Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Google is gestart met het bieden van actuele reisinformatie van het openbaar vervoer in Nederland. Zowel via Google Maps als via de Now-dienst kunnen reizigers in Nederland live ov-informatie krijgen.

Er waren al verschillende apps die in Nederland realtime ov-informatie brachten, maar bij de Google-diensten was dat nog niet het geval. In de praktijk betekent dit dat Maps niet alleen meer bijvoorbeeld de standaard-vertrektijden van trein, bus, tram, metro en veerpont toont, maar ook vertragingen in zijn informatie integreert.

Daarnaast houdt ook Google Now rekening met actuele wijzigingen van de ov-tijden voor zijn suggesties aan onder andere Android-gebruikers. Now-gebruikers krijgen dan automatisch de melding dat hun trein bijvoorbeeld vertraging heeft, zodat ze later van huis kunnen vertrekken.

De actuele ov-informatie is per direct beschikbaar en Google heeft het landelijk doorgevoerd. Alle grote vervoersmaatschappijen in Nederland, waaronder de NS en GVB, maken hun data voor de dienst beschikbaar. Nederland is het eerste land waar Google deze informatie voor een geheel aanbiedt.

Google ov-info

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Handig. Een concurrent voor 9292ov.nl

En het is ook niet gek dat Google deze dienst als eerste in Nederland uitrolt,
Bijna al onze vervoersbedrijven, 'delen' hun informatie over hun vertrek en aankomsttijden en vertragingen via de API van open-ov

Wel blijf ik gaan voor 9292ov.nl
Omdat die een véél beter privacy beleid hebben dat niet gekoppeld wordt aan mij als persoon. Er hoeft niet één bedrijf, dat al veel over mij en anderen weet ook nog eens gaan bijhouden welke reizen wij maken. Mede ook doordat je bij Google toestemming moet geven dat zij die informatie veel vergaander mogen gaan gebruiken, zoals bijvoorbeeld de verbetering van hun advertentie service. Waarin Google wel uitblinkt is hun integratie met hun app Google Maps, die heeft 9292ov niet en daarmee heeft google een voordeel tegenover de concurrentie.

Marktleider 9292ov biedt dezelfde reis-informatie, onder betere voorwaarden. Maar concurrentie is altijd goed.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 2 juni 2015 12:28]

Volgens mij bied 9292ov betere reis-informatie. 9292 en ns.nl geven allebei de storing aan op het stuk Den-Bosch - Utrecht (waarbij 9292 ook een omleiding met de trein aanbied). Google laat die storing niet zien (in het plaatje bij het artikel zie je dat, maar ook als je het zelf opzoekt).
Het grote voordeel wat 9292 voor mij bied is vertragingen zien per halte. Als ik 's ochtends vertrek naar school controleer ik eerst wat de vertrektijden zijn van de bus bij mijn halte. Is de vertraging meer dan 10 minuten dan blijf ik lekker thuis aangezien ik de trein dan sws niet meer haal. Deze informatie is bij nauwkeurig en kan op de minuut gevolgd worden. Het enige wat ik nog mis is realtime GPS op een kaart. Dat zou het verschil zijn tussen net wel de bus halen of net niet, omdat ik zie dat ik moet rennen.

Er is maar 1 aanbieder die ik ken die dergelijke informatie voor alle diensten aanbied. Connexion heeft een app die ook de vertragingen geeft, maar deze is niet overzichtelijk ingedeeld. NS werkt alleen maar met veelvouden van 5 minuten tot een limiet van 20, later dan dat betekent gewoon dat je de volgende trein kan pakken (in geval van 30 minuten dienstregeling). Breng is helemaal een drama en syntus heeft überhaupt geen app naar mijn weten.

