Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 88 reacties
Submitter: Robin Verbeek

Google geeft de Maps-dienst een update met 'zoeken langs de route'. Deze optie maakt het mogelijk om eenvoudig naar tankstations, restaurants en koffietentjes in de buurt van een route te zoeken. Voorlopig werkt de functionaliteit alleen in de VS.

In de VS toont Google Maps nu een balk 'Search along route', schrijft AndroidPolice. De dienst geeft daarbij vier standaardopties wat betreft points of interest: zoeken op tankstations, restaurants, supermarkten en koffietentjes. Daaronder is een zoekbalk die het invoeren van andere termen mogelijk maakt.

Bij een zoekactie toont Google Maps waar bijvoorbeeld de tankstations in de buurt van je route zijn, met een schatting van de extra tijd die het kost om ze te bereiken. Bij tankstations toont de dienst eveneens wat de benzineprijzen zijn. Voorlopig is de functionaliteit alleen in de VS te gebruiken, wanneer deze naar de Benelux komt is niet bekend. De mogelijkheid om langs de route naar points of interest te zoeken was een veelgevraagde feature. Dit was een van de eigenschappen waarmee navigatiediensten als TomTom zich konden onderscheiden van Google Maps.

In Europa heeft Google Versie 9.14 van de Maps-app uitgebracht. Deze update maakt het mogelijk om geschatte aankomsttijden voor auto, ov, lopen of fietsen te vergelijken.

Google Maps 9.16Google Maps 9.16Google Maps 9.16

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (88)

Moeten bedrijven dan uiteindelijk gaan betalen om uitgelicht te worden langs een snelweg? Want is dit iets voor Google om hun Maps aantrekkelijker te maken, of is dit een soort van "advertentienetwerk" waarin Google "advertentieruimte" verkoopt in een app?

[Reactie gewijzigd door Frozen op 20 oktober 2015 14:34]

Misschien is het wel om Maps aantrekkelijker te maken én om advertentieruimte te creëren. Win win dus.
Zo opereert google. Ze doen eigenlijk alles gratis, maar kunnen uit niks toch veel geld verdienen. Dat is ook wel erg knap.
Adwords is niet gratis. Google apps ook niet.
De Google API is ook 1000% gratis (/sarcasme).
Flitsmeister doet dit in iedergeval al :)
Dat lijkt me vrij aannemelijk, hoewel het aanmelden van een bedrijf nu gratis is:

https://www.google.com/business/
MIsschien om wat prominenter uitgelicht te worden. Maar nu kan je ook op maps.google.nl je bedrijf invoeren.
Wat ik niet helemaal begrijp waarom dit VS only is. Als ik nu bijvoorbeeld in Google Maps zoek naar "restaurants op huidige locatie", dan krijg ik die zelfde info toch ook te zien?
Dat is in een cirkel om je heen en niet langs een geplande route. Ik wil bijvoorbeeld tankstations hebben die kort bij de snelweg liggen en niet perse de dichtsbijzijnde.
Inderdaad, als je een stukkie gaat rijden (vorige week van Venetie naar Berlijn gereden) en je wilt een specifiek restaurant op de route vinden - dat is hopeloos. Ik vind het verbazingwekkend dat dit zo lang heeft moeten duren, laat het aub snel naar Europe komen...
Waarschijnlijk is dit een optie terwijl je al een reeds ingevoerde route aan het rijden bent.
Nu moet je de navigatie eerst annuleren voordat je een nieuwe zoekopdracht kunt invoeren..
Waarschijnlijk rolt Google het eerst uit in de VS zoals met veel diensten gebeurt, dit is makkelijk in verband met de taal en Google kan het zelf relatief goedkoop testen. Als het dan goed blijkt te werken en het ook gebruikt wordt, kunnen ze het makkelijk uitrollen naar de rest van de wereld.
Omdat het gefaseerd uitrollen makkelijker te beheersen is. Easy as that.
Yes, maar niet als je aan het rijden bent
Lijkt me normaal als google zelf ook uit USA komt :P
Omdat Garmin dat doet in VS.
Ze kunnen beter bij here maps kijken die hebben hun zaakjes beter in orde.Het verveeldende is gewoon als je aan het rijden bent geen tijd hebt om met je navi te spelen. Het zou mooier zijn als aan de hand van type auto en gereede kilometers een tank suggestie geven op de route.
En hoe wil je telefoon dat doen? Genoeg momenten dat ik navigatie niet aan heb maar wel auto rij. En als het onboard navigatie is zou je google etc toestemming moeten geven om je kilometerstand verbruik etc in te laten zien. Dan zet ik hem liever aan de kant om het in te voeren. Dan wel via spraak activeer.
GPS staat vaak nog gewoon nog aan , ook als navi uitstaat ;).Aan de kant zetten is natuurlijk veiliger, alleen veel mensen nemen daar de tijd niet voor. Spraak activeren is een optie , maar werkt niet altijd perfect. Wie weet wat de toekomst allemaal nog meer brengt. Iedere update met verbeteringen is natuurlijk altijd welkom.
De spraak controle van Google Maps is beschamend slecht, en al helemaal in het buitenland (hij snapt bv niet dat als je in Frankrijk bent, je plaatsen/straten dan ook in het Frans uitspreekt ipv fonetisch in een soort semi-Engels).
Inderdaad, en ook in Nederland heb ik hem nog niet zo ver gekregen dat hij straatnamen in het Nederlands uitspreekt; als je hem op Nederlands zet spreekt hij straatnamen gewoon überhaupt niet uit. Vraag me af of dat inmiddels op de een of andere manier te fixen is.
Bij Waze gaat dat ondertussen wel goed. Was dat niet onderdeel van Google?
O ja, misschien moet ik Waze daar dan maar voor proberen. Het is gratis, toch? Inderdaad gekocht door Google.
Zeker ook een virusscanner geïnstalleerd op de telefoon? Een van die momenten waar het loont hersencellen in te zetten... sorry, maar wat een klotesuggestie... de auto zelf zou dan nog een stuk betere schakel zijn om dat bij uit te voeren... al helemaal zogauw je op het punt 'security' uitkomt en daarnaast nog de wetenschap draagt dat niet alleen het aantal gereden kilometers invloed heeft op de verbruikte hoeveelheid brandstof...

