Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 186 reacties

Google heeft samen met Qualcomm een Maserati Ghibli omgebouwd en er een groot touchscreen met een tot nu onbekende variant van Android N opgezet. Het concept lijkt bedoeld om autofabrikanten te interesseren voor een geavanceerde versie van Android Auto.

Met de nieuwe variant van Android N kunnen gebruikers elk onderdeel van de auto bedienen, waaronder de stoelen en de verwarming, schrijft Android Police. Dankzij het grote touchscreen van vermoedelijk rond de 17" kunnen gebruikers meerdere dingen tegelijk doen en de interface maakt gebruik van de multi-window-mogelijkheid van Android N om meerdere zaken tegelijk te tonen, zoals muziek, verkeer en telefoontjes.

Deze variant van Android draait, in tegenstelling tot Android Auto, niet op een telefoon, maar in de auto zelf. Qualcomm en Google hebben een Ghibli gekocht en omgebouwd om het systeem te huisvesten. Google toont de auto op zijn ontwikkelaarsconferentie I/O.

Het systeem kan niet alleen gebruikmaken van het primaire touchscreen, maar ook van het dashboard, waarop Android ook gegevens kan laten zien, zoals welk liedje het systeem afspeelt en aanwijzingen voor de navigatie. Het systeem draait op een Qualcomm Snapdragon 820A, een variant van de smartphone-soc gericht op de auto-industrie

Het proof-of-concept zou autofabrikanten moeten overtuigen het systeem te gebruiken. Vermoedelijk kunnen fabrikanten de interface wijzigen of Google-diensten helemaal weghalen, zoals het met de reguliere versie van Android ook mogelijk is. Eerder was er al een aanwijzing dat Google werkte aan een 'Android Automotive'.

Google kondigde ook aan dat Android Auto vanaf later dit jaar niet langer een compatibele auto of andere hardware vereist, schrijft The Verge. De app krijgt een update, die het starten van de interface op de telefoon mogelijk maakt. Daarbij kunnen automobilisten de smartphone gebruiken als in-car-systeem. Ook de audio kan uit de telefoon komen, waardoor geen enkele verbinding met de wagen nodig is.

Google-concept van Android N in MaseratiGoogle-concept van Android N in MaseratiGoogle-concept van Android N in MaseratiGoogle-concept van Android N in Maserati

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (186)

Het is jammer dat steeds meer autofabrikanten inzetten op een volledige touchscreen ervaring. Ik zie het in steeds meer auto's tevoorschijn komen.

Touchscreen radio, muziek, telefoon, airco, instellingen, "apps", noem maar op.

Wat op zich al genoeg nadelen met zich meebrengt, ware het niet dat zelfs de premium autofabrikanten je afschepen met een goedkoop lo-res touchscreen en een processor die totaal niet toegerust is om de hippe graphics van de design afdeling af te spelen. Ik reed recent in een BMW5 en zelfs daar was het allemaal schokkerig.

Maar ook de wat meer toegankelijke auto's zoals de Renault (Clio / Megane / Talisman) hebben touchscreen interfaces die gewoon niet vloeiend lopen. Peugeot maakt het helemaal bont en stopt alles in appjes die ook niet lekker weergegeven worden.

Alles reageert traag. Alles schokt en knippert en doet. En sommige systemen crashen gewoon als je teveel doet.

Maar wel allemaal in de reclame schermen met een "touchscreen". Nou, steek dat touchscreen maar ergens waar de zon niet schijnt. Doe mij de autogerelateerde zaken alsjeblieft via echte knoppen. De freubetjes mogen wel op het touchscreen.

De auto waar zelfs de airco via een (trage, schokkerige, crashende maar oh zo hippe) touchinterface geregeld mag van mij direct de sloot in.
En daarom moeten ze niet allemaal ZELF blijven aanklooien, maar moeten ze in zee met Apple of Android.

Schoenmaker blijf bij je leest. Dat je goed auto's kunt bouwen, betekent niet dat je ook een goede software-ervaring neer kunt zetten.

En dat is dus net wat Google en Android proberen te bieden. Een ready-set-go oplossing voor autofabrikanten, die beter is, sneller, en meer functies kent.
Implementatie van computers in autotechniek is niet van gister, ik denk de klachten die JCE beschrijft gewoon hoofdzakelijk een basis hebben in kosten...

Trage haperende software is vaak gewoon een combinatie van gebrek aan hardwarematige power en matig programmeerwerk.
Op een auto van 30, 40, 50k vind ik het eigenlijk te absurd voor woorden dat daar op beknibbeld wordt, te meer ook omdat die boordcomputer gewoon voor de levensduur van die auto mee moet.
Er is genoeg gratis software die als basis gebruikt kan worden je moet alleen even iemand betalen om dat goed in elkaar te fietsen. Desnoods prop je gewoon een aangepaste tablet in het dashboard...

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 19 mei 2016 11:35]

Natuurlijk is er genoeg ervaring met de techniek.

Maar is er ook ervaring met de user? Daar ontbreekt het aan denk ik. En dat is nou net waar Google of Apple héél veel ervaring mee hebben.
Ik heb een tijdje een huurauto ter beschikking gehad voor m'n werk en dat was een Citroën C4 Cactus. Geinig autootje met een (groot?) 7" touchscreen in het midden waar je alles mee bedient. En hoewel dat er leuk uitziet, vond ik het ronduit waar-de-loos tijdens het rijden.

Kun je je voorstellen hoe lastig het is om de temperatuur in te stellen als je over zo'n Duitse betonplatenautobahn rijdt? Alles moest via dat touchscreen en het grootste nadeel (qua veiligheid en bedieningsgemak) is nog wel dat je er naar moet kijken om te zien wat je gaat doen met je vingers.

Bij ouderwetse knopjes heb je "haptische feedback" omdat je ongeveer weet waar het gewenste knopje zich bevindt en voelt (met klikjes o.i.d.) wat je doet als je het knopje verdraait of verschuift.

Dat soort dingen zijn niet zomaar door Apple of Google op te lossen. Dat is inherent aan de touchscreentechniek. Begrijp me goed: zo'n groot scherm in je auto is ideaal om je veel info te tonen en navigatie op zo'n veredelde tablet is briljant, maar de bediening vind ik echt ruk.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 mei 2016 13:09]

Kan me daar helemaal in vinden.
In de media boeroepen naar socialmediagebruik in de auto omdat dat de aandacht van het verkeer afleid en ondertussen wel dit......
"He Cactus, verwarming omlaag!"

Kijk Grrrrene, zonder handen! Touchscreen is voor priegelen maar Google en Apple werken al langer aan stemgestuurde bediening.

Overigens is dat niet nieuw, er rijden nu ook al zat auto's rond die een vorm van stembesturing kennen (aansturen van de telefoon voornamelijk)
Trage haperende software is vaak gewoon een combinatie van gebrek aan hardwarematige power en matig programmeerwerk.
Dat programmeerwerk is juist van buitengewoon hoge kwaliteit om van de slechte CPU performance nog wat te maken. Het gaat hier niet om een smartphone die vaak al naar 2 jaar vervangen wordt. Hier gaat het om een systeem dat geintegreerd is in een auto en minstens 20 jaar mee moet gaan. Komt nog bij dat die systemen vrij goedkoop verkocht worden (door marges over de verschillende lagen en verschillende belastingen zijn ze evengoed prijzig voor de consument) doordat de inkoop van auto onderdelen door de fabrikanten heel scherp gebeurt.
En zo'n aangepaste tablet gaat gewoon niet werken. Die kan de temperatuursverschillen zoals je die bij auto's ziet niet aan en reageert niet bepaald zo als je zou willen als er bij een autocrash eens tegenaan stoot.
*edit: slaat niet helemaal op jouw post*

Ik vraag het me serieus af. Als je een auto van 25k tot oneindig duur verkoopt, waarom kan daar dan niet een moederbordje/cpu van een high-end mobieltje in? Een 'autocomputer' zal vast andere eisen hebben dan een mobieltje maar waarom er niet gewoon een snapdragon 8xx ingedrukt kan worden is me niet duidelijk.

Ikzelf heb een Peugeot waarin het middenconsole vervangen is door een touchscreen. An sich vind ik dat mooi (het perfecte apparaat heeft geen knoppen) maar de hard/softwarecombo voelt wel heel erg 2010 aan.

Ik vermoed dat dat ook voor een gedeelte te maken heeft met onervarenheid van de leveranciers van dit soort systemen.
Ik vertrouw MS, Apple of Google veel meer met dit soort zaken. Hun programmeerwerk is natuurlijk ook van hoge kwaliteit en waarschijnlijk hebben zij al veel meer manjaren in ontwikkeling gestopt van hun auto front-ends dan de traditionele clubs.

Hetzelfde zien we eigenlijk ook bij moderne smart-tv's. Sony verkoopt rustig een Android TV toestel van 2000 euro met een processor die je normaal alleen in de goedkoopste china meuk zou vinden.

[Reactie gewijzigd door oef! op 19 mei 2016 13:07]

Ik vertrouw MS, Apple of Google veel meer met dit soort zaken. Hun programmeerwerk is natuurlijk ook van hoge kwaliteit en waarschijnlijk hebben zij al veel meer manjaren in ontwikkeling gestopt
Natuurlijk niet. Kijk eens naar Apple carplay, dat kan niet de album art laten zien. Dat kan de RLink-2 in de nieuwe Renault Megane al wel. De systemen van de mobieltjes fabrikanten zijn bij lange na niet op het niveau van dat van de toeleveranciers van de autofabrikanten.
De kosten van een auto van 25k zijn veel lager dan de verkoopprijs. Een high-end board is dan een substantieel deel van de kostprijs (aantallen zijn ook fors lager dan die van smartphones worden gemaakt, dus de kostprijs is hoger).

En als je high-end CPU board er in zet wil iemands weer een wat duurdere audioinstallatie en weer iemand anders anders bekleding etc. Je moet ook bij dat soort prijzen flink naar de kosten kijken om aan het einde van de rit nog wat geld te verdienen.
En dan hebben jullie beide het nog niet eens over het update beleid van de makers hiervan, wat als je 50K auto over 3 jaar helemaal geen software uodates meer krijgt naar nieuwe andriod/ios varianten en de nieuwste apps niet eens meer draaien. Kan de hardware van deze onboard systemen een upgrade krijgen en hoeveel gaat dat kosten?

Als je bij de dealer staat hebben ze hier momenteel totaal geen antwoord voor, met bugs aankomen bij je garage heeft al helemaal geen nut.

Je zou hopen dat het nu wel duidelijk is dat er een lange termijn planning voor dit soort systemen zijn maar niets is minder waar. Gewoon zo snel mogenlijk een touch systeem erin gooien dat verkoopt...
Kosten? nowai.

Smartphonefabrikanten kunnen voor ¤200 iets neerzetten dat geen enkele van deze problemen kent. Auto's kosten 10k of meer.