9292 heeft al jaren een makkelijke manier van reisinformatie. 4 jaar geleden heb ik tijdens noodweer in amersfoort een medewerker aan de lijn gehad die al meer wist van treinstoringen dan NS op de CTA borden had staan. Dus het is erg lastig om hier een concurrerend platform voor op te zetten wat net zo goed werkt. Apple heeft dit ook door en bied binnen hun Kaarten App een integratie aan met 9292 wat erg goed werkt. Je kan een route aangeven in de app die je dan vervolgens kan doorsturen naar een andere app (iedere app die er ondersteuning voor bied) en deze app rekent dan de makkelijkste route dan voor je uit. In mijn geval is dat dus 9292 en krijg keurig alle vertragingen ed te zien.
Heb je deze al wel eens bekeken? is voor nederland voor zover ik kan zien op dit moment alleen nog maar Treinen:
http://tracker.geops.ch/
Nee hoor: ook de andere OV staat er bij. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het centrum van Leiden: http://tracker.geops.ch/?...=6829325.0339&l=transport

Ik heb het een aantal keren gecheckt met de bus die hier langs rijdt en het klopt als een bus ;)

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 2 juni 2015 13:59]

Heel mooi, die kende ik niet. Alleen in Nijmegen denk ik niet dat het realtime is. Kijk hier uit op een grote halte, maar er komen bussen aan die hij niet aangeeft en op het moment dat de website het toont, staat hier juist niets (bussen van Breng, op de app van Breng op de telefoon is het realtime en klopt het ook).

Herstel: aangezien sommige bussen van route afwijken lijkt het wel met GPS te werken (dat bussen wegens omstandigheden moeten omrijden zou niet getoond kunnen worden anders). Alleen wel dus met een paar minuten vertraging...

[Reactie gewijzigd door robvanwalbeek op 2 juni 2015 16:38]

Ik weet niet maar ik kan gewoon vooruit kijken dat is sowieso niet live.
Die is niet live, maar gebaseerd op de dienstregeling, voor het grootste deel tenminste. Tot nu toe heeft volgens mij alleen Arriva live data.
Volgens mij was het wel live, maar werden de treinen alleen nog met vertraging weergegeven. Daar heb je dus eigenlijk nog steeds niet zo heel veel meer aan.

[Reactie gewijzigd door Evil.bean op 2 juni 2015 18:45]

Het is live waar ze het live van kunnen ophalen. Dat kan niet met alle systemen, en dan wordt dus de dienstregeling weergegeven. Ik ben er nog niet achter of OV in Nederland live wordt weergegeven op die kaart.
Mooi zeg! Die kende ik nog niet. Ik zie overigens hier in Den Haag ook de traminfo van HTM.
Hmm, ik zag net lijn 16 sneller dan het geluid gaan... Kan natuurlijk net een overgangmoment zijn geweest van dienstregeling naar real time data.

Wel vet handig op die site trouwens dat je de tijd sneller kunt laten gaan. Als ik nog eens een lange treinreis maak gebruik ik die optie zeker!:+

[Reactie gewijzigd door steveman op 2 juni 2015 17:18]

Op deze website kun je ook real-time treinen volgen:

http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
Erg handig!!!

Regelmatig gehad dat door een storing een trein niet rijd en dat voorgaande treinen en de volgende trein wel ingepland staat. met die site kan je daadwerkelijk zien of een trein al onder weg is of dat er valse hoop op de borden wordt weergegeven!
Dit is incorrect, er zijn meerdere aanbieders van vertragingen per halte. Sterker nog 9292 was een van de latere (pas eind vorig jaar en toen waren alle onderstaande appjes al ruim een jaar landsdekkend en al sinds 2011 in veel gebieden) en subjectief durf ik wel te stellen dat 9292 echt heel slecht is in die vertrektijden per halte.
Zie ook defixje in 'nieuws: Google start met live ov-informatie in Nederland' voor betere alternatieven voor 9292 dan actuele vertrekijden, die hebben alle vervoerders als één app.

