Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties

Fujifilm heeft de X-Pro2-systeemcamera aangekondigd. Het toestel beschikt over een 24-megapixelsensor van het aps-c-formaat en een hybride zoeker die zowel optisch als elektronisch beeld weergeeft. Ook komt Fujifilm met de X-E2S, X70 en een 100-400mm-lens.

De Fujifilm X-Pro2 is de opvolger van de X-Pro1 uit 2012. Net als die camera is het nieuwe model een toestel dat wat uiterlijk betreft doet denken aan meetzoekers zoals Leica. De gebruikte techniek is echter iets anders: Fujifilm gebruikt een hybride zoeker. Gebruikers kunnen door een hendeltje over te halen schakelen tussen digitale of optische weergave in de zoeker.

Bij het activeren van de digitale zoeker schuift er een lcd-module van 0,48" in de zoeker. Het display heeft volgens Fujifilm 2,36 miljoen beeldpunten bij een verhouding van 4:3. Dat duidt op een resolutie van 1024x768 pixels, een verbetering ten opzichte van de X-Pro1 die 800x600 pixels toont. De vergroting is 0,59x, daarmee is het digitale zoekerbeeld kleiner dan bij de Fujifilm X-T1, die met 0,77x een van de grootste digitale zoekers heeft.

Tot nog toe hadden alle Fujifilm-systeemcamera's een sensor met een resolutie van maximaal 16 megapixel. In de X-Pro2 gebruikt Fujifilm zijn nieuwe X-Trans III-sensor met 24-megapixelresolutie. Het bereik begint bij iso 100 en loopt tot 51.200. Net als de eerdere X-trans-chips betreft het een cmos-ontwerp waarbij de kleurfilters semi-willekeurig zijn toegepast. De eerdere camera's van Fujifilm stonden daardoor bekend om hun goede prestaties bij weinig licht en relatief 'mooie' weergave van digitale ruis. De kans op patronen in de ruis, die als storend ervaren worden, is door het sensorontwerp minder groot. Hoe de nieuwe 24-megapixelchip presteert zal uit tests moeten blijken.

Fujifilm X-Pro2Fujifilm X-Pro2Fujifilm X-Pro2Fujifilm X-Pro2Fujifilm X-Pro2

Ten opzichte van de X-Pro1 is het hybride autofocussysteem flink uitgebreid. De X-Pro2 krijgt 273 focuspunten, waarvan 77 gebruikmaken van fasedetectiefocus. De maximale fotografeersnelheid bedraagt ongeveer 8fps. In de buffer is dan plaats voor 83 jpg-bestanden of 33 raw's bij gebruik van lossless-compressie. Met de mechanische sluiter zijn sluitertijden tot 1/8000e seconde mogelijk. Fujifilm voorziet de X-Pro2 ook van een elektronische sluiter met snelste sluitertijd van 1/32000e seconde. Filmen is mogelijk in 1080p-resolutie met maximaal 60fps en bitrate van 36mbps. Een 4k-filmfunctie, waar eerder geruchten over gingen en die op concurrerende camera's beschikbaar is, ontbreekt.

Volgens Fujifilm is de behuizing, die uit een magnesiumlegering is opgebouwd, steviger gemaakt en beter afgedicht tegen stof en vocht. Er zijn twee geheugenkaartsloten aanwezig voor sd-geheugen. Fujifilm brengt de X-Pro2 in februari op de markt. Een euroadviesprijs is op moment van schrijven nog niet bekend, maar in de VS gaat de body 1700 dollar kosten.

Fujifilm X-E2S, X-70 en XF100-400mm

Naast de X-Pro2 komt Fujifilm ook met de X-E2S, een goedkoper model, dat de X-E2 opvolgt. Ten opzichte van zijn voorganger zijn de vernieuwingen relatief klein en veel nieuwe functies zijn te herleiden naar de verbeterde firmware, die ook voor het oude model beschikbaar komt. De belangrijkste hardwarematige vernieuwing is het focussysteem met 77 af-punten, dat vergelijkbaar is met het systeem in de Fujifilm X-T10. Ook krijgt de camera dezelfde sluitertijden als de X-Pro2, met een elektronische sluiter tot 1/32.000e seconde. Hoewel Fujifilm dezelfde X-Trans II-sensor met 16-megapixelresolutie gebruikt, is het iso-bereik uitgebreid tot maximaal 51.200. De body gaat los 700 dollar kosten.

