Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

VK gaat registratie en veiligheidsexamen voor dronegebruikers verplichten

Door , 158 reacties

De regering van het verenigd Koninkrijk heeft bekendgemaakt dat in de toekomst alle gebruikers van drones hun toestellen moeten registreren en ze een veiligheidsexamen moeten afleggen. Ook moet er meer gebruik gemaakt worden van geofencing om gebieden af te bakenen.

De regelgeving zou gelden voor iedere drone die zwaarder is dan 250 gram, wat betekent dat dit op de meeste drones van toepassing is. Het registreren van een drone zal mogelijk via een app gaan of online, maar dat soort details heeft de regering op dit moment nog niet vastgelegd. Met de regelgeving wil de regering 'de bevolking beschermen maar tegelijkertijd de maximale potentie van drones benutten', aldus Britse luchtvaartminister Lord Callanan.

In een reactie tegenover de BBC stelt dronemaker DJI het eens te zijn met de maatregelen. Het bedrijf paste al verregaande restricties toe op zijn drones als gebruikers deze niet registreren.

De Britse regering maakte de maatregelen op zaterdag bekend nadat onderzoekresultaten gepubliceerd waren over hoeveel schade drones kunnen aanrichten wanneer ze botsen met helicopters of vliegtuigen. Daaruit bleek onder andere dat drones van bijvoorbeeld 400 gram die geen plastic beschermingslaag om hun motor hebben een vergrote kans hebben om kritieke schade aan te richten bij een helicopter, gelijkend aan een zwaardere drone die wel een beschermde motor heeft. Ook verkeersvliegtuigen zijn kwetsbaar, maar alleen wanneer ze op hoge snelheden vliegen en tegen drones met een gewicht van vier kilo of meer aanbotsen.

In Nederland is de regelgeving rondom drones ook niet soepel, maar een registratie en een examen is er in ieder geval nog niet. Wel is het onder andere verboden op hoogtes boven 50 meter te vliegen, bij vliegvelden in de buurt te vliegen en boven mensenmassa's te vliegen. In België gelden strengere regels, die lijken op wat het Verenigd Koninkrijk gaat invoeren. Ook op Europees gebied wordt gewerkt aan dronewetgeving.

Reacties (158)

Wijzig sortering
Als er dan ook nog een verplichte WA-verzekering bij komt is het eindelijk eens goed geregeld.
Met WA verzekering bedoel je waarschijnlijk een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren of Bedrijven; een AVP of een AVB. Een AVP is geen verplichting (meer) in Nederland.

In de volksmond word de autoverzekering een WA genoemd. Een autoverzekering is een verzekering die schade door of met de eigen auto verzekert. Dat soort schades zijn juist op een AVP zijn uitgesloten. Een autoverzekering kan je niet verwarren met een AVP of een AVB.

Of er op een AVP een uitsluiting komt op drones heb ik nog niet van gehoord. Ook niet of er een verplichting word gesteld voor het afsluiten van een AVP als je een drone gebruikt. Er gelden nu al wel regels op het gebruik van drones op de voorwaarden van een AVP als je een überhaupt een AVP hebt afgesloten. In het algemeen kan je stellen dat als je een drone hobbymatig gebruikt en niet zwaarder is dan een bepaalde gewicht er gewoon dekking op een AVP. Er zijn wel aparte dekkingen bovenop een AVP af te sluiten. Er zijn zelfs aparte drone-verzekeringen voor particulieren, maar die zijn beslist niet verplicht.

Voor het zakelijk gebruik is het wel verplicht om een drone-verzekering af te sluiten. Bij beroepsmatig gebruik is het sowieso raadzaam om een AVB af te sluiten. Vraag altijd bij je adviseur na wat er onder de dekking valt van een AVB wb drones.

Meer informatie kan je vinden op rijksoverheid.

[Reactie gewijzigd door drogeworst op 23 juli 2017 13:11]

de autoverzekering is de WA, nee hoor, WA = Wettelijk aansprakelijkheidsverzekering voor van alles en nog wat....
Auto verzekering is echt wat anders...
Toen ik mijn Drone kocht heb ik contact gehad hierover met FBTO, die vertelde mij toen dat het gewoon viel onder mijn aansprakelijkheidsverzekering.
Is ook niet verplicht in NL, maar volgensmij heeft iedereen die wel.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 23 juli 2017 12:06]

Mijn verzekering dekt modelbouw al. Daar hoeft geen aparte clausule voor gemaakt te worden.
valt dit niet onder je huidige verplichte WA verzekering?

[Reactie gewijzigd door Alxndr op 23 juli 2017 12:04]

Welke verplichte WA verzekering? Als persoon is die (hier in NL iig) niet verplicht, alleen voor motorvoertuigen.
hahah, oeps... need more coffee (of misschien toch al verder uitgeburgerd dan ik dacht)
Het hele gezeik begon juist toen DJI op de markt kwam. Zij boden opeens kant en klare pakketten die zo de lucht in konden.
Heb zelf ook drones gevlogen en gebouwd. Toen moest je nog alles zelf solderen en firmware flashen.
Sinds het plug and pray is geworden is de wereld van drones er niet beter op geworden. Te vaak moest ik op het veld een andere multicopter ontwijken om een botsing te voorkomen of zelfs weg duiken om hem niet in mijn gezicht te krijgen.
Ben toen er maar mee gestopt. Het was nog leuk toen echte hobbyisten er mee bezig waren en je ellenlange gesprekken kon hebben over verschillende kv motoren en prop maten. Dat je soms dagenlang met het juiste zwaartepunt aan het experimenteren was.