Dit is gewoon de combinatie van de schoenmaker die z'n leest verlaat met een vleugje Not Invented Here. Crappy software op ongeschikte hardware. En waarschijnlijk nog veel te duur ook voor wat het biedt (of zou moeten bieden).

En oja, hadden we het al over security? http://i.imgur.com/gmvKzKO.jpg (dit is een jaar terug en inmiddels verbeterd, maar toch)
Smartphones gaan na 2 jaar stuk, als ze dat al halen. De hardware die in zo'n auto gaat moet "ietsje" beter van kwaliteit zijn.
Ook is men in alle takken van productie altijd bezig met geld, ook als het om ogenschijnlijk marginale bedragen gaat, want dat loopt natuurlijk gewoon op met een beetje volume.

Als je 50 euro op de productie van een auto kan besparen door hier en daar wat te beknibbelen op wat goedkopere componenten scheelt dat gewoon serieus geld. Volgens deze site verkoopt VW gemiddeld 2000 golf's per dag, dat zijn er 60k per maand. Dat is toch een besparing van 3 miljoen per maand. Als je dat gewoon even kan pakken door onder de motorkap een ditje of een datje om te wisselen zal men dat gewoon doen. Zal niet de eerste keer zijn dat daarmee gewoon op verkeerde dingen bespaard wordt.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 19 mei 2016 22:23]

Al mijn smartphones heb ik nog, en ze zijn allemaal ~2 jaar mee gegaan (in de functie van primair toestel dus).

Ik heb ze steeds vervangen omdat het scherm stuk was (laten vallen) en/of gewoon performance icm nieuwere android-versies.

Dat laatste is een probleem dat je niet oplost door er meer geld tegenaan te smijten. Ook high-end hardware heeft dat probleem. Wellicht een jaar of twee later maar dat was het dan wel.

Ben benieuwd of bovenstaand Maserati-product over 5 of zelfs 10 jaar nog mee kan met apps e.d.
En wat is Tesla?

De touchscreen ervaring op de Tesla is vloeiend, alles zit op een logische plek en dankzij een reskin van een paar maanden terug ziet het er ook weer strak en modern uit.

De ervaringen van JCE komen dan ook niet overeen met mijn ervaring in de Tesla.
Vloeiend? Ik was pas bij een Tesla dealer en de software was alles behalve vloeiend! Scrollen door een kaart ging met 5fps, scrollen op een webpagina ging met 10fps..

Bovendien vond ik het niet erg intuitief werken, al zit het goed genoeg in elkaar dat ik denk dat je na een dag of 2 de interface wel onder de knie te hebben.

Misschien niet heel representatief, maar als er 2 Tesla's in de showroom staan en bij allebei hapert de software gigantisch, dan doe je toch (als showroom!) wat fout!

Verder vind ik dat fysieke knoppen nog steeds hun plaats hebben in auto's. Dingen als radiozender of volume aanpassen, airco aan of uit zetten wil ik gewoon blind kunnen doen, al dan niet tijdens het rijden. Met alleen een touchscreen is dit vooralsnog onmogelijk.
Ik weet niet in welke Tesla jij gezeten hebt, maar in de 2 Tesla´s die ik gereden heb ging de hele interface soepel. Ook de navigatie, daar was ik juist over verbaasd omdat dat bij bijvoorbeeld BMW niet zo soepel loopt.
De Tesla's in de showroom van de Tesla dealer naast de Amsterdam Arena ;) Ik had er zelfs nog iemand bij laten halen, maar die vond de interface niet bijzonder traag. "Het is dan ook geen iPad" kreeg ik terug haha
De browser gaat inderdaad niet bijster snel, met name op 3G niet.

Dat de rest schokkend ging vind ik wel verbazendwekkend! De kaart beweegt en zoomt vlot, resources worden asynchroon geladen en zorgen zo niet voor stotteringen in je scroll/pan acties.

Radiozender, volume, voice control en nog programmeerbare acties (bijv. schuifdak) zitten op het stuur. Climate control aan uit zetten is grote knop in het midden onderaan en is zeker snel te vinden na enkele dagen gebruik. Ik gebruik hem overigens nooit, wat dat betreft is de climate control regeling beter dan mijn vorige auto's.
ALs de browser op 3G niet zo soepel werkt zegt dat vooral wat over de verbinding lijkt me. Als de processing power niet goed genoeg was zou het met 4G ook slecht zijn.
Tesla gebruikt dan ook Ubuntu als onderlaag en Elon Musk Is zelf o.a. een programmeur/ engineering. Bij al die andere autobedrijven hebben de hoge piefen (pieven?) die kennis en inzicht niet.
dat + het feit dat tesla letterlijk vanaf 0 is begonnen om een auto te bouwen in elk opzicht: aandrijving, aandrijfkracht, design, productie, ... Het enige wat ze hadden was quasi ongelimiteerde resources en een fantasie over wat de auto van de nabije toekomst moet zijn
Check your facts.
De eerste teslas waren Lotus elises met laptop batterijen en een dikke electromotor.
Pas toen dat successvol was en ze dat een beetje hebben kunnen uitmelken hadden ze een financiele buffer en zijn ze echt aan de slag gegaan.
en huren daarom genoeg ontwikkelaars in om dat net juist voor elkaar te krijgen.
Het is hoe alles op elkaar is afgestemd en dat is bij de huidige markt BMW/AUDI/VW/MB allemaal net niet.

Deels is het ook de front-end (eindgebruiker) die niet de kennis heeft of het allemaal net te traag moeilijk vindt. Back-end kan het dan alsnog prima zijn.

TESLA daarin tegen is prima maar zelf heb ik daar ook wat foutjes enz.
En zo'n grote tablet is voor mij een no-go maar dat heeft puur met smaak te maken.
Duitsers daarin tegen hebben qua on-board multimedia bij mij altijd de voorkeur.
Dat laatste is wat kort door de bocht. Uiteraard hebben de andere autofabrikanten de juiste competentie in huis. De reden dat een Tesla een betere ervaring biedt is dat zij daar de focus op hebben gelegd, terwijl de meeste autofabrikanten op andere zaken focussen. Afwerking van de auto's bijvoorbeeld. Een auto van een ander merk in de Tesla prijsklasse is veel beter afgewerkt. Ik zeg niet dat de ene of de andere beter is, maar het is een keuzen die ieder bedrijf maakt.
Tesla is inderdaad de uitzondering op de regel.

Maar dat wil er niet in bij het publiek wat slechts is geconfronteerd met de pogingen van bijvoorbeeld Volvo or andere autobouwers.

Er zijn ook genoeg systemen die wél prima werken.

De eerste resistieve touchscreens telefoons waren ook verschrikkelijk, maar inmiddels zijn we allemaal verslaafd aan onze telefoons, die juist door het touchscreen enorm veelzijdig zijn. Maar dan moet je wel goede software gebruiken!
Misschien de pedalen ook maar naar het scherm verhuizen?
Je kunt immers alles blindelings op het scherm vinden dus dat is helemaal makkelijk heb je alles bij de hand. Mocht je een noodstop moeten maken dan druk je vast niet per ongeluk net naast het rem knopje.

Game controllers dan ook maar meteen allemaal ombouwen zodat alle buttons en pookjes in een touchscreen verwerkt zijn. Lijkt me echt superhandig.

</sarcasme>
Spreek je over 5 jaar wel.
AUB niet zeg, Google die straks ook via je auto je aan het volgen is. Een auto uitgerust met Google/MS/Apple komt niet bij mij voor de deur te staan.

Nu al word gewaarschuwd over data die autobouwers verzamelen met de moderne modellen. Moet je helemaal bedrijven erop loslaten die leven bij de gratie van datacollectie.
Wie zegt dat de huidige autobouwers die GPS data niet doorverkopen? Ik heb het iig niet gecheckt.

En als jij een Android smartphone hebt en je stapt in de auto wordt je sowieso al gevolgd (tenzij je location history uitzet).
Oh ja tuurlijk we moeten google vooral inlaten in onze auto's, ze spioneren al genoeg, in mijn auto GEEN google of apple...!
De voornaamste reden voor bijvoorbeeld mercedes om niet met Google in zee te gaan was de rechten op de gegevens. Mijn Mercedes weet precies waar ik ben, hoe zuinig ik rijd en belt zelf de dealer voor een service beurt . Aan de andere kant ligt mijn Android telefoon onder weeg ook gewoon mijn positie door te blaffen richting de Google servers.

Overigens past Mercedes geen touch screen maar een touch pad toe. Touch screens zijn namelijk niet handig in een auto. Probeer maar iets te bedienen met en gestrekte arm op een hobbelige weg. Het spul in de Mercedes loopt overigens vloeiend, maar loopt wel achter op de huidige smartphones/ tablets qua resolutie (ca. 800x600) en zeker qua prijs.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 20 mei 2016 12:57]

Ze moeten er gewoon mee stoppen. Het is disfunctioneel en levensgevaarlijk. Hebben we net allemaal afgeleerd om te bellen in de auto en te roken en hebben sommige auto's al microfoontjes met speakertjes naar achteren gericht zodat je je niet hoeft om te draaien om te praten. We hebben heads up displays en radarsystemen en ALLES om je op de weg te houden. We hebben meedraaiende buitenspiegels en dodehoekwaarschuwingen en noem maar op.

Krijgen we een of andere klote systeem waarvan je NOOIT weet waar de knoppen zijn (want geen tactiele feedback) moet je ALTIJD kijken wat je doet en ook nog wachten op de overmijdelijke vertraging want touchscreen met systeem er achter.

En zelfs die vertraging kan je niet voelen, je moet alweer KIJKEN of het systeem gereageerd heeft.

Met dit soort touchscreen bullshit gaan we terug naar de oertijd.
Afgeleerd om te roken ? Dat mag toch nog steeds in NL ? (ik woon in barcelona)
<offtopic>
Je mag hier roken maar niet op je werkplek of bijv in cafe's.

Op een terrasje mag je dus wel gewoon roken ook al zit er naast je een stel met kleine kinderen nog lekker te eten. (want buiten)

Voor een chauffeur betekend dat echter dus ook dat hij niet in zijn vrachtwagen mag roken ook al zit hij er alleen in. (want werkplaats)

De Nederlandse regeltjes...
-edit-
Ik moet hier ook niet in meegaan ook.

[Reactie gewijzigd door JCE op 19 mei 2016 12:43]

-edit-
Ik moet hier ook niet in meegaan ook.

[Reactie gewijzigd door JCE op 19 mei 2016 12:43]

-edit-
Ik moet hier ook niet in meegaan ook.

[Reactie gewijzigd door JCE op 19 mei 2016 12:43]

Naast dat het een matige beleving is door slechte hardware/software is het ook nog eens ontzettend onhandig, en soms zelfs gevaarlijk dat al je functies op een touchscreen terecht komen.

Je kunt gewoon niet op de tast even je ventilatoren aanzetten als je met slecht weer ineens je vooruit beslaat. Ook voor al het andere zul je nu dus je blik van de weg moeten halen om die interactie te doen. Waar je tegenwoordig grotendeels je radio, airco ect na een tijd op de tast kunt bedienen zal dat nooit met een touchscreen gebeuren.