Serieus, zet die hersencellen wat vaker in...
edit:
of blijf graag bij de telegraaf.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 21 oktober 2015 09:27]

Nu nog een slimme wagen die ook aan mijn mobiel verteld wanneer ik net getankt heb!
Als je met je telefoon betaalt moet dat af te stemmen zijn.
Niet echt, ik rijd met de trein/bus/fiets en daar gaat de mobiel ook mee. Overigens kan ik ook met mijn ouders wagen(s) rijden... enkel de auto weet wanneer de tank leeg is.
Zodat google etc ook nog eens weet hoeveel je rijd? Nee denk je.
Adverteerders die weten dat mijn tank leeg is + als ik ergens in een godweetikwaar rijd met een lege tank, google me even een tankstation aanraad ? Vind ik goeie deal.
Ja. Maar google inzage geven in mijn rij gedrag (je geeft ze immers toestemming tot het uitlezen van je auto) vind ik een minder goede deal. Een benzine pomp kan je ook gebruiken voor bv iets te eten en drinken. Of ruitenwisser vloeistof.
Tsja, maar laten we wel zijn 9 van de 10 keer stop je er toch om te tanken - da's genoeg voor Google om te voorspellen.
"McDonalds op mijn route"

Ideaal, en vreemd dat dit nog niet geimplementeerd was eigenlijk? best logische feature. Nu nog: "parkeren dichtbij eindbestemming" en ik ben tevreden ;)
Inderdaad. Find closest parking spot at destination. Eventueel via de APIs van parkeerplekken :)
werkt reeds via Waze... ook onderdeel van google me dunkt?
Ja, ben ook zeer tevreden van Waze.
Ik gebruik gmaps enkel nog voor fiets of wandel navigaties.
Waarom fixen ze niet eerst de dingen die echt belangrijk zijn..

als ik navigeer via google. dan krijg ik bijvoorbeeld: Vertrek in noordoostelijke richting op de huppelepupstraat... .... op de popoapao straat sla na 100 meter rechtsaf richting oaokaoka straat.

ik gebruik een navigatie app omdat ik ten eerste niet weet welke straten er allemaal zijn. En ik heb geen compas in mijn auto zodat ik weet waar het noordoosten is bijvoorbeeld. Zo irritant..
waarom niet gewoon over 100 meter rechts afslaan.. ipv elke straatnaam te zeggen.

