Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uitgelekte presentatie van Intel toont prestaties Core i7-8700K met zes cores

Door , 127 reacties

Een foto die gemaakt is bij een presentatie van Intel, toont details over de komende Coffee Lake-processors voor desktops. Volgens Intel is de Core i7-8700K in single threaded-applicaties 11 procent sneller dan de i7-7700K. Bij multi threaded-workloads is dat 51 procent.

De hoge prestatiewinst bij gebruik van meerdere cores is te verwachten, omdat de nieuwe i7-cpu's zes in plaats van vier fysieke cores hebben. De afbeelding toont ook de kloksnelheden, maar die zijn moeilijk te onderscheiden vanwege de lage resolutie van de foto. Volgens eerdere geruchten is de maximale turbosnelheid van de i7-8700K bij gebruik van een core 4,7GHz. Bij de i7-7700K is dat 4,5GHz. In kloksnelheid is de nieuwe cpu dus zo'n 4,4 procent sneller. Intel stelt echter dat de nieuwe cpu 11 procent sneller is, dus de rest van de prestatiewinst zou uit ipc-verbeteringen kunnen komen.

Het is niet bekend welke benchmark Intel heeft gebruikt voor de getoonde cijfers. Een onafhankelijke test zal moeten uitwijzen wat de daadwerkelijke prestatiewinst is van Coffee Lake ten opzichte van Kaby Lake. De processors van de achtste generatie worden net als die van de zevende generatie gemaakt op een 14nm-procede.

De foto staat op het forum van de Chinese website Chiphell. Onderaan de getoonde slide is het woord 'training' te zien. Vermoedelijk gaat het om een presentatie van Intel aan verkopers. De afbeelding bevestigt eerdere geruchten dat de Core i7-cpu's van de achtste generatie over zes cores en twaalf threads beschikken. De Core i5's krijgen ook zes cores maar hebben geen hyperthreading. Bij de i3-serie verdwijnt hyperthreading, maar krijgen de nieuwe modellen vier fysieke cores.

Processor Cores/Threads Kloksnelheid Turbo Turbo (1c) L3 Tdp
Core i7-8700K 6/12 3,7GHz 4,3GHz 4,7GHz 12MB 95W
Core i7-8700 6/12 3,2GHz 4,3GHZ 4,6GHz 12MB 65W
Core i5-8600K 6/6 3,6GHz 4,1GHz 4,3GHz 9MB 95W
Core i5-8400 6/6 2,8GHz 3,8GHZ 4GHz 9MB 65W
Core i3-8350K 4/4 4GHz - - 8MB 95W
Core i3-8300 4/4 4GHz - - 8MB 65W
Core i3-8100 4/4 3,6GHz - - 6MB 65W

Intel Coffee Lake-specificaties volgens geruchten en Intel-slide

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-08-2017 • 08:59

127 Linkedin Google+

Reacties (127)

Wijzig sortering
Blijft de 8e generatie nog bij socket 1151?
Ja en nee het zal werken op de 1151 maar met een andere chipset 3xx i.p.v. 2xx dus je zal een nieuw moederbord moeten kopen als je wilt upgraden.

Bron: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coffee_Lake
Ik vind het wel erg jammer, het enige verschil (zover ik kan zien) is dat de 3xx chipset ook USB 3.1 ondersteund en Gigabit WiFi ten opzichte van de 2xx serie.
Bron: (https://www.kitguru.net/c...1-gen2-and-gigabit-wi-fi/).

Voor mij zijn weegt dit niet op tegen de voordelen van extra cores en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een 7000 serie te upgraden naar een 8000 serie. Ik hoop dat moederbord fabrikanten hun best doen om de drivers aan te passen zodat dit toch mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 18 augustus 2017 09:58]

De verwachting is dat het aan de pinout van de socket / cpu ligt en dat is niet op te lossen met een driver. Ze hebben beide wel het zelfde aantal pinnen, maar doordat Coffe Lake 6 cores heeft ipv 4 is de verwachting dat er dan wel pinnen gebruikt worden die eerder niet gebruikt werden en / of dat bepaalde pinnen een andere functie hebben.