In een tijd waar men toch al moeite heeft om niet afgeleid te worden tijdens het rijden, en er steeds meer mensen met hun mobiele zitten te prutsen in plaats van op de weg te letten, is het niet erg wenselijk dat er nog meer schermen in je auto komen.

Maarja een groot scherm verkoopt natuurlijk makkelijker aangezien je direct kunt zien wat het verschil is met voorgaande modellen zonder zo'n scherm. En afgezien van een paar handige features (parkeer sensoren visualiseren, achteruitrijcamera) is het voornamelijk marketing praat die die schermen in de auto rechtvaardigen.
Ik ben het helemaal met je eens dat bepaalde functies beter op (draai)knoppen zit dan een touchscreen. Al heb ik zelf wel Android in de auto, ik zou dat zelf echt niet willen gebruiken voor basis functies van de auto zelf.
Dit gezegd te hebben is het wel zo dat Google en Apple natuurlijk al wel vrij ver zijn met spraak besturing. Hey siri, zet de verwarming op 20 graden is een stuk makkelijker dan het touchscreen bedienen, misschien zelfs makkelijker dan een draaiknop bedienen (zeker bij bepaalde automerken waar de knoppen knullig zitten). En sommige auto's zitten vol met knopjes waardoor je het overzicht snel verliest.
Een bijkomend voordeel voor automakers om gebruik te maken van (touch)schermen ipv mechanische tellers enzo, is natuurlijk eenheden en taal. Ze hoeven niet meer per land een dashboard te maken.
In mijn Mercedes C220d kan ik via het scherm de ventilatie fijn afstellen en in een animatie zien hoe de lucht verdeeld wordt. Daaronder zit netjes een rij knoppen voor ventilatie etc. Het zelfde geldt voor de radio. De problemen die je beschrijft bestaan daar gewoon weg niet. Ook bij Audi en BMW wordt dat zo opgelost.
Klopt, deze auto merken snappen het, je moet een mix hebben tussen scherm interface en knoppen. Kijk je naar merken als Tesla en ook deze Maserati zie je dat die het scherm als enige interface overblijft dan moet je dus alles op het scherm doen.
Tesla heeft al laten zien dat bediening via touchscreen prima gaat (Ja ik weet, ook tesla's systeem is niet zonder bugs) Het voordeel van het tesla systeem is dat het vanaf de grond is opgebouwd. Je ziet vaak dat bestaande fabrikanten stap voor stap proberen te verbeteren en dan compromissen sluiten in het gebruik.
En natuurlijk het automerk afkomstig uit jou avatar. De nieuwe XC90/S90 heeft ook wel bewezen dat het mogelijk is om een zeer goeie en snelle respons te geven op inputs. Zoals ook te zien was tijdens de laatste Tweakers meet-up.

Gelukkig bevestigd ook hier de uitzondering de regel. ;)
Helemaal mee eens. Ik reed laatst in een Renault Captur en de ervaring met het infotainment systeem was echt vreselijk. Enorm veel onnodige animatie die schokkerig speelt en soms duurde het 10+ seconden op van MP3 naar radio te schakelen.
Gelukkig kan het ook anders. In mijn nieuwe Skoda Superb werkt het Columbus systeem fantastisch, inuïtief en snel. En het heeft zowel knoppen als touch screen. En het ondersteunt ook nog Android Auto én Apple Carplay.
Dit systeem zit in veel auto's van de Volswagen groep dus iets om naar uit te kijken.
Licht er aan welke versie van het infotainment systeem je hebt. Het duurdere R-Link is inderdaad de prijs niet waard. Trage interface, nutteloze extra features (Twitter in je auto, yay).
Maar de goedkopere variant (Ik heb een van LG) is eigenlijk prima. Niks geen fancy overgangetjes of "apps". Gewoon een media tab voor usb,bt of aux en een tab radio. Verder navi en telefoon in aparte tabjes. Thats it. Werkt direct bij een tik op het scherm.
Die heb ik ook, enorm tevreden mee. Ik vind het hebben van radio/mp3, navigatie en carkit via een scherm een grote plus. R-Link vond ik nutteloos voor het extra geld, minder navigatie inhoud en online mogelijkheden die je niet gebruikt als bestuurder (want handen op het stuur).

Het normale systeem is wanneer opgestart prima in de bediening en reactiesnelheid. Carkit gebruik ik alleen om gebeld te worden en als ik zelf moet bellen dan is dat als ik stil sta in de file (bijv.), niet met 130 over de A4 bij Schiphol.
Nu zijn er natuurlijk ook zeer positieve verhalen. Kijk naar Tesla, die een uitstekend 17" Full-HD (1920*1080) IPS LCD in hun auto's verwerkt, met daarachter een krachtige Nvidia Tegra 3 (of ondertussen misschien wel een nieuwere versie).

Wat Tesla vervolgens goed heeft gedaan, is met die goede hardware eindeloos de software geoptimaliseerd. Zo blijven de echt belangrijke functies altijd in beeld, zijn alle instellingen snel te vinden en werkt alles meer intuitief. Bekijk deze video eens.

Zoals heel vaak, is het weer een combinatie van fatsoenlijke hardware met goede software. Verpest je een van de twee, dan is je auto ruk. Het grote voordeel van fysieke knoppen is dat er een stuk minder aan te verneuken valt dan aan in touchscreen interface.

Als fabrikanten daadwerkelijk een Snapdragon 820A integreren (of zelfs maar de oudere 602A) integreren, dan zijn ze er (op een fatsoenlijk scherm na) al bijna. Deze SoC's bevatten een vlotte CPU en GPU, aparte processoren voor audio output, camera input en multi-media functies. Ook zit er Wi-Fi, Bluetooth, GPS en optioneel een modem in geïntegreerd. Met een chipje van een paar tientjes (¤30 voor een 820A volgens mij) ben je er al.
Tesla en Volvo snappen het inderdaad. Zeker Tesla met de 'vaste' knoppen onderaan het scherm. Die leer je wel 'zitten' na verloop van tijd. Enkel de knop om alle pinkers/lampen te doen ontsteken in nood moet fysiek zijn.

Als ze zo'n systeem goed voor elkaar hebben is het heerlijk om ermee te werken.
Ik heb nog een auto zonder, maar stel voorafgaand de gps etc in. Dat doe je niet onder het rijden. Dat is met een touchscreen precies hetzelfde. Of je laat je mede passagier dat doen als je het toch even niet meer weet. Anders zoek je een parkeerplaats op.
Voor mij is de beste oplossing voor de in-car software nog steeds besturing via de midden console.

In mijn auto is het grotendeels touchscreen en ik merk dat ik het niet fijn vind. Je moet reiken voordat je het scherm kan aanraken, en er is geen "feedback". Dus je kijkt steeds naar het scherm ipv naar de weg.

Voor data entry (reisdoel e.d.) is ook een draai/klik knop in de middenconsole voor mij goud.
Aan de ene kant hang de purist uit "doe mij maar knoppen" aan de andere kant is je klacht dat het allemaal niet helemaal zo vloeiend gaat als een iPad. Maar is dat nou werkelijk zo belangrijk? In een auto, zit je anders dan verveeld in de trein, niet de hele tijd naar het scherm te staren, je bent namelijk primair bezig met auto rijden.
Als ik een BMW zou kopen en het touchscreen zou stroperig aanvoelen, dan zou ik mij ontzettend genaaid voelen. Koop je een auto van 50k met een "tablet" erin, maar die tablet voelt veel stroperiger aan als een Galaxy Tab S2 van 400 euro. Dat lijkt mij toch niet echt de bedoeling eerlijk gezegd.

En natuurlijk zitten er andere functies in een auto, maar voor AC, muziek en navigatie heb je echt niet veel rekenkracht nodig.
Sterker nog, wanneer ik in de auto een touchscreen moet bedienen ben ik behoorlijk afgeleid. Ik wil gewoon fysieke knoppen die ik op de tast kan bedienen. Dus los van dat het meestal niet goed werkt is het wat mij betreft ook gewoon onveilig.
Nja dat de Duitse auto's het slecht doen wist ik niet, zoals mijn pa rijd een recent model van de Audi A6 en daar loopt het soepel op. Niet dat ik er tevreden mee ben want ik vind een touchscreen besturen tijdens het rijden niet prettig. Maar goed het navigatie stel je hopelijk in alvorens je vertrek en muziek kan je nog via het stuur bedienen.

Auto's uit Frankrijk... Tsja die staan al JAREN bekend om zeer slechte elektronica, niet alleen de software van het dashboard, maar Renault (of de budget variant: dacia) / Peugeot hebben never nooit niet goede elektronica gehad, laat staan software. Maar uiteraard wel het perfecte voorbeeld van hoe het NIET moet.

Renault / Peugeot is leuk voor het oog, ja ze hebben heel vaak heel veel aan boord, waarvan niks werkt zoals het hoort te werken, maar goed dat kan je weten alvorens je een auto uit Frankrijk koopt.

Het is dus een goed voorbeeld van hoe het niet moet, maar het is geen voorbeeld van hoe elektronica/software in de praktijk werkt. Net als de Audi waar het wel perfect in werkt. Zelf heb ik in mijn Audi A4 ( alweer wat ouder ) wel een scherm ingebouwd van Audi zelf, maar de bediening gaat uitsluitend via een ronde knop, persoonlijk vind ik dat prettiger, maar ook dit gaat zonder haperen en etc en is toch alweer wat jaartjes oud. BMW geen ervaringen mee, maar goed dat schijnt dus volgens jou ook niet helemaal lekker te werken.

Mercedes is ook een goed voorbeeld van hoe het wel kan, ook dat systeem werkt heerlijk.
Sowieso snap ik niet dat al dit soort gadgets niet gewoon verboden worden, het zal de veiligheid zeker niet beter maken.

Onderzoeken wijzen uit dat zelfs handsfree bellen ten kosten gaat van reactievermogen dus als er een visuele factor toegevoegd wordt zal dit alleen maar erger zijn.

En het is inderdaad wat je zegt ... een radio bedienen kun je nog wel op gevoel maar met een touchscreen moet je ook nog echt kijken.
Dus op basis van een paar anecdotes veralgemeen je voor de gehele autoindustrie? Er zijn tal van voorbeelden van het tegendeel, waarom zo'n kromme redenering van jou dan op +2 staat is mij een raadsel.
De auto waar zelfs de airco via een (trage, schokkerige, crashende maar oh zo hippe) touchinterface geregeld mag van mij direct de sloot in.
Maar heel vaak zijn er updates van dat soort software die problemen verhelpen. Helaas word de software van je auto vrijwel nooit bijgewerkt bij een service beurt terwijl dat soms UITERMATE belangrijk is. Bijvoorbeeld een tweede generatie Fiat 500 die na een software update duidelijk lekkerder reed en 10% minder gebruikte. Van een auto die ik met tegenzin reed werd het een auto die in sport mode gewoon leuk werd (die kleine voorwieltjes worden dan echt handjes die aan de weg klauwen, niet effectief maar oh zo leuk).

