Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple en Amazon bieden mee op filmrechten James Bond

Volgens bronnen van The Hollywood Reporter doen Amazon en Apple mee in de strijd om de film- en distributierechten voor James Bond. De twee bedrijven zouden dat doen omdat het bezit van de rechten hun streamingplatforms een groter marktaandeel kan geven.

Bronnen van The Hollywood Reporter zeggen dat Jamie Erlicht en Zack van Amburg van Apple betrokken zijn bij de onderhandeling. Die twee zijn door Apple in juni aangesteld als Heads of Programming. De twee Hollywood-veteranen waren tot voor kort werkzaam voor Sony. Hun betrokkenheid zou kunnen betekenen dat Apple intenties heeft om niet alleen films te distribueren, maar ook bijvoorbeeld een tv-serie te maken.

De rechten zijn momenteel in handen van MGM, dat filmbedrijf probeert ze al een tijd te verkopen. Warner Bros. zou tot nu toe de meest voor de hand liggende kandidaat zijn, maar ook Sony, Universal en Fox bieden mee. Volgens The Hollywood Reporter moeten de distributierechten zo'n twee tot vijf miljard dollar opleveren. Vanwege de interesse van Apple en Amazon zou Warner Bros. haast willen maken om de deal te sluiten, voordat de techbedrijven die kans krijgen.

The Wall Street Journal bracht vorige maand naar buiten dat Apple een miljard dollar investeert in het maken en aankopen van tv-series. Dat budget zou in handen zijn van Erlicht en Amburg. Het is nog niet duidelijk of Apple van plan is om met een nieuwe streamingdienst te komen, of meer series en films via zijn huidige diensten wil blijven aanbieden.

Door

Nieuwsredacteur

130 Linkedin Google+

Submitter: arnovos

Reacties (130)

Wijzig sortering
Sony biedt mee voor de rechten op James Bond van MGM? Sony is al sinds Casino Royale (2006) betrokken bij de productie en distributie. De product placement van Sony is in de Daniel Craig Bondfilms overduidelijk. Om Casino Royale te gebruiken: James gebruikt een Sony Ericsson telefoon, een Sony Vaio laptop (en het nieuwsartikel dat hij daarop leest heeft een banner voor de Sony Bravia tv), het resort op de Bahama's bewaart zijn beveiligingsbeelden op Sony blu-rayschijven die hij met een Sony blu-rayspeler terugkijkt...

Puur naar het geld kijkend; Sony wil dit laatste strohalmpje niet meer loslaten, de studio zit al in zwaar weer door de falende animatiedivisie waar het talent en masse weggaat.
Klopt, Sony was (!) de gene die de distributie deed. Dit contract is echter verlopen en nu ligt de markt dus weer open en kan MGM zelf kijken welke partij de meest interessante deal kan bieden.

Het is echter niet te hopen dat Apple of Amazon de rechten in handen krijgt, beide zouden bijvoorbeeld distributie alleen via hun eigen platform kunnen doen ipv de biosscoop. Dit betekend dat je dan alleen de film kan zien via hun eigen online platform.
James bond bond niet in de bios. Heb je enig idee hoeveel er mee omgezet wordt.... niet dus:

http://www.the-numbers.co...se/James-Bond#tab=summary

Spectre
productiekosten 300 miljoen
box office eerste weekend 70 miljoen
totaal omzet wereldwijd 879 miljoen dollar.

Die omzet is normaal in zeg 3 maanden bios.
Daarna komt de verhuur en online markt.

De belangrijkste reden om niet meteen online te gaan is dat zodra film via amzon of apple online te kijken is, is er een kopie in goede kwaliteit te maken, die heel snel het net rondgaat.

Distributie via de bios levert gewoon de eerste maanden het meeste geld op.
James Bond niet in de bioscoop? Jij denkt dat dat gaat gebeuren? 8)7 8)7
Volgend persbericht: Apple opent bios?
"Gerucht: Apple gaat Pathť Bioscopen overnemen. Drinken wordt duurder, maar komt in speciale Apple plastic beker"
Wedden dat ze het rietje weglaten. 8-)
Ik denk dat ook Amazon en Apple inzien dat bioscoopvertoningen teveel geld opleveren om ze te laten schieten.
mocht dat gebeuren dan zullen er nog meer illegale downloads plaats vinden en alles wordt opgekocht.
maar is het een tijdelijke exclusive net zoals bij games, dat lijkt me dan nog een redelijke deal, maar ja dan krijg je ook weer spoilers etc etc, en verschijnt het door hackers denk ik toch wel weer op het internet via illegale software is het te downloaden.

zouden er tijden komen dat de bioscopen niet meer of geen bestaan recht heeft in de filosofie van deze maatschappij?
maar voor de andere kant is voor veel mensen een bioscoopje pakken een uitje of voor een date is het nog wel te doen en de ervaring die een bioscoop heeft, daar mee kunnen de effecten en verhalen een grotere hype worden...

tevens zelf een echt bioscoop zaal maken is echt te veel gevraagd voor een mens, 5 duizend euro neer leggen voor een 4K Beamer dat is echt enorm veel geld en tijd...
hier is een handleiding in een video vertaalt door hardwareinfo dat is leuk om te zien maar je moet er dus wel degelijk veel tijd en geld in willen steken.

https://nl.hardware.info/...-1-plan-en-begin-het-plan
https://nl.hardware.info/...l-2-plafond-en-achterwand
https://nl.hardware.info/...ject-thuisbioscoop-deel-3

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2017 10:21]

mocht dat gebeuren dan zullen,dat er nog meer illegale downloads plaats vinden en alles wordt opgekocht.
Want voor 1,5x het maandbedrag voor toegang tot alle content op Amazon Prime en die nieuwe James Bond film kijk jij liever alleen die James Bond film in de bios? Ik denk niet dat iedereen daar hetzelfde over denkt.
zouden er tijden komen dat de bioscopen niet meer of geen bestaan recht heeft in de filosofie van deze maatschappij?
Bioscopen worden onterecht steeds duurder, het avondje uit om een filmpje te pakken is met 2 man al snel een investering van 50-100euro na parkeren, eten en drankjes. Net als bij andere traditionele concepten, als bioscopen zichzelf niet opnieuw uitvinden dan gaan ze er aan onder. Vroeger kon ik alleen in de bios films op een bepaalde manier zien, dat kan nu ook thuis en als deze James Bond titel wel tegelijk op Amazon Prime staat als in de bioscoop draait dan is de motivatie nog kleiner.