Waardoor het dus technisch gezien niet mogelijk is om deze cpu's in een moederbord van de huidige generatie te gebruiken.
Zou dat niet betekenen dat ze meer dan 4 cores al anticiperen sinds Nehalem (2009) met socket 1156, toen socket 1155 en later 1150, nu socket 1151 ? Het is toch geld weggegooid als ze een socket ontwikkelen die al 8 jaren maar voor een beperkt deel gebruikt wordt als Intel ooit meer cores zou gaan gebruiken. Met een beperkt TDP kunnen ze ook niet zo ineens een extra setje cores bijplakken als ze AMD snel willen beconcurreren zouden zij ineens met een verrassing komen.
Zal het niet werlen op z270 met bios update? Want ik heb een z270 mobo met i5 7600k en ik wil straks naar coffee lake.
Voor de 6 cores kan ik begrijpen dat een ander chipset moet worden gebruikt, maar voor de 4 core CPU's?
Ja, de vraag blijft echter of je z170 z270 mobo's kan gebruiken, daar gaan nogal wat verschillende verhalen over in de ronde.
Al redelijk vaak voorbij gekomen, het kan gewoon echt niet.
Voor zover ik weet was er alleen een tweet van asrock die bevestigde dat het niet kon, en die tweet werd later weer verwijderd.

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 18 augustus 2017 15:21]

Het is verbazend hoeveel mensen geruchten als feit aannemen, zeker met zo een zwakke basis. Afaik was de 170 serie ook niet direct geschikt voor Kaby Lake, maar na een relatief korte tijd en bios-updates wel. Het zou best kunnen dat dat nu ook het geval is.
Correct, ben erg benieuwd, zou upgraden een stuk leuker maken, als ook mijn mobo vervangen moet worden sla ik nog wel 1 generatie over.
100% valide vraag! Dowmod van jouw vraag is daarom ook niet te begrijpen. Ik laat mijn keus ook afwegen of ik weer 150.- voor een nieuw moederbord moet uitgeven of niet.

Want waarom maken ze dan gebruik van de 1151 socket... slaat nergens op en dit geeft alleen maar terechte verwaring.
Niet backwards compatible wegens meer cores.
Dat is niet de reden. intel had gemakkelijk een 6 core kunnen maken die werkt op 200 chipsets.

er is geen enkele technische reden waarom ze het niet doet. het is puur om meer chipsets te verkopen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 augustus 2017 22:39]

Nou ben ik erg nieuwsgierig naar wat dan wťl de reden is. Weet je die toevallig?
Ik ben net zo nieuwsgierig waarom jij kan vertellen dat 6cores niet kunnen :).

Wacht tot maandag, dan schijnen deze CPUs officieel aangekondigd te worden en zullen waarschijnlijk ook de speculaties weg worden gehaald betreffende compatibiliteit.

Het stikt hier van de geruchten welke als feit worden verteld. Sommige geruchten zijn waarschijnlijk, andere compleet niet logisch.

- 3xx chipsets backwards compatible met Skylake en kabylake? Waarschijnlijk
- 2xx en 1xx chipsets compatibel met coffeelake? Onbekend
- socket 1151 en socket pins omgooien? Unlikely als je daarmee de compatibiliteit mee vergooid. Waarom dan niet socket 1152 noemen?

Geen van de bovenstaande dingen zijn bekend, alleen nog maar geruchten :).
Bij de z170 > z270 heeft het te maken met meer pci-e lanes en optane ondesteuning. Dus je kan kaby lake wel op z170 prikken met een bios update, maar die opties heb je dus niet. Dit zal vergelijkbaar zijn.
geld.

intel wil gewoon meer chipsets verkopen. en hoe vaker mensen kunnen upgraden hoe minder chipsets intel verkoopt.
ja, maar niet geschikt voor de huidige socket 1151 mobo's
zat er nu zelf ook ver na te denken om een game pc te bouwen, en dan had ik deze ingedachte: Asus Prime Z270-A als moederbord maar die heeft ook socket 1151.
dus ik denk dat ik wacht tot de 8e generatie intel processoren en moederborden en anders is hij niet meer compatibel, kan ik dadelijk weer een nieuwe moederbord kopen...