Nee, vanaf dat DJI om de hoek kwam kijken en hun spullen zelfs in de media markt voor elke halve zool te koop waren ben ik ermee gekapt. Hoorde laatst een collega zeggen dat het wel leuk leek zo een drone te kopen. En dat is iemand met twee linkerhanden. Ik verwacht dus binnenkort een serieuze crash.
computers en arpanet waren in den beginne ook enkel voor mensen die wisten waar ze mee bezig waren en nu is het internet verworden tot een speeltuin met scheld- en schijtfilmpjes, toch zit je er ook nog steeds op.
Het speciale aan drones is er zo stilaan wel af, maar daarvoor moet je je niet elitair gaan opstellen tov mensen die er pas mee beginnen omdat dronevliegen toegankelijker is gemaakt en al zeker niet beginnen schieten op partijen die voor een veel grotere groep dan ooit tevoren hetzelfde plezier bieden dat jij in het begin alleen hebt kunnen ervaren.
computers en arpanet waren in den beginne ook enkel voor mensen die wisten waar ze mee bezig waren en nu is het internet verworden tot een speeltuin met scheld- en schijtfilmpjes, toch zit je er ook nog steeds op.
Nu bevestig je eigenlijk wat hij zegt. Het is eerder 'ondanks' dat het niveau is gedaald maak je er nog gebruik van.

Zodra iets populair wordt daalt vaak gewoon het niveau van de groep geďnteresseerden. Als iets klein is heb je een groepje enthousiaste mensen dat er verantwoordelijk mee omgaat. Wordt het populairder, dan trekt het ineens een heel ander soort volk. Vaak lui die maar wat doen en het zo min of meer verzieken voor de rest.

En omdat die groep groter is krijg je vaak ook dat de fabrikanten(maar dus ook webmasters en zelfs muzikanten) zich richten op die groep en hun producten dumb downen.

Ik kan me best voorstellen dat de lol er een beetje afraakt wanneer iedereen ineens lomp een kant-en-klare drone in de lucht knallen en je straks allerlei dure vergunningen en certificaten moet halen.

Dat kan je wel blind verwerpen als elitair, maar lijkt me gewoon een logische klacht. Veel dingen worden niet leuker als iedereen het ontdekt.
Dit fenomeen zie je overal, met name binnen muziekstromingen. Zodra het mainstream bereikt, begint het verval van wat de stroming speciaal maakte. Zo ook met festivals en zijn/haar bezoekers, Pokémon Go... je kan duizend voorbeelden aanhalen.

Mensen die je downmodden en/of dat elitair vinden missen gewoon een stukje ervaring denk ik. Het is wel nuttig om dit te gaan zien, dan ontdek je wat voor meeloper we allemaal eigenlijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2017 08:55]

Wat een onzin. Een drone is een onbemand vliegend voertuig, de grootte maakt daarbij niks uit. Vroeger werden ze inderdaad geen drone genoemd, omdat het woord nog niet bestond in z'n huidige betekenis. Met de opkomende populariteit was het ook nodig een "echte" naam te geven aan die dingen, want het blijven hebben over "radiografisch bestuurbare vliegtuigjes" is niet zo handig in dagelijkse taal.
Het is niet zozeer het feit dat het nu opeens een drone genoemd wordt dat mensen beginnen te gillen dat wer er iets aan moeten doen, het is het feit dat nu elke lul en z'n moeder met zo'n ding denkt rond te moeten vliegen, met alle gevolgen van dien.
En waarom zou ik niet met een drone mogen vliegen? Is gewoon leuk tijd verdrijf om aan dat ding te sleutelen en mooie plaatjes mee te schieten.
Tsja, die soldeer- en flashkiddies ook ...
Ik denk dat het gevaarlijker is om op een veld te staan met die zelfbouw apparaten dan waar ze met DJI vliegen.

Omdat het vroeger een niche was en het steeds meer gemeengoed wordt hebben jullie 'geluk' gehad. Nu komen er regels e.d. die i.m.o. ook zeker nodig zijn.

Tevens vind ik je reactie een beetje kansloos overkomen en elitair. Iedereen kan tenslotte ook een auto motor fiets of whatever kopen zonder dat ze coureur zijn, of zie je dat liever ook niet gebeuren? ;-)
De auto vergelijking is treffend, daarvoor is ook een rijbewijs nodig, je rijdt niet met je auto door de tuin, en verkeersveiligheid leer je al op de basisschool en van je ouders. Tegelijkertijd vind je een veel kleinere groep daadwerkelijk op een circuit of op een racefiets.