[Reactie gewijzigd door Skywave op 2 juni 2015 13:10]

Euhm ik maak al ruim 2 jaar gebruik van deze optie hoor. Het kan best zijn dat dit als eerste op de drukkere lijnen getest is of zoiets.
Ja 9292 had sinds 2011 ofzo Connexxion, Arriva en Veolia en Syntus.
Maar RET, GVB, Syntus, Qbuzz, EBS waren dus exclusief bij die appjes en niet omdat die data dus niet bescikbaar was (voor 9292)
Realtime zou leuk zijn en mogelijk zie hier realtime map London Underground.
De app van de NS geeft vertragingen ook keurig weer per minuut. Eenmaal met de trein onderweg vind ik die app prettiger dan de app van 9292. De NS app vind ik persoonlijk makkelijker te gebruiken om vertragingen te zien en in te schatten welke route ik het best kan nemen. Apps van andere vervoerders gebruik ik niet omdat ik dan een enorme hoeveelheid apps moet installeren voor alle verschillende vervoerders.

Wat voor mij enorm zou toevoegen is meer realtime informatie over aankomst tijden die bijvoorbeeld verkregen kan worden door het gebruik van GPS data van gebruikers van de app die al in de desbetreffende bus, trein, tram of metro zitten. Ook een kaart zou daarvoor erg handig zijn.
Voor reisinformatie kun je volgens mij het beste bij de OVbeta app zijn, weliswaar alleen voor android (zover ik weet) maar hiermee weet je precies waar de bus/trein zich bevind, en hoe laat hij bij je halte/station zal zijn.
https://play.google.com/s...ails?id=nl.skywave.ovinfo
Het voordeel van Google Maps reisinformatie vind ik vooral de 'Schedule Explorer'. Bijna altijd als er verschillende route opties zijn is dat de manier hoe ik beslis welke ik ga pakken.

Voor de rest raad ik hem af voor internationale reizen (in Belgie hebben ze nog steeds geen treinen, maar alleen bussen). En ook nog nuttig om te weten is dat Google Maps en 9292 wel ook 'terugreizen' als dat sneller is (bijv. terug vanaf Utrecht Zuilen naar Utrecht Centraal als je naar Amsterdam Centraal wilt) en NS dat niet doet (die raad je gewoon alleen de sprinter richting Amsterdam die er dus langer over doet).
Qua dat laatste, NS laat die doelbewust niet zien. Die reizen zijn namelijk niet toegestaan, behalve in enkele uitzonderingen die in de NS reisplanner staan mag je begin en eindstation niet voorbij reizen. Je kan daar een boete voor krijgen en het is zowiezo duurder als je wel netjes in/uitcheck.
Ik snap ook niet waarom 9292 als NSdochter ermee weg komt dit soort adviezen te geven, andersom zijn er ook voorbeelden waarbij terugreizen onaantrekkelijker is oriverigens (Den Haag CS -> Almere Poort; via Almere CS nauwelijks sneller, onmogelijke overstap en duurder).

Overigens zijn die reisadviezen wél uit de NS reisplanner te trekken als je de optie OV jaarkaart (netcard) aanzet.
hoe gaat die ov chip kaart dat nu tegen houden dan?

toen er nog kaartjes waren en ze controleerden je net op het stukje dan zeg maar in het "net voor bij" stukje is. Dan had je een probleem want daar had je dus niet voor betaald.

maar nu is misschien alleen als je net op het stukje gecontroleerd wordt dat terug gaat?
want dan kunnen ze neem ik aan zien dat je in gecheckt ben op plaats X en je nu eigenlijk daar weer naar toe gaat?

maar het in en uit checken merken de poortjes daar toch niks van? dat is vast niks duurder, jij checkt gewoon in op A en dan uit op B dat je toevallig even over C bent gegaan en weer terug naar B dat weet het systeem toch niet?
Als je gecontroleerd word op een traject waar je tegen de richting aanrijdt kun je dus een bekeuring krijgen. Als je bijvoorbeeld wordt gecontroleerd in de Intercity tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Amstel/Bijlmer kan de conducteur weten dat jij Zuilen 2x voorbij bent gegaan.
Bij kaartjes was het omdat de bestemming vastligt voor de conducteur juist makkelijker in te schatten of een reiziger een klein stukje aan het terugsteken is of de boel bedondert door zwart terug te reizen.
Het staat overigens in de voorwaarden van de NS duidelijk omschreven dat terugreizen niet mag als je begin/eind station voorbij reist behalve voor een paar uitzonderingen voor reizen die wel uit de reisplanner rollen. Almere Oostvaarders is zo'n uitzondering, nog uit de tijd dat er vanuit Lelystad geen treinen stopten daar en je wel moest terugsteken vanuit Almere Buiten om op dat station te komen.
Geloof overigens niet dat er vaak bekeuringen voor geschreven worden maar het kan wel.
Het was altijd zo dat volgens het AVR van de NS (algemene voorwaarden reizigers) je OF de kortste OF de snelste OF de route met de minste overstappen mocht nemen. Als terugreizen aantoonbaar sneller is en/of minder overstappen behelst dan sta je volgens mij volledig in je recht.