weet niet wat ik moet doe :P help haha, ik wacht nog wel gewoon even.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 18 augustus 2017 10:12]

Ik ben zeer benieuwd hoeveel PCI-Express lanes deze chips gaan krijgen.
Hoop op 64 stuks, al zal dat wederom het geval wel niet zijn, maar goed.
Dromen mag altijd natuurlijk.
:)
Als het goed is 16 vanuit de CPU en 24 vanuit de chipset (afhankelijk van Sku, 24 zal w.s. alleen de Z serie chipsets zijn). Zie https://www.techpowerup.com/img/C4v3kJ9UtZcGWpJC.jpg
Had de pagina inmiddels ook al gevonden.
Maar vroeg me vervolgens af of ik er wel goed zat, aangezien er dus zoals jezelf al aangeeft 24 vanuit de chipset worden aangestuurd.
En ik dus even zoiets had van, horen deze niet allemaal aangestuurd te worden direct vanuit de CPU bij Intel, in plaats van een deel door de chipset & een deel direct vanuit de CPU.
Maar dus blijkbaar toch het laatstgenoemde.
Een deel door de CPU & een deel door de chipset dus.
Anyhow, toch bedankt voor je reactie.
Aangezien me dit toch even aan het twijfelen zette, topie dus :)
Het volledige artikel hierover op Techpowerup.com is overigens hier te vinden, voor de liefhebbers.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 18 augustus 2017 12:23]

Dan zou deze CPU ook met Z170/Z270 compatibel gemaakt kunnen worden met een bios update.
Ach zo, dacht ook al.
Dit had ik dus eigenlijk kunnen weten, stom ook, 8)7
Anyhow duidelijk nu, en thx voor de know how.
Verklaart een hoop.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 18 augustus 2017 14:44]

Als dit inderdaad waar blijkt te zijn mogen wij AMD bedanken voor hun push naar meer cores. Eindelijk wat innovatie op het gebied van x86-instructieset processoren. :) Als Intel de K-extensie laat varen voor wat het is en alle processoren unlocked zou uitbrengen zou het feestje pas echt compleet zijn. Indien dit laatste nog niet het geval is blijf ik voorlopig bij Ryzen.
Ik zou ook native support voor Thunderbolt 3 inmiddels verwachten. Is daarover inmiddels wat meer bekend?
Innovatie is vernieuwing; meer cores is dat niet, ook niet op de consumentenmarkt. Een voorbeeld van innovatie zou quantum computing kunnen zijn. Dit heeft hier niets mee te maken, maar is als contrast bedoelt.

Dit is gewoon een antwoord, niet meer en niet minder. Intel heeft vrij lang CPU's met 6 en meer cores op de (consumenten)markt. Het verschil is na de introductie van Ryzen is dat Intel 6 core CPU's niet meer als highend platform kan marketen.

Wat ik begrepen heb, wordt Thunderbolt 3 in de volgende chipset ingebakken; ook de chipset voor Coffee Lake zou Thunderbolt 3 gaan ondersteunen..
Het verschil is na de introductie van Ryzen is dat Intel 6 core CPU's niet meer als highend platform kan marketen.
En ondertussen marketen ze rustig een 4/4 CPU als High end (i5-7640X)
Aangezien veel applicaties nog altijd Intel-optimized zijn, Intel ook nog altijd een net betere IPC heeft dan AMD met Ryzen en ze hogere kloksnelheden uit hun cores weten te persen, verwacht ik dat de CPU zeer competitief zal zijn met de Ryzen octocores in de meeste toepassingen, afgezien van enkele perfect schalende workloads als video encoding. Ook overclocken de Ryzens nauwelijks.

