger X-T2.

De behuizing van de X-H1 is wat groter en hoekiger van die van de X-T2 en biedt meer houvast met zijn grotere handgreep. Aan de bovenkant is een lcd toegevoegd waarop instellingen worden weergegeven. De elektronische oledzoeker heeft een upgrade gekregen met een resolutie van 3,7 miljoen beeldpunten. De resolutie is waarschijnlijk 1280x960 pixels, bij de X-T2 was dat 1024x768 pixels.

Volgens Fujifilm zijn de algoritmes van de autofocus verbeterd ten opzichte van de X-T2. De fotografeersnelheid is ongewijzigd, die is 14fps bij gebruik van de elektronische sluiter, of 8fps met de mechanische sluiter. Dat kan opgevoerd worden naar 11fps bij de gebruik van de optionele handgreep.

Fujifilm brengt de XH-1 in maart uit, de losse body krijgt een adviesprijs van 1899 euro.

Samen met de X-H1 presenteert Fujifilm twee objectieven voor professionele filmmakers, die op de camera gezet kunnen worden. Het gaat om een 18-55mm T2.9 en een 50-135mm T2.9, die Fujifilm onderbrengt in een nieuwe MKX-serie. De objectieven zijn varianten van versies voor de Sony E-mountm, die het bedrijf eerder uitbracht. Het 18-55mm-model kost 4000 dollar en de 50-135mm heeft een adviesprijs van 4300 dollar. De cinema-objectieven moeten in de lente of zomer verschijnen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-02-2018 • 09:22

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Volgens mij is die niet "de opvolger van de X-T2" zoals het artikel aangeeft maar eerder een alternatief in de Fuji line up, vooral voor mensen die de IBIS kunnen waarderen en misschien vooral ook voor de betere film mogelijkheden.

Er komt gewoon een X-T3 aan zonder IBIS.
https://www.fujirumors.co...image-stabilization-ibis/

X-T3 voor stills en X-H1 voor video? Zo simpel is het uiteraard niet maar zo kan je het misschien wel zien. Daar komt nog persoonlijke voorkeur bij, grip, button layout, ... met beide kan je mooie dingen maken! :)
Het is inderdaad niet een directe opvolger voor de XT-2.
Toch heeft Tweakers wel degelijk gelijk en is de X-H1 meer gericht op video, naast de IBIS zitten de grootste wijzigingen op gebied van video. Natuurlijk zul je met de X-H1 ook prima stills kunnen schieten.

Naar mijn mening vindt ik het allemaal erg matig wat men hier bereikt heeft en ik denk dat men zich beter op kwaliteitscontrole had kunnen richten als ik zo reacties lees van anderen over Fuji. De camera is een stuk groter, maar toch geen grotere accu. Mooi voor de mensen die dezelfde accu hebben, maar voor mensen die video schieten lijkt me dit geen pluspunt. Na 1 jaar ontwikkeling hebben ze het voor elkaar gekregen om nog steeds niet verder te komen dan 4K 30p met 200Mbps :O Voor een camera die zich richt op video vindt ik dat men toch echt met 4k 60p hadden moeten implementeren.

Je ziet wel duidelijk dat men ook in mirrorless af stapt van de hele kleine body's, wat ook niet raar is als men ziet dat de lenzen vaak vele malen groter zijn als de body's en de kleine body's ook niet heel praktisch zijn.
Alsof er veel consumers (en prosumers) rondlopen die echt toepassingen hebben voor al die max specs... De meeste van de huidige visual stunning hollywood films die de laatste jaren te zien waren zijn upscaled naar 4K, en die cameras kosten een fortuin. Is het resultaat daarom minder?
Wil je persé 4k 60p, koop dan een camera die dat kan... of waarom kan Panasonic dan geen GH5 maken met een grotere sensor? Een goede fotograaf kan met een goedkoper toestel ook knappe shots maken, een prutser met het beste materiaal lukt daat niet in. Ook bij video is dat zo.

Kwaliteitsissues bij Fuji, juist... bij geen enkel ander merk kan je online iemand vinden die ergens problemen mee heeft... Ik vind het net prachtig hoe lang ze updates blijven uitbrengen voor hun camaras. Misschien komt er op die manier zelfs nog een upgrade in video specs...