https://www.google.nl/url...58Q&bvm=bv.94911696,d.d24

Zie in ieder geval punt 6.9
Ja daar wordt ook expliciet verwezen naar de definitie Reisroute uit artikel 1. En de definitie van Reisroute is heel duidelijk
Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de
bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt. Daarnaast is het toegestaan over
een in tariefeenheden korter traject te
reizen of over een traject waar minder
behoeft te worden overgestapt. Met uit-
zondering van de in de Jaardienstrege-
ling vermelde gevallen geldt dat het ver-
trek- of aankomststation niet voorbij
mag worden gereisd.
Hier wordt dus niet de snelste reis genoemd. Terwijl dat in sommige gevallen wel sneller kan zijn of een eerder mogelijkheid.
Als in Amsterdam de stoptrein ri. Maarssen niet reed, kon ik in het verleden de sneltrein naar Utrecht nemen en de boemel terug. Dat scheelde 5 a 10 minuten, (sneller in reistijd.). En sneller dan op de volgende stoptrein wachten in Asd.

Alternatief is wachten en de uitgevallen treinreis declareren; werkt ook.
Hier wordt dus niet de snelste reis genoemd.
Hoe wil jij dit door Skywave aangehaalde stukje dan noemen?
Reisroute
Het NS-treintraject waarlangs de
bestemming in reistijd het eerst wordt
bereikt.
[...]
Lijkt mij toch echt "de snelste route" hoor...
Hoe wil jij dit door Skywave aangehaalde stukje dan noemen?
Lijkt mij toch echt "de snelste route" hoor...
Ja ,maar ik mag mijn aankomststation niet passeren, toch.?
Het is geen conflict, ik wil graag weten of ik in overtreding ben.

Het is meer kilometers en meer overstappen, doch sneller.
[...]

Ja ,maar ik mag mijn aankomststation niet passeren, toch.?
Het is geen conflict, ik wil graag weten of ik in overtreding ben.

Het is meer kilometers en meer overstappen, doch sneller.
De hoofdzin bepaalt, dat de snelste route de reisroute is. "Daarnaast" geldt een aantal bepalingen, die een andere route toestaan, met uitzondering van de door jou aangehaalde bepaling.
Het niet voorbij mogen reizen van vertrek- of aankomststaion is dus niet van toepassing op de snelste route (als in de hoofdzin).

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Toff op 3 juni 2015 00:42]

Ik zal het printen en ga voortaan op die manier reizen.
Die reizen zijn namelijk niet toegestaan
Oh, da's een leuke idd. Je begin en eindbestemming zijn hetzelfde, of je nou via de boemel reist, of via Utrecht Zuid.

Je hoeft volgens de ov-chipkaart mensen, niet uit te te checken als je overstapt op een andere trein. Alleen op de eindbestemming, klinkt ook logisch als je bijvoorbeeld van Groningen naar Maastricht gaat, en overstapt op Utrecht.