Fujifilm X-E2SFujifilm X-E2SFujifilm X-E2S

Ook verschijnt er een nieuwe compactcamera met grote sensor, waarvan het objectief niet verwisselbaar is. Deze Fujifilm X70 is een kleinere variant van de modellen in de X100-serie. In tegenstelling tot zijn grotere broers heeft het nieuwe model geen elektronische zoeker; wel is het 3"-scherm kantelbaar. Ook heeft Fujifilm gekozen voor een objectief met een ander brandpunt, van 18,5mm in plaats van 23mm. Omgerekend naar kleinbeeldequivalent heeft de X70 een 28mm-objectief. Het maximale diafragma is met f/2.8 ook een stop minder lichtsterk dan de f/2-objectieven op de Fujifilm X100-camera's. De gebruikte sensor is de 16-megapixel X-Trans-II-cmos, die Fujifilm eerder gebruikte in camera's zoals de XT10. Fujifilm gaat de camera verkopen voor 700 dollar vanaf februari.

Fujifilm X70Fujifilm X70Fujifilm X70

Eerder toonde Fujifilm al prototypes van een 100-400mm-objectief voor de X-serie, nu is de telezoom officieel aangekondigd. Voluit gaat het objectief als Fujinon XF100-400mm f/4.5-5.6 R LM OIS WR door het leven. De afkortingen duiden onder andere aan dat het objectief is afgedicht tegen stof en vocht en voorzien is van optische beeldstabilisatie. Volgens Fujifilm levert de OIS-techniek tot vijf stops winst op. Het objectief kan ook worden gebruikt in combinatie met de 1,4x-teleconverter van het merk. De telezoom krijgt een adviesprijs van 1900 dollar.

XF100-400

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Doet me denken aan mijn Contax G2. Dit was de ultieme toestel voor mij. Bij straat fotografie vallen deze toestelen minder op wat ook de reden was van mijn aankoop. Spijtig dat Contax hiervan geen digitale versie heeft gemaakt. Qua lenzen scoorde ze eveneens hoog en soms beter dan Leica qua prijs/kwaliteit.
Eens! Contax was op alle fronten beter dan Leica wat mij betreft.
Eens. Gelukkig zijn er adapters voor G-lenzen om het leed iets te verzachten
Hallo Danny, Heb ook nog zo'n mooie Contax G2 met vier excellente Zeiss lenzen Gebruik hem nog af en toe en scan de foto's. Analoog en zeker deze prima camera geeft de realiteit wat beter weer dan digitaal. Je schrijft bij oude gebouwen geen ondoortekende vlakken, maar details, wat de schilderachtigheid verhoogt. Ik gebruik nu normaal Ektar 100 film. Voor het kunstzinnige denk ik eraan deze Fuji Pro 2 aan te schaffen. Verder fotografeer ik ook op 6X7 negatieven.
Voor diegenen die het 'niet' begrijpen.

Dit is een unieke camera in zijn soort.
In die zin dat er geen andere camera's te koop zijn die beschikken over een hybride zoeker (OVF / EVF) in combinatie met de vormfactor van een meetzoekercamera.

De camera die het meest in de buurt komt van dit model is de Leica M serie die nog vele malen duurder is. Dit is geen camera die draait op een uitgebreide featureset. Dit is een camera bedoeld voor fotografen - Dat is gelijk ook wat Fujifilm uniek maakt.

De prijs is op zijn minst stevig voor wie alleen naar de specificaties kijkt. In dat geval begrijp ik dat je inderdaad zult zeggen dat er betere modellen op de markt zijn. Het feit dat deze camera 'slechts' APS-C is doet er weinig toe. Fujifilm heeft ondertussen 21 uitstekende en veelal lichtsterke objectieven in de markt gezet waarbij er slim nagedacht is over de beeldhoek, die gelijk is aan de objectieven van een 'full frame' camera. Hierdoor heb je enkel te maken met het verschil in scherpte/diepte. Wat in de praktijk vervolgens geen enkel 'probleem' meer blijkt te zijn.

Als je de mening bent toegedaan dat je enkel moet kijken naar specificaties koop dan ook die andere camera, waarvan je denk dat hij beter is. Maar bedenk wel dat je dan waarschijnlijk ook niet goed begrepen hebt wat deze camera zo anders maakt en voor wie deze camera echt bedoeld is. In ieder geval dan niet voor jou. Een camera is slechts een gereedschap om te fotograferen. Dit is een camera die je het 'oude' gevoel van fotograferen weer teruggeeft. Dat is een unieke eigenschap die je niet veel meer vind in andere toestellen op de markt.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 15 januari 2016 10:28]

Exact. Die Fujis hebben gewoon iets wat andere merken niet hebben. Ze zijn niet de grootste, de dikste of de snelste. Maar ze zijn gewoon zo ontzettend fijn om te gebruiken en de resultaten zijn soms onwerkelijk.

