Audi en Volvo gaan Android infotainmentsysteem inbouwen in nieuwe auto's

Audi en Volvo hebben aangekondigd een infotainmentsysteem dat draait op Android, te gaan inbouwen in een nieuwe generatie auto's. Volvo zegt binnen twee jaar een nieuwe generatie van het besturingssysteem te integreren in nieuwe Volvo-modellen.

Dat heeft Volvo bekendgemaakt. De aankondiging van Volvo behelst een nieuw infotainmentsysteem dat op Android zal draaien, zonder dat de mobiele telefoon daarbij nodig is. Waarschijnlijk gaat het hierbij om een boordcomputer die draait op Android 7.0. Het gaat hierbij niet om de integratie van Android Auto via de smartphone, wat nu al wordt ondersteund door 300 verschillende auto's. Android Auto is een systeem waarmee het mogelijk is om een Android-telefoon op het scherm van een autodashboard aan te sluiten.

Het infotainmentsysteem in de nieuwe Audi's en Volvo's zal bestuurders de mogelijkheid geven om onder andere de airconditioning, het zonnedak en de ramen te bedienen. Het nieuwe Android-systeem zal voor de besturing zorgen van zowel het centrale touchscreen als het digitale dashboard achter het stuur. Google Assistant zal ook beschikbaar komen, naast alle apps en functionaliteiten die al beschikbaar zijn via Android Auto. Volgens The Verge heeft Google gezegd dat het nieuwe systeem nog niet verantwoordelijk zal zijn voor de controle op veiligheidssystemen van de auto.

In januari hebben Google en Fiat Chrysler op de CES een Chrysler auto gepresenteerd waarvan het infotainmentsysteem draaide op een systeem dat een combinatie was van Android 7.0 en het eigen UConnect infotainmentsysteem van de autofabrikant. Google heeft ook al eerder vrij verregaande integratie in een Maserati getoond, maar daar ging het om een concept en de auto draaide nog steeds op Android Auto.

Volvo werkt ook samen met Google om in recente Volvo-modellen Google Local Search te integreren. Bestuurder van Volvo's met Sensus-navigatie krijgen deze applicatie bij de eerstvolgende update.

Google heeft de samenwerking met beide autoproducenten aangekondigd. Tijdens Googles eigen ontwikkelaarsconferentie I/O, welke van 17 mei tot 19 mei in de VS zal worden gehouden, zal een preview van het systeem worden getoond.

Android infotainmentsysteemAndroid infotainmentsysteem

Door Joris Jansen

Redacteur

15-05-2017 • 19:04

172

Reacties (172)

172
163
70
9
0
70
Wijzig sortering
"Het infotainmentsysteem in de nieuwe Audi's en Volvo's zal bestuurders de mogelijkheid geven om onder andere de airconditioning, het zonnedak en de ramen te bedienen. "

Dus niet meer een knopje dat ik zonder te kijken kan vinden en bedienen, maar terwijl ik naar een schermpje kijk, door een menu bladeren om mijn airco of ramen te bedienen? Ondertussen kan ik niet op de weg letten...
Nee, bedankt!
"Ok google, temperatuur 19 graden"

Althans, als het net zo makkelijk werkt als Android Auto, dan hoef je niet eens naar dat scherm te kijken. (Daarbij kan ik dus niet de temperatuur instellen, omdat het niet gekoppeld is met de rest van de auto, wat dit systeem dus wel zou doen.)

[Reactie gewijzigd door _ferry_ op 23 juli 2024 04:54]

Waarom niet gewoon een knop ipv roepen, wat mogelijk verkeerd begrepen wordt of op andere dingen reageerd? Ik word oud denk ik..

En dan zul je zien dat alles wat je roept doorgestuurd wordt 'voor de verbetering van het product'. Needankje, doe maar een knop.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 26 juli 2024 08:25]

Je krijgt min 1 want ja gewoon een simpele knop ipv een cloud connected voice assistent die meteen al je gedrag bij houd etc is niet vooruitstrevend. Maar weet je ik ben het eigenlijk wel met je eens. Soms hoeft iets niet verbeterd te worden een knopje voldoet prima.

Ik heb een bmw met allemaal schermen en online entertainment en alles en ik heb een abarth 500 met niets meer dan een oranje lcd schermpje. Soms rij ik liever in die abarth alleen al om het feit dat ik niet allemaal schermen en afleidingen in me face heb en gewoon lekker oldschool me and the road bezig ben. Heerlijk om na een hele dag te werken achter een pc om even in een apparaat te zitten die gewoon analoog is (of althans voor mij zo overkomt). In mijn bmw zet ik het control display ook soms uit maar heb nog steeds het scherm wat bij me tellers zit wat aan blijft staan plus een keer achteruit rijden of ff bij het tankstation naar binnen en het scherm staat weer gewoon aan.

Ik vraag me soms serieus af of tech niet wat te ver geworteld zit in mijn leven. Kijk continu op me smartphone scherm, onderweg in de auto heb ik 2 schermen die me aanstaren. Vervolgens op werk de hele dag naar schermen kijken, weer naar huis met die 2 schermen in me gezicht. Thuis weer lekker naar schermen kijken van me game pc en of tv. En weer die smartphone continu tussendoor. Me thermostaat is zelfs een scherm. Straks me koelkast nog en weet ik veel allemaal. Het wordt te veel gewoon..