De camera is groter, want ze hebben ook een grotere/betere EVF, grotere grip, IBIS, grotere LCD, ... en als je een camera koopt kan je er toch net zo goed een extra batterij bij gooien...

Ik snap die herkouwde lijst van non-argumenten eigenlijk niet...
Waarom zou Panasonic een GH5 maken met een grotere sensor, ze hebben toch alleen Micro four third als systeem. Waarom maakt Fuji deze camera geen Full Frame? Omdat ze de stap te klein vinden van aps-c naar FF en gewoon geen Full frame systeem willen. En dan noem je mijn argumenten herkauwd en onzin, terwijl dat nergens op slaat.
De GH5 is al bijna een jaar uit, en dan mag je toch verwachten als men een camera uit brengt gericht op video dat deze in ieder geval de specificaties evenaart als zijn grootste concurrentie. Uiteindelijk wil men toch dat de camera verkocht wordt. Ik bekijk het op bedrijfskundig vlak, en jij ziet het als een of andere persoonlijke aanval.
Een goede fotograaf kan met een goedkoper toestel ook knappe shots maken, een prutser met het beste materiaal lukt daat niet in. Ook bij video is dat zo.
Dat zal een fabrikant toch worst wezen die willen zo veel mogelijk camera's verkopen, stilstand is nog steeds achteruitgang ook op de camera markt. Daarnaast wil je zoveel mogelijk marktaandeel en probeer je de concurrentie achter je te laten. Fuji probeert duidelijk een andere richting op te gaan om meer mensen te trekken en een compleet ecosysteem op te zetten en ik vraag mij af of ze dat zo gaat lukken met deze camera.
De X-H1 is geen opvolger van de X-T2 (slordig tweakers!) maar een nieuw model meer gefocused op video en gebouwd als een tank. Daarom zit er ook beeldstabilisatie ingebouwd. De X-T3 komt later dit jaar uit, hoogstwaarschijnlijk met een 28 megapixels sensor.
De X-H1 is geen opvolger van de X-T2 (slordig tweakers!) maar een nieuw model meer gefocused op video en gebouwd als een tank. Daarom zit er ook beeldstabilisatie ingebouwd. De X-T3 komt later dit jaar uit, hoogstwaarschijnlijk met een 28 megapixels sensor.
Die 28 megapixels kun je vergeten, gaat niet gebeuren. ;)
Ik zit al 2 jaar te kwijlen op de xt2 en nu lijkt mij dit een betere keus. Betere filmmogelijkheden, IBIS. Hij is wel duurder maar ach dan sparen we langer. Maar is dit gewoon een xt2 met betere filmmogelijkheden en ibis of zie ik dat verkeerd? Dus alle accessoires en lenzen die op de xt2 passen passen hier ook op neem ik aan? Dezelfde mount?
De X-H1 heeft gewoon dezelfde mount als de X-T2, X-pro2, X-E3 etc... De X-H1 is een nieuw model in de X line-up zoals hierboven al aangehaald en biedt wat extra's tov de X-T2 en je zal zelf moeten beoordelen of dat de meerprijs waard is.

- Verbeterde ergonomie (maar daar wel groter).
- IBIS.
- Filmfuncties.
- Specificaties en plaasting EVF.
- Touchscreen.

Ik vind de X-T2 echt een waanzinnige camera, maar ik denk wel dat de X-H1 erbij komt. Eerst even afwachten wat de X-T3 gaat doen.
De X-H1 heeft gewoon dezelfde mount als de X-T2, X-pro2, X-E3 etc... D
Nee dat is niet waar!
De mount van de X-H1 is extra verstevigd en opnieuw ontworpen.
Deze mount is ontworpen om ook zwaardere objectieven te kunnen dragen.
Wel degelijk anders en robuuster dan de huidige lensmonding.
Het is wel waar. Je snapt niet wat hij bedoelt maar dat maakt wat diegene zegt niet meteen onwaar. De mount is nog steeds dezelfde X-mount zoals die op alle andere ILC's in de Fujifilm X-serie wordt gebruikt. De XF en XC lenzen die Fujifilm op de markt heeft zijn bedoeld voor deze mount en kunnen dan ook op deze nieuwe X-H1 worden gebruikt.