https://www.ov-chipkaart....kovchipkaart/overstappen/

Maar zoals jij het uitlegt, maak je feitelijk twee reizen: eentje naar Utrecht zuid en een naar Amsterdam.
Zoals joco al aangeeft klopte dat zeker in de tijd van voor de OV chipkaart, maar hun argument ertegen gaat namelijk vandaag de dag niet meer op. Dat was namelijk dat niemand ooit dan een kaartje meer vanaf Utrecht naar Amsterdam zou hoeven te kopen (dat is wat een collega twee jaar geleden te horen kreeg toen de sprinter er uit lag en hij de intercity maar pakte). Met de OV chipkaart kun je nu gewoon zien waar iemand is opgestapt of uitchecked en kun je dus niet meer een kaartje vanaf Utrecht Zuilen kopen als je op Utrecht Centraal staat en doen alsof je vanaf Utrecht Zuilen kwam. Dus het zou me heel erg verbazen als ze er moeilijk over zouden doen nu nog. Zelf heb ik maar één keer zo iets gedaan op een ander traject (vanaf Amersfoort Schothorst terug naar Amersfoort alvorens verder naar het noorden te gaan), en toen deden ze er tenminste niet moeilijk over.
Het is zeker handig, maar Nederland is niet het eerste land. Dit staat verkeerd in het artikel. Google is in juni 2011 begonnen in de VS, bron https://www.youtube.com/watch?v=FW3ubvjG0PU .

Vriendelijke groet,
Jurjen de Vries
Google Maps Top Contributor
Wat ze bedoelen bij Google is dat Nederland het eerste land is met landelijke dekking, verder zijn het wat individuele steden. Nederland is dan wel eigenlijk een ietwat grote stad maar toch ;)

[Reactie gewijzigd door Skywave op 2 juni 2015 17:08]

Wat ze bedoelen is dat Google het eerste land is met landelijke dekking,
Google is nog geen land...toch?
Nederland is het eerste land dat geheel gedekt is. Begrijpend lezen ;)
Informatie veel vergaander mogen gebruiken is niet alleen voor verbetering van advertenties nul07, ook jij weet dat ;)

Denk aan Google Now, Google Photos waarin je kan zoeken op voorwerpen, plaatsen, dieren etc.. (en andere slimme producten van the big G)
Wanneer je Google Now gebruikt weten ze toch je reisgedrag al. Gezien de route die jij op de GPS hebt gevolgd weten ze dan ook al of jij met de trein of met de auto op je bestemming bent gekomen.
ter vervanging van 9292ov?
zeker handig als je veel met het OV reist :)

[Reactie gewijzigd door kTdnG op 2 juni 2015 12:00]

Als je realtime het ov wilt volgen kun je de app ovinfo gebruiken voor android. De naam van de ios versie weet ik zo niet uit mijn hoeft
Voor de volledigheid:
OvInfo gebruik ik op het moment ook, heeft mij meerdere malen geholpen of niet te hoeven rennen of juist wel te moeten rennen voor bus/trein. Echt geweldig. Als dit nu in Google Now geïntegreerd word is echt super handig. Ben benieuwd!
nee zal niet als vervanger gaan werken denk ik.
Nokia/Microsoft doet dit namelijk ook al met hun Here diensten.
Is meer een alternatief dan een vervanging.
Voor sommige ritjes vind ik het wel handig om met 1 druk op de knop te kunnen vergelijken wat de reistijd is met de auto en met het OV. In mijn ervaring geeft Google soms ook meer handige opties dan 9292. Het was mooi dat we met 9292 al heel lang een goede online reisplanner hadden, maar door de schaal van Google denk ik dat hun algoritmes uiteindelijk sneller zullen verbeteren dan 9292 kan en dat het op termijn niet meer nodig zal zijn om 9292 nog te hebben.
Nou, in wezen wel, ja. Voor zover ik weet gebruikt Google inderdaad de informatie van het samenwerkingsverband 9292 om in Google Maps OV-advies te geven (bron). Nu Google Maps ook vertragingen en storingen aangeeft, zou je inderdaad wel kunnen stellen dat Google Maps een prima vervanging is van 9292.

[Reactie gewijzigd door Chotto Toire op 2 juni 2015 12:03]

Nee ze gebruiken http://www.openov.nl van ND-OV en Stichting OpenGeo.

Jouw bron is van 14 maart 2013. Dit is niet meer juist.