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juli 2024 08:25]

Ramen zal vast optioneel (als in beide) zijn lijkt me. Maar inderdaad, ik heb ook liever fysieke knoppen zodat ik blind mijn accessoires kan bedienen.
Ik zou het niet verwachten, bij de nieuwe Porsche Panamera kan je de airco ook alleen besturen via het scherm.
Optioneel vind ik zo'n raar woord.. Zit jij daar op de snelweg 10 minuten door dat menu te bladeren om je airco graad lager te zetten, lekker veilig bezig. Of sta je lekker te hannesen bij de slagboom omdat je software is vastgelopen en je krijgt je raam niet open :P
Dat vind ik ook zo fijn aan het Audi MMI systeem... dat het geen touchscreen is. De knoppen voor de bediening lekker praktisch in de buurt van de hand.
In een Peugeot dit ik hiervoor had moest ik steeds mijn arm ver strekken om het scherm in het midden van de console te kunnen bedienen.
Als overal een knopje of een schakelaar voor zou hebben dan zijn het er ook zo veel dat je niet meer zonder te kijken de juiste kan vinden.
Een goed dashboard zoals op een bmw e39 5 series is het dashboard zo ontworpen dat het middelste deel naar je toe gericht is en je de knoppen blindelings gevonden krijgt zonder na te hoeven te denken.

Tegenwoordig is het dashboard recht , geen middenconsole en heb je een menu waar je met een draaiknop door een lijst van menuus moet gaan. Totaal niet gebruiksvriendelijk maar wel heel hip.

Mn vriendin werkt in t ziekenhuis en vervloekt alle apparatuur met touhscreens, zelfde probleem. Wat vroeger een bepaalde functie een eigen knop had moet je nu door menuus bladeren wat totaal geen meerwaarde heeft.

Zo is dat hier ook t geval, enige reden in alle gevallen is dat t kosten bespaart. Geen panelen meer met knoppen.
Welke functionaliteit ben je naar opzoek dat in die menu's verstopt zit en hoe vaak doe je dat?

Uiteraard moeten de richtingaanwijzers, verlichting en ruitenwissers gewoon met de hendels bedienbaar blijven.
Maar daar wordt het ook steeds moeilijker, per hendel kan ik deze in twee verschillende richtingen duwen, hebben ze een knop en hebben ze een draaiwiel met verschillende standen.

Stel je voor dat de volgende functionaliteiten niet 'verstopt achter een ingewikkeld menu' zaten maar ieder zijn eigen fysieke knop had:
-wel/niet automatische ruitenwissers voor bij regen.
-wel/niet automatisch achter ruitenwisser bij achteruit rijden.
-wel/niet automatisch dimlicht aan als het donker is
-wel/niet automatisch lichten uitzetten bij verwijderen sleutel
-draaiknop met hoeveel seconde ligt aan moet blijven na afsluiten auto (indien het donker is)
-knop voor herkalibreren bandenspanning
-verschillende knoppen voor het selecteren/opslaan van favorieten radiostations
-verschillende knoppen voor het selecteren van andere audio bronnen (radio, bluetooth, CD, AUX)
-verschillende knoppen voor het selecteren/opslaan van favorieten locaties bij navigeren
-een toetsenbord voor het ingeven van navigatie locaties (ook met nummers voor het bellen van telefoonnummers natuurlijk)

Ik vergeet natuurlijk nog een heleboel maar je snapt het idee.

Als de 'apps' een beetje goed ontwikkeld zijn hebben de knoppen een groot en duidelijk genoeg icoon en raakvlak dat je niet lang hoeft te kijken of ondersteunt inderdaad scrollen door een lijst met een fysieke draaiknop.
Beetje overdreven. Mijn auto heeft alles behalve de ramen op het scherm zitten, deze zit in je gezichtsveld dus je kan ook gewoon de weg zien (geen idee waar hij bij jou zit, in het handschoenen vakje?). Tevens kan je de knoppen selecteren met een bediening aan het stuur als je echt voor alles bang bent.
Als jij je focust op het scherm, krijg je echt niet meer 100% mee wat er in je perifere blikveld gebeurt.

Van mij mogen ze best knoppen voor bepaalde zaken verplichten, i.p.v. de aandacht bij het besturen van de auto weg te halen door alles zo te bouwen dat de bestuurder de ogen nodig heeft om het te gebruiken.
Als jij je focust op het scherm, krijg je echt niet meer 100% mee wat er in je perifere blikveld gebeurt.
Vind jij. Het is een groot lettertype en de bediening is heel eenvoudig. Je kan de knoppen amper missen als je ze blind bedient.
Is niet alleen zijn gedachte, maar ook een keer op keer bewezen feit dat afleidingen, afleiden :+

Dan kunnen we ook gewoon onze letefoon gebruiken tijdens het rijden toch? want je kan de weg uit je oog hoeken zien.
Lijkt er niet eens op. Dat is hetzelfde als een voorstander van euthanasie vertellen dat zijn positie stom is omdat je dan net zo goed de hele bevolking dood kan maken. Doe eens normaal.
Ik ben van mening dat het wel het zelfde is.

De positie van het scherm is ong. het zelfde als dat mensen hun telefoon houden tijdens het rijden. Dus, het lijkt er wel op.

Het voorbeeld wat jij aanhaalt is wel erg extreem. Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik heb het idee dat jij onderschat hoeveel aandacht zo'n console vereist voor fatsoenlijk gebruik. De meeste mensen (waarvan ik heb mee mogen rijden in de passagiers stoel) kunnen normale knoppen nauwlijks vinden zonder te kijken. Laat staan geen tactile feedback..


PS: Ik doe normaal, FYI
Zover ik op de weg zie (en ik rij aardig wat kilometers) hebben automobilisten hun telefoon vooral op hun schoot liggen. Mijn touchscreen interface zit naast mijn stuur en steekt half boven mijn dashboard uit. Als ik er naar kijk zie ik sowieso de weg erachter. Daar komt bij dat de interface dermate eenvoudig in gebruik is dat je het gewoon blind kan bedienen. Touchscreen menu's in de auto hebben niet voor niks loeigrote knoppen.
Dat is prima dat jou interface dat wel is, maar alle fabrikanten hoeven dat niet te doen.