Als je in de Ryzen review van Tweakers kijkt, is het eigenlijk verbazingwekkend dat een i7-7700K met de helft van het aantal cores toch nog in een aantal workloads de 1800X voorbijstreeft. De twee cores extra van de i7-8700K zullen denk ik een mooi gebalanceerde CPU opleveren, die enerzijds uitermate vlotte single-core prestaties levert (het domein waarin Intel zonder twijfel nog altijd kampioen is) en anderzijds genoeg cores toevoegt om competitief te zijn in multithreaded workloads.
juist als de 7700k van de 1800x wint dan worden niet meer als 4 threads intensief gebruikt en zullen de extra cores van deze CPU daar ook niks aan toevoegen.

en eerst maar eens kijken wat intel ervoor gaat vragen voor we het over 'competitief' gaan hebben.

komt bij dat je weer een nieuw moederbord moet kopen, en voor het einde van 2020 zeker nog een, terwijl je bij AMD er dan nog lekker een nieuwe 7nm+ zen 3 erin kan prikken.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 augustus 2017 13:28]

Daar heb je een punt over die threads, daar had ik niet aan gedacht. Maar toch, neem nu de Handbrake-resultaten. Handbrake schaalt prima naar 8 cores, maar de i7-7700K doet er maar 50% langer over dan de (veel duurdere) 1800X, niet 90%+. Het IPC voordeel van de Intel komt hier duidelijk naar voren, en met 6 cores zou het nagenoeg verdwenen kunnen zijn.

Ik heb een i5-2500K en zit te azen op een upgrade, dus een nieuw moederbord heb ik toch nodig. Ik heb de Ryzen-serie afgewacht, maar de single-threaded prestaties vind ik toch ondermaats. Deze i7-8700K ziet er op papier uit als een processor waarbij ik dat compromis tussen multi- en singlethreaded niet hoef te sluiten, vergeleken met de 1700X en 7700K nu.

Wat betreft de prijs, lijkt het me onwaarschijnlijk dat Intel het prijspunt ineens veel hoger legt. De i7-xxxxK en de i5-xxxxK zijn al sinds jaar en dag DE Intel cpu's voor de upper-midrange, en de introductieprijs ligt ook al sinds jaar en dag rond de 375-400 euro. Aangezien volgens velen Intel nu "snel reageert met een nieuwe 14nm generatie om Ryzen het hoofd te bieden", zou het heel vreemd zijn om deze marktpositionering loodrecht tegenover de Ryzen octocores te ondermijnen met een veel hogere prijs. Ze zijn vast wel iets duurder, maar als mijn verwachting uitkomt en ze zijn ook iets beter dan is dat het misschien wel waard.

[Reactie gewijzigd door kcjs op 18 augustus 2017 13:27]

handbreak is ook maar ten dele multithreated.

Als ik kijk naar de skylake-x resultaten in handbreak dan heeft de 10(!) core i9 7900x maar 30% hogere fps als de 4 core 7740k in low quality.
en in high quality, wat beter schaalt, nog maar 44% hoger.
Dus 150% meer cores, slechts 44% hogere score.

http://www.anandtech.com/...0x-and-i7-7800x-tested/13

verder zijn er meerdere meldingen van dat handbreak bij verschillende codes en settings niet de volledige cores belasten.
zou het heel vreemd zijn om deze marktpositionering loodrecht tegenover de Ryzen octocores te ondermijnen met een veel hogere prijs.
toch is dat precies wat ze met skylake-x hebben gedaan.

[Reactie gewijzigd door Countess op 18 augustus 2017 16:00]

Dus het heeft toch een lagere base clock snelheid dan de 7700K.
Ze zeggen wel dat het single core performance beter is, maar dat is te weiten aan een hogere boost clock. Maar dat is puur omdat ze de cpu core meer overclocken in de 8700K t.o.v. de 7700K.

Ze hebben dan ook wel nu dual core turbo boost geÔntroduceerd, maar die extra performance krijg je met een hogere power consumption en heat output. Wat ik dus niet zozeer ideaal vind. En in sommige gevallen wordt dan ook bij turbo boost gelimiteerd voor hoelang de turbo boost toegang krijgt tot meer energie verbruik, bij langduring turbo boost gebruik kan het terug geforceerd worden naar de base clock.

Het feit blijft dan ook dat als je maar 4 cores gelijktijdig gebruikt op de 8700K, je effectief een slechtere performance zult hebben in vergelijking met de 7700K.