Het meest interessante aan dit artikel is dat Netflix niet meebied wat eigenlijk laat zien dat het niet het kapitaal beschikbaar heeft om te concurreren voor dit soort content. Ik ben recent overgestapt naar Prime en afgezien van het feit dat het beter werkt en betere content heeft, met dit in het vooruitzicht maak ik me nergens zorgen over.
Tuurlijk worden bioscopen duurder en dat is helemaal niet onterecht, personeel moet ook steeds meer betaald worden, inkoop van eten/drinken wordt ook steeds duurder, en bioskopen verdienen in principe de 1ste paar weken helemaal niets aan de film zelf, want dat gaat voor het grootste deel naar de distributeur, daarom dat de prijzen van eten/drinken zo duur is, daar moet de winst vandaan komen.
En sorry hoor, maar een 50"-60" tvtje komt nog steeds niet in de buurt van een fatsoenlijke bioskoop, en ook niet wat betreft geluid, zeker niet als je netjes rekening moet houden met buren.
tja, en met 2 man naar de bios moet toch echt hooguit 50 euro kosten.. max 30 euro voor de kaartjes, max 15 euro voor vreten en nog 5 euro voor parkeren (nou, laat het parkeren iets meer zijn, en 15 euro voor vreten is ook erg veel).
Tuurlijk worden bioscopen duurder en dat is helemaal niet onterecht, personeel moet ook steeds meer betaald worden, inkoop van eten/drinken wordt ook steeds duurder, en bioskopen verdienen in principe de 1ste paar weken helemaal niets aan de film zelf, want dat gaat voor het grootste deel naar de distributeur, daarom dat de prijzen van eten/drinken zo duur is, daar moet de winst vandaan komen.
Een compleet verrotte industrie dus als het zo moet werken. Het minimumloon voor personen van 23+ is de afgelopen jaren https://www.salaris-infor...k-minimumloon#1-juli-2017 met nog geen 1% per jaar omhoog gegaan dus daar liggen de kosten zeker niet. Waarom eten en drinken duurder word ontgaat me ook, wellicht zijn de marges omhoog gegaan maar dat hebben ze zelf in de hand.
En sorry hoor, maar een 50"-60" tvtje komt nog steeds niet in de buurt van een fatsoenlijke bioskoop, en ook niet wat betreft geluid, zeker niet als je netjes rekening moet houden met buren.
tja, en met 2 man naar de bios moet toch echt hooguit 50 euro kosten.. max 30 euro voor de kaartjes, max 15 euro voor vreten en nog 5 euro voor parkeren (nou, laat het parkeren iets meer zijn, en 15 euro voor vreten is ook erg veel).
Ik denk niet dat je een kosten plaatje kan plakken op iedere vorm van bioscoop bezoeker. Kaartjes zijn tegenwoordig meer dan 15 Euro, parkeren eerder 15-20 Euro en eten voor 15 Euro is niets.
Sinds juli is wel het minimumloon van een 22 jarige flink omhoog gegaan (omdat de grens van 100% van 23 naar 22 is verplaatst), en omdat het minimumloon misschien niet gestegen is, wil niet zeggen dat de werkgeverskosten niet flink gestegen zijn, dat minimumloon is wat 'jij' bruto krijgt, maar dat is niet wat jij de werkgever kost.

En kijk eens in de supermarkt, ook een fles cocacola is de afgelopen jaren in prijs gestegen, en de verkoopprijs moest (jaren geleden) minimaal 3x de inkoopprijs worden om de kosten van de hele bedrijfsvoering te dekken. Dus nee, dat hebben ze niet zelf in de hand, dat wordt verplicht door de kosten om het bedrijf te runnen ook steeds hoger worden (immers is de prijs van oa electriciteit ook omhoog gegaan, en zo zijn er nog een hoop meer dingen die duurder zijn geworden).

Ik weet niet naar welke bioskoop jij gaat, maar als jij meer dan 15 euro voor een kaartje betaald dan ga je naar een dure bioskoop, normaal ligt het in de avonduren tussen de 12 en 15 (afhankelijk van welke zaal en of 3D). jij vindt 15 euro eten in de bios niets? dat is een grote drinkbak en een grote bak popcorn per persoon.. ik weet niet wat jij allemaal nog meer vreet tijdens het kijken van een film....
Je leest de informatie van jouw link niet goed. Het wettelijk minimumloon wordt elk half jaar aangepast.

Het wettelijk minimumloon per 1 juli 2017 ligt 3,82% hoger dan op 1 juli 2015.
Mijn 55" kijkt nog altijd beter dan de verplichte 3D films. Ik wil films kijken in 2D en dat is de reden dat ik nooit meer naar de bios ga.
ER zijn al een poosje brillen op de markt die van een 3D voorstelling een 2D voorstelling maken. even naar een 2D bril vragen en you are set. ook voor wanneer je geen diepte ziet. Bij Vue Cinemas heb je dat. heb je natuurlijk nog wel die 3D toeslag.
En sorry hoor, maar een 50"-60" tvtje komt nog steeds niet in de buurt van een fatsoenlijke bioskoop
Dat geldt alleen maar voor de mensen die daar waarde aan hechten. Mij zal het grote bioscoop scherm of een 50" of 60" of 70" of 80" me werkelijk aan me anus oxideren.