Laten we het maar eens zijn om het oneens te zijn :)
jij bent vast ook zo iemand die denkt dat hij kan appen tijdens het rijden...
wat nu als het spraak gestuurd is .

dan kun je juist beter opletten Ford fiesta heft dit al heel lang echt ideal.

set temperature 20 degree en klaar.
Kameraad had dit ook paar jaar geleden als optie genomen. We lachen er nog steeds mee hoe hij "play cd" roept en er niets gebeurd :D.
Zou inderdaad een slechte ontwikkeling zijn. Echter als het gaat om bijv. het aanhouden van een bepaalde standaard temperatuur die jij aan de hand van een losse schuif weer kan aanpassen zoals dit werkt voor de helderheid van het scherm van je smartphone, dan is het gewoon een prima oplossing.

Het aparte in deze is dat jet systeem dat Volvo op het moment gebruikt nog niet zo oud is en best prima werkt. Interessant dat ze nu al overstappen. Al zal Een Android systeem misschien wat makkelijker door te ontwikkelen zijn.

Het systeem van Audi heb ik helaas zelf ervaring mee en is zoals op de meeste auto's rommel voor de prijs die je ervoor betaalt (alleen BMW doet het goed en in mindere mate dus Volvo).

Ik vraag me ook af waarom het zo lang geduurd heeft voordat ze met een systeem kwamen dat de smartphone-achtste ervaring kan bieden (ervan uitgaande dat dit het wordt). Ik weet dat het o.a. iets te maken heeft met de SoCs die aan bepaalde normen moeten voldoen (goed werken bij zeer hoge en lage temperaturen). Maar is dit echt een limiet waar de industrie zo lang niet overheen wist te komen?

Misschien ga ik ook wel te makkelijk ervan uit dat het om een dergelijke ervaring zal gaan.
Het nieuwe Volvo systeem word je ook niet erg blij van. Zelf ervaringen gehad met de nieuwe XC90 (half jaar gehad, laten we het er maar op houden dat deze geen meter meer kan rijden. niet onze schuld), maar update na update gehad. Altijd goede functies toegevoegd (Integratie Spotify, Parkmobile etc). Goed bedoelt, maar niks werkte. Systeem crashte regelmatig (iedere dag), en de manier waarop de app werkt met het systeem is ook niet ideaal.

Altijd Volvo gereden, oudere XC60 ook nooit problemen mee gehad, maar toch de overstap gemaakt naar Audi na de vele incidenten met de XC90
Dit is iets dat altijd kan gebeuren. Mijn ouders rijden ook een Kia met een systeem van Pioneer dat voor geen meter werkt, en op accessoires heb je alleen maar 2 jaar garantie dus de dealer doet niets voor ze. Maar zou het goed werken, dan was het gewoon een bruikbaar systeem geweest.

Als dat Volvo-systeem werkt, is het gewoon een van de betere systemen, waarin de navigatie niet gecompliceerd is, redelijk snel werkt en er qua uiterlijk prima uit ziet.
Ben ik het met je eens. Het Volvo-systeem heeft een flinke update gegeven,en als het werkt, is het een mooi systeem. Echter was het probleem niet alleen bij ons, maar bij 9/10 Volvo XC90's. Iedere XC90 T8 van modeljaar 2016 heeft problemen (gehad), met zowel de motor als multimedia systeem.

Nu probeer ik niet het nieuwe Sensus-systeem af te kraken, maar ik denk dat het een goede ontwikkeling is om met Android verder te gaan, aangezien Android zich al bewezen heeft :)
Ik vind het ook dubbel, want een smartphone of smartwatch (begrijpelijk) mag ook niet, waarom dit nu weer wel?
Dus niet meer een knopje dat ik zonder te kijken kan vinden en bedienen, maar terwijl ik naar een schermpje kijk, door een menu bladeren om mijn airco of ramen te bedienen? Ondertussen kan ik niet op de weg letten...
Nee, bedankt!
Dat ligt er maar aan hoe het werkt, het kan ook een voice activated manier zijn, waar je alleen maar hoeft te zeggen "Auto, 2 graden koeler", dan hoef je niet eens een knop te bedienen.

[sarcasme mode] Maar is het niet juist prettig dat Google nog meer over je weet, nu kunnen ze je nog veel beter volgen, en nog meer over je te weten komen, om je nog betere "targeted Add's" je voor schotelen, dat is toch het ideale van deze tech! [/sarcasme mode]
Bij alle huidige audi's kan het zowel met fysieke knoppen als (deels) via MMI (het huidige entertainment systeem), ik verwacht dat dit hier niet anders zal zijn.
Inderdaad!

Reden om volgende wagen geen Volvo te kopen. Ik heb liever een uitgewerkte versie van CarPlay in combinatie met traditionele bediening. Kan iedereen kiezen en rij ik binnenkort niet rond met Android 7 als Google reeds aangekondigd heeft Android 23 en lager niet meer te ondersteunen :)
Een android telefoon kan prima een fysieke camera button hebben, dus kan een auto net zo goed fysieke knopjes hebben, aangesloten op het systeem.
Of je denkt even verder na over wat er al allemaal mogelijk is en je snapt dat dit gewoon via spraakopdrachten kan.

Daarbij hebben vrijwel alle hogere klasse auto's inmiddels infotainment systemen waarbij je bakken met menu's door moet. Dus in dat opzicht kun je zelfs stellen dat elke verandering haast wel een vooruitgang moet zijn.
Hopelijk komen ze idd nog met een knopje omdat te bedienen. Mijn eerste rectie toen ik dit las was dan ook "Nice! Misschien is de volgende wagen dan een Volvo of audi". Maar met jouw oplettende reactie verdwijnt dat al snel. Ik heb een tijdje met een Peugeot gereden van de reclame met het "schoon schip" design. Alle knopjes weg, enkel nog een touch screen. Mooi hoor. Als er dan geen optie met klimaatcontrole inzit, moet je de blazer en de temperatuur maar eens aanpassen tijdens het rijden. Levensgevaarlijk en irritant want je bent verplicht om naar het scherm te kijken om te zien waar je drukt op dat verdomde scherm. Gelukkig was het maar een inloopwagen.