Hoe nieuwer en hoe duurder de auto hoe belangrijker het is om de updates te krijgen. Mijn 2015 Mercedes S krijgt bij elke beurt de nieuwste software en ik krijg een readme met de veranderingen. En die zijn soms echt aanzienlijk. Intelligent Drive werkt sinds de laaste update veel beter (hij snapt nu dat je bij een afrit in de buurt van Utrecht niet de rechterstreep moet volgen en daarmee vermijd dat ik drie maal in IJsselstein uitkwam voordat ik het doorhad) en de automaat schakelt duidelijk beter.

Sommige dealers vragen geld om de software te updaten. Als dat zo is even de importeur or fabriek bellen want met soms mogen ze dat niet. Als het wel mag moet je even vragen hoeveel. Afhankelijk hoe het gebeurt (Mercedes schrijft alle settings op (jaja, geen .ini or .cfg mogelijk) zodat als ik de auto terug krijg alle settings zijn zoals ik ze had) kan dat een paar minuten tot een half uur kosten.

En als ze toch bezig zijn, altijd vragen of ze de nav database willen updaten. Vaak is die deel van het software pakket en moeten ze het 'uitzetten' voor de update omdat ze er dan weer 12 euro kunnen verdienen aan een nieuwe DVD. Als je een goede relate met je dealer hebt nemen ze dat vaak kostenloos mee. Het zal niet lang duren voor alle auto's OTA geupdate worden en ze van dit soort nonsense af zijn. Tot die tijd gewoon vragen, je hebt soms geen idee wat er mogelijk is. Als ze zeggen dat er geen update is even checken want in mijn ervaring weten ze er vaak niet veel van. Ik heb de lokale Chrysler indertijd dealer de nieuwe C300 firmware op DVD gegeven omdat ze hem niet 'konden vinden'.
En dan moet je eens proberen enterprise oplossing te maken voor een beetje bedrijf waar grotendeels Microsoft toestellen aanwezig zijn en hier en daar ook de verdwaalde iPhone of Android. De helft wil niet syncen of ondersteund de helft van de functies of werkt zwaar instabiel. Sta je dan met je lease autos uit het duurdere segment en je gsm lineup uit te leggen aan je medewerkers dat ze OF de verkeerde auto OF de verkeerde gsm hebben.

En dan praten we inderdaad over de groep BMW 5/6 soorten.
En dan nog niet te vergeten het bedienen van een touchscreen van een bewegende auto. En dan ook nog eens met je ogen op de weg te houden. Dat mag wel? En op je telefoon kijken of niet...
Nou daar kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Ik weet niet wat je juist zo schokkerig vind maar ik heb in heel wat merken mogen meerijden en er zijn toch wel enkele die hun zaakjes goed op orde hebben hoor.

Ik zelf heb de nieuwste Fabia waarin een 6,5" unit in zit van Volkswagen die is echt heel soepel hoor. Het wisselen tussen de verschillende functies gaat echt zonder haperingen en is zo vloeiend als op en tablet. Die in de Clio heb ik ook getest en alhoewel deze niet zo gebruiksvriendelijk aanvoelt is hij vel redelijk rap.

BMW heb ik enkel ervaring met de 5 en 6 serie en deze vind ik juist het prettigste werken. Het week snel en de bediening is echt gemakkelijk.

Graag had ik geweten wat je zo slecht vond ? Alles wat belangrijk is vind ik anders wel altijd goed werken bij BMW hun systeem. Had je de pro versie met dus het langwerpige scherm of een andere ?
Waarom zo inzetten op touchscreen voor zaken die je blind - en op de tast - moet kunnen vinden? Naar mijn idee in een auto geen goede ontwikkeling.
omdat auto's binnen dit en 10 jaar waarschijnlijk autonoom rijden? aangezien Tesla's het nu al quasi kunnen, gok ik dat men meer naar entertainment i.d. wagen gaat dan dat men naar functionaliteit gaat voor chauffeurs die zelf rijden
Nog meer zaken die ons lui gaan maken en nog meer dingen die we niet zelf hoeven doen. Het is niet voor niets dat menselijke intelligentie al enige tijd aan het dalen is (helaas). Dit soort ontwikkelingen kunnen zó mooi zijn maar ik moet altijd meteen denken aan Wall-E en die mensen die de hele dag in hun stoel rondzweven terwijl ze voedsel en media consumeren zonder na te denken.
dat menselijke intelligentie al enige tijd aan het dalen is
Waar haal je dit vandaan?
Hier is één bron. Heeft overigens niet puur te maken met het makkelijker worden van ons leven. Een grote factor is bijvoorbeeld dat 'domme' mensen vaker en meer kinderen krijgen dan 'slimme' mensen waardoor het gemiddelde omlaag gehaald wordt.
Je bron is echt kletskoek. Zelfs jouw uitspraken durft de daily mail (van alle kranten :') ) niet harder te maken dan "some say".

Het past mooi in je straatje maar neem het ajb met een korreltje zout.
Dit is wel degelijk waar, het gebruikt van brandstof met lood erin voor een eeuw heeft de mensheid en haar evolutie geen goed gedaan..

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs379/en/
600.000 op 7 miljard. Gaap.
Ik heb ooit eens een doctoraal testpsychologie gehaald. IQ-testscores worden gestandaardiseerd naar een normaalverdeling met een gemiddelde van 100 en een standaarddeviatie van 15 of 16. Probleem is dat je vaak opnieuw moet ijken, in het algemeen kwam het er de laatste decennia op neer dat het gemiddelde IQ iedere 1 a 2 jaar een puntje steeg. We worden dus slimmer. Mijn verklaring is dat met een verbeterd onderwijssysteem (en het is beter dan 50 jaar geleden) en het makkelijker beschikbaar komen van informatie, er meer ruimte is voor het verwerken van die informatie en we daarvoor betere strategieen hebben geleerd.
Kijk eens een uurtje rond op facebook :+
Heb het ook ergens gelezen en op zich ook best logisch. Vroeger moest je alles 'weten', tegenwoordig hoeft men alleen nog te weten hoe je het met Google vindt. Daarnaast hebben mensen met een lager IQ gemiddeld meer kinderen en daardoor daalt het gemiddelde IQ ook. Daarnaast is het schoolsysteem 'dommer gemaakt' om o.a. kinderen met een lager IQ beter mee te kunnen laten komen.
Hier is jaren terug al een geniale film over gemaakt: Idiocracy.

In any case gaat dit concept niet helemaal op. Twee domme mensen maken niet persee domme kinderen.

Er zitten absoluut gevaren in het feit dat men nu voor de meeste kennis tegenwoordig eerst op google klikt. Het uitbesteden van het hebben van parate kennis aan een search-engine kan een mens misschien de mogelijkheid geven deze capaciteit voor andere doeleinden in te zetten.
Heb het ook ergens gelezen en op zich ook best logisch. Vroeger moest je alles 'weten', tegenwoordig hoeft men alleen nog te weten hoe je het met Google vindt. Daarnaast hebben mensen met een lager IQ gemiddeld meer kinderen en daardoor daalt het gemiddelde IQ ook. Daarnaast is het schoolsysteem 'dommer gemaakt' om o.a. kinderen met een lager IQ beter mee te kunnen laten komen.
hoop mooie onderbuik gevoelens tentoongesprijd maar waar precies haal je die 'kennis' vandaan, ik denk dat SoremV er dichter bij in de buurt zit, als je er van uit gaat dat er in arme gezinnen met lage opleiding relatief veel domme mensen zitten, en ziet dat die gezinnen vaak groter zijn (bijv omdat mensen rond hun 17e al aan kinderen beginnen.. dan kun je claimen dat het dommer worden puur een domografische trend is en niets te maken heeft met de mens als soort...

hoe je er bij komt dat het schoolsysteem dommer is geworden is me een raadsel, het is wel practischer geworden en dat betekend dat er in zekere zin minder mensen met het probleem zitten dat school niet bij hun realiteit past, (je moet dingen leren waar je niets aan hebt, en leert niets waar je wel wat aan hebt), als daar iets van verandering in te zien zal zijn dan gok ik dat een vermindering van drop-outs een relistischer beeld is, dan het 'dommer worden' van de maatschappij...
want auto rijden is iets waar je zeer intelligent moet zijn :+ :9
Gezien de randebielen die ik dagelijks op de weg tegenkom lijkt het er niet op idd.
Ja,, zou wel moeten. Helaas is de realiteit anders.
tja, dat blijft een moeilijke discussie natuurlijk, feit is dat als alle wagens autonoom rijden, het aantal doden in het verkeer wordt herleid tot quasi nihil. Is het dan niet waard om die stap te zetten?

Persoonlijk zit ik veel te veel id wagen en als ik die 3 uur per dag zou kunnen gebruiken als quality time i.p.v. op dezelfde route te turen, ik zou niet lang twijfelen, ik gebruik men intelligentie wel elders.
Ja nee, auto rijden zorgt er voor dat je slim blijft :S wat voor onzin argument is dit nou weer. als je auto rijden nodig hebt om je intiligentie uit te dagen, dan ben je al vrij hopeloos.

Natuurlijk is het goed om naar elke technologische ontwikkeling met een etische bril te kijken. Maar soms veranderd etiek ook. Kijk maar eens naar mobieletelefoons/smartphones. toen die opkwamen waren genoeg mensen die zeiden van: ik ga dat echt neit gebruiken, als mensen mij willen bereiken, moeten ze maar wachten tot ik thuis ben. Daar heb ik wel een telefoon.
Kijk eens hoe dat nu gaat.

[Reactie gewijzigd door MM99 op 19 mei 2016 14:09]

Ik zeg niet dat je slim blijft door het rijden van een auto en er zijn genoeg mensen die waarschijnlijk absoluut niet slim zijn en autorijden. Wat ik wil zeggen is dat hoe meer ons uit handen genomen wordt, hoe minder we na hoeven denken, hoe minder ons brein geprikkeld wordt met uiteindelijk gevolg mensen die dommer worden. Niet dat we opeens weer op het niveau zitten van Neanderthalers maar dat snap je zelf denk ik ook wel.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar door iets (zoals auto reiden) uit hand te geven, wilt niet zeggen dat je je hersens niet met andere dingen kan prikkelen. Sterker nog, als je niet hoeft auto te reiden, dan kan je in de tussen tijd veel nuttigere dingen doen.
Probleem is dat mensen dat niet doen, nuttige dingen.

We hebben nu allemaal een apparaatje dat ons verbind met het internet en men heeft toegang tot meer informatie dan ooit tevoren. Wat doen we ermee? Facebook, grappige GIF van katten etc etc.
Nounou,, en dat zegt iemand die niet weet hoe hij rijden moet typen?