Ik kijk prima een film met m'n vriendin in bed op een 15" laptop. TV hebben wij niet eens, wat moet ik ermee, doe alles on-demand als ik het nodig heb.

De voordelen:

In een bioscoop kan ik niet de boel op pauze zetten omdat ik even naar het toilet moet.

In een bioscoop kan ik niet bepalen wat en wanneer ik eet of drink (ik drink trouwens veel water; cola zeer zeker niet meer sinds m'n 12e).

Een bioscoop moet ik naar toe reizen. Dat kost tijd en geld. Dan ga ik nog liever met me schoonmoeder naar het theater. Dat is namelijk wel een unieke ervaring!

Da's nog niet alles. Wij bepalen de zitplaatsen thuis. Een on-demand film bepaal ik zelf wanneer deze op welke tijd start. En we hoeven het niet te reserveren.

In een bioscoop maken andere mensen herrie, of ik moet zelf stil zijn. Tja thuis kan ik niet met het raam open keihard het geluid aanzetten om 1 uur 's nachts. Dat vinden m'n buren niet leuk denk ik.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de entree prijs of de prijs van het overigens belabberde, inspiratieloze eten/drinken.

Een bioscoop ga je heen wanneer je thuis jezelf niet kunt zijn met je vrienden, je vriendin, of een date. Voor tieners en jongvolwassenen is dat begrijpelijk, meer dan prima, en het eten+drinken van de bioscoop is ook gericht op jongeren. Anno 2017 voor volwassenen? Relatief nutteloos. En dan te bedenken dat mijn ouders wel degelijk nog regelmatig naar de bioscoop gingen begin 70s. Maar toen had je ook geen on-demand TV. Je had geen internet. Heck, ze hadden niet eens TV thuis, en Nederland 1 zond geen films uit hoor. De radiozender Veronica was toen rebels omdat het rock 'n roll uitzond. Totaal andere tijd. Een bioscoop is dat ook grotendeels niet meer van deze tijd.

En de prijs van dit alles? 0 EUR, want ik krijg HBO gratis.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 september 2017 23:18]

Ach. Ik ga regelmatig met een maat naar de bios en dan eten we gezellig wat om lekker bij te de bios hoeben we dus niets meer en dan kost de avond ons samen 25 bios, 45 eten en drinken, gratis parkeren dus wat benzine (wat we afwisselen).
Samen § 35 per man voor een gezellige avond en veel goedkoper dan de kroeg. Dat mensen graag alleen of met huisgenoot thuis kijken; prima. Maar ik vind dit veel gezelliger en socialer. Thuis kijk ik ook wel met mn vrouw maar ook met haar ga ik wel eens naar die bios om er even uit te zijn.
(ik drink trouwens veel water; cola zeer zeker niet meer
Ditto. Veel te veel suiker. Suiker is niet alleen calorieŽn en slecht voor de tanden maar neemt de plaats in van vitamine c, je wordt dus eerder verkouden of grieperig.
In een bioscoop maken andere mensen herrie, of ik moet zelf stil zijn.
Zelf stoor ik me daar altijd aan het harde geluid. Ja je bent een ervaring rijker als je naar buiten stapt, maar ook heel blij dat het lawaai voorbij is, al denderen je oren nog een tijdje door. Juist de geluidseffecten zijn overdonderend.

Thuis zet je het zo hard als je wilt. Kun je het niet verstaan? De geluidseffecten zijn vaak harder als de spraak en dus om het te verstaan moeten het geluid zo hard staan dat de geluidseffecten weer veel te hard zijn. Leve ondertiteling (liefst wel buiten beeld en in de originele taal, niet in een brakke vertaling).

En HBO heb ik niet maar ik kijk incidenteel nog een film op TV en heb ook nog wat DVD's die ik een jaar na aanschaf nog niet gekeken heb.
Gevoelsmatig zijn er veel grote, nieuwe bioscopen bijgekomen (in ieder geval rond Utrecht). Vraag me af of het er niet teveel zijn. Denk niet dat de bios verdwijnt, toch een andere ervaring dan thuis op de bank.
Utrecht was tot voor kort schandalig ondergeserveerd in het bioscoopgenre. Met name vanwege de kwakkelende monopolist Wolff. Nu Camera/Studio dicht zijn, city/movies op sterven na dood is, en Catharijne binnenkort sluit is er nog maar 1 bioscoop van Wolff over, en dat is de cinemec. Okee, en Leidscherijn heeft een grote gelieerd aan Pathe, maar die zit niet in Utrecht. Pathe Rembrandt is 2 minizaaltjes en 1 medium zaal.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 7 september 2017 18:42]

bij ons waar ik woon heb je voor tien euro een kaartje en jaaaaaaaaaah je kan het zelf zo duur mogelijk maken, neem er nog een zakje chips, popcorn, kopje koffie, borrel snacks er bij dan wordt het idd duur en ze komen het zelf allemaal brengen tussen de film door.
parkeren is ook maar 2 euro dacht ik.

tuurlijk zul je ook bioscopen hebben waar het 2x zo duur is...

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2017 10:33]

Netflix niet het kapitaal? Ze steken volgend jaar weer een miljard extra in content, 17 ipv 16 miljard!
zouden er tijden komen dat de bioscopen niet meer of geen bestaan recht heeft in de filosofie van deze maatschappij?
Wat mij betreft heeft de bioscoop al lang geen bestaansrecht meer. Thuis heb ik beter beeld, beter geluid, kan ik de film pauzeren wanneer ik wil, kost een biertje een stuk minder en zit er geen irritant volk door de film heen te praten. Waarom zou ik in hemelsnaam naar de bios willen ?
Dus jij hebt thuis een scherm dat minstens 200" groot is? sorry hoor, maar aankomen met een tvtje van 50-60" (en waarschijnlijk nog kleiner) en dan zeggen dat je beter beeld hebt.. right.. Dan moet de bios bij jou in de buurt wel heel erg slecht zijn.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 7 september 2017 11:07]

Dus jij hebt thuis een scherm dat minstens 200" groot is?
Nee, ik heb een 65" OLED.