Ik ben benieuwd naar de effectieve uitvoering.

Verder lees ik dat Google assistent het zou kunnen doen maar het is niet zo dat die feilloos werkt. "Hey Google temperatuur 19 graden, blazer harder" "Ok cruise control harder." Zou lullig zijn 😁
Ideaal toch Audi met hun virtual cockpit :D Nooit meer naar een knopje zoeken, alles te besturen vanaf je stuur met het scherm zowel naast je als voor je neus achter het stuur.

Nu weet ik niet hoe dit bij Volvo zit, bij Audi zou het geen probleem moeten zijn.
Dit soort ontwikkelingen staan lost van Android. In de huidige peugeot's wordt dit al bediend via het touchscreen. (overigens vind ik dit niet heel fijn werken, dat ben ik met je eens)
Da's geen nieuws, meer een meer auto's ontbreken fysieke knoppen.
Gaan we in auto's ook problemen krijgen met verouderde en onveilige apps, os en andere problemen waar smartphones last van hebben?
Anoniem: 890159 @Lisadr15 mei 2017 20:06
Uiteraard, auto's gaan tegenwoordig zeker 15-20 jaar mee, zeker degene in deze prijsklasse. De cultuur van Google is er niet een om software zo lang te ondersteunen, dus dat gaat geheid een issue worden. Net zoals die standaard carkit voor de Nokia 6310 in sommige Mercedes modellen.
En auto's van 15 jaar oud hebben nu ook gewoon outdated systemen, gebaseerd op Windows CE en een navigatie gebaseerd op Blaupunkt-basis. Heck, als we het over auto's van 15 jaar geleden hebben, zijn dat vaak niet eens opties die een normaal grafisch scherm hebben.

Overigens denk ik dat auto's van tegenwoordig juist minder lang mee gaan. Eind jaren '90 was de gemiddelde kwaliteit beter. Verder zitten er en hoop veranderingen aan te komen waardoor de simpele fossiele brandstofverslurper die volledig zelf bestuurd dient te worden eerder aan zijn einde zal komen.
Voor auto's van 15 jaar oud heb je groot gelijk. Maar kijk eens naar auto's van 20 jaar en ouder? Daar is niets mis mee!

Alleen wat gaatjes in het dashboard waar de diverse car-cit houders gezeten hebben. Gelukkig had de antenne meestal een magneet-voet of een met een stikkertje op het glas.

Alleen de auto-radio is mogelijk vervangen door een apparaat met usb of blue-tooth interface. Meer is toch niet nodig?

Ook de afstandsbediening van het slot reikt niet verder dan arm-lengte. Ook daar optimale veiligheid.

[Reactie gewijzigd door beerse op 26 juli 2024 08:25]

Meestal zijn nieuwere auto's met basis "entertainment systemen" ook nog goed te gebruiken. Mijn ouders hebben een A-klasse (http://www.autoweek.nl/au...0-blueefficiency-elegance) gehad en die had alleen een simpele radio en cd speler met een klein scherm om informatie over de radio weer te geven, maar niks dat niet blind gevonden kan worden.
Al die "vooruitstrevende" infotainment systemen zijn het probleem lijkt mij, we gaan zien hoe deze merken dit gaan laten lopen, maar kijkend naar de geschiedenis verwacht ik niet veel goeds.
Mee eens, maar auto's gaan ook steeds meer richting connected online. Auto's van 10 jaar geleden hadden geen mogelijkheid om ze over de internets te bereiken en bij de nieuwe generatie auto's gaat dat steeds meer worden. Kijk bijvoorbeeld naar Jeep, waar auto's van een afstand overgenomen konden worden door geen of slechte segmentatie. Keihard op de rem stampen. Ik mag hopen dat de fabrikant minstens 10 jaar security updates leveren.
Dat is wel zeker. Een jaren 90 japanner staat eindeloos aan de top tov moderne afgeknepen motoren die t bij t geringste begeven.

Anwb doet tegenwoordig standaard compressietest als er motorstoringen zijn, omdat er tegenwoordig zelfs zuiger begrenzers zijn. Omdat motoren zo worden gemaakt dat ze niks meer kunnen hebben.
Met 'afgeknepen' bedoel je waarschijnlijk downsized? Beperken van motoren (afknijpen) bespaart juist het materiaal, het probleem van downsizing is juist dat er veel meer vermogen uit een kleinere cilinderinhoud wordt gehaald (waardoor beperking ook meer nodig is).

Maar in all fairness, buiten VAG om zijn er geen werkelijke aanwijzingen dat de downsized concepten echt een probleem zijn in termen van degelijkheid. Dat VAG het niet voor elkaar krijgt doet het lijken dat het een algemeen ding is, omdat ze zo veel verkopen (iig in Europa). Maar andere merken krijgen het wel prima voor elkaar.