En heus, dat rijbewijs had niet bestaan als een handvol mensen auto reed en de rest niet.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2017 08:56]

Hele goede actie. Er lopen te veel idioten rond die denken dat hun persoonlijke belang boven de veiligheid van anderen gaat.
Het probleem is echter dat die idioten dergelijke wetgeving gewoon aan hun laars lappen. De welwillende amateur is vooral ten dupe van dergelijke wetgeving. Niet dat er geen wetgeving moet zijn, maar of deze echt zoden aan de dijk zet vraag ik me af.
Er zijn inderdaad idioten die dat aan hun laars lappen. Dat zal blijven gebeuren. Zo was er gisteren op het lokale nieuws een bericht dat een of andere idioot voor de 7e keer in vier opgepakt was voor rijden zonder rijbewijs. Daarbij had hij ook nog eens drank en drugs gebruikt. Dat soort figuren blijf je houden. maar zonder wetgeving kun je helemaal niet optreden. Met wetgeving heb je nog geen volledige handhaving maar je kunt in ieder geval optreden en een straf opleggen.

Dat een drone-vlieger dan ergens een nieuwe drone koopt en doorgaat, kun je niet voorkomen. Net als bij die idioot zonder rijbewijs. Maar je maakt het in ieder geval wel moeilijker en je hoeft ze niet te laten gaan omdat er geen wetgeving is.

Voor de welwillende amateur is een registratie en een examen niet zo'n probleem. Als je dat examen niet haalt, is het sowieso maar beter dat je niet gaat vliegen.
Voor de welwillende amateur is een registratie en een examen niet zo'n probleem
Sorry maar dat is het dus wel. Je gaat toch ook geen examen verplichten voor een fiets of wel dan terwijl deze vele malen gevaarlijker zijn.

En hoezo je kan niet optreden zonder een dom examentje verplicht te stellen? Je hebt toch gewoon regels waar je je aan moet houden? Mensen die zich niet aan de regels houden gaan dit toch niet doen, terwijl de "brave" burgers het wel gaan doen waarbij ze alsnog betalen. Boete of examenkosten, zit geen verschil in.
[...]

Sorry maar dat is het dus wel. Je gaat toch ook geen examen verplichten voor een fiets of wel dan terwijl deze vele malen gevaarlijker zijn.

En hoezo je kan niet optreden zonder een dom examentje verplicht te stellen? Je hebt toch gewoon regels waar je je aan moet houden? Mensen die zich niet aan de regels houden gaan dit toch niet doen, terwijl de "brave" burgers het wel gaan doen waarbij ze alsnog betalen. Boete of examenkosten, zit geen verschil in.
Er is nogal een verschil tussen een fiets, wat een nuttig vervoersmiddel is om van A naar B te komen, en een drone, dat eigenlijk een hobby-dingetje is dat potentieel wel anderen kan verwonden wanneer het ding uit de lucht dondert.

Veel mensen zijn van hun fiets afhankelijk om bv. naar school of naar het werk te gaan. Niemand is van een drone afhankelijk om naar zijn of haar werk te gaan. Als je een Drone professioneel gebruikt, is zo'n examen ook geen probleem.
Ik denk niet alleen aan boete maar ook in beslag name. Dus zo een examen zou ik lig net laten liggen. Afhankelijk van de prijs uiteraard.
Off-Topic, maar betreft wel de VK, en zo wellicht toch wel een leuk weetje, wat de VK betreft.
Elizabeth Alexandra Mary, beter bekend als Elizabeth II, de koningin van Engeland.
Rijd nog steeds regelmatig zelf auto.
Niet meer op de openbare weg inmiddels, maar nog steeds wel zo nu en dan op haar vele eigen landgoederen, en dat op haar 91ste nog.
En dat terwijl ze nooit, zoals ieder ander, haar rijbewijs heeft gehaald.
Ze heeft namelijk leren rijden toen ze in dienst zat.
Zo volgende ze in de oorlog een opleiding tot automonteur, en ook zat ze lange tijd als chauffeur op een ambulance.
:)

Bron
/off topic

Ze heeft geen rijbewijs nodig omdat in de VK rijbewijzen uit haar naam afgegeven worden.
Onze wetgeving is dus veel te slap als iemand die voor de 7e keer gepakt is voor rijden zonder rijbewijs uberhaupt nog vrij rond loopt. die had na de 2e keer al in de gevangenis moeten zitten voor lange tijd.
Offtopic, maar inderdaad: te hard, of zelfs door rood, dat kan een mens per ongeluk doen. Maar rijden zonder rijbewijs? Dat doe je niet per ongeluk.
De welwillende amateur is vooral ten dupe van dergelijke wetgeving.
Dat was vroeger natuurlijk ook zo met auto rijbewijs en maximum snelheid enzovoort....
Iedereen kan autorijden, maar met een rijbewijs wordt het een en ander op de weg natuurlijk wel een stuk veiliger. Nu moet je dus een examen afleggen, prima, welligt wordt het nu een stuk veiliger.