En de afmeting van het scherm doet er niet toe, het gaat om de kijkhoek (m.a.w verhouding tussen de maat v/h scherm en de kijkafstand). In de bios heb je dan wel een groter scherm, je zit er ook veel verder vanaf (en vaak ook niet recht ervoor).

Daarnaast hebben de meeste bioscopen alleen 2k projectoren (2048x1080) en heel af en toe in 1 zaal een 4k projector. V.z.i.w. zijn er in Nederland nog geen bioscopen met HDR projectoren.
De Dolby Cinema zalen in Nederland zijn allemaal 4K laser met HDR en Dolby Atmos geluid. IMAX blijft helaas achter in Nederland met slechts hun 2K digital projectors. In Duitsland kun je wel al inmiddels IMAX 4K laser zalen vinden.

Persoonlijk vind ik enkel Dolby Cinema nog het kaartje waard. Reguliere bioscoopzalen vind ik het geld niet meet waard en kijk hem dan liever op Blu-ray als die uitkomt.

Ik hoop overigens wel dat als Apple de bidding wint er ook een fatsoenlijke bioscoop release komt, want in tegenstelling tot Amazon is de 720/1080p kwaliteit van iTunes om te huilen slecht.
De Dolby Cinema zalen in Nederland zijn allemaal 4K laser met HDR en Dolby Atmos geluid.
Leuk, maar je doet voorkomen alsof dat er heel veel zijn. Er zijn in Nederland echter maar 2 bioscopen die Dolby Cinema zalen hebben, eentje in Eindhoven en eentje in Hilversum. Nogal een eind rijden voor mij om een filmpje te kijken.

Sterker nog, er zijn maar 5 bioscopen met Dolby Cinema in heel Europa. 2 in Nederland, 2 in Oostenrijk en 1 in Spanje.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 7 september 2017 12:36]

Pathť Nederland heeft 3 Dolby Cinema zalen in de planning staan, dus dan komen we op een totaal van 5 uit in Nederland. Inderdaad niet erg veel, maar het begin is er voor 4K/HDR in de bioscoop. Tevens werken (2K) bioscoop projectoren met veel hogere standaarden sowieso al en zijn ze niet zo berperkt als de meeste FHD TV's met alleen rec709.
Pathť Nederland heeft 3 Dolby Cinema zalen in de planning staan
Ook Pathť zit hier niet in de buurt, alle bioscopen hier zijn van Kinepolis.
Tevens werken (2K) bioscoop projectoren met veel hogere standaarden sowieso al en zijn ze niet zo berperkt als de meeste FHD TV's met alleen rec709.
Je moet het ook niet vergelijken met een FHD TV maar met UHD (rec.2020) TV met HDR.
Arena heeft in ieder geval al 1 zaal met 4K projector, al is het geen echte Dolby Cinema. Ziet er prima uit.
Moet ik toch eens gaan, Hilversum is op fietsafstand.
Omdat we niet allemaal zin hebben om 5000 euro in onze woonkamer te investeren? :?

Daarnaast, je kan dan een 75" TV in de woonkamer zetten, je Atmos systeem eraan koppelen, en dan nog is dat niet hetzelfde als een bioscoop ervaring.
dan nog is dat niet hetzelfde als een bioscoop ervaring.
Dat is nu net het hele idee. Ik wil helemaal geen "bioscoop ervaring" (dure drankjes, irritante mensen, geen pauze knop, slecht beeld, slecht geluid), ik wil de veel betere thuis-op-de-bank ervaring.
Prima, maar dan heeft de bioscoop voor jou geen bestaansrecht meer. Wil niet zeggen dat het hele concept dat niet meer heeft.
Wat mij betreft heeft de bioscoop al lang geen bestaansrecht meer.
Laat ie dat nou ook precies zeggen: wat hem betreft. Prima toch?
Dan zegt ie het alsnog verkeerd. "Geen bestaansrecht hebben" is niet iets dat je "wat jou betreft" kan zeggen. Iets heeft bestaansrecht of niet. Wat jou betreft kan het niet iets zijn waar je heen wil gaan -- maar dat is iets heel anders dan geen bestaansrecht hebben.
ben het met je eens ! maar zal het altijd leuk blijven vinden om naar de bioscoop te gaan :)!

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2017 10:47]

een 4K beamer is nog geen 2000 euro meer (oa Optoma UHD550X en meer zullen snel volgen).
Heb je de items van hardwareinfo gekeken die ik heb geplaatst daar boven? Met alleen een beamer ben je er nog niet wil je de ervaring compleet maken.
twee duizend euro is nog steeds duur! Maar goedkoop wil niet altijd zeggen of het goed is,het kan wel een 4k resolutie bedragen maar je moet niet alleen maar de resolutie kijken, dat zou dom zijn, als je bijvoorbeeld kijkt met 10bit HDR, het aantal brand uren van de lamp etc etc, er is nog meer dan alleen de 4k resolutie.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2017 11:29]