Opzich niet zo een heel groot probleem. Maar je zult hoogst waarschijnlijk veel meer moeten betalen voor deze CPU, en dan vind ik dat toch wel jammer.
Het feit blijft dan ook dat als je maar 4 cores gelijktijdig gebruikt op de 8700K, je effectief een slechtere performance zult hebben in vergelijking met de 7700K.
Bron van dit 'feit'?
Het lijkt mij goed mogelijk dat je met 4 (van de 6) actieve cores ook hogere clocks haalt dan met 6 actieve cores.
Heeft het niet meer te maken met het feit dat Intel Turbo Boost 3.0, 1/2 cores kan boosten naar een hele hoge kloksnelheid en applicaties naar de snelste core te verplaatsen? Als dat zo is is het gewoon marketingspraat. Ze zeggen hiermee 15% snellere single thread performance gain te krijgen.

https://www.intel.com/con...boost-max-technology.html
Intelģ Turbo Boost Max Technology 3.0 doesn't replace Intelģ Turbo Boost Technology 2.0. It enhances it with a massive frequency boost on your fastest cores for more flexibility to get the best from your processor.
Tot nu toe heeft alleen de X299 platform Turbo Boost 3.0, maar dit zou met Coffee Lake kunnen veranderen. Dat zou wel verklaren waar ze die hogere single-thread performance vandaan toveren.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 18 augustus 2017 10:44]

Is niet maar op 1 core en is op K series te omzijlen.
Een pricewatch: Intel Core i7-7800X (Boxed) heeft een ongeveer even hoge launch prijs als de 7700K. Het is moeilijk in te schatten wat Intel met de prijs gaat doen. Maar als de prijs 350 blijft heb je toch nog steeds een hele mooie processor voor gamers met hoge frequentie beeldschermen. Eigenlijk een 7700K met 50% meer cores.
Het blijft dan wel steken dat je een Ryzen 1600 voor laag in de 200 euro kunt kopen (en een 1700 voor laag in de 300).
De 7800X lijkt een erg goede deal vergeleken met de 7700K.
Het zou raar zijn als een 6-core 8700K duurder zou zijn dan de 6-core 7800X.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 18 augustus 2017 09:37]

Lijkt een goede deal als je alleen naar de chips kijkt, maar doordat de X299 moederborden al snel §100+ meer kosten is dat toch niet echt het geval.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 18 augustus 2017 10:39]

50% meer cores / threads en een beter moederbord voor 150 euro is zo slecht toch nog niet als de basisprijs toch al 500 euro is (voor 7700K + mobo)?
150 euro erbij op een totaal prijs van 450 is 33% meer. tenzei je budget ongelimiteerd is is dat best veel geld dat je niet aan iets anders kan uitgeven.
Nadeel van de 7800X is wel dat je in de regel een (veel) duurder mobo nodig hebt. maar goed, daar krijg je dan wel o.a. 12 PCIE lanes en Quad channel geheugen voor terug.

Ik verwacht de 8700K ook zeker niet duurder dan de 7800X (mogelijk bij launch wel even, afhankelijk van populariteit en beschikbaarheid). De geruchten die ik het meest zie zijn een prijs rond de §350
Eerst maar wat benchmarks afwachten. Als de verkoopspraatjes enige waarheid bevatten, dan heeft de 8700k mogelijk zowel betere single-core als multicore performance.
Dat hoeft niet zo te zijn, alles wat binnen factory spec draait is zou ik niet direct overclocken willen noemen. Daarmee bedoel je normaliter het buiten spec draaien van bepaalde hardware voor meer performance.

Turboboost is trouwens in desktop cpu's vooral gelimiteerd door temperatuur. Heb je goede koeling dan zul je vrijwel altijd de maximale turboboost kunnen draaien bij normale workloads. Ga je echter stresstesten op maximaal verbruik (bijv. Prime 95) dan kan je wel zien dat de boost mogelijk wat terugloopt omdat de CPU dan voor langere tijd over zijn TDP heen zal gaan. Bij normaal gebruik zal je dat echter niet snel zien.