Ik hou ervan, ik ben veel meer met het creatieve proces bezig dan met de fysieke zaken.
In de titel staat geavanceerde, maar wat is er geavanceerd aan als je het vergelijkt met andere camera's in dezelfde prijsklasse van de X-pro2? Verder een mooie camera maar mijn inziens door het ontbreken van 4k video, het hebben van een vast scherm en geen touchscreen een stukje minder geavanceerd dan de concurrentie. De X-E2s is vrijwel hetzelfde als de voorganger en die krijgt een software-update zodat die weer gelijk getrokken wordt met het nieuwe model. Daarvan zie ik dus het nut niet zo. Het telezoom objectief is wel een hele mooie toevoeging aan de lijn objectieven.
Ach, het is een foto toestel. De meeste fotografen doen niet veel met video en andersom. En touchscreen op een camera scherm is ook geen gemis. En dat heeft minder met geavanceerd zijn te maken, maar meer met extra opties. De technieken die gebruikt worden om een mooier plaatje te maken, zoals de semi-random kleurenfilter, dat geeft aan hoe geavanceerd een camera is. Maar dat is dan weer mijn mening ;)
Videografie is zeker professionele gebruikers/ journalisten en ook hobbyisten zeer belangrijk. Het bij nieuws kunnen schakelen tussen de 2 media is van vitaal belang. Tijdens video klussen wil de klant ook vaak foto's van het project. Dit is dan ook goed te realiseren. Voornamelijk oudere fotografen lijken was huiverig. Het vak is veel meer beeld communicatie dan sec video of foto.
Ik ben ook professioneel gebruiker, ik gebruik zowel Nikon FX als Fuji X-T1 en ik bekommer mij totaal niet om video. Ik geloof dat ik 1 keer op de videoknop heb gedrukt op mijn Nikon camera. Ik ben natuurlijk niet de regel, maar ik weet zeker dat ik niet de enige ben.

Fujifilm richt zich gewoon niet op video, en je ziet gewoon dat ze dat vol vertrouwen doen. Wil je filmen, moet je gewoon geen Fujifilm nemen, koop dan een Panny of Nikon ofzo.
Ik ben ook juist blij dat Fuji niet de behoefte heeft eenheidsworst te zijn. Ze proberen zich te onderscheiden met bediening en sensor. Ik heb echt nul interesse in filmen. Fotografie is met Fuji heerlijk. Overigens verwacht ik bij de opvolger van de XT-1 wel een flink verbeterde filmfunctie aangezien dat meer de dslr achtige camera is, maar de X-pro is nou eenmaal een camera voor fotografen.

Overigens is er van deze camera zojuist ook een hands-on verschenen bij The Camera Store.

Persoonlijk had ik wel iets meer innovaties verwacht, maar de grootste wens was wel verbeterde focus en high ISO prestaties. Dat lijken ze te hebben getackeld.
Vreemd dat je Nikon voor filmen adviseert. Nikon loopt al jaren achter op video-gebied (te weinig feautures en ongeschikte hardware). Canon en Sony zijn veel interessanter.
Vreemd dat je Canon noemt. Canon loopt ook al behoorlijk achter tenzij je een duizendje of 5 wil neerleggen voor een cinema camera van Canon. Panasonic is al jaren toonaangevend met hun GH serie.
Opvallend, ik ben zelf ook zeer actief in het 'professionele wereldje' en merk juist het tegenovergestelde. Mensen focussen zich of op video, of op fotografie. Beide zie ik maar zelden :)

Persoonlijk heb ik de filmknop op mijn dslr nog nooit aangeraakt.
Dat is inderdaad zo en dat is logisch. Zie mijn reactie hieronder; foto en video zijn compleet verschillende disciplines ondanks dat ze, doordat het beide beeldcommunicatie is, zo dicht bij elkaar lijken te liggen.
Ik beoefen zelf wel beide disciplines, maar moet zowel in video als fotografie mijn meerderen erkennen simpelweg doordat zij focussen op 1 skillset. En ondanks dat ik beide disciplines beoefen is het eigenlijk ondoenlijk om beide op hetzelfde moment goed uit te voeren.
Met een "simpele" journalistieke verslaglegging is het wellicht wel te doen, maar voor een media productie niet. Maar goed bij het genoemde voorbeeld staat kwaliteit niet voorop.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 15 januari 2016 09:55]