En ja, er moet meer blauw op straat komen voor controle.
Nou ik denk dat het eerder zoiets als voetgangers die door rood licht oversteken. Pakkans op niveau van gedogen. Of pas als er geklaagd wordt.
Nou wordt dus een 90 - 110mm racer bouwen . Als dit ook de euro wetgeving wordt.
Die kleine motortjes zijn slecht verkrijgbaar. 110?
Als je serieus bent is het helemaal geen problem als welwillende amateur. Is gewoon vergelijkbaar met bv een brommercertificaat.
Mee eens, ware het niet dat je heel veel van die apparaten bij een willekeurige speelgoedwinkel kan kopen.
Oma/opa kopen een leuk speledingetje voor de kleinkinderen.
Want waar is de grens?.
Leeftijd, gewicht?
Komaan, mooi nog meer regels in dit land.
Precies wat we nodig hebben, nog meer betutteling en overheidsbemoeienis.

Prachtig.....
Drones zijn irritant, zeker in een woonwijk. Het geluid, de privacy issues, allemaal goede redenen om drie keer na te denken over de aanschaf voor een kind. Ik vind het iig geen kinderspeelgoed.

Er is al veel geluid om ons heen en dat is een aantoonbaar gezondheidsrisico... Prima dat drones aan banden worden gelegd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2017 16:54]

Dan ook de filmende en fotograferende smartphone gebruiker aan de ketting, zelfde privacy issues.
Lawaai?
Gelijk alle spelende kinderen binnenshuis halen want dat kan natuurlijk niet.
Gezondheidsrisico's door het vele lawaai?
Tja men kan altijd nog verhuizen naar het platteland.

Jammeren over een drone....en straks juichen als Bol.com, coolblue en de mac donalds hun bestellingen gaan afleveren met....juist ja drones.
Met het verschil dat er wanneer er iemand met zijn telefoon/camera over de schutting hangt om foto's/video's te maken je deze persoon hierop aan kunt spreken of andere maatregelen kunt nemen. Dat is vooral hetgeen wat zo irritant is aan een drone. Door wie en van waar word dit ding bestuurd?
Er is toch wel een groot verschil tussen het professioneel/commercieel gebruik van drones (die aan een hoop regels moeten voldoen) en een amateur met zn drone.
Wat mij betreft mogen drones zwaar aan banden gelegd worden, en alleen nog gebruikt worden met vergunningen. Dat hebben we inmiddels met zoveel (leuke) dingen..
https://www.dekennisvannu...gezondheid-te-worden/8774

Interessant leesvoer.

En heus, ik snap je sentiment, dat alles dicht geregeld wordt in Nederland vind ik zelf ook geen pretje. Maar tegelijkertijd geeft je reactie aan dat het eigenlijk wel zwaar noodzakelijk is om dit aan banden te leggen, want inderdaad, er is al overal van alles aan de hand om je heen.

Spelende kinderen en mensen en de smartphone of fotograaf an sich zijn ook geen vergelijking. Kinderen móeten kunnen spelen, zo simpel is het gewoon, daar zit ook een bepaalde noodzaak in. De fotograferende smartphonegebruiker klimt niet op m'n schutting voor z'n foto. En juichen voor een bestelling die wordt geleverd met drones zul je mij ook niet zien doen, vooralsnog zie ik dat ook niet gebeuren.

Last but not least; het mág nu al niet boven woonwijken :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2017 08:49]

Maar zeker wel de oooo's en de aaa's als we prachtige beelden zien die door een drone gemaakt zijn.
Drones geven een nieuwe kijk op de wereld die niet langer voorbehouden is voor helicopter piloten.
Regulering ja, prima.
Het is accepteren dat drones de nieuwe werkelijkheid zijn.
Privacy is een hoax.
sorry maar als ik in de tuin zit en er komt opeens een drone over de schutting gevlogen dan sloop ik het ding als ik ook maar even de kans krijg. Privacy een hoax? Jouw waanidee dat je maar gewoon alles moet kunnen doen en lang leve de lol, dat is een hoax.
Wat vermoeiend, zeg.
Gelijk slopen, komt nog al over als een agressief typetje. En wat het 'jouw waanidee' betreft, Waar lees je bij mij dat alles zomaar moet kunnen? Dat jij jouw simpele woorden. Geen verschil kunnen maken tussen aanname en wat er geschreven staat, is gewoon dom. Een grote mond met weinig inhoud, misschien?
Als een drone over je kop vliegt zul je er weinig anders tegen kunnen doen dan de politie bellen.
En dat moet je vooral doen.
Nou, mijn leven is echt enorm veel rijker geworden doordat een drone ergens overheen vliegt met een camera, zeg. Poe poe. Denken dat elk bestuurbaar apparaatje met een camera een revolutie is in hoe we de wereld zien, dat is een hoax.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 juli 2017 08:48]

Weer een typetje met een simpele braincel. waar staat er geschreven dat het een revolutie was? Nergens.
En rijker? Ach dat was je toch al? je wist alles al. Toch? of toch niet?
Ik in ieder geval steeds minder.
Als je weer een beetje met beide benen op de grond staat, lees dan nog eens dit draadje terug, misschien valt het kwartje dan wel.
Nog een keer lezen is voor mij niet nodig.
Jouw virtuele kwartje (want echte bestaat ook niet meer) valt wel voor de markt mbt innovatiekracht en de toepasbaarheid.
Het is in Nederland 120 m hoogte en binnen 500 m afstand. Niet boven mensenmenigte, bebouwing en aut/snelwegen. Ook niet in schemer en donker vliegen.