De build quality waar jij het nu over hebt is niet alleen voorbestemd voor de mount maar geldt voor de gehele camera. Dit is een robuuster model dan de X-T2. Dat zal een bepaalde groep fotografen ongetwijfeld aanspreken. De rest van het persbericht is vooral marketingspeak dat ze nieuwe (moderne) materialen hebben toegepast zoals fabrikanten dat bij vrijwel ieder nieuwe model doen. In de praktijk zul je er weinig van merken. Overigens staat er in het persbericht nergens gemeld dat de mount is ontworpen om zwaardere objectieven te kunnen dragen. Als je het goed leest staat er dat ze de mount juist dunner hebben gemaakt en zodoende weer gewicht besparen zonder dat ze daar iets op hebben in moeten leveren qua stevigheid (er is dus niks steviger geworden!). Of zoals ze het zelf verwoorden:
FUJIFILM has also modified the structure for attaching the mount, resulting in a more compact size and lighter weight body that maintains high precision and strong resistance to impact shock torsion and other sources of deformation.
Het sleutelwoord is hier "maintains" wat "behoud" betekent.

[Reactie gewijzigd door ppl op 15 februari 2018 21:14]

Paniek!!! Rusthaaaagg. Dezelfde mount in zin van dat je gewoon de bestaande objectieven kan gebruiken. Die had je zelf ook wel aan kunnen voelen toch? ;)
Ik begrijp ook dat ze flink aan de AF gesleuteld hebben. Zie review van Jonas Rask.
  • Ze gebruiken nu meer sub-punten in de evaluatie (elk focuspunt is verder opgedeeld in subgebieden). Had de X-T2 5 subpunten, nu zijn het er 60 per AF punt. Dit zou snelheid en accuratesse moeten verbeteren.
  • Verder werkt de AF nu tot -1EV, ipv +0.5EV.
  • Tenslotte werkt de AF nu door tot f/11, ipv f/8. In concreto kun je nu dus AF gebruiken met de XF 100-400 en 2x converter.
De vraag is even wat daarvan er in de X-T3 terecht gaat komen, maar los daarvan is dit al een flinke stap.
Dat LCD scherm bovenop snap ik niet. De wieltjes op de camera zelf, alsmede de diafragma ring op de lenzen geven toch al aan wat de instellingen zijn?

Nu mis je ook nog eens het draaiwiel voor de belichtingscompensatie. Die gebruik ik zelf heel vaak (X-T2 en X-100s)
Dat LCD scherm bovenop snap ik niet. De wieltjes op de camera zelf, alsmede de diafragma ring op de lenzen geven toch al aan wat de instellingen zijn?
Wat valt daar niet aan te snappen? Niemand laat één of meerdere van die wieltjes op Auto staan? 8)7

Dan valt er te discussiëren of dat monochroom LCD überhaupt wel nodig is met 2 digitale viewfinders, maar een dergelijk lcd aan de bovenkant is al 40 jaar gewoon een luxe-optie.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 15 februari 2018 10:56]

[...]
Wat valt daar niet aan te snappen? Niemand laat één of meerdere van die wieltjes op Auto staan? 8)7
Jawel hoor. Ik schiet regelmatig op bijvoorbeeld Aperture priority mode (sluitertijd op Auto). Ook mijn ISO heb ik regelmatig op Auto staan, omdat ik bij bepaalde shoots niet de tijd heb om constant van sluitertijd te wisselen. Plus dat op hogere ISO's de foto's er nog steeds prima uit zien, dus ik vind het niet erg als de foto's een keer op ISO 1600 gemaakt zijn in plaats van bijvoorbeeld ISO 400.

Als ik alle tijd heb voor de foto's, gebruik ik natuurlijk niets Auto en bepaal ik zelf alle instellingen.