Want wist ik de straten te vinden dan had ik geen app hoeven te gebruiken.
Gelukkig kan jij dan wel de afstanden goed inschatten, zodat je geen meetlint mee hoef te nemen voor onderweg. ;)

Zelf vind ik het wel een handige functie. Als je ergens naar op weg ben en je wilt dan nog onderweg langs de Mac. Dat kan nu wel een stuk makkelijker. Al hoop ik dan dat je dan wel je favoriete restaurantketen kan aanvinken. :9 :Y)
Gelukkig kan jij dan wel de afstanden goed inschatten, zodat je geen meetlint mee hoef te nemen voor onderweg
Gelukkig hebben we een dagteller in de auto zodat we stappen van 100 meter niet hoeven te schatten ;)
En die dagteller is op 100m nauwkeurig en telt op, zodat je zo'n 100% afwijking kunt hebben en dus 3 zijstraten er naast kunt zitten.
Helemaal mee eens. M'n vriendin gebruikt Gmaps als navigatie, heb soms in een scheur gelegen om al die straatnamen. Vreselijk irritant. Voordeel is wel dat ie traffic rerouting doet. :)
Zowel afgelopen vrijdag als zondag nog met de Google navigatie gereden. Bij mij zegt die toch echt gewoon: "over 100 meter afslaan"? Of "Bij het volgende kruispunt, rechtsaf" etc.

Edit: was overigens ideaal. M'n houder is kapot, dus de telefoon lag op de bijrijders stoel. Moeten kijken leid te veel af, dus de visuele aanwijzigingen zijn perfect. Overigens ook de reden waarom ik zeker weet dat er geen straatnamen zijn genoemd; ik heb er geen enkele gezien danwel gehoord gehad dat weekend. Dus dan ook niet via de navigatie haha

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 20 oktober 2015 18:38]

Bij mij ook idd, behalve als ik m op Engels heb staan. Dan is het onbruikbaar als een Engelse stem de straatnamen roept xD
Rij dan eens in Frankrijk met een Nederlandstalige GPS. |:( 8)7
Het is echt bizar anno 2015 dat navi software, die (per definitie) precies weet in welk land hij is, niet snapt dat je een Franse straatnaam niet in een soort verhaspeld Engels uitspreekt, en dat je als Nederlander of Engelsman het een stuk meer snapt als hij gewoon "rue de l'église" zegt.

Ik heb als talen in mijn Android telefoon netjes Frans, Engels, Duits en Nederlands ingesteld staan, maar ze ook gebruiken in Maps - ho maar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 oktober 2015 19:07]

Geen probleem met Tomtom en de stem Xander. Klinkt heel redelijk. Ok het is geen vlekkeloos NL. Maar goed te doen.
Is dat ook niet waarom er straatnaambordjes bestaan?
Het is naar mijn mening een stuk duidelijker waar je rechts moet met straatnamen, in plaats van dat je gaat gokken of je al 100 meter hebt gehad en of je nou deze straat of de volgende 2 huizen verder moet hebben.

En natuurlijk krijg je waarschijnlijk ook alsnog nog wel het 'sla nu rechtsaf', toch?
helemaal mee eens, vind het juist fijn dat ze de straatnamen erbij noemen. Ik moet nog wel eens voor het vrouwtje wat ophalen van Marktplaats :p

Nokia maps (HERE maps) heeft deze functie niet (en dat mis ik dan juist)
Het probleem daarbij is, dat je gps wel eens fout kan zitten, zeker bij drukke gebieden (zoals benelux) kan de eerste rechts wel eens de tweede rechts geweest zijn op de gps... Maar klopt er kan wel wat aan gesleuteld worden ...
Ik gebruik Google Maps & Navigatie dagelijks in de wagen en ik heb nog nooit nimmer nooit gehoord of gelezen "volg in noordoostelijke richting". Nee, die zegt mooi onderweg "Binnen 300m, sla rechts af. En dan nog even als je bijna aan het kruispunt bent, nog eens herhalen.

Dus ofwel vind je iets uit, of wel gebruik je de app verkeerd.

Op desktop of laptop krijg je uiteraard wel vermelding van die richtingen omdat je desktop meestal niét rond rijdt op wielen op de baan of werkt met een GPS.

Google Maps is voorlopig onnavolgbaar qua realtime rerouting bij fille, ongeval etc.... Heeft mij al menig aantal keer gered op een dringende afspraak. Stuurt die mij plots af de snelweg, 10km langs de kleine wegen, bleek dat de snelweg een 1u blok stond na die afrit.