Klopt, maar jij gaf aan dat een 4K beamer minimaal 5000 euro was, en sorry hoor, maar 10bit HDR en 4K is allemaal wel leuk en aardig, maar de content is er gewoonweg nog niet (en NEE 4K Netflix is geen fatsoenlijke 4K, net zo min dat HD daar ook geen fatsoenlijke HD is)..
En ga je een redelijk fatsoenlijke FHD beamer pakken dan kun je al (voor een beetje fatsoenlijke) voor 500 euro klaar zijn met de beamer zelf.
Heb zelf al sinds 2006 alleen nog maar een beamer, toen een Optoma H79 (welke zo'n 3400 euro was) en toen die kapot ging snel een 'elcheapo' gekocht, de Optoma HD131x, en de kwaliteit was gewoon beter (enig nadeel was geen lensshift en de positie waar je em kunt plaatsen). Ik projecteer op een spanscherm van 3 meter breed (en ja dat scherm kostte indertijd ook heel wat honderden euro's).
Ik zit zo'n 3.5-4m van het scherm af, en een beetje bluray ziet er gewoon haarscherp uit, kijk ook vaak dvd's, en moet eerlijk zeggen dat op de titelrol na (waar vaak de letters dan duidelijk wat minder zijn) is het bij veel films dat ik na een paar minuten niet eens meer door heb dat ik naar een dvd zit te kijken (mits wel fatsoenlijk gemastered), zeker met series.
En juist er is nog meer dan de resolutie alleen.
Zit op dit moment liever te wachten op een laserbased FHD projector dan een lampbased 4K projector (maar tuurlijk zal ik gewoon een 4K projector pakken als deze vergelijkbaar in prijs is, MITS deze wel 3D ondersteund, geen 3D dan is het een nogo voor mij).
Het is echter niet te hopen dat Apple of Amazon de rechten in handen krijgt, beide zouden bijvoorbeeld distributie alleen via hun eigen platform kunnen doen ipv de biosscoop. Dit betekend dat je dan alleen de film kan zien via hun eigen online platform.
Ik zou dat eigenlijk wel prima vinden om gewoon thuis op hetzelfde moment als de bioscoop release zo'n titel te kunnen zien op iTunes of Prime. Het is de logische volgende stap in de digitale content distributie en het voert de druk op Hollywood en de Bioscoop industrie op om zichzelf te vernieuwen en anders te gaan denken en handelen. Zeker als de prijs van een bioscoop kaartje 1,5-2x zo hoog ligt als een maand toegang tot die streamingdienst, krijg je meer waar voor je geld. Of zelfs gratis als je de eerste maand trial nog niet hebt gebruikt.
en je vergeet ook nog is dat als er een bioscoop film te streamen is, dan nodig ik nog 20 andere vrienden uit en die kijken allemaal gratis meer met mijn, vriend, dit gaat echt nooit niet gebeuren !

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2017 11:34]

https://vng.nl/files/vng/...s-digitalisering-faqs.pdf

lees dit maar even door ! heb het zelf nog niet gelezen excuses hier voor... maar wel interessant.
de meeste worden door een gemeente betaalt, maar er zijn ook nog commerciele bioscopen die zelf alles financieren.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 7 september 2017 10:41]

En het was een van de eerste bluray films toen de PS3 uit kwam :)
Volgens mij kreeg je het zelfs bij sommige winkels gratis er bij op de release dag van de PS3.
Exact, sterker nog volgens mij was 'James Bond' in handen van Sony want MGM 'was' van Sony. https://en.wikipedia.org/wiki/James_Bond_in_film

"MGM and Columbia Pictures have co-distributed the film series, following the 2005 acquisition of MGM by a consortium led by Columbia's parent company, Sony Pictures Entertainment. In November 2010, MGM filed for bankruptcy; following its emergence from insolvency, Columbia has been co-production partner of the series with Danjaq until Sony's distribution rights to the franchise comes to the end with the release of Spectre".
Volgens The Hollywood Reporter moeten de distributierechten zo'n twee tot vijf miljard dollar opleveren.
En een stukje verder..
The Wall Street Journal bracht vorige maand naar buiten dat Apple een miljard dollar investeert in het maken en aankopen van tv-series.
Lijkt me niet voor de hand liggen dat Apple de rechten dan koopt :?
Ik las begin dit jaar dat Apple meer dan tweehonderdvijftig miljard in de kas heeft, me dunkt dat dit niet echt een groot gat slaat in de reserves, helemaal niet als het iets rendabels en tijdloos betreft als de James Bond serie.

[Reactie gewijzigd door rubenkemp op 7 september 2017 10:21]

Er is een verschil tussen "in de kas" en "voor de hand". Veel van Apple's geld zit overzees en is niet toegankelijk voor hen aangezien ze dat niet zomaar naar de US willen brengen.
Misschien is een aankoop van de rechten via een off shore maatschappij juist wel een handige manier om het overzeese geld uit te geven.
Laat MGM nu in Engeland zitten en het geld uit Europa hiervoor prima gebruikt kan worden zonder dat de Amerikaanse fiscus er dan bij kan....
Reken maar dat de oorlogskas van Apple gewoon voor de hand is. Het potje is er niet voor niets en gewoon over de hele wereld bereikbaar voor gewenste aankopen.
Al ze de rechten van James Bond kopen, dan kunnen ze die kosten over meerdere jaren uitspreiden.
Persoonlijk hoop ik dat een film studio de rechten krijgt, anders zal straks nog maar een beperkte groep in aanraking komen met James Bond films.
Ik denk niet dat Apple hun film en tv aanbod zou beperken tot Apple gebruikers. Dit doen ze tenslotte met Apple Music ook niet. Als ze dit wel zouden doen, weten ze drommels goed dat ze piraterij in de hand werken.
Ze zullen het vast niet beperken tot de Apple (IOS OSX) gebruikers maar als je het wil streamen zal je wel het Apple platform moeten gebruiken.

*zoals hieronder aangegeven, doel ik natuurlijk op het streaming platform van apple gebruikt moet worden en dus niet enkel op Apple devices zal werken. Dat zou stom zijn.