Eveneens opvallend, ook ik ben zeer actief in het professionele wereldje en merk dat het gros van de fotografen vooral met film werken.
Denk dat het een beetje afhankelijk is wat je doet. Bij registratie van evenementen wordt het vaak wel gewaardeerd. Zeker met een nadruk of foto/ video. Het is idd wel een andere discipline
Daar denk je veel te makkelijk over. Het feit dat je kunt schakelen tussen video en foto betekent nog niet dat je als cameraman ineens goed foto's kunt maken of als fotograaf ineens een mooie video opname kunt maken. Beide media vragen om een andere skillset. En boven alles, beeldtechnisch een andere benadering.
Een goed beeldconcept voor fotografie is niet on the fly te vertalen in een goede video productie. En een goed storyboard voor video is geen basis voor je fotografie. Je let simpelweg op andere dingen.
Het snel wisselen waar je over praat is leuk voor de hobbyist, maar de echte professional komt daar niet mee weg. Geen van de twee doe je er maar even bij, beide vergen een goede voorbereiding en toewijding tijdens de uitvoering.
Om over de afwijkende skillset voor nabewerking, montage, audio opname etc. nog maar te zwijgen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 15 januari 2016 13:14]

Het een sluit het ander niet uit, professionaliteit blijkt niet wat je doet maar wat je waar doet (passend).
Klopt. Ik doel echter niet slechts op professionaliteit, maar op best in class kwaliteit.
Daarvoor zijn al voldoende andere producten op de markt. Fuji focust duidelijk op fotografen.
Ik ben er juist wel blij mee. Zo voorkom je het zwitsers zakmes-syndroom, dat alles erop zit maar niks echt goed werkt. Niet altijd maar alles vol willen douwen als een Subwaybroodje.
Tsja, ik zie het "geavanceerde" ook niet zo. Denk dat een gemiddelde Panasonic geavanceerder is. Maar de hybride zoeker en de x trans sensor zijn natuurlijk leuk.
En... Fuji is op dit moment natuurlijk een beetje het lievelingetje van de klas. ("ik heb al mijn Canon spullen verkocht en overgestapt op Fuji. Nu is fotografen weer leuk!") :P
Ik snap je opmerking over Canon, maar zeker is wel dat Fuji kiest voor een andere bedieningswijze van de camera, zeker op de duurdere modellen. Een draaiwieltje voor sluitertijd en een diafragmaring op veel objectieven is niet iets waar veel andere merken voor kiezen. Daaruit blijkt ook duidelijk dat ze in de eerste plaats kiezen voor fotografie en niet voor video.

Of dat er met de keuze voor een andere ontwerp voor de kleurfilter, hybride zoeker en andere bedieningswijze sprake is van een geavanceerde camera dat moet ieder maar voor zich uitmaken. Dat ze een eigen doelgroep aanspreken is volgens mij wel duidelijk. Ik hoop voor Fuji en de gebruikers, ook een duurzaam businessmodel.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 15 januari 2016 09:17]

Dat laatste klopt wel. Zelfs met de kleinste X-camera's. Ik heb vorig jaar een X20 gekocht en gebruik mijn Nikon D7000 steeds minder. In >90% van de gevallen levert de X20 net zulke goede beelden. De D7000 biedt natuurlijk wel veel meer mogelijkheden, maar die gaan dus over de resterende 10%. De keuze is dus: wil je een tas vol met spullen meenemen voor die laatste 10%...
En... Fuji is op dit moment natuurlijk een beetje het lievelingetje van de klas. ("ik heb al mijn Canon spullen verkocht en overgestapt op Fuji. Nu is fotografen weer leuk!") :P
Wat ook zo is inderdaad..
In de titel staat geavanceerde, maar wat is er geavanceerd aan als je het vergelijkt met andere camera's in dezelfde prijsklasse van de X-pro2?
Beetje rare vraag imho... want binnen de prijsklasse van de X-Pro2 (en dan mix ik even een Amerikaanse adviesprijs met Nederlandse straatprijs - eigenlijk appels en peren dus) heb je de Sony's A7II, A7S en A7R en een Leica T. De Sony's zijn net zo geavanceerd als deze Fuji, en de Leica zit in die prijsklasse vanwege de rode stip.