Iemand die een betere, nauwkeurigere app kent, mag die uiteraard altijd voorstellen.
Ik gebruik Google Maps & Navigatie dagelijks in de wagen en ik heb nog nooit nimmer nooit gehoord of gelezen "volg in noordoostelijke richting". Nee, die zegt mooi onderweg "Binnen 300m, sla rechts af. En dan nog even als je bijna aan het kruispunt bent, nog eens herhalen.

Dus ofwel vind je iets uit, of wel gebruik je de app verkeerd.
Wat een onaardige reactie.

Als Google Navigatie zijn positie niet geheel precies kan bepalen zal hij altijd beginnen met een kompasaanduiding. Vrijwel all navigatie apparatuur doet dat trouwens. Heeft dus niets met iets uitvinden of verkeerd gebruiken te maken maar alleen met het feit dat jij het nog nooit gezien hebt.
Dus ofwel gebruik je het verkeerd of werkt de locatiebepaling van je toestel niet goed.

Nogmaals, ik gebruik het nu al intensief de laatste drie jaar en de kritiek die je uit op de manier waarop het zou werken volgens jou ('het geeft mij de windrichtingen aan"), heb ik met GMaps zelf nooit gehoord of gelezen op het scherm van mijn smartphone. En blijkbaar met mij nog een paar mensen.

Dan blijft er maar één factor over: jij en je toestel. Daar is niets onaardigs aan.
Sygic is razensnel. Maar sinds de nieuwe versie soms achterlijk met routering. Nothing beats my TT600 :-)
Want wist ik de straten te vinden dan had ik geen app hoeven te gebruiken.
Zeker nog nooit gehad dat je even niet goed kon zien of je voor of na het viaduct linksaf moest?
Het kan zeker wel een verschil maken als je aan de borden al kan zien dat het niet helemaal klopt wat je voorgeschoteld krijgt.

Met name in grote steden is het wel handig als je het kan combineren met advies welke rijstrook je moet nemen en je aan de borden kan zien welke rijstrook dat dan is (link).

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 20 oktober 2015 15:33]

alsof je daar tegenwoordig nog tijd voor hebt om even wat rustiger te rijden om alle straatnaam bordjes te lezen.. nee dan heb ik 20 autos achter te bumperkleven en te toeteren..

je kunt ook altijd op het schermpje kijken welke afrit je moet nemen...

Maar ik mis gewoon een feature waarbij ik kan de straatnamen uitspreken kan uitzetten.
Daar zit ik nu al jaren op te wachten!
Als ik voor mijn werk weg moet is dat snel 2 uur enkele rit. De middag valt dus tijdens mijn uitstap.

Tot hiertoe stopte ik altijd langs de welgekende palen met een "M", maar dat verveelt op den duur serieus. Hopelijk krijgen we deze optie snel in BE in iOS!
Een zeer welkome toevoeging aan Google Maps. Heeft ook wel erg lang moeten duren!

Pas nog reed ik door Duitsland over een lange snelweg waar ik niet vaak kom. De auto moest getankt worden, maar ik reed per ongeluk een tankstation voorbij. Dus dacht ik even snel op Maps te kijken (tijdens het rijden nota bene) naar het volgende tankstation.
Wat een drama! Daar kom je echt niet uit. Ten eerste begreep ik al niet waarom de icoontjes op de kaart van hotels en dergelijke steeds verdwenen, en ten tweede kon ik geen tankstation vinden. Dan de twee dichst bijzijnde tankstations. Die waren dus 2 en 4 km achter mij, ergens in een dorpje. Tegen de tijd dat ik het zat was en op gaf, was ik alweer 20 km verder bij een tankstation.

Die extra gegevens over prijzen enzovoorts vind ik nog niet eens zo interessant, als je maar gemakkelijk de informatie die je nodig hebt kunt vinden.

Hier in de Benelux en omstreken hebben we nog het voordeel dat er in principe altijd wel een tankstation op de route voorkomt, maar dat is lang niet altijd gegarandeerd en zeker niet buiten de regio.
Lijkt me handig om bij het plannen van een route langs de goedkoopste benzinestations (of oplaadpunten) in een straal van x km van de route gestuurd te worden, elke y km (afhankelijk van de range van je wagen), waarbij je dan ook nog criteria kan stellen zoals de aanwezigheid van een restaurant met minstens z sterren waardering in de buurt. (en dan kom je uiteindelijk in pittoreske dorpjes uit waar je anders nooit zou komen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True