Nee je hoeft niet intelligent te zijn om auto te rijden, lijkt me stug dat alle F1 coureurs een zeer hoog IQ hebben (knipoog naar Max). Maar mensen die een stuk minder intelligent zijn willen nog weleens het probleem hebben dat ze snel afgeleid zijn (of je dat ADHD noemt of hoe dan ook maakt mij geen worst uit). Snel afgeleid zijn terwijl je een auto bestuurd is natuurlijk niet al te handig. Iemand die niet helder na kan denken en even met zijn touchscreen gaat spelen omdat die gene dat even belangrijker vind op dat moment (gebrek aan denkvermogen) zal dus voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Maar goed iemand met het IQ van Beatrix zal net zo goed zo'n fout kunnen maken..
Hier zijn gewoon keiharde feiten / bronnen voor nodig.. Een uitspraak doen van: IS ONZIN, OF NEE DAT IS 100% WAAR is nonsens zonder bewezen testen.

Er zal vast wel een verband zijn, maar het is niet per definitie.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 19 mei 2016 13:14]

Je bedoelt dat het dan een heel stuk makkelijker wordt om een auto met je naasten te delen?

Ipv dat een auto de hele dag een beetje naast de weg staat haalt die constant mensen op en brengt ze weg.

Moet je eens voorstellen als 's morgens gemiddeld 1,5 stoel bezet is.
Het is niet voor niets dat menselijke intelligentie al enige tijd aan het dalen is (helaas).
Heb je hier een bron voor? Sta ik best wel kritisch maar toch geïnteresseerd tegenover..

Edit: Minder aanvallend gemaakt. Was niet de bedoeling. O-)

[Reactie gewijzigd door jay123 op 19 mei 2016 11:31]

Precies! Die enorme luiheid van zoveel mensen gaat een oneindige macht toekennen aan die selecte groep die achter die technologie staat. Of, zoals in Wall-E, een virtuele kapitein / een AI die de mensen eronder houdt, al is dat voorlopig nog wat vergezocht.

En, daarnaast, zoals hierboven ook al aangekaart, een vervelend bijgevolg van het groeiende sosciale stelsel. Doordat er meer en meer gezorgd wordt voor de 'zwakkere' medemens gaat het principe van 'survival of the fittest' allang niet meer op en breken we onze eigen evolutie.
Nog meer zaken die ons lui gaan maken en nog meer dingen die we niet zelf hoeven doen. Het is niet voor niets dat menselijke intelligentie al enige tijd aan het dalen is (helaas).
Excuse my French, maar rot op. Nederland is absolute koploper op vlak van verkeersveiligheid, en nog stierven er in 2014 meer dan 500 mensen. Dat zijn honderden gezinnen die een vreselijk drama moeten meemaken.

We hebben hier nu een oplossing die dat DRASTISCH zal terugdringen, en dan zeg jij 'oh, daar worden mensen dik en lui van'?

Wat een absolute onzin.

Oh, en dat van die dalende inteligentie? IQ scores stijgen, dat tonen de cijfers.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 mei 2016 12:08]

500 dodelijke slachtoffers op miljoenen (miljarden?) ritjes vind ik best meevallen. Natuurlijk is het verschrikkelijk voor de betrokkenen, maar daar moet je je nooit door laten verblinden en daarom maar alles doen of laten.

Hoeveel mensen sterven er aan voedselvergiftiging, obesitas en andere voedingsgerelateerde zaken? Dat is allemaal te voorkomen door een geunificeerde substantie met daarin een perfect belanaceerd dieet te eten, en niets anders mee. Moet je je voorstellen wat een genot dat gaat zijn voor alle mensen die zich nu niet meer zorgen hoeven te maken over hun geliefden! Tsja, lekker tafelen is er niet meer bij, maar denk aan de levens die je ermee redt!

Of de terrorsime-dreiging! Iedereen moet voorzien worden van een microfoon en GPS-chip zodat iedereen altijd overal gelokaliseerd en afgeluisterd kan worden. Of eigenlijk nog beter, iedereen moet maar gewoon vastgebonden worden in een tank met voedzaam water en middels een brain-interface aan een virtuele wereld gekoppeld worden waaruit ze gebanned kunnen worden als ze zich misdragen. Ideaal, geen terrorisme-slachtoffers meer en gelijk ook alle criminaliteit de kop ingedrukt.

Wat ik zeggen wil is dat je altijd beide kanten van het plaatje moet bekijken. Autonome auto's zijn waarschijnlijk uiteindelijk veiliger. Voor sommige mensen ook fijner, met name voor forenzen lijkt me. Maar daarmee gaat een heel stuk autonomie en ontspanning verloren voor diegenen die het prettig vinden om auto te rijden in een mooie wagen (en dat zijn er ook héél veel). Puur en alleen stellen dat er 500 mensen overleden zijn in 2014 is véél te kort door de bocht.
Ik snap je punt niet. Niemand die verdorie pleit om te verbieden zelf nog te rijden. Niemand die spreekt over het afschaffen van zelf rijden wanneer mensen dit voor hun sport of plezier doen.

Ik reageerde op iemand die beweert dat autonome wagens, die veel veiliger zijn (dat tonen alle huidige praktijktests aan), stom zijn, ''want je wordt er lui en dik van'.

Dat is niet kort door de bocht? Dat is geen achterlijke opmerking?

Waar jij nu mee komt is overigens een voorbeeldje van fallacy of the middle ground: neen, er zijn niet altijd twee kanten: autonome wagens ontwikkelen heeft totaal geen keerzijde want je verliest er niets mee (want wederom: niemand roept om om ze verplicht te maken). Je wint enkel: veel minder slachtoffers, extra gemak in de wagen, niet meer moeten bob-en, en dat voor wie ervoor kiest. Wie niet wil blijft gewoon doen wat hij nu doet.

Je, sorry, achterlijk bruggetje naar 'laten we dan ook iedereen vastbinden' is al helemaal van de pot gerukt en draagt écht niets bij. Wat is je punt in godsnaam? Dat we vrijheid verliezen? Onzin, nogmaals: je kan blijven doen wat je nu doet: zelf rijden. Maar die 500 doden zouden er wel eens 100 kunnen worden doordat alle vermoeide, dronken, oude, of gewoon slechte chauffeurs nu geen risico meer moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door kiang op 19 mei 2016 13:25]

Als ik een Maserati kan betalen met een dikke motor en strakke banden laat ik dat ding echt niet wegrijden door een boordcomputer.
Grappig, ik zou namelijk meer geld over hebben voor een auto die zelf rijdt. Ik begrijp dat je doelt op zaken die het rijplezier verhogen, en dat je daardoor niet zou willen dat de auto zelf rijdt, maar de Maserati is hier uiteraard semantiek.

Een eerste punt waar we onszelf eerst van moeten overtuigen is dat zelfrijdende auto's er niet voor zorgen dat je zelf niet meer hoeft te rijden, maar dat je tijdens het rijden andere dingen kunt doen. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, maar de uitwerking is compleet anders: je focust op het voordeel, en niet op het nadeel. Als we die drempel over zijn zullen veel mensen zeggen dat dit voordeel hen veel meer waard is dan het nadeel.
en als je daardoor wèl gebruik mag maken van die dikke motor, een laserguided autopilot kan immers prima waarnemen dat je voorganger 1m/s langzamer is gaan rijden, terwijl jij nog steeds de ilusie hebt dat de ruimte tussen jullie niet veel kleiner is geworden tot het ding ineens 25mtr dichterbij is, piep je wel anders.

wie wil er immers niet met 235km/h over de nederlandse baan zoeven in zijn 8x te dure Maserati!.
Misschien de jouwe, maar de mijne niet! Man, het leukste aan je auto is dat je zelf kunt sturen. Vrijheid! (of althans de illusie daarvan als je op de rijksweg in de file staat). En ik ben niet de enige met die mening (wellicht wel hier op Tweakers, maar da's andere koek :)).

De markt gaat dit wel regelen. Immers, in mijn zelfrijdende auto heb ik geen behoefte meer aan Quattro, of een S-Tronic bak, dikke schijfremmen of aktieve demperregeling. Alle leuke speeltjes worden je afgenomen zodat je passief met een aanraakschermpje kunt spelen, terwijl een of ander computerding jouw krachtige turbomotor bedient?? Hahahahaha... dat is een beetje hetzelfde als dat Wesley aan Yolanthe wat seksspeeltjes geeft zodat hij dat allemaal zelf niet meer hoeft te doen. Kan zij lekker autonoom bezig zijn en kan hij lekker een e-bookje gaan lezen ofzo... :)

Ontopic: Zo'n touchscreen hoeft ook niet in mijn auto. Is een beetje net zoals in de jaren tachtig toen bepaalde autofabrikanten dachten dat we klaar waren voor de digitale snelheidsmeter (denk aan de Kadett GSI, Lancia Dedra, etc...), nou daar waren ze (we?) snel klaar mee! Ongetwijfeld is het dashboard in mijn huidige auto digitaal, maar het ziet er allemaal nog heerlijk analoog uit met klokken en meters en hier en daar een kleurenschermpje.

Let maar op de marktwerking. Uiteindelijk beslist de koper, niet de fabrikant.
Je bedoelt die turbomotor die nu al via drive by wire bedient wordt door de computer? :D

Als werkverkeer heb ik graag dat t saaie deel van auto rijden overgenomen wordt, gummen doe ik wel in mijn vrije tijd!

Leuk weetje: quattro (of laten we het gewoon 4wd noemen) wordt met name besteld voor de veiligheid. Zeker als je het over leuke speeltjes hebt is rwd een stuk leuker :Y)
Klopt, maar als het drive by wire is, dan bedien ik uiteindelijk die computer, en niet een andere (autonoom rijdende) computer. Uiteindelijk ben IK het die gas geeft, of het nu via een fysieke gaskabel is, of via een drive by wire systeem.

En nee, ik hou niet van gummen. Daarom heb ik ook geen achterwielaandrijving. Mijn banden (245/18/40) slijten al snel genoeg! Over de fun factor van rwd kan ik een heel eind met je meegaan, maar uiteindelijk heb je er weinig aan in het reguliere verkeer. Dan kun je beter wat stille, bochtige landweggetjes gaan opzoeken hoewel dat ook weer zo sneu is voor de rust in dat gebied. :)

In ons bedrijf hebben we een BMW 328 (F90) rijden, maar daarin merk je niet eens dat hij rwd heeft. Dan moet je eerst de nodige systemen uit gaan zetten. Toegegeven, dan is hij een stuk leuker!

Je moet er toch niet aan denken dat zo'n auto uiteindelijk autonoom moet gaan rijden.
En ik ben niet de enige met die mening (wellicht wel hier op Tweakers, maar da's andere koek :)).
Maar dat maakt niet dat je gelijk hebt. Je bent gewoon een purist. Straks wordt er naar jou net zo vreemd gekeken als naar mensen die beweren dat een LP beter klinkt als een CD.
Vrijheid is zelf bepalen waar je heen gaat zelf bepalen hoe je tijd in deelt. Als ik een lange autorit maak dan ervaar ik dat niet als vrijheid maar meer als verspilde tijd. Ik kan wel lekker een muziekje luisteren (hoewel door het geconcentreerde autorijden het meeste aan mij voorbij gaat) maar geen boek lezen.
Uiteindelijk beslist de koper, niet de fabrikant.
De klant koopt wat de verkoper aanbiedt. De fabrikant levert dat wat goedkoper is. Touchsreens en software zijn goedkoper dan maatgemaakte knoppen. Komt nog bij dat de klant zo verzot is op zijn tablets en smartphones dat ze zowat smeken om touchscreens in auto's.
Je hebt gelijk. Als jij een lange autorit als verspilde tijd ervaart en dan liever een boek leest, dan verdien je het om in een autonome auto te gaan rijden. :)
Overigens kan dat nu ook al: Dat heet "Openbaar Vervoer".