Respect voor Mazda overigens dat ze hier niet in mee gaan en ook gewoon bewijzen dat je zuinige ongeblazen motoren kan maken. Maar goed, hier zullen ze de credit in het algemeen waarschijnlijk nooit voor krijgen. Net als de bovengemiddelde afwerking die je er standaard krijgt. Meer nog dan bij tech, is de auto-industrie iets waar het labeltje ontzettend veel uitmaakt. Dit is ook dat VAG niets voelt van hun kwaliteitsproblemen (sowieso rijden de meeste mensen nieuwe auto als lease) of iets als het sjoemelschandaal.
Grapjas, mijn iPhone 7 heeft issues met onze Q7 van nog geen jaar oud en Audi zegt al een half jaar dat het nieuwe OS gewoon niet supported is.
Het regent overal klachten over IOS10 met diverse auto fabrikanten, maar dat licht aan Audi ? |:(
Dit terwijl Android based toestellen eigenlijk relatief weinig problemen geven en Apple altijd een probleemkind gebleven is met externe non-Apple Bluetooth koppelingen.
Dat even terzijde, een collega met een MY16 Q7 en een iPhone6s, nooit horen klagen.
Vraag ik mij ook af, hoewel ik mag hopen dat de ondersteuning dan direct vanuit Google geboden gaat worden. Nu al hebben smartphone fabrikanten problemen met de ondersteuning (lees; het up to date houden) straks autofabrikanten ook nog ? :-/

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 26 juli 2024 08:25]

De basis van het infotainment systeem gaat Android worden, maar dat zegt geheel niets over de ondersteuning van Google en/of de beschikbaarheid van de playservices. Autofabrikanten kennende gaat dit een vrij dichtgetimmerd OS worden met een eigen store en beperkte internetfunctionaliteit... uiteraard wel de bekende apps zoals Spotify etc. maar kijk niet gek op als een internetbrowser zal ontbreken.
Als ze het helemaal dichttimmeren (dus eigen mini appstore en geen mogelijkheid voor losse apk installatie) dan prima. Anders geen volvo of audi voor mij. Los android gaat namelijk niet werken icm huidige ecosysteem.
Hoe weet je dat? Het werkt qua integratie met een smartphone gewoon perfect. Samsung heeft nu apps voor fietsers en automobilisten wanneer ze op weg zijn. dit wordt dan in de toekomst alleen maar beter. De huidige MMI Shell Van Audi krijgt misschien update voor Android systemen en je hebt dezelfde functionaliteit!!
Omdat ik niet zit te wachten op een volledige android installatie en ik een iphone heb en dus liever Apple carplay. Ik werk nu met microsoft sync 2 (wat echt een draak van een unit is) en dat vind ik al buitensporig matig.

Daarnaast gaan ze er geen dikke hardware in zetten a la galaxy S 7 of hoger en is het maar net de vraag hoe geoptimaliseerd apps worden.

Dus tenzij ze er zelf goede apps aan hangen en er geen malware achtige zooi en root aps op kunnen komen vind ik het prima, maar anders dus nee.

Ik geloof niet in 1 oplossing voor alles. Mijn visie is dat een software oplossing voor de hardware en benodigde functies gemaakt moet worden en niet, zoals we dus met windows zien, 1 platform voor alle hardware.
Sync2 heeft niks met je navigatie te maken.
Daarnaast geeft een standaardoplossing altijd beperkingen. Koop een losse Head unit. Ford heeft daar adapters voor, zodat het aansluit aan je stuurbediening en audio/speakers. Ik gebruik daarbij een Mirrorlink/Continuum oplossing.
En wat is dan precies het verschil met de huidige situatie? Als je nu een auto koopt dan zit je gewoon vast aan 1 mediaplayer van de fabrikant zelf, eigen software met kaarten van de fabrikant zelf (kaarten zelf misschien niet maar software wel) en als je geluk hebt zit er nog een streaming app bij die misschien 1x geupdate word. En als je nieuwe kaarten wil dan kun je zo 100 tot 150 euro neerleggen voor een nieuwe versie. Al zouden ze het huidige model van gemiddeld 2 jaar support aanhouden dan ben je nog langer van updates voorzien als de infotainment systemen die de meeste fabrikanten momenteel gebruiken.

Daarnaast word je infotainment systeem op android niet ineens onbruikbaar als je geen nieuwe versie meer ontvangt.
Huidige systeem is vaak al verouderd als je het koopt. Maar het is een systeem waar een gebruiker zelf weinig fout kan doen. Daarnaast is het niet interessant voor virus ontwikkelaars, hackers enz.

Hoewel er nauwelijks echte updates en support nodig is, krijg je wel jaarlijks een software update bij je dealer.

Met Android in je auto is dat anders, gebruikers kunnen van alles erop gaan installeren en ik zie een dealer (die vaak erg weinig verstand heeft van software) je android gaan updaten.
OTA? Auto's hebben immers steeds vaker een dataverbinding. Wellicht dat voor pakketten met een infotainmentsysteem een datasysteem standaard onderdeel is.

Maar feitelijk, als het goed werkt hoef je het natuurlijk niet te updaten. Het is een losstaand systeem dat bedoeld is om de opties in je auto te bedienen.

Feitelijk hetzelfde als wat de systemen van nu doen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 26 juli 2024 08:25]

Smartphones kunnen ook OTA updates krijgen, maar fabrikanten leveren ze niet.
8,2% zit nog op Android 4.1 en 4.2 uit 2012 en 19,1% zit op 4,3 en 4,4 uit 2013.

Google zou auto fabrikanten verplicht moeten stellen om minimaal 3 jaar software updates te leveren, maar dat gaat Google niet doen. Ze willen zo snel mogelijk in zo veel mogelijk auto's.
Natuurlijk moet het beleid in orde zijn. Maar jij had het over de dealer die hier zorg voor moet dragen en de moeilijkheden die daarbij komen kijken, terwijl je dit kan omzeilen door het OTA te regelen.

Overigens ben ik het niet met je eens over dat de updates zoals op een smartphone voor een bepaalde tijd door zouden moeten gaan. Je kan deze systemen immers niet vergelijken met een telefoon. Het heeft gewoon bepaalde functionaliteit als doel en als dit in orde is en goed werkt, hoef je het feitelijk nooit te updaten (behalve zaken als kaarten).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 26 juli 2024 08:25]

Inderdaad! Na het aanschaffen van een Sony TV weet ik nu met 100% zekerheid dat ik elk product dat maar iets van Android aan boord heeft gewoon links laat liggen. Ik heb nooit problemen gehad met Sony TV's tot Android van die TV's goedkope prullen met een zeer hoog prijskaartje heeft gemaakt. En met elke update nemen de problemen zelfs toe.