[Reactie gewijzigd door defixje op 2 juni 2015 12:24]

Ik zou het geen vervanging van 9292 noemen. Ik heb even gekeken naar mijn veelgebruikte routes en vond toch een aantal beperkingen (getest Google Maps vs. 9292 app op android) :
- Google heeft veel bushaltes niet. Ik kan de 3 bushaltes om mijn straat heen niet vinden.
- Ik kan geen lijst van vertrektijden opvragen, tenzij je op de kaart de bushalte aanklikt (en dan ook erg beperkt)
- Je kan geen "via <lokatie>" aangeven
- Er worden weinig alternatieven gegeven (9292 geeft een aantal alternatieven om je aangegeven tijd heen, Google toont enkel alternatieve routes)
- Google wil je graag aan het lopen hebben, en geeft gerust een kwartier lopen op een plek waar er zat bussen rijden
- De verstoring op lijn 2 die 9292 mij op dit moment geeft is niet terug te vinden op Google.

[Reactie gewijzigd door anargeek op 2 juni 2015 12:20]

Ben zelf geen fan van OV9292 en ben daarom blij dat google steeds beter wordt, ze zijn er nog lang niet, maar gaat rustig aan de goede kant op.

Ook 9292 heeft wat problemen met sommige bushaltes, zo zal 9292 mij altijd naar een halte verder weg sturen ipv de halte op 200m van mijn huis, waarschijnlijk omdat lopen + de andere bus net iets sneller is, maar dan kan ik net zo goed meteen doorlopen naar het station!! Ook vind ik de zichtbaarheid van alternatieve routes bij 9292 erg matig.
OV planner van Google is geniaal! Wij zijn al aardig verwend met 9292ov, maar in het buitenland moet je zo'n site ook maar net weten te vinden (als die al bestaat). En grensoverschrijdend OV is al helemaal nergens goed te vinden. Google wel: die laat je desnoods kayakken.
Eens, maar als je eens met de trein gaat in Italië bijvoorbeeld zijn de lokale sites niet zo slecht, kan je meestal Engels kiezen.
En vooral goede planning vooraf, dus voordat je aankomt met het vliegtuig thuis vast de route naar het station uitvogelen en de vertrektijden van de treinen uitzoeken.
Dan hoef je alleen nog op te letten/tellen hoeveel stations zodat je weet waar je er uit moet, omdat die omroepen moeilijk te verstaan zijn.
Dat scheelt een hoop.
Zeker, per vervoersmaatschappij zijn ook buitenlandse sites veelal prima. Maar combinaties (trein, bus, lopen) zijn lastiger. Plus je moet sowieso eerst uitzoeken welke maatschappij ergens opereert. Nee, google is prima, ik gebruik het in NL ook steeds vaker ipv 9292.
9292 had dit natuurlijk al, maar fijn dat het nu in Maps geintegreerd is.

Weet iemand toevallig of die live ov-gegevens publiekelijk toegankelijk zijn? (d.m.v. Open Data) Of is dit echt op individuele basis?
Is opendata (Via ND-OV en Stichting OpenGeo), Google gebruikt nu de data van de makers van OVinfo: http://gtfs.ovapi.nl/new/
Een 2e client op basis van die data is hier te vinden:
http://tracker.geops.ch/?...=5968203.1664&l=transport

Ik heb nog niet gecontroleerd hoe nauwkeurig dit is maar het ziet er leuk uit.
http://www.openov.nl

[Reactie gewijzigd door trolleystad op 2 juni 2015 12:06]

Ik heb in 2013 samen met wat mensen een app gemaakt op basis van deze open data wat begon als een project voor mijn studie. Het korte antwoord van toen is dat er een hoop data open is, en een hoop open wordt ontwikkeld aan planningsystemen, maar dat het erg lastig is om alle partijen op 1 rij te krijgen zodat het allemaal werkt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen informatie en die zijn allemaal in andere formaten, en die moeten allemaal overtuigd worden om die data open te maken. Dit kan worden opgelost als de overheid dat zou verplichten bijvoorbeeld. In 2013 waren er nog een aantal belangrijke ontbrekende puzzelstukken.