En nee, de klant koopt niet wat de verkoper hem aanbiedt. De klant koopt bij de verkoper die hem de beste propositie biedt.
Marktwerking versus 'planeconomie'. :)
Ik pendel regelmatig tussen Zuid-Duitsland en Nederland heen en weer. En hoewel ik het autorijden op de bergweggetjes heel erg leuk vind is de autobahn dat echt niet.
Openbaar vervoer is ondanks de aanwezigheid van hogesnelheidslijnen geen realistisch alternatief. OV werkt alleen in en tussen grote steden.
Scheuren over de autobahn is niet echt leuk ? Verkeerde baan dan..
Scheuren over de autobahn is niet echt leuk ? Verkeerde baan dan
Nee, linker, rechter of middelste baan maakt niet uit, allemaal saai. Ik rijd gewoon veel te veel en veel te vaak op de Autobahn om dat nog leuk te vinden.
Tesla's kunnen het een beetje, ja. Zolang je op de snelweg blijft, zonder tegenliggers en met prima belijning. Alle experts zijn het erover eens dat het nog zeker tot 2035 duurt voordat auto's ook echt autonoom kunnen rijden. Beetje voorbarig om de in-car entertainment systemen daar nu al op voor te bereiden...
Tesla mag het "auto pilot" noemen en de indruk wekken dat ze zelfrijdende wagen hebben, het blijft adaptive cruise control met lane assist.
Inderdaad, wat dat betreft is Mercedes een stuk bescheidener. Maar zelfs dan blijft het een handig systeem, Zat met 2500 euro helaas net buiten het budget.
De markt spreekt toch echt over 2020-2025. De meeste OEMs gebruiken dezelfde leverancier en het is echt zot welke objecten die reeds kan herkennen (mensen, kinderen, auto's, infrastructuur, belijning). De adaptive cruise control zal zeer snel standaard worden waarna nadien de volgende stap genomen wordt.
Wie is 'de markt'? Ik lees regelmatig interviews met experts op dat gebied, en op basis daarvan kan ik je melden dat er over 4 tot 9 jaar (want daar heb je het over, met 2020-2025) volledig autonome auto's op de markt beschikbaar zijn. Natuurlijk, de ontwikkelingen staan niet stil, maar zo snel gaat het niet. Autonoom rijden op de snelweg is relatief eenvoudig, omdat iedereen dezelfde kant op rijdt (geen kruisingen of tegenliggers) met ongeveer dezelfde snelheid en de belijning doorgaans goed is. De eerste stap naar autonomie zijn auto's die zelf besluiten te gaan inhalen.

Om echt autonoom te kunnen rijden hebben de auto's niet alleen allerlei detectiesystemen nodig, maar ook zeer gedetailleerd kaartmateriaal zodat de auto de juiste route kan vinden en dan ook de correcte plaats op de weg kan bepalen. Daarnaast moet er een gestandaardiseerd protocol vastgesteld worden waarmee auto's onderling kunnen communiceren
In de auto zet jij je airco toch ook aan met de hand of je achterruitverwarming? waarom niet met een touch screen?

Dit is een eerste stap, maar ik denk dat het niet lang meer duur voordat het spraak commando zijn intrede doet.
Oke Auto, zet cilmate control aan op 19 graden.
Oke Auto, Ik wil graag sky radio luisteren.
Oke Auto, ik zoek een parkeer garage in Easterlittens.

Uiteraard gaat google dit implementeren, maar het is belangrijk eerst voet aan de grond te krijgen.
Hier moet ik toch even op reageren; want in mijn ervaring is een touchscreen niet nuttig in een auto voor dergelijke zaken.

Ik heb maanden met de nieuwe XC90 rondgereden, deze auto is zowat het meest simplistische wat er vandaag op de markt bestaat. Alles gaat via het central touchscreen.

Echter, na een paar weken kom je erachter dat dit niet werkt. Tijdens het rijden is het heel moeilijk om ergens op een touchscreen te drukken en mis je dus vaak. Als er zon is zie je letterlijk niets meer en kan je dus niets veranderen. En ik merk dat ik veel meer mijn ogen van de weg houdt om goed naar het scherm te kijken, wat de veiligheid ook niet te goede komt.

Nu rijdt ik met de nieuwe Q7, weg touchscreen, en terug met gewone knoppen. Dit is veel veiliger in mijn geval. Ik kan bijna blind alles bedienen en mijn ogen op de weg houden. Gedaan met swipen/pinchen op een kaart, maar gewoon blind even aan het wieltje draaien om in te zoomen bvb.

Kortom, het ziet er mooi uit, maar praktisch is het allerminst. Een collega van me gaat trouwens ook de XC90 inleveren onder andere om die reden.

Trouwens, de Q7 heeft programeerbare knoppen dus het hoeft niet te betekenen dat knoppen niet veelzijdig kunnen zijn.
Daar gaat het juist niet om. Op een touchscreen moet je altijd kijken omdat de knoppen nier op vaste plekken zitten en op tast te herkennen zijn. Het maakt niet uit wat voor software er op draait want fysieke knoppen zijn gewoon makkelijker op tast te bedienen zodat je je ogen meer op de weg kan houden.
Niet mee eens, alles went.
Het valt en staat echter bij de design keuzes van de fabrikant.

Simpel voorbeeld: de climate control vindt je bij tesla altijd onderin (tast helpt je vanwege de onderste bezel) en kunnen met gemak blind bediend worden. (Hoe vaak pas je eigenlijk je climate control aan).

Media (m.u.v. zoeken in spotify) kan je gewoon op je stuur bedienen, wat altijd prettiger is ook zonder touchscreen.
Op een touchscreen moet je altijd kijken omdat de knoppen nier op vaste plekken zitten en op tast te herkennen zijn
Natuurlijk zitten de knoppen wel op vaste plekken. En vaak zijn ze ook nog eens groter dan fysieke knoppen. Fysieke knoppen heb je nodig op het stuur (hoewel Mercedes in de E-klasse daar ook al touch dingen heeft). Maar in middenconsole voor de dingen die maar zelden bedient of hoofdzakelijk dedient wanneer het voertuig stil staan (klimaat, navigatie, media) etc is touchscreen prima. Inderdaad je hebt fguren die het volume aanpassen door in het media scherm de slider te bedienen en die zullen het wel nooit leren. Maar voor degenen die dat met de knoppen op het stuur doen is gaat zo'n touchscreen prima.
dat is natuurlijk niet echt te vergelijken, ik doe in mijn auto heel veel op de tast. Met mijn gsm doe ik niets op de tast, maar op het zicht. Ik ben voorstander van de combinatie, veel knopjes op het stuur, een dikke oled in mijn dashboard, en dan nog wat knoppen zoals airco op mijn instrumentenpaneel. Dan heb je het beste van alle werelden.

[Reactie gewijzigd door white modder op 19 mei 2016 11:46]

Dan heb je het beste van alle werelden.
Het blijft een compromis, als je de beste rij-ervaring wilt dan heb je zo min mogelijke knopjes en geen scherm, wil je de meest comfortabele ervaring, dan laat je je rijden.
Het valt me op dat jij het er telkens over hebt dat een touchscreen veel beter zou zijn dan fysieke knoppen.

Ook betoog je iedere keer dat er geen enkel verschil in bediening is. Nu is mijn opmerking aan jou: Ga eens een keer een speciaal geprepareerd parcours rijden met veel unieke elementen (in samenwerking met een verkeersveiligheidsorganisatie natuurlijk) en voer opdrachten uit met dat zo geprezen touchscreen van je, en kijk hoeveel van deze unieke elementen jij je kan herinneren.

Bij een relatief bekend TV-programma hebben ze dit ook gedaan, de titel van dit programma: De (aller)slechtste chauffeur van Nederland. Natuurlijk is dit programma flink gescript, maar feit was dat als je een opdracht moet doen op een touchscreen, je helemaal nul (0!) aandacht meer voor de weg hebt.

Met fysieke knoppen is dit geenszins het geval aangezien je gewoon van radiozender kan wisselen terwijl je toch op de weg let. En fysieke knoppen daar valt stuurbediening ook onder
... (dubbel bericht hoe dat nu weer kan?)

[Reactie gewijzigd door WP_Pj op 19 mei 2016 12:51]

Dit is interessant wanneer touchscreen ook 'ribbeltjes' gaat krijgen zodat je het blind kan bedienen. die technologie is enige tijd terug aangekondigd.
ja. maar die knoppen vind je op de tast, terwijl je op de weg blijft letten
Omdat ik dat op de tast doe zodat ik niet de ogen van de weg hoef te halen... Gaat je niet lukken op een touchscreen.

Begrijp me niet verkeerd, ben voor dingen als Android auto (huidige auto software is eigenlijk altijd huilen) en spraak zou mooi zijn. Maar gewoon maar een huge ass touchscreen plaatsen is niet de optie. Veel gebruikte opties moeten gewoon onder makkelijk (en blind) bereikbare fysieke knoppen zitten. En tuurlijk mag dat gewoon communiceren met het infotainment/touchscreens en mag deze het ook beïnvloeden. Maar als ik basale zaken wil aanpassen moet dat gewoon snel en makkelijk kunnen en niet moeten kijken waar ik klik op een touchscreen.
Omdat je knoppen op de tast zou kunnen vinden en daardoor niet op de cm uitmaakt waar je heen graait, hierdoor heeft je console minder aandacht nodig.

Een vlak scherm moet je echt kijken waar je gaat drukken.
Nou ik zit zelden aan de knoppen in mijn auto. Als ik een knop nodig heb moet ik wel even zoeken welke knop ik nodig heb. En als ik bijvoorbeeld van de radio naar navigatie wil, moet ik wel op mijn schermpje kijken om te kijken of ik niet te ver ga en in een keer in mijn boordcomputer zit te kijken.
Dan vraag ik nu alvast patent aan op een systeem dat het mogelijk maakt hem te bedienen zonder te kijken met bijvoorbeeld door hulp van audio feedback of een display in de ruit die aangeeft waar je vinger zich bevind vergelijkbaar met een muis op een scherm of (vul hier alternatief in)
Heb een auto waarbij je de meeste zaken zoals climate met touch bediening moet doen. En het werkt totaal niet dat je voor de meest basic functies door menu's moet navigeren. Dan heb ik het nog niet over de trage response van het systeem maar dat kan verholpen worden met goede hard en software.