Kan me voorstellen dat je met Android aan boord meermaals je auto moet rebooten terwijl je op de snelweg aan't rijden bent.
Nog erger, er zijn TVs die vanaf 1 juli geen Youtube meer kunnen ondersteunen ivm een aantal veranderingen. Echter fabrikant is al jaren gestopt met software updates.

Een mobiel is gemaakt om 3 a 5 jaar mee te gaan. Een TV 4 a 6 jaar en een auto minimaal 10 jaar. Android kan straks het zwakste schakel zijn als het om duurzaamheid en veiligheid gaat.

Levert nu ook problemen op bij smartphones en TV's.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 26 juli 2024 08:25]

Zuur voor TomTom, die zouden vanaf 2019 de software leveren voor Volvo. https://m.telegraaf.nl/fe...w-bericht-meer-informatie

[Reactie gewijzigd door quazar op 26 juli 2024 08:25]

Hoezo? Het kan toch prima zijn dat Tomtom deze systemen levert. Tomtom heeft al ervaring met op Android gebaseerde infotainmentsystemen. Want heel nieus is dit niet echt.
Inderdaad, TomTom levert al sinds 2012 volledig op Android gebaseerde infotainment systemen voor bijvoorbeeld Renault.
Of ze in dit geval ook het hele systeem leveren weet ik niet, maar het lijkt er sterk op.

[Reactie gewijzigd door EddoH op 26 juli 2024 08:25]

In dat artikel wordt puur gesproken over het navigatie gedeelte... dat kan altijd nog, Android gaat het OS worden, hoeft geheel niet te betekenen dat dit icm met de play services gaat gebeuren.
quote uit het door jou aangehaalde artikel:
TomTom gaat de ingebouwde infotainmentsystemen van Volvo voorzien van digitale kaarten en navigatiesoftware.
er staat dat TomTom hun digitale kaarten en navigatiesoftware op de ingebouwde infotainmentsystem (wat nu dus Android powered lijkt te gaan worden) gaan leveren.
En laat TomTom nu een Android versie hebben van hun navi-programma hebben :)

Dus die deal kan nog steeds doorgang vinden.

[Reactie gewijzigd door Yucko op 26 juli 2024 08:25]

Het is sowieso jammer dat TomTom niet werkt met Apple Car Play, Mirror Link of Android Auto. Ik vind de TomTom Go app vele malen beter werken dan Google of Apple maps. Zeker omdat ik daar gewoon informatie over flitsers krijg. Bij Google maps moet ik ook altijd Flitsmeister aanzetten.
Ik gebruik tegenwoordig flitsmeister icm apple maps. Navigatie gaat dan via mn watch en drukte op de weg zie ik dan voortijdig in flitsmeister. Dan kun je eerder gas loslaten als dat nodig is. Superhandig als je het mij vraagt. Rijd een stuk relaxter als je weet wat er gaat komen.
Ik heb een dubbel systeem. Op het grote scherm bekend goede navigatie en flitsers via het smartphone scherm er naast. Met gekoppelde notificatie. Je use case lijkt me een 'poor man's' solution. Gewoon even wat uitgeven en je hoeft niet meer te prutsen. Het gaat wel om je veiligheid.
Waarom zou ik? Ik rijd niet in 1 auto en heb die twee altijd bij me. Ik ga niet voor iedere auto een apart systeem aanschaffen.
Als je je gewoon aan de snelheid zou houden, zou je geen eens informatie over flitsers nodig hebben... :/
Ehm, ja de navigatie en kaarten software inderdaad. En dat kan natuurlijk nog steeds ook op Android als onderliggend OS. Hoewel Google maps wel logischer zou zijn.
Voor Google Maps moet je constant met internet verbonden zijn, voor Tomtom niet. Doe mij in dat geval dan maar Tomtom.
Kan nogsteeds doorgaan, het systeem draait misschien op Android maar TomTom kan nogsteeds zijn software erop zetten
Ik denk dat deze oplossing meer als een totaalpakket gezien wordt door Volvo en Audi, omdat zij ook de overige besturing van de auto regelen (À la Tesla). TomTom leverde zo te zien alleen de navigatiesoftware, waardoor je nog steeds verschillende systemen hebt in je auto. Of ze moeten het integreren in Android.

[Reactie gewijzigd door tweegroenethee op 26 juli 2024 08:25]

qua user experience gaat dit 100X beter zijn dan wat er standaard is.

echter, ik ben toch zeer huiverig gezien Android's gebrek aan updates, icm de hoeveelheid malware die rondgaat. hoelang voor de eerste ransomware voor auto's? of virussen, adware die je positie en andere info trackt (nog meer dan google uiterwaard zelf gaat doen)

ik heb dan liever een barebones OS waar ik I've android auto of IOS CarPlay mijn telefoon OS overheen kan leggen, want die hardware kan ik altijd upgraden, de SOC in de auto niet, en als er daar iets fout gaat is het niet zo'n groot probleem als dat er een issue is in de auto zelf...

an sich interessant maar ook wel zorgwekkend...
qua user experience gaat dit 100X beter zijn dan wat er standaard is.
Geen idee wat jij onder UX verstaat, maar in mijn wereld zal allerhande functionaliteit in een auto (airco, zonnehemel, ramen) regelen via een touchscreen dramatisch zijn voor de gebruiksvriendelijkheid.

Automerken zijn top in mooie bolides ontwerpen, maar blijven steken qua ontwikkeling op andere vlakken zoals ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. Ik noem een mooi glimmend dashboard dat met een zonnetje de bestuurder verblindt, dikke A-stijlen waardoor je overzicht verliest of juist een enorm kleine achterruit. Functies die op onbereikbare plekken zitten, flessenhouders waar geen fles in past, symbolen en iconen die niet duidelijk zijn.