[Reactie gewijzigd door King4589 op 7 september 2017 12:04]

Nu weet ik niet precies wat je bedoelt met het Apple platform, of je daar hardware onder verstaat. Maar het lijkt me logisch dat je software nodig hebt die verbinding kan maken met de Apple streaming servers.
Denk dat hij het Apple streaming platform bedoeld, dus het gaat niet op b.v. Netflix uitkomen.
Je kan toch ook muziek van Apple Music gestreamd krijgen op een Android toestel?!
Maar dan moet je dus wel een abonnement bij Apple Music hebben.
Wat als ze de rechten gebruiken om de films buiten de bioscoop exclusief via hun eigen diensten beschikbaar te stellen?
En wat is daar mis mee? Gaan je vrienden je uitlachen als je iets met een apple logo koopt? ;)
Het gaat niet om het apparaat met Apple logo.
Het gaat erom of de films alleen via een abonnement op een Apple dienst te zien zijn. Dan ben je dus verplicht om een abonnement bij Apple af te sluiten om de films te zien. En abonnementen bij andere diensten voor anderen films.
Dat begint een beetje een probleem te worden. Vele diensten met exclusieve content. Een filmmaatschappij zal de films na een bepaalde exclusieve periode ook via bv. Netflix beschikbaar maken, dat is voor hun gewoon een extra distributiekanaal. Voor Apple is het een directe concurrent voor hun eigen streamingsdienst, dus zullen ze de films exclusief voor zichzelf houden.
Sowieso zal ook een Apple de Bond films gewoon uitbrengen in de bioscoop waar initieel het meeste geld te verdienen valt voor de Bond rechten maar daarna verschijnen de films mogelijk niet meer op Blu ray of zullen ze niet meer via televisiezenders verder worden gedistribueerd zoals nu nog het geval is.
Tv-series en films zijn twee verschillende dingen. Overigens is dat een al gebudgetteerde aanbesteding waar het hier nog in het biedproces zit.
Wet van vraag en aanbod. Als niemand anders meer bied dan kun je nog zoveel inschattingen maken als je wil. Je hebt op het einde v/d rit altijd een waaghals nodig die zoveel geld wil neertellen. In dit geval lijkt het dat Warner Bros. die wordt.
Waarom zou het niet voor de hand liggen dat Apple de rechten koopt?

Geld is denk ik niet echt het grootste issue voor Apple. Maar niet al te lang geleden hebben ze aangekondigd te willen beginnen met Apple TV, iets groots en bekends als James Bond zou hier een hele sterke bijdrage aan kunnen leveren.
'De twee bedrijven zouden dat doen omdat het bezit van de rechten hun streamingplatforms een groter marktaandeel kan geven.'
Wat een quatsch. Immers, er komt alleen maar een grotere verdeeldheid over de platformen heen. Het grote succes van Netflix (in termen van groei), was dat ze tot voor kort alleen heerser waren.
Ik ben zelf vanwege The Grand Tour overgestapt naar Amazon. James Bond geloof ik wel.

Zou op 1 platform alles aangeboden worden, zou ik zeker DAT platform kiezen voor mijn abonnement. Ik moet het nu maar zien of dit mensen gaat trekken.

Zal me niets verbazen als hierdoor de BluRay/online kopen van films weer een opmars gaat krijgen...
De versnippering is een probleem. Netflix is geen alleen heerser meer en het aantal concurrenten groeit hard. Veel met exclusieve content, zodat je meerdere abonnementen nodig ga hebben, of een deel van de content via andere kanalen moet bemachtigen.
Netflix heeft het illegale circuit doen afnemen door een gemakkelijk legaal alternatief te bieden om (oudere) films en series te kunnen kijken, maar de versnippering maakt het legale alternatief weer een stuk lastiger en vooral veel duurder (straks 3 abo's voor §10 per maand?).
De aanbieders zouden er goed aan doen om content niet alleen voor zichzelf te houden. Men zou een soort roaming (zoals de mobiele providers) kunnen opzetten waarbij men content (tegen extra kosten) laat kijken via andere aanbieders.
Netflix heeft het illegale circuit doen afnemen door een gemakkelijk legaal alternatief te bieden om (oudere) films en series te kunnen kijken, maar de versnippering maakt het legale alternatief weer een stuk lastiger en vooral veel duurder (straks 3 abo's voor §10 per maand?).
3 abbo's voor 10 euro per maand is nog relatief goedkoop.
Het idee dat je voor 1 Netflix abbo van 8 euro alle video content in de wereld zou kunnen / mogen zien is natuurlijk onzin. Er worden gewoon scherpe keuzes gemaakt in hun aanbod en bovendien omdat ze de leidende streamingdienst in de wereld zin krijgen ze nu nog content wat goedkoper dan anderen maar dat zal minder worden als er meer concurrentie in streamingdiensten komt.
De prijs is het probleem niet. Ik zou met liefde 30 euro voor een completere Netflix betalen. Ik heb alleen absoluut geen zin in 3 accounts en dus ook 3 players. Heck, ik zou liever 40 betalen voor een complete oplossing dan 20 of zelfs 15 voor deze versnippering. :( Het is voor mij echt geen geld-issue, maar een gemaks-issue.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 7 september 2017 09:39]