En haal de geofence rondom Soesterberg eens weg, vliegveld is allang weg...
Waar houdt de bebouwing precies op? Bij het tuinhekje? Of zit er nog iets van een buffer strook omheen? Ik vraag dit omdat hier vaak erg dicht bij de huizen gevlogen worden, met de nodige irritatie en privacy klachten van omwonenden als gevolg.
Blijf 150 meter weg van aaneengesloten bebouwing en je zit veilig.
Inderdaad gewoon gezond verstand gebruiken en dan is er geen enkel probleem.
En vrijstaande huizen in een woonwijk zijn ook aaneengesloten bebouwing. Daar kwam een buurman van me laatst mee, die dacht dat het dan wel mag. Niet dus.
50 meter op dit moment, maar het wordt 150
Nee..het was 150m en het wordt 25m.
I stand corrected, maar ik word wel horendol van al die verschillende info
Goede instelling. En same here! En het is nog wel mijn werkgebied..

[Reactie gewijzigd door Amped op 27 juli 2017 15:33]

En altijd visueel contact met de drone, meen ik
Inderdaad en niet boven spoorrails, die was ik ook vergeten
En niet bij vliegvelden in de buurt (in 'CTR's') en andere verboden gebieden.

http://www.vliegjedroneveilig.nl/kaart/
https://www.rijksoverheid...ntwoord/vliegen-met-drone
Daar zit nog een zweefvliegveld!
Volgens mij wordt het nog gebruikt door zweefvliegers, Tevens is een deel van de luchthaven nog steeds een Militair kamp in eigendom van defensie dus die restrictie gaat echt niet verdwijnen
Jep, ik zag het toevallig van de week. Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat ze weg waren.
Heb zelf geen drone maar die maatregel in de VK gaat wel erg ver want iedere wet die je verzint moet je ook handhaven anders is het nutteloos.
Bij verkoop een info blad meegeven waar alle do's en not do's in staan en de koper ervoor laten tekenen is verstandiger en goedkoper.
Daarnaast restricties aan gebieden verbinden waarbinnen je met je drone mag vliegen moeten voldoende zijn. Ga je daarbuiten zit je fout.
Een flut papiertje dat het VK nu wil invoeren weerhoudt idioten er niet van zich daar niet aan te houden. Want dan moet je ook opsporingscapaciteit ervoor vrijmaken en als je ziet dat binnen NL al meer dan 60% van alle aangiftes de prullenbak ingaan zie ik dat gewoon niet gebeuren.
Waardeloze maatregel dus die ontaard in geldklopperij.
"Een flut papiertje dat het VK nu wil invoeren weerhoudt idioten er niet van zich daar niet aan te houden. Want dan moet je ook opsporingscapaciteit ervoor vrijmaken en als je ziet dat binnen NL al meer dan 60% van alle aangiftes de prullenbak ingaan zie ik dat gewoon niet gebeuren.
Waardeloze maatregel dus die ontaard in geldklopperij."


Als de markt / industrie / "wij" het niet goed regelen en het gaat een paar keer fout dan wordt het vanzelf strenger. Volgende stap: serial number geregistreerd op jouw naam. Als je drone dan ergens tegen aan klapt ben je zo gevonden. Daarnaast: ik denk dat de pakkans voor het stelen van een fiets of whatsappen in de auto is ook niet superhoog is, moeten we het dan maar niet verbieden?!

Hier in de VAE is het al een stukje strenger: https://www.thenational.ae/uae/uae-closes-the-gate-on-drone-imports-that-fail-to-meet-new-criteria-1.486053
Als zo'n flut papiertje dat het VK nu wil invoeren idioten er niet van weerhoudt om zich ergens wel/niet aan te houden waarom zou een infoblad met do's and don'ts met een krabbeltje dat wel doen dan?

Restricties zijn er al maar daar hebben sommigen blijkbaar toch lak aan, dus dat is duidelijk niet voldoende en zijn er andere maatregelen nodig.

Ik snap werkelijk niet dat je post een +2 heeft om het moment van mijn reactie.
Vind het eigenlijk ook dat je minimaal 16 jaar moet zijn om zo'n ding te besturen.
Papiertje levert de VK denk wel geld op , (wat zou de prijs zijn voor zo'n papiertje ?)
Komt er dan ook een verplichte drone verzekering ?
Ben benieuwd wat er in de Europese regelgeving komt te staan.Vind ze trouwens ook irritant geluid maken.
Ik weet echt niet waar die gedachte vandaan komt dat elke wet die je verzint ook zomaar volop moet handhaven. Als je alle wetten tot het maximale wil handhaven heb je ofwel bijna geen wetten ofwel geen privacy want sta je onder 24/7 toezicht.