In dit geval onderschatten fabrikanten de kracht van tactile feedback (tastzin) van fysieke knoppen. Ik kan blind én met handschoenen aan de draaiknoppen van de verwarming en schakelaars van mijn ramen bedienen. Dat lukt je niet op een touchscreen, nog losstaand van het misdrukken door hobbels in de weg. Da's ook de reden waarom veel navigatiesystemen nog die ouderwetse resistieve schermen hebben, voor gebruik met handschoenen én omdat het beter werkt in een koude auto. Fysieke bediening geeft zowel directe controle als feedback over de huidige 'status' direct door aan je tastzintuig, iets dat een digitaal scherm niet lukt. Daarvoor móet je je aandacht van het verkeer halen.

(Touch)screens enkel voor entertainment en weergave van navigatie, doe maar. Voor al het overige: lekker bij knoppen houden. Digitale schermen gebruik je voor veranderende omgevingen, waarbij ondersteuning voor nieuwe bestandsformaten en kaartupdates van de twee genoemde toepassingen toegevoegde waarde hebben. Pure functionaliteit van de auto (raambediening, airco, zonnehemel, verlichting, ruitenwissers, cruise-control, ontwaseming, ontgrendeling, ...?) verandert niet, dus waarom in een touchscreen verwerken (buiten de opgesomde nadelen van gebrek aan fysieke feedback)?
Anoniem: 457607 @geekeep15 mei 2017 21:48
Absoluut mee eens. De UX in een auto dient vanwege veiligheid van een compleet andere orde te zijn dan een normale app.

Ik zie deze hele ontwikkeling met argusogen aan. Ik ben te lui om het op te zoeken maar het lijkt me dat het aantal smartphone-gebaseerde ongelukken schrikbarend aan het toenemen is. Er gebeuren tegenwoordig veel ongelukken op plekken waar je dat bijna niet voor elkaar krijgt, bijv bij langzaam rijdend verkeer op een snelweg, dat kan bijna alleen maar omdat iemand met zijn telefoon aan het pielen is.

En dan nu een volledig entertainment systeem. Kwestie van tijd voordat mensen Netlfix in de auto gaan zitten kijken, met alle gevolgen van dien.

Laat ik voorop stellen dat ik ook geen heilig boontje ben. Ik bestuur tijdens het rijden Spotify vanaf mijn smartphone. Ik let goed op en doe dat alleen wanneer er een zee van ruimte is naar de volgende auto. Maar dan nog...tijdens het rijden zijn de knopjes gewoon te klein.

We hebben voor in de auto apps nodig die ontworpen zijn voor een "drive" modus. Liefst helemaal geen touch en zo ontworpen dat de ogen niet van de weg hoeven. De verleiding bij ons allen is gewoon te groot.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 457607 op 26 juli 2024 08:25]

daar denken de vele tesla eigenaren toch anders over,
en mijn auto heeft zowel een touchscreen en knoppen, en de touchscreen controls zijn dramatisch.

maargoed mijn comment ging meer over de security dan de UX,
tot android kan bewijzen dat ze snel security updates kunnen uitrollen,
voor meerdere jaren, en er niet weer fragmentatie van het OS ontstaat.
wil ik er helemaal niets mee te doen hebben
Het zou zomaar kunnen zijn dat een minder gebruikersvriendelijke auto beter verkoopt dan een vriendelijke. En dat ze dus alleen daarom gemaakt worden.

Een groot kleuren touchscreen in de middenconsole ziet er in de showroom veel kekker uit dan een stuk plastic met ouderwetsche knoppen erop. Dat dat laatste handiger is, daar kom je pas achter als je de auto al gekocht hebt.
Qua UI is Android en vooral iOS natuurlijk niet echt een voorbeeld. Die hopeloze iconenbrei is qua gebruiksgemak eigenlijk hopeloos achterhaald.
dat is een mening, en ik denk dat de meesten het niet met je eens zulen zijn.
De UI in de infotainment van mijn auto (2017 volt) is zodanig veel erger dat ik denk dat dit qua UI en responsiveness een flinke stap vooruit is...
En de UI in mijn 2016 BMW is dramatisch veel beter dan van mijn iPhone.
Dat is toch QNX-based?
Anoniem: 145867 @BeosBeing15 mei 2017 21:40
De UI is gemaakt met QT, wat een C++ Framework is. Deze draait dan weer op QNX wat een variant is op allerlei Realtime POSIX besturingssystemen.
QNX heeft een goede reputatie, maar VxWorks heb je ook en wat steeds populairder zal worden is Linux met de Preempt patch. (Maar straks is het meer een build option)
Maar QT daar wordt de gehele GUI mee gemaakt, en dat draait op zowel OSX/Windows/Linux/QNX/VxWorks/Android/ en nog veel meer.
Anoniem: 457607 @mashell15 mei 2017 21:40
Navigatie via iconen en symbolen, zowel analoog als digitaal is al meer dan een eeuw oud, omdat het WERKT. Er is dus niets achterhaalds aan. Een bewezen concept is zomaar niet achterhaald omdat iemand het niet meer hip vind.

Wat overigens niet betekent dat we met andere concepten dienen te experimeren.
Maar de Ui dient niet om door heen te navigeren, de UI dient om informatie te representeren. Die kleine getalletjes bij het telefoon icoon voor gemiste oproepen, het notificatiescherm zijn allemaal aanwijzingen dat de UI haar hoofdoel niet vervult.
Android op je telefoon is 1 ding, maar no way dat ik een auto koop met Android. Dan liever een spartaans model met 'ouderwetse' knopjes bediening.