Het is natuurlijk een kwestie van definitie, maar het woord geavanceerd kun je op meerdere manieren interpreteren. Definieer het als 'met de nieuwste snufjes' dan laat de X-Pro2 wat steken vallen, maar heeft het ook een aantal voorzieningen die de concurrentie niet heeft zoals die hybride zoeker en het kleurenfilterpatroon op de sensor.
Een andere definitie van 'geavanceerd' heeft te maken met betere en uitgebreidere instelmogelijkheden en een betere bouwkwaliteit in vergelijking met goedkopere modellen. De duurdere Fuji's staan erom bekend dat je ze uitgebreid kunt customizen zodat de knopjes precies doen wat jij wilt, o.a. d.m.v. 6 programmeerbare knopjes. En ik weet niet of je wel eens een X-Pro1 in je handen hebt gehad: die dingen zijn echt gebouwd als een tank.
De X70 gaat $700 kosten. Dan zou ik persoonlijk een tweedehands X100 of X100s kopen. Heb je tenminste een OVF/EVF.
Als je een S kan krijgen 2de hands zou ik dat inderdaad ook doen.
De x100 daarentegen nee. te langzaam en maar 12mp zonder x-trans
Bij voorkeur de S inderdaad, dat ben ik met je eens :)

De x100T ga je er in ieder geval nog niet voor vinden.
Kwam op DPReview een discussie tegen waarin het ging om de voor- en nadelen van X-Trans ten opzicht van Bayer: http://www.dpreview.com/forums/thread/3503391 Interessant was een link in die discussie naar een uitgave van de IEEE waarin daar uitgebreid op in werd gegaan, nota bene uit het jaar 2005(!): http://www.dsp.toronto.ed...blications2008/pub/71.pdf
Eigenlijk is dat bij iedere 'kleine-broertje-van' versie een afweging: koop je het kleine broertje, of een gebruikte grote broer voor een vergelijkbaar bedrag. Zie ook de X-T10 en X-T1.
Ik ben nog steeds heel benieuwd naar de performance en de techniek van de sensor. Het feit dat ze nu koper gebruiken voor de bedrading betekend dat dit niet een refresh is van de Sony A6000 sensor (waar zovelen bang voor waren). Aankondigingen van het gebruik van koper zijn er namelijk pas sinds de Sony A7RII. Waarschijnlijk is het dus een sensor van de zelfde generatie als die in de A7RII zit.

[Reactie gewijzigd door voodooless op 15 januari 2016 10:20]

Fuji gebruikt eigen sensoren en geen Sony sensoren.
Waar haal je dat vandaan? Fuji gebruikt als basis Sony sensoren en voorziet deze van hun eigen X-trans color array en microlensjes (en vast nog wel meer details). Dat geldt ook al voor de oude X-trans II.

Fuji is echter wel bezig met eigen sensortech, samen met Panasonic. Het duurt echter nog wel twee tot drie jaar voordat we daar productieklare exemplaren van gaan zien.
Fujifilm doet in principe hetzelfde als Nikon.

De basis is gebaseerd op Sony tech, alles wat er bovenop komt en hoe de data uitgelezen wordt is 'in house' ontwikkeld. Niet anders dan wat Nikon dus doet.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 15 januari 2016 10:31]

Nee Fujifilm veranderd een structereel deel van de sensor. Namelijk het kleur filter wat voor de sensor zit. Daarnaast hebben deze sensoren een on sensor AF die anders is dan van de Sony modellen en niet eens bestaat op de Nikon varianten

Nikon daarentegen heeft alleen een eigen processing pijplijn en een ander kleurprofiel dan Sony. Aangezien dat deze sensoren de analog to digital converters ingebakken hebben is het alleen een processing en demosaicing wat Nikon zelf doet.
Ten opzichte van zijn voorganger zijn de vernieuwingen relatief klein en veel nieuwe functies zijn te herleiden naar de verbeterde firmware, die ook voor het oude model beschikbaar komt. De belangrijkste hardwarematige vernieuwing is het focussysteem met 77 af-punten, dat vergelijkbaar is met het systeem in de Fujifilm X-T10. Ook krijgt de camera dezelfde sluitertijden als de X-Pro2, met een elektronische sluiter tot 1/32.000e seconde
Bijna goed. Het nieuwe AF systeem is geen hardware matige upgrade. De oude X-E2 gaat het namelijk ook krijgen. En de sluitertijden zijn niet hetzelfde als de X-Pro2, die heeft namelijk ook nog mechanische 1/8000 sec sluitertijd, iets wat de oudere generatie (en dus ook de X-E2) niet hebben. Ook hier geldt: het is een software upgrade tov de huidige X-E2, die ook in de firmware upgrade meegenomen gaat worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Microsoft Xbox One S FIFA 17 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True