Start een bedrijfje dat combi pakketten van verschillende streamingdiensten verkoopt ?
Daar krijg je de licenties niet voor...
Welke licenties? Als de Video-on-Demand diensten een open API hebben kan dit toch gewoon?
Nou, ik wens je bijvoorbeeld veel succes met het aanbieden van HBO content buiten Ziggo om...
precies ,, en dat gedoe met licensies zorgt er nooit voor dat illigaal downloaden ophoud,, omdat door licenties je heel veel aanbiedere gaat krijgen die allemaal wat anders aanbieden,, en dus je voor een goed pakket straks gewoon veel te veel moet betalen,, tig accounts om wat series of films te kijken is gewon absurd.. de industrie klaagt wel dat ze nix verdienen maarja wat bieden ze nu helemaal ?
mensen willen gemak en dat meten ze gaan bieden daar hebben mensen best wat geld voor over..
de industrie moet stoppen met licenties uitgeven . hu het lekker zelf als industrie en creer zelf een dienst waar wel alles te zien is .dan los je het illigaal download probleem op en je kan weer aardig meer gaan verdienen , 2 vliegen in 1 klap..
Met de TV app van Apple is dit overigens verleden tijd. Persoonlijk zie ik het probleem niet of je 1x 40euro of 4x10euro uit geeft, op een smartTV of smartdevice kies je gewoon uit meerdere apps.
Maar ik wil helemaal niet uit meerdere apps moeten kiezen, vaak is de kwaliteit/bediening/zoekfunctie per app ook nog verschillend. Ik wil gewoon 1 app waarmee is alles via 1 zoekfunctie, 1 library optie kan zien. Laat ze maar concurreren op prijs en andere extra's ipv allemaal verschillende content.
Dus je wilt de TV App van Apple, die maakt zoeken over apps heen (Netflix, Amazon,...) mogelijk.
Ik schreef al "Tegen extra kosten" dus pay per view of via een premium abo.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ze probeer ze dat maar eens aan hun verstand te brengen.
Al die grote bedrijven zijn al veel langer bezig om dit streamingsplatforms aan te bieden maar uiteindelijk zijn het Spotify en Netflix die met het grootste marktaandeel vandoor gaan.
Nu proberen Apple en Amazon content weg te kopen en die andere mensen te ontzeggen.
Om die reden alleen al zal ik dit nooit afnemen bij Apple of Amazon, ze hebben het al eerder geprobeerd met The Beatles.
Met The Beatles? Die hebben juist jarenlang niet in de iTunes catalogus gestaan omdat Apple (Computer) een merkenrechtissue had met de platenmaatschappij van The Beatles genaamd Apple Records.
Ik ben het helemaal met je eens, maar ze probeer ze dat maar eens aan hun verstand te brengen.
Al die grote bedrijven zijn al veel langer bezig om dit streamingsplatforms aan te bieden maar uiteindelijk zijn het Spotify en Netflix die met het grootste marktaandeel vandoor gaan.
Nu proberen Apple en Amazon content weg te kopen en die andere mensen te ontzeggen.
Om die reden alleen al zal ik dit nooit afnemen bij Apple of Amazon, ze hebben het al eerder geprobeerd met The Beatles.
Gezien de zeer slechte financiŽle staat waar Spotify in verkeert en het beperkte financiŽle vermogen van Netflix (evident aan het feit dat ze niet meebieden voor James Bond), kunnen zowel Apple als Amazon beide bedrijven in een hartslag opslokken of gewoon kapot concurreren. Spotify bestaat binnen 3 jaar niet meer en Netflix binnen 5 jaar niet meer omdat beide bedrijven gewoon niet de middelen hebben om met de tech giganten te concurreren.
Mwah, Netflix is denk ik wel een blijvertje. Vooral dankzij de Originals. Zelf ga ik Netflix weer aanzetten binnenkort - paar maanden niet gehad - en dan kijk ik een paar series die geŁpdatet zijn en wat films tot ik het weer zat ben.
Ik denk ook niet dat Netflix snel failiet zal gaan.
Volgend jaar gaat Disney al hun content eraf halen en dat zal behoorlijk veel zijn. De Netflix Originals zijn kwalitatief zeer goed.
Maar Apple en Amazon hebben behoorlijk diepere zakken en we weten inmiddels wel hoe Apple dit spelletje speelt. Bestaande content opkopen en exclusief voor hun platform beschikbaar stellen, dat hebben ze immers vaker geflikt. Daarbij heeft Apple het voordeel dat ze die 30% niet hoeven af te staan aangezien ze zelf platformhouder zijn.
Wat je vooral ziet is tijdelijke contracten. Mensen zijn zo gewend dat je meer betaald als je een beetje loyaliteit laat zien (zie gwl, internet, etc - je betaald zo 20-30% meer in jaar 2) en weten niet anders meer dan zeer selectief diensten afnemen en constant switchen/stopzetten. Dus dat gedrag gaat gewoon door naar de online platforms.

Vrijwel niemand die tegenwoordig langer dan 2-3 maanden bij 1 aanbieder zit, of uberhaupt maar 1 aanbieder gebruikt. Je kijkt wat je wilt, nadat het uit is, daarna zeg je het op tot de nieuwe set er is.

- 2 maanden HBO rondom Game of Thrones afleveringen, daarna wordt het gelijk stopgezet tot het nieuwe seizoen.
- 1 maandje netflix als een exclusieve serie volledig seizoen heeft staan (mits je diegene wilt zien, bij meerdere series wacht je tot er meerdere op staan), je series kijken, en weer stopzetten tot de nieuwe batch verschijnt.
- 1 maand ...

Dus voor de consument is het best prima zo. Wachten tot online staat wat je wilt, even 'huren en terugbrengen' als het ware. Zijn vooral de aanbieders die zichzelf in de vingers snijden uiteindelijk, wanneer de inkomsten uitblijven.

[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 7 september 2017 09:48]

Ik ken best een hoop mensen met een Netflix abonnement en ik heb nog nooit gehoord dat men het abonnement stop set tussen de seizoenen van bijvoorbeeld House of Cards, Orange is the new black of Narcos door.

Ik kan me goed voorstellen dat op die manier switchen overigens, maar ik denk dat je stelling dat 'vrijwel niemand' langer dan een paar maanden bij een streamingdienst als Netflix blijft een beetje overdreven is.
Voor mij juist andersom. Of het nou prive, werk, sport of elders is.. nergens hoor ik mensen die een abonnement voor langere periodes aanhouden.

Specifieke serie (of in geval van netflix - series) staat online, meestal ook in 1 keer beschikbaar of wachten tot het hele seizoen beschikbaar is. Je betaald 1 keer, maandje kijken en klaar. Wachten op het volgende seizoen.