Niet verantwoordelijk voor veiligheidssystemen maar wel bediening van ramen via de infotainment. Bediening van ramen is wel degelijk van essentieel veiligheidsbelang in bepaalde situaties. Ik weet niet of daar regels voor zijn, maar ik mag hopen dat daar een fallback voor is.
De automobielindustrie en de regelgeving daar rondom zijn zeer conservatief, zeker als het om veiligheid gaat. En gelukkig maar. Om die reden gaan ontwikkelingen als drive by wire en zelfrijdende auto's erg langzaam en worden crusiale systemen gescheiden van bijvoorbeeld het entertainmentsysteem. Ik maak mij daarom niet zo'n zorgen bij de daadwerkelijke implementatie van third party software in de auto. Ramen zullen altijd open moeten kunnen gaan, ook als de software faalt of in noodsitaties. Zeker een merk als Volvo zal ook in dat opzicht zijn reputatie op het gebied van veiligheid niet op spel willen zetten en diverse instanties zullen dit ook zeker in de gaten houden. Los hiervan, vind ik niet dat de aanwezigheid van (optionele) software de keuze voor een auto of merk zou moeten beïnvloeden. Voor mij zijn dat in ieder geval bijzaken, die pas later in het aanschafproces aan de orde komen, tijdens het doorlezen van de optielijst.
De software kan ook de ramen bedienen. Dat wil zeggen dat mallware met uw ramen kan spelen of uw airco kan bedienen. Mogelijk hebben ze beveiligingen ingebouwd maar als je ziet hoe de afgelopen dagen het wannacry ransomware virus onze economie gericht kan platleggen besef je dat de cyber attacks erg ver kunnen gaan. Als een app plots massaal de muziek luid zet en de verwarming op max dan kan ik me inbeelden dat ze zo het verkeer kunnen ontregelen.

Apple's appstore is erg sandboxed, je moet via de officiele appstore apps installeren en de controles zijn streng. Bij android zijn er veel meer virussen en wallware in de omgang dus 9/10 gaan ze hun beveiliging gevoelig moeten aanscherpen voor de auto-editie van android. En nu hopen dat automerken beveiligingslekken blijven dichten, zelfs na enkele jaren want op dat vlak heeft android een slechte reputatie.
Volvo is in Chinese handen. Die willen vooral dollars zien en knowhow te pakken krijgen.

Daarnaast zijn er al meerdere auto's geweest waarbij vanop afstand de motor te manipuleren was, tijdens het rijden.

Als je kijkt hoe laks men soms reageert op problemen, bv. de vele sleutels die zo makkelijk te onderscheppen zijn en waar niks aan gedaan wordt.
Probleem is dat het al lang trend is om al die knopjes te laten verdwijnen, lang voor er sprake was van Android in de auto. Mijn oude Saab van 2003 heeft iets meer dan 90 knoppen zitten (ik heb ze ooit is geteld voor de lol). Krijg ik continu opmerkingen waar dienen al die knopjes toch voor of jij hebt veel knopjes.

Daarna werd het trend om zoveel knoppen weg te halen. Waar de Mini eerst een apart knopje had om de bandenspanningscontrole te resetten moest ik bij een later model dit via een ingewikkelde menustructuur doen, met het boekje in de hand. En zo verdwenen langzaam maar zeker meer en meer knopjes in de menustructuren. Eerst diegene die je zelden gebruikt maar nu is het trend geworden om een knoploos design te hebben.

Zolang ze maar afblijven van knoppen die je als bestuurder continu nodig hebt om te rijden, lichten bijvoorbeeld kan ik er nog mee leven. En op voorwaarde dat de interface deftig en overzichtelijk is.
Zal hiervoor een Google account nodig zijn? Zo ja, zal Google Play Services hierop draaien? Dat laatste kan misschien wel onwenselijk zijn i.v.m. privacy en advertenties.
Tip: koppel hem niet met je telefoon -> geen internet, geen advertenties, geen alu hoedjes benodigd. Klaar.
Nooit inloggen op google play, de 2din aftermarket modellen kan je gewoon sideloaden, facebook en consorten werkt niet, maar navigatie (iNav bv) en groove werken gewoon, nooit last van google :)
Binnenkort WannaDrive? malware in de auto... 300$ betalen om weer aan je stuur te kunnen draaien :P
binnenkort?, minimaal 2 jaar wachten tot dat het besturingssysteem niet meer wordt geüpdate wordt.
Heb je nog niet gezien hoe ze nu al een rijdende auto kunnen hacken?
Dus wat je roept, dat kan nu al. Ik verwacht niet dat het door gebruik van Android of iOS minder veilig zou gaan worden.
Ik verwacht dat het juist door het gebruik van android minder veilig gaat worden. Puur omdat daar al heel veel zooi voor is.

Waar malware voorheen expliciet voor een auto geschreven moest worden is het dan voldoende om een willekeurige android app te pakken.
Ben benieuwd of je dan ook net als sommige telefoons eeuwig een oude onveilige versie van Android gaat draaien.

Of zouden ze netjes over the air en levensduur auto gaan updaten.
Hmmm... vervelende ontwikkeling. Kun je ook kiezen voor een model zónder Android? Ik vond juist je telefoon als (entertainment) brein zo'n goed idee. Met Android auto en Apple Carplay kun je lekker zelf kiezen wat je in je auto gebruikt obv je telefoon. Houdt je systeem ook nog eens up-to-date.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 26 juli 2024 08:25]

Het zal tijd worden dat Google Maps geïntegreerd gaat worden in auto's. Het gratis systeem op een mobieltje is vele malen beter dan de >1000 euro kostende systemen in auto's. Neem als voorbeeld het navi-systeem in mijn Mercedes C-klasse uit december 2015, compleet waardeloos. Van 2013 tot eind 2015 heb ik ongeveer 150.000 km met Google Maps afgelegd en dat ging perfect :)

Oh en bij MB betaal je ook nog iets van Eur150 ex btw voor een kaartupdate.

[Reactie gewijzigd door Leolinedance op 26 juli 2024 08:25]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.