Dit soort wetgeving heeft 2 doelen
- mensen bewust maken dat het geen speelgoed is maar gevaarlijke toestellen zijn die niet zomaar door iedereen vanaf de eerste seconde goed bediend kunnen worden
- wanneer het misloopt mensen heel snel aansprakelijk kunnen stellen. Crash jij je quadcopter op een toevallige voorbijganger en heb je geen registratie of bewijs van examen dan ben jij sowieso in fout. Moet men zelfs niet meer verder zoeken over aansprakelijkheid.
Of je moet bij aankoop kunnen bewijzen dat je de bevoegdheid hebt om een multicopter te mogen vliegen. Moet je eens opletten hoe snel het afgelopen is met die geintjes van leken die denken "ff"
een copter te kunnen kopen en vliegen.
En wie gaat dat controleren? De verkoper in de winkel? Verkopers weten amper te voorkomen dat tieners (<18) alcohol kopen in de supermarkt. Laat staan dat ze weten hoe je moet controleren of iemand een legitiem vliegbrevet heeft.
Tuurlijk kan je dat perfect voorkomen. Geen idee of het in NL gebeurd, maar hier in B worden er wel degelijk controles gedaan op verkoop van alcohol, tabak en kansspelen aan minderjarigen. Bij een eerste overtreding valt het voor de handelaar nog mee. Maar als ze later terugkomen en de handelaar opnieuw betrappen, wees maar zeker dat die zijn les wel zal leren.
Net zo goed als de controle op 18+ games, ja de fysieke uitstervende winkels die wel ja, maar bol.com checked niet of je brievenbus al 18 is of niet.
Het gaat daarbij natuurlijk ook om risico*gevolg. Het risico (pakkans is erg klein), maar als je zorgt dat het gevolg enorm is, bijvoorbeeld maak het een misdrijf (poging tot lichamelijk letsel ofzo), dan bedenk je je wel 2 keer om te gaan vliegen zonder vergunning.
Ik reed als internationaal chauffeur in Engeland.
Als je weet hoe makkelijk het is om een claim aan iemand te hangen dan zul je aardig schrikken.
Leuk voorbeeld.
Magnetron voor Pastry's. soort deeg met vulling van bijvoorbeeld vlees, groente enz.
Iemand verbrande zijn mond en klaagde de tankstation/Services aan omdat het niet was aangegeven.
Gevolg, Magnetron moest weg.
Zelfde geld voor de vele waarschuwingen op bekers voor koffie of thee.
Omdat iemand zijn zaakje heeft verbrand omdat hij de deksel niet goed heeft gesloten moest er nadien waarschuwingen aangebracht worden.

In Duitsland daartegen is het al een tijd van toepassing.
Je mag niet zomaar iets of iemand fotograferen want privacy.
daarom heeft Duitsland ook geen streetview in google zoals Nederland dat wel heeft.
Ik reed als internationaal chauffeur in Engeland.
Als je weet hoe makkelijk het is om een claim aan iemand te hangen dan zul je aardig schrikken.
Leuk voorbeeld.
Magnetron voor Pastry's. soort deeg met vulling van bijvoorbeeld vlees, groente enz.
Iemand verbrande zijn mond en klaagde de tankstation/Services aan omdat het niet was aangegeven.
Gevolg, Magnetron moest weg.
Zelfde geld voor de vele waarschuwingen op bekers voor koffie of thee.
Omdat iemand zijn zaakje heeft verbrand omdat hij de deksel niet goed heeft gesloten moest er nadien waarschuwingen aangebracht worden.

In Duitsland daartegen is het al een tijd van toepassing.
Je mag niet zomaar iets of iemand fotograferen want privacy.
daarom heeft Duitsland ook geen streetview in google zoals Nederland dat wel heeft.
Engeland heeft heel erg de claim cultuur van de Amerikanen overgenomen helaas. Op TV daar ook reclames gezien in de trand van "ik moest van mijn baas op een gammele ladder en die brak maar ik heb er een flink bedrag aan overgehouden dankzij Greedy McGreed lawfirm". Mijn reactie zou zijn, "ik ga die ladder niet op". Vergelijkbare reclame ging over een vrouw die een "pas op, natte vloer" bord niet gezien had en dus op haar muil was gegaan en dankzij Greedy McGreed een flinke som geld had overgehouden. Mijn reactie was, kijk uit je doppen domme gans. Maar het wordt daar gewoon heel erg gepromoot om als Amerikanen alles en iedereen aan te klagen. Spijtig.
Maarja, zonder wetgeving kun je dus helemaal niet optreden.
Zouden ze ook in NL moeten doorvoeren. Wat wel apart is dat ze praten over schade voor helikopters en verkeersvliegers, maar ik lees niets over kleine motorvliegtuigen of zweefvliegtuigen. Zeker bij een motorvliegtuig kan een kleine drone al ernstige verwonding (of de dood) van de vlieger, of ernstige schade / motoruitval van het vliegtuig tot gevolg hebben. Met nog grotere gevolgen voor mensen op de grond als het vliegtuig neerstort.
Dat mag zeker. Ik heb twee jaar geleden een drone vol op mijn auto gekregen. Je schrikt je rot. De eigenaar heb ik nooit meer gevonden, destijds nog even de omgeving afgereden of ik iemand zag die zijn drone zocht, en een oproep geplaatst in het lokale krantje. Geen reactie.
Gelukkig was het op een rustige provinciale weg, maar ik wil er niet aan denken wat er gebeurt was als ik zo'n ding met 130 op een volle snelweg op mijn voorruit kreeg.
Ik heb ooit met 150 op de snelweg een duif op mijn rechterbuitenspiegel gehad. Die lag er compleet af, zat enkel met nog wat draden vast en er zaten wat krassen op het portier. Ik was ook blij dat dat niet op de voorruit geweest was. Al versplinteren moderne ruiten niet meer.
Kun je nagaan. Ik vlieg zelf in een motorvliegtuig, en dan is de kruissnelheid ca. 200km/u. En de canopy ('voorruit') is van kunststof, geen glas. Een drone gaat daar gewoon dwars doorheen. (Een duif ook trouwens... ;-))
Hoe laag mag je met zo'n vliegtuig vliegen? Ik mag met mijn drone 120m hoog komen. Ik neem aan dat dat nog ver van zo'n vliegtuig vandaan is, maar ze lijken vaak zo laag over te komen. :)
Boven onbebouwd gebied is de minimale vlieghoogte 150 meter (500 voet) en boven bebouwd gebied 300 meter (1000 voet).