Gelukkig werkt de richtingaanwijzer nog wel met een fysieke hendel. :)
Is het een Peugeot Grand Picasso? Heb vaak zo'n huurwagen en de bediening is zwaar irritant (én onveilig!).
Citroen GP ja.
Voice commands is op zich leuk ik heb het ook in mijn Volvo V40 werkt voor de meeste zaken redelijk maar het is niet altijd sneller
Bv.. in mijn Auto moet ik op het stuur op de Voice command knop drukken dan kan ik zeggen Radio en zender nummer
Maar ik kan ook meteen op mijn dashboard op radio drukken en dan nummer X voor de zender die ik wil Gaat meestal sneller
Het zou wel sneller kunnen maar dan moet het altijd aan staan en de commando's nog directer.
Vroeger kon je blind smsjes sturen, tegenwoordig moet je écht naar je scherm kijken om zeker te weten wat je getypt hebt.
Ik praat het niet goed om je telefoon te gebruiken in de auto, maar ik weet zeker dat wanneer je vroeger en smsje typte tijdens het rijden (alleen het typen ervan, niet eens het zoeken van een contactpersoon oid, maar alleen het typen), je minder kans maakte op ongelukken dan nu met whatsapp bijv. Met een touchscreen heb je geen idee wat je eigenlijk aan het doen bent als je er niet naar kijkt. Het Nokia menu kon je bijv. vroeger wel bedienen zonder ernaar te kijken.

En dat is precies wat zo'n gigantisch touchscreen ook in je auto gaat doen. Wanneer jij 2 seconden naar beneden moet kijken om iets te lezen (binnenkomend bericht of kijken wie er belt), dan ben je 2 seconden geheel afgeleid van de weg en dat zijn er 2 teveel.
Omdat ik graag naar de radio luister tijdens het rijden.

Van een Google of Apple zou ik verwachten dat zij bij de ontwikkeling van een in de wagen geïntegreerd systeem daar iets vinden, maar wat als die stembediening per abuis geluiden van de radio als bevelen interpreteert?

Ik heb de stembediening van mijn Coyote moeten uitschakelen omdat er te vaak een melding onterecht bevestigd of ontkend werd tijdens het luisteren naar een deuntje.

Verder, bepaalde functies van je wagen moet je zelfs met keelpijn of een schorre stem blindelings kunnen bedienen. Dan denk ik aan alle soorten lichten, ruitenwissers, volumeregeling, ontwaseming van de voor- en achterruiten,...
Een verzekeraar heeft daar wel een leuke reclame van.
Zelfs met muziek als je niet in de auto zit.. :)
Waarom knoppen beter zijn? Die kan je blindelings op gevoel vinden...touchscreen 'knoppen' niet. Je wordt veel te veel afgeleid om naar een scherm te kijken om je vinger precies goed te plaatsen.. Oeps, bobbel in de weg, verkeerde 'softknop' ingedrukt...shit, weer menu terug navigeren en nog eens proberen.
Daarom....zijn fysieke knoppen beter.
Waarom niet met een touchscreen? Omdat je bij een touchscreen moet lukken wat je doet. Op dit moment doe ik alle handelingen op de tast en dat gaat feilloos. Ogen op de weg ipv je touchscreen. Het voordeel van het touchscreen gebeuren in de auto ontgaat me totaal.
Dit dus!

Ik zou veel liever zien dat een HUD in de voorruit geïntegreerd werd ofzo dan dat m'n dashboard wordt vervangen door een halve iPad, tenzij ze de auto tegen de tijd dat we dit in productie terug zien ook zelf hebben leren rijden (zeg maar echt ZELF, als in geen stuur meer voor m'n neus, dan is een iPad ipv een dashboard best cool).
Gezien de grote van het scherm en knoppen is het moeilijk om niet raak te drukken. Ik denk ook dat je de interface vrij snel onder de knie hebt. Als ik bijvoorbeeld een app op mijn iPhone een tijd op een bepaalde plek heb staan dan druk ik daar blindelings naar toe. Als ik de app verplaats dan pas raak ik in de war.

Daarnaast denk ik dat dingen als lampen, ruitenwissers etc de echt belangrijke functie niet via dit scherm worden aangestuurd.
Daarnaast denk ik dat dingen als lampen, ruitenwissers etc de echt belangrijke functie niet via dit scherm worden aangestuurd.
Lampen en ruitenwissers gaan bij moderne auto's over het algemeen ook automatisch. Net als de klimaat regeling, Die zet je op "auto" en je zit er vrijwel nooit meer aan. De echt belangrijke dingen: cruise control, volume aanpassen, muziekstuk wisselen gaan met knoppen op het stuur. De navigatie stel je al in als je nog stil staat, of via de spraak bediening. Conclusie: het gebrek aan feedback van een touchscreen is in de praktijk eigenlijk geen probleem in de auto.
oh. In zo'n luxe auto heb ik nog nooit gezeten haha. Klinkt prima. Lekker bezig houden met rijden.
Precies dit!

Bellen mag alleen handsfree maar vervolgens gaan we het dashboard ombouwen zodat het juist weer extra aandacht nodig heeft. |:(

Ik kan alle knopjes op mijn 'ouderwetse' dashboard blindelings bedienen.
Grijp ik de eerste keer mis dan voel je door de rest wel waar je wel moet zijn.

Bij een touchscreen gaat hem dat niet worden. Met als gevolg dat je wel gaat kijken en het dus je aandacht van de weg af haalt.

Maar goed het is mooi en hip dus tja. Dat verkoopt blijkbaar beter. 8)7
Ik durf zo de uitdaging aan dat ik de meest gebruikte functies exact weet te vinden op mijn touchscreen :Y)

Ik durf je ook achter het stuur van een v60 te zetten en je vragen hoe veel knoppen je na een uur je toetsen hoeveel je er in 1 a 2 pogingen goed raakt.

Feit blijft dat het gewenning is en je ook aan fysieke knoppen moet wennen. Minder feitelijk, immer subjectief, is dat ook hedendaagse fabrikanten hun dash vol weten te rammen met onnodige fysieke knoppen en het daarmee ook minder prettig maken.
Na 1 a 2 pogingen. Bij een 'ouderwets' dashboard voel je dat je verkeerd zit en kun je jezelf, zonder te kijken, corrigeren. Dat gaat bijna automatisch.

Als je er bij een touchscreen 1CM naast zit zet je ineens de airco aan ipv de verwarming omhoog. Je voelt immers niet dat je op de verkeerde plek zit.

Ik ken de v60 overigens niet van binnen hoor maar uit je reactie zie ik een beeld voor me met heel veel dezelfde knopjes naast elkaar :( ;)
Bij een 'ouderwets' dashboard voel je dat je verkeerd zit en kun je jezelf, zonder te kijken, corrigeren. Dat gaat bijna automatisch.
Voel je dan ook dat je de juiste knop te pakken hebt?
Hoe bedien jij je telefoon?

Ik kan de meeste acties prima blind uitvoeren. Dat kan in een auto ook prima. Zodra je er lang genoeg in rijd, zit dat allemaal gewoon in je muscle memory.

Schakelen denk je toch ook niet meer over na? Waarom is dat anders bij een touchscreen?

Zijn alle Tesla rijders niet meer in staat om de airco aan te zetten denk je? Kunnen ze geen andere radiozender opzetten?

Besides: uberhaupt iets anders doen dan rijden is al afleiding. Of dat nou met een knopje is, of met een touchscreen...
Het gaat niet om het wel of niet kunnen, het gaat erom dat je knoppen die je fysiek kunt voelen vervangt met een vlak oppervlak waarvan je niet blink kan opmaken of je nu juist zit of niet en dus wel moet kijken en dus aandacht verloren gaat van het rijden terwijl je met fysieke knoppen gewoon op de tast kan afgaan.
Of je een knop fysiek of virtueel bedient maakt niet zoveel uit, in beide gevallen leidt het af van het verkeer.
Het maakt wel uit, want als je op de tast iets kunt vinden, kun je je ogen op de weg houden.
Ook al ben je dan nog maar voor 10% gefocussed, een oplichtend remlicht trekt dan wel je aandacht.
Sinds ik geen fysieke knoppen meer heb op mijn smartphone, stuur ik ook geen berichten meer onderweg O-)
In 2012 heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderzoek gedaan naar de invloed van handsfree bellen op rijvaardigheid. Uit dit onderzoek blijkt dat handsfree bellen net zo gevaarlijk is als autorijden met een gsm in de hand. Het grootste probleem blijkt de afleiding te zijn. Of u dan een gsm in de hand houdt of handsfree belt, heeft daar geen invloed op.
Bron: https://www.unitedconsume...auto/handsfree-bellen.jsp

Aandacht is heel belangrijk, en er is een groot verschil tussen kijken en waarnemen. Je kunt best naar het verkeer kijken, maar gevaar niet waarnemen omdat je aandacht afgeleid is.
Daar doelde ik ook op. 10% concentratie is uiteraard zeer beperkt.
Maar als je kijkt naar je smartphone, is er dus 0% focus op de weg. Dan zie je helemaal niks meer.
Schakelen denk je toch ook niet meer over na? Waarom is dat anders bij een touchscreen?
Omdat je bij schakelen de pook op de tast kunt vinden. Op een touchscreen zul je toch even naar het scherm moeten kijken of je wel op de juiste plaats tikt of veegt. Zo'n scherm geeft namelijk geen tactiele feedback. Een goede autoradio heeft een fysieke draaiknop waarmee je het geluid harder of zachter kan zetten. Die kun je blindelings vinden, en als je hem vast hebt dan raak je die niet zomaar kwijt, ook al rij je over een hobbel. Hetzelfde geldt voor verwarming/airco, ruitenwissers en verlichting.

Naar mijn mening is de enige reden voor autofabrikanten om zo breed in te zetten op touchscreens: bezuinigen. Het inbouwen van knoppen kost geld, want het zijn allemaal losse onderdeeltjes. Daarnaast brengt het natuurlijk ook de mogelijkheid om features in te bouwen die zonder (touch)screen niet mogelijk waren.
En vooral blijven vasthouden aan het verleden!

Is het zo moeilijk om je voor te stellen dat de mensen bij Google hier over na hebben gedacht? Misschien zelfs wel (ja echt!) gebruikers hebben laten testen met deze interface?

Maar natuurlijk niet! Google plempt gewoon een concept met een paar leuke kleurtjes op de markt, zonder enig onderzoek en dan zoek je het zelf verder maar uit.

/sarcasm

(Echt, niemand hier die zijn huidige smartphone ook blind kan bedienen? Valt me toch tegen van Tweakers publiek)
Het heeft echt geen ene donder met "vasthouden aan het verleden" te maken.