Er zijn wel een hoop mensen bezig met op een open manier al deze open data centraal te aggregeren en zo een open platform te bieden voor toepassingen om routes te berekenen. Op een event waren destijds allerlei mensen van alle kanten van het vervoer aanwezig in de hoop op een nog betere samenwerking. Er zit wel wat subsidie tegenaan om dat te verbeteren. Zie ook http://plan-lab.plannerstack.org/

[Reactie gewijzigd door Jeroen op 2 juni 2015 12:19]

Als ze dit nog weten te koppelen aan mijn Google agenda kunnen ze een nog beter beeld vormen waar ik sta en ga.

Gemak dient de mens, maar tegen welke prijs?!
tegen de prijs van meer gerichte reclames
Waar denk je dat Google het nog meer voor gaat gebruiken behalve gerichte reclame?
Top! Dit ontbrak en hierdoor vond ik de "now" dienst voor OV niet betrouwbaar alhoewel dat meer over de NS / ProRail zegt dan google.

Er staat overigens een klein foutje in de kop van het artikel ;)
Ik heb de tijden voor het OV nooit echt betrouwbaar gevonden, het klopt soms gewoon totaal niet.

Hoe moeilijk zou het zijn om een systeem te maken met actuele tijden en aangepaste tijden? Dit zou toch goed te doen moeten zijn?

Overigens zitten er foutjes in de gehele eerste alinea :)
Het wordt wel steeds aantrekkelijker om google now te gaan gebruiken door de integratie van verschillende diensten die ik gebruik. Maar ergens vind ik het ook wel weer een beetje eng om al die info aan google te geven.
Google overhauls privacy and security settings is misschien wat voor je? Dat is sinds vandaag.
Maar ergens vind ik het ook wel weer een beetje eng om al die info aan google te geven.
Nu weten ze ook meteen in welke tram of trein je zit en onder het mom van 'handig en leuk' vertelt Facebook het aan eenieder die je kent. :)
De ellende is eerder dat je privacy instellingen niet voldoende kan uitzetten.
Vandaag nog: kreeg een email dat ik aangelogd had op YouTube. Ben door de instellingen gaan lopen en blijkt dat ik die melding niet uit kan zetten. Snapte weer goed waarom ik van Google alleen nog YouTube gebruik (omdat daar als enige geen beter alternatief voor te vinden is)
Grappig dat ik dit nu lees. Ik zag net een reclame bord er over hangen
Hopelijk wordt deze wel sneller ge-update dan die apps van bijvoorbeeld de NS. Daar kan het behoorlijk lang duren voordat alles door komt.

Meerdere keren op perron gestaan met vertraging en dan in de trein zegt de app pas: 'uw trein heeft vertraging'. Goh, bedankt :(

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 2 juni 2015 12:05]

Interessant/eindelijk. Nou moet ik zeggen dat ik de OV-functie van Now weinig gebruikte, onder andere vanwege het ontbreken van deze functie.

Ik hoop overigens wel dat de informatie van Now betrouwbaarder is dan de info die 9292OV uitkraamt sinds ze 'live' info bieden. Want 9/10 keer geeft die app compleet random vertragingen aan of laat hij busdiensten vervallen, terwijl dat helemaal niet zo is.

Wat dat betreft kunnen ze niet op tegen een app als OVInfo beta (Android), die exact laat zien waar je bus nu is en hoe lang deze nog onderweg is naar jouw locatie. Uiteraard is dat enkel nuttig als je al weet welke halte en welke lijn je moet hebben, dus minder relevant voor deze case.

Komende tijd dus nog maar vaker Google Now openen, want ere wie ere toekomt: hij kan wel verrekte goed aangeven dat je in de buurt van een halte bent en wat je vanaf daar kunt.
Gebruik zelf eigelijk altijd de ns website.. wat niet ideaal is maar betrouwbaarder dan 9292.
Dit kan een goed alternatief zijn ookal betwijfel ik of het heel accuraat zal zijn. (de NS heeft zelf al genoeg moeite de borden op het station up-to-date te houden)