Daarnaast als je kijkt naar deze waardes: http://i.imgur.com/XBsp8u4.png zou de 4 core boost gelijk moeten zijn aan die van de 7700K, die ook een all core boost zou hebben van 4.4.Ghz en een single core boost van 4.5Ghz (tenzij je de bios optie aan hebt staan die de meeste mobo fabrikanten voeren die de all core boost gelijk zet aan single core boost). Ik zie dus niet direct waarom deze cpu bij een belasting van 4 cores minder zou presteren dan een 7700K.
Ik begrijp niet goed waarom ze zo lopen te toeteren over 6 cores...
mijn 5820K van 2 jaar oud heeft die ook...
Dat is voor het High end platform, dit is voor het eerst dat er buiten de highend series (X58/X79/X99/X299) om een 6core wordt gepresenteerd
Het gaat om het mainstream desktop platform hier.. 5820K was het high-end platform.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 18 augustus 2017 09:34]

Ow...
Ik vond 'm al aardig aan de prijs ja. en dat Godlike bord was ook al niet goedkoop.

edit
ongewenst?
waar zit de flambait of de grofheid?

[Reactie gewijzigd door Vintage Freak op 18 augustus 2017 16:35]

2 jaar geleden pas? Mijn Phenom II X4 960T van ~120 euro had ik al unlocked naar een echte 6-core CPU.
Ik begrijp niet zo goed waar deze cpu's gepositioneerd worden. In vergelijking met het hedt platform zijn dit niet eens zoveel cores, maar toch een heel mooie prestatiewinst. Is de ene core dan de andere niet? Of zijn die hedt's echt nog ziek veel sneller? En komen deze cpu's met een ingebouwde gpu? Ikzelf ben nl niet meer geÔnteresseerd in cpu's zonder ingebouwde gpu gezien ik nooit meer game.
Denk eerder dat dit alle x299 CPUs onder de 8- of 10-core alweer irrelevant maakt omdat deze nog ringbus design hebben ipv het (bij lagere core counts minder efficiŽnte) mesh ontwerp. Kaby-Lake X is iig dood.

[Reactie gewijzigd door foppe-jan op 18 augustus 2017 10:20]

Alle Skylake-X cpu's hebben Mesh, ook de 6/8/10 core varianten. Kabylaky-X heeft gewoon ringbus idd, maar die cpu was al dood bij launch (uitgezonderd voor World record OC pogingen).

De verwachting is trouwens dat Coffee Lake ringbus heeft en niet de nieuwe mesh architectuur daar het een door ontwikkeling is van Kabylake. Mesh lijkt vooralsnog alleen in Xeons (en de daarvan afgeleide HEDT cpu's) gebruikt te gaan worden.

Edit: Volgens mij bedoelen we hetzelfde en begreep ik je verkeerd :P

[Reactie gewijzigd door Dennism op 18 augustus 2017 10:20]

En daarom presteren de 6 en 8 core SL-X (momenteel of Łberhaupt, afh. van hoeveel performancewinst nog mogelijk is) relatief brak, en vermoed ik dat ze het qua prestaties grotendeels zullen gaan verliezen van de nieuwe i7, met als enige selling point voor die 2 CPUs dat ze 12 PCIe meer lanes aan hebben staan. (En is het dubbel belachelijk dat ze KL-X hebben uitgebracht, ipv te wachten op CL-X voor een instapmodel, en de SL-X 6-core te schrappen.)
Ik heb trouwens niet het idee dat het direct voornamelijk aan de mesh ligt (al zullen bepaalde applicaties daar vast voor optimaliseerd moeten worden), maar meer aan de cache aanpassingen. Zaken als games lijken meer te profiteren van de cache architectuur zoals ingericht bij deze cpu's (relatief klein L2, relatief groot gedeeld L3), waar de Skylake-X cache opzet (Groter L2, Kleiner exclusief L3) gunstiger is voor zakelijke toepassingen.
Oh ja, wat was idd de andere helft van de wijzigingen die een rol spelen. Ja, zou goed kunnen dat dat belangrijker is.
Boven de huidige 4-core processors en onder de HEDT processors natuurlijk. ;)
HEDT is voor nog meer cores (8+) en voor meer geheugen (bandbreedte).
En wat zal de prijs zijn? Dat is de factor die zal bepalen of dit een succes gaat worden of niet.
ik denk dat de prijs het gaat bepalen. Ik heb geld maar ik zou nooit 1k voor een CPU neerleggen. Ookal wil ik een dikke gaming pc bouwen.