Ik moet de eerste nog zien die zijn smartphone op de tast kan bedienen.
Zo moeilijk is dat niet, ik activeer dagelijks de snooze functie van mijn telefoon zonder te kijken. Op de motor neem ik gesprekken aan door een woord te roepen, de headset activeert dan de telefoon. Ook gebruik ik regelmatig Siri, en ook die is op de tast, of aan de oplader zelfs zonder handen, te activeren. Siri doet vervolgens wat ik zeg.
Welkom in de toekomst :P

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 19 mei 2016 16:37]

Je hebt het over Siri.
Spraak commando's in de auto lijkt me een zinvolle toevoeging.
(mits ze goed werken ;) )

Dit staat echter los van het touchscreen.
Het punt blijft dat je op een vlak scherm niet voelt waar je zit en welke knop je aanraakt.

Knap dat jij je wekker zonder te kijken uit kan zetten. Ik moet al 2x voelen waar mijn mobiel op het nachtkastje ligt. :+
Een touchscreen heeft natuurlijk veel meer functies dan alleen maar bedienen via aanraking. Je kunt er ook informatie op aflezen, zoals je ook (als het goed is) je snelheidmeter in de gaten houdt. Het bedienen via touch kun je doen als je stil staat, of aan een eventuele bijrijder over laten.
Knap dat jij je wekker zonder te kijken uit kan zetten. Ik moet al 2x voelen waar mijn mobiel op het nachtkastje ligt
Voelen en kijken zijn ook twee verschillende dingen :P
Als er één groep is die graag vasthoudt aan het verleden, dan is het de automobilist wel! :)

Ook in het verleden is er veel geïnnoveerd, en vele innovaties zijn weer even snel verdwenen als ze zijn gekomen. Ik noemde al eerder de digitale snelheidsmeter, maar denk ook eens aan alle innovaties die een merk als Citroën in het verleden bracht die genadeloos door de markt zijn afgeslacht:

Het hydropneumatische veersysteem (bijna verdwenen). De 'rempaddestoel' in de CX (een soort van verzonken rempedaal met minimale feedback), het zichzelf centrerende stuur, de bijzondere snelheidsmeter in de GS en CX, en tal van andere grotere en kleinere eigenzinningheden die stuk voor stuk geniaal te noemen waren.

De markt zag het niet zitten. Die willen rijden met schroefveren (want we willen de weg voelen), naar normale 'tellers' kijken, op een fors, hoog geplaatst rempedaal trappen, normale 'pookjes' rond je stuur in plaats van zo'n vliegende schotel boven je stuur, etc...

Okee, zaken als voorwielaandrijving (Traction Avant) en meesturende koplampen (in mindere mate) hebben het dan wel gered.

Tuurlijk, aanraakschermpjes zullen het voorlopig ook wel gaan redden, want mensen zijn er buiten de auto ook aan gewend geraakt. Al verwacht ik wel dat de fabrikanten die actief zijn in de hogere segmenten al snel met een variant op de proppen gaan komen die zich moet gaan onderscheiden van de rest. Immers, je zou toch niet in je peperdure S-Klasse op het zelfde schermpje willen swipen als 'het normale volk' in een A of B-klasse... Daar MOET een premium sausje overheen, anders valt het niet meer te verkopen. Dat, OF je gaat het helemaal anders doen, waardoor je je weer kunt onderscheiden van de rest.
(Echt, niemand hier die zijn huidige smartphone ook blind kan bedienen? Valt me toch tegen van Tweakers publiek)
Echte tweakers zijn ook beter met hun hoofd dan met hun handen.
Ik zou zeggen probeer eens te schakelen op een touchscreen........ Stand van de pook geeft aan welke versnelling je zit en dat weet je zonder te kijken. Natuurlijk kan er een scherm, maar daar moet je weer naar kijken en dat geeft een stuk meer afleiding dan blind je pook pakken.

Bij sommige zaken is het gewoon erg prettig om haptisch te kunnen waarnemen. Volume van mijn radio kan ik zonder te kijken harder zetten dmv van knoppen achter het stuur.
Stand van de pook geeft aan welke versnelling je zit en dat weet je zonder te kijken.
Een sequentiële bak gebruiken, dan is de stand van de pook irrelevant.
De evolutie (om even offtopic te gaan) in autoland richt zich wel heel erg sterk richting automatic gearboxes. In zo'n geval hoef je geen pook meer :+.

Verder vind ik touchscreens zonder haptische feedback gewoon bijzonder gevaarlijk, zeker zoals ze nu geimplementeerd zijn in het gros van de wagens (traag / unresponsive).
En je kunt niet blind de brightness van je smartphone aanpassen?

Nogmaals: volgens mij is er een fabrikant die het al lang doet?

En ik hoor weinig Tesla rijders klagen over "haptische feedback".
Misschien wil je ook een fysiek toetsenbordje op je telefoon?

Inmiddels zijn we qua UI en schermresponsitiviteit wel zover dat dat niet meer nodig is. Met een goed ontworpen UI hoef je niet te zoeken naar controls, maar zitten die altijd op een logische plaats.

Iets gelijk al afdoen onder het mom "Ken ik niet, wil ik niet" vind ik meer Nu.nl, dan Tweakers.net.
:'(
Ik denk dat je toch te kort door de bocht gaat (lane assist kan daarbij helpen ;) )
door te stellen dat je even snel iets vindt op een touchscreen, als een fysieke knop.

Bij een groot touchscreen heb je waarschijnlijk toch een fractie van een seconde nodig om je hand tov het scherm te positioneren.

Neemt niet weg dat er tzt allerlei hulpmiddelen zullen komen die dit probleem verminderen. Of autonome auto`s maken het deels overbodig.

OT: Ik kan na 4 jaar met dezelfde telefoon echt niks doen zonder eerst te kijken waar het zit. Laat staan een bericht te sturen oid.
Tja, die Tesla kan dan ook zelf rijden dus dan heb je genoeg tijd om met het touchscreen te spelen. :+

Eigenlijk vraag ik me erg af of je wel eens geprobeerd hebt zo'n scherm, in de auto, te bedienen. Gewoon rijdend natuurlijk en terwijl je goed op de weg blijft letten.

Probeer de radio maar eens even zachter te zetten.
Of de verwarming warmer en op de voorruit omdat hij aanslaat.

Ik vrees dat deze (normaal) simpele handelingen niet lukken zonder te kijken.
Werkt prima.

Ze hebben namelijk ook nog zoiets als controls op het stuur zitten...
Win-win dus. Want je hoeft je handen niet eens van het stuur te halen.
Controls op het stuur.
Dus of je stuur vol met knopjes of door verschillende functies scrollen voor je bij de juiste bent.

Alle knopjes van het dashboard naar het stuur verhuizen lijkt me niet handig.
De andere opties blijft het punt dat je dan moet kijken waar je zit. (of hij moet het voorlezen maar ook dat heeft weer nadelen)

Vooruitgang staat niet altijd gelijk aan verbetering.
Teslarijkders zullen inderdaad niet zeuren over haptische feedback bij het schakelen aangezien ze dat niet hoeven tijdens het rijden 8)7, Electrische auto hè.
Iets gelijk al afdoen onder het mom "Ken ik niet, wil ik niet" vind ik meer Nu.nl, dan Tweakers.net.
:'(
:?

Vooruitgang graag, maar er rijden meer mensen rond dan alleen Jeroenneman :+
En dan na 3 maanden geen updates meer, no Thanks. De interface lijkt wel erg veel hier op Automate
In de jaren 80 had je digitale snelheidsmeters in LED-vorm. Mooi en paste perfect in het eighties-idee van "de toekomst", maar onleesbaar vanuit je ooghoek.

De toekomst vandaag is smartphones, dus je auto moet een smartphone worden. En net zoals die digitale meters heden ten dage vooral technische problemen opleveren, zal je 9 jaar oude maar nog steeds snelle en luxueuze Maserati in 2025 nog steeds met Android Marshmallow opgescheept zijn.
omdat je dan niet gebonden bent aan vaste knoppen en je zo makkelijk dingen kan toevoegen en verwijderen in het systeem
Nu heb ik m'n autodisplayradioding al een tijd op diezelfde hoogte, maar ik vind het een behoorlijk slechte locatie als je ook bezig moet zijn met autorijden. Hiervoor had ik een model op het dashboard zelf (net als bv een BMW 1serie) en dat vind ik een stuk 'veiliger' in gebruik dan zo laag in het dashboard.

En waarom moet dat ding zo freaking groot zijn? 'Even sliden' op 17inch lijkt me niet echt makkelijk.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 19 mei 2016 11:04]

Omdat het een concept is.

In de normale auto's ga je geen 4K model terugzien, maar wordt het waarschijnlijk flink teruggeschaald. Maar voor een presentatie wil je natuurlijk "jouw dingetje" er uit laten springen.
Ik had hiervoor een Audi A4 die het scherm ook op dezelfde hoogte had als de tellers. Dat lag ook wat verzonken en waar daardoor altijd goed te zien.

Nu heb ik een Passat met daarin het scherm (touch) op dezelfde locatie als het display hierboven. Probleem is dat je dit scherm veel minder goed kunt aflezen. Zeker als er zon in de auto valt. Bij de andere positie was dat echt een stuk beter en had ik nagenoeg nooit last van de zon. Ook doordat het een touchscreen is is het ook nog eens minder goed af te lezen door de vette vinger afdrukken.

Gelukkig heb ik nog een display achter mijn stuur (Active Infodisplay) waar je de navigatie op kunt zien en kun je bijna alle functies met behulp van voice recognition doen. Maar als dat niet was, dan zou ik regelmatig toch last hebben met het bekijken van mijn navigatie.

Ik snap je punt dus volledig.
Alles beter dan die figuren die hun TomTom op ooghoogte aan de voorruit plakken natuurlijk. Maar zo laag is inderdaad ook niet handig.

Vraag me trouwens wel altijd af of die grote schermen in de auto (zoals Tesla die al heeft, maar ook Mercedes-Benz met hun digitale dashboards in de S-klasse) niet vreselijk hinderlijk zijn als je in het donker een heel eind over een onverlichte (snel)weg rijdt. Lijkt me nogal vermoeiend, zo'n enorme lichtbak aan de rand van je zichtveld.
Lijkt me nogal vermoeiend, zo'n enorme lichtbak aan de rand van je zichtveld.
Dat heb je toch ook niet met je TV of snmartphone? Die schermen worden automatisch gedimd aan de hand van het omgevingslicht.
Als ik moet zoeken naar knopjes en functies op een touchscreen tijdens het rijden dan krijg ik al snel dat ik onbedoeld een baantje half opschuif.. Geeft mij maar fysieke knoppen waar ik aan kan draaien en doen zonder er naar te hoeven kijken..
Goeie muziek :)
Volledig off topic. Maar wat is dat album van Moderat geweldig!
Koop je een maserati zou wat zijn al je het zelf niet eens gaat rijden.
Eindelijk ook standalone te gebruiken op smartphone of tablet!
Laat update maar snel komen!
Wat is de meerwaarde van een 4k resolutie hier? Als ik de foto's zie zijn de 'apps' redelijk grof. HD (1080) of nog minder zou er mijns inziens genoeg voor zijn...
Android in de wagen. Is dat dan na 1,5 jaar geen updates meer... ?
Na 1.5 dagen eerder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True