Dus daarom zitten drones en vliegtuigen elkaar al snel in de weg. En daarom is het zo belangrijk dat iedereen zich strikt aan de regels houdt. Die zijn er niet voor niets. Die zijn er voor de veiligheid van luchtvarenden, maar ook voor de veiligheid van de mensen op de grond.
En militaire heli's zitten in de laag vlieggebieden zelfs onder de 500 voet ;)
Ik denk dat hoogte moeilijk is in te schatten.
Als racer mijn GPS drone geparkeerd op 25 meter en 50m hoog.
25 Meter is al erg hoog 50 meter is al heel hoog.
Voor gangbare racen haal je dat niet. Hooguit met power loop

Dus die chesna die ik zag zal dan niet op 80 meter zitten maar op 150meter

[Reactie gewijzigd door SG op 23 juli 2017 19:55]

Gelukkig heb je (indien het een eenmotorig vliegtuig is) een vermaler voor je neus. Die je duif/drone versnipperd voor deze bij je raam komt.
die vermaler draait rond met bladen, en zoals vroeger millitaire vliegtuigen tussen de bladen konden schieten kan een duif er bij 200km/hr ook gewoon tussendoor floepen ;)
Klopt helemaal. Ook kleine motorvliegtuigen kennen birdstrikes waarbij de vogel in de cabine belandt...
Maar dat kost flink moeite, dat gaat niet vanzelf, Anthony Fokker heeft daar net voor de eerste wereldoorlog de gesynchroniseerde mitrailleur voor uitgevonden en verkocht aan de Duitsers. De Rode Baron heeft er flink gebruik van gemaakt.
Dat klopt, alleen heeft een kogel wel een 'iets' hogere snelheid dan je duif. Dus daarmee is de kans groter dat je duif door een blad wordt geraakt. En daarmee je canopy mist. Zeker gezien het feit dat veel toestellen tegenwoordig 3 bladige props hebben.

Daarnaast was het niet zo makkelijk het afschieten van een kogel met de propeller te synchroniseren....

[Reactie gewijzigd door JUST_me op 23 juli 2017 16:31]

Teamgenoot heeft anders een gans geraakt op de snelweg. Dwars door de ruit en de hoofdsteun van de bijrijder was eraf. Gans lag achterin de auto en overal glas.

Was een Volkswagen leasebak.
Paar jaar geleden een duif tegen 130 geraakt op de voorruit, ter hoogte van de binnenspiegel. Beestje vloog gigantisch hoog omhoog en kwam redelijk ver achter me op de rijstrook terecht. Schade 0. Sterkte niet onderschatten van een kwalitatieve athermische voorruit hoor :)

[Reactie gewijzigd door anessie op 24 juli 2017 04:35]

Verdorie zeg, dat lijkt me schrikken. Ging die drone de weg over overzo?

Je zegt dat ze de wetgeving er op mogen aanpassen, maar in feite is dekt de wet dit al af. Want je mag na schade niet verdwijnen. En zeker niet met een drone over de weg vliegen. Dit geld ook voor al je met je fiets of skatebord tegen een auto aan komt.
Verplichte registratie lijkt me wel fijn, zo kun je tenminste de eigenaar achterhalen als je schade hebt.
Een drone mag niet eens in de buurt van een snelweg komen. Gewoon in het open veld, bos of duinen, heeft niemand er last van. Ik vindt het nog steeds leuk om bij het kont luchten mijn drone mee te nemen.

Gewoon je verstand gebruiken en niet in de buurt van drukke wegen of de bebouwde kom vliegen. Scheelt een hoop gezeik, en je hebt er toch niets te zoeken. Verder ben je ook van het gezeur af dat mensen denken dat hun achtertuin heel interessant is voor een vreemde.

Ik vindt een registratie voor drones prima, maar ik begrijp niet hoe dit gehandhaafd moet gaan worden. Op de plekken waar ik vlieg ben ik nog nooit ook maar 1 agent tegen gekomen.