[Reactie gewijzigd door PdeBie op 15 februari 2018 11:41]

Jawel hoor.
Precies, maar het was dan ook een retorische vraag ... gezien alle wieltjes blijkbaar dus toch niet aangeven wat alle instellingen zijn: ;)
Dat LCD scherm bovenop snap ik niet. De wieltjes op de camera zelf, alsmede de diafragma ring op de lenzen geven toch al aan wat de instellingen zijn?
Zeker met fel licht is zo'n transflective monochroom scherm een stuk fijner om af te lezen dan het normale LCD-scherm. Een vrij standaard feature bij luxere DSLR's en ILC's, en nu dus ook bij Fuji.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 15 februari 2018 14:13]

Daarmee is het scherm nog steeds niet een nuttige toevoeging. Als de boel op auto staat wordt dit pas weergegeven wanneer je de sluiterknop lichtjes indrukt want pas dan gaat ie een meting doen. Dat is een moment waarop je ofwel door de zoeker kijkt ofwel op de lcd om te kaderen. De kans dat je op dat moment bovenop je camera kijkt is vrijwel nihil.

Het enige nut is dit soort details weergeven wanneer je lens dat niet kan. Dat is het geval bij een aantal zoomlenzen in de Fujifilm XF lenzenserie maar ook bij adapted 3rd party lenzen. Ik heb nog niet kunnen vinden of dit schermpje ook achtergrondverlichting heeft. Als dat wel zo is dan heeft het nog een voordeel: je ziet in slechte lichtomstandigheden meteen je settings (de markeringen op de ISO, sluitertijden wieltjes en het diafragma op de lens lichten in het donker niet op).

Bij die DSLR's en overige ILC's heeft dat scherm wel een nuttige functie. Het is namelijk meestal de enige plek waarop je je settings kunt zien wanneer je niet door de zoeker kijkt. Omdat bij Fujifilm de sluitertijd en ISO bij o.a. de X-Pro 2, X-T2 en X100F al bovenop de camera zit en het diafragma op vrijwel iedere Fuji lens is zo'n schermpje bij Fuji camera's juist vrij nutteloos. Het kent, zoals hierboven al geschetst, maar een hele kleine toegevoegde waarde. Dat is met de GFX50 ook al duidelijk geworden.

De overige settings die je in die top-lcd kunt zetten staan ook al in je zoeker of achterop de lcd (hetzij in live view, hetzij in het Q-menu).

[Reactie gewijzigd door ppl op 15 februari 2018 21:47]

Het knopje links van het scherm heeft een lampje als logo. Dus ja, er zit verlichting in.
Is ook niet meer dan logisch natuurlijk :)
Dat gaat bij de X-H1 op de Nikon wijze. Naast de shutterknop zit een +/- knopje die je ingedrukt houdt terwijl je aan de front of back dial draait. Werkt erg goed, maar het is niet meer in lijn met de X-T en X-Pro modellen. Ik vind het zelf geen slechte ontwikkeling. Voor het analoge gevoel gebruik ik de X-Pro modellen wel.
Ja, het knopje heb ik zien zitten op de foto's, maar het was juist zo handig dat dit met een simpel draaiwieltje kon, waarop je het ook nog eens makkelijk kon aflezen.

Nu is het niet meer in lijn met de rest van de X-series camera's, maar met de GFX camera.
En dat laatste was ook precies de bedoeling van Fuji :-)
Maar dan hadden ze hem geen X- moeten noemen vind ik :+
Haha ja dat kan. Een X-E3 is ook een X-model, maar is ook weer 'totaal' anders. Ondertussen is er genoeg te kiezen bij Fuji :-)
Touché. :)

Er is wat mij betreft zelfs TEVEEL te kiezen, maar dat is een andere discussie.
Men roept ook dat de H in X-H1 staat voor Hybrid, wat niet alleen video vs stills kan behelzen, maar natuurlijk ook tussen X-lijn en GF-lijn :-)
Ik weet nog niet of het per se slecht is. Toen ik nog een EOS 40D had, vond ik het schermpje vaak wel handig. Op een statief of gewoon om je nek kun je snel de settings checken van de camera. Belichtingscompensatie was toen ook knop+draaiwiel.