Want anders heb je netflix, amazon, videoland, hbo, sport kanaal.. beetje huishouden is dan zo 50-60 euro extra per maand kwijt aan alle extra's. Puur voor die ene serie en die ene wedstrijd, waar je de andere 11 maanden niks mee doet.
Voor mij juist andersom. Of het nou prive, werk, sport of elders is.. nergens hoor ik mensen die een abonnement voor langere periodes aanhouden.
Het hele business model achter de fitness-centra is dat mensen eerst vaak komen, daarna amper tot niet komen en hun abonnement niet opzeggen... Dus ik denk dat de mensen met wie jij praat, heel erg oplettend zijn of het simpelweg niet 'opbiechten'.
Dat doe jij misschien maar de gemiddelde consument is 'lui', dus is eenmaal lid en laat het abo lekker doorlopen. Net als GWL, precies de reden dat promoties voor nieuwe klanten zo hoog zijn is omdat klanten daarna weinig nog wisselen. Voor bestaande klanten doen ze weinig, want de klant blijft toch wel hangen omdat het zo'n gedoe is met wisselen. Wij als tweakers zijn handig genoeg maar voor veel mensen is dat echt een drempel.
Ik doe dat ook. Net voor de vakantie heb ik Netflix opgezegd en half oktober als voor mij de grootste drukte weer weg is, dan zet ik het weer aan. Kijk ik dan rustig seizoen 3 van Narcos en nog wat series en dan gaat ie weer uit. Andere platformen gebruik ik nog niet, maar ik kan me voorstellen dat ik ga afwisselen. Sterker nog: ik weet het wel zeker. Netflix staat nu 3 maanden uit en die 30 euro had ik best kunnen missen, maar ik vind het gewoon zonde.
In plaats van streamingrechten gaan we nu voor eigendom. Volgens mij een soort van hardcoded versnippering. Want waarom zou een Apple die rechten weer verkopen aan een Netflix als ze het ook op Apple Music kunnen doen (in de hoop meer klanten te trekken).

Ik ben overigens ook wel benieuwd of Apple dit allemaal in Apple Music propt of op een gegeven moment een los abonnement in TV.app stopt ofzo. Dat laatste is dan wťťr een abonnementje maar blijven in Apple Music, dan zou dat op een gegeven moment duurder moeten worden, niet?
Het is blijkbaar moeilijk om de rechten te verkopen en die hard fans hebben natuurlijk al de dvd boxen die vaak in de aanbieding is met alle films. Ik zie niet in dat ze hier miljarden voor neerleggen en klanten gaan trekken. Kunnen ze beter series of goede top films afnemen.
En de films worden regelmatig op de televisie uitgezonden. Deze zomer heeft RTL de hele rij uitgezonden.

[Reactie gewijzigd door Stylus op 7 september 2017 10:17]

Ik hoop dat Apple de markt flink open gooit. Ik wil gewoon een dienst waarin _alle_ films beschikbaar zijn en pay-per-view bekeken kunnen worden. Dus niet "all you can watch" zoals netflix, maar wel moeilijke films van hoge kwaliteit die ik in mijn spaarzame tijd kan kijken. Series heb ik geen tijd voor om te volgen. Technische kwaliteit graag in 4k hdr en -geen- reclame.
En zo belanden films uit de bioscoop en worden alleen toegankelijk als je in het apple- of amazon-ecosysteem bent aangemeld. En als is het niet met een eerst bond film, dan doen ze het wel met een latere bond film of films.
Dat gaat zeker niet gebeuren, MGM zal sowieso eisen dat de films in de bios komen.
De rechten zijn momenteel in handen van MGM, dat filmbedrijf probeert ze al een tijd te verkopen.
Als MGM de rechten niet meer heeft, het gaat om de film- en distributierechten, dan heeft MGM toch niets meer te zeggen? Bioscopen moeten dan bij Apple en Amzon aankloppen om de film te kunnen kopen om de distributeren.
De twee bedrijven zouden dat doen omdat het bezit van de rechten hun streamingplatforms een groter marktaandeel kan geven.
Als je exclusieve films alleen op jouw platform kan vertonen, zeker dit soort grote titels, dan zal dat zeker hun marktaandeel kunnen vergroten. En als je eenmaal in een eco-systeem zit dan stappen mensen niet zomaar over. Kunnen beide mooi nog wat hardware verkopen ook aan al deze mensen.
Het artikel is niet correct, het gaat om de distributierechten, en aan de verkoop zitten ook beperkingen, ofwel de koper krijgt het alleen met op zijn minst een verplichting om het in de bios uit te brengen.

Nou, ik hoop dat de EU eens gaat optreden tegen die exclusiviteits deals, want dat is verre van in het voordeel van de consument.
Hou er rekening mee dat de belangrijkste eigenaren, de familie broccoli, vd James bond franchise erg voor de release in de bioscoop zijn dus ik denk dat er echt wel iets in het contract komt dat de films eerst in de bioscoop moeten verschijnen.

Blijkbaar gaat iedereen er hier vanuit dat Apple de biedingsstrijd wel ff zal winnen pure alleen omdat ze het geld hebben maar er zullen wel meer haken en ogen aan de deal zitten dan alleen de financiŽn. Dus is een apple of Amazon bereidt om ook daar aan te voldoen.
Nu zie ik mensen vol gas discussiŽren over Beeld, geluid en dergelijke. Ben ik dan echt de enige die gewoon een avondje naar de bios ga als ik met mn zusje of familie gewoon een film wil kijken die in de bioscoop draait zonder me druk te maken om zulke onzin en gewoon van de film geniet?

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 7 september 2017 13:31]

Nu snap ik waarom James Cordon van het op YouTube (en op CBS) populaire Carpool Karaoke nu ineens 'Carpool Karaoke, The Series on Apple Music' is geworden: Die twee Apple jongens, Erlicht en van Amburg, besteden dus o.a. hier hun miljard dollar aan. Het commentaar onder het YouTube-filmpje is dan ook niet van de lucht.

Apple bulkt van het geld, besteed het hier aan om nog rijker te worden. Goh.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*