Circa 300-400 vind ik een mooi prijsje.

en ik hoop dat het qua temparatuur koel kan blijven, zodat ze het ook in laptops kunnen doen :)
Zelfs 300-400 is al erg gul. Mijn vorige chip, een i7 920, was 250 euro en dat vond ik eigenlijk al fors.
Kijkend naar de huidige prijzen was de i7 920 echt een werelddeal toen de tijd!. Heb toen vlak na release er ~§230 voor betaald back in januari 2009!. Een CPU die anno 2017 nog prima bruikbaar is veel voor doeleinden.
Mijn i7 920 is nog steeds mijn main. :-) Ben nu wel langzaam eens aan het rondneuzen naar een opvolger. Het is er een interessante, maar tevens dure tijd voor.
Heb mijn 920 vervangen omdat de pc van mijn ouders de beste tijd had gehad, toen een 4790k gekocht welke nog altijd prima voldoet. Je zult bij wat games nu wel performance missen denk ik, maar voor veel taken is zo'n 920 gewoon prima.
Heb ook nog de 4790k. Zal dat nog steeds wel genoeg zijn voor games?
Een 7700k is amper sneller dan een 4790k; 3% volgens test van hardware.info in games. Overschat de ontwikkeling van de afgelopen jaren niet.
Daarnaast zie je die verschillen alleen in een scenario waarbij de CPU de bottleneck is (op lage resoluties).

https://nl.hardware.info/...715&specId=18255&tcId=399

Heb mijne overigens op 4,6Ghz draaien op 4 cores.

Je ziet een (stock) i7 920 hierbij wel behoorlijk door de mand vallen. Ga je dezelfde tests draaien op b.v. 1440p of 4k zal het verschil behoorlijk verdampen doordat de GPU de bottleneck zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 18 augustus 2017 10:19]

Enige probleem is dat je met ddr3 geheugen zit. Weet niet hoe lang het gaat duren, voordat je echt ddr4 nodig moet hebben. Volgens mij waren er games dat je met ddr4 meer fps kreeg.
De geheugenbandbreedte van DDR4 is hoger, maar volgens mij maar dat basically geen bal uit in de meeste gevallen. Het is niet zo dat je X% meer performance haal uit DDR3 of DDR4 geheugen met dezelfde clocksnelheid.

Kijk nu naar HMB2 geheugen van de nieuwe Vega videokaarten, dat is superieur aan DDR5X (sneller, zuiniger) . Maar zijn de kaarten daardoor sneller of zuiniger? ;).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 18 augustus 2017 11:53]

in Just cause 3 bijvoorbeeld zit mijn 4790K rond de 50% (meestal onder) en komt die nooit aan de 100%, dus ik denk dat een 4790K nog wel relevant genoemd mag worden
Mijn i920 is onstabiel geworden. Al een tijd. Gezien ik ook Phenom|| X4 965 heb die Rocksolid draad. Nog niet de moeite genomen om linker systeem weer aan de gang te krijgen. En toch van plan voor flinke upgrade. Zelf wil gaan voor veel cores gezien ik lang met CPU doe.
Dus SkylakeX of Threadripper. Daar kan op stock ool goed op gamen.
1440p en goede Gkaart.
Ja 6 core wordt de nieuwe mainstream.
Voor 250 euro haal je tegenwoordig een mooie Ryzen 5 met 6 cores ;)
Voor 200 euro al (:
Ik heb voor 200 euro toen nog een i2500K gekocht, die kon tot dit jaar prima mee.
Heb nog steeds niet het idee dat ik in mijn ervaring echt mijlen vooruit ben gegaan met mijn ryzen 1700 nu.
jij kan dat wel vinden, maar dan mag je nog een jaar of 4 wachten
95W tdp in een laptop lijkt me helaas bijna niet te doen als je de laptop nog een beetje mobiel wilt houden qua gewicht/omvang/accuduur ;(
Niet per definitie, in eerste instantie zal de prijs heel hoog zijn. first adapters zullen dus +1k willen betalen voor de CPU.