Het wieltje op mijn X-T1 is zowel een vloek als een zegen. Voordeel is dat je hem makkelijk kunt verstellen, maar het nadeel is ook dat je hem gemakkelijk kunt verstellen.
Op een statief kan je met de x-t1 ook prima aflezen van het gekantelde schermpje toch? Idem bij deze X-H1 trouwens.
Wat ik zo las, was dat het scherm op de X-H1 een e-ink type is, welke ook gegevens weergeeft als de camera op standby staat. Ook is e-ink in fel zonlicht beter afleesbaar dan LCD.
Maar inderdaad, de kantelbare LCD kun je ook mooi gebruiken. Vandaar ook mijn genuanceerde mening, ik heb met beide gevallen gewerkt en voor elk valt wat te zeggen.
Oh, dat het een e ink scherm krijgt wist ik nog niet. Leuke feature!

[Reactie gewijzigd door JeyJey op 15 februari 2018 22:11]

https://www.imaging-resou.../fuji-x-h1/fuji-x-h1A.HTM
....but what makes the X-H1 different is its new, secondary top-deck display, which Fujifilm dubs the "sub-LCD." The 1.28-inch e-ink display is much like the one found on the GFX. It has light lettering on a dark background by default but can but this is reversed when the display is illuminated via its dedicated light-up button, presenting dark text on a light background
Ja en daardoor nuttiger dan de G9 van Panasonic.
Echter vindt ik dit soort schermpjes totaal overbodig en bezetten onnodig ruimte voor waar wel nuttige knoppen of wieltjes zouden kunnen zitten ;-)
Nu mis je ook nog eens het draaiwiel voor de belichtingscompensatie. Die gebruik ik zelf heel vaak (X-T2 en X-100s)
Een draaiwiel die ook ik het meest gebruik heeft men weer verstopt in het menu |:(

Ach, aangezien 'het grote gros' toch alleen maar de bejaardenstand autostand gebruikt zal die dat een worst zijn :P
Inderdaad, dat lelijke schermpje bovenop is zonde van deze op zich verder prachtige camera. En nog onnodig ook.
Ik ben zeer blij met de ontwikkeling dat Fuji eindelijk de stap naar IBIS weet te maken terwijl ze eerder beweerde dat dit niet mogelijk was voor hun mount en de korte flange distance. Nu nog hopen dat het in de toekomst ook naar de goedkopere en ook kleinere modellen komt.
Camerafeatures zijn zo persoonlijk. Ik geef weer helemaal niks om IBIS aangezien ik maar zelden fotografeer in het gebied waar stabilisatie handig is. Het is bij mij meestal of sneller dan 1/125ste of langzamer dan 1 sec en dan staat de camera op een statief. Daarentegen kan ik de verbeterde ergonomie tov de X-T2 erg waarderen. Ik heb vorig jaar de overstap gemaakt van Nikon (D800 en D750) naar Fuji (X-Pro1, X-Pro2 en X-T2 met grip), maar voor lange registratiesessies vind ik de Fuji's net te klein om ontspannen mee te werken. Uiteraard zullen veel anderen wél blij zijn met IBIS, dus Fuji doet er aan dit ontwikkeld te hebben. Zeker gezien de ondersteuning voor non-native en manueel glas die Fuji biedt. Je kan nu een oude manuele telelens op de kop tikken en toch gebruik maken van beeldstabilisatie, dat is een goede ontwikkeling.

De prijs valt mij ook nog mee gezien de verbeteringen tov de X-T2 en natuurlijk kunnen we nog een berg een firmware upgrades verwachten. Waar Sony 3 nieuwe generaties aan camera's voor uitbrengt, voegt Fuji extra functies gewoon met firmware toe.
Waarom is OIS bij 1/125 s niet handig?
Ligt er helemaal aan welk brandpunt je gebruikt, algemeen is de regel dat je sluitertijd gelijk of hoger moet zijn dan je brandpunt om foto's te kunnen maken zonder bewegingen, ois is dus niet een vereiste bij groothoek lenzen en de telelenzen van Fuji hebben allemaal al ois. De ibis in deze camera is bedoeld bij gebruik icm de cinema lenzen.
Met name bij de high-res sensoren is deze rule of thumb wel strakker geworden, je moet al 1 / (2*f) aanhouden wil je strakke platen kunnen maken, zeker met tele.
Vanaf bepaalde snellere sluitertijden kan OIS of IBIS zelfs tegen je werken, heb ik gemerkt. Dan krijg je juist weer blurry shots.
Dat zou gewoon een brakke IS implementatie zijn toch?
Nee het heeft ermee te maken hoe IS werkt. Het systeem neemt periodiek samples van de beweging. Als de sampletijd en de sluitertijd te dicht op elkaar liggen, of gaan overtreffen, dan kun je verkeerde correcties krijgen.