Hoe wordt achterhaald van wie een drone is als deze ergens tegenaan vliegt en de eigenaar neemt de benen? Ikzelf koop mijn onderdelen uit china en knutsel deze zelf in elkaar. Stel dat elke drone een nummer hebben, en ik besluit dat nummer niet te registreren en de benen te nemen als ik ergens tegenaan vlieg. Hoe wordt dan achterhaald dat ik de dader ben?

[Reactie gewijzigd door JackJack op 24 juli 2017 10:55]

Ik hoop dat als dit in nederland komt, dat waneer je zon vergunning hebt gewoon weer tot 120m mag vliegen,
en daarnaast me ouders wonen op het platteland, de buurman, heeft ruim 4km land achter ons,
de overige bewoners daarnaast ook zo iets,
hun hebben er nooit problemen mee gehad als ik daar rond vloog.
ik vindt daarom een 500 meter limiet erg zuur, en dat dit met toestemming van de grond eigenaren kan worden uitegreidt.
Voor zover ik weet mag je op prive grondgebied doen wat je wilt, zelfs met auto's rondrijden zonder dat je daar een rijbewijs nodig hebt of dat deze auto's gekeurd zijn (mocht er iets gebeuren dan wordt het natuurlijk een andere zaak of je verzekering gaat uitkeren).
Het gaat ze daar helemaal niet primair om de veiligheid, maar om te voorkomen dat men drones gebruikt om allerlei spul gevangenissen in te smokkelen. Daar hoor ik politici in het VK geregeld over klagen.

De oplossing hiervoor is natuurlijjk weer de katvanger (of zelfbouw): net als met die verplichte registratie van simkaarten in Belgie gaat dat nooit werken tegen criminelen.
Degene die kwaad wil heeft hier geen last van... Er zijn genoeg winkels in het buitenland die het graag willen opsturen. Maarja, we kunnen overal wel weer een probleem van maken.
Niet enkel drones geven overlast. Die kleine hobby vliegtuigen irriteren me bijna nog meer dan die drones. (ik woon 5km van een kleine hobby landingsbaan)
Tja, genoeg winkels in het buitenland die willen opsturen, maar als het onderschept wordt bij de douane of als jij dus op straat er mee bezig bent en toevallig komt dan net die wijkagent langs...
Met andere woorden, je pakt enkel degene die even een keer wil vliegen. Mensen die er kwaad mee willen kunnen doen en laten wat ze willen.
tja, dat is ook zo met wapens.. Ik zou ook graag een wapen willen hebben, maar daar heb je een vergunning voor nodig en de wachtlijsten voor een schietclub zijn vaak meer dan 1.5 jaar (en om een vergunning te kunnen krijgen moet je lid zijn van een schietclub). Het zorgt er voor dat het voor mij teveel werk is om dit dan nog te doen. Het reduceren van het aantal gelegenheids incidenten is wat deze wetgevingen enorm doen stijgen. Als iedereen zo maar zo'n ding al in huis heeft liggen dan is de kans op ongelukken of misbruik gigantisch hoger.
En vergis je niet, vaak is het probleem/kick van drones niet zozeer de drone zelf, maar de camera en de beelden die je ermee kunt maken. En juist die camera is wat voor veel privacy problemen kan zorgen. Drones worden nu al redelijk wat gebruikt om de peeping tom te spelen (wat sowieso verboden is).
Er zijn maar weinig drones die een goede kwaliteit camera hebben. Ik denk niet dat degene die 'm kopen om te bespioneren lang een drone kunnen hebben omdat ze in verboden gebied vliegen..
Ik denk dat jij je nogal vergist in de kwaliteit van die camera's, misschien dat ze niet aan jouw eisen voldoen, maar je kunt er (zeker met de wat duurdere) behoorlijk mooie plaatjes mee schieten. Tuurlijk, de drones van een paar tientjes hebben een lage resolutie, maar zelfs die zijn vaak nog genoeg om bij mensen in hun slaapkamer te kunnen kijken.
Ik wilde ook opmerken dat een paar idioten op YouTube bezig zijn om het voor de serieuze droners te verpesten. Ik wil alleen maar bijzondere foto's en filmpjes maken op hoogte. Zelden nodig hoger te vliegen dan 50 tot 75 meter. 500 meter is is ruim voldoende. Maar YouTube staat vol met hoogte- en afstandsrecords. Daarbij vergetend, dat ze in het domein van de reguliere luchtvaart komen, met alle risico's van dien.

Edit: miriade aan typos

[Reactie gewijzigd door Grzzl op 23 juli 2017 13:19]

Persoonlijk vindt ik dat je een aftands recoor best mag uitvoeren mits op eigen grond gebied ,
Of toestemming van de grond eigenaren
Ik heb het zelf ook gedaan. Over water waar niemand voer, En ja, record gebroken en drone verloren. Maar goed, dat is idd het minst erge,maar ik zie ze ook over steden en dergelijke gebieden. Dat is ronduit dom. Meer kans dat je je drone door siganeln verliest en ongelukken omdat je je rth te laag heb staan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*