Na gelang de tijd verstrijkt zal de CPU goedkoper worden. Meer OEM's zullen dan ook de CPU in gaan bouwen voor hun High Perf machines.. en nog een beetje later kan de buurjongen op de hoek de CPU ook kopen om zo een leuke Game Machine te bouwen.. Dan zit je denk ik al tegen een weer nieuwe generatie aan.
in eerste instantie zal de prijs heel hoog zijn. first adapters zullen dus +1k willen betalen voor de CPU.
Totale onzin, de prijs zal hooguit een paar procent boven de huidige modellen liggen, mensen die 1k+ aan een CPU uit willen geven kopen wel een i7 Extreme, i9 of een Threadripper cpu.
Uhhhh.... Waarom onzin?? Of het nu een i7 of i9 of wat voor CPU ook is....

First adapters dus de mensen die direct na introductie de CPU willen kopen en wanneer de leveranciers nog geen voldoende voorraad hebben zullen de Retail prijzen dicht bij of juist de advies verkoop prijs zijn.. dat dan de CPU 1K kost of 500 kost maakt niet uit die mensen willen die prijs er voor betalen.

na een paar maanden wanneer de markt verzadigd raakt. zullen de prijzen dalen. Dan komt de tweede batch mensen.. Die willen ook de nieuwste CPU's maar willen er geen b.v. geen 500 euro voor betalen maar 400. Ondertussen heeft de Retail winkel genoeg voorraad maar wil ook concurreren tegen andere winkels.. En zal hij zijn prijzen concurerend zijn.. En we willen van de oude voorraad af om dadelijk ruimte te hebben voor de nieuwe CPU.

weer een paar maanden tot half jaar verder zullen de prijzen gefluctueerd zijn van de CPU... soms iets duurder dan weer iets goed koper.. Maar nu heeft Intel/AMD een pers conf, waarop de nieuwe CPU's worden getoond "de volgende generatie" retailers zullen van hun voorraad langzaam aan afwillen. Somige mensen zullen wachten op de nieuwe CPU die nog beter zal zijn dan de huidige versie... er wordt dan ietsjepietsje minder verkocht.. Om toch de verkoop op pijl te houden zal de CPU nog iets goedkoper worden.. Want het is immers weer een verouderde CPU aan het worden..

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 24 augustus 2017 08:37]

Tot die tijd komen ze wel met hun 10e generatie i7 :P
En is dit weer oud. Het gaat een beetje te snel vind ik.
Qua aankoop dan he. Ik ben blij dat we ieder jaar ontwikkeling zien. Maar mijn broekzak niet.
Je hoeft niet elke keer dat er een nieuwe ontwikkeling is nieuwe hardware aan te schaffen ;)
Je kan ook na een jaar of half jaar instappen als je een nieuwe PC wil..

Zo kan je alles vooruit blijven schuiven.. Oe heb een nieuwe telefoon nodig.. Oh ik wacht nog even 6 maanden want dan komt er een nieuwe uit..
First Adapters zijn de mensen die af en toe te veel geld hebben liggen binnen de IT.. zeker die gene die elk 6 maanden wel een nieuwe CPU kopen omdat er een nieuwe gen ligt te wachten.
De geruchten gaan vergelijkbaar met de 7700K mogelijk iets duuder, ik zou dus verwachten rond de §350.
Mooie ontwikkeling. Mede dankzij AMD, denk ik.
AMD heeft er niet aan meegewerkt :+
Indirect wel natuurlijk. Eindelijk weer wat concurrentie kan geen kwaad.
Heeft wel intel geforceerd grotere stappen te zetten.
Wat mij zelf nog veel interessanter lijkt aan Coffee Lake zijn de geruchten/lekken rondom een quad core U/15w i5/i7 low power chip.

Dat zou volgens mij de weg vrij maken voor 13" ultrabooks en 12" 2in1's met een Quad Core CPU aan boord. In combinatie met een Nvidia MX150 of GTX1050 zou de 'nieuwe generatie' dan wel een klap sneller zijn als de huidige modellen.

edit: Zie http://laptopmedia.com/hi...-and-detailed-benchmarks/ i7-8550U benaderd de Intel Core i5-7300HQ en is sneller als Intel Core i5-6300HQ !!

[Reactie gewijzigd door miekol op 18 augustus 2017 12:33]

Nice! Apple stop deze dingen eens even heel snel in nieuwe MBP's dan heb je er minstens een klant bij die zijn MBP vervangt