Thom Hogan heeft eea uitgelegd:
http://www.bythom.com/nikon-vr.htm

Tevens zijn er nog een aantla scenario's waarbij IS beter uit kan staan, zoals op een statief. Deze link is wel mooi:
https://www.bhphotovideo....n-use-it-and-when-turn-it
Interessant!
Let wel op dat er in 8 jaar best wat verbeterd kan zijn aan IS systemen.
Dat klopt, maar ik heb het zelf ervaren tijdens het platen van een motocross-wedstrijd.
Deze camera doet 10.000 samples per seconde. Weinig kans dat er op dat gebied wat mis gaat.
Dat zou goed kunnen, ik ben nieuwsgierig naar de testresultaten.

Toch denk ik wel dat veel mensen zich wel erg blindstaren op dat hele IBIS/OIS gedoe. 't Is een erg handige functie en er valt veel voor te zeggen, maar er zijn miljoenen prima foto's genomen zonder.

Ik ben blij dat ik lenzen heb met OIS, maar de XF35/1.4 en XF56/1.2 hebben met hun grote opening ook een goede troef in handen, want daarmee kun je motion blur van je onderwerp tegengaan.
Er zijn ook miljoenen goede foto's met film geschoten. Dat is een argument dat natuurlijk nergens op slaat.

Ik ben zelf niet zo heel erg een statief man en wanneer het wat donkerder wordt of wanneer ik een ruime scherptediepte wil kan ik ibis goed gebruiken. Had het vroeger op mijn Pentax en heb het vanaf dag 1 gemist bij Fuji. Voor mijn gebruik is het een wereld van verschil, helemaal omdat ik geen lenzen met ois heb.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 16 februari 2018 07:46]

OIS/IBIS lost maar een deel van de problemen op. Als ik een concert fotografeer bijvoorbeeld, dan zijn een lichtsterke lens en goede beeldkwaliteit op hoge iso-waardes dominanter voor een scherpe foto van de rondspringende artiest dan stabilisatie. Maar dat laat niet onverlet dat IS in deze situaties een positieve bijdrage levert.
Mijn reply was met name bedoeld om het hele OIS/IBIS debat wat te nuanceren. Er is een hoop geschreeuw van mensen die het toestel dan als onbruikbaar classificeren, en dat is echt nonsens.
Ik ben zeer blij met de ontwikkeling dat Fuji eindelijk de stap naar IBIS weet te maken terwijl ze eerder beweerde dat dit niet mogelijk was voor hun mount en de korte flange distance.
Dat geldt nog steeds met 1 verschil: destijds hadden ze de computing power niet die ze nu wel hebben. Die computing power zorgt er nu voor dat ze middels berekeningen IBIS kunnen toevoegen. Het is dus een volledig digitale IBIS net zoals de elektronische sluiter. Uit het persbericht is dat ook al goed op te maken:
The first internal in-body image stabilization (IBIS) system to feature in an X Series camera, harnesses three axial accelerometers, three axial Gyro sensors, and a specially developed dual-processor. Combined, this achieves the high speed of approximately 10,000 calculations per second. When unified with compensating mechanisms, results in uncompromising image quality and precision with performance as described below.
Dit is natuurlijk een heel mooi systeem dat, wanneer dit soort computing power zijn weg vindt naar de overige modellen, ook daar toegepast kan worden. Als we kijken naar de X-serie sinds het begin en waar het nu is dan kunnen we met enige zekerheid vaststellen dat dit zeer zeker gaat gebeuren.

Het is afwachten hoe effectief dit systeem van Fujifilm is.
Leuke camera deze X-H1 maar volgens mij niet echt een opvolger van de X-T2. Meer een model er bij.
Al moet ik wel zeggen dat de handgrip een goede verbetering is! (Ik heb op mijn X-T1 ook een handgrip gekocht. Werkt net wat beter).

IBIS en filmfuncties doen mij voor de rest weinig.
Ik wacht mooi op de X-Pro 3 of X-T3 en tot die tijd is mijn X-T1 perfect.

[Reactie gewijzigd door DownBusiness op 15 februari 2018 10:16]

Fujifilm heeft de X-H1-systeemcamera aangekondigd als opvolger van de X-T2
De H1 is niet de opvolger van de T2.
IBIS, F-Log, grotere body. In een Fuji? Nice.

En de prijs is erg scherp. Sterker nog, ik denk dat dit de X-T2 verkopen een flinke tik zal geven. Advies 1899. Retail: 1800? 1750? Voor die 200 euro meer ga je toch geen X-T2 kopen (hoewel ik die nog net iets mooier vind en die is natuurlijk ook iets kleiner, maar verder....)
Weer een camera met een hoop 'vernieuwingen' en dan is het nog maar de vraag of je die in de praktijk ook echt gaat gebruiken. Fotograferen is nog altijd schrijven met licht en als mensen die materie niet begrijpen en nog steeds plaatjes schieten op de autostand... :z
Leuke ontwikkelingen en bevestigd steeds meer dan merken als nikon en canon achterlopen met specs en blijven vasthouden aan een oud model.
Hoewel ik een voorstander ben van mirrorless, moet ik je met name met het woord “Nikon” corrigeren. De D850 die ze onlangs uit hebben gebracht is een van de beste camera’s ooit.
Een D850 zonder spiegel en mét focus peaking zou voor mij zo'n beetje de ideale camera zijn. Wie weet hoe goed de Nikon mirrorless camera met Z-Mount gaat worden. Ik wacht gespannen af.
Dat heet een Sony A7 ;)
Op het gebied van ergonomie en menu-structuur zal niet iedereen dat met je eens zijn
Als je dat nou eens zou onderbouwen.. ;)
Onderbouwen, eens kijken nieuwe canon 6d mk2 geen 4k video, is toch niet meer van deze tijd.

Kijk eens hoe sony goed bezig is en soms al betere specs heeft en stappen aan het inhalen is en op sommige gebied dus al meer voor je geld geeft.

Denk als je even wil zoeken dat je de onderbouwing snel kan vinden, o.a van mensen die overgestapt zijn en dat zijn er toch een aantal. Zit zelf nog met canon glas en zonde om te alles te verkopen, dat is voor vele ook de reden om bij canon of nikon te blijven.
Onderbouwen, eens kijken nieuwe canon 6d mk2 geen 4k video, is toch niet meer van deze tijd.
Klopt, maar de Nikon D850 doet bijvoorbeeld wel 4k video.. en niet alles draait om video.
Geen 2160p60 is eigenlijk ook niet van deze tijd. De Nikon heeft het volgens mij niet, maar deze Fuji ook niet.. Sony ook nog niet geloof ik.

Sony is wel goed bezig inderdaad.
Denk als je even wil zoeken dat je de onderbouwing snel kan vinden,
Op zo'n manier hebben comments / discussies toch geen waarde?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 15 februari 2018 11:40]

Nikon D850 heb je het over een duur topmodel.
Naar beneden toe 2000 1000 euro zijn er andere camera's en zoals gezegd bij canon lopen ze daarmee nu toch achter qua mogelijkheden.
Het is nu te zien in hoever nikon de lijn naar beneden door gaat trekken en hoe lang ze daar over gaan doen.
Onderbouwen, eens kijken nieuwe canon 6d mk2 geen 4k video, is toch niet meer van deze tijd.
Dat heeft eerder met ontwerpfilosofie te maken dan met technische kunde. Bij een racefiets van 6000 euro die geen elektromotor heeft ga je toch ook niet zeggen dat het niet meer van deze tijd is? Het heeft gewoon een ander doel.
Fuji loopt niet voorop. Sony a6500 is al meer dan een jaar op de markt met dezelfde eigenschappen.
Heb niet gezegd dat ze voorop lopen, leuke specs en sony heeft dit idd al langer. andere merken lopen qua specs wel achter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True